Ticaret Bakanlığından:
ESNAF VE SANATKÂRLAR SİCİLİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; esnaf ve sanatkârlar
sicili kayıtlarının tam ve doğru tutulması ile esnaf ve sanatkâr sicil
müdürlüklerinin çalışma, denetim ve gözetimine yönelik usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; müdürlüklerin kurulmasına ve
işleyişine, sicil kayıt ve defterlerinin elektronik ortamda tutulmasına,
tescil işlemlerinin yerine getirilmesine, müdürlüklerin kararlarına karşı
itiraz yollarına, müdürlük personeline ilişkin usul ve esaslar ile sicile
ilişkin diğer hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 7/6/2005
tarihli ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununun 75
inci maddesinin birinci fıkrasının (h) bendine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) Birlik: Esnaf ve sanatkârlar odaları birliğini,
c) Esnaf ve Sanatkâr Bilgi Sistemi (ESBİS):
Bakanlık e-esnaf ve sanatkâr veri tabanını,
ç) Güvenli elektronik imza: 15/1/2004
tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanununun 3 üncü maddesinde
tanımlanan elektronik imzayı,
d) Kanun: 7/6/2005 tarihli
ve 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanununu,
e) Kimlik numarası: Türkiye Cumhuriyeti
vatandaşları için Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarasını; yabancı uyruklu
kişiler için yabancı kimlik numarasını veya vergi kimlik numarasını,
f) Konfederasyon: Türkiye Esnaf ve Sanatkârları
Konfederasyonunu,
g) Koordinasyon Kurulu: Esnaf ve Sanatkâr ile Tacir
ve Sanayiciyi Belirleme Koordinasyon Kurulunu,
ğ) Meslek: Koordinasyon Kurulunca belirlenen meslek
kollarını,
h) Mutabakat Komitesi: Kanuna tabi odalar arasında
veya bu odalar ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği bünyesindeki odalar
arasında üye kayıt zorunluluğu bakımından çıkacak anlaşmazlıkları çözümlemek
üzere il ve ilçelerde kurulan komiteyi,
ı) Müdür: Esnaf ve sanatkâr sicil müdürünü,
i) Müdürlük: Esnaf ve sanatkâr sicil müdürlüğünü,
j) Müdürlük personeli: Müdür, müdür yardımcısı ve
sicil personelini,
k) Müdür yardımcısı: Esnaf ve sanatkâr sicil müdür
yardımcısını,
l) NACE: Avrupa Birliğinde ekonomik faaliyetlerin
istatistiksel olarak sınıflandırılmasını sağlayan sistemi,
m) Oda: Esnaf ve sanatkârların kuracakları ihtisas
ve karma esnaf ve sanatkârlar odalarını,
n) Sektör: Koordinasyon Kurulunca belirlenen meslek
kolları üst başlıklarını,
o) Sicil: Esnaf ve sanatkâr sicilini,
ö) Sicil gazetesi: Türkiye Esnaf ve Sanatkârlar
Sicil Gazetesini,
p) Sicil bürosu: Müdürlüğün yetki alanında faaliyet
gösteren esnaf ve sanatkârların sicil başvurularını yapabilecekleri hizmet
birimlerini,
r) Tescil tarihi: Müdürlüklerin ESBİS üzerinden
güvenli elektronik imza ile tescili gerçekleştirdikleri tarihi,
s) Yetkili makam: Mahkemeler, Cumhuriyet
savcılıkları ve Bakanlığı,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Müdürlüğün Kuruluşu, Teşkilatı, Yönetimi, Müdürün
Görevleri ve Sicilin Bağımsızlığı
Kuruluş
MADDE 5 – (1) Müdürlük, sicilin bulunduğu yerdeki ticaret
davalarına bakan asliye hukuk mahkemesinin gözetiminde ve birlik bünyesinde
ayrı bir birim olarak kurulur.
(2) Müdürlüğün yetki alanı bünyesinde kurulu
bulunduğu birliğin çalışma bölgesi ile aynıdır.
(3) Birliğin teklifi ve Bakanlığın onayı ile sicil
büroları açılabilir.
Teşkilat
MADDE 6 – (1) Müdürlük; müdür, müdür yardımcısı ve sicil
personelinden oluşur.
(2) Müdür, birlik yönetim kurulunun teklifi ve
Bakanlığın onayı üzerine atanır.
(3) Müdürün görevden alınması atanmasındaki usule
tabidir. Birlik yönetim kurulu müdürün görevden alınmasına ilişkin
teklifini haklı gerekçelere dayandırarak yazılı şekilde yapmak zorundadır.
Bakanlık; görevden alma talebini, teklifte ve ekinde yer alan bilgi ve
belgeler üzerinden veya gerektiğinde mahallinde yapılacak inceleme sonucuna
göre en geç altmış gün içerisinde karara bağlar.
(4) Her müdürlükte en az bir müdür yardımcısı
bulunur. Müdür yardımcısı ve sicil personeli, birlik yönetim kurulu
tarafından atanır ve görevden alınır. Müdür yardımcısı ve sicil
personelinin atanmasına ve görevden alınmasına ilişkin birlik yönetim
kurulu kararları gerekçesiyle birlikte derhal Bakanlığa bildirilir.
(5) Müdürlüğün ve müdürlük personelinin giderleri
sicil işlemlerinden elde edilen gelirden karşılanır. Kanunun 25 inci
maddesinin birinci fıkrasının (j) ve (k) bentleri uyarınca birliğe
aktarılan tutar, mizanda ayrı bir hesapta gösterilir ve öncelikle
müdürlüğün gider ve ihtiyaçları için kullanılır. Aktarılan tutarın sicil
hizmetleri için yeterli olmaması halinde gerekli kaynak birlik tarafından
sağlanır.
(6) Birlik, sicil hizmetlerinden elde ettiği gelir
ve harç payı tutarları ile müdürlüğün personel ve diğer giderlerini her
yılın mart ayı sonuna kadar yıllık olarak Konfederasyona bildirmekle
yükümlüdür. Konfederasyon, bu bildirimlerin tamamlanmasını temin eder ve
bunları yazılı olarak her yıl nisan ayı sonuna kadar Bakanlığa bildirir.
Yönetim
MADDE 7 – (1) Sicil, müdür tarafından yönetilir.
(2) Müdür yardımcıları ve sicil personeli
arasındaki iş bölümü, müdürlüğün iş yoğunluğu dikkate alınarak müdür
tarafından yapılır. Müdür, işlemlerin aksamaması için gereken tedbirleri
alır.
(3) Sicil hizmetlerinin yürütülmesi sırasında
ihtiyaç duyulacak çalışma yeri, arşiv, demirbaş, kesintisiz internet ağı ve
diğer malzemeler birlik tarafından geciktirilmeksizin sağlanır.
(4) Müdürün herhangi bir nedenle görevi başında
bulunamaması halinde, müdür yardımcısı müdüre vekâlet eder. Birden fazla
müdür yardımcısının bulunduğu müdürlüklerde, müdüre vekâlet edecek müdür
yardımcısını müdür belirler.
(5) Müdürlük kadrosunun herhangi bir nedenle
boşalması halinde yerine yenisi atanıncaya kadar müdür yardımcısı, birden fazla
müdür yardımcısının bulunması durumunda ise en kıdemli müdür yardımcısı
müdüre vekâlet eder. Ancak vekâlet görevi altı aydan fazla devam edemez.
(6) Sicil bürolarında görevlendirilecek personel,
müdürün teklifi üzerine birlik yönetim kurulu tarafından belirlenir.
Müdürün
görev ve yetkileri
MADDE 8 – (1) Müdürün görev ve yetkileri şunlardır:
a) Sicil işlemlerini mevzuata ve gerçeklere uygun
olarak yürütmek.
b) Sicile kayıt olan esnaf ve sanatkârlara ait
bilgileri ESBİS üzerinden mevzuata ve gerçeklere uygun olarak ilgili odaya
göndermek; oda kaydının silinmesine ilişkin yönetim kurulu kararları
doğrultusunda ESBİS’te gerekli işlemleri yapmak.
c) Esnaf ve sanatkârlara, talep üzerine onaylı
sicil tasdiknamesi vermek.
ç) Esnaf ve sanatkârların işyeri açması, kapatması
veya meslek değiştirmesi ile ilgili işlemlerin takibini yapmak.
d) Sicil gazetesi ilan işlemlerini mevzuata ve
sicil gazetesi komitesi kararlarına uygun olarak Konfederasyon sicil
gazetesi müdürlüğü ile işbirliği içerisinde yürütmek.
e) Sicil işlemleri nedeniyle tahsili gereken harç ve
ücretleri elektronik ortamda tahsil etmek ve ilgili kurum ve kuruluşların
hesabına elektronik ortamda göndermek.
f) Tescil edilecek hususları doğrulayıcı bilgi ve
belgeleri incelemek; tescil için mevzuatta aranan şartların mevcudiyetini
36 ncı maddenin birinci fıkrasında sıralanan
hususları dikkate alarak araştırmak.
g) Mahkemelerin bir hususun tesciline ya da şerh
düşülmesine ilişkin kararı üzerine bu kararı tescil etmek ya da şerh
düşmek.
ğ) Tescil edilmesi gereken bir hususun ilgilisi
tarafından tescil ettirilmediğinin haber alınması üzerine tescil
başvurusunda bulunmakla yükümlü kişileri, 30 gün içinde tescil başvurusunda
bulunmaya veya tescili gerektiren sebeplerin bulunmadığını ispat etmeye
çağırmak.
h) Verilen süre içinde tescil isteminde bulunmayan
ve kaçınma sebeplerini de bildirmeyen kişiye idari para cezası verilmesi
için mahallin en büyük mülki amirine bildirimde bulunmak.
ı) Ölen veya hakkında gaiplik kararı verilen esnaf
ve sanatkârların varislerinin tespit edilememesi durumunda sicil kayıtlarının
doğrudan ve ücretsiz olarak silinmesini ve sicil gazetesinde ilanını
sağlamak.
i) Oda kuruluş tutanağı ve ana sözleşmesinin kendi
gözetiminde noter veya oda onaylı imza beyannameleri sunulması suretiyle
tanzim ve imza edilmesini ve oda kuruluş işlemlerinin gerçeğe uygunluğunu
sağlamak.
j) Kesinleşen mutabakat komitesi kararlarına
dayanarak ilgililerin kayıtları hakkında gerekli işlemi yapmak, ESBİS’e ilgili mutabakat komitesi kararını işlemek ve
Ticaret İl Müdürlüklerine bildirmek.
k) Tespit edilmesi halinde, yıllık alış veya satış
tutarları ya da gayri safi iş hasılatı, esnaf ve
sanatkâr sayılma hadlerinin altı katını aşanların kayıtlarının, harcı
tahsil edilmek suretiyle silindikten sonra ticaret siciline aktarılmasını
sağlamak.
l) Bakanlıkça verilecek diğer görevleri yerine
getirmek.
Sicilin
bağımsızlığı
MADDE 9 – (1) Müdürlük personeline, sicil işlemleri dışında
başka bir görev verilemez.
(2) Müdürlüğe veya müdürlük personeline, sicil
işlemlerine ilişkin emir ve talimatları vermeye yalnızca Bakanlık
yetkilidir. Mahkeme ve mutabakat komitesi kararlarının uygulanması ile
resen tescili gerektiren haller saklıdır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Personelin Niteliği, Özlük Hakları ve Disiplini ile
Sorumluluğu
Müdürlük
personelinde aranacak nitelikler
MADDE 10
– (1) Müdürlük personelinde
aşağıdaki şartlar aranır:
a) 14/7/1965 tarihli ve
657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde belirtilen genel
şartları haiz olmak.
b) Tacir veya esnaf ve sanatkâr sayılmalarını
gerektiren bir faaliyette bulunmamak.
c) Müdür ve müdür yardımcıları için kamuda veya
özel sektörde en az üç yıl iş tecrübesine sahip olmak veya en az bir yıl
müdürlükte çalışmış olmak.
ç) Müdür olarak atanacaklar için üniversitelerin en
az iki yıl süre ile eğitim veren ön lisans programları ile bunlara denkliği
yetkili kurum ve kuruluşlarca kabul edilen yurt içi veya yurt dışındaki
öğrenim kurumlarından birini tamamlamış olmak.
d) Müdür yardımcısı ve sicil personeli için en az
lise diplomasına sahip olmak.
e) Müdür ve müdür yardımcısı olarak atanacaklar
için Bakanlık tarafından yapılacak yazılı ve sözlü sınavda başarılı olmak.
(2) Birinci fıkrada sayılan şartlardan birinin
kaybedilmesi veya bu şartlardan herhangi birine sahip olmadığının Bakanlık
ya da birlik tarafından sonradan öğrenilmesi durumunda, birlik yönetim
kurulunca, müdür yardımcısı ve sicil personelinin doğrudan, müdürün ise
Bakanlık onayı ile görevine derhal son verilir.
Özlük
hakları ve disiplin
MADDE 11
– (1) Müdürlük personelinin özlük
ve disiplin işlemlerinde bu Yönetmelik hükümleri, bu Yönetmelikte
düzenlenmemiş hususlarda birlik çalışanlarının tabi olduğu mevzuat
uygulanır.
(2) Müdürlük personeli ile birlik arasında
yapılacak hizmet sözleşmeleri belirsiz süreli iş sözleşmesi şeklinde
düzenlenir.
(3) Müdürlük personeline sağlanacak ücret ve mali
hakların tespitinde, personelin taşıdığı hukuki ve mali sorumluluk ile
müdürlüğün iş yoğunluğu dikkate alınır. Müdürlük personelinin ücretleri,
Konfederasyonun görüşü alınarak Bakanlıkça belirlenen taban ve tavan ücret
sınırları içerisinde kalmak kaydıyla Birlik yönetim kurulunca belirlenir.
(4) Müdürlük personeline müdürlükteki görevleri
nedeniyle verilecek disiplin cezaları ile her bir disiplin cezasını
gerektiren fiil ve haller aşağıda belirtilmiştir.
a) Uyarma: Müdürlük personeline, görevinde ve
davranışlarında daha dikkatli olması gerektiğinin yazı ile bildirilmesidir.
Uyarma cezasını gerektiren fiil ve haller şunlardır:
1) Görevin tam ve zamanında yapılmasında
kayıtsızlık göstermek veya düzensiz davranmak.
2) Özürsüz veya izinsiz olarak göreve geç gelmek,
erken ayrılmak, görev mahallini terk etmek.
3) Yaptığı görevin vakarına yakışmayan tutum ve
davranışta bulunmak.
4) Görevine veya iş sahiplerine karşı kayıtsızlık
göstermek veya ilgisiz kalmak.
5) Görevin işbirliği içinde yapılması ilkesine
aykırı davranışlarda bulunmak.
b) Kınama: Müdürlük personeline, görevinde ve
davranışlarında kusurlu olduğunun yazı ile bildirilmesidir. Kınama cezasını
gerektiren fiil ve haller şunlardır:
1) İş arkadaşlarına, maiyetindeki personele ve iş
sahiplerine kötü muamelede bulunmak, söz veya hareketle sataşmak.
2) Görev mahallinde yazı, işaret, resim, konuşma,
hareket, beden dili gibi yöntemlerle genel ahlak ve edep dışı davranışlarda
bulunmak.
3) Bakanlığın yazılı talimatlarını geciktirerek
yerine getirmek.
c) Ücretten kesme: Müdürlük personelinin, brüt
aylığından kesinti yapılmasıdır. Ücretten kesme cezasını gerektiren fiil ve
haller şunlardır:
1) Kasıtlı olarak; verilen emir ve görevleri tam ve
zamanında yapmamak, görev mahallinde Bakanlıkça belirlenen usul ve esasları
yerine getirmemek.
2) Özürsüz ve kesintisiz olarak iki gün göreve
gelmemek.
3) Görevle ilgili konularda yükümlü olduğu kişilere
yalan ve yanlış beyanda bulunmak.
4) Görev sırasında amirine sözle saygısızlık etmek.
5) Görev yeri sınırları içerisinde herhangi bir
yeri toplantı, tören ve benzeri amaçlarla izinsiz olarak kullanmak veya
kullandırmak, bu yerin kullanılmasına yardımcı olmak.
6) Birlik ve müdürlük personelinin itibar ve güven
duygusunu sarsacak nitelikte davranışlarda bulunmak.
7) Amirlerine veya maiyetindekilere karşı küçük
düşürücü veya aşağılayıcı fiil ve hareketlerde bulunmak.
8) Ticaret yapmak veya personele yasaklanan diğer
kazanç getirici faaliyetlerde bulunmak.
9) Açıklanması yasaklanan bilgileri açıklamak.
10) Amirine, maiyetindekilere, iş arkadaşları veya
iş sahiplerine hakarette bulunmak veya bunları tehdit etmek.
ç) Göreve son verme: Bir daha Müdürlüğe atanmamak
üzere göreve son verilmesidir. Göreve son verme cezasını gerektiren fiil ve
haller şunlardır:
1) İdeolojik veya siyasi amaçlarla müdürlüğün veya
birliğin huzur, sükun ve çalışma düzenini bozmak,
boykot, işgal, hizmetlerin yürütülmesini engelleme, işi yavaşlatma ve grev
gibi eylemlere katılmak veya bu amaçlarla toplu olarak göreve gelmemek,
çalışanları bu fiiller için tahrik ve teşvik etmek veya yardımda bulunmak.
2) Siyasi ve ideolojik amaçlı bildiri, afiş,
pankart ve benzerlerini müdürlüğün veya birliğin herhangi bir yerine asmak
veya teşhir etmek.
3) Siyasi partiye girmek.
4) Görevin yerine getirilmesinde dil, ırk,
cinsiyet, siyasi düşünce, felsefi inanç, din veya mezhep ayrımı yapmak,
kişilerin yarar veya zararını hedef tutan davranışlarda bulunmak.
5) Özürsüz olarak bir yılda toplam on gün göreve
gelmemek.
6) Amirlerine, iş arkadaşlarına veya iş sahiplerine
fiili tecavüzde bulunmak.
7) Müdürlük personeli sıfatı ile bağdaşmayacak
nitelik ve derecede yüz kızartıcı ve utanç verici hareketlerde bulunmak.
8) Yetki almadan gizli bilgileri açıklamak.
9) Siyasi ve ideolojik eylemlerden arananları görev
mahallinde gizlemek.
10) Yurt dışında Devletin itibarını düşürecek veya
görev haysiyetini zedeleyecek tutum ve davranışlarda bulunmak.
11) Terör örgütleriyle eylem birliği içerisinde
olmak, bu örgütlere yardım etmek, kamu imkân ve kaynaklarını bu örgütleri
desteklemeye yönelik kullanmak ya da kullandırmak, bu örgütlerin
propagandasını yapmak.
12) Görevi süresince 657 sayılı Kanunun 48 inci
maddesinde sayılan suçların birinden mahkum olmak.
13) Göreve sarhoş gelmek veya görev yerinde alkollü
içki içmek.
14) Üç yıl içinde iki kez ücretten kesme cezası
almış olmak.
(5) Dördüncü fıkranın (ç) bendinde öngörülen ceza
müdüre uygulanamaz. Ancak söz konusu bentte sayılan fiiller, 6 ncı maddenin üçüncü fıkrasındaki görevden alma
teklifinin haklı gerekçesi olarak öne sürülebilir.
(6) Disiplin cezası verilmesine sebep olan bir fiil
veya halin beş yıl içinde tekrarında bir derece ağır disiplin cezası
uygulanır. Aynı derecede cezayı gerektiren fakat ayrı fiil veya haller
nedeniyle verilen disiplin cezalarının üçüncü uygulamasında bir derece ağır
disiplin cezası verilir.
(7) Geçmiş hizmetleri sırasındaki çalışmaları
olumlu olan ve ödül veya başarı belgesi alan müdürlük personeli için
verilecek cezalarda bir derece hafif olanı uygulanabilir.
(8) Disiplin cezası verilmesini gerektiren fiil ve
hallere nitelik ve ağırlıkları itibarıyla benzer eylemlerde bulunanlara da
aynı türden disiplin cezaları verilir.
(9) Disiplin soruşturmasının yapılmış olması,
ilgili hakkında ayrıca ceza soruşturması açılmasına engel teşkil etmez.
(10) Ücretten kesme cezası, ilgili personelin brüt
ücretinin en çok onbeşte birini geçmeyecek
şekilde uygulanır.
(11) Disiplin cezası vermeye yetkili olanlar ile
itiraz mercileri aşağıda belirtilmiştir:
a) Müdürler için uyarma, kınama ve ücretten kesme
cezası, genel sekreter ve birlik başkanının müşterek imzası ile verilir.
b) Müdür yardımcıları ve sicil personeli için
uyarma, kınama ve ücretten kesme cezası, müdür ve birlik genel sekreterinin
müşterek imzası; görevden alma cezası genel sekreter ve birlik başkanının
müşterek imzası ile verilir.
(12) Disiplin cezaları ilgililerin savunması
alınmadan verilemez. Savunma için yedi günden az olmamak üzere süre
verilir.
(13) Disiplin cezalarına itiraz, tebliğden itibaren
sekiz gün içinde birlik yönetim kuruluna yapılır. İtirazlar en geç otuz gün
içinde karara bağlanır. Süresi içinde itiraz edilmeyen disiplin cezaları
kesinleşir.
(14) Disiplin cezasını gerektiren
fiil ve hallerin işlendiğinin öğrenildiği tarihten itibaren; uyarma, kınama
ve ücretten kesme cezalarında bir ay içinde, görevden alma cezasında altı
ay içinde disiplin soruşturmasına başlanmadığı veya disiplin cezasını
gerektiren fiil ve hallerin işlendiği tarihten itibaren her halde iki yıl
içinde disiplin cezası verilmediği takdirde ceza verme yetkisi zamanaşımına
uğrar.
(15) Birlik, müdürlük personeli hakkında verilen
disiplin cezalarını Bakanlığa yazılı olarak derhal bildirir.
Müdürlük
personelinin sorumluluğu
MADDE 12
– (1) Müdürlük personeli,
görevleriyle ilgili suçlardan dolayı kamu görevlisi gibi cezalandırılır ve
bunlara karşı işlenmiş suçlar kamu görevlisine karşı işlenmiş sayılır.
(2) Sicilin tutulmasından doğan zarar nedeniyle
birlik aleyhine açılan davalar, müdürlük personelinin görevleri ile ilgili
soruşturma ve kovuşturmalar birlik tarafından yazılı olarak derhal
Bakanlığa bildirilir.
(3) Birlik, sicile ilişkin fiziki ortamdaki her
türlü belge ve kayıtların güvenliğini sağlamak üzere gerekli tedbirleri
alır.
(4) Sicil işlemlerinden doğabilecek zararları
karşılamak amacıyla birlik tarafından müdürlük personeline mesleki
sorumluluk sigortası yaptırılabilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Gözetim ve Denetim
Hâkimin
gözetim yetkisi
MADDE 13
– (1) Sicilin bulunduğu yerdeki
ticaret davalarına bakan asliye hukuk mahkemesi hâkimi, sicil işlemlerinin
müdürlük tarafından mevzuata uygun şekilde yapılmasını teminen
genel esasları ihtiva eden yazılı talimat verebilir.
(2) Hâkim, sicil iş ve işlemlerinin mevzuata uygun
yürütülüp yürütülmediğini her zaman inceleyebilir, müdürlük personelinin
bir disiplin suçu işlemiş olabileceğini değerlendirdiğinde durumu birlik
yönetim kuruluna bildirir, sicil bünyesinde suç işlendiği şüphesinin
oluşması durumunda konuyu Cumhuriyet Başsavcılığına intikal ettirerek
Bakanlığa bilgi verir.
Bakanlığın
denetim ve gözetim yetkisi
MADDE 14
– (1) Bakanlık, müdürlüğün
işlemlerini her zaman denetlemeye yetkilidir. Müdürlük, Bakanlıkça alınması
istenen önlemlere ve verilen talimatlara uymakla yükümlüdür. Denetim,
birliğin Kanun ve bu Yönetmelikte yer alan yükümlülüklerini yerine getirip
getirmediğini de kapsar. Bakanlık, denetleme gerektirmeyen bilgi ve belge
isteme işlemlerini Ticaret İl Müdürlükleri eliyle yaptırabilir.
(2) Bakanlık, sicilin Kanuna uygun tutulmasını
sağlamak için, birlik yönetim kurulundan müdürlük personelinin görevden
alınmasını istemek de dâhil gerekli önlemleri alır.
(3) Bakanlık denetim elemanlarınca sicilin
tutulmasına ilişkin her türlü iş ve işlem incelenebilir. Ancak, Bakanlık
gerektiğinde ön araştırma niteliğindeki işleri görevlendireceği Bakanlık
personeline yaptırabilir. Bu incelemelerde müdürlük, denetim elemanları ile
Bakanlıkça görevlendirilecek personele istediği bilgi ve belgeleri verir.
(4) Bu madde kapsamındaki denetim ve incelemelerde
uygun çalışma ortamının sağlanmasından birlik başkanı ve genel sekreteri
sorumludur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sicil Kayıtlarının Tutulması, Verilerin Güvenliği,
Erişim Hakkı ve Belge Verilmesi
Tutulacak
defterler
MADDE 15
– (1) Sicilde kullanılacak olan
sicil esas defteri, gelen evrak defteri, giden evrak defteri, ihtar ve ceza
defterleri ile Bakanlığın gerekli gördüğü diğer defterler ESBİS’te tutulur. Bu defterlerde yer alacak bilgiler Bakanlıkça
belirlenir.
Sicil
işlemlerinin gerçekleştirilmesi ve kayıtlarının elektronik ortamda
tutulması
MADDE 16
– (1) Sicil işlemleri, ESBİS
üzerinden gerçekleştirilir ve sicil kayıtları bu sistemde tutulur.
(2) ESBİS’teki kayıtlar,
kayıt tarihlerine göre; güncel kayıtlar aktif, değişen veya silinen
kayıtlar ise pasif ve istendiğinde erişilebilir ancak değiştirilemez
şekilde tutulur.
(3) Müdürlükçe kayıt sırasında yapılan maddi
hatalar, müdür veya müdür yardımcısı tarafından düzeltilir ve düzeltmenin
maddi hata nedeniyle yapıldığı belirtilir. Maddi hata sonucu yapılan
düzeltme kaydı önceki kaydın tescil tarihini etkilemez ve önceki kayıtla
birlikte aktif olarak görüntülenir. Maddi hatalı kayıt ilan edilmiş ise,
ayrıca düzeltme ilanı da sicil gazetesinde ücretsiz olarak yayımlanır. Müdürlükçe
yapılan resen düzeltme işlemlerinden harç alınmaz.
Dil
MADDE 17 – (1) Sicil kayıtları Türkçe tutulur. Tescile
dayanak oluşturan tüm belgelerin de Türkçe olması zorunludur.
(2) Yabancı bir hukuka tabi olarak yabancı bir
ülkede düzenlenmiş belgelerin Türk konsolosluğundan veya Yabancı Resmi
Belgelerin Tasdiki Mecburiyetinin Kaldırılması Sözleşmesi hükümlerine göre
tasdik ettirilmesi ve noter onaylı Türkçe çevirisi ile beraber müdürlüğe
verilmesi zorunludur.
Belgelerin
saklanması
MADDE 18
– (1) Sicil işleminin dayanakları
olan dilekçe, beyanname, senetler, belgeler ve ilanları içeren gazeteler,
oluşturulan sicil dosyası içinde süresiz olarak saklanır. Sicil dosyası,
kimlik numarası ve dosya numarası altında oluşturulur.
(2) Kimlik numarası, daha önce verilmiş olan esnaf ve
sanatkârlar sicil numarası yerine geçer ve daha önce verilmiş olan esnaf ve
sanatkârlar sicil numaraları dosya numarası olarak kullanılır.
Verilerin
güvenliği
MADDE 19
– (1) Bakanlık sicil işlemlerinin
sağlıklı yürütülebilmesi için;
a) Başka sistemler arasında veri alışverişini
sağlamak için diğer kurumlarla protokol yapmak,
b) Verileri yedeklemek amacıyla periyodik olarak
resmi veri taşıyıcılarına kopyalamak,
c) Veriler üzerinde analiz yapmak ve strateji
üretmek üzere verileri resmi veri taşıyıcılarına kopyalamak,
ç) Verilerin ve elektronik sistemlerin güncellemelerini
ve teknik bakımını yapmak,
d) Verilere erişim yetkisine ve ilgili elektronik
sistemlerin kullanımına ilişkin olarak standartlara uygun bir şekilde
düzenleme yapmak,
e) Verilerin ve elektronik sistemlerin kötüye
kullanılmasını engelleyici teknik önlemleri almak,
f) Elektronik sistemlerdeki teknik arızaların
giderilmesine ilişkin önlemleri almak,
g) Sistemlerin bilgi güvenliği ve siber güvenlik
açısından uygunluğunu test etmek üzere Bilgi Teknolojileri ve İletişim
Kurumu tarafından düzenlenen Ulusal Siber Güvenlik Tatbikatına katılmak,
gibi tüm önlemleri almak ve takibini yapmakla görevli
ve yetkilidir.
(2) Müdürlükler arasındaki sicile ilişkin veri
alışverişi ESBİS üzerinden yapılır.
(3) Bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer usul ve
esaslar Bakanlıkça belirlenir.
Sicil
kayıtlarına erişim hakkı
MADDE 20
– (1) Herkes, sicilin içeriğini ve
müdürlükte saklanan belgeleri inceleyebilir. Bu inceleme elektronik ortamda
ve/veya müdürlükte yapılabilir.
(2) Defterler ve belgeler, sicil dairesinin
bulunduğu kısımdan dışarıya çıkarılamaz. Bunların incelenmesinde müdür, 24/3/2016 tarihli ve 6698 sayılı Kişisel Verilerin
Korunması Kanunu çerçevesinde gerekli tedbirleri alır. İnceleme esnasında
müdürün vereceği talimatlara uyulması zorunludur. Aksi takdirde müdür
defter ve belgeleri derhal kaldırır.
(3) Elektronik ortamda yapılacak olan incelemelerde
de kişisel verilerin korunmasını ve bilgi güvenliğini sağlayacak tedbirler
alınır.
Onaylı
belge veya örnek verilmesi
MADDE 21
– (1) Herkes sicilin içeriğini ve
müdürlükte saklanan tüm belgelerin onaylı örneklerini veya bir hususun
sicilde kayıtlı olup olmadığına dair onaylı belgeleri, giderlerini ve
harcını ödemek şartıyla alabilir. Kamu kurum ve kuruluşları tarafından
örnek talep edilmesi halinde herhangi bir bedel alınmaz.
(2) Herhangi bir kişinin, bir hususun sicilde
kayıtlı olup olmadığını gösteren onaylı bir belge istemesi halinde,
verilecek onaylı belge, esnaf ve sanatkârın adı soyadı belirtilmek
suretiyle ve sadece isteme konu olan hususlar için düzenlenir.
(3) Müdürlüğe verilmiş olan bir belgenin onaylı
örneği istendiğinde, onay şerhinde müdürlüğe verilen bu belgenin asıl belge
olduğu veya onaysız bir örneği veyahut onaylı bir örneği olduğu açıkça
belirtilir.
(4) Asıl bir belgenin örneğinin onayı, altına “Aslı
gibidir.” veya bunu karşılayacak benzer bir ibarenin; suret bir belgenin
örneğinin onayı ise, altına “Dosyasındaki nüshasının aynıdır.” ibaresinin
yazılması ile olur. Onay şerhinde suretin çıkarıldığı yer ve tarih yazılır,
müdür tarafından imza edilir ve müdürlük mührü ile mühürlenir.
(5) Müdürlüklerce başvuruların suret ve özetlerinin
elektronik ortamda düzenlenmesi halinde, bunların onaylarının da elektronik
ortamda güvenli elektronik imza ile yapılması gerekir.
(6) Kayıtlardan ve belgelerden onaysız örnek talep
edilmesi halinde harç alınmaz.
Sicil
dosyalarının veya evrakının yetkili makamlara verilmesi
MADDE 22
– (1) Yetkili makamlar,
müdürlüklerden, sicilde mevcut evrakın asıllarının kendilerine verilmesini
talep edebilir. Bu durumda sicil evrakının asılları dizi pusulası ile imza
karşılığı yetkili makamlara teslim edilir. Söz konusu evrakın birer sureti
müdürlükçe saklanır. Yetkili makamlar dosya ile ilgili işlemler bittiğinde
gecikmeksizin sicil evrakının asıllarını müdürlüğe iade etmekle yükümlüdür.
(2) Sicil evrakı elektronik ortamda arşivlenmiş
ise, yetkili makama elektronik ortamda erişim hakkı tanınarak evrakın
incelenmesine imkân verilir.
(3) Yetkili makamların, fiziki ortamdaki belgelerin
asılları yerine onaylı örneklerini talep etmeleri halinde fiziki ortamdaki
belgelerin onaylanmış sureti yetkili makamlara gönderilir. Elektronik
ortamda gönderilecek belgeler ise güvenli elektronik imza ile onaylanır.
ALTINCI BÖLÜM
Tescil, Tescile Başvuru, İlgili Odanın Tespiti,
Sicil Tasdiknamesi ve Harçlar
Tescil
MADDE 23
– (1) Esnaf ve sanatkârlar,
çalışmaya başladıkları tarihten itibaren durumlarını otuz gün içinde bağlı
bulundukları sicile tescil ve sicil gazetesinde ilan ettirmekle
yükümlüdürler. Bu yükümlülüğü yerine getirmediği tespit edilenler birlik
tarafından ruhsat vermekle yetkili ilgili kurum ve kuruluşlara bildirilir.
İlgili kurum ve kuruluşlar, sicil kaydı yapılana kadar bunların
faaliyetlerini durdurur.
(2) Esnaf ve sanatkârların meslekî faaliyette
bulunabilmeleri ve ilgili odaya kaydedilmeleri için sicile kayıt
yaptırmaları şarttır ve sicile her bir meslek için ayrı kayıt yapılır.
(3) Sicilin çalışma bölgesi içerisinde bir esnaf ve
sanatkârın aynı meslek kolu ile ilgili birden fazla işyeri açması halinde,
açılan diğer işyerleri şube olarak adlandırılır. Şube açılması ve kapanması
tescil edilmiş hususlarda değişiklik olarak değerlendirilir.
(4) Tescil, bir hususun sicile geçirilmesini ifade
eder ve kural olarak istem üzerine yapılır. Resen, yapılacak tescillere
ilişkin hükümler saklıdır.
(5) Tescil edilecek bütün kayıtların doğrulayıcı
belgelere dayanması esastır. Kayıtların dayanağı olan belgeler yazılı
şekilde veya elektronik imzalı olarak elektronik ortamda müdürlüğe verilir.
ESBİS ortamında elektronik olarak teyit edilecek bilgiler için ayrıca
yazılı bir belge aranmaz.
(6) Mahkemelerin bir hususun tesciline ya da şerh
düşülmesine ilişkin kararını alan müdürlük, bu kararı tescil eder ya da
şerh düşer. Bir hususun şerh düşülmesi, ESBİS üzerinde söz konusu tescilin
yanına açılacak şerhler sütununun doldurulması suretiyle gerçekleşir.
Tescile
başvuru
MADDE 24
– (1) Müdürlüğe başvuru yazılı
şekilde ya da elektronik ortamda ESBİS üzerinden yapılır.
(2) Dilekçede istem açıkça belirtilir ve tescil
edilecek hususlar gösterilir. Dilekçedeki hususlar, elektronik ortamda,
belge asılları ya da onaylı örnekleri ile doğrulanır.
(3) Başvurunun elektronik ortamda yapılması halinde
dilekçe güvenli elektronik imza ile imzalanır ve ilgili belgeler eklenir.
(4) Elektronik ortamda müdürlüğe yapılacak tüm
başvurularda, başvuru anının tespitinde ESBİS’teki
tarih esas alınır.
(5) Müdürlük, sicil işlemlerinde vergi mükellefiyetine
ya da vergi muafiyetine ilişkin belgeleri ister.
(6) Bu Yönetmelikte ve Bakanlıkça yürürlüğe konulan
diğer düzenlemelerde işlem türüne göre belirlenen belgelerin müdürlüğe
verilmesi zorunludur. Müdürlük, ihtiyaç duyulması halinde milli piyango
işletme belgesi, mesleki yeterlilik belgesi gibi tamamlayıcı diğer
belgelerin de müdürlüğe verilmesini isteyebilir.
(7) Tescil başvurusu için gerekli belgelerin ESBİS
üzerinden temin edilebilmesi halinde ayrıca ibraz edilmesi istenmez.
Başvuruya
yetkili kişiler
MADDE 25
– (1) Tescil başvurusu ilgililer
tarafından yetkili müdürlüğe yapılır.
(2) Tescil başvurusu yapabilecek ilgililer aşağıda
sayılmıştır:
a) Esnaf ve sanatkârın kendisi.
b) Esnaf ve sanatkârın noter kanalıyla kendisine
yetki verilmiş temsilcisi.
c) Esnaf ve sanatkârın ölümü veya hakkında gaiplik
kararı verilmesi durumunda varisleri.
ç) Ölen veya hakkında gaiplik kararı verilen esnaf
ve sanatkârın varislerinin tespit edilememesi durumunda resen müdürlük.
(3) Bir hususun tescilini istemeye birden çok kimse
yetkili olduğu takdirde, Kanunda ve bu Yönetmelikte aksine hüküm
bulunmadıkça, bunlardan birinin talebi üzerine yapılan tescil tümü
tarafından istenmiş sayılır.
(4) İkinci fıkranın (ç) bendi kapsamında yapılan
tescil ve ilanlardan harç ve ücret alınmaz.
Tescili
zorunlu hususlar
MADDE 26
– (1) Esnaf ve sanatkârın;
a) Adı ve soyadı, vatandaşlığı ve kimlik numarası,
b) Varsa işletme adı,
c) İş yeri sabit olanların iş yeri ve yerleşim yeri
adresi, iş yerleri seyyar olanların yerleşim yeri adresi,
ç) İş yerleri seyyar olmakla birlikte çalışma
bölgesi Kanun ve/veya diğer mevzuatla tahditli
olarak belirlenenlerin çalışma bölgesi,
d) Sektörü, meslek kolu, NACE kodu ve tanımı,
e) Varsa temsilcinin adı ve soyadı, yerleşim yeri,
kimlik numarası ve temsil yetkisinin kapsamı,
f) Varsa şubesi ve şube adresi,
sicile tescili zorunlu olan hususlardır.
(2) Birinci fıkrada yer alanların dışındaki
bilgilere ilişkin kayıtların sicile geçirilmesi tescil ve ilan hükümlerine
tabi değildir.
(3) Müdürlüğün tescile ilişkin kararları ile
tescile davetleri, 11/2/1959 tarihli ve 7201
sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Kararlar veya davete
ilişkin yazılar, müdürlükte imza karşılığında da tebliğ edilebilir.
İlgili
odanın tespiti
MADDE 27
– (1) Sicile kayıt olan esnaf ve
sanatkârlara ait bilgiler, müdürlük tarafından ESBİS üzerinden ilgili odaya
gönderilir.
(2) Esnaf ve sanatkârların üye kaydının yapılacağı
ilgili oda:
a) ESBİS üzerinde iş yeri adresi olarak beyan
edilen yerdeki meslek ve sanatları ile ilgili ihtisas odası,
b) İş yerleri seyyar olanların ikametgâhlarının
bulunduğu yerdeki meslek ve sanatları ile ilgili ihtisas odası,
c) İş yerleri seyyar olmakla birlikte çalışma
bölgesi Kanun ve/veya diğer mevzuatla tahditli
olarak belirlenenlerin, çalışma bölgesinin bulunduğu yerdeki meslek ve sanatları
ile ilgili ihtisas odası,
ç) Meslek ve sanatları ile ilgili ihtisas odası
bulunmayanlar için karma oda,
d) Kaydolabileceği karma oda da bulunmayanlar için
mesleğiyle ilgili en yakın ihtisas odasıdır.
(3) Kanunun 6 ncı
maddesinin dördüncü fıkrası çerçevesinde, aynı işyerinde olmak kaydıyla
birden fazla konuda faaliyet gösteren esnaf ve sanatkârların esas faaliyeti
ile ilgili odaya kaydı sağlanır. Ancak, üyenin yazılı talebi halinde ve
yükümlülüklerini de yerine getirmesi kaydıyla diğer faaliyetleri ile ilgili
odalara da kaydı yapılabilir.
(4) İlgili oda yönetim kurulu, müdürlük tarafında
kayıt için bilgileri gönderilen esnaf ve sanatkârlarla ilgili üyelik
kararlarını ilk toplantısında alır. Bu kararlar, esnaf ve sanatkârın sicile
tescil tarihinden itibaren oda üyesi olduğu şeklinde alınır.
(5) Oda yönetim kurulu tarafından Kanunun 8 inci
maddesine göre, oda kaydının silinmesine karar verilen esnaf ve sanatkârın
durumu müdürlüğe bildirilir. Müdürlük, oda kaydının silinmesine karar
verilen esnaf ve sanatkârın oda üyelik kaydını ESBİS üzerinden sonlandırır.
(6) Esnaf ve sanatkâr siciline kayıtlı iken, daha
sonraki yıllarda yıllık alış veya satış tutarları ya da gayri safi iş hasılatı, esnaf ve sanatkâr sayılma hadlerini aşanlar
kendileri istemedikçe ticaret siciline ve dolayısıyla Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliği bünyesindeki odalara kayda zorlanamazlar. Ancak, yıllık
alış veya satış tutarları ya da gayri safi iş hasılatı,
esnaf ve sanatkâr sayılma hadlerinin altı katını aşanların kayıtları,
müdürlük marifetiyle ticaret siciline aktarılır.
(7) İkinci fıkradaki odaların saptanmasına ilişkin
usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak tebliğ ile belirlenir.
Sicil
tasdiknamesi
MADDE 28
– (1) Esnaf ve sanatkârın sicile
tescil yaptırması halinde ilgiliye onaylı sicil tasdiknamesi verilir.
Tasdiknamede aşağıdaki bilgiler yer alır:
a) Kimlik numarası.
b) Adı ve soyadı.
c) Varsa işletme adı.
ç) İş yeri sabit olanların iş yeri ve yerleşim yeri
adresi, iş yerleri seyyar olanların yerleşim yeri adresi, iş yerleri seyyar
olmakla birlikte çalışma bölgesi Kanun ve/veya diğer mevzuatla tahditli olarak belirlenenlerin çalışma bölgesi.
d) Belge düzenlendiği sırada varsa esnaf ve
sanatkârın yetkili temsilcisinin adı ve soyadı, yerleşim yeri, kimlik
numarası ve temsil yetkisinin kapsamı.
e) Sektörü, meslek kolu, NACE kodu ve tanımı.
f) Varsa şubesi ve şube adresi.
(2) Tasdikname; tescili yapan müdürlüğün adını,
belgenin düzenlendiği tarihi, son geçerlilik tarihini, müdür veya müdür
yardımcısının adını, soyadını ve belgenin elektronik imza ile imzalandığı
bilgisini içerir.
(3) Müdürlük tarafından yapılan değişiklik
tescilleri, sicil tasdiknamesinde yer alan bilgilerden herhangi birinin de
değişmesini gerektiriyorsa, ilgililerin talebine bakılmaksızın tasdikname,
gideri ve harcı ilgiliden tahsil edilmek suretiyle yenisi düzenlenerek
ilgiliye verilir.
(4) Sicil tasdiknamesi; tasdiknamede yer alan
bilgilerde herhangi bir değişiklik olmadığı veya yenisi düzenlenmediği
sürece altı ay geçerlidir.
(5) Tasdiknamenin geçerlilik süresinin dolması
halinde ilgililerin talebi üzerine, gideri ve harcı tahsil edilerek yeni
tasdikname düzenlenir.
Değişiklik
ve sona erme
MADDE 29
– (1) Tescil edilmiş hususlarda
meydana gelen her türlü değişiklik de tescil edilir.
(2) Tescilin dayandığı husus veya işlemler kısmen
veya tamamen sona erer ya da ortadan kalkarsa sicildeki kayıt, ilgilinin
başvurusu üzerine kısmen ya da tamamen silinir.
(3) Kanunda veya bu Yönetmelikte aksine bir hüküm
bulunmadığı sürece değişiklik ve sona erme işlemleri de tescilin tabi
olduğu hükümlere tabidir.
Süre
MADDE 30
– (1) Kanunda ve bu Yönetmelikte
aksi düzenlenen hallerin dışında ilgili;
a) Tescili gerekli hususların,
b) Değişikliğin,
c) Sona ermenin,
gerçekleştiği tarihten itibaren 30 gün içinde müdürlüğe başvuru
yapar.
(2) Sicil işlemlerinin tamamlanması bir senet veya
belgenin düzenlenmesine, iznin alınmasına ya da başka bir kuruma
başvurulmasına bağlı olan durumlarda, bu senet veya belgenin düzenlendiği
veya iznin alındığı yahut diğer kurumdaki işlemin tamamlandığı tarihten
itibaren işlemeye başlar.
Mahkeme
veya resmi kurumun kararına dayanan tescil
MADDE 31
– (1) Mahkemenin veya resmi bir
kurumun, bir hususun resen tesciline ilişkin kararını alan müdürlük, bu
kararı resen tescil eder. Mutabakat Komitesi kararları ile Koordinasyon
Kurulu kararları gereği sicilde yapılması gereken tescil işlemleri müdürlük
tarafından resen yapılır.
(2) Koordinasyon Kurulu kararları gereği yapılan
resen tescil ve ilanlardan harç ve ücret alınmaz.
(3) Mahkeme veya resmi bir kurum, verdiği hüküm
veya kararda tescil edilecek husus ile ilgili olarak müdürlüğü resen tescil
ile sorumlu tutmadığı hallerde tescil, başvuruya yetkili kişilerin
başvurusu üzerine yapılır. Tescil yükümlülüğünün süresi içinde yerine
getirilmemesi halinde, müdürlük 38 inci madde gereğince işlem tesis eder.
Tescil
tarihi
MADDE 32
– (1) Tescili gerçekleştirilen
bütün işlemlerde tescil tarihi, ESBİS’te
elektronik imza ile kayıt altına alındığı tarihtir.
Tescil ve
ilanın etkisi
MADDE 33
– (1) Sicil kayıtları sicil
gazetesinde ilan edildiği günü izleyen iş gününden itibaren hukuki sonuçlarını
doğurur. Bu günler, tescilin ilanı tarihinden itibaren işlemeye başlayacak
olan sürelere de başlangıç olur.
(2) Bir hususun tescil ile beraber derhal üçüncü
kişiler hakkında sonuç doğuracağına veya sürelerin derhal işleyeceğine
ilişkin özel hükümler saklıdır.
(3) Tescil kaydı ile ilan edilen durum arasında
aykırılık bulunması hâlinde, tescil edilmiş olan gerçek durumu bildikleri
ispat edilmediği sürece, iyi niyetli üçüncü kişilerin ilan edilen duruma
güvenleri korunur.
Harçlar
MADDE 34
– (1) Müdürlükten harca tabi
herhangi bir istemde bulunan veya örnek isteyen kimsenin isteği, harç
ödenmedikçe karşılanmaz. Resen yapılması gereken tescil, değişiklik ve
silinmeler harç tahsil edilmeden önce yapılabilir. Ancak, bu işleme ait
harç, tahsili için derhal ilgili vergi dairesine bildirilir. Harcın
tamamıyla ödenmemiş olmasına rağmen harca tabi işlemi yapmış veya örneği
vermiş olan müdür ve müdür yardımcısı harçtan, mükellef ile beraber
müteselsil olarak sorumludur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Gerçeklik İlkesi, İnceleme Yükümlülüğü, Sorumluluk,
Tescile Davet ve Ceza,
Müdürlüğe Bildirim Yükümlülüğü
Gerçeklik
ilkesi, aldatma yasağı ve kamu düzenine uygunluk
MADDE 35
– (1) Sicile yapılacak
tescillerin, gerçeği tam olarak yansıtması, üçüncü kişilerde yanlış izlenim
yaratacak nitelik taşımaması ve kamu düzenine aykırılık oluşturmaması
gerekir.
İnceleme
yükümlülüğü
MADDE 36
– (1) Tescil için aranan şartların
mevcudiyeti aşağıdaki hususlar dikkate alınarak incelenir:
a) Tescili istenen hususun sicile kaydının gerekli
olup olmadığı.
b) Tescil isteminin mevzuatta öngörülen şekilde ve
ilgililer tarafından yapılıp yapılmadığı.
c) Tescil için mevzuatta öngörülen belgelerin
bulunup bulunmadığı.
ç) Tescil edilecek hususun Kanunun emredici
hükümlerine aykırı bulunup bulunmadığı.
d) Tescil edilecek hususların gerçeği tam olarak
yansıtıp yansıtmadığı, üçüncü kişilerde yanlış bir izlenim yaratacak
nitelik taşıyıp taşımadığı ve kamu düzenine aykırı olup olmadığı.
e) Tescil edilecek hususun Bakanlığın veya diğer
resmi kurumların iznine ya da uygun görüşüne tabi olması halinde, söz
konusu iznin veya uygun görüşün alınıp alınmadığı.
(2) Müdürlükçe birinci fıkra hükmü uyarınca yapılan
inceleme sonucunda, tescil için aranan şartlardan bazılarının eksik
olduğunun anlaşılması halinde durum ilgiliye yazı ile bildirilir.
Bildirilen hususların mevzuata uygun hale getirilmesi veya eksikliklerin
giderilmesi için en fazla 30 gün süre verilir. Verilen süre, işlemin
mahiyetine göre her seferinde en fazla 30 gün olmak üzere en çok iki defa
uzatılabilir. Verilen veya uzatılan süre içinde durum mevzuata uygun hale
getirilmez veya eksiklikler tamamlanmaz ise tescil isteği reddedilir.
Sorumluluk
MADDE 37 – (1) Tescil için gerçeğe aykırı beyanda bulunanlar,
13/1/2011 tarihli ve 6102 sayılı Türk Ticaret
Kanununun 38 inci maddesinin birinci fıkrası uyarınca cezalandırılır.
Müdürlük tescil için gerçeğe aykırı beyanda bulunanları idari para cezası
uygulanmak üzere mahallin en büyük mülki amirine bildirir. Gerçeğe aykırı
tescilden dolayı zarar görenlerin tazminat hakları saklıdır.
(2) Kayıtların 35 inci maddeye
uymadığını öğrendikleri hâlde düzeltilmesini istemeyenler ve tescil olunan
bir hususun değişmesi ve sona ermesi dolayısıyla, değişiklik veya sona
ermenin tescilini istemeye ya da yeniden tescili gereken bir hususu tescil
ettirmeye zorunlu olup da bunu yapmayanlar, bu kusurları nedeniyle üçüncü
kişilerin uğradıkları zararları tazmin ile yükümlüdürler.
Tescile
davet ve ceza
MADDE 38
– (1) Tescil edilmesi gereken bir
hususun ilgilisi tarafından tescil ettirilmediğini haber alan müdürlük,
tescil başvurusunda bulunmakla yükümlü kişileri, otuz gün içinde tescil
başvurusunda bulunmaya veya tescili gerektiren sebeplerin bulunmadığını
ispat etmeye çağırır. Bu davette, kanuni dayanaklar gösterilmek suretiyle
davetin gerekçesi, tescili gereken durum ve tescil yükümlülüğünün yerine
getirilmemesinin yaptırımları belirtilir.
(2) Birinci fıkra gereğince yapılan çağrı üzerine,
süresi içinde tescil isteminde bulunulmaması veya kaçınma sebepleri
bildirilmiş olmasına rağmen kaçınma sebeplerinin yeterli görülmemesi
hallerinde müdürlük, durumu sicilin bulunduğu yerdeki ticaret davalarına
bakan asliye hukuk mahkemesine bildirir. Mahkemenin tescile hükmetmesi
halinde resen tescil yapılır.
(3) Müdürlükçe verilen süre içinde tescil isteminde
bulunmayan ve kaçınma sebeplerini de bildirmeyen kişi, 6102 sayılı Kanunun
33 üncü maddesinin ikinci fıkrası uyarınca cezalandırılır.
(4) Üçüncü fıkra gereğince idari para cezası
verilmesine rağmen, kanuni süre içerisinde tescil isteminde bulunmamakta
ısrar edilmesi halinde, müdürlük durumu sicilin bulunduğu yerdeki ticaret
davalarına bakan asliye hukuk mahkemesine bildirir. Mahkemenin tescile
hükmetmesi halinde resen tescil yapılır.
Müdürlüğe
bildirim yükümlülüğü
MADDE 39
– (1) Herhangi bir hususun tescili
isteminde bulunma yükümlülüğünü yerine getirmemiş olanları öğrenen
noterler, belediyeler, odalar ve vergi daireleri gibi resmi makamlar durumu
müdürlüğe bildirir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
İtiraz ve İlan
İtiraz
MADDE 40
– (1) İlgililer; tescil istemleri
ile ilgili olarak müdürlükçe verilecek kararlara karşı, tebliğ tarihinden
itibaren sekiz gün içinde sicilin bulunduğu yerdeki ticaret davalarına
bakan yetkili asliye hukuk mahkemesine dilekçe ile itiraz edebilir. Mahkeme
dosya üzerinde yapacağı inceleme sonucunda tescilin gerekli bulunduğu
sonucuna varırsa tescilin yapılmasını müdürlüğe emreder, aksi takdirde
tescil istemini reddeder.
İlan
MADDE 41
– (1) Tescil işlemleri, mevzuatta
aksine bir hüküm bulunmadıkça Kanunun 70 nci
maddesine göre sicil gazetesinde ilan edilir.
(2) İlan, Bakanlığın gözetim ve denetimi altında
Konfederasyon tarafından ESBİS kullanılarak elektronik ortamda sicil
gazetesinde yayınlanır.
(3) Sicil gazetesinde yayınlanacak ilan ücretleri
sicil gazetesi komitesinin teklifi ve Bakanlığın onayı ile yürürlüğe
girecek bir tarife ile belirlenir. Sicil gazetesi ilan ücretleri sicil tarafından
elektronik ortamda tahsil edilir ve sicil gazetesi hesabına elektronik ortamda
aktarılır.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sicil
gazetesi kayıtları
MADDE 42
– (1) Sicil gazetesinin 2012
yılından önceki kayıtlarına ulaşılmasında Bakanlığın görüşü doğrultusunda
hareket edilir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 43
– (1) 16/9/2005
tarihli ve 25938 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Esnaf ve Sanatkâr Sicili
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) ESBİS, bu
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde bu Yönetmeliğe
uygun hale getirilir. ESBİS uygun hale getirilinceye kadar bu Yönetmelik
kapsamında tutulacak defterler mevcut haliyle tutulmaya devam edilir.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce
müdür, müdür yardımcısı ve sicil personeli olarak atanmış olanlarda 10 uncu
maddenin birinci fıkrasının (c) ve (e) bentlerinde belirtilen nitelikler
aranmaz.
Yürürlük
MADDE 44
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 45
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
|