Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesinden:
ISPARTA UYGULAMALI BİLİMLER ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS
VE LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Isparta Uygulamalı
Bilimler Üniversitesinde yürütülen önlisans ve
lisans eğitim-öğretimi ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Isparta Uygulamalı Bilimler
Üniversitesinin Uzaktan Eğitim Meslek Yüksekokulu ve Yabancı Diller
Yüksekokulu dışında kalan fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarının
eğitim-öğretim ve sınavlarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) İlgili birim: Üniversiteye bağlı fakülte,
yüksekokul ve meslek yüksekokullarını,
b) İlgili kurul: Isparta Uygulamalı Bilimler
Üniversitesine bağlı fakültelerde fakülte kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul
kurulunu ve meslek yüksekokullarında meslek yüksekokulu kurulunu,
c) İlgili yönetim kurulu: Isparta Uygulamalı
Bilimler Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulu
yönetim kurullarını,
ç) İntibak komisyonu: İlgili bölüm başkanlıklarınca
görevlendirilen öğretim elemanlarından oluşan komisyonu,
d) Kredi: Öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve
yetkinliklere o dersin katkısını ifade eden öğrenim kazanımları ile açıkça
belirlenmiş teorik veya uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler için
öngörülen diğer faaliyetler için gerekli çalışma saatleri göz önünde
bulundurularak belirlenen öğrenci iş yükünü,
e) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
f) Rektör: Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi
Rektörünü,
g) Rektörlük: Isparta Uygulamalı Bilimler
Üniversitesi Rektörlüğünü,
ğ) Senato: Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi
Senatosunu,
h) Üniversite: Isparta Uygulamalı Bilimler
Üniversitesini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kayıt İşlemleri, Yatay ve Dikey Geçişler,
İntibak ve Muafiyetler, Ders Kayıtları
Kayıt ve
kayıt yenileme
MADDE 5 – (1) Üniversiteye kayıt; ÖSYM tarafından yapılan
sınavla ve özel yetenek sınavı ile birimlere kayıt hakkı kazanan ve başka
bir yükseköğretim kurumunda eş değer örgün öğretim programına kayıtlı
olmayan adayın başvurusuyla ya da elektronik kayıt yoluyla yapılır.
Elektronik kayıt yapamayan adaylar kayıtlarını şahsen ya da noter onaylı
vekili aracılığı ile yaptırabilir. Eksik belge ve posta yoluyla kesin kayıt
yaptırılamaz. Belirlenen tarihler arasında kesin kaydını yaptırmayan
adaylar herhangi bir hak iddia edemezler.
(2) Kayıt tarihleri, kayıtta istenecek belgeler ve
uygulanacak esaslar, Üniversite tarafından ilan edilir. Üniversite tarafından
istenen belgelerin aslı veya onaylı örneği kabul edilir.
(3) Öğrencilerin, her dönem akademik takvimde
belirtilen süre içinde kayıtlarını yenilemeleri gerekir. Öğrencinin kayıt
yenileyebilmesi için ilgili mevzuatla belirlenen öğrenim katkı payını ya da
öğrenim ücretini ödemiş olması ve ders kaydı yapması gerekir.
(4) İlgili mevzuata göre katkı payını ya da öğrenim
ücretini ödemeyenler ve kayıt yenileme işlemini yaptırmayanlar ile
mazeretleri ilgili yönetim kurulunca kabul edilmeyenler, o dönem için kayıt
yaptıramaz ve öğrencilik haklarından yararlanamaz.
Yatay ve
dikey geçişler
MADDE 6 – (1) Diğer yükseköğretim kurumlarından Üniversiteye
bağlı birimlere yatay geçişler; 24/4/2010 tarihli
ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında
Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası
Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümlerine ve
Senato tarafından belirlenen esaslara göre yapılır. Yatay geçiş
başvuruları, ilgili yönetim kurulu tarafından değerlendirilerek
sonuçlandırılır. Yatay geçiş yapan öğrencilerin öğrenim süreleri;
öğrencinin geldiği kurumda kullandığı süreler de hesaba katılarak toplam
eğitim-öğretim süresi 2547 sayılı Kanunla belirlenen azami süreyi aşmayacak
şekilde ilgili yönetim kurulunca belirlenir. Meslek yüksekokulu
mezunlarının Üniversiteye bağlı lisans programlarına dikey geçişleri ise, 19/2/2002 tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim
Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında
Yönetmelik hükümlerine uygun olarak ilgili yönetim kurullarınca yapılır.
Kurum içi
yatay geçiş
MADDE 7 – (1) Üniversiteye bağlı birimlerin bölüm ve
programları arasında kurum içi yatay geçiş yapılabilir. Bu geçişe ilişkin
esaslar, Senato tarafından belirlenir.
İntibak
MADDE 8 – (1) Daha önce
başka bir yükseköğretim kurumunun öğrencisi iken, ÖSYM tarafından yapılan sınavlara
girerek ve/veya yatay geçiş yoluyla Üniversitenin eşdeğer düzeyde bir programına
kesin kaydını yaptıran öğrencilerin kayıt olduğu yarıyılın ilk iki haftası
içinde başvurmaları halinde, ilgili bölüm/program intibak komisyonu
görüşleri dikkate alınarak ilgili yönetim kurulu kararı ile ders
muafiyetleri ve sınıf intibakları yapılır. Bu durumda olan öğrenciler, yeni okuyacakları
derslere eşdeğer olan ve önceden okuyup başarılı oldukları derslerin
kredisi kadar üst yarıyıldan ders alabilirler.
(2) İntibak işlemleriyle ilgili esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Yarıyıl/yıl
ders kayıtları
MADDE 9 – (1) Öğrenciler, her yarıyıl başında akademik
takvimde belirtilen süreler içinde, öğrenci bilgi sistemi üzerinden ders
seçer, ders seçimi sonucu ilgili mevzuatla belirlenen öğrenci katkı payı
veya öğrenim ücretini ödemek suretiyle kayıtlarını yenilemiş olurlar.
Öğrenciler ders kayıt raporunun çıktısını almak zorundadır. Kaydını
yenilemeyen öğrencilerin kayıt yenilemedikleri süre öğrenim süresinden
sayılır ve öğrenci bu süre içerisinde öğrencilik haklarından yararlanamaz.
(2) Azami öğrenim süresini dolduran öğrenciler ise
aldıkları dersler için ilgili mevzuat hükümlerine göre belirlenen katkı
payı veya öğrenim ücretini ödemek suretiyle kayıtlarını yenilemiş olurlar.
(3) Ders geçme sistemi uygulanan bir programın
birinci sınıfında öğrenime başlayan öğrenciler, kayıt oldukları
yarıyıla/yıla ait tüm dersleri almakla yükümlüdür.
(4) Öğrenciler akademik takvimde belirtilen
ekle/sil tarihlerinde, öğrenci bilgi sistemi üzerinden yeni dersler
alabilir, tekrarlamak ve almak zorunda olduğu dersler hariç, diğer dersleri
bırakabilir. Ekle/sil tarihlerinden sonra hiçbir şekilde ders değişikliği
yapılmaz. Staj dersi için ekle/sil işlemi öğrencinin staja başlamak
istediği tarihin bir hafta öncesine kadar yapılabilir. Öğrenciler kayıt
yenileme işleminin tümünden sorumlu olup, kayıtlarını kendileri yenilemek
zorundadırlar.
(5) Süresi içerisinde kaydını yaptıramayan
öğrenciler mazeretine ilişkin başvurularını, akademik takvimde belirtilen
tarihlerde yapar. Mazereti, ilgili yönetim kurulunca kabul edilen
öğrencilerin kayıt yenileme işlemleri öğrenci işleri tarafından ekle/sil
tarihlerinde tamamlanır.
(6) Staj yapılması zorunlu olan programlarda
öğrencilerin birimleri tarafından ilan edilen staj takvimine uymaları
zorunludur.
Muafiyetler
MADDE 10
– (1) Ders muafiyetine ilişkin
usul ve esaslar Senato tarafından belirlenir.
(2) Zorunlu yabancı dil hazırlık eğitimi öngörülen
programlara kaydolan öğrenciler için her eğitim-öğretim yılı başında bir
yabancı dil hazırlık sınıfı yeterlik sınavı yapılır.
(3) Her eğitim-öğretim yılı başında zorunlu yabancı
dil hazırlık eğitimi öngörülmeyen programlara yeni kaydolan öğrenciler için
ilan edilen tarihlerde Yabancı Diller Yüksekokulu tarafından bir yabancı
dil yeterlik sınavı yapılır. Bu sınavda mutlak değerlendirme yöntemine göre
100 üzerinden en az 70 başarı notu alan öğrenciler yabancı dil derslerinden
muaf sayılır.
(4) Her eğitim-öğretim yılı başında yeni kaydolan
öğrencilere zorunlu okutulmasına karar verilen programlar için enformatik
bölüm başkanlığı tarafından bilişim teknolojileri ve uygulamaları dersi
muafiyet sınavı yapılır. Üniversitenin ilgili birimi tarafından
eğitim-öğretim yılının ilk iki haftası içinde yapılan bu sınavdan mutlak
değerlendirme yöntemine göre 100 üzerinden en az 60 başarı notu alan
öğrenciler bu dersten muaf sayılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretim ile İlgili Esaslar
Eğitim-öğretim
yılı ve akademik takvim
MADDE 11
– (1) Bir eğitim-öğretim yılı her
biri en az yetmiş iş günü olmak üzere güz ve bahar yarıyıllarından oluşur.
Resmi tatil günleri eğitim-öğretim günlerinden sayılmaz. Yarıyıl/yıl sınav
günleri bu sürenin dışındadır. İlgili kurullar, bir sonraki yıla ait
eğitim-öğretim programları ile akademik takvim önerilerini, her yıl en geç
Mayıs ayı sonuna kadar Senatonun onayına sunarlar. Senato tarafından
onaylanan programlar ve akademik takvim en geç Haziran ayı sonunda ilan
edilir.
Eğitim-öğretim
türleri
MADDE 12
– (1) Örgün öğretim yapan
birimler, ilgili bölüm/programların önerisi, ilgili kurulların önerisi,
Senatonun onayı ve Yükseköğretim Kurulunun izniyle ikinci öğretim, uzaktan
öğretim ve açık öğretim programı açabilirler.
Yabancı
dil hazırlık sınıfı
MADDE 13
– (1) Üniversitede eğitim-öğretim
dili Türkçedir; ancak ön lisans ve lisans eğitim-öğretimi yapan birimlerde
ilgili kurulların önerisi, Senatonun onayı ve Yükseköğretim Kurulunun izni
ile 23/3/2016 tarihli ve 29662 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve
Yabancı Dille Öğretim Yapılmasında Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümleri
ve Yükseköğretim Kurulu kararları çerçevesinde zorunlu veya isteğe bağlı
hazırlık sınıfı açılabilir, kısmen veya tamamen yabancı dilde eğitim
verilebilir. Hangi yabancı dil veya dillerde eğitim-öğretim yapılacağı,
ilgili kurulların önerisi ve Senatonun kararı ile belirlenir.
Zorunlu
ve seçmeli dersler
MADDE 14
– (1) Önlisans
ve lisans ders programları ilgili bölüm kurulunun önerisi, ilgili
kurulların kararı ve Senatonun onayı ile kesinleşir.
(2) Birimlerin ders programlarında, teorik ders,
uygulama, uygulamalı teorik ders, laboratuvar,
klinik uygulama, proje, staj, seminer, bitirme ödevi ve benzeri ders
türleri yer alabilir.
(3) Birimler bazı derslere ön şart koyabilirler.
(4) Dersler zorunlu ve seçmeli olmak üzere iki
gruba ayrılır. Zorunlu dersler, öğrencinin almak zorunda olduğu derslerdir.
Seçmeli dersler öğrencinin önerilenler içinden seçerek alabileceği
derslerdir. Seçmeli dersler, her bölümün öğretim planında yer alması
şartıyla tek tek veya belirlenmiş ders grupları
halinde açılabilir.
(5) Her yarıyıl başında açılacak seçmeli dersler
ilgili bölüm kurulunun teklifi üzerine ilgili kurullarca karara bağlanır.
(6) Önlisans ve lisans
programları için üniversiteye bağlı birimlerin öğretim elemanları
tarafından önerilen derslerden ilgili kurulların kararı ve Senatonun onayı
ile ortak seçmeli dersler havuzu oluşturulabilir. Ortak seçmeli derslerin
yürütülmesine ilişkin hükümler Senato tarafından düzenlenir.
Derslerin
kredi değeri
MADDE 15
– (1) Eğitim-öğretim
çalışmalarının değerlendirilmesi kredi esasına göre yapılır. Ders
kredilerinin hesaplanmasında; öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve
yetkinliklere o dersin katkısını ifade eden öğrenim kazanımları ile açıkça
belirlenmiş teorik veya uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler için
öngörülen diğer faaliyetler için gerekli çalışma saatlerini göz önünde
bulunduran öğrenci iş yükü esas alınır.
(2) Öğrenci iş yükü, ders saatlerinin yanı sıra laboratuvar, atölye, klinik çalışması, ödev, uygulama,
proje, seminer, sunu, sınava hazırlık, sınav, staj, iş yeri eğitimi gibi
eğitim-öğretim etkinliklerinde harcanan bütün zamanı ifade eder.
(3) Önlisans, lisans
programlarından mezun olabilmek için, önlisans
öğrencilerinin en az 120 kredi, lisans öğrencilerinin en az 240 kredi, Diş
Hekimliği ve Eczacılık gibi bütünleşik program öğrencilerinin en az 300
kredi, Tıp Doktorluğu programı için en az 360 kredi ders almaları gerekir.
(4) İsteğe bağlı staj uygulayan önlisans
ve lisans programları için staj dersi kredisi mezun olabilmek için alınması
zorunlu olan kredi toplamının dışında tutulur.
Ders yükü
ve üst yarıyıldan ders alma
MADDE 16
– (1) Bir öğrencinin her
yarıyıl/yılda alacağı normal ders yükü; öğrencinin bu Yönetmeliğin 15 inci
maddesine göre tespit edilecek o yarıyıl/yıla ait derslerin kredi değerleri
toplamıdır.
(2) Genel not ortalaması (GNO) 1.80 ve üzerinde
olan öğrencilerin ders yükleri staj dersi hariç, bulundukları yarıyılın
ders yükünün 2/3’ünü aşmayacak şekilde artırılabilir.
(3) GNO’su 1.80’den az
olan öğrencilerin ders yükleri kayıt olunan yarıyılda staj dersi bulunması
durumunda staj dersi kredisi kadar artırılabilir. Kayıt olunan yarıyılda
staj dersi bulunmaması durumunda ders yükleri artırılamaz.
(4) Bir öğrenci önceki yarıyıllardan başarısız
dersi olmaması ve genel not ortalamasının 2.50 ve üzerinde olması halinde
üst yarıyıldan ders alabilir. Bu durumdaki öğrencinin ders yükü staj dersi
hariç 2/3 oranında artırılabilir.
(5) Üst yarıyıldan alınacak derslerin ders
programında çakışması halinde öğrenci, birinci öğretim öğrencisi ise bu
derslerden birini birinci öğretimin varsa diğer şubesinden ya da ikinci
öğretimden, öğrenci ikinci öğretim öğrencisi ise, bu derslerden birini
ikinci öğretimin varsa diğer şubesinden ya da birinci öğretimden alabilir.
(6) Staj dersi için üst yarıyıldan ders alma
şartları uygulanmaz.
(7) Çift anadal ve yandal programı öğrencilerinin her yarıyılda alacağı
toplam ders yükü, staj dersi hariç, o yarıyıla ait anadal
ders yükünün iki katını aşmayacak şekilde artırılabilir.
Çift anadal programı
MADDE 17 – (1) İlgili
bölüm/anabilim dalının isteği, ilgili kurulun önerisi ve Senatonun kararı
ile herhangi bir önlisans/lisans programına
kayıtlı olan ve gerekli koşulları sağlayan öğrencilere, konu bakımından
kendi önlisans/lisans programlarına yakın olan
bir başka önlisans/lisans programını birlikte
yürüterek, ikinci bir önlisans/lisans diploması
almalarını sağlayan çift anadal programı
uygulanabilir.
(2) Çift anadal ile
ilgili hususlar, Senato tarafından belirlenir.
Yan dal
programı
MADDE 18
– (1) Yan dal programı; ilgili
bölüm/anabilim dalının isteği, ilgili kurulun önerisi ve Senatonun kararı
ile kesinleşir ve bölüm/anabilim dallarının işbirliğiyle yürütülür.
Herhangi bir önlisans/lisans programına kayıtlı
öğrencilerden gerekli koşulları sağlayanlara, kendi önlisans/lisans
programlarına ek olarak sertifikaya yönelik bir yan dal programını
izlemelerine olanak verilir. Yan dal programı ayrı bir önlisans/lisans
programı anlamını taşımaz.
(2) Yan dal ile ilgili hususlar, Senato tarafından
belirlenir.
Akademik
danışmanlık
MADDE 19
– (1) Her eğitim-öğretim yılı
başında öğrencilere, eğitim-öğretim konularında karşılaşacakları sorunların
çözümünde yardımcı olmak üzere, ilgili bölüm başkanlıklarınca öğretim
üyeleri veya gerektiğinde öğretim elemanları arasından bir akademik
danışman görevlendirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar ve Değerlendirmeye İlişkin Esaslar
Sınavlar
MADDE 20
– (1) Öğrenciler yarıyıl içi
sınavları, çalışmaları ve yarıyıl/yılsonu sınavları ile bütünleme sınavlarına
tabi tutulurlar. Bir dersin her yarıyılda/yılda en az bir ara sınavı
yapılır.
(2) Yarıyıl/yılsonu sınavları ilgili birim
tarafından belirlenerek ilan edilen tarih, yer ve saatte yapılır. İlgili kurul
kararıyla ayrıca staj, uygulama veya laboratuvar
sınavları açılabilir. Yarıyıl/yılsonunda aldığı derslerden başarısız olan
öğrenciler için akademik takvimde belirtilen tarihte bütünleme sınavı
yapılır.
(3) Ders geçme esası uygulayan birimlerde yarıyıl
sonu ve bütünleme sınav dönemlerinde sadece o dönem okutulan derslerin sınavı
yapılır.
(4) Sınavlar yazılı, sözlü veya hem yazılı hem
sözlü ve/veya uygulamalı olarak yapılabilir. Sınavların şekli, tarihi ve
başarı notuna etkisi dersi veren öğretim elemanının önerisi üzerine bölüm
başkanlarının onayı alındıktan sonra ilgili birim tarafından kayıt yenileme
tarihinden önce öğrencilere duyurulmak üzere ilan edilir.
(5) Bahar yarıyılı, güz yarıyılı
veya varsa yaz okulu sonunda en az 2.00 GNO ile mezuniyet durumunda olup,
staj dersi hariç sadece bir dersten FF veya FD ile başarısız olan ve o
derse devam etmiş öğrenciler için, dönemine bakılmadan tek ders sınavı
adıyla bir defaya mahsus olmak üzere sınav hakkı verilir. Tek ders sınavları, her yarıyılın sonunda bütünleme
sınavlarının bitiş tarihinden itibaren on beş gün içerisinde yönetim
kurulunun belirleyeceği bir tarihte yapılır. Varsa yaz okulu sonunda
kullandırılacak tek ders sınav hakkı ise bir sonraki eğitim-öğretim yılı
başlamadan ilgili yönetim kurulunun belirleyeceği bir tarihte yapılır.
(6) Sınavlar dersi veren öğretim elemanı tarafından
yapılır. Zorunlu hallerde ilgili yönetim kurulu, sınavların başka öğretim
elemanları tarafından yapılmasına karar verebilir. Dini ve milli bayramlar
dışında cumartesi ve pazar günleri de sınav yapılabilir. Sınav takvimi ilk
sınav tarihinden en az iki hafta önce ilan edilir. Sınav sonuçları, son
sınav tarihinden itibaren en geç bir hafta içinde öğrenci bilgi sistemine
girilir ve sınav evrakları ilgili birime teslim edilir.
(7) Bir dersin yarıyıl/yılsonu ve bütünleme
sınavına girebilmek için;
a) Kayıt yenilemek,
b) Uzaktan öğretim yoluyla verilen dersler hariç
teorik dersin en az % 70'ine devam etmek,
c) Dersin, varsa uygulama ve laboratuvarının
en az % 80'ine devam etmek ve başarılı olmak gerekir.
(8) Ders ve laboratuvarlar
ayrı ayrı değerlendirildiğinde, bu maddenin
yedinci fıkrasındaki başarı koşulları laboratuvarlar
için de aynı şekilde geçerli olur.
(9) Yedinci fıkranın (b) ve (c) bentlerindeki
koşullardan birinin sağlanamamış olması halinde öğrenci, o yarıyılda/yılda
o dersin yarıyıl/yılsonu ve bütünleme sınavına giremez ve NA notu verilir.
(10) Mazereti nedeniyle ara sınava katılamayan
öğrencilerden; son sınav tarihinden sonraki ilk üç iş günü içerisinde
ilgili birime başvuranlara ilgili yönetim kurulu tarafından mazeretlerinin
kabul edilmesi halinde mazeret sınavı hakkı tanınır. Diğer sınavlar için
mazeret sınav hakkı verilmez.
(11) Ara sınav mazeret sınav hakkı tanınan
öğrenciler ara sınav haklarını aynı yarıyıl/yıl içinde; ilgili birimce
belirlenen gün, yer ve saatte kullanırlar.
(12) Öğrenciler yarıyıl/yılsonu sınavına girme
koşullarının tamamını sağlamış olmalarına rağmen yarıyıl/yılsonu sınavına
katılamadıkları derslerin, yarıyıl/yılsonu sınavına katılarak başarısız
oldukları derslerin (FF, FD), yarıyıl/yılsonu sınavında koşullu geçtikleri
(DD, DC) ve başarılı oldukları derslerin (CC ve üstü), yaz okulu uygulaması
olup olmadığına bakılmaksızın, bütünleme sınavına katılabilirler. Bütünleme
sınavına girmek isteyen DD ve üstü harf notu alan öğrencilerin, öğrenci
bilgi sistemi üzerinden talepte bulunmaları gerekir.
(13) Engelli öğrencilerin sınavları ile ilgili
düzenlemeler engellilik durumlarına göre ilgili kurullar tarafından
belirlenir.
Sınav
değerlendirme esasları
MADDE 21
– (1) Birimlerde bir dersin başarı
notu Senatoca belirlenen bağıl değerlendirme yöntemine göre belirlenir.
Bağıl değerlendirme yöntemine göre bir öğrencinin bir dersteki başarı
notunun belirlenmesi için, öncelikle mutlak değerlendirme yönteminde olduğu
gibi ara sınav ve varsa diğer eğitim-öğretim etkinlikleri ile yarıyıl/yıl sonu sınavlarının katkıları dikkate alınarak ham
notu hesaplanır. Bu not değerlendirme yönteminde 100 üzerinden ham not
olarak kabul edilir. Tüm öğrenciler için 100 üzerinden ham notlar, sınıfın
genel başarı düzeyi, notların dağılışı, sınıf ortalaması ve/veya standart
sapması dikkate alınarak Senato tarafından kabul edilen harfli sistem veya
4’lük sisteme uyarlanır.
(2) Bu değerlendirmede sadece ara sınav yapılmışsa,
ara sınavın başarı notuna katkısı %40, yarıyıl/yılsonu sınavından alınan
notun başarı notuna katkısı % 60’tır.
(3) Ara sınavın yanı sıra ödev, proje, uygulama ve
benzeri yarıyıl içi çalışmaları yapılmışsa yarıyıl içi sınav ve
etkinliklerin başarı notuna katkısı %50, yarıyıl/yılsonu sınavından alınan
notun başarı notuna katkısı % 50’dir.
(4) Bütünleme sınavı yapılan dersin harf notunun
hesaplanmasında, öğrencinin yıl içi sınav ve çalışmalarına ait notları aynı
şekilde dikkate alınır ve bütünleme sınavı notu yarıyıl/yılsonu sınavı notu
yerine geçer.
(5) Bütünleme sınavı yapılan dersin harf notu Üniversite
Bağıl Değerlendirme Yönergesindeki hükümlere göre belirlenir.
(6) Bütünleme sınavında alınan harf notu geçerlidir
ve önceki harf notunun yerine geçer. Öğrenci bilgi sistemi üzerinden
bütünleme sınavına girme talebinde bulunan öğrencinin mazereti nedeniyle
bütünleme sınavına girememesi ve mazeretini belgelendirmesi durumunda
ilgili birimin yönetim kurulu kararı ile bir önceki harf notu geçerli olur.
Öğrencinin başarısız olduğu dersin (FF, FD) bütünleme sınavına girmemesi
durumunda bir önceki harf notu geçerli olur.
(7) Eğitim programlarında zorunlu staj dersi
bulunan birimlerde staj dersinin uygulanması ve değerlendirilmesi Senato ve
ilgili kurullar tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
(8) Sınav değerlendirme esasları hazırlık
sınıflarında Senato tarafından belirlenen esaslara göre düzenlenir.
Notlar ve
katsayıları
MADDE 22
– (1) Harf notları ve katsayıları
aşağıdaki şekildedir:
a)
Başarı
Notu Katsayı
AA 4.00
BA 3.50
BB 3.00
CB 2.50
CC 2.00
DC 1.50
DD 1.00
FD 0.50
FF 0.00
b) Bunlardan;
1) Geçer notlar; AA, BA, BB, CB ve CC notlarıdır.
Bu notlardan birini almış olan bir öğrenci o dersi başarmış sayılır. Staj
dersini başarı ile tamamlayan öğrencilere G (geçer) notu verilir.
2) Koşullu geçer notlar; DC ve DD notlarıdır. Bu
notlardan birini almış olan bir öğrenci genel not ortalamasının en az 2.00
olması halinde o dersi başarmış sayılır.
3) Geçmez notlar; K, FD ve FF notlarıdır. Staj
derslerinde başarısız olan öğrencilere K (geçmez) notu verilir.
4) NA notu, derse devam yükümlülüklerini yerine
getirmeyen öğrencilere verilir. NA notu, not ortalaması hesabında (FF) notu
gibi işlem görür.
5) M (muaf); daha önce alınıp başarılan ve
eşdeğerliği ilgili bölüm başkanlığının önerisi üzerine ilgili yönetim
kurulunca onaylanan dersler için verilen işarettir.
Not
ortalamaları
MADDE 23
– (1) Öğrencilerin başarı
durumları, her yarıyıl sonunda hesaplanan dönem not ortalaması (DNO) ve
almış oldukları tüm dersler için genel not ortalaması (GNO) ile belirlenir.
DNO, öğrencinin kayıtlı olduğu yarıyılın ağırlıklı not ortalaması olup o
yarıyılda aldığı dersler için başarı durumunu gösterir. GNO, öğrencinin
Üniversiteye girişinden itibaren, kayıtlı bulunduğu bölümün veya programın
ders programındaki derslerinin tümü göz önüne alınarak hesaplanan ağırlıklı
not ortalaması olup almış olduğu tüm dersler için başarı durumunu gösterir.
(2) Mezuniyet derecesi, öğrencinin tamamladığı
öğretim programındaki ağırlıklı not ortalaması esas alınarak belirlenir.
Ağırlıklı not ortalaması öğrencinin her dersten almış olduğu başarı notunun,
dersin kredileri ile çarpımlarının toplamı ile elde edilen sayının,
derslerin kredi değerlerinin toplamına bölünmesi ile hesaplanır.
(3)
Ağırlıklı ortalamanın hesaplanmasında bölme işlemi virgülden sonra
iki basamak yürütülür. Öğrencinin G, K ve M notu aldığı dersler dikkate
alınmaz.
Başarı
veya başarısızlık
MADDE 24
– (1) GNO’su
en az 2.00 olan öğrenci başarılı sayılır.
(2) Öğrenciler istekleri halinde DC veya DD notu
aldıkları dersleri tekrar edebilir.
Ders
tekrarı
MADDE 25
– (1) Bir dersi normal yarıyılında
almayan öğrenciler ile bir dersten FF, FD, K ve NA notu alan öğrenciler bu
derse tekrar verildiği ilk yarıyılda, öncelikle kaydolmak zorundadırlar.
Ancak ön koşul uygulanan müfredatlarda, öğrencinin ön koşul şartını
sağlayamadığından dolayı kaydolamadığı dersler bu zorunluluğun dışındadır.
(2) Tekrarlanan dersler için önceki dönemde devam
şartı yerine getirilmişse bu derslere devam zorunlu değildir. Ancak bu
derslerden uygulaması olanlarda, uygulama ile ilgili devam zorunluluğu,
ilgili yönetim kurulunca belirlenir.
(3) Bu dersler seçmeli veya sonradan programdan
çıkarılan dersler ise öğrenciler bunların yerine, kayıtlı olduğu bölümün
bölüm kurulunca uygun görülen ve ilgili yönetim kurulunca onaylanan
dersleri alırlar.
(4) Öğrenciler not yükseltmek amacıyla; bu
Yönetmeliğin 16 ncı maddesine göre lisans ve önlisans öğrenimi süresince aldıkları ve başarılı
oldukları dersleri de, kayıt yaptırmak koşulu ile verildiği yarıyıl/yılda
tekrarlayabilirler. Yukarıdaki ikinci fıkrada belirtilen ve devam şartı aranmayan
derslerin kredileri ders yükünden sayılır.
(5) Tekrarlanan derste, önceki not ne olursa olsun,
alınan son not geçerlidir. Alttan devam zorunluluğu olan dersler ile ilk
defa alınacak derslerin ders programında çakışması halinde öğrenci, bu
derslerden alt yarıyılda olan dersi almak zorundadır. Öğrenci birinci
öğretim öğrencisi ise bu derslerden birini birinci öğretimin varsa diğer
şubesinden ya da ikinci öğretimden, öğrenci ikinci öğretim öğrencisi ise bu
derslerden birini ikinci öğretimin varsa diğer şubesinden ya da birinci
öğretimden alabilir. Öğrencinin öğrenim gördüğü programın şubesi ya da
diğer öğretim türü yoksa öğrenci dönem dersini bırakır, alttan dersi alır.
(6) Öğrencilerin ders tekrarladıkları yarıyıllar,
azami öğrenim süresi hesabına dahil edilir.
Sınav
sonuçlarının ilanı, itirazlar ve düzeltme
MADDE 26
– (1) Sınav sonuçları, son sınav
tarihinden itibaren en geç bir hafta sonra ilan edilir. Sınav evrakının
ilgili birime verilmesinden sonra maddi hata dışında öğrencinin notu
değiştirilmez.
(2) Öğrenciler maddi hata itirazı için sınav
sonuçlarının ilan tarihinden itibaren bir hafta içinde bölüm başkanlığına
yazılı olarak başvurabilirler. İlgili birimin isteği üzerine ilgili öğretim
elemanı öğrencinin sınav kağıdını veya sınav
cetvelini maddi hata yönünden tekrar inceler. İlgili öğretim elemanı ve
bölüm başkanının itiraza ilişkin yazılı kanaatleri, ilgili yönetim
kurulunca değerlendirilerek karar verilir. İlgili yönetim kurulunca sınav kağıtlarında veya sınav cetvellerinde maddi bir hata
belirlenirse, bu hata ilgili öğretim elemanının ve bölüm başkanının da
görüşü alınarak düzeltilir. İtiraz başvurusu en geç onbeş
gün içerisinde ilgili yönetim kurulunda görüşülerek sonuçlandırılır ve
öğrenciye duyurulur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Öğrenim Süresi, Kayıt Silme ve Sildirme, İzin,
Mezuniyet ve Diploma
Öğrenim
süresi
MADDE 27 – (1) Öğrenciler,
bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kayıt oldukları programa
ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırıp yaptırmadığına bakılmadan öğrenim süresi iki yıl olan ön lisans
programlarını azami dört yıl, öğrenim süresi dört yıl olan lisans
programlarını azami yedi yıl, öğrenim süresi beş yıl olan lisans
programlarını azami sekiz yıl, öğrenim süresi altı yıl olan lisans programlarını
azami dokuz yıl içinde tamamlamak zorundadırlar. Hazırlık eğitim süresi azami iki yıldır.
(2) Azami süreler içinde katkı payı veya öğrenim
ücretinin ödenmemesi ile kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin
ilişikleri kesilmez. Ancak Senatonun kararı ve Yükseköğretim Kurulunun
onayı ile dört yıl üst üste katkı payı veya öğrenim ücretinin ödenmemesi
ile kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin ilişikleri kesilebilir.
(3) Azami süreleri dolduran son sınıf
öğrencilerine, başarısız oldukları bütün dersler için iki ek sınav hakkı verilir.
Bu iki ek sınav hakkı, bu derslerin bitirme ve bütünleme sınav dönemlerinin
ardından yeni eğitim-öğretim dönemi başlamadan birinci ek sınav ve ikinci
ek sınav adlarıyla tüm dersler için kullandırılır. Bu
sınavlardan sonra başarısız ders sayısını beş derse indirenlere, bu beş
ders için üç yarıyıl, ek sınavları almadan beş derse kadar başarısız olan
öğrencilere dört yarıyıl yıl esasına göre eğitim-öğretim yapan birimlerde
iki eğitim-öğretim yılı; bir dersten başarısız olanlara ise öğrencilik
hakkından yararlanmaksızın sınırsız başarısız oldukları dersin sınavlarına
girme hakkı tanınır. Bunlardan uygulamalı dersler ile uygulaması
olan ve daha önce alınmamış dersler dışındaki derslere devam şartı aranmaz.
(4) Kayıtlı olduğu diploma programından mezun olmak
için gerekli bütün derslerden geçer not aldıkları halde mezuniyet için
gerekli GNO şartını sağlayamamaları nedeniyle ilişikleri kesilme durumuna
gelen son dönem yıl esasına göre eğitim-öğretim yapan birimlerde son sınıf
öğrencilerine not ortalamalarını yükseltmek üzere diledikleri derslerden
sınırsız sınav hakkı tanınır. Bunlardan uygulamalı dersler ile uygulaması
olan ve daha önce alınmamış dersler dışındaki derslere devam şartı aranmaz.
(5) Açılacak sınavlara, üst üste veya aralıklı
olarak toplam üç eğitim-öğretim yılı hiç girmeyen öğrenciler, sınırsız
sınav hakkından vazgeçmiş sayılır ve bu haktan yararlanamazlar. Sınırsız
hak kullanma durumunda olan öğrenciler sınava girdikleri ders başına
öğrenci katkı payını/öğrenim ücretini ödemeye devam ederler. Ancak bu
öğrenciler, sınav hakkı dışındaki diğer öğrencilik haklarından
yararlanamazlar. Açık öğretim öğrencileri, öğrencilik haklarından
yararlanmak kaydı ile bu sürelerle kısıtlı değildir.
(6) Derslere
devam yükümlülüklerini yerine getirdikleri hâlde, yıl içi ve yıl sonu sınav yükümlülüklerini bu maddede belirtilen
hükümlere uygun olarak yerine getiremedikleri için ilişiği kesilen hazırlık
sınıfı ve birinci sınıfta en fazla bir dersten, ara sınıflarda ise en fazla
üç dersten başarısız olan öğrencilere üç yıl içinde kullanacakları üç sınav
hakkı, not ortalamasını tutturamadıkları için hazırlık sınıfı dâhil ara
sınıflarda da sene kaybeden öğrencilere diledikleri üç dersten bir sınav
hakkı verilir. Sınav hakkı verilenler, yıl içi veya yıl
sonu sınavı olduğuna bakılmaksızın başvurmaları hâlinde her
eğitim-öğretim yılı başında açılacak sınavlara alınırlar. Sınavların
sonunda sorumlu oldukları tüm dersleri başaranların kayıtları yeniden
yapılır ve öğrenimlerine kaldıkları yerden devam ederler. Bu durumda olan
öğrencilerin sınavlara girdikleri süre, öğrenim süresinden sayılmaz. Bu
sınavlara katılan öğrenciler öğrencilik haklarından hiçbir şekilde
yararlanamazlar.
Kayıt
silme ve sildirme
MADDE 28
– (1) Aşağıdaki durumlarda;
a) Öğrencinin yazılı başvurusu ile Üniversiteden
ayrılmak istemesi halinde ilgili yönetim kurulu kararı ile,
b) 18/8/2012 tarihli ve
28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde yükseköğretim kurumundan
çıkarma cezası alması halinde,
ilişiği kesilir.
(2) Azami süreler içinde kalmak kaydıyla 2547
sayılı Kanunun 44 üncü maddesi gereği dört yıl üst üste katkı payı veya
öğrenim ücretinin ödenmemesi ile kayıt yenilenmemesi nedeniyle Senatonun
kararı ve Yükseköğretim Kurulunun onayı ile öğrencilerin ilişikleri
kesilebilir.
(3) 2547 sayılı Kanunun 44 üncü
maddesi gereği azami öğrenim süresini doldurmuş öğrenciler kayıtlı olduğu
programdan hiç almadığı/alamadığı ya da alıp da devam şartını sağlayamadığı
ders sayısı altı ve daha fazla olması durumunda sınav hakkından
faydalanmaması veya alması gereken ders sayısını yapılan ek sınavlar
sonunda belirtilen sayıya düşürememesi durumunda kaydı silinir.
İzin
MADDE 29
– (1) Öğrencilere, ilgili yönetim
kurulunun uygun göreceği haklı ve geçerli nedenlerle bir defada en az bir,
en çok iki yarıyıl izin verilebilir. İzinli olunan dönem öğretim süresinden
sayılmaz. Bu şekilde izin alan öğrenci eğitimine devam edemez, öğrenci
kimliği verilmez, verilmişse geri alınır ve izinli olduğu yarıyıl/yıldaki
sınavlara giremez. Öğrenciye verilen öğrenime ara verme izinlerinin
toplamı, normal öğrenim süresinin yarısını aşamaz.
(2) Ağır hastalık, kaza, doğal afetler gibi
belgelendirilebilen olağanüstü durumlar dışında izin başvurusu yarıyılın/yılın
ilk iki haftası içinde yapılır. Tutuklu bulunan öğrenciye izin verilmez.
Ancak tutukluluk hali sona eren öğrencinin eğitim-öğretime devam edemediği
süreler için izinli sayılmasına ilgili yönetim kurulu karar verebilir.
Mezuniyet
MADDE 30 – (1) Bir
öğrencinin izlemekte olduğu programdan mezun olabilmesi için, bu
Yönetmeliğin 27 nci maddesinde belirtilen kanuni
süre içinde eğitim-öğretim ders planında yer alan sayıda zorunlu/seçmeli
ders almak ve bu derslerden başarılı olmak koşulu ile devam etmekte olduğu
programı en az 2.00 GNO ile tamamlaması zorunludur. GNO aynı zamanda mezuniyet not ortalamasıdır.
(2) Mezun duruma gelmiş öğrenci GNO’sunu
yükseltmek amacıyla kaydını yenileyerek ders tekrarı yapabilir. Bu durumdaki
öğrenciler tek ders sınav sonuçlarının ilânını takip eden bir hafta
içerisinde bölüm başkanlığına dilekçe ile başvuru yapmalıdır. Alınan son
not/notlar geçerlidir.
(3) Normal öğrenim süresi sonunda mezun olan
öğrencilerden not ortalaması 3.00-3.49 olan öğrenciler başarı belgesi,
3.50-4.00 arasında olan öğrenciler ise üstün başarı belgesi almaya hak
kazanırlar.
Diploma
MADDE 31
– (1) Kayıtlı olduğu
bölümün/programın eğitim-öğretim programındaki ders ve çalışmaların tümünden
başarılı olan öğrencinin mezuniyeti, ilgili yönetim kurulu kararı ile
tespit edilir ve kendisine 2547 sayılı Kanunda öngörülen diploma verilir.
Diplomalar, Senato tarafından belirlenecek esaslara göre düzenlenir.
(2) Lisans öğrenimine devam eden bir öğrenciye, ilk
dört yarıyılın veya ilk iki yılın bütün derslerinden başarılı olması ve GNO’sunun en az 2.00 olması kaydıyla, öğrenimini
tamamlayamaması halinde Üniversite ile ilişiği kesilerek ön lisans
diploması verilebilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Tebligat
ve adres bildirme
MADDE 32
– (1) Her türlü tebligat
öğrencinin Üniversiteye kayıt anında bildirdiği adrese gönderilmek veya
ilgili birimde ilân edilmek suretiyle yapılır. En son adresin tebligata
elverişli olmaması veya tebligatın yapılamaması halinde öğrencinin adres
kayıt sisteminde bulunan yerleşim yeri adresi bilinen en son adresi olarak
kabul edilir ve tebligat buraya yapılır. Ayrıca başka adres araştırması
yapılmaz.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 33
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Yükseköğretim
Kurulu, Üniversitelerarası Kurul, Senato ve ilgili yönetim kurulu kararları
uygulanır.
İntibak
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 2011-2012
eğitim-öğretim yılından önce Üniversiteye kayıt yaptıran öğrencilerin,
lisans programlarından mezun olabilmeleri için 130±10 kredi-saat, önlisans programından mezun olabilmeleri için 70±5
kredi-saatlik ders almaları gerekir. 2547 sayılı Kanunun 5 inci maddesinin
birinci fıkrasının (ı) bendi gereğince okutulan ortak zorunlu dersler bunun
dışındadır.
Azami
öğrenim sürelerinin hesaplanması
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
geçici 67 nci maddesi hükmü gereğince, bu
maddenin yürürlüğe girdiği tarihte kayıtlı olan öğrenciler bakımından azami
sürelerin hesaplanmasında, daha önceki öğrenim süreleri dikkate alınmaz.
Azami öğrenim süresi 2014-2015 Eğitim-Öğretim yılı güz yarıyılından
başlayarak hesap edilir.
(2) Trimester ile eğitim
alan öğrenciler mezun olana kadar bu Yönetmelik hükümlerine tabidirler.
Yürürlük
MADDE 34
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 35
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Isparta Uygulamalı Bilimler Üniversitesi Rektörü yürütür.
|