Yükseköğretim Kalite Kurulundan:
YÜKSEKÖĞRETİM
KALİTE GÜVENCESİ VE YÜKSEKÖĞRETİM
KALİTE KURULU
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmelik, yükseköğretim
sistemindeki iç ve dış kalite güvencesi, yükseköğretim kurumlarının
eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idari
hizmetlerinin kalite düzeylerine ilişkin ulusal ve uluslararası kalite
standartlarına göre Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından
değerlendirilmesi, bağımsız dış değerlendirme ve akreditasyon
kuruluşlarının tanınması ve yetkilendirilmesi ile Yükseköğretim Kalite
Kurulu teşkilâtına, çalışma usullerine, yükseköğretim kurumlarındaki kalite
komisyonu yapılanmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla
hazırlanmıştır.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek 35 inci maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bağımsız Dış Değerlendirme ve Akreditasyon
Kuruluşları: Yurt içinde veya yurt dışında dış değerlendirme ve
akreditasyon faaliyetleri gösteren kurum ve kuruluşları,
b) Başkan: Yükseköğretim Kalite Kurulu Başkanını,
c) Başkan Yardımcısı: Yükseköğretim Kalite Kurulu
Başkan Yardımcısını,
ç) Dış Değerlendirici: Kurumsal dış değerlendirme
programında görev yapmak üzere Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından
görevlendirilen dış değerlendirme sürecini yürütmeye yetkin kişiyi,
d) Dış Değerlendirme: Bir yükseköğretim kurumunun
veya programının kalitesinin bağımsız dış değerlendirme ve akreditasyon
kuruluşları tarafından değerlendirilme sürecini,
e) Genel Sekreter: Yükseköğretim Kalite Kurulu
Genel Sekreterini,
f) İç Değerlendirme: Bir yükseköğretim kurumunun
veya programının kalitesini kendi içinde değerlendirmesini,
g) Kalite Değerlendirme Tescil Belgesi:
Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından onaylanan, bağımsız kurum veya
kuruluşların; belirli bir alanda önceden belirlenmiş akademik ve alana özgü
standartların bir yükseköğretim programı tarafından karşılanıp
karşılanmadığını ölçen dış değerlendirme ve kalite güvence sürecini
değerlendirmeye yetkili olduğunu gösteren belgeyi,
ğ) Kurul: Yükseköğretim Kalite Kurulunu,
h) Kurum İç Değerlendirme Raporu (KİDR): Yükseköğretim
kurumunun; eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile
idari hizmetlerine ilişkin kalite güvencesi süreçlerini izlemek amacıyla
yükseköğretim kurumu tarafından her yıl hazırlanan raporu,
ı) Kurumsal Dış Değerlendirme Programı:
Yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı
faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin kalitesinin, beş yılda en az bir defa
olmak üzere Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından periyodik olarak gerçekleştirilecek
dış değerlendirme sürecini,
i) Kurumsal Geri Bildirim Raporu (KGBR): Kurumsal
dış değerlendirme programı kapsamında değerlendirilen yükseköğretim kurumu
için dış değerlendiriciler tarafından hazırlanan kurumun güçlü ve
iyileşmeye açık alanlarını içeren raporu,
j) Performans Göstergeleri: Yükseköğretim
kurumlarının amaç ve hedeflerine ulaşıp ulaşmadığını ya da ne kadar
ulaştığını ölçmek, izlemek ve değerlendirmek için kullanılan araçları,
k) Program Değerlendirmesi: Yükseköğretim
kurumlarında iç kalite güvence sisteminin bir parçası olarak öğretim
programlarının değerlendirilmesi çalışmalarını,
l) Program Akreditasyonu: Bağımsız dış
değerlendirme ve akreditasyon kuruluşları tarafından belirli bir alanda
önceden belirlenmiş akademik ve alana özgü standartların bir yükseköğretim
programı tarafından karşılanıp karşılanmadığını ölçen dış değerlendirme ve
kalite güvence sürecini,
m) Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi: Avrupa
Yeterlilikler Çerçevesi ile uyumlu olacak şekilde tasarlanan; ilk, orta ve
yükseköğretim dâhil, mesleki, genel ve akademik eğitim ve öğretim
programları ve diğer öğrenme yollarıyla kazanılan tüm yeterlilik esaslarını
gösteren ulusal yeterlilikler çerçevesini,
n) Yükseköğretim Kalite Güvencesi Durum Raporu:
Kurul tarafından ilgili yıl içinde dış değerlendirmesi yapılan
yükseköğretim kurumlarının kurumsal değerlendirme raporlarını dikkate
alarak, her yıl hazırlanan ve başta Yükseköğretim Kurulu olmak üzere ilgili
paydaşların bilgisine sunulan raporu,
o) Yükseköğretim Kalite Güvencesi Sistemi:
Yükseköğretim kurumlarının eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı
faaliyetleri ile idari hizmetlerinin iç ve dış kalite güvencesi,
akreditasyon süreçleri ve bağımsız dış değerlendirme ve akreditasyon
kuruluşlarının tanınması ve yetkilendirilmesi süreçlerine ilişkin esasları,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yükseköğretim Kalite Kurulunun Teşkilatı, Görev ve
Yetkileri
Yükseköğretim
Kalite Kurulunun organları
MADDE 4 –
(1) Yükseköğretim Kalite Kurulu;
Kurul ve Başkandan oluşur.
Kurul
MADDE 5 –
(1) Yükseköğretim Kalite Kurulu;
a) Yükseköğretim Kurulu Genel Kurulu tarafından
seçilen üç,
b) Üniversitelerarası Kurul tarafından seçilen üç,
c) Millî Eğitim Bakanlığı tarafından seçilen bir,
ç) Mesleki Yeterlilik Kurumunu temsilen bir,
d) Türk Akreditasyon Kurumunu temsilen bir,
e) Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma
Kurumunu temsilen bir,
f) Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığını temsilen
bir,
g) Türkiye Odalar ve Borsalar Birliğini temsilen
bir,
ğ) Öğrenci temsilcisi bir
üye olmak üzere toplam on üç üyeden oluşur.
(2) (a) ve (b) bentleri uyarınca seçilen üyeler,
her birisi farklı yükseköğretim kurumlarında görev yapmakta olan,
yükseköğretimin yapısı, işleyişi ve yönetimi ile kalite değerlendirme ve
geliştirme uygulamaları konusunda deneyimli, yurt içindeki veya yurt dışındaki
yükseköğretim kurumlarında en az on yıl görev yapmış, farklı alanlardaki
öğretim üyeleri arasından seçilir. (c) bendi uyarınca seçilen üyenin
yükseköğretim kurumunda görev yapmakta olan, yükseköğretimin yapısı,
işleyişi ve yönetimi ile kalite değerlendirme ve geliştirme uygulamaları
konusunda deneyimli, yurt içindeki veya yurt dışındaki yükseköğretim
kurumlarında en az on yıl görev yapmış öğretim üyesi şartlarını taşıması
gerekir. (ç), (e) ve (f) bentleri uyarınca kurumları temsil edecek üyelerin
en az Başkan Yardımcılığı düzeyinde, (d) ve (g) bentleri uyarınca kurumları
temsil edecek üyelerin ise en az Genel Sekreter Yardımcılığı düzeyinde
olması gerekir. Öğrenci temsilcisi, Kurul tarafından belirlenecek ilke ve
esaslar dâhilinde belirlenir.
(3) Kurul üyelerinin 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesinde sayılan genel şartları taşıması gerekir.
(4) Kurul, üye tam sayısının salt çoğunluğu ile
Başkan ve Başkan Yardımcısı seçer. Kurul üyelerinden öğrenci temsilcisinin
görev süresi bir yıl, diğer üyelerin görev süresi dört yıldır. İki dönemden
fazla üyelik yapılamaz. Görev süresi biten veya herhangi bir nedenle
Kuruldan ayrılan üyenin yerine en geç bir ay içinde ilgili kurum/kuruluş
tarafından aynı usulle seçim/görevlendirme yapılır. Görev süresi dolmadan
üyelikten ayrılan üyenin yerine görevlendirilen üye, ayrılan üyenin kalan
süresini tamamlar.
(5) Kurul, Başkanın belirleyeceği tarihlerde ayda
en az bir kez olmak üzere, Başkanın çağrısı veya Kurul üyelerinin üçte
birinin yazılı isteği üzerine her zaman toplanır.
(6) Kurul, üye tam sayısının en az üçte iki
çoğunluğu ile toplanır ve üye tamsayısının salt çoğunluğu ile karar alır.
Oyların eşit olması halinde Başkanın oyu yönünde karar verilmiş sayılır.
Üyeler, kurumlarına ilişkin kararların görüşüldüğü toplantılara
katılamazlar.
(7) Geçerli mazereti olmaksızın bir yılda toplam
dört toplantıya katılmayanların ve altı aydan fazla süre ile hastalık, kaza
veya başka bir nedenle görevini yapamaz durumda olanların görev süreleri
dolmadan üyelikleri sonlandırılır.
(8) Yükseköğretim üst kuruluşları ile yükseköğretim
kurumlarının yöneticileri ve öğretim elemanları davet edilmeleri durumunda
Kurul toplantılarına katılabilirler. Bu suretle davet edilenler, bu görev
dolayısıyla öğrendikleri hususların gizliliğine uymakla yükümlüdür.
Görevlendirilenlerin yolluk ve zaruri masrafları Kurul bütçesinden karşılanır.
Kurul üyeleri dışında davet yoluyla toplantıya katılanların oy hakları
yoktur.
Kurulun
görev ve yetkileri
MADDE 6 –
(1) Yükseköğretim Kalite Kurulunun
görevleri;
a) Yükseköğretim sisteminde kalite güvencesine
ilişkin ulusal politika ve stratejileri belirlemek ve kamuoyu ile
paylaşmak,
b) Yükseköğretim sisteminde kalite kültürünün
geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması için faaliyetlerde bulunmak,
c) Yükseköğretim kurumlarında iç kalite güvence
sistemlerinin kurulmasını teşvik etmek ve bu konuda yükseköğretim
kurumlarına rehberlik etmek,
ç) Ulusal ve uluslararası düzeyde yükseköğretim
kalite güvence sistemleri ile ilgili çalışmaları izlemek, ulusal ve
uluslararası düzeyde ortak çalışmalar gerçekleştirmek,
d) Dış değerlendirmede ve akreditasyonda
uygulanacak ilkeleri, kalite göstergelerini ve bunlara ilişkin kuralları
belirlemek,
e) Yükseköğretim kurumlarının; eğitim-öğretim,
araştırma-geliştirme, toplumsal katkı ve idari hizmetlerinin kalite
düzeylerine ilişkin beş yılda en az bir defa dış değerlendirmesini yapmak
ve ihtiyaç durumunda yükseköğretim programlarının değerlendirmesini yapmak,
f) Misyon farklılaşması ve ihtisaslaşma programı
kapsamında yer alan yükseköğretim kurumlarının faaliyetlerini
değerlendirmek, izlemek ve buna ilişkin sonuçları Yükseköğretim Kuruluna
sunmak,
g) Dış değerlendirme ve akreditasyonda uygulanacak
süreçlerle ilgili yükseköğretim kurumlarını bilgilendirmek üzere
etkinlikler gerçekleştirmek ve yayınlar yapmak,
ğ) Yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirme
süreci sonrası, kurumsal geri bildirim raporlarını değerlendirerek kalite
iyileştirmelerine yönelik tavsiyeleri içerecek şekilde Yükseköğretim Kalite
Güvencesi Durum Raporunu her yıl hazırlamak, yayımlamak ve başta
Yükseköğretim Kurulu olmak üzere ilgili paydaşların bilgisine sunmak,
h) Dış değerlendirme ve akreditasyon alanlarında
faaliyet göstermek amacıyla, belirlenmiş ilke ve kurallar çerçevesinde
tescil almak üzere müracaat eden özel hukuk tüzel kişilerinin tescil
müracaatlarını değerlendirerek karar vermek, bu kuruluşların faaliyetlerini
izlemek ve gerekli gördüğünde bilgi almak, gerektiğinde uyarmak veya tescillerini
iptal etmek,
ı) Yükseköğretimde kalite güvencesi konusunda
uluslararası kuruluşlar nezdinde Türkiye’yi temsil etmek,
i) Yükseköğretim kalite güvence sistemine ilişkin
konularda Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi Kuruluyla işbirliği yapmak,
j) Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinde Yer Alacak
Yeterliliklerin Kalite Güvencesinin Sağlanmasına İlişkin Usul ve Esaslarda
yer alan hükümlerin yükseköğretim kurumlarında uygulanma düzeyini
değerlendirmektir.
(2) Kurul, gerek gördüğü takdirde çalışma usul ve
esaslarını belirleyerek komisyonlar kurabilir, danışma kurulları
oluşturabilir.
Başkan ve
Başkan Yardımcısı
MADDE 7 –
(1) Kurul tarafından kurul üyeleri
arasından dört yıl süre ile bir Başkan ve bir Başkan Yardımcısı seçilir.
(2) Başkanın izin, hastalık, yurt içi ve yurt dışı
görevlendirme ve görevde bulunmadığı diğer hâllerde Başkan Yardımcısı,
Başkana vekâlet eder.
(3) Başkan ve Başkan Yardımcısı sürekli görev
yaparlar ve bu görevlerde bulundukları sürece kurumlarından aylıksız izinli
sayılırlar; görev süreleri bittiğinde veya süresinden önce ayrıldıklarında
başka bir işleme gerek kalmaksızın görevlerine geri dönerler. Görev
sürelerinin bitimini müteakip asli görevlerine başladıkları tarihi takip
eden aybaşından itibaren asli kadrolarına ilişkin aylıklarını almaya
başlarlar.
(4) Başkan ve Başkan Yardımcısı, görevleri
süresince, Cumhurbaşkanınca verilecek geçici görevler dışında herhangi bir
kamu kuruluşunda ve özel kuruluşlarda ücretli veya ücretsiz çalışamazlar,
görev alamazlar.
Başkanın
görev ve yetkileri
MADDE 8 –
(1) Kurulun en üst yöneticisi olan
Başkan, Kurulun genel yönetim ve temsili ile kanun, yönetmelik hükümleri ve
Kurul tarafından alınan kararların yürütülmesinden sorumludur.
(2) Başkanın görevleri;
a) Kurul toplantılarının gündemini, gün ve saatini belirlemek,
toplantıları idare etmek, gündeme alınmayan başvurular hakkında gerekli
işlemleri yapmak ve bunlara ilişkin olarak Kurula bilgi vermek,
b) Kurulun belirlediği stratejilere, amaç ve
hedeflere uygun olarak yıllık bütçeyi ve malî tabloları hazırlamak ve
ilgili kurumlara göndermek,
c) Genel Sekreter ve şube müdürlerinin atamasını
yapmak,
ç) Genel Sekreterin önerisi üzerine personelin
atamasını yapmak,
d) Personelin görev ve yetki alanı ile hizmet
birimlerini ve görev yerini belirlemek,
e) Kurul kararlarının gereğinin yerine
getirilmesini temin etmek ve uygulanmasını sağlamak,
f) İdari birimlerinin, verimli ve uyumlu bir
biçimde çalışmasının en üst düzeyde organizasyonunu ve koordinasyonunu
sağlamak, hizmet birimleri arasında çıkabilecek görev ve yetki sorunlarını
çözmektir.
Kurul
üyelerinin mali hakları
MADDE 9 –
(1) Yükseköğretim Kalite Kurulu
Başkanına Yükseköğretim Kurulu Başkan Vekili, Başkan Yardımcısına
Yükseköğretim Yürütme Kurulu üyeleri, Genel Sekreterine Üniversitelerarası
Kurul Genel Sekreteri için mali ve sosyal haklar kapsamında öngörülen
ödemeler aynı usul ve esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir. Bunlar, emeklilik
hakları bakımından da emsali olarak belirlenen personel ile denk kabul
edilir ve emsali personele yapılan ödemelerden vergi ve diğer yasal
kesintilere tabi olmayanlar bu maddeye göre de vergi ve diğer kesintilere
tabi olmaz. Emekli olanların ise emekli aylıklarının ödenmesine devam
olunur. Başkan ve Başkan Yardımcısı hariç Yükseköğretim Kalite Kurulu
üyelerine, Yükseköğretim Genel Kurulu üyelerine ödenen tutarda huzur hakkı
aynı usul ve esaslar çerçevesinde ödenir. Kurul üyelerine ödenecek huzur
hakkı, her toplantı için devlet memur aylıkları kat sayısının (4000) rakamı
ile çarpımı sonucunda bulunacak meblağdır. Ancak, bir yılda on ikiden fazla
huzur hakkı ödenmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yükseköğretim Kalite Kurulunun İdari Teşkilatı
Genel
Sekreterlik
MADDE 10
– (1) Genel Sekreterlik; Kurumsal
Dış Değerlendirme ve Dış Değerlendirme Kuruluşları Tescil Birimi, Tanıtım
ve Paydaş İlişkileri Birimi ile Yönetim Hizmetleri Biriminden oluşur.
Genel
Sekreter
MADDE 11 –
(1) Genel Sekreter, Yükseköğretim
Kalite Kurulu idari teşkilatının başıdır ve bu teşkilatın çalışmasından
Başkana karşı sorumludur. Genel Sekreterin en az lisans diplomasına sahip
olması şarttır.
Genel
Sekreterin görev ve yetkileri
MADDE 12
– (1) Genel Sekreterin görevleri;
a) Birimlerde çalışan tüm personelin görev ve
sorumluluk anlayışına bağlı olarak hizmet vermelerini ve hizmet içi eğitim
almalarını sağlamak,
b) Birimler arasında uyumlu çalışmayı ve Kurula ait
hizmetlerin yerine getirilmesini sağlamak ve denetlemek,
c) Birimlerde görevlendirilecek personel hakkında,
Kurul Başkanına öneride bulunmak,
ç) Kurul toplantılarında oylamaya katılmaksızın
raportörlük yapmak,
d) Kurul kararlarının yazılması, imzalanması ve
saklanmasını sağlamak,
e) Başkan tarafından hazırlanan Kurul gündeminin
zamanında dağıtılmasını ve buna ilişkin iş ve işlemlerin yapılmasını
sağlamak,
f) Kurul kararlarının ilgililere duyurulmasını
sağlamak,
g) Kurulun her türlü yönetim hizmetlerini ve
ihtiyaçlarını sağlamak,
ğ) Mevzuat çalışmalarını yapmak,
h) Başkan tarafından verilen diğer görevleri
yapmaktır.
Kurumsal
Dış Değerlendirme ve Dış Değerlendirme Kuruluşları Tescil Birimi
MADDE 13
– (1) Kurumsal Dış Değerlendirme
ve Dış Değerlendirme Kuruluşları Tescil Biriminin görevleri;
a) Kurul tarafından belirlenen dış değerlendirmede
uygulanacak ilkeleri, kalite göstergelerini ve kuralları uygulamak,
b) Dış değerlendirmede uygulanacak yöntem ve
araçlarla ilgili yükseköğretim kurumlarının bilgilendirilmesine yönelik
dokümanları hazırlamak,
c) Yükseköğretim kurumlarının her yıl
hazırladıkları iç değerlendirme raporlarının zamanında toplanmasını
sağlamak,
ç) Yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirme
programına yönelik iş ve işlemlerin yürütülmesini sağlamak,
d) Kurul tarafından belirlenen; bağımsız dış
değerlendirme ve akreditasyon kuruluşlarının tanınması ve yetkilendirilmesi
sürecine ilişkin ilkeleri ve kuralları uygulamak,
e) Dış değerlendirme ve akreditasyon alanlarında
faaliyet göstermek amacıyla, belirlenmiş ilke ve kurallar çerçevesinde
yetkilendirilmek üzere Kurula müracaat eden özel hukuk tüzel kişilerinin
müracaatlarını incelemek ve ön değerlendirme raporlarını hazırlamak,
f) Dış değerlendirme ve akreditasyon alanlarında
faaliyet göstermek amacıyla kurulan özel hukuk tüzel kişilerinin
faaliyetlerini izlemek, gerekli gördüğü durumlarda bilgi almak ve
gerektiğinde uyarılmaları veya tescillerinin iptali için Kurula öneride bulunmak,
g) Faaliyet alanıyla ilgili raporu her yılın
sonunda hazırlamak,
ğ) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yerine
getirmektir.
Tanıtım
ve Paydaş İlişkileri Birimi
MADDE 14
– (1) Tanıtım ve Paydaş İlişkileri
Biriminin görevleri;
a) Kalite kültürünün geliştirilmesi ve
yaygınlaştırılması için tanıtım, bilgilendirme ve eğitim faaliyetlerini
planlamak ve uygulamak,
b) Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinde Yer Alacak
Yeterliliklerin Kalite Güvencesinin Sağlanmasına İlişkin Usul ve Esaslarda
yer alan hükümlerin yükseköğretim kurumlarında uygulanmasını sağlamak,
c) Ulusal ve uluslararası düzeyde yükseköğretim
kalite güvence sistemleri ile ilgili çalışmaları izlemek, ulusal ve
uluslararası düzeyde ortak çalışmalar gerçekleştirilmesine yönelik Kurula
öneride bulunmak,
ç) Kurulun basılı, yazılı ve görsel materyallerini
hazırlamak, resmi yayın organlarının ya da süreli yayınlarının hazırlanması
ve yayımı ile ilgili çalışmaları yapmak,
d) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yerine
getirmektir.
Yönetim
Hizmetleri Birimi
MADDE 15
– (1) Yönetim Hizmetleri Biriminin
görevleri;
a) Kurul personelinin işe alımı ve özlük haklarına
ilişkin iş ve işlemleri yürütmek,
b) İnşaatla ilgili teknik hizmetleri yürütmek;
bakım, onarım, aydınlatma, ısıtma, temizlik ve benzeri işleri yapmak veya
yaptırmak,
c) Sivil savunma, güvenlik ve çevre kontrolü
işlerini yapmak veya yaptırmak,
ç) Kurula ait bilgi ve belge yönetimini sağlamak,
d) Evrak kayıt ve yazı işlerini yürütmek,
e) Kurul hizmetleri için gerekli olan bilişim
altyapısını oluşturmak, teknolojik gelişmeleri takip etmek, bilgi güvenliği
ve güvenilirliği konusunda gereken önlemleri almak,
f) Yayın ve dokümanları bilgi işlem ortamına
aktarmak, korumak ve gerektiğinde hizmete sunmak,
g) Basım ve grafik işlerini yapmak veya yaptırmak,
ğ) Kurulun hukuki konularda danışmanlığını yapmak
veya yaptırmak; Kurulun ilgili olduğu davaları ve icra takiplerini takip
etmek,
h) Stratejik plan çalışmalarını ve izleme sürecini
koordine etmek,
ı) Başkan tarafından verilen diğer görevleri yerine
getirmektir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yükseköğretim Kurumu Kalite Komisyonunun
Oluşturulması,
Görev ve Yetkileri
Yükseköğretim
Kurumu Kalite Komisyonu
MADDE 16
– (1) Yükseköğretim kurumları,
kendi kurumlarında kalite güvencesi çalışmalarının yürütülmesi amacıyla
Yükseköğretim Kurumu Kalite Komisyonunu oluşturur.
(2) Komisyonun başkanlığını, ilgili yükseköğretim
kurumunun rektörü, rektörün bulunmadığı zamanlarda ise rektörün
görevlendireceği rektör yardımcısı yapar.
(3) Komisyon üyeleri, aynı fakülte, enstitü,
yüksekokul, meslek yüksekokulunu temsilen birden fazla olmamak ve farklı
bilim alanlarından olmak üzere yükseköğretim kurumu senatolarınca, senatosu
bulunmayan yükseköğretim kurumlarında yönetim kurullarınca belirlenen
üyelerden oluşur. Komisyon üyeleri arasında yükseköğretim kurumu genel
sekreteri, öğrenci temsilcisi ile kamu yükseköğretim kurumlarında strateji
geliştirme daire başkanı ve vakıf yükseköğretim kurumlarında ilgili
süreçlerden sorumlu birim yöneticisi de bulunur. Üye sayısı, senato
tarafından belirlenen üyelerin iki yıldan az olmamak şartıyla üyelik
süreleri ile komisyonun çalışma usul ve esasları üniversite senatolarınca,
senatosu bulunmayan yükseköğretim kurumlarında yönetim kurullarınca
belirlenir ve yükseköğretim kurumunun internet sayfasında kamuoyu ile
paylaşılır. Komisyon üyesi öğrenci temsilcisi, üniversite senatoları tarafından
belirlenecek ilke ve esaslar dâhilinde belirlenir ve görev süresi bir
yıldır.
(4) Komisyonun büro ve personel destek hizmetleri,
ilgili yükseköğretim kurumunun strateji geliştirme daire başkanlığı veya
ilgili birimi tarafından yürütülür.
Yükseköğretim
Kurumu Kalite Komisyonunun görevleri
MADDE 17
– (1) Yükseköğretim Kalite
Komisyonunun görevleri;
a) Kurumun stratejik planı ve hedefleri
doğrultusunda ve Yükseköğretim Kalite Kurulu tarafından belirlenen usul ve
esaslar çerçevesinde, eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı
faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin değerlendirilmesi, izlenmesi ve
kalitesinin geliştirilmesi amacıyla ilgili kurumun iç ve dış kalite güvence
sistemini kurmak, kuruma özgü anahtar performans göstergelerini tespit
etmek, program değerlendirmesi yapmak ve bu kapsamdaki çalışmaları
senatoya; senato bulunmayan kurumlarda ise yönetim kuruluna sunmak,
b) İç değerlendirme çalışmalarını planlamak,
yürütmek ve kurumsal değerlendirme ve iyileştirme çalışmalarının
sonuçlarını içeren yıllık kurum iç değerlendirme raporunu hazırlayarak
senatoya; senato bulunmayan kurumlarda ise yönetim kuruluna sunmak ve onaylanan
yıllık kurum iç değerlendirme raporunu kurumun resmi internet sayfasından
kolay erişilebilir şekilde kamuoyu ile paylaşmak,
c) Kurumsal dış değerlendirme programı için gerekli
hazırlıkları yapmak, süreçle ilgili iç ve dış paydaşları bilgilendirmek,
ç) Kurulun dış değerlendirme süreci sırasındaki
çalışmalarına destek vermektir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yükseköğretim Kurumlarında İç ve Dış Kalite
Güvencesi Sistemi
Yükseköğretim
kurumlarında kalite güvence sistemlerinin oluşturulması
MADDE 18
– (1) Yükseköğretim kurumları,
kendi kurumlarında uygulanacak iç ve dış kalite güvence sisteminin
oluşturulması ve işletilmesi ile kurumsal ve program iç ve dış
değerlendirme süreçlerinin Kurul tarafından oluşturulacak uygulama esasları
doğrultusunda yürütülmesini sağlamakla yükümlüdür.
Kurum iç
değerlendirme süreci ve takvimi
MADDE 19
– (1) Yükseköğretim kurumları, iç
değerlendirme süreçlerini stratejik plan, yıllık performans programı ve
faaliyet raporu ile bütünleşik yapıda, bu raporları hazırlama yükümlülüğü
bulunmayan vakıf yükseköğretim kurumları ise vizyon, misyon ve stratejik
hedefleri ve kalite güvence sistemleriyle bütünleşik olarak;
eğitim-öğretim, araştırma ve toplumsal katkı faaliyetlerini ve bunları
destekleyen idarî hizmetlerin tümünü içine alacak şekilde yürütür.
(2) Yükseköğretim kurumları, iç değerlendirme
çalışmalarını içeren kurum iç değerlendirme raporlarını her yıl Ocak-Mart
aylarında Kurul tarafından oluşturulan web tabanlı sisteme yükler.
(3) Kurum iç değerlendirme raporları ilgili
yükseköğretim kurumunun ve Kurulun resmi internet sayfasından yayımlanır.
Kurum iç
değerlendirme raporlarının kapsamı
MADDE 20
– (1) Yükseköğretim Kurumları, iç
değerlendirme raporlarını periyodik olarak her yıl hazırlar ve iç kalite
güvence sistemindeki iyileştirmelere yıllık raporda yer verir.
(2) Yükseköğretim Kurumunun iç değerlendirme
raporunda, kurumdaki kalite güvencesi süreçlerinin nasıl tanımlandığı ve
işletildiği, öğretim programlarında hedeflenen yeterliliklere ulaşıldığının
nasıl güvence altına alındığı, performans göstergelerinin nasıl izlendiği
ve sürekli iyileştirme çevrimlerinin nasıl kapatıldığına dair açıklamaların
bulunması ve bu bilgilerin kanıtlarla desteklenmesi gerekir.
(3) Bir yükseköğretim kurumunda eğitim-öğretim,
araştırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerini kapsayacak
şekilde hazırlanacak iç değerlendirme raporu;
a) Yükseköğretimin ulusal strateji ve hedefleri
ışığında belirlediği ve kurumun misyonu, vizyonu ve stratejik hedefleri ile
uyumlu kalite politikasını, izlediği yöntem ve süreçlerini,
b) Kurumun misyon ve hedeflerine ulaşabilmek için
uyguladığı yönetsel/organizasyonel süreçleri ve faaliyetlerini,
c) Kurumun misyon ve hedeflerine ulaştığından emin
olmak üzere akademik ve idari birimlerin anahtar performans göstergeleri
ile ölçülebilir nitelikteki hedeflerini değerlendirdiği ve bunların
periyodik olarak gözden geçirilmesini içeren iç kalite güvence sistemini,
ç) Bir önceki iç ve dış değerlendirmede ortaya
çıkan ve iyileştirilmeye ihtiyaç duyulan alanlarla ilgili iyileştirme
faaliyetlerini
kapsar.
Kurumsal
dış değerlendirme programı
MADDE 21
– (1) Yükseköğretim kurumları, beş
yılda en az bir defa olmak üzere Kurul tarafından periyodik olarak
yürütülecek Kurumsal Dış Değerlendirme Programı kapsamında değerlendirilir.
Yükseköğretim kurumlarının dış değerlendirme takvimi Kurul tarafından
hazırlanır ve ilân edilir.
(2) Kurumsal Dış Değerlendirme Programı, Kurul
tarafından görevlendirilen dış değerlendiriciler aracılığıyla, kurumun iç
değerlendirme raporu üzerinden ön değerlendirmesi, saha ziyareti ve
kurumsal geri bildirim raporunun hazırlanması aşamalarından oluşan değerlendirme
sürecini kapsar.
(3) Dış değerlendiriciler; dış değerlendirici
başvurusu bulunan yükseköğretim kurumlarındaki akademik ve idari personel,
öğrenciler ve sektör temsilcileri arasından Kurul tarafından seçilir. Dış
değerlendirici olarak görev alanlar saha ziyareti sürecinde kurumlarında
izinli sayılır.
(4) Yükseköğretim kurumunun kurumsal dış
değerlendirmesi, bu Yönetmeliğin 20 nci maddesinde belirtilen kapsam ve
konuları içerecek şekilde ve Kurul tarafından belirlenen kurumsal dış
değerlendirmeye ilişkin usul ve esaslar çerçevesinde gerçekleştirilir.
Kurumsal
geri bildirim raporunun kapsamı
MADDE 22 –
(1) Kurumsal Dış Değerlendirme
Programına dâhil olan her yükseköğretim kurumu için, değerlendirme
sürecinin sonunda Kurul tarafından görevlendirilen dış değerlendiriciler
tarafından bir kurumsal geri bildirim raporu hazırlanır.
(2) Yükseköğretim kurumu için hazırlanan kurumsal
geri bildirim raporu; kurumda yürütülen eğitim-öğretim, araştırma ve
geliştirme faaliyetleri, varsa bölgesel/ulusal ölçekte öne çıkan toplumsal
katkı faaliyetleri ile kurumun idari hizmetlerinin ve kurumsal karar alma
süreçlerindeki kalite güvencesi sistemi ile kurumun güçlü ve iyileşmeye
açık alanlarını kapsar.
Yükseköğretim
Kalite Güvencesi Durum Raporu
MADDE 23 –
(1) Kurul tarafından ilgili yıl
içerisinde değerlendirilen yükseköğretim kurumlarına ait geri bildirim
raporlarına dayanılarak hazırlanan, karşılaşılan sorunlar ve kalite
iyileştirme süreci ile ilgili önerileri içeren ve yükseköğretim kalite
güvencesi çalışmalarına katkı sağlamayı hedefleyen Yükseköğretim Kalite
Güvencesi Durum Raporu, her yıl Kurul tarafından hazırlanarak başta
Yükseköğretim Kurulu olmak üzere ilgili tüm paydaş kurum ve kuruluşlara
sunulur.
(2) Yükseköğretim Kalite Güvencesi Durum Raporu, Kurul
web sayfasından yayımlanır.
Kurum iç
ve dış değerlendirme sonuçlarının kamuoyuna açıklanması
MADDE 24
– (1) Yükseköğretim kurumlarında
yapılan iç ve dış değerlendirmelerin sonuçları kamuoyuna açıktır. Yıllık
kurum iç değerlendirme raporları ve dış değerlendirme programına ilişkin
kurumsal geri bildirim raporları ilgili yükseköğretim kurumlarının ve
Kurulun resmi internet sayfalarında yayımlanır.
Kalite
güvencesi ve iyileştirme çalışmaları kapsamındaki harcamalar
MADDE 25
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında,
yükseköğretim kurumları tarafından gerçekleştirilecek çalışmalara ilişkin
her türlü harcama, yükseköğretim kurumlarının bütçelerine ilgili konuda
tahsis edilecek ödenekle karşılanır. Vakıf yükseköğretim kurumları da bu
Yönetmelik kapsamında yapılacak çalışmalar için bütçesinde yeterli ödenek
ayırır.
ALTINCI BÖLÜM
Program Akreditasyonu, Akreditasyon Kuruluşlarının
Yetkilendirilmesi ve Tanınması
Program
akreditasyonu
MADDE 26 –
(1) Yükseköğretim kurumlarında
program akreditasyonuna yönelik dış değerlendirme hizmeti, Kurul tarafından
program akreditasyonu alanında yetkilendirilmiş veya Kurul tarafından
tanınan bağımsız dış değerlendirme ve akreditasyon kuruluşlarınca
gerçekleştirilir.
Akreditasyon
kuruluşlarının yetkilendirilmesi ve tanınma süreci
MADDE 27 –
(1) Program akreditasyonunun Kurul
tarafından kabul edilmesi için akreditasyon hizmeti veren ulusal bağımsız
akreditasyon kuruluşlarının Kurul tarafından yetkilendirilerek Kalite
Değerlendirme Tescil Belgesi almış olması, uluslararası bağımsız akreditasyon
kuruluşlarının ise Kurul tarafından tanınması gerekir.
(2) Ulusal bağımsız dış değerlendirme ve
akreditasyon kuruluşlarının yetkilendirilmesine dair usul ve esaslar Kurul
tarafından belirlenir.
(3) Uluslararası bağımsız dış değerlendirme ve
akreditasyon kuruluşlarının tanınma süreçlerine dair usul ve esaslar Kurul
tarafından belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Kurulun
mali yapısı
MADDE 28
– (1) Yükseköğretim Kalite
Kurulunun hizmetlerinde ihtiyaç duyulan tüm giderler Kurul bütçesinden
karşılanır.
Kurulun
gelirleri
MADDE 29
– (1) Yükseköğretim Kalite
Kurulunun gelirleri şunlardır:
a) Hazine yardımları,
b) Faaliyet gelirleri,
c) Her türlü bağış ve yardımlar,
ç) Diğer gelirler.
Yürürlük
MADDE 30
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Yükseköğretim Kalite Kurulu Başkanı yürütür.
|