Adalet Bakanlığından:
CEZA İNFAZ
KURUMLARI İLE TUTUKEVLERİ İŞYURTLARI KURUMU
KONSİNYE SATIŞ İŞLEMLERİNE DAİR YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Genel Hükümler
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmelik, konsinye satış
işlemlerinde uygulanacak usul ve esasların belirlenmesi ile uygulamada
ortaya çıkabilecek tereddütlerin giderilmesi ve uygulama birliğinin
sağlanması amacıyla hazırlanmıştır.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 6/8/1997 tarihli ve 4301 sayılı
Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Kurumuna İlişkin Bazı Mali
Hükümlerin Düzenlenmesi Hakkında Kanunun 10 uncu maddesi ile 15/7/2018
tarihli ve 30479 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 4 sayılı Bakanlıklara
Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesinin 81 inci maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında;
a) Açık halde satılan mal: Özellikle meyve ve sebze
gibi önceden paketlenmeksizin ölçülerek satılan malı,
b) Başkan: İşyurtları Daire Başkanını,
c) Firma: Konsinye satış sözleşmesi yapılması için
başvuruda bulunan ve başvuruya konu ürün veya ürünleri imal eden ya da
satış konusunda yetkilendirilen veya ilgili mevzuat çerçevesinde satış
yetkisi bulunan gerçek ve tüzel kişiyi,
ç) İndirimli satış: Mevsim değişmeleri, mal
stoklarının eritilmesi ve benzeri nedenlerle indirimli fiyatlarla gerçekleştirilen
satışı,
d) Kantin: İç kantin, dış kantin, adliye kantini,
satış yerleri ve diğer satış yapılan üniteleri,
e) Konsinyatör firma: Konsinye satış sözleşmesi
kapsamında ürünü kantine gönderen ve diğer yükümlülükleri yerine getiren
firmayı,
f) Konsinye satış: Bir firmanın daha önceden
belirlediği ve bildirdiği fiyatla satılmak üzere bir ürünü veya ürün
grubunu irsaliye ile kantine teslim ettiği ve satışın yapılması durumunda
işyurtları konsinye satış geliri ve öngörülmesi durumunda reyon kullanma
bedelinin ödendiği satış yöntemini,
g) Konsinye satış sözleşmesi: Kurum ile konsinyatör
firma arasında konsinye satışlara ilişkin karşılıklı yükümlülükleri
düzenlemek amacıyla imzalanan sözleşmeyi,
ğ) Konsinye sözleşmesi yürütücüsü merkez işyurdu:
Belirli ürünlerde konsinye sözleşmesinin daha etkin yürütülebilmesi için
belirlenen bir veya birden fazla işyurdunu,
h) Kurul: Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri
İşyurtları Yüksek Kurulunu,
ı) Kurum: Ceza İnfaz Kurumları ile Tutukevleri
İşyurtları Kurumunu,
i) Reyon: Kantinlerde benzer ürünlerin satıldığı
bölümleri,
j) Ürün: Her türlü gıda malzemesi, mama, şekerleme,
içecek, meyve, sebze, kahvaltılık malzemeler, kâğıt, deterjan, kozmetik,
temizlik ve kişisel bakım malzemeleri, gündelik hayatta ve el işi
faaliyetlerinde kullanılan malzemeler, giyim eşyaları ve diğer tekstil
malzemeleri, elektrikli eşyalar, oyuncaklar, yeme ve içmede kullanılan araç
ve gereçler, kırtasiye malzemeleri gibi alışverişe konu mallar ile
iletişimin sağlanmasında kullanılan telefon kartları, süreli ve süresiz
yayınlar ile kitapları,
k) Ürün birim fiyatı: Bir ürünün ticari teamül ile
yerleşmiş satış usul ve şekillerine göre adet, uzunluk, ağırlık, alan veya
hacim ölçülerinden birinde tüm vergiler dâhil fiyatını,
ifade eder.
Temel
ilkeler ve uygulama esasları
MADDE 4 –
(1) Konsinye satış sözleşmesi
kapsamında kantinlere bırakılan ürünlerin mülkiyeti, satış işlemi
gerçekleşene kadar bu ürünü kantine bırakan konsinyatör firmaya aittir. Bu
ürünün satılamaması veya raf ömrünü doldurması durumunda ürün, konsinyatör
firma tarafından geri alınır. Konsinyatör firma, satış için bırakılan
ürünleri yangın ve diğer riskler sonucu meydana gelebilecek maddi kayıplara
karşı sigorta ettirebilir. Sigorta yaptırması halinde konsinyatör firma Kuruma
bilgi verir.
(2) Konsinye satış sözleşmesinde, işyurtları
müdürlüklerinin konsinye satışlardan alacağı konsinye satış gelirine
ilişkin madde ile konsinyatör firmanın başvurusu kapsamında sunduğu
belgeler yer alır. Konsinyatör firma tarafından Kuruma, reyon kullanma
bedeli ödenecek ise sözleşmede bu hususa yönelik düzenlemeye de yer
verilir. İşyurtları konsinye satış geliri ve reyon kullanma bedeli,
sözleşme konusu ürün ya da ürün grupları çerçevesinde belirlenir. Bu
belirleme belirli bir oran veya sabit tutar çerçevesinde olabileceği gibi
bu iki yöntemin birlikte kullanıldığı karma usulde yapılması da mümkündür.
Kurum, konsinye satış gelirinin asgari ve azami tutarını ya da oranını
belirleyerek konsinyatör firmaların bu aralıkta bir oran veya tutar belirlemesine
yönelik düzenleme yapabilir. Ayrıca satış tutarının belirli bir miktarı
geçmesi halinde, Kuruma belirli bir tutarda veya oranda promosyon ücreti
ödeneceğine yönelik düzenleme yapılabilir.
(3) Kurum belirli ürün veya ürün gruplarında
işyurdu konsinye satış geliri tutarı ya da oranı belirleyerek, bu tutarı
veya oranı kabul eden firmalarla konsinye satış sözleşmesi imzalayabilir.
Bu durumda yeterliği sağlayan tüm başvuru sahipleriyle sözleşme
yapılabileceği gibi sayısı üçten az olmamak üzere belirli sayıda firma ile
de konsinye satış sözleşmesi imzalanabilir. Bu durumda sözleşme süresi en
fazla yirmi dört aydır. Kurum, sözleşme imzalandıktan sonra konsinyatör
firmalara en az üç ay önceden bilgi vermek suretiyle sözleşme süresini on
iki aya kadar kısaltabilir.
(4) Telefon kartları başta olmak üzere belirli
ürünlerde bir veya birden fazla işyurdu, konsinye satış sözleşmesi
yürütücüsü merkez işyurdu olarak belirlenebilir. Merkez işyurdu, diğer
işyurtlarının taleplerinin konsinyatör firmaya iletilmesi, ürünlerin
dağıtılması ve ürün tedarik planlaması yapılmasına yönelik faaliyetlerden
birini, birkaçını ya da tamamını yerine getirir. Bu durumda merkez ve diğer
işyurtlarının konsinye satış gelirinden alacakları pay, konuya yönelik
Kurulun düzenleyici kararı esas alınarak belirlenir.
(5) Konsinye satış sözleşmesi yapılmasına yönelik
başvurunun, belirli sayıda ürün veya ürün grubundan az olmamasına yönelik
düzenleme yapılabilir. Sözleşmenin uygulanması sürecinde konsinyatör
firmanın teslim ettiği farklı ürün sayısının, sözleşmede belirtilen ürün
sayısının yarısından daha az olması durumunda Kurul kararı ile sözleşme
sona erdirilebilir.
(6) Kurul kararıyla belirli il veya illerde
konsinye satış sözleşmesi yapılması konusunda işyurdu görevlendirilebilir.
Bu durumda konsinye satış sözleşmesi yapılmasına yönelik başvurular bu
işyurdunca alınır ve değerlendirilir. İşyurdu, sözleşme yapılmasına yönelik
kararını Kurul onayına sunar. Kurulun kararı çerçevesinde diğer işlemler görevli
işyurdunca gerçekleştirilir.
(7) Kurum tarafından konsinye satış işlemlerinde
kullanılacak konsinye satış sözleşmesi tasarısı hazırlanır. Bu kapsamda
sektörde kullanılması mutat olan sözleşmelerden yararlanılabilir. Farklı
ürün veya ürün grupları için farklı sözleşme tasarıları hazırlanabilir.
(8) Konsinyatör firma, ürünleri kantine gönderirken
sevk irsaliyesi düzenler. Düzenlenen bu irsaliyede ürünün konsinye olarak
satılacağının anlaşılabilmesi için “Konsinye olarak teslim edilmiştir.”
ifadesine yer verilir. Konsinyatör firma mali mevzuat çerçevesinde irsaliye
ve faturalandırma işlemlerini yapmakla sorumludur.
(9) Teslim edilen ürünlerin muhafazası için gerekli
tedbirler kantin görevlilerince alınır.
(10) Çabuk bozulabilen maddeler ile dondurulmuş
ürünler için uygun soğutucuların olmaması halinde konsinyatör firma
tarafından bu soğutucuların sağlanması öngörülebilir. Firmanın talep etmesi
halinde soğutucular sözleşmenin sona ermesiyle birlikte iade edilir. Talep
edilmemesi halinde soğutucular demirbaşa kaydedilir.
(11) Vergi mevzuatı çerçevesinde vergi mükellef
kaydı bulunmayan gerçek veya tüzel kişiler ile konsinye satış sözleşmesi
imzalanamaz.
(12) Kantinlerde, konsinye satış sözleşmelerine
konu olan ürün veya ürün gruplarında üçten az olmamak üzere belirli sayıda
marka olmasına yönelik sınırlama yapılabilir.
(13) Konsinye satış sözleşmesine konu olan ürünler,
teslim sırasında görevli personelce kontrol edilir. Talep ve stok yönetimi
ile muayene işlemlerinin etkinleştirilmesine yönelik elektronik sistem
kurulması yönünde gerekli tedbirler alınır.
(14) Görevli personelce her hafta başında bir
önceki hafta satılan ürünlerin miktarı belirlenerek satış raporu
düzenlenir. Her ayın ilk işgünü bu raporlar birleştirilerek aylık satış
miktarı ve tutarı belirlenir. Ürünlerin konsinyatör firmaya iadesi
sırasında da tutanak düzenlenir.
(15) Konsinye satış sözleşmesine konu ürün veya
ürün grupları dışında kalan ürünler bu sözleşme kapsamında satılamaz. Ancak
mücbir sebepler ya da acil ihtiyaçların karşılanması veya diğer bir
konsinyatör firma ile yapılan sözleşmenin feshi durumunda ihtiyaçların
temini amacıyla Kurumun ön izniyle sözleşmede yer almayan ürün veya ürünler
satılabilir. Kurum, satışına ön izin verdiği ürün veya ürünlerin konsinye
satış sözleşmesi kapsamında satışının devam edip etmeyeceğine ilişkin
kararın alınması için gündem teklifini en geç bir ay içinde Kurulun onayına
sunar. Kurulun kararı çerçevesinde işlem tesis edilir.
(16) Konsinyatör firma, konsinye satış
sözleşmesinin uygulanması sürecinde satışa konu ürün veya ürün gruplarında
farklı markalı ürün satışının gerçekleştirilmesi için başvuruda
bulunabilir. Bu başvuru Kurul tarafından değerlendirilir ve Kurul kararı
çerçevesinde işlem tesis edilir.
(17) Kurum, konsinye satış sözleşmesi kapsamında
yerli ürünlerin satılmasına yönelik tedbirler alabilir.
(18) Konsinyatör firma, ürünlerin son kullanma
tarihinden sonra satılmamasına yönelik gerekli önlemleri alır.
(19) Konsinyatör firma, ürünün teslimi ve diğer
işlemler sırasında güvenlik koşullarına uygun davranmak zorundadır. Ürünün
teslimini gerçekleştiren çalışanlar hakkında bilgi talep edilmesi halinde
iki işgünü içinde çalışanın nüfus bilgileri ve adli sicil kaydı ile istenen
diğer belgeleri ilgili işyurtları müdürlüğüne dilekçe ekinde sunar.
(20) Konsinye satış sözleşmesi kapsamında sözleşme
konusu ürünler tüm kantinlerde satılabileceği gibi belirli kantinlerde
satışının yapılmasına da karar verilebilir. Sözleşmenin uygulanması
sürecinde Kurum, konsinyatör firmadan satışların diğer kantinlerde de
yapılmasını talep edebilir. Ayrıca konsinyatör firma satış yapılan
kantinlere ilave olarak farklı kantinlerde de satış yapmaya yönelik talepte
bulunabilir. Bu talep Kurulca değerlendirilir ve karar verilir.
(21) Konsinyatör firma ve kantinde görevli
personel, satış istatistiklerini dikkate alarak yeterli miktarda ürünün
kantinde bulunmasını sağlarlar. Her ay satış miktarları dikkate alınarak
gerekli ürün teslim programları hazırlanır. Kurum ve konsinyatör firma,
belirli aralıklarla ürün teslimi ve uygulamada karşılaşılan sorunlara
yönelik toplantılar yapabilir. Stok ve dağıtım faaliyetlerinin etkin bir
şekilde yürütülebilmesi için depo, lojistik ve konsolidasyon ile dağıtım
merkezleri oluşturulabilir. Bu depo ve merkezlerin oluşturulması ve
işletilmesine yönelik usul ve esaslar Kurul kararıyla belirlenir.
(22) Konsinyatör firmanın sözleşmesi kapsamında yer
alan kantinler için tek fiyat uygulaması yapılır. Ancak belirli kantin ya
da kantinlerde indirimli satış uygulaması yapılabilir. Bu durumda konsinye
satış geliri sabit tutar olarak alınıyorsa bu tutar indirimden etkilenmez.
Meyve ve sebzeler için haftalık satış fiyatları belirlenebilir. Bu belirleme,
toptancı hal fiyatları üzerinden indirim oranları şeklinde olabilir.
Fiyatların belirlenmesinde 7/7/2012 tarihli ve 28346 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Sebze ve Meyve Ticareti ve Toptancı Halleri Hakkında
Yönetmelikte yer alan sistem internet sayfası ile toptancı hallerinin resmî
internet sayfasındaki fiyatlardan yararlanılabilir. Fiyatların
belirlenmesinde yararlanılan verilerin belgeleri veya çıktıları muhafaza
edilir.
(23) Konsinye satış sözleşmesine konu ürünler, iş
saatlerinde kantine teslim edilir. Ancak kantin sorumluları ile konsinyatör
firma görüşerek ticari hayatın gerekleri çerçevesinde teslim programları
oluşturabilir.
(24) Konsinyatör firma, konsinye satış sözleşmesini
üçüncü kişi ya da kişilere devredemez. Ancak konsinyatör firmanın unvan ve
tür değişiklikleri ile tam bölünmesi sözleşmenin yürütülmesini etkilemez.
(25) Konsinyatör firma, imalatçısı/üreticisi ya da
yetkili satıcısı olduğu ürünün kantinlere dağıtım sürecinde lojistik
firmalarından ya da yetkili bayilerden yararlanabilir. Ancak irsaliye ve
faturalandırma işlemi konsinyatör firma tarafından yapılır ve satış
gelirleri bu firmanın banka hesaplarına aktarılır.
(26) Konsinye satış yapılan kantinler, konsinye
satış sözleşmesine konu ürün ve ürün gruplarının ihale ya da doğrudan temin
yöntemiyle tedarik edilmesi uygulamalarını sona erdirir. Ancak
işyurtlarınca veya ortak üretim ve işbirliği programı kapsamında üretilen
ürünler kantinlerde bulundurulabilir. Ayrıca ihtiyacın konsinyatör firma
tarafından sağlanamaması ve ihtiyacın acil olarak temin edilmesine
gereksinim duyulması durumunda doğrudan temin ya da ihale usulüyle ihtiyaç
temin edilebilir. Bu durumda ilgili işyurtları ihale ya da doğrudan temin
yöntemiyle ihtiyacı sağlamasının gerekçeleri konusunda Kuruma en kısa
sürede bilgi verir.
(27) Kurul, konsinye satış başvurularının belirli
dönemlerde yapılmasına karar verebilir. Ayrıca konsinye satış geliri ve
reyon kullanma bedeline yönelik alt ve/veya üst oranlar ya da tutarlar
belirleyebilir.
(28) Konsinye satış sözleşmesine konu ürünlerin
17/6/2005 tarihli ve 25848 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ceza İnfaz
Kurumlarında Bulundurulabilecek Eşya ve Maddeler Hakkında Yönetmelik
hükümlerine uygun olması zorunludur.
(29) Kurum, konsinye satış yönteminin
geliştirilmesine yönelik tedarik stratejilerine ve elektronik yazılım sistemlerine
ilişkin çalışmalar yürütür. Bu çerçevede ürün talep, takip, stok ve satış
işlemleri ile kayıt ve kontrole yönelik yazılım programlarının
geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapılır. Bu çalışmaların yürütülmesi ve
konsinye satış uygulamasının takibi ve ilgili birimler arasında
koordinasyonun sağlanması için merkezi birim oluşturulabilir. Bu birimde
görevli personel, fiilen konsinye satışlara yönelik çalışmalarda yer
alabilir.
(30) Kurum bünyesindeki ilgili birim, konsinye
sözleşmesi kapsamındaki ürünlerin piyasa fiyatlarını izleyerek gerekli
kontrolleri yapar. Konsinyatör firmaların fiyat değişikliklerine yönelik
başvurularını alarak inceler ve uygulamaya yönelik kararı verir. Fiyat
değişikliklerine göre satış işlemlerinin yapılması için gerekli
bilgilendirmeleri yapar. Bu işlemlerin elektronik ortamda yürütülmesi için
elektronik sistemlerden yararlanabilir. İşyurtları, ürünlerin sözleşmede
yer alan ve daha sonra sözleşmeye uygun olarak uyarlanan fiyatlardan
satışını sağlar.
(31) Kurul kararı ile konsinye satış
sözleşmelerinin etkin bir şekilde yürütülebilmesi için usul ve esaslar belirlenebilir.
Özellikle fiyat değişikliklerinin uygulanmasına yönelik ilke kararları
alınabilir. Kurul tarafından Kurum ve işyurtlarının sorumluluklarına
yönelik düzenlemeler yapılabilir. Kurulun onay vermesi durumunda Kurum
belirli dönemlerde ürünlerin en üst satış fiyatını belirleyebilir.
(32) Konsinyatör firmadan ürünlerin satış
işlemlerinde yararlanılmak üzere tanıtım materyalleri ve/veya ürün
bilgileri ve fiyatlarının yer aldığı satışı kolaylaştıracak belgeler talep
edilebilir.
(33) Ambalajında, etiketinde, tanıtma ve kullanma
kılavuzunda, internet portalında ya da reklam ve ilanlarında yer alan
özelliklerinden bir veya birden fazlasını taşımayan; satıcı tarafından
bildirilen veya teknik düzenlemesinde tespit edilen niteliğe aykırı olan;
muadili olan malların kullanım amacını karşılamayan, tüketicinin makul
olarak beklediği faydaları azaltan veya ortadan kaldıran maddi, hukuki veya
ekonomik eksiklikler içeren mallar ayıplı olarak kabul edilir.
(34) Konsinye satış sözleşmesi kapsamındaki bir
ürünün güvenli olmadığının tespit edilmesi, ürünün piyasaya arzının
kısıtlanması, piyasadan toplatılması ve bertaraf edilmesine ilişkin
önlemler alınması halinde konsinyatör firma, Kurum ve işyurtlarındaki
ilgilileri en kısa sürede sözlü ve yazılı olarak bilgilendirir ve ürünün
satış işlemleri durdurulur. Konsinyatör firma, faaliyetleri çerçevesinde
gerekli olduğu durumlarda ürünlerin taşıdığı riskler ve bu risklerden
korunmak için alınması gereken önlemler hakkında ilgililere bilgi verir.
Ayıplı malın neden olduğu zararlara yönelik sorumlulukların belirlenmesinde
ilgili mevzuat hükümleri esas alınır.
(35) Konsinye satış sözleşmesi kapsamındaki bir
üründen kaynaklandığı tespit edilen ve sağlık kurumlarına intikal eden
vakalara ilişkin bilgiler en kısa sürede yetkili kurumlara iletilir ve
taraflarca gerekli tedbirler alınır.
Konsinye
satış sözleşmesi imzalamak isteyen firmaların sahip olması gereken
nitelikler
MADDE 5 – (1) Konsinye satış sözleşmesi imzalamak isteyen
gerçek veya tüzel kişinin, teklif ettiği ürünlerin imalatçısı ya da yetkili
satıcısı olması zorunludur. Bu hususa yönelik belgeler Kuruma sunulur.
Ayrıca sözleşme süresinin bir yıldan daha uzun olduğu durumlarda bu
belgelerin her yıl sunulması zorunludur. Konsinyatör firmanın belirli
ürünlerdeki yetkili satıcılığının sona ermesi durumunda Kuruma en kısa
sürede bilgi vermesi zorunludur. Bu durumda konsinyatör firma söz konusu
ürünleri kantinlere bırakamaz.
(2) Sözleşme imzalanan gerçek veya tüzel kişinin
imalatçılık ya da yetkili satıcılıklarının tamamının sona ermesi durumunda
kantinlere bıraktığı ürünlerin satışının tamamlanmasıyla birlikte sözleşme
sona erer.
(3) Konsinye satış sözleşmesi kapsamında meyve ve
sebzenin bulunması durumunda konsinyatör firmanın 11/3/2010 tarihli ve 5957
sayılı Sebze ve Meyveler ile Yeterli Arz ve Talep Derinliği Bulunan Diğer
Malların Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve ilgili mevzuat
çerçevesinde ürünün satımı ve/veya devri konusunda yetkili olması
gerekmektedir.
Konsinye
satış geliri ve reyon kullanma bedeli
MADDE 6 –
(1) Konsinye sözleşmesi imzalamak
isteyen firma, her bir ürün ya da ürün grubu için işyurdu konsinye satış
geliri teklif eder. Konsinye satış geliri, parasal bir tutar ya da orana
tekabül edecek şekilde saptanabilir. Kurum belirli ürün gruplarında işyurdu
konsinye satış geliri belirleyerek firmalarla konsinye satış sözleşmesi
imzalayabilir. Ayrıca toplam satışın belli bir tutarı geçmesi halinde, satış
tutarının belirli bir oranına ya da tutarına tekabül eden bedelin
işyurtları hesaplarına aktarılmasına yönelik sözleşmede düzenleme
yapılabilir.
(2) Üçer aylık dönemler itibarıyla sabit bir
tutarın veya konsinyatör firmaya aktarılan tutarın belirli bir oranına
tekabül edecek bedelin, Kuruma reyon kullanma bedeli olarak aktarılmasına
yönelik düzenleme yapılabilir. Bu bedel hiçbir surette firmaya aktarılan
tutarın yüzde ikisini geçemez. Belirli alımlarda reyon kullanım bedeli
alınmayabilir.
İKİNCİ BÖLÜM
Başvuruların
Yapılması, Değerlendirilmesi ve Onaya Sunulması
Firmaların
konsinye satış sözleşmesi yapmasına yönelik başvuruları
MADDE 7 –
(1) Firmalar konsinye satış
sözleşmesine yönelik başvurularını, yazılı ve imzalı talep mektubu ile
yapar. Talep mektubunun yetkili kişilerce imzalanmış olması zorunludur.
(2) Talep mektubunun ekinde aşağıdaki bilgilere ve
belgelere yer verilir:
a) Konsinye satış sözleşmesi imzalanması talep
edilen ürün ya da ürün grupları ile işyurtları konsinye satış geliri ve
reyon kullanma bedeli önerisinin yer aldığı açıklama dokümanı,
b) Konsinye satış yapmayı talep ettiği kantinler
ile ürün dağıtım ağına yönelik açıklama dokümanı,
c) Ürün veya ürün gruplarının imalatçısı ve/veya
yetkili satıcısı olduğunu gösteren belgeler,
ç) Başvuruda bulunmaya yetkili olduğunu gösteren
imza beyannamesi veya imza sirküleri;
1) Gerçek kişi olması halinde, noter tasdikli imza
beyannamesi,
2) Tüzel kişi olması halinde, ilgisine göre tüzel
kişiliğin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin
yönetimindeki görevlileri belirten son durumu gösterir Türkiye Ticaret
Sicili Gazetesi, bu bilgilerin tamamının bir Türkiye Ticaret Sicili
Gazetesinde bulunmaması halinde, bu bilgilerin tümünü göstermek üzere
ilgili Türkiye Ticaret Sicili Gazeteleri veya bu hususları gösteren
belgeler ile tüzel kişiliğin noter tasdikli imza sirküleri,
d) Vekaleten başvurulması halinde; vekil adına
düzenlenmiş, başvuruda bulunmaya ilişkin noter onaylı vekaletname ile
vekilin noter tasdikli imza beyannamesi,
e) Oda kayıt belgesi.
Başvurunun
incelenmesi ve müzakere süreci ile sözleşme tasarısının Kurulun onayına
sunulması
MADDE 8 – (1) Konsinye satış sözleşmesi yapılmasına ilişkin
talep başvurusu Kurum tarafından incelenir. Belgelerinde eksiklik
bulunmayan ve konsinye satış geliri ile reyon kullanma bedeli uygun görülen
başvuru sahibiyle müzakere gerçekleştirilir. Müzakere sonucunda
netleştirilen başvuru ve sözleşme tasarısı, Kurulun onayına sunulur. Kurul
tarafından başvurunun uygun görülmesi halinde sözleşme imzalanır. Kurul
tarafından sözleşmede değişiklik yapılmasına karar verilmesi ve firmanın da
bu değişiklikleri kabul etmesi durumunda da sözleşme imzalanır.
(2) Konsinye satış sözleşmesi yapılmasına ilişkin
başvurunun incelenmesi sonucu belgelerinde eksiklik bulunmayan ancak
konsinye satış geliri ve reyon kullanma bedeli ile diğer önerilerinden
biri, birkaçı ya da tamamı uygun görülmeyen başvuru sahibine teklifinin
uygun bulunmadığı bildirilir.
(3) Başvuru belgelerinde eksiklik bulunmayan ancak
konsinye satış geliri ve reyon kullanma bedeli ile diğer önerilerinden
biri, birkaçı ya da tamamı uygun görülmeyen firmayla, bu hususların
görüşülmesinde yarar görülürse firma müzakereye çağrılır. Kurum ve başvuru
sahibinin bu müzakere süreci sonunda mutabakata ulaşmaları halinde,
tarafların üzerinde anlaştığı sözleşme tasarısı Kurulun onayına sunulur.
Kurul tarafından sözleşmenin uygun görülmesi halinde sözleşme imzalanır.
Kurul tarafından sözleşmede değişiklik yapılmasına karar verilmesi ve
firmanın da bu değişiklikleri kabul etmesi durumunda da sözleşme imzalanır.
(4) Firma müzakere sürecine davet edildiği halde
müzakereye katılmaz ise başvurusu reddedilir. Bu firmanın başvuruları bir
yıl süresince değerlendirmeye alınmaz.
(5) Müzakere sürecinde konsinye satışa yönelik
teknik detaylar ve gerçekleştirme yöntemleri gibi hususlar ele alınır.
Başvuru sahibinin diğer satışları hakkında ticari sır niteliği bulunmayan
bilgiler talep edilebilir. Ayrıca başvuruların incelenmesi,
karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere başvuru
sahiplerinden bilgi ve belge istenebilir. Kurumun yazılı açıklama talebine,
yazılı olarak cevap verilir. İstenilen sürede yazılı olarak açıklama sunulmaz
ise başvuru değerlendirme dışı bırakılır.
Sözleşmeye
davet ve başvuru sahibinin sözleşme yapılmasında sorumluluğu
MADDE 9 – (1) Sözleşme yapılmasına onay verilen başvuru
sahibi, sözleşme imzalamaya davet edilir. Bu davet yazısında, tebliğ
tarihini izleyen on işgünü içinde sözleşmeyi imzalayacağı ifade edilir.
(2) Sözleşmenin imzalanmasına ilişkin her türlü
vergi, resim ve harçlar ile diğer sözleşme giderleri başvuru sahibine
aittir.
(3) Mücbir sebep halleri dışında başvuru sahibinin,
sözleşmeyi imzalamaması durumunda bir yıl süresince yapacağı başvurular
değerlendirilmez.
(4) Sözleşme, Başkan veya görevlendireceği kişi ve
başvuru sahibi tarafından imzalanır. Sözleşmenin Kurumca onaylı bir örneği
firmaya verilir.
(5) Kurum, işyurtları müdürlüklerine imzalanan
konsinye satış sözleşmesi hakkında bilgi verir.
(6) Konsinyatör firma, Kuruma konsinye satışlara
yönelik bir çalışma planı sunar. Kurum, işyurtları müdürlüklerini bu
çalışma planı hakkında bilgilendirir.
Konsinye
başvurusunda bulunamayacak olanlar
MADDE 10
– (1) Aşağıda sayılanlar doğrudan
veya dolaylı ya da alt yüklenici olarak, kendileri veya başkaları adına
hiçbir şekilde konsinye satış sözleşmesi yapmaya başvuruda bulunamazlar:
a) Geçici veya sürekli olarak idarelerce veya
mahkeme kararıyla kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar ile affa
uğramış olsa bile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu
kapsamına giren suçlardan veya örgütlü suçlardan ya da devletin güvenliğine
karşı suçlardan, anayasal düzene ve bu düzenin işleyişine karşı suçlardan
mahkûm olanlar.
b) İlgili mercilerce hileli iflas ettiğine karar
verilenler.
c) Kurum ve işyurtlarında ortak üretim ve
faaliyette bulunmaya yönelik işlemleri hazırlamak, yürütmek, sonuçlandırmak
ve onaylamakla görevli olanlar ile bu şahısların eşleri ve üçüncü dereceye
kadar kan ve ikinci dereceye kadar kayın hısımları ile evlatlıkları ve
evlat edinenleri.
ç) Kanunla görevlendirilen kamu kurumları
tarafından, terör örgütlerine iltisakı yahut bunlarla irtibatı olduğu
bildirilen gerçek ve tüzel kişiler.
d) 29/5/2009 tarihli ve 5901 sayılı Türk
Vatandaşlığı Kanununun 28 inci maddesi kapsamı dışında vatandaşlıktan
çıkarılan gerçek kişiler.
e) Türkiye Cumhuriyeti vatandaşı olmayan gerçek
kişiler ile Türkiye Cumhuriyeti kanunları ile kurulmamış tüzel kişiler.
f) Yukarıdaki bentlerde sayılanların ortaklıkları.
(2) Yukarıdaki fıkrada sayılanların başvuruda
bulunmaları durumunda başvuruları dikkate alınmaz. Bu durumun başvurunun
değerlendirilmesi aşamasında tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri
ile sözleşme yapılmasına karar verilmiş ve sözleşme imzalanmadan önce bu
durum belirlenmişse sözleşme imzalama süreci iptal edilir. Sözleşme
imzalanmışsa sözleşme feshedilir.
Kantinde
görevli personelin sorumlulukları
MADDE 11
– (1) İşyurtları müdürlüklerinde
veya kantinlerde görevli personel doğrudan doğruya veya dolaylı olarak bir
konsinyatör firma lehine veya aleyhine işlem yapamayacağı gibi üçüncü kişilerin
de kantinlerde bu tür faaliyette bulunmalarına da izin veremez. Bu
Yönetmelikte yer alan görev ve sorumluluklarını eksiksiz bir şekilde yerine
getirir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Konsinye Satış
Sözleşmesinin Uygulanma Süreci
Konsinye
satış sözleşmesi ve sözleşmenin uygulanması süreci
MADDE 12
– (1) Konsinye satış
sözleşmesinde, satış yapılacak kantinler ve ürün ya da ürün grupları ile markaları
belirtilir. Konsinyatör firmanın başvurusu kapsamında sunduğu belgeler ile
firmanın sözleşmenin uygulanma sürecinde kabul edilen taleplerine yönelik
belgeleri sözleşmenin eki olarak yer alır.
(2) Konsinye satış sözleşmesi en az bir yıl, en
fazla üç yıl olarak yapılır. Ancak pilot uygulamalar için bir yıldan daha
kısa süreli konsinye satış sözleşmesi yapılabilir.
(3) Konsinye satış sözleşmesinin uygulanması
sürecinde, ürünlerin fiyatlarında değişiklikler olması durumunda sözleşmeye
esas konsinye satış geliri oranı korunarak satış fiyatı değiştirilir. Bu
değişiklik ürün fiyatının yükselmesi veya düşmesi şeklinde olabilir.
Kurumun ilgili birimi, sözleşmenin uygulanması sürecinde altışar aylık
fiyat değişiklikleri konusunda Kurula rapor sunar.
(4) Sözleşmenin uygulanması sürecinde sözleşme
konusu ürünlerin piyasaya arzı için zorunlu olan izin veya benzeri belgeler
konsinyatör firmadan talep edilebilir. Bu talep en geç beş işgünü içinde
yerine getirilir.
(5) Sözleşmenin uygulanması sürecinde yetkili kurum
veya kuruluş tarafından sözleşme konusu ürünün satışının
gerçekleştirilebilmesi için ürünün, imalatçısının, satıcısının kaydına
ilişkin bir düzenleme gerçekleştirilmesi durumunda, konsinyatör firma
yapılan düzenlemeyi esas alarak bu belge veya belgeleri Kuruma sunmak
zorundadır.
Ayıplı
malın iadesi ve özen borcu
MADDE 13
– (1) Kantinde görevli personelin
gönderilen ürünün ayıplı mal olduğunu belirlemesi durumunda konsinyatör
firma bilgilendirilir ve ürün iade edilir.
(2) Konsinye satış sözleşmesine konu ürün veya ürün
gruplarının piyasadan geri çekilmesi durumunda konsinyatör firma Kuruma en
kısa sürede bilgi verir ve kantin sorumlularını bilgilendirir.
Satış
bedelinin konsinyatör firmaya aktarılması
MADDE 14
– (1) Her ayın ilk işgünü bir
önceki ayda satışı gerçekleştirilen konsinye ürün miktarı belirlenir.
Toptan satış tutarı ile işyurtları konsinye satış geliri hesaplanır.
Konsinye satış geliri, işyurtları hesabına gelir olarak kaydedilir. Ayın
ilk on günü içinde konsinyatör firma banka hesabına satış bedeli aktarılır.
(2) Piyasa koşulları, iş yükü ya da mali mevzuatın
zorunlu kılması durumunda satışı gerçekleştirilen konsinye ürün miktarının
belirlenmesi ve satış bedelinin firmaya aktarılmasına yönelik farklı
tarihler de belirlenebilir. Bu hususta tarafların görüş birliği içinde
olması durumunda sözleşmenin uygulanması aşamasında sözleşmede değişiklik
yapılabilir.
Yasak
fiil ve davranışlar ile sözleşmenin feshi
MADDE 15
– (1) Mücbir sebepler hariç olmak
üzere ürünlerin sözleşme hükümlerine uygun olarak teslim edilmemesine
ilişkin yaygın şikâyetlerin olması durumunda Kurum firmaya yazılı bir
ihtarda bulunur. Bu durumun devam etmesi halinde sözleşme feshedilir.
(2) Konsinyatör firma, sözleşme konusu ürünün veya
ürünlerin fiyat değişikliği konusunda Kuruma bilgi vermekle yükümlüdür. Bu
bilginin faks veya elektronik ortamda verilmesine yönelik düzenleme
yapılabilir. Bu fiyat değişikliği ile ürünün piyasa fiyatlarının üzerinde
fahiş fiyata satılmasının amaçlandığının anlaşılması halinde sözleşme
feshedilir. Firma sözleşmenin feshinden sonra beş işgünü içerisinde
ürünleri alıp reyonları boşaltmak zorundadır.
(3) Konsinyatör firmanın sözleşme konusu ürünlerin
fiyatı ve kalitesi konusunda dürüstlük kurallarına aykırı davranışlarda
bulunduğunun belirlenmesi durumunda, sözleşme feshedilir. Firma sözleşmenin
feshinden sonra beş işgünü içerisinde ürünleri alıp reyonları boşaltmak
zorundadır.
(4) Gerçek ve tüzel kişinin yetkisi bulunmaksızın
veya yetki sınırlarını aşarak Kurum ile konsinye satış sözleşmesi
imzaladığının belirlenmesi halinde sözleşme feshedilir. Kurum, işyurtları
müdürlüklerine konuya yönelik bilgi verir.
(5) Konsinyatör firmanın sözleşmenin uygulanması
sürecinde yasak fiil ve davranışlarda bulunduğunun belirlenmesi halinde
sözleşme feshedilir. Sözleşmenin uygulanması sırasında aşağıda belirtilen
fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır:
a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar
sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla sözleşmeye
ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek.
b) Sahte belge düzenlemek, kullanmak veya bunlara
teşebbüs etmek.
c) Sözleşme konusu işin yapılması veya teslimi
sırasında hileli malzeme, araç veya usuller kullanmak.
ç) Sözleşme konusu işleri yerine getirirken idareye
zarar vermek.
d) Sözleşme konusu işi yerine getirirken elde
ettiği bilgi ve deneyimini idarenin zararına kullanmak.
e) Sözleşmenin düzenlemelere aykırı olarak
devredilmesi veya devir alınması.
(6) Doğal afetler, kanuni grev, genel salgın
hastalık, kısmî veya genel seferberlik ilanı ile gerektiğinde Kurum
tarafından belirlenecek benzeri diğer haller mücbir sebep olarak kabul
edilir. Süre uzatımı verilmesi ya da sözleşmenin feshi gibi durumlar da
dâhil olmak üzere, Kurum tarafından yukarıda belirtilen hallerin mücbir
sebep olarak kabul edilebilmesi için konsinyatör firmadan kaynaklanan bir
kusurdan ileri gelmemiş olması, taahhüdün yerine getirilmesine engel
nitelikte olması, firmanın bu engeli ortadan kaldırmaya gücünün yetmemiş
bulunması, mücbir sebebin meydana geldiği tarihi izleyen on işgünü içinde
Kuruma yazılı olarak bildirimde bulunulması ve belgelendirilmesi zorunludur.
Mücbir sebeplerden dolayı sözleşmenin feshedilmesi halinde, hesap genel
hükümlere göre tasfiye edilir.
(7) Sözleşmenin feshini izleyen ayın ilk işgününde
veya en geç yirmi işgününde satışlara yönelik hesaplamalar yapılır.
İşyurtları konsinye satış geliri ve ödenmeyen reyon kullanım bedeli bu
tutardan tahsil edildikten sonra ürün satış gelirleri firmanın banka
hesabına aktarılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Başlamış
olan konsinye satış sözleşmeleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce 2/5/2018 tarihli ve 2018/18 sayılı Ceza
İnfaz Kurumları ile Tutukevleri İşyurtları Yüksek Kurulu Kararıyla
yürürlüğe konulan Konsinye Satış İşlemlerine Dair Usul ve Esaslar
çerçevesinde pilot uygulama kapsamında başlatılmış olan konsinye satış
sözleşmeleri, 31/12/2018 tarihine kadar uygulanmaya devam eder.
Yürürlük
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Adalet Bakanı yürütür.
|