Ege Üniversitesinden:
EGE ÜNİVERSİTESİ ÖZEL EĞİTİM UYGULAMA VE
ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Ege Üniversitesi Özel
Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezinin teşkilat, yönetim ve yönetim
organlarının çalışma usul ve esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Ege Üniversitesine bağlı olarak
kurulan Ege Üniversitesi Özel Eğitim Uygulama ve Araştırma Merkezinin
teşkilat, yönetim ve yönetim organlarının çalışma usul ve esaslarını
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d) bendinin
(2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Merkez: Ege Üniversitesi Özel Eğitim Uygulama ve
Araştırma Merkezini,
b) Merkez Müdürü: Merkezin Müdürünü,
c) Merkez Müdür Yardımcısı: Merkezin Müdür
yardımcılarını,
ç) Rektör: Ege Üniversitesi Rektörünü,
d) Senato: Ege Üniversitesi Senatosunu,
e) Üniversite: Ege Üniversitesini,
f) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu,
g) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5 – (1) Merkezin amaçları şunlardır:
a) Türkiye’deki özel gereksinimi olan bireylerin
değerlendirilmesine, bu bireylerin bağımsız yaşam becerilerini
kazanmalarına, eğitim ortamları ile yaşadıkları topluma tam katılımlarına
destek sunmayı amaçlayan disiplinler arası araştırmalara ve etkinliklere
ortam sağlayarak elde edilen çıktıların paydaşlar tarafından etkin biçimde
kullanılmasını sağlamak.
b) Özel eğitim gereksinimi olan bireyler ve
ailelerine destek hizmetleri sunmak.
c) Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi Özel Eğitim
Bölümüne devam eden öğretmen adaylarına uygulama ve eğitim olanağı
sağlamak, merkez müdürlüğü tarafından uygun görülmesi durumunda diğer
fakülte ve kuruluşların ilgili bölümlerine devam eden öğrencilere de
uygulama ve eğitim olanağı sağlamak.
ç) Özel eğitim alanında karşılaşılan sorunlara
çözüm önerileri sunmak amacıyla özel eğitim ile ilgili yurt içinde ve yurt
dışında inceleme, araştırma ve uygulamalar yapmak ve bunları desteklemek.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6 – (1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:
a) Özel eğitim gereksinimi olan bireylerin eğitsel
tanı ve değerlendirmelerini yapmak. İlgili kurum ve kuruluşlarla işbirliği
içinde tıbbi ve psikolojik incelemelerinin yapılmasını sağlamak ve bu
bireyleri izlemek.
b) Özel gereksinimi olan bireylerin eğitsel tanı ve
değerlendirilmesine yönelik çalışmalar yapmak.
c) Özel gereksinimi olan bireylerin eğitsel tanı ve
değerlendirmelerini sağlamak amacıyla ölçek geliştirme çalışmaları
yürütmek, mevcut ölçekleri revize etmek ve dünyada kullanılan ölçme
araçlarını kültürümüze uyarlamak.
ç) Özel eğitim alanı ile ilgili araç, gereç ve
materyaller geliştirmek.
d) Özel gereksinimli bireylere bireysel ve/veya
grup eğitim hizmeti sunmak ve ailelerine destek hizmeti sağlamak.
e) Özel gereksinimi olan bireylere sunulan eğitim
hizmetlerinin kalitesini arttırarak Türkiye geneline yaymak.
f) Özel gereksinimi olan bireyler ile ilgili
faaliyet gösteren ulusal ve uluslararası kamu veya özel kurum, kuruluşlarla
ortak çalışmalar düzenlemek, danışmanlık yapmak, uygulama ve araştırma
projeleri hazırlamak, yürütülmekte olan çalışmalara katılmak, geliştirilen
bu projeleri uygulamak ve/veya bu uygulamaların takibini yapmak.
g) Özel gereksinimli çocuğu olan ebeveynlerin
bilinçlenmelerini hedefleyen eğitim ve rehberlik hizmetleri düzenleyerek,
özel gereksinimi olan çocukların aile ve yakınlarına destek hizmeti
sağlamak, çocuklarının gelişimini destekleyecek bilgi, tutum ve davranış
kazanmalarını sağlamak.
ğ) Özel eğitim konusunda kamuoyunu bilgilendirmek
ve görüş bildirmek.
h) Özel gereksinimi olan bireylerden
kaynaştırma/bütünleştirme programlarına devam eden bireyin ailesine
eğitsel, sosyal, psikolojik, bilgi ve benzeri, öğretmenlerine özel eğitim
hakkında bilgi, öğretimsel düzenleme ve benzeri destek hizmeti sağlamak, ve/veya danışmanlık hizmeti vermek.
ı) Bilimsel meslek içi eğitim programları ve
kursları düzenleyerek, özel gereksinimi olan çocukların eğitimi ve gelişimi
ile görevli meslek mensuplarının gelişimlerini desteklemek.
i) Bilimsel çalışmalarda kamu ve özel kurum ve
kuruluşlarla işbirliğine dayalı özel eğitim alanında çalışan öğretmenler
için çalıştaylar (workshoplar),
eğitim programları ve seminerler düzenlemek.
j) Özel eğitim ile ilgili ulusal ve uluslararası
düzeyde bilimsel toplantılar düzenlemek, araştırma, inceleme, geliştirme
çalışmaları ya da projeleri yürütmek ve ilgili kişi ya da kuruluşlarla
bilimsel ve teknik işbirliği yapmak.
k) Ege Üniversitesi bünyesindeki ilgili fakülte ve
diğer üniversitelerin ilgili fakülte ve birimleri ile ilişki kurmak,
lisans, lisansüstü ve doktora öğrencilerinin teorik ve/veya uygulamalı
eğitimlerine katkıda bulunmak. Ulusal ve uluslararası düzeyde araştırmalar
yapmak, projeler hazırlamak ve mevcut araştırma ve projelere katkı
sağlamak.
l) Özel eğitim alanı ile ilgili özgün ya da çeviri
yayınlar yapmak ve yaptırmak.
m) Özel gereksinimi olan bireylerin eğitimleri ve psiko-sosyal gelişimleri ile ilgili bilgiler elde etmek
ve bu bilgilerin düzenli bir şekilde arşivlenmesini gerçekleştirerek
kamuoyu ile paylaşımına yönelik süreli/süresiz basılı ya da görsel yayınlar
hazırlamak, konu ile ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşlarla bilgi
paylaşımına yönelik gerekli iletişim ağını kurmaktır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin Organları ve Görevleri
Merkezin
organları
MADDE 7 – (1) Merkezin organları şunlardır:
a) Merkez Müdürü.
b) Yönetim Kurulu.
c) Danışma Kurulu.
Merkez
Müdürü
MADDE 8 – (1) Merkez Müdürü; Üniversitenin aylıklı ve
devamlı statüdeki öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından üç yıl için
görevlendirilir. Müdürün altı aydan daha fazla süre ile görev başında
bulunmaması durumunda görevi sona erer. Süresi dolmadan görevinden ayrılan
veya süresi biten Müdürün yerine Rektör tarafından aynı yöntemle yeniden
görevlendirme yapılır. Süresi sona eren Merkez Müdürü yeniden
görevlendirilebilir.
(2) Müdür, Üniversitenin öğretim üyeleri arasından
iki kişiyi Müdür yardımcısı olarak görevlendirilmek üzere Rektörün onayına
sunar. Merkez Müdürünün görevi sona erdiğinde Merkez Müdür yardımcılarının
da görevi sona erer. Merkez Müdürünün geçici olarak görevinden ayrılması
halinde yerine Merkez Müdür yardımcılarından birisi, o da bulunmadığı
zamanlarda ise en kıdemli olanından başlamak üzere Yönetim Kurulu üyeleri
vekâlet eder.
Merkez
Müdürünün görevleri
MADDE 9 –
(1) Merkez Müdürünün görevleri
şunlardır:
a) Merkezi temsil etmek.
b) Danışma Kurulu ve Yönetim Kurulunu toplantıya
çağırmak, gündemi hazırlamak ve bu kurullara başkanlık etmek, alınan
kararları ve çalışma programını uygulamak.
c) Merkezin birimlerini Merkezin amaçları
doğrultusunda yönetmek.
ç) Merkezin amaçları doğrultusunda araştırma,
uygulama ve eğitim programlarına ilişkin yıllık faaliyet planları
hazırlayarak Yönetim Kurulunun görüşüne sunmak ve ilgili kararların
alınmasını sağlamak.
d) Merkez çalışmalarının düzenli olarak
yürütülmesini ve geliştirilmesini sağlamak.
e) Merkezin her düzeydeki personelinin görevlerini
planlamak, genel gözetim ve denetim görevlerini yerine getirmek.
f) Merkezin çalışma, hedef ve planları ile yıllık
faaliyet raporunu hazırlayarak Yönetim Kurulunun görüşü alındıktan sonra
merkezin genel durumu ve işleyişi hakkında yıl sonunda
Rektörlüğe sunmak.
g) Merkezin idari ilişkilerini yürütmek, personel
ihtiyaçlarını belirlemek ve Rektörlüğe sunmak.
ğ) Görevlendirilecek Müdür yardımcılarını
belirleyerek Rektörün onayına sunmak.
h) Bu Yönetmeliğin gerektirdiği diğer görevleri
yerine getirmek.
Yönetim
Kurulu
MADDE 10
– (1) Yönetim Kurulu; Müdür ve
Müdür yardımcıları ile Müdür tarafından önerilen ve Rektör tarafından
Üniversite öğretim elemanları arasından görevlendirilen dört kişi olmak
üzere toplam yedi üyeden oluşur.
(2) Yönetim Kurulu üyelerinin görev süresi üç
yıldır. Süresi biten üye yeniden görevlendirilebilir. Herhangi bir nedenle
görevinden ayrılan veya altı aydan fazla Üniversite dışında görevlendirilen
üyenin yerine kalan süreyi tamamlamak üzere aynı usulle yeni bir üye
görevlendirilir.
(3) Yönetim Kurulu; Merkezin eğitim, öğretim,
bilimsel araştırma, danışmanlık, yayın faaliyetleri ve bu faaliyetlerle
ilgili esasları kararlaştırır.
(4) Yönetim Kurulu yılda en az üç kez olağan ve
gerektiğinde olağanüstü olarak Müdürün çağrısı üzerine salt çoğunlukla
toplanır ve kararlar toplantıya katılanların salt çoğunluğu ile alınır.
Oylarda eşitlik halinde Müdürün oyu yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
(5) Üst üste üç Yönetim Kurulu toplantısına
mazeretsiz katılmayan üyenin, Yönetim Kurulu üyeliği düşer. Üyeliği düşen
üyenin yerine, kalan süreyi tamamlamak üzere aynı yöntemle yeni bir üye
seçilir.
Yönetim
Kurulunun görevleri
MADDE 11
– (1) Yönetim Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Merkezin
çalışmalarıyla ilgili plan ve programların hazırlanmasını ve uygulanmasını
sağlamak.
b) Rektörlüğe sunulacak faaliyet raporunu görüşmek.
c) Yurt içi ve yurt dışındaki kamu ve özel kurum ve
kuruluşlar ile ortaklaşa yürütülecek çalışmaların temel ilke, esas ve
usullerini tespit etmek.
ç) Müdürün, Merkezin yönetimi ile ilgili getireceği
konuları değerlendirerek karara bağlamak.
d) Danışma Kurulunca sunulan önerilerin uygulamaya
geçirilmesi için gerekli kararları almak.
Danışma
Kurulu
MADDE 12
– (1) Danışma Kurulu; Merkezin
faaliyet alanlarında çalışmalar yürüten veya çalışma alanlarının Merkez
faaliyetlerine katkısı olacak Üniversite öğretim elemanları ile diğer kamu
veya özel kurum ve kuruluş temsilcileri,
kişiler ve yurt dışından uzmanlar arasından belirlenen en fazla
dokuz üyeden oluşur.
(2) Danışma Kurulu üyeleri, Müdürün önerisi üzerine
Rektör tarafından üç yıllığına görevlendirilir. Süresi biten üyeler yeniden
görevlendirilebilir. Herhangi bir nedenle görevinden ayrılan üyenin yerine
kalan süreyi tamamlamak üzere aynı yöntemle yeni bir üye görevlendirilir.
(3) Üst üste üç Danışma Kurulu toplantısına
mazeretsiz katılmayan üyenin, Danışma Kurulu üyeliği düşer. Üyeliği düşen
üyenin yerine, kalan süreyi doldurmak üzere yeni bir üye seçilir.
(4) Danışma Kurulu, Müdürün çağrısı üzerine Müdür
tarafından belirlenen bir tarihte ya da Danışma Kurulu üyelerinden beşinin
yazılı istemi üzerine yılda en az bir kez üye tam sayının salt çoğunluğuyla
toplanır ve kararlar oy çokluğu ile alınır. Oylarda eşitlik halinde Müdürün
oyu yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
Danışma
Kurulunun görevleri
MADDE 13
– (1) Danışma Kurulunun görevleri
şunlardır:
a) Merkezin orta ve uzun vadeli bilimsel faaliyet
planlarını değerlendirerek, Yönetim
Kuruluna önerilerde bulunmak.
b) Merkeze çalışmalarında bilimsel ve idari açıdan
bilgi, deneyim ve önerilerde bulunmak.
c) Merkez ile ilgili kuruluş ve sektörler arasında
iletişim kurulmasını sağlamak.
ç) Müdür ve Yönetim Kurulu tarafından Danışma
Kurulu gündemine getirilen diğer konularda önerilerde bulunmak.
d) Merkezin faaliyetleri ile ilgili genel ilkeleri
değerlendirerek görüş belirtmek.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Personel
ihtiyacı
MADDE 14
– (1) Merkezin akademik, idari ve
teknik personel ihtiyacı Merkez Müdürünün talebi üzerine, 2547 sayılı
Kanunun 13 üncü maddesi uyarınca Rektör tarafından görevlendirilecek
personel ile karşılanır.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ege Üniversitesi Rektörü yürütür.
|