Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2018/38)
BİRİNCİ KISIM
Genel Bilgi ve İşlemler
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, 29/12/2017
tarihli ve 30285 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:2017/37) ile Nepal ve
Bangladeş menşeli 55.08; 55.09 (5509.52; 5509.61; 5509.91 hariç); 55.10 (5510.20 hariç);
55.11 gümrük tarife pozisyonları altında kayıtlı “sentetik ve suni devamsız
liflerden iplikler” ithalatına yönelik olarak başlatılan önlemlerin etkisiz
kılınmasına karşı soruşturmanın tamamlanması neticesinde alınan kararın
yürürlüğe konulmasıdır.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyeti’ni,
c) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
ç) G.T.P.: Gümrük tarife
pozisyonunu,
d) Kanun: 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Kanunu,
e) Karar: 20/10/1999
tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı,
f) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği
ifade eder.
Soruşturma
konusu eşya
MADDE 4 – (1)
Soruşturma konusu eşya 55.08; 55.09 (5509.52; 5509.61; 5509.91
hariç); 55.10 (5510.20 hariç); 55.11 G.T.P.leri altında kayıtlı “sentetik ve suni devamsız
liflerden iplikler”dir.
Soruşturma
konusu eşyaya ilişkin yürürlükteki mevzuat
MADDE 5 – (1) 12/1/2009 tarihli ve 27108 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2009/1) uyarınca, ÇHC, Endonezya ve Hindistan menşeli ve 55.08;
55.09 (5509.52; 5509.61; 5509.91 hariç); 55.10 (5510.20 hariç); 55.11 G.T.P.leri altında kayıtlı
“sentetik ve suni devamsız liflerden iplikler” ithalatına yönelik 0,23 ila
0,80 ABD Doları/Kg arasında değişen oranlarda dampinge karşı önlemler
yürürlüğe konulmuştur. Bunun yanında, 17/4/2015
tarihli ve 29329 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2015/8) ile tamamlanan
nihai gözden geçirme soruşturması sonucunda söz konusu önlemlerin uygulanan
oranlarda değişikliğe gidilerek uygulanmaya devam etmesine karar verilmiştir.
(2) Diğer taraftan, 8/4/2014
tarihli ve 28966 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2014/2) ile Malezya,
Pakistan, Tayland ve Vietnam menşeli anılan eşya ithalatında, Malezya için
CIF bedelin %11,26’sı ila %18,32’si, Pakistan için CIF bedelin %6,62’si ila
%12,18’si, Tayland için CIF bedelin %7,79’u ila %20,24’ü ve Vietnam için
CIF bedelin %19,48’i ila %26,25’i oranında dampinge karşı kesin önlem
yürürlüğe konulmuştur.
(3) Bunun yanı sıra, 1/7/2016
tarihli ve 29759 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2016/22) hükümleri
kapsamında ÇHC menşeli eşya ithalatında uygulanan önlem, önlemlerin etkisiz
kılınması soruşturması sonucunda Çin Tayvanı
menşeli/çıkışlı eşya ithalatına teşmil edilmiştir.
Başvuru
ve soruşturma
MADDE 6 – (1) Bakanlığa iletilen, önlem konusu ülkeler
menşeli sentetik ve suni devamsız lifler ithalatında uygulanan dampinge karşı önlemlerin Nepal ve Bangladeş üzerinden
yapılan ithalat ile etkisiz kılındığına yönelik iddialar üzerine Bakanlık
tarafından re’sen bir inceleme başlatılmıştır.
(2)
Önlemlerin etkisiz kılındığına ilişkin iddia ve bulguların Kanun, Karar ve
Yönetmelik hükümleri çerçevesinde değerlendirilmesi neticesinde Nepal ve
Bangladeş menşeli/çıkışlı söz konusu eşya için İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme
Kurulunca, Yönetmeliğin 38 inci maddesi çerçevesinde önlemlerin etkisiz
kılınmasına karşı soruşturma açılmasına karar verilmiştir.
(3) 29/12/2017 tarihli ve 30285 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No:2017/37) ile Nepal ve Bangladeş menşeli 55.08; 55.09 (5509.52;
5509.61; 5509.91 hariç); 55.10 (5510.20 hariç); 55.11 G.T.P.leri altında kayıtlı “sentetik ve suni devamsız
liflerden iplikler” ithalatına yönelik olarak önlemlerin etkisiz kılınmasına
karşı soruşturma başlatılmıştır.
Soruşturma
dönemi
MADDE 7 – (1) Önlemlerin etkisiz kılınmasına yönelik
belirlemeler için
1/1/2015 ile 1/12/2017 tarihleri arası soruşturma dönemi
olarak belirlenmiştir.
İlgili
tarafların bilgilendirilmesi ve bilgilerin toplanması
MADDE 8 – (1) Soruşturma için gerekli bilgilerin temini
amacıyla, soruşturma konusu ülkelerin Büyükelçiliklerine, bilinen
ithalatçılarına ve yabancı üretici/ihracatçılarına soru formları
gönderilmiştir. İlk aşamada tarafların soru formlarını cevaplandırmaları
için posta süresi dâhil 37 günlük süre verilmiştir. Sonraki aşamada
Bakanlığımıza vaki makul süre uzatımı talepleri değerlendirilerek
karşılanmış olup, ilgili taraflara normal süreye ilaveten ek süre de
verilmiştir.
(2) Soruşturma kapsamında Nepal’de
mukim Jagdamba Spinning
Mills Pvt. Ltd., Triveni Spinning
Mills Pvt. Ltd. ve Reliance Spinning Mills Ltd. firmaları gerekli bilgi ve belgeleri
sağlayarak işbirliğinde bulunmuştur.
(3) Soruşturma kapsamında Bangladeş’te mukim Well Mart Ltd (Textile unit) firması gerekli bilgi ve belgeleri sağlayarak
işbirliğinde bulunmuştur.
(4) Soru formlarını cevaplama süresi içerisinde,
Bangladeş’te yerleşik Simtex Industries
Limited firmasının Bakanlığımıza ulaşan bir
başvurusu olmamıştır; ancak nihai bildirim aşamasında Melita
İplik firmasının ithalatçı soru formu cevapları arasında anılan firmanın
ithalat yaptığı Simtex Industries Limited firmasına ait soru formu cevaplarının bulunduğu
anlaşılmıştır. Bunun üzerine, Simtex Industries Limited firmasına
yönelik belirlemelere ilişkin anılan firmaya nihai bildirim raporu
gönderilmiş fakat söz konusu firmadan herhangi bir cevap alınmamıştır.
(5) Bangladeş’te mukim ve işbirliğine davet edilen
ve/veya söz konusu soruşturma ile ilgili/ilintili olabilecek diğer
firmalardan zamanında ve usulüne uygun herhangi bir başvuru alınamamıştır.
(6) Soruşturma sonucunda alınacak karara esas
teşkil edecek bilgi, bulgu ve değerlendirmeleri içeren genel nihai bildirim
Nepal ve Bangladeş’in Büyükelçilikleri ve ticari bilgilerin gizliliği de
göz önünde bulundurularak işbirliğinde bulunan firmalara iletilmiş olup,
taraflara nihai bildirimdeki hususlara ilişkin görüşlerini sunma imkânı
tanınmıştır. Nepal’de yerleşik Reliance Spinning Mills Ltd. ve Türkiye’de yerleşik Melita
İplik firması nihai bildirime ilişkin görüş bildirmiş olup diğer
firmalardan bir cevap alınmamıştır. Diğer taraftan, Bangladeş Ankara
Büyükelçiliği’nden nihai bildirime görüş bildirmek için ek süre uzatımı
talep edilmiş ve
talep edilen ek süre verilmiş; fakat verilen ek süre
içerisinde bir görüş bildirilmemiştir. Tarafların görüşlerini sunmalarını
müteakip bu görüşler de dikkate alınarak değerlendirme yapılmıştır.
Yerinde
doğrulama soruşturmaları
MADDE 9 – (1) Yönetmeliğin 21 inci maddesi çerçevesinde
gerekli bilgi ve belgeleri süreleri dahilinde tam
ve eksiksiz olarak sağlayarak işbirliğinde bulunan Jagdamba
Spinning Mills Pvt. Ltd., Triveni
Spinning Mills Pvt. Ltd. ve Reliance Spinning Mills Ltd. firmalarının
Nepal’de bulunan tesislerinde 28 Mayıs – 2
Haziran 2018 tarihleri arasında, Well Mart Ltd (Textile unit) firmasının
Bangladeş’te bulunan tesislerinde 9-10 Temmuz 2018 tarihleri arasında
yerinde doğrulama soruşturması gerçekleştirilmiştir.
İKİNCİ KISIM
Önlemlerin Etkisiz Kılınmasına İlişkin Belirlemeler
Genel
MADDE 10
– (1) Soruşturma kapsamında yer
alan eşyanın ithalatında uygulanan dampinge karşı
önlemin Nepal ve Bangladeş üzerinden etkisiz kılınıp kılınmadığı hususu
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Mevzuat hükümleri
çerçevesinde soruşturulmuştur.
(2) Soruşturma kapsamında esaslı bilgi veya
belgeleri sağlamayan firmalar Yönetmeliğin 26 ncı
maddesi uyarınca işbirliğinde bulunmadı olarak addedilmiştir. Bu çerçevede,
önlemlerin etkisiz kılındığına yönelik belirlemeler için eldeki mevcut
veriler kullanılmıştır.
Soruşturma
konusu ürün ithalatının gelişimi
MADDE 11 – (1) Söz konusu eşyanın ithalatına yönelik
istatistiklerin incelenmesi neticesinde, Nepal’den
yapılan ithalatın dikkat çekici ölçüde artış gösterdiği görülmektedir. Bu
kapsamda, söz konusu önleme konu edilen ipliklerin Nepal menşeli olarak
ithalatı 2015 yılında yaklaşık 4.300 ton iken, 2016 yılında 9.700 tona,
2017 yılında 17.100 tona yükselmiştir. Değer bazında ise ithalat 2015
yılında yaklaşık 14,6 milyon ABD doları iken, 2016 yılında 30,6 milyon ABD
dolarına, 2017 yılında 54,2 milyon ABD dolarına yükselmiştir.
(2) Nepal’in toplam
ithalatımız içerisindeki payı, anılan dönemde miktar bazında 2015 yılında
yaklaşık %2,5’den, 2017 yılında yaklaşık %7,3’e yükselmiştir.
(3) Diğer taraftan, Bangladeş’ten yapılan ithalatın
2015 yılından itibaren dikkat çekici ölçüde artış gösterdiği görülmektedir.
Bu kapsamda, söz konusu önleme konu edilen ipliklerin Bangladeş menşeli
olarak ithalatı 2015 yılında yaklaşık 1.150 ton iken, 2016 yılında 2.120
tona, 2017 yılında 3.510 tona yükselmiştir. Değer bazında ise ithalat 2015 yılında
yaklaşık 4,3 milyon ABD doları iken, 2016 yılında 8.6
milyon ABD dolarına, 2017 yılında 13,9 milyon ABD dolarına yükselmiştir.
(4) Bangladeş’in toplam ithalatımız içerisindeki
payı, anılan dönemde miktar bazında 2015 yılında yaklaşık %0,66’dan, 2017
yılında yaklaşık %1,7’ye yükselmiştir.
(5) Trademap
veri sisteminden edinilen bilgiler çerçevesinde Nepal’in
ÇHC’den 2015 yılında 0,8 milyon ABD doları, 2016
yılında 0,7 milyon ABD doları, 2017 yılında 1 milyon ABD doları tutarında;
Hindistan’dan 2015 yılında 2 milyon ABD doları, 2016 yılında 3,2 milyon ABD
doları, 2017 yılında 3,4 milyon ABD doları tutarında soruşturma konusu ürün
ithalatı olduğu anlaşılmaktadır. Bangladeş’in
ise 2015 yılında ÇHC’den 286 milyon ABD doları,
Hindistan’dan 20,3 milyon ABD doları, Endonezya’dan 27,8 milyon ABD doları
tutarında soruşturma konusu ürün ithalatı olduğu anlaşılmaktadır.
Önlemlerin
etkisiz kılınmasına ilişkin belirlemeler
MADDE 12 – (1) Sunulan soru formlarının incelenmesi ve
yerinde doğrulama soruşturması sonucunda Nepal’de
yerleşik “Reliance Spinning
Mills Ltd.”, “Triveni Spinning Mills Pvt. Ltd.” ve “Jagdamba Spinning Mills Pvt. Ltd.” firmalarının kurulu üretim kapasitesinin
bulunduğu ve faal olarak üretim yaptığı görülmüş ve soru formu kapsamında
sunmuş olduğu bilgiler teyit edilmiştir.
(2) Nepal’de yerleşik “Reliance Spinning Mills Ltd.”, “Triveni Spinning Mills Pvt. Ltd.” ve “Jagdamba Spinning Mills Pvt. Ltd.” firmalarının soruşturma konusu eşyanın Nepal’den Türkiye’ye ithalatının tamamına yakınını
gerçekleştirdiği tespit edilmiştir.
(3) Sunulan soru formlarının incelenmesi ve yerinde
doğrulama soruşturması sonucunda Bangladeş’te yerleşik “Well
Mart Ltd (Textile unit)”
firmasının kurulu üretim kapasitesinin bulunduğu ve faal olarak üretim
yaptığı görülmüş ve soru formu kapsamında sunmuş olduğu bilgiler teyit
edilmiştir.
(4) Sunulan soru formlarının incelenmesi
neticesinde, Bangladeş’te yerleşik Simtex Industries Limited firmasının
soruşturma konusu eşya üretimine ilişkin kurulu kapasitesinin bulunmadığı
ve fiili olarak soruşturma konusu eşya üretimi yapmadığı, aralarında ÇHC’nin de bulunduğu ülkelerden iplik ithal ederek
boyama işlemi yaptığı anlaşılmıştır. Yerinde doğrulama ziyareti yapılmasına
ihtiyaç duyulmamıştır.
(5) Soruşturma kapsamında Bangladeş’te mukim ve
soruşturma kapsamında yer alan ürünleri ülkemize ihraç eden diğer
firmalardan zamanında ve usulüne uygun herhangi bir başvuru alınmamış olup,
Yönetmeliğin 26 ncı maddesi hükümleri kapsamında
anılan firmaların "işbirliğine gelmedi" olarak addedilmiştir.
ÜÇÜNCÜ KISIM
Çeşitli ve Son Hükümler
Değerlendirme
MADDE 13 – (1) Nepal’de yerleşik Jagdamba Spinning Mills Pvt. Ltd., Triveni Spinning
Mills Pvt. Ltd. ve Reliance Spinning Mills Ltd. firmalarının soruşturma konusu eşya
üretimini Nepal’deki tesislerinde
gerçekleştirdiği ve önlemi etkisiz kılma faaliyetinde bulunmadığı tespit
edilmiştir. Söz konusu firmaların, bahis konusu eşyanın Nepal’den
Türkiye’ye yapılan ithalatının tamamına yakınını gerçekleştirdiği
anlaşılmıştır.
(2)
Bangladeş’te yerleşik Well Mart Ltd (Textile unit) firmasının
tarafımıza iletmiş olduğu belgelerin incelenmesi ve üretim tesislerinde
yapılan yerinde doğrulama çalışması neticesinde, söz konusu firmanın
soruşturma konusu eşya üretimini Bangladeş’teki tesislerinde
gerçekleştirdiği ve önlemi etkisiz kılma faaliyetinde bulunmadığı tespit
edilmiştir.
(3) Bangladeş’te yerleşik Simtex
Industries Limited
firmasına ilişkin sunulan bilgi ve belgelerin incelenmesi neticesinde, söz
konusu firmanın soruşturma konusu eşya üretimi yapmadığı, yalnızca iplik
ithal ederek boyama işlemi yaptığı anlaşılmıştır. Bu kapsamda, firmanın
yürürlükteki dampinge karşı vergiden kaçınma
dışında yeterli bir haklı nedeni veya ekonomik gerekçesi bulunmayan bir
uygulama, işlem veya iş sonucunda yürürlükteki dampinge karşı önlemleri
etkisiz kıldığı değerlendirilmektedir.
(4) Diğer taraftan, soruşturma döneminde
Bangladeş’te yerleşik üretici/ihracatçı diğer firmalar bahsekonu
soruşturma kapsamında işbirliğinde bulunmamış ve üretim yaptığına ilişkin
bilgi sunmamıştır. Bu kapsamda, soruşturma konusu eşyayı Türkiye’ye ihraç
eden firmaların, yürürlükteki dampinge karşı
vergiden kaçınma dışında yeterli bir haklı nedeni veya ekonomik gerekçesi
bulunmayan bir uygulama, işlem veya iş sonucunda yürürlükte bulunan dampinge
karşı önlemleri etkisiz kıldığı değerlendirilmektedir.
(5) Soruşturma çerçevesinde yapılan belirlemeler
sonucunda, soruşturma konusu eşyanın Bangladeş menşeli/çıkışlı olarak
gerçekleştirilen ithalatının artış gösterdiği ve söz konusu ithalatın
mevcut dampinge karşı önlemleri etkisiz kıldığı,
yürürlükteki önlemin miktar ve değer açısından beklenen iyileştirici
etkisinin tam olarak görülmediği değerlendirilmektedir.
Sonuç
MADDE 14
– (1) Soruşturma çerçevesinde elde
edilen bilgiler doğrultusunda, Nepal menşeli/çıkışlı olduğu beyan edilen
soruşturma konusu eşyayı ülkemize ihraç eden Jagdamba
Spinning Mills Pvt. Ltd., Triveni
Spinning Mills Pvt. Ltd. ve Reliance Spinning Mills Ltd.
firmalarının üretici niteliğini haiz olduğu ve halihazırda
bahis konusu eşyanın ithalatında uygulanmakta olan dampinge karşı önlemleri
etkisiz kılmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Söz konusu firmaların Nepal’den gerçekleştirilen ithalatın tamamına yakınını
gerçekleştirdiği de dikkate alınarak soruşturma konusu ürünün tabi olduğu dampinge karşı önlemlerin Nepal’e
teşmil edilmemesine karar verilmiştir.
(2) Soruşturma çerçevesinde elde edilen bilgiler
doğrultusunda, aşağıda yer alan tabloda gösterildiği üzere Bangladeş
menşeli olarak beyan edilen ve/veya bu ülke çıkışlı soruşturma konusu ürün
ithalatında, İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ
No: 2015/8) kapsamında ÇHC menşeli ürün için yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önlem ile aynı tutarda dampinge
karşı kesin önlemin yürürlüğe konulmasına ve Well
Mart Ltd (Textile unit)
firmasında üretildiği belirlenen ürünlere ilişkin işlemlerde üretici
sertifikası aranarak söz konusu dampinge karşı kesin önlemin
uygulanmamasına karar verilmiştir.

(3) İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin
Tebliğ (Tebliğ No:2009/1) ile yürürlüğe konulan ve İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No:2015/8) ile ÇHC menşeli
ithalat için yürürlükte olan dampinge karşı
önlemde İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında mevzuat hükümleri
çerçevesinde yapılacak değişiklikler bu önlem için de geçerlidir.
Uygulama
MADDE 15
– (1) Gümrük idareleri, 14 üncü
maddede yer alan tabloda G.T.P.’si, tanımı ve
menşe/çıkış ülkesi belirtilen ürünün, diğer mevzuat hükümleri saklı kalmak
kaydıyla, serbest dolaşıma giriş rejimi kapsamında ithalatında karşısında
gösterilen miktarda dampinge karşı kesin önlemi uygular.
Yürürlük
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
|