Tarım ve Orman Bakanlığından:
İMALATÇI-İHRACATÇILARIN,
C ŞEKERİ TALEPLERİNİN YURT İÇİNDEN
KARŞILANMASI ŞARTLARI VE UYGULAMA ESASLARINA DAİR
TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2018/34)
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; 4/4/2001 tarihli ve 4634
sayılı Şeker Kanununa göre yurt içinde pazarlanamayan ve ihraç edilmek
zorunda olan C şekeri ile ilgili, imalatçı-ihracatçıların şeker
taleplerinin karşılanması suretiyle yurtdışı edilmesine ilişkin usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, imalatçı-ihracatçıların fiilen
gerçekleştirerek usulüne uygun biçimde belgelendirdiği şekerli mamul
ihracatı karşılığında C şekeri kapsamındaki pancar şekeri taleplerinin
karşılanmasına ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğ, 4634 sayılı Şeker
Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanım ve
kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) A kotası: Yurt içi talebe göre üretilen ve
pazarlama yılı içinde iç pazara verilebilen şeker miktarını,
b) B kotası: A kotasının belli bir oranına tekabül
eden ve güvenlik payı için bulundurulmak üzere üretilen şeker miktarını,
c) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
ç) Başkanlık: Tarım ve Orman Bakanlığı Şeker
Dairesi Başkanlığını,
d) Bölge müdürlüğü: Ticaret Bakanlığı taşra
teşkilatında yer alan Marmara Bölge Müdürlüğü, Batı Anadolu Bölge
Müdürlüğü, Güney Anadolu Bölge Müdürlüğü, İç Anadolu Bölge Müdürlüğü, Batı
Karadeniz Bölge Müdürlüğü, Doğu Karadeniz Bölge Müdürlüğü, Doğu Anadolu
Bölge Müdürlüğü, Güneydoğu Anadolu Bölge Müdürlüğünü,
e) C şekeri: A ve B kotaları dışında üretilen ve
yurt içinde pazarlanamayan şekeri,
f) HPLC: Yüksek Basınçlı Sıvı Kromatografisini,
g) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüğünü,
ğ) İmalatçı-ihracatçı: Şekeri ve/veya yan
sanayiciden temin ettiği şeker içeren ara mamulü girdi olarak kullanmak
suretiyle şekerli mamul üreten ve ürettiği mamul/mamulleri, doğrudan
kendisi ya da aracılar vasıtasıyla ihraç eden gerçek ya da tüzel kişiyi,
h) Kanun: 4634 sayılı Şeker Kanununu,
ı) Pazarlama yılı: 1 Eylül ile 31 Ağustos tarihleri
arasındaki dönemi,
i) Şeker: Yerli hammaddeden (şeker pancarı)
üretilen beyaz kristal şekeri,
j) Şekerli mamul: Pancar şekerinin girdi olarak
kullanılması suretiyle üretilerek insan tüketimine sunulan gıda ürününü,
k) Şirket: Bir veya birden fazla sayıda şeker
fabrikasını bünyesinde bulunduran ve/veya işleten tüzel kişiliği,
l) Tahsisat Belgesi (Belge): Bölge müdürlüklerinin
bildirimini müteakip Başkanlık tarafından elektronik ortamda düzenlenen,
imalatçı-ihracatçı firmaya tedarikçiler tarafından satışı yapılabilecek C
şekeri miktarını ve geçerlilik süresini gösteren belgeyi,
m) Tedarikçi: İmalatçı-ihracatçılara pancar şekeri
temin eden, kendisine kota tahsis edilmiş olan pancar şekeri üreticisi
şirketleri,
n) Yan sanayici: Şekeri girdi olarak kullanmak
suretiyle imalatçı-ihracatçı ya da aracılar tarafından ihraç edilmiş olan
şekerli mamulün bir aşamasını (ara mamul) üreterek imalatçı-ihracatçıya
temin eden gerçek veya tüzel kişiyi,
o) YMM Raporu: Yeminli Mali Müşavir Raporunu,
ifade eder.
Miktar
MADDE 5 –
(1) İmalatçı-ihracatçıların hak
ettikleri C şekeri tahsisat miktarları; EK-1’de yer alan kullanım oranları
tablosu ile imalatçı-ihracatçı veya yan sanayiciye ait kapasite raporları,
var ise imalatçı-ihracatçının üretimine ait numunede analiz sonucu bulunan
şeker (sakaroz) oranları esas alınmak suretiyle, Başkanlıkça hesaplanır.
Tahsisat miktarının hesaplanmasında; yan sanayiciden temin edilen ara mamul
için yan sanayicinin kapasite raporu, diğerleri için imalatçı-ihracatçının
kapasite raporu değerlendirmeye esas alınır.
(2) İhracat döneminde geçerli kapasite raporu
bulunmayan imalatçı-ihracatçıların bu ihracatlarına bölge müdürlükleri
tarafından hakediş belgesi düzenlenmez. Ancak bu dönemlerde işletmelerinin
faal durumda olduğunu YMM Raporu ile belgeleyen imalatçı-ihracatçılara
bölge müdürlükleri tarafından hakediş belgesi düzenlenir. Bu hakedişlere
ait ihracatlar için tahsisat hesaplamalarında, düşük olan şeker oranı
kullanılır.
(3) Tahsisat miktarı; kapasite raporlarında
ürünlere ait şeker kullanım oranları, EK-1 listedeki ürünlere ait oranlar
ve/veya EK-1 listede ürün bileşenlerine ait oranlar esas alınarak bulunan
oranlar ile analiz sonucu üründe bulunan sakaroz oranları içinde en düşük
olan oran esas alınarak hesaplanır. EK-1 listede yer almayan ürünlere
ilişkin şeker tahsis oranları ise, kapasite raporundaki oranlar ile analiz
sonucu üründe bulunan sakaroz oranları içinde en düşük olan oran esas
alınarak hesaplanır. Ticaret Bakanlığı veya ilgili kamu kurum ve
kuruluşları tarafından ihraç amaçlı veya ihracatı gerçekleştirilen şekerli
mamulden alınan numune ve/veya analiz sonucu Başkanlığa gönderilmiş ise,
Başkanlık gerekli gördüğünde, gönderilen numunenin yaptırılan analiz
sonuçları veya anılan kurumlarca gönderilen analiz sonuçları kullanılarak bulunan
sakaroz yüzdesini, Başkanlığa ulaştığı tarih itibariyle, şeker tahsisat
miktarının hesaplanmasında dikkate alır. Analiz sonuçlarının hesaplanması;
sakarozun invertleşmesi, yüksek şekerlerin varlığı ve meyve içeren bir
mamul ise meyveden gelen şeker de dikkate alınarak Başkanlıkça yapılır.
(4) Bir şekerli mamule ait farklı tarihlerde
alınmış birden fazla analiz sonucu var ise, değerlendirmede en güncel
analiz sonucu uygulanır. Aynı şekerli mamullerden aynı tarihlerde alınmış
birden fazla numune analiz sonucu var ise, analiz sonuçlarından en düşük
olan değerlendirmeye alınır.
(5) Şekerli mamulün işleme faaliyetleri sırasında;
kuruma, buharlaşma veya sızma şeklinde yitirilen ve imha olan kısmı ile
ekonomik değeri olmayan atık şekerler göz önünde bulundurularak nihai ürün
üzerinden kristal şekere % 3 oranında fire hesaplanacak ve miktara ilave
edilecektir. (Örneğin; bileşiminde % 30 şeker ve % 70 diğer malzemeler
bulunan 100 g. şekerli bir mamul için hesaplanacak fire miktarı
(30*3)/100=0,9 g. olacaktır.)
(6) Ancak şekerli mamuller için, hesaplama sonucu
bulunan tahsisat miktarının, ihracat miktarını aşması halinde fire oranı
ihracat miktarını aşmayacak şekilde uygulanır.
(7) EK-2’de yer alan ürünlerin ihracatına karşılık
olarak bölge müdürlükleri tarafından hakediş belgesi düzenlenmez.
(8) İhracata ilişkin fatura ve gümrük çıkış
beyannamesindeki ürün ismi ile ihracatı yapan imalatçı-ihracatçının
kapasite raporunda yer alan ürün ismi arasında tutarsızlık bulunan
ürünlerin ihracatı için bölge müdürlükleri tarafından hakediş belgesi
düzenlenmez.
(9) 2/10/2013 tarihli ve 28783 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Şeker İhracatı ve Ön İzin Belgesi Düzenlenmesine
İlişkin Tebliğ çerçevesinde ihraç ön izni almaksızın yapılan ihracatlar
için C Şekeri Tahsisat Belgesi düzenlenmez.
(10) 11/6/2010 tarihli ve 5996 sayılı Veteriner
Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu kapsamında işletme kayıt
belgesi bulunmayan imalatçı-ihracatçı firmalara hakediş belgesi
düzenlenmez.
İhracatın
belgelenmesi
MADDE 6 – (1) Hakediş belgesi düzenlenmesi talep edilen
gümrük çıkış beyannamelerinin aslı, imalatçı-ihracatçı tarafından ilgili
bölge müdürlüğüne sunulur. Bölge müdürlüklerinin ihracat gerçekleşmelerine
ilişkin bildirimleri, Başkanlıkça, ihracatın fiilen gerçekleştirilerek
usulüne uygun şekilde belgelenmesinde esas kabul edilir. Bu bildirimde yer
alacak bilgileri ihtiva eden Tahsisat Belgesine Esas İhracat Listesi
Hakediş Bilgi Formu EK-3’te yer almaktadır. Gümrük tescil tarihinden
itibaren üzerinden 2 yıl geçmiş beyannameler için bölge müdürlükleri
tarafından hakediş belgesi düzenlenmez. İmalatçı-ihracatçılar tarafından
bölge müdürlüklerine, Avrupa Birliği ülkelerine yapılan ihracatlar ve diğer
ülkelere yapılan ihracatlar için ayrı ayrı başvuru yapılır.
(2) Gümrük mevzuatına göre düzenlenen ve üzerinde
dâhilde işleme izin belgesi kaydı bulunmayan gümrük beyannamelerinin C
şekeri tahsisatında dikkate alınabilmesi için, beyannamelerin 44 nolu
hanesinde imalatçı firma unvanının yer alması zorunludur.
İmalatçı-ihracatçının hakedişine konu olan ihracatına ait gümrük beyannamesi
üzerinde dâhilde işleme izin belgesi kaydının bulunması ve bu belgede yan
sanayicinin kayıtlı olması veya dâhilde işleme izin belgesi kaydının
bulunmaması durumunda ise, bu gümrük beyannamesinin 44 nolu hanesinde yan
sanayici unvanı ile yan sanayiciden temin edilen ara mamulün adının
(kapasite raporunda yer aldığı şekilde) ve miktarının kayıtlı olması
halinde, yan sanayiciden temin edilen ara mamul bu ihracat
gerçekleşmelerinde ilgili bölge müdürlükleri tarafından dikkate alınır ve
imalatçı-ihracatçıya ait hakediş bilgi formuna işlenir.
(3) Serbest bölgelere yapılan ihracatlar, bölge
müdürlükleri tarafından ihracat gerçekleşmelerinin hesabında dikkate
alınmaz. Ancak, serbest bölgelere ihraç edilen ürünlerin, üçüncü ülkelere
ihraç edildiğinin, serbest bölgelerden gümrüksüz satış mağazalarına
satışının yapıldığının veya serbest bölgelerden kara, deniz ve hava
taşıtlarına kumanya olarak tesliminin yapıldığının tevsiki kaydıyla ihracat
gerçekleşmelerinin hesabında dikkate alınır. Serbest bölgelerde yerleşik şekerli
mamul üretim ve/veya satış faaliyetinde bulunanlara, serbest bölgede
yaptıkları üretim ve/veya ihracatları için tahsisat belgesi düzenlenmez.
Tahsisat
belgesi düzenlenmesi ve belgenin şekli
MADDE 7 – (1) Tahsisat belgesi, bölge müdürlüklerinin bildirimini
müteakip EK-4’te yer alan C Şekeri Tahsisat Belgesi örneğine uygun olarak
Başkanlık tarafından elektronik ortamda düzenlenir. İmalatçı-ihracatçı
firmanın ve yan sanayicinin bulunması halinde bu firmanın ihracat döneminde
geçerli olan kapasite raporu, bölge müdürlükleri tarafından Başkanlığa
iletilir. İmalatçı-ihracatçıya düzenlenen tahsisat belgesi yan sanayiciden
temin edilen ara mamul için yapılan tahsisatı da kapsadığı için yan
sanayiciye ayrıca C şekeri tahsisatı yapılmaz. Tahsisat belgesinin elektronik
ortamda düzenlendiği bilgisi imalatçı-ihracatçıya ve tedarikçilere e-posta
yoluyla bildirilir. Bu çerçevede imalatçı-ihracatçıların geçerli e-posta
adreslerini Başkanlığa bildirmeleri zorunludur. Bundan doğacak sorunlar
ilgili imalatçı-ihracatçılara aittir.
(2) Bölge müdürlükleri aracılığı ile tahsisat
talebinde bulunan imalatçı-ihracatçılardan;
a) İş yeri kontrol ve numune alma işlemi sonucu
kapasite raporunda yer alan adresinde gayri faal olduğu tespit edilen,
b) Şekerli mamul üretiminde kullanılmak üzere yasal
olmayan yollardan temin edilmiş şeker bulundurduğu tespit edilen,
c) Başkanlığa tahsisat talebi kapsamında ibraz
ettiği belge ve bilgilerin gerçeğe aykırı olduğu tespit edilen,
firmalara tespit tarihinden itibaren 2 yıl süre ile
C şekeri tahsisat belgesi düzenlenmez.
(3) İş yeri kontrol ve numune alma işlemi sonucu
gayri faal olduğu tespit edilen firmaların hakedişe esas şekerli mamulü
ihraç ettiği tarihte üretim tesisinin faal olduğunun YMM Raporu ile
belgelenmesi halinde tahsisat belgesi düzenlenir.
(4) Başkanlıkça düzenlenecek her bir tahsisat
belgesinin, tekrar etmeyecek sıralı bir numarası bulunur.
(5) Tahsisat belgelerinin kullanım süresi oniki
ayla sınırlı olup, tahsisat belgesinde belge süresi ve süre bitim tarihi
yer alır. Tahsisat miktarı da dikkate alınarak, imalatçı-ihracatçı
tarafından talep edilmesi ya da Başkanlıkça gerekli görülmesi halinde belge
süresi, oniki aydan daha az süreli olarak belirlenebilir.
(6) Her ne suretle olursa olsun; süresi biten
tahsisat belgesi sahibi imalatçı-ihracatçı, satın almadığı C şekerine
ilişkin tahsisat hakkını kaybeder.
(7) Belge süresi içerisinde, stokta şeker
bulunmaması nedeniyle tedarikçiler tarafından imalatçı-ihracatçının talebinin
karşılanamamış olması durumunda, Başkanlık tarafından belge süresi
uzatılabilir.
(8) Dâhilde işleme rejimi, bu Tebliğ ve benzeri
uygulamalar kapsamında ihraç kaydıyla ihracat öncesi ve/veya ihracat
sonrası temin edilen C şekeri ihracatının, gerçeği yansıtmayan bilgi ve
belgeye dayandığı tespit edilen imalatçı-ihracatçılara, tespit tarihinden
itibaren Tahsisat Belgesi düzenlenmesi işlemi, aksi ispatlanmadıkça, 2 yıl
süreyle durdurulur. Ancak, usulsüzlüklere konu ihracat miktarına karşılık,
Şeker Kanununun 11 inci maddesi kapsamında Başkanlıkça hesaplanacak idari
para cezası tutarı kadar TL cinsinden teminatı Başkanlığa veren veya söz
konusu usulsüz ihracatla ilgili verilmiş olan idari para cezasını ödeyen
imalatçı-ihracatçıların usulsüz olmayan ihracatlarına, yazılı olarak
talepte bulunmaları halinde Tahsisat Belgesi düzenlenmesi işlemine
başlanır.
(9) Bu madde kapsamında, 2 yıl süre ile tahsisat
belgesi düzenleme işlemi durdurulan imalatçı-ihracatçıların, bu süreyi
doldurmalarını takiben yazılı olarak talepte bulunmaları halinde, tahsisat
belgesi düzenlenmesi işlemine başlanır. Bu husus uygulanan idari para
cezasının tahsil ve takibine engel teşkil etmez.
(10) Tedarikçilerin, bölge müdürlüklerinin ve
imalatçı-ihracatçıların talepleri üzerine veya diğer nedenlerden dolayı
Başkanlık tarafından iptal edilen tahsisat belgeleri kapsamında, iptal
tarihinden önce yapılan işlemlerden Başkanlık sorumlu değildir.
Satış
MADDE 8 –
(1) Bu Tebliğ kapsamında yapılacak
satışlar, ancak C şekeri stoku bulunan veya A ya da B kotası şekerini,
Başkanlık izniyle bu kapsamda satmasına izin verilen tedarikçiler
tarafından yapılabilir.
(2) Bu durumdaki tedarikçi, imalatçı-ihracatçının
tahsisat belgesine istinaden müracaatı halinde; bir örneği EK-5’te bulunan
C Şekeri Satış Taahhütnamesini imalatçı-ihracatçıya imza ettirmek suretiyle
satış işlemini başlatır.
(3) Tahsisat miktarına konu C şekeri karşılığı
kristal şeker, sıvı olarak da satılabilir; ancak, sıvı olarak satış yapılması
halinde faturada sıvı şekerin kristal şeker miktarı karşılığı belirtilmek
zorundadır.
(4) Tedarikçi, tahsisat belgesi kapsamında yaptığı
her bir satış için düzenlenen tahsisat belgesine; satış tarihi, fatura
numarası ve kristal şeker miktarına ilişkin bilgilerin girişini yapar ve
bunu elektronik imza ile onaylar. Belgenin geçerlilik süresi bittiğinde
ve/veya belgeye ilişkin satışların tamamlanması halinde belge kapanır.
(5) Tedarikçi, yapacağı C şekeri satışlarında
Tebliğin diğer hükümleri ile çelişmemek şartıyla, imalatçı-ihracatçılarla
sözleşme yapmakta serbesttir.
(6) C şekeri satışını, satış sözleşmesi yoluyla
gerçekleştirecek olan tedarikçi, ilgili imalatçı-ihracatçı için elektronik
ortamda düzenlenen tahsisat belgesine istinaden; önce sözleşme tarihi ve
miktarını belirtmek suretiyle sözleşme bilgilerinin sisteme girişini yapar.
Daha sonra satış tarihi, fatura numarası ve miktarına ilişkin bilgileri
sisteme girerek satış işlemini başlatır.
(7) Tahsisat belgesi olmaksızın ya da süresi geçmiş
tahsisat belgesi karşılığında satış yapılamayacağı gibi, yapılan satış
miktarı hiçbir şekilde tahsisat belgesinde yer alan toplam tahsisat
miktarını aşamaz. Bu hüküm hilafına yapılan satıştan, satışı yapan
tedarikçi sorumludur.
(8) Tedarikçi tarafından yapılan C şekeri
satışlarına ilişkin fatura ve C şekeri satış taahhütnamesi, gerektiğinde
Başkanlığa ibraz edilmek üzere tedarikçi tarafından muhafaza edilir.
(9) Tedarikçinin şekeri bizzat kendisi işleyerek
şekerli mamule dönüştürüp, doğrudan ya da aracı ihracatçı vasıtasıyla ihraç
ettiği durumlarda; ihracatın 6 ncı maddede belirtildiği şekilde
belgelenmesi suretiyle, Başkanlık tarafından tahsisat belgesi düzenlenerek,
belgede belirtilen miktarda C şekerini, bulunması halinde öncelikle kendi
stoklarından ya da diğer bir tedarikçiden temin eder.
Satışta
istenecek belgeler
MADDE 9 – (1) C şekerinin bu Tebliğ kapsamındaki
satışlarında, tahsisat belgesinin yanı sıra tedarikçi tarafından aşağıdaki
belgeler aranır:
a) Son 1 yıl içerisinde alınmış ticaret sicil
belgesinin aslı veya noter onaylı sureti,
b) Ticaret sicilinden alınmış; sermayesini,
ortaklarını ve ortaklık paylarını gösterir sermaye kompozisyonu,
c) İhracatı gerçekleştirilmiş olan işlenmiş üründe
kullanılan şekerlerin yurt içi alış faturalarının birer sureti (kaynak
tespiti için talep edilecektir),
ç) Tedarikçi tarafından talep edilmesi zaruri
görülen diğer belgeler.
(2) İmalatçı-ihracatçının önceki dosyasında bulunan
ve süresi halen geçerli olan bilgi ve belgeler tekrar istenmeyebilir.
(3) İhracata karşılık C şekeri alımlarında yurt içi
alım için ibraz edilen faturalar;
a) İhracat tarihinden önceye ait olmak üzere ve
ilgili partiye ait ilk ihracat tarihinden en çok 1 yıl önceki bir tarihe
ait olması durumunda koşulsuz kabul edilecektir.
b) İhracat tarihinden sonraki bir döneme ait olması
veya dâhilde işleme izin belgesine kayden ihracat yapmak amacıyla alınan
şekere ait olması durumunda koşulsuz red edilecektir.
c) İlgili partiye ait ilk ihracat tarihinden 1
yıldan daha önceki bir döneme ait olması ve/veya dâhilde işleme izin
belgesine kayden ancak 27/1/2005 tarihli ve 25709 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 2005/1 veya 20/12/2006 tarihli ve 26382 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 2006/12 sayılı Dâhilde İşleme Rejimi Tebliğinin 7 nci maddesinin
altıncı fıkrası gereğince önceden yapılmış ihracat karşılığında alınmış
olması durumunda;
1) Söz konusu firmanın, ibraz edilen şeker
faturalarının söz konusu ihracat için kullanıldığının ve/veya daha önceden
yapılmış ihracat karşılığı ise bu ihracat için yapılan yurt içi alıma
ilişkin olduğunun tespiti için ayrıntılı bir mali denetimi kabul etmesi,
2) Tarafların kabul edeceği Yeminli Mali Müşavir
ve/veya yetkili merci tarafından yapılacak mali denetim sonucu ibraz edilen
şeker faturalarının söz konusu ihracat için kullanıldığının ve/veya daha
önceden yapılmış ihracat karşılığı ise bu ihracat için yapılan yurt içi
alıma ilişkin olduğunun tespit edilmesi,
hallerinde kabul edilecektir.
ç) Kaynak tespiti amacıyla ibraz edilen yurt içi
alım faturalarının bu fıkranın (a) ve (b) bentlerinde belirtilen koşullara
bağlı olarak kabul edilmemesi halinde; tedarikçi tarafından, söz konusu
durum incelenmek üzere Başkanlığa bildirilecektir.
Fiyat
MADDE 10 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki C şekeri satış
fiyatları, Dünyanın başlıca borsalarında oluşan Beyaz Şeker Fiyatları da
dikkate alınarak şirketler tarafından serbestçe belirlenir.
Teminat
MADDE 11
– (1) Mevzuata uygun ve peşin
olarak yapılan C şekeri satışlarında, tedarikçilerce herhangi bir teminat
aranmaz.
(2) Satış ve teslim işleminin belli bir vadeye
yayılması halinde talep edilecek teminat miktarı, satış bedelinin %5’ini
aşamaz. Böyle durumlarda imalatçı-ihracatçı ile tedarikçi arasında
düzenlenebilecek sözleşmenin süresi tahsisat belgesi süresini aşamaz.
Eşyanın
geri gelmesi
MADDE 12
– (1) Başkanlık tarafından
düzenlenen tahsisat belgesine istinaden, tedarikçi tarafından C şekeri
satışı yapılmış bulunan bir imalatçı-ihracatçının, ihracat karşılığı
tahsisatına konu şekerli mamulün herhangi bir nedenle Türkiye gümrük
bölgesine geri gelmesi halinde;
a) Eşyanın geri gelmesi için izin istendiğinin
bildirildiği bölge müdürlüğü yazısının Başkanlık tarafından kayda alındığı
tarih, tespit tarihi olarak saptanır.
b) Başkanlık, tespit tarihi ile birlikte geri gelen
eşyanın ihracatına karşılık gelen şeker tahsisat miktarını tedarikçiye
bildirir.
c) Tedarikçi, C şekerinin tamamını ilgili
imalatçı-ihracatçı firmaya satmış ise, satışı gerçekleştirdiği tarihteki
katma değer vergisi hariç yurt içi peşin satış fiyatı ile tahsil edilen C
şekeri satış fiyatı arasındaki farkı hesaplayıp, 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkında Kanunda öngörülen oranda
gecikme zammını tatbik ederek, katma değer vergisini ilave eder ve
imalatçı-ihracatçının C şekeri satış taahhütnamesi kapsamında ödemeyi taahhüt
ettiği borcu belirler. Eğer tedarikçi ilgili imalatçı-ihracatçı firmaya C
şekeri satışını tamamlamamış ise, kalan bakiyeden, geri gelen eşyanın
ihracatına karşılık gelen ve Başkanlıkça bildirilen tahsisat miktarını
düşerek satışı tamamlar.
ç) Keyfiyet ve imalatçı-ihracatçının hesaplanan
borç tutarı, tahakkuk ettirilmesini müteakip, tedarikçi tarafından
imalatçı-ihracatçıya bildirilir. Borcun ifası için tespit tarihinden
başlayan onbeş iş günü süre verilerek ödemeye davet edilir.
d) Alacağın takibi, tedarikçi tarafından diğer
alacaklarının takibi gibi sürdürülür. Alacağın verilen süre içinde
ödenmemesi halinde, 6183 sayılı Kanunda öngörülen oran esas alınarak
gecikme faizi uygulanır.
e) Tedarikçinin geri gelen eşyaya ilişkin alacağı
konusundaki işlemi tamamladığını Başkanlığa bildirimini müteakip, Başkanlık
durumu ilgili bölge müdürlüğüne bildirir.
f) İmalatçı-ihracatçı tarafından şekerli mamule
dönüştürülerek ihraç edilen, ancak geri gelmesi sebebiyle mamul bünyesinde
yurt içinde kalan şeker için tahsil ettiği bedeli A kotası şekeri bedeline
iblağ eden tedarikçi, söz konusu miktar kadar A şekerini başka bir
Başkanlık iznine gerek kalmaksızın C şekerine aktarır ve yapılan işlemle
ilgili olarak Başkanlığa bilgi verir.
İmalatçı-ihracatçının
sorumluluğu
MADDE 13
– (1) İmalatçı-ihracatçılar;
Başkanlık, ilgili bölge müdürlükleri ve tedarikçiler ile denetime yetkili
görevliler tarafından, uygulamayla ilişkili olarak işbu Tebliğ hükümleri
çerçevesinde talep edilen bilgi ve belgelerin verilmesinden, eksikliğinden
ve doğruluğundan sorumlu olup, 5 inci maddede bahse konu taahhütlerini
yerine getirmekle yükümlüdür.
(2) Kendilerine yapılan tahsisat ve satışın,
gerçeği yansıtmayan bilgi ve belgeye dayandığının tespiti halinde; fiilin
sonuçlarına bağlı olarak 4634 sayılı Şeker Kanununun ilgili müeyyideleri
uygulanır.
(3) İmalatçı-ihracatçılar, Başkanlık kayıtlarına
alınan bilgi ve belgelere esas teşkil eden her türlü değişikliği yazılı
olarak en geç beş iş günü içerisinde Başkanlığa bildirmekle yükümlüdür.
İş yeri
kontrol ve numune alma
MADDE 14
– (1) İlk kez yapılan tahsisat
belgesi başvuruları, elektronik ortamda Başkanlığa ulaştırılır. Başkanlık,
başvuruları değerlendirerek uygun olanları, iş yeri kontrolleri yapılmak ve
numune almak üzere ilgili il müdürlüğüne sevk eder.
(2) İl müdürlüğü, görevlendireceği kontrol
görevlileri vasıtasıyla iş yeri kontrol ve numune alma işlemini gerçekleştirir.
(3) İl müdürlüğü kontrol görevlilerince;
a) Bildirim tarihinden itibaren üç iş günü
içerisinde imalatçı-ihracatçının işletmesine gidilerek, Tebliğ çerçevesinde
gerekli kontroller yapılır ve EK-6’da yer alan İş Yeri Kontrolüne İlişkin
Tutanak ile EK-7’de yer alan Numune Alma Tutanağı düzenlenir.
b) Numune alınması sırasında, EK-7’de yer alan
Numune Alma Tutanağı doldurularak analiz numunesine ve şahit numunesine
iliştirilir. Numuneler, plastik güvenlik mührü ile mühürlenir.
c) İşyerinde mevcut şekerli mamullerden, biri şahit
olmak üzere, toplam iki adet numune alınır. Alınan numunelerden biri HPLC
tekniği ile yapılan şeker bileşenleri (sakaroz, fruktoz, glukoz, maltoz)
analizi için, ücreti imalatçı-ihracatçıdan tahsil edilmek suretiyle, en
yakın il gıda kontrol laboratuvar müdürlüğüne gönderilir, şahit numune ise
üç ay süre ile il müdürlüğünde muhafaza edilir.
(4) İl gıda kontrol laboratuvar müdürlüğünde
analizi yapılan şekerli mamullere ait glukoz, fruktoz, sakaroz ile içeriyor
ise maltoz ve toplam şeker yüzde değerlerini ayrı ayrı gösteren analiz
raporu, il gıda kontrol laboratuvar müdürlüğünce Başkanlığa bildirilir.
Şahit numuneye ait analiz rapor sonucu kesin olup verilecek karara esastır.
(5) İmalatçı-ihracatçılar, analiz sonuçlarının
kendilerine tebliğinden itibaren yedi gün içerisinde Başkanlığa yazılı
olarak itirazda bulunabilirler. Başkanlık, uygun bulması halinde bir kereye
mahsus olmak üzere, tüm masrafları imalatçı-ihracatçı tarafından
karşılanmak şartıyla şahit numuneden tekrar analiz yaptırabilir. İtiraz
durumunda, şahit numunenin analizi tercihen ilk analizin yapıldığı
laboratuvarda veya Başkanlıkça uygun görülen başka bir laboratuvarda
yaptırılır.
(6) 5996 sayılı Kanunun 35 inci maddesinin birinci
fıkrası kapsamında resmi kontrollerden alınacak ücretler her yıl Aralık
ayında belirlenerek Döner Sermaye Birim Fiyat Listelerinde belirlenir.
Yetki
MADDE 15
– (1) Başkanlık, bu Tebliğ
hükümlerine istinaden, uygulamada ortaya çıkacak ihtilafları idari yoldan
çözümlemeye özel ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya yetkilidir.
(2) Başkanlık, uygulamalarda tekdüzeliğin
sağlanması, tedarikçilerin ve imalatçı-ihracatçıların çıkarlarının korunması
ve uygulamaların her biri açısından adil ve düzenli yapılmasının sağlanması
için gerekli her türlü tedbiri almaya yetkilidir.
(3) Başkanlık, ekonominin ve şeker sektörünün
durumunu, yurt içi ve yurt dışı piyasa fiyatlarını, spekülatif hareketleri,
üretici ve imalatçı-ihracatçıların durumunu dikkate alarak, gerekli gördüğü
hallerde ilave tedbirler almaya yetkilidir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 16 – (1) Bu Tebliğde hüküm bulunmayan hallerde, 4634
sayılı Şeker Kanunu ve ilgili mevzuat dikkate alınır.
Yürürlükten
kaldırılan mevzuat
MADDE 17
– (1) 23/2/2013 tarihli ve 28568
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İmalatçı-İhracatçıların, Şekerli Mamul
İhracatı Karşılığında C Şekeri Taleplerinin Karşılanması Şartları ve
Uygulama Esaslarına Dair Tebliğ yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 18
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım
ve Orman Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|