Ticaret Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2018/32)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, yerli üretici Türk
Demirdöküm Fabrikaları A.Ş. tarafından yapılan ve Baymak Mak. San. ve Tic.
A.Ş., Emas Makina Sanayi A.Ş. ve Vestel Beyaz Eşya Sanayi Tic. A.Ş.
firmaları tarafından desteklenen başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti,
İtalya Cumhuriyeti ve Sırbistan Cumhuriyeti menşeli 8516.10.80.00.19 gümrük
tarife istatistik pozisyonlu “Diğerleri (Termosifon-Elektrikli, Depolu Su
Isıtıcısı)” ürününe yönelik yürürlükte bulunan dampinge karşı kesin önleme
ilişkin olarak bir nihai gözden geçirme soruşturması açılması ve açılan
soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve
99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi
Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ticaret Bakanlığını,
b) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini,
c) EBYS: Elektronik belge yönetim sistemini,
ç) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
d) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
e) İtalya: İtalya Cumhuriyetini,
f) KEP: Kayıtlı elektronik posta adresini,
g) NGGS: Nihai gözden geçirme soruşturmasını,
ğ) Sırbistan: Sırbistan Cumhuriyetini,
h) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
ı) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği,
ifade eder.
Önleme
tabi ürün
MADDE 4 – (1) Önleme tabi ürün, 8516.10.80.00.19 GTİP
altında sınıflandırılan “Diğerleri (Termosifon-Elektrikli, Depolu Su
Isıtıcısı)”dır.
(2) Bahse konu GTİP, yalnızca bilgi amaçlı verilmiş
olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Önleme tabi ürünün TGTC’de yer alan tarife
pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ
hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
başvuruda bulunan firmanın Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci maddeleri
çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu anlaşılmış
olup Tebliğin ilgili bölümlerinde bu firma, yerli üretim dalı olarak
anılacaktır.
Mevcut
önlem
MADDE 6 –
(1) 19/9/2013 tarihli ve 28770
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine
İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2013/17) ile ÇHC, İtalya ve Sırbistan menşeli
“termosifon-elektrikli, depolu su ısıtıcısı” (termosifon) ithalatında,
ÇHC’de yerleşik Ariston Thermo (China) Co. Ltd. firması için CIF bedelin
%22’si, diğerleri için CIF bedelin %49’u, İtalya’da yerleşik Ariston Thermo
S.p.A. firması için CIF bedelin %9’u, Ferroli S.p.A. firması için CIF
bedelin %16’sı ve diğerleri için CIF bedelin %24’ü ve Sırbistan’da yerleşik
tüm firmalar için CIF bedelin %29’u oranında dampinge karşı önlem yürürlüğe
konulmuştur.
Gerekçe
MADDE 7 – (1) İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmünce 25/1/2018 tarihli
ve 30312 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2018/1) vasıtasıyla mevcut önlemin
yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünün yerli üreticilerinin mevzuatta
öngörülen sürelerde yeterli delillerle desteklenmiş bir başvuru ile NGGS
açılması talebinde bulunabilecekleri duyurulmuştur.
(2) Mezkûr ilanı müteakip yerli üretim dalı
tarafından iletilen başvurunun incelenmesi neticesinde, ÇHC, İtalya ve
Sırbistan menşeli önleme konu ürün için uygulanan dampinge karşı önlemin
yürürlükten kalkması halinde dampingin ve zararın devam etmesi veya yeniden
meydana gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir NGGS açılmasını
haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin mevcut olduğu anlaşılmıştır.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 – (1) Yapılan inceleme sonucunda; NGGS açılabilmesi
için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta
Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulunun kararı ve Ticaret Bakanının onayı
ile ÇHC, İtalya ve Sırbistan menşeli önlem konusu ürüne yönelik olarak
Yönetmeliğin 35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar
verilmiştir.
Piyasa
ekonomisi değerlendirmesi
MADDE 9 – (1) ÇHC’de yerleşik soruşturmaya tabi üretici veya
üreticilerin soruşturma konusu ürünün üretiminde ve satışında Yönetmeliğin
Ek 1 inci maddesindeki ölçütler çerçevesinde piyasa ekonomisi koşullarının
geçerli olduğunu 12 nci maddede belirtilen süreler içinde yeterli deliller
ile ispat etmesi durumunda bu üretici veya üreticiler için normal değerin
tespitinde Yönetmeliğin 5 inci maddesi, aksi takdirde Yönetmeliğin 7 nci
maddesi hükümleri uygulanır. Yönetmeliğin 7 nci maddesi hükümlerinin
tatbiki halinde adı geçen ülke için piyasa ekonomisi uygulayan emsal ülke
olarak Türkiye’nin seçilmesi öngörülür.
Soru
formlarının iletilmesi
MADDE 10
– (1) Soruşturma açılmasını
müteakip, başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu
ürünün bilinen ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik
bilinen üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki
Büyükelçiliklerine soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların soru formuna Bakanlığın internet sayfasındaki ilgili bölümden
erişmeleri mümkündür.
Yetkili
merci, görüş ve cevapların sunulması
MADDE 11
– (1) Soruşturma, Genel Müdürlük
tarafından yürütülür.
(2) Soruşturma ile ilgili bilgi, belge, görüş ve
sorular için aşağıda belirtilen yetkili merci ile iletişime geçilir.
T.C. Ticaret Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi
Adres: Söğütözü Mah. 2176. Sok. No: 63
Çankaya/ANKARA
Tel: +90 312 204 75 00, Faks: +90 312 204 86 33
www.ticaret.gov.tr
(3) Soruşturmada “Türkiye’de yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru formlarına cevapları
ile resmi görüşlerini, kendilerine ait KEP adreslerinden Bakanlığın aşağıda
yer alan KEP adresine veya EBYS e-posta adresine gönderir.
KEP Adresi: ekonomi@hs01.kep.tr
EBYS e-posta Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr
(4) Soruşturmada “yurtdışında yerleşik firma, kurum
ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler”, soru formlarına cevapları
ile resmi görüşlerini Bakanlığın aşağıda yer alan EBYS e-posta adresine ve
posta adresine gönderir.
EBYS e-posta Adresi: ithebys@ticaret.gov.tr
(5) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu
yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak
Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi,
belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz.
(6) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir.
(7) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden; ancak 10 uncu maddenin birinci ve üçüncü fıkraları kapsamına
girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi
veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan işletmeler gibi diğer
ilgili taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı olarak 12 nci maddenin
üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(8) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile
destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon, faks numaraları belirtilir. “Türkiye’de yerleşik
firma, kurum ve kuruluşlardan ilgili taraf olmak isteyenler” tarafından
yazılı sunumlarda kendilerine ait KEP adresleri de belirtilir.
(9) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda
olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 12
– (1) 10 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında yer alan
bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar ile 11 inci maddenin altıncı
fıkrasında belirtilen bütün ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili
görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 11 inci maddenin yedinci fıkrası kapsamına giren diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 13
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki
geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut
verilere göre yapılır.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Meri
önlemin uygulanması
MADDE 14
– (1) Yönetmeliğin 35 inci
maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya
kadar yürürlükte kalmaya devam eder.
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 15
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ticaret Bakanı yürütür.
|