Ekonomi Bakanlığından:
ÜRDÜN HAŞİMİ
KRALLIĞI MENŞELİ BAZI TARIM VE İŞLENMİŞ TARIM
ÜRÜNLERİ İTHALATINDA TARİFE KONTENJANI
UYGULANMASINA
İLİŞKİN TEBLİĞ
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Ürdün Haşimi Krallığı
menşeli bazı tarım ve işlenmiş tarım ürünleri ithalatında uygulanacak
tarife kontenjanlarının düzenlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 14/2/2011 tarihli ve 2011/1415
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Ürdün Haşimi Krallığı
Menşeli Bazı Tarım ve İşlenmiş Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı
Uygulanması Hakkında Karar ve 14/4/2010 tarihli ve 2010/339 sayılı
İthalatta Kota ve Tarife Kontenjanı İdaresi Hakkında Karara dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde yer alan;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Beyanname sırasına göre tahsis yöntemi (BSGTY):
Tarife kontenjanının Gümrük ve Ticaret Bakanlığınca, firmalara ithalatı
gerçekleştirilecek eşyaya dair gümrük beyannamesi tescil numarası sırası
esas alınarak tahsis edildiği yöntemi,
c) Denetim Birimleri: Ekonomi Bakanlığı Denetim
Hizmetleri Başkanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığının ilgili denetim
birimlerini,
ç) Firma: Tarife kontenjanlarından faydalanmak
üzere başvuruda bulunan, ticaret siciline veya esnaf ve sanatkâr siciline
ve ilgili sanayi ve/veya ticaret odasına veya esnaf ve sanatkârlar odasına
kayıtlı, gerçek veya tüzel kişiler ile tahsisat önceliği bulunan kurum ve
kuruluşları,
d) Geleneksel ithalatçı: Referans döneminde tarife
kontenjanı konusu maddeye ilişkin ithalat performansı olan firmayı,
e) Genel Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğünü,
f) İthal lisansı: Talep toplama yöntemine göre
tahsis edilecek tarife kontenjanı uygulaması kapsamında ithalat yapılmasını
sağlamak üzere Bakanlıkça düzenlenen elektronik belgeyi,
g) İthalat performansı: Firmanın başvurusunun
değerlendirildiği tarihteki Bakanlık Bilgi Sistemi verileri esas alınarak
tespit edilen, tarife kontenjanı konusu maddede referans döneminde
gerçekleştirdiği ithalat miktarını (tarife kontenjanı konusu maddeye ait
ayrı bir gümrük tarife istatistik pozisyonu (GTİP) bulunmaması halinde tarife
kontenjanı açılan ilgili GTİP kapsamında yapılan toplam ithalat miktarını),
ğ) Referans dönemi: Tarife kontenjanı başvurusunun
yapıldığı yıl hariç son iki takvim yılını,
h) Talep toplama yöntemi (TTY): Başvuruların tarife
kontenjanı dönemi başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde yapıldığı ve
başvuru döneminin bitmesini müteakip, tarife kontenjanı tahsisatı
yapılabilecek nitelikteki başvuru sahibi firmalara, Bakanlıkça ilgili
dağıtım kriterleri çerçevesinde tarife kontenjanı tahsisatının yapıldığı yöntemi,
ı) Tarife kontenjanı: Belirli bir dönem itibarıyla
gümrük vergisinde ve/veya diğer mali yüklerde indirim yapılan ya da
muafiyet sağlanan ithalatın miktarını,
i) Tarife kontenjanı başvuru dönemi: TTY’ye göre
tahsisatı yapılan tarife kontenjanları için tarife kontenjanı döneminin
başlangıcından önceki 1 (bir) ayı, BSGTY’ye göre tahsisatı yapılan tarife
kontenjanları için ise tarife kontenjanı dönemi ile aynı dönemi,
j) Tarife kontenjanı dönemi: Tarife kontenjanı
kapsamında ithalatın yapılabileceği belirli bir dönemi,
k) Tüketim performansı: Firmanın, referans
döneminde üretimde ham madde olarak kullandığı tarife kontenjanı konusu
maddenin (paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını,
l) Üretim performansı: Firmanın, referans döneminde
tarife kontenjanı konusu maddede gerçekleştirdiği üretim (paketleme,
ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) miktarını,
m) Sanayici: Referans döneminde tarife kontenjanı
konusu maddeye ilişkin üretim performansı ve/veya tüketim performansı olan
(paketleme, ambalajlama, eleme, ayıklama hariç) firmayı,
ifade eder.
Tarife
kontenjanı tahsisatı için başvuru ve başvuruların sonuçlandırılması
MADDE 4 – (1) Tarife kontenjanı tahsisat talebinde bulunan
firmaların, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanlarından dağıtımı
TTY’ye göre yapılacak olanlar için, tarife kontenjanı döneminin
başlangıcından önceki 1 (bir) ay içerisinde Bakanlığa müracaat etmeleri
zorunludur. Dağıtımı BSGTY’ye göre yapılacak olanlar için gümrük beyannamesinin
tescili esnasında tarife kontenjanından yararlanılacağının beyan edilmesi
müracaat hükmündedir.
(2) BSGTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanı
tahsisi gümrük beyannamesinin tescili aşamasında ilgili muafiyet kodunun
seçilmesi ile yapılır.
(3) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanı
taleplerine ilişkin başvurular, Bakanlık web sitesinde (www.ekonomi.gov.tr)
yer alan “E-imza Uygulamaları” linki altında bulunan “E-imza Uygulamalarına
Giriş” bölümünde yer alan “İthalat İşlemleri” kısmında elektronik imza ile
yapılır.
(4) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanı
taleplerine ilişkin elektronik imza sahibi kişilerin firmalar adına başvuru
yapmak üzere yetkilendirilmesi, 27/12/2017 tarihli ve 30283 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalat İşlemlerinde Elektronik Başvuru Sistemi
Tebliği (İthalat: 2017/3) çerçevesinde yapılır.
(5) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanı
taleplerine ilişkin yapılan başvurularda, üçüncü fıkrada belirtilen
“İthalat İşlemleri” sayfasında bulunan “Başvuru İşlemleri” ana başlığı altındaki “Başvuru Girişi”
ekranında Belge Türü olarak “TPS-0956-İthal Lisansı (Tarım-Ülke Bazlı)”, Tebliğ/Karar
olarak da bu Tebliğ seçilir. Başvuru formunun elektronik olarak doldurulup
Ek-2’de yer alan belgelerin tam ve eksiksiz bir şekilde sisteme
yüklenmesinden sonra yetkili kullanıcı tarafından elektronik imza atılması
suretiyle başvuru tamamlanır.
(6) Birden fazla tarife kontenjanı için başvuruda
bulunacak firmaların her bir tarife kontenjanı için ayrı bir başvuru
yapması gerekmektedir.
(7) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanları için
Bakanlık e-imza uygulamaları altyapısında yaşanabilecek sıkıntılar
nedeniyle başvuru yapılamaması halinde, başvurular Ek-3’te yer alan başvuru
formu ile 15/1/2004 tarihli ve 5070 sayılı Elektronik İmza Kanunu
çerçevesinde elektronik imzalı olarak Kayıtlı Elektronik Posta (KEP) adresi
üzerinden Bakanlığa iletilir.
(8) Bu Tebliğ kapsamında yapılan beyanın
doğruluğuyla ve ithal mallarla ilgili incelemeleri yapmaya veya yaptırmaya
Bakanlık ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığı yetkilidir. Gerekli görülmesi
halinde, elektronik ortamda sunulan bilgi ve belgelerin asılları ile ilave
bilgi ve belge istenebilir.
(9) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanlarında, tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar için
Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak ibraz etme veya başvuru
dönemi içerisinde müracaat etme şartı aranmaz.
(10) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanlarının tahsisatı için yapılan başvurulara ilişkin eksiklikler tarife
kontenjanı dönemi içerisinde tamamlanamaz ve eksikliklerin giderilmesi ile
ilgili olarak firmalara Genel Müdürlükçe bildirim yapılmaz.
(11) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanlarının
her biri için, aynı firma tarafından bir tarife kontenjanı başvuru
döneminde tarife kontenjanı tahsisatı için sadece bir başvuru yapılması
esastır. Aksi durumda, değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki en son
başvuru değerlendirmeye alınır.
(12) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanlarının
tahsisatı için, Ek-2’de belirtilen belgeleri tam ve eksiksiz olarak
içermeyen veya tarife kontenjanı başvuru dönemi içerisinde yapılmayan veya
Ek-1’deki tabloda ilgili tarife kontenjanının karşısında “Tahsisat
Yapılacak Firma Türü” sütununda belirtilen nitelikte olmayan firmalar
tarafından yapılan veya bu Tebliğ hükümlerine istinaden adlarına ithal
lisansı düzenlenmemesi hususunda yaptırıma tabi olan firmalar tarafından
yapılan başvurular olumsuz sonuçlandırılır. Ek-1’deki tabloda yer alan
herhangi bir tarife kontenjanının tamamının tahsisat önceliği bulunan kurum
ve kuruluşlara tahsis edilmesi durumunda diğer firmalarca söz konusu tarife
kontenjanına ilişkin yapılmış başvurular olumsuz sonuçlandırılır. BSGTY’ye
göre dağıtılan tarife kontenjanlarının tamamının tahsis edilmesini
müteakiben bir sonraki tarife kontenjanı dönemine kadar kontenjan dâhilinde
gümrük beyannamesi tesciline sistem tarafından izin verilmez.
(13) Dağıtımı TTY’ye göre yapılacak tarife
kontenjanlarının tahsisatı için yapılan başvurularda, başvuru konusu eşyaya
ait en fazla 3 adet 12 haneli GTİP, madde ismi ve tarife kontenjanı
kapsamında ithal edilecek miktar bilgisinin her bir GTİP için başvuru
formunda açık biçimde yazılması zorunludur. Dağıtım sonucu her bir tarife
kontenjanı kod numarası için firma payına düşen miktar talep edilen
GTİP’ler arasında dağıtılır.
Tarife
kontenjanı tahsisat yöntemi
MADDE 5 – (1) Ek-1’deki tabloda “Tahsisat Yöntemi”
sütunundaki;
a) “TTY” ibaresi, talep toplama yöntemi,
b) “BSGTY” ibaresi, beyanname sırasına göre tahsis
yöntemi
ile ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini
ifade eder.
Tahsisat
önceliği bulunan kurum ve kuruluşlar
MADDE 6 – (1) Ek-1’de yer alan tabloda “Tahsisat Önceliği
Bulunan Kurum ve Kuruluşlar” sütunundaki;
a) “ESK” ibaresi, Et ve Süt Kurumu Genel
Müdürlüğünün,
b) “TMO” ibaresi, Toprak Mahsulleri Ofisi Genel
Müdürlüğünün,
c)
“YTTSKB” ibaresi, Yağlı Tohumlar Tarım Satış Kooperatifleri Birliklerinin,
ç) “TŞF” ibaresi, Türkiye Şeker Fabrikaları Anonim
Şirketi Genel Müdürlüğünün,
d) “TTKK” ibaresi, Türkiye Tarım Kredi
Kooperatiflerinin,
ilgili tarife kontenjanında tahsisat önceliği
bulunduğunu ifade eder.
Tarife
kontenjanı tahsisatı yapılacak firmalar
MADDE 7 – (1) Ek-1’deki tabloda “Tahsisat Yapılacak Firma
Türü” sütunundaki;
a) “Ü” harfi, üretim performansı olan sanayicilere,
b) “T” harfi, tüketim performansı olan
sanayicilere,
c)
“İ” harfi, geleneksel ithalatçılara
ilgili tarife kontenjanının tahsis edileceğini
ifade eder.
Dağıtım
kriterleri
MADDE 8 – (1) Firmalara başvurusunda talep ettiği tarife
kontenjanı miktarından daha fazla miktarda tahsisat yapılmaz.
(2) Tahsisat önceliği bulunan kurum ve kuruluşların
talepte bulunması halinde, Ek-1’deki tabloda yer alan tarife
kontenjanlarının tamamı veya bir bölümü söz konusu kurum ve kuruluşlara
tahsis edilebilir. Aksi durumda Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri çerçevesinde
değerlendirmeye alınabilecek nitelikte başvuruda bulunan firmalara tahsis
edilir.
(3) Bakanlıkça belirlenecek dağıtım kriterleri
çerçevesinde yapılacak dağıtımda herhangi bir firmanın talep ettiği
miktardan daha fazla tahsisat hakkı oluşması halinde, firmanın talep ettiği
tarife kontenjanı miktarının tamamının tahsisatı yapılır ve tahsisat
hakkının talep edilen miktarı aşan kısmı, her defasında talep edilen tarife
kontenjanı miktarından daha fazla tahsisat hakkı oluşan firma(lar) hariç
tutularak diğer firmalar arasında aynı kriterlerle yeniden dağıtılarak
tahsis edilir.
(4) Ek-1’deki tabloda yer alan tarife kontenjanları
tahsisatı için yapılan ve değerlendirmeye alınabilecek nitelikteki
başvurularda talep edilen toplam tarife kontenjanı miktarının, tahsis
edilebilecek toplam tarife kontenjanı miktarıyla aynı veya daha düşük
olması halinde talepler aynen karşılanır ve tahsisatı yapılmayan tarife
kontenjanının dağıtımı Bakanlıkça yayımlanacak yeni bir Tebliğ ile
yapılabilir.
(5) Sanayici vasfı ile tarife kontenjanı tahsis
talebinde bulunan firmaların ibraz ettikleri, Ek-2’de belirtilen, “Sanayici
vasfı ile müracaat edecekler için ibrazı gereken ek belgeler”in tam ve
eksiksiz olmaması halinde, anılan firmalar tarife kontenjanı tahsisatında
sanayici vasfı ile değerlendirilmez. Ancak, ilgili firmanın “Tüm başvurular
için ibrazı gereken belgeler”i tam ve eksiksiz olarak ibraz etmiş olması ve
ilgili tarife kontenjanının sanayici vasfı olmayan firmalara da tahsis
edilebilecek nitelikte olması halinde, söz konusu firma başvurusu sadece bu
kapsamda değerlendirilir.
(6) Ek-1’deki tabloda yer alan ve dağıtımı BSGTY’ye
göre yapılan tarife kontenjanlarına ilişkin tahsisat, tarife kontenjanı
konusu ürüne ilişkin gümrük beyannamesinin tescil numarası sırası esas
alınarak, beyan edilen miktarla sınırlı olmak kaydıyla sırasıyla
sonuçlandırılır. Bu şekilde tahsis edilen miktar toplam tarife
kontenjanından düşüm yapılarak kontenjanın tamamı tahsis edilir. Tarife
kontenjanından faydalanmak üzere talep edilen miktarın mevcut tarife
kontenjanı miktarını aşması halinde sistem tarafından firmaya bilgilendirme
mesajları verilir.
İthal
lisansı düzenlenmesi
MADDE 9 – (1) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslar
çerçevesinde TTY’ye göre tarife kontenjanı tahsisatı yapılan firma adına
Bakanlıkça elektronik olarak ithal lisansı düzenlenir ve başvuru formunda
yer alan e-posta adresine bildirilir. Bildirimde Gümrük ve Ticaret
Bakanlığınca elektronik ortamda (Tek Pencere Sistemi) verilen 23 haneli
belge numarası ile belge tarihi yer alır. Başvuru sahibine ayrıca yazılı
bildirim yapılmaz. Başvuru formunda firmaya ait doğru ve geçerli bir
e-posta adresinin bildirilmemesi halinde doğabilecek sorunlardan Bakanlık
sorumlu tutulamaz.
İthal
lisansı kullanımı
MADDE 10
– (1) Bu Tebliğ kapsamında
Bakanlıkça düzenlenen ithal lisansları, ithal lisansında belirtilen süre
sonuna kadar geçerli olup, bu süre kesinlikle uzatılamaz.
(2) TTY’ye göre dağıtılan tarife kontenjanları
kapsamında yapılacak ithalatta Bakanlıkça düzenlenen ithal lisansı gümrük
beyannamesinin tescilinde ilgili gümrük idaresince aranır. Bu Tebliğ
kapsamında ithal edilecek maddeye ilişkin gümrük beyannamesinin, ithal
lisansının geçerlilik süresi içerisinde tescil edilmiş olması şarttır.
(3) Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen ithal
lisansıyla yapılacak ithalatta sadece ithal lisansında kayıtlı miktar kadar
ithalat için indirimli gümrük vergisi ve/veya diğer mali yükler uygulanmak
üzere ithalat yapılabilir.
(4) İthal lisansı kapsamındaki ithalatın doğrudan
ithal lisansı sahibi firma tarafından yapılması zorunludur. İthal lisansı
üçüncü kişilere devredilemez.
(5) Bu
Tebliğin 9 uncu maddesi kapsamında yapılan bildirimde yer alan belge
numarası ve belge tarihi yükümlü tarafından beyannamenin 44 nolu kutusunda
“Belge Referans No” ve “Belge Tarihi” alanlarında beyan edilir.
Yaptırım
MADDE 11
– (1) Bu Tebliğ kapsamında
yapılacak ithalat işlemlerine esas olan belgelerde tahrifat yapıldığının
veya sahte belge kullanıldığının veya ithal lisansının üçüncü kişilere
devredildiğinin veya ithal işlemlerinde bu Tebliğ ile belirtilen diğer
hususlara aykırı davranıldığının Denetim Birimlerince tespiti halinde,
yapılan tarife kontenjanı tahsisatı iptal edilir ve kendilerine iptal
işleminden itibaren 5 yıl süreyle bu Tebliğ çerçevesinde tarife kontenjanı
tahsis edilmez.
Diğer
mevzuat hükümleri
MADDE 12
– (1) Bu Tebliğ, tarife kontenjanı
kapsamında ithalatı gerçekleşecek eşyanın ithalatının tabi olduğu diğer
mevzuat hükümlerinin uygulanmasını engellemez.
Yetki
MADDE 13
– (1) Bakanlık; bu Tebliğ
hükümlerine istinaden, genelgeler çıkarmaya, izin ve talimat vermeye, özel
ve zorunlu durumları inceleyip sonuçlandırmaya ve uygulamada ortaya çıkacak
ihtilafları idari yoldan çözümlemeye yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ
MADDE 14
– (1) 19/6/2016 tarihli ve 29747 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Ürdün Haşimi Krallığı Menşeli Bazı Tarım ve İşlenmiş
Tarım Ürünleri İthalatında Tarife Kontenjanı Uygulanmasına İlişkin Tebliğ
yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğ çerçevesinde yapılan başvurular
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 2018 yılında TTY’ye
göre dağıtılacak ve başvuru dönemi sona ermiş olan tarife kontenjanları
için münhasıran bu Tebliğin 14 üncü maddesi ile yürürlükten kaldırılan
Tebliğ çerçevesinde yapılan başvurular; BSGTY’ye göre dağıtılacak tarife
kontenjanları için ise bu Tebliğ çerçevesinde yapılacak başvurular dikkate
alınır.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|