Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
ISI SAYAÇLARI
MUAYENE YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak
ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, ısı sayaçlarının
muayeneleri ile bu muayenelerin kimler tarafından ve nasıl yapılacağına
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, ısı sayaçlarının tamiri, bakımı,
ayarı, muayenesi, damgalanması ile bu hizmetleri verecek iş yerleri ve bu
iş yerlerinde çalışacak personelin belgelendirilmesine ilişkin işlemleri
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 11/1/1989 tarihli ve 3516
sayılı Ölçüler ve Ayar Kanununun 2 nci maddesi ile 29/6/2001 tarihli ve
4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına
Dair Kanunun 2 nci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Askıya alma: Bakanlıkça verilen bir belgenin
geçerliliğinin belirli bir süre için hükümsüz kılınmasını,
b) Bakanlık: Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığını,
c) Bina sahibi: Binanın maliki, varsa intifa hakkı
sahibi, ikisi de yoksa binaya malik gibi tasarruf edeni,
ç) Bina yöneticisi: 23/6/1965 tarihli ve 634 sayılı
Kat Mülkiyeti Kanununa göre atanmış olan ve bina yönetimini sağlayan
kişiyi,
d) Bina yönetim kurulu: 634 sayılı Kanuna göre
atanmış olan ve bina yönetimini sağlayan kurulu,
e) Bölgesel ısı dağıtım ve satış şirketleri: Bir
merkezde elde ettikleri ısı enerjisinin ısıtma veya sıhhî sıcak su elde
etmek amacıyla bölge içindeki binalara dağıtımını, ölçüm ve satış
işlemlerini yapan şirketleri,
f) Damga: Servisler tarafından muayene sonucu uygun
olduğu anlaşılan sayaçların dışardan istenmeyen müdahalelere açık
yerlerinin kapatılması ve emniyet altına alınması için kullanılan, üzerinde
bu Yönetmelikte belirtilen bilgilerin yer aldığı; yakma, asitle aşındırma,
yapıştırma, basma, vurma veya tele takılan kurşunun sıkılması suretiyle
yapılan veya kendinden yapışma özelliğine sahip, çıkartıldığında tahrip
olan özel olarak hazırlanmış hologramlı etiketi/sitikırı veya elektronik
olarak emniyet tedbirlerinin alınmasını sağlayan sistemi,
g) Genel Müdürlük: Metroloji ve Standardizasyon
Genel Müdürlüğünü,
ğ) İl Müdürlüğü: Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl
Müdürlüklerini,
h) Kanun: 11/1/1989 tarihli ve 3516 sayılı Ölçüler
ve Ayar Kanununu,
ı) Kullanıcı: Sırasıyla bina yönetim kurulu veya
bina yöneticisi veya bina sahibini,
i) MİH: Maksimum izin verilebilir hata payını,
j) Mühür: Sayaç üzerinde bulunan harici sıcaklık
sensör/sensörlerinin tesisata monte edildikten sonra çıkartılmasını
engellemek amacıyla yapılan mührü,
k) Personel yetki belgesi: Bu Yönetmelik
hükümlerine göre uygun görülen serviste çalışacak teknik personele il
müdürlüğü tarafından verilen Isı Sayacı Servis Personel Yetki Belgesini,
l) Piyasaya arz: Sayacın tedarik veya kullanım
amacıyla bedelli veya bedelsiz olarak piyasada ilk kez bulundurulmasını,
m) Sayaç: Isı sayacını,
n) Servis: Sayaçların tamiri, bakımı, ayarlanması,
muayenesi ve damgalanması ile ilgili işlemlerin yapıldığı ve Bakanlık
tarafından yetkilendirilmiş gerçek veya tüzel kişilere ait iş yerini,
o) Servis hizmetleri yetki belgesi: Bu Yönetmelik
hükümlerine göre uygun görülen servislere Bakanlık tarafından verilen Isı
Sayacı Servis Hizmetleri Yetki Belgesini,
ö) Servis yetkilisi: Servisin bu Yönetmelik
kapsamındaki tüm faaliyetlerinden Bakanlığa karşı sorumlu imza yetkisine
sahip kişiyi,
p) Teknik personel: Sayaçların tamiri, bakımı,
ayarı, muayenesi ve damgalanması ile ilgili işlemleri yapan ve serviste
çalışan personel yetki belgesine sahip kişiyi,
r) Tip onay belgesi: Sayaçların, piyasaya arzına
ilişkin olarak ilgili teknik düzenlemesine uygunluğunu gösteren AT tip
inceleme belgesini veya AT tasarım inceleme belgesini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Muayene ve
Damgalama İşlemleri
Muayene
MADDE 5 – (1) Sayaçlar, Kanunda belirtilen aşağıdaki
muayenelere tabi tutulur:
a) İlk muayene.
b) Periyodik muayene.
c) Ani muayene.
ç) Şikâyet muayenesi.
d) Stok muayenesi.
Muayene
için temel gerekler ve sorumluluklar
MADDE 6 – (1) Sayaçların; ilgili teknik düzenlemesine uygun
olarak tip onayı alınmış, muayene işlemleri, muayene işaretleri ve/veya
damgalama işlemleri yapılmış ve onaylanmış kuruluş ile işlemleri
tamamlanmış olarak piyasaya arz edilmesi gerekir.
(2) Piyasaya arz edilecek sayaçların, yazılımları
da dâhil olmak üzere ölçüm sonuçlarını etkileyebilecek tüm bölümlerinin
mekanik ve/veya elektronik olarak güvenlik altına alınmış olması gerekir.
(3) Sayaçların kullanma/montaj kılavuzunda
belirtildiği şekilde tesisata montajının yapılması ve harici sıcaklık
sensör/sensörlerinin tesisata monte edilerek mühür altına alınması gerekir.
Bu konudaki sorumlular hakkında 14/4/2008 tarihli ve 26847 mükerrer sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Merkezi Isıtma ve Sıhhi Sıcak Su Sistemlerinde
Isınma ve Sıhhi Sıcak Su Giderlerinin Paylaştırılmasına İlişkin Yönetmelik
hükümleri uygulanır.
(4) İlk defa tesisata monte edilecek sayaçta
kullanılacak mühür, sayaç imalatçısını veya ithalatçısını simgeleyecek bir
işarete ve/veya bilgiye sahip olur.
(5) Muayene veya tamir amacıyla yerinden sökülüp
tekrar takılması gereken sayaçlarda kullanılacak mühür, Servis Hizmetleri
Yetki Belgesine haiz servisi simgeleyici bir işarete ve/veya bilgiye sahip
olur. Mühür, servis tarafından muayenesi veya tamiri veya ayarı yapılan her
sayaç ile birlikte montajı sırasında yerine takılmak üzere verilir.
(6) Sayaçların piyasaya arzından sonraki muayene
işlemleri kullanıcı tarafından servislerde yaptırılır.
(7) Sayaçların tamiri, bakımı, ayarı, muayenesi ve
damgalanması ile ilgili işlemleri yapan servisler ile bu servislerde
çalışan teknik personelin Bakanlıkça belgelendirilmiş olması gerekir. Bu
işlemlerin yetki belgesine sahip olmayan servislerce ve kişilerce yapılması
yasaktır.
(8) Sayaçların muayene işlemlerine başlamadan önce
yapılan duyusal incelemede, damganın olmadığı veya damgaya müdahale
edildiği veya damgası uygun olduğu halde sayaca müdahale edildiği tespit
edilen veya bu kanaate varılan durumlarda sayacın muayenesi yapılmaz.
(9) Yapılan muayene sonucu uygun bulunan sayaçlar,
bu Yönetmelik hükümlerine göre damgalanır.
(10) Genel Müdürlük ve/veya il müdürlüğü; üretici,
ithalatçı, servis ve diğer kuruluşların laboratuvarlarından/tesislerinden
gerek gördüğü takdirde ücretsiz olarak yararlanabilir.
(11) Bu Yönetmelik gereklerinin ihlal edilmesi
halinde, ilgili mevzuat hükümlerine göre yaptırım uygulanır.
İlk
muayene
MADDE 7 –
(1) İlk muayene; yeni yapılan veya
parçaların birleştirilmesi suretiyle meydana getirilen sayaçların satışa
veya kullanılmaya başlanmalarından önce veya ithal edilen sayaçların yurda
sokulmaları sırasında veya periyodik, ani, şikâyet ve stok muayeneleri
sonunda damgaları iptal olunan sayaçların tamir ve ayarından sonra yapılan
muayenedir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamındaki sayaçların piyasaya
arzından önceki ilk muayenesi; onaylanmış kuruluş veya onaylanmış
kuruluştan yetki alan üreticisi tarafından yapılır.
(3) Kullanımda olan sayaçlardan muayeneleri
sonucunda ayarının bozuk olduğu tespit edilerek tamiri yapılması gerekenler
için tip onay değişikliğine ihtiyaç duyuluyorsa, sayaçların ilk muayenesi
bu maddenin ikinci fıkrasına göre yapılır.
(4) Kullanımda olan sayaçlardan muayeneleri
sonucunda ayarının bozuk olduğu tespit edilerek tamiri yapılması gerekenler
için tip onay değişikliğine ihtiyaç duyulmuyorsa, servisler tarafından bu
Yönetmeliğin ekinde belirtilen hükümlere göre sayaçlar muayeneye tabi
tutulur ve MİH içinde çalışanlar damgalanır. MİH içinde çalışmayanlar ise
tekrar tamir ve ayarı yapılmak üzere ayrılır.
Periyodik
muayene
MADDE 8 – (1) Periyodik muayene; belli sürelerde olmak üzere
sayaçlar için yapılan genel muayenedir. Sayaçların periyodik muayene süresi
beş yıldır. Bu süre tarih olarak değil yıl olarak izlenir. Periyodik
muayene süresinin hesaplanmasında, damgalandığı yıl esas alınır ve yıl
içerisinde hangi tarihte damgalanmış olursa olsun damgalandığı yıl birinci
yıl olarak sayılır.
(2) Sayaçların periyodik muayenesi kullanıcı tarafından
servislerde yaptırılır. Periyodik muayene için, periyodik muayene süresinin
dolduğu yılı takip eden yılın Ocak ayının başından Şubat ayının son günü
mesai saati bitimine kadar servislere müracaat edilir. Şubat ayının son
gününün tatile rastlaması halinde müracaat, sonraki ilk iş gününün mesai
saati bitimine kadar yapılır. Müracaatı uygun bulunanlara servis
tarafından; sayaçların markası, modeli/tipi, seri numarası, üretim yılı,
kullanıldığı yerin adresi ve müracaat tarihini belirten bir belge verilir.
Bu belge, sayacın muayenesi tamamlanıncaya kadar istenildiğinde ilgililere
ibraz edilmek üzere saklanır. Servisler, periyodik muayene müracaat
süresinin bitimini takip eden ilk iş günü mesai saati bitimine kadar tüm
müracaatları elektronik ortamda ilgili il müdürlüğüne bildirir. Ayrıca bu
müracaatlar yazılı olarak da o yılın en geç 15 Mart tarihine kadar ilgili
il müdürlüğüne iletilir.
(3) Periyodik muayenesi yapılacak sayacın öncelikle
ilgili teknik düzenlemesine uygun olarak piyasaya arz edilip edilmediği
kontrol edilir. Bunun için sayacın;
a) Tip onay belgesinin olup olmadığı,
b) Etiket bilgilerinin ve işaretlerinin uygun olup
olmadığı,
c) Üzerinde bulunan damgaların uygun olup olmadığı,
ç) Damgasına ve/veya sayaca müdahale edilip
edilmediği,
kontrol edilir.
(4) Üçüncü fıkrada belirtilen şartlar sağlanıyorsa,
sayaç servis tarafından bu Yönetmeliğin ekinde belirtilen hükümlere göre
muayeneye tabi tutulur ve MİH içinde çalışanlar damgalanır. MİH içinde
çalışmayanlar ise tamir ve ayarı yapılmak üzere ayrılır.
(5) Servis tarafından yapılan kontrollerde üçüncü
fıkrada belirtilen şartların uygunluğuyla ilgili tereddüt oluştuğunda,
sayaçların periyodik muayenesi yapılmaz. Bu durumda servis tarafından, üç
nüsha Uygunsuzluk Tutanağı düzenlenir. Söz konusu tutanağın; bir nüshası
ilgili il müdürlüğüne, bir nüshası posta yoluyla iadeli taahhütlü olarak
müracaat sahibine, tutanağın düzenlendiği tarihi takip eden beş iş günü
içinde gönderilir veya elden teslim edilir. Bir nüshası da serviste
muhafaza edilir. Uygunsuzluk tutanağında belirtilen hususlarla ilgili
olarak, il müdürlüğünce yerinde yapılacak inceleme ve değerlendirme
sonucunda, mevzuata aykırı bir durum varsa gerekli kanuni işlem yapılır.
Mevzuata aykırı bir durum yoksa il müdürlüğünce söz konusu sayacın servis tarafından
muayene işlemlerinin yapılması sağlanır.
(6) Sayaçların damga süresinin geçmiş olduğunun
tespit edilmesi durumunda ise ilgili mevzuat hükümlerine göre cezai işlem
yapılmak üzere, servis tarafından üç nüsha Uygunsuzluk Tutanağı düzenlenir.
Söz konusu tutanağın; bir nüshası yazı ekinde ilgili il müdürlüğüne, bir
nüshası posta yoluyla iadeli taahhütlü olarak müracaat sahibine, tutanağın
düzenlendiği tarihi takip eden beş iş günü içinde gönderilir veya elden
teslim edilir. Bir nüshası da serviste muhafaza edilir. Uygunsuzluk
tutanağında belirtilen hususla ilgili il müdürlüğünce yerinde yapılacak
inceleme ve değerlendirme sonucunda gerekli kanuni işlem yapılır. Sayaç,
servis tarafından bu Yönetmeliğin ekinde belirtilen hükümlere göre
muayeneye tabi tutulur ve MİH içinde çalışanlar damgalanır. MİH içinde
çalışmayanlar ise tamir ve ayarı yapılmak üzere ayrılır.
(7) Periyodik muayene sonucunda doğru çalışmadığı
tespit edilen sayaçlara herhangi bir cezai işlem uygulanmaz.
(8) Periyodik muayene için alınacak muayene ve
damgalama ücreti kullanıcıya aittir.
Ani
muayene
MADDE 9 – (1) Ani muayene, Genel Müdürlük ve/veya il
müdürlüğünün görecekleri lüzum üzerine piyasaya arz edilmiş olan sayaçların
bulundukları yerde habersizce yapılan muayenedir.
(2) Ani muayeneye tabi tutulacak sayacın öncelikle
ilgili teknik düzenlemesine uygun olarak piyasaya arz edilip edilmediği
kontrol edilir. Bunun için sayacın;
a) Tip onay belgesinin olup olmadığı,
b) Etiket bilgilerinin ve işaretlerinin uygun olup
olmadığı,
c) Üzerinde bulunan damgaların uygun olup olmadığı,
ç) Damgasına ve/veya sayaca müdahale edilip
edilmediği,
kontrol edilir.
(3) İkinci fıkrada belirtilen şartlar sağlanıyorsa
Genel Müdürlük ve/veya il müdürlüğü tarafından gerekli görülmesi durumunda sayaç,
kullanıcısı tarafından servise gönderilerek bu Yönetmeliğin ekinde
belirtilen hükümlere göre Genel Müdürlük ve/veya il müdürlüğü tarafından
muayeneye tabi tutulur. Muayene sonuçları MİH içinde ise sayacın doğru
çalıştığı kabul edilir, MİH içinde değilse, gerekli kanuni işlem yapılır.
Kullanıcı tarafından sayacın tamir, bakım, ayar, muayene ve damgalama
işlemleri yapılmak üzere servise müracaat edilir. Servis, bahse konu sayaç
ile ilgili yaptığı işlemler hakkında ilgili il müdürlüğünü bilgilendirir.
(4) İkinci fıkrada belirtilen şartlar sağlanmıyorsa
kanuni işlem yapılır.
(5) Genel Müdürlük ve/veya il müdürlüğünün ani
muayenede, servislerin laboratuvarlarından/tesislerinden faydalanması
durumunda servis herhangi bir ücret talep etmez.
(6) Ani muayene sonucunda tamir, bakım, ayar,
muayene ve damgalama işlemleri yapılmak üzere servise gönderilen sayaçlar
ile ilgili masraflar kullanıcı tarafından karşılanır.
Şikâyet
muayenesi
MADDE 10
– (1) Sayacın doğru çalışıp
çalışmadığını tespit etmek üzere, kullanıcı veya diğer bir kimsenin yazılı
müracaatı üzerine yapılan muayenedir.
(2) Sayacın şikâyet muayene müracaatı, yazılı
olarak servislere yapılır. Müracaat dilekçesinde; müracaatı yapanın adı,
soyadı, T.C. kimlik numarası, iletişim bilgileri ile birlikte şikâyete konu
sayacın kullanıldığı yerin adres bilgileri bulunur.
(3) Şikâyet muayenesine tabi tutulacak sayacın
öncelikle ilgili teknik düzenlemesine uygun olarak piyasaya arz edilip
edilmediği kontrol edilir. Bunun için sayacın;
a) Tip onay belgesinin olup olmadığı,
b) Etiket bilgilerinin ve işaretlerinin uygun olup
olmadığı,
c) Üzerinde bulunan damgaların uygun olup olmadığı,
ç) Damgasına ve/veya sayaca müdahale edilip
edilmediği,
kontrol edilir.
(4) Üçüncü fıkrada belirtilen şartlar sağlanıyorsa,
sayaç servis tarafından bu Yönetmeliğin ekinde belirtilen hükümlere göre
muayeneye tabi tutulur. Muayene sonuçları MİH içinde ise sayacın doğru
çalıştığı kabul edilir, MİH içinde değilse sayaca herhangi bir kanuni işlem
yapılmaz; tamir, bakım ve ayarı yapılmak üzere ayrılır.
(5) Muayene sonucunda; sayacın sınıfını, markasını,
tipini, seri numarasını, üretim yılını, kullanıldığı yerin adresini,
müracaat sahibinin adı soyadı ve iletişim bilgilerini içeren ve sayacın
muayene sonucunu gösteren üç nüsha rapor düzenlenerek, muayeneyi yapan
teknik personel ve/veya servis yetkilisi tarafından imzalanır. Raporun bir
nüshası müracaat sahibine, bir nüshası il müdürlüğüne gönderilir, bir
nüshası da serviste muhafaza edilir.
(6) Servis tarafından yapılan kontrollerde bu
maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen şartların uygunluğu ile ilgili
tereddüt oluştuğunda servis tarafından üç nüsha Uygunsuzluk Tutanağı
düzenlenir. Söz konusu tutanağın; bir nüshası yazı ekinde ilgili il
müdürlüğüne, bir nüshası posta yoluyla iadeli taahhütlü olarak müracaat
sahibine, tutanağın düzenlendiği tarihi takip eden beş iş günü içinde
gönderilir veya elden verilir ve bir nüshası da serviste muhafaza edilir.
Uygunsuzluk tutanağında belirtilen hususlar ile ilgili il müdürlüğünce
yerinde yapılacak inceleme ve değerlendirme sonucunda mevzuata aykırı bir
durum varsa gerekli kanuni işlem yapılır. Mevzuata aykırı bir durum yoksa
il müdürlüğünce söz konusu sayacın servis tarafından muayene işlemlerinin
yapılması sağlanır.
(7) Müracaatın kullanıcı tarafından yapılması
durumunda; sayacın doğru veya hatalı çıkmasına bakılmaksızın muayene
giderleri kendisine aittir.
(8) Müracaatın kullanıcı dışında diğer bir kimse
tarafından yapılması durumunda;
a) Yapılan muayene sonucunda, sayacın doğru
çalıştığının tespit edilmesi halinde muayene giderleri müracaat sahibine
aittir.
b) Sayacın hatalı çalıştığının tespit edilmesi
halinde ise bu ücretler kullanıcıya aittir. Muayene sonucunda sayacın
tamir, bakım, ayar gibi işlemlere tabi tutulması veya değişmesi gerekirse
bu masraflar yine kullanıcı tarafından karşılanır.
(9) Servis tarafından yapılan şikâyet muayenesinde;
herhangi bir tamir, bakım, ayar gerektirmeyen durumlarda alınacak muayene
ve damgalama ücreti 8/2/1989 tarihli ve 20074 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Ölçü ve Ölçü Aletlerinden Alınacak Muayene ve Damgalama Ücret
Yönetmeliğinde belirtilen muayene ve damgalama ücretinden fazla olamaz.
Stok
muayenesi
MADDE 11
– (1) Stok muayenesi, ilk muayene
damgasını taşıdıkları halde satılmayıp depo, atölye, imal ve satış
yerlerinde veya kullanılmasına ihtiyaç duyulmayarak stok halinde
bulundurulan sayaçların periyodik muayene süreleri içinde tekrar tabi
tutuldukları bir muayene şeklidir.
(2) Stok muayenesi servisler tarafından yapılır.
(3) Stok muayenesi 8 inci madde hükümlerine göre yapılır.
(4) Stok muayenesinin yaptırılmasından, sayacı
stokta bulunduran sorumludur.
(5) Muayene ve damgalama ücreti, sayacı stokta
bulunduran tarafından ödenir.
Servisler
tarafından kullanılacak damgalar
MADDE 12
– (1) Servislerce yapılacak muayenelerde
kullanılacak tüm damgalar güvenilir ve izlenebilir olmalıdır. Sitikır veya
hologram etiket olarak kullanılacak damgalar, kendiliğinden yapışma
özelliğine sahip, tahrip edilmeden kaldırılamayacak ve periyodik muayene
süresince özelliğini kaybetmeyecek nitelikte olmalıdır. Kurşun damgalar,
Başbakanlık Hazine Müsteşarlığı Darphane Matbaası Genel Müdürlüğünde
yaptırılır. Kullanılacak damgaların yaptırılması, güvenliği ve
izlenebilirliğinden servisler sorumludur. Damgalar yaptırılmadan önce
Bakanlığa müracaat edilerek izin alınması ve kaydettirilmesi gerekir.
(2) Servisler tarafından kullanılacak damgada;
servis tarafından belirlenen servisi tanıtıcı işaret/logo, servisin kodu,
damganın yapıldığı yılın son iki rakamı ve muayeneyi yapan personele ait kodlamaların
bulunması gerekir.
(3) Damga, tip onayına esas damga planında
belirtilen ve sayacın ayarlarına müdahale edilebilecek noktalarına
uygulanır.
Muayene
ve damgalama ücreti
MADDE 13
– (1) Sayaçlar için muayene ve
damgalama ücreti 50 TL’dir.
(2) Sayaçların muayene ve damgalama işlemlerinden
alınacak ücretler Ölçü ve Ölçü Aletlerinden Alınacak Muayene ve Damgalama
Ücret Yönetmeliği ile Bakanlıkça her yıl yeniden belirlenir ve bu
Yönetmelikte belirlenen miktar ve esaslara göre muayene ve damgalama ücreti
alınır.
Mücbir
sebepler
MADDE 14
– (1) Sayacın periyodik ve stok
muayene müracaatlarını ve/veya söz konusu muayenelerin yapılmasını
engelleyecek yangın, deprem, sel gibi mücbir sebeplerin ortaya çıkması
durumunda bu işlemler Bakan onayı ile ertelenebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Servis
Kriterleri, Müracaat ile ilgili İşlemler, Sorumluluklar ve Denetim
Servis
kriterleri
MADDE 15
– (1) Servisler aşağıdaki
kriterleri sağlar:
a) Servis, en az 30 m2 kapalı alana,
tabii veya cebri havalandırma sistemine sahip olmalıdır ve yeterince aydınlatılır.
b) İş yeri zemini, kolay temizlenebilen ve yanmaya
karşı dayanıklı malzemeden yapılmış ve statik elektriklenmeye karşı önlem
alınır.
c) Serviste personel yetki belgesi almış en az bir
elemanın çalışması zorunludur. Servis yetkilisi ve yetki belgeli kişi aynı
kişi olabilir.
ç) Serviste muayenesi yapılacak sayaçlara uygun,
izlenebilirliği sağlanmış yeterli etalon ve ekipman bulundurulur. Etalon ve
ekipmanların kalibrasyon süreleri en fazla 3 yıldır. Söz konusu etalon ve
ekipmanların kalibrasyonlarının akredite edilmiş laboratuvarlarda yapılmış
olması gerekir.
d) Servislerin Türk Akreditasyon Kurumu tarafından
“TS EN ISO/IEC 17020 Uygunluk Değerlendirmesi-Çeşitli tiplerdeki muayene
kuruluşlarının işletimi için şartlar” standardına göre akredite edilmiş
olması gerekir.
(2) Bölgesel ısı dağıtım ve satış şirketleri servis
olamaz.
(3) Birinci fıkradaki şartları sağlayan servislerin
yeterlilik incelemesi ve periyodik denetimleri bu Yönetmelikte belirtilen
hükümler çerçevesinde Genel Müdürlük tarafından yapılır.
Müracaat
MADDE 16
– (1) Servis hizmetleri yetki
belgesi talebinde bulunanlar, aşağıda belirtilen bilgi ve belgelerle
birlikte Genel Müdürlüğe müracaat eder:
a) Servisin güncel adresini gösteren Türkiye Esnaf
ve Sanatkârlar Sicil Gazetesi veya Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinin tarih
ve sayısı ile birlikte ticaret sicil numarası, MERSİS numarası ve vergi
numarasına ilişkin beyanı.
b) Servisin iletişim bilgileri.
c) Serviste, Bakanlıktan alınacak personel yetki
belgesine sahip en az bir kişinin çalıştırılacağına dair beyan.
ç) Servis hizmeti verilecek sayaçların muayene
işlemlerinde kullanılacak etalon ve ekipmanlara ait kalibrasyon
sertifikaları.
d) 12 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
servis tarafından kullanılacak damgaya ait ölçeklendirilmiş çizim ve
kodlamalar.
e) Servisin, 15 inci maddenin birinci fıkrasının
(d) bendine göre Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edildiğini
gösteren belgenin numarası ile tarihine ilişkin beyanı.
(2) Birinci fıkrada belirtilen ve beyan usulü ile
alınan bilgiler, ilgili kurumların veri tabanından sorgulama yapılarak
Genel Müdürlükçe doğrulanır. Bu bilgilerin doğrulanamadığı durumlarda ise
başvuru sahibi söz konusu bilgilere ait belgelerin aslını ibraz etmek
zorundadır.
Müracaatın
değerlendirilmesi, onay ve belgelendirme
MADDE 17
– (1) Genel Müdürlüğe yapılan
müracaatlar 16 ncı maddede istenilen bilgi ve belgelerin tamam olması
halinde, yerinde yapılacak inceleme sonucunda değerlendirilir. Yapılan değerlendirme
neticesinde müracaatın bu Yönetmeliğe uygunluğunun tespiti halinde, iki
adet servis hizmetleri yetki belgesi düzenlenir. Düzenlenen belgelerden
biri ilgiliye verilir, diğeri de Genel Müdürlükte muhafaza edilir.
(2) Müracaat, bu Yönetmelik hükümlerine uygun
bulunmazsa eksiklikler müracaat sahibine bildirilir. Eksikliklerin
tamamlanmasını müteakip yeniden müracaat edilmesi gerekir.
Belgenin
geçerliliği ve vizesi
MADDE 18
– (1) Genel Müdürlükçe verilen
servis hizmetleri yetki belgesinin geçerlilik süresi veriliş tarihinden
itibaren üç yıldır. Belgenin üç yıllık sürelerle vize ettirilmesi gerekir.
Vize işlemleri Genel Müdürlük tarafından yapılır. İlk vize işleminde belge
veriliş tarihi, sonraki vizelerde ise en son vize tarihi esas alınır. Vize
işlemleri, belgelerin ilk verilişindeki şartların sağlanıp sağlanmadığı
kontrol edilerek yapılır.
(2) Vizesi yaptırılmayan belgeler geçersizdir.
Geçersiz duruma düşen belgeler, vizesi yapılmasını müteakip tekrar geçerli
hale gelir. Bu sürenin bitiminden itibaren bir yıl içerisinde vize
müracaatı yapılmayan belgeler iptal edilir. Belgenin geçersiz olduğu
sürede, servis tarafından herhangi bir sayacın tamir, ayar, bakım, muayene
ve damgası yapılamaz.
Servislerin
sorumlulukları
MADDE 19
– (1) Servisler, muayene ettikleri
sayaçlarla ilgili bilgilerin kaydedileceği, iş yerine ait ve bağlı
bulunduğu il müdürlüğüne tasdik ettirilen bir defter tutmak ve bu defteri
denetimlerde ibraz etmek zorundadır. Deftere kullanıcının adı, adresi,
sayacın seri numarası, türü/sınıfı, markası, modeli/tipi, üretim yılı ile
muayene ve/veya tamirin yapıldığı tarih ve yapan kişinin adı kaydedilir.
(2) Servisler, muayene ettikleri sayaçlara ilişkin
bu maddenin birinci fıkrasındaki bilgileri takip eden yılın ocak ayının en
geç on beşine kadar il müdürlüğüne yazılı ve elektronik ortamda göndermek
zorundadır.
(3) Servisler, sahip oldukları servis hizmetleri
yetki belgesi ile çalıştırdığı teknik personele ait personel yetki
belgesinin vizesini süresi içerisinde yaptırmak zorundadır.
(4) Servis hizmetleri yetki belgesi veya personel
yetki belgesi ile ilgili bilgi ve belgelerde değişiklik olması veya iş
yerinin kapanması/taşınması veya yetki belgeli kişinin çalıştığı servisten
ayrılması halinde durum, en geç bir ay içerisinde ilgili servis tarafından belgeyi
düzenleyen Genel Müdürlük/il müdürlüğüne bildirilir. Bu değişiklikler
bildirilmediği takdirde servis hizmetleri yetki belgesi 3 ay süre ile
askıya alınır. Bu süre dolduğunda tekrar belge talebinde bulunanların
müracaatları ilk müracaat olarak değerlendirilir. Süresi içerisinde
bildirimde bulunanlar için, değişiklikler yeniden belge düzenlenmesini
gerektiriyorsa bu Yönetmelik hükümleri göz önünde bulundurularak yeniden
belge düzenlenir.
(5) Serviste, Bakanlıkça belirlenen muayene ve
damgalama ücret tarifesi ile servis hizmetleri yetki belgesi ve serviste
çalışan teknik personele ait personel yetki belgesi, müşterinin
görebileceği bir yerde asılı bulundurulur.
(6) Servisler, Genel Müdürlüğe ve il müdürlüğüne
gerekli bilgi ve belgeleri gerçeğe uygun ve eksiksiz olarak vermek,
incelemelerde/denetimlerde yardımcı olmak ve doğru beyanda bulunmakla
yükümlüdür. Servisin doğru beyanda bulunmadığının sonradan ortaya çıkması
durumunda, verilen belgeler iptal edilir ve servisler hakkında Cumhuriyet
Savcılığına suç duyurusunda bulunulur.
(7) Servisler periyodik muayene müracaatını
aldıkları sayaçların muayenelerini o yıl içerisinde yapmak zorundadır.
(8) Servisler şikâyet muayenesi müracaatını
aldıkları sayaçların muayenelerini sayaç servise getirildikten sonra 15 iş
günü içerisinde yapmak zorundadır.
Belgenin
iptali
MADDE 20
– (1) Servis hizmetleri yetki
belgesinin verilmesine esas teşkil eden şartların ihlal edilmesi veya
mevzuata aykırı bir durum tespit edilmesi halinde, ilgili yazılı olarak
uyarılır. Düzeltilebilecek aykırılıklar için üç aya kadar süre verilir. Bu
süre içerisinde servis hizmetleri yetki belgesi askıya alınır.
(2) Servis hizmetleri yetki belgesine sahip kişinin
belge kapsamındaki işlemlerinde suç şüphesi bulunması halinde bu durum
derhal adli makamlara bildirilir. Soruşturma ve kovuşturma süresince belge
askıya alınır.
(3) Belgesi askıya alınan kişiye, bu maddenin
birinci fıkrasında tespit edilen durumlar için eksikliklerini tamamlayana
kadar; bu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen durumlar için ise
soruşturma ve kovuşturma sonuçlanıncaya kadar yeni bir servis hizmetleri
yetki belgesi verilmez. Bu süreler içerisinde servis tarafından hiçbir
tamir, bakım, ayar, muayene ve damgalama işlemi yapılamaz.
(4) Birinci fıkrada tespit edilen durumlar için verilen
süre içerisinde eksikliklerini tamamlayarak Genel Müdürlüğe müracaat
etmeyenlerin veya herhangi bir aykırılığı bir yıl içerisinde üç kez
tekrarlayanların servis hizmetleri yetki belgesi iptal edilir. Belgesi
iptal edilenler, iptal tarihinden itibaren bir yıl süre ile belge talebinde
bulunamaz. Bir yıl dolduktan sonra tekrar belge talebinde bulunanların
müracaatları ilk müracaat olarak değerlendirilir. Belge iptalinin tekrarı
halinde üç yıl süreyle belge talebinde bulunulamaz. Üç yıl dolduktan sonra
tekrar belge talebinde bulunanların müracaatları ilk müracaat olarak
değerlendirilir.
(5) Soruşturma ve kovuşturma sonucunda verilen
kararın belge sahibi aleyhine kesinleşmesi halinde belge iptal edilir. Bu
sebeple belgesi iptal edilenler beş yıl süreyle belge talebinde bulunamaz.
Beş yıl dolduktan sonra tekrar belge talebinde bulunanların müracaatı ilk
müracaat olarak değerlendirilir. Kararın belge sahibi lehine sonuçlanması
halinde, kararın Genel Müdürlüğe ulaşmasını müteakip askıya alma işlemi
ortadan kaldırılır.
Denetim
MADDE 21
– (1) Genel Müdürlük ve/veya il
müdürlüğü, bu Yönetmelik hükümlerinin yerine getirilip getirilmediğinin
kontrolü amacıyla; yılda en az bir kez servisleri denetler.
(2) Servis; denetimde bulunan kişilere uygun
çalışma ortamını sağlamak, gerekli bilgi ve belgeleri gerçeğe uygun ve
eksiksiz olarak vermek, incelemelere yardımcı olmak ve doğru beyanda
bulunmakla yükümlüdür.
(3) Yapılan denetimlerde, bu Yönetmelik hükümlerine
veya ilgili mevzuata aykırı bir durumun tespit edilmesi halinde, ilgili
mevzuat hükümlerine göre işlem yapılır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Personel Yetki
Belgesiyle İlgili İşlemler
Personel
yetki belgesi alacak kişilerde aranan kriterler
MADDE 22
– (1) Personel yetki belgesi
alacak kişilerin, liselerin veya yüksekokulların veya üniversitelerin
teknik eğitim veren bölümlerinden mezun olması gerekir.
(2) Personel yetki belgesi talebinde bulunan
kişilerin; ısı sayacı ile ilgili yurt içi veya yurt dışında faaliyet gösteren
imalatçılarda, konu ile ilgili uygunluk değerlendirme kuruluşlarında,
muayene ve deney laboratuvarlarında veya bu konuda hizmet veren servislerde
en az iki ay süre ile teorik ve pratik eğitim aldıklarına dair eğitim
sertifikasına sahip olmaları gerekir.
Müracaat
MADDE 23
– (1) Personel yetki belgesi
talebinde bulunan kişiler, aşağıda belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte
servisin bulunduğu il müdürlüğüne müracaat eder:
a) T.C. kimlik numarası beyanı.
b) Belge talebinde bulunanların; liselerin veya
yüksekokulların veya üniversitelerin teknik eğitim veren bölümlerinin
birinden mezun olduğuna dair öğrenim belgesi veya diplomanın tarihi ve
sayısını içeren beyanı.
c) Son altı ay içerisinde çektirilmiş iki adet
vesikalık renkli fotoğraf.
ç) 22 nci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
teorik ve pratik eğitim aldığını gösterir imzalı ve kaşeli eğitim
sertifikası veya sertifikanın il müdürlüğü tarafından yapılmış “ASLI
GİBİDİR” onaylı fotokopisi.
d) Müracaat sahibinin, taksirli suçlar hariç olmak
üzere beş yıldan fazla hapis cezasına hüküm giymediğine yahut basit ve
nitelikli zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık, dolandırıcılık, sahtecilik,
görevi kötüye kullanma, güveni kötüye kullanma, kaçakçılık, hileli iflas,
ihale ve alım satımlara fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı
değerlerini aklama veya vergi kaçakçılığı suçlarından mahkûm olmadığına
ilişkin yazılı beyanı.
e) Servis kendi adına kayıtlı ise servis hizmetleri
yetki belgesinin tarih ve numarasını içeren beyanı, servis kendi adına
kayıtlı değilse çalışacağı servise ait servis hizmetleri yetki belgesinin
tarih ve numarasını içeren beyanı.
(2) İstenilen belgelerin yabancı dilde olması
durumunda bu belgelerin yeminli tercüme bürolarından yaptırılmış Türkçe
tercümeleri ibraz edilir.
(3) Bu maddeyle istenilen belgelerin asıllarının
ibraz edilmesi halinde “ASLI GİBİDİR” kaşesiyle onaylanmak kaydıyla
fotokopileri veya suretleri de kabul edilir.
(4) Birinci fıkrada belirtilen ve beyan usulü ile
alınan bilgiler, ilgili kurumların veri tabanından sorgulama yapılarak il
müdürlüğünce doğrulanır. Bu bilgilerin doğrulanamadığı durumlarda ise
başvuru sahibi söz konusu bilgilere ait belgelerin aslını ibraz etmek
zorundadır.
Belgenin
düzenlenmesi ve geçerlilik süresi
MADDE 24
– (1) 23 üncü maddede belirtilen
bilgi ve belgelerin uygun görülmesi halinde iki adet personel yetki belgesi
düzenlenir. Belgelerden biri il müdürlüğünde muhafaza edilir, diğeri ise
ilgiliye verilir.
(2) İl müdürlüğü düzenlediği personel yetki
belgelerine ilişkin Bakanlığa 15 gün içerisinde bilgi verir.
(3) Belgenin geçerlilik süresi veriliş tarihinden
itibaren üç yıldır. Belgenin üç yıllık sürelerle vize ettirilmesi gerekir.
İlk vize işleminde belge veriliş tarihi, sonraki vizelerde ise en son vize
tarihi esas alınır. Vizesi yapılmayan belgeler geçersizdir. Vize süresi
dolan personel işlem yapamaz. Bu sürenin bitiminden itibaren bir yıl
içerisinde vize müracaatı yapılmayan belgeler iptal edilir. Yeniden belge
talebinde bulunanların müracaatları ilk müracaat olarak değerlendirilir.
(4) Personel yetki belgesine sahip bir kişinin
çalıştığı servisi değiştirmesi durumunda, belgesi geçersiz sayılır. Yeniden
belge düzenlenmesi halinde söz konusu belge, ilk verilişteki mevzuat
hükümleri göz önünde bulundurularak yeniden düzenlenir.
(5) Personel yetki belgesine sahip kişi; sayaçların
tamiri, bakımı, ayarı, muayene ve damgasını bu mevzuat hükümleri
çerçevesinde yapmakla yükümlüdür.
Belgenin
iptali
MADDE 25
– (1) Personel yetki belgesinin
verilmesine esas teşkil eden şartların ihlal edilmesi veya mevzuata aykırı
bir durum tespit edilmesi halinde ilgili yazılı olarak uyarılır,
düzeltilebilecek aykırılığın giderilmesi için üç aya kadar süre verilir. Bu
süre içerisinde, yetki belgesi askıya alınır.
(2) Personel yetki belgesine sahip kişinin belge
kapsamındaki işlemlerinde suç şüphesi bulunması halinde bu durum derhal
adli makamlara bildirilir. Soruşturma ve kovuşturma süresince belgesi
askıya alınır.
(3) Belgesi askıya alınan kişiye, bu maddenin
birinci fıkrasında tespit edilen durumlar için eksikliklerini tamamlayana
kadar; ikinci fıkrada belirtilen durumlar için ise soruşturma ve kovuşturma
sonuçlanıncaya kadar yeni bir yetki belgesi verilmez. Bu süre içerisinde
belge sahibi tarafından hiçbir sayacın tamiri, bakımı, ayarı, muayene ve
damgalama işlemi yapılamaz.
(4) Birinci fıkrada tespit edilen durumlar için
verilen süre içerisinde eksikliklerini tamamlayarak İl Müdürlüğüne müracaat
etmeyenlerin belgesi iptal edilir. Belgesi iptal edilenler, iptal
tarihinden itibaren bir yıl süre ile belge talebinde bulunamaz. Bir yıl
dolduktan sonra tekrar belge talebinde bulunanların müracaatları ilk
müracaat olarak değerlendirilir. Belge iptalinin tekrarı halinde üç yıl
süreyle belge talebinde bulunulamaz. Üç yıl dolduktan sonra tekrar belge
talebinde bulunanların müracaatları ilk müracaat olarak değerlendirilir.
(5) Soruşturma ve kovuşturma sonucunda verilen
kararın belge sahibi aleyhine kesinleşmesi halinde belge iptal edilir. Bu
sebeple belgesi iptal edilenler beş yıl süreyle belge talebinde bulunamaz. Beş
yıl dolduktan sonra tekrar belge talebinde bulunanların müracaatı ilk
müracaat olarak değerlendirilir. Kararın belge sahibi lehine sonuçlanması
halinde kararın İl Müdürlüğüne ulaşmasını müteakip askıya alma işlemi
ortadan kaldırılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Geçiş
hükümleri
MADDE 26
– (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
sayaçlardan;
a) 1/1/2009 tarihinden önce piyasaya arz edilmiş
olanlar için Tip Onay Belgesi şartı aranmaz.
b) 1/1/2009 tarihinden itibaren piyasaya arz
edilmiş olanların 29/06/2016 tarihli ve 29757 sayılı Ölçü Aletleri
Yönetmeliği (2014/32/AB)’ne uygun olarak piyasaya arz edilmiş olması
gerekmektedir.
Tip onay
belgesi şartı olmayan sayaçların periyodik muayeneleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 26 ncı maddenin
birinci fıkrasının (a) bendinde belirtilen sayaçların periyodik muayenelerini
yaptırmakla yükümlü kullanıcıların, 2019 yılı Şubat ayı sonuna kadar
servislere başvurmaları ve 31/12/2019 tarihi sonuna kadar bu muayeneleri
yaptırmaları zorunludur.
(2) Belirtilen tarihe kadar servislere müracaat
etmeyen veya 31/12/2019 tarihine kadar periyodik muayenesini yaptırmayan
kullanıcılar hakkında, damga süresi dolmuş ölçü aleti kullanma fiilinden
dolayı 3516 sayılı Kanun hükümlerine göre idari ve cezai işlemler yapılır.
(3) Servis, periyodik muayene müracaatı yapılan
sayaç için, üç nüsha damga planı hazırlar ve muayene sonucunda uygun
bulunan sayacı bu damga planına göre damgalar. Söz konusu damga planı
üzerinde servisin kaşe ve imzası bulunmak zorundadır. Servis, düzenlemiş
olduğu damga planının bir nüshasını bağlı bulunduğu İl Müdürlüğüne, bir
nüshasını müracaat sahibine verir. Bir nüshası da serviste muhafaza edilir.
Ölçü
Aletleri Yönetmeliğine uygun olarak piyasaya arz edilen sayaçların
muayeneleri
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) 26 ncı maddenin
birinci fıkrasının (b) bendinde belirtilen sayaçların periyodik ve stok
muayenelerini yaptırmakla yükümlü olanların 2019 yılı Şubat ayı sonuna
kadar servislere başvurmaları ve 31/12/2019 tarihi sonuna kadar bu
muayeneleri yaptırmaları zorunludur.
(2) Belirtilen tarihe kadar servislere müracaat
etmeyen veya 31/12/2019 tarihine kadar muayeneyi yaptırmayan yükümlüler
hakkında, damga süresi dolmuş ölçü aleti kullanma fiilinden dolayı 3516
sayılı Kanun hükümlerine göre idari ve cezai işlemler yapılır.
Türk
Standardları Enstitüsü uygunluk raporu
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 2 yıl içerisinde, servis olabilmek için
müracaat edenlerden 15 inci maddenin (d) fıkrasında belirtilen Akreditasyon
Belgesi şartı aranmaz. Ancak, bu kişi ve kuruluşların müracaat esnasında
aynı standardın; “6.1 personel, 6.2 tesisler ve donanım, 7.1 muayene yöntemleri
ve prosedürler, 7.2 muayene öğeleri ve numunelerinin yönetimi, 7.3 muayene
kayıtları, 7.4 muayene raporları ve muayene sertifikaları” maddelerine uygunluğuna
dair Türk Standardları Enstitüsü tarafından düzenlenmiş Raporu Bakanlığa
ibraz etmeleri gerekmektedir. Bu Rapora istinaden yetkilendirilen
servislerin, Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 2 yıl
içerisinde Akreditasyon Sertifikasını alarak Bakanlığa ibraz etmesi
zorunludur.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten 2
yıl sonra servis olabilmek için müracaat edeceklerin, 15 inci maddenin (d)
fıkrasında belirtilen Akreditasyon Sertifikası ile müracaat etmeleri
zorunludur.
Yürürlük
MADDE 27
– (1) Bu Yönetmeliğin;
a) 5 inci, 8 inci, 9 uncu, 10 uncu, 11 inci, 14
üncü maddeleri ve 7 nci maddenin dördüncü fıkrası ile geçici 1 inci maddesi
ve geçici 2 nci maddesi 1/1/2019 tarihinde,
b) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|