Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından:
TAŞIMA İŞLERİ
ORGANİZATÖRLÜĞÜ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı,
karayolu, demiryolu, denizyolu veya havayolu taşımacılığında ve/veya
kombine taşımacılık alanında faaliyet gösterecek taşıma işleri
organizatörlerinin hizmet esasları ve koşullarının belirlenmesi ile bu
faaliyetlerde bulunanların, alıcıların, gönderenlerin hak, sorumluluk ve
yükümlülüklerini tespit etmek; taşıma türlerinin birlikte ve birbirlerini
tamamlayıcı olarak hizmet vermesini, denetimini ve mevcut imkânların daha
yararlı bir şekilde kullanılmasını temin etmek; etkin hizmet temini için
gerekli olan düzeyde bir profesyonel eğitim ve denetim sistemi geliştirmek,
taşıma işleri organizatörlerinin ulusal ve uluslararası mevzuata uygun
olarak faaliyet göstermelerini sağlamaktır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 14/2/2011 tarihli ve 6102
sayılı Türk Ticaret Kanununa göre kurulmuş, ulusal ve uluslararası
taşımacılık alanında taşıma işleri organizatörü olarak faaliyet gösteren
gerçek ve tüzel kişileri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 26/9/2011 tarihli ve 655 sayılı
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Alıcı: Taşıma belgesine göre yükün alıcısı veya
taşıma belgesi hükümlerine uygun olarak alıcı tarafından atananlar veya
taşıma sözleşmesi/belgesi olmadan yürütülen taşımalarda ise yükün varış
noktasında idaresini üstlenen gerçek veya tüzel kişileri,
b) Bakanlık: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığını,
c) FIATA: Uluslararası Taşıma İşleri
Organizatörleri Dernekleri Federasyonunu,
ç) FBL: Birleşmiş Milletler Ticaret ve Kalkınma
Konferansı/Uluslararası Ticaret Odası kurallarına tabi ciro edilebilir/edilemez
FIATA Konişmentosunu,
d) Gönderen: Kendi adına veya bir üçüncü şahıs
adına yükü gönderen işletmeyi, ayrıca, taşıma işlemi bir taşıma
sözleşmesine bağlı olarak yürütülüyorsa, sözleşmede “gönderen” olarak
belirtilen kişiyi,
e) Kanun: 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununu,
f) Kombine taşımacılık: Birden fazla taşıma türü
kullanılarak yapılan yük taşımacılığını,
g) Mali yeterlilik: Bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetlerle ilgili bir işletmenin kurulmasını, sağlıklı yönetilmesini ve
işletilmesini sağlamaya yönelik gerekli mali kaynaklara sahip olmayı,
ğ) Mesleki saygınlık: Genel olarak ticari alanda ve
mesleğin icrası ile ilgili konularda kötü şöhret sahibi olmamayı, taşıma
işleri organizatörlüğü faaliyetlerinin icrası ile ilgili kurallara uygun
davranmayı ve faaliyet göstermeyi; kişisel olarak ise kaçakçılık,
dolandırıcılık, hileli iflas, sahtecilik, uyuşturucu ve silah kaçakçılığı,
göçmen kaçakçılığı ve insan ticareti, hırsızlık, rüşvet suçları ve
12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu ile 21/3/2007
tarihli ve 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu kapsamına giren
suçlardan dolayı hürriyeti bağlayıcı ceza ile hükümlü olmamayı,
h) Mesleki yeterlilik: Taşıma işleri
organizatörlüğü faaliyetlerinin icrası ile ilgili eğitim, bilgi, beceri ve
donanıma sahip olmayı,
ı) Mesleki yeterlilik eğitimi: Bu Yönetmelik
kapsamındaki faaliyetlerle ilgili bir mesleki yeterliliğin kazandırılması
amacıyla verilen eğitimi,
i) Orta Düzey Yönetici (ODY): Bu Yönetmelik
kapsamında faaliyet gösteren bir gerçek veya tüzel kişiliğin taşıma işleri
organizatörlüğü faaliyetlerini sürekli ve etkin bir şekilde sevk ve idare
eden sahip, temsile yetkili ortak ve bu bağlamda istihdam edilen ODY
belgesini haiz kişileri,
j) Taşıma güzergâhı: Taşıma işleri organizatörünün,
bir veya birden fazla taşıma türü kullanarak taşımanın başladığı kalkış
noktasından bittiği varış noktasına kadar ara duraklar da dâhil oluşturduğu
yolu,
k) Taşıma irsaliyesi: Ücret karşılığında, eşya
nakleden gerçek veya tüzel kişilerin naklettikleri eşya için 4/1/1961
tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 240 ıncı maddesi uyarınca
düzenlediği belgeyi,
l) Taşıma işleri organizatörü: Yük taşımacılığı
alanında ilgili mevzuat uyarınca yetki belgesi veya faaliyet izni almış
gerçek veya tüzel kişilerin imkân, kabiliyet ve kapasitelerini kullanarak
kendi nam ve hesabına yük taşıması yaptırarak taşıma faturası/sözleşmesi düzenleyen,
taşıma ile ilişkili depolama, paketleme, etiketleme, ambalajlama, sipariş
yönetimi, gümrük, sigorta, dağıtım vb. lojistik işlemleri gerçekleştiren
bir veya birden fazla taşıma türü kullanarak taşımacılık ve lojistik
hizmetlerini sunmayı meslek edinen ve Bakanlıkça yetki belgesi verilen
gerçek ve tüzel kişileri,
m) Taşıma senedi/sözleşmesi: Yük taşımalarında
gönderen ile yetki belgesi/faaliyet izni sahibi arasında akdedilen, ilgili
diğer mevzuat ve bu Yönetmelikle belirlenen bilgileri ihtiva eden sözleşme
belgesi veya bu tür bir sözleşmede bulunması gereken bilgileri ihtiva
etmesi halinde taşıma senedi yerine geçecek olan taşıma faturası, taşıma
irsaliyesi veya irsaliyeli taşıma faturasını,
n) Taşımacı: Ticarete konu olan yükü taşımayı kabul
eden ve bu yükün belli bir çıkış noktasından başka bir varış noktasına
taşınmasını sağlayarak alıcıya teslim eden ilgili mevzuat uyarınca yetki
belgesi veya faaliyet iznine sahip gerçek ve tüzel kişileri,
o) Taşıma işleri organizatörü yetki belgesi: Bu
Yönetmelik kapsamında faaliyette bulunacak gerçek ve tüzel kişilere çalışma
izni veren ve Bakanlıkça düzenlenen belgeyi,
ö) Üst düzey yönetici (ÜDY): Taşıma işleri
organizatörlüğü faaliyeti gösteren kurum ve kuruluşlarda gerçek ve tüzel
kişiliği temsil ve ilzam ederek ve/veya bu kişilerin faaliyetlerini fiilen
sevk ve idare ederek sürekli ve etkin bir şekilde yöneten şirket müdürü,
genel müdür, genel müdür yardımcısı, genel koordinatör, genel sekreter,
birim başkanı unvanlar ile görev yapan ÜDY belgesini haiz kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Temel Hükümler
Taşıma
işleri organizatörünün sorumlulukları
MADDE 5 –
(1) Bu Yönetmelik kapsamına giren
taşıma işleri organizatörlüğü faaliyetinde bulunacak gerçek ve tüzel
kişilerin Bakanlık tarafından verilecek yetki belgesini almaları
zorunludur.
(2) Taşımacılık işleri organizatörünün,
faaliyetlerini ikili ve çok taraflı uluslararası anlaşma ve sözleşmelere,
Kanuna, bu Yönetmeliğe ve ilgili diğer mevzuata uygun olarak
gerçekleştirmesi esastır.
(3) Taşıma işleri organizatörü, bu Yönetmelik
kapsamındaki faaliyetlerini, Bakanlığa bildirdikleri merkez ve şubelerinde
yürütmekle yükümlüdür.
Organizatörlük
faaliyetlerinde hizmetin sürekliliği
MADDE 6 – (1) Yetki belgesi sahipleri, almış oldukları yetki
belgesi kapsamına giren hizmetlerde, hizmetin sürekliliğini sağlamak
zorundadır.
Sınırlama
ve tebliğ
MADDE 7 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamındaki
faaliyetlerle ilgili piyasadaki ücretlerin; ülke ekonomisi ve/veya kamu
yararı aleyhine sonuç vermesi ve/veya aşırı ücret uygulanması ve/veya
rekabet ortamının bozulması hallerinde ve gerektiğinde söz konusu
faaliyetler için sınırlı taban ve/veya tavan ücret tarifesi uygulaması
getirebilir.
(2) Bakanlık, bu Yönetmeliğe tabi olan taşıma
işleri organizatörlerinin sunduğu hizmetlerin türünü ve tavan ücretlerini
yayımlayacağı bir tebliğ ile belirler.
(3) Tebliğ ile her bir hizmet kalemine ilişkin
belirlenen ücretler, bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun mükerrer 298 inci maddesi uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden
değerleme oranında arttırılarak uygulanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Yetki Belgesi
Alma, Yenileme ve Başvuru Şartları ile Gerekli Belgeler
Yetki
belgesi almanın şartları
MADDE 8 – (1) Yetki belgesi almak veya yenilemek için
başvuru sahiplerinin aşağıdaki şartları haiz olması gerekir:
a) Gerçek kişilerin Türkiye Cumhuriyeti tabiiyetinde
olmaları,
b) Tüzel kişilerin Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına
göre kurulmuş ve ticaret siciline tescil edilmiş olmaları,
c) Gerçek kişilerde sahip ve/veya varsa temsil ve
ilzama yetkili kişi/kişilerin, anonim şirket statüsündeki tüzel kişiliklerde,
yönetim kurulu başkan ve üyeleri, genel müdür ile temsil ve ilzama yetkili
yöneticilerin, diğer şirket statüsündeki tüzel kişilerde, tüm ortakların ve
bu tüzel kişiliği temsil ve ilzama yetkili yöneticilerin mesleki saygınlığa
sahip olmaları,
ç) En az, 300.000 Türk Lirası sermaye veya işletme
sermayesine sahip olması,
d) Merkez ve/veya şube, işyeri adresine sahip
olması,
e) Taşıma işleri organizatörü yetki belgesi
ücretini ödemiş olması.
Yetki
belgesi almak veya yenilemek için ilave başvuru şartları ve gerekli
belgeler
MADDE 9 – (1) Yetki belgesi başvurusu için gerekli belgeler:
a) Başvuru formu,
b) Başvuru formunu imzalayan kişilerin temsile ve
ilzama yetkili olduğunu gösterir imza sirküleri,
c) İlgili meslek odası ya da ticaret ve/veya sanayi
odalarından birine kayıtlı olduğunu gösteren başvuru tarihinin içinde
bulunduğu yılda alınmış belge,
ç) Ticaret sicili gazetesi/gazeteleri,
d) Başvurunun onaylanmasına müteakip yetki belgesi
ücretinin ödendiğini gösterir belge,
e) 8 inci maddede yer alan ve sahip olunması
zorunlu olan hususlara ilişkin diğer belgeler.
Yetki
belgelerinin düzenlenmesi
MADDE 10
– (1) Yetki belgesi almak veya
yenilemek isteyen gerçek ve tüzel kişiler 9 uncu maddede belirtilen
belgelerle birlikte Bakanlığa müracaat ederler.
(2) Bakanlık, yapılan başvuruya ilişkin
incelemesini en geç 60 (altmış) gün içerisinde tamamlar. Bakanlık,
başvuruya ilişkin yaptığı inceleme neticesinde, başvuru belgelerinin
mevzuata uygun ve noksansız olması halinde, ilgiliye yetki belgesini
düzenler.
(3) Bakanlık tarafından düzenlenen yetki belgeleri,
elektronik belge olarak düzenlenebilir.
(4) Başvurunun olumsuz değerlendirilmesi halinde,
Bakanlık bunun gerekçelerini başvuru sahibine yazılı olarak bildirir.
(5) Yetki belgeleri, satılamaz ve haczedilemez.
(6) Tüzel kişilerde şirket birleşimi veya sahip
değişikliği dışında belge devri mümkün değildir. Gerçek kişilerde ise 8
inci maddede belirtilen şartların sağlanması halinde anne, baba, çocuk, eş,
kardeşlere ve ortağı olduğu şirkete yetki belgesi devri mümkündür. Bunların
haricinde 3. kişilere yetki belgesi devredilemez.
Yetki
belgelerinin süresi
MADDE 11
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
verilen ve yenilenen yetki belgelerinin süresi 5 (beş) yıldır. Ancak, 12
nci maddenin birinci fıkrasında belirlenen 60 (altmış) günlük süre
içerisinde yenilenen yetki belgeleri için, yenilenmiş olan yetki belgesinde
kalan süre, yenilenen yetki belgesinin geçerlilik süresine ilave edilir.
Yetki
belgelerinin yenilenmesi
MADDE 12
– (1) Yetki belgesi sahiplerinin
yetki belgesinin geçerlilik süresi bitmeden 60 (altmış) gün önce Bakanlığa
yazılı olarak müracaat etmeleri ve başvurunun uygun bulunması halinde yetki
belgeleri tekrar düzenlenir.
(2) Yetki belgeleri 5 (beş) yıllık süre için
yenilenir. Yenileme ücreti, o yıla ait yetki belgesi ücretinin %5 (yüzde
beş)’idir.
(3) Düzenleme işlemi tamamlanmış olan belgeler için
ödenmiş olan ücretler iade edilmez ve geri ödenmez. Ancak, bir yetki
belgesi iptal edildikten sonra aynı yetki belgesini yeniden alanların, ilk
yetki belgesiyle ilgili iptal işleminin yargı kararıyla iptal edilmesi
halinde, sonradan alınan yetki belgesi Bakanlıkça re’sen iptal edilir ve bu
belge için ödenmiş yetki belgesi ücreti ilgilisine iade edilir.
(4) Yetki belgesi sahipleri tarafından yetki
belgelerinin yenilenmesi için yetki belgesinin geçerlilik süresinin sona
erdiği tarihten itibaren 540 takvim günü içinde Bakanlığa yazılı olarak
müracaat edilmesi halinde; yetki belgesi, yenileme ücretinin ödendiği tarih
esas alınarak yenilenir. Yenileme ücretinin, söz konusu 540 günlük süre
içinde ve ödeme tarihindeki geçerli yenileme ücreti olarak ödenmesi
şarttır. Bu sürenin aşımı halinde ilgili, yetki belgesi yenileme hakkını
kaybeder.
Mesleki
yeterlilik
MADDE 13
– (1) Taşıma işleri
organizatörlüğü faaliyetinde bulunan kurum ve kuruluşlarda tüzel kişiliği
temsil ve ilzam ederek ve/veya bu kişilerin faaliyetlerini fiilen sevk ve
idare ederek sürekli ve etkin bir şekilde yöneten şirket müdürü, genel
müdür, genel müdür yardımcısı, genel koordinatör, genel sekreter, birim
başkanı unvanları ile görev yapan kişilerden en az birisinin ÜDY belgesi
alması gerekir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında faaliyet gösteren bir
gerçek veya tüzel kişiliğin veya buna ait bağımsız bir birimin taşıma
işleri organizatörlüğü faaliyetlerini sürekli ve etkin bir şekilde sevk ve
idare eden sahip, temsile yetkili ortak veya bu bağlamda istihdam edilen en
az iki kişinin ODY belgesine sahip olmaları esastır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim ve Taşıma İşleri Organizatörlüğü
Faaliyetinde Yer Alan
Tarafların
Sorumluluk ve Yükümlülükleri
Eğitim
MADDE 14
– (1) Taşıma işleri
organizatörlüğü faaliyetlerinde bulunan yetki belgesine sahip gerçek ve
tüzel kişiler ile bunların en az iki çalışanı, Milli Eğitim Bakanlığınca
yetkilendirilen mesleki eğitim kuruluşlarından ilgili eğitimleri almak
zorundadırlar.
(2) FIATA diploma eğitimi programına katılarak
başarılı olan ve diploma almaya hak kazananlar için ayrıca ÜDY ve/veya ODY
belgesi aranmaz.
(3) Taşıma işleri organizatörlüğü faaliyetleri ile
ilgili yetkilendirilen şirketlerde 3 (üç) yıllık fiili çalışma tecrübesine
sahip olanlar eğitim ve sınavdan muaftır.
Genel
sorumluluklar
MADDE 15
– (1) Genel kural olarak taşıma
işleri organizatörlüğü faaliyetinde yer alan tarafların hak, sorumluluk ve
yükümlülükleri, ilgili mevzuat doğrultusunda, taraflar arasında akdedilen
sözleşme hükümleriyle belirlenir. Taşıma işleri organizatörü ve onunla akdi
ilişki kuran taraflar, akdi ilişkiden doğan edimlerini karşılıklı olarak
yerine getirmekle yükümlüdür.
(2) Taraflar arasında yapılan sözleşmelerde,
taşımacılığa ilişkin ülkemizce taraf olunan uluslararası sözleşme ve
konvansiyonlarda veya FIATA-FBL konişmentosunda yer alan hak, sorumluluk ve
yükümlülükler esas alınabilir.
Taşıma
işleri organizatörlüğü yetki belgesi sahiplerinin yükümlülükleri
MADDE 16
– (1) Yetki belgesi sahipleri;
taşıma işleri organizatörlüğü faaliyetlerinin, ilgili kanunlara, kararnamelere,
yönetmeliklere ve diğer mevzuata, Türkiye’nin taraf olduğu anlaşma ve
sözleşmelere uygun olarak yürütülmesinden sorumludur.
(2) Yetki belgesi sahipleri, yükü teslim aldıkları
andan teslim edinceye kadar, yükün tamamen veya kısmen kaybından, zayiinden,
hasara uğramasından, çalınmasından, güvenliğini sağlamaktan, teslim alınan
şeklini muhafaza etmekten, korunması ve taşınmasından sorumludurlar.
(3) Yetki belgesi sahipleri, müşterilerinin
talimatları, beyanları ve bildirilen teslim şekilleri doğrultusunda yükün
taşınmasını organize etmek, gümrük mevzuatında aranan şartların yerine
getirilerek gümrük ve transit işlemleriyle ilgili gerekli beyanları
müşterilerinden almak ve müşterilerine vermek ile sorumludur.
(4) Yetki belgesi sahiplerinin sorumluluğu ve
yükümlülüğü ile ilgili olarak, uluslararası anlaşmalar ve sözleşmelerde yer
alan hükümler saklıdır.
(5) Yetki belgesi sahipleri, 24 üncü maddenin ikinci
fıkrası çerçevesinde faaliyetleri ile ilgili bilgileri içeren raporlarını
Bakanlığa göndermekle yükümlüdür.
(6) Yetki belgesi sahipleri, taraflar arasında
mutabık kalınan haller dışında, taşıma sözleşmesinde yer almayan hizmetler
için ücret talep edemezler.
(7) Yetki belgesi sahipleri, müşterilerine verdiği
hizmetleri ulusal ve uluslararası mevzuatta belirtilen süreler içerisinde
ve azami özeni göstererek yerine getirmekle yükümlüdür.
(8) Yetki belgesi sahipleri, faaliyetleriyle ilgili
olarak Bakanlık tarafından yayımlanan tebliğlere, yönergelere ve
genelgelere uymakla yükümlüdür.
(9) Yetki belgesi sahipleri, tüzel kişiliklerinin
son bulması veya herhangi bir sebeple faaliyetlerini sonlandırmaları
halinde, bu hallerin gerçekleştiği tarihten itibaren 30 (otuz) gün içinde
Bakanlığa yazılı bilgi vermek ve yetki belgelerinin asıllarını iade etmekle
yükümlüdür.
(10) Yetki belgesi sahipleri, tehlikeli madde
taşımacılığıyla ilgili hizmet sunanların ilgili ulusal mevzuat uyarınca
Tehlikeli Madde Faaliyet Belgesine (TMFB) sahip olduğunu ve Tehlikeli Madde
Güvenlik Danışmanı (TMGD) bulundurduğunu kontrol etmekle yükümlüdür. Bu
şartları yerine getirmeyen hizmet sağlayıcılarla sözleşme akdedilemez.
(11) Yetki belgesi sahibi tüzel kişiler; halka açık
sermaye şirketlerinde hamiline yazılı hisse devirleri hariç, unvan, adres,
vergi numarası, ortaklık, hisse devri, sermaye miktarı, yönetici
değişikliklerini, değişikliğin meydana geldiği tarihten itibaren 15 gün
içinde Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.
(12) Yetki belgesi sahibi tüzel kişiler; temsil
ve/veya ilzama yetkili şahıslara ilişkin değişiklikleri, değişikliğin
meydana geldiği tarihte Bakanlığa bildirmekle yükümlüdürler. Aksi halde,
değişiklik bildirilinceye kadar, değişiklik öncesi Bakanlığa bildirilmiş
temsil ve/veya ilzama yetkili şahısların taleplerine göre iş ve işlemler
gerçekleştirilir.
Hizmetten
yararlananların hakları
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yetki belgesi sahiplerinin verdikleri hizmetlerden yararlananlar 6102
sayılı Türk Ticaret Kanunu, 11/1/2011 tarihli ve 6098 sayılı Türk Borçlar
Kanunu ile Ülkemizce taraf olunan uluslararası sözleşme ve konvansiyonlarda
yer alan haklara sahiptir.
Hizmetten
yararlananların sorumlulukları ve yükümlülükleri
MADDE 18
– (1) Gönderen ve alıcı, taşıma
işleri organizatörlerine verdiği talimatların içeriğindeki bilgilerin
doğruluğundan sorumludur. Gönderen, bu talimatlarda belirttiği cins, kap,
kilo ve ölçüdeki yükleri eksiksiz ve hasarsız olarak taşıma işleri
organizatörünün belirttiği yere teslim etmekle yükümlüdür.
(2) Gönderen ve alıcı, Gümrük Tarife İstatistik
Pozisyonu (GTİP) dahil, gümrük işlemlerinde, taşınan mala ilişkin talep
edilen tüm bilgi ve belgeleri doğru ve eksiksiz olarak taşıma işleri
organizatörüne vermekle yükümlüdür. Bu yükümlülüğün eksik veya yanlış
ifasından doğabilecek tüm sorumluluk, gönderen ve alıcıya aittir.
(3) Gönderen ve alıcı, taşıttırdığı yükün varış
gümrüğüne varmasından sonra cirolamış olduğu taşıma senedini ve
kararlaştırılmış olan taşıma bedeli ile taşımadan doğan diğer bedelleri,
düzenlenen taşıma senedi gereğince taşıma işleri organizatörüne vermek ve
ödemekle yükümlüdür.
(4) Hizmetten yararlananlar, aldıkları hizmetlerin
bedellerini fatura mukabilinde ve tarafla arasında yapılan sözleşme
çerçevesinde yetki belgesi sahibine ödemek zorundadırlar.
(5) Yetki belgesi sahiplerinin verdikleri
hizmetlerden yararlananların diğer sorumluluk ve yükümlülüklerinde, Kanunun
ilgili hükümleri esas alınır.
Sigorta
MADDE 19
– (1) Taşıma işleri
organizatörünün organize ettiği taşımacılık hizmetlerinde, gönderen ve
alıcı, sigorta zorunluluğu kendisinde olan teslim şekilleri çerçevesinde
taşıttırdığı yüke ilişkin sigorta yaptırmakla yükümlüdür. Sigorta
zorunluluğu olmayan teslim şekilleri için tüm risk ve sigorta yaptırma
sorumluluğu gönderen ve alıcıya aittir.
(2) Taşıma işleri organizatörü, organize ve taahhüt
ettiği taşımadan doğan sorumluluklar için “taşıyıcı sorumluluk sigortası”
yaptırmak zorundadır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Denetim, İdari
Para Cezaları ve Yetki Belgesi İptali
Denetim
MADDE 20
– (1) Yetki belgesi sahiplerinin
bu Yönetmelik kapsamında yer alan faaliyetleri Bakanlık denetimine tabidir.
(2) Bakanlık yapacağı denetimleri, kendi
personelinin yanı sıra 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 28
inci maddesine göre yetkilendirilen kurum ve kuruluş personeli aracılığı
ile de yapar veya yaptırır.
(3) Yetkilendirilen kurum ve kuruluşlarca yapılan
denetim neticesinde, idari para cezasını gerektirecek bir fiilin tespiti
durumunda, tutulan “İhlal Tespit Tutanağı” ile “655 sayılı KHK İdari Para
Cezası Karar Tutanağı” düzenlenerek ilgiliye tebliğ edilir.
(4) Denetim yapmakla görevli/yetkili olanlar
tarafından istenilen belgelerin verilmesi zorunludur.
İdari
para cezaları
MADDE 21
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerinin
ihlali durumunda 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 28
inci maddesinin ikinci fıkrasına göre aşağıdaki idari para cezaları
uygulanır:
a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yetki Belgesine sahip olmadan organizatörlük
faaliyeti gerçekleştirenlere on beş bin Türk Lirası (15.000-TL.),
b) 5 inci maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
yükümlülüğü yerine getirmeyenlere bin Türk Lirası (1.000-TL.),
c) 13 üncü maddenin birinci fıkrası uyarınca ilgili
üst düzey yönetici tarafından alınması gereken ÜDY belgesinin mevcut
olmaması durumunda gerçek veya tüzel kişiliğe iki bin Türk Lirası
(2.000-TL.),
ç) 13 üncü maddenin ikinci fıkrası uyarınca
istihdam edilen ilgili orta düzey yöneticilerde bulunması gereken ODY
belgesinin mevcut olmaması durumunda tüzel kişiliğe iki bin Türk Lirası
(2.000-TL.),
d) 16 ncı maddenin beşinci fıkrasında belirtilen
yükümlülüğü yerine getirmeyenlere bin Türk Lirası (1.000-TL.),
e) 16 ncı maddenin altıncı fıkrasında belirtilen
yükümlülüğü yerine getirmeyenlere iki bin Türk Lirası (2.000-TL.),
f) 16 ncı maddenin dokuzuncu fıkrasında belirtilen
yükümlülüğü yerine getirmeyenlere bin Türk Lirası (1.000-TL.),
g) 16 ncı maddenin onuncu fıkrasında belirtilen
yükümlülüğü yerine getirmeyenlere bin Türk Lirası (1.000-TL.),
ğ) 16 ncı maddenin on birinci fıkrasında belirtilen
yükümlülüğü yerine getirmeyenlere bin Türk Lirası (1.000-TL.),
h) 19 uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
taşıyıcı sorumluluk sigortası yaptırma zorunluluğunu yerine getirmeyenlere
iki bin Türk Lirası (2.000-TL.),
ı) 26 ncı maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
Taşıma İşleri Organizatörlüğü Yetki Belgesine sahip olmadan organizatörlük
faaliyeti gerçekleştirenlere on beş bin Türk Lirası (15.000-TL.),
idari para cezası uygulanır.
(2) 7 nci maddede belirtilen taban ve/veya tavan
ücret tarifesi uygulamasına uymayanlara o yıl için geçerli yetki belgesi
ücreti üzerinden %10 oranında idari para cezası uygulanır. İhlalin tekrarı
durumunda, o yıl için belirlenen yetki belgesi ücretinin %10’una tekabül
edecek miktarda idari para cezası uygulanır ve ilgilinin yetki belgesi 6 ay
boyunca askıya alınır. İhlalin üçüncü kez tekrarında ise ilgili, yetki
belgesi iptal edilmek suretiyle, faaliyetten men edilir ve 2 (iki) yıl süre
ile ilgiliye yetki belgesi düzenlenmez.
(3) Verilen idari para cezaları cezanın tebliğ
tarihini müteakip bir ay içerisinde ödenir.
(4) Bu maddede belirtilen idari para cezaları her
takvim yılı başından geçerli olmak üzere o yıl için 213 sayılı Vergi Usul
Kanununun mükerrer 298 inci maddesi hükümleri uyarınca tespit ve ilan
edilen yeniden değerleme oranında artırılarak uygulanır. Bu suretle idari
para cezasının hesabında bir Türk Lirasının küsuru dikkate alınmaz.
(5) 655 sayılı KHK İdari Para Cezası Karar Tutanağı
ve tebligat usulleri ve idari yaptırımların uygulanmasına ilişkin diğer
hususlarda, 30/3/2005 tarihli ve 5326 sayılı Kabahatler Kanunu hükümleri
uygulanır.
(6) Bu Yönetmelik kurallarının ihlali durumunda
idari ve cezai müeyyide uygulanması, diğer mevzuatta öngörülen alıkonulma
tedbirlerine ve diğer ceza ve tedbirlerin uygulanmasına halel getirmez.
Yetki
belgesi iptali
MADDE 22
– (1) Bakanlık, ilgili mahkemece
hakkında kesin iflas kararı verilen bir işletmenin yetki belgesini iptal
eder.
(2) Bakanlık, işletmenin 8 inci ve 13 üncü
maddelerde istenen mali ve mesleki yeterlilik şartlarındaki eksikliklerin
tespiti üzerine verilen 6 (altı) ay eksiklik giderme mühleti sonunda da
kendisinden kaynaklanan nedenlerle yerine getiremeyeceğini tespit etmesi
halinde yetki belgesini iptal eder.
ALTINCI BÖLÜM
Yetki Belgesi
Ücreti
Yetki
belgesi ücreti
MADDE 23
– (1) Taşıma işleri
organizatörlüğü yetki belgesi ücreti 150.000 (yüz elli bin) Türk Lirasıdır.
(2) Unvan, adres ve bağlı olduğu vergi dairesi ve
vergi numarası değişikliğinden dolayı süresi bitmeden yenilenen yetki
belgelerinden ücret alınmaz.
(3) Yetki belgesi ücreti her yıl, bir önceki yıla
ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun mükerrer 298 inci maddesi
uyarınca tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranında artırılarak
uygulanır.
(4) Yetkilendirme ücretleri, Ulaştırma, Denizcilik
ve Haberleşme Bakanlığı Döner Sermaye İşletmesi Hesabına yatırılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
İstatistik ve
Tahkim
İstatistik
MADDE 24
– (1) Bakanlık tarafından,
taşımacılık işleri organizatörlüğü faaliyetlerinin genel seyrinin tespiti
ve politika oluşturulması bakımından bu faaliyetlere ilişkin güvenilir
verilere dayalı istatistikler oluşturulur.
(2) Bakanlık, istatistiklerin oluşturulmasında
yetki belgesi sahiplerinin göndereceği faaliyet raporlarından da
yararlanır. Yetki belgesi sahiplerinin belirli bir takvime bağlı olarak gönderecekleri
faaliyet raporuna ilişkin hususlar Bakanlıkça yayımlanacak bir genelge ile
belirlenir.
(3) Bakanlık, oluşturduğu ve uygun gördüğü
istatistikleri yayımlar.
Tahkim
MADDE 25
– (1) Taşımacılık işleri
organizatörlüğü faaliyetlerine ilişkin sözleşmelerden veya ifasından doğabilecek
anlaşmazlıkların çözümünde 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk
Muhakemeleri Kanununda düzenlenen tahkim usulü de uygulanabilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Gemi ve
Hava Kargo Acenteleri
MADDE 26
– (1) 5/3/2012 tarihli ve 28224
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gemi Acenteleri Yönetmeliği kapsamında
yetkilendirilen gemi acenteleri ile SHT 17.6 Talimatı çerçevesinde
yetkilendirilen hava kargo acenteleri bu Yönetmelik hükümlerine tabi değildir.
(2) Bu Yönetmelik ile düzenlenen taşıma işleri
organizatörlüğü faaliyetlerini gerçekleştiren/gerçekleştirecek gemi
acenteleri ile hava kargo acentelerinin bu Yönetmelikle belirlenen şartları
ve yükümlükleri yerine getirerek taşıma işleri organizatörlüğü yetki
belgesini almaları zorunludur.
(3) Denizyolu ve/veya havayolu taşımacılığıyla
iştigal eden taşıma işleri organizatörlüğü yetki belgesi sahipleri, ilgili
ulusal mevzuatın öngördüğü tüm ilave koşulları yerine getirerek geçerli bir
yetki belgesi veya lisans almak şartıyla, gemi acentesi ve/veya hava kargo
acentesi olarak da faaliyet gösterebilirler.
Tabi
olunan diğer ulusal mevzuatın geçerliliği
MADDE 27
– (1) Bu Yönetmelik kapsamına
giren taşıma işleri organizatörleri, faaliyet alanlarına ilişkin, diğer
kurumlarca düzenlenen mevzuatta yer alan şartları yerine getirmekle
yükümlüdürler.
Alt
düzenleyici işlemler
MADDE 28
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerinin
uygulanması amacıyla, Bakanlıkça alt düzenleyici işlemler yapılabilir.
Bildirim
MADDE 29
– (1) Bu Yönetmeliğe göre idari
para cezaları ve iptallere ilişkin bildirimler, 11/2/1959 tarihli ve 7201
sayılı Tebligat Kanununa ve ilgili diğer tebligat mevzuatına göre yapılır.
R1 ve R2
yetki belgelerinin geçerliliği
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 8/1/2018 tarihli ve
30295 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Karayolu Taşıma Yönetmeliği
çerçevesinde düzenlenen R1 ve R2 yetki belgeleri, belge üzerinde belirtilen
geçerlilik süresi boyunca geçerliliğini korur.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra
geçerlilik süresi dolan R1 ve R2 yetki belgeleri, bu Yönetmelik ile
düzenlenen taşıma işleri organizatörü yetki belgesi ile değiştirilir.
Değiştirilen yetki belgesi ücreti, bu Yönetmelikle belirlenen yetki belgesi
ücreti üzerinden hesaplanan yenileme ücretine tabidir.
(3) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
sonra geçerlilik süresi devam eden R1 ve R2 yetki belgesi sahiplerinin
hakları, görev, sorumluluk ve faaliyet alanı, belge geçerlilik süresi
boyunca Karayolu Taşıma Yönetmeliği hükümlerine tabidir.
DD yetki
belgelerinin geçerliliği
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) 19/8/2016 tarihli ve
29806 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Demiryolu İşletmeciliği
Yetkilendirme Yönetmeliği çerçevesinde düzenlenen DD yetki belgeleri, belge
üzerinde belirtilen geçerlilik süresi boyunca geçerliliğini korur.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
sonra geçerlilik süresi dolan DD yetki belgeleri, bu Yönetmelik ile
düzenlenen taşıma işleri organizatörü yetki belgesi ile değiştirilir.
Değiştirilen yetki belgesi ücreti, bu Yönetmelikle belirlenen yetki belgesi
ücreti üzerinden hesaplanan yenileme ücretine tabidir.
(3) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
sonra geçerlilik süresi devam eden DD yetki belgesi sahiplerinin hakları,
görev, sorumluluk ve faaliyet alanı, belge geçerlilik süresi boyunca
Demiryolu İşletmeciliği Yetkilendirme Yönetmeliği hükümlerine tabidir.
Uygulamaya
ilişkin genel kurallar
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik
hükümleri, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten sonra Bakanlığa yetki
belgesi için yeni başvuranlar ile yetki belgelerini yenileyerek taşıma
işleri organizatörü yetki belgesine sahip olanlara uygulanır.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten
sonra gerçekleştirilen yeni başvurularda ve yetki belgesi değişimlerinde bu
Yönetmelik hükümleri esas alınır.
Yürürlük
MADDE 30
– (1) Bu Yönetmelik 1/1/2019
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı yürütür.
|