Maliye Bakanlığından:
BÜTÜNLEŞİK KAMU MALİ YÖNETİM BİLİŞİM SİSTEMİ
UYGULAMA
USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununda yer alan
işlemlerin elektronik ortamda ve bütünleşik bir şekilde
gerçekleştirilmesini sağlamak amacıyla; ilgili mevzuatında tutulması ya da
düzenlenmesi öngörülen defter, kayıt, belge ve benzeri içeriklerin
elektronik ortamda oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafaza ve
ibraz edilmesi ile mezkur Kanun kapsamındaki süreçlere yönelik bilişim
sistemleri arasındaki birlikte işlerlik standartlarının ve güvenlik
politikalarının belirlenmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, kamu mali yönetim sistemi ile
ilgili olmak üzere, merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin sahip
oldukları bilişim sistemlerinde yapacakları uyarlamalar ve yürütecekleri
bilişim sistemi projelerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 5018 sayılı
Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanununun Ek 4 üncü maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
ve kısaltmalar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKKY: Açık kaynak kodlu yazılımı,
b) Bakanlık: Maliye Bakanlığını,
c) BKMYBS: Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim
Sistemini,
ç) Birlikte işlerlik: İki veya daha fazla sistemin,
belirli iş süreçlerini kullanarak bilgi alışverişinde bulunabilmesini, bilgiyi
alan sistemin başka bir işleme gerek kalmadan veriyi işleyebilmesini ve
aynı protokolleri kullanabilmesini,
d) e-Fatura uygulaması: Bakanlık (Gelir İdaresi
Başkanlığı) tarafından belirlenen standartlara uygun mesajların, taraflar
arasında güvenli bir şekilde aktarılması imkanını
sunan uygulamaların genel adını,
e) Elektronik mesaj: Elektronik belgelerin
sistemler arasında transferi için kullanılan iletişim protokolünü,
f) Esas parçacıklar teknik spesifikasyonu:
Elektronik dokümanların birlikte çalışabilirliğini artırmak amacıyla
UN/CEFACT organizasyonu tarafından yayımlanan spesifikasyon
dokümanını,
g) Evrensel iş dili: Evrensel ölçekte birlikte iş
yapabilirlik ihtiyacını gidermek amacı ile OASIS tarafından geliştirilen
standart elektronik iş doküman formatlarını,
ğ) Harcama talimatı onay belgesi: Kamu idaresi
adına geçici veya kesin ödemenin yapılabilmesi amacıyla ilgili harcamanın
konusunu, gerekçesini, yapılacak iş veya hizmetin süresini, hukuki
dayanaklarını, tutarını, kullanılabilir ödeneğini, tertibini,
gerçekleştirme usulü ile gerçekleştirmeyle görevli olanlara ilişkin
bilgileri gösteren ve harcama yetkilisinin imzasını taşıyan belgeyi,
h) Kamu idaresi: 5018 sayılı Kanuna ekli (I) sayılı
cetvelde sayılan genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerini, (II) sayılı
cetvelde sayılan özel bütçeli idareleri ve (III) sayılı cetvelde sayılan
düzenleyici ve denetleyici kurumları,
ı) Kanun: 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol
Kanununu,
i) Kodlama sunucusu: SBR kapsamında kullanılacak
tüm kod listelerinin güncel olarak tutulduğu, kod listelerini istemcilere
hem bir web arayüzü hem de bir web servis
aracılığı ile sağlayan ve kod listelerindeki değişiklikleri RSS ile
kullanıcılara haber verebilen yazılım sistemini,
j) Merkezi düzenleyici ve yönlendirici idareler:
Maliye Bakanlığı, Kalkınma Bakanlığı ve Hazine Müsteşarlığını,
k) Muhasebe işlem fişi: Mali işlemlerin
muhasebeleştirilmesine esas bilgileri içeren ve muhasebe yetkilisince
imzalanan muhasebe belgesini,
l) OASIS: Bilgi Toplumu İçin Açık Standartlar Geliştirme
Konsorsiyumunu,
m) Ödeme emri belgesi: Kamu idarelerinin
bütçelerinden yapılacak ödemeler ve diğer ödemelere ilişkin bilgiler ile bu
süreçte görevli ve sorumlu olanların imzalarının bulunduğu ve ekinde
gerçekleştirme belgelerinin yer aldığı, muhasebe işlem fişine eklenmesi
zorunlu belgeyi,
n) RSS: Zengin site özetini,
o) SBR: Standart belge ve raporlamayı,
ö) SBR paketi: Standart belge ve raporlama
tanımında yer alan tüm belgelerin, örnek dokümanların, görüntüleyicilerin
ve kılavuzların yer aldığı paketi,
p) UBL-TR fatura: Bakanlık (Gelir İdaresi
Başkanlığı) tarafından e-Fatura Uygulaması kapsamında evrensel iş dili esas
alınarak belirlenmiş fatura formatını,
r) UN/CEFACT: Birleşmiş Milletler Yönetim, Ticaret
ve Ulaştırma İşlemlerini Kolaylaştırma Merkezini,
s) Yapısal dosya formatı: Verilerin dosya
içerisinde belli bir düzende dizilmiş olması nedeniyle yazılımlar aracılığıyla
kolayca işlenebilen elektronik dosya formatlarını,
ş) Yapısal olmayan dosya formatı: Dosya
içerisindeki verilerin belli sabit bir düzende olmaması nedeniyle bilgisayar
dilleri ile işlenmesi zor olan formatları
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
BKMYBS Tanımı ve Genel Esaslar
Tanım
MADDE 5 –
(1) İdari organizasyonlardan
bağımsız olmak üzere BKMYBS, aşağıda sıralanan fonksiyonel süreçlere
ilişkin olarak birbirleri ile etkileşimli bir şekilde çalışan yazılım veya
yazılımların oluşturduğu entegre sistemler
bütünüdür.
a) Makroekonomik tahmin ve planlama
b) Mali planlama
c) Bütçe yönetimi
ç) Nakit yönetimi
d) Borç yönetimi
e) Gelir yönetimi
f) Kamu Personel yönetimi
g) Varlık yönetimi
ğ) Harcama yönetimi
h) Muhasebe ve mali raporlama
ı) İzleme ve değerlendirme
i) Denetim
(2) Birinci fıkrada yer alan fonksiyonel süreçlerin
otomasyonu amacı ile;
a) Merkezi düzenleyici ve yönlendirici idareler ile
Sayıştay tarafından geliştirilen bilişim sistemleri,
b) Diğer kamu idareleri tarafından geliştirilen
bilişim sistemlerinin mali yönetim ile ilgili uygulamaları,
c) Kamu idarelerinin ortak mali işlemlerine ilişkin
olarak geliştirilen ve isteyen kamu idarelerinin kullanımına sunulan
referans uygulama
BKMYBS tanımına dahildir.
Genel
esaslar
MADDE 6 –
(1) Kamu mali yönetimine ilişkin
olarak merkezi düzenleyici ve yönlendirici idareler ile diğer kamu
idareleri tarafından geliştirilen otomasyon sistemlerinin bütünleşik bir
bilişim sistemi altyapısına kavuşturularak ulusal düzeyde BKMYBS oluşturulması
ve işletilmesi 16/5/2017 tarihli ve 30068 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan “Bütünleşik Kamu Mali Yönetim Bilişim Sistemi
Politika Belgesi ve Eylem Planı” konulu 2017/7 sayılı Başbakanlık Genelgesi
ve 19/7/2016 tarihli ve 29775 ikinci mükerrer sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 2016-2019 Ulusal e-Devlet Stratejisi ve Eylem Planı esas
alınarak aşağıda yer alan temel prensipler çerçevesinde gerçekleştirilir.
a) İlgili bilişim sistemleri arasında uçtan uca entegre iş süreçlerinin oluşturulması amacına yönelik
olarak gerekli olan birlikte işlerlik standartları açık bir şekilde
belirlenir.
b) Belirlenen temel birlikte işlerlik standartları
Standart Belge ve Raporlama adı altında, www.sbr.gov.tr
adresinde yayımlanır.
c) Kamu idarelerine ait yetki ve sorumluluklar
çerçevesinde olmak üzere uçtan uca entegre iş
süreçlerinin elektronik ortamda oluşturulması amacı ile belirlenen birlikte
işlerlik standartları teknik, organizasyonel ve
anlamsal olmak üzere üç boyuttan oluşur.
ç) Bakanlık, belirlenen birlikte işlerlik
standartları çerçevesindeki entegrasyon
çözümlerini kendi bünyesinde oluşturmakla birlikte ilgili sürecin sağlıklı
işleyişi ile ilgili kapasiteyi sürdüremeyen kamu idarelerini karşılaşılan
sorunların çözümü için yazılı olarak uyarır. Yapılan uyarıya rağmen sorunun
devamı ve/veya bir takvim yılı içerisinde uyarı gerektirecek 2 farklı
durumla karşılaşılması durumunda Bakanlık, ilgili kamu idaresi açısından entegrasyon yolunun kullanımını kısıtlayabilir.
(2) Kamu idarelerinin,
belirlenen birlikte işlerlik standartlarına uyumunun kolay bir şekilde
sağlanması amacı ile Bakanlık; kaynak kod paylaşımı, yazılım geliştirme
süreçlerine yönelik ortak kütüphane, uygulama ve platform oluşturulması da dahil olmak üzere gereken her türlü tedbiri alır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
BKMYBS Merkezi Sistemler
Makroekonomik
tahmin ve planlama sistemi
MADDE 7 –
(1) Büyüme, kamu maliyesi,
ödemeler dengesi, enflasyon, istihdam gibi makroekonomik tahmin ve
planlamanın yapılabilmesi amacı ile gerekli verilerin toplanması,
yönetilmesi, kullanılan modeller çerçevesinde analiz edilmesi ve bu süreçte
oluşan veya sağlanan bilginin yönetilmesi; elde edilen çıktıların ilgili
paydaşlarla paylaşılması, raporlanması ve yayınlanması işlevlerini
gerçekleştiren sistemdir.
Mali
planlama sistemi
MADDE 8 – (1) Merkezi yönetim bütçe hazırlık sürecinde
geçerli olacak kamu politika ve uygulamalarının belirlenmesi, gelecek
dönemlere yönelik gelir, gider ve borçlanma tahminlerinin yapılması amacı
ile kullanılan sistemdir.
Bütçe
yönetim sistemi
MADDE 9 – (1) Merkezi yönetim bütçesinin hazırlık ve
uygulama süreçlerinin yönetilmesi amacı ile kullanılan sistemdir.
Nakit
yönetim sistemi
MADDE 10
– (1) Kamu idarelerinin mevcut ve
geleceğe yönelik olarak mali varlık ve yükümlülük bilgileri doğrultusunda
nakit tahmin, programlama, aktarım, izleme ve Hazine hesaplarının yönetim
işlemlerinin gerçekleştirildiği sistemdir.
Borç
yönetim sistemi
MADDE 11
– (1) Kamu iç ve dış borçlanmaları
ile Hazine alacaklarına (anapara,
faiz ve masraflar) ilişkin planlamanın yapıldığı ve gerçekleştirilen
ödemeler ile Hazine alacaklarına dair kayıtların tutulduğu, sağlanan finansmana
ilişkin anlaşma bilgilerinin kaydedildiği ve borçlar ile Hazine
alacaklarına ilişkin izlemenin yapıldığı sistemdir.
Gelir
yönetim sistemi
MADDE 12
– (1) Kanunlarına dayanılarak
toplanan vergi, resim, harç, fon kesintisi, pay ve benzeri gelirler, faiz,
zam ve ceza gelirleri, taşınır ve taşınmazlardan elde edilen her türlü
gelirler ile hizmet karşılığı elde edilen gelirler, borçlanma araçlarının
primli satışı suretiyle elde edilen gelirler, sosyal güvenlik primi
kesintileri, alınan bağış ve yardımlar ile diğer gelirlere ilişkin tarh,
tebliğ, tahakkuk, tahsilat ve ilgili diğer
işlemlerinin yürütülmesi amacıyla kullanılan sistemlerdir.
Kamu
Personel yönetim sistemi
MADDE 13
– (1) Kamu personeline ilişkin
kadro, pozisyon ve özlük bilgilerinin takip edildiği, başvuru, atama,
tayin, terfi gibi işlemlerin gerçekleştirildiği, kapsama dahil
kamu idareleri tarafından aylık, ücret, ek ders, fazla çalışma gibi
personel ödemelerine ilişkin hesaplamaların yapıldığı ve bu işlemler
sonucunda mevzuatın öngördüğü kanıtlayıcı belgelerin e-Belge standartlarına
uygun olarak elektronik ortamda oluşturulduğu ve ilgili sistemlere iletildiği
sistemdir.
(2) Kamu personel yönetim sistemi, personele ait
temel işlemlerin elektronik ortamda gerçekleştirilmesi ve bu alanda
politika oluşturulmasına imkan sağlamak amacı ile
geliştirilir.
Varlık
yönetim sistemi
MADDE 14
– (1) Kamu idarelerine ait
taşınır, taşınmaz ve haklar ile diğer varlıkların edinimi, yönetimi, tahsisi,
devri ve elden çıkarılması gibi varlık yönetimine ilişkin işlemlerin
gerçekleştirildiği sistemdir.
Harcama
yönetim sistemi
MADDE 15 – (1) Harcama yönetim sistemi, harcama süreçlerine
ilişkin işlemlerin elektronik ortamda gerçekleştirilmesine, “Harcama
Talimatı Onay Belgesi” ve “Ödeme Emri Belgesi” ile diğer kanıtlayıcı
belgelerin e-Belge standartlarına uygun olarak elektronik ortamda hazırlanmasına
imkan sağlayan, muhasebe yönetim sisteminin getirdiği entegrasyon
kuralları ve işleyişine göre oluşturulmuş sistemdir.
(2) Harcama yönetim sistemi, kamu idarelerine ait
harcama süreçlerinin belirlenen genel kurallara uygun bir şekilde yerine
getirilmesine ve muhasebe yönetim sistemine güvenilir veri ve belge
aktarımına imkan sağlar.
(3) Harcama yönetim sisteminin geliştirilmesine,
kamu alımlarında e-Tedarik altyapısını içerecek şekilde devam edilir.
Muhasebe
yönetim sistemi
MADDE 16 – (1) Kamu idarelerine ait mali işlemlerin
yürütüldüğü ve bu süreçlerde kullanılması zorunlu belgelerin e-belge ve
e-imza altyapısına uygun olarak elektronik ortamda oluşturulduğu,
kaydedildiği, raporlandığı, iletildiği, muhafaza ve ibraz edildiği sistemdir.
(2) Sistemin temel özellikleri aşağıda yer
almaktadır:
a) Muhasebe kayıtları, kamu idaresi bazında
tutulur. Kamu idaresinin döner sermaye, sosyal tesis gibi merkezi yönetim
bütçesi dışındaki faaliyet alanları için sistemde ayrı hesap planları ve
defterleri oluşturulabilir.
b) Gerçekleşen mali işlemlerin muhasebe kayıtları
harcama birimleri esas alınarak kamu idaresi bazında tutulur ve raporlanır.
c) Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğine göre
tutulması zorunlu defterler aşağıda açıklandığı şekilde elektronik ortamda
tutulur:
1) Yevmiye defterine, mali yılın başında “1” den
başlayıp, hesap dönemi sonuna kadar müteselsil numara verilir. Muhasebe
hizmetleri merkez ve merkez dışı muhasebe birimlerince yürütülen kamu
idareleri için yevmiye defteri idarenin merkez muhasebe birimi nezdinde
tutulur, merkez dışı muhasebe birimleri kayıtlarını merkez muhasebe
biriminde tutulan yevmiye defterine yapar. Ayrıca, muhasebe birimlerinin
kendi iş sıralarını takip edebilmeleri için gerçekleşen her bir işleme
muhasebe işlem numarası verilir ve raporlanır.
2) Büyük defter, idarelerin merkez muhasebe
birimlerinde tutulur.
3) Kasa defteri, idarelerin merkez muhasebe
birimlerinde tutulur, merkez dışı muhasebe birimlerinin günlük kasa
işlemleri ayrı bir numarayla kaydedilir ve raporlanır.
4) Yardımcı hesap defteri, idarelerin merkez
muhasebe birimlerinde tutulur, her bir yardımcı hesaba ilişkin işlemler
muhasebe birimlerinin ihtiyacı doğrultusunda ayrıca raporlanabilir.
ç) Kamu idaresi esas alınarak oluşturulan muhasebe
yönetim sisteminde, mali işlemleri birden fazla muhasebe biriminde kayıt
altına alınan kamu idarelerinin dönem sonu kapanış ve yeni yıl açılış
kayıtları idarelerin merkez muhasebe birimleri tarafından yapılır.
d) Sistemi kullanan kamu idarelerinde
muhasebeleştirme belgesi olarak muhasebe işlem fişi kullanılır.
e) Alındı belgesinde, bilgisayar çıktısı kullanılır.
Alındı belgesinin güvenliğini sağlamak amacıyla tekil doğrulamayı
sağlayacak şekilde tekil sıra numarası verilir. Bakanlığın uygun görmesi
halinde otokopi kağıdı
da kullanılabilir.
f) Kamu idarelerinin alacakları elektronik ortamda
dosya bazında takip edilir. Her bir alacak için tahakkuk kayıtlarına
ilişkin bilgilerin yer aldığı izleme dosyası açılır ve muhasebe
birimlerinde kayda alınır. Alacak işlemlerine ilişkin süreçler, kamu
idarelerinin bünyelerinde bulunan bilişim sistemleri aracılığı ile tanımlı entegrasyon kurallarına uygun bir şekilde de
gerçekleştirilebilir. 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 5 inci maddesinde yer
alan vergi mahremiyeti kapsamına giren işlemlere ilişkin süreç ve
uygulamalar saklıdır.
İzleme ve
değerlendirme sistemi
MADDE 17 – (1) Politika yapıcılara ve üst düzey karar
vericilere BKMYBS kapsamındaki sistemlerde üretilen verilerden hareketle,
politikaların izleme ve değerlendirmesini sağlamak üzere ihtiyaç duyulacak
analizlerin yapıldığı ve raporların sunulduğu sistemdir.
Denetim
sistemi
MADDE 18 – (1) Kamu idareleri ile ilgili dış denetim
süreçlerinin yürütülebilmesi amacı ile gerekli olan verilerin toplandığı ve
işlendiği sistemdir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Referans Uygulama
Tanım
MADDE 19 – (1) Referans uygulama, BKMYBS tanımı içerisinde
yer alan fonksiyonel süreçlerin, merkezi sistemler ile uçtan uca entegre bir şekilde yürütülmesi için idare düzeyinde
bulunması gereken mali yönetim kabiliyetlerine ilişkin olarak geliştirilen
ve idarelerin talebine bağlı olarak tamamen veya kısmen kullanıma sunulan
uygulamalar bütünüdür.
Geliştirme
esasları
MADDE 20 – (1) Referans uygulamanın geliştirilmesi ve
kullanıma sunulması sırasında, başta bulut bilişim, dağıtık veritabanı
olmak üzere güncel yöntem ve teknikler dikkate alınır.
(2) AKKY şeklinde ve katılımcı bir anlayış ile
geliştirilen referans uygulamaya ait kaynak kodlar, ilgili kamu idareleri
ile paylaşılır.
(3) İlgili kamu idareleri ile paylaşılan kaynak
kodların kullanım esasları ve bu konuda geçerli olacak diğer teknik
kısıtlamalar, Sayıştayın uygun görüşü alınmak
suretiyle Bakanlık tarafından belirlenir.
(4) Referans uygulamaya ilişkin fonksiyonel
gereksinimlerin belirlenmesi ve geliştirme süreci, BKMYBS Yönlendirme
Komitesi tarafından yönlendirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Standart Belge ve Raporlama
Tanım
MADDE 21 – (1) SBR, BKMYBS kapsamındaki bilişim sistemleri
arasında dolaşıma konu edilecek elektronik belgelere ilişkin standartlar ve
ilgili diğer standartların, merkezi otorite veya otoriteler tarafından
belirlenmesi ile yayımlanmasına yönelik teknik ve idari süreci ifade eder.
Temel
esaslar
MADDE 22 – (1) SBR kapsamına alınacak süreçler, e-Belge
formatları, örnek doküman görünümleri, kılavuz içerikleri ve ilgili tüm
teknik hususlar, BKMYBS Yönlendirme Komitesi çalışmaları sonrasında
Bakanlık tarafından belirlenir.
(2) SBR kapsamında e-belge formatları; ilgili
belgenin kullanıldığı süreç ve/veya süreçler ile söz konusu süreç ve/veya
süreçler içerisinde yer alan organizasyonel
sorumluluklara göre tanımlanır ve fonksiyonel sınıflandırmaya göre tasnif
edilir.
(3) Belirlenen e-Belge standartları, “SBR-TR” adı
altında tek bir paket halinde yayınlanır.
(4) e-Belge standartları UN/CEFACT tarafından
yayınlanmış olan esas parçacıklar teknik spesifikasyonuna
uygun olarak belirlenir.
(5) SBR tanımlı belgelerin tarafları arasında
elektronik ortamda dolaşımına ilişkin servisleri ve güvenlik kurallarını da
içerir.
(6) Konu ile ilgili tüm yayınlar, duyurular ve
teknik altyapılar ilgililerine www.sbr.gov.tr
internet adresi üzerinden sunulur.
(7) Bakanlık, SBR kapsamında yer alan tüm kural ve
standartları yayımlanmadan önce elektronik ortamda Sayıştay erişimine
sunar.
(8) Yayımlanan standartlara uygun olarak elektronik
ortamda oluşturulan belgeler, tarafları arasında yine SBR kapsamında
sunulan servisler aracılığı ile dolaştırılır.
(9) SBR kapsamında elektronik ortamda oluşturulan
ve muhatabına elektronik ortamda iletilen belgelerin, yine elektronik
ortamda muhafaza edilmesi zorunlu olup kağıt
ortamında yapılacak muhafaza işlemi hüküm ifade etmez.
(10) Kamu e-tedarik uygulamalarında kullanılacak
e-Belgelerin belirlenmesinde evrensel iş dili doküman formatları esas
alınır.
(11) e-Belge ve raporların hazırlanması sırasında
geçerli olacak kod listelerinin sunulması ve belirlenen standartlara uyumun
sağlanması, bir kodlama sunucusu aracılığıyla yapılır.
ALTINCI BÖLÜM
e-Fatura
Genel
MADDE 23 – (1) Kamu idareleri tarafından düzenlenen veya
harcama süreçlerinde alınan faturalarda e-Fatura kullanılabilir. Bu
kapsamda e-Fatura, UBL-TR fatura formatı esas alınarak oluşturulur ve
muhatabına e-Fatura uygulaması aracılığı ile ulaştırılır.
(2) Kamu idareleri, e-Fatura uygulamasını Bakanlık
ve Gelir İdaresi Başkanlığı arasında oluşturulan “Özel Entegrasyon” yöntemi
ile kullanır.
(3) Bakanlık, iş süreçleri ve işlem hacimlerinin
gerektirdiği durumlarda e-Fatura uygulamasını kullanmaksızın e-Fatura
alabilir veya gönderebilir.
(4) Harcama süreçlerine ilişkin e-Fatura,
muhatabına sadece TEMELFATURA senaryosu kullanılarak iletilir. TEMELFATURA
senaryosu dışında iletilen herhangi bir e-Fatura dokümanı, TEMELFATURA
senaryosu ile iletilmiş sayılır.
(5) Bakanlık, harcamalara ilişkin olarak e-Fatura
düzenleyebilecek mükellefler ile e-Fatura kabul edebilecek kamu idarelerini
ve/veya harcama birimlerini www.efatura.gov.tr
internet sitesinde duyurur.
(6) Bakanlık, harcama süreçlerinde kullanılan
e-Fatura kapsamında yer alan mal ve hizmet tanımlaması için kullanılacak
genel bir ürün ve hizmet sınıflandırmasını Türkiye İstatistik Kurumu ile
birlikte geliştirir.
(7) e-Faturaların ödenmesine ilişkin olarak
düzenlenecek Ödeme Emri Belgesi ve Muhasebe İşlem Fişi dokümanlarının da
elektronik ortamda oluşturulması zorunludur.
YEDİNCİ BÖLÜM
Belgelerin Oluşturulması, Muhafazası ve İbrazı
Belgelerin
oluşturulması ve muhafazası
MADDE 24 – (1) Bakanlık, BKMYBS kapsamında;
a) Belirli konu, süreç veya belgeler açısından
gerçekleştirme belgeleri ile diğer belgelerin, SBR kapsamında olmak üzere,
elektronik ortamda oluşturulması, iletilmesi, muhafazası ve ibrazı
zorunluluğunu getirebilir.
b) Gerçekleştirme belgeleri ve diğer belgelerle
ilgili işlemlerin elektronik ortamda yürütülmesi sırasında yapısal dosya
formatlarının yanı sıra yapısal olmayan dosya formatlarının da (kağıt
belgelerin taranması sonucunda elde edilenler dahil)
kullanılmasına izin verebilir. Yapısal dosya formatı olarak tanımlanmış
belgeler ile ilgili süreçler, yapısal olmayan dosya formatları ile
gerçekleştirilemez.
c) e-İmzalı veya ıslak imzalı belgelerin muhafazası
ve muhasebe birimlerine ibraz işlemlerini idareler ve/veya işlemler bazında
farklılaştırabilir.
(2) Elektronik defter ve belgeler ilgili
mevzuatında belirlenen sürelerde, istenildiğinde ibraz edilmek üzere
elektronik ortamda muhafaza edilir.
Sayıştay
erişimi
MADDE 25 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında tamamen elektronik
hale getirilen belgelerin, ilgili olduğu muhasebe kayıtlarıyla birlikte Sayıştaya elektronik ortamda sunulmasına ilişkin usul
ve esaslar Sayıştay tarafından belirlenir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
BKMYBS Yönlendirme Komitesi ve Koordinasyon
BKMYBS
yönlendirme komitesi
MADDE 26 – (1) BKMYBS
oluşturulması ve işletilmesi sürecinde ihtiyaç duyulan her türlü ortak
çalışmanın ilgili idareler ile koordineli bir şekilde yürütülmesinden
sorumlu olmak üzere, Bakanlık temsilcisinin başkanlığında; Çalışma ve
Sosyal Güvenlik Bakanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı,
Kalkınma Bakanlığı, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, Hazine
Müsteşarlığı, Gelir İdaresi Başkanlığı, Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığı
ve Türkiye İstatistik Kurumu temsilcilerinin katılımı ile BKMYBS
Yönlendirme Komitesi (Komite) oluşturulur.
(2) Sekreterya hizmetleri
Bakanlık tarafından yürütülecek olan Komitede ayrıca Sayıştay Başkanlığı
temsilcisi de yer alır.
(3) Komite çalışmalarına, ihtiyaç duyulması halinde
diğer kamu kurum ve kuruluşları ile sivil toplum kuruluşları ve özel sektör
temsilcileri de dahil edilebilir.
Diğer
projelerle koordinasyon
MADDE 27 – (1) Komite, Kamu idareleri tarafından 1/1/2019 tarihinden itibaren projelendirilen ve proje maliyeti
Yılı Yatırım Programı Hazırlama Rehberinde kamu yatırım projesi
tekliflerinde fizibilite raporu hazırlanması için belirlenen limiti aşan ve
mali yönetim sistemi ile ilgili olan bilişim sistemi projelerinin bu
Yönetmelik hükümlerine uyumlu bir şekilde yürütülmesi için gereken
çalışmaları yürütür.
(2) Bu maddenin birinci fıkrası kapsamına giren
yazılım geliştirme faaliyetlerinde AKKY kullanımı (veri tabanı, orta
katman, sunum katmanı vb) zorunludur. Bakanlık ve Kalkınma Bakanlığı,
ilgili yazılım projelerinde AKKY kullanımı sağlamak amacı ile gereken her
türlü tedbiri alır.
Olağanüstü
durumlar
MADDE 28 – (1) Bakanlık, BKMYBS kapsamında yer alan ve
elektronik ortamda gerçekleştirilen iş ve işlemlerin, olağan durumlar
dışında ortaya çıkan hallerde yürütülmesine ilişkin olarak, ilgili
idarelerle birlikte “Olağanüstü Durum Kılavuzu”nu Sayıştayın
uygun görüşü alınmak sureti ile yayımlar.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Diğer Hususlar
Yürürlük
MADDE 29 –
(1) Bu Yönetmelik 1/1/2018 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Maliye Bakanı
yürütür.
|