Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
KURUMLAR
VERGİSİ GENEL TEBLİĞİ (SERİ NO: 1)’NDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR TEBLİĞ
(SERİ NO: 16)
Bu Tebliğde, 6676 sayılı Kanunun
14 üncü maddesi ve 7033 sayılı Kanunun 64 üncü maddesiyle 4691 sayılı
Teknoloji Geliştirme Bölgeleri Kanununda yapılan değişiklikler ile 6772
sayılı Kanunun 7 nci maddesiyle 3218 sayılı
Serbest Bölgeler Kanununun geçici 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (a)
bendine eklenen ibarelere ilişkin açıklamalara yer verilmiş olup, 1 seri
no.lu Kurumlar Vergisi Genel Tebliğinde ilgili bölümler itibarıyla
aşağıdaki değişiklikler yapılmıştır.
MADDE 1 –
3/4/2007 tarihli ve 26482 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Kurumlar Vergisi Genel Tebliği (Seri No: 1)’nin
“5.12.2.1. Yasal düzenleme” başlıklı bölümü aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“16/2/2016 tarihli ve 6676
sayılı Kanunun1 14 üncü maddesi ve 18/6/2017
tarihli ve 7033 sayılı Kanunun2 64
üncü maddesiyle yapılan değişiklikler sonrasında 4691 sayılı Kanunun geçici
2 nci maddesi aşağıdaki gibidir.
“Yönetici şirketlerin bu Kanun uygulaması
kapsamında elde ettikleri kazançlar ile Bölgede faaliyet gösteren gelir ve
kurumlar vergisi mükelleflerinin, münhasıran bu Bölgedeki yazılım, tasarım
ve AR-GE faaliyetlerinden elde ettikleri kazançları 31/12/2023
tarihine kadar gelir ve kurumlar vergisinden müstesnadır.
Bölgede faaliyet gösteren gelir ve kurumlar vergisi
mükelleflerinin bu kazançlarının gayrimaddi
hakların satılması, devri veya kiralanmasından elde edilmesi halinde,
istisnadan yararlanılmasını, bu hakların ilgili mevzuat çerçevesinde
tescil, kayıt veya bildirim şartına bağlamaya, mükellefin gayrimaddi hak geliri ve varsa bağlı olduğu grubun
satış hasılatına göre tescil şartına bağlı
olmaksızın belgelendirme usulüne tabi tutmaya, istisnadan yararlanacak
kazancı; bu kazancın elde edilmesine yönelik faaliyetler kapsamında
gerçekleştirilen nitelikli harcamaların toplam harcamalara oranına isabet
eden kısmı ile sınırlandırmaya, bu oranı toplam harcama tutarını aşmamak
üzere yüzde 30’una kadar artırımlı uygulatmaya, nitelikli ve toplam
harcamaları tanımlamaya Bakanlar Kurulu, bu kapsamda uygulamaya ilişkin usul
ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı ile Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı yetkilidir.
Bölgede çalışan; AR-GE, tasarım ve destek
personelinin bu görevleri ile ilgili ücretleri 31/12/2023
tarihine kadar her türlü vergiden müstesnadır. Gelir vergisi stopajı ve
sigorta primi işveren hissesine ilişkin teşviklerden yararlanacak olan
destek personeli sayısı, AR-GE ve tasarım personeli sayısının yüzde onunu
aşamaz. Hak kazanılmış hafta tatili ve yıllık ücretli izin süreleri ile 17/3/1981 tarihli ve 2429 sayılı Ulusal Bayram ve Genel
Tatiller Hakkında Kanunda belirtilen tatil günlerine isabet eden ücretler
de bu istisna kapsamındadır. Haftalık kırk beş saatin üzerindeki ve ek
çalışma sürelerine ilişkin ücretler bu istisnadan faydalanamaz. Yönetici
şirket, ücreti gelir vergisi istisnasından yararlanan kişilerin Bölgede
fiilen çalışıp çalışmadığını denetler. Ancak, Bölgede yer
alan işletmelerde çalışan AR-GE ve tasarım personelinin bu Bölgelerde
yürüttüğü projelerle doğrudan ilgili olmak şartıyla, proje kapsamındaki
faaliyetlerin bir kısmının Bölge dışında yürütülmesinin zorunlu olduğu
durumlarda Bölge dışındaki bu faaliyetlere ilişkin ücretlerinin yüzde
yüzünü aşmamak şartıyla Bakanlar Kurulunca ayrı ayrı
veya birlikte belirlenecek kısmı ile Bölgede yer alan işletmelerde en az
bir yıl süreyle çalışan AR-GE ve tasarım personelinin yüksek lisans
yapanlar için bir buçuk yılı, doktora yapanlar için iki yılı geçmemek üzere
Bölge dışında geçirdiği sürelere ilişkin ücretlerin yüzde yüzünü aşmamak
şartıyla Bakanlar Kurulunca ayrı ayrı veya
birlikte belirlenecek kısmı, gelir vergisi stopajı teşviki kapsamında
değerlendirilir. Bu kapsamda teşvikten yararlanılması için Bölge
yönetici şirketinin onayının alınması ve Bakanlığın bilgilendirilmesi
zorunludur. Yönetici şirketin onayı ile Bölge dışında geçirilen sürenin
Bölgede yürütülen görevle ilgili olmadığının tespit edilmesi halinde, ziyaa uğratılan vergi ve buna ilişkin cezalardan ilgili
işletme sorumludur.
Bu madde hükümleri TÜBİTAK-Marmara Araştırma
Merkezi Teknoloji Serbest Bölgesi yönetici şirketi, bu bölgede faaliyet
gösteren Gelir ve Kurumlar Vergisi mükellefleri ile bölgede çalışan
araştırmacı, yazılımcı, tasarımcı ve AR-GE personelinin bu görevleri ile
ilgili ücretleri bakımından da uygulanır.”
Ayrıca 21/3/2018 tarihli
ve 7103 sayılı Kanunun3 51 inci maddesiyle
4691 sayılı Kanunun geçici 2 nci maddesinin
ikinci fıkrasında yapılan değişiklik sonrasında anılan fıkra hükmü
aşağıdaki gibidir.
“Bölgede faaliyet gösteren gelir ve kurumlar
vergisi mükelleflerinin bu kazançlarının gayrimaddi
hakların satılması, devri veya kiralanmasından elde edilmesi halinde,
istisnadan yararlanılmasını, bu hakların, mahiyetlerine göre, AR-GE
faaliyetleri neticesinde elde edilmesi ve ilgili mevzuat çerçevesinde
tescil veya kayıt ettirilmesi ya da bildirilmesi şartına bağlamaya,
istisnadan kazancın elde edildiği vergilendirme dönemine ilişkin
beyannamelerin verilmesi gereken sürenin sonuna kadar tescil veya kayıt
için yetkili kuruma başvurulmuş olması kaydıyla bu kazançları doğuran
işlemlerin gerçekleştirildiği vergilendirme döneminden başlayarak
faydalandırmaya, mükellefin gayrimaddi hak geliri
ve varsa bağlı olduğu grubun satış hasılatına göre
tescil şartına bağlı olmaksızın belgelendirme usulüne tabi tutmaya,
istisnadan yararlanacak kazancı; bu kazancın elde edilmesine yönelik
faaliyetler kapsamında gerçekleştirilen nitelikli harcamaların toplam
harcamalara oranına isabet eden kısmı ile sınırlandırmaya, bu oranı toplam
harcama tutarını aşmamak üzere yüzde 30’una kadar artırımlı uygulatmaya,
nitelikli ve toplam harcamaları tanımlamaya Bakanlar Kurulu, bu kapsamda
tescil, kayıt veya bildirim şartının yerine getirilmesine ve uygulamaya
ilişkin usul ve esasları belirlemeye Maliye Bakanlığı ile Bilim, Sanayi ve
Teknoloji Bakanlığı yetkilidir. Belirlenen esaslar çerçevesinde tescil,
kayıt veya bildirim şartının yerine getirilmemesi durumunda, zamanında
tahakkuk ettirilmeyen vergi, vergi ziyaı cezası
uygulanmaksızın gecikme faiziyle birlikte tahsil olunur.””
MADDE 2 – Aynı Tebliğin “5.12.2.2. Yazılım ve Ar-Ge faaliyetlerinden elde edilen kazançlarda kurumlar
vergisi istisnasının kapsamı” bölüm başlığındaki “Yazılım” ve söz konusu
bölümün birinci ve ikinci paragraflarında geçen “yazılım” ibarelerinden
sonra gelmek üzere “, tasarım” ibaresi eklenmiş ve aynı bölümün üçüncü
paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Öte yandan, teknoloji geliştirme bölgelerinde
yazılım ve Ar-Ge faaliyetinde bulunan
şirketlerin, bu faaliyetler sonucu buldukları ürünleri kendilerinin seri
üretime tabi tutarak pazarlamaları halinde, bu ürünlerin pazarlanmasından
elde edilen kazançların lisans, patent gibi gayrimaddi
haklara isabet eden kısmı, transfer fiyatlandırması esaslarına göre
ayrıştırılmak suretiyle istisnadan yararlanabilecektir. Ancak, lisans,
patent gibi gayrimaddi haklara bağlanmamış
olmakla birlikte uyarlama, yerleştirme, geliştirme, revizyon,
ek yazılım gibi faaliyetlerden elde edilen kazançların istisna kapsamında
değerlendirileceği tabiidir. Ayrıca, teknoloji geliştirme bölgelerinde
tasarım faaliyetleri sonucu buldukları ürünleri kendileri seri üretime tabi
tutarak pazarlayan mükellefler, bu ürünlerin pazarlanmasından elde edilen
kazançlarının tasarıma isabet eden kısmını, transfer fiyatlandırması
esaslarına göre ayrıştırmak suretiyle istisnadan yararlanabilecektir.
Üretim ve pazarlama organizasyonu nedeniyle doğan kazancın diğer kısmı ise
istisna kapsamında değerlendirilmeyecektir.”
MADDE 3 –
Aynı Tebliğin “5.12.2.2.1. İstisna
kapsamına giren faaliyetler” başlıklı bölümünün sonuna aşağıdaki paragraf
eklenmiştir.
“6676 sayılı Kanunun 8 inci maddesiyle 1/3/2016 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere, 4691
sayılı Kanuna “tasarım faaliyeti” tanımı eklenmiş olup bu Kanunun
uygulanmasında tasarım faaliyeti, sanayi alanında ve Bakanlar Kurulunun
uygun göreceği diğer alanlarda katma değer ve rekabet avantajı yaratma
potansiyelini haiz, ürün veya ürünlerin işlevselliğini artırma, geliştirme,
iyileştirme ve farklılaştırmaya yönelik yenilikçi faaliyetlerin tümüdür.”
MADDE 4 –
Aynı Tebliğin “5.12.2.2.2. Bölgede
faaliyete geçilmeden önce başlatılmış projelerden sağlanan kazançların
istisna kapsamında değerlendirilip değerlendirilmeyeceği” başlıklı
bölümünün birinci ve ikinci paragraflarında geçen “yazılım” ibaresinden
sonra gelmek üzere “, tasarım” ibaresi eklenmiştir.
MADDE 5 –
Aynı Tebliğin “5.12.2.4. İstisna
kazanç tutarının tespiti” başlıklı bölümünün son paragrafında geçen “Ar-Ge” ibaresinden sonra gelmek üzere “ve tasarım” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE 6 –
Aynı Tebliğin “5.12.2.9. Teknoloji
Geliştirme Bölgeleri Uygulama Yönetmeliği hükümlerine göre bildirim ve
beyanın yapılması gereken yer” başlıklı bölümünün birinci ve ikinci
paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu bölümün devamına aşağıdaki
bölüm eklenmiştir.
“Yönetici şirketlerin, 4691 sayılı Kanunun
uygulanması ile ilgili faaliyetleri sonucunda elde ettikleri kazançlarına
kurumlar vergisi istisnası uygulanabilmesi için kurumlar vergisi yönünden
bağlı bulunulan vergi dairesine başvuruda bulunmaları gerekmektedir.
Bölgede faaliyet gösteren gelir
ve kurumlar vergisi mükelleflerinin, münhasıran bu bölgedeki yazılım,
tasarım veya Ar-Ge faaliyetlerinden elde
ettikleri kazançları dolayısıyla istisnadan yararlanabilmeleri için gelir
veya kurumlar vergisi yönünden bağlı bulundukları vergi dairesine başvuruda
bulunmaları gerekmekte olup bu başvuruya, yönetici şirketten alınacak olan
vergi mükellefinin bölgede yer aldığını ve mükellefin faaliyet alanlarını
gösteren belgeler de eklenir. Bu
belgelerin bir örneğinin de muhtasar beyanname yönünden bağlı olunan vergi
dairesine bildirilmesi gerekmektedir. Vergi dairelerince mükelleflere
istisna uygulamasına ilişkin olarak herhangi bir belge verilmesi söz konusu
değildir.”
“5.12.2.10. İstisna uygulamasına ilişkin Bakanlar
Kuruluna verilen yetki
4691 sayılı Kanunun geçici 2 nci
maddesine 7033 sayılı Kanunun 64 üncü maddesiyle eklenen ikinci fıkra
çerçevesinde Bakanlar Kuruluna verilen yetki, 19/10/2017
tarihli ve 30215 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 11/9/2017 tarihli ve
2017/10821 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile kullanılmıştır.
5.12.2.10.1. Bakanlar Kurulu Kararı kapsamındaki
kazançlar
Bakanlar Kurulu Kararının 3 üncü maddesi gereğince,
anılan Kararın Resmî Gazete’de yayımlandığı 19/10/2017
tarihinden sonra bölgede başlatılacak projelerden elde edilen kazançlar ile
bu tarihten önce başlatılmış projelerden 30/6/2021 tarihinden sonra elde
edilen kazançlara ilişkin istisna uygulamasında söz konusu Bakanlar Kurulu
Kararı dikkate alınacaktır.
Buna göre, bölgede faaliyette bulunan gelir ve
kurumlar vergisi mükelleflerince, 19/10/2017 tarihinden önce (bu tarih dahil) başlatılmış projelerden 30/6/2021 tarihine kadar
elde edilen kazançlara ilişkin istisna uygulamasında, istisna kazanç
tutarının tespitinde Tebliğin “5.12.2.4.” ve “5.12.2.5.” bölümlerindeki
açıklamalar dikkate alınacaktır.
Öte yandan, bölgede 19/10/2017 tarihinden önce (bu
tarih dahil) başlatılmış projeler neticesinde elde
edilen gayrimaddi hakların 30/6/2021 tarihinden
sonra satışı, devri veya kiralanmasından doğan kazançlar ile 19/10/2017
tarihinden sonra başlatılmış projeler neticesinde elde edilen gayrimaddi hakların satışı, devri veya kiralanmasından
doğan kazançlara ilişkin istisna uygulamasında aşağıdaki açıklamalar
dikkate alınacaktır.
Sipariş üzerine yapılan ve doğabilecek tüm gayrimaddi hakların sözleşme hükümleri çerçevesinde
siparişi verene ait olacağı işlerde olduğu gibi faaliyeti gerçekleştiren
lehine gayrimaddi hak doğmayan durumlarda,
mükelleflerin bölgedeki bu faaliyetlerinden doğan kazançları Bakanlar
Kurulu Kararı hükümleri kapsamında değildir.
5.12.2.10.2. Patent veya eşdeğer belge alma şartı
Anılan Bakanlar Kurulu Kararının
1 inci maddesinin birinci fıkrasına göre, teknoloji geliştirme bölgelerinde
faaliyet gösteren ve 4691 sayılı Kanunun geçici 2 nci
maddesinde yer alan istisna hükmü kapsamına giren kazanç elde eden gelir ve
kurumlar vergisi mükelleflerinin bu kazançlarının gayrimaddi
hakların satışı, devri veya kiralanmasından elde edilmesi halinde, söz
konusu gayrimaddi haklardan kaynaklanan kazançlar
dolayısıyla istisnadan yararlanılabilmesi için bu hakların niteliğine göre
ilgili mevzuat çerçevesinde tescile veya kayda yetkili kuruma başvurularak
patent veya fonksiyonel olarak patente eşdeğer belgelere bağlanması
gerekmektedir.
Dolayısıyla, 19/10/2017 tarihinden sonra bölgede
başlatılacak projelerden elde edilen kazançlar ile bu tarihten önce
başlatılmış projelerden 30/6/2021 tarihinden sonra elde edilen kazançlarla
ilgili olarak istisnadan yararlanılabilmesi için gayrimaddi
haklara yönelik olarak 551 sayılı KHK veya 12/12/2016 tarihli ve 6769
sayılı Sınai Mülkiyet Kanunu kapsamında patent alınması veya bu hakların,
fonksiyonel olarak patente eşdeğer belge olduğu kabul edilen faydalı model
belgesi, tasarım tescil belgesi, telif hakkı tescil belgesi, entegre devre topografyası tescil belgesi, yeni bitki
çeşitlerine ait ıslahçı hakkı tescil belgesi ve benzeri belgelere
bağlanması gerekmektedir.
Anılan Kararın 1 inci maddesinin dördüncü fıkrası
uyarınca, 5/12/1951 tarihli ve 5846 sayılı Fikir
ve Sanat Eserleri Kanunu çerçevesinde telif hakkı tescil belgesine bağlanan
yazılım faaliyetlerinden elde edilen kazançlar için başkaca bir belge
aranılmaksızın istisnadan yararlanılması mümkündür.
Son 5 hesap döneminin ortalaması dikkate alınmak
suretiyle, gayrimaddi haklardan elde edilen
yıllık brüt gelirleri 30 milyon Türk lirasını ve dahil
olduğu şirketler grubunun (herhangi bir gruba dahil değilse kendisinin)
yıllık net satış hasılatı toplamı 200 milyon Türk lirasını aşmayan
mükelleflerin, Ar-Ge faaliyetlerine yönelik patentlenebilirlik kriterlerini (yenilik, buluş basamağı,
sanayiye uygulanabilirlik gibi) taşıyan gayrimaddi
haklardan ve ilgili mevzuat kapsamında aranan şartları haiz tasarım
faaliyetlerinden doğan gayrimaddi haklardan elde
ettikleri kazançları, Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından alınan proje
bitirme belgesine dayanılarak istisnadan yararlandırılır. Bu durumda patent
veya fonksiyonel olarak patente eşdeğer bir başka belge aranmaz.
Bu hesaplamada, Karar kapsamında istisnaya konu
olan kazancın elde edildiği hesap döneminden önceki 5 hesap döneminin ortalaması
dikkate alınacaktır.
5 hesap döneminden daha kısa süredir faaliyette
bulunan mükelleflerde, faaliyette bulunulan hesap dönemlerinin ortalaması
dikkate alınacaktır.
Bakanlar Kurulu Kararının 1 inci maddesinin beşinci
fıkrasında yer alan tutarlar, Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasınca
belirlenen Avro cinsi döviz alış kurunda yıl içinde gerçekleşen değişim
oranı dikkate alınarak Maliye Bakanlığınca, en yakın milyon Türk lirasına
yuvarlanarak her yıl güncellenecektir. Buna göre, 2018 hesap dönemi için
dikkate alınacak tutarlar; gayrimaddi haklardan
elde edilen yıllık brüt gelirler için 34 milyon Türk lirası, dahil olunan şirketler grubunun (herhangi bir gruba
dahil değilse kendisinin) yıllık net satış hasılatı toplamı için 226 milyon
Türk lirası olarak belirlenmiştir.
Bu uygulamadaki:
a) Gayrimaddi haklardan
elde edilen yıllık brüt gelir; Ar-Ge ve tasarım
faaliyetleri neticesinde ortaya çıkan yeni ürünlerden elde edilen hasılat tutarını (seri üretim ve üretim sürecinde
kullanılma sonucu elde edilen hasılat hariç),
b) Yıllık net satış hasılatı;
gelir tablosundaki “net satışlar” tutarını,
c) Şirketler grubu; 6102 sayılı Türk Ticaret
Kanununun 195 inci maddesi çerçevesinde şirketler topluluğu olarak
değerlendirilen şirketleri
ifade eder.
5.12.2.10.3. Kazancın istisnadan yararlanacak
kısmının tespiti
Anılan Bakanlar Kurulu Kararının 2 nci maddesine göre, Karar kapsamında patent veya
fonksiyonel olarak patente eşdeğer belgelere bağlanan gayrimaddi
haklardan kaynaklanan kazançların istisnadan yararlanacak kısmı, kazancı
doğuran faaliyet kapsamında gerçekleştirilen nitelikli harcamaların bu
faaliyetle ilgili toplam harcamalara oranı kullanılarak hesaplanacaktır. Gayrimaddi hakların satışı, devri veya kiralanmasından
kaynaklanan kazançların istisnadan yararlanacak kısmı, bölgede yürütülen
her bir projeden elde edilen kazanca, ilgili projeye ilişkin nitelikli
harcamaların toplam harcamaya oranı uygulanmak suretiyle hesaplanacaktır.
Her bir projeyle ilgili yapılacak bu hesaplamada
dikkate alınacak nitelikli harcamalar, gayrimaddi
hakkın elde edilebilmesi için mükellefin kendisi tarafından yapılan ve gayrimaddi hak ile doğrudan bağlantılı harcamalar ile
ilişkisiz kişilerden sağlanan ve aynı mahiyeti taşıyan fayda ve hizmet
bedellerinin toplamıdır. Bu harcamalardan aktifleştirilerek amortismana
tabi tutulması gerekenler de gerçekleştirildikleri dönemde amortisman öncesi tutarlarıyla bu hesaplamada dikkate
alınacaktır.
Mükellef tarafından yapılsa dahi faiz giderleri ve
bina maliyetleri gibi yürütülen yazılım, tasarım ve Ar-Ge
faaliyeti ile doğrudan ilişkili olmayan her türlü maliyet unsuru hem toplam
harcamalar hem de nitelikli harcamalar dışında tutulur. Dolayısıyla, faiz
gibi finansman giderleri ve binalara ilişkin amortismanlar,
kiralar, ısıtma, aydınlatma, su, temizlik, güvenlik, bakım, onarım, vergi,
resim ve harçlar ile genel yönetim giderlerinden verilen paylar gibi yürütülen
yazılım, tasarım ve Ar-Ge faaliyetleriyle
doğrudan ilişkili olmayan harcamalar hesaplamada dikkate alınmayacaktır.
İstisnanın uygulanacağı kazanç kısmının tespitinde,
gayrimaddi hak satın alma bedelleri (lisans ve
benzeri bedeller dahil) ve ilişkili kişilerden
sağlanan fayda ve hizmet bedelleri toplam harcama tutarına dahil edilirken,
nitelikli harcamalar tutarına dahil edilmez. Ancak, Avrupa Birliğine tam
üyeliğin gerçekleştiği tarihi içeren vergilendirme döneminin sonuna kadar,
yurt içinde yerleşik ilişkili kişilerden sağlanan fayda ve hizmet bedelleri
nitelikli harcamalar tutarına dahil edilebilir.
Mükellefler nitelikli harcama tutarını yüzde 30’una
kadar artırabilir. Şu kadar ki, bu şekilde artırılan nitelikli harcama
tutarı toplam harcama tutarını aşamaz.
Örnek: (A) Ltd. Şti. 22/11/2017
tarihinde teknoloji geliştirme bölgesinde başlattığı Ar-Ge
projesi çerçevesinde, kendisi tarafından yapılan ve gayrimaddi
hak ile doğrudan bağlantılı 105.000. – TL harcama gerçekleştirmiştir.
Ayrıca, projeyle doğrudan bağlantılı olmayan, bina kirası ve kredi faizine
yönelik 30.000. – TL gidere katlanmış, projede kullanacağı bir gayrimaddi hakkı 35.000. – TL bedelle satın almış ve
ayrıca yurt dışı ilişkili kişiden 10.000. – TL tutarında mühendislik
hizmeti sağlamıştır.
Şirket bu projesini tamamlayarak ilgili mevzuat
çerçevesinde patent aldıktan sonra projeye ilişkin gayrimaddi
hakkını satmış ve bu satıştan 1.000.000. – TL kazanç elde etmiştir.
Bu durumda, projeyle doğrudan bağlantılı olmayan
30.000. – TL harcama, gayrimaddi hakkın
satışından doğan kazancın istisna uygulanacak kısmına ilişkin hesaplamada
nitelikli harcamalar ile toplam harcamalara dahil
edilmeyecektir. Ayrıca bu hesaplamada, şirketin satın aldığı gayrimaddi hakkın maliyet bedeli ile yurt dışı ilişkili
kişiden sağlanan fayda ve hizmet tutarı toplam harcamaya dahil
edilecek; nitelikli harcama tutarına ise dahil edilmeyecektir.
Buna göre;
– Nitelikli harcama = 105.000. – TL
– Toplam harcama = 105.000. – TL + 35.000. – TL +
10.000. – TL
= 150.000.
– TL
– İstisna oranı = Nitelikli harcama / Toplam
harcama
= 105.000.
– TL / 150.000. – TL
= %70
Bu durumda, bu projeyle ilgili gayrimaddi
hakkın satışından elde edilen kazancın %70’lik kısmı olan (1.000.000. – TL
x %70=) 700.000. – TL için istisna uygulanacaktır.
Ayrıca, Bakanlar Kurulu Kararında belirtilen %30
artırım oranının uygulanması durumunda, istisna oranı aşağıdaki şekilde
hesaplanacaktır.
– Nitelikli harcama
= 105.000. – TL
– %30 artırımlı
tutar = 105.000. – TL +
(105.000. – TL x %30)
=
136.500. – TL
– Toplam harcama = 150.000. – TL
– İstisna
oranı = Nitelikli harcama / Toplam harcama
=
136.500. – TL / 150.000. – TL
=
%91
Bu durumda, Bakanlar Kurulu Kararı kapsamında
nitelikli harcama tutarının %30 oranında artırılarak dikkate alınması
sonucunda, mükellefin bu projesiyle ilgili gayrimaddi
hakkının satışından elde ettiği kazancın %91’lik kısmı olan (1.000.000. –
TL x %91=) 910.000. – TL için istisnadan yararlanılabilecektir.
Satın alınan gayrimaddi
hakların mükellefin birden fazla projesinde kullanılması durumunda, her bir
projeyle ilgili toplam harcama tutarının tespitinde, bu gayrimaddi
hakka ilişkin hesaplanan amortismanların her bir
projeye dağıtım oranı nispetinde gayrimaddi
hakkın maliyet bedelinden pay verilecektir.
Dışarıdan sağlanan fayda ve hizmetlerin birden
fazla projede kullanılması durumunda, her bir projeyle ilgili toplam
harcama tutarının tespitinde, bu fayda ve hizmet tutarlarından her bir
projeye verilen pay nispetinde bu fayda ve hizmetlerin bedelinden pay
verilecektir.
Avrupa Birliğine tam üyeliğin gerçekleştiği tarihi
içeren vergilendirme döneminin sonuna kadar, teknoloji geliştirme
bölgelerinde faaliyette bulunan bir başka kurumla devir, birleşme veya
bölünme işlemine girişilmesi halinde devralınan, birleşilen
veya bölünen kurum tarafından daha önce bu bölgelerde yapılmış olan
nitelikli harcamalar da, bu bölümdeki açıklamalar çerçevesinde muameleye
tabi tutulabilir.”
MADDE 7 –
Aynı Tebliğin “5.12.3.1. Yasal
düzenleme” başlıklı bölümünün sonuna aşağıdaki paragraflar eklenmiştir.
“Öte yandan, 9/2/2017
tarihli ve 6772 sayılı Serbest Bölgeler Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun4 7 nci maddesiyle
Serbest Bölgeler Kanununun geçici 3 üncü maddesinin ikinci fıkrasının (a)
bendinde yapılan değişiklikle serbest bölgelerde, bakım, onarım, montaj, demontaj, elleçleme,
ayrıştırma, ambalajlama, etiketleme, test etme, depolama hizmeti
alanlarında faaliyette bulunan ve hizmetin tamamını Türkiye’de yerleşmiş
olmayan kişilerle, işyeri, kanuni ve iş merkezi yurt dışında bulunanlara
veren hizmet işletmelerinin, söz konusu hizmetlere konu malların serbest
bölgelerden Türkiye’ye herhangi bir şekilde girişi olmaksızın yabancı bir
ülkeye gönderilmesi şartıyla bu hizmetlerden elde ettikleri kazançları da
istisna kapsamına alınmıştır. Dolayısıyla, serbest bölgelerde, bakım,
onarım, montaj, demontaj, elleçleme,
ayrıştırma, ambalajlama, etiketleme, test etme, depolama hizmeti
alanlarında faaliyette bulunan ve bu hizmetlerin tamamını Türkiye’de
yerleşmiş olmayan kişilerle, işyeri, kanuni ve iş merkezi yurt dışında
bulunanlara veren hizmet işletmelerinin, söz konusu değişikliğin yürürlüğe
girdiği 24/2/2017 tarihinden itibaren bu
hizmetlerden elde ettikleri kazançları, anılan hizmetlere konu malların
serbest bölgelerden Türkiye’ye herhangi bir şekilde girişi olmaksızın
yabancı bir ülkeye gönderilmesi şartıyla, kurumlar vergisinden istisnadır.
Yapılan bu düzenleme ile 24/2/2017
tarihinden önce yalnızca üretici kullanıcılara tanınan kurumlar vergisi istisnasının,
hizmet ihracatının geliştirilmesi amacıyla bakım, onarım, montaj, demontaj, elleçleme,
ayrıştırma, ambalajlama, etiketleme, test etme ve depolama hizmetlerine de
sağlanması amaçlanmıştır. Bu hizmetler, fiziki olarak serbest bölgede
verilmekle birlikte, yararlanıcısının yurt dışında yerleşik olması ve
Türkiye’ye dönüşlerinin olmaması şartları aranacaktır. Söz konusu istisna,
bu yöndeki faaliyetlerin bütünüyle yurt dışına yönelik olması halinde
yararlanılabilecek bir vergi istisnası olduğundan, bu kapsamda ruhsat
alacak firmaların yalnızca yurt dışına yönelik olarak faaliyette bulunması
gerekmektedir.”
Tebliğ olunur.
––––––––––––––––––––––––––––
1 26/2/2016 tarihli ve 29636 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
2 1/7/2017 tarihli ve 30111 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanmıştır.
3 27/3/2018 tarihli ve 30373 (2. Mükerrer) sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanmıştır.
4 24/2/2017 tarihli ve 29989 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.
|