Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
SU ÜRÜNLERİ YETİŞTİRİCİLİĞİ DESTEKLEME TEBLİĞİ
(TEBLİĞ NO: 2018/24)
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı; 21/2/2018
tarihli ve 2018/11460 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
2018 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Karar kapsamında su
ürünleri yetiştiriciliği yapanlara verilecek su ürünleri desteği ile ilgili
usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, Bakanlıktan onaylı
su ürünleri yetiştiricilik belgesine sahip, su ürünleri kayıt sistemine
kayıtlı yetiştiricilere yapılacak su ürünleri desteği ile ilgili hususları
kapsar.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları bu Tebliğ
kapsamındaki desteklemelerden yararlanamaz.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğ, 21/2/2018 tarihli
ve 2018/11460 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan 2018
Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Kararın 10 uncu maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığını,
b) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
c) Balık Tanıma Kartı (Etiket): Su Ürünleri
Yetiştiricileri Üretici Merkez Birliği tarafından hazırlanan ve üyesi
olduğu birliğin ismi, yetiştiricinin adı veya unvanı ve balık türünün yer
aldığı balıkların solungaçlarına takılan kartı,
ç) Entansif yetiştiricilik: Tamamen dıştan
yemlemeye dayalı yoğun yetiştiriciliği,
d) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini,
e) Kapalı Sistem Üretim: Üretimde kullanılan suyun,
mekanik ve biyolojik araçlar serisinin kullanılarak dışkı ve yem
artıklarının uzaklaştırılması, kalite ve kimyasal yapı bakımından oksijence
zenginleştirilmesi, karbondioksitin uçurulması, ozon ve/veya UV ile muamele
gibi bazı işlemlere tabi tutulduktan sonra yetiştiricilik sisteminde tekrar
kullanımı esasına dayanan, daha az su kullanımı, birim hacimden yüksek
verim, daha iyi büyüme ve yemden daha fazla yararlanmayı sağlayan, yer ve
tür serbestisi olan ve daha az çevresel etki ile ürün alabilmeyi temin eden
tam kontrollü su ürünleri yetiştiricilik sistemini,
f) Kilogram Üstü Alabalık: Hasat edildiğinde 1
adetinin ağırlığı 1.25 (bir kilo iki yüz elli gram) kilogram ve üzeri
ağırlıkta olan tüm alabalık türlerini,
g) Kuluçkahane: Su ürünleri damızlık
materyallerinden yumurta ve yavru materyal elde etmek üzere kurulan ve
Bakanlıktan onaylı kuluçkahane işletmelerini,
ğ) Satış belgesi: İşletmede yetiştirilen balıkların
hasat edilerek satışının yapıldığını gösteren satış faturasının aslı, ikinci
sureti veya e-fatura, perakende satış fişi ya da müstahsil makbuzunu,
h) Su Ürünleri Kayıt Sistemi (SKS): Bakanlık
bünyesinde kurulu bulunan su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin
merkezi bir veri tabanında toplandığı sistemi,
ı) Su ürünleri kuluçkahane belgesi: Su ürünleri
damızlık materyallerinden yumurta ve yavru materyaller elde etmek için
kurulan tesislere Bakanlıkça verilen geçerli belgeyi,
i) Su ürünleri yetiştiriciliği: Su ürünlerinin
entansif olarak yetiştirilmesini,
j) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri
üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlıkça verilen geçerlilik
süresi devam eden belgeyi,
k) Yetiştirici/üretici: Kamu kurum ve kuruluşları
hariç, Bakanlıkça su ürünleri yetiştiriciliği faaliyetinde bulunmak üzere
izin verilen gerçek ve tüzel kişileri,
l) Yetiştirici/üretici örgütü: 29/6/2004 tarihli ve
5200 sayılı Tarımsal Üretici Birlikleri Kanunu ile 24/4/1969 tarihli ve
1163 sayılı Kooperatifler Kanununa göre kurulmuş su ürünleri
yetiştiriciliği konusunda faaliyet gösteren ve merkez birliği düzeyinde
örgütlenmiş üretici merkez birliği, üretici birlikleri ve kooperatifleri,
m) Yetiştiricilik işletmesi: Bakanlıktan onay
alınarak su ürünleri yetiştiriciliğinin yapıldığı yerleri,
ifade eder.
Su
ürünleri desteği
MADDE 5 –
(1) Su ürünleri yetiştiriciliği
yapanlara su ürünleri desteği aşağıda belirtilen esaslara göre yapılır:
a) Ürün desteklemesi kapsamındaki türler; alabalık,
midye ve yeni türler (mersin, kalkan, fangri, mercan, sinagrit, lahoz,
sivri burun karagöz, minekop, eşkine, sargoz, mırmır, sarıağız, sarıkuyruk,
trança, yayın, şabut, karabalık, yılan balığı, tilapya, kerevit, karides,
sülük, karadeniz alası, kırmızı benekli alabalıklar)’dir.
b) Entansif olarak yetiştiriciliği yapılan bütün
balık türleri balık tanıma kartı (etiket) desteklemesi kapsamındadır.
c) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi bulunan ve bu
maddenin (a) bendinde belirtilen türlerin entansif şekilde yetiştiriciliğini
yapanlar ile midye yetiştiriciliği destekleme kapsamındadır.
ç) Kapalı sistemde su ürünleri yetiştiricilik
projesine sahip olup projesine uygun üretim yapan üreticilere, ürettikleri
ürünün tamamı için, 2018 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin
Kararda belirlenen destekleme birim fiyatı kadar destekleme yapılır.
d) Kilogram üstü alabalık yetiştiren üreticilere;
2018 Yılında Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Kararda belirtilen
üretim miktarları esas alınarak belirlenen destekleme birim fiyatına
ilaveten söz konusu Kararda belirtilen üretim miktarları esas alınarak
belirlenecek tutarda ilave destekleme ödemesi yapılır.
e) Ürünlerini piyasada balık tanıma kartlı (etiket)
olarak satmak isteyen üreticilere; 2018 Yılında Yapılacak Tarımsal
Desteklemelere İlişkin Kararda belirtilen üretim miktarları esas alınarak
belirlenen destekleme birim fiyatına ilaveten söz konusu Kararda belirtilen
üretim miktarları esas alınarak belirlenecek tutarda ilave destekleme
ödemesi yapılır.
f) Bir işletmenin ürün desteğinden
yararlanabileceği miktarın hesaplanmasında;
1) Denizlerde Bakanlıkça belirlenmiş olan aynı
potansiyel alanda, aynı baraj gölünde veya bölgelere ayrılmış baraj
göllerinde aynı bölge içerisinde, aynı gerçek ve tüzel kişilere ait birden
fazla yetiştiricilik işletmesi var ise bu işletmeler tek bir işletme olarak
kabul edilir ve destekleme ödemesi buna göre yapılır.
2) Desteklemede, denizlerde Bakanlıkça belirlenmiş
olan aynı potansiyel alanda, aynı baraj gölünde veya bölgelere ayrılmış
baraj göllerinde aynı bölge içerisinde, aynı gerçek ve tüzel kişilere ait birden
fazla yetiştiricilik işletmesi ile ilgili olarak 2018 Yılında Yapılacak
Tarımsal Desteklemelere İlişkin Kararın yayım tarihinden önceki tesis
sahipleri esas alınır. Kararın yayımlandığı 26/2/2018 tarihinden sonra
yapılan bu tesislerle ilgili devirler destekleme kapsamı dışındadır.
3) Bir işletmenin desteklemeden faydalanabileceği
en fazla miktar yılda, 2018/11460 sayılı Bakanlar Kurulu Kararında
belirtilen 500.000 kilogram ile sınırlı olup 250.000 kilograma (250.000
kilogram dahil) kadar olan kısmına birim fiyatın tamamı, 250.001-500.000
kilogram (500.000 kilogram dahil) olan kısmı için birim fiyatın % 50’si
dikkate alınır.
4) İşletmenin su ürünleri yetiştiricilik
belgesinde, tesis (proje) kapasitesi (ton/yıl) için belirtilen mevcut durumdaki
kapasite dikkate alınır.
5) 6 ncı maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinde
istenen satış belgelerindeki kilogram fiyatları Su Ürünleri Yetiştiricileri
Üretici Merkez Birliğinin görüşü alınarak Bakanlık tarafından açıklanacak
ürünün kilogram/maliyet değerinin % 75’inden düşük olan satış belgeleri ile
kilogram/maliyet değerinin % 50’sinden düşük olan balık yemine ait
faturalar destekleme kapsamı dışındadır.
6) Ürüne ait satış belgelerinde ve/veya hasat
tespit tutanağında belirtilen miktar, bu miktarın hesaplanmasında 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (n) bendinde belirtilen canlı ürünlere ait
satış belgeleri hariç, yetiştiricilik işletmeleri arasında yapılan ürün
alışverişlerine ait satış belgelerindeki miktarlar hesaplanmaya dahil
edilmez.
7) Yetiştirilen türe göre hasat edildiği ağırlığa
ulaşması için balık besleme bilimi bakımından gerekli olan yeme ait fatura
dikkate alınır.
8) Yetiştiriciliği yapılan ürünün büyüme süresi
dikkate alınır.
9) İşlenmek suretiyle fileto veya füme olarak
satışı yapılan ürünlerde, ürüne ait faturalarda belirtilen miktarın iki
katı dikkate alınır.
10) 5 inci maddenin birinci fıkrasının (n) bendinde
belirtilen şekilde üretimi yapan işletmeler için son satışın yapıldığını
gösteren satış belgelerindeki miktardan, aynı ürüne ait ilk hasat için
düzenlenen satış belgelerindeki veya hasat tespit tutanağındaki miktar
düşüldükten sonra kalan miktar dikkate alınır.
11) İlk defa yetiştiriciliğe başlayan işletmeler
ile kapasite artırımında bulunan işletmeler için yetiştiricilik belgesindeki
onay tarihi, diğer mevcut işletmelerde ise yavruların işletmeye geliş
tarihi, balıkların büyüme süresinin başlangıcı esas alınır ve belirtilen
hususlara uyumlu olması aranır.
g) Aynı işletmede birden çok türün yetiştirilmesi
halinde, (f) bendinin (3) numaralı alt bendinde belirtilen kapasite
sınırlamaları bu işletmeler için de geçerli olup bu durumdaki işletme
sahipleri il/ilçe müdürlüğüne, ürünlerini hasat etmeden önce müracaat
ederek yetiştirdiği türlerle ilgili tespit yaptırmak zorundadır. Türlerle
ilgili desteklemelerde yetiştiricilik belgesindeki oranlar esas alınır.
ğ) Yetiştirdiği ürünlerini fileto veya füme olarak
Bakanlıktan onaylı işletmelerde işlenmesi suretiyle pazarlayanların
işlenmiş ürünlerine ait satış faturaları, satış belgesi olarak kabul
edilir.
h) İşletmesinde yetiştirdiği yavru balıkları başka
işletmelerden satın alanlar, bu balıkları Bakanlıktan izinli kuluçkahanelerden,
su ürünleri yetiştiricilik belgesinde yavru üretim izni olan işletmelerden,
üniversite veya araştırma enstitülerine ait kuluçkahanelerden temin
ederler.
ı) İşletmesinde yetiştirdiği yavru balıkları başka
işletmelerden değil de Bakanlıktan yavru balık üretme izni olan kendisine
ait başka bir işletmesinden temin edenler, yavrunun temin edildiği
işletmenin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne, Ek-1’de yer alan Su Ürünleri
Yavru Balık Tespit Tutanağını düzenletmek ve bu tutanağı yavru balıkların
götürüldüğü işletmenin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne ibraz etmek
zorundadır.
i) Karada ve baraj göllerinde kurulu olan alabalık
yetiştiricilik işletmelerinden, projesinde yavru üretim izni olmadığı
halde, başkasına satmamak kaydıyla, sadece işletmesinin ihtiyacı olan
yavruyu kendi işletmesinde üreten işletmeler il/ilçe müdürlüğüne müracaat
ederek yavru tespit tutanağı düzenletmek zorundadır.
j) Kilogram üstü alabalık üretmek isteyen
yetiştiricilerin, il/ilçe müdürlüğüne müracaat ederek proje değişikliğine
gerek kalmaksızın kilogram üstü alabalık yetiştiriciliği yapma talebinde
bulunması ve mevcut durumlarını Ek-6’da yer alan Kilogram Üstü Alabalık
Tespit Tutanağı ile tespit ettirmeleri zorunludur. Kilogram Üstü Alabalık
Hasat edecek yetiştiricilerin İl/İlçe Müdürlüğüne başvurarak Ek-7’de yer
alan Kilogram Üstü Alabalık Hasat Tespit Tutanağını düzenlettirmeleri ve bu
ürünler için düzenlenecek satış belgelerinde de ürünün kilogram üstü
olduğunu belirtmeleri zorunludur.
k) Balık tanıma kartı (etiket) desteğinden
yararlanmak isteyen üreticiler, etiketleme işleminin yapılacağı yerin
il/ilçe müdürlüğüne müracaat ederek Ek-8’de yer alan Balık Tanıma Kartı
(Etiket) Tespit Tutanağı düzenletmek zorundadır. Etiketlemenin farklı bir
ilde yapılması durumunda, bu tutanak iki nüsha olarak düzenlenir ve bir
nüshası düzenlendiği il/ilçe müdürlüğü tarafından üretim yapılan tesisin
bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne gönderilir.
l) Destekleme verilecek balık tanıma kart (etiket)
miktarı, su ürünleri yetiştiricilik belgesindeki proje kapasitesine (fiili
kapasite) tekabül eden balık adedinden fazla olamaz. Desteklemeye esas
balık tanıma kart (etiket) adedinin hesaplanmasında;
1) Porsiyonluk alabalık, karadeniz alası ve kırmızı
benekli alabalıklar (Salmo Türleri), yetiştiriciliğinde 1 (bir) kilogram
için en fazla 4 (dört) adet,
2) Çipura, levrek yetiştiriciliğinde 1 (bir)
kilogram için en fazla 3 (üç) adet,
3) Yeni tür yetiştiriciliğinde 1 (bir) kilogram
için en fazla 2 (iki) adet,
4) Kilogram üstü balık yetiştiriciliğinde 1 (bir)
kilogram balık üretimi için 1 (bir) adet kart,
esas alınır.
m) Yetiştirilen ürünlerin büyüme sürelerinin
belirlenmesinde, yetiştiriciliği yapılan tür, bölgenin çevre özellikleri ve
yetiştirme sistemi il müdürlüğünce göz önünde bulundurulur.
n) Balıkları işletmesine yavru balık olarak değil,
daha büyük ve değişik ağırlıklarda koymak suretiyle yetiştiricilik
yapanların; balıkların temin edildiği işletmenin bulunduğu il/ilçe
müdürlüğüne düzenlettirecekleri Ek-2’de yer alan Su Ürünleri Hasat Tespit
Tutanağında “canlı” ibaresinin belirtilmesi zorunludur. Bu belge balıkların
götürüldüğü işletmenin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne ibraz edilir ve bu
balıklar il/ilçe müdürlüğü elemanları nezaretinde işletmeye bırakılır.
Hasat tespit tutanağı üzerine balıkların bırakıldığı tarih, saat, tür ve
miktarı kaydedilerek imzalanır. Balıklarını başkasına ait işletmeden temin
ediyorlar ise satış belgesinde “canlı” ibaresinin de yer alması zorunludur.
Bu kapsamda sadece iç sular da yetiştirilip denizlere taşınarak
büyütülmesine devam edilen canlı balıklar desteklenir.
o) Ürünleri için hasat tespit tutanağı düzenletmesi
zorunlu olan yetiştiriciler, il/ilçe müdürlüğüne, ürününü hasat etmeden en
az beş gün önce dilekçe ile müracaat etmek zorundadır. Hasat tespit
tutanağına etiket durumu, hasat edilen balığın ortalama ağırlığı yazılıp en
az iki görevli tarafından üç suret olarak tanzim edilerek iki sureti ürün
sahibine verilir.
ö) Desteklemeden yararlanmak isteyen yetiştiriciler,
en geç 1/12/2018 tarihine kadar, yetiştiricilik tesisinin bulunduğu il/ilçe
müdürlüğüne müracaat etmek ve bu Tebliğ kapsamında istenen belgeleri teslim
etmek zorundadır. Belirtilen son müracaat tarihine kadar müracaatta
bulunmuş yetiştiricilerin, Aralık ayına ait satış belgeleri veya hasat
tespit tutanakları en geç 11/1/2019 tarihine kadar teslim edilebilir.
Müracaat
MADDE 6 – (1) Desteklemeden yararlanmak isteyen üreticiler,
faydalanmak istedikleri su ürünleri desteği için aşağıdaki belgelerden
gerekli olanlarla yetiştiricilik tesisinin bulunduğu il/ilçe müdürlüğüne
müracaat ederler:
a) Ek-3’te yer alan Su Ürünleri Yetiştiriciliği
Destekleme Müracaat Dilekçesi.
b) Bakanlıkça belirlenecek bilgilerin yer aldığı ve
Su Ürünleri Yetiştiricileri Üretici Merkez Birliği tarafından balık tanıma
kartı kullananlar için verilen belge ile bir adet örnek balık tanıma kartı.
c) Yetiştirdiği ürünün satın alındığını gösteren
satış belgesi ve/veya Su Ürünleri Yavru Balık Tespit Tutanağı (son müracaat
tarihine kadar istendiği zaman).
ç) Hasat edilen ürünün satıldığını gösteren satış
belgesi ve/veya Su Ürünleri Hasat Tespit Tutanağı (son müracaat tarihine
kadar istendiği zaman).
d) Ek-7’ de yer alan Kilogram Üstü Alabalık Hasat
Tespit Tutanağı.
e) Ek-8’ de yer alan Balık Tanıma Kartı (Etiket)
Tespit Tutanağı.
f) Su ürünleri yetiştiriciliği ile ilgili üretici
birliği veya kooperatife üyelik belgesi. (Bulunmayan yerlerde bu belge
istenmez.)
g) İşletmesinde yetiştirdiği balığın satın alındığı
işletmenin kuluçkahane veya işletmesinde yavru üretim izninin olduğu su
ürünleri yetiştiricilik belgesinin sureti, yavru balıkların üniversite veya
araştırma kuruluşlarından temin edilmesi halinde ise bu kurumlar tarafından
satışın yapıldığını gösterir belge.
ğ) Proje kapasiteleri 10 ton/yıl üzerinde olan
üreticilerin kullandıkları yeme ait fatura (son müracaat tarihine kadar
istendiği zaman).
h) Yetiştiricilik belgesi fotokopisi.
İl/İlçe
müdürlüğü tarafından yapılacak iş ve işlemler
MADDE 7 – (1) Desteklemeden yararlanmak üzere yapılan
müracaatlar, il/ilçe müdürlüğü tarafından bu Tebliğ kapsamında istenen
belge ve belgelerdeki bilgiler kontrol edilerek Su Ürünleri Kayıt Sistemine
(SKS) kaydedilir ve veri girişleri yapılır.
(2) İl/ilçe müdürlüğü tarafından, SKS’ye girilen
bilgiler esas alınarak Ek-4’te yer alan Su Ürünleri Destekleri İcmal-1’ler
oluşturulur. Oluşturulan Su Ürünleri Destekleri İcmal-1’ler il/ilçe
müdürlüğü ilan panosunda, her dönem sonunu takip eden ilk beş mesai günü
askıya çıkarılır. Askıya çıkarma ve indirme işlemi en az iki görevli
tarafından tutanağa bağlanır.
(3) Su Ürünleri Destekleri İcmal-1’lere yapılacak
itirazlar askı süresi içinde il/ilçe müdürlüğüne yapılır. İtirazlar askı
süresi içinde değerlendirilerek il/ilçe müdürlüğü tarafından karara
bağlanır. Askı süresince herhangi bir itiraz olmaz ise icmaller kesinleşmiş
kabul edilir.
(4) İlçe müdürlüğünce düzenlenen Su Ürünleri
Destekleri İcmal-1’ler askıdan indirilmesini müteakip onaylanarak en geç
beş iş günü içinde il müdürlüğüne gönderilir.
(5) İl müdürlüğüne gelen onaylı Su Ürünleri
Destekleri İcmal-1’ler, SKS’deki kayıtları üzerinden kontrol edilerek
Ek-5’te yer alan Su Ürünleri Destekleri İcmal-3’ler düzenlenip onaylanarak
beş iş günü içerisinde Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğüne
gönderilir.
Üye
yetiştiricilerden kesinti
MADDE 8 – (1) Yetiştirici örgütlerine üyelik şartı aranan
destekleme ödemelerinde, merkez birliğini kurmuş olan; Tarımsal Üretici
Birlikleri Kanununa göre kurulmuş üretici birlikleri ve/veya Bakanlıkça
kuruluşuna izin verilen Kooperatifler Kanununa göre kurulmuş su ürünleri
kooperatif üyelerinden, hak ettikleri desteklerden hizmet bedeli olarak
ödenen desteğin % 2’si oranında birim kooperatif veya il/ilçe birliklerine,
kesinti yapılan bu bedelin içerisinden de % 20’si oranında üst kooperatif
veya merkez birliğine Çiftçi Örgütlerini Güçlendirme adı altında kesinti
yapılır.
Ödemelerin
aktarılması
MADDE 9 –
(1) Bu Tebliğde yer alan
desteklemelerden faydalanacak örgütlü üreticilere yapılacak ödemeler, 4
üncü maddenin birinci fıkrasının (l) bendinde tanımlanan merkez
birliklerine üye olmak ve üye olduğuna dair belgeyi müracaat sırasında
ibraz etmek koşuluyla 8 inci maddede belirtilen oranlarda Çiftçi
Örgütlerini Güçlendirme adı altında kesinti yapıldıktan sonra kalan miktar
doğrudan üreticiye ödenir. Yetiştirici örgütlerine üyelik şartı aranmayan
yetiştiricilere ise kesinti yapılmadan ödeme yapılır.
Yetki ve
denetim
MADDE 10
– (1) Bu Tebliğde yer almayan
hususlarda ve taşrada oluşacak problemlerin çözümünde, 2018 Yılında
Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Kararda ve bu Tebliğde belirtilen
hususlara aykırı olmamak koşuluyla il/ilçe müdürlüğü yetkilidir.
(2) İl/İlçe müdürlüğü bu Tebliğ kapsamındaki
desteklemelerle ilgili üretim süreci dahil her türlü denetimi yapmaya ve
buna ilişkin bilgi ve belge istemeye yetkilidir.
(3) Bu Tebliğde belirtilen desteklemelerle ilgili
hususlarda il/ilçe müdürlüğü tarafından yapılan denetimlerde, ilgililer
gerekli kolaylığı göstermek ve her türlü bilgi ve belgeyi vermek
zorundadır.
(4) Destekleme ödemelerinin denetimini sağlayacak
tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Bu amaçla yapılacak çalışmalarda
gerektiğinde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kooperatifler, ziraat
odaları ve birliklerin hizmetlerinden yararlanılır.
Haksız
ödemelerin geri alınması ve hak mahrumiyeti
MADDE 11
– (1) Bu Tebliğde belirtilen
yetkili merciler, bu Tebliğ gereği kendilerine ibraz edilen belgelerin
yetkileri kapsamındaki kontrollerinden ve kendi hazırladıkları belgelerden
sorumludur. Desteklemeden yararlanmak üzere ibraz edilen belgelerin
sorumluluğu ilgilisine aittir. Bu yükümlülüğü yerine getirmeyerek haksız
yere ödemeye neden olanlar ile haksız yere ödemelerden yararlanmak üzere
sahte veya içeriği itibarıyla gerçek dışı belge düzenleyen ve kullanan
ilgililer hakkında gerekli cezai, hukuki ve idari işlemler yapılır.
(2) Haksız yere yapılan destekleme ödemeleri, ödeme
tarihinden itibaren 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının
Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı
oranları dikkate alınarak hesaplanan kanunî faizi ile birlikte anılan Kanun
hükmüne göre geri alınır. Haksız ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan,
belge veya belgeleri düzenleyen gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak
tutarların tahsilinde müştereken sorumlu tutulurlar.
(3) Bu Tebliğ kapsamında yapılan destekleme
ödemelerinden, idari hata sonucu düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler
hariç, haksız yere yararlandığı tespit edilen üreticiler ile idari hata
sonucu sehven yapılan fazla ödemeyi iade etmeyen üreticiler beş yıl süreyle
Bakanlıkça sağlanan hiçbir destekleme programından yararlandırılmazlar.
Sorumluluk
MADDE 12
– (1) Desteklemeden yararlanmak
üzere bu Tebliğ gereği ibraz edilen bilgi ve belgelerin doğruluğundan
öncelikle belgeyi ibraz eden ve yetkileri kapsamında onaylayan ve verileri
giren kişi ve kurumlar sorumludur. Destekleme ödemesi yapılan belgeler
istenildiğinde ibraz edilmek üzere ilgili birimler tarafından beş yıl süre
ile saklanır.
Kaynak
aktarımı ve ödemeler
MADDE 13
– (1) 2018 Yılında Yapılacak
Tarımsal Desteklemelere İlişkin Karar kapsamında yapılan destekleme
ödemeleri kamu kaynağı olduğundan hak sahibinin hesabına aktarılmadan önce
haciz/icra, temlik ve benzeri işlemler yapılmaz.
(2) Desteklemeler için gerekli kaynak, bütçede
hayvancılığın desteklenmesi için 2019 yılında ayrılan ödenekten karşılanır
ve gerekli paranın aktarılmasını müteakip Bakanlık tarafından Banka
aracılığı ile ödenir.
Yürürlükten
kaldırılan tebliğler
MADDE 14
– (1) 30/6/2012 tarihli ve 28339
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su Ürünleri Yetiştiriciliği Destekleme
Tebliği (Tebliğ No: 2012/50), 29/5/2013 tarihli ve 28661 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Su Ürünleri Yetiştiriciliği Destekleme Tebliği (Tebliğ
No: 2013/26), 7/6/2014 tarihli ve 29023 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Su Ürünleri Yetiştiriciliği Destekleme Tebliği (Tebliğ No: 2014/27),
24/5/2015 tarihli ve 29365 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su Ürünleri
Yetiştiriciliği Destekleme Tebliği (Tebliğ No: 2015/20), 3/8/2016 tarihli
ve 29790 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Su Ürünleri Yetiştiriciliği
Destekleme Tebliği (Tebliğ No: 2016/33), 14/10/2017 tarihli ve 30210 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Su Ürünleri Yetiştiriciliği Destekleme Tebliği
(Tebliğ No: 2017/38) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ 1/1/2018
tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|