Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
GAZ YAKAN CİHAZLARA DAİR YÖNETMELİK
(2016/426/AB)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, gaz
yakan cihazların ve donanımların normal olarak kullanıldığı durumlarda
insanların, evcil hayvanların ve eşyaların güvenliğini tehlikeye atmayacak
şekilde piyasaya arz edilmesini ve/veya hizmete alınmasını sağlamaktır.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, gaz yakan
cihazları ve bunların donanımlarını kapsar.
(2) Özel olarak tasarlanmış aşağıda belirtilen
cihazlar bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır:
a) Endüstriyel tesislerde gerçekleştirilen
endüstriyel işlemlerde kullanım için,
b) Hava taşıtları ve demiryollarında kullanım için,
c) Laboratuvarlarda geçici kullanıma yönelik
araştırma amaçları için.
(3) İkinci fıkranın amaçları doğrultusunda,
tasarımın yalnızca belirli bir sürece veya kullanıma yönelik belirli bir
ihtiyacı ele almayı hedeflediği hallerde cihazın “özel olarak tasarlandığı”
kabul edilir.
(4) Bu Yönetmeliğin amaçları doğrultusunda,
aşağıdaki koşulların sağlanması durumunda bir cihazın “normal olarak
kullanıldığı” kabul edilir:
a) İmalatçının talimatlarına göre cihazın doğru
olarak montajının yapılması ve düzenli olarak bakımının sağlanması,
b) 6 ncı maddenin birinci fıkrası uyarınca yapılan
bildirimde belirtildiği gibi, gaz yakıtı kalitesindeki normal bir sapma ve
besleme basıncındaki normal bir dalgalanma ile birlikte kullanılması,
c) Üretim amacına uygun olarak veya makul bir
şekilde kullanılması.
(5) Cihazlar veya donanımlar için bu Yönetmelik
tarafından ele alınan hususların Birlik uyumlaştırılmış mevzuatı
kapsamındaki başka bir düzenleme tarafından daha belirgin bir biçimde ele
alınması durumunda, bu cihazlar ve donanımlara söz konusu hususlar
kapsamında bu Yönetmelik hükümleri uygulanmaz veya uygulanmasına son
verilir.
(6) Ek I’in 3.5. maddesinde belirtilen temel enerji
gereklerinin rasyonel kullanımı, 23/6/2010 tarihli ve 2010/643 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Enerji ile İlgili Ürünlerin
Çevreye Duyarlı Tasarımına İlişkin Yönetmelik hükümleri uyarınca kabul
edilen bir tedbirin kapsadığı cihazlara uygulanmaz.
(7) Bu Yönetmelik, yenilenebilir enerji
kaynaklarının kullanımının artırılması ve binaların enerji verimliliği ile
ilgili tedbirlerin alınması hususunda yetkili kuruluşların yükümlülüğünü
etkilemez.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 29/6/2001
tarihli ve 4703 sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve
Uygulanmasına Dair Kanunun 4 üncü maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AB: Avrupa Birliğini,
b) Akreditasyon: Bir ulusal akreditasyon kurumu
tarafından bir uygunluk değerlendirme kuruluşunun belirli bir uygunluk
değerlendirme faaliyetini yerine getirmek üzere ilgili ulusal ve
uluslararası standartların belirlediği gerekleri ve ilgili sektörel
düzenlemelerde öngörülen ek gerekleri karşıladığının resmi kabulünü,
c) Bakanlık: Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığını,
ç) Birlik uyumlaştırılmış mevzuatı: Ürünlerin
piyasaya arz edilmesine ilişkin koşulları uyumlaştıran AB mevzuatını,
d) CE işareti: İmalatçı tarafından cihaz ya da
donanıma “CE” işaretinin iliştirilmesini öngören teknik mevzuatın ilgili
bütün kurallarına uygun olduğunu gösteren işareti,
e) Cihazlar: Yemek pişirme, soğutma, iklimlendirme,
ortamı ısıtma, sıcak su elde etme, aydınlatma veya yıkama amacıyla
kullanılan gaz yakan cihazları ve ayrıca cebri üflemeli brülörleri ve bu
brülörler ile teçhiz edilen ısıtma elemanlarını,
f) Cihaz kategorisi: Cihaz kategori işaretinde
belirtildiği şekilde, bir cihazın emniyetli bir şekilde ve istenen
performans seviyesinde yanması için tasarlanmış gaz ailelerinin ve/veya gaz
gruplarının tespitini,
g) Dağıtıcı: Bir cihazı veya donanımı tedarik
zincirinde yer alarak piyasada bulunduran, imalatçı veya ithalatçı
dışındaki herhangi bir gerçek veya tüzel kişiyi,
ğ) Donanımlar: Bir cihaza takılmak üzere tasarlanan
veya monte edildiğinde bir cihaz meydana getiren emniyet, kontrol veya
ayarlama teçhizatını ve bunların kısmi montajlarını,
h) Enerji verimliliği: Bir cihazın performans
çıktısının enerji girdisine oranını,
ı) Endüstriyel işlem: Materyallerin, bitkilerin,
çiftlik hayvanlarının, hayvansal ürünlerin, gıda veya diğer ürünlerin
ticari kullanım amacıyla elde edilmesini, yetiştirilmesini, arıtılmasını,
işlenmesini, üretilmesini, imalatını veya hazırlanmasını,
i) Endüstriyel tesis: Belirli ulusal sağlık ve
emniyet düzenlemelerine tabi tutulan bir endüstriyel işlem olan ana
faaliyetin gerçekleştirildiği herhangi bir yeri,
j) Gaz ailesi: Bir Wobbe endeksi aralığı ile
birbirine bağlı, benzer yanma davranışı gösteren gaz yakıtları grubunu,
k) Gaz grubu: İlgili gaz ailesi bünyesindeki
belirli bir Wobbe endeksi aralığını,
l) Gaz yakıt: 1 bar mutlak basınç altında 15 °C
sıcaklıkta gaz halinde bulunan her türlü yakıtı,
m) Geri çağırma: Nihai kullanıcının elinde bulunan
bir cihazın veya cihaz imalatçısının elinde bulunan bir donanımın iade
edilmesini amaçlayan her türlü tedbiri,
n) Hizmete sunma: Bir cihazın nihai kullanıcı
tarafından ilk kullanımını,
o) İktisadi işletmeci: İmalatçı, yetkili temsilci,
ithalatçı ve dağıtıcıyı,
ö) İmalatçı: Bir cihazı veya bir donanımı imal eden
veya tasarlanmış veya imal edilmiş bir cihaza veya donanıma sahip olup söz
konusu cihazı veya donanımı kendi adı veya ticari markası altında
pazarlayan veya cihazı kendi amaçları doğrultusunda kullanan herhangi bir
gerçek veya tüzel kişiyi,
p) İthalatçı: Bir ürünü ithal ederek piyasaya arz
eden Türkiye’de yerleşik gerçek veya tüzel kişiyi,
r) Komisyon: Avrupa Komisyonunu,
s) Pişirme: Isı kullanımı yoluyla veya çok çeşitli
yöntemlerden yararlanarak tüketime yönelik gıda hazırlama veya ısıtma
tekniğini ya da uygulamasını,
ş) Piyasada bulundurma: Bir cihazın veya donanımın
ticari bir faaliyet yoluyla, bedelli veya bedelsiz olarak dağıtım veya
kullanım için piyasaya sağlanmasını,
t) Piyasadan çekme: Tedarik zincirindeki bir
cihazın veya donanımın piyasada bulunmasını önlemeyi amaçlayan her türlü
tedbiri,
u) Piyasaya arz: Bir cihazın veya donanımın
piyasada ilk kez bulundurulmasını,
ü) Teknik şartname: Bir cihaz veya donanım için
karşılanması gereken teknik gerekleri tanımlayan dokümanı,
v) TÜRKAK: Türk Akreditasyon Kurumunu,
y) Uygunluk değerlendirmesi: Bir cihaza veya
donanıma ilişkin olarak bu Yönetmelikte yer alan gereklerin yerine
getirilip getirilmediğini gösteren süreci,
z) Uygunluk değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon,
test, muayene ve belgelendirme dâhil olmak üzere uygunluk değerlendirme
faaliyetlerini gerçekleştiren kuruluşu,
aa) Uyumlaştırılmış standard: Uyumlaştırılmış
Avrupa Birliği mevzuatını uygulamak amacıyla Komisyonun talebine istinaden
kabul edilen bir Avrupa standardını,
bb) Üye ülke: Avrupa Birliği üyesi ülkeyi,
cc) Wobbe endeksi: Farklı bileşime sahip gaz
yakıtlarına ait yanma enerjisi veriminin bir cihazda kıyaslanmasında
kullanılan, gaz yakıtlarının birbiriyle değiştirilebilirlik göstergesini,
çç) Yanma: Gaz yakıtın oksijenle reaksiyona geçerek
ısı veya ışık ürettiği bir süreci,
dd) Yetkili temsilci: Bir imalatçıdan belirli
görevlerle ilgili olarak onun adına hareket etmek üzere yazılı vekalet
almış Türkiye’de yerleşik herhangi bir gerçek veya tüzel kişiyi,
ee) Yıkama: Kurutma ve ütüleme dâhil olmak üzere tüm
yıkama sürecini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Piyasada Bulundurma, Hizmete Sunma, Gaz Besleme
Koşulları,
Temel Gerekler, Serbest Dolaşım
Piyasada
bulundurma ve hizmete sunma
MADDE 5 – (1) Cihazlar, normal kullanımlarında sadece bu
Yönetmeliğe uygun olmaları koşuluyla piyasada bulundurulur ve hizmete
sunulur.
(2) Donanımlar, sadece bu Yönetmeliğe uygun
olmaları koşuluyla piyasada bulundurulur.
(3) Bu Yönetmelik, cihazların normal kullanımı
esnasında kişilerin, evcil hayvanların ve eşyaların korunmaları için
lüzumlu gördüğü ilave gerekleri koyması açısından Bakanlığın yetkisini
etkilemez. Ancak bu durum, cihazlarda tadilat yapılması anlamına gelmez.
Gaz
besleme koşulları
MADDE 6 – (1) Bakanlık, bu Yönetmeliğin yayımlanmasından
sonra, Türkiye’de kullanılan gaz türlerini ve gaz yakıtların mukabil
besleme basınç bilgilerini Ek II uyarınca ilgili formu kullanarak Ekonomi
Bakanlığı aracılığıyla Komisyona bildirir. Bunlarla ilgili olarak öngörülen
değişikliklerin açıklanmasını takip eden altı ay içinde söz konusu
değişiklikler de Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona bildirilir.
Temel
gerekler
MADDE 7 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki cihazlar ve
donanımlar, Ek I’de belirtilen temel gerekleri karşılamalıdır.
Serbest
dolaşım
MADDE 8 – (1) Bu Yönetmeliğe uygun cihazların, bu Yönetmelik
kapsamındaki hususlara ilişkin gerekçelerle piyasada bulundurulması ve
hizmete sunulması yasaklanmaz, kısıtlanmaz veya engellenmez.
(2) Bu Yönetmeliğe uygun donanımların, bu
Yönetmelik kapsamındaki risklere ilişkin gerekçelerle piyasada
bulundurulması yasaklanmaz, kısıtlanmaz veya engellenmez.
(3) Tanıtımı yapılan ilgili cihazların veya
donanımların bu Yönetmeliğe uygun olmadığını ve bunların uygun hale
getirilinceye kadar satılamayacağını gözle görülür bir işaretin açıkça
göstermesi kaydıyla, bu Yönetmeliğe uygun olmayan cihazların veya
donanımların fuarlarda, sergilerde, tanıtım faaliyetlerinde veya benzeri
etkinliklerde gösterilmesi engellenmez. Ancak bu tanıtım faaliyetleri
boyunca insanların, evcil hayvanların ve eşyaların güvenliğini sağlamak
için gerekli güvenlik önlemleri alınır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İktisadi İşletmecilerin Yükümlülükleri
İmalatçının
yükümlülükleri
MADDE 9 – (1) İmalatçı, piyasaya arz ettiği cihazların veya
donanımların ya da kendi amaçları için kullandığı cihazların Ek I’de
belirtilen temel gereklere uygun şekilde tasarlanmasını ve imal edilmesini
sağlar.
(2) İmalatçı, Ek III’te belirtilen teknik dosyayı
hazırlar ve 16 ncı maddede belirtilen ilgili uygunluk değerlendirmesi
yöntemini uygular veya uygulatır. Bir cihazın veya donanımın ilgili
gereklere uygunluğunun bu yönteme göre kanıtlanması halinde imalatçı bir AB
uygunluk beyanı hazırlar ve CE işaretini iliştirir.
(3) İmalatçı, teknik dosyayı ve AB uygunluk
beyanını cihazın veya donanımın piyasaya arz edilmesinden itibaren on yıl
süreyle muhafaza eder.
(4) İmalatçı, seri üretimin bu Yönetmeliğe uygun
olarak devam etmesi için prosedürlerin uygulanmasını sağlar. Bir cihazın
veya donanımın tasarımındaki veya özelliklerindeki değişiklikleri ve
cihazın veya donanımın uygunluğuna ilişkin olarak beyan edilen
uyumlaştırılmış standardlar ya da diğer teknik özellikler yeterince dikkate
alınır. İmalatçı, bir cihazın taşıdığı risklerle ilgili olarak;
tüketicilerin ve diğer kullanıcıların sağlık ve güvenliğini korumak
amacıyla piyasada bulunan cihazlardan numune alarak test eder, araştırır ve
gerekli görülmesi halinde uygunsuz bulunan ve geri çağrılan cihazlar ve
donanımlar hakkında şikâyetlerin bir kaydını tutar ve bu izleme faaliyetler
konusunda dağıtıcıları bilgilendirir.
(5) İmalatçı, cihazların ve donanımların tip, parti
veya seri numarası ya da ürünü tanımlamaya yarayan diğer bilgileri ve Ek
IV’teki ibareleri taşımasını sağlar. İmalatçı, cihaz veya donanım boyutunun
veya niteliğinin buna izin vermediği durumlarda, gerekli bilgilerin cihazın
veya donanımın ambalajında veya beraberindeki dokümanlarda yer almasını
sağlar.
(6) İmalatçı, cihazın üzerinde veya mümkün olmadığı
durumlarda ambalajı üzerinde veya cihazla birlikte verilen belgede, kendi
adını, tescilli ticari unvanını veya tescilli ticari markasını ve iletişime
geçilebilecek posta adresini belirtir. Bu adres, imalatçıyla irtibat
kurulabilecek tek bir noktayı göstermelidir. İletişim bilgileri, Türkçe
veya nihai kullanıcıların kolayca anlayabileceği ve Bakanlığın kabul
edeceği bir dilde olmalıdır.
(7) İmalatçı, donanımın üzerinde veya mümkün
olmadığı durumlarda ambalajı üzerinde veya donanımla birlikte verilen belgede,
kendi adını, kayıtlı ticari unvanını veya tescilli ticari markasını ve
iletişime geçilebilecek posta adresini belirtir. Bu adres, imalatçıyla
irtibat kurulabilecek tek bir noktayı göstermelidir. İletişim bilgileri,
Türkçe veya cihaz imalatçılarının kolayca anlayabileceği ve Bakanlığın
kabul edeceği bir dilde olmalıdır.
(8) İmalatçı, talimatlar ve güvenlik bilgilerinin
Ek I’in 1.5 maddesine uygun biçimde Türkçe olarak cihazla birlikte
bulunmasını sağlar. Bu talimatlar ve güvenlik bilgileri herhangi bir etiketlemede
olduğu gibi açık, anlaşılabilir ve okunaklı olmalıdır. İmalatçılar,
donanıma Ek I’in 1.7 maddesine uygun olarak cihaz imalatçılarının
kolaylıkla anlayabileceği ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde kurulum
veya montaj, ayarlama, işletme ve bakım talimatlarının yanı sıra AB
uygunluk beyanının bir kopyasının iliştirilmesini sağlamalıdır. Ancak tek
bir kullanıcıya çok sayıda donanımın teslim edildiği durumlarda, ilgili
parti veya sevkiyatın beraberinde AB uygunluk beyanının tek bir sureti
bulundurulabilir.
(9) İmalatçı, piyasaya arz edilen bir cihaz ya da
donanımın bu Yönetmeliğe uygun olmadığını bildiği veya bilmesinin gerektiği
durumlarda söz konusu cihaz ya da donanımı uygun hale getirmek amacıyla
gerektiğinde piyasadan çekmek veya geri çağırmak için derhal gerekli
düzeltici önlemleri alır. Ayrıca cihazın ya da donanımın risk teşkil ettiği
durumlarda, imalatçı özellikle uygunsuzluğa ve alınan tüm düzeltici
tedbirlere dair detayları vererek, bu hususta Bakanlığı ve/veya cihaz ya da
donanımın piyasada bulunduğu üye ülkenin yetkili makamlarını derhal
bilgilendirir.
(10) İmalatçı, Bakanlığın ya da üye ülke yetkili
makamlarının gerekçeli talebi doğrultusunda, cihaz ya da donanımın bu
Yönetmeliğe uygunluğunu gösteren tüm bilgi ve belgeleri Türkçe veya Bakanlığın
kabul edeceği bir dilde, yazılı veya elektronik ortamda sunar. İmalatçı,
talep edilmesi halinde piyasaya arz ettikleri cihazlardan ya da donanımlardan
doğan riskleri ortadan kaldırmak için alınan herhangi bir önlem konusunda
Bakanlıkla ya da üye ülke yetkili makamlarıyla işbirliği yapar.
Yetkili
temsilci
MADDE 10 – (1) İmalatçı, yazılı bir görevlendirme ile bir
yetkili temsilci atayabilir. 9 uncu maddenin birinci fıkrasında öngörülen
yükümlülükler ve teknik dosya hazırlama yükümlülüğü, yetkili temsilcinin
yetkileri arasında yer almaz.
(2) Yetkili temsilci, imalatçıdan aldığı yetki
çerçevesinde belirtilen görevleri yerine getirir. Bu yetkiler, yetkili
temsilcinin en az aşağıdakileri yerine getirmesine izin verir:
a) AB uygunluk beyanı ve teknik dosyanın, cihazın
ya da donanımın piyasaya arz edilmesinden itibaren on yıl süreyle, talep
halinde Bakanlığa ya da üye ülkelerin piyasa gözetimi ve denetimi
makamlarına sunulmak üzere saklanması.
b) Bakanlığın ya da üye ülke yetkili makamlarının
gerekçeli talebine istinaden, bir cihazın ya da donanımın uygunluğunun
kanıtlanması için gerekli tüm bilgi ve belgelerin Bakanlığa ya da üye ülke
yetkili makamlarına sunulması.
c) Talep edilmesi halinde, yetkili temsilcinin
görevlendirmesine konu cihaz ya da donanımların teşkil ettiği riskleri
ortadan kaldırmak için alınan her türlü önlem konusunda Bakanlıkla ya da
üye ülke yetkilileriyle işbirliği yapılması.
İthalatçının
yükümlülükleri
MADDE 11 – (1) İthalatçı sadece bu Yönetmelik hükümlerine
uygun cihazları ya da donanımları piyasaya arz eder.
(2) İthalatçı, cihazı piyasaya arz etmeden önce 16
ncı maddede yer alan uygun bir uygunluk değerlendirme işleminin imalatçı
tarafından yerine getirildiğini teyit eder. İthalatçı, imalatçı tarafından
teknik dosyanın hazırlandığını, cihazın CE işaretini taşıdığını ve Ek I’in
1.5 maddesine göre talimat ve emniyet bilgilerinin ürünle birlikte sunulduğunu
ve imalatçının 9 uncu maddenin beşinci ve altıncı fıkralarında belirtilen
gereklere uyduğunu garanti eder.
(3) İthalatçı, donanımı piyasaya arz etmeden önce
16 ncı maddede yer alan uygun bir uygunluk değerlendirme işleminin imalatçı
tarafından yerine getirildiğini teyit eder. İthalatçı, imalatçı tarafından
teknik dosyanın hazırlandığını, donanımın CE işaretini taşıdığını ve AB
uygunluk beyanının bir kopyasının yanı sıra Ek I’in 1.7 maddesine göre
kurulum veya montaj, ayarlama, işletme ve bakım talimatlarının donanımla
birlikte sunulduğunu ve imalatçının 9 uncu maddenin beşinci ve altıncı
fıkralarında belirtilen gereklere uyduğunu garanti eder.
(4) İthalatçı, cihazın ya da donanımın Ek I’de
belirtilen temel sağlık ve güvenlik gereklerine uygun olmadığını düşündüğü
veya uygun olmadığını düşünmesi için nedenlerinin olduğu durumlarda, bu
Yönetmeliğe uygun hale getirilene kadar cihazı ya da donanımı piyasaya arz
edemez. Ayrıca cihazın ya da donanımın risk teşkil ettiği durumlarda
ithalatçı, imalatçıyı ve Bakanlığı bu konuda bilgilendirir.
(5) İthalatçı, cihaz üzerinde veya mümkün
olmadığında ambalaj üzerinde veya cihazla birlikte bulunan belgede, adını,
tescilli ticari unvanını veya tescilli ticari markasını ve iletişime
geçilebilecek posta adresini belirtir. İletişim bilgileri, Türkçe veya
tüketicilerin ve diğer nihai kullanıcıların kolaylıkla anlayabileceği ve
Bakanlığın kabul edeceği bir dilde olmalıdır. İthalatçı, donanım üzerinde
veya mümkün olmadığında ambalaj üzerinde veya donanımla birlikte bulunan
belgede, adını, tescilli ticari unvanını veya tescilli ticari markasını ve
iletişime geçilebilecek posta adresini belirtir. İletişim bilgileri, Türkçe
veya cihaz imalatçılarının kolayca anlayabileceği ve Bakanlığın kabul
edeceği bir dilde olmalıdır.
(6) İthalatçı, cihazla birlikte Ek I’in 1.5
maddesine göre talimatların ve emniyet bilgilerinin Türkçe olarak bulunmasını
sağlar. İthalatçı, donanımla birlikte AB uygunluk beyanının bir kopyasının
yanı sıra Türkçe veya cihaz imalatçılarının kolaylıkla anlayabileceği ve
Bakanlığın kabul edeceği bir dilde Ek I’in 1.7 maddesine göre kurulum veya
montaj, ayarlama, işletme ve bakım talimatlarının bulunmasını sağlar.
(7) İthalatçı, cihaz veya donanımın kendi
sorumluluğu altındayken depolama ve nakliye şartlarının Ek I’de belirtilen
temel gereklere uygunluğunu tehlikeye düşürmemesini sağlar.
(8) İthalatçı, bir cihazın sahip olduğu risklerle
ilgili olarak gerekli görüldüğünde, tüketicilerin ve diğer kullanıcıların
sağlığını ve güvenliğini korumak için, piyasada bulunan cihazlardan numune
alarak test eder, araştırır ve gerekli görülmesi halinde uygunsuz bulunan
ve geri çağrılan cihazlar ve donanımlara ilişkin şikâyetlerin bir kaydını
tutar ve bu izleme faaliyetleri hakkında dağıtıcıları bilgilendirir.
(9) Piyasaya arz edilmiş olan bir cihaz ya da
donanımın, bu Yönetmeliğe uygun olmadığını düşündüğü veya uygun olmadığını
düşünmesi için nedenlerinin olduğu durumlarda ithalatçı, cihaz ya da
donanımı uygun hale getirmek amacıyla gerektiğinde piyasadan çekmek veya
geri çağırmak için derhal gerekli düzeltici önlemleri alır. Ayrıca, cihaz
ya da donanımın risk teşkil ettiği durumlarda, ithalatçı özellikle
uygunsuzluğa ve alınan tüm düzeltici tedbirlere dair detayları vererek, bu
hususta Bakanlığı ve/veya cihaz ya da donanımın piyasada bulundurulduğu üye
ülkenin yetkili makamlarını derhal bilgilendirir.
(10) İthalatçı, AB uygunluk beyanının bir kopyasını
cihaz ya da donanımın piyasaya arz edildiği tarihten itibaren on yıl
süreyle muhafaza eder ve Bakanlığın ya da üye ülkelerin piyasa gözetimi ve
denetimi makamlarının talebi üzerine teknik dosyayı Bakanlığa ve üye
ülkelerin ilgili makamlarına sunar.
(11) İthalatçı, Bakanlığın ya da üye ülke yetkili
makamlarının gerekçeli talebi doğrultusunda, cihaz ya da donanımın
uygunluğunu gösteren tüm bilgi ve belgeleri Türkçe veya Bakanlığın kabul
edeceği bir dilde sunar. Söz konusu bilgi ve belgeler yazılı veya
elektronik ortamda sunulabilir. İthalatçı, talep edilmesi halinde piyasaya
arz ettikleri cihaz ya da donanımlardan doğan riskleri ortadan kaldırmak
için alınan herhangi bir önlem konusunda Bakanlıkla ya da üye ülke yetkili
makamlarıyla işbirliği yapar.
Dağıtıcının
yükümlülükleri
MADDE 12 – (1) Dağıtıcı, bir cihazı ya da donanımı piyasada
bulundururken bu Yönetmeliğin gerekleri doğrultusunda özenle hareket eder.
(2) Dağıtıcı, cihazı piyasada bulundurmadan önce,
cihazın CE işaretini taşıdığını ve Ek I’in 1.5 maddesine göre talimat ve
emniyet bilgilerinin Türkçe olarak cihazla birlikte bulunduğunu ve imalatçı
ve ithalatçının 9 uncu maddenin beşinci ve altıncı fıkraları ile 11 inci
maddenin beşinci fıkrasında belirtilen gereklere uyduğunu doğrular.
(3) Dağıtıcı, donanımı piyasada bulundurmadan önce,
donanımın CE işaretini taşıdığını, AB uygunluk beyanının bir kopyasının ve
Türkçe veya cihaz imalatçılarının kolaylıkla anlayabileceği ve Bakanlığın
kabul edeceği bir dilde Ek I’in 1.7 maddesine uygun olarak kurulum veya
montaj, ayarlama, işletme ve bakım talimatlarının donanımla birlikte
bulunduğunu ve imalatçı ve ithalatçının sırasıyla 9 uncu maddenin beşinci
ve altıncı fıkraları ile 11 inci maddenin beşinci fıkrasında belirtilen
gereklere uyduğunu doğrular.
(4) Dağıtıcı, cihaz ya da donanımın Ek I’de
belirtilen temel gereklere uygun olmadığını düşündüğü veya uygun olmadığını
düşünmesi için nedenlerinin olduğu durumlarda, uygun hale getirilene kadar
bu cihazı ya da donanımı piyasada bulunduramaz. Ayrıca, cihaz ya da
donanımın risk teşkil ettiği durumlarda dağıtıcı, imalatçı veya ithalatçıyı
aynı zamanda Bakanlığı bu yönde bilgilendirir.
(5) Dağıtıcı, cihaz ya da donanımın kendi
sorumluluğu altındayken depolama ve nakliye şartlarının, Ek I’de belirtilen
temel gereklere uygunluğunu tehlikeye düşürmemesini sağlar.
(6) Piyasada bulundurduğu bir cihaz ya da
donanımın, bu Yönetmeliğe uygun olmadığını düşündüğü veya uygun olmadığını
düşünmesi için nedenlerinin olduğu durumlarda dağıtıcı, ilgili cihazı ya da
donanımı uygun hale getirmek amacıyla gerektiğinde piyasadan çekmek veya
geri çağırmak gibi gerekli düzeltici tedbirlerin alındığından emin olur.
Ayrıca, cihaz ya da donanımın risk teşkil ettiği durumlarda, dağıtıcı,
özellikle uygunsuzluğa ve alınan tüm düzeltici tedbirlere dair detayları
vererek, bu hususta Bakanlığı ve cihaz ya da donanımın piyasada
bulundurulduğu üye ülkenin yetkili makamlarını derhal bilgilendirir.
(7) Dağıtıcı, Bakanlığın ya da üye ülke yetkili
makamlarının gerekçeli talebi doğrultusunda, cihaz ya da donanımın bu
Yönetmelik ile uygunluğunu gösteren tüm bilgi ve belgeleri Türkçe veya
Bakanlığın kabul edeceği bir dilde sunar. Söz konusu bilgi ve belgeler
yazılı veya elektronik ortamda sunulabilir. Dağıtıcı, talep edilmesi
halinde piyasada bulundurdukları cihaz ya da donanımlardan doğan riskleri
ortadan kaldırmak için alınan herhangi bir önlem konusunda Bakanlıkla ya da
üye ülke yetkili makamlarıyla işbirliği yapar.
İmalatçıların
yükümlülüklerinin ithalatçı ve dağıtıcılara uygulandığı durumlar
MADDE 13 – (1) Bir ithalatçı veya dağıtıcı, bir cihazı veya
donanımı kendi adı veya ticari markası altında piyasaya arz etmesi veya
hâlihazırda piyasaya arz edilmiş bir cihazı veya donanımı bu Yönetmeliğin
gereklerine uygunluğunu etkileyecek şekilde değiştirmesi durumunda, bu
Yönetmeliğin amaçları doğrultusunda imalatçı olarak kabul edilir ve 9 uncu
maddede belirtilen imalatçı yükümlülüklerine tabi olur.
İktisadi
işletmecilerin tanımlanması
MADDE 14 – (1) Bakanlığın talep etmesi durumunda, iktisadi
işletmeci aşağıdaki konularda gerekli bilgiyi Bakanlığa sunar:
a) Kendilerine cihaz ya da donanımı tedarik eden
iktisadi işletmeciler ile ilgili bilgiler.
b) Kendilerinin cihaz ya da donanım tedarik ettikleri
iktisadi işletmeciler ile ilgili bilgiler.
(2) İktisadi işletmeciler, birinci fıkrada
belirtilen bilgileri, söz konusu cihaz ya da donanımı tedarik ettikleri tarihten
itibaren on yıl süreyle ve cihaz ya da donanımı başkasına tedarik ettikleri
tarihten itibaren on yıl süreyle sunabilir durumda olmalıdır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Cihazların ve Donanımların Uygunluğu
Cihazlara
ve donanımlara ilişkin uygunluk varsayımı
MADDE 15 – (1) Avrupa Birliği Resmi Gazetesi’nde referans
numaraları yayımlanmış uyumlaştırılmış standartlara veya bunların ilgili
bölümlerine uygun olan cihaz ve donanımların, bu standartlar veya ilgili
bölümleri kapsamında Ek I’de belirtilen temel gereklere uygun olduğu
varsayılır.
Cihazlar
ve donanımlar için uygunluk değerlendirme işlemleri
MADDE 16 – (1) İmalatçı, bir cihaz veya donanımı piyasaya arz
etmeden önce ikinci ve üçüncü fıkralara göre uygunluk değerlendirme
işlemini uygular.
(2) Seri üretim cihazların ve donanımların bu
Yönetmelik gereklerine uygunluğu, Ek III’ün 1 inci maddesinde belirtilen AB
tip incelemesi (Modül B-üretim tipi) ile imalatçının seçeceği aşağıdaki
modüllerden birisiyle birlikte değerlendirilir:
a) Ek III’ün 2 nci maddesinde belirtilen dahili
üretim kontrolüne bağlı tip uygunluğu ve rastgele aralıklarla denetlenen
ürün kontrolleri (Modül C2).
b) Ek III’ün 3 üncü maddesinde belirtilen İmalat
(Üretim) Kalite Güvencesi prosedürünü esas alan tipe uygunluk (Modül D).
c) Ek III’ün 4 üncü maddesinde belirtilen ürün
kalite güvencesine bağlı tip uygunluğu (Modül E).
ç) Ek III’ün 5 inci maddesinde belirtilen ürün
doğrulamasına bağlı tip uygunluğu (Modül F).
(3) Cihazın veya donanımın tek bir adet olarak veya
az sayıda üretilmiş olması durumunda imalatçı ikinci fıkrada belirtilen
usullerden birini ya da Ek III’ün 6 ncı maddesinde belirtilen birim
doğrulamasına bağlı uygunluğu (Modül G) seçebilir.
(4) Bir cihazın veya donanımın ikinci ve üçüncü
fıkralarda belirtilen uygunluk değerlendirmesine ilişkin kayıtlar ve
yazışmalar Türkçe veya Bakanlığın ya da ilgili onaylanmış kuruluşun kabul
edeceği bir dilde olmalıdır.
AB
uygunluk beyanı
MADDE 17 – (1) AB uygunluk beyanı, Ek I’de yer alan temel
gereklerin yerine getirildiğini belirtir.
(2) AB uygunluk beyanı Ek V’te yer alan içeriğe
göre düzenlenir, Ek III’te düzenlenen modüllerde belirtilen unsurları
kapsar ve sürekli güncellenir. Başka dillerde düzenlendiği durumlarda, AB
uygunluk beyanına Türkçe tercümesi de eklenir.
(3) Üretimi tamamlanmış cihazların Ek I’de
belirtilen uygulanabilir temel gereklere uygunluğunu kolaylaştırmak için,
donanımın AB uygunluk beyanı, donanımın özelliklerini belirtir ve cihaz
teşkil etmek üzere donanımın cihaza nasıl yerleştirilmesi ya da monte
edilmesi gerektiğine dair talimatları içerir. AB uygunluk beyanı, Türkçe
veya Bakanlığın kabul edeceği bir dilde olmalıdır.
(4) Cihaz ya da donanımın, AB uygunluk beyanı
gerektiren birden fazla teknik düzenlemeye tabi olduğu durumlarda, bu
teknik düzenlemelerin tümüne ilişkin olarak yalnızca bir AB uygunluk beyanı
hazırlanır. Beyan metni, bu teknik düzenlemelerin adını, yayım tarihini ve
referans numarasını içerir.
(5) İmalatçı, AB uygunluk beyanı düzenleyerek cihaz
ya da donanımın bu Yönetmeliğin gereklerine uygunluğuna ilişkin sorumluluğu
üstlenmiş sayılır.
(6) Donanımla birlikte AB uygunluk beyanının bir
kopyası sunulur.
CE
işaretlemesinin genel esasları
MADDE 18 – (1) “CE” işareti, 16/12/2011 tarihli ve 2011/2588
sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan “CE” İşareti
Yönetmeliğine uygun olarak iliştirilir.
CE
işareti iliştirilmesi ile ilgili kurallar ve şartlar
MADDE 19 – (1) CE işareti görülebilir, okunaklı ve silinemez
bir biçimde cihaza ve donanıma veya bunların bilgi levhasına iliştirilir.
Bu durumun mümkün olmaması veya cihaz ya da donanımın yapısı nedeniyle bu
durumun garanti edilmemesi halinde ambalaja ve cihaz veya donanıma eşlik
eden belgelere iliştirilir.
(2) CE işareti cihaz ya da donanımın piyasaya
arzından önce iliştirilir.
(3) CE işaretini, cihaz ya da donanımın imalat
kontrol safhasına müdahil olan onaylanmış kuruluşun kimlik kayıt numarası
ve CE işaretinin iliştirildiği yılın son iki basamağı izler. Onaylanmış
kuruluşun kimlik kayıt numarası kuruluşun kendisi tarafından veya talimatı
ile imalatçı veya yetkili temsilcisi tarafından iliştirilir.
(4) CE işaretini ve üçüncü fıkrada belirtilen
onaylanmış kuruluş kimlik kayıt numarasını, özel bir riski veya kullanımı
gösteren başka bir işaret takip edebilir.
(5) Bakanlık, CE işaretini düzenleyen mevzuatın
doğru şekilde uygulanmasını sağlamak için mevcut uygulamaları temel alır ve
söz konusu işaretin uygunsuz kullanımı halinde gerekli tedbirleri alır.
İbareler
MADDE 20 – (1) Ek IV’te belirtilen ibareler, cihaza veya
cihazın bilgi levhasına ve ilgili olduğu ölçüde donanıma veya donanımın
bilgi levhasına gözle görülür, okunaklı ve silinmeyecek şekilde
iliştirilir.
(2) Ek IV’te belirtilen ibareler, cihaz ya da
donanımın piyasaya arzından önce iliştirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşlarının
Görevlendirilmesi
Bildirim
MADDE 21 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamında üçüncü
taraf uygunluk değerlendirme işlemlerini yerine getirmek üzere
görevlendirilmesini uygun bulduğu kuruluşları Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla Komisyona ve üye ülkelere bildirir.
Yetkili
kuruluş
MADDE 22 – (1) Bakanlık, 27 nci maddede belirtilen hükümleri
de içerecek şekilde onaylanmış kuruluş adayı uygunluk değerlendirme
kuruluşunun değerlendirilmesi ve görevlendirilmesi ile onaylanmış kuruluşun
izlenmesi için gerekli yöntemlerin oluşturulması ve yürütülmesinden sorumlu
olan yetkili kuruluştur.
Yetkili
kuruluşa ilişkin esaslar
MADDE 23 – (1) Bakanlık tarafından onaylanmış kuruluş adayı
uygunluk değerlendirme kuruluşlarının görevlendirilmesi, değerlendirilmesi
ve izlenmesi işlemleri;
a) Uygunluk değerlendirme kuruluşlarıyla çıkar
çatışmasına imkan verilmeyecek şekilde,
b) Tarafsızlık ilkesi çerçevesinde,
c) Uygunluk değerlendirme kuruluşlarının
görevlendirilmesine ilişkin kararların yetkin personel tarafından
alınmasını ve bu personelin onaylanmış kuruluş hakkında yeterlilik
incelemesi yapmış olan personelden farklı olması sağlanacak biçimde,
ç) Uygunluk değerlendirme kuruluşlarının
gerçekleştirdiği faaliyet veya danışmanlık hizmetlerinin ticari veya
rekabet esaslı olarak teklif edilemeyeceği ve sunulamayacağı bir biçimde,
d) Elde edilen bilgilerin gizliliğinin korunmasına
özen gösterilerek,
e) Onaylanmış kuruluşlarla ilgili görevlerin
usulüne uygun ve eksiksiz yerine getirilebilmesi için yeterli sayıda uzman
personelin istihdam edilmesi suretiyle,
yürütülür.
Yetkili
kuruluşun bilgilendirme yükümlülüğü
MADDE 24 – (1) Bakanlık onaylanmış kuruluş adayı uygunluk
değerlendirme kuruluşlarının yeterliliklerini değerlendirme, bu kuruluşları
onaylanmış kuruluş olarak görevlendirme, bildirme ve denetleme yöntemleri
ile bu yöntemlerde meydana gelen değişiklikleri Ekonomi Bakanlığı aracılığı
ile Komisyona bildirir.
Onaylanmış
kuruluşlara ilişkin gereklilikler
MADDE 25 – (1) Onaylanmış kuruluş olabilmek amacıyla
Bakanlığa başvuran uygunluk değerlendirme kuruluşu, bu maddede belirtilen
tüm gereklilikleri karşılar.
(2) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, ulusal
mevzuata uygun bir şekilde kurulur ve tüzel kişiliği haiz olur.
(3) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, uygunluk
değerlendirmesi hizmeti sunacağı işletme veya değerlendireceği cihaz ya da
donanım ile herhangi bir bağı olmayan bağımsız ve üçüncü taraf kuruluş
niteliğinde olmalıdır. Uygunluk değerlendirme kuruluşu, değerlendirdiği
cihaz ya da donanımın tasarımı, imalatı, tedariki, monte edilmesi,
kullanımı veya bakımında yer alan işletmeleri temsil eden bir mesleki veya
ticari birliğe bağlı olması durumunda, herhangi bir menfaat gözetmediğini
ve bağımsız hizmet verdiğini kanıtladığı sürece onaylanmış kuruluş olarak
değerlendirilebilir.
(4) Uygunluk değerlendirme kuruluşu aşağıda
belirtilen hususlara uymak zorundadır:
a) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, üst düzey
yönetimi ve uygunluk değerlendirme görevlerini yerine getirmekle sorumlu
personeli, değerlendirdikleri cihaz ya da donanımın tasarımcısı,
imalatçısı, tedarikçisi, yüklenicisi, alıcısı, sahibi, kullanıcısı,
muhafaza edicisi ya da bu kişilerin temsilcisi olamaz. Bu kısıtlama,
uygunluk değerlendirme kuruluşlarının faaliyetlerine istinaden cihaz ya da
donanımın kullanımının gerekli olduğu durumları veya cihaz ya da donanımın
kişisel amaçlarla kullanıldığı durumları kapsamaz.
b) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, üst düzey
yönetimi ve uygunluk değerlendirme görevlerini yerine getirmekle sorumlu
personeli, cihazların ya da donanımların tasarımı, imalatı, yapımı,
pazarlaması, yüklenmesi, kullanılması ya da muhafaza edilmesi konularında
doğrudan yer alamaz ve bu faaliyetlerle uğraşan kişileri temsil edemez.
Gerçekleştirecekleri uygunluk değerlendirme faaliyetleri ile ilgili
verecekleri kararların bağımsızlığını ya da mesleki gerekliliklerini yerine
getirmesini olumsuz yönde etkileyebilecek herhangi bir faaliyette
bulunamaz. Bu hususlar özellikle de danışmanlık hizmetleri için geçerlidir.
c) Uygunluk değerlendirme kuruluşları, şube,
temsilcilik ve yüklenicilerin faaliyetlerinin uygunluk değerlendirme
faaliyetlerinin gizliliğini veya tarafsızlığını etkilememesini sağlar.
(5) Uygunluk değerlendirme kuruluşları ve onun
personeli, yüksek seviyede gerekli teknik yeterliliğe ve mesleki donanıma
sahip olacak şekilde uygunluk değerlendirme faaliyetini yürütür. Uygunluk
değerlendirme faaliyetlerinin sonuçlarını veya kararlarını etkileyebilecek,
bilhassa faaliyetlerinin sonuçlarından menfaati olan kişi veya grupların
özellikle finansal yönden tüm teşvik veya baskılarından uzak olmalıdır.
(6) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, Ek III
kapsamındaki görevlendirilmiş olduğu alana ilişkin faaliyetlerin gerek
kendisi tarafından yapılması, gerekse bu faaliyetlerin kendi adına veya
sorumluluğunda yapılması durumunda, bu faaliyetleri yerine getirebilecek
yeterliliğe sahip olmalıdır. Uygunluk değerlendirme kuruluşu,
görevlendirildiği her bir cihaz ya da her nevi donanım kategorisi ile
ilgili uygunluk değerlendirme işlemi için kendi yetki ve sorumluluğu
altında her zaman;
a) Uygunluk değerlendirme görevlerini yürütebilmek
için teknik bilgi ile yeterli düzeyde ve uygun tecrübeye sahip personele,
b) Uygunluk değerlendirme işlerinde kullanılacak
prosedürlerin şeffaflığını ve yeniden yapılabilmesini temin edecek şekilde,
yürütülen uygunluk değerlendirme işlemine ilişkin prosedürlerin
açıklamalarına, uygunluk değerlendirme kuruluşunun onaylanmış kuruluş
olarak yerine getirdiği görevler ile diğer faaliyetleri arasında ayrım
yapılabilmesini sağlayacak uygun politika ve yöntemlere,
c) Taahhüt ettiği işin büyüklüğü, faaliyet
gösterdiği sektör, organizasyon yapısı, söz konusu ürünün teknolojik olarak
karmaşıklık derecesini ve üretim sürecinin hacmini ve vasfını dikkate alan
faaliyetlerin gerçekleşmesi için gerekli yöntemlere sahip olmalıdır.
(7) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, uygunluk
değerlendirme işlemleri ile ilgili teknik ve idari görevleri uygun bir
şekilde yerine getirecek gerekli imkanlara sahip olmalı ve tüm gerekli
ekipman veya tesislerden yararlanma imkanı bulunmalıdır.
(8) Uygunluk değerlendirme görevlerinin
yürütülmesinden sorumlu personel aşağıda belirtilen hususlara sahip
olmalıdır:
a) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun onaylanmış
kuruluş olarak yerine getirmekle görevlendirildiği tüm uygunluk
değerlendirme faaliyetlerini kapsayan teknik ve mesleki eğitime.
b) Yürüttükleri değerlendirmenin gereklilikleri
hakkında yeterli bilgiye ve değerlendirmeleri yürütmek için gereken yeterli
yetkiye.
c) Ek I’de yer alan temel gerekler, uygulanabilir
uyumlaştırılmış standartlar ile Birlik uyumlaştırılmış mevzuatındaki ulusal
mevzuatta yer alan ilgili hükümler konusunda yeterli bilgi ve anlama
kabiliyetine.
ç) Yürüttüğü değerlendirme faaliyetlerini yerine
getirmiş olduğunu kanıtlayan sertifika, kayıt ve raporları düzenleyebilecek
yeterliliğe.
(9) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun üst düzey
yönetiminin ve uygunluk değerlendirme işlemini yürütmekten sorumlu
personelinin tarafsızlığı güvence altına alınır. Uygunluk değerlendirme
kuruluşunun üst düzey yönetiminin ve uygunluk değerlendirme işlemlerini
yürüten personelinin ücretleri, gerçekleştirilen değerlendirme sayısına
veya değerlendirme sonuçlarına bağlı tutulamaz.
(10) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, sorumluluğun
ulusal mevzuata göre kamu tarafından üstlenilmediği veya Bakanlığın
uygunluk değerlendirme işlemi için doğrudan sorumluluğa sahip olmadığı
sürece, mesleki sorumluluk sigortasını yaptırmak zorundadır.
(11) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun personeli
Bakanlıkla olan ilişkileri hariç olmak üzere, Ek III kapsamında veya
kendisine yetki veren ilgili mevzuatın herhangi bir hükmü gereğince
görevlerini yürütürken elde edilen tüm bilginin mesleki gizliliğini sağlar.
Mülkiyet hakları korunur.
(12) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, ilgili
standardizasyon faaliyetleri ve 36 ncı madde uyarınca Komisyon tarafından
kurulmuş Onaylanmış Kuruluşlar Koordinasyon Grubunun faaliyetlerine iştirak
eder veya uygunluk değerlendirme işleminde görev alan personelinin bu
faaliyetlerden haberdar olmasını sağlar. Uygunluk değerlendirme kuruluşu,
çalışmalar sonucunda ortaya çıkan idari karar ve dokümanı genel rehber
olarak kullanır.
Onaylanmış
kuruluşların uygunluğu varsayımı
MADDE 26 – (1) Uyumlaştırılmış standartlarda veya bunların
kısımlarında ortaya konulan kriterlerin, 25 inci maddede tanımlanan
gereklilikleri kapsaması ve uygunluk değerlendirme kuruluşunun da bu
kriterlere uygun olduğunu kanıtlaması durumunda, söz konusu kuruluşun 25
inci maddede yer alan gereklilikleri karşıladığı kabul edilir.
Onaylanmış
kuruluşların şube, temsilcilik ve yüklenicileri
MADDE 27 – (1) Onaylanmış kuruluş, uygunluk değerlendirme
işlemi ile bağlantılı belirli görevleri bir yükleniciye yaptırdığı veya bir
şube veya temsilciliğini bu işler için kullandığı hallerde, bunların 25
inci maddede yer alan gereklilikleri karşılamasını sağlar ve bu duruma
ilişkin olarak Bakanlığı bilgilendirir.
(2) Onaylanmış kuruluşlar, şube, temsilcilik ve
yüklenicileri tarafından yürütülen faaliyetlere ilişkin her türlü
sorumluluğu üstlenirler.
(3) Faaliyetler, ancak müşteri ile mutabakata
varılması halinde bir yüklenici, şube veya temsilcilik tarafından
yürütülebilir.
(4) Onaylanmış kuruluş, her bir yüklenici, şube
veya temsilciliğinin niteliklerinin değerlendirilmesi ile ilgili belgeleri
ve bahsi geçen tarafların Ek III kapsamında yürüttüğü görevlere ilişkin
belgeleri gerektiğinde Bakanlığa sunmak üzere muhafaza eder.
Bildirim
başvurusu
MADDE 28 – (1) Türkiye’de yerleşik uygunluk değerlendirme
kuruluşu, onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilmek üzere Bakanlığa
başvuru yapar.
(2) Onaylanmış kuruluş başvurusu ile birlikte,
yetkin olduğunu ileri sürdüğü uygunluk değerlendirmesi faaliyetleri,
uygunluk değerlendirmesi modülü veya modülleri ile cihaza/donanıma veya
cihazlara/donanımlara ilişkin gerekli bilgiler ve ayrıca, uygunluk
değerlendirme kuruluşunun 25 inci maddede düzenlenen gereklilikleri
karşıladığını kanıtlayan ve 16/12/2011 tarihli ve 2011/2621 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Uygunluk Değerlendirme Kuruluşları ve
Onaylanmış Kuruluşlar Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin yedinci fıkrası
çerçevesinde düzenlenmiş bir akreditasyon belgesi sunulur.
Bildirim
süreci
MADDE 29 – (1) Bakanlık, sadece 25 inci maddede düzenlenen
gereklilikleri karşılayan uygunluk değerlendirme kuruluşlarını
görevlendirebilir.
(2) Bakanlık, görevlendirilmesi uygun bulunan
kuruluşları Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona bildirir. Bildirim,
AB’nin Yeni Yaklaşım Onaylanmış Kuruluşlar Bilgi Sistemi kullanılarak
yapılır.
(3) Bildirim, uygunluk değerlendirme işlemleri,
uygunluk değerlendirmesi modülü veya modülleri, ilgili cihaz/donanım veya
cihazları/donanımları veya bunlara ilişkin tüm ayrıntıların yanı sıra
ilgili kuruluşun uygunluk değerlendirme işlemine ilişkin yetkinliğini
doğrulayan bilgileri içerir.
(4) Komisyona ve üye ülkelere bildirim tarihinden
itibaren iki hafta içinde Komisyon veya AB üyesi ülkeler, bildirimi yapılan
onaylanmış kuruluş adayının yeterliliği hakkında ek bilgi isteyebilir veya
itirazda bulunabilir. Ancak böyle bir kuruluş, Komisyon tarafından bir
kimlik kayıt numarası alınmasını takiben Bakanlıkça onaylanmış kuruluş
olarak atanır.
(5) Bakanlık, bildirime ilişkin herhangi bir esaslı
değişikliği Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve AB üyesi ülkelere
bildirir.
Onaylanmış
kuruluş kimlik kayıt numarası
MADDE 30 – (1) Komisyon tarafından bir kimlik kayıt
numarasının tahsis edilmesini ve Komisyon tarafından kamuoyuna açık olarak
yayımlanan onaylanmış kuruluşlar listesine dahil edilmesini takiben,
bildirimi yapılan onaylanmış kuruluş atanmış olduğu uygun değerlendirme
faaliyetlerini gerçekleştirebilir.
(2) Onaylanmış kuruluş, birden fazla mevzuat
kapsamında görevlendirilse dahi, Avrupa Komisyonu tarafından verilen tek
bir kimlik kayıt numarası ile faaliyetlerini yürütür.
Bildirimde
yapılan değişiklikler
MADDE 31 – (1) Bakanlık, bir onaylanmış kuruluşun 25 inci
maddedeki gereklilikleri artık karşılayamadığını veya yükümlülüklerini
yerine getiremediğini tespit etmesi veya bu konuda bilgilendirilmesi
durumunda, bu yükümlülüklerin yerine getirilememesine veya bu gereklerin
karşılanmasındaki uygunsuzluğun büyüklüğüne bağlı olarak onaylanmış
kuruluşun faaliyetini kısıtlar, askıya alır veya onaylanmış kuruluş
statüsüne son verir. Bakanlık, bu durum hakkında Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla Komisyona ivedilikle gerekli bilgilendirmeyi yapar.
(2) Faaliyetlerin kısıtlanması, askıya alınması
veya onaylanmış kuruluş statüsüne son verilmesi halinde ya da onaylanmış
kuruluşun faaliyetlerini kendisi sona erdirdiği durumlarda, Bakanlık, söz
konusu onaylanmış kuruluşun dosyalarının başka bir onaylanmış kuruluş
tarafından işleme alınmasını veya talepleri halinde kendisine sunulmak
üzere hazır bulundurulmasını sağlar.
Onaylanmış
kuruluşların yeterliliğine ilişkin itiraz
MADDE 32 – (1) Bakanlık, onaylanmış kuruluşun
görevlendirilmesine temel oluşturan veya onaylanmış kuruluşun yeterliliğini
koruduğuna ilişkin tüm bilgileri, talebi doğrultusunda Komisyona sunulmak
üzere Ekonomi Bakanlığına iletir.
(2) Bakanlık, Komisyon veya AB üyesi ülkelerden
birinin Bakanlığın görevlendirdiği bir onaylanmış kuruluşun teknik
yeterliliğinin ve ilgili mevzuata uygunluğunun incelenmesini talep etmesi
halinde, 1/2006 sayılı Türkiye-Avrupa Birliği Ortaklık Konseyi Kararının 4
üncü maddesinde belirtilen usulü takip eder.
Onaylanmış
kuruluşların yükümlülükleri
MADDE 33 – (1) Onaylanmış kuruluş, Ek III’te belirtilen
uygunluk değerlendirme işlemlerine uygun olarak uygunluk değerlendirmesini
gerçekleştirir.
(2) Uygunluk değerlendirmesi, şeffaflık içerisinde
ve iktisadi işletmeciler için gereksiz ek yük yaratmayacak şekilde mevzuata
uygun olarak yürütülür. Onaylanmış kuruluş, taahhüt ettiği işin
büyüklüğünü, faaliyet gösterdiği sektörü, organizasyon yapısını, söz konusu
cihaz ya da donanımın teknolojik olarak karmaşıklık derecesini ve üretim
sürecinin hacmini veya özelliğini dikkate alarak faaliyetini yürütür.
Onaylanmış kuruluş bunu yerine getirirken bu Yönetmelik kapsamındaki
cihazın ya da donanımın uygunluğu için öngörülen zorluk derecesi ve koruma
seviyesini dikkate alır.
(3) Onaylanmış kuruluş, Ek I’deki temel gereklerin veya
ilgili uyumlaştırılmış standardların veya diğer teknik özelliklerin
imalatçı tarafından yerine getirilmediğini tespit etmesi durumunda,
imalatçıdan gerekli düzeltici tedbirleri almasını ister ve düzeltici tedbir
alınıncaya kadar imalatçıya belge düzenlemez ve onay kararı almaz.
(4) Onaylanmış kuruluş, uygunluk sertifikasının
verilmesinden veya onay kararı alınmasından sonra uygunluğun izlenmesi
sürecinde cihazın ya da donanımın ilgili gerekleri artık karşılamadığını
tespit ederse, imalatçıdan gerekli düzeltici önlemleri almasını ister ve
gereken hallerde belgesini veya onay kararını askıya alır veya iptal eder.
(5) Onaylanmış kuruluş, düzeltici tedbirlerin
alınmadığını veya alınan tedbirlerin istenen etkiyi göstermediğini tespit
etmesi durumunda, her türlü belgeyi veya onay kararını uygun şekilde
kısıtlar, askıya alır veya iptal eder.
Onaylanmış
kuruluşların kararlarına itiraz
MADDE 34 – (1) Onaylanmış kuruluşlar, aldıkları kararlara
karşı bir itiraz yönteminin bulunmasını sağlar.
Onaylanmış
kuruluşların bilgilendirme yükümlülüğü
MADDE 35 – (1) Onaylanmış kuruluş, Bakanlığı aşağıdaki
hususlar hakkında bilgilendirir:
a) Bir belgenin veya onay kararının reddedilmesi,
kısıtlanması, askıya alınması veya iptal edilmesi.
b) Bildirim kapsamına veya koşullarına etki eden
her durum.
c) Uygunluk değerlendirme işlemlerine ilişkin
olarak Bakanlıktan aldıkları herhangi bir bilgi talebi.
ç) Talep üzerine, bildirildikleri kapsamda
yürütülen uygunluk değerlendirme faaliyetleri ve sınır ötesi faaliyetler
ile yüklenicilerin faaliyetlerini de içeren diğer faaliyetler.
(2) Onaylanmış kuruluşlar, bu Yönetmeliğe göre aynı
uygunluk değerlendirme faaliyetlerini yürüten diğer onaylanmış kuruluşlara,
aynı tipteki cihaz ya da donanımları kapsayan benzer uygunluk
değerlendirmesi faaliyetlerinin olumsuz uygunluk değerlendirme sonuçlarına
ve talep edilmesi halinde olumlu sonuçlarına ilişkin bilgiyi sunar.
Onaylanmış
kuruluşların koordinasyonu
MADDE 36 – (1) Bakanlık, Komisyon tarafından ilgili AB
mevzuatı kapsamında oluşturulan gaz yakan cihazlar alanındaki onaylanmış
kuruluşlar grubunun çalışmalarına onaylanmış kuruluşların doğrudan veya
temsilcileri vasıtasıyla katılmasını sağlar.
ALTINCI BÖLÜM
Piyasaya Arz Edilen Cihaz ve Donanımın Piyasa
Gözetimi ve Koruma Önlemleri
Piyasaya
arz edilen cihaz ve donanımın piyasa gözetimi
MADDE 37 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamındaki cihaz ve
donanımların piyasa gözetimi ve denetiminde, 13/11/2001 tarihli ve
2001/3529 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Ürünlerin
Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik hükümlerini uygular.
Ulusal
düzeyde risk taşıyan cihazlar veya donanımlara yönelik işlemler
MADDE 38 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamındaki bir cihaz
ya da donanımın insan sağlığı ve güvenliğine veya evcil hayvanlara veya
malların korunmasına karşı bir risk teşkil ettiğine dair yeterli neden
bulunması halinde, söz konusu cihaz ya da donanımı bu Yönetmelikte yer alan
ilgili tüm gerekleri kapsayacak şekilde bir değerlendirmeye tabi tutar.
İlgili iktisadi işletmeci gerektiğinde Bakanlık ile işbirliği yapar.
(2) Bakanlık, birinci fıkrada yer alan
değerlendirme sonucunda cihaz ya da donanımın bu Yönetmelikte yer alan
gereklere uygun olmadığını tespit etmesi durumunda, ivedilikle ilgili
iktisadi işletmeciden riskin büyüklüğü ile orantılı olarak söz konusu
cihazı ya da donanımı ilgili gereklere uygun hale getirmesi için tüm uygun
düzeltici önlemleri almasını, makul bir süre içerisinde cihazı ya da
donanımı piyasadan çekmesini veya geri çağırmasını talep eder.
(3) Bakanlık konu hakkında ilgili onaylanmış
kuruluşu bilgilendirir.
(4) İkinci fıkrada yer alan önlemler hakkında,
Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik hükümleri
uygulanır.
(5) Bakanlık, uygunsuzluğun sadece ülke çapında
olmadığını düşündüğünde, değerlendirme sonuçları ve iktisadi
işletmecilerden almasını istediği tedbirler hakkında Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla Komisyonu ve üye ülkeleri bilgilendirir.
(6) İktisadi işletmeci, piyasada bulundurduğu bu
Yönetmelik kapsamında yer alan tüm cihazlara ve donanımlara ilişkin her
türlü uygun düzeltici tedbirin alınmasını sağlar.
(7) İlgili iktisadi işletmecinin ikinci fıkrada
belirtilen süre içerisinde gereken düzeltici tedbiri almaması durumunda
Bakanlık, cihazların ya da donanımların piyasada bulundurulmasının
yasaklanması veya kısıtlanması veya piyasadan çekilmesi veya geri
çağrılması için her türlü uygun geçici tedbiri alır. Bakanlık, Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla Komisyonu derhal bu önlemlerden haberdar eder.
(8) Yedinci fıkrada belirtilen bilgilendirme,
özellikle uygunsuz cihaz ya da donanımın tanımlanması için gerekli olan
ayrıntılı verileri, cihaz ya da donanımın menşeini, iddia edilen uygunsuzluğu
ve ilgili riski, ülkede alınan tedbirin süresi ile niteliği yanında
iktisadi işletmeci tarafından ileri sürülen savunmaları da içerir.
Bakanlık, özellikle cihaz ya da donanımın uygunsuzluğunun, aşağıda
belirtilen hususların birinden kaynaklanıp kaynaklanmadığını belirtir:
a) Cihaz ya da donanımın, insan sağlığı veya
güvenliği, evcil hayvanların veya mülkiyetin korunması ile ilgili
gereklikleri karşılayamaması.
b) Uygunluk varsayımını içeren 15 inci maddede
atıfta bulunulan uyumlaştırılmış standartlardaki eksiklikler.
(9) Bakanlık, AB pazarında başlatılan bir işleme
ilişkin Komisyon tarafından iletilen bilgiye istinaden, ilgili cihazın ya
da donanımın uygunsuzluğuna dair uygulanmasını kabul ettiği bir tedbiri ve
elinde bulunan herhangi bir ek bilgiyi; ayrıca, bildirilen tedbire itiraz
ediyorsa itirazlarını, Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona bildirir.
(10) Bakanlık tarafından alınan geçici bir önleme
herhangi bir üye ülke veya Komisyon tarafından yedinci fıkrada bahsedilen
bilgilerin alınmasını takip eden üç ay içerisinde itiraz edilmezse söz
konusu önlem haklı kabul edilir.
(11) Bakanlık, cihaz ya da donanım ile ilgili
olarak bunların piyasadan çekilmesi gibi uygun kısıtlayıcı önlemlerin
gecikmeksizin alınmasını sağlar.
Korunma
önlemleri
MADDE 39 – (1) 38 inci maddenin altıncı ve yedinci
fıkralarında belirtilen tedbire karşı üye ülkelerden ve Komisyondan itiraz
olur ve Komisyon tarafından yapılan inceleme sonucunda, söz konusu tedbirin
haklı bir gerekçeye dayanmadığına hükmedilirse, Bakanlık tedbiri
yürürlükten kaldırır.
(2) Komisyon tarafından yapılan incelemede bir Üye
Devlet tarafından alınan ulusal tedbirin haklı bir gerekçeye dayandığına
hükmedilirse, Bakanlık, uygunsuz ekipman veya donanımın piyasadan
çekilmesini sağlamak için gerekli önlemleri alır ve konuya ilişkin
Komisyonu bilgilendirir.
Mevzuata
uygun cihaz veya donanımların risk arz etmesi durumu
MADDE 40 – (1) 38 inci maddenin birinci fıkrasına göre
gerçekleştirilen değerlendirme sonucunda, cihaz ya da donanımın bu
Yönetmeliğe uygun olmasına rağmen insan veya evcil hayvan sağlığı ve
güvenliğine veya mülkiyetin korunmasına yönelik risk teşkil ettiği tespit edilirse,
Bakanlık, risk ile orantılı olacak şekilde, cihaz ya da donanım piyasaya
arz edildiğinde söz konusu cihaz veya donanımın piyasadan çekilmesi veya
makul bir süre içerisinde geri çağrılması şeklinde olmak üzere cihaz veya
donanımın artık risk taşımaması için uygun olan her türlü tedbirin ilgili
iktisadi işletmeci tarafından alınmasını talep eder.
(2) İktisadi işletmeci, piyasada bulundurduğu bütün
cihaz ya da donanımlara ilişkin uygun düzeltici tedbirin alınmasını sağlar.
(3) Bakanlık, ikinci fıkrada belirtilen düzeltici
tedbire ilişkin Ekonomi Bakanlığı vasıtası ile Komisyonu ivedilikle
bilgilendirir. Söz konusu bilgilendirme mevcut bütün ayrıntıları, özellikle
ilgili cihaz veya donanımların tanımlanması için gerekli olan veriyi,
ürünün menşeini ve tedarik zincirini, riskin türü ile ülkede alınan
tedbirin süresini ve niteliğini içerir.
Şekli
uygunsuzluk
MADDE 41 – (1) 38 inci madde hükümleri saklı kalmak kaydıyla,
aşağıdaki bulgulardan birinin tespit edilmesi halinde, Bakanlık ilgili
iktisadi işletmeciden bu uygunsuzluğu sona erdirmesini talep eder:
a) CE işaretinin 19 uncu maddeye ve “CE” İşareti
Yönetmeliğine aykırı olarak iliştirilmesi.
b) CE işaretinin iliştirilmemiş olması.
c) Ek IV’te gösterilen ibarelerin iliştirilmemiş
olması veya 20 nci maddeye aykırı olarak iliştirilmesi.
ç) Üretim kontrol aşamasına dâhil olan onaylanmış
kuruluşa ait kimlik numarasının 19 uncu maddeye aykırı şekilde
iliştirilmesi veya iliştirilmemesi.
d) AB uygunluk beyanının hazırlanmaması ya da doğru
olarak hazırlanmaması.
e) AB uygunluk beyanının bir kopyasının donanımla
birlikte bulunmaması.
f) Teknik dosyanın mevcut olmaması veya eksik
olması.
g) 9 uncu maddenin altıncı fıkrasında veya 11 inci
maddenin beşinci fıkrasında belirtilen bilgilerin olmaması, hatalı veya
eksik olması.
ğ) 9 uncu veya 11 inci maddelerde belirtilen
herhangi bir idari şartın yerine getirilmemesi.
(2) Birinci fıkrada belirtilen uygunsuzlukların
devam etmesi halinde, Bakanlık piyasada bulunan cihaz ya da donanımın
yasaklanması veya kısıtlanması veya cihaz ya da donanımın piyasadan
çekilmesi veya geri çağrılması için uygun tüm tedbirleri alır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Komite
işlemleri
MADDE 42 – (1) Bakanlık, Komisyon tarafından kurulan gaz
yakan cihazlar ile ilgili komitenin çalışmalarına katılım sağlar.
İdari
yaptırımlar
MADDE 43 – (1) Bakanlık, bu Yönetmelik hükümlerinin iktisadi
işletmeciler tarafından ihlal edilmesi durumunda, iktisadi işletmecilere
yönelik 4703 sayılı Kanunda yer alan idari yaptırımları, etkili, orantılı
ve caydırıcı olacak şekilde uygular.
Avrupa
Birliği mevzuatına uyum
MADDE 44 – (1) Bu Yönetmelik, 2009/142/EC sayılı Tüzüğü
yürürlükten kaldıran “Gaz Yakan Cihazlara İlişkin 09/03/2016 tarihli ve
2016/426/EU sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Tüzüğü” dikkate alınarak
Avrupa Birliği mevzuatına uyum çerçevesinde hazırlanmıştır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 45 – (1) 1/4/2011 tarihli ve 27892 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Gaz Yakan Cihazlara Dair Yönetmelik (2009/142/AT)
yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) Yürürlükten kaldırılan Yönetmeliğe yapılan
atıflar, bu Yönetmeliğe yapılmış kabul edilir.
Geçiş
hükmü
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bakanlık, Gaz Yakan
Cihazlara Dair Yönetmelik (2009/142/AT) kapsamında yer alan ve söz konusu
Yönetmeliğe uygun olarak, bu Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten önce
piyasaya arz edilen cihazların piyasada bulundurulmasını veya hizmete
sunulmasını engelleyemez.
(2) Bakanlık, Gaz Yakan Cihazlara Dair Yönetmelik
(2009/142/AT) kapsamında yer alan ve söz konusu Yönetmeliğe uygun olarak,
bu Yönetmeliğin yayımlandığı tarihten önce piyasaya arz edilen donanımların
piyasada bulundurulmasını engelleyemez.
Yürürlük
MADDE 46 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 47 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bilim, Sanayi ve
Teknoloji Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|