Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
ASANSÖR PERİYODİK KONTROL YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, asansörlerin periyodik
kontrolüne ilişkin usul ve esaslar ile asansör periyodik kontrollerinde
görev alacak olan A tipi muayene kuruluşlarının yetkilendirilmesi,
yükümlülükleri ve denetimlerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 29/6/2016 tarihli ve 29757
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB)
kapsamında piyasaya arz edilen ve Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB)’nin
yürürlüğe girmesinden önce monte edilmiş olan ve halen faal durumda bulunan
asansörlerin periyodik kontrolleri ile asansörlerin periyodik kontrolünü
yapmak üzere Bakanlık tarafından yetkilendirilen A tipi muayene
kuruluşlarına ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 3/6/2011 tarihli ve 635 sayılı
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararname, 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanunu,
22/2/2005 tarihli ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanunu ve 10/6/1930
tarihli ve 1705 sayılı Ticarette Tağşişin Men’i ve İhracatın Murakabesi ve
Korunması Hakkında Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Asansör: Belirli seviyelere hizmet veren, esnek
olmayan ve yatayla 15 dereceden fazla açı yapan kılavuzlar boyunca hareket
eden bir taşıyıcısı olan kaldırma tertibatını veya sabit bir seyir yolu
üzerinde esnek olmayan kılavuzlar üzerinde olmasa da hareket eden kaldırma
tertibatını,
b) Asansör monte eden: Asansörün tasarımından,
imalatından, montajından ve piyasaya arzından sorumlu olan gerçek veya
tüzel kişiyi,
c) A tipi muayene kuruluşu: TS EN ISO/IEC 17020
standardında tanımlanan diğer şartlar ile birlikte aynı standartta tanımlı
muayene kuruluşu tiplerinden A tipi muayene kuruluşu olma şartlarını
karşılayan ve asansörlerin periyodik kontrol/muayeneleri kapsamında
akredite, Türkiye’de yerleşik özel kuruluş veya kamu kuruluşu niteliğindeki
muayene kuruluşunu,
ç) Asansör yaptırıcısı: Asansörün monte edileceği
binada/yapıda inşaat işini kendi adına yapan veya sözleşme ile devreden
yapı sahibini veya asansörün monte edileceği mevcut binada bina
sorumlusunu,
d) Bakanlık: Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığını,
e) Bina sorumlusu: Asansörün güvenli bir şekilde
kullanımını sağlamak amacıyla düzenli olarak bakımını, periyodik kontrolünü
ve onarımını yaptırmaktan sorumlu olan, binada/yapıda kat maliklerinin
kendi aralarında seçeceği veya dışarıdan yetki vereceği kişiyi veya kat
malikini veya maliklerini veya kamu binalarında/yapılarında sorumlu
yetkiliyi veya ticari/hizmet amaçlı yapılarda sorumlu yetkiliyi,
f) Hizmet denetimi: Asansör monte edene veya onun
yetkili servisine veya A tipi muayene kuruluşuna veya bina sorumlusuna
yönelik Bakanlık tarafından yapılan denetimi,
g) İlgili idare: Belediyeleri veya belediye
sınırları dışında kalan alanlardaki yapılar için il özel idarelerini,
ğ) Komisyon: 5393 sayılı Belediye Kanununun 15 inci
maddesi ve 5302 sayılı İl Özel İdaresi Kanununun 7 nci maddesi çerçevesinde
Bakanlık tarafından oluşturulan ve bünyesinde; Bakanlık, Vilayetler
Birliği, Türkiye Belediyeler Birliği, Türk Standardları Enstitüsü ve Türk
Mühendis ve Mimar Odaları Birliği temsilcilerini bulunduran grubu,
h) KEP: Kayıtlı Elektronik Posta adresini,
ı) KDV: Katma Değer Vergisini,
i) Mevcut asansör: 15/8/2004 tarihinden önce monte
edilen ve halen kullanılmakta olan asansörü,
j) Periyodik kontrol: Asansörün güvenli kullanımı
ve işletme yönünden uygun çalışıp çalışmadığına dair yaptırılacak olan
muayeneyi,
k) TS EN 81 - 80 standardı: Asansörler - Yapım ve
Montaj için Güvenlik Kuralları: Yolcu ve Yük Asansörleri için Özel
Uygulamalar - Bölüm 80: Mevcut Yolcu ve Yük Asansörlerinin Güvenliğini
Geliştirme Kurallarını,
l) TS EN ISO/IEC 17020 standardı: Çeşitli tipteki
muayene kuruluşlarının çalıştırılmaları için genel kriterleri,
m) Takip kontrolü: Asansör periyodik kontrolünde
belirlenen uygunsuzlukların giderilip giderilmediğine dair A tipi muayene
kuruluşu tarafından yapılan gözetim faaliyetini,
n) TÜRKAK: Türk Akreditasyon Kurumunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yetkilendirme, Başvuru ve İdari Tedbirler
Yetkilendirme
MADDE 5 – (1) İlgili idare ile protokol imzalayacak olan A
tipi muayene kuruluşu, yetki almak üzere Bakanlığa başvurur.
(2) Bu Yönetmelik şartlarını sağlayan A tipi
muayene kuruluşu, Bakanlık Sanayi Genel Müdürlüğü tarafından
yetkilendirilir.
(3) Yetki akreditasyon süresi içinde devam eder,
akreditasyon süresi sona eren A tipi muayene kuruluşunun yetkisi iptal
edilir.
(4) Yetkilendirme, yetki süresi verilerek
sonuçlandırılır.
(5) Yetkilendirme bilgisi ve süresi Bakanlık
internet sitesinden kamuoyuna duyurulur.
(6) Yeni yetki süresinin belirlenmesi ve
duyurulmasına ilişkin olarak devam eden yetkinin sona ereceği tarihten en
az üç işgünü öncesinden, söz konusu yetki süresinin belirlenmesinde esas
alınan akreditasyon sertifikasının Bakanlığa iletilmiş olması zorunludur.
Yetki süresinin uzatılması için başvuru, Bakanlık tarafından oluşturulan
elektronik başvuru sistemi üzerinden yapılır.
Başvuru
MADDE 6 – (1) Yetki almak isteyen A tipi muayene kuruluşu
tarafından yapılacak olan başvuru, Bakanlık tarafından oluşturulan
elektronik başvuru sistemi üzerinden yapılır.
(2) Başvuru aşağıdaki bilgi ve belgeleri içerir:
a) MERSİS numarası.
b) Unvan ve adres.
c) Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi sureti veya
kuruluş kanunu veya kuruluşuna dair resmi karar.
ç) Temsil ve ilzama yetkili şahısın orijinal imza
sirküsü.
d) İnternet sitesi adresi ve yetkili şahısın
e-posta adresi.
e) Akreditasyon belgesi.
f) Asansör periyodik kontrol faaliyetlerini
kapsayan ve değeri en az 1.000.000 TL tutarında olan mesleki ve mali
sorumluluk sigorta poliçesi.
g) Muayene personelinin adı ve soyadı, T.C. kimlik
numarası, mesleği, tecrübe süresi, tam zamanlı/dış kaynaklı olma durumu ve
yetkisini tanımlayan personel listesi.
ğ) Tam zamanlı olarak istihdam edilen muayene
personelinin Sosyal Güvenlik Kurumu onaylı sigorta kayıtları.
h) Bağlı bulunduğu vergi dairesinin adı, adresi ve
vergi kayıt numarası.
ı) İçişleri Bakanlığı Ulusal Adres Veri Tabanından
Bakanlık vasıtasıyla alınan bilgilerin üçüncü taraflara aktarılmayacağına
dair taahhütname.
i) Bakanlık veri tabanına uyumun sağlandığına dair
taahhütname.
(3) Elektronik başvuru sisteminin kullanılmasına
ilişkin usul ve esaslar Bakanlığın resmi internet sitesinden yayımlanır.
(4) A tipi muayene kuruluşunun asansörler için TS
EN ISO/IEC 17020 standardına göre akreditasyonu, elektrik ve hidrolik
tahrikli asansörlerin periyodik kontrolünü kapsar. Akreditasyon kapsamı
yalnızca elektrik tahrikli veya hidrolik tahrikli asansörler olarak
belirlenmiş olan A tipi muayene kuruluşu, Bakanlık tarafından
yetkilendirilmez.
İdari
tedbirler
MADDE 7 –- (1) Bu Yönetmeliğe aykırı hareket ettiği
belirlenen A tipi muayene kuruluşuna Bakanlık tarafından gerekli idari
tedbir/tedbirler uygulanır.
(2) Akreditasyonun TÜRKAK tarafından iptal edilmesi
ve/veya mesleki ve mali sorumluluk sigortasının sürdürülememesi durumunda,
A tipi muayene kuruluşunun yetkisi Bakanlık tarafından iptal edilir.
(3) Akreditasyonu TÜRKAK tarafından askıya alınan A
tipi muayene kuruluşu tarafından altmış gün içerisinde gerekli önlemler
alınmamış olması ve dolayısıyla A tipi muayene kuruluşunun sahip olduğu
akreditasyonuna ilişkin askı halinin sürmesi durumunda, A tipi muayene
kuruluşunun yetkisi Bakanlık tarafından iptal edilir. Ayrıca geçerli olan
akreditasyon belgesini 5 inci maddenin altıncı fıkrasında belirtilen süre
içerisinde Bakanlığa sunmayan A tipi muayene kuruluşunun yetkisi en az otuz
gün askıya alınır.
(4) Muayene personeli, kontrol listesi, kontrol
sayısı, ölçüm donanımı, rapor, bilgi etiketi, kontrol ücreti, takip
kontrolü, asansör kimlik numarası, veri tabanı, verilerin Bakanlık ile paylaşımı,
iş sağlığı ve güvenliği tedbirleri, protokol duyurusu, bildirim ve tarama
gibi bu Yönetmelikte belirlenmiş olan asgari şartların herhangi birini
sağlamayan A tipi muayene kuruluşuna fiilin mahiyetine göre Bakanlık
tarafından idari para cezası uygulanır ve/veya yetkisi askıya alınır veya
yetkisi iptal edilir.
(5) Yetkisi iptal edilen A tipi muayene kuruluşu,
yeniden yetki almak için 5 inci ve 6 ncı maddeler çerçevesinde Bakanlığa
başvurabilir.
(6) Yetkilendirmeyi takip eden üç yıl içerisinde
yetkisi Bakanlık tarafından iki defa iptal edilen A tipi muayene
kuruluşunun beşinci fıkra gereğince yapacağı yetkilendirme başvurusu,
ikinci iptal kararının alındığı tarih itibarıyla en az iki yıl boyunca kabul
edilmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Periyodik Kontrol Dönemi ve Yaptırma Sorumluluğu,
Periyodik Kontrol Esasları,
Periyodik Kontrol Ücretinin Belirlenmesi, Periyodik
Kontrol Sonuçlarının
Değerlendirilmesi, Protokolün Yaptırılmasına
İlişkin Tedbirler ve Komisyon
Periyodik
kontrol dönemi ve yaptırma sorumluluğu
MADDE 8 – (1) Binada/yapıda sürekli olarak kullanılan
asansörün periyodik kontrolü, yılda en az bir defa, Bakanlık tarafından
yetkilendirilen ve ilgili idare ile protokol imzalayan A tipi muayene
kuruluşuna yaptırılır.
(2) Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında
piyasaya arz edilen asansörün ilk periyodik kontrolü tescil aşamasından
önce, asansör yaptırıcısının müracaatı üzerine en geç 15 gün içerisinde A
tipi muayene kuruluşu tarafından yapılır. İlk periyodik kontrolün
yaptırılmasına ve ücretinin ödenmesine dair sorumluluk, asansör
yaptırıcısındadır.
(3) Bir sonraki periyodik kontrol tarihinin
belirlenmesinde söz konusu takvim yılı içerisinde gerçekleştirilen
periyodik kontrol tarihi esas alınır.
(4) Periyodik kontrolün yaptırılmasına dair
yükümlülük ilgili idare ve bina sorumlusuna aittir.
Periyodik
kontrol esasları
MADDE 9 – (1) İlgili idare kendi sorumluluk alanı içerisinde
bulunan asansörlerin periyodik kontrolü için Bakanlık tarafından
yetkilendirilen A tipi muayene kuruluşlarından bir tanesi ile protokol
imzalar. Ayrıca A tipi muayene kuruluşu olarak akredite olan ilgili idare,
bu Yönetmelikte belirtilen kriterleri sağlaması, Bakanlıkça yetkilendirilmesi
ve ilgili idare ile protokol imzalaması durumunda periyodik kontrol yapar.
(2) İlgili idare ile protokol imzalayacak olan A
tipi muayene kuruluşu, TÜRKAK tarafından akredite edilir. Akreditasyon
belgesinin kapsamını tanımlayan muayene alanı, muayene türü ve standart
veya şartname bölümlerinde, ulusal mevzuata ve ulusal mevzuatın
gerekliliklerine uygun atıf yapılması zorunludur.
(3) İlgili idare, protokol aşamasında A tipi muayene
kuruluşunun yeterliliğini değerlendirirken, sahip olduğu akreditasyonun
kapsamı, periyodik kontrol ve muayene konularını içerecek şekilde
düzenlenmiş olan mesleki ve mali sorumluluk sigortasının uygunluğu,
bünyesinde tam zamanlı olarak çalıştırdığı teknik yönetici ve muayene
elemanı sayısı, periyodik kontrol ücreti ve periyodik kontrolde kullanılmak
üzere hazır halde tutulan teçhizatın durumu gibi kriterleri göz önünde
bulundurur.
(4) Yapılan değerlendirme neticesinde belirlenen A
tipi muayene kuruluşu ile ilgili idare arasında protokol imzalanır ve
ilgili idare tarafından kamuoyuna duyurulur.
(5) İlgili idare, bu Yönetmeliğe uygun olacak
şekilde belirleyeceği A tipi muayene kuruluşu ile en az dört yıllık
protokol yapar. Bu süre zarfında söz konusu protokolün taraflarca
feshedilmesi durumunda, ilgili taraf bu bilgiyi posta yoluyla iadeli
taahhütlü veya KEP yolu ile diğer tarafa iletir.
(6) A tipi muayene kuruluşu, sahip olduğu
akreditasyon ile mesleki ve mali sorumluluk sigortasının sürekliliğini yetki
süresi boyunca sağlar.
(7) Güvensiz veya kusurlu olarak tanımlanan
asansörün birinci takip kontrolünde A tipi muayene kuruluşunca bina
sorumlusundan ayrıca ücret talep edilemez. Sonraki takip kontrollerinden
ücret alınıp alınmayacağına dair esaslar, ilgili idare ile A tipi muayene
kuruluşu arasında yapılacak olan protokol ile belirlenir.
(8) İlgili idarenin bir başka A tipi muayene
kuruluşu ile protokol imzalaması durumunda, protokolden önce
gerçekleştirilen periyodik kontrolün sonucuna ilişkin birinci takip
kontrolü, söz konusu periyodik kontrolü gerçekleştiren ve protokolü sona
eren A tipi muayene kuruluşu tarafından gerçekleştirilir.
(9) Bakanlık tarafından A tipi muayene kuruluşunun
yetkisinin iptal edilmesi durumunda ise takip kontrolü, ilgili idare ile
protokol imzalayan A tipi muayene kuruluşu tarafından yapılır. Bu durumda
takip kontrolünden ayrıca ücret alınıp alınmayacağına dair esaslar ile
ücret alınacaksa miktarına ilişkin detaylar, ilgili idare ile A tipi
muayene kuruluşu arasında yapılacak olan protokol ile belirlenir.
Belirlenecek olan takip kontrol ücreti, periyodik kontrol ücretinden fazla
olamaz.
(10) Tescil öncesi ilk periyodik kontrol ilgili
uyumlaştırılmış standardında veya buna karşılık gelen uyumlaştırılmış Türk
standardında yer alan asansörün hizmete alınmadan önce muayene ve deneyler
bölümünde öngörülen yükte ve hızda gerçekleştirilir. Bu aşamada
kullanılacak olan yük, asansör monte eden tarafından temin edilir.
(11) Periyodik kontrol, asansörün bakımını üstlenen
asansör monte edenin veya onun yetkili servisinin nezaretinde
gerçekleştirilir. Periyodik kontrole nezaret edecek olan kişinin teknik
bakım personeli olması ve periyodik kontrolde A tipi muayene kuruluşu ile
işbirliği yapması asansör monte eden veya onun yetkili servisi tarafından
sağlanır. Takip kontrolüne ise asansörün bakımını üstlenen asansör monte
eden veya onun yetkili servisi veya periyodik kontrol raporuna göre söz
konusu uygunsuzlukları gidermek adına sadece bu iş için bina sorumlusu ile
sözleşme imzalayan asansör monte eden veya onun yetkili servisi nezaret
eder.
(12) Periyodik kontrole nezaret eden asansör monte
eden veya onun yetkili servisinin ilgili mevzuatta belirtilen kriterleri
sağlamadığının ve/veya bina sorumlusu ile asansör monte eden veya onun
yetkili servisi arasında bakım sözleşmesi imzalanmamış olduğunun
belirlenmesi durumunda, denetim için asansörün bulunduğu ildeki Bilim,
Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğüne gerekli bildirim A tipi muayene kuruluşu
tarafından yapılır. Bina sorumlusu ile bakım sözleşmesi imzalayan asansör
monte eden veya onun yetkili servisine ait TSE Hizmet Yeterlilik Belgesinin
bulunmaması veya söz konusu belgenin geçerlilik süresinin dolmuş olması A
tipi muayene kuruluşu tarafından periyodik kontrol yapılmasına engel teşkil
etmez.
(13) Periyodik kontrol aşamasında asansörde
oluşabilecek hasarların tazmini, A tipi muayene kuruluşunun mesleki ve mali
sorumluluk sigortasından karşılanır.
(14) A tipi muayene kuruluşu, tanzim ettiği
periyodik kontrol raporunu ilgili idareye, asansör monte edene veya onun
yetkili servisine ve bina sorumlusuna iletir. Bu rapor, A tipi muayene
kuruluşu, ilgili idare, asansör monte eden veya onun yetkili servisi ve
bina sorumlusunca muhafaza edilir.
(15)
Asansör monte eden veya onun yetkili servisi, binalarda/yapılarda aylık
bakımını yaptığı asansörlerin kimlik numaralarını ve adreslerini içeren
bilgileri elektronik olarak liste halinde her yıl Ocak ayı sonuna kadar
ilgili idareye iletir. İlgili idare, bu bilgileri periyodik kontrol için
protokol imzaladığı A tipi muayene kuruluşu ile paylaşır.
(16) Asansörde meydana gelecek bir kaza sonrasında
bina sorumlusunca periyodik kontrolün tekrar edilmesi sağlanır.
(17) Periyodik kontrol, ilgili idarenin protokol
yaptığı A tipi muayene kuruluşu tarafından bina sorumlusunun talebi üzerine
veya resen yapılır.
Periyodik
kontrol ücretinin belirlenmesi
MADDE 10 – (1) Periyodik kontrol ücretinin hesaplanmasında
esas alınacak olan fiyat, Komisyon kararı doğrultusunda EK-1’de belirtilen
taban ve tavan fiyat aralığına göre ilgili idarenin karar organı tarafından
belirlenir.
(2) Bir sonraki yıl için geçerli sayılacak olan
taban ve tavan fiyatları, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
hükümleri uyarınca o yıl tespit ve ilan edilen yeniden değerleme oranı
kadar takip eden yılın Ocak ayı itibarıyla arttırılır ve Bakanlık
tarafından ilan edilir.
(3) Periyodik kontrol ücreti, ilgili idare karar
organı tarafından belirlenen fiyatın ilgili idare payı ile birlikte KDV
hariç toplamına eşittir.
Periyodik
kontrol sonuçlarının değerlendirilmesi
MADDE 11 – (1) Periyodik kontrol sonuçları kusursuz, hafif
kusurlu, kusurlu ve güvensiz olmak üzere dört grupta değerlendirilir.
(2) Kusursuz olarak tanımlanan asansöre, ilgili
idare adına periyodik kontrolü yapan A tipi muayene kuruluşu tarafından
yeşil renkli bilgi etiketi iliştirilir.
(3) Hafif kusurlu olarak tanımlanan asansöre,
ilgili idare adına periyodik kontrolü yapan A tipi muayene kuruluşu
tarafından mavi renkli bilgi etiketi iliştirilir.
(4) Kusurlu olarak tanımlanan asansöre, ilgili
idare adına periyodik kontrolü yapan A tipi muayene kuruluşu tarafından
sarı renkli bilgi etiketi iliştirilir.
(5) Güvensiz olarak tanımlanan asansöre, ilgili
idare adına periyodik kontrolü yapan A tipi muayene kuruluşu tarafından
kırmızı renkli bilgi etiketi iliştirilir.
(6) Kırmızı renkli bilgi etiketi iliştirilen ve
güvensiz olarak tanımlanan asansörün kullanımına bina sorumlusu tarafından
izin verilmez. Bu asansörün en fazla altmış gün içerisinde güvenli hale
getirilmesi bina sorumlusunca sağlanır. Bu süre sonunda, A tipi muayene
kuruluşu tarafından takip kontrolü yapılır. Takip kontrolü neticesinde
güvenli hale getirilmediği belirlenen asansör, ilgili idare tarafından ana
besleme sisteminden elektriğinin kesilerek mühürlenmesi yoluyla hizmetten
men edilir. Söz konusu mühürleme işleminde ilgili idare tarafından
EK-2’deki formata uygun tutanak üç nüsha olarak düzenlenir ve birer nüshası
A tipi muayene kuruluşu ile bina sorumlusuna iletilir.
(7) Güvensiz olarak tanımlanan asansörün altıncı
fıkrada belirtilen süre içerisinde güvenli hale getirilmeden
kullandırılmasından doğabilecek can ve mal kaybından bina sorumlusu
mesuldür.
(8) Sarı renkli bilgi etiketi iliştirilmiş olan
asansördeki uygunsuzlukların en fazla yüz yirmi gün içerisinde giderilmesi
bina sorumlusunca sağlanır. Bu süre sonunda, A tipi muayene kuruluşu
tarafından takip kontrolü yapılır. Takip kontrolü neticesinde güvenli hale
getirilmediği belirlenen asansör, ilgili idare tarafından ana besleme
sisteminden elektriğinin kesilerek mühürlenmesi yoluyla hizmetten men edilir.
(9) İlgili idare tarafından ana besleme sisteminden
elektriğinin kesilerek mühürlenmesi yoluyla hizmetten men edilen asansörün
güvenli hale getirilmesine yönelik düzeltme işleminin başlatılabilmesi için
bina sorumlusu tarafından ilgili idareye ve işlem sonrası gerekli takip
kontrolü için A tipi muayene kuruluşuna başvurulur. İlgili idare bu zaman
zarfında asansörün kullandırılmayacağına dair bina sorumlusundan yazılı
taahhüt alır ve söz konusu düzeltme işlemi için gerekli izin süreci
EK-3’teki formata uygun mühür bozma tutanağı ile başlatılır. Söz konusu
mühür bozma tutanağı üç nüsha olarak düzenlenir ve birer nüshası A tipi
muayene kuruluşu ile bina sorumlusuna iletilir. Mühür bozma tutanağı bir
defaya mahsus düzenlenir ve bu tutanakta öngörülen düzeltme süresi kırk beş
işgününden fazla olamaz. Mühür bozma tutanağında belirtilen süre içerisinde
asansörün düzeltme işleminin tamamlanabilmesine ilişkin yükümlülükler, bina
sorumlusu ile asansör monte eden veya onun yetkili servisi arasında
yapılacak sözleşme ile belirlenir. Bu süre zarfında taraflar arasındaki
mali sorumluluklar hariç asansörün güvenli hale getirilebilmesine ilişkin
sözleşmede belirtilen yükümlülükleri yerine getirmeyen taraf sorumlu
tutulur ve Bakanlık tarafından idari para cezası uygulanır.
(10) Mavi renkli bilgi etiketi iliştirilmiş olan
asansörde belirlenen uygunsuzlukların bir sonraki periyodik kontrole kadar
giderilmesi bina sorumlusunca sağlanır.
Protokolün
yaptırılmasına ilişkin tedbirler
MADDE 12 – (1) İlgili idarenin herhangi bir A tipi muayene
kuruluşu ile protokol yapmaması veya yapamaması durumunda, Bakanlık gerekli
tedbiri alır.
(2) Bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen
durumda, ilgili idareye en yakın yerde periyodik kontrol faaliyetlerini
sürdüren, yeterli teknik donanıma ve personele sahip olan A tipi muayene
kuruluşunun ilgili idare ile protokol yaparak görevlendirilmesi Bakanlık
Sanayi Ürünleri Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğü tarafından sağlanır.
(3) Yetkisi Bakanlık tarafından bu Yönetmeliğin 7
nci maddesinin üçüncü ve dördüncü fıkralarına göre askıya alınan A tipi
muayene kuruluşunun protokol imzaladığı ilgili idare sınırları dahilinde
talepleri karşılamak üzere tescil öncesi ilk periyodik kontrol, periyodik
kontrol ve takip kontrolleri için söz konusu ilgili idare ile bir başka A
tipi muayene kuruluşu arasında geçici protokol yapılır. Bu protokol askı
süresi boyunca geçerlidir. İlgili idare tarafından geçici protokol
yapılmaması veya yapılamaması durumunda bu maddenin ikinci fıkrasında
belirtilen usul ile geçici görevlendirme Bakanlık tarafından sağlanır.
Komisyon
MADDE 13 – (1) Bu Yönetmelik usul ve esasları komisyon
tarafından belirlenir.
(2) Komisyon, aşağıdaki üyelerden oluşur:
a) Bakanlık Sanayi Genel Müdürlüğünü temsilen bir
üye,
b) Bakanlık Sanayi Ürünleri Güvenliği ve Denetimi
Genel Müdürlüğünü temsilen bir üye,
c) Türk Standardları Enstitüsünü temsilen bir üye,
ç) TMMOB Makina Mühendisleri Odasını temsilen bir
üye,
d) TMMOB Elektrik Mühendisleri Odasını temsilen bir
üye,
e) Türkiye Belediyeler Birliğini temsilen bir üye,
f) Vilayetler Birliğini temsilen bir üye.
(3) Komisyonun çalışma usul ve esasları aşağıda
belirtilmiştir:
a) Komisyon Bakanlık Müsteşarlık Makamından
alınacak olur neticesinde Bakanlığın daveti üzerine çalışmalarını yürütür.
b) Komisyon, üye tam sayısı ile toplanır ve oy
çokluğu ile karar alır.
c) Komisyon başkanlığı, Bakanlık Sanayi Genel
Müdürü ya da onun yetkilendireceği Daire Başkanı tarafından yapılır.
ç) Komisyonun sekreterlik hizmetleri, Bakanlık
Sanayi Genel Müdürlüğü tarafından yürütülür.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Yetkilendirilen A Tipi Muayene Kuruluşunun
Yükümlülükleri
Protokol
MADDE 14 – (1) Bu Yönetmeliğe uygun olacak şekilde Bakanlık
tarafından yetkilendirilen A tipi muayene kuruluşu, ilgili idare ile
protokol yapar. Protokol, imza sirküsü Bakanlığa sunulan ve A tipi muayene
kuruluşu adına yasal olarak temsil ve ilzama yetkili olan kişi/kişiler veya
kamu kurumu statüsündeki kuruluşlarda ise resmi olarak yetki devri yapılan
kişi/kişiler tarafından imzalanır.
(2) İlgili idarenin Bakanlık tarafından
yetkilendirilen herhangi bir A tipi muayene kuruluşu ile protokol yapmaması
veya yapamaması durumunda, ilgili idarenin bulunduğu bölgede faaliyetlerini
sürdürebilecek olan yeterli teknik donanıma ve personele sahip herhangi bir
A tipi muayene kuruluşunun söz konusu ilgili idare ile protokol yaparak
görevlendirilmesi Bakanlık Sanayi Ürünleri Güvenliği ve Denetimi Genel
Müdürlüğü tarafından sağlanır.
(3) A tipi muayene kuruluşu tarafından, protokol
imzalanan ilgili idarenin adı, protokol tarihi ve protokol süresine ilişkin
bilgileri en güncel hali ile kendi internet sitesinin ana sayfasından kamuoyuna
duyurulur.
(4) Yetkisi iptal edilen A tipi muayene kuruluşuna
dair bilgi Bakanlık internet sayfasından kamuoyuna duyurulur. Ayrıca
Bakanlık bu bilgiyi yazılı olarak ilgili idareye iletir ve yetkisi iptal
edilen kuruluşun yapmış olduğu protokol ilgili idare tarafından tek taraflı
olarak feshedilir.
Muayene
personeli
MADDE 15 – (1) A tipi muayene kuruluşu, asansör periyodik
kontrollerinde görevlendirmek üzere gerekli yetkinliğe ve tecrübeye sahip
yeterli sayıda teknik yöneticiyi ve muayene elemanını bünyesinde
bulundurmak zorundadır.
(2) A tipi muayene kuruluşu yetki süresi içerisinde
en az bir teknik yöneticiyi ve en az beş muayene elemanından oluşan
personeli tam zamanlı olarak istihdam eder. Tam zamanlı olarak istihdam
edilmesi zorunlu olan personel, bir başka A tipi muayene kuruluşunca veya
farklı bir işveren tarafından eşzamanlı olarak sigortalı istihdam edilemez.
Birinci cümlede belirtilen personel yeter sayısının A tipi muayene kuruluşu
tarafından sürekliliğinin sağlanması zorunludur. A tipi muayene kuruluşu iş
sözleşmesi feshedilen personelin yerine, söz konusu sözleşmenin
feshedildiği tarih itibarıyla yirmi işgünü içerisinde yeni personeli tam
zamanlı olarak istihdam etmek zorundadır.
(3) Teknik yöneticinin, makina veya elektrik veya
elektronik veya elektrik-elektronik veya elektronik ve haberleşme veya
mekatronik alanlarında mühendislik/teknoloji fakültelerinin birinde
yükseköğrenimini tamamlamış olması, konu ile ilgili olarak en az üç yıllık
muayene ve/veya sektör tecrübesinin bulunması ve tam zamanlı olarak
istihdam edilmesi gerekir.
(4) Muayene elemanının makina veya elektrik veya
elektronik veya elektrik-elektronik veya elektronik ve haberleşme veya
mekatronik alanlarında mühendislik/teknoloji fakültelerinden birinde
yükseköğrenimini tamamlamış olması gerekir. İlk kez muayene elemanı olarak
görevlendirilecek olan adayın en az 100 adet asansörün periyodik kontrolüne
katılım şartını sağlaması zorunludur.
(5) Muayene elemanının ilgili meslek odaları veya
bu kapsamda TS EN ISO/IEC 17024 standardına göre akredite olan personel
belgelendirme kuruluşlarınca belgelendirilmesi zorunludur. Söz konusu belge
beş yılda bir yenilenir. Belgesi bulunmayan veya belgesi geçerli olmayan
muayene elemanı, A tipi muayene kuruluşu tarafından periyodik kontrolde
görevlendirilemez.
(6) A tipi muayene kuruluşu protokol imzaladığı
ilgili idare sayısı ve buna bağlı olarak ilgili idare sınırları içerisindeki
asansör sayısı dikkate alınarak, aralığı EK-4’te belirlenmiş olan en az
sayıdaki muayene personelini atama yazısı ile birlikte asansör periyodik
kontrolünde görevlendirir.
(7) Mevcut işgücünün iş yükünü karşılamadığı
durumlarda sözleşme ile görevlendirilecek olan dış kaynaklı muayene elemanı
tam gün sigortalı olarak çalıştırılır. Dış kaynaklı muayene elemanı
sözleşme süresi boyunca sadece bir A tipi muayene kuruluşuna hizmet verir.
Aksi bir durumda sorumluluk, A tipi muayene kuruluşundadır.
(8) A tipi muayene kuruluşu, asansör periyodik
kontrolünde görevlendireceği muayene personeline tanıtıcı kimlik belgesi
düzenler ve periyodik kontrol aşamasında amacına uygun olarak kullanmasını
sağlar.
(9) Asansör periyodik kontrolüne iştirak eden
muayene personeli için iş sağlığı ve güvenliği tedbirleri, 20/6/2012
tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilgili mevzuat
hükümleri doğrultusunda A tipi muayene kuruluşu tarafından alınır.
(10) A tipi muayene kuruluşu genel müdür, genel
müdür yardımcısı ve yönetim kurulu üyelerini, teknik yönetici ve/veya
muayene elemanı olarak görevlendiremez.
Uygulamaya
ilişkin esaslar
MADDE 16 – (1) Binada/yapıda sürekli olarak kullanılan
asansörün periyodik kontrolü, A tipi muayene kuruluşu tarafından yılda en
az bir defa yapılır.
(2) Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında
piyasaya arz edilen asansörün ilk periyodik kontrolü tescil aşamasından
önce ilgili idare ile protokol imzalayan A tipi muayene kuruluşu tarafından
yapılır. Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında henüz piyasaya arz
edilmeyen asansörün tescil öncesi ilk periyodik kontrolü A tipi muayene
kuruluşu tarafından yapılmaz.
(3) Bir sonraki periyodik kontrol tarihinin
belirlenmesinde söz konusu takvim yılı içerisinde gerçekleştirilen
periyodik kontrol tarihi A tipi muayene kuruluşunca esas alınır.
(4) Asansörlerin periyodik kontrolü, EK-5 veya
EK-6’da yer alan kontrol listeleri A tipi muayene kuruluşunca esas alınarak
yapılır.
(5) Periyodik kontrol neticesinde EK-7’de yer alan
formata uygun rapor A tipi muayene kuruluşunca düzenlenir.
(6) Periyodik kontrol neticesinde EK-8’de yer alan
formata uygun bilgi etiketi A tipi muayene kuruluşunca asansöre
iliştirilir.
(7) Periyodik kontrol, bina sorumlusunun talebi
üzerine veya resen A tipi muayene kuruluşunca yapılır.
(8) Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB) kapsamında
onaylanmış kuruluş yetkisi de bulunan A tipi muayene kuruluşu, asansörün
uygunluk değerlendirmesinde görevlendirmiş olduğu personeli, söz konusu
asansörün periyodik kontrolünde muayene elemanı olarak görevlendiremez.
(9) Periyodik kontrol tarihi, bina sorumlusuna
ve/veya asansör monte edene veya onun yetkili servisine, kontrol tarihinden
en az üç gün önce kısa mesaj veya elektronik posta yoluyla A tipi muayene
kuruluşunca bildirilir.
(10) 15/8/2004 tarihinden önce monte edilen
asansörde beyan yükü ve/veya beyan hızı ve/veya seyir mesafesinde
değişiklik yapılması halinde, bu asansörün periyodik kontrolünde TS EN
81-80 standardı gereklilikleri A tipi muayene kuruluşunca aranır.
(11) 15/8/2004 ile 1/9/2017 tarihleri arasında
piyasaya arz edilen asansörde beyan yükü ve/veya beyan hızı ve/veya seyir
mesafesinde değişiklik yapılması halinde, bu asansörün periyodik
kontrolünde piyasaya arz edildiği tarihte yürürlükte bulunan
uyumlaştırılmış standart gereklilikleri A tipi muayene kuruluşunca aranır.
(12) A tipi muayene kuruluşu, periyodik kontrolde
asansörler için ulusal imar mevzuatında belirtilen gereklilikleri de esas
alır.
Kontrol
listeleri
MADDE 17 – (1) Asansör periyodik kontrolünde, EK-5 veya
EK-6’da yer alan kontrol listeleri A tipi muayene kuruluşunca kullanılır.
(2) Muayene elemanları için birinci fıkrada
belirtilen kontrol listeleri kapsamında uygulamaya ilişkin talimat A tipi
muayene kuruluşunca hazırlanır ve muayene elemanlarının erişimi sağlanır.
(3) Muayene elemanlarının kontrol listelerine tam
ve doğru bilgi girmeleri A tipi muayene kuruluşunca sağlanır.
Kontrol
sayısı
MADDE 18 – (1) Muayene elemanı, bir tam gün içerisinde en
fazla beş adet asansörün periyodik kontrolünü yapar.
(2) Muayene elemanı, bir tam gün içerisinde en
fazla on adet asansörün takip kontrolünü yapar.
(3) Muayene elemanı, bir tam gün içerisinde birinci
fıkrada belirlenmiş olan miktardaki periyodik kontrol sayısı üzerinden gün
içerisinde tamamlayamadığı periyodik kontrol sayısının en fazla iki katı
kadar miktarda takip kontrolü yapar.
(4) Muayene elemanı, bir tam gün içerisinde en
fazla iki adet asansörün tescil öncesi ilk periyodik kontrolünü yapar. Söz
konusu muayene elemanına ilave periyodik kontrol ve/veya takip kontrolü
yaptırılamaz. Ancak bir işgünü içerisinde en fazla üç adet asansörün tescil
öncesi ilk periyodik kontrolü, söz konusu asansörlerin aynı mahallede
bulunması halinde yapılır.
Teçhizat
MADDE 19 – (1) Muayene elemanının gerekli olan ölçüm donanımı
ile birlikte asansör periyodik kontrolüne iştirak etmesi A tipi muayene
kuruluşunca sağlanır.
(2) Aşağıda listelenmiş olan ölçüm donanımının
tamamı, asansör periyodik kontrolünde kullanılmak üzere her bir muayene
elemanına A tipi muayene kuruluşunca zimmet edilir:
a) Lüksmetre,
b) Takometre,
c) Pensampermetre/Pensmultimetre,
ç) Kuvvet ölçer,
d) Şeritmetre,
e) Kumpas,
f) Üçgen anahtar,
g) Alçak gerilim dedektörü ve el feneri,
ğ) Kişisel koruyucu donanımlar,
h) Küresel yer belirleme sistemine uyumlu ve
Bakanlık web servislerine veri gönderebilecek özellikte tablet veya benzeri
mobil elektronik cihaz.
Kontrol
raporu
MADDE 20 – (1) Rapor, EK-7’de yer alan içeriğe uygun olacak
şekilde periyodik kontrolün tamamlandığı tarihte muayene elemanı tarafından
tanzim edilir ve aynı tarihte teknik yönetici onayına sunulur.
(2) Rapor, elektronik ortamda online olarak
oluşturulur.
(3) Rapor, periyodik kontrol tarihini takip eden en
geç üç işgünü içerisinde sorumlu teknik yönetici tarafından onaylanır.
(4) Güvensiz veya kusurlu olarak tanımlanan
asansöre ait rapor; onaylandığı tarihi takip eden işgününde ilgili idareye,
asansör monte edene veya onun yetkili servisine ve bina sorumlusuna A tipi
muayene kuruluşunca iletilir.
(5) Hafif kusurlu veya kusursuz olarak tanımlanan
asansöre ait rapor, onaylandığı tarihten itibaren en geç üç işgünü
içerisinde asansör monte edene veya onun yetkili servisine ve bina
sorumlusuna A tipi muayene kuruluşunca iletilir.
(6) Bina sorumlusunun atanmadığı veya atanamadığı
durumlarda rapor bütün kat maliklerine veya kat malikinin/maliklerinin
bağlı bulunduğu muhtarlığa A tipi muayene kuruluşunca iletilir.
(7) Rapor, A tipi muayene kuruluşu tarafından
posta, elektronik posta, elden teslim veya kısa mesaj ile bilgilendirmek
suretiyle kendi internet sitesinden ilgili taraflara erişim sağlanarak
iletilir. İletime dair bütün bilgiler Bakanlığa ispatlanmak üzere dokümante
edilir ve en az iki yıl saklanır.
Asansör
kimlik numarası
MADDE 21 – (1) Periyodik kontrole tabi tutulacak olan her
asansör için bir defaya mahsus asansör kimlik numarası periyodik kontrol
aşamasından önce A tipi muayene kuruluşunca oluşturulur.
(2) Asansör kimlik numarası için İçişleri Bakanlığı
tarafından kullanılan Ulusal Adres Veri Tabanında binalara/yapılara verilen
bina numarası A tipi muayene kuruluşunca esas alınır. Binada/yapıda birden
fazla asansör bulunması durumunda, her bir asansöre bina/yapı içindeki
toplam asansör sayısına göre verilen sıra numarası bina numarasına ilave
edilerek EK-9’da yer alan içeriğe uygun asansör kimlik numarası oluşturulur
ve alüminyum esaslı yapıştırma etiket şeklinde tanımlanır.
(3) Etiket; 85x50 mm boyutlarında, asansör kimlik
numarasını oluşturan rakamlar ise Arial yazı tipinde, 28 karakter
boyutunda, gri zemin üzerine siyah renkli yazılarak hazırlanır ve asansörün
periyodik kontrolünde, asansör kabininin içerisinde kumanda butonu
hizasında kabin tabanından en az 160 cm yüksekliğe kolayca sökülemeyecek
şekilde A tipi muayene kuruluşunca iliştirilir. Kabin kumanda panelinde
asansör kimlik numarasının bulunması durumunda ayrıca etiket iliştirilmez.
(4) Asansör kimlik numarasının oluşumunda
kullanılacak olan bina numarasına Bakanlık üzerinden erişim sağlanır.
Bilgi
etiketi
MADDE 22 – (1) EK-8’de yer alan içeriğe uygun olacak şekilde
yeşil veya mavi veya sarı veya kırmızı renkli zemin üzerine gerekli
açıklamaların siyah renkli olarak yapıldığı, en az 16x8 cm boyutunda ve
çıkartma kuşe etiket şeklinde hazırlanmış olan bilgi etiketi periyodik
kontrolü yapılan her asansöre A tipi muayene kuruluşunca iliştirilir.
(2) Bilgi etiketi, kabin içerisindeki
kullanıcıların rahatlıkla görebileceği bir şekilde kumanda panelinin etrafında
en uygun yere ve ana durakta yer alan dış çağrı kumanda panelinin yanına
veya durak kapısı kasasının üzerine A tipi muayene kuruluşunca iliştirilir.
(3) Kırmızı renkli bilgi etiketi, güvensiz asansöre
iliştirilir.
(4) Sarı renkli bilgi etiketi, kusurlu asansöre
iliştirilir.
(5) Mavi renkli bilgi etiketi, hafif kusurlu
asansöre iliştirilir.
(6) Yeşil renkli bilgi etiketi, uygun asansöre
iliştirilir.
(7) Üçüncü taraf kişi/kişilerin bilgi etiketini
sahte olarak düzenlemesine veya amacına uygun olmayacak şekilde
kullanılmasına karşı kare olarak basılabilen iki boyutlu barkodun,
harflerden ve sayılardan oluşturulan doğrulama kodunun veya benzeri
çözümlerin bilgi etiketi içerisinde belirtilen doğrulama alanında yer
alması A tipi muayene kuruluşunca sağlanır. A tipi muayene kuruluşu sahte
bilgi etiketi düzenlediğini ve bu etiketi asansöre iliştirdiğini tespit
ettiği kişiyi/kişileri yetkili makamlara ihbar eder.
Periyodik
kontrol ücretinin tahsili
MADDE 23 – (1) Periyodik kontrol ücreti, bina sorumlusundan
KDV dahil olarak A tipi muayene kuruluşunca tahsil edilir.
(2) Tescil öncesi ilk periyodik kontrol ücreti ise
asansör yaptırıcısından periyodik kontrol ücretinin üç katı olacak şekilde
KDV dahil olarak A tipi muayene kuruluşunca tahsil edilir.
(3) İlgili idare tarafından talep edilmesi ve
protokolde belirtilmesi durumunda EK-1’de yer alan taban ve tavan fiyat
aralığında ilgili idarece belirlenen fiyatın azami % 10’unu protokol
yapılan ilgili idareye A tipi muayene kuruluşunca aktarılır.
Takip
kontrolü
MADDE 24 – (1) Kırmızı renkli bilgi etiketi iliştirilmiş olan
güvensiz asansöre yönelik takip kontrolü, periyodik kontrol raporunun
ilgili idareye, bina sorumlusuna ve asansör monte edene veya onun yetkili
servisine iletildiği tarihten itibaren altmış gün sonra A tipi muayene
kuruluşunca yapılır.
(2) Sarı renkli bilgi etiketi iliştirilmiş olan
kusurlu asansöre yönelik takip kontrolü, periyodik kontrol raporunun ilgili
idareye, bina sorumlusuna ve asansör monte edene veya onun yetkili
servisine iletildiği tarihten itibaren yüz yirmi gün sonra A tipi muayene
kuruluşunca yapılır.
(3) Kırmızı veya sarı renkli bilgi etiketi
iliştirilmiş olan asansörde, bina sorumlusunun takip kontrolüne ilişkin
talebine öncelik verilir.
(4) Kırmızı veya sarı renkli bilgi etiketi iliştirilmiş
olan asansörde yapılacak takip kontrolünde mümkün olduğunca söz konusu
asansörün son periyodik kontrolünü gerçekleştiren muayene elemanının
görevlendirilmesi sağlanır.
(5) Kırmızı veya sarı renkli bilgi etiketi
iliştirilmiş olan asansörün birinci takip kontrolünde bina sorumlusundan
ayrıca ücret talep edilemez. Bina sorumlusu ve/veya sözleşme yapılan
asansör monte eden veya onun yetkili servisinden kaynaklanan gecikmeler
nedeniyle gerçekleştirilecek olan ikinci veya sonraki takip kontrollerinden
ayrıca ücret alınıp alınmayacağına dair esaslar ile ücret alınacaksa
miktarına ilişkin detaylar ilgili idare ile A tipi muayene kuruluşu
arasında yapılacak olan protokol ile belirlenir. Takip kontrol ücreti,
periyodik kontrol ücretinden fazla olamaz.
(6) İlgili idarenin bir başka A tipi muayene
kuruluşu ile protokol imzalaması durumunda, protokolden önce
gerçekleştirilen periyodik kontrolün sonucuna ilişkin birinci takip
kontrolü, söz konusu periyodik kontrolü gerçekleştiren ve protokolü sona
eren A tipi muayene kuruluşu tarafından yapılır.
(7) Bakanlık tarafından A tipi muayene kuruluşunun
yetkisinin iptal edilmesi durumunda ise takip kontrolü, ilgili idare ile
protokol imzalayan A tipi muayene kuruluşu tarafından yapılır. Bu durumda
takip kontrolünden ayrıca ücret alınıp alınmayacağına dair esaslar, ilgili
idare ile A tipi muayene kuruluşu arasında yapılacak olan protokol ile
belirlenir.
(8) Takip kontrolü tarihinin belirlenmesinde
periyodik kontrol raporunun ilgili taraflara iletilmek üzere gerekli işlemin
başlatıldığı tarih A tipi muayene kuruluşunca esas alınır.
(9) Takip kontrolü neticesinde EK-7’de yer alan
formata uygun rapor, kontrol tarihinde düzenlenir ve üç işgünü içerisinde
onaylanır. Tescil öncesi ilk periyodik kontrol hariç, bilgi etiketi durumunda
herhangi bir değişiklik olmayan asansöre ait olan rapor bilgileri
onaylandığı gün ilgili idareye A tipi muayene kuruluşunca iletilir.
Mevcut
asansörün güvenlik seviyesinin belirlenmesi
MADDE 25 – (1) Periyodik kontrolde mevcut asansörün güvenlik
seviyesinin belirlenebilmesi için TS EN 81-80 standardında belirtilen
tehlikeli durumlar A tipi muayene kuruluşunca esas alınır.
(2) 1/1/1950 tarihinden önce monte edilen, tarihsel
dokusu bulunan ve halen kullanılmakta olan mevcut asansörün güvenlik
seviyesi iyi mühendislik uygulamaları kapsamında belirlenir.
Güvensiz
veya kusurlu olduğu tespit edilen asansörlerin bildirimi
MADDE 26 – (1) Güvensizlikten dolayı kırmızı renkli bilgi
etiketi iliştirilmiş olan asansörün kullandırılmaması ve altmış gün
içerisinde güvenli hale getirilmesinin sağlanmasına dair bilgi, ilgili
idare adına bina sorumlusuna A tipi muayene kuruluşunca iletilir.
(2) Kusurlu olarak tanımlanan ve sarı renkli bilgi
etiketi iliştirilmiş olan asansörün yüz yirmi gün içerisinde güvenli hale
getirilmesinin sağlanmasına dair bilgi, ilgili idare adına bina sorumlusuna
A tipi muayene kuruluşunca iletilir.
(3) Kırmızı veya sarı renkli bilgi etiketi
iliştirilmiş olan asansörde, tespit edilen uygunsuzlukların verilen süre
sonunda giderilmediğinin takip kontrolünde belirlenmesi durumunda,
asansörün ana besleme sisteminden elektriğinin kesilerek mühürlenmesi
yoluyla hizmetten men edilmesini sağlamak üzere ilgili idareye gerekli
bilgi A tipi muayene kuruluşunca iletilir.
Veri
tabanı
MADDE 27 – (1) Periyodik kontrol sonuçlarının girileceği ve
Bakanlık veri tabanı ile entegre edileceği bir veri tabanı A tipi muayene
kuruluşu tarafından oluşturulur. Söz konusu veri tabanı ilgili idareye de
açık tutulur.
(2) Periyodik kontrol raporu onay tarihi itibarıyla
her bir asansörün periyodik kontrolüne ilişkin bilgilerin tamamının veri
tabanında yer alması A tipi muayene kuruluşunca sağlanır.
Verilerin
Bakanlık ile paylaşımı
MADDE 28 – (1) Asansör periyodik kontrol listelerinde yer
alan bilgilerin aktarılacağı veri tabanının, Bakanlık veri tabanı ile
uyumlu olması A tipi muayene kuruluşunca sağlanır.
(2) Bakanlık veri tabanı ile uyumlu duruma
getirilen A tipi muayene kuruluşu veri tabanındaki verilerin sürekli bir
şekilde Bakanlık veri tabanına aktarılması sağlanır. Periyodik kontrol
raporunun onayı ile birlikte söz konusu veri üç gün içerisinde Bakanlık
veri tabanına aktarılır. Bakanlık veri tabanına aktarılan veri A tipi
muayene kuruluşunca düzeltilemez.
(3) Periyodik kontrolüne bina sorumlusunca izin
verilmeyen veya asansör monte eden veya onun yetkili servisi tarafından
periyodik kontrolüne nezaret edilmeyen asansör için EK-5 veya EK-6’da yer
alan kontrol listelerinin asansör kimlik bilgisi, periyodik kontrole izin
vermeme durumu veya periyodik kontrole nezaret etmeme durumu bölümleri doldurularak
Bakanlık veri tabanına A tipi muayene kuruluşunca iletilir.
(4) Yürütülen periyodik kontrol faaliyetlerine
ilişkin tüm istatistiki bilgiler her yıl Ocak ayı sonuna kadar EK-10’da yer
alan içeriğe uygun bir şekilde yazılı ve elektronik ortamda Bakanlığa A
tipi muayene kuruluşunca iletilir.
Bildirim
MADDE 29 – (1) Periyodik kontrole nezaret eden asansör monte
eden veya onun yetkili servisinin ilgili mevzuatında belirtilen şartları
sağlamadığının belirlenmesi durumunda, denetim için asansörün bulunduğu
ildeki Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlüğüne gerekli bildirim A tipi
muayene kuruluşunca yapılır.
(2) Bina sorumlusunca periyodik kontrolüne izin
verilmeyen asansör, ana besleme sisteminden elektriğinin kesilerek
mühürlenmesi yoluyla hizmetten men edilebilmesi için A tipi muayene
kuruluşunca ilgili idareye bildirilir.
İş
güvenliği
MADDE 30 – (1) A tipi muayene kuruluşu, 6331 sayılı İş
Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri doğrultusunda iş
sağlığı ve güvenliği tedbirlerini almak üzere ortak sağlık güvenlik birimi
veya iş güvenlik uzmanı ile faaliyet konusu kapsamında sözleşme yapar.
Eşgüdüm
ve işbirliği
MADDE 31 – (1) A tipi muayene kuruluşu, Asansör periyodik
kontrolünde uygulama birliğinin sağlanması, ortaya çıkan sorunların
değerlendirilmesi ve diğer A tipi muayene kuruluşları arasında gerekli
işbirliğinin oluşturulabilmesi amacıyla Bakanlık koordinasyonunda düzenlenecek
olan eşgüdüm toplantısına katılım sağlar.
Tarama
MADDE 32 – (1) A tipi muayene kuruluşu, protokol imzaladığı
ilgili idarenin sınırları dahilinde tarama yaparak asansörlerin adresleri
ile sayısını belirler ve ilgili idare ile paylaşır.
Diğer
hususlar
MADDE 33 – (1) Periyodik kontrol aşamasında asansör üzerinde
A tipi muayene kuruluşunca yapılacak deneyler, tekrarlamadan kaynaklanan
aşırı yıpranma veya asansörün güvenliğini azaltacak gerilimlere sebep
olmayacak şekilde yapılır.
(2) Periyodik kontrolde asansör güvenlik tertibatı
ve tampon gibi donanımlarda A tipi muayene kuruluşunca yapılacak olan
deneyler, konu ile ilgili standartlarda belirtildiği üzere taşıyıcı boşken
ve düşük hızda yapılır.
(3) Bir defaya mahsus tescil öncesi ilk periyodik
kontrol ilgili uyumlaştırılmış standardında veya buna karşılık gelen
uyumlaştırılmış Türk standardında yer alan asansörün hizmete alınmadan önce
muayene ve deneyler bölümünde öngörülen yükte ve hızda A tipi muayene
kuruluşunca gerçekleştirilir. Ancak Asansör Yönetmeliği (2014/33/AB)
kapsamında söz konusu asansörün son kontrolü, birim doğrulama veya son
muayene gibi uygunluk değerlendirme yöntemlerinden biriyle onaylanmış
kuruluş tarafından yapılmış ise tescil öncesi ilk periyodik kontrol yüksüz
ve düşük hızda yapılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Bina Sorumlusunun Yükümlülüğü ve Hizmet Denetimi
Bina
sorumlusunun yükümlülüğü
MADDE 34 – (1) Bina sorumlusu, asansörün güvenli bir şekilde
kullanılmasını sağlamak üzere yılda en az bir defa periyodik kontrolünü
yaptırır.
(2) Bina sorumlusu, engellilerin erişilebilirliği
için asansörün sürekli olarak güvenli kullanımını sağlar.
Hizmet
denetimi
MADDE 35 – (1) Bakanlık tarafından yetkilendirilen A tipi
muayene kuruluşunun, bu Yönetmelik usul ve esaslarına uygun faaliyet
sürdürüp sürdürmediğine dair hizmet denetimi, Bakanlık Sanayi Genel
Müdürlüğü ve Sanayi Ürünleri Güvenliği ve Denetimi Genel Müdürlüğü koordinasyonunda
Bilim, Sanayi ve Teknoloji İl Müdürlükleri ile gerektiğinde müştereken
yapılır.
(2) Bakanlık tarafından yetkilendirilen A tipi
muayene kuruluşunun, asansörün periyodik kontrolüne ilişkin bu Yönetmelik
gerekliliklerini yerine getirip getirmediğine yönelik asansörün
mahallindeki hizmet denetimi, asansörün bulunduğu ildeki Bilim, Sanayi ve
Teknoloji İl Müdürlüğü tarafından yapılır.
(3) Hizmet denetiminde belirlenen uygunsuzluklar
için Bakanlık tarafından gerekli idari tedbir uygulanır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Şikâyet
MADDE 36 – (1) A tipi muayene kuruluşlarının, TS EN ISO/IEC
17020 standardı kapsamındaki akreditasyonuna aykırı faaliyetlerine ilişkin
şikâyetler değerlendirilmek üzere Bakanlık tarafından TÜRKAK'a iletilir.
Aykırı
davranışlarda uygulanacak hükümler
MADDE 37 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan usul ve esaslara
aykırı hareket ettiği belirlenen bina sorumlusuna, asansör monte edene veya
onun yetkili servisine Bakanlık tarafından 1705 sayılı Ticarette Tağşişin
Men'i ve İhracatın Murakabesi ve Korunması Hakkında Kanunun 6 ncı maddesine
göre idari para cezası uygulanır.
(2) Bu Yönetmelikte yer alan usul ve esaslara
aykırı hareket ettiği belirlenen A tipi muayene kuruluşuna Bakanlık
tarafından 1705 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin birinci fıkrasına göre
idari para cezası olarak uygulanır ve/veya A tipi muayene kuruluşunun
yetkisi 635 sayılı Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 7 nci maddesinin birinci
fıkrasının (g) bendine göre askıya alınır veya iptal edilir.
(3) Bakanlık tarafından yetkisi iptal edilen A tipi
muayene kuruluşunun yapmış olduğu protokol ilgili idare tarafından tek
taraflı olarak feshedilir.
Yürürlükten
kaldırılan mevzuat hükümleri
MADDE 38 – (1) 24/6/2015 tarihli ve 29396 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Asansör İşletme, Bakım ve Periyodik Kontrol
Yönetmeliğinin 17 nci, 18 inci, 19 uncu, 20 nci, 21 inci ve 22 nci
maddeleri yürürlükten kaldırılmıştır.
Yetki
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlük tarihinden önce Bakanlık tarafından yetkilendirilen A tipi muayene
kuruluşunun yetkisi, Bakanlık internet sayfasından ilan edilen yetki bitiş
tarihine kadar devam eder.
Protokol
GEÇİCİ
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlük tarihinden önce ilgili idare ile yapılmış olan protokol, söz
konusu protokolün en son geçerlilik tarihine kadar yürürlükte kalır.
Kontrol
listeleri ve rapor
GEÇİCİ
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin
EK-11, EK-12 ve EK-13’ü, Yönetmeliğin yayım tarihinden dört ay sonra
uygulamadan kalkar.
Bilgi
etiketi
GEÇİCİ
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğin
EK-14’ü, bu Yönetmeliğin yayım tarihinden altı ay sonra uygulamadan kalkar.
A tipi muayene kuruluşu tarafından tercihen EK-8’de belirtilen formata
uygun bilgi etiketi kullanılabilir.
Geçici
eklere atıflar
GEÇİCİ
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlük tarihi itibarıyla EK-5, EK-6 ve EK-7’nin yürürlüğe gireceği tarihe
kadar geçen süre zarfında, bu Yönetmeliğin EK-5, EK-6 ve EK-7’sine atıf
yapılan hükümlerinde sırasıyla EK-11, EK-12 ve EK-13’e atıf yapılmış
sayılır.
Yürürlük
MADDE 39 – (1) Bu Yönetmeliğin;
a) 19 uncu maddesinin ikinci fıkrasının (h) bendi
yayımı tarihinden dört ay sonra,
b) 20 nci maddesinin ikinci fıkrası yayımı
tarihinden dört ay sonra,
c) EK-5, EK-6 ve EK-7’si yayımı tarihinden dört ay
sonra,
ç) EK-8’i yayımı tarihinden altı ay sonra,
d) Diğer hükümleri yayımı tarihinde,
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 40 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Bilim, Sanayi ve
Teknoloji Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|