Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 493)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amaç ve kapsamını, 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu gereğince
anonim ve limited şirketler ile kooperatiflerin
kuruluş aşamasında tasdik ettirmek zorunda oldukları defterlerin ticaret
sicili müdürlüklerince tasdik işlemlerine ilişkin usul ve esasların
belirlenmesi ve ticaret sicili müdürlüklerine bildirim zorunluluğu
getirilmesi oluşturmaktadır.
Yasal
düzenlemeler ve dayanak
MADDE 2 – (1) 213 sayılı Kanunun;
- 149 uncu maddesinde, “Kamu idare ve müesseseleri
(Kamu hizmeti ifa eden kurum ve kuruluşlar dahil)
ile gerçek ve tüzel kişiler vergilendirmeye ilişkin olaylarla ilgili olarak
Maliye ve Gümrük Bakanlığı ve vergi dairesince kendilerinden yazı ile
istenecek bilgileri belli fasılalarla ve devamlı olarak yazı ile vermeye
mecburdurlar.”,
- 15/2/2018 tarihli ve
7099 sayılı Kanunun 2 nci maddesi ile değişik 223
üncü maddesinde, “Defterler anonim ve limited
şirketler ile kooperatiflerin kuruluş aşamasında, şirket merkezinin
bulunduğu yer ticaret sicili müdürlüğünce tasdik edilir.”
hükümleri yer almaktadır.
(2) 213 sayılı Kanunun 226 ncı
maddesinde tasdik makamlarının tasdik ettikleri defterlere ait kanunda
yazılı bilgileri üçer aylık bordrolara derç ve bunları en geç bir ay içinde
bulunduğu yerin en büyük mal memuruna tevdi edecekleri hüküm altına
alınmıştır.
(3) 213 sayılı Kanunun mükerrer
257 nci maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı
bendi ile Maliye Bakanlığı, bu Kanunun 149 uncu maddesine göre devamlı
bilgi vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler ile beyanname, bildirim,
yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgelerin, şifre, elektronik imza
veya diğer güvenlik araçları kullanılmak suretiyle internet de dâhil olmak
üzere her türlü elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verdirmeye,
beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgelerin
yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak gönderilmesi
hususlarında izin vermeye, standart belirlemeye veya zorunluluk getirmeye,
beyanname, bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgeler ile
bilgilerin aktarımında uyulacak format ve standartlar ile uygulamaya ilişkin
usul ve esasları tespit etmeye, bu zorunluluk veya standartları beyanname,
bildirim, yazı, dilekçe, tutanak, rapor ve diğer belgeler veya bilgi ve
işlem çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet konuları itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya ya da belirlemeye yetkili kılınmıştır.
(4) 13/1/2011 tarihli ve
6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 64 üncü maddesinin üçüncü fıkrasında, fiziki
ortamda veya elektronik ortamda tutulan ticari defterlerin nasıl
tutulacağı, defterlere kayıt zamanı, onay yenileme ile açılış ve kapanış
onaylarının şekil ve esaslarının Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile Maliye
Bakanlığınca müştereken çıkarılan tebliğle belirleneceği düzenlenmiş olup,
bu yetkiye dayanılarak, 213 sayılı Kanun uyarınca tutulması gereken
defterlere ilişkin yükümlülükler saklı kalmak üzere, gerçek ve tüzel kişi
tacirler tarafından fiziki veya elektronik ortamda tutulacak ticari
defterlerin nasıl tutulacağı, defterlerin kayıt zamanı, onay yenileme ile
açılış ve kapanış onaylarının şekil ve esasları, Gümrük ve Ticaret
Bakanlığı ile Maliye Bakanlığı tarafından hazırlanarak 19/12/2012 tarihli
ve 28502 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ticari Defterlere İlişkin Tebliğ
ile belirlenmiştir.
Ticaret
sicili müdürlüklerince yapılacak tasdik işleminin şekli
MADDE 3 – (1) Ticaret sicili müdürlükleri, Ticari Defterlere
İlişkin Tebliğde belirtilen ve anonim ve limited
şirketler ile kooperatiflerin kuruluş aşamasında vergi kanunları bakımından
da tasdik zorunluluğu bulunan defterler için söz konusu Tebliğin 14 üncü
maddesinde düzenlenen esaslar doğrultusunda tasdik (onay) işlemini yapmakla
yükümlüdür.
(2) Söz konusu Tebliğde yer
almayan ancak 213 sayılı Kanun uyarınca anonim ve limited
şirketler ile kooperatiflerin kuruluş aşamasında tasdik edilme zorunluluğu
bulunan diğer defterlerin tasdik şerhlerinde, söz konusu Kanunun 224 üncü
maddesinde belirtilen bilgilere yer verilmesi yeterli olup, bu şerhlerde
Ticari Defterlere İlişkin Tebliğin 14 üncü maddesinde yer alan ilave
bilgiler aranmayacaktır.
(3) 213 sayılı Kanunun 225 inci maddesinde yer alan
tasdik şekline ilişkin esaslar, Ticari Defterlere İlişkin Tebliğde aynen
yer aldığı için, bu defterlerin tasdik şekli bakımından da Ticari
Defterlere İlişkin Tebliğin 14 üncü maddesinde belirtildiği şekilde tasdik
işlemi ilgili müdürlüklerce yapılacaktır.
Ticaret
sicili müdürlüklerince Vergi Usul Kanunu bakımından tasdik edilmesi zorunlu
olan defterler
MADDE 4 – (1) 213 sayılı Kanunun 223 üncü maddesinde yapılan
değişiklik ile birlikte, anonim ve limited
şirketler ile kooperatiflerin kuruluş aşamasında, defterlerin şirket
merkezinin bulunduğu yer ticaret sicili müdürlüğünce tasdik edilmesi
zorunlu hale gelmiştir.
(2) Söz konusu şirketlerce tasdik
ettirilerek kullanılma zorunluluğu, gerek 213 sayılı Kanunda doğrudan sayılan
defterler (yevmiye defteri gibi) gerekse de 213 sayılı Kanunda yer alan
yetki doğrultusunda tasdik mecburiyeti getirilen defterler açısından
(anonim şirketlerin damga vergisi defteri gibi) defter tasdik işlemi bu
şirketlerin kuruluş aşamasında şirket merkezinin bulunduğu yer ticaret
sicili müdürlüğünce yapılacaktır.
(3) Tasdiki zorunlu olan ancak
kullanılması şarta bağlı nitelikte bulunan defterlerin (limited
şirketler ve kooperatifler açısından damga vergisi defteri veya muhasebe
işlemlerini Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliğlerinde yer alan 7/A
seçeneğine göre izlemeyecek olanlar için imalat defteri gibi) söz konusu
şirketlerce işe başlanılan ilk hesap döneminde kullanılmasının öngörülmesi
halinde de tasdik işlemleri kuruluş aşamasında ilgili müdürlüklerce
yapılacaktır.
Ticaret
sicili müdürlüklerince yapılacak tasdik işlemlerine ilişkin bildirim
zorunluluğu
MADDE 5 – (1) 213 sayılı
Kanunun 149 uncu maddesi ile mükerrer 257 nci
maddesinin birinci fıkrasının (4) numaralı bendinde yer alan hükümlerin
Bakanlığımıza verdiği yetkiye istinaden, ticaret sicili müdürlüklerine, bu
Tebliğin 4 üncü maddesi uyarınca tasdik etmek zorunda oldukları defterlerin
tasdik işlemlerine ilişkin bilgileri, aşağıda yer verilen usul ve esaslar
çerçevesinde, elektronik ortamda Bakanlığımıza gönderme zorunluluğu
getirilmiştir.
(2) Ticaret sicili müdürlükleri söz konusu tasdik
işlemlerine ilişkin olarak;
a) Defter tasdik ettiren mükellefin;
1) Unvanı,
2) Vergi kimlik numarası,
b) Tasdik edilen defterin;
1) Türü,
2) Kullanılacağı hesap dönemi,
c) Tasdik işlemine ait;
1) Tasdik numarası,
2) Tasdik tarihi,
ç) Tasdik işlemini yapan görevliye ait;
1) Ad soyad,
2) Unvan,
3) Ticaret sicili müdürlüğü,
bilgilerini, en geç tasdik işleminin yapıldığı ayı takip eden
ikinci ayın sonuna kadar göndereceklerdir.
(2) Elektronik ortamda bilgi gönderme zorunluluğu
getirilen ticaret sicili müdürlüklerinin, 213 sayılı Kanunun 226 ncı maddesinde yer alan hükme göre ayrıca bildirim
yapmalarına gerek bulunmamaktadır.
Cezaî
müeyyide
MADDE 6 – (1) Ticaret sicili müdürlükleri tarafından tasdik
edilen defterlere ilişkin bilgilerin Bakanlığımıza gönderilmesine dair bu
Tebliğde belirtilen bildirim yükümlülüğüne riayet edilmemesi halinde 213
sayılı Kanunda yer alan cezalar tatbik edilir.
Yürürlük
MADDE 7 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 8 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
|