Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2018/10)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Aksa Akrilik Kimya Sanayi
Anonim Şirketi tarafından yapılan başvuruya istinaden Çin Halk Cumhuriyeti
menşeli 5501.30.00.00.00 gümrük tarife istatistik pozisyonu altında
sınıflandırılan “akrilik veya modakrilik olanlar”
ithalatına ilişkin olarak sübvansiyon soruşturması açılması ve açılan
soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Tebliğ, 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı İthalatta
Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun, 20/10/1999 tarihli ve 99/13482
sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE
3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Aksa: Aksa Akrilik Kimya Sanayi Anonim
Şirketini,
b) Anlaşma: 25/2/1995
tarihli ve 22213 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dünya Ticaret
Örgütü Kuruluş Anlaşması ekinde yer alan Sübvansiyon ve Telafi Edici
Önlemler Anlaşmasını,
c) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
ç) ÇHC: Çin Halk Cumhuriyetini,
d) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
e) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
f) Kanun: 14/6/1989
tarihli ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Kanunu,
g) Karar: 20/10/1999
tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kararı,
ğ) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
h) Yönetmelik: 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız
Rekabetin Önlenmesi Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
Başvuru
konusu ürün
MADDE 4 – (1) Başvuru konusu ürün, 5501.30.00.00.00 GTİP’i altında kayıtlı “akrilik veya modakrilik olanlar”dır.
(2) Bahse konu GTİP bilgi amaçlı verilmiş olup,
bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Başvuru konusu ürünün Türk Gümrük Tarife
Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak
değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 – (1) Başvuru aşamasında sunulan delillerden,
Yönetmeliğin 20 nci maddesi çerçevesinde başvuru
yeterliliğine sahip olan yerli üretici Aksa firmasının Yönetmeliğin 18 inci
maddesi çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, Aksa firması işbu Tebliğin ilgili bölümlerinde
yerli üretim dalı olarak anılacaktır.
Sübvansiyon
iddiası
MADDE 6 – (1) Yapılan başvuru ile ÇHC’de
yerleşik üretici/ihracatçıların ÇHC merkezi ve yerel idareleri tarafından
verilen çok sayıda sübvansiyondan yararlandığı iddia edilmiştir. Soruşturma
esnasında tespit edilecek diğer sübvansiyon programlarına ilişkin
saptamalar ayrı değerlendirilmek üzere, başvuruda yer alan ve ilk aşamada saptanabilen
sübvansiyon programları aşağıdaki tabloda yer almaktadır:

(2) Başvuruda, yukarıda sayılan sübvansiyon
programlarının, programlardan yararlanan üretici/ihracatçılar için fayda
doğuran mali bir katkı teşkil etmesi nedeniyle sübvansiyon olarak değerlendirilmesi
gerektiği ifade edilmektedir. Bununla birlikte, programların bir kısmının
ihracat performansına dayalı olması ve bazılarının bölgesel nitelik
taşıması nedeniyle özgül ve önlem alınabilir sübvansiyonlar olduğu öne
sürülmektedir.
(3) Yapılan ilk incelemelerde, yerli üretim dalı
tarafından sübvansiyon iddiasına ilişkin sunulan bilgi ve belgelerin bir
soruşturma başlatılabilmesi için uygun ve yeterli olduğu
değerlendirilmektedir.
Maddi
zarar tehdidi ve nedensellik iddiası
MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 17 nci
maddesi çerçevesinde, zarar iddiasının incelenmesi amacıyla ÇHC’den gerçekleşen ithalatın miktar temelindeki seyri,
pazar payı, yerli üretim dalının iç satış fiyatlarını nasıl etkilediği ve
yerli üretim dalının ekonomik göstergelerinin durumu değerlendirilmiştir.
(2) ÇHC menşeli başvuru konusu ürün ithalatının hem
mutlak olarak hem de Türkiye pazarı içindeki payının soruşturma dönemi
olarak belirlenen 2017 yılında, 2015 ve 2016 yıllarına kıyasla ciddi oranda
yükseldiği tespit edilmiştir.
(3) ÇHC menşeli ithalatın yerli üretim dalının
fiyatlarını kırdığı ve baskıladığı tespit edilmiştir.
(4) Yerli üretim dalının
2015-2017 döneminde üretim artış hızının düştüğü, birim ticari maliyet,
yurt içi ve yurt dışı birim satış fiyatları, dönem sonu stok miktarı,
kapasite kullanım oranı ve başvuru konusu ürün istihdamının dalgalı bir
seyir izlediği gözlenmekle birlikte, ekonomik göstergelerinin genel olarak
olumlu bir seyir izlediği tespit edilmiştir.
(5) Başvuru aşamasında sunulan
deliller ve ithalata ilişkin resmî istatistikler esas alınarak yapılan
tespitler ışığında, ÇHC menşeli ithalatta görülen artış, ÇHC’de yerleşik üretici ve ihracatçıların yüksek
kapasitesi ve üretim kabiliyetleri, ÇHC menşeli başvuru konusu ürün
ithalatının birim fiyatlarının yerli üretim dalının yurt içi satış
fiyatlarını kırması ve baskı altında tutması ve yerli üretim dalının
ekonomik göstergeleri birlikte değerlendirildiğinde, sübvansiyonlu olduğu
iddia edilen ithalatın Yönetmeliğin 17 nci
maddesinin yedinci fıkrası çerçevesinde yerli üretim dalında maddi zarar
tehdidine yol açtığı değerlendirilmiştir.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 – (1) Yapılan inceleme sonucunda başvurunun yeterli
bilgi, belge ve delilleri içerdiği anlaşıldığından, ÇHC menşeli başvuru
konusu ürün için Yönetmeliğin 20 nci maddesi
çerçevesinde sübvansiyon soruşturması açılmasına karar verilmiştir.
(2) Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından
yürütülür.
Soru
formları ve bilgilerin toplanması
MADDE 9 – (1) Soruşturma açılmasını müteakip, başvuruda
belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya konu ürünün
ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik bilinen
üreticilerine/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki
Büyükelçiliğine bildirimde bulunulur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine, başvurunun
gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl erişileceği hususunda bilgi
verilir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların soru formuna Bakanlığa ait internet sayfasındaki ilgili bölümden
erişmeleri mümkün bulunmaktadır.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu
yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak
Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi,
belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi,
belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe 10
uncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(6) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkra kapsamına girmeyen ürünü girdi
olarak kullanan işletmeler, bunların meslek kuruluşları, tüketici
dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren sendikaları gibi diğer
ilgili taraflar görüşlerini 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında belirtilen
süre içerisinde Genel Müdürlüğe sunabilir.
(7) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile
destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir.
(8) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları çerçevesinde
gizlilik kaydıyla verilen her tür bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir
özeti sunulur. Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına
olanak sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu
bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi
istisnai durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin
belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 10
– (1) 9 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 9 uncu maddenin üçüncü ve altıncı fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderilemediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile
ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 9 uncu maddenin altıncı fıkrası kapsamına girmeyen diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir.
Danışma
MADDE 11
– (1) Anlaşmanın 13 üncü
maddesinin birinci fıkrası uyarınca 26/2/2018
tarihinde Çin Halk Cumhuriyeti Ankara Büyükelçiliği’ne iletilen yazı
vasıtasıyla, ÇHC resmî makamları danışmalarda bulunmak üzere davet
edilmiştir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 12
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin
verilen süreler dâhilinde ve istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri
sağlamaması ya da bu bilgi ve belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı
engellediğinin anlaşılması veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi
hallerinde söz konusu taraf işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde
soruşturma kapsamındaki geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da
olumsuz, mevcut verilere göre yapılabilir.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde, bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Geçici
önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması
MADDE 13
– (1) Kanun ve Kararın ilgili
hükümleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması
kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir.
(2) Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem
kavramı ve istisnası bulunmamaktadır.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE 14
– (1) Soruşturmayla ilgili bilgi,
belge ve görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak iletilmesi
gerekir:
T.C. Ekonomi Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi
Söğütözü Mahallesi 2176 Cadde No:63 06530 Çankaya/ANKARA
Faks:+90-312-204 8633
E-posta: sbs271@ekonomi.gov.tr
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 15
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
|