Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığından:
TÜRKİYE SAĞLIK
ENSTİTÜLERİ BAŞKANLIĞI STRATEJİK ARAŞTIRMA
VE GELİŞTİRME PROJELERİNİ
DESTEKLEME YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Türkiye Sağlık
Enstitüleri Başkanlığı tarafından sağlık alanında stratejik öneme sahip araştırma
ve geliştirme projelerinin; başvuru, değerlendirme, destek, teşvik, izleme
ve sonuçlandırılmasına ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, TÜSEB’e bağlı enstitüler/merkezler ile kurum, kuruluş
ve diğer tüzel kişilere ayni ve/veya nakdi destek sağlanan stratejik
araştırma geliştirme projelerini kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 19/11/2014 tarihli ve 6569 sayılı Türkiye Sağlık
Enstitüleri Başkanlığı Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde
Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 4 üncü maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendi ve 15 inci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Araştırma ve Geliştirme (Ar-Ge): Kültür, insan ve toplumun bilgisinden oluşan bilgi
dağarcığının arttırılması ve bunun yeni süreç, sistem ve uygulamalar
tasarlamak üzere kullanılması için sistematik bir temelde yürütülen
yaratıcı çalışmaları, ürün tasarımı veya yazılım faaliyetleri ile alanında
bilimsel ve teknolojik gelişme sağlayan, bilimsel ve teknolojik bir
belirsizliğe odaklanan, çıktıları özgün, deneysel, bilimsel ve teknik
içerik taşıyan faaliyetleri,
b) Başkan: TÜSEB Başkanını,
c) Bilim Kurulu: TÜSEB’e
bağlı Enstitüler bünyesindeki Bilim Kurullarını,
ç) Fikri ürün: Burada sayılanlarla sınırlı olmamak
üzere; projenin yürütülmesi esnasında veya sonucunda ortaya çıkan; buluş,
patent, faydalı model, tasarım, entegre devre topoğrafyası, eser, know-how, yeni bitki ve hayvan türleri ve bunların ıslah
yöntemleri, bilgisayar programları ve bunların kaynak kodları ve teknik
bilgi gibi özel bir mevzuatla ve/veya genel hükümlerle korunanlar ile fikri
mülkiyet haklarının konusunu oluşturabilecek nitelikteki her türlü fikri
yaratımı,
d) Hakem: Projenin, onaylanan öneri formuna ve
sözleşmeye uygun olarak yürütülüp yürütülmediğini TÜSEB adına izlemek,
değerlendirmek, raporlamak ve bu amaçla yapılacak toplantılara katılmakla
görevlendirilen, konusunda uzman kişi veya kişileri,
e) Kanun: 19/11/2014
tarihli ve 6569 sayılı Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı Kurulması ile
Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair
Kanunu,
f) Kurum: Projeyi öneren ve proje destekleme
sözleşmesini imzalayan tüzel kişiler ile TÜSEB’e
bağlı enstitü ve merkezleri,
g) Kurum hissesi: Projenin yürütülmesi ve
sonuçlandırılması aşamasında proje yürütücüsü kuruluşun imkânlarından
faydalanılması karşılığı, proje maliyetine bağlı olarak TÜSEB tarafından
belirlenen esas ve usuller doğrultusunda hesaplanan ve proje bütçesine
eklenen tutarı,
ğ) Özel kuruluş: Ticaret siciline kayıtlı
Türkiye’de yerleşik özel hukuk tüzel kişilerini,
h) Proje personeli/ekibi: Proje
yöneticisi/yürütücüsü, araştırmacı, bursiyer,
yardımcı personel ve danışmalardan oluşan ekibi,
ı) Proje Teşvik İkramiyesi (PTİ):
Desteklenen projelerde, proje süresiyle sınırlı olmak kaydıyla, proje kapsamında
ve projeye ilişkin hizmetlerde görev alan kamu kurum veya kuruluşlarının
kadro veya pozisyonlarında bulunanlara, kadro veya pozisyonlarına bağlı
olarak bir ayda ödenmekte olan brüt tutarın %75'ini geçmemek kaydıyla Yönetim
Kurulunun belirleyeceği esaslar çerçevesinde proje sözleşmesinde belirlenen
oranda ödenen tutarı,
i) Proje yöneticisi: Projenin birden çok yürütücü
kurum/kuruluş ile birlikte gerçekleştirilecek olması durumunda Proje
Yürütme Ekibi (PYE) tarafından sözleşmede belirlenen görevleri yerine
getirmek üzere seçilen, PYE adına idari, mali ve bilimsel sorumluluk
taşıyan ve PYE’yi temsilen yazışmaları yapan
yönetici kuruluşun proje yürütücüsünü,
j) Proje Yöneticisi Kuruluş (PYÖK): Birden fazla
yürütücü kuruluşun yer aldığı projelerde, proje yönetiminden sorumlu
kuruluşu,
k) Proje yürütücüsü: Proje
yürütücüsü kuruluşun sorumluluğu altındaki proje faaliyetlerinin
yürütülmesi amacıyla, proje yürütücüsü kuruluş tarafından görevlendirilen,
ilgili bilim ve/veya teknoloji alanında gerekli uzmanlığa ve proje
hazırlama, yürütme beceri ve deneyimine sahip, projenin bilimsel, teknik,
idari, mali ve hukuki her türlü sorumluluğunu taşıyan, TÜSEB ile proje
sözleşmesini imzalayan, proje sonuçlarını bilimsel yöntemlerle
değerlendirip yayımlayabilecek ve/veya uygulamaya dönüştürebilecek
araştırmacı niteliklerini taşıyan kişiyi,
l) Proje Yürütme Ekibi (PYE): Projede birden çok
proje yürütücüsü kuruluş olması durumunda, tüm proje yürütücülerinden oluşan
ekibi,
m) Proje Yürütücüsü Kuruluş (PYK): Proje hazırlama
ve proje yürütme, beceri, deneyim ve altyapısına sahip; projenin
yürütüldüğü kurum, kuruluş ve diğer tüzel kişiler ile TÜSEB’e
bağlı enstitü ve merkezleri,
n) Stratejik Ar-Ge projesi: Bakanlar Kurulu, Bilim ve Teknoloji Yüksek
Kurulu, Yüksek Planlama Kurulu Kararları, Kalkınma Planı veya Hükümet
Programlarında yer alan stratejik ve/veya öncelikli olarak belirlenen
alanlarda, Yönetim Kurulu tarafından belirlenen stratejik konularda,
kanundaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan kararı ile TÜSEB tarafından
desteklenen; süresi, kapsamı ve diğer detayları öneri formunda belirlenmiş;
kurum, kuruluş ve tüzel kişiler ile TÜSEB’e bağlı
Enstitüler ve merkezlerde yürütülen projeleri,
o) TÜSEB: Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığını,
ö) Yönetim Kurulu: Türkiye Sağlık Enstitüleri
Başkanlığı Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Projelerin Başvuru, Değerlendirme, Destek ve İzleme
Süreçleri
Başvuru
MADDE 5 – (1) Stratejik önemi olan konularda proje başvuruları,
ilgili başvuru formu ve ekleri doldurularak TÜSEB’e
sunulur.
(2) Başvurular; çağrı, davet usulü ve/veya doğrudan
yapılabilir.
Değerlendirme,
proje destek kararı ve sözleşme
MADDE 6 – (1) Proje başvuruları TÜSEB tarafından belirlenen
değerlendirme sürecinden geçirilir. Değerlendirme sonucunda destek kararı
kanundaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan tarafından verilir.
(2) Değerlendirme sonucunda desteklenmesine karar
verilen projelerde, TÜSEB’e bağlı enstitü ve
merkezler haricindeki kurumlar ile sözleşme imzalanır.
(3) Desteklenmesine karar verilen projelere ilişkin
sözleşmeler; proje yöneticisi/yürütücüsü ve projeyi öneren kurum/kuruluş ve
diğer tüzel kişiliğin üst düzey yetkilisi ile TÜSEB arasında imzalanır.
(4) TÜSEB’e bağlı enstitü
veya merkezlerden sunulan ve değerlendirme sonucunda desteklenmesine karar
verilen projelerde, enstitü ve/veya merkeze talimatname yazılır.
(5) Sözleşme/Talimatnamelerde; projenin amacı,
kapsamı, faaliyetleri ile beklenen çıktıları, proje destek miktarı, süresi,
rapor dönemleri, fikri mülkiyet hakları ve özel şartları ile diğer hususlar
belirlenir.
İzleme
MADDE 7 – (1) Desteklenen stratejik Ar-Ge
projelerinin, amacına ve öngörülen esaslara uygun olarak yürütülüp
yürütülmediği, gelişme raporları yoluyla izlenir. Gelişme raporları ve
sonuç raporları, proje yöneticisi/yürütücüsü tarafından, sözleşmede
belirtilen tarihlerde, TÜSEB tarafından hazırlanan formata uygun olarak
verilir. Gelişme raporu dönemleri altı aydan az ve bir yıldan çok olmamak
üzere sözleşmede belirlenir.
(2) Projenin ilerlemesini takip etmek üzere
hakem/hakemler görevlendirilebilir. Hakem gerekli durumlarda yerinde
inceleme ve denetleme de yaparak gelişme ve/veya sonuç raporlarını
değerlendirir.
(3) Gerekli durumlarda, proje yöneticisi/yürütücüsü
gelişmeler ile ilgili bilgi almak üzere davet edilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Mali ve İdari Süreçler
Mali
hükümler
MADDE 8 –
(1) Proje bütçesinin
oluşturulmasında aşağıdaki kalemler masraf olarak kabul edilir:
a) Proje için gerekli olan yeni araç, gereç,
teçhizat, alet, makine, yazılım, hizmet ve yayın alım giderleri.
b) Danışmanlık ve hizmet alım giderleri.
c) Malzeme ve sarf malzemesi giderleri.
ç) Projenin gerektirdiği konularda, proje
personelinin yurt içinde ve/veya yurt dışında proje konusuyla ilgili
yapacağı seyahat giderleri.
d) Projenin gerektirdiği konularda, proje
personelinin yurt içinde ve/veya yurt dışında proje konusuyla ilgili
alacağı eğitim giderleri, kullanılacak sarf malzemeleri, kimyasal vb. madde
alım giderleri.
e) Kırtasiye, yazışma, posta, bilgiye erişme ve
bilgi işlem gibi giderler.
f) Proje kapsamında kullanılan cihazların bakım
onarım giderleri.
g) Projede süreli olarak istihdam edilecek proje
personelinin ücret ve diğer haklarına ilişkin giderler.
ğ) Bursiyer giderleri.
h) Proje teşvik ikramiyesi.
ı) Proje çıktılarının paylaşımı için yapılacak çalıştay ve toplantı giderleri ile konferans, sempozyum ve kongre katılım giderleri.
i) Kurum hissesi.
j) Projenin niteliği gereği varsa proje ile
doğrudan veya dolaylı diğer giderler.
(2) Burs miktarları Yönetim Kurulu tarafından
belirlenen esaslar çerçevesinde ödenir.
(3) Proje bütçesinin oluşturulmasında, Yönetim
Kurulu tarafından belirlenen limit ve esaslara uyulur. Yukarıda belirtilen
maliyet kalemlerine göre belirlenen proje bütçesi kanundaki yetkisine göre
Yönetim Kurulu/Başkan onayı ile kesinleşir.
(4) Desteklenen projelerde ek ödenek talepleri,
proje yöneticisi/yürütücüsünün gerekçeli başvurusu üzerine, kanundaki
yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan onayı ile karara bağlanır.
(5) Proje ödeneğinin fasıllar arası aktarım
talepleri, proje yöneticisi/yürütücüsünün gerekçeli başvurusu üzerine
Başkan tarafından karara bağlanır.
(6) Alınacak mal ve hizmetin mahiyetinde değişiklik
yapılmasına veya projede öngörülmeyen yeni mal ve hizmetin alınmasına
yönelik talepler, proje yöneticisi/yürütücüsünün gerekçeli başvurusu
üzerine Başkan tarafından karara bağlanır.
(7) Proje kapsamında Yönetim Kurulu tarafından
belirlenen üst sınırlar dahilinde ön ödeme
yapılabilir. Ön ödeme ve ön ödeme miktarı 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve
Kontrol Kanunu ve ilgili mevzuatında belirlenmiş kurallara ve sınırlara
göre gerçekleştirilir ve öngörülmüş sürelerde mahsup edilir.
(8) Bu Yönetmelik kapsamında desteklenen Stratejik
Ar-Ge Projelerinin bütçeleri, TÜSEB bütçesine
gider kaydedilmek suretiyle, projeyi öneren kurumların bütçesine gelir
kaydedilmeksizin, açılacak özel hesaba aktarılır ve bu hesapta izlenir.
(9) Proje personelinin yurt içinde ve/veya yurt
dışında proje konusuyla ilgili çalışma ziyaretleri, süreleri ve eğitim
giderleri, varsa hakem görüşü ve gerekçeli raporları da dikkate alınarak,
Yönetim Kurulu tarafından belirlenen limit ve esaslar çerçevesinde, ilgili
enstitü başkanının görüşüyle, TÜSEB tarafından proje bütçesine sonradan dahil edilerek ödemesi yapılabilir.
(10) Proje ekibinde yer almayan ancak projenin
başarıya ulaşması için gerekli olduğu durumlarda, varsa hakem görüşü ve
gerekçeli raporları da dikkate alınarak, yurt içinden ve/veya yurt dışından
projede çalışmak üzere bilim insanı davet edilebilir. Bu kişilere ödenecek
tutarlar, Yönetim Kurulu tarafından belirlenen limit ve esaslar çerçevesinde,
ilgili enstitü başkanının görüşüyle TÜSEB tarafından belirlenir.
(11) Başkanlık personelinden projelerde görev
alanlara yapılacak ödemelerde, 6/7/2015 tarihli ve
2015/7996 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ekinde yer alan Türkiye Sağlık
Enstitüleri Başkanlığı Personelinin Ücreti ile Diğer Mali Haklarının Üst
Sınırına Dair Kararda belirtilen üst sınırlar geçilemez.
(12) Proje ödemeleri, kurum bütçesine bilimsel
araştırma projelerinin desteklenmesine ilişkin konulan ödeneğin aşılmaması
şartıyla ödenek durumu dikkate alınarak yapılır.
İdari
hükümler
MADDE 9 – (1) Proje yöneticisi/yürütücüsünün ayrılmayı talep
ettiği veya değiştirilmesi gerektiği hallerde projenin durumu TÜSEB
tarafından değerlendirilir. Yeni bir proje yöneticisi/yürütücüsünün
görevlendirilmesi, projenin yürürlükten kaldırılması ve iptali kanundaki
yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan tarafından karara bağlanır.
(2) Araştırmacı, danışman ve bursiyerler
ile ilgili projede yer alma, projeden ayrılma ve benzeri değişikliklere
ilişkin hususlar, bu Yönetmeliğin uygulanmasına yönelik hazırlanacak usul
ve esaslar çerçevesinde düzenlenir.
(3) Proje süresi, sözleşmede belirtilen sürenin en
fazla yarısı kadar uzatılabilir. Bu süre ve bu sürenin aşıldığı durumlarda
proje yöneticisi/yürütücüsünün, bu yöndeki gerekçeli başvurusu hakem
görüşleri de dikkate alınarak kanundaki yetkisine göre Yönetim
Kurulu/Başkan onayı ile karara bağlanır.
(4) Proje yöneticisi/yürütücüsü, kurum değiştirmesi
durumunda, gerekçeli talebi ile birlikte projenin yeni kurumda yürütüleceği
ve yeni kurum tarafından sözleşme hükümlerine uyulacağının kabul ve taahhüt
edildiğine dair yeni kurum yetkilisinden aldığı yazıyla birlikte TÜSEB’e başvurur. Projenin yeni kurumda sürdürülmesinin
kanundaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan tarafından uygun bulunması
halinde, proje için belirlenen esaslar çerçevesinde ödenecek olan kurum
hissesi, projenin yürütüldüğü döneme bağlı olarak ilgili kuruma ödenir.
Proje kapsamında daha önce alınan teçhizat ve niteliğine bağlı olarak kalan
sarf malzemeleri, proje yöneticisi/yürütücüsü tarafından proje
sonuçlandığında iade edilmek üzere projenin yürütüleceği kuruma zimmetli
olarak götürülür.
(5) Projenin kapsamı, yöntemi ve materyaline
ilişkin değişiklik talepleri TÜSEB tarafından karara bağlanır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Projelerin Sona Ermesi ve Projelere İlişkin Diğer
Hükümler
Sonuçlandırma
MADDE 10
– (1) Proje süresinin
tamamlanmasını izleyen üç ay içerisinde, projenin bilimsel ve teknik tüm gelişmelerini
içeren sonuç raporu proje yöneticisi/yürütücüsü tarafından formata uygun
hazırlanarak TÜSEB’e iletilir.
(2) Değerlendirilen sonuç raporunda, gerekli
görüldüğü hallerde değişiklik ve düzeltmeler istenebilir. Sonuç raporu, son
halini aldıktan sonra TÜSEB tarafından karara bağlanır.
(3) Değerlendirme kararı, proje
yöneticisi/yürütücüsüne ve kuruma bildirilir.
(4) Sonuç raporu reddedilen proje kanundaki yetkisine
göre Yönetim Kurulu/Başkan kararı ile iptal edilir. Karar, proje
yöneticisi/yürütücüsüne ve kuruma bildirilir ve iptale ilişkin hükümler
uygulanır.
Durdurma,
yürürlükten kaldırma ve iptal
MADDE 11
– (1) Sözleşmede belirtilen
tarihlerde, kabul edilebilir mazeret bildirmeksizin gelişme raporları
gönderilmeyen projeler ile inceleme sonucunda öngörülen amaç ve çalışma
programına uygun biçimde yürütülmediği anlaşılan projeler Başkan kararıyla
geçici olarak durdurulur. Mücbir sebeplerle yürütülmeleri geçici olarak
olanaksız hale gelen projeler kurumun ve/veya proje
yöneticisi/yürütücüsünün başvurusu üzerine Başkan kararıyla geçici olarak
durdurulur. Projenin durdurulma süresi içinde proje bütçesinden hiçbir
şekilde harcama yapılamaz. Ancak belgelendirmek şartıyla, durdurma
tarihinden önce verilen siparişlere ilişkin ödemeler, TÜSEB tarafından
değerlendirilerek karara bağlanır.
(2) Proje yöneticisi/yürütücüsünün başvurusu
ve/veya TÜSEB tarafından yapılan/yaptırılan inceleme sonucu, durdurma
gerekçelerinin ortadan kalkması halinde Başkan kararı ile proje yeniden
başlatılır ve durdurma süresi proje süresine ilave edilir.
(3) Proje yöneticisi/yürütücüsünün başvurusu
ve/veya TÜSEB tarafından yapılan inceleme sonucu mücbir sebeplerle ve/veya
kurumun yükümlülüklerini yerine getirmemesi nedeniyle yürütülmeleri
olanaksız hale gelen projeler kanundaki yetkisine göre Yönetim
Kurulu/Başkan kararı ile yürürlükten kaldırılır.
(4) Proje yöneticisi/yürütücüsünün kusur veya
ihmali sonucunda yürütülemeyeceği anlaşılan projeler kanundaki yetkisine
göre Yönetim Kurulu/Başkan kararı ile iptal edilir.
(5) TÜSEB mevzuatında belirlenmiş etik kurallara
aykırı davrandıkları tespit edilen TÜSEB destekli projelerde görevli
yönetici/yürütücü ve/veya araştırmacıların değiştirilmesi sonucunda
projenin yürütülüp yürütülemeyeceği ve etik ihlalin proje üzerindeki etkisi
hususları TÜSEB tarafından değerlendirilir. Bu yolla yürütülmeleri mümkün
görülmeyen projelerin durumları, proje ekibine uygulanacak yaptırımın
içeriğine ve etik ihlalin niteliğine bağlı olarak yapılacak inceleme ve
denetim sonucunda kanundaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan tarafından
karara bağlanır.
(6) TÜSEB tarafından
yapılan/yaptırılan inceleme sonucunda geçici durdurma kararı alınmaksızın
kanundaki yetkisine göre Yönetim Kurulu/Başkan tarafından,
yönetici/yürütücünün kusurundan kaynaklanan sebeplerle öngörülen amaç ve
çalışma programına uygun biçimde yürütülmediği anlaşılan projeler hakkında
iptal, diğer sebeplerle öngörülen amaç ve çalışma programına uygun biçimde
yürütülmediği anlaşılan projeler hakkında yürürlükten kaldırılma kararı
verilebilir.
(7) Proje yöneticisi/yürütücüsünün ayrılması
nedeniyle projenin yürütülemeyeceğinin anlaşılması halinde projenin
yürürlükten kaldırılması veya iptali kanundaki yetkisine göre Yönetim
Kurulu/Başkan tarafından karara bağlanır.
(8) Projenin yürürlükten kaldırılması veya iptal
edilmesi durumunda karar, proje yöneticisi/yürütücüsüne ve kuruma
bildirilir.
(9) Yürürlükten kaldırma veya iptal durumlarında
proje kapsamında satın alınan dayanıklı taşınırlar ve bunların niteliğine
bağlı olarak kalan sarf malzemeleri belirlenen süre içerisinde TÜSEB’e veya TÜSEB tarafından belirlenen ve benzer
araştırmalar yapan diğer araştırmacıların hizmetine verilir. Bu durum
projenin yürütüldüğü kurum tarafından, talebin yerine getirildiğine ilişkin
kanıtlayıcı belgelerle birlikte TÜSEB’e yazılı
olarak bilgi verilir.
(10) İptal edilen projede görev alan proje
yöneticisi/yürütücüsü ve kusurlu araştırmacılara ödenen proje teşvik
ikramiyeleri ilgili esaslar çerçevesinde geri alınır ve bir ila beş yıl
TÜSEB ile ilgili herhangi bir işte görev veya destek verilmez. Bu kişilerin
yürürlükte olan diğer projelerdeki görevleri ve varsa TÜSEB tarafından
yapılmış olan proje bazlı görevlendirmeleri sona
erdirilir. Ancak, uluslararası sözleşmeler çerçevesinde üstlendiği, varsa
süreli temsil görevleri ile uluslararası projelerde yürüttüğü görevler,
Başkan oluruyla devam ettirilebilir.
(11) Yürürlükten kaldırılan ve iptal edilen
projelerde kurumun kusurlu olduğunun tespit edilmesi durumunda, proje
kapsamında yapılan kurum hissesi ödemelerine ilişkin tutarlar, kararın
kuruma bildirimini izleyen 30 gün içerisinde TÜSEB tarafından bildirilen
banka hesabına iade edilir. İade edilmediği takdirde, 21/7/1953
tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunda
belirtilen oranlarda gecikme faizi uygulanarak tahsil edilir. TÜSEB, bu
alacağını kuruma yapacağı diğer kurum hissesi ödemelerinden mahsup etme
yetkisini haizdir.
(12) İptal edilen projede özel kuruluşun kusurlu
olması halinde, proje kapsamında gerçekleştirilen harcama tutarlarının (bursiyer ve personel giderleri hariç), TÜSEB’in proje hesabına aktardığı destek tutarı dikkate
alınarak, kusurlu özel kuruluştan 6183 sayılı Kanunda belirtilen oranlarda
gecikme faizi uygulanarak iadesi istenir.
(13) İptal edilen projede TÜSEB çalışanının yer
alması halinde 24/11/2016 tarihli ve 29898 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Sağlık Enstitüleri Başkanlığı İnsan
Kaynakları Yönetmeliği hükümleri uygulanır.
Fikri ve sınai mülkiyet hakları
MADDE 12
– (1) Projelerin
gerçekleştirilmesi sırasında veya sonucunda ortaya çıkan eser, buluş,
tasarım ve teknik bilgi gibi her türlü fikri ürün üzerindeki fikri mülkiyet
haklarının tamamı, ilgili proje sözleşmesinde aksine hüküm bulunmadığı
hallerde, TÜSEB’e aittir.
(2) TÜSEB’e ait fikri
hakların ekonomik olarak değerlendirilmesi sonucu elde edilecek net gelirin
yüzde ellisini (%50) geçmemek üzere Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek
oranda fikri ürün sahiplerine pay verilebilir.
(3) Projelerin gerçekleştirilmesi sırasında veya
sonucunda ortaya çıkacak buluşlara ilişkin hususlarda, 6569 sayılı Kanunda
ve bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri
uygulanır.
(4) Proje kapsamında TÜSEB’e
sunulan her türlü doküman üstündeki fikri haklar TÜSEB’e
aittir. TÜSEB projelere ilişkin dokümanları uygun göreceği araçlarla
duyurur. Ancak bu fıkrada düzenlenen husus beşinci fıkrada düzenlenen
haklara halel getirmez.
(5) Proje yönetici/yürütücüleri, projenin TÜSEB
tarafından desteklendiğini belirtmek kaydı ile yurt içinde veya yurt
dışında araştırma ile ilgili makale yayımlayabilir ve tebliğ sunabilirler.
Ancak projenin TÜSEB tarafından ya da TÜSEB ile işbirliği halinde
yürütüldüğü yönünde açıklama yapılamaz, bu şekilde anlaşılabilecek ifadeler
kullanılamaz. Yayımlanmak üzere kabul edilen makalelerle, sunulan
tebliğlerin bir örneğinin TÜSEB’e gönderilmesi
zorunludur. Gizlilik gerektiren hallerde ve fikri ürün üzerindeki hakkın
kazanılmasının tescil koşuluna bağlı olduğu durumlarda fikri ürünün içeriği
ile ilgili herhangi bir yolla kamuya bilgi sunulamaz. Koşullara uyulmaması
halinde doğacak zararlardan bilgi aktaranlar ve/veya yayım yapanlar
sorumludur.
(6) Özel kuruluşun yer aldığı projelerde fikri hak
sahipliği, ilgili özel kuruluşun proje ekibinde yer alan personelinin fikri
hak sahipliğine ilişkin oranları nispetinde tüzel kişiliğe ait olur. Ancak,
bu destek programı kapsamındaki projelerin farklı kurum ve kuruluşlar ile
ortaklaşa desteklenmesi halinde, bu projelere TÜSEB ile anılan kurum ve
kuruluşlar arasında imzalanan işbirliği protokollerinde yer alan hükümler
uygulanır.
Etik
kurallara uyma yükümlülüğü
MADDE 13
– (1) Proje yöneticisi/yürütücüsü
ve proje sözleşmesinde imzası olan kişi ve kurumlar;
a) TÜSEB mevzuatında belirlenmiş etik kurallara ve
ilgili kamu kurumlarının uymak zorunda oldukları etik davranış ilkelerini
düzenleyen ilgili mevzuat hükümlerine uymak ve uyulmasını sağlamak,
b) İnsan ve hayvanların deneysel amaçlarla
kullanılmasının gerektiği hallerde, ilgili mevzuat hükümlerine ve
uluslararası etik ilkelerine uygun hareket etmek,
c) Projenin yürütülmesi sırasında evrensel
nitelikli bilimsel araştırma ve bilimsel yayın kurallarına uymak,
zorundadır.
(2) Aksi durumun tespiti halinde, etik kurallar çerçevesinde
bu Yönetmeliğin 11 inci maddesine göre hareket edilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Mali
denetim
MADDE 14
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılan harcamalar proje yöneticisi/yürütücüsü kuruluşun tabi olduğu
mevzuat kapsamında denetlenir.
(2) Ayrıca, özel hesaplardan yapılacak harcamalar, 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununa göre denetlenir.
Proje
sonu işlemleri
MADDE 15
– (1) Yürürlükten kaldırılan,
iptal edilen ve sonuç raporu kabul edilen projelerde hesapta kalan tutar,
proje yöneticisi/yürütücüsü kuruluş tarafından TÜSEB’e
iade edilir.
Hüküm
bulunmayan haller ve yetki devri
MADDE 16
– (1) Projelerin desteklenmesinde
bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde mali hususlara ve ödemeye ilişkin
yeni bir hüküm ifade etmeksizin Yönetim Kurulu tarafından alınan karar
doğrultusunda işlem yapılır.
(2) Yönetim Kurulu, Stratejik Ar-Ge Projelerine ilişkin hususlarda yetkilerinin bir
kısmını TÜSEB Başkanına devredebilir.
Gizlilik
MADDE 17
– (1) Proje ile ilgili bilgi ve
belgelerin gizliliği esas olup, bu süreçte yer alan ilgililer bu gizliliğin
ihlalinden sorumludur.
Yürürlük
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 19
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
TÜSEB Başkanı yürütür.
|