OLAĞANÜSTÜ
HAL KAPSAMINDA BAZI DÜZENLEMELER YAPILMASI HAKKINDA KANUN
HÜKMÜNDE
KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK KABUL EDİLMESİNE DAİR KANUN
Kanun
No. 7071 Kabul
Tarihi: 1/2/2018
BİRİNCİ BÖLÜM
Güvenlik ile İlgili Düzenlemeler
MADDE
1- 18/3/1924
tarihli ve 442 sayılı Köy Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 3- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte güvenlik korucusu
olanlardan, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla;
a) 49
yaşını dolduranların görevleriyle ilişiği bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren altı ay içinde kesilir ve bunlara önceden peşin ödenmiş
olan ücretin kalan günlere isabet eden tutarı geri alınmaz.
b) 44 yaşını doldurmuş ancak 50 yaşından gün
almamış ve hizmet süresi onbeş yıl ve üzeri
olanlardan bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içinde
başvuruda bulunanların görevleriyle ilişiği başvuru tarihinden itibaren
altı ay içinde kesilir ve bunlara önceden peşin ödenmiş olan ücretin kalan
günlere isabet eden tutarı geri alınmaz.
Birinci
fıkra kapsamında ilişiği kesilenlere bu Kanunun ek 16 ncı
maddesinin birinci fıkrası uyarınca aylık bağlanır. Aylık miktarı
hesaplanırken onbeş yıldan daha az hizmeti
olanlar için onbeş yıl esas alınır.
Birinci
fıkra kapsamında ilişiği kesilenlerin yerine aynı yerleşim biriminde görev
yapmak üzere öncelikle ve sırasıyla varsa 30 yaşını doldurmamış olmak
kaydıyla çocuklarından birisi, yoksa kardeşlerinden birisi güvenlik korucusu
olarak görevlendirilebilir.
Birinci fıkranın (b) bendine göre ilişiği kesilen
güvenlik korucularına, ilişiklerinin kesildiği tarihi takip eden aybaşından
50 yaşından gün alacakları tarihi takip eden aybaşına kadar olan ay
sayısının, en son aldıkları aylık ücretleri ile ilişiklerinin kesildiği
tarihi takip eden aybaşında bu Kanunun ek 16 ncı
maddesi uyarınca bağlanan ilk aylıkları arasında oluşan farkın yarısı ile
çarpımı sonucu bulunacak tutarda tazminat defaten ödenir. Verilecek tazminat tutarından herhangi bir vergi ve
kesinti yapılmaz.”
MADDE
2- 26/6/1973 tarihli ve 1774
sayılı Kimlik Bildirme Kanununun 2 nci maddesinin
birinci fıkrasına “bekar odaları,” ibaresinden
sonra gelmek üzere “günübirlik kiralanan evler,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE
3- 1774 sayılı Kanunun 15 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “2,” ibaresi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE
4- 1774 sayılı Kanunun ek 1 inci
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı maddenin
sonuna aşağıdaki fıkralar eklenmiştir.
“Bu Kanunun 2 nci maddesinde sayılan
özel veya resmi her türlü konaklama tesisleri tüm kayıtlarını bilgisayarda
günü gününe tutmak, genel kolluk kuvvetlerinin bilgisayar terminallerine
bağlanarak mevcut bilgi, belge ve kayıtları genel kolluk kuvvetlerine anlık
olarak bildirmek zorundadırlar.
İkinci fıkrada belirtilen genel kolluk kuvvetlerinin terminallerine
bağlanmayanlara onbin Türk Lirası, anlık veri
göndermeyen veya gerçeğe aykırı kayıt tutanlara beşbin
Türk Lirası idari para cezası, mülki idare amirlerince verilir. Bu
fiillerin tekrarı halinde işletme ruhsatları iptal edilir. Bu maddeye göre
verilen idari para cezaları tebliğinden itibaren bir ay içinde ödenir.
Bu Kanunun 2 nci maddesinde sayılan
özel veya resmi her türlü konaklama tesisleri, ikinci fıkrada belirtilen
genel kolluk kuvvetlerinin terminallerine bağlanmak için gerekli işlemleri
bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren iki ay içinde tamamlar.
Bu maddenin uygulanması ile görevi gereği bu verileri kullanan
kamu personelinin denetimine ilişkin usul ve esaslar İçişleri Bakanlığı
tarafından belirlenir.”
MADDE
5- 18/12/1981 tarihli ve 2565 sayılı Askeri Yasak Bölgeler ve
Güvenlik Bölgeleri Kanununun 27/A maddesinin birinci fıkrasına “Türk
Silahlı Kuvvetlerine” ibaresinden sonra gelmek üzere “veya Sahil Güvenlik
Komutanlığına” ibaresi eklenmiştir.
MADDE
6- 3/5/1985
tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 4 üncü maddesinin ikinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Türk
Silahlı Kuvvetlerine, Sahil Güvenlik Komutanlığına, Jandarma Genel
Komutanlığına ve Emniyet Genel Müdürlüğüne ait harekat,
eğitim ve savunma amaçlı yapılar için bu Kanun hükümlerinden hangisinin ne
şekilde uygulanacağı Millî Savunma Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı ile Çevre
ve Şehircilik Bakanlığı tarafından müştereken belirlenir.”
MADDE
7- 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanununun 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasına “Türk Silahlı Kuvvetlerine” ibaresinden sonra
gelmek üzere “veya Sahil Güvenlik Komutanlığına” ibaresi eklenmiştir.
MADDE
8- 3621 sayılı Kanunun 6 ncı maddesinin dördüncü fıkrasının (a) bendine “Sahil
Güvenlik Komutanlığının faaliyetlerinin özelliği gereği kıyıdan başka yerde
yapılması mümkün olmayan Sahil Güvenlik Komutanlığı bağlısı gemi/bot
karakolları ve destek birimi binaları,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE
9- 10/7/2003
tarihli ve 4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanununun 2 nci
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “Türk Silahlı Kuvvetlerine” ibaresi
“Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik
Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğüne” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE
10- 10/12/2003 tarihli ve 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 44 üncü maddesinin ikinci
fıkrasında yer alan “Türk Silahlı Kuvvetleri (Jandarma Genel Komutanlığı ve
Sahil Güvenlik Komutanlığı dahil)” ibaresi “Türk
Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE
11- 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye Kanununun 75 inci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Afet,
kitlesel göç ve teröre maruz kalan yerleşim birimlerinin belediyeleri ile
bu Kanunun 45 inci maddesinin ikinci fıkrası gereğince belediye başkanı
veya başkan vekili görevlendirilen belediyelerde, vali veya belediye
başkanı, aksayan belediye hizmetinin başka bir belediye tarafından yerine
getirilmesini talep edebilir. Yardım istenilen belediye, meclis kararına
gerek olmaksızın İçişleri Bakanının izniyle bu talebi yerine getirebilir.”
İKİNCİ BÖLÜM
Millî
Savunma ile İlgili Düzenlemeler
MADDE
12- 21/6/1927 tarihli ve 1111 sayılı Askerlik
Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 54- 15 Temmuz 2016 tarihinde
gerçekleştirilen darbe teşebbüsü ve terör eylemi ile bu eylemin devamı
niteliğindeki eylemlere, görevi olmadığı halde mukavemet ederken şehit
olanların kendinden olma erkek çocukları ile aynı anne ve babadan
kardeşlerinin tamamı hakkında, 10 uncu maddenin birinci fıkrasının (9)
numaralı bendinin (b) alt bendinin ikinci paragrafında düzenlenen hükümler
uygulanır. Bu maddenin
uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Millî Savunma Bakanlığınca
belirlenir.”
MADDE
13- 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri Personel
Kanununun 14 üncü maddesinin birinci ve üçüncü fıkralarına aşağıdaki
cümleler ile dördüncü fıkrasına “bir yıllık” ibaresinden sonra gelmek üzere
“(doğrudan Özel Kuvvetler Komutanlığı emrinde görev yapmak üzere subay nasbedilenler için iki yıl)” ibaresi eklenmiştir.
“Doğrudan Özel Kuvvetler Komutanlığı
emrinde görev yapmak üzere subay nasbedilecek
olanların yaş ve diğer giriş şartları Genelkurmay Başkanlığının görüşü
alınarak Millî Savunma Bakanlığınca belirlenir.”
“Doğrudan Özel Kuvvetler Komutanlığı
emrinde görev yapmak üzere subay nasbedilenlerin
deneme süresi iki yıldır.”
MADDE
14- 926 sayılı Kanunun 15 inci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle ve aynı maddeye aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“Özel Kuvvetler Komutanlığı emrinde
görev yapmak üzere muvazzaf subaylığa nasbedilenler,
doğrudan Özel Kuvvetler Komutanlığı emrine atanırlar.”
“Doğrudan
Özel Kuvvetler Komutanlığında görev yapmak üzere subay nasbedilenler
sınıflarına bakılmaksızın Özel Kuvvetler Komutanlığında eğitime tabi
tutulurlar. Bu eğitimlerde sağlık nedenleri hariç olmak üzere başarı gösteremeyenlerin
Türk Silahlı Kuvvetleri ile ilişikleri kesilir ve aldıkları aylıkları
dışında Devletçe bunlara yapılan masraflar, kanuni faizleriyle birlikte
kendilerinden tahsil olunur. Sağlık nedenleri ile başarı gösteremeyenler
bir sonraki dönem eğitimine katılırlar. Bunlardan ikinci dönem eğitimde de
sağlık nedenleri ile başarı gösteremeyenler kuvvet komutanlıklarınca sınıf
ve rütbelerine uygun görevlere atanırlar. Doğrudan Özel Kuvvetler Komutanlığında
görev yapmak üzere subay nasbedilenlerden
sonradan Özel Kuvvetler Komutanlığı dışına atananlar, ayrıca sınıflarına
ilişkin eğitimlere tabi tutulurlar.”
MADDE 15-
926 sayılı Kanunun 68 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine
aşağıdaki cümle ile dördüncü fıkrasına “atandıkları görevde bir yıllık”
ibaresinden sonra gelmek üzere “(doğrudan Özel Kuvvetler Komutanlığı
emrinde görev yapmak üzere astsubay nasbedilenler
için iki yıl)” ibaresi ve aynı fıkraya aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“Doğrudan Özel Kuvvetler Komutanlığı emrinde görev yapmak üzere
astsubay nasbedilecek olanların yaş ve diğer
giriş şartları Genelkurmay Başkanlığının görüşü alınarak Millî Savunma
Bakanlığınca belirlenir.”
“Doğrudan Özel Kuvvetler Komutanlığı emrinde görev yapmak üzere
astsubay nasbedilenlerin deneme süresi iki
yıldır. Doğrudan Özel Kuvvetler Komutanlığında görev yapmak üzere astsubay nasbedilenler sınıflarına bakılmaksızın Özel Kuvvetler
Komutanlığında eğitime tabi tutulurlar. Bu eğitimlerde sağlık nedenleri
hariç olmak üzere başarı gösteremeyenlerin Türk Silahlı Kuvvetleri ile
ilişikleri kesilir ve aldıkları aylıkları dışında Devletçe bunlara yapılan
masraflar, kanuni faizleriyle birlikte kendilerinden tahsil olunur. Sağlık
nedenleri ile başarı gösteremeyenler bir sonraki dönem eğitimine
katılırlar. Bunlardan ikinci dönem eğitimde de sağlık nedenleri ile başarı
gösteremeyenler kuvvet komutanlıklarınca sınıf ve rütbelerine uygun
görevlere atanırlar. Doğrudan Özel Kuvvetler Komutanlığında görev yapmak
üzere astsubay naspedilenlerden sonradan Özel Kuvvetler Komutanlığı dışına
atananlar, ayrıca sınıflarına ilişkin eğitimlere tabi tutulurlar.”
MADDE
16- 926 sayılı Kanuna aşağıdaki ek
madde eklenmiştir.
“EK MADDE 36- Kriz veya harekât
kaynaklı ihtiyaç durumlarında kuvvet komutanlıklarının pilot ihtiyacının
muvazzaf personel dışında harbe hazır pilotlarla karşılanabilmesi
maksadıyla; bu komutanlıklar bünyesinde pilot olarak hizmet vermiş ve kendi
istekleriyle görevden ayrılmış olanlar, uçuculuk niteliklerini haiz olmak
kaydıyla ilgili kuvvet komutanlığının teklifi ve Millî Savunma Bakanlığının
onayı ile ihtiyat pilot olarak görevlendirilebilirler. İhtiyat
pilotlara, belirli aralıklarla ayda üç işgününden kısa olmamak ve bir
sözleşme yılında toplam altmış işgününü geçmemek kaydıyla, belirlenecek
hava araçlarında ve bölgelerde görev uçuşu yaptırılır ve bu süre içinde
ihtiyaca göre tazeleme ve harbe hazırlığın devamı eğitimi verilir. İhtiyat pilot sayısı, ilgili kuvvet komutanlığının önerisi ve
Millî Savunma Bakanlığının uygun görüşü üzerine Bakanlar Kurulunca
belirlenir.
İhtiyat pilotlar, sözleşme ile ihtiyat pilot statüsüne
alınırlar. Bir tüzel kişilik tarafından istihdam edilenlerin
sözleşmeleri, ihtiyat pilotun yazılı rızası alınmak kaydıyla istihdam
edildikleri tüzel kişilikle, diğerlerinin sözleşmeleri ise kendileriyle
yapılır. Tüzel kişilik ve/veya gerçek kişilerle yapılan sözleşme, ilgili
kuvvet komutanlığının teklifi ve Millî
Savunma Bakanlığının uygun görmesi halinde tek
taraflı olarak feshedilebilir.
İlgili kuvvet komutanlıkları tarafından eğitim veya görev
amaçlı uçuş yapacak olan ihtiyat pilotun uçuş süreleri ve uçuş görev
süreleri, pilotun görev yaptığı tüzel kişiliğe bildirilir. Uçuş görev
süreleri ve uçuş süreleri ilgili komutanlık ve Sivil Havacılık Genel
Müdürlüğünün ilgili mevzuatında belirtilen süreleri kapsar ve karşılıklı
koordine ile düzenlenir.
Sosyal güvenliğe ilişkin olarak aşağıdaki hükümler uygulanır:
a) İhtiyat pilot olarak çalıştırılanlar hakkında 5510 sayılı
Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendi hükmü uygulanır. Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışmaları
sebebiyle yaşlılık veya emekli aylığı kesilmiş olanlardan bu maddenin
beşinci fıkrasının (d) bendi kapsamında görevlendirilenler hariç olmak
üzere herhangi bir sosyal güvenlik kurumundan yaşlılık
ve emekli aylığı alanlar hakkında 5335 sayılı Kanunun 30 uncu maddesi hükümleri uygulanmaz.
b) İhtiyat pilotların hizmetleri, ilgili kuvvet komutanlığı
tarafından çalıştığı sürelerle sınırlı olarak bildirilir.
c) Bu kapsamda çalışanlar hakkında, emeklilik ve yaşlılık
aylığı alanlar hariç 5510 sayılı Kanunun 40 ıncı
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan tablonun (13) numaralı sırasındaki
hükümler uygulanır.
d) İhtiyat pilot olarak çalıştırılanlara 22/5/2003
tarihli ve 4857 sayılı İş Kanunu hükümleri uygulanmaz.
Mali hususlarda aşağıdaki hükümler uygulanır:
a) İhtiyat pilot olarak çalıştırılanlara, aylık görev süresi içinde
toplamda üç saati geçmemek üzere, ilgili kuvvet komutanlığınca kayıt altına
alınan her uçuş saati başına jet pilotları için (10.000), pervaneli
pilotları için (7.000) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı
sonucu bulunacak tutarda uçuş tazminatı ödenir. Görev yapılan her gün için
ise jet pilotlarına (2.500), pervaneli pilotlarına (2.000) gösterge
rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda ayrıca
ödeme yapılır. Bir saatten az uçuş süreleri için uçulan süreyle orantılı
olarak ödeme yapılır. Bu ödemeler, uçuşun gerçekleştiği ayı takip eden
aybaşında yapılır.
b) İhtiyat pilot olarak
çalıştırılanlara, aylık görev süresi içinde ilgili komutanlıkça ihtiyaç
duyulması halinde üç saatten fazla uçulan her uçuş saati başına jet
pilotları için (5.000), pervaneli pilotları için (3.500) gösterge rakamının
memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu bulunacak tutarda toplu uçuş
tazminatı her sözleşme yılının sonunda ödenir. Bu ödemenin yapılmasında yıllık seksen
saatten fazla uçuşlar dikkate alınmaz. Yıllık sözleşme süresini tamamlamadan
ayrılanlara toplu uçuş tazminatı ödenmez.
c) Bu kapsamda yapılan ödemelerden damga vergisi hariç
herhangi bir vergi kesintisi yapılmaz.
d) İlgili kuvvet komutanlığının talebi, ilgili kamu kurum veya
kuruluşunun muvafakati ve personelin rızası üzerine kamu kurum ve
kuruluşlarından görevlendirilen ihtiyat pilotlara bu madde kapsamında ödeme
yapılmaz. Ancak bu personelin ihtiyat pilot olarak komutanlık bünyesindeki
uçuş saatleri, tabi oldukları mevzuat uyarınca uçuş sürelerinde
değerlendirilir.
e) İhtiyat pilotlara, bu maddede öngörülen ödemeler ile 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanununa göre
hak kazanılması halinde yapılabilecek harcırah ödemeleri dışında ilgili
kuvvet komutanlığınca herhangi bir ödeme yapılmaz.
İhtiyat pilotların göreve çağrılma usulleri, tabi olacakları
disiplin hükümleri, sağlık yetenekleri, kıyafetleri, yapılacak sözleşmeler
ile diğer hususlar Millî Savunma Bakanlığınca çıkarılan yönetmelikle
düzenlenir.”
MADDE 17- 31/7/1970 tarihli ve 1325 sayılı Millî Savunma Bakanlığı Görev ve
Teşkilâtı Hakkında Kanuna 2 nci maddesinden sonra
gelmek üzere aşağıdaki 2/A maddesi eklenmiştir.
“Askeri
fabrikalar ve tersaneler
MADDE
2/A- Askeri fabrikalar ve tersaneler, üretim planlaması çerçevesinde ve
asli görevlerini aksatmamak kaydıyla genel yönetim kapsamındaki kamu
idarelerinden, kamu iktisadi teşebbüslerinden, yabancılar dahil gerçek ve tüzel kişilerden sipariş almaya veya
bunların ihtiyaçları için teklif vermeye, bu siparişler ve teklifler
sebebiyle her türlü ticari işlemlere girişmeye ve gerektiğinde müşterek
imalatta bulunmaya, atıl durumda olan tezgâh ve ekipmanlarını kiralamaya
yetkilidir. Bu faaliyetlerin icrasında, 30/5/1985
tarihli ve 3212 sayılı Silahlı Kuvvetler İhtiyaç Fazlası Mal ve
Hizmetlerinin Satış, Hibe, Devir ve Elden Çıkarılması; Diğer Devletler
Adına Yurt Dışı ve Yurt İçi Alımların Yapılması ve Eğitim Görecek Yabancı
Personel Hakkında Kanun hükümleri uygulanmaz. Bu kapsamda yürütülecek
faaliyetlerle ilgili usul ve esaslar Millî Savunma Bakanlığınca çıkarılan
yönetmelikle belirlenir.”
MADDE
18- 1325 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 8- 31/12/2020 tarihini geçmemek kaydıyla,
emekli subay ve astsubaylar Millî Savunma Bakanlığı ve bağlı birimlerinde
personel ve askeri öğrenci temin faaliyetine yönelik hizmetlerin
yürütülmesi için görevlendirilebilir. Bunlara görev yaptıkları her gün için
(1.500) gösterge rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucu
bulunacak tutarı geçmemek üzere damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve
kesintiye tabi tutulmaksızın ücret verilir. Bu kapsamda
görevlendirilebilecek toplam personel sayısı üçyüzü
geçemez. Bu şekilde görevlendirileceklerin seçimi, nitelikleri, görev ve
yetkileri, verilecek ücretin tutarı ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin
diğer hususlar Millî Savunma Bakanlığınca çıkarılan yönetmelikle
düzenlenir.”
MADDE
19- 18/3/1986
tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununa aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 4- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte 7 nci
hizmet yılını tamamlamış ve 10 uncu hizmet yılını bitirmemiş olan uzman
erbaşlara, 15 inci maddedeki diğer şartları taşımaları kaydıyla bu maddenin
yayımı tarihinden itibaren yapılacak ilk astsubaylığa geçiş sınavına
müracaat hakkı verilir.”
MADDE
20- 21/4/2005 tarihli ve 5335 sayılı Bazı Kanun ve Kanun
Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanunun 30 uncu
maddesinin dördüncü fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“j) 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı Kuvvetleri
Personel Kanununun ek 36 ncı maddesi kapsamında
istihdam edilen ihtiyat pilotlar ile Millî Savunma Bakanlığı ve bağlı
birimlerinde personel ve askeri öğrenci temin faaliyetine yönelik
hizmetlerin yürütülmesi için görevlendirilen emekli subay ve astsubaylar,”
MADDE
21- 18/10/2016 tarihli ve 6749 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında
Alınan Tedbirlere İlişkin Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabul
Edilmesine Dair Kanunun 3 üncü maddesinin üçüncü fıkrasına aşağıdaki cümle
eklenmiştir.
“Ayrıca Askeri Yargıtay ve Askeri
Yüksek İdare Mahkemesi daire başkanı ve üyeleri ile askeri hâkimlerin
askeri rütbeleri, mahkûmiyet kararı aranmaksızın alınır.”
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
MADDE
22- 4/6/1937 tarihli ve 3201 sayılı Emniyet Teşkilat Kanununa
aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK
MADDE 35- Emniyet Genel Müdürlüğü, adli süreçlerin hızlandırılması
amacıyla, siber suçlarla mücadele birimlerindeki adli bilişim incelemeleri
ve siber suç analizlerinde personel yetersizliği nedeniyle ihtiyaç duyulan
teknik personeli, bu madde kapsamında aynı anda çalıştırılacak toplam
personel sayısının beşyüzü aşmaması ve sözleşme
süresinin 31/12/2020 tarihini geçmemesi kaydıyla,
4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 21 inci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendinde düzenlenen pazarlık usulüyle, 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 27 nci maddesi, 28 inci maddesinin beşinci fıkrası ve 4734
sayılı Kanunun 62 nci maddesinde belirtilen
sınırlamalar ile aynı Kanunun ek 8 inci maddesinde öngörülen uygun görüş
alma şartına tabi olmaksızın, mali yılla sınırlı yüklenme, ertesi yıla
geçen yüklenme ve gelecek yıllara yaygın yüklenmelere girişmek suretiyle
hizmet alımı yoluyla temin edebilir.”
MADDE
23- 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek
11 inci maddesinin onuncu fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Mahkeme tarafından kayyım atanıncaya
kadar kurucu vakıf, Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından yönetilir.”
MADDE
24- 2547 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 73- Ek 11 inci maddenin onuncu fıkrasının yürürlüğe girdiği tarihten
önce faaliyet izni geçici olarak durdurulan vakıf yükseköğretim kurumları
ve bu kurumların kurucu vakıfları hakkında da aynı fıkra hükümleri
uygulanır.”
MADDE
25- 7/5/1987 tarihli ve 3359 sayılı Sağlık Hizmetleri Temel
Kanununun ek 3 üncü maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Sağlık
Bakanlığı ve Millî Savunma Bakanlığınca müştereken belirlenen yerlerde
askerlik hizmetini yedek subay olarak yerine getirenler, Devlet hizmeti
yükümlülüğünü tamamlamış sayılır.”
MADDE 26- 25/8/1999 tarihli ve 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanununa aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 16- 31/12/2023 tarihine kadar uygulanmak üzere,
özelleştirme kapsamına alınan kuruluşlar dahil 233
sayılı Kanun Hükmünde Kararname hükümlerine tabi iktisadi devlet
teşekkülleri ve kamu iktisadi kuruluşları ile bunların müesseseleri, bağlı
ortaklıkları ve iştirakleri, mülga 18/6/1999 tarihli ve 4389 sayılı
Bankalar Kanununa tabi faaliyeti devam eden kamu bankaları, büyükşehir
belediyeleri, belediyeler, il özel idareleri ve bunlara ait tüzel kişilerin
veya bunlara bağlı müstakil bütçeli ve kamu tüzel kişiliğini haiz
kuruluşların, Sosyal Güvenlik Kurumuna bağlı tahsil dairelerince 6183
sayılı Kanun kapsamında takip edilen işsizlik sigortası prim borçlarına
karşılık, mülkiyeti bu idarelere ait ve üzerinde herhangi bir takyidat bulunmayan taşınmazlardan Kurum tarafından
uygun görülenler Sosyal Güvenlik Kurumunun görevlendireceği üç temsilci ile
taşınmazın bulunduğu yerdeki defterdarlık tarafından görevlendirilecek iki
temsilciden oluşan komisyon tarafından ve gerektiğinde bilirkişi mütalaası
alınmak suretiyle takdir edilecek değeri üzerinden, borçlu kurumun da uygun
görüşü alınarak Kurum bütçesinin gelir ve gider hesaplarıyla
ilişkilendirilmeksizin Kurumca satın alınabilir.
Bu idarelerin satın alınan taşınmazlarının tapu işlemlerine
esas olan ve birinci fıkrada belirtilen şekilde tespit edilen değerine eşit
tutarda Kuruma ait olan ve Sosyal Güvenlik Kurumuna bağlı tahsil
dairelerince 6183 sayılı Kanun kapsamında takip edilen işsizlik sigortası
prim borcu, satın alma işlemi sonuçlandığında Sosyal Güvenlik Kurumunca
terkin edilir.
Bu madde hükümleri, birinci fıkrada sayılan kuruluşlar dışında
kalan, borcunu ödemede çok zor duruma düştüğü Sosyal Güvenlik Kurumuna
bağlı denetim elemanlarının inceleme raporu ile tespit edilen ve Sosyal
Güvenlik Kurumuna bağlı tahsil dairelerince 6183 sayılı Kanun kapsamında
takip edilen işsizlik sigortası prim borcu bulunan diğer mükelleflerin
(tüzel kişiliği bulunanların ortaklarına ait olanlar dahil)
taşınmazları için de uygulanabilir.
Bu madde uyarınca Kurum tarafından satın alınan
taşınmazlardan, Maliye Bakanlığınca kamu hizmetlerinde kullanılmak veya
gerektiğinde genel hükümlere göre değerlendirilmek üzere talep edilenler,
Kurum Yönetim Kurulunun uygun görüşü ve Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı onayıyla
bedeli karşılığında Hazineye devredilir.
Devir bedeli; bu madde uyarınca satın alınan taşınmazlar için
satın alma bedeli, satın alma tarihinden altı ay geçtikten sonra devir
halinde satın alınan bedele geçen sürede yeniden değerleme oranı kadar artış
yapılmak suretiyle belirlenir. Devir bedeli Fona aktarılır.
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve esaslar Sosyal
Güvenlik Kurumu ve Kurum tarafından müştereken belirlenir.”
MADDE
27- 29/6/2001 tarihli ve 4706 sayılı Hazineye Ait Taşınmaz
Malların Değerlendirilmesi ve Katma Değer Vergisi Kanununda Değişiklik
Yapılması Hakkında Kanunun ek 2 nci maddesinin
beşinci fıkrasında yer alan “bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten”
ibaresi “18/4/2013 tarihinden” şeklinde değiştirilmiş, aynı fıkraya
“kullanma izni bedeli” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile mevcut tesisle
proje bütünlüğü bulunan ve izinsiz kullanılan alanlar için ön izin
verilmesi, irtifak hakkı tesis edilmesi ve/veya kullanma izni verilmesi
halinde ecrimisil ve katılım payı” ibaresi
eklenmiş, altıncı fıkrasının ikinci cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş
ve bu cümleden sonra gelmek üzere aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“İhale sonucunda en yüksek teklifte
bulunan yatırımcıdan katılım payı tahsil edilerek kırkdokuz
yıl süreyle bağımsız ve sürekli nitelikli irtifak hakkı tesis edilir ve/veya
kullanma izni verilir.”
“Yatırımın tamamlanması sonrasında
irtifak hakkı ve/veya kullanma izni Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığının uygun görüşü ve Bakanlığın izni ile devredilebilir.”
MADDE
28- 4706 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 20- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce Hazinenin özel
mülkiyetindeki veya Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlar
üzerinde tersane, tekne imal ve çekek yeri (yat çekek yeri hariç) yatırımı
yapılmak amacıyla lehine irtifak hakkı tesis edilen ve/veya adına kullanma
izni verilen yatırımcılar tarafından Bakanlığa başvurulması ve bu Kanunun
ek 2 nci maddesinin beşinci fıkrasında belirtilen
şartların yerine getirilmesi halinde yeni sözleşme düzenlenmek suretiyle bu
yatırımcılar lehine bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren geçerli
olmak üzere irtifak hakkı ve/veya kullanma izni bedeli alınmaksızın toplam
yıllık hasılattan binde bir oranında pay alınarak
kırk dokuz yıl süreli bağımsız ve sürekli nitelikli irtifak hakkı tesis
edilir ve/veya kullanma izni verilir. Yatırımın tamamlanması sonrasında
irtifak hakkı ve/veya kullanma izni Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığının uygun görüşü ve Bakanlığın izni ile devredilebilir.
Bu
Kanunun ek 2 nci maddesinin beşinci fıkrası
kapsamında yatırımcılardan 18/4/2013 tarihinden
sonraki dönem için tahsil edilmiş olan ecrimisiller
alınacak hasılat paylarından mahsup edilir.”
MADDE 29- 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 11 inci maddesinin birinci
fıkrasına aşağıdaki bent ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“g) Terör örgütlerine iltisakı
yahut bunlarla irtibatı olduğu Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından
bildirilen gerçek ve tüzel kişiler ile bu kapsamda olduğu Millî İstihbarat
Teşkilatı Müsteşarlığı tarafından bildirilen yurt dışı bağlantılı gerçek ve
tüzel kişiler.”
“Birinci fıkranın (g) bendi kapsamındaki
bildirimlere ilişkin usul ve esaslar Bakanlar Kurulunca belirlenir. Söz
konusu bent kapsamında olduğu tespit edilen istekliler ihale dışı
bırakılır, ancak bunların teminatları hakkında dördüncü fıkrada yer alan
hüküm uygulanmaz. Aynı bent kapsamındaki işlemlerin yürütülmesinde görev
alan kamu görevlilerinin, yaptıkları iş ve işlemler nedeniyle hukukî,
idari, mali ve cezai sorumluluğu doğmaz. Söz konusu bent hükümlerine göre
yürütülen faaliyetler çerçevesinde elde edilen bilgi ve kayıtları, hukuka
aykırı olarak kullanan, bir başkasına veren, yayan veya ele geçiren kişi, 26/9/2004 tarihli ve 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu
hükümlerine göre cezalandırılır.”
MADDE
30- 4734 sayılı Kanuna aşağıdaki
ek madde eklenmiştir.
“Kamu
alımlarının bölgesel kalkınma ve teknolojik gelişme amaçlı kullanımı
EK MADDE
9- Mal alımlarının; bölgesel
kalkınmanın sağlanması, stratejik sektörlerin ve teknoloji transferine
dayalı yerli üretimin geliştirilmesi, proje bazlı
yatırımlar ile araştırma, geliştirme ve yenilikçiliğin teşvik edilmesi
amaçlarına yönelik olarak temin edilmesi halinde bu madde hükümleri
uygulanır.
İhtiyaçlar,
ilan yapılmak ya da davet edilmek suretiyle bir veya birden fazla alım
kapsamında, bir veya daha fazla istekliden süre, miktar ya da kısımlar
bakımından bölünerek de karşılanabilir. İhtiyacın özelliğine göre teknik
şartlar, maliyet ile performans kriterleri ve
sözleşme koşulları müzakere edilebilir ve gerekli hallerde idareler ile
istekliler arasında işbirliği yapılabilir.
Yerli üretim yapma şartı ile yerli katkı şartının
öngörüldüğü alımlarda bu şartların nasıl yerine getirileceğine ilişkin
hususlara dokümanda yer verilir.
Bu madde
kapsamındaki mal alımları, sadece yurtiçinde üretilen malları teklif eden
isteklilerin veya bölgesel kalkınma programı uygulanan illerde üretilen
malları teklif eden isteklilerin katılımına açık gerçekleştirilebilir. Yurtiçinde
üretilen malları teklif eden isteklilerin katılımına açık olan mal
alımlarında, bölgesel kalkınma programı uygulanan illerde üretilen malları
teklif eden istekliler lehine %15 oranına kadar fiyat avantajı
sağlanabilir.
Mal
alımlarında, ihtiyacın belli kısmının yüklenici tarafından, bölgesel
kalkınma programı uygulanan illerde üretim yapan veya faaliyet gösteren
diğer gerçek veya tüzel kişilerden tedarik edilmesi veya sağlanması yönünde
dokümanda düzenleme yapılabilir.
Stratejik
sektörlerde ve yurtiçinde üretimi bulunmayan veya sınırlı bulunan
orta-yüksek ve yüksek teknoloji transferine dayalı yerli üretimin
geliştirilmesi, araştırma, geliştirme ve yenilikçiliğin teşvik edilmesi,
bölgesel kalkınmanın sağlanması amaçlarına ve proje bazlı
yatırımlara yönelik mal alımlarında yerli üretim, yerli katkı, yatırım,
istihdam, ihracat ve teknoloji transferi gibi şartların bir veya birkaçının
yerine getirilmesi ve ayrıca maliyet ve performans kriterlerinin
karşılanması şartıyla alım garantisi verilebilir. Ayrıca, Millî Eğitim Bakanlığının
eğitim ve öğretime yönelik bilgi ve iletişim teknolojilerine ilişkin mal ve
hizmet alımlarında da alım garantisi verilebilir.
Bölgesel
kalkınma programları kapsamında Devlet Malzeme Ofisi, idarelerin
ihtiyaçlarını ana statüsünde yer alan mallarla sınırlı kalmaksızın temin
edebilir ve bu alımlarda bu Kanunun 3 üncü maddesinin (g) bendinde yer alan
parasal limit iki kat olarak uygulanır.
Bu madde kapsamında yapılacak alımlara ilişkin;
alım yapacak idareler, alım yapılacak ürünler, alım garantisi verilecek
ürünler ve garanti süreleri, ürünün yerli katkı oranı, uygulanacak fiyat
avantajı oranı ve süresi, yüklenme süresi, miktar, parasal limitler, alım
yöntem ve kuralları, fiyat farkı, iş artışı ve eksilişi ile sözleşmeye
ilişkin hususları da kapsayan uygulama usul ve esasları ile sınırlamalar
Bakanlar Kurulu kararı ile belirlenir.
Bu madde
kapsamında yapılacak alımlarda, ceza, ihalelerden yasaklama ve sonuç
bildirimine ilişkin hükümleri hariç olmak üzere bu Kanun ve 4735 sayılı
Kanun hükümleri ile ilgili mevzuatında yüklenmeyle ilgili süre, konu ve
diğer sınırlamalar uygulanmaz.
Diğer
kanunlarda yer alan kamu alım garantisi ile ilgili sınırlamalar ve şartlar,
bu madde kapsamında kamu alım garantisi yoluyla yapılacak alımlarda
uygulanmaz. Aynı şekilde bu maddede yer alan kamu alım garantisi ile ilgili
hükümler, diğer kanunların kamu alım garantisi ile ilgili hükümlerinin
uygulanmasına engel teşkil etmez.”
MADDE
31- 19/10/2005 tarihli ve 5411 sayılı Bankacılık Kanununun 134
üncü maddesinin beşinci fıkrasının son cümlesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Ticarî ve iktisadî bütünlük
oluşturulmasına karar verilmesinden itibaren iki yıl içerisinde ticarî ve
iktisadî bütünlük oluşturan varlıklar ile ilgili işletmelere ait menkul,
gayrimenkul ve her türlü hak ve alacaklar ile üçüncü kişiler nezdindekiler de dahil nakit
varlıklarının imtiyazlı alacaklılar dâhil üçüncü kişiler tarafından haczi,
muhafaza altına alınması ve satışı talep edilemez, mahcuzların maliklerinin
iflasına karar verilemez, ilgili takyidatlar
hakkında zamanaşımı ve hak düşürücü süreler işlemez.”
“Temettü
hariç ortaklık hakları ile yönetim ve denetimi Fon tarafından devralınan
şirketler veya Fon iştiraklerince alınan tescile tabi tüm kararlar,
yönergeler, sirküler ile imza beyannameleri Fonun talebi üzerine noter
onayı şartı aranmaksızın ticaret sicil müdürlüklerince vergi, resim ve
harca tabi olmaksızın resen tescil ve ilan edilir.”
MADDE
32- 18/10/2012 tarihli ve 6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi
Kanununun 63 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1)
Karar verilmiş veya başlanmış olan kanuni bir grev veya lokavt; genel
sağlığı veya millî güvenliği, büyükşehir belediyelerinin şehir içi toplu
taşıma hizmetlerini, bankacılık hizmetlerinde ekonomik veya finansal
istikrarı bozucu nitelikte ise Bakanlar Kurulu bu uyuşmazlıkta grev ve
lokavtı altmış gün süre ile erteleyebilir. Erteleme süresi, kararın yayımı
tarihinde başlar.”
MADDE
33- 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin
ek 16 ncı maddesinin birinci fıkrasının ikinci
cümlesine “Ancak,” ibaresinden sonra gelmek üzere “bu kişilere kayyım
sıfatıyla Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından yönetilen şirketlerde
yapılacak görevlendirmeler dolayısıyla Fon Kurulunca belirlenecek tutarda
yapılacak ödemeler ile” ibaresi eklenmiştir.
TMSF’nin kayyım olarak atandığı şirketlerin kefaleti
MADDE 34- (1)
Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun kayyım olarak atandığı şirketlerde,
şirketin doğrudan veya dolaylı borçlarının ödenmesi için öncelikle şirket
lehine kefil olan ve şahsi malvarlığı değerlerine kayyım atanmamış ortak,
yönetici veya üçüncü gerçek veya tüzel kişilerin malvarlığına müracaat
edilir. Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu, bu kapsamda şirket borçlarının ödenmesi
ya da şirket sermaye ihtiyacının karşılanmasını teminen
öncelikle şahsi malvarlığı değerlerine kayyım atanmamış kefillerin
varlıklarına müracaat edilmek kaydıyla kefillerin varlıklarının doğrudan
veya ticari ve iktisadi bütünlük yoluyla satılması konusunda yetkilidir.
(2) Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonunun kayyım olarak
atandığı şirketlerin, müşterek müteselsil borçluluğu kapsayan kefaletler dahil, kefil olduğu borçlarda ise kayyımlık kararının
devamı süresince borcun öncelikle asıl borçludan ya da diğer kefillerden
tahsili yoluna gidilir.
(3) 694 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile bu
maddenin birinci fıkrasında yapılan değişiklik hükümleri, 694 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnamenin yayımlandığı tarih itibarıyla başlatılmış olan takip
ve tahsil işlemleri hakkında da uygulanır.
MADDE 35-
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 36-
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
08/03/2018
|