OLAĞANÜSTÜ
HAL KAPSAMINDA BAZI DÜZENLEMELER YAPILMASI HAKKINDA KANUN
HÜKMÜNDE
KARARNAMENİN DEĞİŞTİRİLEREK KABUL EDİLMESİNE DAİR KANUN
Kanun No. 7070 Kabul
Tarihi: 1/2/2018
BİRİNCİ
BÖLÜM
Yargı ile
İlgili Düzenlemeler
MADDE
1- 4/12/2004
tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 149 uncu maddesinin ikinci
fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Örgüt faaliyeti çerçevesinde
işlenen suçlar bakımından yürütülen kovuşturmalarda, duruşmada en çok üç
avukat hazır bulunabilir.”
MADDE
2- 5271 sayılı Kanunun 151 inci
maddesinin;
a)
Üçüncü fıkrasında yer alan “tutuklu ve” ibaresi “şüpheli, sanık veya”
şeklinde, “kovuşturma açılması halinde tutuklu veya hükümlünün müdafilik
veya vekilliğini” ibaresi “soruşturma ya da kovuşturma bulunması halinde
müdafilik veya vekillik görevini” şeklinde değiştirilmiştir.
b) Dördüncü fıkrasında yer alan “müdafi veya vekil
hakkında açılan kovuşturmanın yapıldığı” ibaresi “hâkim veya” şeklinde,
“Kovuşturma sonunda” ibaresi “Soruşturma sonunda kovuşturmaya yer
olmadığına dair karar verilmesi veya kovuşturma sonunda” şeklinde
değiştirilmiş, aynı fıkraya “Müdafilik görevinden yasaklama kararı,”
ibaresinden sonra gelmek üzere “avukat hakkındaki soruşturma veya” ibaresi
ve “Ancak,” ibaresinden sonra gelmek üzere “soruşturma veya” ibaresi eklenmiştir.
c)
Beşinci fıkrasında yer alan “tutuklu” ibaresi “şüpheli, sanık” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE
3- 5271 sayılı Kanunun 154 üncü
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(2) Türk Ceza Kanununun İkinci Kitap Dördüncü
Kısım Dördüncü, Beşinci, Altıncı ve Yedinci Bölümlerinde tanımlanan suçlar
ve Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlar ile örgüt faaliyeti
çerçevesinde işlenen uyuşturucu ve uyarıcı madde imâl
ve ticareti suçları bakımından gözaltındaki şüphelinin müdafi ile görüşme
hakkı Cumhuriyet savcısının istemi üzerine, hâkim kararıyla yirmidört saat süreyle kısıtlanabilir; bu zaman
zarfında ifade alınamaz.”
MADDE
4- 5271 sayılı Kanunun 178 inci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Ancak, davayı uzatmak amacıyla
yapılan talepler reddedilir.”
MADDE
5- 5271 sayılı Kanunun 188 inci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Müdafiin mazeretsiz olarak
duruşmaya gelmemesi veya duruşmayı terk etmesi halinde duruşmaya devam
edilebilir.”
MADDE
6- 13/12/2004 tarihli ve 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik
Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun 59 uncu maddesinin dördüncü fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, aynı maddeye bu fıkradan sonra gelmek
üzere aşağıdaki fıkralar eklenmiş ve diğer fıkra buna göre teselsül ettirilmiştir.
“(4)
Görüşme sırasında; hükümlünün avukatına veya avukatın hükümlüye verdiği
belge veya belge örnekleri, dosyalar ve aralarındaki konuşmaya ilişkin
olarak kendilerinin tuttukları kayıtlar incelenemez; hükümlünün avukatı ile
yaptığı görüşme dinlenemez ve kayda alınamaz.
(5) Türk
Ceza Kanununun 220 nci maddesinde ve İkinci Kitap
Dördüncü Kısım Dördüncü, Beşinci, Altıncı ve Yedinci Bölümlerinde
tanımlanan suçlar ile 12/4/1991 tarihli ve 3713
sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan mahkûm olanların
avukatları ile görüşmelerinde, toplumun ve ceza infaz kurumunun
güvenliğinin tehlikeye düşürüldüğüne, terör örgütü veya diğer suç
örgütlerinin yönlendirildiğine, bu örgütlere emir ve tâlimat
verildiğine veya yorumları ile gizli, açık ya da şifreli mesajlar
iletildiğine ilişkin bilgi, bulgu veya belge elde edilmesi hâlinde,
Cumhuriyet başsavcılığının istemi ve infaz hâkiminin kararıyla, üç ay
süreyle; görüşmeler teknik cihazla sesli veya görüntülü olarak
kaydedilebilir, hükümlü ile avukatın yaptığı görüşmeleri izlemek amacıyla
görevli görüşmede hazır bulundurulabilir, hükümlünün avukatına veya
avukatın hükümlüye verdiği belge veya belge örnekleri, dosyalar ve
aralarındaki konuşmalara ilişkin tuttukları kayıtlara elkonulabilir
veya görüşmelerin gün ve saatleri sınırlandırılabilir.
(6)
İnfaz hakimliği hükümlünün; kurallara uyumunu, toplum veya ceza infaz
kurumu bakımından arz ettiği tehlikeyi ve rehabilitasyon
çalışmalarındaki gelişimini değerlendirerek, kararda belirttiği süreyi üç
aydan fazla olmamak üzere müteaddit defa uzatabileceği gibi kısaltılmasına
veya sonlandırılmasına da karar verebilir.
(7)
Beşinci fıkra kapsamına giren hükümlünün yaptığı görüşmenin, aynı fıkrada
belirtilen amaca yönelik yapıldığının anlaşılması hâlinde, görüşmeye
derhal son verilerek, bu husus gerekçesiyle birlikte tutanağa bağlanır. Görüşme
başlamadan önce taraflar bu hususta uyarılır.
(8)
Hükümlü hakkında, yedinci fıkra uyarınca tutanak tutulması hâlinde,
Cumhuriyet başsavcılığının istemiyle hükümlünün avukatlarıyla görüşmesi
infaz hâkimince altı ay süreyle yasaklanabilir. Yasaklama kararı, hükümlüye
ve yeni bir avukat görevlendirilmesi için derhal ilgili baro başkanlığına
bildirilir. Cumhuriyet başsavcılığı baro tarafından bildirilen avukatın
değiştirilmesini baro başkanlığından isteyebilir. Bu fıkra hükmüne göre
görevlendirilen avukata, 23/3/2005 tarihli ve 5320
sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun Yürürlük ve Uygulama Şekli Hakkında
Kanunun 13 üncü maddesine göre ücret ödenir.
(9)
İnfaz hâkimi tarafından bu madde uyarınca verilen kararlara karşı 4675
sayılı Kanuna göre itiraz edilebilir.
(10) Bu
madde hükümleri 9 uncu maddenin üçüncü fıkrasına göre yüksek güvenlikli
ceza infaz kurumlarında bulunan hükümlüler ile beşinci fıkradaki suçlardan
hükümlü olup, başka bir suçtan dolayı şüpheli veya sanık sıfatıyla
avukatıyla görüşen hükümlüler hakkında da uygulanır.
(11)
Tutuklular hakkında bu madde hükümlerine göre karar vermeye soruşturma
aşamasında sulh ceza hâkimi, kovuşturma aşamasında mahkeme yetkilidir.”
MADDE
7- 29/3/1984
tarihli ve 2992 sayılı Adalet Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 10- 18/3/1986 tarihli ve 3269 sayılı Uzman
Erbaş Kanununa tabi olarak en az iki yıl süreyle uzman erbaş statüsünde
çalıştıktan sonra 20/10/2016 tarihine kadar kendi istekleriyle
sözleşmelerini feshetmiş olup, sözlü sınavın son başvuru tarihi itibarıyla
otuz beş yaşını doldurmamış olanlardan, yaş ve merkezi sınav şartı hariç
İnfaz ve Koruma Memuru olarak istihdam edilebilmek için öngörülen şartları
taşıyanlar, 30/6/2017 tarihine kadar Bakanlıkça ya da Bakanlıkça
belirlenecek adli yargı ilk derece mahkemesi adalet komisyonlarınca
yapılacak sözlü sınav sonuçlarına göre 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 4 üncü maddesinin (B) fıkrası uyarınca İnfaz ve Koruma Memuru
unvanlı vize edilmiş pozisyonlarda sözleşmeli personel olarak istihdam
edilebilir.
Bu madde
çerçevesinde sözleşmeli personel olarak istihdam edileceklerin başvuruları,
sözlü sınava alınacakların belirlenmesi, sözlü sınav konuları, sözlü
sınavın usul ve esasları, sözlü sınavı kazanan personelin yerleştirilmeleri
ile bu maddenin uygulanmasına ilişkin diğer hususlar, Bakanlıkça yürürlüğe
konulan yönetmelikle düzenlenir.”
İKİNCİ BÖLÜM
Güvenlik ile
İlgili Düzenlemeler
MADDE
8- 18/3/1924
tarihli ve 442 sayılı Köy Kanununun 74 üncü maddesinde yer alan “geçici
köy” ibareleri “güvenlik” şeklinde, 74 üncü ve ek 18 inci maddelerinde yer
alan “Geçici köy” ibareleri “Güvenlik” şeklinde, 74 üncü maddesinde yer
alan “Geçici Köy” ibaresi “Güvenlik” şeklinde, 74 üncü maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “gönüllü korucu” ibaresi “gönüllü güvenlik
korucusu” şeklinde ve aynı fıkrada yer alan “gönüllü korucular” ibaresi “gönüllü
güvenlik korucuları” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE 9- 442
sayılı Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK
MADDE 19- Diğer mevzuatta geçen “geçici köy korucusu” ibarelerinden
“güvenlik korucusu”; “gönüllü köy korucusu” ibarelerinden “gönüllü
güvenlik korucusu” anlaşılır.”
MADDE 10- 15/7/1950 tarihli ve 5682 sayılı Pasaport Kanununun 17 nci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin birinci
paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Umuma mahsus pasaport almak isteyenlerin başvuru yerleri ve
istenecek belgeler İçişleri Bakanlığınca tespit edilir.”
MADDE 11- 5682
sayılı Kanunun
20 nci maddesinin dördüncü fıkrası aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Demiryolu personeli kimlik belgeleri, anlaşmalarda öngörülen
yetkili makamlarca tasdik edilmedikçe pasaport yerine kullanılamaz. Gemi
adamı cüzdanı ve uçak mürettebatı belgesini düzenlemeye yetkili kurum ve
kuruluşlar, ilgililerin bu Kanunun 22 nci maddesi
kapsamındaki durumlarını yetkili merciden teyit etmek zorundadır.”
MADDE
12- 10/7/1953 tarihli ve 6136 sayılı Ateşli Silahlar ve Bıçaklar
ile Diğer Aletler Hakkında Kanunun 6 ncı
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Bu
Kanun kapsamına giren silahlar için verilen taşıma ve bulundurma ruhsatları
yenileme harcı alınmak şartı ile beş yıl için geçerlidir. Ruhsatların
veriliş sebeplerinin ortadan kalkması halinde ruhsat sahibi durumu ruhsatı
veren makama altı ay içinde bildirmekle yükümlüdür. Aksine hareket edenler
ile süresi dolduğu halde altı ay içerisinde ruhsatını yeniletmeyenlerin ruhsatları
iptal edilir. Ancak, gerekli şartları haiz olan kişilere üçbin Türk Lirası idari para cezası ödemeleri kaydıyla
tekrar ruhsat verilebilir. Bu fıkra hükmüne göre idari para cezası vermeye
mülki amir yetkilidir.”
MADDE 13- 6136 sayılı Kanunun 7 nci
maddesinin üçüncü fıkrasına “yetki veren kayıt ve belgeler” ibaresinden
sonra gelmek üzere “ile 442 sayılı Kanunun 74 üncü maddesine göre
görevlendirilen güvenlik korucuları ile köy veya mahalle muhtarları ve
belediye başkanlarının edinecekleri en fazla bir adet silaha ait taşıma
veya bulundurmaya yetki veren kayıt ve belgeler” ibaresi, beşinci fıkrasına
“sayılan kişilere ait silahlar” ibaresinden sonra gelmek üzere “ile 442
sayılı Kanunun 74 üncü maddesine göre görevlendirilen güvenlik korucuları
ile köy veya mahalle muhtarları ve belediye başkanlarının edinecekleri en
fazla bir adet silah” ibaresi eklenmiş ve aynı maddenin yedinci fıkrası
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Ateşli
silahla işlenen suçlardan hükümlü bulunanlar ile taksirli suçlar hariç olmak
üzere bir yıldan fazla hapis cezasına mahkûm olanlara, affa uğramış olsalar
bile ateşli silah taşıma ve bulundurma izni verilemez.”
MADDE
14- 9/7/1982
tarihli ve 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununun 15 inci
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“Sahil Güvenlik Komutanlığının ihtiyaçları, İçişleri Bakanlığı
tarafından Savunma Sanayii Müsteşarlığına
doğrudan teklif edilir. Bu ihtiyaçlar İçişleri Bakanlığının güvenlik
önceliklerine göre değerlendirilir.”
MADDE
15- 2692 sayılı Kanuna aşağıdaki
ek madde eklenmiştir.
“Sosyal
tesisler
EK MADDE
4- Sahil Güvenlik Komutanlığı, vardiya yatakhaneleri, eğitim ve kongre
merkezleri, sosyal tesisler, gazinolar, moral eğitim merkezleri ve
kantinler kurabilir. Bu tesislere ilişkin usul ve esaslar İçişleri
Bakanlığı tarafından hazırlanan yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE
16- 10/3/1983
tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilat, Görev ve Yetkileri Kanununa
aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“Sosyal
tesisler
EK MADDE
8- Jandarma Genel Komutanlığı, vardiya yatakhaneleri, eğitim ve kongre
merkezleri, sosyal tesisler, gazinolar, moral eğitim merkezleri ve
kantinler kurabilir. Bu tesislere ilişkin usul ve esaslar İçişleri
Bakanlığı tarafından hazırlanan yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE
17- 2803 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“Yürürlükteki
anlaşmalar
GEÇİCİ
MADDE 7- Jandarma Genel Komutanlığının halihazırda
devam eden yabancı ülkeler ile eğitim ve işbirliği faaliyetleri askeri
eğitim işbirliği anlaşmaları ve protokollerinde belirtilen esaslara göre
İçişleri Bakanlığı tarafından yürütülür.”
MADDE
18- 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanununun 23 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
23- Araç tescil belgesi ve tescil plakasının, araç üzerinde uygun durumda
bulundurulması zorunludur.
Araç
tescil belgesini araçta bulundurmayan veya tescil plakasını monte edilmesi
gereken yerin dışında farklı bir yere takan sürücülere 92 Türk Lirası idari
para cezası verilir. Araç bilgileri doğrulanıncaya ve plaka uygun yere
takılıncaya kadar araç trafikten men edilir.
Yönetmelikte
belirtilen nitelik veya ölçülere aykırı plaka takan, öngörülen sayıda plaka
takmayan ya da farklı okunmasına veya okunamamasına neden olacak şekilde
plakasında değişiklik yapan araç sahibine 412 Türk Lirası idari para cezası
verilir, plakanın uygun duruma getirilmesi için 7 gün süre tanınır. Bu süre
sonunda tescil plakalarını uygun duruma getirmeyenler hakkında 844 Türk
Lirası idari para cezası verilir ve tescil plakası uygun duruma getirilinceye
kadar araç trafikten men edilir.
Tescilli aracı plakasız kullanan sürücüye 1.698 Türk Lirası
idari para cezası verilir ve tescil plakası takılıncaya kadar araç
trafikten men edilir.
Başka
bir araca tescilli veya sahte plakayı takan veya kullananlara 5.000 Türk Lirası idari para cezası verilir ve araç
trafikten men edilir. Ayrıca bu kişiler Türk Ceza Kanununun 204 üncü
maddesi hükmüne göre cezalandırılır.”
MADDE
19- 2918 sayılı Kanunun 131 inci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Basılı
kâğıtlar ve tescil plakalarının yetkilendirilenler dışında basımını veya
dağıtımını yapanlara 10.000 Türk Lirası idari para cezası verilir. Ayrıca
bu kişiler Türk Ceza Kanununun 204 üncü maddesi hükmüne göre cezalandırılır.”
MADDE
20- Ekli (1) sayılı listede yer
alan kadrolar ihdas edilerek 13/12/1983 tarihli ve
190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin eki
(I) sayılı cetvelin İçişleri Bakanlığına ait bölümüne eklenmiş ve aynı
Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvelde yer alan Emniyet Genel
Müdürlüğüne ait yurtdışı teşkilatına ilişkin kadrolar iptal edilmiştir.
MADDE 21- 14/2/1985 tarihli ve 3152 sayılı İçişleri Bakanlığı Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin
birinci fıkrasına (i) bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş
ve mevcut (j) bendi (k) bendi olarak teselsül ettirilmiştir.
“j) Pasaport hizmetlerini yürütmek,”
MADDE 22-
3152 sayılı Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “merkez
ve taşra” ibaresi “merkez, taşra ve yurtdışı” şeklinde değiştirilmiş ve
aynı fıkraya aşağıdaki cümleler eklenmiştir.
“İçişleri Bakanlığı, 13/12/1983 tarihli ve 189 sayılı Kamu Kurum ve
Kuruluşlarının Yurtdışı Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararname
esaslarına uygun olarak yurtdışı teşkilatı kurmaya yetkilidir. İçişleri
Bakanlığının yurtdışı birimlerinin görev, yetki ve sorumlulukları ile diğer
hususlar Bakanlıkça çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE 23- 3152 sayılı
Kanunun 10 uncu maddesinin birinci fıkrasına (e)
bendinden sonra gelmek üzere aşağıdaki bent eklenmiş ve mevcut (f) bendi
(g) bendi olarak teselsül ettirilmiştir.
“f) Pasaport, pasaport yerine geçen belgeler ve sürücü
belgelerinde yer alacak bilgiler ile biyometrik
verinin türü, niteliği ve alınma yaşını tespit etmek, bu belgelerin
tasarımı, temini, basımı, dağıtımı, teslimi ile üretim ve kişiselleştirilmesine
ilişkin işlemleri yürütmek ve bunlara dair usul ve esasları belirlemek.”
MADDE 24- 3152 sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 11- Emniyet Genel Müdürlüğünce yürütülen
pasaport ve sürücü belgesi hizmetlerine ilişkin iş ve işlemler, bir yıl
içerisinde Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğüne devredilir. Bu
sürenin uzatılmasına Bakanlar Kurulu yetkilidir.
Devir işlemleri tamamlanıncaya kadar, pasaport ve sürücü belgesi
işlemlerine ilişkin görev ve hizmetler daha önce bu görev ve hizmetleri
yapmakta olan birimler veya personel tarafından yürütülmeye devam olunur.
Pasaport ve sürücü belgelerine ilişkin olarak Nüfus ve
Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğüne devredilen görevler hakkında diğer
mevzuatta Emniyet Genel Müdürlüğüne yapılmış olan atıflar Nüfus ve
Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğüne, mahalli emniyet makamlarına yapılmış
olan atıflar ise nüfus müdürlüklerine yapılmış sayılır.”
MADDE
25- 4/6/1937 tarihli ve 3201 sayılı Emniyet Teşkilat Kanununun
16 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“merkez, taşra ve yurt dışı” ibaresi “merkez ve taşra” şeklinde
değiştirilmiş, aynı fıkranın (A) bendinin sonuna aşağıdaki cümleler
eklenmiş ve (C) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
“Genel müdür yardımcılarının sayısı
müşterek kararname ile yediye kadar çıkarılabilir. Gerek görülmesi halinde,
genel müdür yardımcılarından biri mülki idare amirliği hizmetleri sınıfı
personel arasından genel hükümlere göre atanabilir.”
MADDE
26- 3201 sayılı Kanuna aşağıdaki
ek madde eklenmiştir.
“EK
MADDE 34- Ekli (2) sayılı listede yer alan kadrolar ihdas edilerek 190
sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I)
sayılı cetvelin Emniyet Genel Müdürlüğüne ait bölümüne eklenmiştir.”
MADDE
27- 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 27 nci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“g) Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel
Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının yapım, onarım, etüt ve proje
işleri, araştırma-geliştirme projeleri, yiyecek ve giyecek alımları
makine-teçhizat ile silah, mühimmat ve teçhizat alımlarıyla bunların bakım,
onarım ve imalat işleri.”
MADDE
28- 5018 sayılı Kanunun 28 inci
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “ilgisine göre” ile “veya İçişleri
Bakanlığı” ibareleri yürürlükten kaldırılmış ve aynı maddeye ikinci
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel
Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının bir mali yıl içinde
tamamlanması mümkün olmayan asayiş ve güvenlik hizmetlerine yönelik
alımları için gelecek yıllara yaygın yüklenmelere girişmeye İçişleri
Bakanlığı yetkilidir.”
MADDE
29- 5018 sayılı Kanunun 35 inci
maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“Emniyet
Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik
Komutanlığının bir mali yıl içinde tamamlanması mümkün olmayan asayiş ve
güvenlik hizmetlerine yönelik alımlarının avans ve kredi işlemlerine
ilişkin usuller İçişleri Bakanlığınca çıkarılan yönetmelik ile düzenlenir.”
MADDE
30- 4/4/2013
tarihli ve 6458 sayılı Yabancılar ve Uluslararası Koruma Kanununun 53 üncü
maddesinin üçüncü fıkrasına “hâlinde” ibaresinden sonra gelmek üzere
“54 üncü maddenin birinci fıkrasının (b), (d) ve (k) bentleri ile ikinci
fıkrası kapsamındakiler hariç,” ibaresi eklenmiştir.
MADDE
31- 6458 sayılı Kanunun 54 üncü
maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiş ve aynı maddenin
ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“k)
Uluslararası kurum ve kuruluşlar tarafından tanımlanan terör örgütleriyle
ilişkili olduğu değerlendirilenler.”
“(2) Bu
maddenin birinci fıkrasının (b), (d) ve (k) bentleri kapsamında oldukları
değerlendirilen uluslararası koruma başvuru sahibi veya uluslararası koruma
statüsü sahibi kişiler hakkında uluslararası koruma işlemlerinin her
aşamasında sınır dışı etme kararı alınabilir.”
MADDE
32- 6458 sayılı Kanunun 98
inci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2)
Genel Müdürlük, sınır kapılarına yolcu getiren, sınır kapılarından yolcu
götüren ve Türkiye içinde yolcu taşıyan taşıyıcılardan, hareketleri öncesi,
hareketleri anı ve hareketleri sonrasında tüm yolcu ve mürettebat
bilgilerini isteyebilir.”
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Jandarma ve Sahil Güvenlik Teşkilatlarının
Kadroları
MADDE 33- 18/5/1929
tarihli ve 1453 sayılı Zabitan ve Askeri Memurların Maaşatı
Hakkında Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 1- Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığının 2 nci madde uyarınca 2016 yılı için belirlenmiş olan
fiili kadroları 2016 yılı sonuna kadar uygulanır.
Jandarma
Genel Komutanlığı, Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi ile Sahil Güvenlik
Komutanlığının 2017 yılı fiili kadroları 2016 yılı sonuna kadar Türkiye
Büyük Millet Meclisi Plan ve Bütçe Komisyonunca belirlenir.”
MADDE 34- 9/7/1982
tarihli ve 2692 sayılı Sahil Güvenlik Komutanlığı Kanununa aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 11- Sahil Güvenlik Komutanlığı teşkilatının geçici 7 nci maddenin (b) fıkrası uyarınca 190 sayılı Kanun
Hükmünde Kararnameye eklenen kadroları bu maddenin yayımı tarihinde iptal
edilmiştir.”
MADDE
35- 10/3/1983 tarihli ve 2803 sayılı Jandarma Teşkilat,
Görev ve Yetkileri Kanununa aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 8- 13/A maddesinin onyedinci fıkrası ile
ihdas edilen kadrolar ile geçici 4 üncü maddenin (b) fıkrası uyarınca 190
sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye eklenen kadrolar iptal edilmiştir.”
MADDE
36- 13/12/1983
tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin
3 üncü maddesinin birinci fıkrasına “Üniversite Öğretim elemanları”
ibaresinden sonra gelmek üzere “, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil
Güvenlik Komutanlığı, Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi,” ibaresi
eklenmiştir.
MADDE
37- 190 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnamenin ek 7 nci maddesinin ikinci fıkrasına
“emniyet hizmetleri sınıfında” ibaresinden sonra gelmek üzere “, jandarma
hizmetleri sınıfında ve sahil güvenlik hizmetleri sınıfında” ibaresi ve
aynı fıkraya aşağıdaki cümle eklenmiştir.
“Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma
ve Sahil Güvenlik Akademisinde sözleşmeli subay, sözleşmeli astsubay, uzman
erbaş, sözleşmeli erbaş ve er istihdamı da bu fıkra hükmüne tabidir.”
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Millî
Savunma ile İlgili Düzenlemeler
MADDE
38- 16/6/1927
tarihli ve 1076 sayılı Yedek Subaylar ve Yedek Askeri Memurlar Kanununun 6 ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“3 üncü
maddedeki hizmetleri veya yedek subaylığı esnasında bulundukları sınıfta
istihdama elverişli olmadığı Sağlık Bakanlığınca belirlenen yetkili sağlık
kurullarınca verilecek raporla anlaşılanlar, sağlık durumlarının müsait
olduğu sınıfa nakledilebilirler.”
MADDE
39- 1076 sayılı Kanunun 11 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“MADDE
11- Malûliyet iddia edenlerin sevkleri, bulundukları askerlik şubelerince
Sağlık Bakanlığınca belirlenen yetkili en yakın sağlık kurullarına
yapılır.”
MADDE
40- 21/6/1927
tarihli ve 1111 sayılı Askerlik Kanununun 10 uncu maddesinin birinci
fıkrasının (4) numaralı bendinde yer alan “askeri hastaneler” ibaresi
“Sağlık Bakanlığınca belirlenen yetkili” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE
41- 1111 sayılı Kanunun 14 üncü
maddesinin dördüncü ve beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Yükümlülerin
sağlık muayeneleri Türk Silahlı Kuvvetleri sağlık yeteneğine ilişkin
yönetmelikte belirtilen usul ve esaslara göre yapılır. Bu muayeneler,
askerlik şubesinin bulunduğu yerde öncelikle varsa kayıtlı olduğu aile
hekimi tarafından, yoksa en yakın resmi sivil sağlık kuruluşunda tek tabip
tarafından yapılır. Aile hekimlerince veya resmi sağlık kuruluşunca
hakkında karar verilmeyenler Sağlık Bakanlığınca belirlenen en yakın
yetkili sağlık kurullarına sevk edilir.
Yükümlüler
hakkında ertesi yıla bırakma, sevk geciktirmesi veya askerliğe elverişli
değildir kararlı sağlık raporlarını tanzim etmeye yetkili makam, Sağlık
Bakanlığınca belirlenen yetkili sağlık kuruluşu sağlık kuruludur. Ancak,
yatalaklar ile gözle görülür rahatsızlığı bulunanlar hakkında ertesi yıla
bırakma, sevk geciktirmesi veya askerliğe elverişli değildir kararlı sağlık
raporları, askerlik şubesi başkanı veya vekili ile mülki amirliklerce
görevlendirilen resmi iki sivil (varsa biri aile hekimi) tabipten teşkil
edilecek geçici sağlık kurulunca verilebilir. Geçici sağlık kurulunca karar
verilemeyen yükümlüler askerlik şubelerince Sağlık Bakanlığınca belirlenen
en yakın yetkili sağlık kurullarına sevk edilirler.”
MADDE
42- 1111 sayılı Kanunun 26 ncı maddesinin üçüncü fıkrasında yer alan “askeri
hastanelerde” ibaresi “Sağlık Bakanlığınca belirlenen yetkili sağlık
kurullarında” şeklinde ve aynı fıkrada yer alan “askeri hastanelere”
ibaresi “Sağlık Bakanlığınca belirlenen yetkili sağlık kurullarına”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE
43- 1111 sayılı Kanunun 28 inci
maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “asker hastanesine” ibaresi “Sağlık
Bakanlığınca belirlenen yetkili sağlık kurullarına” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE
44- 1111 sayılı Kanunun 41 inci
maddesinin birinci fıkrasında yer alan “askeri hastaneye” ibaresi “Sağlık
Bakanlığınca belirlenen yetkili sağlık kurullarına” şeklinde ve aynı
fıkrada yer alan “Askeri hastane sağlık” ibaresi “Hastane sağlık” şeklinde
değiştirilmiştir.
MADDE
45- 1111 sayılı Kanunun 86 ncı maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında yer alan
“asker hastanesinde” ibareleri “Sağlık Bakanlığınca belirlenen yetkili
sağlık kurullarında” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE
46- 4/1/1961
tarihli ve 211 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanununun 115 inci
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin ikinci ve üçüncü cümleleri
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE
47- 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silahlı
Kuvvetleri Personel Kanununa aşağıdaki ek geçici madde eklenmiştir.
“EK
GEÇİCİ MADDE 94- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte yedinci hizmet
yılını tamamlamış ve onuncu hizmet yılını bitirmemiş olan astsubaylara, 109
uncu maddedeki diğer şartları taşımaları kaydıyla bu maddenin yayımı
tarihinden sonra yapılacak ilk astsubaylıktan subaylığa geçiş sınavına
müracaat hakkı verilir.”
MADDE 48- 31/7/1970
tarihli ve 1325 sayılı Millî Savunma Bakanlığı Görev ve Teşkilâtı Hakkında
Kanuna aşağıdaki ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 10- Millî Savunma Bakanlığı
fiili kadrosuna dahil 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununa tabi personelden Bakanlığın özelliği ve hizmetin gerekli kıldığı
şart ve vasıflar göz önüne alınarak Bakanlığa intibak edemedikleri
üstlerince teklif edilenlerden Bakanlıkta oluşturulacak komisyona
yaptırılacak tahkikat sonucuna göre Millî Savunma Bakanınca uygun
görülenler, genel hükümlere göre merkezî yönetim bütçe kanununda öngörülen
atama sınırlamalarına tabi olmadan Başbakanlık aracılığıyla başka bir kurum
veya kuruluşa naklen atanır.”
MADDE 49- 1325
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici maddeler eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 3- Bakanlık merkez teşkilatı kadrolarına 2017 yılı sonuna
kadar yapılacak atamalar merkezi
yönetim bütçe kanunlarındaki sınırlamalara tabi tutulmaz.
GEÇİCİ
MADDE 4- Mesleğe özel yarışma sınavı ile girip en az üç yıllık yetişme
döneminden sonra yapılan yeterlik sınavını kazanarak 23/4/1981
tarihli ve 2451 sayılı Bakanlıklar ve Bağlı Kuruluşlarında Atama Usulüne
İlişkin Kanuna göre müşterek kararla atanmış olan ve bu maddenin yayımı
tarihi itibarıyla kırk yaşını aşmayanlardan, kurumlarında Başmüfettiş, Başdenetçi, Başkontrolör
unvanlarını taşıyanlar Başmüfettiş kadrolarına, Müfettiş, Denetçi,
Kontrolör unvanlarını taşıyanlar ise Müfettiş kadrolarına, Teftiş Kurulu
Başkanlığında görev yapmak üzere bu maddenin yayımı tarihinden itibaren iki
yıl içerisinde naklen atanabilirler. Bu şekilde atananların sayısı elliyi
geçemez.
GEÇİCİ MADDE 5- Yapılacak sınav tarihi
itibarıyla en az üç yıl görev yapmış ve halen Kuvvet Komutanlıkları hariç
Millî Savunma Bakanlığının merkez ve taşra teşkilatı kadrolarında 657
sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi olarak görevli bulunanlardan; yaş,
KPSS ve yabancı dil şartı aranmaksızın, 657 sayılı Kanunun ek 41 inci maddesinde
belirtilen şartları taşıyanlar; bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih
itibarıyla bir yıl içerisinde ve bir defaya mahsus olmak üzere Bakanlıkça
belirlenecek usul ve esaslar kapsamında yapılacak veya yaptırılacak yazılı
ve sözlü veya yalnızca sözlü sınavda başarılı olanlardan Millî Savunma
Uzmanı toplam kadro sayısının %20’si kadarı, tespit edilecek başarı
sırasına göre Bakanlıkça belirlenen Millî Savunma Uzmanı kadrolarına
atanabilir.
GEÇİCİ MADDE 6- Yapılacak sınav tarihi
itibarıyla en az üç yıl görev yapmış ve halen Genelkurmay Başkanlığı ve
Kuvvet Komutanlıklarının merkez ve taşra teşkilatı kadrolarında 657 sayılı
Kanuna tabi olarak görevli bulunanlardan; yaş, KPSS ve yabancı dil şartı
aranmaksızın, 657 sayılı Kanunun ek 41 inci maddesinde belirtilen şartları
taşıyanlar, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla bir yıl
içerisinde ve bir defaya mahsus olmak üzere ilgisine göre Genelkurmay Başkanlığı veya Bakanlıkça uygun görülecek usul ve
esaslar kapsamında yapılacak veya yaptırılacak yazılı ve sözlü veya
yalnızca sözlü sınavda başarılı olanlardan Silahlı Kuvvetler Uzmanı toplam
kadro sayısının %20’si kadarı, tespit edilecek başarı sırasına göre Silahlı
Kuvvetler Uzmanı kadrolarına atanabilir.
GEÇİCİ MADDE 7- 657 sayılı Kanunun 36 ncı maddesinin “Ortak Hükümler” bölümünün (A)
fıkrasının (11) numaralı bendi kapsamında mesleğe alınanlardan, özel
yeterlik sınavı yönetmeliklerine göre yapılan yeterlik sınavlarında başarı
göstererek uzmanlığa atananlar, Millî Savunma Bakanlığının uygun görmesi
halinde, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla bir yıl içerisinde;
toplam Millî Savunma Uzmanı kadrosunun %20’si kadarı ile sınırlı kalmak
kaydıyla, merkezi yönetim bütçe kanununda yer alan sınırlamalara tabi
olmaksızın Millî Savunma Uzmanı olarak naklen atanabilirler.”
MADDE
50- 18/3/1986 tarihli ve 3269 sayılı Uzman Erbaş Kanununun 5
inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “kırkbeş”
ibaresi “elliiki” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE
51- 3269
sayılı Kanuna aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 3- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce, milli güvenliğe
tehdit oluşturduğu tespit edilen FETÖ/PDY terör örgütüne aidiyeti, iltisakı veya bunlarla irtibatı nedeniyle sözleşmeleri
feshedilen uzman erbaşlar hakkında 22/7/2016
tarihli ve 667 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Alınan Tedbirlere İlişkin
Kanun Hükmünde Kararnamenin 4 üncü maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları
uygulanır.”
MADDE
52- 27/6/1989
tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 28 inci maddesine (B)
fıkrasından sonra gelmek üzere aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“C)
10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu kapsamında harcırah
alanlar hariç olmak üzere, Türkiye Büyük Millet Meclisi kararlarına
dayanılarak yabancı ülkelere birlik hâlinde veya münferiden gönderilen
subay, astsubay, uzman jandarma, sivil memur, işçi, uzman erbaş ve
sözleşmeli erbaş ve erlere (40.000), erbaş ve erlere ise (20.000) gösterge
rakamının memur aylıklarına uygulanan katsayı ile çarpımı sonucu bulunacak
aylık tutarı geçmemek üzere, fiilen sınır ötesinde icra edilen görev
süresince damga vergisi dahil hiçbir vergi ve
kesintiye tabi tutulmaksızın tazminat ödenir.
Ödenecek
tazminatın tutarı, ödenme usul ve esasları ile hangi hallerde kesileceği
Millî Savunma Bakanlığının teklifi ve Maliye Bakanlığının görüşü üzerine
Başbakan onayı ile tespit edilir.”
MADDE
53- 11/5/2000
tarihli ve 4566 sayılı Harp Okulları Kanununa aşağıdaki geçici madde
eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 5- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde
yapılacak temin faaliyeti ile harp okullarının birinci, ikinci ve üçüncü
sınıflarına üniversitelerin ilgili bölümlerinden öğrenci alınabilir. Harp
okullarına geçişe ilişkin usul ve esaslar Millî Savunma Bakanlığı ile
Yükseköğretim Kurulu tarafından müştereken belirlenir.”
MADDE
54- 11/4/2002
tarihli ve 4752 sayılı Astsubay Meslek Yüksek Okulları Kanununa aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 4- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir yıl içinde
yapılacak temin faaliyeti ile astsubay meslek yüksek okullarına
üniversitelerin ilgili bölümlerinden öğrenci alınabilir. Astsubay meslek
yüksek okullarına geçişe ilişkin usul ve esaslar Millî Savunma Bakanlığı
ile Yükseköğretim Kurulu tarafından müştereken belirlenir.”
MADDE
55- 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun 11 inci
maddesinin birinci fıkrasının ikinci cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE
56- 10/3/2011
tarihli ve 6191 sayılı Sözleşmeli Erbaş ve Er Kanununa aşağıdaki geçici
madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 1- (1) Bu maddenin yürürlüğe girdiği
tarihten önce milli güvenliğe tehdit oluşturduğu tespit edilen FETÖ/PDY
terör örgütüne aidiyeti, iltisakı veya irtibatı
nedeniyle sözleşmeleri feshedilen sözleşmeli erbaş ve erler hakkında 22/7/2016 tarihli ve 667 sayılı Olağanüstü Hal
Kapsamında Alınan Tedbirlere İlişkin Kanun Hükmünde Kararnamenin 4 üncü
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları uygulanır.”
MADDE
57- 26/9/2011
tarihli ve 659 sayılı Genel Bütçe Kapsamındaki Kamu İdareleri ve Özel
Bütçeli İdarelerde Hukuk Hizmetlerinin Yürütülmesine İlişkin Kanun Hükmünde
Kararnamenin 2 nci maddesinin birinci fıkrasının
(e) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“e) Üst
yönetici: Bakanlıklarda müsteşarı ve kamu idarelerinde en üst yöneticiyi,”
MADDE
58- 31/1/2013
tarihli ve 6413 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Disiplin Kanununun 3 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (g) bendinde yer alan “rütbe” ibaresi “makam yahut
rütbe” şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE
59- 6413 sayılı Kanunun 8
inci maddesine aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
“(9) 31/7/1970 tarihli ve 1325 sayılı
Millî Savunma Bakanlığı Görev ve Teşkilâtı Hakkında Kanunun 1 inci
maddesinde sayılan makamlara atananlardan; anılan maddenin dokuzuncu
fıkrasındakiler rütbe karşılıkları, Özel Kalem Müdürü, Basın ve Halkla
İlişkiler Müşaviri ile taşra teşkilatındaki makam sahipleri albaylar, şube
müdürleri ise yarbaylar gibi, bu Kanuna tabi personele disiplin veya üst disiplin
amiri olarak ek-1 sayılı çizelgede gösterilen cezaları verebilirler.”
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Kamu
Personeline İlişkin Bazı Düzenlemeler
MADDE
60- 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun
48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendine aşağıdaki alt bent
eklenmiştir.
“8.
Güvenlik soruşturması ve/veya arşiv araştırması yapılmış olmak.”
MADDE
61- 657 sayılı Kanunun 125 inci
maddesinin birinci fıkrasının (E) bendine aşağıdaki alt bent eklenmiştir.
“l)
Terör örgütleriyle eylem birliği içerisinde olmak, bu örgütlere yardım
etmek, kamu imkân ve kaynaklarını bu örgütleri desteklemeye yönelik
kullanmak ya da kullandırmak, bu örgütlerin propagandasını yapmak.”
MADDE
62- 11/10/2011
tarihli ve 663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı
Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye 45 inci maddesinden sonra gelmek
üzere aşağıdaki 45/A maddesi eklenmiştir.
“Sözleşmeli
sağlık personeli istihdamı
MADDE 45/A- (1) Bakanlık ve bağlı kuruluşları,
merkez teşkilatları hariç olmak üzere ve öncelikle personel istihdamında
güçlük çekilen yerlerde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4 üncü
maddesinin (B) fıkrası uyarınca ilgili mevzuatı gereği kura ile ataması
öngörülenler dışında 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli cetvellerde
Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı kapsamında yer alan
unvanlarla vize edilmiş pozisyonlarda bu maddede öngörülen şartlarla
sözleşmeli personel istihdam edebilir.
(2) Bu
kapsamdaki sözleşmeli sağlık personeli Kamu Personel Seçme Sınavı (KPSS) sonucuna
göre Bakanlık ve bağlı kuruluşlarına Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi
(ÖSYM) Başkanlığı tarafından yapılacak yerleştirme ile atanabileceği gibi
pozisyon ve ihtiyaç durumuna göre KPSS puanı esas alınarak Bakanlık
tarafından yapılacak sözlü sınavla da atama yapılabilir. Sözlü sınav ve
yerleştirmeye ilişkin usul ve esaslar Bakanlıkça belirlenir.
(3) Bu
madde uyarınca atanan sözleşmeli sağlık personeli dört yıl süreyle başka
bir yere atanamaz. Aile birliği mazeretine bağlı yer değiştirmelerde bu
madde uyarınca istihdam edilen personelin eşi bu personele tabidir. Ancak sözleşmeli sağlık personelinin bulunduğu ilde bir yıl
görev yapması ve vizeli pozisyon bulunması durumunda; eşlerin her ikisinin
de Bakanlık ve bağlı kuruluşlarında sözleşmeli veya eşlerden birinin
sözleşmeli, diğerinin Bakanlık ve bağlı kuruluşlarında veya diğer bir kamu
kurum veya kuruluşunda kadrolu statüde istihdam ediliyor olması halinde
hizmet ihtiyacının daha fazla olduğu yere atamaları yapılabilir.
(4)
Sözleşmeli sağlık personelinden dört yıllık çalışma süresini tamamlayanlar
talepleri halinde bulundukları yerde 657 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin (A) bendi kapsamındaki kadrolara atanır. Bu kadrolara
atananlar, aynı yerde en az iki yıl daha görev yapar, bunlar hakkında adaylık
hükümleri uygulanmaz.
(5) Bu
madde hükümlerine göre kadrolara atananların, 657 sayılı Kanunun 4 üncü
maddesinin (B) bendi uyarınca sözleşmeli pozisyonlarda geçirdikleri hizmet
süreleri, öğrenim durumlarına göre yükselebilecekleri dereceleri aşmamak
kaydıyla kazanılmış hak aylık derece ve kademelerinin tespitinde
değerlendirilir.
(6) Bu
madde kapsamında memur kadrolarına atananlara iş sonu tazminatı ödenmez. Bu
personelin önceden iş sonu tazminatı ödenmiş süreleri hariç, iş sonu
tazminatına esas olan toplam hizmet süreleri, 8/6/1949
tarihli ve 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu ve
31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanunu hükümleri uyarınca ödenecek emekli ikramiyesine esas
toplam hizmet süresinin hesabında dikkate alınır.
(7) Bu madde çerçevesinde sözleşmeli personelin
atanacağı memur kadroları, 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli
cetvellerde yer alan sınıf, unvan ve derecelerine uygun olmak şartıyla,
başka bir işleme gerek kalmaksızın atama işleminin yapıldığı tarih
itibarıyla ihdas edilerek ilgisine göre Bakanlık veya bağlı kuruluşlarının
190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye ekli cetvellerinin ilgili bölümlerine
eklenmiş ve kadrolara atananların pozisyonları başka bir işleme gerek
kalmaksızın iptal edilmiş sayılır. İhdas edilen kadrolar ile iptal edilen pozisyonlar; unvanı, sınıfı,
adedi, derecesi, teşkilatı ve birimi belirtilmek suretiyle atama tarihinden
itibaren iki ay içinde Maliye Bakanlığı ve Devlet Personel Başkanlığına
bildirilir.
(8) Bu
madde kapsamında sözleşmeli sağlık personeli pozisyonlarına yapılan atama,
sözleşmenin imzalanmasıyla geçerlilik kazanır. Sözleşme, imzalanmadan
herhangi bir hak doğurmaz.”
ALTINCI
BÖLÜM
Millî Eğitim
ile İlgili Düzenlemeler
MADDE
63- 8/2/2007 tarihli ve 5580 sayılı Özel Öğretim Kurumları
Kanununun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (b)
bendinde yer alan “çeşitli kursları,” ibaresinden sonra gelmek üzere “özel
öğretim kurslarını,” ibaresi ile aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
“ö) Özel
öğretim kursu: Kişilerin, Bakanlıkça belirlenmiş bilim gruplarına uygun
eğitim ortamlarında, öğrenim seviyelerine, ilgi ve isteklerine uygun
öğretim programları doğrultusunda, bilgi, beceri, yetenek ve deneyimlerini
geliştirdiği, serbest zamanlarını değerlendirdiği bir bilim grubunda eğitim
veren kurumları,”
MADDE
64- 5580 sayılı Kanuna aşağıdaki
ek madde eklenmiştir.
“EK MADDE 2- Okullar ile özel öğretim kursları
hariç olmak üzere başka adlarla da olsa ilköğretim ve ortaöğretim örgün
eğitim programlarının aynısı veya bir kısmını uygulayan ya da bu
programlara yönelik deneme, seviye tespit sınavı gibi adlarla toplu sınav
organizasyonları yapmak üzere faaliyet göstermek için yüz yüze veya uzaktan
öğretim yöntemi ile özel öğretim kurumları veya yerler açılamaz, işletilemez,
öğretim programları oluşturulamaz. Sivil toplum kuruluşları ile yükseköğretim kurumlarının sürekli
eğitim merkezleri gibi birimlerinde de bu faaliyetler yürütülemez.
Belediyeler ise il millî eğitim müdürlükleri ile yapılan ve Bakanlıkça
onaylanan ortak işbirliği protokolleri çerçevesinde, örgün eğitim
programlarına destek mahiyetinde ücretsiz kurslar açabilir.”
MADDE
65- 5580 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 6- Bu maddenin yayımı tarihinde faaliyet gösteren özel öğretim kursları,
eğitim ve öğretim faaliyetlerine 1/8/2017
tarihinden itibaren bir bilim grubunda devam edebilirler. Kurum açma
izinleri de buna uygun olarak düzenlenir ve en geç 4/8/2017
tarihi itibarıyla bir bilim grubunda faaliyet göstermek üzere kurum açma
izinleri düzenlenmeyen özel öğretim kursları hakkında sürekli kapatma
işlemi uygulanır.
Bu
maddenin uygulanmasına ilişkin hususlar ile bilim grubu tanımı Millî Eğitim
Bakanlığınca çıkarılan yönetmelikle düzenlenir.”
MADDE
66- 17/6/2016
tarihli ve 6721 sayılı Türkiye Maarif Vakfı Kanununun 2 nci
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3)
Türkiye Maarif Vakfı tarafından örgün ve yaygın eğitim kurumları açılan
ülkelerde, Millî Eğitim Bakanlığı dışındaki kamu kurum ve kuruluşlarının
aynı amaçla başka birimler açması veya oluşturması Millî Eğitim Bakanlığının
iznine tabidir.”
MADDE
67- 6721 sayılı Kanuna aşağıdaki
ek madde eklenmiştir.
“Personel
görevlendirilmesi
EK MADDE
1- (1) 2 nci maddede sayılan faaliyetlerinin
yürütülmesi için ihtiyaç duyulan personelin temini amacıyla kamu
kurumlarında istihdam edilen Devlet memurları ile öğretim elemanlarından
gerekli nitelikleri taşıyanlar, Türkiye Maarif Vakfının talebi ve
kendilerinin isteği üzerine kurumlarınca;
a) En
fazla iki yıl süreyle Türkiye Maarif Vakfında görevlendirilebilir. Söz
konusu görevlendirmeler, iki yılın dolmasından sonra gerektiğinde aynı
usulle ikişer yıl süreyle en fazla üç defa uzatılabilir. Bu şekilde
görevlendirilenler bu görevleri süresince aylıklı izinli sayılırlar. Bunlara,
yurtdışında görev yaptıkları süre için, görevlendirildikleri ülkede sürekli
görevle bulunan ve 9 uncu derecenin 1 inci kademesinden aylık alan bekâr
meslek memuruna ödenmekte olan yurtdışı aylığını geçmemek üzere Mütevelli Heyetince belirlenecek tutarda Vakıf
tarafından ödeme yapılabilir.
b) En
fazla iki yıla kadar aylıksız izin verilmek suretiyle anılan Vakıfta
görevlendirilebilir. Bu izin her iki yılda bir atamaya yetkili amirinin
onayı ile memuriyetleri süresince on yıla kadar uzatılabilir. Bunlara, yurtdışında
görev yaptıkları süre için, görevlendirildikleri ülkede sürekli görevle
bulunan ve 9 uncu derecenin 1 inci kademesinden aylık alan bekâr meslek
memuruna ödenmekte olan yurtdışı aylığının üç katını geçmemek üzere
Mütevelli Heyetince belirlenecek tutarda Vakıf tarafından ödeme
yapılabilir. Bunlardan görevlerine dönenlerin Türkiye Maarif Vakfında geçirdikleri
hizmet sürelerinin her yılı bir kademe ilerlemesine ve her üç yılı bir
derece yükselmesine esas olacak şekilde değerlendirilir.
(2)
Görevlendirilen personele bu maddeye göre ödenecek ücrete, ikili andlaşma bulunmaması nedeniyle ilgili ülke mevzuatına
göre vergi tahakkuk ettirilmesi halinde ödenmesi gereken vergi tutarını,
Vakıf bütçesinden ödetmeye Mütevelli Heyeti yetkilidir.
(3) Bu
şekilde görevlendirilebilecek azami personel sayısı Millî Eğitim Bakanlığı
ve Maliye Bakanlığınca müştereken belirlenir.
(4)
Türkiye Maarif Vakfı, bu madde kapsamında görevlendirilen veya aylıksız
izin verilen personelin, görevlendirildiği yere gidiş ve geliş harcırahı
ile yurtdışında görev yaptığı sürece alacağı ücret ödemelerini kendi
bütçesinden yapar.
(5) Bu
madde kapsamında aylıksız izin verilmek suretiyle görevlendirilenlerden,
önceki görevleri sebebiyle 31/5/2006 tarihli ve
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi veya geçici 4 üncü maddesi
kapsamında sigortalı veyahut iştirakçi sayılanların; aylıksız izinli
sayıldıkları sürece aynı kapsamdaki sigortalılık veya iştirakçilik ilişkisi
devam eder. İlgililerin bu şekilde aylıksız izinde geçirdikleri süreler
önceki kadro unvanları esas alınmak suretiyle emekli keseneğine esas aylık
unsurlarının veya sigorta primine esas kazanç unsurlarının tespitinde
dikkate alınır. Bu şekilde aylıksız izne ayrılanların önceki kadroları için
tespit edilen sigorta primine esas kazanç veya emekli keseneğine esas aylık
tutarı esas alınmak suretiyle hesaplanacak sigorta primleri veya kişi
keseneği ve kurum karşılıkları ile genel sağlık sigortası primlerinin ödeme
yükümlülüğü Türkiye Maarif Vakfına aittir. Bu fıkra kapsamına girenlerin
aylıksız izinli sayıldıkları süreler emekli ikramiyesinin hesabında dikkate
alınır.
(6) Bu
madde kapsamına girenler ile bunların yurtdışında birlikte yaşadıkları ve
5510 sayılı Kanuna göre bakmakla yükümlü oldukları kişilerin yurtdışındaki
sağlık giderleri, aylıksız izin dönemini geçmemek kaydıyla sürekli görevle
yurtdışına gönderilen Devlet memurları için 5510 sayılı Kanunda belirlenmiş
olan usul ve esaslar çerçevesinde karşılanır.
(7) İlgili
kurumlar, söz konusu görevlendirmeleri süresi dolmadan sonlandırabileceği
gibi Türkiye Maarif Vakfının gerekçeli talebini uygun görmesi halinde de
sonlandırabilir.
(8) Bu
madde uyarınca görevlendirilenlerden görev süresinin bitimini veya
görevlendirmenin sonlandırılmasını izleyen onbeş
gün içinde görevlerine dönmeyenler memuriyetten çekilmiş sayılırlar.”
YEDİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
MADDE
68- 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 8 inci maddesinin birinci
fıkrasının (b) bendinin (3) numaralı alt bendinde yer alan “Genelkurmay
Başkanlığı” ibaresi “Milli Savunma Bakanlığı” şeklinde, aynı maddenin
birinci fıkrasının (b) bendinin (1) numaralı alt bendi ile aynı maddenin
dördüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve beşinci fıkrasının
birinci cümlesi yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1)
Yükseköğretim Kurulu tarafından profesörler ve bakanlık merkez
teşkilatlarında en az on yıl müfettiş veya denetçi olarak çalışanlar
arasından önerilecek onbeş üyeden,”
“Üyelerin
görev süresi üç yıldır. Görev süreleri boyunca üyelerin kurumlarıyla
ilişikleri kesilir. Üyelerin yaş haddi, öğretim üyelerinde olduğu gibidir.”
MADDE
69- 2547 sayılı Kanunun 13 üncü
maddesinin (a) fıkrasının birinci paragrafı aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Devlet
üniversitelerinde rektör Yükseköğretim Kurulu tarafından önerilecek,
profesör olarak en az üç yıl görev yapmış üç aday arasından
Cumhurbaşkanınca atanır. Bir aylık sürede önerilenlerden birisinin
atanmaması ve Yükseköğretim Kurulu tarafından, iki hafta içinde yeni
adaylar gösterilmemesi halinde Cumhurbaşkanınca doğrudan atama yapılır.
Rektörün görev süresi 4 yıldır. Süresi sona erenler aynı yöntemle yeniden
atanabilirler. Ancak aynı Devlet üniversitesinde iki dönemden fazla
rektörlük yapılamaz. Rektör, üniversite veya yüksek teknoloji
enstitüsü tüzel kişiliğini temsil eder. Vakıflarca kurulan üniversitelerde
rektör, mütevelli heyetinin Yükseköğretim Kuruluna teklifi ve Yükseköğretim
Kurulunun olumlu görüşü üzerine Cumhurbaşkanı tarafından atanır.”
MADDE
70- 2547 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 72- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihte Yükseköğretim Denetleme
Kurulu üyesi olarak görev yapmakta olanlardan üç yılını tamamlayanların
görevleri kendiliğinden sona erer.”
MADDE
71- 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin
ek 16 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan
“sermayesinin yarıdan fazlası devlete ait kurum ve kuruluşlarının” ibaresi
“sermayesinin yarıdan fazlası devlete ait kurum ve kuruluşlar ile kayyım
sıfatıyla Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu tarafından yönetilen şirketlerin”
şeklinde değiştirilmiştir.
MADDE
72- 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele
Kanununun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendi yürürlükten
kaldırılmıştır.
MADDE
73- 3713 sayılı Kanuna aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ
MADDE 16- Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla 21 inci maddenin
birinci fıkrasının mülga (ı) bendi kapsamında Yüksek Öğrenim Kredi ve
Yurtlar Kurumundan burs almakta olanların bursları, normal öğrenim
sürelerinin sonuna kadar ilgili mevzuat hükümlerine göre verilir. Söz
konusu bende istinaden yargı mercilerinde Yüksek Öğrenim Kredi ve Yurtlar
Kurumu aleyhine açılan davalardan feragat edilmiş sayılır. Feragat
nedeniyle mahkemece yargılama giderleri ve vekalet
ücretine hükmedilemez, verilmiş olan kararlar üzerine ayrıca herhangi bir
işlem yapılmaz.”
MADDE 74-
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 75-
Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
08/03/2018
|