Sivil Havacılık Genel Müdürlüğünden:
SİVİL HAVA ULAŞIMINA AÇIK HAVAALANLARINDA YER ALAN
TERMİNALLER İLE SIHHİ İŞYERLERİ İÇİN İŞYERİ AÇMA VE
ÇALIŞMA RUHSATLARINA İLİŞKİN YÖNETMELİK (SHY-33B)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, sivil
hava ulaşımına açık havaalanları kapsamındaki terminaller ile sıhhi
işyerlerine verilecek işyeri açma ve çalışma ruhsatlarında uygulanacak usul
ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, sivil hava
ulaşımına açık havaalanlarında yer alan terminaller ile sıhhi işyerlerinin
ruhsatlandırılması ve denetlenmesine ilişkin iş ve işlemleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 14/10/1983 tarihli ve 2920
sayılı Türk Sivil Havacılık Kanununun 44 üncü maddesine, 10/11/2005 tarihli
ve 5431 sayılı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü Teşkilat ve Görevleri
Hakkında Kanunun 22 nci maddesine ve 22/2/2005 tarihli ve 5302 sayılı İl
Özel İdaresi Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) ASHRAE Standardı: Amerikan Isıtma, Soğutma ve
Havalandırma Mühendisleri Birliğinin iç hava kalitesi standardını,
b) Bakan: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanını,
c) Bakanlık: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığını,
ç) Başvuru mercii: Bu Yönetmelik hükümlerine göre
ruhsat alma zorunluluğu olan sıhhi işyerlerinin terminal binası içerisinde
bulunması halinde terminal işletmecisini; terminal binası dışında bulunması
halinde ise havaalanı işletmecisini,
d) DHMİ: Devlet Hava Meydanları İşletmesi Genel
Müdürlüğünü,
e) ECAC: Avrupa Sivil Havacılık Konferansını,
f) ECAC Doküman 30: Avrupa Sivil Havacılık
Konferansının sivil havacılık güvenliğine dair politika beyanını,
g) Genel Müdür: Sivil Havacılık Genel Müdürünü,
ğ) Genel Müdürlük: Sivil Havacılık Genel
Müdürlüğünü,
h) Havaalanı işletmecisi: Havaalanı işletiminden
sorumlu kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişileri,
ı) Havaalanı terminal işletme ruhsatı: Genel
Müdürlük tarafından havaalanı terminallerinin açılıp faaliyet göstermesi için
verilen belgeyi,
i) ICAO: Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatını,
j) ICAO Ek-9: 5/6/1945 tarihli ve 4749 sayılı
Kanunla onaylanması uygun bulunan Şikago'da 7 Aralık 1944 Tarihinde Akit ve
İmza Edilmiş Olan Milletlerarası Sivil Havacılık Anlaşmasının Kolaylıklar
başlıklı 9 numaralı ekini,
k) ICAO Ek-17: 5/6/1945 tarihli ve 4749 sayılı
Kanunla onaylanması uygun bulunan Şikago'da 7 Aralık 1944 Tarihinde Akit ve
İmza Edilmiş Olan Milletlerarası Sivil Havacılık Anlaşmasının Güvenlik -
Uluslararası sivil havacılığın kanun dışı eylemlerden korunmasına ilişkin
düzenlemeler başlıklı 17 numaralı ekini,
l) İşyeri açma ve çalışma ruhsatı: Genel Müdürlük
tarafından bu Yönetmelik kapsamındaki sıhhi işyerlerinin açılıp faaliyet
göstermesi için verilen izni,
m) Sıhhi işyeri: Sivil hava ulaşımına açık
havaalanlarında bulunan ve 5/4/2008 tarihli ve 26838 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanan Sivil Hava Ulaşımına Açık Havaalanlarında Yer Alan Gayrisıhhi
İşyerleri için İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik (SHY-33A)
kapsamı dışında kalan ve bu Yönetmeliğin Ek-1’inde belirtilen işyerlerini,
n) Sorumlu müdür: Terminallerde ve sağlık
ünitelerinde işletmenin faaliyet alanında mesleki yeterliliğe sahip olan ve
o işletmenin en üst amiri konumundaki kişiyi,
o) Terminal: Havaalanında, yolculara kolaylık
hizmetlerini sağlamak amacıyla havaalanı terminal işletme ruhsatı alınarak
ticari faaliyet gösterilen işyerini,
ö) Terminal işletmecisi: Sivil hava ulaşımına açık
havaalanlarında terminalden sorumlu işletmeciyi,
p) TS EN12464-1: Çalışma yerlerinin aydınlatılması
ile ilgili Türk standardını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Genel Esaslar
Yükümlülükler
ve sorumluluklar
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik kapsamına giren işyerleri için
diğer kamu kurum ve kuruluşları ile ilgili meslek kuruluşlarının kendi
mevzuatlarına göre verdikleri izin ve ruhsatlar ile yaptıkları tescil ve
benzeri işlemler, bu Yönetmelik hükümlerine göre ruhsat alma yükümlülüğünü
ortadan kaldırmaz.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerine göre terminal işletme
ruhsatı ya da sıhhi işyeri açma ve çalışma ruhsatı alınmış olması,
işyerinin faaliyeti ile ilgili özel mevzuatın zorunlu kıldığı diğer izin,
ruhsat, tescil belgelerinin alınması gerekliliğini ve sorumluluğunu ortadan
kaldırmaz.
(3) Sıhhi işyerleri, üçüncü şahıslar mali mesuliyet
sigortası yaptırır. İşyerinin sigortası terminal kapsamında yer alıyorsa
ayrı bir sigorta aranmaz.
Ana dosya
MADDE 6 – (1) Havaalanında faaliyet gösteren sıhhi
işyerlerinin; havaalanındaki konumlarının gösterildiği ve
numaralandırıldığı bir vaziyet planı veya terminaller içerisinde yer alan
sıhhi işyerlerinin konumlarının gösterildiği ve numaralandırıldığı terminal
kat planlarının, kuruluşun ticari unvanı ve adresinin bulunduğu Ticaret
Sicil Gazetesinin ve planlarda numaralandırılan her bir işyeri için
Ek-2'deki bilgilerin yer aldığı bir ana dosyanın, başvuru mercii tarafından
teslim alındıktan en fazla on beş gün sonra Genel Müdürlüğe sunulması
zorunludur.
Ücretler
MADDE 7 – (1) Terminal işletme ruhsatı ile sıhhi işyeri açma
ve çalışma ruhsatlarına ait ücretler, Genel Müdürlük tarafından yayımlanan
hizmet tarifesiyle belirlenir. İşyeri açma ve çalışma ruhsatlarının birden
fazla faaliyet alanı için düzenlenmesi halinde her bir faaliyet alanı için
ayrı ücretlendirme yapılır.
(2) Genel Müdürlük hizmet tarifesindeki ücretlerin
belirlenmesinde, terminaller için 19 uncu maddenin dördüncü fıkrasında
belirtilen ruhsat grupları, sıhhi işyerleri için ise işyerinin kullanım
alanı büyüklüğü esas alınır.
(3) Terminal işletme ruhsatı verildiği tarihten
itibaren bir yıl geçerlidir. Her yıl, ruhsat sahibinin Genel Müdürlüğe
başvurarak temdit işlemi yaptırması ve Genel Müdürlük hizmet tarifesinde
belirtilen temdit ücretini yatırması zorunludur. Süresi içinde temdit
yapılmaması halinde Genel Müdürlük hizmet tarifesinde belirlenen hükümler
uygulanır.
(4) Terminal işletme ruhsatı dışındaki sıhhi işyeri
açma ve çalışma ruhsatları iptal edilmediği sürece geçerlidir ve temdit
işlemi gerektirmez.
(5) Sıhhi işyeri sahiplerinin uyguladığı ücret
tarifeleri ile ilgili şikâyetler, başvuru merciine yapılır ve başvuru
mercii şikâyet sahibine 30 gün içinde bilgilendirme yapar.
Elektronik
cihazların ve seyrüsefer yardımcı cihazlarının olumsuz etkilenmesi
MADDE 8 – (1) Havaalanı sınırları içinde yer alan ve bu
Yönetmelik hükümlerine göre ruhsatı bulunan sıhhi işyerlerinde kullanılan
malzemelerin havaalanı seyrüsefer ve elektronik sistemlerini olumsuz
etkilediğinin havaalanı işletmecisi tarafından tespiti halinde; havaalanı
işletmecisi tarafından işyerinin faaliyeti derhal durdurulur ve Genel
Müdürlüğe bildirilir. En fazla altmış güne kadar işletmeden aykırılığın
giderilmesi istenir. Verilen süre sonunda aksaklıklar giderilmediği
takdirde verilen ruhsat iptal edilir.
Eğitim
MADDE 9 – (1) Terminal işletme ruhsatı ile sıhhi işyeri açma
ve çalışma ruhsatı alan işletmeciler, personeli için düzenleyeceği eğitim
faaliyetlerinde Genel Müdürlük tarafından yayımlanan talimatları esas alır.
(2) Talimatlarda belirtilmeyen eğitimler için
işletmeciler faaliyetin niteliğine göre çalışanlarına gerekli eğitimleri
vermek/verdirmekle yükümlüdür.
Güvenlik
tedbirleri
MADDE 10
– (1) Sivil hava ulaşımına açık
havaalanlarındaki güvenlik önlemlerinin, ICAO Ek-17 ile Doküman 8973, ECAC
Doküman 30 ve Milli Sivil Havacılık Güvenlik Programında belirtilen
standartlarda alınması zorunludur.
(2) Türk Silahlı Kuvvetleri envanterinde bulunan ve
Genelkurmay Başkanlığı ile Bakanlık arasında tanzim edilen protokol
kapsamındaki sivil havacılık işletmeleri tarafından kullanılan
havaalanlarında, terminal işletmecisi tarafından alınacak güvenlik
tedbirlerine ilişkin uygulamalar Genelkurmay Başkanlığının da olumlu
mütalaası alınarak yürütülür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İşyerlerinde Aranacak Şartlar
İşyerlerinde
aranacak ortak şartlar
MADDE 11
– (1) Bu Yönetmelik hükümleri
kapsamında işyeri açma ve çalışma ruhsatı alacak işyerlerinin aşağıda
belirtilen şartları sağlamaları zorunludur:
a) Sıhhi işyerleri bünyesinde yer alan dinlenme ve
eğlence yerlerinde, otuz kişiden fazla çalışanın bulunduğu her türlü
işyerlerinde ve terminal haricinde havaalanı sınırları içerisinde bulunan
sıhhi işyerlerinde yangına karşı gerekli önlemler ile itfaiye raporunun
alınması, terminal binası içerisinde yer alan ve itfaiye raporu alınması
gerekmeyen işyerlerinde, çalışanların ve müşterilerin güvenliğini sağlamak
amacıyla yangına karşı önlemlerin alınması,
b) Tıbbi atık üreten işyerlerinde bu atıkların
toplanması, taşınması, depolanması, işlenmesi ve bertarafı konusunda
gerekli tedbirlerin ve izinlerin alınmış olması,
c) Engellilerin işyerine giriş ve çıkışları için
ICAO Ek-9, ECAC Doküman 30 ve ulusal mevzuatta belirtilen kolaylaştırıcı
tedbirlerin alınmış olması,
ç) Sıhhi işyerlerinde çalışanların Genel Müdürlüğün
ilgili mevzuatında yer alan güvenlik eğitimini alması,
d) Sıhhi işyerlerinde çalışanların, ulusal
mevzuatta belirtildiği kapsamda ilk yardım eğitimi alması,
e) Sıhhi işyerlerinde çalışanların en az yüzde
otuzunun yangın ve itfaiye eğitimi alması,
f) Yabancı uyrukluların işyeri açması ve
çalıştırması konusunda, yabancılarla ilgili mevzuat hükümlerine uyulması,
g) Terminaller içindeki ve dışındaki işyerlerinde
yolcuya yönelik olarak çalışacak tüm personelin istihdam edildiği birime ve
görevinin niteliğine uygun kıyafet giymesi ve havalimanı giriş kartlarını
görünür şekilde takması,
ğ) İşyerlerinde atık su oluşumu söz konusu ise
suyun havaalanı ortak alt yapı sistemine ön arıtım işlemlerinden
geçirildikten sonra verilmesi,
h) Havaalanında faaliyet gösteren tüm işyerlerinin
ve işletmelerin, faaliyetlerinin her aşamasında 4/6/2010 tarihli ve 27601
sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Çevresel Gürültünün Değerlendirilmesi ve
Yönetimi Yönetmeliğinde belirtilen standartları sağlamaları,
ı) Sağlık ünitelerinin, faaliyetlerinin her
aşamasında 25/1/2017 tarihli ve 29959 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan
Tıbbi Atıkların Kontrolü Yönetmeliğinde belirtilen standartları
sağlamaları,
i) Sıhhi işyerlerinde meydana gelen katı atıklar
konusunda, katı atıkların geri kazanımı temel prensibine bağlı olarak ve
27/12/2017 tarihli ve 30283 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Ambalaj
Atıklarının Kontrolü Yönetmeliğinde belirtilen standartların sağlanması,
j) Tüm hacimlerin, fonksiyon ve sınıfına uygun
malzeme ile tefriş ve dekore edilerek TS EN 12464-1 standardına uygun
olarak aydınlatılması,
k) İşyerlerinin ısıtma ve havalandırma ile ilgili
olarak ASHRAE standartlarına uygun sistemler ile donatılması,
l) İşyerinde üretilen çöp ve benzeri atıkların
toplanması ve muhafazası için gerekli tedbirlerin alınması ve atık suyun
uygun bir şekilde tahliye edilmesini sağlayacak bağlantının bulunması,
m) Her türlü tesisatın tasarımında, kullanılan yapı
malzemelerinin seçiminde, yiyecek-içecek maddelerinin hazırlanmasında,
depolanmasında ve saklanmasında temizlik ve sağlık kurallarına uyulması ve
yiyeceklerin bozulmasını engelleyecek ısıtma ve soğutma işlemleri ile
ilgili düzenlemelerin yapılması,
n) Tesislerin temizlik ve bakımlarının düzenli
olarak yapılması, meydana gelebilecek arızaların en kısa zamanda
giderilmesi için gerekli önlemlerin alınması,
o) İş yerlerinde, sigara içilen ve içilmeyen
bölümlerin ilgili mevzuatta belirtildiği şekilde ayrılması,
ö) İnsanların çok yoğun olarak giriş-çıkış yaptığı
işyerleri için giriş ve çıkışların ayrı kapılardan olması, yangına karşı
ayrıca tahliye çıkışının bulunması ve bu çıkışların ışıklı tabela ile
gösterilmesi,
p) Müzik yayını yapan yerlerde, Çevresel Gürültünün
Değerlendirilmesi ve Yönetimi Yönetmeliğinde belirtilen ses seviyelerinin
üstünde halkın huzur ve sükûnunu bozacak şekilde yayın yapılmaması,
r) Havaalanında perakende satış yapan ve hizmet
sunan sıhhi işyerlerinde; etiket, tarife ve fiyat listelerinin görünür bir
şekilde asılması,
gerekmektedir.
Sıhhi
işyerlerinde aranacak diğer şartlar
MADDE 12
– (1) Sıhhi işyerlerine
özelliklerine göre ruhsat verilmesi sırasında;
a) Eğlence, oyun ve benzeri amaçlı yerler,
b) Eğlence, oyun ve benzeri amaçlı yerlerde
çalıştırılacak kişilerin nitelikleri,
c) Oyun salonu, internet salonu ve benzeri
işyerleri,
ç) Alışveriş merkezleri ile büfe, kantin gibi
işyerleri,
d) Restoran, kafeterya ve pastaneler,
e) Otel ve kısa süreli konaklama yerleri ile sauna
gibi işyerleri,
f) Güzellik salonları ile kuaförler,
g) Özel beden eğitimi, spor tesisleri ve bilardo,
bowling, masa tenisi ve dart gibi sporların yapıldığı eğlence yerleri,
ğ) Bankacılık ve iletişim hizmeti sunan işyerleri,
11 inci maddede istenen şartların yanı sıra
faaliyet alanlarına göre ilgili Bakanlık ve kamu kurum ve kuruluşları
tarafından yayımlanmış mevzuat gerekliliklerini sağlamak zorundadır.
Havaalanı
sağlık ünitelerinde aranacak şartlar
MADDE 13
– (1) Sağlık hizmeti sunan
havaalanı sağlık ünitelerinde, 11 inci maddede belirtilen şartlara ilave
olarak aşağıda yer alan gereklilikler aranır:
a) Sağlık ünitesi, havaalanı ve gümrüklü alanlarda;
aynı il veya komşu il içerisinde faaliyet gösteren Sağlık Bakanlığınca
ruhsatlı bir sağlık tesisi ile işbirliği yapılarak, sağlık tesisinin mevcut
hekim kadro ve kapasiteleri kullanılarak veya Sağlık Bakanlığınca planlama
kapsamında izin verilmesi halinde yeni bir ünite olarak açılabilir. Bu üniteler,
15/2/2008 tarihli ve 26788 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Ayakta Teşhis
ve Tedavi Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmelik kapsamında
Sağlık Bakanlığınca ruhsatlandırılır.
b) Sağlık ünitelerinin, gümrüksüz alanda tercihen
gidiş katında, alanın her yerine en hızlı bir şekilde ulaşmayı sağlayacak
merkezi konumda, asansör ve kat geçişlerine yakın olması gerekir. Özellikle
pasaport işleminden geçmeyecek (transit) yolcuların tıbbi işlemlerinin
yürütülmesi amacıyla yolcu muayene ve müşahedesi için gümrüklü alanda bir
oda oluşturulabilir.
c) Sağlık ünitelerinde yer alacak, muayene, acil
müdahale ve müşahede odası gibi tıbbi bölümlerde Ayakta Teşhis ve Tedavi
Yapılan Özel Sağlık Kuruluşları Hakkında Yönetmeliğe uygun şartlar
sağlanır. Hasta kullanımına ait tüm kapıların sedye ve tekerlekli sandalye
geçişine uygun olması ve asansörlerin hasta sedyesinin rahatça sığabileceği
ebatta olması gerekir.
ç) Havaalanı sağlık ünitesinden hava aracına, hava
aracından havaalanı sağlık ünitesine ve gerekli durumlarda hastanelere;
hasta naklini ve/veya acil yardımı sağlayacak en az biri acil yardım
ambulansı olmak üzere en az iki kara ambulansı bulundurulması ve bu
ambulanslarda kesintisiz hizmet verilmesini sağlayacak şekilde, ekip
içerisinde yolcuların uçuşa elverişlilik değerlendirmelerini yapacak en az
bir tanesi kadrolu olmak üzere yeterli sayıda uçuş tabibi görevlendirilmesi
gerekmektedir.
d) Havaalanı açık olduğu süre boyunca hizmet
verecek en az bir doktor ve hemşirenin çalıştırılması esastır.
e) Sağlık ünitesince yapılan sağlık işlemleri ile
ilgili talimat veya prosedürler hazırlanır.
Gümrüksüz
satış mağazaları ve depoları
MADDE 14
– (1) Genel Müdürlük tarafından
işyeri açma ve çalışma ruhsatı verilen gümrüksüz satış mağazası
firmalarınca; markalara ait mağazaların açılması, karma ürün noktalarının
oluşturulması, ithal/ihraç fazlası satış, uçağa biniş öncesinde kapılarda
satış gibi hizmetlerin sunulması ve benzeri hizmetler verilen ruhsat
kapsamındadır.
Taksi
durağı ve yazıhanelerinde aranacak şartlar
MADDE 15
– (1) Taksi durağı ve yazıhanesi,
kapalı ve açık otoparklar ve oto galerilerinde 11 inci maddede belirtilen
şartlara ilave olarak;
a) Havaalanı Güvenlik Komisyonunun belirleyeceği
sayıda arabanın terminal önünde park edilebileceği alana sahip olunması,
b) İşletme yazıhanesinde bir ecza dolabının
bulunması,
c) Park alanı tabanının beton, asfalt gibi etrafın
kirlenmesine neden olmayacak bir madde ile kaplanmış olması ve birikinti
suların toplama rögarlarına verilecek şekilde düzenlenmesi,
ç) Telefon ve telsiz sisteminin bulundurulması,
d) Uluslararası havaalanlarında yolcularla
iletişimin üst düzeyde sağlanması amacıyla durakta en az bir yabancı dil
bilen personel bulundurulması,
e) Taksi duraklarına şoförlerin isimlerinin ve
fotoğraflarının görünür şekilde asılması,
f) Taksilerde, şoförle ilgili kimlik bilgilerinin
müşterilerin görebileceği şekilde asılması,
g) Araçlarda havaalanını belirten logonun
bulunması,
ğ) Terminal önlerinde bekleyen taksi sayısının
trafik kargaşasına neden olmayacak şekilde sınırlandırılması ve diğer
araçların durakta bekletilmesi,
zorunludur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Terminallerin Ruhsatlandırılması
Havaalanı
terminal işletme ruhsatı
MADDE 16
– (1) Sivil hava ulaşımına açık
havaalanlarında, terminal işletmek isteyen gerçek veya tüzel kişiler,
havaalanı terminal işletme ruhsatı almak zorundadır.
(2) Terminal içerisinde yer alan, ticari kısımlar
dışında kalan ve ticari niteliğe haiz olmayan asansörler, yürüyen
merdivenler ve yürüyen bantlar terminal işletmecilerine verilecek ruhsat
kapsamında terminal ile bir bütün olarak değerlendirilir.
(3) Terminal işletme ruhsatı almış olan terminal
işletmecilerinin, aynı zamanda otopark hizmetlerini de işletmesi durumunda,
bu hizmetler için ayrıca ruhsat alması zorunlu değildir. Bu kapsamdaki hizmetlerin terminal işletmecisi
dışında başka bir şirket tarafından verilmesi durumunda, işletici şirket
tarafından ruhsat alınması zorunludur.
Terminal
işletmecilerinin yükümlülükleri
MADDE 17
– (1) Terminal işletmecileri,
aşağıda belirtilen hususları yerine getirmekle yükümlüdür:
a) Yolcu kolaylığı açısından terminalde bulunması
gerekli fiziki şartlara ilişkin ulusal ve uluslararası mevzuatta belirtilen
tüm düzenlemelerin yerine getirilmesi,
b) Hareketi kısıtlı, kabul edilmeyen ve
asi/kuralsız yolcuların giriş ve çıkış işlemlerinde ICAO Ek-9 ve ECAC
Doküman 30'da belirtilen kolaylıkların sağlanması için gerekli alt yapının
oluşturulması ve önlemlerin alınması,
c) Asansörler için yıllık periyodik kontrollerin,
24/6/2015 tarihli ve 29396 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Asansör
İşletme, Bakım ve Periyodik Kontrol Yönetmeliği kapsamında yetkilendirilmiş
kuruluşlarla protokol imzalanarak yaptırılması,
ç) Terminal içerisinde yer alan tüm işyerlerinin bu
Yönetmelikte yer alan esaslar dâhilinde işletilmesini teminen gerekli tüm
tedbirlerin alınması.
(2) Terminal işletmecisinin uyması gereken yükümlülükler,
Terminal İşletmeciliği Uygulama Esasları Talimatı (SHT-33B-Terminal) ve
diğer ilgili mevzuat ile belirlenir.
Başvurunun
yapılması
MADDE 18
– (1) Terminal işletmecisi,
işletmek istediği terminal için Ek-3’te yer alan havaalanı terminal işletimi
başvuru formu ve bu başvuru formu ekinde belirtilen belgeler ile Genel
Müdürlüğe başvurur.
Başvurunun
incelenmesi ve ruhsatın düzenlenmesi
MADDE 19
– (1) Havaalanı terminal işletme
ruhsatı başvurusu için gerekli beyan ve belgelerin ruhsat başvurusunda
bulunan gerçek veya tüzel kişiler tarafından eksiksiz olarak Genel
Müdürlüğe verilmesini müteakip, başvuru formundaki beyan ve belgelere göre
başvuru dosyası değerlendirilir.
(2) Terminalde yapılacak yerinde denetimi müteakip
değerlendirme sonucu, Genel Müdürlük tarafından en geç otuz gün içinde
başvuru merciine bildirilir.
(3) Değerlendirme sonucu olumlu ise işletmeci için
havaalanı terminal işletme ruhsatı düzenlenir. Değerlendirme sonucu olumsuz
ise başvuru reddedilir ve işletmeciye bildirilir.
(4) Terminal işletmecileri tarafından;
a) Yıllık yolcu kapasitesi 3.000.000 ve üzerinde
olan terminaller için A Grubu havaalanı terminal işletme ruhsatı,
b) Yıllık yolcu kapasitesi 2.999.999 ve aşağısında
olan terminaller için B Grubu havaalanı terminal işletme ruhsatı,
c) Özel amaçlar için işletilmesi uygun görülen
terminaller için C Grubu havaalanı terminal işletme ruhsatı,
alınması zorunludur.
(5) A ve B grubu terminal işletme ruhsatları için,
iç hat ve dış hat ayrı olacak şekilde terminal işletme ruhsatı düzenlenir.
Terminal
kapasitesinin artırılması
MADDE 20
– (1) Herhangi bir nedenle fiziki
şartlar sağlanarak terminal kapasitesinin arttırılması ve bu artırımın 19
uncu maddenin dördüncü fıkrasında yer alan ruhsat grubu değişikliğini
gerektirmesi halinde, havaalanı işletmecisinin uygun görüş yazısı ile
birlikte terminal işletmecisinin gerekçeleri ile beraber Genel Müdürlüğe
yazılı bildirimde bulunması zorunludur. Havaalanı işletmecisi ile terminal
işletmecisinin aynı olması halinde doğrudan Genel Müdürlüğe gerekçeli
bildirimde bulunulur.
(2) Terminal kapasitesinin arttırılması durumunda,
terminal işletmecisi tarafından ruhsat yenileme başvurusu yapılır. Yeni
başvuruya ilişkin talep edilen bilgi ve belgelerdeki değişiklikler Genel
Müdürlüğe bildirilerek bir önceki ruhsat bedeli ile yeni ruhsat bedeli
arasındaki fark ruhsat ücreti olarak ödenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Sıhhi İşyerlerinin Ruhsatlandırılması
Ruhsat
başvurusu
MADDE 21
– (1) Bu Yönetmelik hükümleri
doğrultusunda, Genel Müdürlükten ruhsat alınmadan sıhhi işyeri açılamaz ve
çalıştırılamaz.
(2) Havaalanı işletmecilerinin havaalanı
personeline yönelik yemek ve sağlık hizmeti verdiği işyerleri için sıhhi
işyeri açma ve çalışma ruhsatı alınması zorunlu değildir. Bu Yönetmelik
dışında diğer mevzuat kapsamında Bakanlık veya Genel Müdürlük tarafından
ruhsatlandırılmış ve/veya yetkilendirilmiş olan ve bu izin kapsamında
hizmette bulunan kuruluşların hizmetlerini sürdürebilmeleri amacıyla
terminal işletmeciliği ve ticari faaliyetler dışında kullandıkları idari
bina, depo, ofis ve benzeri yerler için bu Yönetmelik kapsamında ruhsat
alınması zorunlu değildir.
(3) Sıhhi işyeri açmak isteyen gerçek veya tüzel
kişiler, Ek-4’te yer alan başvuru formu ve ekinde belirtilen diğer belgeler
ile başvuru merciine başvurur.
(4) Yeni işyeri açılması durumunda ana dosyanın,
ruhsat yenilenmesi ya da ana dosyadaki bilgi ve belgelerde değişiklik
olması durumlarında ise başvuru merci tarafından ana dosyanın güncellenerek
değişen bölümlerinin Genel Müdürlüğe sunulması zorunludur.
(5) Sağlık ünitesi açmaya ve işletmeye yetkili
kişilerin belirlendiği ilgili mevzuata uygun nitelikleri haiz havaalanı
sağlık ünitesi açmak isteyenler, Ek-4’te yer alan başvuru formu ve bu
başvuru formu ekinde belirtilen belgelere ilave olarak aşağıdaki bilgi ve
belgeleri de iki nüsha halinde başvuru merciine sunmak zorundadır:
a) Havaalanı sağlık ünitesinin unvanını, sahibini
veya sahiplerini belirten ve sağlık merkezinin açılışı ile ilgili
işlemlerin başlatılmasını talep eden sorumlu müdürce imzalı başvuru
dilekçesi, sağlık ünitesinde sorumlu müdür olarak çalışacağına dair sorumlu
müdürlük sözleşmesi ve T.C. kimlik numarası beyanı,
b) Açılmak istenen havaalanı sağlık ünitesinde bu
Yönetmelikte belirtilen tüm yükümlülüklerin yerine getirileceğine dair,
sorumlu müdürün ve havaalanı sağlık ünitesi sahibi veya sahiplerinden en az
birinin imzalarının bulunduğu taahhütname,
c) Havaalanı sağlık ünitesi bünyesinde açılması
planlanan uzmanlık dallarını, tıbbi tahlil ve/veya radyoloji
laboratuvarlarını, bulunması planlanan asgari tıbbi cihaz, araç, gereç ve
malzemelerin nitelik ve miktarlarını, ambulansların niteliklerini ve
sayılarını belirten sorumlu müdürce imzalanmış liste,
ç) Havaalanı sağlık ünitesi bünyesinde kadrolu veya
geçici olarak çalıştırılması planlanan her bir uçuş tabibine ait uçuş
tabipliği veya fizyolojik eğitim kursu sertifikaları,
d) Havaalanı sağlık ünitesinin bir ticaret şirketi
tarafından açılmak istenmesi durumunda, şirket ortaklarını gösterir ticaret
sicili gazetesinin aslı veya sureti,
e) Havaalanı sağlık ünitesi bir dernek tarafından
açılacak ise 4/11/2004 tarihli ve 5253 sayılı Dernekler Kanununun 27 nci
maddesi çerçevesinde derneğin kamu yararına çalıştığını belgeleyen kararın
ve dernek tüzüğünün bir örneği; vakıflar tarafından açılmak istenmesi
durumunda ise Bakanlar Kurulunca verilen vergi muafiyeti kararı ve vakıf
senedinin bir örneği.
(6) Gümrüksüz satış mağazası ya da depo açmak
isteyenler, Ek-4’te yer alan başvuru formu ve bu başvuru formu ekinde
belirtilen belgelere ilave olarak aşağıdaki bilgi ve belgeleri de iki nüsha
halinde başvuru merciine sunmak zorundadır:
a) 8/8/2017 tarihli ve 30148 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Gümrüksüz Satış Mağazaları Yönetmeliğine göre Gümrük ve Ticaret
Bakanlığından alınan mağaza ve depo açma izni,
b) Gümrüksüz Satış Mağazaları Yönetmeliğine göre
mağaza ve depo açma izni başvurusu esnasında gümrüksüz satış mağazası ve
deposu açmak isteyenlerden istenen taahhütname örneği ile birlikte uçakta
satış mağazası işleticileri ve bunlarla anlaşmalı havayolu şirketlerinden
alınacak taahhütname örnekleri.
(7) Hava tarafında ve hava tarafına geçişi bulunan
gümrüklü geçici depolama alanı ve antrepo hizmetleri için 24/11/1994
tarihli ve 4046 sayılı Özelleştirme Uygulamaları Hakkında Kanun hükümleri
saklı kalmak üzere sıhhi işyeri çalışma ruhsatı alacak işletmelerde
aşağıdaki şartlar aranır:
a) Şirketi idare ve temsile yetkili olanların
çoğunluğunun Türk vatandaşı olması,
b) Şirket ana sözleşmesine göre oy çoğunluğunun
Türk ortaklarda bulunması,
c) Şirket hisselerin en az %51’inin nama yazılı
olması,
zorunludur.
Ruhsat
başvurusunun incelenmesi
MADDE 22
– (1) Sıhhi işyeri açmak isteyen
gerçek veya tüzel kişiler tarafından yapılan başvurular, başvuru merciince
incelenir ve inceleme sonucu merciin uygun görüşü ile birlikte 6 ncı
maddede belirtilen ana dosya başvuru mercii tarafından Genel Müdürlüğe
sunulur.
(2) İşyeri açma ve çalışma ruhsatı başvurusu için
gerekli tüm beyan ve belgelerin ruhsat başvurusunda bulunan gerçek veya
tüzel kişiler tarafından eksiksiz olarak başvuru merciine verilmesi
gerekmektedir. Başvuru mercii ile sözleşme imzalanmasını müteakip, başvuru
formu ekinde belirtilen belgelerle birlikte en geç on beş gün içinde başvuru
mercii tarafından ana dosyanın hazırlanarak Genel Müdürlüğe sunulması
zorunludur.
(3) Başvuru mercii tarafından, sıhhi işyerleri için
yapılacak beyan ve incelemelerde; insan sağlığına zarar verilmemesi, çevre
kirliliğine yol açılmaması, yangın, patlama, genel güvenlik, iş güvenliği,
işçi sağlığı ve çevrenin korunması ile ilgili düzenlemeler esas alınır.
Ruhsatın
düzenlenmesi
MADDE 23
– (1) 21 inci maddede belirtilen
başvurulara ilişkin hazırlanan ana dosya başvuru mercii tarafından Genel
Müdürlüğe iletilir. Genel Müdürlük tarafından yapılan değerlendirme sonucu
bu Yönetmelik hükümlerini sağlayan işyerlerine sıhhi işyeri açma ve çalışma
ruhsatı düzenlenir.
(2) İşleticisi aynı olan ve birden fazla faaliyet
konusu bulunan işyerlerine verilecek ruhsatlar tek bir ruhsat altında
düzenlenebilir. Ruhsat verilen her bir faaliyet konusu bu ruhsat üzerinde
belirtilir ve bu ruhsat her bir faaliyet konusu için ayrı bir ruhsat olarak
değerlendirilir. İşyerlerinin depo olarak kullandıkları yerler, işyeri açma
ve çalışma ruhsatında gösterilir, ancak ruhsat kapsamında değerlendirmeye
alınmaz.
Ruhsatın
işyerinde bulundurulması
MADDE 24
– (1) Terminal işletme ruhsatının
ve sıhhi işyeri açma ve çalışma ruhsatının işyerine asılması zorunludur.
Bildirim
MADDE 25
– (1) Başvuru mercii, Genel
Müdürlük tarafından verilen sıhhi işyeri açma ve çalışma ruhsatlarının
örneklerini bulundukları ilin vergi dairesine ve ticaret siciline göndermek
ve sıhhi işyeri açma ve çalışma ruhsatlarını gönderdiğini bir sonraki ayın
sonuna kadar Genel Müdürlüğe bildirmek zorundadır.
Ruhsat
değişikliği gerektiren haller
MADDE 26
– (1) Sıhhi işyerlerinin faaliyet
gösterdiği adresin, işletmenin faaliyet alanının, işyerinin işleticisinin
veya işyeri unvanının değişmesi halinde yeniden ruhsatlandırılma yapılır ve
Genel Müdürlük hizmet tarifesinde belirtilen ücret alınır.
(2) Terminal işletmecileri için işletmecinin
değişmediği, sadece işletmecinin unvanında yapılan değişikliklerde terminal
işletme ruhsatı yenilenir ve ruhsat ücreti alınmaz. Terminal işletmecisinin
değişmesi halinde terminal işletme ruhsatı tekrar düzenlenir ve Genel
Müdürlük hizmet tarifesinde belirtilen ücretler alınır.
(3) Terminal işletme ruhsatı bulunan kuruluşun aynı
havaalanında, aynı ticari unvanla terminalinin farklı bir alana taşınması
halinde, yeni mahal için Genel Müdürlük hizmet tarifesinde belirtilen
çalışma ruhsatı ilk veriliş ücretinin 1/3’ü alınır.
(4) Terminal işletme ruhsatı bulunan kuruluşun aynı
havaalanında mevcut terminal binasını inşaat nedeniyle değiştirmesi
durumunda, inşaatın başlamasını müteakip geçici süre ile çalışma ruhsatı
bulunan diğer terminale geçmesi halinde kuruluşa yeniden çalışma ruhsatı
düzenlenmez.
Sözleşmelerin
sona ermesi ve çalışma ruhsatı iptali
MADDE 27
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
göre ruhsat almış olan terminal işletmecilerinin ve sıhhi işyeri
sahiplerinin başvuru mercii ile yapmış olduğu sözleşmelerin sona ermesi
durumunda, Genel Müdürlük tarafından verilmiş olan ruhsat iptal olur. Bu
durumda, başvuru merciinin ana dosyayı, gerekli değişiklikleri yaparak 30
iş günü içinde Genel Müdürlüğe göndermesi zorunludur.
(2) Sözleşmesi sona eren ve yeni başvuru mercii
tarafından ruhsatlandırılması istenilen sıhhi işyeri için mahal numarası,
faaliyet konusu ya da unvan değişimi bulunmuyorsa tekrar ruhsatlandırılma
yapılırken ücret alınmaz. Aksi durumlarda, Genel Müdürlük hizmet
tarifesinde belirtilen ücret alınır.
(3) Ruhsat sahibi işletmecinin, başvuru mercii ile
doğrudan sözleşmesi bulunmuyorsa ve başvuru merciinin kiracısı ile sözleşmesi
varsa, başvuru merciinin kiracısının değişmesi durumunda ruhsat iptal olur.
İşyerinin mahal numarası, faaliyet konusu ya da unvanı değişmiyorsa tekrar
ruhsatlandırılma yapılırken ücret alınmaz. Aksi durumlarda, Genel Müdürlük
hizmet tarifesinde belirtilen ücret alınır.
(4) Sıhhi işyeri açma çalışma ruhsatına sahip olan
kuruluşların bu Yönetmelikteki belirtilen şartları kaybetmeleri halinde,
başvuru mercii ile yapmış oldukları kiralama kapsamındaki sözleşmeler
yenilenmez ve sonuç hakkında Genel Müdürlüğe bilgi verilir. Belirtilen
şartları 30 gün içinde sağlayamayan kuruluşların ruhsatı iptal edilir ve bu
kuruluşlar aynı havaalanında iki yıl süre ile ruhsat başvurusunda
bulunamaz.
Tesislerde
yapılacak değişiklikler ve ilaveler
MADDE 28
– (1) Sıhhi işyeri açma ve çalışma
ruhsatı verilen işyerlerinde yapılacak ilave veya kirlilik yükünü artıracak
herhangi bir tadilat, inşa veya değişiklik için işyeri sahipleri tarafından
havaalanı işletmecisi veya terminal işletmecisinin onayının alınması
zorunludur. Başvurucu mercii, tesislerde yapılacak değişiklik ve
ilavelerin, kendilerine bildirilmesinden itibaren on beş gün içinde Genel
Müdürlüğe bildirimde bulunur.
(2) Havaalanı terminal işletme ruhsatı verilen
işyerlerinde yapılacak, ilave veya kirlilik yükünü artıracak herhangi bir
tadilat, inşaat veya değişiklik, işyeri sahipleri tarafından havaalanı
işletmecisinin onayını müteakip on beş gün içinde Genel Müdürlüğe
bildirilir.
Uluslararası
ve ulusal gereklilikler
MADDE 29
– (1) Genel Müdürlük tarafından
yapılan denetimlerde 2920 sayılı Kanun ve ilgili yönetmelikler ile ICAO ve
ECAC tarafından belirlenen uluslararası kurallara aykırı durumlar nedeniyle
uçuş emniyeti ve havacılık güvenliğini olumsuz etkileyen durumların, bu
Yönetmelikte belirlenen usul ve esaslara uyulmadığının, Yönetmelik
hükümlerine aykırı hareket edildiğinin, ülke itibarının olumsuz
etkilendiğinin ve yolcu haklarına aykırı hareket edildiğinin tespit
edilmesi halinde işletmelerin ve işyerlerinin faaliyeti durdurulur.
(2) Genel Müdürlük tarafından ruhsat verilmiş olan
işletmecinin aykırılıklarının giderilmesinden, terminal işletmecisi ve
havaalanı işletmecisi sorumludur. Aykırılığın 30 iş günü içinde
giderilmemesi halinde, ruhsat iptali için terminal işletmecisi ve havaalanı
işletmecisi tarafından Genel Müdürlüğe başvurulur.
Havaalanı
sağlık ünitelerinde görev alacak sorumlu müdür tayini
MADDE 30
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
göre işyeri açma ve çalışma ruhsatı almış sağlık üniteleri sahipleri,
faaliyetlerini sürdürebilmeleri amacıyla hekim olan ve mesleki yeterliliğe
sahip bir sorumlu müdür görevlendirmek zorundadır.
(2) Sorumlu müdür, sadece bir sağlık ünitesinde bu
görevi üstlenebilir. Sorumlu müdür, idari işlerden şahsen, tıbbi
işlemlerden ise diğer hekimlerle birlikte müteselsilen sorumludur.
(3) Sorumlu müdür görevinden ayrılmak istediğinde
veya sorumlu müdürün görevine son verilmek istenildiğinde; sağlık ünitesi
bu durumu on beş gün öncesinden il sağlık müdürlüğüne ve Genel Müdürlüğe
bildirmek zorundadır.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Denetleme,
sorumluluklar ve yaptırımlar
MADDE 31
– (1) Havaalanı terminal işletme
ruhsatı ile sıhhi işyeri açma ve çalışma ruhsatı verilen işyerleri, Genel
Müdürlük tarafından denetlenir. Yapılan denetimler sırasında mevzuata
aykırı hususların ve/veya 29 uncu maddede belirtilen ulusal ve uluslararası
gerekliliklerin yerine getirilmediğinin tespiti halinde, işyeri
sahiplerinin mevzuata aykırı hususları gidermesi için aykırılığın durumuna
göre Genel Müdürlük tarafından en fazla altmış güne kadar süre verilir.
(2) Verilen süre sonunda işletmelerin mevzuata
aykırı hususları gidermediği tespit edilirse, işletmeciye 2920 sayılı
Kanun, bu Yönetmelik ve ilgili diğer mevzuatta belirtilen idari ve cezai
yaptırımlar uygulanır veya ruhsatları iptal edilir.
(3) Havaalanlarındaki sıhhi işyerleri, ayrıca
havaalanı işletmecisi tarafından bu Yönetmelik hükümlerine uyum açısından
yılda en az bir kez denetlenir. Yapılan denetimler sırasında mevzuata
aykırı hususların ve/veya 29 uncu maddede belirtilen ulusal ve uluslararası
gerekliliklerin yerine getirilmediğinin tespiti halinde Genel Müdürlüğe
bilgi verilir. Genel Müdürlük tarafından yapılacak denetim sonucunda toplum
ve çevre sağlığı açısından zararlı olan işletmelerin ve işyerlerinin
faaliyeti hemen durdurulur. Mevzuata aykırı husus 90 gün içerisinde
giderilemezse ruhsat iptal edilir.
(4) Kamu özel işbirliği projeleri kapsamında DHMİ
tarafından ihale edilen ve özel sektör tarafından işletilen
havaalanlarındaki sıhhi işyerleri, DHMİ tarafından bu Yönetmelik
hükümlerine uyum açısından yılda en az bir kez denetlenir. Yapılan
denetimler sırasında mevzuata aykırı hususların ve/veya 29 uncu maddede
belirtilen ulusal ve uluslararası gerekliliklerin yerine getirilmediğinin
tespiti halinde Genel Müdürlüğe bilgi verilir. Genel Müdürlük tarafından
yapılacak denetim sonucunda toplum ve çevre sağlığı açısından zararlı olan
işletmelerin ve işyerlerinin faaliyeti hemen durdurulur. Mevzuata aykırı
husus 90 gün içerisinde giderilemezse, ruhsat iptal edilir.
Alt
düzenleyici işlemler
MADDE 32
– (1) Genel Müdürlük bu
Yönetmelikte belirtilen hükümler çerçevesinde alt düzenleyici işlemler
yapmaya yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 33
– (1) 10/9/2008 tarihli ve 26993
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sivil Hava Ulaşımına Açık Havaalanlarında
Yer Alan Terminaller ile Sıhhi İşyerleri İçin İşyeri Açma Ve Çalışma
Ruhsatlarına İlişkin Yönetmelik (SHY-33B) yürürlükten kaldırılmıştır.
Uyum
süreci
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Sivil hava ulaşımına
açık havaalanlarındaki havaalanı ve terminal işletmecileri bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden itibaren en geç bir yıl içinde bu Yönetmeliğe uyum
sağlar.
Yürürlük
MADDE 34
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 35
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Sivil Havacılık Genel Müdürü yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|