Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
SANAYİ
İŞBİRLİĞİ PROJELERİNİN UYGULANMASINA
İLİŞKİN YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; 4/1/2002 tarihli ve
4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (u)
bendine göre yenilik, yerlileşme ve teknoloji transferini sağlamaya yönelik
sanayi işbirliği uygulamalarını içeren mal ve hizmet alımları ile yapım
işlerinde uygulanacak usul ve esasları belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 4734 sayılı
Kanunun 3 üncü maddesinin birinci fıkrasının (u) bendi ve geçici 4 üncü
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Açık ihale usulü: Bütün adayların teklif
verebildiği usulü,
b) Aday: İhale dokümanını alan gerçek veya tüzel
kişiler ile bunların oluşturdukları ortak girişimleri,
c) Araştırma ve geliştirme (Ar-Ge): 28/2/2008 tarihli
ve 5746 sayılı Araştırma, Geliştirme ve Tasarım Faaliyetlerinin
Desteklenmesi Hakkında Kanunun 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (a)
bendinde tanımlanan faaliyetleri,
ç) Bakanlık: Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığını,
d) Bakanlık üst yöneticisi: Bakanlık Müsteşarını,
e) Belirli istekliler arasında ihale usulü: İdare
tarafından belirlenen adayların veya ön yeterlik değerlendirmesi
neticesinde davet edilen adayların teklif verebildiği usulü,
f) Danışman: Danışmanlık yapan, bilgi ve deneyimini
idarenin yararı için kullanan, danışmanlığını yaptığı işin yüklenicileri
ile doğrudan veya dolaylı hiçbir bağı bulunmayan ve danışmanlık
hizmetlerini veren hizmet sunucularını,
g) Fiyat farkı: İdare tarafından belirlenen veya
4734 sayılı Kanun ile ilgili mevzuatta belirlenen esaslar ve formül
doğrultusunda tedarik sözleşmesi bedelindeki artış veya azalışı,
ğ) İdare: 4734 sayılı Kanunun 2 nci maddesinde
belirtilen idareleri,
h) İhale dokümanı: İhale kapsamında hazırlanan
teknik, idari, mali, hukuki ve sanayi ve teknoloji katılımı hususlarını
içeren doküman ve eklerini,
ı) İhale işlem dosyası: İhalesi yapılacak her proje
için düzenlenen ve SİP kararı, ihale dokümanı, ihale ilanı, zeyilname gibi
ihale süreci ile ilgili tüm dokümanların muhafaza edildiği dosyayı,
i) İhale yetkilisi: İdarenin ihale ve harcama yapma
yetki ve sorumluluğuna sahip kişi veya kurulları veya usulüne uygun olarak
yetki devri yapılmış görevlilerini,
j) İstekli: İhaleye teklif veren adayları,
k) Kredilendirme: Gerçekleştirilen sanayi ve
teknoloji katılımı tutarının Bakanlık tarafından tespitini,
l) Kriter ağacı: Teklif değerlendirme
çalışmalarında esas alınacak kriterleri, kriter ağırlıklarını ve
kriterlerin değerlendirme yöntemlerini içeren ve örneği Ek-1’de yer alan
çizelgeleri,
m) Küçük ve orta büyüklükte işletme (KOBİ) iş payı:
Kategori-A sanayi ve teknoloji katılımı faaliyetleri kapsamında, 19/10/2005
tarihli ve 2005/9617 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmelerin Tanımı, Nitelikleri ve Sınıflandırılması
Hakkında Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde
tanımlanan küçük ve orta büyüklükte işletmeler tarafından gerçekleştirilen
faaliyetleri,
n) Maliyet etkinlik formülü: Ek-2’de yer alan
formülü,
o) Ön onay: Gerçekleştirilmesi planlanan
faaliyetlerin sanayi ve teknoloji katılımı olarak kabul edilebilmesi ve
kredilendirilebilmesi için bu faaliyetlere başlamadan önce Bakanlıktan
alınması gereken onayı,
ö) Program dönemi: Sanayi ve teknoloji katılımı
sözleşmesinde, sanayi ve teknoloji katılımı yükümlülüklerinin yerine
getirilmesi için belirlenmiş zaman dilimlerini,
p) Sanayi işbirliği projesi (SİP): İdarenin,
yenilik, yerlileşme ve/veya teknoloji transferi içeren mal alımı, hizmet
alımı veya yapım işlerini ihtiva eden projeyi,
r) Sanayi ve teknoloji katılımı (STK) esasları: STK
tekliflerinin hazırlanmasına yönelik genel esasları, asgari STK
yükümlülüklerini, yurt içinde gerçekleştirilmesi zorunlu faaliyetlere
ilişkin bilgileri, STK sözleşmesi taslağı ve eklerini içeren dokümanı,
s) Sanayi ve teknoloji katılımı (STK) sözleşmesi:
Yüklenici ile Bakanlık arasında imzalanan ve yüklenicinin sanayi ve
teknoloji katılımı yükümlülüklerini yerine getirmesine ilişkin hüküm ve
şartları düzenleyen sözleşmeyi,
ş) Standardizasyon: İşletme ve idare maliyetlerinin
asgari düzeye indirilmesi veya mevcut sistemler ile uyumun sağlanması
amacıyla kalite, marka, model veya üretici şirket birliğinin sağlanması
işlemini,
t) Tedarik sözleşmesi: Yüklenici ile idare arasında
imzalanan ve teknik, idari, mali, hukuki hususları içeren sözleşmeyi,
u) Yan sanayi iş payı: Kategori-A sanayi ve
teknoloji katılımı faaliyetleri kapsamında yüklenici ve KOBİ’ler dışındaki
şirketler, kurum ve kuruluşlar tarafından gerçekleştirilen faaliyetleri,
ü) Yurt içi katma değer (YİKD): Bir ürün veya
hizmetin fatura bedeli içerisinde, o ürün ve/veya hizmetin üretilmesi
sırasında; yurt içinden sağlanan tüm hammadde, malzeme, ürün, hizmet ile
yabancılara ödenenler hariç olmak üzere işçilik bedellerinin; seyahat,
konaklama, yemek, posta hizmetleri gibi idari masraflar hariç olmak üzere
ilgili genel yönetim giderlerinin; yurt içinde elde edilen kârların ve
ilgili vergilerin toplamını,
v) Yüklenici: İdare ile tedarik sözleşmesini,
Bakanlık ile STK sözleşmesini imzalayan gerçek veya tüzel kişileri ya da
bunların oluşturdukları ortak girişimleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İhale Süreci
Temel
ilkeler
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmeliğe göre yapılacak ihalelerde;
saydamlık, rekabet, eşit muamele, güvenilirlik, gizlilik, kamuoyu denetimi,
ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanması ve kaynakların
verimli kullanılması esastır.
(2) İhalelerde, fiyatın yanı sıra, işletme ve bakım
maliyeti, verimlilik, kalite, teknik üstünlükler ve STK yükümlülükleri gibi
fiyat dışı unsurlar da değerlendirmeye alınır.
(3) Aralarında kabul edilebilir doğal bir bağlantı
olmadığı sürece mal alımı, hizmet alımı ve yapım işleri bir arada ihale
edilemez.
(4) İdareler, bu Yönetmeliğe göre yapılacak
ihalelerde, aday veya istekli sayı sınırı aranmaksızın, açık ihale veya
belirli istekliler arasında ihale usulü uygular. Ancak, idareler; stratejik
öncelikler, ulusal menfaat, teknolojik birikimin tek bir yerde olması,
özgün niteliği ve yüksek teknolojisi nedeniyle özel uzmanlık gerektirmesi
veya standardizasyonun sağlanması gerekçeleriyle tek adaydan da teklif
alabilir.
Tedarik
grubu ve STK grubu
MADDE 5 –
(1) İdarenin SİP uygulamaya karar
vermesini takiben idare bünyesinde proje konusu işle ilgili, teknik
yeterliliği haiz, idarenin belirleyeceği nitelikte ve sayıda kişilerden
oluşan tedarik grubu kurulur.
(2) İdarenin SİP uygulama kararını Bakanlığa
bildirmesini müteakip, Bakanlık bünyesinde, Bakanlığın belirleyeceği
nitelikte ve sayıda kişilerden oluşan STK grubu kurulur.
(3) İdarede veya Bakanlıkta yeterli sayıda veya
nitelikte personel bulunmaması halinde, diğer idarelerden tedarik grubuna
veya STK grubuna üye alınabilir.
(4) Tedarik grubu veya STK grubu, SİP hakkında kamu
ve özel sektörü bilgilendirmek ve işbirliği ortamı oluşturmak amacıyla
faaliyetler yürütülebilir.
(5) Tedarik grubunun kurulması, görev ve
faaliyetlerine ilişkin çalışma usul ve esasları idare; STK grubunun
kurulması, görev ve faaliyetlerine ilişkin çalışma usul ve esasları ise
Bakanlık tarafından belirlenir.
İhale
usulünün belirlenmesi
MADDE 6 – (1) SİP kapsamında uygulanacak ihale usulü,
projenin kapsamına ve proje konusu işin özelliklerine uygun şekilde tedarik
grubu tarafından belirlenir ve ihale usulüne ilişkin gerekçeler ile
birlikte ihale yetkilisinin onayına sunulur. İhale yetkilisi tarafından
onaylanan ihale usulü uygulanır.
İhale
dokümanının hazırlanması
MADDE 7 –
(1) Tedarik grubu, proje
kapsamında ihale dokümanını hazırlar. İhale dokümanında asgari aşağıdaki
hususlar yer alır:
a) İhale kapsamında uygulanacak ihale usulü, proje
modeli, aday ve isteklilerin yapısı,
b) İdari şartname ve teknik şartname,
c) Tedarik sözleşmesi taslağı,
ç) STK grubu tarafından hazırlanan STK esasları,
d) Tekliflerin geçerlilik süresi, süre uzatımı
verilebilecek haller ve şartları,
e) Tekliflerin geçersiz sayılacağı haller,
f) Tekliflerin değerlendirme dışı bırakılacağı
haller,
g) Maliyet etkinlik formülü,
ğ) Tekliflerin değerlendirilmesinde esas alınacak
zorunlu kriterler,
h) Fiyat farkı uygulanması halinde uygulanacak
fiyat farkı formülü,
ı) İhalede esas alınacak para birimi ile kesin ve
geçici teminatların şekli, miktarı ve esasları,
i) İhale dokümanında açıklama isteme ve yapma
yöntemleri ile zeyilname yapılmasına ilişkin hususlar,
j) İdare tarafından uygulanacak düzeltici işlemler
ile şikâyet usulü,
k) İdarenin herhangi bir yükümlülük üstlenmeksizin,
verilen teklifi kabul edip etmemekte, teklifi değerlendirip
değerlendirmemekte, yeni teklif istemekte, teklifi reddetmekte, ihalenin
iptal edilmesinde tamamen serbest olduğunun kaydı,
l) Diğer hususlar.
(2) İhale dokümanında yer alan:
a) STK esasları, STK grubu tarafından hazırlanır.
STK esaslarının projenin kapsamına ve proje konusu işin özelliklerine uygun
şekilde hazırlanmasını teminen, idari ve teknik şartname ile tedarik
sözleşmesi taslağı başta olmak üzere talep edilen tüm bilgi ve belgeler,
tedarik grubu tarafından STK grubu ile paylaşılır.
b) Maliyet etkinlik formülünde, STK puanına ilişkin
ağırlık STK grubu ile müştereken belirlenir.
c) Tedarik sözleşmesi taslağında, STK grubu
tarafından hazırlanan ve tedarik sözleşmesi ile STK sözleşmesi arasındaki
bağı kuran STK hükümleri yer alır.
(3) STK esaslarında talep edilen asgari STK
yükümlülüğü, fiyat teklifinin belirli bir yüzde oranı olarak belirlenir. Bu
çerçevede;
a) Bir ya da birden fazla kategoride STK
yükümlülüğü talep edilebilir. Kategori-A, Kategori-B ve Kategori-C asgari
yükümlülük oranları ile yan sanayi iş payı ve KOBİ iş payı asgari
yükümlülük oranları STK esaslarında ayrı ayrı belirlenebilir.
b) Kategori-A yükümlülüğü kapsamında yurtiçinde
gerçekleştirilmesi zorunlu faaliyetler belirlenebilir.
(4) Tedarik grubu ve STK grubu tarafından
hazırlanan dokümanlar, eşgüdüm sağlanması amacıyla müştereken
değerlendirilir ve ihale dokümanı nihai hale getirilir.
İhale
dokümanının verilmesi
MADDE 8 – (1) Tedarik grubu tarafından hazırlanarak ihale
yetkilisinin onayına sunulan ihale onay belgesinde, asgari olarak; ihale
dokümanı ve ihale ilanının yapılıp yapılmayacağı yer alır. İhale ilanı ile
ilgili hususlar, idare tarafından belirlenir.
(2) İhale dokümanı adaylara verildikten sonra
tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek
maddi, teknik hataların veya eksikliklerin tedarik grubu veya STK grubu
tarafından tespit edilmesi veya adaylar tarafından bildirilmesi halinde
ihale dokümanında ihale yetkilisinin onayı ile zeyilname düzenlenerek
değişiklik yapılabilir. Zeyilname ihale dokümanının bağlayıcı bir parçası
olup, yapılan değişiklikler adaylara bildirilir.
(3) Zeyilname düzenlenmesi halinde, teklifini bu
düzenlemeden önce vermiş olan isteklilere, teklifin zeyilnameden etkilenen
bölümlerini yeniden sunma imkânı sağlanır.
(4) İhale dokümanında açıklanmasına ihtiyaç duyulan
hususlar ile ilgili olarak adaylar tarafından açıklama talep edilebilir.
İhale yetkilisinin onayı ile tedarik grubu tarafından yapılan açıklamalar
ihale dokümanının bağlayıcı bir parçası olup, adaylara bildirilir.
(5) STK esaslarını etkileyen değişiklikler ve/veya
açıklamalar olması halinde, tedarik grubu, bahse konu değişiklikleri
ve/veya açıklamaları STK grubu ile koordine eder.
İhale
komisyonları
MADDE 9 – (1) İdare bünyesinde, bir başkan ve proje konusu
işle ilgili ve/veya teknik yeterliliği haiz asıl ve yedek üyelerden oluşan
tedarik ihale komisyonu, Bakanlık bünyesinde ise bir başkan ve asıl ve yedek
üyelerden oluşan STK komisyonu kurulur. Komisyonlar, en az üç olmak üzere
tek sayıda üyeden oluşur. Tedarik ihale komisyonunun en az bir üyesi STK
komisyonunda yer alır.
(2) Tedarik ihale komisyonunun kurulması, üyelerin
nitelik ve sayıları ile çalışma usul ve esasları gibi hususlar idare
tarafından; STK komisyonunun kurulması, üyelerin nitelik ve sayıları ile
çalışma usul ve esasları gibi hususlar ise Bakanlık tarafından belirlenir.
(3) İdarede veya Bakanlıkta yeterli sayı veya
nitelikte personel bulunmaması halinde, diğer idarelerden komisyonlara üye
alınabilir. Gerekli hallerde, idare veya Bakanlığın onayı ile oy ve puan
verme hakkı olmaksızın komisyonlarda danışman personel de
görevlendirilebilir.
(4) Her bir komisyon kendi görevi kapsamında
çalışır. Komisyon başkanlarının uygun görmesi halinde komisyonlar arasında
tutanakla bilgi paylaşımı yapılabilir.
Tekliflerin
hazırlanması ve sunulması
MADDE 10
– (1) İsteklinin teklifi; idari
teklif, teknik teklif ve STK teklifinden oluşur.
(2) Teklif mektubu, fiyat teklifi, geçici teminat
ile ihale dokümanında belirlenen diğer belgeler, isteklinin idari teklifini
oluşturur. Bu teklif, üzerine idari teklif olduğu yazılmak suretiyle bir
zarfa konulur. İdari teklif içerisinde yer alacak fiyat teklifi ayrı bir
kapalı zarfa konulur, teklif kapsamındaki fiyat bilgileri sadece bu zarfta
yer alır.
(3) İhale dokümanında teknik değerlendirme için
istenilen bütün belgeler isteklinin teknik teklifini oluşturur. Bu teklif,
üzerine teknik teklif olduğu yazılmak suretiyle ayrı bir zarfa konulur.
(4) İhale dokümanında STK teklif değerlendirmesi
için istenilen bütün belgeler isteklinin STK teklifini oluşturur. Bu
teklif, üzerine STK teklifi olduğu yazılmak suretiyle ayrı bir zarfa
konulur.
(5) İdari, teknik ve STK tekliflerine ait kapalı
zarflar birlikte ayrı bir dosya içerisine konularak, üzerine isteklinin
adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi
işe ait olduğu ve idarenin açık adresi yazılmak suretiyle ihale dokümanında
belirtilen saate kadar idareye sunulur. Bu saatten sonra verilen teklifler
kabul edilmez ve açılmaksızın iade edilir.
(6) Tekliflerin hazırlanması ve sunulmasına ilişkin
esaslar idare tarafından belirlenir ve ihale dokümanında belirtilir.
Teklif
değerlendirme planlarının hazırlanması
MADDE 11
– (1) Tüm teklifler alındıktan
sonra ancak açılmadan önce, ihale işlem dosyası incelenerek, tedarik ihale
komisyonu tarafından tedarik teklif değerlendirme planı, STK komisyonu
tarafından STK teklif değerlendirme planı hazırlanır. Tedarik teklif
değerlendirme planı ihale yetkilisinin onayına, STK teklif değerlendirme
planı ise Bakanlık üst yöneticisinin veya yetkilendirdiği yöneticinin
onayına sunulur.
(2) Teklif değerlendirme planları; asgari olarak, tekliflerin
açılması, değerlendirme ve puanlama usulleri, değerlendirme formülü ve
değerlendirme takvimi hususlarını içerir.
(3) Teklif değerlendirme planlarının onaylanmasını
takiben ve teklifler açılmadan önce, tedarik ihale komisyonu tarafından
teknik ve idari kriter ağaçları, STK komisyonu tarafından STK kriter ağacı
hazırlanır. Teknik ve idari kriter ağaçları ihale yetkilisinin onayına; STK
kriter ağacı ise Bakanlık üst yöneticisinin veya yetkilendirdiği yöneticinin
onayına sunulur.
(4) Teknik ve idari kriter ağaçları, proje konusu
işin özelliklerine uygun şekilde teknik performans, iş programı, iş
deneyimi gibi teknik, idari ve mali hususlar esas alınarak hazırlanır. STK
kriter ağacı ise, STK esaslarında belirtilen hususlar esas alınarak
hazırlanır.
(5) İhale dokümanında yer almayan hiçbir hususa
kriter ağaçlarında yer verilemez. Kriter ağaçları, teklifler açıldıktan
sonra değiştirilemez.
Teklif
dosyasının açılması
MADDE 12
– (1) Teklif dosyalarının
açılacağı tarih, tedarik ihale komisyon başkanı tarafından belirlenerek isteklilere
duyurulur ve dosyalar tüm komisyon üyelerinin ve isteklilerin huzurunda
açılır.
(2) Müteakiben, dosyalarda teknik, idari ve STK
tekliflerine ait kapalı zarfların eksik olup olmadığı tutanak ile tespit
edilir ve eksik zarf olması halinde teklif değerlendirme dışı bırakılır.
(3) Teklif zarfları açılmaksızın teklifler ilgili
komisyonlar tarafından değerlendirilmek üzere oturum kapatılır. İdari ve
teknik tekliflere ait kapalı zarflar tedarik ihale komisyonu başkanı
tarafından muhafaza edilir, STK tekliflerine ait kapalı zarflar ise, STK
komisyon başkanına tutanak ile teslim edilir.
Tekliflerin
açılması ve değerlendirilmesi
MADDE 13
– (1) İdari ve teknik tekliflere
ait kapalı zarflar tedarik ihale komisyonu, STK tekliflerine ait kapalı
zarflar ise STK komisyonu tarafından açılır. İdari ve teknik teklifler,
tedarik ihale komisyonu tarafından, STK teklifleri ise STK komisyonu
tarafından ilgili teklif değerlendirme planı ve kriter ağacına uygun olarak
değerlendirilir.
(2) Değerlendirmede ilgili komisyonlar tarafından
öncelikle eksik ve uygun olmayan belgeler tespit edilir ve isteklilerden,
ilgili komisyon tarafından belirlenen süre içerisinde belgelerin
tamamlanması veya düzeltilmesi yazılı olarak istenir. Belirlenen sürenin
sonunda ilgili komisyon tarafından zorunlu kriterlerin karşılanıp
karşılanmadığına ilişkin değerlendirme yapılır.
(3) Zorunlu kriterleri karşılamadığı tespit edilen
teklifler için isteklilerden, ilgili komisyon tarafından belirlenen süre
içerisinde bunları karşılamaları yazılı olarak istenir. İsteklinin kriteri
karşılamaması durumunda, teklif değerlendirme dışı bırakılır.
(4) İsteklilerden, ilgili komisyon tarafından
belirlenen süre içerisinde, tekliflere ilişkin net olmayan hususların
açıklanması ve/veya zorunlu olmayan kriterlerin karşılanması da yazılı
olarak istenebilir.
(5) İstekliler tarafından yapılan açıklama, beyan
ve taahhütler idareye yazılı olarak sunulmadıkça değerlendirmeye alınmaz.
Bu açıklama, beyan ve taahhütler isteklinin teklifinin ayrılmaz bir parçası
sayılır.
(6) Komisyonlar, tekliflerde yer alan belgelerden
gerekli gördüklerinin doğruluğunu, ilgili mercilerden teyit edebilir.
Komisyonlar tarafından bu doğrultuda yapılan talepler, ilgili mercilerce
ivedilikle karşılanır. Komisyonlar, teklif değerlendirme sürecinde gerekli
hallerde yerinde inceleme yapabilir.
(7) İdari ve teknik teklifler, tedarik ihale
komisyonu tarafından, STK teklifleri ise STK komisyonu tarafından ilgili
teklif değerlendirme planına ve kriter ağacına göre puanlanır. İlgili
kriter ağacında belirlenen her bir kriterin ağırlığı ile bu kriter için
teklife verilen puanların çarpılması suretiyle ağırlıklı puanlar
hesaplanır. Ağırlıklı puanlar toplanarak tekliflere ilişkin teknik ve idari
puanlar tedarik ihale komisyonu tarafından, STK puanı ise STK komisyonu
tarafından hesaplanır. STK komisyonu başkanı, STK puanlarını tedarik ihale
komisyonu başkanına tutanak ile teslim eder.
(8) Teknik, idari ve STK puanlaması tamamlanmadan
fiyat teklifi zarfının açılmaması esastır. Ancak ihtiyaç duyulması halinde,
ihale yetkilisinin onayı ile teknik puanlama tamamlanmadan da fiyat teklifi
zarfı açılabilir.
(9) Fiyat teklif bedelinde, yazı ve rakam
farklılığı veya çarpım ve toplamlarda aritmetik hata bulunması halinde,
fiyat teklif bedelinde artış yapılmamak kaydıyla, tedarik ihale komisyonu
tarafından belirlenen bir süre içerisinde, bu farklılık veya hataların
düzeltilmesi yazılı olarak istenir. İsteklinin belirtilen süre içerisinde
düzeltme yapmaması durumunda, teklif değerlendirme dışı bırakılır.
(10) Puanlamanın tamamlanması ve fiyat teklifi
zarfının açılmasını müteakip, tekliflerin maliyet etkinlik puanı, Ek-2’de
yer alan formül kullanılarak hesaplanır. Teklifler, maliyet etkinlik
puanlarına göre sıralanır.
(11) Teklif değerlendirme çalışmaları tamamlanmadan
önce, kapsamı tedarik ihale komisyonu tarafından belirlenmek üzere,
isteklilerden en iyi ve en son tekliflerini vermeleri istenebilir. En iyi
ve en son tekliflerin alınması halinde, puanlar bu maddede belirtilen
esaslar çerçevesinde tekrar hesaplanır.
(12) Tedarik ihale komisyonu teklif değerlendirme
raporunu hazırlar. Teklif değerlendirme raporunda bütün çalışmalar,
tutanaklar, planlar, kriterler, ağırlıklar, puanlar, soru-cevaplar,
sonuçlar ve maliyet etkinlik sıralaması belirtilir. Teklif değerlendirme
raporunun STK bölümü STK komisyonu tarafından hazırlanarak tedarik ihale
komisyonu başkanına tutanak ile teslim edilir.
(13) Tedarik ihale komisyonu başkanı, teklif
değerlendirme raporunu ihale yetkilisine sunar. İhale yetkilisi, teklif
değerlendirme raporunu değerlendirerek;
a) 4 üncü maddenin birinci ve ikinci fıkralarında
yer alan esaslar doğrultusunda sıralı olarak seçtiği istekli veya
istekliler ile sözleşme müzakerelerine başlanmasına karar verebilir. Bu
durum bütün isteklilere tebliğ edilir. Seçilen istekli veya isteklilerin
geçici teminatları tedarik ve STK sözleşmeleri imzalanana kadar muhafaza
edilir, diğer isteklilerin geçici teminatları ise iade edilir.
b) Tekliflerin; yenilik, yerlileşme ve/veya teknoloji
transferi sağlama amacına uygun olmaması, maliyetin yüksek bulunması gibi
nedenlerle ihaleyi iptal edebilir. Bu durum bütün isteklilere tebliğ edilir
ve geçici teminatlar iade edilir.
(14) İdare, tekliflerin değerlendirme dışı kalması
ve ihalenin iptal edilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez.
(15) Teklif değerlendirmesinin tekliflerin
geçerlilik süresi içerisinde tamamlanamayacağının anlaşılması hâlinde,
isteklilerden geçici teminat süresi ile birlikte teklif geçerlilik süresini
uzatması yazılı olarak istenir.
(16) Tekliflerin açılmasından sonra, idarenin
talebi olmadan, istekliler, tekliflerinin bir kısmını veya bütününü
değiştirmeye yönelik olarak teklif sunamaz. Sunması halinde, bu teklifler
kabul edilmez ve açılmaksızın iade edilir.
(17) Teklif değerlendirme sürecinin gerektirdiği
tüm yazışmalar, idare ile ilgili istekli arasında gerçekleştirilir.
Tedarik
ve STK sözleşmelerinin imzalanması
MADDE 14
– (1) 13 üncü maddenin on üçüncü
fıkrasının (a) bendine göre belirlenen isteklinin tek olması durumunda bu
istekli ile birden fazla olması durumunda ise ilk sıradaki istekli ile
sözleşme müzakerelerine başlanır. Tedarik sözleşmesi müzakereleri tedarik
ihale komisyonu tarafından, STK sözleşmesi müzakereleri ise STK komisyonu
tarafından yapılır. Sözleşme müzakerelerinde, isteklinin fiyat teklifinde
artış yapılamaz.
(2) STK sözleşmesinin tedarik sözleşmesi ile uyumlu
bir şekilde hazırlanabilmesini teminen, fiyat, takvim, teknik özellikler
başta olmak üzere STK komisyonu tarafından talep edilen bilgi ve dokümanlar
tedarik ihale komisyonu tarafından STK komisyonu ile paylaşılır.
(3) Sözleşme müzakereleri neticesinde anlaşma
sağlanması halinde, tedarik sözleşmesinin imzalanması hususu ihale
yetkilisi onayına, STK sözleşmesinin imzalanması hususu ise Bakanlık üst
yöneticisinin veya yetkilendirdiği yöneticinin onayına sunulur.
(4) İhale yetkilisinin onayının ve kesin teminatın
alınmasını müteakip, istekli ile idare arasında tedarik sözleşmesi,
Bakanlık üst yöneticisinin veya yetkilendirdiği yöneticinin onayının ve STK
teminatının alınmasını müteakip istekli ile Bakanlık arasında STK
sözleşmesi eş zamanlı olarak imzalanır. STK sözleşmesi, tedarik
sözleşmesinin ekidir.
(5) Sözleşmeler imzalandıktan sonra isteklilerin
geçici teminatı iade edilir.
(6) İsteklinin, teklifinde taahhüt ettiği hükümleri
içeren sözleşmeyi yapmaktan kaçınması nedeniyle sözleşmenin imzalanamaması
veya kesin teminatı vermemesi halinde isteklinin geçici teminatı gelir
kaydedilir.
(7) Sözleşme müzakereleri neticesinde, anlaşma sağlanamaması
halinde, 13 üncü maddenin on üçüncü fıkrasının (a) bendine göre belirlenen
sırayla sözleşme müzakereleri yapılır. Bu istekliler ile yapılacak sözleşme
müzakerelerinde de bu madde hükümleri uygulanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sanayi ve
Teknoloji Katılımı
Sanayi ve
teknoloji katılımı kategorileri
MADDE 15
– (1) Yüklenici, STK
yükümlülüklerini aşağıdaki STK kategorileri kapsamında yerine getirir:
a) Kategori A-Yerli Katkı: Tedarik sözleşmesi
kapsamında yurt içindeki şirketler ile kurum ve kuruluşlar tarafından yurt
içinde gerçekleştirilen faaliyetlerdir.
b) Kategori B-Teknolojik İşbirliği: Tedarik
sözleşmesi kapsamında Kategori-A faaliyetleri ile ilgili olarak yapılacaklar
hariç olmak üzere, Bakanlık tarafından belirlenen alanlarda, sanayileşme,
yerlileşme ve ticarileşme amacıyla; yurt içindeki şirketler, kurum ve
kuruluşlar tarafından gerçekleştirilecek Ar-Ge, tasarım, üretim, yazılım
geliştirme, test ve benzeri çalışmalara/faaliyetlere ve akademik
çalışmalara sağlanacak altyapı, donanım, yazılım, hizmet, bilgi, doküman,
eğitim, fikri ve sınai mülkiyet hakkı, sertifikasyon, finansal ve benzeri
desteklerdir.
c) Kategori C- İhracat: Tedarik sözleşmesi
kapsamında tedarik edilen mal, hizmet veya yapım işinin veya Bakanlık
tarafından belirlenen alanlardaki mal, hizmet veya yapım işinin
ihracatıdır.
Sanayi ve
teknoloji katılımı ilkeleri
MADDE 16
– (1) Yüklenici, STK
yükümlülüklerini yerine getirirken idare ve Bakanlığa ilave herhangi bir
mali yük getiremez.
(2) STK esaslarının kayıtsız şartsız kabul edilmesi
ve STK esaslarındaki her bir kategoriye ilişkin olarak belirlenen asgari
STK yükümlülük oranlarının sağlanması zorunludur.
(3) Yüklenici, STK sözleşmesi kapsamında STK
yükümlülüğünün % 6’sı oranında ve STK yükümlülük süresinin tamamlanmasından
itibaren en az bir yıl süreyle geçerli olan bir STK teminat mektubunu
Bakanlığa sunar.
(4) Tedarik sözleşmesinde, STK sözleşmesini
etkileyebilecek, kapsam, fiyat, takvim, teknik özellikler, iş dağılımı ve
iş tanımları, yurt içinden tedarik edilecek malzemeler/cihazlar/sistemler
ve tedarikçi bilgileri, mühendislik ve sözleşme değişiklikleri gibi
değişiklikler yapılmadan önce Bakanlıktan görüş alınır.
(5) Tedarik sözleşmesinde STK sözleşmesini
etkileyen tüm değişiklikler, gerçekleşmesini müteakip 10 işgünü içerisinde
Bakanlığa iletilir.
(6) Tedarik sözleşmesi bedelinin fiyat farkı dâhil
herhangi bir nedenle artırılması veya azaltılması durumunda, yüklenicinin
toplam STK yükümlülüğünün değeri de bununla orantılı olarak artırılır veya azaltılır.
Tedarik sözleşmesi bedelindeki artış veya azalış gerekçeleri dikkate
alınarak STK yükümlülüklerinin STK kategorilerine göre dağılımında,
Bakanlık tarafından değişiklik yapılabilir.
(7) Altıncı fıkra hükümleri saklı kalmak kaydıyla,
STK sözleşmesinde yer alan STK kategorileri arasında yükümlülük aktarımı
yapılamaz.
(8) Tedarik sözleşmesinin tamamen feshi halinde
yüklenicinin STK yükümlülüğü sona erer. Tedarik sözleşmesinin kısmi feshi
halinde ise, yüklenicinin STK yükümlülüğünün feshedilen bölümle orantılı
kısmı geçersiz sayılır. Fesih halinde, STK teminat mektubunun cezai şart
olarak irat kaydedileceği durumlar STK sözleşmesinde düzenlenir.
(9) Ön onay, STK raporları, kredilendirme, geçici
kredilendirme, ön kredilendirme, fazla STK kredisi aktarımı, cezai şartlara
ilişkin usul ve esaslar ile STK sözleşmesi, STK planı, STK kredilendirme
katsayı tablosu ve benzeri hususlar, Bakanlık tarafından belirlenir.
Sanayi ve
teknoloji katılımı planı
MADDE 17
– (1) Yüklenici, Kategori-A
kapsamındaki STK yükümlülüğünü, STK sözleşmesinin eki olan STK planı
doğrultusunda yerine getirir.
(2) STK planında Kategori-A kapsamında yurt içinde
gerçekleştirilmesi zorunlu faaliyetler yer alır.
Ön onay
MADDE 18
– (1) STK planında belirtildiği
şekilde gerçekleştirilecek Kategori-A STK faaliyetleri için ön onay
alınmasına gerek yoktur. Ancak, bu faaliyetler için STK planında değişiklik
olması durumunda Bakanlıktan ön onay alınır.
(2) Kategori-B ve Kategori-C STK faaliyetlerinin
gerçekleştirilmesine yönelik herhangi bir işlem başlatılmadan önce,
herhangi bir sözleşme, anlaşma, sipariş emri ve benzeri imzalanmadan önce
veya faaliyete ilişkin değişiklik olması halinde, her bir STK faaliyeti
için ön onay alınır.
(3) Ön onay, gerekli hallerde süre, bedel, şirket,
ülke, ürün, hizmet gibi hususlar bakımından Bakanlık tarafından
sınırlandırılabilir.
Kredilendirme
MADDE 19
– (1) STK faaliyetlerinin
kredilendirilmesi, STK yükümlülüklerinin gerçekleşme durumunu belirten STK
raporunun Bakanlığa sunulmasını ve değerlendirilmesini müteakip yapılır.
(2) Kredilendirme, ön onayda belirtilen koşullar ve
STK kredilendirme katsayı tablosunda belirtilen katsayılardan Bakanlık
tarafından uygun bulunan katsayı kullanılarak yapılır.
(3) Yüklenicinin STK yükümlülüklerini yerine
getirirken yapmış olduğu, yükümlülük konusuyla doğrudan ilgili olmayan
seyahat, konaklama, yemek, posta hizmetleri gibi idari masraflar
kredilendirilmez.
(4) Kategori-A kapsamındaki STK faaliyetlerinin
kredilendirilmesinde katsayının 1 olarak uygulanması esastır. Ancak,
Kategori-A kapsamındaki STK faaliyetlerinin KOBİ’ler tarafından
gerçekleştirilmesi ve/veya Bakanlık tarafından belirlenen öncelikli
sektörlere ve alanlara ilişkin olması halinde STK kredilendirme katsayı
tablosuna uygun katsayılar kullanılabilir.
(5) STK yükümlülükleri kapsamında Kategori-A ve
Kategori-C faaliyetleri, YİKD esas alınarak kredilendirilir.
Gerçekleştirilen STK faaliyetlerinde YİKD tutarlarının doğrulanması
Bakanlık tarafından gerçekleştirilir. YİKD tutarlarının doğrulanması
amacıyla talep edilen tüm bilgi ve belgeler Bakanlığa sunulur. Bakanlık
gerekli hallerde YİKD tutarlarını doğrulatmak amacıyla, masrafı yükleniciye
ait olmak üzere her türlü incelemeyi yaptırabilir.
(6) Kategori-B kapsamındaki STK faaliyetlerinin
kredilendirilmesinde, kazanılan teknolojinin, yatırımın ve Kategori-B
tanımında belirtilen diğer faaliyetlerin gerçek piyasa değeri ve/veya emsal
değeri esas alınır. Bu değer ve kredilendirme tutarı, Bakanlık tarafından
belirlenir.
(7) Kategori-B kapsamında yurt içindeki
şirket/kurum ve kuruluş tarafından kazanılan teknoloji ve/veya yatırımların
kullanılmasıyla ortaya çıkacak ürün/hizmetler için Bakanlık tarafından
ihracat/sipariş taahhüdü istenebilir. Bu kapsamda gerçekleştirilen ihracat,
Kategori-C kapsamında ayrıca kredilendirilir.
(8) Kategori-B kapsamında gerçekleştirilen
teknoloji kazanımı ve yatırımlar, Bakanlığın onayı olmadan üçüncü taraflara
devredilemez, kullanım hakları geri alınamaz, geri çekilemez ya da herhangi
bir şekilde kullanım dışı bırakılamaz. Aksi halde, söz konusu Kategori-B
kredisi iptal edilir.
(9) Bakanlık tarafından STK faaliyetinin mükerrer
olarak kredilendirilmesi veya maddi bir hatadan dolayı fazla kredilendirme
yapılmış olması halinde, fazla kredilendirme, STK yükümlülük süresinin
bitimini takip eden beş yıllık sürenin sonuna kadar iptal edilebilir. Bu
durum, yükleniciye bildirilir ve iptal edilen kısma ilişkin varsa eksik
yükümlülüğün yerine getirilmesi için uygun bir süre tanınır.
Geçici
kredilendirme
MADDE 20
– (1) Yüklenicinin bir program
dönemindeki STK yükümlülüğü ile ilgili olarak gerçekleştirmeyi planladığı
STK faaliyetleri, Bakanlık tarafından belirlenen kredilendirme esaslarına
göre geçici olarak kredilendirilebilir.
(2) Yüklenicinin ilgili kategorideki STK
yükümlülüğünün geçici kredilendirme miktarına tekabül eden kısmına ilişkin
doğacak gecikme cezaları, geçici kredilendirmenin geçerlilik süresi boyunca
askıya alınır.
(3) Geçici kredilendirilen STK faaliyetinin
Bakanlık tarafından belirlenen geçerlilik süresi sonunda gerçekleştirilmesi
halinde, geçici kredilendirme tutarı Bakanlık tarafından kesin krediye
dönüştürülür.
(4) Geçici kredilendirilen STK faaliyetinin,
Bakanlık tarafından belirlenen geçerlilik süresi sonunda gerçekleştirilememesi
veya kısmen gerçekleştirilmesi durumunda, askıya alınan gecikme cezalarının
gerçekleştirilmeyen kısmına tekabül eden bölümü gecikme zammı ile birlikte
yükleniciden tahsil edilir.
(5) Geçici krediler için 21 inci maddede belirtilen
aktarımlar uygulanmaz.
Fazla
kredi aktarımları
MADDE 21
– (1) Yüklenici tarafından, aynı STK
sözleşmesi kapsamında bir STK kategorisindeki yükümlülüğünün üzerinde
gerçekleştirilen fazla STK kredisi, her bir program dönemi sonunda,
yüklenicinin talebi ve Bakanlığın uygun görmesi halinde, aynı STK
sözleşmesi ve aynı STK kategorisi kapsamında yer alan müteakip dönem yükümlülüklerine
karşılık olarak kullanılabilir.
(2) Yüklenici tarafından, bir STK sözleşmesi
kapsamında Kategori-B ve Kategori-C STK yükümlülüğünün üzerinde
gerçekleştirilen fazla Kategori-B ve Kategori-C STK kredisi, her bir
program dönemi sonunda, yüklenicinin talebi ve Bakanlığın uygun görmesi
halinde, aynı yüklenicinin taraf olduğu farklı bir STK sözleşmesindeki aynı
STK kategorisi kapsamında yer alan yükümlülüklerine karşılık olarak
kullanılabilir.
Ön
kredilendirme
MADDE 22
– (1) Hâlihazırda STK yükümlülüğü
bulunmayan bir şirketin/kurum ve kuruluşun Kategori-B ve/veya Kategori-C
kapsamında ön onay alarak gerçekleştireceği STK faaliyetleri için
gelecekteki muhtemel STK yükümlülüklerine sayılmak üzere, Bakanlık
tarafından ön kredilendirme yapılır.
(2) STK sözleşmesi kapsamında, STK yükümlülük
süresi sonunda Kategori-B ve/veya Kategori-C kapsamında fazladan
gerçekleştirilen STK faaliyetleri için, yüklenicinin gelecekteki muhtemel
STK yükümlülüklerine sayılmak üzere, Bakanlık tarafından ön kredilendirme
yapılır.
(3) Belirli bir STK kategorisi için verilmiş olan
ön kredilendirme farklı bir STK kategorisindeki yükümlülükler için
kullanılamaz.
Cezai
şart
MADDE 23
– (1) Kategori-A, Kategori-B,
Kategori-C, yan sanayi iş payı ve KOBİ iş payı yükümlülüklerinin STK
sözleşmesinde belirtilen süre ve şartlarda yerine getirilmemesi halinde,
yerine getirilmeyen STK yükümlülüğünün %6’sı oranında ceza uygulanır.
(2) Yüklenicinin cezayı STK sözleşmesinde
belirtilen şartlarla ödememesi durumunda, bu bedel STK teminat mektubundan
tahsil edilir. Yüklenici, STK teminat mektubunun değerini, STK
sözleşmesinde belirtilen sürede, STK sözleşmesinde belirtilen miktara
tamamlar.
(3) Cezanın uygulanması, yükleniciyi STK
yükümlülüklerini yerine getirme sorumluluğundan kurtarmaz. Tahakkuk eden
cezanın tahsil edilmesini müteakip, yüklenicinin gerçekleştirilmeyen STK
yükümlülükleri, bir sonraki program dönemindeki aynı kategorideki STK
yükümlülüklerine STK sözleşmesinde belirtilen şartlarda eskale edilerek
eklenir.
(4) STK yükümlülük süresi sonunda, tahakkuk eden
cezanın tahsil edilmesini müteakip halen gerçekleştirilmeyen STK
yükümlülüklerinin bulunması durumunda;
a) Bu yükümlülükler, yüklenicinin taraf olduğu
diğer STK sözleşmeleri kapsamındaki yükümlülüklerine Bakanlığın uygun
gördüğü kategori ve şekilde eklenir.
b) Yüklenicinin taraf olduğu başka bir STK
sözleşmesi olmaması halinde ise Bakanlık ve yüklenici, 60 gün içerisinde,
gerçekleştirilmeyen STK yükümlülüğünün yerine getirilmesine yönelik bir
anlaşma yapmak üzere görüşmelere başlar. Bu sürede anlaşma sağlanamaması
veya anlaşmaya rağmen STK yükümlülüğünün gerçekleştirilmemesi durumunda,
yerine getirilmeyen STK yükümlülüğünün %6’sı oranında ceza uygulanır.
Takip ve
denetim yetkisi
MADDE 24
– (1) Bakanlık, STK faaliyetlerinin
takip edilmesi ve gerçekleştirilmesi ile ilgili olarak gerekli gördüğü her
türlü bilgi ve belgeyi talep etme, yerinde denetim yapma veya yaptırma
yetkisine sahiptir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Şikâyet
MADDE 25
– (1) İhale sürecindeki işlem veya
eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemler ile ilgili
olarak ihale sonucunun isteklilere bildiriminden itibaren beş gün içinde
idareye şikâyet başvurusu yapılabilir. Şikâyetler ile ilgili esaslar, idare
tarafından belirlenir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamındaki işlemlere karşı Kamu
İhale Kurumuna itirazen şikâyet başvurusu yapılamaz.
Ceza ve
ihalelerden yasaklama
MADDE 26
– (1) Bu Yönetmeliğin
uygulanmasına ait ceza ve ihalelerden yasaklama ile ilgili hususlarda 4734
sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 27
– (1) Bakanlık ve idareler, bu
Yönetmelik hükümlerine uygun olarak organizasyon yapılarını oluşturabilir,
düzenleyici işlem yapabilir, ihaleye, tekliflerin değerlendirilmesine ve
sözleşmelere ilişkin dokümanlar hazırlayabilir.
(2) Bu Yönetmelik ile bu kapsamda hazırlanan
düzenleyici işlemlerde veya ihale dokümanında belirlenmeyen konularda, 4734
sayılı Kanun ve ilgili mevzuat hükümleri uygulanabilir.
(3) Uygulama birliğini sağlamak amacıyla, bu
Yönetmeliğe aykırı olmamak kaydıyla, düzenlemeler yapmaya ve çekinceleri
gidermeye Bakanlık yetkilidir.
Koordinasyon
MADDE 28
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
koordinasyon gerektiren hallere ilişkin olarak görev ve sorumluluklar, idare
ile Bakanlık arasında imzalanacak bir protokol ile belirlenir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 29
– (1) 15/2/2015 tarihli ve 29268
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü
Maddesinin (u) Bendine Göre Yapılacak Mal ve Hizmet Alımlarına İlişkin
Sanayi İşbirliği Programı Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
Başlamış
ihaleler
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yürürlüğe girdiği tarihten önce ilanı yapılmış olan ihaleler, ilanın
yapıldığı tarihte yürürlükte olan 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3 üncü
Maddesinin (u) Bendine Göre Yapılacak Mal ve Hizmet Alımlarına İlişkin
Sanayi İşbirliği Programı Usul ve Esaslarına Dair Yönetmelik hükümlerine
göre yürütülür.
Yürürlük
MADDE 30
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 31
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|