Manisa Celal Bayar Üniversitesinden:
MANİSA CELAL BAYAR ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS
EĞİTİM
VE ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Manisa Celal Bayar
Üniversitesinde yürütülen önlisans ve lisans
eğitim ve öğretimi ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; Tıp Fakültesi hariç, Manisa Celal
Bayar Üniversitesinin fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında
yürütülen eğitim ve öğretime ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) Azami süre sonu ek sınav: 2547 sayılı Kanunun 44
üncü maddesinde belirlenen sürelerde mezun olamayanlardan, gerekli şartları
sağlayanlara verilen sınav hakkını,
c) Ek sınav: Mezun olabilmek için devamını sağlayıp
en fazla üç dersten başarısız olanlara veya tüm derslerini verdiği halde
mezuniyet için gerekli not ortalamasını tutturamayanlara verilen sınav
hakkını,
ç) İlgili birim: Üniversiteye bağlı fakülte,
yüksekokul ve meslek yüksekokullarını,
d) İş yeri uygulama eğitimi: Öğrencilerin öğrenim
süresince aldıkları bilgi ve becerileri kullanarak öğrenim gördükleri
alanlar ile ilgili iş yerlerindeki uygulama ve süreçler hakkında deneyim
kazanması amacıyla organize edilen uygulamalı eğitimi,
e) Rektör: Manisa Celal Bayar Üniversitesi
Rektörünü,
f) Senato: Manisa Celal Bayar Üniversitesi
Senatosunu,
g) Üniversite: Manisa Celal Bayar Üniversitesini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Eğitim-Öğretim ile İlgili Esaslar
Akademik
takvim
MADDE 5 – (1) Tıp Fakültesi hariç, Üniversiteye bağlı
fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokullarında eğitim-öğretim, ilgili
birimlerin önerileri ve Senatonun kararı ile en geç Mayıs ayı sonuna kadar
belirlenen akademik takvime göre yürütülür.
Eğitim-öğretim
türleri
MADDE 6 –
(1) Fakülte, yüksekokul ve meslek
yüksekokullarında, ilgili birim kurullarının önerisi ve Senatonun onayıyla
örgün (birinci ve ikinci öğretim), dışarıdan, yaygın, açıköğretim,
uzaktan öğretim programları uygulanır ve yaz okulu açılabilir.
Eğitim-öğretim
dili
MADDE 7 – (1) Üniversitede eğitim-öğretim dili Türkçedir.
Ancak yabancı dil hazırlık sınıfına yer veren bölüm ve programlarda, eğitim
ve öğretimin bir kısmı veya tamamı belirlenen yabancı dilde yapılabilir.
(2) Yabancı dil hazırlık sınıfının eğitim-öğretim
esasları Senato tarafından düzenlenir.
Eğitim-öğretim
dönemleri
MADDE 8 – (1) Eğitim-öğretim dönemleri, güz ve bahar
yarıyılları ile yaz okulundan oluşur. Bir yarıyıl en az 70 eğitim‐öğretim günüdür. Kayıt ve dönem sonu sınavları için
ayrılan süreler bu sürenin dışındadır.
(2) Yaz okulu ile ilgili
hususlar Senato tarafından düzenlenir.
(3) Dersler bir yarıyıl sürecek şekilde düzenlenir.
Ancak gerekli hallerde yıllık olarak da düzenlenebilir.
(4) Zorunlu hallerde ilgili birim kurulu kararı ile
cumartesi ve pazar günleri de ders ve sınav yapılabilir.
Azami
öğrenim süreleri ve öğrenci statüsü
MADDE 9 – (1) 2547 sayılı Kanunun
44 üncü maddesine göre; bir yıl süreli yabancı dil hazırlık sınıfı hariç,
kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere,
her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın; öğrenim süresi
iki yıl olan önlisans programlarını azami dört
yıl, öğrenim süresi dört yıl olan lisans programlarını azami yedi yıl,
öğrenim süresi beş yıl olan lisans programlarını azami sekiz yıl, öğrenim
süresi altı yıl olan lisans programlarını azami dokuz yıl içinde tamamlamak
zorundadırlar.
(2) Azami öğrenim süreleri sonunda, hiç almadıkları
ve/veya derse devam koşulunu yerine getirmedikleri ders sayısı altı veya
daha fazla olan öğrenciler azami süre sonu ek sınavlarına giremezler. Bu
durumda olan öğrencilerin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Azami süre sonu ek sınavlarına girmeye hak
kazanan öğrencilere, daha önce alıp başarısız oldukları tüm dersler için,
ders sayısına bakılmaksızın iki azami süre sonu ek sınav hakkı verilir.
Azami süre sonu ek sınavından alınan not, o ders için başarı notu yerine
geçer. Azami süre sonu ek sınavlarında öğretim elemanı harf notunu kendisi
belirler.
(4) Azami süre sonu ek sınavları sonunda, mezuniyet
için kalan başarısız dersler, hiç alınmayan dersler ile devam koşulu yerine
getirilmeyen derslerin sayısının toplamını beşe indiremeyen öğrencilerin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(5) Azami süre sonu ek sınavları
sonunda mezuniyet için kalan ders sayısını, hiç almadıkları ve/veya alıpta derse devam koşulunu yerine getirmedikleri
dersler de dâhil olmak üzere, en fazla beş veya en az iki derse indirenlere
üç yarıyıl, ek sınavları almadan beş dersi kalan öğrencilere ise dört
yarıyıl ek süre tanınır. Verilen
ek süreler sonunda mezuniyet için birden fazla dersi kalan öğrencilerin
Üniversite ile ilişiği kesilir. Ek süre verilen öğrenciler, katkı payı/öğrenim
ücreti yükümlülüklerini yerine getirerek dönem kayıtlarını yaptırmak
zorundadırlar.
(6) Azami süre sonu ek sınavları sonunda, mezuniyet
için bir dersten başarısız olan öğrencilere, başarısız oldukları dersin
sınavlarına sınırsız girme hakkı tanınır.
(7) Azami öğrenim süresi sonunda kayıtlı oldukları
programdan gerekli bütün şartları sağladıkları halde mezun olabilmek için
2,00 genel ağırlıklı not ortalamasını sağlayamayan öğencilere,
genel not ortalamalarını yükseltmek için öğretim planında yeralan derslerin içerisinden diledikleri kadar dersten
sınırsız azami süre sonu ek sınav hakkı verilir. Ek sınavlardan alınan not
başarı notu yerine geçer.
(8) Sınırsız hak kullanma durumunda olan
öğrenciler, sınava girecekleri ders başına öğrenci katkı payını/öğrenim
ücretini ödemeye devam ederler. Ancak bu öğrenciler, sınav hakkı dışındaki
diğer öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Açılacak sınavlara üst üste
veya aralıklı toplam üç eğitim öğretim yılı hiç girmeyen öğrenci sınırsız
sınav hakkından vaz geçmiş sayılır.
(9) Zorunlu yabancı dil hazırlık sınıfı eğitimi
süresi azami iki yıldır. Bu süreler sonunda ara sınav veya yılsonu sınavı
yükümlülüklerini yerine getiremeyen öğrencilere üç yıl içinde
kullanacakları üç sınav hakkı verilir. Sınavdan başarılı olan öğrencilerin
kaydı yeniden yapılır ve öğrenimlerine kaldığı yerden devam ederler.
(10) Üniversiteden uzaklaştırma cezası alan
öğrencilerin ceza süreleri öğrenim süresinden sayılır.
Başarı
değerlendirmesi
MADDE 10
– (1) Bulundukları sınıf itibarı
ile ilk %10’a
giren öğrencilere ilişkin
usul ve esaslar Senato tarafından
belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Öğrenci Kayıt İşlemleri ve Dersler
Öğrenci
kayıt işlemleri
MADDE 11
– (1) ÖSYM (Ölçme, Seçme ve
Yerleştirme Merkezi) tarafından yerleştirilen öğrenciler ile özel yetenek
sınavı ile kabul edilen öğrencilerin kesin kayıtları Yükseköğretim Kurulu
(YÖK) ve Senato tarafından belirlenen ilkeler çerçevesinde yapılır. Kayıt
için istenen belgelerin e-Devlet üzerinden doğrulanması durumunda belge
istenmeksizin adayın kaydı yapılır. Ancak e-Devlet üzerinden
sorgulanamayan/doğrulanamayan belgelerin aslı veya Üniversite tarafından
onaylanan örneği kabul edilir.
(2) ÖSYM tarafından yayınlanan kılavuzda belirtilen
özel koşullarla öğrenci alan bölümlere kayıt yaptıracak öğrencilerin,
kılavuzun açıklamalar kısmında yer alan belgeleri teslim etmeleri halinde
kaydı yapılır.
(3) Yabancı uyruklu öğrencilerin giriş ve kayıt
işlemleri YÖK ve Senato kararları ile düzenlenir.
Kayıt
yenileme
MADDE 12
– (1) Her öğrenci, her yarıyıl
belirlenen katkı payı veya öğrenim ücretini ödemek ve ders seçimini yaparak
kaydını yenilemek zorundadır.
(2) Öğrenci katkı payı/öğrenim ücretleri, ilgili
kayıt dönemlerinde ödenir. Süresi içinde katkı payı veya öğrenim ücretini
ödemeyenler ve mazeretleri ilgili birim yönetim kurulunca kabul
edilmeyenler, o dönem için kayıt yaptıramaz ve öğrencilik haklarından
yararlanamaz. Kaydını süresi içerisinde yenileyemeyen öğrenci mazeretini
eğitim-öğretim döneminin ilk iki haftası içerisinde ilgili birime bildirmek
zorundadır. Bu süreler içerisinde yapılacak talepler ile ilgili karar
ilgili birim yönetim kurulunca verilir.
(3) Kayıt yenileme süresi her öğretim yarıyılı/yılı
başlangıcından önceki beş iş günüdür. Bu süre içinde ilgili birimlerin
belirlediği esaslar çerçevesinde kaydını yenilemeyen veya istenen bilgi ve
belgeleri tam olarak teslim etmeyen öğrenci, o yarıyılda/yılda derslere ve
sınavlara alınmaz.
Yatay
geçişler
MADDE 13
– (1) Üniversiteye bağlı
birimlere, Üniversitenin içinden veya dışından yapılacak yatay geçiş işlemleri,
24/4/2010 tarihli ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve
Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında Geçiş, Çift Anadal,
Yan Dal ile Kurumlar Arası Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin
Yönetmelik hükümlerine göre yürütülür. Yatay geçiş kontenjanları YÖK
tarafından belirlenir ve intibak işlemleri ilgili birim yönetim kurulu
kararıyla yapılır.
Dikey
geçişler
MADDE 14
– (1) Üniversiteye bağlı birimlere
yapılacak dikey geçiş işlemleri, 19/2/2002 tarihli
ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans
Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre yürütülür.
Değişim
programları ve özel öğrenci olarak ders alma
MADDE 15
– (1) Üniversitenin önlisans ve lisans programlarından birinde kayıtlı olan
öğrencinin, ulusal ve uluslararası öğrenci değişim programları kapsamında
veya özel öğrenci olarak aynı düzeyde başka bir yükseköğretim kurumundan
aldığı ders veya uygulamaların kredileri, ilgili birim yönetim kurulu
kararı ile kayıtlı olduğu diploma programındaki yükümlülüklerinin yerine
sayılabilir.
Çift
diplomaya yönelik uluslararası ortak programlar
MADDE 16
– (1) İkili anlaşmalar çerçevesinde
çift diplomaya yönelik uluslararası ortak programlar, 20/10/2014
tarihli ve 29151 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Celal Bayar Üniversitesi
Çift Diplomaya Yönelik Uluslararası Ortak Programlar Eğitim ve Öğretim
Yönetmeliğine göre yürütülür.
Çift anadal ve yan dal
MADDE 17
– (1) Üniversitede aynı akademik
birim içinde ya da farklı akademik birimler arasında yapılacak çift anadal ve yan dal uygulamalarına ilişkin usul ve
esaslar Senato tarafından belirlenir.
Eğitim-öğretim
programları
MADDE 18
– (1) Önlisans
ve lisans öğretimi süresince izlenecek eğitim-öğretim programları ve
programlardaki derslerin yarıyıllara dağılımı belirlenirken; YÖK tarafından
ilgili programın yer aldığı diploma düzeyi ve alan için Türkiye
Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesine göre belirlenen kredi aralığı ve
öğrencilerin çalışma saati göz önünde tutulur. İlgili
diploma programını bitiren öğrencinin kazanacağı bilgi, beceri ve
yetkinliklere o dersin katkısını ifade eden öğrenim kazanımları ile açıkça
belirlenmiş teorik veya uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler için
öngörülen diğer faaliyetler için gerekli çalışma saatleri de göz önünde
bulundurularak bölüm kurulunun önerisi, ilgili birim kurulunun kararı ve
Senatonun onayı ile kesinleşir.
Dersler
MADDE 19
– (1) Dersler; zorunlu dersler,
ortak zorunlu dersler, seçmeli dersler, ön koşullu dersler ve ön koşul
dersleri olarak gruplandırılır.
(2) Bir ön koşullu dersin alınabilmesi için, bu
dersin ön koşulu olan dersin başarılmış olması gerekir. Ön koşullu dersler
bölüm kurulu tarafından ilgili birim kuruluna önerilir ve Senatonun onayı
ile kesinleşir. Ön koşullu dersler eğitim-öğretim programında belirtilir.
(3) Öğretim programlarının yükü AKTS kredi sistemi
ile belirlenir.
(4) Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi, Türk Dili
ve Yabancı Dil dersleri bütün bölümlerde/programlarda zorunlu olarak
okutulur. Ayrıca, zorunlu olmamak koşuluyla beden eğitimi veya güzel sanat
dallarındaki derslerden birisi okutulur.
(5) İş güvenliği uzmanı olabilecek mezunları
yetiştiren fakültelerde iş sağlığı ve güvenliği zorunlu olarak okutulur. Bu
dersin esasları Senato tarafından belirlenir.
Ders alma
MADDE 20
– (1) Öğrenci, kayıt yenileme
süresi içinde, ders kayıtlarını elektronik ortamda yapar. Öğrenci, her
yarıyıl/yıl kaydolacağı derslerle ilgili danışmanının görüşünü alır. Ders
kayıtlarıyla ilgili nihai onaylama öğrenci tarafından yapılır.
(2) Öğrenci, yarıyılın/yılın ilk haftası içinde
kayıt olduğu dersten/derslerden kaydını sildirebilir veya yeni ders
ekleyebilir.
(3) Öğrencilerin her yarıyılda alabilecekleri ders
yükü toplamı, ara sınıf öğrencileri için en fazla 40 AKTS, son sınıf
öğrencileri için en fazla 45 AKTS’dir.
(4) Lisans öğrencileri, bulunduğu dönemden önceki
tüm derslerden başarılı ve genel ağırlıklı not ortalaması (GANO) en az 3,00
olması şartıyla, üçüncü yarıyıldan itibaren, üst yarıyıla ait ön koşulunu
sağladıkları dersler de dâhil, toplam 45 AKTS kredisi karşılığı ders
alabilirler.
(5) Dördüncü yarıyılın sonunda GANO’su
1,80’in altında kalan öğrenciler, başarısız öğrenci sayılırlar. Başarısız
öğrenciler; bir üst sınıftan ders alamazlar. Ancak, daha önce başarısız
oldukları dersleri, hiç almadıkları dersleri, istemeleri halinde başarılı
ve koşullu başarılı oldukları dersleri ders alma limitleri dahilinde tekrar alabilirler. Ders tekrarı ile dördüncü
yarıyıl GANO’larını 1,80’in üzerine çıkaran
öğrenciler, başarısız dersleri bulunsa dahi normal statüde öğrenimlerine
devam ederler. Başarısız öğrenci statüsünde geçen süreler, toplam öğretim
süresinden sayılır.
(6) Bir dersten başarısız olan veya dersi öğretim
programındaki yarıyılda/yılda alamayan öğrenciler, bu dersi verildiği ilk
dönemde almak zorundadır. İlgili bölüm/program kurulunun teklifi ve
fakülte/yüksekokul/meslek yüksekokulu kurulunun uygun gördüğü proje,
tasarım, uygulama, bitirme tezi gibi dersler bu kapsam dışındadır.
(7) Öğrenciler alamadıkları veya başarısız
oldukları, ancak sonradan programdan çıkarılan zorunlu ders/dersler yerine,
ilgili birim yönetim kurulunun onayı ile uygun görülen eşdeğer
ders/dersleri alır veya bu ders/derslerden muaf sayılır. Bu durumda
öğrencinin mezuniyeti için gerekli olan AKTS kredisinde meydana gelebilecek
eksiklik, fazladan alınacak seçmeli ders/dersler ile tamamlanır.
(8) Öğrenciler alıp başarısız oldukları seçmeli
ders/dersler yerine, aynı dersi veya bu dersin yerine sayılabilecek diğer
seçmeli ders/dersleri alır.
(9) Senato tarafından uygun görülmesi halinde,
birinci ve ikinci öğretim programlarındaki bazı dersler, sadece uzaktan
öğretim yoluyla da verilebilir. Uzaktan eğitime ilişkin esaslar Senato
tarafından belirlenir.
(10) Çift anadal ve yan
dal öğrencileri her yarıyıl toplam 45 AKTS ders alabilirler. Bu toplama; anadal, çift anadal ve yan
dal kapsamında alınan tüm dersler dâhildir.
(11) Devam zorunluluğu olan derslerin ders
programında çakışması durumunda; derslerin devamını vermek öğrencinin
sorumluluğundadır. Birinci öğretim öğrencileri çakışan derslerini istediği
takdirde birinci öğretimin diğer şubelerinden yoksa ikinci öğretimden,
ikinci öğretim öğrencileri de ders çakışması durumunda ikinci öğretimin
diğer şubelerinden yoksa birinci öğretimden alabilirler.
(12) Öğrenciler; alıp koşullu başarılı ya da
başarılı oldukları dersleri istedikleri takdirde tekrar alabilirler. Bu
ders ilgili dönemde alacakları ders saatinden sayılır ve aldıkları son not
öğrencinin başarı notu olarak değerlendirilir. Mezun aşamasına gelmiş fakat
mezuniyeti henüz ilgili birim yönetim kurulunca onaylanmamış öğrenciler GANO’larını artırmak amacıyla yaz okulundan ders
alabilirler. Öğrencilerin, bu taleplerini mezuniyet onayı yapılmadan önce
ilgili birime dilekçe ile bildirmeleri gerekir. Yaz okulunda alınan son not
öğrencinin başarı notu olarak değerlendirilir.
Dersten
çekilme
MADDE 21
– (1) Öğrenciler kayıt yaptırdıkları
derslerden aşağıda belirtilen şekilde çekilebilirler:
a) Dersten çekilme işlemi eğitim-öğretim dönemi
başından itibaren üç hafta içinde yapılabilir. Dersten çekilme işlemi
öğrenci tarafından sistem üzerinden yapılır. Öğrenci bir yarıyılda en fazla
bir dersten çekilebilir. İlk iki yarıyıl derslerinden dersten çekilme
işlemi yapılamaz.
b) Tekrarlanan veya daha önce çekilme işlemi
yapılmış derslerden, dersten çekilme işlemi yapılamaz. Öğrencinin çekildiği
dersler, transkriptinde (I) harfi ile gösterilir.
Bu dersler not ortalama hesabına katılmaz.
Ders
planı
MADDE 22
– (1) Her ders için, dersin
öğretim elemanı tarafından ders planı hazırlanır. İlgili bölüm kurulu
kararı ile onaylanan ders planı, kayıt yenileme döneminin başlamasından
önce öğrencilere ilan edilir.
(2) Ders planında; dersin amacı, teorik ve uygulama
kısımlarına ilişkin içeriği, haftalık günü ve saati, ders konu
başlıklarının haftalara göre dağılımı, derse ait kaynak ve araçlar, öğretim
teknik ve yöntemleri, öğrenme çıktıları, öğretim elemanları ve
yardımcılarına ait iletişim bilgileri ve dersin ölçme ve değerlendirme
araçları yer alır.
(3) Her dersten öğrencilerin sorumlu oldukları ara
sınav, ödev, uygulama ve diğer çalışmaların sayısı, bunların başarı notuna
katkı oranları ve final ve bütünleme sınavlarının başarı notuna katkısı;
öğretim elemanı tarafından belirtilir.
Danışman
görevlendirilmesi
MADDE 23
– (1) Fakülte, yüksekokul ve
meslek yüksekokullarında eğitim-öğretimin düzenli bir biçimde yürütülebilmesi
ve koordinasyonu için her öğrenciye bir danışman görevlendirilir.
(2) Danışmanın görevleri Senato tarafından
belirlenir.
Ders
muafiyeti ve intibaklar
MADDE 24
– (1) Öğrencilerin diğer
yükseköğretim kurumlarından aldıkları ve başarılı oldukları dersler, ilgili
yönetim kurulu kararı ile transfer edilebilir. Transfer işlemlerine ilişkin
esaslar Senato tarafından belirlenir.
(2) Başvurular kayıt olunan yarıyılın kayıt
yenileme süresi bitimine kadardır. Transfer başvuruları sadece bir defa
yapılır. Hazırlık sınıfına başlayacak öğrenciler, yatay geçişle gelenler
hariç, hazırlık eğitimini tamamladıktan sonra başvuru yapabilirler.
(3) İlgili birim yönetim kurulu aynı yarıyılın ders
ekleme-silme tarihi bitimine kadar transfer başvurularını karara bağlar.
Verilen kararlara itirazlar kararın ilanından itibaren beş iş günü içinde
ilgili birime yapılır.
(4) Transfer edilen derslerde Üniversitenin ilgili
biriminin eşdeğer derslerdeki AKTS kredisi esas alınır.
(5) Öğrencinin ders muafiyetine, ilgili bölüm
intibak komisyonunun görüşü dikkate alınarak ilgili birim yönetim kurulu
tarafından karar verilir.
(6) Öğrencinin muaf olduğu dersler dikkate
alınarak, ilgili bölüm intibak komisyonunun görüşü ve ilgili birim yönetim
kurulu kararı ile uygun yarıyıla intibakı yapılır. Bu durumdaki öğrenci
sadece intibakının yapıldığı dönem ve alt dönemdeki dersleri alır.
(7) Öğretim programlarında yapılan değişiklikler,
uyum esasları ile birlikte ilgili birimlerce hazırlanır ve Senato
tarafından onaylandıktan sonra ilgili birimdeki tüm öğrencilere uygulanır.
(8) Her eğitim-öğretim yılının başında, Senatoca
belirlenen derslerden muafiyet sınavı açılır. Muafiyet sınavı açılan
derslerden 65 veya üstü not alan öğrenciler muaf sayılırlar. Muafiyet
sınavı sonucunda alınan sayısal notun harf notu karşılığı Senato tarafından
belirlenir. Belirlenen harf notu öğrencinin başarı notu olarak transkriptine yansıtılır ve not ortalamasına katılır.
Muafiyet sınavı sonucunda muaf olunan dersleri, öğrenciler not yükseltmek
amacıyla isterlerse tekrar alabilirler.
Stajlar
MADDE 25
– (1) Üniversiteye bağlı
birimlerde staj uygulamaları, ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak,
ilgili birim kurullarının önerisi üzerine Senato tarafından belirlenen
esaslara göre yürütülür.
Devam
zorunluluğu
MADDE 26
– (1) Öğrenci, ilk kez aldığı veya
devamsızlığı nedeniyle tekrarlayacağı teorik derslerin en az %70’ine,
teorik ders dışındaki her türlü uygulama çalışmasının %80’ine devam etmek
zorundadır. Devam zorunluluğunu yerine getirmeyen öğrenciler final veya
bütünleme sınavlarına alınmazlar. Öğretim elemanı öğrencinin devam durumunu
en geç final sınavından önce açıklar.
(2) Öğrencilerin alacakları sağlık raporları, derse
devam sürelerinin hesabında dikkate alınmaz. Öğrenci rapor süresince
devamsız sayılır.
(3) Öğrenciler devamsız (DZ) derecesi alarak
başarısız oldukları derslere birinci fıkrada belirtilen şartlara göre devam
etmek zorundadırlar.
(4) Daha önceki dönemlerde alınarak koşullu
başarılı ya da başarılı olunan dersin, not yükseltmek amacıyla tekrar
alınması durumunda devam şartı aranmaz.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sınavlar ve Not Değerlendirmeleri
Sınavlar
ve değerlendirme
MADDE 27
– (1) Sınavlar; ara sınav, final
sınavı, bütünleme sınavı, mazeret sınavı, ek sınav ve azami süre sonu ek
sınavından oluşur.
(2) Sınavlar; yazılı, sözlü, hem yazılı hem sözlü
veya uygulamalı olarak yapılabilir.
(3) Her ders için en az bir ara sınav yapılır. Ara
sınav tarihleri, ilgili yönetim kurulu tarafından her yarıyılın ilk ayı
içinde belirlenir ve ilan edilir. Ara sınavlar dışında kısa sınavlar,
projeler ve öğretim elemanının uygun gördüğü diğer faaliyetler yapılabilir.
Bu faaliyetlerin sayısı ve başarı notuna katkısı öğretim elemanı tarafından
ders planında belirtilir. Final veya bütünleme sınavlarının başarı notuna
katkısı en az %40 en fazla %60 olacak şekilde belirlenir. Uzaktan eğitim
programlarında final veya bütünleme sınavının başarı notuna katkısı en
fazla %80 olacak şekilde belirlenir.
(4) İlgili birim yönetim kurulu tarafından kabul
edilen haklı ve geçerli bir mazereti olmadan herhangi bir ara sınava ya da
faaliyete katılmamış olan öğrenci, o ara sınavdan veya faaliyetten sıfır
(0) not almış sayılır.
(5) İlgili birim yönetim kurulunun kabul edeceği
haklı ve geçerli mazeretleri olan öğrencilere, giremediği ara sınavlar için
mazeret sınavı hakkı verilir. Mazeretleri kabul edilen öğrencilerin mazeret
süreleri içerisinde girdikleri sınavları iptal edilir.
(6) Sınav sonuçları, sınavın yapıldığı tarihten
itibaren bir hafta içinde ilan edilir.
(7) Dersin veya uygulanan eğitim-öğretimin
özellikleri nedeniyle ara sınav ve/veya final ve bütünleme sınavı
yapılmayacak dersler ilgili bölüm kurulu tarafından kararlaştırılır. Ders
başarı notu, öğrencinin dönem içi çalışmaları göz önünde tutularak verilir.
(8) Her türlü sınav evrakı, öğretim elemanı
tarafından ilgili dönem sonunda tutanak ile ilgili birime teslim edilir ve
beş yıl süre ile saklanır.
(9) Final sınavına girme şartını yerine getiren
ancak final sınavına girmeyen öğrenciler ile final sınavı sonucunda
başarılı ya da koşullu başarılı olduğu halde not yükseltmek amacıyla
bütünleme sınavına girecek öğrencilerin bütünleme notları esas alınarak
geçme notları hesaplanır.
(10) Final, bütünleme, mazeret, ek sınav ve azami
süre sonu ek sınavı için mazeret sınav hakkı verilmez.
(11) Sınav esnasında ya da sınav kağıdının
incelenmesi sırasında, kopya çektiği, kopya çektirdiği, kopya çekilmesine
yardım ettiği veya kopyaya teşebbüs ettiği tespit edilen öğrenci hakkında
tutanak düzenlenir ve sınav notu 0 (sıfır) olarak sisteme girilir. Hakkında
tutanak düzenlenen öğrenciye 18/8/2012 tarihli ve
28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre işlem yapılır.
Başarı
notu değerlendirmeleri
MADDE 28
– (1) Lisans ve önlisans eğitim-öğretiminde, öğrencinin bir dersteki
başarısı bağıl değerlendirme yöntemi ile belirlenir. Bu değerlendirme,
öğrencinin yarıyıl içi çalışmalarında gösterdiği başarı ve final veya
bütünleme sınavında aldığı not birlikte değerlendirilerek ve sınıfın genel
başarı düzeyi göz önünde bulundurularak yapılır. Bağıl değerlendirme, dersi
veren öğretim elemanı tarafından, notların dağılımı ve sınıf ortalaması göz
önünde bulundurularak yapılır. Bağıl değerlendirme sisteminin esasları
Senato tarafından ayrıca belirlenir.
(2) Başarı notlarının ifade ettikleri başarı
dereceleri, katsayıları, tanımları ile bu notlara ilişkin esaslar şunlardır:
a) Başarı değerlendirmesi aşağıdaki tabloya göre
yapılır:
Başarı
değerlendirmesi Harfli başarı notu Başarı katsayısı
Pekiyi AA 4,00
İyi‐Pekiyi BA 3,50
İyi BB 3,00
Orta‐İyi CB 2,50
Orta CC 2,00
Orta‐Geçer DC 1,50
Geçer DD 1,00
Başarısız FD 0,50
Başarısız FF 0,00
b) Ayrıca;
1) Devam ediyor: DE,
2) Eksik: E,
3) Geçti: G,
4) Kaldı: K,
5) Muaf: M,
6) Devamsız: DZ,
7) Dersten çekilme: I,
harf notu ile ifade edilir.
c) Kayıt yenileme sürecinde, öğrencilerin kaydolduğu
dersler ilk değer olarak doğrudan DE notu ile ifade edilir. Dersin öğretim
elemanı tarafından harfli başarı notu verilinceye kadar yarıyıl/yıl
içerisinde DE notu geçerli olur. DE notu, bu aşamada toplam kredi ve GANO
hesabına katılmaz.
ç) E notu; proje, bitirme çalışması, yönlendirilmiş
çalışma ve benzeri çalışmalarda, hastalık veya geçerli başka bir nedenle
yarıyıl içinde başarılı olduğu halde, ders için gerekli koşulları
tamamlayamayan öğrencilere verilir. Öğrenci herhangi bir dersten E notu aldığı
takdirde; bu öğrenci onbeş gün içinde eksiklerini
tamamlayarak bir not alır. Aksi halde E notu re’sen
FF veya K notuna dönüştürülür.
d) G notu, ortalamaya katılmayan derslerden
başarılı olan öğrencilere verilir.
e) M notu, öğrencilerin daha önce
muaf oldukları ve ortalamaya katılmayan dersleri ile ilgili birim yönetim kurulu
tarafından programdan kaldırılan derslerden muaf edilen öğrenciler ve
engellilik durumu ve derecesi sağlık raporu ile belgelendirilmiş olan ve bu
engelinin ilgili dersin başarı ile yürütülmesinde sorun oluşturacağı ilgili
birim yönetim kurulu tarafından kabul edilen öğrenciler için verilir.
f) K notu, ortalamaya katılmayan derslerden
başarısız olan öğrencilere verilir.
g) DE, E, G, M ve K notları not ortalaması
hesaplarında dikkate alınmaz. DZ notu, derse devam yükümlülüklerini yerine
getirmeyen öğrencilere verilir. DZ, not ortalaması hesabında FF notu gibi
işlem görür.
ğ) AA, BA, BB, CB, CC, G ve M başarılı harf
notlarıdır.
h) DC ve DD koşullu başarılı harf notlarıdır. GANO’
su en az 2,00 olan öğrenciler DC ve DD notu aldıkları derslerden de
başarılı sayılır. Başarısız dersi olmayan, fakat GANO’su
2,00’ın altında olan öğrenciler, mezun olabilmek için öncelikle DC ve DD
olan derslerini yeniden alarak GANO’larını
2,00’ın üzerine çıkarmak zorundadır.
ı) FD, FF, DZ ve K başarısız harf notlarıdır.
i) I notu not ortalaması hesabına katılmaz.
Sınav
notlarına itiraz
MADDE 29
– (1) İlan edilen sınav notları
ile ilgili itirazlar, sınav sonucunun ilanını izleyen beş iş günü içinde
öğrencinin veya öğretim elemanının yazılı başvurusu üzerine, ilgili birim
yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.
Not
ortalaması
MADDE 30
– (1) Öğrencinin başarı durumu,
yarıyıl sonu ağırlıklı not ortalaması (YANO) ve GANO hesaplanarak
belirlenir. Hesaplamalarda AKTS kredileri dikkate alınır.
(2) YANO; o yarıyılda öğrencinin bütün derslerden
aldığı toplam kredi tutarının, alınan derslerin kredi değeri toplamına
bölünmesiyle bulunur. Elde edilen ortalamalarda, virgülden sonraki üçüncü
hane beşten küçükse sıfıra; beş veya beşten büyükse, virgülden sonraki
ikinci haneyi bir artıracak şekilde yuvarlanarak, virgülden sonraki iki
hane esas alınır.
(3) GANO, öğrencinin o ana kadar bütün derslerden
aldığı toplam kredi tutarının, alınan derslerin kredi değeri toplamına bölünmesiyle
bulunur. GANO’ya, tekrar edilen derslerden alınan
en son not katılır.
Ek
sınavlar
MADDE 31
– (1) Bir öğrenci herhangi bir
yarıyıl sonunda mezun olabilmek için devamını sağlayıp başarısız olduğu en
fazla üç dersi kalması durumunda bu öğrenciye bu dersler için ek sınav
hakkı verilir.
(2) Son dönemde FF veya FD almadıkları halde GANO’su 2,00’ın altına düşen öğrencilere, DD, DC veya
CC notu aldıkları en çok üç dersten yukarıdaki şartlara göre ek sınav hakkı
verilir.
(3) Ek sınavlardan alınan notlar o ders için başarı
notu yerine geçer.
(4) Öğrenci ek sınav haklarından her güz ve bahar
yarıyılları sonunda yararlanır. Ek sınavlardan başarısız olduğu dersleri
tekrar alabilir.
İş yeri
uygulama eğitimi
MADDE 32
– (1) İş yeri uygulama eğitiminin
yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar Senato tarafından belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Mazeretler
MADDE 33
– (1) Aşağıda belirtilen haklı ve
geçerli mazeretlerinin ilgili birim yönetim kurulunca kabul edilmiş olması
koşuluyla söz konusu öğrenciler için mazeret sınavları açılır:
a) Öğrencinin, sağlık kuruluşları tarafından
verilen sağlık raporuyla belgelenen sağlıkla ilgili mazeretinin olması.
b) Mahallin en büyük mülki amirince verilecek bir
belge ile belgelenmiş olması koşuluyla doğal afetlere maruz kalması.
c) Yakınının vefat etmesi ve bunu belgelendirmesi.
ç) İlgili birim yönetim kurulunun uygun gördüğü
diğer durumların ortaya çıkması.
(2) Mazeretin kabulü için, geçerli mazeretlerin
belgelerinin mazeretin sona ermesinden itibaren en geç beş iş günü içinde
ilgili dekanlığa ya da yüksekokul müdürlüğüne sunulması gerekir. Bu süre
dışında yapılan başvurular dikkate alınmaz.
(3) Türkiye’yi veya Üniversiteyi temsil etmek üzere
ilgili yönetim kurulu kararı ile görevlendirilerek sportif, kültürel ve
bilimsel etkinliklere ve bunların hazırlık çalışmalarına katılan
öğrencilere görevli oldukları sürede giremedikleri sınavlar için görev
dönüşü sınav hakkı verilir.
Öğrenime
ara verme izni
MADDE 34
– (1) Öğrenciler, belgeleyecekleri
önemli ve haklı nedenlerinin bulunması veya eğitim-öğretimlerine katkıda
bulunacak yurt dışı burs, staj ve araştırma imkânları doğması halinde,
eğitim-öğretimin başlamasından itibaren en geç üç hafta içinde başvuru
yaparak, ilgili birim yönetim kurulu kararı ile öğrenimlerine ara verebilirler.
(2) Öğrenime ara verme izni en az bir, en çok iki
yarıyıl için verilebilir. Toplam öğrenime ara verme izni azami öğrenim
süresinin yarısını geçemez. Bu süreler azami öğrenim süresinden sayılmaz.
Bu şekilde izin alan öğrenciler derslere devam edemez ve öğrencilik
haklarından yararlanamazlar.
(3) Askerlik hizmetini ifa eden/edecek öğrenciler,
kendi birimlerine başvurmaları halinde askerlik süresi boyunca öğrenime ara
vermiş sayılırlar.
(4) Zorunlu yabancı dil hazırlık sınıfında
eğitimine devam eden öğrencilerin öğrenime ara verme izni en az bir eğitim
öğretim yılı için verilebilir. Bu öğrencilerin bir yarıyıl öğrenime ara
verme izin talepleri dikkate alınmaz.
Disiplin
işleri
MADDE 35
– (1) Öğrencilerin disiplin iş ve
işlemleri, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine
göre yürütülür.
Mezuniyet
ve diploma
MADDE 36
– (1) Kayıtlı olduğu programdaki
almakla yükümlü olduğu bütün ders ve çalışmalardan başarılı olan ve lisans
düzeyinde 240 AKTS, ön lisans düzeyinde 120 AKTS kredisini tamamlayan ve GANO'su en az 2,00 olan öğrenciler diploma almaya hak
kazanırlar.
(2) Bir öğrenciye, kayıtlı olduğu lisans
programının ilk dört yarıyılında almak zorunda olduğu dersleri başarı ile
tamamlaması, ilk iki yıl GANO’sunun en az 2,00 olması
ve devam ettiği lisans programından kaydını sildirmesi koşullarıyla ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde ön lisans diploması verilebilir.
(3) Disiplin cezası almamış ve GANO’su
3,00-3,50 arasında olan öğrenciler onur, 3,51 veya daha yukarı olan öğrenciler
yüksek onur listesine geçerek mezun olurlar ve bu öğrencilere ilgili birim
tarafından onur belgesi verilir.
(4) Diploma düzenleninceye kadar öğrencilere geçici
mezuniyet belgesi verilir. Geçici mezuniyet belgesi veya diplomadaki
mezuniyet tarihi, ilgili birim yönetim kurulunun toplanma tarihidir.
(5) Diploma ve diploma eklerinin düzenlenmesi ile
ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
(6) Diploma, mezunun kendisine, kanuni temsilcisine
ya da noterden vekâlet verdiği vekiline verilir.
(7) Bu Yönetmelik hükümlerine göre mezuniyet
şartlarını üst dönemden ders alma ve yaz okulunda kredi tamamlama şeklinde
sağlayan öğrenciler, daha kısa sürede de mezun olabilirler.
Kayıt
silme ve ilişik kesme
MADDE 37
– (1) Aşağıdaki hallerde,
öğrencinin kaydı ilgili yönetim kurulu kararı ile silinerek birimiyle ilişiği
kesilir:
a) Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin
Yönetmeliği hükümlerine göre üniversiteden çıkarma cezası alması.
b) Öğrencinin kendi isteği ile kaydını sildirmek
için başvurması.
(2) Öğrencinin, ilgili birim yönetim kurulunca
karar verilmesi ve YÖK onayı ile dört yıl üst üste katkı payı veya öğrenim
ücretinin ödenmemesi ile kayıt yenilenmemesi nedeniyle ilişiği kesilir.
(3) Öğrencinin yükseköğretim kurumlarında aynı anda
örgün iki önlisans veya lisans programında
kayıtlı olduğunun tespit edilmesi veya başka bir yükseköğretim kurumuna
kayıt yaptırmak istemesi durumunda kaydı silinir.
Engellilik
durumu
MADDE 38
– (1) Engellilik durumu ve
derecesi sağlık raporu ile belgelendirilmiş olan öğrencinin, herhangi bir
dersin gereklerini yerine getirmekte güçlük çekmesi durumunda, danışmanının
ve ders veren öğretim elemanının onayıyla söz konusu güçlüklerin
giderilmesine ilişkin değişiklikler, uyarlamalar ve düzenlemeler yapılarak
öğrencinin dersi alması sağlanır. Öğrencinin dersin gereklerini yapılan
uyarlamalara rağmen yerine getirememesi halinde, ilgili birim yönetim
kurulu kararı ile varsa, o derse eşdeğer olan bir başka ders alır, eşdeğer
ders yoksa M notu verilir.
(2) Engelli öğrencinin performansının en iyi
şekilde değerlendirilebilmesi için, dersi veren öğretim elemanının onayı
ile sınav yeri, süresi, biçimi değiştirilip öğrenciye uygun hale getirilir.
Sınavda kullanılacak özel alfabe, bilgisayar, büyüteç gibi ek gereçler,
okumaya ve yazmaya yardımcı kişi veya araçlar sağlanır.
Tebligat
ve adres bildirme
MADDE 39
– (1) Her türlü tebligat, 11/2/1959 tarihli ve 7201 sayılı Tebligat Kanunu
hükümlerine göre yapılır.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 40
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; 2547 sayılı Kanun hükümleri ile Yükseköğretim Kurulu,
Üniversitelerarası Kurul, Senato ve ilgili birim yönetim kurulu kararları
uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 41
– (1) 2/8/2015
tarihli ve 29433 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Celal Bayar Üniversitesi
Önlisans ve Lisans Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Öğrenim
süreleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 2547 sayılı Kanunun
geçici 67 nci maddesi hükümlerine göre, 2014-2015
eğitim-öğretim yılı itibarı ile öğrenimine devam eden tüm öğrencilerin
azami öğrenim sürelerinin hesaplanmasında, daha önceki öğrenim süreleri
dikkate alınmaz.
Yürürlük
MADDE 42
– (1) Bu Yönetmelik 2018-2019
eğitim-öğretim yılı başında yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 43
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Manisa Celal Bayar Üniversitesi Rektörü yürütür.
|