Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığından:
ENDÜSTRİ BÖLGELERİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, endüstri bölgelerinin
kurulması, yönetimi ve işletilmesine ilişkin usul ve esasları
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Endüstri Bölgeleri Koordinasyon
Kurulu ve yönetici
şirketin teşkili, görevleri ve çalışmaları, endüstri bölgelerinin yer
seçimi, kamulaştırılması, ihalesi, altyapı ve üstyapısı için gerekli etüt,
plan ve projelerin yaptırılması, onaylanması veya vize edilmesi, ilgili
ruhsat ve izinlerin verilmesi, inşaat işlerinin yapılması, tahsis edilen
ödeneklerin harcanması, yatırım izninin verilmesi, münferit yatırım yeri ve
özel endüstri bölgelerinin kurulması, yönetilmesi ve faaliyete geçmesine
ilişkin usul ve esaslar ile 9/1/2002 tarihli ve 4737 sayılı Endüstri Bölgeleri
Kanununun uygulanmasına ilişkin diğer hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 9/1/2002
tarihli ve 4737 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanununun 5 inci maddesi ile
3/6/2011 tarihli ve 635 sayılı Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 ve 9 uncu
maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) Altyapı: Yol, atık su, yağmur suyu, içme ve
kullanma suyu hatları, kanalizasyon, YG-AG elektrik şebekesi, enerji nakil
ve doğal gaz hatları, zemin iyileştirme, peyzaj, drenaj, istinat ve ihata
duvarı, köprü, gölet, arıtma tesisi, sondaj, isale ve terfi hatları, su
depoları, haberleşme hatları, boru iletim hattı, dekopaj,
tünel, viyadük, demiryolu hemzemin geçidi,
demiryolu hattı, liman, deniz dolgusu, iskele, rıhtım, su sondaj kuyusu,
imalat, ihzarat, nakliye, yıkma, güçlendirme,
montaj ve benzeri işleri,
b) Bakanlık: Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığını,
c) ÇED: Çevresel etki değerlendirmesini,
ç) Bölge: Ülke ekonomisini uluslararası rekabet
edebilir bir yapıya kavuşturmak, teknoloji transferini sağlamak, üretim ve
istihdamı artırmak, yabancı sermaye girişini hızlandırmak ve özellikle
üretim maliyetleri açısından büyük ölçekli yatırımlar için uygun sanayi
alanları oluşturmak üzere Kanun uyarınca kurulacak endüstri bölgelerini,
d) Kurul: Endüstri Bölgeleri Koordinasyon Kurulunu,
e) Eşik analizi: Endüstri bölgesi kurulabilecek
alanların belirlenmesi amacıyla çeşitli kamu ve özel kurum ve kuruluşların
mevcut/inşaat/proje safhasındaki bilgilerinin ve/veya yatırımlarının
1/100.000 veya 1/25.000 ölçekli topoğrafik harita
üzerine işaretlenmesi ile yapılan analizi,
f) Fizibilite raporu: Şekli Bakanlık tarafından
belirlenen ve talep edilen alanın konumu, kadastral
durumu ve diğer fiziki özellikleri ile bölgede yer alacak sektör ve
faaliyetlere ilişkin bilgileri içeren raporu,
g) Genel Müdürlük: Sanayi Bölgeleri Genel
Müdürlüğünü,
ğ) İhtisas endüstri bölgesi: Kalkınma planlarında
belirtilen ileri teknoloji sektörlerinden birini kullanan ve araştırma
geliştirmeye imkan tanıyan bilişim teknolojisi,
tıp teknolojisi ve tarımsal endüstri gibi aynı alanlarda faaliyet gösteren
bölgeyi,
h) Kanun: 4737 sayılı Endüstri Bölgeleri Kanununu,
ı) Katılım payı: Yönetici şirketi tarafından
bölgenin yönetilmesi ve işletilmesi için gereken harcamaları karşılamak
üzere bölgede faaliyette bulunan yatırımcılardan alınacak bedeli,
i) Münferit yatırım yeri: Yerli ve/veya yabancı
yatırımcılar tarafından talep edilmesi durumunda, kalkınma planlarında
belirtilen öncelikli sektörler içerisinde yer alan ya da yüksek veya orta
yüksek teknoloji kapsamına giren ve belli kriterleri
karşılayan yatırımlar için tahsis edilebilecek alanı,
j) Önerilen alanlar: Yer seçimi etüdü sonucunda
endüstri bölgesi alanı olarak Bakanlık tarafından Endüstri Bölgeleri
Koordinasyon Kuruluna önerilen alanları,
k) Özel endüstri bölgesi: Önerilen alanın en az
%51’inin mülkiyetine ve/veya varsa süreleri ile sınırlı olmak kaydıyla
irtifak hakkına veya kullanma iznine sahip gerçek ya da tüzel kişilerin
başvurusu üzerine ilan edilebilecek endüstri bölgesini,
l) Özet değerlendirme raporu: Fizibilite raporu ile
yer seçimi etüt raporu bilgilerinin özetlendiği ve Bakanlıkça Kurula
sunulan raporu,
m) Sabit yatırım tutarı: Yatırım
için gerekli; arsa bedeli, etüt, proje giderleri, arazi düzenlenmesi ve
hazırlık yapıları, bina inşaat giderleri, ana fabrika makine ve teçhizat
giderleri, yardımcı işletmeler makine ve teçhizat giderleri, ithalat ve
gümrükleme giderleri, taşıma ve sigorta giderleri, montaj giderleri, taşıt
araçları, işletmeye alma giderleri, genel giderler ve diğer giderlerin
toplam tutarını,
n) Sağlık koruma bandı: 24/4/1930
tarihli ve 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanunu gereği, endüstri bölgesi
sınırları içinde bırakılması gereken yapılaşmaya kapalı alanı,
o) Yatırımcı: Endüstri bölgesinde faaliyet
göstermeyi planlayan gerçek ya da tüzel kişiyi,
ö) Yatırımcı başvuru formu: Şekli Bakanlık
tarafından belirlenen ve ilan edilmiş bir endüstri bölgesinde yatırım
yapmak isteyen yatırımcılar tarafından doldurulması gereken formu,
p) Yer seçimi etüt raporu: Endüstri bölgesi
kurulabilecek nitelikleri taşıyan alanların tespiti için yapılan yer seçimi
etüdü sonucu Bakanlıkça hazırlanan raporu,
r) Yerleşim ve Yapılaşma Talimatnamesi: Endüstri
bölgesi olarak ilan edilen alan içinde yapılacak imar planı çalışmalarında
kullanılacak emsal, yapı çekme mesafesi, yükseklik, parsel düzeni, cephe
genişliği, parsel derinliği gibi yapılaşma koşullarını standart olarak
belirleyen Bakanlıkça çıkarılacak talimatnameyi,
s) YG-AG: Yüksek gerilim, alçak gerilimi,
ş) Yönetici şirket: Kanuna uygun ve anonim şirket
olarak kurulan, münferit yatırım yeri ve özel endüstri bölgeleri dışındaki
endüstri bölgelerinin yönetimi ve işletilmesinden sorumlu şirketi,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Başvuru, Yer Seçimi, İlan ve Ödenek Temini
Başvuru
MADDE 5 – (1) Bakanlık, kurum ve kuruluşların veya yönetici
şirketin başvurusuna istinaden veya resen yer seçimi etüdü yapmak suretiyle
endüstri bölgelerinin kurulması önerisinde bulunabilir.
(2) Endüstri bölgesi kurulması talebinde bulunan
kurum ve kuruluşlar veya yönetici şirket; talepleriyle ilgili fizibilite
raporunu hazırlayarak Bakanlığa başvurur.
(3) Sunulan fizibilite raporunun Bakanlıkça
incelenmesinin ardından uygun görülmesi durumunda Bakanlıkça yer seçimi
etüdü yapılır. Söz konusu fizibilite raporunun uygun bulunmaması durumunda
ise başvurunun uygun bulunmadığı başvuru sahibine bildirilir.
(4) Bakanlıkça resen yapılan çalışmalarda söz
konusu fizibilite raporu Bakanlıkça hazırlanır ya da hazırlattırılır.
Fizibilite raporu sonucunda Bakanlıkça endüstri bölgesi kurulması kararının
verilmesi durumunda yer seçimi etüdü yapılır.
(5) Münferit yatırım yerine ilişkin hükümler
Dokuzuncu Bölümde, özel endüstri bölgesine ilişkin hükümler On Birinci
Bölümde düzenlenmiştir.
Yer
seçimi etüdü
MADDE 6 – (1) Başvurunun uygun bulunması durumunda yer
seçimi etüt çalışmalarına başlanır.
(2) Etüdü yapılacak alanlar hakkında görüş, bilgi,
belge ve haritalar; ilgili kurum ve kuruluşlardan Bakanlıkça talep edilir.
(3) Otuz gün içinde nihai kurum görüşlerinin
Bakanlığa bildirilmesi zorunludur. Bu süre içerisinde görüşünü bildirmeyen
kurumların görüşü Bakanlık tarafından olumlu kabul edilir.
(4) İhtiyaç duyulan görüş, bilgi, belge ve
haritaların temin edilmesinin ardından Bakanlık tarafından mahallinde yer
seçimi etüdü yapılarak talebin ihtiyaçlarını karşılayabilecek büyüklükte
alanlar tespit edilir.
(5) Tespit edilen alanlara ilişkin olarak uygun
ölçekte eşik analizi haritası ile yer seçimi etüt raporu hazırlanır.
Görüşü
talep edilen kurum ve kuruluşlar
MADDE 7 – (1) Yer seçimi sürecinde Bakanlık tarafından Çevre
ve Şehircilik, Ekonomi, Enerji ve Tabii Kaynaklar, Gıda, Tarım ve
Hayvancılık, Kültür ve Turizm, Maliye, Milli Savunma, Orman ve Su İşleri,
Sağlık, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlıkları ile il özel
idaresi veya yatırım izleme ve koordinasyon başkanlığının; tespit edilen
alanların belediye sınırları içerisinde olması halinde ise ilgili
belediyenin/büyükşehir belediyesinin görüşleri alınır.
(2) Gerekli görülmesi halinde Bakanlık tarafından
diğer kurum ve kuruluşların da görüşleri alınabilir.
Eşik
analizi haritası ve yer seçimi etüt raporunun hazırlanması
MADDE 8 – (1) 6 ncı maddeye
dayanılarak ihtiyacı karşılayabilecek büyüklükte tespit edilen alanlar için
7 nci madde çerçevesinde temin edilen bilgiler
işlenerek uygun ölçekte eşik analizi haritası ve bahse konu alanlara ilişkin
aşağıdaki başlıkları içerecek şekilde yer seçimi etüt raporu hazırlanır:
a) Mevkii,
b) Şehir merkezine uzaklığı ve hangi yönde kaldığı,
c) Çevresinde bulunan diğer yerleşim merkezlerinin
(köy, kasaba) neler olduğu, uzaklıkları ve hangi yönde kaldığı,
ç) Büyüklüğü,
d) Mülkiyet ve kadastro durumu ve tahmini arazi
maliyeti,
e) Karayolu, demiryolu, havayolu, denizyolu ulaşım
altyapısına göre durumu,
f) İhtiyaç duyulabilecek tahmini içme ve kullanma
suyu ile elektrik gücü, doğal gaz temin kaynakları,
g) Tahmini atıksu ve katı
atık miktarı, bertarafına ilişkin alıcı ortam
varlığı,
ğ) Tarım arazilerinin sınıfları, mevcut arazi
kullanım durumu, çevresindeki alanların mevcut ve planlama durumu,
h) İdari, imar ve mücavir alan sınırlarına göre
konumu,
ı) Varsa çevre düzeni planına göre kullanım
fonksiyonu,
i) Eğimi ve yönü, heyelana maruz kalma durumu,
j) Bulunduğu deprem kuşağı,
k) Hakim rüzgar yönü
itibarıyla yakınındaki yerleşim merkezlerine etkisi,
l) Genişleme olanağının bulunup bulunmadığı,
çevresinde konut ve yan sanayi, diğer ihtiyaç duyulabilecek destek ve
hizmet birimlerinin yerleşimine uygun alan bulunup bulunmadığı,
m) Özel çevre koruma bölgeleri, sit alanları, milli
parklar, tabiat parkları, tabiatı koruma alanları ve tabiat anıtları, yaban
hayatı koruma ve geliştirme sahaları, sulak alanlar, doğal anıtlar gibi
koruma alanları ile uluslararası sözleşmeler gereği korunması gereken
alanlara göre konumu,
n) Drenaj durumu,
o) Taşkına maruz kalma durumu,
ö) Yeraltı ve yüzeysel içme ve kullanma suyu
kaynaklarına ve havzalara göre konumu,
p) Maden varlığı ve mevcut maden işletmelerinin
durumu.
Tespit
edilen alanların Kurula önerilmesi
MADDE 9 – (1) Özet değerlendirme raporu Bakanlık tarafından
hazırlanarak Kurula gönderilir ve Kurul üyeleri tarafından, önerilen
alanlara ilişkin gerekli inceleme yapılır.
Bölge
ilanı
MADDE 10
– (1) Önerilen alanlar, Kurul
tarafından uygun görülmesi halinde Bakan onayıyla Bakanlar Kuruluna sunulur
ve endüstri bölgesi ilanına ilişkin Bakanlar Kurulu Kararının Resmî
Gazete’de yayımlanması ile endüstri bölgesi alanı kesinleşir. Bölge
sınırları dışında kalan ancak trafo, yol bağlantısı gibi altyapı için
gerekli olan araziler de Bakanlar Kurulu Kararına istinaden endüstri
bölgesi alanına dahil edilebilir.
(2) Endüstri bölgesi olarak ilan edilen alanlar
yatırım için gerekli olan sosyal, idari, lojistik, ticari vb. faaliyetler
haricinde hiçbir şekilde başka amaçlarla kullanılamaz.
(3) Kurum ve kuruluşlardan gelen Bölge kurulmasına
yönelik başvurularda başvuru sahibi tarafından, Bakanlıkça resen yapılan
çalışmalarda ise Bölgenin kurulacağı il sınırları içindeki varsa sanayi
odası, yoksa ticaret ve sanayi odası tarafından Kurul kararının Bakanlar
Kuruluna sunulmasından önce yönetici şirketin kurulmuş olması zorunludur.
Önerilen
alanların Kurul tarafından uygun görülmemesi
MADDE 11
– (1) Kurul yaptığı
değerlendirmeler sonucunda önerilen alanlarda Bölge kurulmasını uygun
bulmayabilir. Bu durum, gerekçeli Kurul kararı ile birlikte başvuru
sahibine bildirilir.
Ödenek
temini
MADDE 12
– (1) Bir alanın endüstri bölgesi
ilan edilmesinin ardından, Bakanlar Kurulu kararına istinaden Yılı Programı
ile Yılı Programının Uygulanması, Koordinasyonu ve İzlenmesine Dair Karar
çerçevesinde Bakanlık yatırım programına ödenek tahsis edilir. Endüstri
bölgelerinin kurulması için gerekli kamulaştırma bedeli, altyapı ile ilgili
giderler ve 47 nci maddede sayılan kalemlerle
ilgili harcamalar Bakanlık bütçesine bu amaçla konulacak ödenekten
karşılanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kamulaştırma ve İhale
Kamulaştırma
MADDE 13
– (1) Bölgeler içinde kalan özel
mülkiyete ait taşınmazlar kamulaştırılır. Kamulaştırma işlemleri Bakanlık
tarafından yapılır ya da yaptırılır. Kamulaştırılan taşınmazlar Hazine
adına tescil edilir. Gerekli hallerde, 4/11/1983
tarihli ve 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 27 nci
maddesi hükümlerine göre acele kamulaştırma yapılabilir.
(2) Bölge içinde kalan ve mülkiyeti Hazineye ait
olan taşınmazlar ile devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan yerler
Kanunun amacına uygun olarak kullanılmak üzere Maliye Bakanlığınca endüstri
bölgesi olarak tahsis edilir. Ayrıca Bölge sınırları dışında kalan ancak
trafo, yol bağlantısı gibi altyapı için gerekli olan araziler de kamulaştırılarak
Hazine adına tescil edilir.
(3) Bölge içinde kalan ve
mülkiyeti Hazineye ait olan taşınmazlar ile bedeli Bakanlık bütçesinden
karşılanmak suretiyle kamulaştırılarak Hazine adına tescil edilen
taşınmazlar üzerinde kırk dokuz yıl süreyle yönetici şirket lehine bedeli
karşılığında; kamulaştırma bedeli yönetici şirket tarafından karşılanarak
Hazine adına tescil edilen taşınmazlar üzerinde ise kırk dokuz yıl süreyle
yönetici şirket lehine bedelsiz olarak irtifak hakkı tesis edilir. Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan yerler
üzerinde ise kırk dokuz yıl süreyle kullanma izni verilir. İrtifak hakkı ve
kullanma iznine ilişkin tüm işlemler Maliye Bakanlığınca yapılır.
İhale
MADDE 14
– (1) Bakanlık tarafından gerekli
harcamaları karşılanarak yatırıma hazır hale getirilen endüstri bölgeleri
ile ilgili etüt, altyapı proje işlerinin gerçekleşmesine yönelik her türlü
mal veya hizmet alımı ile yapım işleri ihaleleri, 4/1/2002
tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı
Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ile bu Kanunlar kapsamında çıkarılan ilgili
mevzuata uygun olarak Bakanlıkça gerçekleştirilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İmar Planı Yapımı Esasları
Planlama
sınırı
MADDE 15
– (1) Endüstri bölgesi imar planı
sınırı, Bakanlar Kurulu Kararı ile kesinleşen bölge sınırının 1/5000
ölçekli kadastral pafta veya tapulama paftaları
üzerine adapte edilmesiyle oluşturulur.
Halihazır harita yapımı
MADDE 16
– (1) Halihazır haritalar 23/6/2005 tarihli ve 2005/9070 sayılı Bakanlar Kurulu
kararıyla yürürlüğe konulan Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim
Yönetmeliği hükümleri doğrultusunda, Bakanlık veya yönetici şirket
tarafından hazırlattırılır.
(2) Halihazır haritalar,
teknik kontrolleri ve kesin kabul işlemleri tamamlandıktan sonra Bakanlıkça
onaylanır.
Jeolojik
ve jeoteknik etüt
MADDE 17
– (1) Endüstri bölgelerinin halihazır haritası yapıldıktan sonra Bakanlıkça
hazırlanan Jeolojik ve Jeoteknik Etüt Teknik
Şartnamesi doğrultusunda Bakanlıkça veya yönetici şirketçe belirlenen
etüt/proje firması tarafından hazırlanacak jeolojik ve jeoteknik
etüt raporu ilgili kurum tarafından onaylanır. Jeolojik ve Jeoteknik
Etüt Raporu imar planına esas teşkil eder.
İmar
planı ölçeği
MADDE 18
– (1) Endüstri bölgesi imar planı
1/5000 ölçeğinde nazım imar planı ve 1/1000 ölçeğinde uygulama imar planı
olarak hazırlanır. İmar planları plan açıklama raporu ve ekleri ile bir
bütündür.
İmar
planı hazırlama çalışması
MADDE 19
– (1) İmar planları; Bölgenin
seçilmesine altlık oluşturan eşik analizi haritası ile yer seçimi etüdüne
ilişkin kurum görüşleri, bölgenin coğrafi, demografik özellikleri, Bölgede
yatırım yapacak yatırımcıların belli olması halinde planlanan yatırım
özellikleri etüt edilerek Bakanlık veya yönetici şirketçe belirlenen plan
müellifi tarafından hazırlanır ve Bakanlığa sunulur.
İmar
planı yapımı
MADDE 20
– (1) Endüstri bölgelerinde
yapılaşma koşulları ve teknik esaslar Bakanlık tarafından hazırlanan
Yerleşim ve Yapılaşma Talimatnamesi çerçevesinde belirlenir. Sağlık
Bakanlığı ile Bakanlık arasında düzenlenen protokol çerçevesinde belirlenen
sağlık koruma bandı 1/5000 ile 1/1000 ölçekli imar planlarına ve plan
notlarına işlenir.
İmar
planı onayı
MADDE 21
– (1) Bölge sınırları içinde
hazırlanan, imar komisyonu tarafından değerlendirilerek karara bağlanan
teklif imar planları, Bakanlık tarafından onaylanır.
(2) Bakanlıkça onaylı imar planları valilikçe
tespit edilen ilan yerlerinde ve Bakanlığın internet sitesinde bir hafta
süre ile ilan edilir. İlan süresinin sonunda Bakanlıkça yürürlüğe konulur
ve ilgili kurumlara bilgi verilir.
(3) Bir haftalık ilan süresi içinde planlara itiraz
edilebilir. İtirazlar Bakanlığa yapılır. Bakanlık itirazları ve planları on
beş gün içerisinde inceleyerek kesin karara bağlar. İtirazın uygun
görülmemesi halinde karar tarihinden itibaren 15 gün içinde karar ilgiliye bildirilir.
Kesinleşmiş imar planlarının birer kopyası bilgi için ilgili kurumlara
gönderilir.
İmar
planı değişiklikleri ve onayı
MADDE 22
– (1) İmar planı değişikliklerinin
onaylama ve dağıtımı konusunda 21 inci maddede belirtilen yol izlenir.
Parselasyon
planı düzenleme sınırının geçirilmesi
MADDE 23
– (1) Bakanlık tarafından
onaylanmış uygulama imar planına uygun olarak imar planı bütününde veya
varsa etap sınırı esas alınarak düzenleme sınırı belirlenir.
Tapu
kayıtlarının ve haritalarının elde edilmesi
MADDE 24
– (1) Düzenleme sahasına giren
taşınmazların tapu kayıtları tapu müdürlüğünden proje müellifi tarafından
çıkarılır. Pafta örnekleri teknik bilgi ve belgeler ise kadastro
müdürlüğünden temin edilir.
İmar
uygulama yapım yöntemleri
MADDE 25
– (1) Kamulaştırma işlemleri
tamamlanarak taşınmazları Hazine adına tescil edilen endüstri bölgelerinde
kesinleşmiş imar planına uygun olarak imar planı içine giren arsa ve
arazilerin düzenlenmesi işlemleri 3/5/1985 tarihli
ve 3194 sayılı İmar Kanunu hükümleri uyarınca yapılır.
Parselasyon
planının onayı ve yürürlüğe girmesi
MADDE 26
– (1) Bakanlık veya yönetici
şirketçe belirlenen harita müellifi tarafından, Bakanlıkça onaylı uygulama
imar planına uygun olarak hazırlanan düzenleme sahasına ait parselasyon
planları, Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliği
hükümlerine uygun olarak düzenlenir ve yönetici şirket tarafından Bakanlığa
gönderilir ve Bakanlık onayıyla yürürlüğe girer. Parselasyon planlarının
3194 sayılı İmar Kanununun 18 inci maddesinin uygulanması yöntemiyle
yapılması durumunda Bakanlıkça onaylanan plânlar Bakanlık internet
sitesinde bir hafta süre ile ilan edilir; itiraz olmaması halinde ilan
süresinin sonunda yürürlüğe girer.
Kontrol
ve tescil işlemleri
MADDE 27
– (1) Onaylı parselasyon planları,
Bakanlık veya yönetici şirketçe teknik kontrol işlemleri için kadastro
müdürlüğüne gönderilir. Tapu müdürlüğünde tescil işlemleri tamamlandıktan
sonra tescil bilgisi yönetici şirket tarafından Bakanlığa gönderilir.
Parselasyon
planı değişiklikleri, tevhit ve ifraz
MADDE 28
– (1) Yatırımcıya tahsisi yapılan
parseller Bakanlıkça onaylı imar planındaki parsel sınırları esas alınarak
tevhit ve ifraz edilebilir. Parsel tevhit ve ifraz işlemleri Bakanlığın
onayı ve 27 nci maddedeki işlemlerin tamamlanmasının
ardından yürürlüğe girer.
Belirtilmemiş
hususlar
MADDE 29
– (1) İmar planı yapımı, revizyonu
ve değişiklikleri, parselasyon planı yapımı ve değişiklikleri hakkında bu
Yönetmelikte belirtilmeyen hususlarda, 3194 sayılı İmar Kanunu ile ilgili
yönetmeliklerde belirtilen hususlar, mekansal standartlar hariç belirtilen
esaslar ile Bölgelerde yapılacak yapılarda 29/6/2001
tarihli ve 4708 sayılı Yapı Denetimi Hakkında Kanunda belirtilen hususlar
geçerlidir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Projelerin Hazırlanması, İzin, Onay, Ruhsatlar ve
Yapım İşleri
Projelerin
hazırlanması ve onayı
MADDE 30
– (1) Endüstri bölgeleri ile
ilgili altyapı ve üstyapı projeleri, Bakanlıkça belirlenecek usul ve esaslar
çerçevesinde Bakanlık veya yönetici şirket tarafından belirlenen proje
firmasına hazırlattırılır ve Bakanlık tarafından onaylanır. YG-AG elektrik,
enerji nakil hattı, haberleşme ve doğal gaz projeleri, ilgili mevzuat
kapsamında yetkili kurum/kuruluşlarca onaylanmasını müteakip Bakanlık
tarafından vize edilir.
Yapı
ruhsatı, yapı kullanma izni ve işyeri açma ve çalışma ruhsatı
MADDE 31
– (1) Yönetici şirket veya
yatırımcı tarafından hazırlattırılacak imar ve parselasyon plânları, altyapı
ve üstyapı projeleri ve bunlarla ilgili ruhsat ve izinler ile işyeri açma
ve çalışma ruhsatları Bakanlık onayı ve denetimine tâbidir. Yönetici şirket
ve yatırımcılar, her türlü ruhsat ve izinlere ilişkin harçlardan muaftır.
(2) Yapı ruhsatı, yapı kullanma izni 3194 sayılı
İmar Kanunu ile ilgili yönetmeliklerde belirtilen hususlar çerçevesinde;
işyeri açma ve çalışma ruhsatı ise 14/6/1989 tarihli
ve 3572 sayılı İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde
Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanun ve bu Kanuna dayalı olarak
çıkartılan yönetmelikte belirtilen hususlar çerçevesinde Bakanlık
tarafından verilir.
Diğer
izin, onay ve ruhsatlar
MADDE 32
– (1) ÇED mevzuatına tabi
faaliyetlerden “ÇED Olumlu” kararı veya “ÇED Gerekli Değildir” kararı
verilerek yatırımı kabul edilen faaliyetler hakkında yönetici şirket veya
yatırımcı tarafından alınması gereken diğer izin, onay ve ruhsatlar ilgili
kurumlarca on beş gün içinde verilir.
Yapım
işleri
MADDE 33 – (1) Bakanlık
tarafından gerekli harcamaları karşılanarak yatırıma hazır hale getirilen
Bölgelerle ilgili altyapı yapım işlerinin gerçekleştirilmesine yönelik
yaklaşık maliyet, ihale işlemleri, yer teslimi, iş programı, işe başlama ve
bitirme, hakediş düzenlenmesi ve ödemeler, fiyat
farkı, süre uzatımı ve ödenek aktarımı, işlerin artması veya eksilmesi,
cezalar, teminatlar, işin teslimi, muayene ve kabul işlemleri, yapı
denetimi, müşavirlik hizmetleri, devir, fesih ve tasfiyeye ilişkin
hususlar, kesin hesap işleri gibi iş ve işlemler, 4734 sayılı Kamu İhale
Kanunu ve ilgili mevzuata uygun olarak gerçekleştirilir.
Kontrollük
hizmetleri
MADDE 34
– (1) Endüstri bölgelerinde
altyapı ve üstyapı projeleri, arazi kontrolü ile bunlara ilişkin altyapı ve
üstyapı inşaatlarının yapım kontrolü Bakanlıkça veya yönetici şirketçe
belirlenen müşavir firma tarafından yapılır. Müşavir firmanın yönetici şirket
tarafından belirlenmesi durumunda Bakanlık uygun görüşünün alınması
zorunludur.
ALTINCI BÖLÜM
Kurul ve Yönetici Şirket
Kurulun
teşkili
MADDE 35
– (1) Kurul, Bakanlık Müsteşarının
başkanlığında; Maliye, Çevre ve Şehircilik, Gıda, Tarım ve Hayvancılık,
Orman ve Su İşleri, Kalkınma
Bakanlıkları ve Hazine Müsteşarlığından en az genel müdür seviyesinde birer
temsilci ile Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği temsilcisinden oluşur.
(2) Münferit yatırım yeri ve özel endüstri bölgesi
alanının belirlenmesi amacıyla toplanacak Kurulda birinci fıkrada
belirtilen üyelere ilaveten Enerji ve Tabii Kaynaklar, Kültür ve Turizm,
Sağlık, Çalışma ve Sosyal Güvenlik ve Ekonomi Bakanlıklarının temsilcileri
de yer alır.
Kurulun
görevleri
MADDE 36
– (1) Kurulun görevleri şunlardır:
a) Bakanlıkça sunulan endüstri bölgesi kurulmasına
dair her türlü raporu ve belgeyi incelemek,
b) Önerilen alanların uygun bulunması halinde
endüstri bölgesi kurulmasını Bakanlar Kuruluna teklif etmek, uygun bulunmaması
halinde ise 11 inci maddede belirtilen esaslar çerçevesinde işlemlerin
yapılmasını sağlamak,
c) Kurul başkanınca verilecek diğer görevleri
yerine getirmek.
Kurulun
çalışma usul ve esasları
MADDE 37
– (1) Kurulun çalışma esasları
aşağıda belirtilmiştir:
a) Kurul toplantılarının yeri, tarihi, gündemi,
özet değerlendirme raporu ve gündem ile ilgili diğer tüm bilgi ve belgeler
Kurul başkanı tarafından yazılı olarak üyelere ve ilgililere, toplantı
tarihinden en az on beş gün önceden bildirilir.
b) Kurul üyeleri, Kurul başkanının çağrısıyla
belirtilen gün ve saatte toplanır.
c) Kurul gerektiğinde önerilen alanlar hakkında
ilgili kurum ve kuruluşlardan bilgi, görüş, belge ister ve bunların
temsilcilerini toplantılara davet eder.
ç) Kurul üyelerinin raporlu, izinli veya görevde
olmaları halinde toplantıya vekilleri ya da temsil ettikleri kurumun diğer
yetkili temsilcisi katılır.
d) Bölge alanının belirlenmesi kararı oybirliği ile
alınır.
e) Toplantıda çekimser oy kullanılmaz.
f) Gerektiğinde müteakip kurul toplantısı için
toplantıda karar alınır ise yazılı çağrıya gerek kalmaz.
g) Her üye toplantıya, önerilen alana ilişkin tüm
bilgileri araştırmış, gerekli etütleri yaptırmış, teknik görüşleri edinmiş
olarak katılır ve mensubu olduğu kurum veya kuruluşun görüşünü toplantıda
bildirir. Daha sonra kurum görüşü bildirilemez. On beş günlük sürenin,
kurumların gerekli araştırmayı yapması için yetmemesi durumunda, Bakanlığa
yazılı olarak bildirmeleri koşuluyla, Kurul toplantısından önce Bakanlıkça
ek süre verilebilir. Usulüne uygun olarak bildirimde bulunulduğu halde
toplantıya katılmayan, yazılı görüş bildirmeyen ya da toplantıya
temsilcisini gönderdiği halde görüşünü bildirmeyen kurumların görüşleri
olumlu kabul edilir.
ğ) Kurulun sekreterya
hizmetleri Genel Müdürlük tarafından yürütülür.
Kurul sekreteryasının görevleri
MADDE 38
– (1) Kurul sekreteryasının
görevleri aşağıda belirtilmiştir:
a) Kurula ait toplantı tutanaklarını düzenlemek,
takip ve muhafaza etmek.
b) Kurul faaliyetlerine ilişkin diğer görevleri
yapmak.
Yönetici
şirketin teşkili
MADDE 39
– (1) Bölgenin yönetimi ve
işletilmesinden sorumlu olarak kurulan yönetici şirkete; Türkiye Odalar ve
Borsalar Birliğine bağlı odalar, yerel yönetimler, bankalar ve finans
kurumları, Bölgede sınai faaliyet yürüten yerli ve
yabancı özel hukuk tüzel kişileri, konuyla ilgili vakıf, kooperatif ve
dernekler, ilgili kamu kuruluşları ve ihracatçı birlikleri kurucu ya da
sonradan ortak olabilirler. Yabancı özel hukuk tüzel kişileri 5/6/2003 tarihli ve 4875 sayılı Doğrudan Yabancı Yatırımlar
Kanunu ve ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde yönetici şirkete iştirak
edebilir.
(2) Yönetici şirket, Bölgeyi yönetebilmek ve
işletebilmek için Bölgenin ilanından sonra kuruluş esas sözleşmesinde
değişiklik yapar. Esas sözleşme değişiklik işlemleri Bölge ilanının Resmî
Gazete’de yayımı tarihinden itibaren iki ay içerisinde
sonuçlandırılır. Mücbir sebepler
dışında, esas sözleşme değişiklik işlemlerinin iki ay içerisinde
tamamlanmaması halinde bir defaya mahsus olmak üzere en fazla bir hafta ek
süre verilebilir. Bu ek süre içerisinde yönetici şirket esas sözleşme
değişikliklerinin ticaret siciline tescil edilmemiş olması durumunda yeni
bir yönetici şirket kurulabilir veya Bakanlıkça Bölgenin terkin işlemleri
başlatılabilir.
Personelin
niteliği
MADDE 40
– (1) Yönetici şirket genel
müdürlüğü görevini yürüteceklerde en az lisans derecesi aranır. Genel müdür
ve Bölgenin yönetimi ve işletilmesinden sorumlu diğer personel, yönetici
şirket tarafından ihtiyaca göre belirlenerek yürürlükteki iş ve çalışma mevzuatına
göre istihdam edilir.
Yönetici
şirketin gelir ve giderleri
MADDE 41
– (1) Bölgenin yönetilmesi ve
işletilmesinden kaynaklanan giderler, Bölge faaliyete geçene kadar kurucu
ortakların yönetici şirkete taahhüt ettikleri sermaye payları, Bölgenin faaliyete
geçmesini takiben yatırımcılardan alınacak devir ve kiralama bedelleri ve
katılım payları ile karşılanır.
(2) Katılım payları yönetici şirket tarafından
belirlenir ve Bakanlıkça onaylanır. Bakanlık, gerekli görmesi halinde
endüstri bölgelerindeki katılım payı üst limitlerini belirlemeye
yetkilidir.
(3) Yönetici şirket tarafından
gerekli harcamaları karşılanarak yatırıma hazır hale getirilen Bölgelerde
irtifak hakkı tesis edilen ve/veya kullanma izni verilen araziler, Maliye
Bakanlığının devir ve alt kiralamaya yönelik düzenlemeleri çerçevesinde ve
her türlü sorumluluk kendisine ait olmak üzere yönetici şirket tarafından
parseller halinde veya işletme binaları da yapılmak suretiyle yatırımcılara
devredilebilir veya kiralanabilir.
Yönetici
şirketin görev ve sorumlulukları
MADDE 42
– (1) Yönetici şirketin görev ve
sorumlulukları şunlardır:
a) Bölgeyi yönetmek ve işletmek,
b) Bölgede sunulan hizmetlerin karşılığı olarak
yatırımcılardan katılım paylarını tahsil etmek,
c) Yönetici şirket tarafından
gerekli harcamaları karşılanarak yatırıma hazır hale getirilen
Bölgelerdeki, imar plânı ve
parselasyon plânları ve değişiklikleri ile altyapı ve üstyapı ile ilgili
etüt, harita, plân ve projeleri hazırlamak, kontrollük için müşavirlik
hizmetleri almak ve Bakanlık veya yetkili kurumların onayına sunmak,
altyapı ve üstyapı projelerine ilişkin ruhsat ve izinleri almak, altyapı ve
üstyapı inşaatlarını gerçekleştirmek ve Bölgede yer alacak yatırımcıları
belirleyerek Bakanlığın onayına sunmak,
ç) Hem Bakanlık hem de yönetici şirket tarafından
gerekli harcamaları karşılanarak yatırıma hazır hale getirilen Bölgelerin
altyapı ve üstyapısına ilişkin bakım, onarım, yenileme ve benzeri işlere
ait harcamaları yapmak,
d) Bölgede atık su, katı atık,
toprak kirliliği, gürültü ve hava kirliliği, tehlikeli tıbbi atık,
radyoaktif madde ve tehlikeli kimyasalların yönetimi, yangından korunma ve
yangınla mücadele, acil durum planlarının hazırlanması ve koordinasyonu,
tahliye, ilk yardım ve acil tıbbi müdahale ile doğal afetler ve benzeri
konularda ilgili kurum ve kuruluşlarla koordinasyon içinde çalışıp gerekli
harcamaları yapmak ve ilgili mevzuat çerçevesinde önlemleri almak,
e) Bölge için gerekli olan
temizlik, elektrik, içme ve kullanma suyu, arıtma, doğal gaz, akaryakıt,
ısıtma ve havalandırma, dağıtım şebekeleri, kanalizasyon, Bölge içi yollar,
ses ve veri iletişimi, bilişim hizmetleri ve benzeri hizmetlerin sağlanması
ve kesintisiz olarak sürmesi için ilgili kurum ve kuruluşlarla koordinasyon
içinde çalışıp gerekli harcamaları yapmak ve ilgili mevzuat çerçevesinde
önlemleri almak,
f) Altyapı ve üstyapı inşaatlarının seyri ile
ilgili Bakanlığa altı ayda bir rapor sunmak,
g) Her yılın sonunda kendisinin ve Bölge içerisinde
yer alan yatırımcıların gerçekleştirdiği faaliyetlerin etki değerlendirmesini
yapmak ve bu konuda düzenlenen raporun bir örneğini Bakanlığa göndermek,
ğ) Yatırımcıların faaliyetleriyle ilgili Bakanlık
tarafından istenilen ek bilgi ve belgeleri belirlenen sürede ve formata
uygun olarak göndermek,
h) Her türlü hesap ve işlemlerini yeminli mali
müşavire inceletmek,
ı) Bakanlığın Bölgede yapacağı her türlü kontrol ve
denetim faaliyetleri için gerekli çalışma ortamını hazırlamak,
i) Bakanlığın Bölge için vereceği diğer görevleri
yapmak.
Bakanlık
denetimi
MADDE 43
– (1) Bölgedeki yönetici şirketin
faaliyet ve uygulamaları gerekli görülen durumlarda Bakanlık tarafından
denetlenir.
(2) Bakanlık, Bölgede Kanunda belirtilen amacın
dışında faaliyet gösteren yönetici şirketi uyarır ve belirli bir süre
vererek amacına uygun faaliyette bulunulmasını ister. Bu sürenin sonunda
yönetici şirketin amacı doğrultusunda faaliyet göstermediğinin tespit
edilmesi durumunda Bakanlık, görevli mahkemeye başvurarak mevcut yönetici
şirketin yönetim kurulu üyelerinin görevlerinin sona erdirilmesini, şirketin
yönetimi için kayyım tayin edilmesini ve yönetici şirketin tasfiyesini
ister. Mahkemece yönetici şirketin tasfiyesine karar verilmesi halinde
şirket ve yöneticilerin hak ve yükümlülükleri ile sorumlulukları saklı
kalmak kaydıyla yeni bir yönetici şirket kurulabilir veya Bakanlıkça
Bölgenin terkin işlemleri başlatılabilir.
(3) Yönetici şirket, kendisine ve Bölge içerisinde
yer alan yatırımcıların faaliyetlerine ilişkin verileri Bakanlığa
bildirmekle yükümlüdür.
(4) Yönetici şirket, her türlü hesap ve işlemlerini
yıllık olarak müteakip yılın Ocak ayında ve gerekli görülen hallerde her
zaman yeminli mali müşavire inceletir. Yeminli mali müşavir, düzenlediği
denetim raporunun birer örneğini her yılın Mayıs ayı sonuna kadar yönetici
şirkete ve Bakanlığa eş zamanlı olarak gönderir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Yatırım İzni
Bakanlık
tarafından gerekli harcamaları karşılanarak yatırıma hazır hale getirilen
Bölgelerde yatırım izni
MADDE 44
– (1) Yatırımcı, yatırımcı başvuru
formunu doldurarak Bakanlığa başvurur.
(2) Uygun bulunan başvurular için Bakanlık
tarafından yatırımcı lehine ön yer tahsisi yapılır.
(3) Ön yer tahsisi yapılan yatırımcı, faaliyeti ile
ilgili olarak ÇED mevzuatına göre hazırlanacak raporu Çevre ve Şehircilik
Bakanlığına sunar. Raporun Çevre ve Şehircilik Bakanlığına intikal
tarihinden itibaren inceleme, değerlendirme ve nihai karar verme süresi iki
aydır. Bu süreye faaliyet sahibinin raporu düzeltmesi için tanınan süre dahil değildir. Faaliyet sahibi, düzeltilmesi istenen
raporu on beş gün içerisinde düzelterek Çevre ve Şehircilik Bakanlığına
vermek zorundadır.
(4) Yatırımcı, faaliyeti ile ilgili olarak “ÇED
Olumlu” kararı veya “ÇED Gerekli Değildir” kararını aldıktan sonra,
yatırımda kullanacağı sabit yatırım tutarının binde beşini geçmemek üzere
Bakanlar Kurulunca belirlenen oran dahilinde
hesaplanan tutarı, Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırır.
Bakanlık Merkez Saymanlığınca tahsil edilen bu tutar bütçeye gelir
kaydedilir.
(5) Yatırımcının bu maddede düzenlenen
yükümlülüklerini yerine getirmesini takiben, yer tahsisi kesinleştirilir ve
Maliye Bakanlığınca yatırımcı lehine kırk dokuz yıl süreyle irtifak hakkı
tesis edilir ve/veya kullanma izni verilir. Tesis edilen irtifak hakkı
ve/veya verilen kullanma izni, yatırımcının talebi ve Bakanlığın uygun
görüşü doğrultusunda yatırımın devam etmesi şartı ile Maliye Bakanlığı
tarafından belirlenen koşullarla yenilenebilir.
(6) Yatırımcı tarafından hazırlattırılacak üstyapı
projeleri ve bunlarla ilgili ruhsat ve izinler ile işyeri açma ve çalışma
ruhsatları Bakanlık onayı ve denetimine tâbidir.
(7) “ÇED Olumlu” kararı veya “ÇED Gerekli Değildir”
kararı verilen faaliyetler hakkında, ilgili kurumlarca başkaca hiçbir
işleme gerek kalmaksızın on beş gün içinde gerekli diğer tüm ruhsat, izin
ve onaylar verilir. Yatırımcılar, her türlü ruhsat ve izinlere ilişkin
harçlardan muaftır.
Yönetici
şirket tarafından gerekli harcamaları karşılanarak yatırıma hazır hale
getirilen Bölgelerde yatırım izni
MADDE 45
– (1) İmar plânı ve parselasyon
plânları ve değişiklikleri ile altyapı ile ilgili etüt, harita, plân ve
projeler yönetici şirketçe hazırlanarak Bakanlık veya yetkili kurumların
onayına sunulur.
(2) Altyapı inşaatına geçilmeden yönetici şirket
lehine, Kanunun 4 üncü maddesi hükümleri de dikkate alınarak bedelli ve/veya
bedelsiz olarak Bakanlığın uygun görüşü üzerine Maliye Bakanlığınca kırk
dokuz yıl süreyle irtifak hakkı tesis edilir. Devletin hüküm ve tasarrufu
altında bulunan yerler üzerinde ise kırk dokuz yıl süreyle kullanma izni
verilir. Tesis edilen irtifak hakkı ve/veya verilen kullanma izni, yönetici
şirketin talebi ve Bakanlığın uygun görüşü doğrultusunda yatırımın devam
etmesi şartı ile Maliye Bakanlığı tarafından belirlenen koşullarla
yenilenebilir.
(3) İrtifak hakkı tesis edilen ve/veya kullanma
izni verilen araziler, Maliye Bakanlığının devir ve alt kiralamaya yönelik
düzenlemeleri çerçevesinde ve her türlü sorumluluk kendisine ait olmak
üzere yönetici şirket tarafından parseller halinde veya işletme binaları da
yapılmak suretiyle yatırımcılara devredilebilir veya kiralanabilir.
(4) Bölgede yatırım yapmak isteyen yatırımcı,
yatırımcı başvuru formunu doldurarak yönetici şirkete başvurur.
(5) Yönetici şirket, Kanun ve Yönetmelikteki
hükümler çerçevesinde başvuru aşamasında hazırlanan fizibilite raporunda belirtilen
sektörlerin birinde faaliyet göstermesi kaydıyla yatırımcıları belirleyerek
ön yer tahsisi için Bakanlığın onayına sunar.
(6) Ön yer tahsisi onayı alan yatırımcı faaliyeti
ile ilgili olarak ÇED mevzuatına göre hazırlanacak raporu Çevre ve Şehircilik
Bakanlığına sunar. Raporun Çevre ve Şehircilik Bakanlığına intikal
tarihinden itibaren inceleme, değerlendirme ve nihai karar verme süresi iki
aydır. Bu süreye faaliyet sahibinin raporu düzeltmesi için tanınan süre dahil değildir. Faaliyet sahibi, düzeltilmesi istenen
raporu on beş gün içerisinde düzelterek Çevre ve Şehircilik Bakanlığına
vermek zorundadır.
(7) Yatırımcı faaliyeti ile ilgili olarak “ÇED
Olumlu” kararı veya “ÇED Gerekli Değildir” kararını aldıktan sonra,
yatırımda kullanacağı sabit yatırım tutarının binde beşini geçmemek üzere
Bakanlar Kurulunca belirlenen oran dahilinde
hesaplanan tutarı, Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına yatırır.
Bakanlık Merkez Saymanlığınca tahsil edilen bu tutar bütçeye gelir
kaydedilir.
(8) Yatırımcının bu maddede düzenlenen
yükümlülüklerini yerine getirmesini takiben, yer tahsisi Bakanlıkça
kesinleştirilir ve yönetici şirket tarafından talep edilen parsel veya bina
Maliye Bakanlığının devir ve alt kiralamaya yönelik düzenlemeleri
çerçevesinde yatırımcıya devredilir veya kiralanır.
(9) Yönetici şirket veya yatırımcı tarafından
hazırlattırılacak üstyapı projeleri ve bunlarla ilgili ruhsat ve izinler
ile işyeri açma ve çalışma ruhsatları Bakanlık onayı ve denetimine tâbidir.
(10) “ÇED Olumlu” kararı veya “ÇED Gerekli
Değildir” kararı verilen faaliyetler hakkında ilgili kurumlarca başkaca
hiçbir işleme gerek kalmaksızın on beş gün içinde gerekli diğer izin, onay
ve ruhsatlar verilir. Yönetici şirket ve yatırımcılar, her türlü ruhsat ve
izinlere ilişkin harçlardan muaftır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Ödenek ve Harcamalar
Ödeneğin
kullanılması
MADDE 46
– (1) Endüstri Bölgelerinin
kurulması için gerekli kamulaştırma, etüt, plan, proje, müşavirlik ve
kontrollük ile altyapı yapımıyla ilgili giderler, 12 nci
maddede belirtildiği üzere Bakanlık bütçesinde yer alan ödeneklerden karşılanır.
(2) Bakanlık tarafından gerekli harcamaları
karşılanarak yatırıma hazır hale getirilen Endüstri Bölgeleri ile ilgili
kamulaştırma, etüt, plan, proje, müşavirlik, kontrollük, altyapı işlerinin
gerçekleşmesine yönelik her türlü mal veya hizmet alımı ile yapım işleri
ihaleleri, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve 4735 sayılı Kamu İhale
Sözleşmeleri Kanunu ile bu Kanunlar kapsamında çıkarılan ilgili mevzuata
uygun olarak Bakanlıkça gerçekleştirilir.
Harcama
kalemleri
MADDE 47
– (1) Bölgenin kurulması ve
yatırıma hazır hale getirilmesi amacıyla Bakanlık bütçesine konan
ödenekler, aşağıdaki harcamalar için kullanılır:
a) Fizibilite etüdü,
b) Yer seçimi, kamulaştırma haritası, halihazır harita ve jeolojik ve jeoteknik
etüt yapımı, imar ve parselasyon planlarının hazırlanması, altyapı
projeleri için gerekli olan her türlü veri, bilgi, belge, harita, rapor ve
benzeri dokümanların alımı ile bu dokümanlara ilişkin kırtasiye, baskı,
kopyalama, çoğaltma ve benzeri işler,
c) Kamulaştırma,
ç) İhale,
d) Bilirkişi,
e) Ruhsat, izin, onay ve harçlar,
f) Halihazır harita,
jeolojik ve jeoteknik etüt, imar planı, imar
planının araziye aplikasyonu, parselasyon planı ve aplikasyonu, tapu tescil
işlemleri, zeminde arazi ve arsa düzenleme uygulamaları, altyapı zemin
araştırma raporu, altyapı uygulama projeleri, keşif ve metraj, arıtma tesisi uygulama projeleri ve
benzeri işler,
g) Bölgeye ait, idari hizmet binaları ile yol, içme
suyu, kanalizasyon, YG-AG elektrik şebekesi, enerji nakil hattı, zemin
iyileştirme, peyzaj, drenaj, istinat ve ihata duvarı, köprü, gölet, arıtma
tesisi, sondaj, isale ve terfi hatları, su depoları, haberleşme hatları,
boru iletim hattı, dekopaj, tünel, viyadük, demiryolu hemzemin geçidi, demiryolu hattı,
liman, deniz dolgusu, iskele, rıhtım, su sondaj kuyusu, imalat, ihzarat, nakliye, yıkma, güçlendirme ve montaj işleri
ile ve benzeri yapım işleri,
ğ) Her türlü kontrollük ve müşavirlik hizmetleri,
h) Bölgenin yurt içi ve yurt dışında tanıtımına
yönelik faaliyetler,
ı) Bölgenin kurulması ve yatırıma hazır hale
getirilmesine ilişkin diğer işler,
ile ilgili mal ve hizmet alımlarına ilişkin
harcamalar.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Münferit Yatırım Yeri
Başvuru
MADDE 48
– (1) Münferit bir sanayi
yatırımını gerçekleştirmek amacıyla, yatırımı gerçekleştirecek yerli
ve/veya yabancı gerçek ya da tüzel kişilerin başvurusu üzerine, önerilen
alanların; Kurulun değerlendirmesinin ardından Bakanlar Kurulunca münferit
yatırım yeri olarak tahsis edilmesine karar verilebilir.
(2) Münferit yatırım yeri talebinde bulunan başvuru
sahibi, fizibilite raporunu hazırlayarak Bakanlığa başvurur. Başvuru
yapılmasına ve tüm taahhütlerine ilişkin yönetim kurulu kararı alınması
zorunludur.
(3) Fizibilite raporunun Bakanlıkça incelenmesinin ardından
uygun görülmesi durumunda yer seçimi etüdü yapılır. Söz konusu fizibilite
raporunun uygun bulunmaması halinde başvurunun uygun bulunmadığı başvuru
sahibine bildirilir.
Başvuruda
aranacak şartlar
MADDE 49
– (1) Münferit yatırım yeri
başvurularında;
a) Gerçekleştirme süresi beş yılı geçmemek üzere
her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenen yeniden değerleme oranına göre
güncellenmek kaydıyla en az 225.000.000 TL (ikiyüzyirmibeşmilyon
Türk Lirası) tutarında sabit yatırım taahhüdünün bulunması,
b) Kalkınma planlarında belirtilen öncelikli
sektörler içerisinde yer alan ya da yüksek veya orta yüksek teknoloji
kapsamına giren yatırımların yapılması,
c) Talep edilen alanın en az yüzellibin
metre kare büyüklüğünde olması,
ç) Başvuru sahibinin talep edilen alanın tamamına
yönelik yatırım taahhüdünün bulunması,
şartları aranır.
(2) Yatırım taahhüdü için gerekli beş yıllık süre,
irtifak hakkı tesis edilmesi ve/veya kullanım izni verilmesinin ardından
başlar.
Yer
seçimi, kurul ve ilan
MADDE 50
– (1) Bakanlıkça uygun bulunan
başvurular için, 6, 7, 8 ve 9 uncu maddelerde açıklandığı şekilde yer
seçimi etüdü yapılır ve özet değerlendirme raporu hazırlanarak Kurula
sunulur.
(2) Önerilen alanın Kurul tarafından yatırıma uygun
bulunması durumunda, ÇED mevzuatı uyarınca “ÇED Olumlu” kararı veya “ÇED
Gerekli Değildir” kararının alınmasının ardından alanın, Bakanlar Kurulu
kararı ile 2942 sayılı Kamulaştırma Kanununun 27 nci
maddesi uyarınca acele kamulaştırma yapılabileceği kaydıyla münferit yatırım
yeri olarak tahsis edilmesine karar verilir.
(3) Münferit yatırım yeri olarak tahsis edilen
alanlar yatırım için gerekli olan sosyal, idari, lojistik, ticari ve
benzeri faaliyetler haricinde hiçbir şekilde başka amaçlarla kullanılamaz.
Kamulaştırma,
irtifak hakkı tesis edilmesi ve/veya kullanma izni verilmesi
MADDE 51
– (1) Münferit yatırım yeri olarak
tahsis edilen alan içerisinde özel mülkiyete konu araziler bulunması
durumunda bu arazilerin Bakanlıkça kamulaştırılmasının ardından Hazine
adına tescili yapılır.
(2) Başvuru sahibi lehine, Kanunun 3 ve 4 üncü
madde hükümleri de dikkate alınarak bedelli ve/veya bedelsiz olarak Maliye
Bakanlığınca kırk dokuz yıl süreyle irtifak hakkı tesis edilir. Devletin
hüküm ve tasarrufu altında bulunan yerler üzerinde ise kırk dokuz yıl
süreyle kullanma izni verilir.
(3) Tesis edilen irtifak hakkı ve/veya verilen
kullanma izni, başvuru sahibinin talebi ve Bakanlığın uygun görüşü
doğrultusunda yatırımın devam etmesi şartı ile Maliye Bakanlığı tarafından
belirlenen koşullarla yenilenebilir.
(4) İrtifak hakkı tesis edilmesi veya kullanma izni
verilmesi süreci; başvuru sahibi tarafından sabit yatırım tutarının binde
beşini geçmemek üzere Bakanlar Kurulunca belirlenen oran dahilinde
hesaplanan tutarın, Bakanlık Merkez Saymanlık Müdürlüğü hesabına
yatırılmasını takiben başlatılır.
Yönetim,
işletme ve denetim
MADDE 52
– (1) Münferit yatırım yeri olarak
tahsis edilen alanların yönetim ve işletmesinden başvuru sahibi yerli
ve/veya yabancı gerçek ya da tüzel kişiler sorumlu olur.
(2) Başvuru sahibinin faaliyet ve uygulamaları
gerekli görülen durumlarda Bakanlık tarafından denetlenir.
(3) Mücbir sebepler dışında verilen beş yıllık
taahhüt süresi içerisinde yatırımın gerçekleşmemesi durumunda gecikmenin
gerekçeleri Bakanlığın teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca değerlendirilir
ve gerekirse bu süre bir defaya mahsus olmak üzere bir yıl uzatılabilir.
Verilen ek süre içerisinde taahhüdün gerçekleşmemesi halinde Bakanlığın
teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca münferit yatırım yeri tahsisinin
kaldırılmasına karar verilebilir.
(4) Başvuru sahibi, münferit
yatırım yerinde atık su, katı atık, toprak kirliliği, gürültü ve hava
kirliliği, tehlikeli tıbbi atık, radyoaktif madde ve tehlikeli
kimyasalların yönetimi, yangından korunma ve yangınla mücadele, acil durum
planlarının hazırlanması ve koordinasyonu, tahliye, ilk yardım ve acil
tıbbi müdahale ile doğal afetler ve benzeri konularda ilgili kurum ve
kuruluşlarla koordinasyon içinde çalışıp gerekli harcamaları yapar ve
ilgili mevzuat çerçevesinde önlemleri alır.
(5) Başvuru sahibi, münferit
yatırım yeri için gerekli olan temizlik, elektrik, içme ve kullanma suyu,
arıtma, doğal gaz, akaryakıt, ısıtma ve havalandırma, dağıtım şebekeleri,
kanalizasyon, Bölge içi yollar, ses ve veri iletişimi, bilişim hizmetleri
ve benzeri hizmetlerin sağlanması ve kesintisiz olarak sürmesi için ilgili
kurum ve kuruluşlarla koordinasyon içinde çalışıp gerekli harcamaları yapar
ve ilgili mevzuat çerçevesinde önlemleri alır.
(6) Başvuru sahibi, münferit yatırım yerindeki faaliyetlere
ilişkin verileri Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.
Halihazır harita, imar ve parselasyon planları, altyapı ve
üstyapı projeleri ve uygulama
MADDE 53
– (1) Münferit yatırım yerine ait halihazır harita, jeolojik-jeoteknik
etüt raporu, imar ve parselasyon planları Dördüncü Bölüm uyarınca başvuru
sahibi tarafından hazırlattırılarak Bakanlık tarafından onaylanır.
(2) Münferit yatırım yerine ait altyapı ve üstyapı
projeleri Bakanlıkça belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde başvuru
sahibi yatırımcı tarafından hazırlattırılır ve Bakanlık tarafından
onaylanır. YG-AG elektrik, enerji nakil hattı, haberleşme ve doğal gaz
projeleri, ilgili mevzuat kapsamında yetkili kurum/kuruluşlarca
onaylanmasını müteakip Bakanlık tarafından vize edilir.
(3) Münferit yatırım yeri ile ilgili altyapı ve
üstyapı yapım işleri başvuru sahibi tarafından projelerine uygun olarak
gerçekleştirilir.
(4) Münferit yatırım yerlerindeki altyapı ve
üstyapı projeleri, arazi kontrolü ile bunlara ilişkin altyapı ve üstyapı yapım
işlerinin kontrolü Bakanlığın uygun görüşü doğrultusunda başvuru sahibince
belirlenen müşavir firma tarafından yapılır.
İzin ve
ruhsatlar
MADDE 54
– (1) Başvuru sahibi tarafından
hazırlattırılacak altyapı ve üstyapı projeleri ve bunlarla ilgili ruhsat ve
izinler ile işyeri açma ve çalışma ruhsatları Bakanlık onayı ve denetimine
tâbidir. Münferit yatırım yerlerindeki yatırımlar Bakanlık tarafından
onaylanan ruhsat ve izinlere ilişkin harçlardan muaftır.
(2) Yapı ruhsatı, yapı kullanma
izni 3194 sayılı İmar Kanunu ile ilgili yönetmeliklerde belirtilen hususlar
çerçevesinde; işyeri açma ve çalışma ruhsatı ise 3572 sayılı İşyeri Açma ve
Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek
Kabulüne Dair Kanun ve bu Kanun kapsamında çıkarılan ilgili mevzuatta
belirtilen hususlar çerçevesinde Bakanlık tarafından verilir.
(3) ÇED mevzuatına tabi faaliyetlerden “ÇED Olumlu”
kararı veya “ÇED Gerekli Değildir” kararı verilerek yatırımı kabul edilen
faaliyetler hakkında yatırımın tamamlanıp tesisin üretime geçebilmesi için
alınması gereken diğer izin, onay ve ruhsatlar ilgili kurumlarca on beş gün
içinde verilir.
ONUNCU BÖLÜM
İhtisas Endüstri Bölgeleri
İhtisas
endüstri bölgeleri
MADDE 55
– (1) Kalkınma planlarında
belirtilen ileri teknoloji sektörlerinden birini kullanan ve araştırma geliştirmeye
imkan tanıyan, bilişim teknolojisi, tıp
teknolojisi ve tarımsal endüstri gibi alanlarda faaliyet göstermek üzere
ihtisas endüstri bölgeleri oluşturulabilir.
(2) İhtisas endüstri bölgelerinin kuruluş ve
işletilmesi ile yararlanılacak teşvikler, diğer endüstri bölgelerinde
uygulanan usul ve esaslara tabidir.
(3) İhtisas endüstri bölgelerinin kurulması için
başvuru, yer seçimi, Bölge ilanı, tüm etüt plan ve projeler ile bunların
uygulamaları, kontrolü, ödenek ve harcama usulleri diğer endüstri
bölgelerindeki gibidir.
ON BİRİNCİ BÖLÜM
Özel Endüstri Bölgesi
Başvuru
MADDE 56
– (1) Yerli ve/veya yabancı gerçek
ya da tüzel kişilerin başvurusu üzerine önerilen alanların, Kurulun
değerlendirmesinin ardından Bakanlar Kurulunca özel endüstri bölgesi olarak
ilan edilmesine karar verilebilir.
(2) Özel endüstri bölgesi talebinde bulunan başvuru
sahibi, fizibilite raporunu hazırlayarak Bakanlığa başvurur. Başvuru
yapılmasına ve tüm taahhütlerine ilişkin yönetim kurulu kararı alınması
zorunludur.
(3) Fizibilite raporunun Bakanlıkça incelenmesinin
ardından uygun görülmesi durumunda yer seçimi etüdü yapılır. Söz konusu
fizibilite raporunun uygun bulunmaması halinde başvurunun uygun bulunmadığı
başvuru sahibine bildirilir.
Başvuruda
aranacak şartlar
MADDE 57
– (1) Özel endüstri bölgesi
başvurularında;
a) Üzerinde kurulu sanayi
tesisi bulunması durumunda, arazi alanının yüzellibin
metrekareden büyük olması, kurulduğu dönemde geçerli olan imar plânları
uyarınca gerekli izinleri alarak faaliyete geçmiş olması ve yeni yapılacak
yatırım yeri için en az ellibin metrekare tevsi
imkânının bulunması,
b) Üzerinde kurulu sanayi
tesisi bulunmaması durumunda arazi alanının ikiyüzbin
metrekareden büyük olması,
c) Gerçekleştirme süresi beş yılı geçmemek üzere
her yıl bir önceki yıla ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
uyarınca Maliye Bakanlığınca belirlenen yeniden değerleme oranına göre
güncellenmek kaydıyla en az 460.000.000 TL (dörtyüzaltmışmilyon
Türk Lirası) tutarında yeni yatırım taahhüdünün bulunması,
ç) Başvuru sahibi gerçek veya tüzel kişilerin,
önerilen alanın en az %51’inin mülkiyetine ve/veya varsa süreleri ile
sınırlı olmak kaydıyla irtifak hakkına veya kullanma iznine sahip olması,
şartları aranır.
(2) 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununa göre
tanımlanan şirketler topluluğu adına yapılan başvurularda, birinci fıkrada
yer alan şartların hakim ve bağlı şirketler
tarafından müştereken karşılanması mümkündür.
(3) Mevcut tesislerin üretim hatlarında teknik
ve/veya ekonomik ömrünü tamamlamış makine ve teçhizata uygun parçaların
eklenmesi, mevcut makine ve teçhizatın yenileri ile değiştirilmesi ve
benzeri modernizasyon yatırımları yeni yatırım taahhüdü kapsamında kabul
edilmez.
(4) Özel endüstri bölgesi ilan edilecek alanlarda
yatırıma başlanmış ancak tamamlanmamış olan yatırımlar da yeni yatırım
taahhüdü kapsamına alınır. Bu kapsamda taahhüt edilen yatırımlara ait
tesislerin yapı ruhsatlarının ilan tarihinden önce alınmış olması
zorunludur.
(5) Yeni yatırım taahhüdü için gerekli beş yıllık
süre; başvuru sahibinin mülkiyetinde olan ve/veya irtifak hakkına veya
kullanma iznine sahip olduğu alanlarda Bölgenin ilan tarihinde, diğer
alanlarda ise başvuru sahibi lehine irtifak hakkı tesis edilmesi ve/veya
kullanma izni verilmesinin ardından başlar.
(6) Üzerinde kurulu sanayi
tesisi bulunan alanlara ilişkin başvuru dosyasında fizibilite raporuna
ilave olarak ilgili kurumca tasdikli imar planı ve mevcut yapılara ait yapı
kullanma izin belgelerinin bulunması zorunludur.
(7) Yeni yatırım taahhüdü olarak gösterilen ve
inşası halen devam eden tesisler için ise ilgili kurumca tasdikli imar
planı ve yapılara ait yapı ruhsatlarının başvuru dosyasında yer alması
zorunludur.
Yer
seçimi, kurul ve ilan
MADDE 58
– (1) Bakanlıkça uygun bulunan
başvurular için; 6, 7, 8 ve 9 uncu maddelerde açıklandığı şekilde yer
seçimi etüdü yapılır ve özet değerlendirme raporu hazırlanarak Kurula
sunulur.
(2) Önerilen alanın Kurul tarafından yatırıma uygun
bulunması durumunda, ÇED mevzuatı uyarınca “ÇED Olumlu” kararı veya “ÇED
Gerekli Değildir” kararının alınmasının ardından alanın, Bakanlar Kurulu
kararı ile özel endüstri bölgesi olarak ilan edilmesine karar verilir.
(3) Özel endüstri bölgesi olarak ilan edilen
alanlar yatırım için gerekli olan sosyal, idari, lojistik, ticari ve benzeri
faaliyetler haricinde hiçbir şekilde başka amaçlarla kullanılamaz.
Kamulaştırma,
irtifak hakkı tesis edilmesi ve/veya kullanma izni verilmesi
MADDE 59
– (1) Özel endüstri bölgesi olarak
ilan edilen alanlarda başvuru sahibinin mülkiyetinde olanlar dışında özel
mülkiyete konu araziler bulunması halinde bu arazilerin Bakanlıkça
kamulaştırılmasının ardından Hazine adına tescili yapılır.
(2) Başvuru sahibi lehine, Kanunun 3 ve 4 üncü
madde hükümleri de dikkate alınarak bedelli ve/veya bedelsiz olarak Maliye
Bakanlığınca kırk dokuz yıl süreyle irtifak hakkı tesis edilir. Devletin
hüküm ve tasarrufu altında bulunan yerler üzerinde ise kırk dokuz yıl
süreyle kullanma izni verilir.
(3) Özel endüstri bölgesi
ilanından önce yatırımcı başvuru sahibi lehine Hazineye ait alanlar
üzerinde tesis edilmiş irtifak hakları ve/veya Devletin hüküm veya
tasarrufu altında bulunan taşınmazlar üzerinde verilmiş kullanma izinleri
korunarak, endüstri bölgelerine sağlanan teşvikler çerçevesinde irtifak
hakkı ve/veya kullanma izni süre ve bedelleri yatırımcı lehine revize
edilir.
(4) Tesis edilen irtifak hakkı ve/veya verilen
kullanma izni, başvuru sahibinin talebi ve Bakanlığın uygun görüşü
doğrultusunda yatırımın devam etmesi şartı ile Maliye Bakanlığı tarafından
belirlenen koşullarla yenilenebilir.
Yönetim,
işletme, denetim, gelir ve giderler
MADDE 60
– (1) Özel endüstri bölgesi olarak
ilan edilen alanların yönetim ve işletmesinden başvuru sahibi yerli ve/veya
yabancı gerçek ya da tüzel kişiler sorumlu olur.
(2) Başvuru sahibinin faaliyet ve uygulamaları
gerekli görülen durumlarda Bakanlık tarafından denetlenir.
(3) Mücbir sebepler dışında verilen beş yıllık
taahhüt süresi içerisinde yatırımın gerçekleşmemesi durumunda gecikmenin
gerekçeleri Kurulca değerlendirilir ve gerekirse bu süre bir defaya mahsus
olmak üzere bir yıl uzatılabilir. Verilen ek süre içerisinde taahhüdün
gerçekleşmemesi halinde Kurulun uygun görüşü ve Bakanlığın teklifi üzerine
Bakanlar Kurulunca özel endüstri bölgesinin terkin edilmesine karar
verilebilir.
(4) Başvuru sahibi, kendisine ve özel endüstri
bölgesi içerisinde yer alan yatırımcıların faaliyetlerine ilişkin verileri
Bakanlığa bildirmekle yükümlüdür.
(5) Bölgenin yönetimi ve işletilmesine ilişkin
giderlerden başvuru sahibi gerçek ya da tüzel kişiler sorumludur.
(6) Özel endüstri bölgesi olarak ilan edilen alan
sınırları içerisinde kalan, başvuru sahibinin mülkiyetindeki araziler
parseller halinde veya işletme binaları da yapılmak suretiyle satılabilir
veya kiraya verilebilir.
(7) İrtifak hakkı tesis edilen ve/veya kullanma
izni verilen araziler, Maliye Bakanlığının devir ve alt kiralamaya yönelik
düzenlemeleri çerçevesinde ve her türlü sorumluluk kendisine ait olmak
üzere başvuru sahibi tarafından diğer yatırımcılara devredilebilir veya
kiralanabilir.
(8) Başvuru sahibi, özel endüstri
bölgesinde atık su, katı atık, toprak kirliliği, gürültü ve hava kirliliği,
tehlikeli tıbbi atık, radyoaktif madde ve tehlikeli kimyasalların yönetimi,
yangından korunma ve yangınla mücadele, acil durum planlarının hazırlanması
ve koordinasyonu, tahliye, ilk yardım ve acil tıbbi müdahale ile doğal
afetler ve benzeri konularda ilgili kurum ve kuruluşlarla koordinasyon
içinde çalışıp gerekli harcamaları yapar ve ilgili mevzuat çerçevesinde
önlemleri alır.
(9) Başvuru sahibi, özel endüstri
bölgesi için gerekli olan temizlik, elektrik, içme ve kullanma suyu,
arıtma, doğal gaz, akaryakıt, ısıtma ve havalandırma, dağıtım şebekeleri,
kanalizasyon, Bölge içi yollar, ses ve veri iletişimi, bilişim hizmetleri
ve benzeri hizmetlerin sağlanması ve kesintisiz olarak sürmesi için ilgili
kurum ve kuruluşlarla koordinasyon içinde çalışıp gerekli harcamaları yapar
ve ilgili mevzuat çerçevesinde önlemleri alır.
Halihazır harita, imar ve parselasyon planları, altyapı ve
üstyapı projeleri ve uygulama
MADDE 61
– (1) Özel endüstri bölgesine ait halihazır harita, jeolojik-jeoteknik
etüt raporu, imar ve parselasyon planları Dördüncü Bölüm uyarınca başvuru
sahibi tarafından hazırlattırılarak Bakanlık tarafından onaylanır.
(2) Yeni yapılacak olan yatırımlarda özel endüstri
bölgelerinin imar plânları ile bölge içindeki parsel ifraz, tevhit, terk,
ihdas ve benzeri imar uygulaması işlemleri başvuru sahibi tarafından
hazırlanarak Bakanlıkça onaylanır. Daha önce imar plânı onaylanmış olan
yerlerde ise gerekli görülmesi halinde mevcut plândan gelen haklar saklı kalmak
kaydıyla imar plânları, başvuru sahibi tarafından yeniden hazırlanarak
Bakanlıkça onaylanabilir.
(3) Özel endüstri bölgesine ait altyapı ve üstyapı
projeleri Bakanlıkça belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde başvuru
sahibi tarafından hazırlattırılır ve Bakanlık tarafından onaylanır. YG-AG
elektrik, enerji nakil hattı, haberleşme ve doğal gaz projeleri, ilgili
mevzuat kapsamında yetkili kurum/kuruluşlarca onaylanmasını müteakip
Bakanlık tarafından vize edilir.
(4) Özel endüstri bölgesi ile ilgili altyapı ve
üstyapı yapım işleri başvuru sahibi ve diğer yatırımcılar tarafından
gerçekleştirilir.
(5) Özel endüstri bölgesindeki altyapı ve üstyapı
projeleri, arazi kontrolü ile bunlara ilişkin altyapı ve üstyapı inşaatı
yapım işlerinin kontrolü Bakanlığın uygun görüşü doğrultusunda başvuru
sahibince belirlenen müşavir firma tarafından yapılır.
İzin ve
ruhsatlar
MADDE 62
– (1) Özel endüstri bölgesi ilan
edilen alanlarda yer alan ve daha önce izin, onay ve ruhsatları alınmış
yatırımların tüm izin, onay ve ruhsatları geçerliliğini korur. Başvuru
sahibi veya diğer yatırımcılar tarafından hazırlattırılan altyapı ve
üstyapı projeleri ve bunlarla ilgili ruhsat ve izinler ile işyeri açma ve
çalışma ruhsatları Bakanlık onayı ve denetimine tâbidir. Özel endüstri
bölgeleri içerisinde gerçekleştirilecek yatırımlar Bakanlık tarafından
onaylanan ruhsat ve izinlere ilişkin harçlardan muaftır.
(2) Yapı ruhsatı, yapı kullanma
izni 3194 sayılı İmar Kanunu ile ilgili yönetmeliklerde belirtilen hususlar
çerçevesinde; işyeri açma ve çalışma ruhsatı ise 3572 sayılı İşyeri Açma ve
Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek
Kabulüne Dair Kanun ve bu Kanun kapsamında çıkarılan ilgili mevzuatta
belirtilen hususlar çerçevesinde Bakanlık tarafından verilir.
(3) ÇED mevzuatına tabi faaliyetlerden “ÇED Olumlu”
kararı veya “ÇED Gerekli Değildir” kararı verilerek yatırımı kabul edilen
faaliyetler hakkında yatırımın tamamlanıp tesisin üretime geçebilmesi için
alınması gereken diğer izin, onay ve ruhsatlar ilgili kurumlarca on beş gün
içinde verilir.
(4) Özel endüstri bölgesinde yatırım yapmak isteyen
diğer yatırımcılar, yatırımcı başvuru formunu doldurarak özel endüstri
bölgesinin yönetimi ve işletilmesinden sorumlu gerçek veya tüzel kişiye
başvurur. Özel endüstri bölgesinin yönetimi ve işletilmesinden sorumlu
gerçek veya tüzel kişi, Kanun ve bu Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
başvuru aşamasında hazırlanan fizibilite raporunda belirtilen sektörlerin
birinde faaliyet göstermesi kaydıyla diğer yatırımcıları belirler.
(5) Belirlenen yatırımcılar faaliyeti ile ilgili
olarak ÇED mevzuatına göre hazırlanacak raporu Çevre ve Şehircilik
Bakanlığına sunar. Raporun Çevre ve Şehircilik Bakanlığına intikal
tarihinden itibaren inceleme, değerlendirme ve nihai karar verme süresi iki
aydır. Bu süreye faaliyet sahibinin raporu düzeltmesi için tanınan süre dahil değildir. Faaliyet sahibi, düzeltilmesi istenen
raporu on beş gün içerisinde düzelterek Çevre ve Şehircilik Bakanlığına
vermek zorundadır.
ON İKİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 63
– (1) 16/12/2004
tarihli ve 25672 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Endüstri Bölgeleri Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
İlan
edilmiş mevcut endüstri bölgelerinin durumu
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 18/6/2017
tarihli ve 7033 sayılı Sanayinin Geliştirilmesi ve Üretimin Desteklenmesi
Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önce ilan edilen endüstri
bölgeleri, Kanunun geçici 4 üncü maddesinin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren
en geç bir yıl içinde Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun hale
getirilir. Mevcut endüstri bölgelerinin işletme müdürlükleri yönetici
şirketin kurulduğu tarihe kadar görevlerini sürdürürler.
Yürürlük
MADDE 64
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 65
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı yürütür.
|