Ekonomi Bakanlığından:
İTHALAT
İŞLEMLERİNDE ELEKTRONİK BAŞVURU SİSTEMİ TEBLİĞİ
(İTHALAT:
2017/3)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı, Ekonomi Bakanlığı İthalat
Genel Müdürlüğünce yürütülen ithalat işlemlerinde, bu işlemlere başvuruda
bulunacak firmaların başvurularının elektronik ortamda yapılmasına ve
firmalar adına işlem yapacak kullanıcıların yetkilendirilmesine dair usul
ve esasları belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 20/12/1995
tarihli ve 95/7606 sayılı İthalat Rejimi Kararının 2 nci
maddesine istinaden düzenlenmiştir.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Elektronik imza: Elektronik imza mevzuatında
tanımlanan şekilde başka bir elektronik veriye eklenen veya elektronik
veriyle mantıksal bağlantısı bulunan ve kimlik doğrulama amacıyla
kullanılan elektronik veriyi,
c) Elektronik imza mevzuatı: 23/1/2004
tarihli ve 25355 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 5070 sayılı Elektronik
İmza Kanunu ile bu Kanuna istinaden yürürlüğe konulan diğer mevzuatı,
ç) Elektronik ortam: İthalata ilişkin lisans,
uygunluk, izin ve diğer her türlü belge düzenlenmesi için gerçekleştirilen
işlemlerin yürütüldüğü web tabanlı uygulamayı,
d) Elektronik sertifika hizmet sağlayıcıları:
Elektronik imza mevzuatı uyarınca Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumuna
bildirimini yapmış, elektronik sertifika, zaman damgası ve elektronik
imzalarla ilgili hizmetleri sağlayan kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek
veya özel hukuk tüzel kişilerini,
e) Firma: İthalat işlemlerine başvuruda bulunacak
tüm gerçek ve tüzel kişiler ile tüzel kişilik statüsüne sahip olmamakla birlikte
yürürlükteki mevzuat hükümlerine istinaden hukuki tasarruf yapma yetkisi
tanınan kişiler ortaklıklarını,
f) Genel Müdürlük: Ekonomi Bakanlığı İthalat Genel
Müdürlüğünü,
g) İthalat işlemleri: Genel Müdürlükçe elektronik
ortamda gerçekleştirilmesi uygun görülen ithalata ilişkin lisans, uygunluk,
izin ve diğer her türlü belge düzenlenmesine esas işlemleri,
ğ) Kamu kurumu
kullanıcısı: İthalat işlemlerinde görev alan ve Bakanlık personeli hariç
olmak üzere kamu kurumları adına işlem yapan kişileri,
h) Kullanıcı: İthalat işlemlerinde firmalar adına
işlem yapmak üzere yetkilendirilmiş kişileri,
ı) Mobil elektronik imza: Bakanlık ile mobil
elektronik imza kullanımına ilişkin sözleşmesi bulunan GSM operatörlerince
verilen SIM kartını kullanarak oluşturulan ve 5070 sayılı Elektronik İmza
Kanununda tanımlanan güvenli elektronik imza niteliğindeki elektronik
sertifikayı,
i) Nitelikli elektronik sertifika: 5070 sayılı
Elektronik İmza Kanununun 9 uncu maddesinde sayılan nitelikleri taşıyan
elektronik sertifikayı,
ifade eder.
Nitelikli
elektronik sertifika veya mobil elektronik imza temini
MADDE 4 –
(1) Kullanıcılar, elektronik
sertifika hizmet sağlayıcılarından alınan nitelikli elektronik sertifikaya
ya da mobil elektronik imzaya sahip olmak zorundadır.
(2) Başka amaçlarla daha önce temin edilen ve
geçerlik süresi dolmamış veya yenilenmiş nitelikli elektronik sertifikalar
ya da mobil elektronik imzalar ithalat işlemleri için kullanılabilir.
Yetkilendirme
başvurusu ve onayı
MADDE 5 –
(1) Firmalar adına ithalat işlemlerine
başvuruları elektronik ortamda yapacak kullanıcıları yetkilendirmek üzere
aşağıdaki belgeler hazırlanır:
a) Dilekçe: Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza
Uygulamaları” bölümünde yer alan örneğe uygun, firmayı temsil ve ilzama
yetkili kişi veya kişilerce imzalanmış ve Genel Müdürlüğe muhatap dilekçe,
b) Firma Tanımlama Formu: Bakanlık internet
sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde yer alan örneğe uygun ve
firmayı temsil ve ilzama yetkili kişi veya kişilerce imzalanmış form,
c) İmza Sirküleri: Ana sözleşmede firmayı temsil ve
ilzama yetkili kişi veya kişiler için düzenlenmiş imza sirkülerinin aslı
veya noter onaylı örneği,
ç) Taahhütname: Bakanlık internet sayfasındaki
“E-İmza Uygulamaları” bölümünde yer alan örneğe uygun, firmayı temsil ve
ilzama yetkili kişi veya kişilerce imzalanmış ve Türkçe olarak noterde her
bir kişi için düzenlenmiş taahhütnamenin aslı.
(2) Birinci fıkrada sayılan belgelerin renkli
olarak taranmış “.pdf” uzantılı dijital birer
sureti, bilahare Genel Müdürlüğe elektronik ortamda iletilmek üzere
firmalar tarafından muhafaza edilir.
(3) Birinci fıkrada sayılan belgelerin asılları
Genel Müdürlüğe posta yoluyla veya genel evraka elden teslim etmek
suretiyle iletilir.
(4) Firmalar adına ithalat işlemi yapmak üzere
yetkilendirilecek kişiler, sahip oldukları nitelikli elektronik sertifikayı
ya da mobil elektronik imzayı kullanarak Bakanlık internet sayfasındaki
“E-İmza Uygulamaları” bölümünde yer alan “Yetkilendirme Başvuruları”
başlığında yer alan “İthalat İşlemleri” formunu doldurarak yetkilendirme
başvurusunda bulunur.
(5) Birinci fıkrada sayılan belgelerin asıllarının
Genel Müdürlüğe ulaşması ve dördüncü fıkrada açıklanan yetkilendirme
başvurusunun yapılması üzerine, başvuru sahibi kişiye başvuru belgelerini
elektronik ortamda sisteme yüklemek üzere kısıtlı yetki verilir.
(6) Kısıtlı yetkili kullanıcı, Bakanlık internet
sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde “E-İmza Uygulamalarına Giriş”
başlığını seçerek elektronik imzası ile “İthalat İşlemleri” menüsüne giriş
yapar ve birinci fıkrada belirtilen belgeleri sisteme yükleyerek elektronik
olarak başvurusunu tamamlar.
(7) Elektronik ortamda başvurunun tamamlanması
üzerine, firmanın sunduğu belgelerin doğruluğu ve usulüne uygunluğu kontrol
edildikten sonra, Genel Müdürlükçe elektronik ortamda onay işlemleri
başlatılır.
(8) Belgelerin eksik ya da usulüne uygun olmaması
ya da internet üzerinden girilen bilgilerin belgelerle uyuşmaması
durumunda, firma tarafından eksik ve/veya usulüne uygun olmayan belgeler
tamamlanır ve/veya firma tanımlamasına dair bilgilerde gerekli
değişiklikler yapılır.
(9) Genel Müdürlük, sunulan bilgi ve belgeler
doğrultusunda ve/veya ilgili mevzuat çerçevesinde değişiklik ve güncelleme
isteme, ek bilgi ve belge talep etme ya da yetkilendirme başvurusunu
reddetme hakkına sahiptir.
(10) Genel Müdürlük, yetkilendirme talebinin
sonucunu dördüncü fıkra çerçevesinde yapılan başvuruda kullanıcı tarafından
beyan edilen e-posta adresine bildirir. Bakanlık ulaşmayan bildirimlerden
sorumlu değildir.
(11) Firmalar tarafından birden fazla kişiye aynı
anda ithalat işlemlerini elektronik ortamda yapmak üzere yetki verilebilir.
Bu durumda birinci fıkrada belirtilen taahhütname, yetkilendirilecek her
bir kişi için ayrı düzenlenir. Taahhütnamenin geçerli olacağı süre
taahhütnamede belirtilir.
(12) Aynı firma için sonradan yapılacak kullanıcı
yetkilendirme başvurularında, taahhütname hariç olmak üzere birinci fıkrada
sayılan ve geçerliği devam eden belgeler tekrar aranmaz.
(13) Kullanıcıların, sertifikalarını yenilemesi veya
başka bir nitelikli elektronik sertifika ya da mobil elektronik imza temin
etmesi durumlarında yeniden yetkilendirme başvurusu yapması gerekmez.
Yetki
süresinin uzatılması
MADDE 6 –
(1) Kullanıcının yetkisi
taahhütnamede belirtilen süreyle sınırlıdır. Süre uzatımı talebinde bulunulması
için, Genel Müdürlüğe her kişi için ayrı olmak üzere yeni taahhütname
verilmesi gerekir. Yetki süresinin bitiminden süre uzatımına kadarki sürede
kullanıcının yetkisi askıya alınır.
(2) Süre uzatımında, daha önce firma tarafından bu
Tebliğin 5 inci maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca sunulan ve geçerliği
devam eden diğer belgeler tekrar istenmez. Ancak, belgelerde değişiklik
olması veya içerdikleri bilgilerin taahhütname ile farklı olması durumunda
belgelerin yenilenmesi zorunludur.
(3) İflas etmiş ya da iflas süreci devam eden
firmalar adına işlem yapan kullanıcıların, yetki süresinin uzatılması ya da
yeni bir kişinin yetkilendirilmesi için gereken taahhütnameyi noter
kanalıyla temin edememesi durumunda, iflas idaresinin kararına dayanarak
iflas müdürlüklerince usulüne uygun olarak düzenlenen taahhütname kabul
edilir.
Yetkinin
iptali
MADDE 7 –
(1) Kullanıcının yetkisi, firmanın
Genel Müdürlüğe yazılı başvurusu üzerine iptal edilir. Başvuruda, firmayı
temsil ve ilzama yetkili kişilerce Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza
Uygulamaları” bölümünde yer alan örneğe uygun olarak noter tarafından
düzenlenmiş azilname aranır.
(2) Kullanıcının yetkisinden feragat etmesi
halinde, bunun noter kanalıyla veya iadeli taahhütlü olarak firmaya bildirildiğini
tevsik eden belgelerin Genel Müdürlüğe sunulması üzerine yetki iptal
edilir.
(3) Vergi numarasının değişmesi durumunda, o firma
için yetkilendirilen tüm kullanıcıların yetkileri Bakanlıkça re’sen iptal edilir.
Yetkinin
askıya alınması
MADDE 8 –
(1) Firma adına işlem yapan
kullanıcıların yetkisi, firmanın yazılı olarak Genel Müdürlüğe yapacağı
başvuru ile geçici süreyle askıya alınabilir.
(2) Firmanın talebi üzerine askıya alınan yetkinin
iptali için, Bakanlık internet sayfasındaki “E-İmza Uygulamaları” bölümünde
yer alan örneğe uygun olarak noter kanalıyla düzenlenmiş azilname ile 7 (yedi) iş günü içinde Genel Müdürlüğe
başvurulur. Aksi durumda, askıya alma işlemi kaldırılır ve yetki tekrar
kullanıma açılır.
Güncelleme
işlemleri
MADDE 9 –
(1) Yetkilendirme onayı
gerçekleştirildikten sonra, vergi numarası ve/veya firma unvanı dışındaki
değişiklikler için ayrıca belge aranmaz.
(2) Firma unvanında değişiklik yapılması durumunda
kullanıcıların yetkileri askıya alınır. Söz konusu değişiklik için 5 inci
maddenin birinci fıkrası uyarınca istenen belgelerin Genel Müdürlüğe
sunulması üzerine, askıya alınan yetkilerin kullanıma açılması için onay
işlemi başlatılır.
(3) Vergi numarasının değişmesi durumda, firma bu
durumu tevsik eden belgeleri Genel Müdürlüğe sunar. Genel Müdürlük firmanın
önceki vergi numarasıyla yaptığı kullanıcı yetkilerinin iptali için onay
işlemini başlatır. Yeni vergi numaralı firmanın kullanıcılarının
yetkilendirilmesi gerekir. Önceki vergi numarasına sahip firmanın faaliyetine
devamı halinde, bu Tebliğin diğer hükümleri saklı kalmak kaydıyla, firmanın
kullanıcılarının yetkisi iptal edilmez.
(4) Faaliyetine son veren firma bu durumu tevsik
eden belgeleri Genel Müdürlüğe sunar. Genel Müdürlük kullanıcı yetkilerinin
iptali için onay işlemini başlatır.
(5) Firmalara veya kullanıcılarına dair bilgi ve
belgelerdeki değişiklikler, en geç 5 (beş) iş günü içinde bu Tebliğe uygun
olarak firma tarafından Genel Müdürlüğe bildirilir. Aksi halde, diğer
mevzuat hükümleri saklı kalmak kaydıyla, kullanıcılarının yetkileri derhal
askıya alınır. Askıya alma işlemi ancak eksikliklerin giderilmesi halinde
kaldırılır.
İthalat
işlemleri için elektronik ortamda başvuru
MADDE 10
– (1) 1/1/2018
tarihinden itibaren ithalat işlemleri için, firmaların bu Tebliğ kapsamında
adına işlem yapmak için yetkilendirilen kullanıcıları vasıtasıyla
elektronik ortamda yapılan başvuruları kabul edilmeye başlanır. 1/4/2018 tarihinden sonra elektronik ortamda yapılacak
başvurular dışındaki başvurular kabul edilmez. Ancak, elektronik ortamda
yaşanabilecek teknik sorunlar sebebiyle başvuru yapılamaması halinde,
fiziksel başvurular da kabul edilir.
(2) İthalat işlemlerine ilişkin elektronik ortamda
yapılacak başvurular, Bakanlık internet sayfasındaki “E-imza
Uygulamalarının” altında yer alan “E-imza Uygulamalarına Giriş” bölümünden
gerçekleştirilir.
(3) İthalat işlemleri için başvuruda istenilecek
bilgi ve belgeler, her bir ithalat işleminin mevzuatında yer almaktadır.
Yetki
MADDE 11
– (1) Bakanlık, bu Tebliğde yer
alan hususlarda önlem almaya, düzenleme yapmaya, özel ve zorunlu durumları
inceleyip sonuçlandırmaya, muhtemel ihtilafları idari yoldan çözmeye ve
teknik nedenlerle uygulamada yaşanan sorunları gidermeye yetkilidir.
(2) İthalat işlemlerinin uygulanmasında,
Bakanlıktan kaynaklanmayan nedenlerle elektronik iletişimde yaşanan
aksaklıklardan Bakanlık sorumlu değildir.
(3) Fiil ehliyetinin sınırlandırıldığı, gaipliği,
ölümü veya adına işlem yaptığı firmanın tüzel kişiliğini kaybettiği
öğrenilen nitelikli elektronik sertifika ya da mobil elektronik imza sahibi
kişilerin yetkileri Bakanlıkça iptal edilir.
(4) Kamu kurumu
kullanıcılarına ilişkin usul ve esaslar, Bakanlığın ilgili kurumlarla
yapacağı protokoller çerçevesinde ayrıca belirlenir.
Yürürlük
MADDE 12
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 13 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Ekonomi Bakanı yürütür.
|