Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
BİNALAR İLE YERLEŞMELER İÇİN YEŞİL SERTİFİKA
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak, Tanımlar ve Genel Esaslar
Amaç
MADDE 1 – (1)
Bu Yönetmeliğin amacı; binalar ve yerleşmelerin doğal kaynakları ve
enerjiyi verimli kullanarak çevreye olan olumsuz etkilerini azaltmak için
değerlendirme ve belgelendirme sistemlerinin oluşturulmasına, değerlendirme
ve belgelendirme sürecinde rol alacakların görev, nitelik ve
sorumluluklarının belirlenmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmelik, mevcut ve yeni binalar ile yerleşmelerin teknik özelliklerini
ve gereksinimlerini dikkate alarak, çevresel, sosyal ve ekonomik
performanslarının ve sürdürülebilirliğinin değerlendirilmesini ve belgelendirilmesini
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelik, 29/6/2011 tarihli ve 644 sayılı
Çevre ve Şehircilik Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Hükmünde Kararnamenin 2 nci ve 12 nci maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1)
Bu Yönetmelikte geçen;
a)
Bakanlık: Çevre ve Şehircilik Bakanlığını,
b) Bina:
Kendi başına kullanılabilen, üstü örtülü olan, insanların içine
girebilecekleri, insanların oturmasına, çalışmasına, eğlenmesine,
dinlenmesine veya ibadet etmesine yarayan, hayvanların ve eşyaların
korunmasına uygun yapıyı,
c) Bina
sahibi veya temsilcisi: Bina üzerinde mülkiyet hakkına sahip olan gerçek
veya tüzel kişiyi veya varsa intifa hakkı sahibini, eğer her ikisi de yoksa
binaya malik gibi tasarruf edeni,
ç)
Değerlendirme kılavuzu: Yeşil binalar ile yeşil yerleşmelerin kriterlerini, başvuruların alınması ve değerlendirilmesini,
belgelendirme usul ve esasları ile yeşil sertifika ve değerlendirme
uzmanlarının niteliklerini içeren, Bakanlıkça yayımlanan dokümanı,
d)
Değerlendirme kuruluşu: Binalar ile yerleşmelerin çevresel, sosyal ve
ekonomik performanslarını değerlendirme kılavuzuna göre değerlendirerek,
belgelendirilmesinden sorumlu, Bakanlık tarafından yetkilendirilen
kuruluşu,
e)
Komisyon: Yeşil binalar ile yeşil yerleşmelere dair sistemin kurulması ve
işletilmesine ilişkin usul ve esasları belirleyerek izlenmesinden sorumlu,
Bakanlık bünyesinde kurulan Yeşil Sertifika Komisyonunu,
f)
Ulusal yeşil bina bilgi sistemi (YeS-TR): Yeşil
binalar ile yeşil yerleşmelerin belgelendirme sisteminin çevrimiçi olarak
işletilmesi için Bakanlıkça oluşturulan yazılım programını,
g)
Yerleşme: İçerisinde birden fazla bina bulunan en az imar adası ölçeğindeki
alanı,
ğ)
Yerleşme sahibi veya temsilcisi: Yeşil yerleşme belgesi için müracaat
edilen alan içinde mülkiyet hakkı ve tasarruf yetkisi bulunanlar veya bu
Yönetmelik kapsamındaki iş ve işlemler için yasal vekâletlerini verdikleri
temsilciyi,
h) Yeşil
bina: Yer seçimi, tasarım, inşaat, işletme, bakım, tadilat, yıkım ve
atıkların bertarafını kapsayan, yaşam döngüsü
boyunca sürdürülebilir, enerji verimli, doğayla uyumlu ve çevreye olan
olumsuz etkileri asgari düzeye indirilmiş binayı,
ı) Yeşil
sertifika: Değerlendirme kuruluşu tarafından yapılan değerlendirme sonrası,
kuruluşça binaya veya yerleşmeye verilen belgeyi,
i) Yeşil
sertifika değerlendirme uzmanı: Değerlendirme kuruluşu bünyesinde görev yapan
ve binaların veya yerleşmelerin değerlendirme kılavuzuna göre
değerlendirilmesinden ve puanlanmasından sorumlu olan yeşil sertifika
uzmanlarını,
j) Yeşil
sertifika uzmanı: Nitelikleri Bakanlık tarafından belirlenen ve Bakanlık
veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş kurum veya kuruluşlar tarafından verilen
eğitimde başarılı olan kişileri,
k) Yeşil
yerleşme: Yer seçimi, tasarım, inşaat, işletme, bakım, tadilat, yıkım ve
atıkların bertarafını kapsayan yaşam döngüsü
boyunca sürdürülebilir, enerji verimli, doğayla uyumlu ve çevreye asgari
düzeyde zarar veren içerisinde binalar ile yaşamın sürdürülebilmesi için
gereken alt ve üst yapıyı içeren yerleşmeyi,
ifade
eder.
Genel esaslar
MADDE 5 – (1)
Bakanlık, Komisyonu teşkil eder.
(2)
Bakanlık tarafından yayımlanacak olan değerlendirme kılavuzuyla, binalar
ile yerleşmelerin belgelendirilmesine ilişkin performans ölçütleri ve
bunların ağırlık yüzdeleri tayin edilir.
(3) Bina
veya yerleşme sahibi veya temsilcileri yeşil sertifika almak için yeşil
sertifika uzmanı aracılığı ile Bakanlıkça yetkilendirilen değerlendirme
kuruluşuna başvuru yapar. Değerlendirme kuruluşu, yeşil sertifika değerlendirme
puanlamasına göre işlem tesis eder.
(4)
Yeşil sertifika almak isteğe bağlıdır.
(5)
Değerlendirme kuruluşları, bina ve yerleşmelerin değerlendirmesi ve
sertifikalandırılması işlemlerini YeS-TR’de gerçekleştirir.
İKİNCİ BÖLÜM
Komisyon, Değerlendirme Kuruluşu, Yeşil Sertifika
Uzmanlarına ve
Yeşil Sertifika Değerlendirme
Uzmanlarına İlişkin Esaslar
Komisyonun görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 6 – (1)
Komisyon; konu ile ilgili Bakanlık personeli arasından, biri başkan olmak
üzere Bakanlıkça görevlendirilecek toplam beş asil, beş yedek üyeden
oluşur. Komisyonun sekretarya hizmetleri, Bakanlık Mesleki Hizmetler Genel
Müdürlüğü tarafından yürütülür.
(2)
Komisyon üyelerinin görev süresi üç yıldır. Görev süresi biten üye yeniden
görevlendirilebilir. Komisyon üyelerinin geçici olarak görevi başında
bulunmadığı durumlarda, Komisyon iş ve işlemlerinde herhangi bir duraklamaya
sebebiyet vermemek için sırası ile yedek üyeler geçici olarak
görevlendirilir. Görevden ayrılan, iş biriminde değişiklik olan veya art
arda üç toplantıya katılmayan asil üyenin yerine kalan süreyi tamamlamak
için yedek üye görevlendirilir.
(3)
Komisyonun görevleri;
a) Üç
yıldan fazla olmayan dönemlerde değerlendirme kılavuzunu gözden geçirerek gerektiğinde
değişiklik çalışmalarını yapar veya yaptırır.
b)
Değerlendirme kuruluşu olmak amacıyla Bakanlığa başvuran kuruluşların
müracaatlarını inceler.
c)
Değerlendirme kuruluşlarına, değerlendirme sürecinde karşılaştıkları
sorunların çözümü için önerilerde bulunur.
ç)
Bakanlık veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş kurum veya kuruluş tarafından
verilecek eğitimlere ilişkin usul ve esasları belirler.
(4)
Komisyon, değerlendirme kuruluşunun başvurusu veya değerlendirme
kuruluşlarının faaliyetleri ile ilgili şikâyetler üzerine Komisyon
Başkanının çağrısı ile toplanır ve başvuru veya şikâyetle ilgili karar
alır. Komisyon; üye tam sayısının salt çoğunluğu ile toplanır ve kararlar
toplantıya katılanların oy çokluğu ile alınır. Toplantılarda oylamalar açık
yapılır ve çekimser oy kullanılamaz. Oyların eşitliği halinde Komisyon
Başkanının kullandığı oy yönünde karar alınmış sayılır. Alınan kararlara
ilişkin itirazlar, kararın ilgiliye tebliğinden ve/veya Bakanlığın internet
sitesinde yayımından itibaren 10 iş günü içerisinde Bakanlığa yapılır.
(5)
Komisyon, gerekli hallerde diğer kamu kurum ve kuruluşları ile sivil toplum
kuruluşları temsilcilerinin katılımı ile geçici alt çalışma grupları
oluşturabilir veya kurum ve kuruluş temsilcilerini oy hakkı olmaksızın
toplantıya davet ederek bilgi ve birikimlerine başvurabilir.
(6)
Komisyon üyeleri, bu Yönetmelik kapsamında yürüttükleri iş ve işlemler ile
alınan kararlardan sorumludur.
(7)
Komisyonun çalışmasına ilişkin diğer usul ve esaslar, Bakanlıkça
belirlenir.
Değerlendirme kuruluşu
MADDE 7 – (1)
Değerlendirme kuruluşu olmak için Bakanlığa başvuru yapılır. Komisyon
incelemesi sonucunda yetkinliğe haiz olduğu tespit edilen kuruluşlara
Bakanlık tarafından yetki belgesi verilir. Bakanlıkça yetki belgesi
verilmeyen kurum veya kuruluşlar bu Yönetmelik kapsamında faaliyet
yürütemez.
(2) Kamu
kurum ve kuruluşları, üniversiteler, sürdürülebilir binalar ile
sürdürülebilir yerleşmeler gibi konularda faaliyet gösteren sivil toplum
kuruluşları, mimarlık ve mühendislik hizmetleri veren ve 27/1/1954
tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Kanunu uyarınca büro
tescilini yaptırmış kurum ve kuruluşlar değerlendirme kuruluşu olmak için
başvuru yapabilirler.
(3) Değerlendirme
kuruluşları, bu Yönetmelik kapsamındaki faaliyetlerinden dolayı Bakanlığa
karşı hukuken sorumludur.
(4)
Değerlendirme kuruluşları, YeS-TR’ye Bakanlıkça öngörülen verilerin girilmesinden ve
doğruluğundan sorumludur. YeS-TR’de
var olan verilerin yayınlanma yetkisi Bakanlıktadır.
(5)
Değerlendirme kuruluşları, faaliyetleri ile ilgili her türlü belge ve
kaydı, düzenlendikleri tarihten itibaren on yıl süreyle muhafaza eder ve
talep edilmesi hâlinde Bakanlığa ibraz eder.
Değerlendirme kuruluşlarına, yeşil sertifika
uzmanlarına ve yeşil sertifika değerlendirme uzmanlarına uygulanacak
yaptırımlar
MADDE 8 – (1)
Değerlendirme kuruluşlarının faaliyetleri ile ilgili şikâyetler Bakanlığa
yapılır.
(2)
Değerlendirme kuruluşlarının yeşil sertifika düzenlenmesi ile ilgili
faaliyetlerinin denetimi Bakanlık tarafından yapılır veya yaptırılır.
Gerçeğe aykırı belge düzenlediklerinin tespit edilmesi halinde, Bakanlık
tarafından yetkileri altı ay süre ile askıya alınır. Bakanlık tarafından
yapılan bildirimler neticesinde, üçüncü defa aykırılık tespit edilmesi
durumunda, yetkileri, bir daha verilmemek üzere Bakanlık tarafından iptal
edilir.
(3)
Değerlendirme kuruluşlarının yetkilerinin kısıtlanması, askıya alınması
veya belgelerinin iptal edilmesine ilişkin kararlar, Bakanlıkça YeS-TR’de duyurulur.
(4)
Değerlendirme kuruluşunun yetki belgesinin iptal edilmesi durumunda,
düzenlemiş olduğu Yeşil Sertifika ile ilgili ortaya çıkabilecek tüm hukuki
ve mali sonuçlardan tamamen değerlendirme kuruluşu sorumludur.
(5) Faaliyetine
son verilen veya kendi isteği ile faaliyetine son veren değerlendirme kuruluşları,
yapmış oldukları değerlendirme işlemleri ile ilgili belge ve kayıtları
elektronik ortamda Bakanlığa teslim eder. Değerlendirme kuruluşlarının söz
konusu kayıt ve belgelere ilişkin sorumlulukları, bu belge ve kayıtların
düzenlendiği tarihten itibaren on yıl süreyle devam eder.
(6)
Yeşil sertifika düzenlenmesinden, değerlendirme kuruluşu bünyesinde çalışan
ilgili yeşil sertifika değerlendirme uzmanları ve değerlendirme kuruluşu
adına kuruluşun sahibi veya yöneticisi müteselsilen
sorumludur.
(7)
Yeşil sertifika uzmanlarının gerçeğe aykırı bilgi ve belge beyanlarının
tespit edilmesi halinde, Bakanlık tarafından yetkileri altı ay süreli
askıya alınır. Bakanlık tarafından yapılan bildirimler neticesinde, üçüncü
defa aykırılık tespit edilmesi durumunda, yetkileri, bir daha verilmemek
üzere Bakanlık tarafından iptal edilir.
(8)
Yeşil sertifika değerlendirme uzmanlarının gerçeğe aykırı belge
düzenlediklerinin tespit edilmesi halinde, Bakanlık tarafından yetkileri
altı ay süreli askıya alınır. Bakanlık tarafından yapılan bildirimler
neticesinde, üçüncü defa aykırılık tespit edilmesi durumunda yetkileri, bir
daha verilmemek üzere Bakanlık tarafından iptal edilir.
Yeşil sertifika uzmanlarının görev ve
sorumlulukları
MADDE 9 – (1)
Yeşil sertifika uzmanı adayları, Bakanlıkça veya Bakanlıkça yetkilendirilmiş
kurum veya kuruluş tarafından verilecek eğitime katılır ve eğitim sonrası
yapılacak sınavda başarılı olmaları durumunda yeşil sertifika uzmanı
unvanını kazanırlar. Yeşil sertifika uzmanı unvanını kullanmaya hak
kazananlar ayrıca YeS-TR’de
duyurulur.
(2)
Yeşil sertifika uzmanı;
a)
Binanın veya yerleşmenin değerlendirme kılavuzunda belirtilen kriterlere göre plan, proje ve inşa süreçlerinde bina
veya yerleşme sahibi veya temsilcisine danışmanlık yapar.
b) Bina
veya yerleşme ile ilgili bilgi ve belgeleri değerlendirme kuruluşuna sunar.
c) Bina
veya yerleşme sahibi veya temsilcisi adına başvuru ile ilgili iş ve
işlemleri takip eder.
ç)
Değerlendirme kuruluşuna sunacağı bilgi ve belgelerin doğruluğundan
sorumludur.
Yeşil sertifika değerlendirme uzmanlarının, görev
ve sorumlulukları
MADDE 10 –
(1) Yeşil sertifika uzmanları, değerlendirme kuruluşları bünyesinde görev
yapmaları halinde, yeşil sertifika değerlendirme uzmanı unvanını alırlar ve
değerlendirme kuruluşu tarafından YeS-TR’ye tanımlanırlar.
(2)
Yeşil sertifika değerlendirme uzmanı, değerlendirme kuruluşunda görev
aldığı sürece yeşil sertifika uzmanı hizmeti veremez.
(3)
Yeşil sertifika değerlendirme uzmanı, bina veya yerleşme sahibi veya
temsilcisi adına başvuru yapan yeşil sertifika uzmanı tarafından verilen
dokümanları, değerlendirerek binanın veya yerleşmenin yeşil bina veya yeşil
yerleşme olma koşullarını yerine getirip getirmediğine dair analizi ve
puanlamayı yapar.
(4)
Yeşil sertifika değerlendirme uzmanının değerlendirme yapacağı bina veya
yerleşme ile ilgili herhangi bir bağı olamaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Bakanlıkça belirlenecek hususlar
MADDE 11 – (1) Yeşil sertifika uzmanı, yeşil sertifika
değerlendirme uzmanı ve değerlendirme kuruluşunun nitelikleri ve
denetlenmesi, yeşil sertifika uzmanı ve yeşil sertifika değerlendirme
uzmanlarının eğitimi ve sınavları ile yeşil bina ve yeşil yerleşmelerin belgelendirmesi
için zorunlu ölçütlerini, performans göstergelerini ve bunların ağırlık yüzdelerini
kapsayan değerlendirme kılavuzuna ilişkin usul ve esaslar, Bakanlıkça
belirlenir.
Yürürlükten kaldıran yönetmelik
MADDE 12 –
(1) 8/12/2014 tarihli ve 29199 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sürdürülebilir Yeşil Binalar ile Sürdürülebilir
Yerleşmelerin Belgelendirilmesine Dair Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 13 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 14 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
|