Yükseköğretim Kurulu Başkanlığından:
YÜKSEKÖĞRETİM KURUMLARI TEKNOLOJİ TRANSFER
OFİSİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmelik, yükseköğretim kurumlarında, ar-ge ve
yenilikçilikle ilgili olarak kamu ve özel sektör işbirliği yapmak, üretilen
bilgi ve yapılan buluşları fikri mülkiyet kapsamında koruma altına almak ve
uygulamaya aktarmak üzere Yükseköğretim Kurulundan önceden izin almak
kaydıyla yükseköğretim kurumu yönetim kurulunun kararıyla 6102 sayılı Türk
Ticaret Kanunu kapsamında sermaye şirketi statüsünde kurulacak teknoloji
transfer ofisinin teşkili, görevleri, yönetimi ve yükseköğretim kurumuyla
ilişkisine yönelik çalışma usul ve esasları ile teknoloji transfer ofisinin
izlenmesi ve değerlendirilmesine yönelik esasları düzenlemek amacıyla
hazırlanmıştır.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981
tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun ek 32 nci
maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Teknoloji Geliştirme Bölgesi:
Yüksek/ileri teknoloji kullanan ya da yeni teknolojilere yönelik
firmaların, belirli bir üniversite veya yüksek teknoloji enstitüsü ya da
ar-ge merkez veya enstitüsünün olanaklarından
yararlanarak teknoloji veya yazılım ürettikleri/geliştirdikleri, teknolojik
bir buluşu ticari bir ürün, yöntem veya hizmet haline dönüştürmek için
faaliyet gösterdikleri ve bu yolla bölgenin kalkınmasına katkıda
bulundukları, aynı üniversite, yüksek teknoloji enstitüsü ya da ar-ge merkez veya enstitüsü alanı içinde veya yakınında;
akademik, ekonomik ve sosyal yapının bütünleştiği siteyi veya bu
özelliklere sahip teknoparkı,
b) Teknoloji Transfer Ofisi (TTO): Yükseköğretim
kurumlarının, ar-ge ve yenilikçilikle ilgili
olarak kamu ve özel sektör işbirliği yapmak, üretilen bilgi ve yapılan
buluşları fikri mülkiyet kapsamında koruma altına almak ve uygulamaya
aktarmak üzere Yükseköğretim Kurulundan önceden izin almak kaydıyla
yükseköğretim kurumu yönetim kurulunun kararıyla kurabilecekleri sermaye şirketini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Teknoloji Transfer Ofisinin Teşkili, Organları,
Görev ve Yetkileri
Teknoloji
Transfer Ofisinin teşkili
MADDE 4 – (1) Öğretim elemanları tarafından yükseköğretim
kurumlarında üretilen bilgi ve yapılan buluşları ticarileştirmek amacıyla
yükseköğretim kurumu yerleşkelerinde veya yükseköğretim kurumunun ortağı
olduğu Teknoloji Geliştirme Bölgeleri içerisinde TTO kurulur.
(2) TTO kurulmasına ilişkin başvuru, ilgili
yükseköğretim kurumu senatosu tarafından alınan kararla birlikte
Yükseköğretim Kuruluna iletilir. Yükseköğretim Kuruluna iletilen talepler
Yükseköğretim Yürütme Kurulunca karara bağlanır. Yükseköğretim Yürütme Kurulu
tarafından faaliyet izni verilmesi halinde ilgili yükseköğretim kurumu yönetim
kurulu tarafından TTO kurulur.
(3) TTO’nun kuruluş
sermayesi, bilimsel araştırma projesi kaynaklarından veya döner sermaye
gelirlerinden karşılanabilir.
(4) TTO çalışanları, işçi, yabancı uyruklu personel
veya ofis faaliyetlerinde hizmetine ihtiyaç duyulan, sürekli veya yarı
zamanlı görevlendirilen öğretim elemanlarından oluşur.
(5) Öğretim elemanları, 2547 sayılı Kanunun 39 uncu
maddesinde öngörülen yurt içinde ve yurt dışında geçici görevlendirme
esaslarına göre yapacakları çalışmaları üniversite yönetim kurulunun izni
ile TTO’da yapabilirler.
(6) Ofis faaliyetlerinde hizmetine ihtiyaç duyulan
öğretim elemanları yükseköğretim kurumlarının izni ile sürekli veya yarı
zamanlı olarak çalıştırılabilirler. Yarı zamanlı görev alan öğretim
elemanlarının hizmetleri karşılığı elde edecekleri gelirler, üniversite
döner sermayesi kapsamı dışında tutulur.
Teknoloji
Transfer Ofisinin yönetimi ve yükseköğretim kurumuyla ilişkisi
MADDE 5 – (1) TTO yönetim kurulu, rektör veya araştırmadan
sorumlu rektör yardımcısı ve üniversite senatosunun seçeceği TTO
faaliyetleri ile ilişkili deneyimi olan en az altı öğretim üyesinden
oluşur. Üyeler üç yıllığına seçilir. Süresi tamamlanan üye yeniden seçilebilir.
İki dönemden fazla üyelik yapılamaz. İstifa, emeklilik ve benzeri
sebeplerle ayrılan üyenin yerine aynı usulle yeni üye seçilir. Seçilen üye
kalan süreyi tamamlar.
(2) TTO yönetim kurulu başkanı, rektör veya
araştırmadan sorumlu rektör yardımcısıdır.
(3) TTO yönetim kurulu, TTO tam zamanlı
çalışanlarından birini TTO müdürü/yöneticisi olarak atar. TTO
müdürü/yöneticisi olarak atanacak çalışanın en az lisans mezunu ve TTO
süreçleri ile ilgili en az beş yıl deneyimli olması gerekir. TTO
müdürü/yöneticisi, oy hakkı bulunmaksızın yönetim kurulu toplantılarına
katılır.
Teknoloji
Transfer Ofisinin görevleri
MADDE 6 – (1) TTO’nun görevleri
aşağıda belirtilmiştir:
a) Üniversite ar-ge
stratejilerinin tanımlanmasına katkı vermek.
b) Üniversitenin ar-ge
politika ve stratejilerine uyumlu olarak çalışmak.
c) Üniversite içerisinde ulusal ve uluslararası ar-ge fonlarının tanıtımını yapmak ve bu fonlardan daha
fazla yararlanabilmek adına eğitim, seminer, çalıştay
ve benzeri etkinlikler düzenlemek, proje hazırlama, başvuru, yürütme ve
izlemede destek olmak.
ç) Üniversite içerisinde proje yazma ve yönetme
kültürünün geliştirilmesine katkı sağlamak.
d) Ar-ge ve
yenilikçilikle ilgili olarak kamu ve özel sektör ile işbirliği yapmak.
e) Üniversite içinde ve dışında teknoloji transferi
ile ilgili konularda tanıtım, bilgilendirme ve eğitim hizmetleri vermek.
f) Üniversite ve sanayi işbirliğini geliştirmek
adına üniversite ve sanayi tarafında potansiyeli, fırsatları ve benzerlerini
ortaya koyan analiz, tanıtım, etkinlik ve benzeri çalışmalar yapmak ve
ayrıca kontratlı projelere aracılık etmek.
g) Üretilen bilgi ve yapılan buluşları fikri mülkiyet
kapsamında koruma altına almak ve uygulamaya aktarmak.
ğ) Üniversite içi şirketleşme ve girişimcilik
hizmetleri vermek ve bu kapsamda destek olmak.
h) Yıllık faaliyet raporunu hazırlamak ve her yılın
ocak ayı sonuna kadar senatonun uygun görüşüyle birlikte Yükseköğretim
Kurulu Başkanlığına sunmak.
ı) Uluslararası üniversitelerin Teknoloji Transfer
Ofisleri ile işbirliği içerisinde çalışarak ulusal/uluslararası paydaşların
(yerli/yabancı şirket, üniversite gibi) olduğu çalışma ortamları
hazırlamak.
i) Yükseköğretim kurumlarında yapılan ar-ge çalışmaları sonucunda oluşturulan bilginin korunması
için fikri ve sınai haklar hakkında bilgilendirme
çalışmaları yapmak.
j) Yürütülen faaliyetlere ilişkin üç yıllık
stratejik plan yaparak her yıl stratejik plan ilerleme raporu hazırlamak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Teknoloji Transfer Ofisinin İzleme ve Değerlendirme
Süreci ve Tasfiyesi
Teknoloji
Transfer Ofisinin izleme ve değerlendirme süreci
MADDE 7 – (1) TTO’ların ilgili
kanun ve bu Yönetmelik dahilindeki faaliyetlerini
izlemek ve değerlendirmek üzere Yükseköğretim Kurulu, TTO İzleme ve
Değerlendirme Komisyonu kurar.
(2) TTO İzleme ve Değerlendirme Komisyonu, Bilim,
Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından belirlenen en az daire başkanı
düzeyinde bir ve Yükseköğretim Genel Kurulu tarafından seçilen dört öğretim
üyesi olmak üzere beş üyeden oluşur. Yükseköğretim Kurulu, komisyon
üyelerini, her biri farklı yükseköğretim kurumlarında görev yapmakta olan,
yükseköğretimin yapısı, işleyişi ve yönetimi ile teknoloji transfer
süreçleri ve uygulamaları konusunda deneyimli, yurt içindeki veya yurt
dışındaki yükseköğretim kurumlarında en az beş yıl görev yapmış öğretim
üyeleri arasından seçer.
(3) TTO İzleme ve Değerlendirme Komisyonu;
a) TTO’ların her yıl ocak
ayının son işgününe kadar Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına sunduğu bir
önceki yılın faaliyet raporunu değerlendirir.
b) Yılda en az bir kez TTO izleme ziyareti
gerçekleştirir.
c) Yıllık değerlendirmelerini her yılın sonunda
Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına rapor olarak sunar.
Teknoloji
Transfer Ofisinin faaliyet izninin kaldırılması
MADDE 8 – (1) TTO yönetim kurulu, faaliyetlerine son verme
ve tasfiye kararı alması halinde kurucu yükseköğretim kurumuna başvurur.
İlgili yükseköğretim yönetim kurulu başvuruyu uygun bulması durumunda,
konuya ilişkin teklifi Yükseköğretim Kurulu Başkanlığına sunar. TTO’nun faaliyetlerine son verme ve tasfiyesine ilişkin
kararı Yükseköğretim Yürütme Kurulu verir.
(2) Yükseköğretim Kurulu, TTO İzleme ve Değerlendirme Komisyonunun
önerisi ile TTO’nun faaliyet iznini kaldırabilir.
Bu durumda, ilgili yükseköğretim kurumu, TTO’nun
tasfiyesi için gerekli işlemleri başlatır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Teknoloji Transfer Ofisinin Mali Yapısı
Teknoloji
Transfer Ofisinin gelirleri
MADDE 9 – (1) TTO’nun gelirleri
şunlardır:
a) TTO’nun 6 ncı madde kapsamında sunacağı hizmetlerden elde
edilecek gelirler.
b) TTO’nun kuruluşundan
sonra ortak olacak kurumlardan sağlanacak ortaklık gelirleri.
c) Bağışlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 10 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde
13/1/2011 tarihli ve
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümleri uygulanır.
Muafiyet
MADDE 11 – (1) Teknoloji Transfer Ofisleri ile bunların
yürüttükleri faaliyetler hakkında 8/9/1983 tarihli
ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu hükümleri uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 12 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 13 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Yükseköğretim Kurulu
Başkanı yürütür.
|