Antalya Bilim Üniversitesinden:
ANTALYA BİLİM
ÜNİVERSİTESİ ÖN LİSANS VE LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Antalya Bilim
Üniversitesine bağlı birimlerde ön lisans ve lisans eğitim ve öğretim
esaslarıyla sınavlar ve değerlendirmeye ilişkin usul ve esasları
belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Antalya Bilim
Üniversitesine öğrenci kabulü, hazırlık sınıfları dâhil kayıtlı öğrencilerin
ön lisans ve lisans eğitim-öğretim programlarının düzenlenmesi ve
uygulanması, sınavlar, kayıt dondurma, ayrılma ve diploma işlemlerine ilişkin
hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) Ana dal diploma programı: Öğrencinin kayıtlı
olduğu lisans diploma programını,
c) Birim: Antalya Bilim Üniversitesine bağlı
fakülte, yüksekokul veya meslek yüksekokulunu,
ç) Çift ana dal programı: Ana dal diploma
programına kayıtlı öğrencinin öngörülen şartları taşıması kaydıyla aynı
yükseköğretim kurumunda ikinci bir diploma programından ders alıp bu
program içinde ayrı bir diploma alabilmesini sağlayan programı,
d) Danışman: Öğrenciye eğitim ve öğretimi, ders
alma işlemleri ve benzeri konularda yardımcı olması için görevlendirilmiş
öğretim elemanını,
e) Dekanlık: Antalya Bilim Üniversitesine bağlı
fakültelerin dekanlıklarını,
f) Diploma programı: Fakülte, yüksekokul ve meslek
yüksekokullarının, belirlenen yeterlilikleri sağlayan öğrencilerine ön
lisans veya lisans diploması verdiği yükseköğretim programını,
g) İlgili birim yönetim kurulu: Antalya Bilim
Üniversitesine bağlı fakülte, yüksekokul ve meslek yüksekokulu yönetim
kurulunu,
ğ) Müdürlük: Antalya Bilim Üniversitesine bağlı
yüksekokul/meslek yüksekokullarının müdürlüklerini,
h) Mütevelli Heyeti: Antalya Bilim Üniversitesi
Mütevelli Heyetini,
ı) Öğrenci İşleri Müdürlüğü: Antalya Bilim
Üniversitesi Öğrenci İşleri Müdürlüğünü,
i) Ön lisans eğitim ve öğretimi: Ortaöğretime
dayalı, en az dört yarıyıllık programı kapsayan, ara insan gücü yetiştirmeyi
amaçlayan veya lisans öğretiminin ilk kademesini teşkil eden
yükseköğretimi,
j) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezini,
k) Rektör: Antalya Bilim Üniversitesi Rektörünü,
l) Rektörlük: Antalya Bilim Üniversitesi
Rektörlüğünü,
m) Senato: Antalya Bilim Üniversitesi Senatosunu,
n) Üniversite: Antalya Bilim Üniversitesini,
o) Üniversite Yönetim Kurulu: Antalya Bilim
Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
ö) Yabancı Diller Yüksekokulu: Antalya Bilim
Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulunu,
p) Yan dal programı: Ana dal diploma programına
kayıtlı öğrencinin öngörülen şartları taşıması kaydıyla aynı yükseköğretim
kurumunda ikinci bir diploma programının belirli derslerini almak suretiyle
diploma yerine geçmeyen bir sertifika alabilmesini sağlayan programı,
r) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Öğrenci Kabulü ve Kayıtlar ile İlgili Esaslar
İlk kayıt
işlemleri
MADDE 5 –
(1) Üniversiteye kesin kayıt
yaptırabilmek için, ÖSYM tarafından düzenlenen merkezi yerleştirme sınavları
sonucunda Üniversitenin bir diploma programına yerleştirilmiş olmak, özel
yetenek sınavında başarılı olmak veya yatay geçiş başvurusu kabul edilmiş
olmak gerekir. Uluslararası öğrencilerin kabulü ve kayıtları için ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde YÖK ve Senato tarafından belirlenen esaslar
uygulanır.
(2) Üniversiteye kayıt yaptırmaya hak kazanan
öğrenciler, akademik takvimde belirlenen süreler içinde, mezun olduğu
ortaöğretim kurumundan aldığı diplomanın aslı ya da yeni tarihli mezuniyet
belgesi ve Üniversite tarafından istenen diğer belgelerin aslı veya Üniversite
onaylı suretleri ile oluşturulan kayıt bürolarına bizzat başvurarak kesin
kayıtlarını yaptırırlar. Askerlik durumu ile adli sicile ilişkin öğrencinin
beyanı esas alınır. Ancak mazereti olan aday, kaydını yasal temsilcisi veya
noterde tayin edeceği vekili aracılığı ile yaptırabilir.
(3) Belirlenen tarihler arasında kesin kaydını
yaptırmayan adaylar herhangi bir hak iddia edemezler. Posta yoluyla kesin
kayıt yaptırılmaz.
(4) Öğrenim ücretini Rektörlükçe belirlenen süre
içinde ödemeyenlerin kesin kayıtları yapılmaz.
(5) Kayıt belgelerinde eksiklik, sahtecilik ya da
tahrifat olanlarla, üniversiteye giriş sınavında sahtecilik yaptığı belirlenen
kişiler, YÖK tarafından izin verilenler hariç diğer bir yükseköğretim
kurumunun diploma programında kayıtlı olanlar ve bir yükseköğretim
kurumundan disiplin cezası ile çıkarılmış olanlar Üniversiteye kayıt
yaptıramazlar. Bunların, kayıtları yapılmış olsa bile iptal edilir. Bu
kişilerin, Üniversiteden ayrılmış olsalar bile, kendisine verilen diploma
dâhil tüm belgeleri iptal edilir. Bu kişilerin yatırmış olduğu öğrenim
ücretleri geri ödenmez.
Öğrenci
kimlik kartı
MADDE 6 –
(1) Kesin kayıt yaptıran
öğrenciye, Üniversitenin öğrencisi olduğuna dair fotoğraflı bir kimlik
kartı verilir. Kimlik kartının kaybedilmesi veya kullanılamayacak hale
gelmesi durumunda yenisinin verilebilmesi için bir dilekçe ile Öğrenci
İşleri Müdürlüğüne başvurulur ve öğrenciye Rektörlükçe belirlenen bedel
karşılığında yeni bir öğrenci kimlik kartı verilir.
Öğrenim
ücreti
MADDE 7 –
(1) Üniversitede eğitim-öğretim
ücretlidir. Ödenecek yıllık ücret her eğitim-öğretim yılı başında Mütevelli
Heyeti tarafından belirlenir.
(2) Öğrenci normal öğrenim süresi içerisinde aldığı
derslerin sayısı ve kredi değerlerine bakılmaksızın o yıl için belirlenen
öğrenim ücretini öder.
(3) Normal öğrenim süresi içinde mezun olamayan
öğrencilerin, ön lisans ve lisans programları için 2547 sayılı Kanunun 44
üncü maddesinde belirtilen azami süreler içindeki ve sonundaki ders
tekrarları bakımından ödeyecekleri öğrenim ücreti Mütevelli Heyeti
tarafından belirlenir.
(4) Öğrenim ücretlerini Rektörlükçe belirlenen süre
içinde ödemeyen öğrencilerin o yarıyıl için kayıtları yapılmaz, yenilenmez.
Bu öğrenciler öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(5) Bir akademik yılın başında kesin kaydını
yaptıran veya kaydını yenileyen öğrencinin, herhangi bir sebeple, eğitim ve
öğretim başlamadan Üniversiteden kaydını sildirmesi halinde, yıllık öğrenim
ücretinin dörtte birini ödemesi gerekir.
(6) Öğrenim ücretini yatırmış oldukları yarıyılın
eğitim ve öğretimi başladıktan sonraki ikinci haftanın sonuna kadar
Üniversiteden ayrılan öğrencilerin ücretlerinin 2/3’ü iade edilir. Bu
tarihten itibaren herhangi bir iade yapılmaz.
(7) Üniversite tarafından sunulabilecek yurt,
yemek, ulaşım ve benzeri ek hizmetlerin bedeli öğrenim ücretine dâhil
değildir. Bu ücretler, ayrıca belirlenir.
(8) Değişim programına katılan öğrencilerin öğrenim
ücretlerinin nasıl ödeneceği üniversiteler arasındaki ikili anlaşmalar
kapsamında belirlenir.
(9) Eğitim ücretini ödeyen ve bulunduğu dönemde
disiplin cezası alarak uzaklaştırılan öğrencilere eğitim ücretinin 2/3’ü
iade edilir.
(10) Disiplin cezası ile Üniversiteden çıkarılan
veya kaydı silinen öğrencilerin o yarıyılla ilgili öğrenim ücreti iade
edilmez.
İngilizce
dil yeterliği ve hazırlık sınıfı
MADDE 8 –
(1) Üniversitede öğretim dili
İngilizcedir. Bazı diploma programlarında öğrenim kısmen veya tamamen
Türkçe yapılabilir. Öğretim dili İngilizce veya kısmen Türkçe olan diploma
programlarında öğrencilerin İngilizce bilmeleri zorunludur.
(2) Yabancı dil eğitimi amacıyla ilgili mevzuat
hükümlerine göre, Üniversite bünyesinde Yabancı Diller Yüksekokulu ve
İngilizce hazırlık sınıfı açılabilir.
(3) Öğrencilerden başvuru veya kayıt esnasında,
İngilizce yeterlikleri açısından Senato tarafından eşdeğerliği kabul edilen
ve geçerlilik süresi belirlenen ulusal veya uluslararası sınavlarda,
istenen düzeyde ve gerekirse tespit edilen sınav merkezlerinden alınmış
sınav sonuç belgeleri ile başarılı olduklarını belgelendirme şartı aranır.
(4) Daha önce yerleşmiş olduğu bir yükseköğretim
kurumunda İngilizce hazırlık eğitimini başarıyla tamamlamış öğrenciler, bu
durumlarını belgeleyerek Üniversitenin İngilizce yeterlik sınavından muaf
tutulmaları talebiyle başvuruda bulunabilirler. Bu öğrencilerin Üniversitenin
İngilizce yeterlik sınavı ve İngilizce hazırlık okulu eğitiminden muaf
tutulup tutulmayacaklarına ilgili birim yönetim kurulu karar verir.
Muafiyetleri onaylanmayanlar Üniversitenin İngilizce yeterlik sınavına
girmek ve söz konusu sınavdan Senato tarafından belirlenen düzeyde puan
almak zorundadırlar.
(5) İngilizce yeterlik düzeyini belgeleyemeyen ve
önceden öğrenim gördükleri yükseköğretim kurumlarında hazırlık okulunu
başarıyla tamamlayamamış öğrenciler, Üniversitenin İngilizce yeterlik
sınavına girmek ve söz konusu sınavdan Senato tarafından belirlenen düzeyde
puan almak zorundadırlar. Aksi takdirde Yabancı Diller Yüksekokulu tarafından
yürütülen İngilizce hazırlık sınıfına devam etmekle yükümlüdürler.
(6) Üniversitenin İngilizce hazırlık sınıfında
başarılı olan öğrenciler lisans programlarına başlama hakkını kazanırlar.
Bu öğrenciler lisans eğitimine başladıkları tarih itibarıyla aktif olan
program müfredatına tabi olurlar.
(7) Üniversitenin İngilizce hazırlık sınıfında ilk yıl sonunda başarısız olan öğrenciler hazırlık sınıfını
tekrarlarlar. Hazırlık sınıfını iki yıl içinde başarı ile tamamlayamayan
öğrencilerin programdan ilişiği kesilir.
(8) Bu madde kapsamındaki yabancı dil eğitimi 2547
sayılı Kanunun 44 üncü ve 49 uncu maddesi, 23/3/2016
tarihli ve 29662 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim
Kurumlarında Yabancı Dil Öğretimi ve Yabancı Dille Öğretim Yapılmasında
Uyulacak Esaslara İlişkin Yönetmelik hükümleri ile Senato tarafından
belirlenen esaslara göre yapılır.
Kayıt
yenileme
MADDE 9 –
(1) Öğrencilerin, akademik
takvimde belirtilen süre içinde her yarıyıl kayıt yenilemeleri zorunludur.
Mazeretli ders kayıtları Senato tarafından belirlenen esaslara göre
yapılır.
(2) Öğrencinin yarıyıl kayıt yenilemesinin
yapılabilmesi için kayıt yenilemek istediği yarıyıl dâhil, geriye yönelik
öğrenim ücretinin tamamını ödemiş olması zorunludur. Bu koşulu yerine
getirmemiş öğrencilerin yarıyıl kayıt yenileme işlemleri yapılmaz. Bu
öğrenciler, öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(3) Öğrenim ücretini ödeyen öğrenciler o yarıyıl
için belirlenen derslerden oluşturdukları ders programlarını danışmanlarına
onaylatarak ders kayıt işlemlerini yapmak zorundadırlar. Öğrenciler kayıt
yenileme ve derse yazılma işlemlerinin tümünden sorumludur ve ders kayıtlarını
bizzat kendileri yaptırmakla yükümlüdürler. Ders alma işlemini tamamlayan
öğrencinin kaydı yenilenmiş sayılır.
(4) Program müfredatında yer alan bütün dersleri
başardığı halde staj çalışmasını tamamlamayan öğrenci, her yarıyıl başında
akademik takvimde belirtilen tarihlerde kaydını yenilemek zorundadır. Bu
durumdaki öğrenci, staj çalışması için kayıt yenilediği her yarıyılda,
öğrenim ücretinin dörtte birini öder.
(5) Belirtilen sürelerde kaydını yenilemeyenler,
pasif öğrenci statüsüne geçerler. Pasif öğrenciler o yarıyılda derslere ve
sınavlara giremezler, öğrencilik haklarından yararlanamazlar ve almakta
oldukları burslardan feragat etmiş olurlar.
(6) Öğrencinin kayıt yenilemediği yarıyıl 2547
sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde belirlenen azami öğrenim süresinden
sayılır. Pasif öğrenci, kayıtsız geçirdiği yarıyıllara ait öğrenim
ücretinin üçte birini ve kayıt yaptırılacak yarıyıla ait öğrenim ücretinin
tamamını ödemek koşuluyla ertesi yarıyıl başında kaydını yenileyebilir.
(7) Azami süreler içinde öğrenim ücretinin
ödenmemesi ile kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin ilişikleri
kesilmez. Ancak Üniversite yetkili kurullarının kararı ve Yükseköğretim
Kurulunun onayı ile dört yıl üst üste öğrenim ücretinin ödenmemesi ile
kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin ilişikleri kesilebilir.
(8) İki yarıyıl üst üste kaydını yenilemeyen pasif
öğrenciler, aktif öğrenci statüsüne geçtikleri akademik yılda Üniversiteye
yeni kayıt olacak öğrencilerin tabi oldukları program müfredatına tabi
olurlar. Program müfredatlarında değişiklik varsa, alınacak veya sayılacak
dersler için ilgili birim yönetim kurulu kararı ile intibak yapılır.
(9) Değişim programlarına katılan öğrencilerin
kayıt yenileme işlemleri ilgili birim yönetim kurulunun kararı ile akademik
takvimde belirlenen sürenin dışında da yapılabilir.
Yatay ve
dikey geçişler-çift ana dal ve yan dal programları
MADDE 10
– (1) Yurt içi ve yurt dışı
yükseköğretim kurumlarından Üniversitenin aynı düzeydeki eşdeğer diploma
programlarına veya Üniversitenin aynı düzeydeki diploma programları
arasında yapılacak yatay geçiş işlemleri ve çift ana dal-yan dal
programları ile ilgili hususlar 24/4/2010 tarihli
ve 27561 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında
Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası
Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümleri ile
Senato tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yapılır.
(2) Meslek yüksekokulları mezunlarının lisans
programına dikey geçiş işlemleri, 19/2/2002
tarihli ve 24676 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve
Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının
Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik hükümleri ile Senato
tarafından belirlenen esaslara göre yapılır.
(3) Yatay veya dikey geçiş yapacak öğrenciler, 8
inci maddede belirtilen yabancı dil yeterliğine ilişkin koşulları da
sağlamak zorundadırlar. Bu koşulları sağlayamayan öğrenciler Üniversitenin
İngilizce hazırlık sınıfına devam etmekle yükümlüdürler.
Ders
muafiyetleri ve intibak
MADDE 11
– (1) Yeni kayıt yaptıran
öğrenciler, yurt içi veya yurt dışında daha önce kayıtlı oldukları yükseköğretim
kurumunda alıp başarılı oldukları eşdeğer derslerden muafiyet talep
edebilirler.
(2) Öğrencilerin muafiyet başvurularını ders
kayıtları başlangıcından bir hafta öncesine kadar, ekinde transkripti, ders içerikleri bulunan bir dilekçe ile
Öğrenci İşleri Müdürlüğüne yapmaları gerekir. Muafiyet talepleri, ilgili
birim yönetim kurulunca Senato tarafından belirlenen esaslara göre
değerlendirilir, karara bağlanır ve öğrenci ders kaydını yapar.
(3) Eşdeğerliği kabul edilerek AKTS kredisi ve harf
notu belirlenen dersler, kayıtlı bulundukları diploma programındaki transkriptlerine işlenir. Muaf olunan dersler mezuniyet
kredisine dâhil olup, not ortalaması hesabına katılır. Muaf olunan
derslerin AKTS kredi toplamı 180 AKTS’yi geçemez.
Eğer 180 AKTS’yi geçer durumda ise muaf olunacak
dersler, öğrencinin almış olduğu en yüksek nottan başlayarak belirlenir.
Derslerden muaf sayılarak intibakı yapılan öğrencilerin mezuniyet hakkı
kazanabilmeleri için Üniversitede en az iki yarıyıl kayıtlı olma ve en az
60 AKTS kredisi ders almış olma şartları aranır.
(4) İntibak işleminde, muaf tutulan derslerin
ilgili birimin yönetim kurulu tarafından onaylanmış miktarda AKTS kredi
toplamı dikkate alınarak, muafiyet verilen her 30 AKTS kredisi için bir
yarıyıl olmak üzere hesaplanan yarıyıl sayısı, yabancı dil hazırlık
programlarında geçirilen süre hariç öğrencilerin öğrenim süresine dâhil
edilir. Sayılan AKTS kredisinin 30’un tam katı olmaması durumunda kalan
AKTS kredisi 24 veya üzerindeyse öğrenim süresine bir yarıyıl daha dâhil
edilir.
(5) İlgili bölüm tarafından uygulanan muafiyet
sınavı sonucunda başarılı olunan dersler için ilgili birim yönetim
kurulunca muafiyet verilir ve ders EX harf notu ile transkripte
işlenir.
Özel
öğrenci statüsü
MADDE 12
– (1) Özel öğrenciler, bilgi ve
becerilerini geliştirmeleri amacıyla kendilerine dışarıdan derslere katılma
izni verilen öğrencilerdir.
(2) Özel öğrencilerin başvuruları, alabilecekleri
dersler ve ders saati toplamı ilgili bölüm başkanlığının görüşü alınarak
ilgili birim yönetim kurulunca karara bağlanır.
(3) Özel öğrenciler, Üniversite öğrencisi
sayılmazlar ancak, Üniversite öğrencilerine uygulanan akademik ve idari
kurallara tabidirler. Bu öğrencilere, talep etmeleri durumunda kayıtlı
oldukları dersleri ve bu derslerden aldıkları notları gösteren bir belge
verilir. Bu belge, diploma yerine geçmez veya akademik bir dereceyi
göstermez.
(4) Üniversite lisans diploma programlarına kayıtlı
bir öğrencinin diğer bir yükseköğretim kurumunda lisans düzeyinde verilen
dersleri özel öğrenci olarak alması, bu şekilde alıp başardığı derslerin
kayıtlı olduğu lisans diploma programındaki yükümlülüklerinin yerine
sayılması öğrencinin başvurusu üzerine ilgili birim yönetim kurulunun onayına
bağlıdır. Bu konudaki işlemler, Yükseköğretim Kurumlarında Önlisans ve Lisans Düzeyindeki Programlar Arasında
Geçiş, Çift Anadal, Yan Dal ile Kurumlar Arası
Kredi Transferi Yapılması Esaslarına İlişkin Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde yürütülür.
(5) Özel öğrenciler ders ücreti olarak ders
aldıkları bölümün yıllık ücretinin 1/60 oranında AKTS başına düşen ücretin
aldıkları toplam AKTS ile çarpımı sonucu ortaya çıkan miktarı öderler.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim ve Öğretimle İlgili Esaslar
Akademik
yıl ve akademik takvim
MADDE 13
– (1) Bir akademik yıl, final
sınavları hariç her biri on dört haftalık güz ve bahar yarıyıllarından
oluşur. Senato gerekli gördüğü hallerde yarıyıl sürelerini uzatabilir veya
kısaltabilir.
(2) Güz ve bahar yarıyılları dışında, ilgili birim
yönetim kurullarının teklifi, Senatonun kararı ile yedi haftalık ders
süresini takip eden sınav süresi ile en çok sekiz haftalık yaz okulu
açılabilir. Yaz okulu Senato tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde
yürütülür.
(3) Yaz okulu, lisans ve
ön lisans eğitim ve öğretimi için öngörülen öğretim süresinin dışında olup;
akademik takvimi ve ücreti ayrı değerlendirilen ve kararlaştırılan öğretim
dönemidir.
(4) Her akademik yıl için geçerli olacak akademik
takvim, kayıt, ders, sınav ve benzeri faaliyetlerin süre ve tarihlerini
içerecek şekilde birimlerin önerisi ve Senatonun kararı ile belirlenir.
(5) Resmi tatil günlerinde öğretim ve sınav
yapılmaz. Ancak, gerektiğinde ilgili birimin yönetim kurulu kararı ile
öğretim faaliyetleri ve sınavlar hafta sonu ve/veya hafta içi mesai
saatleri bitiminden sonra yapılabilir.
Eğitim ve
öğretim türleri
MADDE 14
– (1) Üniversitede, örgün, yaygın
ve uzaktan öğretim türlerinde eğitim ve öğretim yapılabilir.
(2) Senato tarafından belirlenen esaslar
çerçevesinde öğretim elemanı ve öğrencilerin aynı mekânda bulunma
zorunluluğu olmaksızın, bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı olarak
öğretim faaliyetlerinin planlandığı ve yürütüldüğü ön lisans veya lisans
düzeyinde uzaktan öğretim programları açılabilir.
Öğrenim
süresi
MADDE 15 – (1) Öğrenciler,
yabancı dil hazırlık sınıfı hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin
verildiği yarıyıldan başlamak üzere, her yarıyıl için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmaksızın normal öğrenim süresi iki yıl olan ön lisans
programlarını azami dört yıl, normal öğrenim süresi dört yıl olan lisans
programlarını azami yedi yıl içinde tamamlamak zorundadırlar. Hazırlık öğrenim süresi ise azami iki yıldır.
(2) Bu Yönetmelik hükümlerine göre lisans diploma
programından mezuniyet için gerekli koşulları sağlayan öğrenciler, normal
öğrenim süresini tamamlamadan mezun olabilirler.
(3) Üniversiteden süreli uzaklaştırma cezası alan
öğrencilerin ceza süreleri öğrenim süresinden sayılır.
Program
müfredatları ve ders yükü
MADDE 16
– (1) Birimlerde eğitim ve
öğretim; teorik dersler, birden fazla bölüm tarafından verilen çok disiplinli
dersler, modüller, seminerler, uygulamalar, proje
ve stüdyo, laboratuvar ve atölye çalışmaları,
pratik çalışmalar, stajlar, eskizler, arazi üzerinde uygulamalar, bitirme
projeleri ve benzeri çalışmalardan oluşur.
(2) Eğitim ve öğretim, her yarıyıldaki derslerin
adlarının, AKTS kredi değerlerinin ve haftalık kredi saatlerinin
gösterildiği program müfredatlarına göre yapılır. Program müfredatları, her
bir diploma programının diplomayı almayı hak eden kişiye kazandıracağı
bilgi, beceri ve yetkinlikleri sağlayacak şekilde iş yükü esas alınarak
ilgili birim yönetim kurulunun kararı ve Senatonun onayıyla kesinleşir.
Program müfredatlarında öngörülen değişiklikler yine aynı usulle yapılır.
Değişikliğe ilişkin kararlarda, değişiklikten etkilenecek öğrenciler için
geçerli olacak uygulamalara da yer verilir. Değişiklikler en erken izleyen
yarıyılın başından itibaren uygulamaya alınır.
(3) Ders yükü, bir öğrencinin herhangi bir
yarıyılda aldığı derslerin toplam AKTS kredisidir.
(4) Normal ders yükü, program müfredatında
öğrencinin bulunduğu yarıyılda alması öngörülen 30 AKTS kredisidir. Birinci
ve ikinci yarıyıllarda 30 AKTS üzerinde kredi alınamaz.
(5) Üçüncü yarıyıl ve üzeri bir döneme kayıt
yaptıran öğrencilerin azami ders yükü 30 AKTS’nin
altında kaldığı durumlarda, öğrenci ilave bir ders alabilir. Bu durumda
AKTS toplamının 30’u aşması dikkate alınmaz.
(6) Genel not ortalaması 2,00’ın üzerinde olan 3,4,5 ve 6 ncı yarıyıla kayıt
yaptıran öğrenciler 30 AKTS + iki ders alabilirler.
(7) Genel not ortalaması 2,00’ın üzerinde olan
yedinci ve üzeri bir döneme kayıt yaptıran öğrenciler AKTS sınırlaması
olmadan haftada 45 ders saatini geçmeyecek miktarda ders alabilirler. Ders
kaydı yapılırken öncelikle daha önce alınan ve başarısız olunan derslerin
alınması zorunludur. Daha önce alınan devam zorunluluğu bulunmayan
derslerin saatleri haftalık ders saati toplamına dahil
edilmez.
(8) Yatay geçiş ile Üniversiteye kayıt yaptıran
öğrenciler sadece kayıt yaptırdıkları dönem ve kayıt yaptırdıkları dönemi
takip eden dönemde AKTS sınırlaması olmadan haftada 45 ders saatini
geçmeyecek miktarda ders alabilirler. Sonraki dönemlerde, yönetmeliğin bu
maddesindeki genel ortalamasına ilişkin kurallara göre işlem yapılır.
(9) Genel not ortalaması 3,50 ve üzeri olan
öğrencilere danışmanın olumlu görüşü ve dekanlık onayı ile mevcut
sınırlamaların üzerinde AKTS alma imkanı
tanınabilir.
(10) Genel not ortalaması 1,80’in altındaki
öğrenciler normal ders yükü olan 30 AKTS kredisinden daha fazla kredi
alamazlar. Öğrenci birinci yarıyılına bahar yarıyılında kayıt yaptırmış ise
azami ders yükü esasları ikinci yarıyılından itibaren geçerli olur. Bu
maddenin beşinci fıkrasında belirtilen durumlar hariçtir.
(11) Genel not ortalaması 1,80-1,99 arasında olan 3,4,5 ve 6 ncı yarıyıla kayıt
yaptıran öğrenciler 30 AKTS + bir, yedinci ve üzeri bir döneme kayıt
yaptıran öğrenciler 30 AKTS + iki ders alabilirler.
(12) Çift ana dal-yan dal öğrencilerinin azami ders
yükü ana dal dışında ders alınan ilgili birimin yönetim kurulu tarafından
belirlenir.
(13) Asgari ders yükü, üçüncü yarıyıldan itibaren
10 AKTS kredisidir.
(14) Program müfredatlarında belirtilen tüm çalışmalar
bu Yönetmelik hükümlerine tâbi ders sayılır. Senatonun kararlaştıracağı
bazı dersler öğrenci ders yükünden sayılmakla beraber genel not
ortalamasına katılmayabilir.
(15) Program müfredatlarına göre hazırlanan
haftalık ders programları, her eğitim ve öğretim yarıyılı başında
öğrencilere duyurulur.
(16) Program müfredatlarında zorunlu sektörde
eğitim öngörülebilir. Sektörde eğitime ilişkin usul ve esaslar, ilgili
mevzuat hükümleri çerçevesinde Senato tarafından belirlenir.
(17) Staj zorunluluğu olan programlarda staj,
uygulama ve benzeri çalışmalarla ilgili esaslar, ilgili kurulların teklifi
ile Senato tarafından belirlenir.
Zorunlu
ve seçmeli dersler
MADDE 17
– (1) Program müfredatlarındaki
dersler, zorunlu ve seçmeli derslerden oluşur. Zorunlu dersler, öğrencinin
almak zorunda olduğu dersleri; seçmeli dersler ise öğrencinin ilgi alanları
doğrultusunda önerilenler içinden seçerek alabileceği dersleri ifade eder.
(2) Seçmeli dersler, tüm bölümlerin program
müfredatlarında tek tek veya belirlenmiş ders
grupları içinden seçilebilir. Seçmeli dersler, ilgili birim yönetim kurulu
kararı ile açılır ve aynı usulle kaldırılır. İlgili birim yönetim kurulu,
her bir seçmeli derse kaydolacak öğrenci sayısına alt ve üst sınır
getirebilir ve başka birimlerden alınabilecek seçmeli derslerle ilgili
esasları belirler.
Ön koşul
ve yan koşul dersleri
MADDE 18
– (1) Bir dersin alınabilmesi için
daha önceden en az D notu ile başarılması gereken derse o dersin ön koşul
dersi denir.
(2) Bir dersin alınabilmesi için birlikte alınması
gereken derse o dersin yan koşul dersi denir. Yan koşul dersini daha
önceden en az D notu ile başaran öğrenci, o dersin yan koşulu olduğu dersi
tek başına alabilir.
(3) Ön koşul ve yan koşul dersleri ve koşulları,
ilgili birim yönetim kurulu tarafından belirlenir, Senatonun onayı ile
kesinleşir.
Ortak
zorunlu dersler
MADDE 19
– (1) 2547 sayılı Kanunun 5 inci
maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde geçen ortak zorunlu dersler olan
Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi dersi, Türk Dili dersi ve yabancı dil
dersi en az iki yarıyılda zorunlu ve kredili ders olarak program müfredatlarında
gösterilir ve okutulur. Bu dersler açık veya bilgi ve iletişim
teknolojilerine dayalı olarak uzaktan öğretim ile de verilebilir.
Danışmanlık
MADDE 20
– (1) Her öğrenci için, ilgili
bölümce bir öğretim elemanı danışman olarak seçilir. Danışman, öğrenimi
boyunca öğrenciyi izler ve öğrencinin devam etmekte olduğu lisans ve ön
lisans programları, çift ana dal ve yan dal programları çerçevesinde
öğrencinin alması gereken zorunlu ve seçmeli derslerle ilgili olarak
öğrenciye tavsiyelerde bulunur. Öğrenci, yarıyıl kayıtlarının yapılması
veya yenilenmesi sırasında derslerini danışmanı ile birlikte düzenler ve
ders programını danışmanına onaylatmakla yükümlüdür.
(2) Danışmanın kayıt süresi içerisinde geçerli
mazereti nedeniyle Üniversitede bulunamayacak olması durumunda, bölüm
başkanı danışman yerine geçici olarak bir öğretim elemanını görevlendirir
ve bu durumu ilgili öğrencilere duyurur.
Ders
kayıtları
MADDE 21
– (1) Öğrenciler, her yarıyıl için
akademik takvimde belirtilen süre içerisinde, danışmanının onayını alarak,
derslere kayıt olmak zorundadırlar. Öğrenciler, süresi içinde ve usulüne
uygun olarak kaydolmadığı derslere devam edemez, bu derslerin sınavlarına
giremez ve derslerden not alamazlar. Mazeretli ders kayıtları Senatonun
belirlediği esaslar çerçevesinde yapılır.
(2) Öğrencilerin kayıt oldukları her bir dersin,
kendi program müfredatında bir karşılığının bulunması gerekir. Öğrenci bu
durumu danışmanına onaylatmakla yükümlüdür. Öğrenci, program müfredatında
karşılığı bulunmayan ön lisans, lisans veya yüksek lisans dersini azami
ders yükü sınırlandırmaları dâhilinde danışmanının onayı ile not ortalaması
hesabına katılmadan ve mezuniyet kredisine dâhil edilmeden alabilir.
(3) Birinci yarıyılına bahar döneminde kayıt
yaptıranların istisnai durumları dışında bütün öğrenciler birinci
yarıyıllarında, program müfredatlarında gösterilen muaf sayılanlar hariç
tüm derslere kayıt olmak zorundadırlar. İkinci yarıyıllarında da muaf
olunan, ön koşulu başarılamayan dersler dışında program müfredatlarında gösterilen
tüm derslere kayıt olunur. Üçüncü yarıyıldan itibaren ise her yarıyıl
başında ders kayıtları, öğrencinin güncellenmiş genel not ortalamasına göre
belirlenen yeni akademik başarı durumuna bakılarak yapılır.
(4) Öğrenciler, öncelikle alt yarıyıllardan
başarısız oldukları ve daha önce almadıkları derslere kaydolmak zorundadır.
Bu derslerin verilmesine alt yarıyıllardan başlanır, program müfredatından
çıkarılan ve açılmayan derslerin yerine ise, belirlenen diğer dersler
alınır.
(5) Öğrenciler, ilk defa aldıkları veya FX notuyla
tekrar ettikleri dersler arasında ders programında tam çakışma bulunması
halinde bunlardan birisini alamaz. Öğrencilerin F notuyla tekrar ettikleri
ya da not yükseltmek için tekrar aldıkları derslerin ders programında
birbiriyle aynı zaman dilimine denk gelmesi çakışma sayılmaz.
(6) Üçüncü yarıyıldan itibaren,
danışman onayı almak şartıyla program müfredatındaki bazı derslerden muaf
olma, ön koşul derslerini başaramamış olma, bahar yarıyılında İngilizce
yeterlik sınavında başarılı olarak lisans eğitimine başlama, alt
sınıflardan ders alamama, kayıt dondurma veya üniversitelerarası değişim
programlarına katılma gibi nedenlerle öğrenciler üst sınıfların aynı
yarıyılından azami ders yükü sınırlandırmaları içinde ders alabilir.
(7) Kredisi daha düşük birden çok seçimlik dersin
alınmasına ilgili birim yönetim kurulları, program müfredatında belirtilen
kredi yükümlülüğünün karşılanması kaydıyla izin verebilir.
(8) Kaydını sildirme, kaydını dondurma benzeri
sebeplerden dolayı ders kayıtlarını tamamladıktan sonra Üniversiteden
ayrılma durumunda kalan öğrencilerin ilgili yarıyılda almış oldukları
dersler kayıtlarından silinir.
Ders
ekleme-bırakma
MADDE 22
– (1) Öğrenciler, her yarıyıl için
akademik takvimde belirtilen son başvuru tarihine kadar danışmanının
onayını alarak kredi sınırlandırmalarını aşmamak koşulu ile kayıt
yaptırdıkları derslerde değişiklik yapabilirler.
Dersten
çekilme
MADDE 23
– (1) Öğrenciler, ilk iki yarıyıl
dışında, her yarıyıl için akademik takvimde belirtilen son başvuru tarihine
kadar danışmanının onayını alarak program müfredatındaki derslerden
birinden tümüyle çekilebilirler. Öğrencinin çekildiği ders alınmamış sayılır,
not dökümünde W (çekilme) olarak gösterilir.
(2) Bir öğrenci; F, FX veya U aldığı için
tekrarlamak zorunda olduğu ve daha önce W aldığı derslerden çekilemez.
(3) Geçtiği bir dersi tekrar alıp sonra bu dersten
çekilen öğrencilerin genel not ortalaması hesaplanırken daha önce aldıkları
not geçerli sayılır.
Derslere
devam ve başarı notu
MADDE 24
– (1) Öğrenciler, ilgili fakülte,
yüksekokul veya meslek yüksekokullarının belirlediği esaslar doğrultusunda
derslere, laboratuvar ve uygulamalara devam
etmek, yarıyıl içinde her türlü sınava ve öğretim elemanlarının uygun
gördüğü diğer çalışmalara katılmakla yükümlüdürler.
(2) Derslere %70, laboratuvar
ve atölye gibi bağımsız uygulamalı derslere %80 oranında devam zorunludur.
Öğrencilerin devam durumları, ilgili öğretim elemanı tarafından izlenir.
(3) Devam koşulunu sağlayamayan öğrenciler final
sınavına giremezler. Bu durumdaki öğrencilere bu dersten FX notu verilir ve
bu öğrencilerin listesi derslerin son haftası içerisinde ilan edilir.
(4) Daha önce devam koşulu bir kere sağlanmış
teorik derslerin ve laboratuvar uygulamalarının
tekrarında, ilgili öğretim elemanının oluruyla devam koşulu aranmayabilir.
Her durumda öğrencinin derse devam dışındaki yükümlülükleri devam eder.
(5) Öğrencilerin bir dersteki başarı durumu ilgili
öğretim elemanları tarafından her yarıyıl başlangıcında başarı notuna
katkısı ilan edilen ödev, proje, atölye, arazi çalışması, uygulama, laboratuvar, seminer, kısa sınav, ara sınav ve benzeri
yarıyıl içi çalışmalarının ve final sınavının sonuçlarına göre belirlenir.
(6) Derslere ilişkin tüm yarıyıl içi çalışmalarının
ve final sınavının notları öğrencilere ilan edilir.
Kopya ve
intihal
MADDE 25
– (1) Bir öğrencinin sınavlarda,
ödevlerde, raporlarda veya diğer değerlendirme etkinliklerinde kopya
çektiği, kopyaya teşebbüs ettiği, intihal yaptığı veya 18/8/2012
tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları
Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerinde yer alan benzer ihlallerde
bulunduğu yönünde şüphe oluşursa hakkında disiplin soruşturması açılır.
Soruşturma süresi boyunca söz konusu değerlendirme etkinliği için not
verilmez. Disiplin soruşturması sonucu suçsuz bulunan öğrencinin sınavı
değerlendirilir ya da telafi sınavı veya telafi etkinliği düzenlenir. Suçlu
bulunan öğrenciye, aldığı disiplin cezasının yanı sıra, söz konusu sınav
veya değerlendirme etkinliğinden sıfır notu verilir.
Notlar
MADDE 26
– (1) İlgili öğretim elemanı,
öğrencinin ara sınavlarda, yarıyıl içi çalışmalarda ve final sınavında
gösterdiği başarısını değerlendirerek ve sınıfın genel başarı düzeyini göz
önünde bulundurarak, aşağıdaki tablodaki harf notlarından birini öğrencinin
aldığı ders için belirler. Harf notlarının ifade ettikleri başarı
katsayıları ve anlamları aşağıda belirtilmiştir:
Harf
Notu
|
A+
|
A
|
A-
|
B+
|
B
|
B-
|
C+
|
C
|
C-
|
D+
|
D
|
F
|
Katsayı
|
4,00
|
4,00
|
3,70
|
3,30
|
3,00
|
2,70
|
2,30
|
2,00
|
1,70
|
1,30
|
1,00
|
0,00
|
Harf
Notu
|
FX
|
EX
|
S
|
U
|
W
|
I
|
P
|
AU
|
Anlamı
|
Devamsız
|
Muaf
|
Yeterli
|
Yetersiz
|
Çekilme
|
Eksik
|
Devam eden
|
Dinleyici
|
(2) A+, FX, W, I, EX, S, U, P, AU notlarıyla ilgili
esaslar şunlardır:
a) A+ notu: Bir derste istisnai üstün başarı
gösteren öğrencilere A+ notu verilebilir.
b) FX notu: Derse devam veya ders uygulamalarına
ilişkin yükümlülüklerini yerine getiremediği için başarısız olan
öğrencilere verilir. Not ortalaması hesabında F notu gibi işlem görür.
c) W notu: Öğrencinin danışmanının onayıyla dersten
çekildiği durumlarda verilir. Alınan ders transkript
üzerinde gösterilmekle birlikte, W notu ortalama ve kredi hesaplarına
katılmaz.
ç) I notu: Proje, tez, bitirme ödevi ve benzeri
çalışmalara dayanan derslerde, öğretim elemanı tarafından geçerli görülen
bir mazeret nedeniyle ders için gerekli koşulları yarıyıl sonunda
tamamlayamayan öğrencilere verilir. Bu öğrenciler final sınavlarının
bitiminden sonra en çok iki hafta içinde eksiklerini tamamlayarak bir harf
notu almak zorundadırlar. Eksiklerini tamamlamayan öğrencilerin harf notu F
veya U notuna dönüşür. Ancak, uzayan bir hastalık ve benzeri hallerde,
öğretim elemanının önerisi ve ilgili yönetim kurulunun onayıyla I notunun
süresi bir sonraki kayıt döneminin başlangıcına kadar uzatılabilir.
d) EX notu: Muafiyet notu olarak, Senato tarafından
belirlenen derslerden ilgili bölümce uygulanan muafiyet sınavı sonucunda
başarılı olan öğrencilere verilir; not ortalaması hesabına katılmaz, ancak
mezuniyet kredisine dâhil edilir.
e) S notu: Staj ve benzeri bir çalışmanın veya
genel not ortalamasına katılmayan bir dersin başarılması durumunda verilir.
f) U notu: Staj ve benzeri bir çalışmanın veya
genel not ortalamasına katılmayan bir dersin başarısızlığı durumunda
verilir.
g) P notu: Bir yarıyıldan çok süren derslerde,
birinci yarıyıl sonunda verilir. Bu not, ortalama hesaplarına katılmaz.
ğ) AU notu: Öğrencilerin ders yüklerine ilaveten,
dersi veren öğretim elemanının yazılı onayını aldıktan sonra dinleyici
olarak katıldıkları ders için başarılı oldukları takdirde verilen nottur.
Başarısız olunması durumunda hiç derse kayıt olunmamış gibi işlem yapılır.
AU notu ortalama ve kredi hesaplarına katılmaz. Tüm öğrencilerin dinleyici
olarak ders alması mümkündür.
Ders
başarı notunun değerlendirilmesi
MADDE 27
– (1) Bir dersten A+, A, A-, B+,
B, B-, C+, C, C-, D+, D veya S notlarından birini alan öğrenci, o dersten
geçer not almış sayılır.
(2) Bir dersten F, FX veya U notlarından birini
alan öğrenci o dersten başarısız not almış sayılır. Senato bazı fakülteler
ve dersler için C-, D+ veya D notlarını da başarısız not olarak kabul
etmekte yetkilidir.
Akademik
yeterlik değerlendirmesi
MADDE 28 –
(1) Öğrencilerin akademik
yeterliği her yarıyıl sonunda not ortalamaları hesaplanarak belirlenir.
Öğrencinin bir dersten aldığı toplam AKTS kredisi, o dersin AKTS kredisi
ile öğrencinin aldığı harf notu katsayısının çarpılması ile bulunur.
Yarıyıl not ortalaması, öğrencinin o yarıyıl aldığı bütün derslerden
sağladığı toplam AKTS kredisinin, aldığı derslerin AKTS kredileri toplamına
bölünmesiyle hesaplanır.
(2) Genel not ortalaması (GNO), öğrencinin tüm
yarıyıllarda kayıt olunan derslerden sağladığı toplam AKTS kredisinin,
aldığı tüm derslerin AKTS kredileri toplamına bölünmesiyle hesaplanır.
Öğrencinin tekrar ettiği dersler olması halinde, önceki notlar yerine o
derslerden alınan en son not genel not ortalamasına dâhil edilir, ancak
öğrencinin tüm notları transkript üzerinde
gösterilir. Gerek yarıyıl gerekse de genel not ortalamaları virgülden sonra
iki hane olarak hesaplanır; ilgili not virgülden sonraki üçüncü hane 5 veya
daha fazla olduğunda yukarıya, 4 veya daha az olduğunda aşağıya yuvarlanır.
(3) Yaz dönemi sonunda öğrencilerin yaz döneminde
kayıt yaptırdıkları derslerden aldıkları notlar dikkate alınarak GNO
yeniden hesaplanır.
(4) Normal öğrenim süresi içinde
bir yarıyıl sonunda disiplin cezası ve başarısız bir not (F, FX veya U) almamış
olmak, en az 30 AKTS kredilik normal ders yükünü almış olmak şartlarıyla,
yarıyıl not ortalaması 3,00-3,49 arasında olan öğrenciler o yarıyıl için
onur öğrencisi; 3,50 ve üstü olanlar ise yüksek onur öğrencisi sayılırlar.
(5) İkinci yarıyılın sonundan itibaren GNO’su 2,00 ve üzeri olan öğrencilerin durumu başarılı;
1,99 ve altındaki öğrencilerin durumu ise akademik olarak yetersiz kabul
edilir.
(6) Yarıyıl ders kayıtları sırasında, bir
öğrencinin daha önceki yarıyıllarda herhangi bir harf notu almamış olduğu
bütün dersler, o öğrenci için yeni ders kabul edilir. Senato bazı derslerin
yeni ders olarak kabul edilmeyeceğine karar verebilir.
Ders
tekrarı
MADDE 29
– (1) Program müfredatında bulunan
bir dersten başarısız olan öğrenciler bu dersi verildiği ilk yarılında
tekrar almak zorundadır. Tekrar edilen dersten alınan eski not, tekrar
edilen yarıyılda oluşan GNO’ya dâhil edilmez.
Eski notun alındığı yarıyıldaki oluşmuş yarıyıl ortalaması değiştirilmez.
(2) Tekrarlanması gereken ders eğer müfredattan
çıkartılmış ve artık verilmeyen bir ders ise, öğrenci bu ders yerine bölüm
tarafından önerilen ve ilgili birim yönetim kurulunun onayladığı eşdeğer
bir dersi alabilir. Bu durumda önce alınan ders transkript
üzerinde gösterilir ancak GNO’ya dâhil edilmez.
(3) Öğrenciler, bulundukları yarıyılda almaları
gereken derslere ek olarak azami ders yükü sınırlandırmaları dâhilinde,
danışmanının onayı ile daha önceki yarıyıllarda geçer not aldıkları
dersleri, söz konusu derslerde yer bulunması kaydıyla tekrar alabilirler.
GNO hesaplanırken bu şekilde tekrarlanan dersler için en son alınan not
geçerlidir.
(4) Tekrarlanacak dersin seçmeli bir ders olması
durumunda, söz konusu dersin yerine aynı seçmeli ders kümesinden başka bir
ders alınabilir. Bu durumda önce alınan ders transkript
üzerinde gösterilir ancak GNO’ya dâhil edilmez.
(5) Ders saydırma ile ilgili esaslar Senato
tarafından düzenlenir.
Sınavlar
MADDE 30
– (1) Sınavlar ara sınav, final
sınavı, mazeret sınavı, muafiyet sınavı, ek sınav ve tek ders sınavından
oluşur.
(2) Sınavlar birimler tarafından hazırlanan ve ilan
edilen programa göre yapılır. Sınavlara girmek için öğrenci kimlik
kartlarının ibrazı zorunludur.
(3) Gerek görüldüğünde sınavlar, ilgili birim
yönetim kurullarının kararı ile mesai saatleri dışında veya ulusal bayram
ve genel tatil günleri dışındaki Cumartesi ve Pazar günleri de yapılabilir.
(4) Yazılı sınav kâğıtları ve ilgili diğer belgeler
ilgili birim tarafından belirlenen kurallara göre iki yıl süre ile saklanır
ve bu süre sonunda bir tutanak düzenlenmek suretiyle imha edilir.
(5) Sınava girmeye hakkı olmadığı hâlde sınava
giren öğrencinin sınav notu geçersiz sayılır ve ilgili birim yönetim kurulu
kararı ile iptal edilir.
(6) Yeterlik, seviye tespit veya ders başarılarını
ölçen tüm sınavlar, kâğıt ortamında ve eş zamanlı olarak yapılabileceği
gibi, alan ve zorluk düzeyine göre tasnif edilerek güvenli biçimde saklanan
bir soru bankasından her bir adaya farklı zamanlarda farklı soru
sorulmasına izin verecek şekilde elektronik ortamda da yapılabilir.
Ara sınav
MADDE 31
– (1) Ara sınav, program
müfredatında bulunan bir dersin verildiği yarıyıl içinde yapılan sınavdır.
Ara sınav tarihleri ilgili öğretim elemanları tarafından sınav tarihinden
en az iki hafta önce ilân edilir.
(2) Her dersin bir yarıyılda en az bir ara sınavı
yapılır. Ders içerisinde yapılan ödev, proje ve benzeri çalışmalar bir ara
sınav yerine kullanılabilir.
(3) Tekrarlanan dersler dâhil mazeretsiz olarak
girilmeyen ara sınav notu, sıfır sayılır ve dersin not ortalaması buna göre
hesaplanır.
(4) Ara sınavlara girilmemesi, final sınavlarına
katılmaya engel olmaz.
Final
sınavı
MADDE 32
– (1) Final sınavı, dersin
okutulduğu yarıyıl sonunda akademik takvimde belirtilen tarihler içinde
yapılan sınavdır.
Mazeret
sınavı
MADDE 33
– (1) Mazeret sınavı, ara sınav
ve/veya final sınavı yerine yapılan sınavdır.
(2) Sağlık veya diğer haklı ve geçerli mazeretleri
nedeniyle ara sınavına giremeyen öğrenciler, mazeretlerinin ilgili birim
yönetim kurulunca kabul edilmesi koşuluyla, mazeret sınavlarına
girebilirler.
(3) Sağlık raporları ile diğer haklı ve geçerli
nedenlerin mazeret sınavına girmeye hak kazandırıp kazandırmayacağına
ilişkin usul ve esaslar Senato tarafından belirlenir.
(4) Üniversiteyi temsilen görevlendirilen ve bu
nedenle ara sınavına giremeyen öğrenciler için, ilgili birim yönetim kurulu
kararı ile mazeret sınavı yapılır.
(5) İlan edilen tarihte yapılan mazeret sınavına
girmeyen öğrencilere, bir daha mazeret sınavı hakkı verilmez.
Tek ders
sınavı
MADDE 34
– (1) Mezun olabilmek için bu
Yönetmelik hükümlerine göre zorunlu staj, bitirme projesi, derse kayıt,
derse devam ve genel not ortalaması gibi mezuniyet için gerekli diğer tüm
koşulları sağlamış olduğu halde, sadece bir dersten başarısız durumda olan
öğrenciler için tek ders sınavı açılabilir. Daha önce alınmamış bir ders
için tek ders sınavına girilemez.
(2) Tek ders sınavı, güz, bahar yarıyılları
sonundaki final sınavlarının bitiş tarihinden itibaren on beş iş günü
içerisinde yapılır. Tek ders sınavında ders başarı durumu sadece tek ders
sınavı notu ile belirlenir.
(3) Öğrenciler tek ders sınavı için ücret
ödemezler.
Ek ders
sınavı
MADDE 35
– (1) Azami öğrenim süresi sonunda
kayıtlı olduğu programdan mezun olamayan öğrencilere, başarısız oldukları
bütün dersler için iki ek sınav hakkı verilir. Öğrencilerin ek sınavlara
gireceği derslerin devam koşulunu yerine getirmesi gerekir. Ek sınavlar her
akademik yılın başında Senato tarafından belirlenen tarihlerde yapılır. Bu
sınavlar sonunda başarısız ders sayısını beş derse indirenlere bu beş ders
için üç yarıyıl, ek sınavları almadan beş derse kadar başarısız olan
öğrencilere dört yarıyıl; bir dersten başarısız olanlara ise öğrencilik
hakkından yararlanmaksızın sınırsız, başarısız oldukları dersin sınavlarına
girme hakkı tanınır.
(2) İzledikleri programdan mezun olmak için gerekli
bütün derslerden geçer not aldıkları hâlde genel not ortalaması 2,00’dan
düşük olduğu için ilişikleri kesilme durumuna gelen son sınıf öğrencilerine
not ortalamalarını yükseltmek üzere diledikleri derslerden sınırsız sınav
hakkı tanınır. Bunlardan uygulaması olan ve daha önce alınmamış dersler
dışındaki derslere devam şartı aranmaz. Açılacak sınavlara, üst üste veya
aralıklı olarak toplam üç akademik yıl boyunca hiç girmeyen öğrenci,
sınırsız sınav hakkından vazgeçmiş sayılır ve bu haktan yararlanamaz.
Sınırsız hak kullanma durumunda olan öğrenciler sınava girdiği ders başına
öğrenci öğrenim ücretini ödemeye devam ederler. Ancak bu öğrenciler, sınav
hakkı dışındaki diğer öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(3) Derslere devam yükümlülüklerini yerine
getirdikleri hâlde, yıl içi ve yıl sonu sınav
yükümlülüklerini 2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde belirtilen
hükümlere uygun olarak yerine getiremedikleri için Üniversite ile ilişiği
kesilen hazırlık sınıfı ve birinci sınıfta en fazla bir dersten, ara
sınıflarda ise en fazla üç dersten başarısız olan öğrencilere üç yıl içinde
kullanacakları üç sınav hakkı, not ortalamasını tutturamadıkları için
hazırlık sınıfı dâhil ara sınıflarda da sene kaybeden öğrencilere diledikleri
üç dersten bir sınav hakkı verilir. Sınav hakkı verilenler, yıl içi veya yıl sonu sınavı olduğuna bakılmaksızın başvurmaları
hâlinde Üniversitenin her akademik yıl başında açacağı sınavlara alınırlar.
Sınavların sonunda sorumlu oldukları tüm dersleri başaranların kayıtları
yeniden yapılır ve öğrenimlerine kaldıkları yerden devam ederler. Bu
durumda olan öğrencilerin sınavlara girdikleri süre, öğrenim süresinden
sayılmaz. Bu sınavlara katılan öğrenciler öğrencilik haklarından hiçbir
şekilde yararlanamazlar.
Muafiyet
sınavı
MADDE 36
– (1) İlgili birim kurulu önerisi
ve Senato kararı ile muafiyete tabi tutulması uygun görülen dersler için
her akademik yılın başında açılan sınavdır.
Sınav
notlarına itiraz
MADDE 37
– (1) Öğrenciler, ilan edilen
sınav notlarına, notların ilanını takip eden üç iş günü içerisinde ilgili
dekanlığa/müdürlüğe yazılı olarak itiraz edebilir.
(2) İtiraz üzerine sınav kâğıdı, dersin öğretim
elemanı tarafından, itiraz süresinin bitiminden itibaren en geç beş iş günü
içinde maddi hata açısından incelenir, sonuç yazılı ve gerekçeli olarak
ilgili dekanlığa/müdürlüğe bildirilir. İlgili fakülte dekanı/yüksekokul
müdürü, gerek gördüğü takdirde, sınav kâğıdının incelenmesi için, biri
dersin öğretim elemanı olmak üzere belirlenen iki öğretim elemanından
oluşan üç kişilik bir komisyon kurabilir. Bu durumda, komisyon,
incelemesini itiraz süresinin bitiminden itibaren en geç iki hafta içinde
sonuçlandırır. Sınav sonucunun değişikliği, ilgili birim yönetim kurulunun
kararıyla işleme alınır.
(3) İlgili birim yönetim kurulu kararı, gereği için
ilgili öğretim elemanına, Öğrenci İşleri Müdürlüğüne ve öğrenciye
bildirilir.
(4) Bir dersin ilan edilmiş olan yarıyıl sonu
başarı notunda yer alabilecek maddi hatanın düzeltilmesi, ilgili öğretim
elemanının bildirimi üzerine fakülte dekanı/yüksekokul müdürü onayı ile
öğrenci işleri müdürlüğü tarafından yapılır.
Kayıt
dondurma
MADDE 38
– (1) Öğrencilerin kayıtları,
başvurularında belirtmek koşulu ile sağlık, ekonomik, iş, ailevi, askerlik,
kişisel, diğer eğitim imkânları, beklenmedik zorunlu olaylar ve benzeri
mazeretlerinin olması halinde Üniversite Yönetim Kurulu kararıyla
dondurulabilir. Başvurularda belirtilen mazeretler için belge sunma
zorunluluğu yoktur.
(2) Öğrencilere bir defada en çok iki yarıyıl,
öğrenim süresince de en çok dört yarıyıl kayıt dondurmalarına izin
verilebilir.
(3) Öğrencilerin kayıt dondurma başvurularını,
kayıt işlemlerinin tamamlanmasından itibaren en geç bir ay içinde yapmaları
zorunludur. Öğrencinin daha önceden öngörülemeyen mazereti nedeniyle, 24
üncü maddede belirtilen devamsızlık sınırları aşılmış veya aşılacak ise
mazeretinin ortaya çıktığı tarihten itibaren en geç 15 gün içinde başvurmak
şartıyla yarıyıl içinde de kayıt dondurma izni verilebilir.
(4) Kayıt dondurulduğunda, öğrencilerin Üniversiteye
girişte verdiği belgeler geri verilmez. Kayıt dondurma halinde öğrencinin
2547 sayılı Kanunun 44 üncü maddesinde öngörülen azami öğrenim süresi
işlemez. Kayıt dondurulan süreler zarfında öğrenciye giremediği laboratuvar, uygulama, final sınavları için tekrarlama
hakkı verilmez; final ve mazeret sınavları açılmaz. Öğrenci, kayıt dondurma
süresinin sonunda yarıyıl ders kayıtlarını yaptırarak eğitim ve öğretime
devam eder.
(5) Kayıt dondurma talebi kabul edilen öğrencinin
bu talebinin işleme konulabilmesi için öğrenim ücretinin üçte birini
ödemesi zorunludur. Aksi halde kayıt dondurma kararı işleme konulmaz.
(6) Öğrenciler kayıt dondurdukları süre içerisinde
Üniversite tarafından verilen burslardan yararlanamazlar.
İlişik
kesme ve ayrılma
MADDE 39
– (1) Öğrencilerin, aşağıdaki
hallerde Öğrenci İşleri Müdürlüğüne yazılı başvurusu neticesinde Üniversite
ile ilişiği kesilir:
a) Öğrencinin kendi isteği ile kaydını sildirme
talebinde bulunması,
b) Öğrencinin herhangi bir nedenle başka bir
yükseköğrenim kurumuna geçiş yapması.
(2) Aşağıdaki hallerde ise ilgili birimin yönetim
kurulu kararıyla öğrencilerin Üniversite ile ilişiği kesilir:
a) Öğrencinin Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yükseköğretim kurumundan çıkarma
cezası almış olması,
b) Öğrencinin azami öğrenim süresi sonunda
mezuniyet şartlarını yerine getirmesine olanak kalmamış olması,
c) Kesin kayıt işleminin usulüne uygun
yapılmadığının anlaşılması.
(3) İlişiği kesilen öğrencilere, Öğrenci İşleri
Müdürlüğüne bir dilekçe ile başvurmaları halinde, Üniversiteye kayıt
sırasında verdikleri belgelerden sadece lise diploması arkasına işlem
yapılarak geri verilir. Diplomanın bir fotokopisi öğrencinin dosyasında
saklanır.
(4) İlişiği kesilen öğrenci başka bir yükseköğretim
kurumunda kayıtlı olmamak şartıyla ilişiği kesildiği tarihten itibaren otuz
gün içerisinde ilişik kesme işleminin iptali için başvurabilir. İptal
talebinin kabul edilip edilmeyeceği konusunda Üniversite Yönetim Kurulu
karar verir.
(5) Öğrencinin Üniversite ile ilişiğinin kesilmesi
durumunda, ücrete ilişkin olarak Senato tarafından belirlenen esaslar
uygulanır.
Lisans ve
ön lisans diploması
MADDE 40 – (1) Herhangi bir
yarıyıl sonunda, kayıtlı olduğu lisans diploma programının program müfredatında
yer alan tüm dersleri başarı ile tamamlayan, genel not ortalaması en az
2,00 ve tamamladığı toplam kredi en az 240 AKTS kredisi olan, varsa staj,
bitirme projesi ve benzeri yükümlülüklerini yerine getiren öğrenciler
lisans diploması almaya hak kazanırlar.
(2) İki yıl süreli meslek yüksekokullarının program
müfredatında yer alan tüm dersleri başarı ile tamamlayan, genel not
ortalaması en az 2,00 ve tamamladığı toplam kredi en az 120 AKTS kredisi
olan, ilgili birim tarafından belirlenen staj ve benzeri yükümlülüklerini
yerine getiren öğrenciler, ön lisans diploması almaya hak kazanırlar.
(3) Kayıtlı olunan lisans diploma programı
öğrenimlerini tamamlayamayan, ancak ilgili programın öğrenim programında
ilk dört yarıyıl için öngörülen tüm zorunlu ve seçmeli dersleri alıp, bu
Yönetmelik hükümlerine göre başarmış ve genel not ortalaması en az 2,00
olan öğrencilere, 18/3/1989 tarihli ve 20112
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Öğrenimlerini Tamamlamayan veya
Tamamlayamayanların Ön Lisans Diploması Almaları veya Meslek
Yüksekokullarına İntibakları Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre ön lisans
diploması verilir.
(4) Bütün diplomaların şekli, ölçüleri ve
diplomalara yazılacak bilgiler Senato tarafından belirlenir.
(5) Öğrenimleri sırasında disiplin cezası almamış
ve normal öğrenim süresini aşmamış olma şartıyla, genel not ortalaması
3,00-3,49 arasında olan öğrencilere onur; 3,50 ve üstü olanlara ise yüksek
onur mezunu belgesi verilir. Onur ve yüksek onur belgesi ana dal
programından mezuniyete hak kazanıldığında verilir, çift ana dal programı
mezuniyeti için onur ve yüksek onur belgesi verilmez.
(6) Diplomalar hazırlanıncaya kadar öğrenciye bir
defaya mahsus olmak üzere geçici mezuniyet belgesi verilir.
(7) Diploma almaya hak kazanan öğrenciye, Öğrenci
İşleri Müdürlüğü tarafından diploma eki verilir. Bu belgede, öğrencinin
ders planında bulunan dersler ve AKTS kredileri ile standart diploma eki
bilgileri yer alır. Diploma eki, diploma yerine kullanılamaz.
(8) Geçici mezuniyet belgesi ya da diploma, mezun
durumdaki öğrencinin bizzat kendisine veya belirlediği vekiline teslim
edilir.
(9) Diplomanın kaybı halinde, gereken ücretin
ödenmesi ve dilekçe ile Öğrenci İşleri Müdürlüğüne başvurulması koşuluyla,
yeni diploma hazırlanır. Bu durumda, diploma üzerine, kayıp nedeniyle
düzenlendiğine ve kayıp sayısına ilişkin ibare konulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sektörde
eğitim
MADDE 41
– (1) Sektörde eğitim, öğrenci
ikinci sınıftan üçüncü sınıfa geçtiğinde yedi hafta, üçüncü sınıftan
dördüncü sınıfa geçtiğinde ise sekiz hafta olmak üzere toplam on beş hafta
olarak gerçekleştirilir.
(2) Sektörde eğitim dönemlerine ait, varsa,
sertifikalar mezuniyet sırasında diploma ile birlikte öğrenciye verilir.
(3) Sektörde eğitim, Üniversitenin bu amaçla
protokol imzaladığı firma, kurum ve kuruluşlarda, Üniversitenin
belirleyeceği takvim çerçevesinde yapılır.
(4) Sektörde eğitim programının yürütülmesi,
öğrenci ve işyerlerinin eşleştirilme yöntemi, program süresince
öğrencilerin yükümlülükleri, başarı ölçütleri ve öğrencilerin izlenmesi
Senato tarafından belirlenecek esaslarla düzenlenir.
(5) Öğrenci, ilgili birimin uygun görüşü olmadan,
sektörde eğitim döneminde Üniversitede öğrenci olarak veya diğer
üniversitelerde özel öğrenci olarak ders alamaz; alınmış dersler öğrencinin
programına sayılmaz.
Ulusal ve
uluslararası öğrenci değişimi
MADDE 42
– (1) Üniversite ile yurt içi veya
yurt dışındaki diğer yükseköğretim kurumları arasında yapılan anlaşmalar
uyarınca kurumlar arasında öğrenci değişim programları uygulanabilir.
Değişim programı süresi içinde öğrencinin Üniversitedeki kaydı devam eder
ve bu süre öğretim süresinden sayılır. Değişim programları, ikili anlaşmalar
ve YÖK tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda uygulanır.
(2) Öğrencilerin değişim programları kapsamında
devam edecekleri ders, uygulama, staj ve benzeri faaliyetleri; öğrencinin
kendi program müfredatındaki ders, uygulama, staj ve benzeri faaliyetlere
eşdeğerliği, danışmanın teklifi ve ilgili bölüm başkanının önerisi üzerine
ilgili birim yönetim kurulu kararı ile değişim programına gitmeden önce
belirlenir.
(3) Yurt içi ve yurt dışı öğrenci değişim
programları kapsamında öğrencinin aldığı dersler hakkında, danışmanın
önerisi de dikkate alınarak ilgili birim yönetim kurulu kararıyla intibak
işlemi yapılır.
(4) Eşdeğerliliği tanınan ve intibakı yapılan
derslerin kredi ve notları, transfer kredisi olarak sayılır ve öğrencinin
not döküm çizelgesine işlenir. 100’lük sisteme göre elde edilen başarı
notlarının 4’lük sisteme dönüştürülmesinde YÖK tarafından belirlenen
dönüştürme tabloları ve AKTS not dönüşümü sistemi kullanılır.
(5) Yurt dışından ikili anlaşma veya uluslararası
ilişkiler çerçevesinde Üniversiteye gelen öğrencilerin işlemleri, ikili
anlaşma ve ilgili mevzuat hükümlerine göre ilgili birim yönetim
kurullarının kararları ile yürütülür. Öğrencilere seçtikleri dersler ve
başarı durumlarını gösterir not döküm çizelgesi verilir.
Etkinliklerde
görevlendirme
MADDE 43
– (1) Spor karşılaşmaları, kültür
ve sanat faaliyetleri ve yarışmalar gibi etkinliklerde Üniversite yönetimi
tarafından görevlendirilen öğrencilerin bu etkinliklere ve bunların
hazırlık çalışmalarına katılmak zorunda olmaları nedeniyle öğrenime devam
edemedikleri süreler, öğrencinin devam süresinin hesabında dikkate alınmaz.
Bu öğrenciler, anılan süreler içinde giremedikleri sınavlara, izin
tarihinden sonraki ilk üç iş günü içerisinde fakülte dekanlığına başvurması
şartı ile ilgili birim yönetim kurulu tarafından belirlenen tarihlerde
girerler.
Disiplin
MADDE 44
– (1) Öğrencilerin disiplin
işlemleri, Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine
göre yürütülür.
Tebligat
MADDE 45
– (1) Öğrencilere resmi olarak
yapılması gereken her türlü tebligat ilgili mevzuat hükümlerine göre
öğrenci için oluşturulan elektronik posta adresine, elektronik tebligat
olarak yapılabilir. Bunun olmadığı durumlarda tebligat, öğrencilerin Üniversiteye
kayıt sırasında bildirdikleri adrese iadeli ve taahhütlü olarak yapılmak ve
ilgili birimde ilan edilmek suretiyle tamamlanmış sayılır.
(2) Üniversiteye kayıt sırasında bildirdikleri
adresi değiştirdikleri halde, bunu Öğrenci İşleri Müdürlüğüne en geç bir ay
içerisinde yazılı olarak bildirmeyen veya yanlış ya da eksik bildiren
öğrencilerin bu adreslerine yapılan tebligatlar geçerli sayılır.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 46
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde ilgili diğer mevzuat hükümleri ile YÖK, Senato, ilgili
birim yönetim kurulu ve ilgili birim kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 47
– (1) 27/8/2015
tarihli ve 29458 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Uluslararası Antalya
Üniversitesi Ön Lisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 48
– (1) Bu Yönetmelik 2017-2018
eğitim-öğretim yılı başından geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer.
Yürütme
MADDE 49
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Antalya Bilim Üniversitesi Rektörü yürütür.
|