Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2017/30)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, Stenkim
Kimyasal Mad. San. ve Tic. A.Ş. tarafından yapılan başvuruya istinaden Kore
Cumhuriyeti menşeli “polikarboksilat” ithalatına yönelik olarak damping
soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
c) GTİP: Gümrük tarife istatistik pozisyonunu,
ç) Kore: Kore Cumhuriyeti’ni,
d) Kanun: 14/6/1989 tarihli ve 3577 sayılı
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanunu,
e) Karar: 20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Kararı,
f) Stenkim: Stenkim Kimyasal Mad. San. ve Tic.
A.Ş.’yi,
g) TGTC: İstatistik Pozisyonlarına Bölünmüş Türk
Gümrük Tarife Cetvelini,
ğ) TÜİK: Türkiye İstatistik Kurumunu,
h) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği,
ı) YÜD: Yerli üretim dalını,
ifade eder.
Başvuru
konusu ürün
MADDE 4 –
(1) Başvuru konusu ürün,
3824.40.00.00.00 GTİP’li “Çimento, harç veya betonlara mahsus müstahzar
katkılar” tanımlı eşya ile 3906.90.90.00.00 GTİP’li “Diğerleri” tanımlı
polikarboksilatlar (su içerisinde en fazla %70 konsantrasyonda çözelti
halinde bulunan akrilik asit veya metakrilik asit ile PEG (Polietilen
Glikol) türevlerinden oluşan, PEG türevleri içeriğinin polimerin ağırlıkça
en az %70’ini oluşturduğu polimerler) dır.
(2) Bahse konu GTİP’ler, bilgi amaçlı verilmiş olup
bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Başvuru konusu ürünün TGTC’de yer alan tarife
pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak değişiklikler bu Tebliğ
hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 –
(1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, Yönetmeliğin 20 nci maddesi uyarınca başvuru yeterliliğine
sahip olan yerli üretici Stenkim firmasının Yönetmeliğin 18 inci maddesi
çerçevesinde, yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz olduğu
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, Stenkim firması bu Tebliğin ilgili bölümlerinde
YÜD olarak anılacaktır.
Damping
iddiası
MADDE 6 –
(1) Normal değer tespitinde
Kore’de geçerli iç piyasa fiyatlarına ulaşılamamış olup oluşturulmuş normal
değer kullanılmıştır. YÜD tarafından başvuru konusu ürün için sunulan
ticari maliyete makul bir kâr oranı ilave edilerek oluşturulmuş normal
değer hesaplanmıştır. Söz konusu değerin fabrika çıkış aşamasında olduğu
kabul edilmiştir.
(2) İhraç değerinin tespiti için, TÜİK verileri
kullanılarak, başvuru konusu ürünün Kore’den ithalatında oluşan ortalama
ihraç fiyatı dikkate alınmıştır. Söz konusu ihraç fiyatı, harici navlun ve
sigorta bedelleri düşürülerek fabrika çıkış aşamasına getirilmiştir.
(3) Bu maddede açıklandığı şekilde tespit edilen
normal değer ile Türkiye’ye ihraç fiyatı mümkün olduğu ölçüde aynı ticari
aşamada, diğer bir ifadeyle, fabrika çıkış aşamasında, karşılaştırılmış
olup başvuruya konu ülkeler menşeli ürün için hesaplanan damping
marjlarının Yönetmeliğin 28 inci maddesinde zikredilen ihmal edilebilir
oranların üzerinde olduğu görülmüştür.
Zarar ve
nedensellik iddiası
MADDE 7 –
(1) Yönetmeliğin 17 nci maddesi
çerçevesinde zarar iddiasının incelenmesi amacıyla, başvuru konusu üründe
Kore menşeli ithalatın seyri, pazar payı ve YÜD’ün yurt içi satış fiyatları
üzerindeki etkisi ile YÜD’ün ekonomik göstergelerinin durumu ve Kore
menşeli ithalatın YÜD’ün fiyatlarını nasıl etkilediği değerlendirilmiştir.
(2) Kore menşeli ithalatın, Türkiye toplam ithalatı
içindeki payının, incelenen 2014, 2015, 2016 ve 2017 yılı Ocak-Haziran
döneminde dalgalı bir seyir izlediği, genel ithalatın ağırlıklı kısmını
oluşturduğu ve ithal birim fiyatlarının dönem boyunca azalan bir trend
içerisinde olup genel ithal birim fiyatlarının altında kaldığı tespit
edilmiştir.
(3) Kore menşeli ithalatın birim fiyatlarının
YÜD’ün birim fiyatlarını incelenen dönemde kırmadığı ancak baskı altında
tuttuğu belirlenmiştir.
(4) İncelenen dönemde YÜD’ün üretim ve yurt içi
satışlarında düşüş yaşanmıştır. Üretimdeki gelişmelerle bağlantılı olarak
kapasite kullanım oranı dalgalı bir seyir izlemiş olsa da YÜD’ün başvuru
konusu üründe kapasitesinin çok altında faaliyet gösterdiği, yurtiçi
satışların fiyatı ve satılan malların ticari maliyeti incelendiğinde, 2015
yılı hariç birim satış fiyatının birim ticari maliyetin altında kaldığı
görülmüştür.
(5) Başvuru aşamasında sunulan deliller ve ithalata
ilişkin resmî istatistikler esas alınarak yapılan tespitler ışığında,
dampingli olduğu iddia edilen Kore menşeli ithalatın YÜD üzerinde maddi
zarara yol açtığı değerlendirilmiştir.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 –
(1) Yönetmeliğin 20 nci maddesi
çerçevesinde bir damping soruşturmasının açılabilmesi için başvuruda
yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu anlaşıldığından, İthalatta
Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu tarafından Kore menşeli
3824.40.00.00.00 GTİP’li “Çimento, harç veya betonlara mahsus müstahzar
katkılar” tanımlı eşya ile 3906.90.90.00.00 GTİP’li “Diğerleri” tanımlı
polikarboksilatlar (su içerisinde en fazla %70 konsantrasyonda çözelti
halinde bulunan akrilik asit veya metakrilik asit ile PEG (Polietilen
Glikol) türevlerinden oluşan, PEG türevleri içeriğinin polimerin ağırlıkça
en az %70’ini oluşturduğu polimerler) ürününe yönelik olarak bir damping
soruşturması açılmasına karar verilmiştir.
(2) Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından
yürütülür.
Soru
formları ve bilgilerin toplanması
MADDE 9 –
(1) Soruşturma açılmasını
müteakip, başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya
konu ürünün ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkelerde yerleşik bilinen üreticilerine/ihracatçılarına
ve soruşturmaya konu ülkelerin Ankara’daki Büyükelçiliklerine bildirimde
bulunulur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliğine,
başvurunun gizli olmayan özetine ve soru formlarına nasıl erişileceği
hususunda bilgi verilir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların soru formuna Bakanlığa ait internet sayfasındaki ilgili bölümden
erişmeleri mümkün bulunmaktadır.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu
yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak
Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi,
belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde, soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi,
belge ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe bu
Tebliğin 10 uncu maddesinin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir.
(6) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden, ancak birinci ve üçüncü fıkra kapsamına girmeyen diğer ilgili
taraflar (ürünü girdi olarak kullanan işletmeler, bunların meslek
kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi veya işveren
sendikaları gibi), görüşlerini bu Tebliğin 10 uncu maddesinin üçüncü
fıkrasında belirtilen süre içerisinde Genel Müdürlüğe sunabilir.
(7) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile destekleyici
deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı sunumlarda
ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik posta adresi,
telefon ve faks numaraları belirtilir.
(8) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları çerçevesinde gizlilik kaydıyla
verilen her tür bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur.
Gizli olmayan özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak
sağlayacak ayrıntıda olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai
durumlarda, bilgilerin özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin
belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 10
– (1) 9 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 9 uncu maddenin üçüncü ve beşinci fıkrasında
belirtilen bildirimin gönderilemediği bütün ilgili taraflar, soruşturma ile
ilgili görüşlerini ve soru formuna ilişkin cevaplarını bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren başlayacak 37 günlük süre içerisinde sunabilir.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 9 uncu maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 11
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki
geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz, mevcut verilere göre
yapılabilir.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde, bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Geçici
önlem alınması ve önlemlerin geriye dönük uygulanması
MADDE 12
– (1) Kanun ve Kararın ilgili
hükümleri uyarınca, soruşturma süresince geçici önlem uygulanması
kararlaştırılabilir ve kesin önlem geriye dönük olarak uygulanabilir.
(2) Önlemlerin uygulanmasında başlamış işlem
kavramı ve istisnası bulunmamaktadır.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE 13
– (1) Soruşturmayla ilgili bilgi,
belge ve görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie yazılı olarak
iletilmesi gerekir:
T.C. Ekonomi Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi
Söğütözü Mahallesi 2176. Sk. No:63
Çankaya/Ankara
Faks:+90-312-204 8633
E-posta: dms269@ekonomi.gov.tr
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 14
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
|