Ekonomi Bakanlığından:
DIŞ EKONOMİK
İLİŞKİLER KURULU VE İŞ KONSEYLERİ ÇALIŞMA
USUL VE ESASLARI HAKKINDA YÖNETMELİK
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; özel sektörün dış
ticaret, uluslararası yatırım, hizmetler, müteahhitlik,
lojistik başta olmak üzere tüm dış ekonomik ilişkilerini yürütmek ve iş
dünyasının ihracatı artırma ve iş geliştirme çalışmalarına yardımcı olmak
amacıyla bir platform olarak kurulan Dış Ekonomik İlişkiler Kurulunun ve bu
Kurula bağlı olarak faaliyet gösteren iş konseylerinin çalışma usul ve
esaslarını düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik; Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu
ile iş konseylerinin görev ve yetkileri, teşkilatlanma ve işleyişleri,
organları ve bütçeleri, yönetim ve denetimleri ile üyeliğe ilişkin usul ve
esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 3/6/2011
tarihli ve 637 sayılı Ekonomi Bakanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararnamenin 36 ncı maddesinin
ikinci fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Ekonomi Bakanını,
b) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
c) Başkanlık Divanı: DEİK Başkanlık Divanını,
ç) DEİK: Dış Ekonomik İlişkiler Kurulunu,
d) Dört Ana Kurucu Kuruluş: Kurucu kuruluşlar
arasında yer alan Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Türkiye
İhracatçılar Meclisi (TİM), Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği
(MÜSİAD), Türkiye Müteahhitler Birliğini (TMB),
e) Genel Kurul: DEİK Genel Kurulunu,
f) İcra Kurulu: DEİK İcra Kurulunu,
g) İş Konseyleri: DEİK çatısı altında ülke, sektör
ya da özel amaçlı olarak kurulmuş iş konseylerini,
ğ) Kurucu Kuruluş: Bu Yönetmeliğin Resmî Gazete’de
yayımlandığı tarihte DEİK’i oluşturan ve Bakanlık tarafından belirlenen
Ek-1’de yer alan birlik, meclis, oda, borsa, dernek, vakıf gibi özel
sektörü temsil eden kuruluşlar ile üst kuruluşları,
h) Kurumsal Üye: Bu Yönetmeliğin yayımlanmasından
sonra DEİK’e üye olan birlik, meclis, oda, borsa, dernek, vakıf gibi özel
sektörü temsil eden kuruluşlar ile üst kuruluşları,
ı) Muhatap Konsey: Bir iş konseyinin diğer ülkedeki
muhatap kuruluşunu,
i) Onursal Üye: Genel Kurul tarafından belirlenen,
dış ekonomik ilişkilerde tecrübeli kimseleri,
j) Yönetim Kurulu: DEİK Yönetim Kurulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kurucu Kuruluş,
Kurumsal Üye ve Görevler
Kurucu
kuruluş ve kurumsal üye
MADDE 4 – (1) Dış Ekonomik İlişkiler Kurulunun kurucu
kuruluşları, Bakanlık tarafından belirlenen ve Ek-1’de yer alan
kuruluşlardır.
(2) Bu Yönetmeliğin yayımlanmasından sonra DEİK’e
üye olan birlik, meclis, oda, borsa, dernek, vakıf gibi özel sektörü temsil
eden kuruluşlar ile üst kuruluşlar, kurumsal üyedir.
(3) Bakanlık, kurucu kuruluş ve kurumsal üye
statüsünü sona erdirmeye ve kurumsal üye eklemeye yetkilidir. Kurumsal üye
ekleme yetkisi DEİK Yönetim Kurulu tarafından da kullanılabilir.
(4) Kurucu kuruluş ve kurumsal üyelerden, iki yıl
süreyle aidatını ödemeyenlerin, toplam miktar ödeninceye kadar, hiçbir
organa ve faaliyete katılma hakkı olmaksızın kurucu kuruluş ve kurumsal üye
statüleri Yönetim Kurulu kararıyla dondurulur. Üyeliğin dondurulduğu
tarihten itibaren bir yıl içinde aidat borçlarını ödemeyen kurucu kuruluş
ve kurumsal üyeler, Yönetim Kurulu kararıyla üyelikten çıkartılır. Üyeliği
sonlandırma sebebi aidat ödememe ise tahsil edilemeyen aidatlardan Yönetim
Kurulu üyeleri sorumlu değildir.
Görevler
MADDE 5 – (1) DEİK'in görevleri şunlardır:
a) Türkiye’nin yabancı ülkeler veya uluslararası
topluluklarla olan ekonomik, ticari, sınai ve mali
ilişkilerini izlemek, bu tür ilişkilerin kurulmasına ve geliştirilmesine
yardımcı olmak.
b) Türkiye'nin dış ekonomik ilişkilerinin
geliştirilmesi, karşılaşılacak sorun ve engellerin çözümü için ilgili kurum
ve kuruluşlara görüş ve öneriler sunmak.
c) Türkiye'nin ihracatının artırılmasına ve üretim
ve ihracata dönük uluslararası yatırımların özendirilmesine yönelik çalışmalar
yapmak.
ç) Davet edilmesi halinde, görev alanına giren
konularda özel sektör platformunu temsilen uluslararası veya hükümetler
arası müzakerelere katılmak.
d) Uluslararası ekonomik ilişkilerdeki gelişmeleri
göz önünde bulundurarak, çeşitli ülkeler, bölgeler, kurumlar ile ilişkilere
yönelik, sektörler itibarıyla veya genel ekonomik konularda stratejiler
hazırlamak ve bu stratejileri ilgili kurum ve kuruluşlara önermek.
e) Türkiye ile yabancı ülkeler veya uluslararası
topluluklar arasında iş olanaklarını araştırmak, mevcut olanakların
harekete geçirilmesine ve iş fırsatlarının değerlendirilmesine yardımcı
olmak.
f) Türkiye'de yatırım ortamının iyileştirilmesi ile
ilgili girişimlere katkıda bulunmak ve yatırım olanaklarının yurt dışında
tanıtımına yönelik etkinlikler yapmak.
g) Ortak yatırımlara girebilecek veya birlikte
üçüncü ülkelerde ortak yatırım yapabilecek yerli veya yabancı girişimcilere,
Yönetim Kurulunca belirlenen ilkeler çerçevesinde yol göstermek.
ğ) Yabancı ülkeler veya uluslararası
topluluklardaki ekonomik ve sektörel gelişmeler,
dış ticaret rejimi, yabancı sermaye ve gümrük mevzuatı konularında bilgi
derlemek, girişimcilerin bu yöndeki bilgi taleplerini Yönetim Kurulunca
belirlenen ilkeler çerçevesinde karşılamak.
h) Türk dış ticaret rejimi, yabancı sermaye ve
gümrük mevzuatındaki değişiklikleri iş konseyleri aracılığı ile yabancı
ülkeler veya uluslararası topluluklardaki muhatap kuruluşlara duyurmak.
ı) Türkiye, yabancı ülkeler veya uluslararası
toplulukların dış ekonomik ilişkileri ile ilgili bilgi ve istatistikî verileri
toplamak, Yönetim Kurulunca belirlenen şartlarla ilgililerin yararlanmasına
açık bilgi bankaları kurmak.
i) Türkiye'nin dış ekonomik ilişkilerinde başarılı
sonuçlar elde etmesini sağlamak üzere, yurt içinde veya yurt dışında
tanıtım faaliyetlerinde bulunmak.
j) İkili ekonomik ilişkileri, Yönetim Kurulu
kararları doğrultusunda iş konseyleri aracılığıyla yürütmek.
k) Çok taraflı kurum ve kuruluşlar ile ilişkileri
yürütmek.
l) İş konseyi bulunmayan ülkeler ile ilgili
faaliyetleri Yönetim Kurulunun belirleyeceği ilkeler çerçevesinde yürütmek.
m) İş konseylerini kurmak ve gerektiğinde sona
erdirmek için Bakanlığa öneride bulunmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Organlar,
Organların Teşekkülü ve Görevleri
Organlar
MADDE 6 – (1) DEİK'in organları şunlardır:
a) Genel Kurul.
b) Yönetim Kurulu.
c) İcra Kurulu.
ç) Denetim Kurulu.
d) İş Konseyleri.
e) Danışma Kurulu.
f) Başkanlık Divanı.
Genel
Kurul
MADDE 7 – (1) Genel Kurul aşağıdaki delegelerden oluşur:
a) 4 üncü madde uyarınca belirlenen kurucu
kuruluşlar ve kurumsal üyelerden birer üye.
b) İş Konseyi başkanları.
c) Bakanlıkça belirlenecek yirmibeş
üye.
ç) DEİK onursal üyeleri.
(2) Merkezleri yurtdışında bulunan Türk işadamları
dernekleri arasından, Yönetim Kurulunca uygun görülenler, gözlemci olarak
Genel Kurula davet edilebilir.
(3) Genel Kurul, her yıl Kasım veya Aralık ayı
içerisinde Yönetim Kurulu Başkanının çağrısı üzerine olağan olarak toplanır.
Genel Kurul, Genel Kurul üyelerinin en az üçte birinin yazılı çağrısı ile
veya Yönetim Kurulu tarafından ya da Bakanın çağrısı üzerine olağanüstü
toplantıya çağırılabilir.
(4) Genel Kurul, her toplantısında bir Divan
Başkanı, bir Divan Başkan Vekili ve bir katip
seçer.
(5) Delegelerin Genel Kurula katılabilmesi ve
seçme-seçilme hakkına sahip olabilmeleri için içinde bulunulan yıl dahil, önceki yıllara ait aidat borcunun bulunmaması
gereklidir.
(6) Delegeler, Genel Kurula katılamadıklarında,
diğer delegeler arasından yazılı olarak bir vekil tayin edebilir. Ancak,
her delege en fazla bir kişiye vekâlet edebilir.
Genel
Kurulun görev ve yetkileri
MADDE 8 – (1) Genel Kurulun görev ve yetkileri şunlardır:
a) DEİK'i oluşturan kuruluşların, DEİK organlarının
ve iş konseyi üyelerinin görüşlerinin faaliyet politikalarına yansımasını
sağlamak.
b) DEİK çalışma programını, ülkemizin dış ekonomik
ilişkileri, kalkınma planları, hükümet programları, yıllık ve orta ve uzun
vadeli hedefleri göz önünde bulundurarak karara bağlamak.
c) DEİK bütçesini karara bağlamak.
ç) DEİK'in geçmiş dönem faaliyet ve hesaplarının,
Yönetim Kurulu ve Denetim Kurulunun ibrasına karar vermek.
d) Yönetim Kurulunun 9 uncu maddede öngörülen
üyelerini seçmek.
e) Denetim Kurulu üyelerini seçmek.
f) Dış ekonomik ilişkilerde tecrübeli kimselerden
DEİK onursal üyelerini seçmek.
Yönetim
Kurulu
MADDE 9 – (1) Yönetim Kurulu; biri Başkan olmak üzere toplam
otuzbeş üyeden oluşur. Genel Kurul;
a) İş Konseyleri Başkanları arasından onbir asil üye,
b) Dört Ana Kurucu Kuruluş (TOBB, TİM, MÜSİAD ve
TMB) başkanlarından oluşan dört asil üye,
c) Diğer kurucu kuruluş ve kurumsal üye
temsilcileri arasından dokuz asil üye,
ç) DEİK üyeleri arasından on asil, on yedek üye
olmak üzere,
toplam otuzdört asil, on yedek
üye seçer.
(2) Yönetim Kurulu Başkanı, Bakan tarafından
belirlenir ve görevden alınır.
(3) Yönetim Kurulu, dört yıl süreyle görev yapar.
(4) DEİK Genel Sekreteri, Yönetim Kurulu
toplantılarına katılır, ancak oy kullanamaz.
(5) Yönetim Kurulu, ilk toplantısında kendi üyeleri
arasından dört yıl süreyle görev yapmak üzere bir sayman üye seçer. Dört
Ana Kurucu Kuruluşun Başkanları, aynı zamanda DEİK’in Başkan
Yardımcılarıdır. DEİK Başkan Yardımcıları ile sayman üyenin görevleri
yönerge ile belirlenir.
(6) Asil üyenin herhangi bir nedenle görevinin sona
ermesi halinde, kalan süreyi tamamlamak üzere;
a) Bu maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinde
sayılan DEİK Yönetim Kurulu üyelerinin yerine ilk sıradaki yedek üye geçer.
b) DEİK Yönetim Kurulunda yer alan İş Konseyi
Başkanının, İş Konseyleri Genel Kurulunda yeniden seçilememesi, süresi
dolmadan görevden ayrılması veya diğer bir sebeple başkanlıkta
boşalma olması durumunda, yerine kimin Yönetim Kurulu üyesi olacağına, İş
Konseyi Başkanları arasından DEİK Yönetim Kurulu tarafından karar verilir.
c) DEİK Yönetim Kurulunda yer alan Dört Ana Kurucu
Kuruluş başkanı, kurucu kuruluş veya kurumsal üyenin başkanının veya
belirlediği temsilcisinin görev süresi dolmadan görevden ayrılması
durumunda, aynı kuruluşun yeni başkanı veya belirlediği temsilcisi, Yönetim
Kurulunda yer alır.
(7) DEİK Yönetim Kurulu asil ve yedek üye
sayısının, başkan dahil onsekiz
veya onsekizin altına inmesi halinde, Genel
Kurul, Yönetim Kurulu Başkanı tarafından iki ay içinde olağanüstü
toplantıya çağrılır ve yeni Yönetim Kurulu oluşturulana kadar mevcut Yönetim
Kurulu görevine devam eder.
Yönetim
Kurulunun görev ve yetkileri
MADDE 10
– (1) DEİK Yönetim Kurulu, Yönetim
Kurulu Başkanı başkanlığında en az iki ayda bir toplanır. Başkanın
katılamadığı toplantıya, Dört Ana Kurucu Kuruluşun Başkanlarından Başkanın
görevlendireceği birisi başkanlık eder. DEİK Yönetim Kuruluna, Ekonomi
Bakanı, Başbakan veya Cumhurbaşkanı gerekli hallerde başkanlık edebilir.
(2) Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a) Kurumsal bütünlüğü sağlamak ve gözetmek,
kurumsal ilkeleri ve öncelikleri belirlemek, uygulanmasını sağlamak.
b) Dış ekonomik ilişkilerin geliştirilmesine dönük
strateji ve politika önerileri hazırlamak.
c) DEİK çalışma programını hazırlamak, Genel Kurula
sunmak, uygulanmasını sağlamak ve denetlemek.
ç) İş konseylerini kurmak ve gerektiğinde sona
erdirmek için Bakanlığa öneride bulunmak ve ülke iş konseyi aidatlarından,
iş konseyleri ortak bütçesi için ayrılacak oranı belirlemek.
d) Genel ve sektörel
danışma kurulları oluşturmak, görüşlerini değerlendirmek.
e) Üyelik aidatını, kurucu kuruluş ve kurumsal
üyelik aidatını, hizmet bedel ve şartlarını karara bağlamak.
f) DEİK'in bütçe önerisini hazırlayarak Genel
Kurula sunmak ve Genel Kurulca karara bağlanmış bütçenin uygulanmasını
sağlamak.
g) Yönetim Kurulu başkanı, başkan yardımcıları,
sayman üye ile Genel Sekreterin bütçeden harcama sınırlarını belirlemek.
ğ) İş konseylerine ilişkin bölgesel gruplamayı
belirlemek.
h) Yurtiçinde veya yurtdışında temsilcilik açılması
konusunda Bakanlığa öneride bulunmak.
ı) Karadeniz Ekonomik İşbirliği İş Konseyinde Türk
özel sektörünü temsil edecek Yönetim Kurulu Üyesini seçmek.
i) Mevzuat değişiklikleri konusunda Bakanlığa
önerilerde bulunmak.
j) Danışma Kurullarının oluşturulmasına karar
vermek.
(3) Yönetim Kurulu kararları karar defterine
işlenir.
(4) Yönetim Kurulu, gerekli gördüğü hallerde
yetkilerinden bir kısmını Yönetim Kurulu Başkanına ve Yönetim Kurulu
üyelerinden birine veya birkaçına, İcra Kuruluna ya da Başkanlık Divanına
devredebilir.
Denetim
Kurulu ve görevleri
MADDE 11
– (1) Denetim Kurulu;
a) DEİK’in tüm faaliyetlerinin, bu Yönetmelik ve
Yönetim Kurulunca ortaya konulan temel amaçlar doğrultusunda yürütülüp
yürütülmediğini,
b) Defter, hesap ve kayıtların mali mevzuata uygun
yürütülüp yürütülmediğini, mali kayıtlar ve mali kayıtlara esas gelir ve
gider evraklarının doğruluğunu,
kontrol etmekle sorumludur.
(2) DEİK ve iş konseylerinin hesapları Genel Kurul
tarafından dört yıl süre için delegeler arasından seçilen beş asil ve beş
yedek üyeden oluşan Denetim Kurulu tarafından denetlenir. Denetim Kurulu
üyelerinin aynı dönemde DEİK ve iş konseylerinin diğer organlarında ve
Yönetim Kurulunda görev almamış olmaları esastır.
(3) Denetim Kurulu doğrudan Genel Kurula rapor
verir.
İcra
Kurulu ve Başkanlık Divanı
MADDE 12 – (1) İcra Kurulu, Yönetim Kurulunun kendi üyeleri
arasından seçtiği 12 üye ile İcra Kurulu Başkanından oluşur. Yönetim Kurulu
Başkanı aynı zamanda İcra Kurulu Başkanıdır. İcra Kurulunun dört üyesi,
Dört Ana Kurucu Kuruluş Başkanlarından oluşur. Sayman üye İcra Kurulunun
doğal üyesidir. Yönetim Kurulu, İcra Kurulunun iki üyesini diğer kurucu
kuruluş veya kurumsal üyeleri arasından, dört üyesini İş Konseyi Başkanları
arasından, bir üyesini ise Genel Kurulun diğer üyeleri arasından seçer.
DEİK Başkanının katılamadığı toplantıya, Başkan Yardımcılarından Başkanın
görevlendireceği birisi başkanlık eder.
(2) DEİK Genel Sekreteri İcra Kurulu toplantılarına
katılır, ancak oy kullanamaz.
(3) İcra Kurulu ayda en az bir kez toplanır, dört
yıl süreyle görev yapar.
(4) Başkanlık Divanı, DEİK Başkanı ve Dört Ana
Kurucu Kuruluş Başkanlarından oluşur. DEİK Başkanı, Başkanlık Divanının da
başkanıdır. DEİK Başkanının katılamadığı toplantıya, Başkanın
görevlendireceği Başkan Yardımcılarından birisi başkanlık eder.
(5) DEİK Genel Sekreteri Başkanlık Divanı
toplantılarına katılır, ancak oy kullanamaz.
(6) Başkanlık Divanı, toplantı takvimine kendisi
karar verir, dört yıl süreyle görev yapar.
İcra
Kurulu ve Başkanlık Divanının görev ve yetkileri
MADDE 13
– (1) İcra Kurulunun görev ve
yetkileri şunlardır:
a) İş Konseylerinin çalışmalarını, Yönetim
Kurulunun belirlediği strateji ve politika önerileri çerçevesinde yönlendirmek
ve DEİK organları ile ilişkilerinde koordinasyonu sağlamak.
b) Çok taraflı ekonomik, siyasi ve idari yapılar,
medya ve sivil toplum kuruluşları ile ilişkileri yürütmek.
c) Danışma kurulları kurulması konusunda öneri
geliştirmek, bu kurulların faaliyetlerinin DEİK ve İş Konseyi faaliyetleri
ile uyumunu gözetmek.
ç) Yönetim Kurulunca belirlenmiş sınırlarda bütçeden
harcama yapmak.
d) Yönetim Kurulu tarafından verilen diğer
görevleri yerine getirmek.
e) Şirketlerin DEİK’e ve iş konseylerine üye
kaydedilmesine ve üyelikten çıkarılmalarına karar vermek.
(2) DEİK Başkanlık Divanı, Yönetim Kurulunun
verdiği yetkileri kullanır.
İş
Konseylerinin kuruluşu ve işleyişi
MADDE 14
– (1) İş konseyleri, yeterli üye
şirket ve bütçe temin edilmesi halinde, en az on üye şirketin varlığı ve iş
dünyasının sınai ve coğrafi değerlendirmeleri sonucunda ortaya koydukları
tercihleri ve dünya pazarlarındaki gelişmeler gözetilerek, Yönetim
Kurulunun önerisi ile, Bakanlık onayıyla kurulur
ve gerektiğinde aynı şekilde sona erdirilir. Ülke menfaati ve stratejik
hedefleri gerektirdiği hallerde, Bakanlık, İş Konseyleri kurmak üzere bu
şartları aramayabilir.
(2) İş konseylerinin etkinliğini güçlendirmek
amacıyla, iki taraflı olarak kurulması esastır. Bunun mümkün olmaması
durumunda, işlevsellik ve ülkenin ekonomik menfaatleri çerçevesinde
değerlendirme yapılır.
(3) İş konseyinin ikili yapısı, diğer ülkenin iş
dünyasını temsil eden ulusal düzeydeki birlik, federasyon, ticaret ve
sanayi odası, iş dünyası sivil toplum kuruluşu ya da benzeri bir kuruluş
ile varılacak yazılı anlaşma çerçevesinde kurulur. DEİK Yönetim Kurulu
kararıyla, aynı ülke içerisinde mevcut ülke İş Konseyine bağlı olmak
suretiyle, birden fazla iş konseyi kurulabilir. Söz konusu alt iş
konseylerinin seçim ve çalışma esasları yönerge ile belirlenir. İkili yapının
dengeli sürdürülebilmesi için, karşılıklı olarak her iki konseyde iş dünyasına
öncülük edebilecek, iki ülke arasında ticari ve ekonomik ilişkileri bulunan
birer kişinin eş başkanlık görevini üstlenmesi esastır.
(4) Yeni kurulacak iş konseylerinin kurucu yürütme
kurulu ve kurucu başkanı, DEİK Yönetim Kurulu Başkanı tarafından, iş
dünyasına ikili ilişkilerde öncülük edebilecek özelliklere sahip ve ilgili
ülkede faal kişilerden atanır. Kurucu başkan ve kurucu yürütme kurulunun
görev süreleri, aksi belirtilmediği takdirde, yapılacak ilk seçimli genel
kurul toplantısına kadar devam eder. Kurucu başkan başkanlığındaki kurucu
yürütme kurulu, ilk genel kurula kadar yürütülecek çalışma programını ve
geçici bütçeyi belirler.
(5) İş konseyleri, ülke bazlı veya,
sektörel ve özel amaçlı olarak örgütlenir.
Yeterli üyeye sahip olmayan ülke bazlı iş
konseyleri, yeterli sayıya ulaşana kadar, DEİK Yönetim Kurulu kararıyla
başka ülkelerin İş konseyleriyle gruplanabilir ve çalışmalarını bu
gruplarda yapar. Her bir ülke iş konseyinin, bu iş konseyinin üyelerinin
aidatlarından oluşan, DEİK Yönetim Kurulu tarafından İş Konseyleri Ortak
bütçesine ayrılanın dışında kalan miktarda bir bütçesi olur. Yakın
coğrafyada yer alan ve ortak çalışma içinde olan iş konseyleri, ayrıca
kendi aralarında bir ortak bütçe oluşturabilir ve faaliyetlerini bu ortak
bütçeden karşılayabilirler. Sektörel ve özel
amaçları gerçekleştirmek üzere örgütlenen gruplarda ise, bütçe her biri
için ayrı ayrı ele alınır. DEİK Yönetim Kurulu
kararı ile gerekli hallerde DEİK bütçesinden İş Konseyi bütçesine aktarma
yapılabilir.
(6) DEİK'in amaçlarına uygun olarak, Türkiye'de
faaliyet gösteren ve Türk Ticaret Kanunu hükümlerine göre kurulmuş
şirketler, serbest meslek mensupları, Türkiye'de mukim ve faal yabancı
şirketlerin irtibat ofisleri ile 2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu
kapsamında kurulan Yükseköğretim Kurumları, Yönetim Kurulunun uygun bulması
halinde, bir veya birden fazla iş konseyine üye olabilirler.
(7) Her üye, üye olduğu her ülke/sektörel/özel amaçlı iş konseyi için seçme ve seçilme
hakkına sahiptir ve oy kullanacak bir temsilciyi yazılı olarak bildirmekle
mükelleftir. Tüzel kişiler, yazılı olarak bildirmek kaydıyla temsilci
değişikliği yapabilirler. Temsilcinin tüzel kişi ile ilişkisinin kesilmesi
halinde, bir ay içinde yeni bir temsilci bildirilmesi üyenin
sorumluluğundadır.
(8) İş konseyi faaliyet alanı ile ilgili, kamu
kurum ve kuruluş temsilcileri de, Yönetim Kurulu tarafından, iş konseyi
yürütme kurulu danışman üyesi olarak belirlenebilir.
(9) Üyenin DEİK üyeliğinin sona ermesi veya atadığı
temsilci ile ilişiğini kesmesi halinde, temsilcinin DEİK organlarındaki
görevleri sona erer. Ancak, İş Konseyi Yürütme Kurulu Üyesinin, temsilcisi
olduğu DEİK üyesi firmadan ayrılması ve farklı bir firma üzerinden DEİK
üyeliğini devam ettirmesi veya DEİK üyesi firmanın temsilci değişikliği
yapması durumunda, ilgili İş Konseyi Yürütme Kurulunun görüşleri alınarak,
Yürütme Kurulu Üyeliğinin devamına Yönetim Kurulu karar verir.
(10) Üyeler, yıllık olarak belirlenen iş konseyi
aidatını ve üyelik aidatını ödemekle yükümlüdür. İki yıl süreyle aidatların
ödenmemesi halinde toplam miktar ödeninceye kadar, hiçbir organa ve
faaliyete katılma hakkı olmaksızın üyelik dondurulur ve üyeliğin dondurulduğu
tarihten itibaren bir yıl içinde aidat borçlarını ödemeyen üyeler,
üyelikten İcra Kurulu kararı ile çıkartılır. Üyelikten çıkarılma sebebi
aidat ödememe ise, tahsil edilemeyen aidatlardan Yönetim Kurulu Üyeleri
sorumlu değildir. Aidat borcunu ödemeden çıkan üyenin tekrar üyeliğe
başvurması halinde, öncelikle geçmiş dönem borçlarını ödemeleri esastır.
(11) Bu Yönetmeliğe aykırı iş konseyi kurulamaz ve
bu Yönetmelik dışındaki oluşumlarda iş konseyi ibaresi kullanılamaz.
(12) İş konseyleri, DEİK'ten bağımsız bir kişilik
izlenimi doğurabilecek oluşum ve faaliyetlerde bulunamaz; kısaltma ve unvan
kullanamaz.
İş
Konseylerinin görev ve yetkileri
MADDE 15
– (1) İş konseylerinin görevleri
şunlardır:
a) Muhatap ülke ile dış ticaret, doğrudan veya
ortaklık yoluyla yatırım, sanayi, hizmetler, teknoloji ve proje temelinde
işbirliği olanaklarını tespit etmek amacıyla araştırmalar yapmak.
b) İş olanaklarının önündeki engelleri tespit
etmek, bu engelleri gidermeye ve işbirliğinde aşama kaydetmek için altyapı
oluşturmaya yönelik öneriler geliştirerek ilgili kurum ve kuruluşlara ve
hükümetler arası müzakerelere aktarmak.
c) İş Konseyi ve muhatap konseyin üyelerini ve
işbirliği açısından potansiyel taşıyan sektörlerin temsilcilerini bir araya
getirmek üzere toplantılar düzenlemek.
ç) Girişimcilerin karşı ülke ile iş ilişkilerinde
ihtiyaç duyabileceği bilgileri, Yönetim Kurulunca belirlenecek koşullarda
ve gerekirse gelir karşılığı temin etmek.
d) Karşı ülke ile ilişkilerin gelişmesi için
gerekli olan politikalar, çözümler ve mekanizmalar konusunda, Yönetim
Kurulunun belirleyeceği ana stratejiler çerçevesinde öneriler geliştirmek.
e) Karşı ülke şirket ve kurumlarından gelecek bilgi
ve eşleştirme taleplerini cevaplandırmak.
f) Görev alanına giren konularda tanıtıcı faaliyetlerde
bulunmak.
İş
Konseyi Genel Kurulu
MADDE 16
– (1) İş Konseyi Genel Kurulu, her
yıl Ekim ayı sonuna kadar ilgili iş konseyi üyelerinin katılımı ile olağan
olarak toplanır. DEİK Yönetim Kurulu bu tarihi değiştirmeye yetkilidir. İş
Konseyi Genel Kurulu, Yönetim Kurulunun uygun bulması halinde, öncelikle
Yönetim Kurulunca belirlenecek başkan yardımcısı olmak üzere, İş Konseyi
Koordinatör Başkanı tarafından da olağanüstü toplantıya çağrılabilir.
(2) İş Konseyi Genel Kurulu, öncelikle Yönetim
Kurulu Başkanınca görevlendirilecek bir Yönetim Kurulu üyesi olmak üzere,
İş Konseyi Koordinatör Başkanı tarafından da açılır ve bir Divan Başkanı,
bir Divan Başkan Vekili ve bir katip seçilir.
(3) DEİK Genel Sekreteri tarafından belirlenen
personel, gözlemci sıfatıyla İş Konseyi Genel Kuruluna katılır ve Genel
Kurulun mevzuata uygun şekilde gerçekleştirilmesini sağlar.
(4) Üyeler, sadece üye oldukları ülke/sektörel/özel amaçlı iş konseyinin genel kurulunda oy
kullanabilir. İş Konseyi Genel Kuruluna katılamadıklarında, yazılı olarak
bir vekil tayin edebilir. Ancak, bir kişi birden fazla vekâlet alamaz.
(5) Üyelerin Genel Kurula katılabilmesi ve
seçme-seçilme hakkına sahip olabilmeleri için, içinde bulunulan yıl dahil önceki yıllara ait aidat yükümlülüklerinin
bulunmaması gerekir. Genel Kurul tarihi itibariyle, İş Konseyi ve üyelik
aidatı yükümlülüklerini yerine getirmeyen temsilcilerin İş Konseyi Genel
Kurul üyeliği ve seçildikleri organ üyelikleri kendiliğinden sona erer.
(6) DEİK İcra Kurulu Üyeleri, İş Konseyleri Genel
Kurullarının doğal delegeleridir.
(7) İş Konseyi Genel Kurulunun görevleri şunlardır:
a) İş konseylerinin çalışma programını ve bütçesini
karara bağlamak.
b) Yürütme kurullarının DEİK Yönetim Kurulu
tarafından atanan üyeler dışındaki asil üyeleri ile yeterli talep olması
halinde aynı sayıya kadar yedek üyelerini seçmek.
c) İş konseyi yıllık aidatını belirlemek.
ç) İş Konseyi Başkanını seçmek.
(8) İş Konseyi Yürütme Kurulu; iki yıl süre ile
görev yapmak üzere ve iş konseylerine kayıtlı üye sayısı dikkate alınarak
beş ila onbir kişiden oluşur. Gerektiğinde,
yürütme kurulu üye sayısında değişiklik yapmaya Yönetim Kurulu yetkilidir.
Yürütme Kurulunun üye sayısının bu şekilde arttırılması halinde yeni
üyeler, izleyen seçim tarihine kadar görev yapmak üzere, Yönetim Kurulu
tarafından belirlenir.
(9) İş Konseyi Yürütme Kurulunun yedi ve daha az
üyeden oluşması halinde bir üye, yediden fazla olması halinde ise iki üye
DEİK Yönetim Kurulu tarafından atanabilir. DEİK'in atayacağı üyelerin DEİK
üyesi olması şartı aranmaz. Gerekli hallerde atama yoluyla görev verilecek
üye sayısını artırmaya Yönetim Kurulu yetkilidir.
(10) Bir kişinin, gerek ülke, gerekse sektörel ve özel amaçlı iş konseylerinde üçten fazla iş
konseyinin yürütme kurulunda görev almaması esastır. Üye, farklı temsilci
belirleyerek, daha fazla konseyde temsil sağlayabilir. Gerekli görülmesi
halinde, görev alınabilecek iş konseyi sayısının artırılması Yönetim
Kurulunun yetkisindedir.
(11) Genel Kurulda, hem İş Konseyi Başkanı hem de
Yürütme Kurulu Üyeleri seçilir, seçim esasları yönerge ile belirlenir. İş
konseyleri yürütme kurulları ilk toplantıda kendi aralarından iki yıl için
en fazla iki başkan yardımcısı seçerler. Bir kişi ardarda
aynı İş Konseyinde en fazla üç dönem başkan olabilir.
(12) İş Konseyi başkanları ile yürütme kurulu
üyeleri gerekli görüldüğü takdirde, Bakan tarafından ya da Yönetim Kurulu
teklifi üzerine Bakanlık onayı ile görevden alınabilir. Başkan ve yürütme
kurulu üyelerinin görevden alınmaları veya diğer bir sebeple başkanlık ya
da üyelikte boşalma olması halinde, yeni başkanı ve/veya yedek üyeler
arasından üyeleri, izleyen seçim tarihine kadar görev yapmak üzere, Yönetim
Kurulu görevlendirir.
(13) Bölgesel gruplarda grup içi koordinasyon, o
gruba dâhil iş konseyleri başkanlarının kendi aralarından seçecekleri bir
koordinatör başkan tarafından sağlanır. Bölgesel gruplar, gerekli görülmesi
halinde, en çok üç koordinatör başkan yardımcısı seçebilirler.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Danışma
Kurulları, Genel Sekreter ve Temsilcilik
Danışma
kurulları
MADDE 17
– (1) DEİK, iş konseylerinin
strateji oluşturma faaliyetleri ve sektörel
çalışmaları açısından gerekli görülmesi durumunda, geçici nitelikte danışma
kurulları oluşturulabilir. Danışma kurulları, Yönetim Kurulunun belirleyeceği
dış ekonomik ilişkilerle bağlantılı alanlarda faaliyet gösteren genel veya sektörel nitelikte örgütlenmiş sivil toplum
kuruluşları, ilgili kurum, kuruluş ve firmalardan temsilciler ve dış
ekonomik ilişkilerde deneyimli kimselerden oluşturulur. Danışma kurulları,
Yönetim Kurulunun davetiyle yapacakları ilk toplantılarında, kendi üyeleri
arasından bir Başkan ve bir Başkan vekili seçerler.
(2) Bu kurullar, DEİK ve iş konseylerine çeşitli
ülkelere ve bölgelere yönelik inceleme sonuçları, Türkiye'nin dünya
ekonomisi ile bağlantıları, sektörel kapasiteler,
sektörlerin dış ekonomik ilişkilerdeki öncelik ve beklentileri hakkında
bilgi sağlar, dış ekonomik ilişkilerin geliştirilmesine yönelik görüş
oluşturur ve önerilerde bulunurlar.
Genel
Sekreter
MADDE 18
– (1) Genel Sekreter, DEİK'in ve
iş konseylerinin bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat ile tanımlanan
çalışmalarını, Yönetim Kurulu, İcra Kurulu ve iş konseylerinin yürütme
kurulları kararları doğrultusunda yürütür.
(2) İş konseylerinin çalışmalarını, Yönetim
Kurulunun belirlediği strateji ve politika önerileri çerçevesinde yönlendirir
ve DEİK organları ile ilişkilerinde koordinasyonu sağlar.
(3) Genel Sekreter, Yönetim Kurulunun tavsiyesi ve
Bakanlığın onayı ile atanır. Lüzum görülmesi halinde, aynı usulle Genel
Sekreter yardımcıları da görevlendirilebilir.
(4) Genel Sekreter ve Genel Sekreter
Yardımcılarının görevden alınmaları, atanmalarında uygulanan usul ve
esaslara göre yapılır.
Temsilcilik
MADDE 19
– (1) DEİK, iş imkânlarının
yerinden izlenmesinin önem kazandığı durumlarda Yönetim Kurulunun kararı ve
Bakanlığın onayı ile yurtiçinde veya yurtdışında temsilcilikler açabilir.
Toplantı
çağrısı ve nisabı
MADDE 20
– (1) DEİK organları, başkanlarının
daveti üzerine, üye tam sayılarının salt çoğunluğu ile toplanırlar ve hazır
bulunanların salt çoğunluğu ile karar alırlar. Oylamalarda eşitlik halinde
başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır.
(2) DEİK ve iş konseylerinin Genel Kurul toplantılarında,
toplantı nisabının sağlanamaması halinde toplantı ertelenir ve ikinci
toplantı en geç bir ay içinde yapılır; bu toplantıda, toplantı nisabı
aranmaz.
(3) Yıl içinde gerçekleşen organ toplantılarının
yarısından bir fazlasına katılmayanların organ üyeliği Yönetim Kurulu
kararıyla sona erer, yerlerine yedekleri çağrılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Ehliyet,
Temsil, İmza Yetkisi, Bütçe, Gelir ve Giderler
Ehliyet,
temsil ve imza yetkisi
MADDE 21 – (1) DEİK,
Yönetim Kurulu kararıyla; taşınır ve taşınmaz mal almaya, satmaya, inşa,
ifraz, tevhit ve rehin etmeye, ödünç para almaya, sosyal yardımlarda
bulunmaya, burs vermeye, bağış ve yardımlarda bulunmaya, sosyal
faaliyetleri destekleme ve özendirme yardımları yapmaya, bu Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde şirket ve vakıf kurmaya veya kurulu şirketlere
iştirak etmeye, derneklere üye olmaya ve benzeri hukukî işlemler yapmaya
yetkilidir.
(2) DEİK'in, şirket veya vakıf kurabilmesi ya da
kurulmuş veya kurulacak şirketlere iştirak edebilmesi, kuruluş amaçları ve
faaliyet konuları ile sınırlı olmak üzere, Yönetim Kurulu kararına ve
Bakanlığın iznine tabidir. Ayrıca DEİK'in, bağış ve yardımda bulunabilmesi
ve sosyal faaliyetleri destekleyip özendirebilmesi için, bütçede
karşılığının olması ve yapılacak bu harcamaların DEİK'in kuruluş amaçları
ve faaliyet konularıyla sınırlı olması zorunludur.
(3) DEİK'i; Yönetim Kurulu Başkanı, onun
bulunmadığı hallerde görevlendireceği Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı temsil
eder. Yönetim Kurulu Başkanı, gerekli görmesi halinde Yönetim Kurulu başkan
yardımcılarına veya bir Yönetim Kurulu üyesine temsil yetkisi verebilir.
(4) DEİK adına düzenlenen taahhütname, sözleşme,
vekâletname gibi DEİK'i hukuken bağlayan işlemleri imzalamaya; Yönetim
Kurulu Başkanı veya Yönetim Kurulu başkan yardımcılarından biri ile Genel
Sekreter, Genel Sekreterin bulunmadığı hallerde bir yönetim kurulu üyesi
müştereken yetkilidirler. Ayrıca, bu işlemleri Yönetim Kurulu tarafından
verilen bütçe içi harcama yetkisi dâhilinde Genel Sekreter ile genel
sekreter yardımcılarından birisi veya idari ve mali işler sorumlusu
müştereken imzalamaya yetkilidir.
Bütçe
MADDE 22
– (1) DEİK ve iş konseylerinin
gelir ve harcamaları, Yönetim Kurulu tarafından hazırlanarak Genel Kurula
sunulan ve Genel Kurulca kabul edilen yıllık bütçeyle düzenlenir.
(2) Bütçe yılı takvim yılıdır.
(3) İş konseyleri bütçeleri, yürütme kurulları
tarafından hazırlanarak iş konseyi genel kurullarınca karara bağlanır.
Gelirler
MADDE 23
– (1) DEİK'in gelirleri şunlardır:
a) Bakanlık bütçesinden yapılacak yardımlar.
b) Kurucu kuruluşlar arasında yer alan;
1) TOBB ve TİM’in bir
önceki yıl gelirlerinden yüzde bir oranında ayrılıp, izleyen yılın Şubat ve
Ağustos aylarında ödeyecekleri katkı payları.
2) MÜSİAD ve TMB’nin,
DEİK Yönetim Kurulu tarafından belirlenen diğer kurucu kuruluş ve kurumsal
üyelerin yıllık maktu aidatın beş katı olan, her yılın Şubat ve Ağustos
aylarında ödeyecekleri katkı payları.
c) Ek-1'de yer alan kuruluşlardan İhracatçı
Birlikleri, Ticaret Odaları, Sanayi Odaları ile Ticaret ve Sanayi Odalarının
bir önceki yıl gelirlerinden binde beş oranında ayrılıp, izleyen yılın
Şubat ve Ağustos aylarında ödeyecekleri katkı payları.
ç) (b) ve (c) bentlerinde sayılan kurucu kuruluşlar
dışında kalan kurumsal üye ve iş konseylerinin yıllık üyelik aidatları.
d) Hizmet ve proje karşılığı alınan bedeller.
e) Faiz gelirleri.
f) Bağış, sponsorluk ve
diğer gelirler.
(2) Kurucu Kuruluş, Kurumsal Üye ve üyelik aidatı;
a) Bu maddenin birinci fıkrasının (ç) bendinde
belirtilen kurucu kuruluş ve kurumsal üyelerin üyelik aidatı; Yönetim
Kurulunca belirlenen maktu miktardan oluşur. Yönetim Kurulu bu miktarları,
üye sayıları, temsil güçleri ve benzeri saikleri gözönünde bulundurarak birbirinden farklı olarak
belirleyebilir. Üyelik aidatı yıllık olarak ödenir.
b) Üyelik aidatları; iş konseyi aidatı ve DEİK
üyelik aidatı olmak üzere iki bölüm halinde uygulanır. DEİK üyelik aidatı,
iş konseyi üyelerinin üye oldukları iş konseylerinin her birine ayrıca
ödeyeceği aidattan bağımsız olarak yıllık olarak ödenen, Yönetim Kurulunca
belirlenen miktardır.
c) İş konseyi aidatı ise, iş konseyi faaliyet
giderlerini karşılayacak şekilde iş konseyi genel kurulları tarafından
tayin edilir ve yılda bir defa ödenir. Toplanan her bir iş konseyine ait
aidat gelirlerinden, DEİK Yönetim Kurulu tarafından belirlenecek bir
yüzdesi, İş Konseyleri Ortak Bütçesine aktarılır.
(3) Kamu kurum ve/veya kuruluşlarından ya da
temsilcilerinden katkı payı ya da aidat alınmaz.
(4) Yönetim Kurulu kararıyla, yeni kurulan iş
konseylerinin İş Konseyi aidatında, yeni üye firmalar için ilk yıl yüzde
elliye kadar indirim yapılabilir.
Giderler
ve harcama yetkisi
MADDE 24
– (1) DEİK Bütçesi, İş Konseyleri
Ortak Bütçesi ve her bir iş konseyinin gelir ve giderleri ayrı ayrı takip edilir. Harcamalar onaylanmış bütçelere göre
yapılır. Bütçelerden sarf yetkisi Yönetim Kurulundadır. Yönetim Kurulunun
belirleyeceği üst sınıra kadar harcamalar için Yönetim Kurulu Başkanı ile
Genel Sekretere ayrı ayrı yetki verilebilir.
(2) DEİK adına ödeme yapmaya, Yönetim Kurulu
Başkanı veya Yönetim Kurulu başkan yardımcılarından birisi ile, Sayman Üye veya Genel Sekreter, veya DEİK Yönetim
Kurulunun İmza sirküleriyle yetkili kılacağı kişiler, sirkülerde
tanımlandığı şekliyle müştereken yetkilidirler.
(3) Yönetim Kurulu Başkanına verilen harcama
yetkisi dâhilinde bütçeden yapılacak ödemeler; Yönetim Kurulu Başkan veya
başkan yardımcısı ile Genel Sekreterin veya sayman üyenin müşterek imzası
ile yapılır.
(4) Genel Sekretere verilen harcama yetkisi dâhilinde
bütçeden yapılacak ödemeler; Genel Sekreter ile Yönetim Kurulu başkan
yardımcısı veya sayman üye veya Genel Sekreter Yardımcısı veya İdari ve
Mali İşler Sorumlusunun müşterek imzası ile yapılır.
(5) DEİK ve iş konseylerinin giderleri şunlardır:
a) Personel giderleri.
b) Toplantı, organizasyon ve seyahat giderleri.
c) Tanıtım giderleri.
ç) Genel yönetim giderleri.
d) Araştırma, basım ve yayın giderleri.
e) Eğitim giderleri.
f) Faiz ve finansman giderleri.
g) Kira giderleri.
ğ) Diğer giderler.
(6) Her ülke iş konseyinin ayrı bir bütçesi
olacaktır. Yeterli üye sayısı olmadığı için DEİK Yönetim Kurulu kararıyla
gruplanan İş Konseylerinin bütçesi, kendi grupları içerisinde, iş konseyi
bazında takip edilecektir. Öngörülen bütçe içerisinde kalmak kaydıyla, İş
Konseyleri Yürütme Kurullarının aldığı harcama kararlarının uygulaması, bu
Yönetmelik hükümlerine göre, Genel Sekreterlikçe yerine getirilecektir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
İnsan
kaynakları
MADDE 25
– (1) DEİK'in personeli 4857
sayılı İş Kanununa tabidir. Personelin işe alınması, yükselmesi, görev yeri
değişikliği, işine son verilmesi, ücretinin ve çalışma koşullarının
belirlenmesi hususlarında Yönetim Kurulu yetkilidir.
(2) Genel Sekreter, personeli sevk ve idare eder,
performansını değerlendirir ve İş Kanunu çerçevesinde tecziye eder.
Yönerge
MADDE 26
– (1) DEİK organlarının çalışma
şeklini, birbiriyle ilişkilerini, seçme ve seçilme esaslarını, bütçe,
muhasebe, insan kaynakları gibi çalışma usul ve esaslarını kapsayan
yönergeler, DEİK Yönetim Kurulunca karara bağlanır ve yürürlüğe girer.
Geçici
hükümler
MADDE 27
– (1) Bakanlık (Anlaşmalar Genel
Müdürlüğü), DEİK organlarına faaliyetlerinde destek sağlar.
(2) DEİK Yönetim Kurulu, ilk seçimli Genel Kurul
toplantısına kadar görev yapmak üzere İş Konseyleri Başkanları arasından
birini Yönetim Kurulu üyesi olarak belirler.
(3) Ülke bazlı İş Konseylerinin ilk Genel Kuruluna
sunulacak bütçe için baz alınacak üyelik
aidatları, bir defalığına DEİK Yönetim Kurulu tarafından belirlenir.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 28
– (1) 20/9/2014
tarihli ve 29125 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu
ve İş Konseyleri Çalışma Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik yürürlükten
kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 29
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
EK-1 DEİK KURUCU
KURULUŞLARI
DEİK KURUCU KURULUŞLARI
|
|
|
|
Dört Ana Kurucu Kuruluş
|
1
|
TOBB - Türkiye Odalar Ve Borsalar
Birliği
|
2
|
TİM - Türkiye İhracatçılar Meclisi
|
3
|
MÜSİAD - Müstakil Sanayici ve
İşadamları Derneği
|
4
|
TMB - Türkiye Müteahhitler Birliği
|
|
Diğer Kurucu Kuruluşlar
|
5
|
Adana Sanayi Odası
|
6
|
Adana Ticaret Odası
|
7
|
Akdeniz Yaş Meyve Sebze İhracatçılar
Birliği
|
8
|
Ankara Sanayi Odası
|
9
|
Ankara Ticaret Odası
|
10
|
Antakya Ticaret ve Sanayi Odası
|
11
|
ASD - Ambalaj Sanayicileri Derneği
|
12
|
ASKON - Anadolu Aslanları İşadamları
Derneği
|
13
|
BMD- Birleşmiş Markalar Derneği
|
14
|
Bursa Ticaret Ve Sanayi Odası
|
15
|
Çelik İhracatçılar Birliği
|
16
|
Denizli Sanayi Odası
|
17
|
Denizli Ticaret Odası
|
18
|
Ege Bölgesi Sanayi Odası
|
19
|
Ege Kuru Meyve ve Mamülleri İhracatçılar Birliği
|
20
|
Ege Su Urünleri
ve Hayvansal Mamülleri İhracatçılar
Birliği
|
21
|
Ege Tütün İhracatçılar Birliği
|
22
|
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçılar
Birliği
|
23
|
Elektrik Elektronik ve Hizmet
İhracatçıları Birliği
|
24
|
Gaziantep Sanayi Odası
|
25
|
Gaziantep Ticaret Odası
|
26
|
GİSBİR - Türkiye Gemi İnşa Sanayicileri
Birliği
|
27
|
GİV - Girişimci İşadamları Vakfı
|
28
|
Güneydoğu Anadolu Halı İhracatçılar
Birliği
|
29
|
Güneydoğu Anadolu Hub.Bak.ve Yağ.Toh.Mam.İhracatçılar
Birliği
|
30
|
GYİAD - Genç Yönetici Ve İşadamları
Derneği
|
31
|
GYODER - Gayrimenkul ve Gayrimenkul
Yatırım Ortaklığı Derneği
|
32
|
İklimlendirme Sanayi İhratcatçılar Birliği
|
33
|
İKV - İktisadi Kalkınma Vakfı
|
34
|
İlaç Endüstrisi İşverenler Sendikası
|
35
|
İMSAD - Türkiye İnşaat Malzemesi
Sanayicileri Derneği
|
36
|
İNTES - Türkiye İnşaat Sanayicileri
İşveren Sendikası
|
37
|
İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçılar
Birliği
|
38
|
İstanbul Deri ve Deri Mamulleri
İhracatçılar Birliği
|
39
|
İstanbul Gemi ve Yat İhracatçılar Birliği
|
40
|
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon
İhracatçılar Birliği
|
41
|
İstanbul Kimyevi Maddeler ve
Mamulleri İhracatçılar Birliği
|
42
|
İstanbul Maden İhracatçıları Birliği
|
43
|
İstanbul Mobilya, Kağıt ve Orman Ürünleri İhracatçıları
Birliği
|
44
|
İstanbul Sanayi Odası
|
45
|
İstanbul Tekstil ve Hammadeleri İhracatçı Birliği
|
46
|
İstanbul Ticaret Odası
|
47
|
İzmir Ticaret Odası
|
48
|
JCİ -Genç Liderler Ve Girişimciler
Derneği
|
49
|
Karadeniz Fındık ve Mamülleri İhracatçılar Birliği
|
50
|
Kayseri Sanayi Odası
|
51
|
Kayseri Ticaret Odası
|
52
|
Kocaeli Sanayi Odası
|
53
|
Kocaeli Ticaret Odası
|
54
|
Konya Sanayi Odası
|
55
|
Konya Ticaret Odası
|
56
|
Manisa Ticaret ve Sanayi Odası
|
57
|
Mersin Ticaret Ve Sanayi Odası
|
58
|
MOSDER - Mobilya Sanayicileri Derneği
|
59
|
MOSFED - Mobilya Dernekleri Federasyanu
|
60
|
Mücevher İhracatçıları Birliği
|
61
|
Orta Anadolu Çimento, Cam ve Toprak
ürünleri İhracatçi Birliği
|
62
|
Orta Anadolu Makine ve Aksamları İhracatçi Birliği
|
63
|
Orta Anadolu Süs Bitkileri ve Mamülleri İhracatçi
Birliği
|
64
|
OSBDER- Organize Sanayi Bölgeleri
Derneği
|
65
|
Sakarya Ticaret Ve Sanayi Odası
|
66
|
Savunma ve Havacılık Sanayi İhracatçı
Birliği
|
67
|
Tarım Kredi Kooperatifi
|
68
|
TARMAKBİR- Türk Tarım Alet Ve Makinaları İmalatçıları Birliği
|
69
|
TBB - Türkiye Bankalar Birliği
|
70
|
TCÜD- Türkiye Çelik Üreticileri
Derneği
|
71
|
TESK - Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu
|
72
|
TETSİAD - Türkiye Ev Tekstili
Sanayicileri ve İşadamları Derneği
|
73
|
TGSD - Türkiye Giyim Sanayicileri
Derneği
|
74
|
TİKAD - Türkiye İşkadınları Derneği
|
75
|
TKBB-Türkiye Katılım Bankaları
Birliği
|
76
|
TMMMB - Türk Müşavir Mühendisler Ve
Mimarlar Birliği
|
77
|
Trabzon Ticaret Ve Sanayi Odası
|
78
|
TSPB - Türkiye Sermaye Piyasaları
Birliği
|
79
|
TSRSB - Türkiye Sigorta Ve Reasürans
ve Emeklilik Şirketleri Birliği
|
80
|
TTGV- Türkiye Teknoloji Geliştirme
Vakfı
|
81
|
TÜBİSAD - Bilişim Sanayicileri Derneği
|
82
|
TÜGİAD - Türkiye Genç İşadamları
Derneği
|
83
|
TÜMSİAD - Tüm Sanayici Ve İşadamları
Derneği
|
84
|
Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği
|
85
|
TÜRKONFED - Türk Girişim Ve İş
Dünyası Konfederasyonu
|
86
|
TÜRSAB - Türkiye Seyahat Acentaları Birliği
|
87
|
TYD - Türkiye Turizm Yatırımcıları
Derneği
|
88
|
TZOB - Türkiye Ziraat Odaları Birliği
|
89
|
UFRAD - Ulusal Franchise
Derneği
|
90
|
Uludağ Meyve ve Sebze Endüstrisi
İhracatçı Birliği
|
91
|
Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçı
Birliği
|
92
|
UND - Uluslararası Nakliyeciler
Derneği
|
93
|
UTİKAD - Uluslararası Taşımacılık ve Loj.Hizmet
Üretenleri Der.
|
94
|
YASED - Uluslararası Yatırımcılar
Derneği
|
|