Maliye Bakanlığından:
MİLLİ EMLAK
GENEL TEBLİĞİ
(SIRA NO: 379)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; Hazine taşınmazlarının tıbbi
ve aromatik bitkiler ile süs bitkileri yetiştirmek amacıyla kiraya
verilmesine ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ; 19/6/2007 tarihli ve 26557 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Hazine Taşınmalarının İdaresi Hakkında
Yönetmeliğin 72/A maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Maliye Bakanlığını (Millî Emlak Genel
Müdürlüğü),
b) Hak sahibi: Tıbbi ve aromatik bitkiler ile süs
bitkilerini yetiştirmek amacıyla Hazine taşınmazı kiraya verilmesi uygun
görülen gerçek veya tüzel kişileri,
c) Hazine taşınmazı: Hazinenin özel mülkiyetindeki
taşınmazlar ile Devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerleri,
ç) İdare: İllerde defterdarlığı (millî emlak
dairesi başkanlığı veya millî emlak müdürlüğü) ve ilçelerde millî emlak
müdürlüğünü yoksa malmüdürlüğünü,
d) Kanun: 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet
İhale Kanununu,
e) Kira sözleşmesi: Üzerinde tıbbi ve aromatik
bitkiler ile süs bitkileri yetiştirmek amacıyla Hazine taşınmazlarının
kullanılmasını veya kullanmayla birlikte ondan yararlanılmasını kiracıya
bırakmayı, kiracının da buna karşılık belirlenen sözleşmede belirtilen
yükümlülüklerini yerine getirmeyi üstlendiği sözleşmeyi,
f) Kontrol ekibi: Bu Tebliğ kapsamında inceleme,
tespit veya yıllık kontrolleri gerçekleştirmek üzere, Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı il veya ilçe müdürlüklerinden en az iki teknik
personel ile İdareden en az bir personelin katılımı ile oluşturulan ekibi,
g) Kullanım bedeli: İki kira sözleşmesi arasında,
aynı kiracının kullanımına ilişkin tahsil edilecek bedeli,
ğ) Süs bitkileri:
Doku kültürü de dâhil olmak üzere farklı yöntemler kullanılarak
estetik, fonksiyonel ve ekonomik amaçlarla üretilen, çoğaltılan veya büyütülen iç mekan süs bitkileri,
dış mekan süs bitkileri, soğanlı yumrulu süs bitkileri veya kesme çiçek
üretimine yönelik bitki türlerini,
h) Tarım İdaresi: Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığı il veya ilçe müdürlüklerini,
ı) Tıbbi ve aromatik bitkiler: Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığınca belirlenen baharat, ilaç, kozmetik, gıda
katkıları, boya, aroma verici vb. amaçla kullanılmak üzere yetiştiriciliği
yapılan ve bu Tebliğ ekinde (Ek-1) belirtilen bitki türlerini,
i) Yönetmelik: Hazine Taşınmazlarının İdaresi
Hakkında Yönetmeliği,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kiraya Verme
İşlemleri
Genel
esaslar
MADDE 4 – (1) Hazine taşınmazları, Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığınca belirlenen ve bu Tebliğ ekinde (Ek-1) yer alan
tıbbi ve aromatik bitkiler ile süs bitkilerinin üretimi yapılmak üzere hak
sahiplerine kiraya verilebilir. İhtiyaç halinde Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığının görüşleri doğrultusunda tıbbi ve aromatik bitkiler grubu
içerisinde yer alan bitki türlerinde değişikliğe gidilebilir.
(2) Tarım İdaresince uygun görülmeyen süs bitkileri
ile bu Tebliğ ekinde (Ek-1) yer almayan tıbbi ve aromatik bitkiler için
yapılan kiralama talepleri bu Tebliğ kapsamında değerlendirmeye alınmaz.
(3) Hazine taşınmazları, çok yıllık bitkiler için
on yıla, tek yıllık bitkiler için ise beş yıla kadar kiraya verilebilir.
Kira süresi sonunda kiracının talep etmesi halinde, kontrol ekibinin
uygunluk raporu ile yeniden bedel belirlenmek suretiyle taşınmaz,
yükümlülüklerini yerine getiren eski kiracısına yeniden kiraya verilebilir.
(4) İlk yıl tahmini kira bedeli; taşınmazın rayiç
bedelinin binde biridir.
(5) Hak sahibi olarak belirlenenlere, aynı ilçe
sınırları içerisinde, tıbbi ve aromatik bitkiler için en fazla 1.000.000 m2’ye
kadar, süs bitkileri için en fazla 2.000.000 m²’ye kadar, Hazine taşınmazı
kiraya verilebilir.
Kiraya
verilemeyecek taşınmazlar
MADDE 5 – (1) Hazine taşınmazlarından;
a) Kamu hizmetlerine tahsisli olup tahsis amacında
kullanılan taşınmazlar,
b) 4/4/1990 tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanunu
kapsamında kalan yerler,
c) 21/7/1983 tarihli ve 2863 sayılı Kültür ve
Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu kapsamında olan ve Kültür ve Turizm
Bakanlığınca veya Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca kiraya verilmesi uygun
görülmeyenler,
ç) 9/8/1983 tarihli ve 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu
uyarınca millî park, tabiat parkı, tabiat anıtı ve tabiat koruma alanları
içinde kalan ve Orman ve Su İşleri Bakanlığına tahsisi gerekenler,
d) 22/11/1984 tarihli ve 3083 sayılı Sulama
Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu kapsamında olan
ve Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığınca kiraya verilmesi uygun
görülmeyenler,
e) 18/12/1981 tarihli ve 2565 sayılı Askerî Yasak
Bölgeler ve Güvenlik Bölgeleri Kanunu kapsamında olan ve kiraya verilmesi
uygun görülmeyenler,
f) 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanunu
kapsamında kalanlar,
g) 3/7/2005 tarihli ve 5393 sayılı Belediye
Kanununun 79 uncu maddesinin ikinci fıkrası kapsamında kalanlar,
ğ) Özel çevre koruma bölgelerinde kalan Devletin
hüküm ve tasarrufu altındaki taşınmazlar,
h) Özel kanunları gereğince hak sahiplerine devri
gereken ve devrine yönelik işlemleri devam edenler (6292, 4071, 4072 ve
mülga 4070 sayılı Kanunlar gibi),
ı) 25/2/1998 tarihli ve 4342 sayılı Mera Kanunu
kapsamındaki alanlar,
i) 12/3/1982 tarihli ve 2634 sayılı Turizmi Teşvik
Kanununun 8 inci maddesi uyarınca Bakanlar Kurulu kararı ile ilan edilen
kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri ile turizm merkezleri
sınırları içerisinde kalan ve Kültür ve Turizm Bakanlığınca kiralanması
uygun görülmeyen yerler,
j) 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanunu
kapsamındaki ruhsatlı sahalarda Maden İşleri Genel Müdürlüğü/İl Özel
İdaresi/Yatırım İzleme Koordinasyon Başkanlığınca ve ruhsat sahibince
muvafakat verilmeyen alanlar,
k) 26/1/1939 tarihli ve 3573 sayılı Zeytinciliğin
Islahı ve Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında Kanun kapsamında kalanlar,
l) 10/5/2005 tarihli ve 5346 sayılı Yenilenebilir
Enerji Kaynaklarının Elektrik Enerjisi Üretimi Amaçlı Kullanımına İlişkin
Kanun, 14/3/2013 tarihli ve 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu vb.
Kanunlar gereğince ön lisans/lisans veya ruhsat verilenler alanlar,
m) 3/6/2007 tarihli ve 5686 sayılı Jeotermal
Kaynaklar ve Doğal Mineralli Sular Kanunu kapsamında ruhsatlandırılan
yerler,
n) Genel bütçe kapsamındaki kamu İdarelerinin
gelecekteki ihtiyaçları için gerekli olduğu anlaşılanlar (rezerv taşınmaz),
o) Teferruğ yolu ile edinilen ve edinme tarihinden
itibaren bir yıl geçmemiş olanlar,
ö) Kamulaştırma yolu ile edinilen, amacında
kullanılmadığı için boş kalan ve 4/11/1983 tarihli ve 2942 sayılı
Kamulaştırma Kanununun 23 üncü maddesinde yazılı süresi dolmamış olanlar,
p) Özel kanunlar gereğince, özel amaçlarla tahsisi,
kamu kurum ve kuruluşlarına devri veya kullanımlarına verilmesi gerekenler,
üzerinde tıbbi ve aromatik bitkiler ile süs
bitkileri yetiştirmek amacıyla kiralama yapılmaz.
Taşınmazların
belirlenmesi ve ilan edilmesi
MADDE 6 – (1) Bu Tebliğ kapsamında kiraya verilebilecek
Hazine taşınmazları, re’sen veya gerçek/tüzel kişilerin talebi üzerine
İdarece belirlenir.
(2) İdarece belirlenen veya gerçek/tüzel kişiler
tarafından talep edilen ve kiraya verilmesi uygun görülen taşınmazlar,
İdarenin internet sayfasında ve uygun görülen diğer şekillerle 30 gün
süreyle ilan edilir.
(3) İlan edilen taşınmazlar ilgili belediye
başkanlıkları, ticaret ve sanayi odaları ile ziraat odalarına da
bildirilir. İlan edilen bu taşınmazlardan köy ve belde sınırları içerisinde
bulunanlar aynı süre içerisinde ilgili köy ve beldede uygun görülen
vasıtalarla duyurulur.
(4) İlan edilen taşınmazlara ilişkin bilgiler,
ilanın başladığı tarihten itibaren beş gün içerisinde Tarım İdaresine
ayrıca gönderilir.
Başvuruların
alınması ve değerlendirilmesi
MADDE 7 – (1) İdarece ilan edilen Hazine taşınmazları
üzerinde tıbbi ve aromatik bitkiler ile süs bitkileri yetiştirmek isteyen
gerçek veya tüzel kişiler, Ek-2’ye uygun olarak doldurdukları başvuru formu
ve ekleriyle birlikte, ilan süresi içerisinde İdareye başvurur. Başvuru
süresi sona erdikten sonra bilgi ve belge kabul edilmez.
(2) İdarece alınan başvuru formları ve eki
belgeler, her bir taşınmaz için oluşturulan dosyalar halinde, teknik
uygunluk açısından değerlendirilmek ve hak sahipliği belirlenmek üzere
başvuru süresinin bitiminden itibaren en geç üç iş günü içerisinde ilgili
Tarım İdaresine gönderilir.
(3) Tarım İdaresi başvuruları aşağıdaki şekilde
değerlendirir:
a) İlan edilen Hazine taşınmazı için sadece bir
başvurunun olması durumunda, Ek-3’te belirtilen kriterlere göre teknik
uygunluk değerlendirmesi yapılarak başvuranın hak sahibi olup olmadığı
belirlenir.
b) İlan edilen Hazine taşınmazı için birden fazla
başvurunun olması durumunda, Ek-3’te belirtilen kriterlere uygun olan
başvurular için Ek-4’de belirtilen kriterlere göre öncelik sıralaması
açısından değerlendirme yapılarak hak sahibi belirlenir. Yapılan bu
değerlendirmede puanların eşitliği halinde, Ek-4’de yer alan kriterlerden
başvuru sahibine ilişkin birinci bölüm puanlaması esas alınır. Bu puanların
da eşitliği halinde sırasıyla Ek-4’de yer alan diğer bölümlerin puanı
dikkate alınır. Tüm puanlardaki eşitlik halinde kuraya başvurulur ve Ek-5’e
uygun bir şekilde başvuru sıralama listesi oluşturulur.
(4) Tarım İdaresi başvuruları en geç 30 gün
içerisinde değerlendirerek sonucunu İdareye bildirir.
Kira
işlemleri
MADDE 8 – (1) Taşınmaz, hak sahibine Kanunun 51 inci
maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi uyarınca pazarlık usulüyle ihale
edilir ve kira sözleşmesi düzenlenir.
(2) İlk yıl kira bedelinin dörtte biri, ihalenin
onaylanmasına ilişkin kararın müşteriye tebliğ tarihinden itibaren 15 gün
içinde peşin olarak, kalanı üçer aylık dönemler hâlinde üç eşit taksitle;
müteakip yıllar kira bedelleri ise, üçer aylık dönemler hâlinde dört eşit
taksitle ödenir. Ancak, talep edilmesi halinde, peşinatın dışında kalan
kira bedelleri, aynı yıl kira dönemi içinde olmak kaydıyla, dönemin son
ayında ve tek seferde ödenebilir.
(3) Bir yıldan uzun süreli kira
sözleşmelerinde müteakip yıllar kira
bedelleri, Türkiye İstatistik Kurumunca yayımlanan Tarım Ürünleri Üretici
Fiyatları Endeksi (Tarım ÜFE – bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde
değişim) oranında arttırılır.
(4) Süresi içinde ödenmeyen kira ve kullanım
bedelleri ile diğer alacaklara, 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51 inci maddesine göre
belirlenen oranda gecikme faizi uygulanır.
(5) Kiraya verme işlemlerinde, Yönetmelik ekinde
yer alan Kira Şartnamesi ve Kira Sözleşmesi düzenlenir. Ancak, düzenlenecek
Kira Şartnamesine ve Sözleşmesine bu Tebliğ ekinde yer alan (Ek-6) Özel
Şartlar ayrıca eklenir.
(6) Kira sözleşmelerinin notere tasdik ve tescili
zorunlu değildir.
(7) Kira süresinin sona ermesi nedeniyle kiracısı
tarafından yeniden kiralama talebinde bulunulan taşınmazların, eski
kiracısına kiraya verilinceye kadar geçen süre içindeki kullanımı için,
yeni sözleşmede öngörülen bedel üzerinden kullanım bedeli tahsil edilir.
(8) Kira sözleşmesi feshedilen veya yeniden
kiralama talebinde bulunulmayan taşınmazların tahliyeleri sağlanıncaya
kadar geçen süre içindeki kullanımlar nedeniyle ecrimisil tespit ve takdir
edilir.
Taşınmazın
teslimi
MADDE 9 – (1) Kiraya verilecek taşınmaz, İdarece sözleşme
tarihinden itibaren onbeş gün içinde üzerindeki muhdesat ve müştemilat da
gösterilmek suretiyle mahallinde tanzim edilecek tutanakla kiracısına
teslim edilir.
(2) Teslim tutanağı üç nüsha olarak düzenlenir.
Tutanağın bir nüshası kiracıya verilir, bir nüshası Tarım İdaresine
gönderilir, diğer nüshası ise dosyasında saklanır.
(3) Kiracı, kiralama amacına uygun olarak en fazla
altı ay içerisinde faaliyete başlamak zorundadır.
(4) Teslim edilen taşınmazın üzerinde kiracı
tarafından kiralama amacına, başvuruda belirtilen şartlara ve bu Tebliğ
hükümlerine uygun olarak faaliyette bulunulması esastır.
Münavebe
ve ara tarım
MADDE 10
– (1) Kiralama süresince
yetiştirilecek bitkilerin, başvuruda belirtilen tıbbi ve aromatik bitkiler
veya süs bitkileri grubunda yer alması gerekmektedir.
(2) Kiracı tarafından talep edilmesi ve bu talebin
Tarım İdaresince uygun görülmesi halinde;
a) Münavebe ihtiyacı nedeniyle, kiralama süresince
başvuruda belirtilen aynı grup içerisinde yer alan farklı bitkilerin
yetiştiriciliği yapılabilir.
b) Üretim planlaması ya da zirai karantina
gereğince teknik bir zorunluluk olması durumunda Hazine taşınmazının bir
kısmı nadasa bırakılabilir.
c) Ayrı bir sözleşme düzenlenmeksizin ve bedel
alınmaksızın sadece yeşil gübreleme yapmak amacı ile kullanılan bitkilerle
ara tarım yapılabilir.
Denetim
ve geçici yapılaşma
MADDE 11
– (1) Bu Tebliğ kapsamında
yürütülen faaliyetlere ilişkin kontrol ekibi tarafından, başvuru şartlarına
ve kira sözleşmesine uygun faaliyette bulunup bulunulmadığı yıllık olarak
denetlenir.
(2) Kontrol ekibi tarafından gerçekleştirilen
inceleme, tespit veya yıllık kontroller rapora bağlanır. Bu raporda,
başvuruda belirtilen faaliyetlere, kira sözleşmesinde belirtilen şartlara
veya bu Tebliğ hükümlerine aykırılığın olup olmadığı ile bu aykırılıkların
doksan günü geçmemek üzere verilecek süre ile giderilip giderilemeyeceği
belirtilir. İdarece, kontrol ekibi raporunda belirtilen sürede aykırılıkların
giderilmesi gerektiği kiracıya bildirilir. Verilen süre içerisinde,
aykırılıkların kiracı tarafından giderilmemesi halinde, 13 üncü maddenin
ikinci fıkrasına göre İdarece işlem tesis edilir.
(3) Tıbbi ve aromatik bitkiler ile süs bitkileri
yetiştirilmesi amacıyla kiraya verilen taşınmazlar kiralama amacı dışında
kullanılamaz, üzerlerinde hiçbir şekilde sabit yapı ve tesis inşa edilemez.
Ancak kiracı tarafından talep edilmesi halinde üretim için zorunlu olan,
kiralama amacına matuf takılıp sökülebilir malzemelerle geçici nitelikte
tesis, depo vb. yapılar, kontrol ekibinin uygun görüşü ve İdarenin izni ile
yapılabilir. Bu şekilde izin verilen yapılar, sözleşme bitiminde kiracı
tarafından kaldırılır ve tahliye edilir.
(4) Tarım İdaresi ve İdarece uygun görülen
zamanlarda da ayrıca denetim yapılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Sözleşmenin
Devri, Fesih ve Tahliye
Sözleşmenin
devri ve ortak alınması
MADDE 12
– (1) Kira sözleşmeleri
devredilemez ve bu sözleşmelere ortak alınamaz. Ancak, tarımsal amaçlı
üretici örgütleri, kooperatif veya birliklerin üye ve ortaklarında
değişiklik olabilir.
Fesih ve
tahliye
MADDE 13
– (1) Kiraya verilen taşınmaza,
kira sözleşmesinin sona ermesinden önce kamu kurum ve kuruluşları
tarafından kamu hizmetlerinin yürütülebilmesi için zorunlu olarak ihtiyaç
duyulması veya taşınmazın özel kanunlar gereğince değerlendirilmesinin
talep edilmesi halinde, sözleşme tazminat alınmaksızın İdarece tek taraflı
olarak feshedilir. Kiracı yapılacak tebligatı takip eden üç ay içerisinde
taşınmazı tahliye etmekle yükümlüdür.
(2) 11 inci madde kapsamında kontrol ekibi
tarafından yapılan denetim sonucunda faaliyetin uygun yürütülmemesi ve
kontrol ekibince verilen süre içerisinde aykırılıkların giderilmemesi
hallerinde, sözleşme feshedilir ve taşınmazın tahliyesi sağlanır.
(3) Kiracısı tarafından yeniden kiralanması talep
edilmeyen taşınmazlar kira süresinin bitiminde herhangi bir tebligata gerek
kalmadan derhâl tahliye edilir. Yeniden kiralanması talep edilen ancak
kiraya verilmesi uygun görülmeyen veya sözleşmesi feshedilen taşınmazlar
yapılacak tebligatı takip eden onbeş gün içerisinde tahliye edilir.
(4) Kiracı tarafından rızaen tahliye edilmemesi
hâlinde taşınmaz, Kanunun 75 inci maddesi ile Yönetmelik hükümlerine göre
tahliye edilir. Bu Tebliğ kapsamında düzenlenen sözleşmelerin feshi halinde
İdareden tazminat talep edilmez.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğde hüküm bulunmayan
hallerde Kanun ve Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Maliye
Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız
|