Ekonomi Bakanlığından:
İTHALATTA
HAKSIZ REKABETİN ÖNLENMESİNE İLİŞKİN TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO:
2017/27)
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 –
(1) Bu Tebliğin amacı, Korteks
Mensucat Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi tarafından gerçekleştirilen ve
Polyteks Tekstil Sanayi Araştırma ve Eğitim Anonim Şirketi ile Sasa
Polyester Sanayi Anonim Şirketi tarafından desteklenen başvuruya istinaden
Hindistan Cumhuriyeti (Hindistan) ve Çin Tayvanı (Tayvan) menşeli
“poliesterlerden tekstüre iplik” ürününe yönelik yürürlükte bulunan
dampinge karşı kesin önleme ilişkin olarak nihai gözden geçirme
soruşturması açılması ve açılan soruşturmanın usul ve esaslarının
belirlenmesidir.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Tebliğ, 14/6/1989 tarihli
ve 3577 sayılı İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Kanun,
20/10/1999 tarihli ve 99/13482 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe
konulan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında Karar ve 30/10/1999
tarihli ve 23861 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin
Önlenmesi Hakkında Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Tebliğde geçen;
a) Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
b) Genel Müdürlük: Bakanlık İthalat Genel
Müdürlüğünü,
c) GTP: Gümrük tarife pozisyonunu,
ç) Güney Kore: Kore Cumhuriyetini,
d) Hindistan: Hindistan Cumhuriyetini,
e) Korteks: Korteks Mensucat Sanayi ve Ticaret
Anonim Şirketini,
f) NGGS: Nihai Gözden Geçirme Soruşturmasını,
g) SUSEB: Suni ve Sentetik İplik Üreticileri
Birliğini,
ğ) Tayvan: Çin Tayvanını,
h) Yönetmelik: 30/10/1999 tarihli ve 23861 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesi Hakkında
Yönetmeliği
ifade eder.
Önleme
tabi ürün
MADDE 4 – (1) Önleme tabi ürün, 5402.33 GTP altında yer alan
“poliesterlerden tekstüre iplik (poliesterlerden)”tir.
(2) Bahse konu GTP yalnızca bilgi amaçlı verilmiş
olup bağlayıcı mahiyette değildir.
(3) Önleme tabi ürünün Türk Gümrük Tarife
Cetvelinde yer alan tarife pozisyonunda ve/veya eşya tanımında yapılacak
değişiklikler bu Tebliğ hükümlerinin uygulanmasına engel teşkil etmez.
Başvurunun
temsil niteliği
MADDE 5 –
(1) Başvuru aşamasında sunulan
delillerden, başvuru sahibi firmaların Yönetmeliğin 18 inci ve 20 nci
maddeleri çerçevesinde yerli üretim dalını temsil niteliğini haiz oldukları
anlaşılmıştır. Bu kapsamda, başvuru sahibi firmalar bu Tebliğin ilgili
bölümlerinde “yerli üretim dalı” olarak anılacaktır.
Mevcut
önlem
MADDE 6 – (1) 27/6/2000 tarihli ve 24092 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlemesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2000/7) ile Güney Kore, Hindistan ve Tayvan menşeli önlem
konusu ürüne yönelik olarak %6,8 ile %28,6 arasında değişen oranlarda
dampinge karşı kesin önlem yürürlüğe konulmuştur.
(2) Bahse konu ülkelere yönelik ilk NGGS 2005
yılında başlatılmış olup 21/12/2006 tarihli ve 26383 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ
No: 2006/31) çerçevesinde önlemin uygulanmasına devam edilmiştir.
(3) Önlemin beş yıllık uygulama süresinin
bitiminden önce SUSEB koordinasyonunda, başvuru sahibi Korteks firması
tarafından Hindistan ve Tayvan menşeli poliesterlerden tekstüre iplik
ithalatında uygulanmakta olan dampinge karşı önlemlerin devam ettirilmesi
talep edilmiştir. Korteks firması tarafından yapılan başvuru Güney Kore
menşeli ithalatı kapsamadığından bu ülke menşeli ithalata yönelik olarak
uygulanan dampinge karşı önlemler 21/12/2011 tarihi itibariyle yürürlükten
kalkmıştır.
(4) 27/11/2012 tarihli ve 28480 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ
(Tebliğ No: 2012/22) çerçevesinde ise Hindistan ve Tayvan menşeli ithalata
yönelik önlemin yürürlük süresi mevcut haliyle uzatılmıştır.
Gerekçe
MADDE 7 – (1) Yönetmeliğin 35 inci maddesinin ikinci fıkrası
hükmünce, 12/1/2017 tarihli ve 29946 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
İthalatta Haksız Rekabetin Önlenmesine İlişkin Tebliğ (Tebliğ No: 2017/2)
ile mevcut önlemlerin yürürlükten kalkacağı ve ilgili ürünün yerli
üreticilerinin mevzuatta öngörülen sürelerde yeterli delillerle
desteklenmiş bir başvuru ile NGGS açılması talebinde bulunabilecekleri
duyurulmuştur.
(2) Mezkûr ilanı müteakip yerli üretim dalı
tarafından iletilen başvuruların incelenmesi neticesinde, Hindistan ve
Tayvan menşeli önleme konu ürün için uygulanan dampinge karşı önlemin
yürürlükten kalkması halinde dampingin ve ürüne yönelik zararın devam
etmesi veya yeniden meydana gelmesinin muhtemel olduğuna ilişkin olarak bir
NGGS açılmasını haklı kılacak bilgi, belge ve delillerin mevcut olduğu
anlaşılmıştır.
Karar ve
işlemler
MADDE 8 –
(1) Yapılan inceleme sonucunda;
bir NGGS açılabilmesi için yeterli bilgi, belge ve delillerin bulunduğu
anlaşıldığından, İthalatta Haksız Rekabeti Değerlendirme Kurulu tarafından
Hindistan ve Tayvan menşeli önlem konusu ürüne yönelik olarak Yönetmeliğin
35 inci maddesi çerçevesinde bir NGGS açılmasına karar verilmiştir.
(2) Soruşturma, Genel Müdürlük tarafından
yürütülür.
Soru
formları ve bilgilerin toplanması
MADDE 9 –
(1) Soruşturma açılmasını
müteakip, başvuruda belirtilen ve Bakanlıkça tespit edilen soruşturmaya
konu ürünün bilinen ithalatçılarına, soruşturma konusu ülkede yerleşik
bilinen üretici/ihracatçılarına ve soruşturmaya konu ülkenin Ankara’daki Büyükelçiliğine
soruşturmanın açılışına ilişkin bildirimde bulunulur.
(2) Bildirimde, soruşturma açılış Tebliği,
başvurunun gizli olmayan özeti ve soru formlarına erişim hususunda bilgiye
yer verilir.
(3) Bakanlıkça tespit edilememesi nedeniyle
bildirim gönderilemeyen veya kendilerine bildirim ulaşmayan diğer ilgili
tarafların soru formuna Bakanlığın internet sayfasındaki ilgili bölümden
erişmeleri mümkündür.
(4) Soruşturmaya ilişkin yazılı ve sözlü iletişim
Türkçe yapılır. İlgili tarafların soru formuna ilişkin yanıtlarını ve bu
yanıtlar dışında kalan tüm bilgi, belge, görüş ve taleplerini yazılı olarak
Türkçe sunmaları gerekir. Türkçe dışında bir dilde sunulan yanıt, bilgi,
belge, görüş ve talepler dikkate alınmaz.
(5) İlgili taraflar, soru formunda istenilen
bilgiler haricinde soruşturmayla ilgili olduğu düşünülen diğer bilgi, belge
ve görüşlerini, destekleyici deliller ile birlikte Genel Müdürlüğe yazılı
olarak 10 ncu maddenin ikinci fıkrasında belirtilen süre içerisinde
sunabilir.
(6) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden; ancak bu maddenin birinci fıkra ve üçüncü fıkra kapsamına
girmeyen meslek kuruluşları, tüketici dernekleri, üretim dalındaki işçi
veya işveren sendikaları, ürünü girdi olarak kullanan işletmeler gibi diğer
ilgili taraflar görüşlerini Genel Müdürlüğe yazılı olarak 10 uncu maddenin
üçüncü fıkrasında belirtilen süre içerisinde sunabilir.
(7) İlgili taraflarca soru formuna verilen
cevaplar, soruşturmayla ilgili sunulan diğer bilgi, belge ve görüşler ile
destekleyici deliller aksi belirtilmedikçe yazılı olarak sunulur. Yazılı
sunumlarda ilgili tarafların isim ve unvanı, adres bilgileri, elektronik
posta adresi, telefon ve faks numaraları belirtilir.
(8) Soruşturma süresince Yönetmeliğin 22 nci
maddesinin ikinci fıkrası çerçevesinde gizlilik kaydıyla verilen her türlü
bilgi, belge ve görüşün gizli olmayan bir özeti sunulur. Gizli olmayan
özet, esas bilginin makul ölçüde anlaşılmasına olanak sağlayacak ayrıntıda
olur. İlgili taraflar, istisnai hallerde bu bilgilerin özetlenemeyecek
nitelikte olduklarını belirtebilir. Bu gibi istisnai durumlarda, bilgilerin
özetlenemeyecek nitelikte olmasının nedenlerinin belirtilmesi gerekir.
Süreler
MADDE 10
– (1) 9 uncu maddenin birinci
fıkrasında belirtilen bildirimin gönderildiği bütün ilgili taraflar için
soru formunu cevaplandırma süresi, soruşturmanın açılışına ilişkin
bildirimin gönderildiği tarihten itibaren posta süresi dâhil 37 gündür.
(2) 9 uncu maddenin üçüncü fıkrasında yer alan
bildirimin gönderilemediği ilgili taraflar ile beşinci fıkrasında
belirtilen bütün ilgili taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini ve soru
formuna ilişkin cevaplarını Tebliğin yayımı tarihinden itibaren başlayacak
37 günlük süre içerisinde sunabilir.
(3) Soruşturmanın sonucundan etkilenebileceklerini
iddia eden 9 uncu maddenin altıncı fıkrası kapsamına giren diğer ilgili
taraflar, soruşturma ile ilgili görüşlerini bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren soruşturmanın akışını etkilemeyecek şekilde soruşturma süreci
içerisinde sunabilir.
İşbirliğine
gelinmemesi
MADDE 11
– (1) Yönetmeliğin 26 ncı maddesi
hükmü çerçevesinde, ilgili taraflardan birinin verilen süreler dâhilinde ve
istenilen biçimde gerekli bilgi ve belgeleri sağlamaması ya da bu bilgi ve
belgelere erişimi reddetmesi veya soruşturmayı engellediğinin anlaşılması
veya yanlış ya da yanıltıcı bilgi vermesi hallerinde söz konusu taraf
işbirliğine gelmemiş sayılır. Bu gibi hallerde soruşturma kapsamındaki
geçici veya nihai belirlemeler, olumlu ya da olumsuz şekilde, mevcut
verilere göre yapılır.
(2) İlgili tarafların işbirliğine gelmemesi veya
kısmen işbirliğine gelmesi halinde bahse konu taraf için soruşturmanın
sonucu işbirliğine gelinmesine nazaran daha az avantajlı olabilir.
Meri
önlemin uygulanması
MADDE 12
– (1) Yönetmeliğin 35 inci
maddesinin dördüncü fıkrası uyarınca meri önlem soruşturma sonuçlanıncaya
kadar yürürlükte kalmaya devam eder.
Yetkili
merci ve adresi
MADDE 13
– (1) Soruşturmayla ilgili bilgi
ve belgeler ile görüşlerin aşağıda belirtilen yetkili mercie iletilmesi
gerekir.
T.C. Ekonomi Bakanlığı
İthalat Genel Müdürlüğü
Damping ve Sübvansiyon Araştırma Dairesi
Söğütözü Mah. 2176 Cad. No:63 Çankaya/ANKARA
Faks: +90 312 204 86 33
E-posta: ngs143@ekonomi.gov.tr
Soruşturmanın
başlangıç tarihi
MADDE 14
– (1) Soruşturma, bu Tebliğin
yayımı tarihinde başlamış kabul edilir.
Yürürlük
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 16
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini
Ekonomi Bakanı yürütür.
|