İstanbul Rumeli Üniversitesinden:
İSTANBUL RUMELİ ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ
EĞİTİM-ÖĞRETİM
VE SINAV YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; İstanbul Rumeli
Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen lisansüstü eğitim, öğretim ve
sınavlara ilişkin esasları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik; İstanbul Rumeli Üniversitesine
bağlı enstitülerde yürütülen tezli ve tezsiz yüksek lisans, doktora,
sanatta yeterlik programlarından oluşan lisansüstü eğitim-öğretim ile
bilimsel araştırma ve uygulama faaliyetlerine ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
c) Danışman: Enstitüye kayıtlı öğrenciye rehberlik
etmek üzere enstitü yönetim kurulunca görevlendirilen öğretim üyesini,
ç) Dönem projesi: Tezsiz yüksek lisans eğitimi
sırasında araştırılan ve/veya incelenen bilimsel bir konunun, bir bilimsel
araştırma raporu şeklinde sunulan çalışmayı,
d) Enstitü: İstanbul Rumeli Üniversitesine bağlı
lisansüstü eğitim-öğretim yapan enstitüleri,
e) Enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Üstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin
Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde anabilim/anasanat dalı için tanımlanan başkanı,
f) Enstitü kurulu: Enstitü
müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ile enstitüde
programları bulunan anabilim/anasanat dalı başkanlarından
oluşan kurulu,
g) Enstitü yönetim kurulu: Enstitü müdürünün
başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ile müdürün göstereceği altı aday
arasından seçilecek üç öğretim üyesinden oluşan kurulu,
ğ) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi,
h) Müdür: İlgili enstitü müdürünü,
ı) Mütevelli Heyeti: İstanbul Rumeli Üniversitesi
Mütevelli Heyetini,
i) Öğrenci: Lisansüstü eğitim veya sertifika
programları için enstitüye kayıt olmuş öğrenciyi,
j) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
k) Rektörlük: İstanbul Rumeli Üniversitesi
Rektörlüğünü,
l) Sanat eseri raporu: Sanat dalında yüksek lisans
öğrencilerinin tez yerine hazırlayacakları çalışmayı ve yazılı raporu,
m) Seminer: Lisansüstü öğrencilerinin ders
döneminde bir veya birkaç konunun derinlemesine incelenerek ve araştırma
sonuçlarının öğrenci tarafından sözlü sunum yapılarak uygulanan bir dersi,
n) Senato: İstanbul Rumeli Üniversitesi Senatosunu,
o) Tez: Yüksek lisans, doktora/sanatta yeterlik
tezi ve uygulamasını,
ö) TÖMER: Üniversitelerin Türkçe ve Yabancı Dil
Uygulama ve Araştırma Merkezini,
p) Üniversite: İstanbul Rumeli Üniversitesini,
r) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
s) YÖKDİL: Yükseköğretim Kurumları Yabancı Dil
Sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Yüksek Lisans Programları
Genel
esaslar
MADDE 4 – (1) Yüksek lisans programlarının amacı; öğrencinin
bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve
yorumlama ile sanatsal yaratma ve uygulama yeteneğini kazanmasını
sağlamaktır.
(2) Yüksek lisans programı, tezli ve tezsiz olmak
üzere iki şekilde yürütülebilir.
(3) YÖK onayı ile öğretim elemanı ve öğrencilerin
aynı mekânda bulunma zorunluluğu olmaksızın, bilgi ve iletişim
teknolojilerine dayalı olarak öğretim faaliyetlerinin planlandığı ve
yürütüldüğü lisansüstü uzaktan öğretim programları açılabilir.
(4) Lisansüstü eğitim-öğretimin tamamının bir
yabancı dilde yapıldığı programlarda dersler, seminer ve tez savunma
sınavları o dilde yapılır.
(5) Yüksek lisans tezi/projesi eğitim-öğretimin
verildiği dilde ve tez yazım kurallarına uygun olarak yazılır.
Başvuru
ve kabul
MADDE 5 –
(1) Mezun durumda olan/olabilecek
adaylar yüksek lisans programlarına başvurabilir. Yüksek lisans programına
başvurabilmek için adayların, lisans diplomasına ve başvurduğu puan türünde
Senato tarafından belirlenecek 55 puandan az olmamak üzere ALES puanına
sahip olmaları gerekir. YÖK tarafından ilan edilen ALES’e
eşdeğer sınavların puanları da kabul edilir.
(2) Güzel sanatlar alanında eğitim veren fakülteler
ile konservatuvarın enstitülerdeki
anabilim ve anasanat dallarına öğrenci kabulünde
ALES puanı aranmaz. Bu adaylar başvurduğu programlara göre yetenek sınavına
alınabilirler.
(3) Tezli yüksek lisans programlarına öğrenci
kabulünde; ALES puanının, güzel sanatlar alanında eğitim veren fakülteler
ile konservatuvarın enstitülerdeki anabilim ve anasanat dalları programlarında ise yetenek sınavı
puanının %50’den aşağı olmamak şartıyla enstitü yönetim kurulunun
belirlediği ölçütler çerçevesinde sıralama yapılır.
(4) Türkçe tezli yüksek lisans programlarında
yabancı dil sınavına girmiş olma koşulu enstitü kurulu teklifi ve Senato
kararıyla istenebilir.
(5) Yabancı dil ile eğitim yapılan yüksek lisans
programlarında eğitimin yapıldığı dilde 70 puandan az olmamak üzere yabancı
dil yeterlik koşulları aranır.
(6) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci
kabulünde ALES puanı aranmaz.
Tezli
yüksek lisans programı
MADDE 6 – (1) Tezli yüksek lisans programı toplam 21
krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez
çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup başarılı
veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans programı bir
eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla seminer
dersi dâhil en az yedi ders ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 120
AKTS kredisinden oluşur.
(2) Öğrenci, en geç danışman atanmasını izleyen
dönemden itibaren her yarıyıl tez dönemi için kayıt yaptırmak zorundadır.
(3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok ikisi,
lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla, lisans derslerinden
seçilebilir. Ayrıca enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer
yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden en fazla iki ders
seçilebilir.
(4) Bir sanat alanında yüksek lisans yapan
öğrencilerin ders, seminer ve uygulama çalışmalarını tamamladıktan sonra
bir tez çalışması ya da tez çalışması yerine sanat eseri ve sanat eseri
raporu hazırlamaları gerekir.
Süre
MADDE 7 – (1) Tezli yüksek lisans programının süresi
bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin
derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program en çok altı
yarıyılda tamamlanır.
(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan
kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre
içerisinde Üniversitenin öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine
getiremeyen; azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan
veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Tez
danışmanı atanması
MADDE 8 – (1) Tezli yüksek lisans programında, enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci
için Üniversitenin kadrosunda bulunan bir tez danışmanını en geç birinci
yarıyılın sonuna kadar müdürlüğe bildirmek zorundadır. Anabilim/anasanat dalı başkanlığı öğrencinin danışmanıyla
beraber belirlediği tez konusunu da en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar
enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez konusu enstitü yönetim kurulu onayı
ile kesinleşir.
(2) Üniversitede belirlenen niteliklere sahip
öğretim üyesi bulunmaması ve zorunluluk hallerinde enstitü yönetim kurulu
tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak
seçilebilir.
(3) Tez çalışmasının niteliğinin ikinci bir
danışmanı gerektirdiği durumlarda, ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla
ikinci danışman atanabilir. İkinci tez danışmanı Üniversite kadrosu
dışından doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip kişilerden de olabilir.
(4) Danışmanın herhangi bir nedene bağlı talebi ya
da öğrencinin talebi ve danışmanının onayı ile enstitü yönetim kurulu
kararı sonucunda danışman değişikliği yapılabilir. Danışman değişikliği
öğrencinin azami öğrenim süresini değiştirmez.
(5) Danışmanın başka bir yükseköğretim kurumuna atanması
ve yer değiştirmesi veya emekliye ayrılması durumunda başlamış olduğu
danışmanlıklarına, süreç tamamlanıncaya kadar anabilim/anasanat
dalının önerisi ile enstitü yönetim kurulu kararıyla devam edebilir.
Danışman değişikliği öğrencinin azami öğrenim süresini değiştirmez.
Yüksek
lisans tezinin sonuçlanması
MADDE 9 – (1) Tezli yüksek lisans programında eğitim alan
bir öğrenci, elde ettiği sonuçları ilgili enstitünün tez yazım kurallarına
uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Tezini tamamlayan öğrenci, danışmanından aldığı
onay formunu tez savunma sınavına girmek üzere enstitüye teslim eder.
(3) Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım
programı raporunu alarak danışmana gönderir. Onay formuna ve intihal
raporuna istinaden ilgili enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile tez
jürisi atanır.
(4) Yüksek lisans tez savunma jürisi, tez danışmanı
ve ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisiyle, enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri,
biri öğrencinin tez danışmanı, en az biri de Üniversite dışından olmak
üzere üç veya beş öğretim üyesinden oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması
durumunda ikinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz.
(5) Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal
raporunu jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin
tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez enstitü
yönetim kuruluna gönderilir.
(6) Tez jürisi belirlenen öğrenci, jüri üye sayısı
kadar tezini ve tezini kaydettiği bir adet CD’yi ilgili enstitü müdürlüğüne
teslim eder.
(7) Jüri üyeleri söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez savunmasına alır. Haklı ve geçerli mazeretleri nedeniyle jüriye
katılamayacak olan üye/üyeler katılamama gerekçelerini tezi teslim
aldıkları tarihten itibaren en geç bir hafta içinde yazılı olarak müdürlüğe
bildirirler.
(8) Tez savunması için tezin jüri üyelerine teslim
tarihinden sonra en az on gün geçmesi gerekir. Tez savunmasının tarihi ve
saati tez danışmanının koordinatörlüğünde belirlenir ve ilgili enstitüye en
geç bir hafta önceden bildirilir. Enstitü tez savunmasıyla ilgili bilgileri
ilan eder.
(9) Jüri üyeleri, kendilerine bildirilen tarihte
tez danışmanının koordinatörlüğünde toplanarak öğrenciyi tez savunmasına
alır. Tez savunması, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın
uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık ortamlarda
gerçekleştirilir. Sınav tez çalışmasının savunulması ve bunu izleyen soru
ve cevap bölümünden oluşur.
(10) Tez savunmasının tamamlanmasından sonra jüri
tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu
karar enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığınca tez savunmasını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye
tutanakla bildirilir.
(11) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(12) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci
en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan tezi aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu süre içerisinde tez savunmasına geçerli bir mazereti olmaksızın
girmeyen veya bu savunma sonunda başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(13) Tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması
ve aynı adlı veya yönetim kurulunca uygun görülecek benzer bir tezsiz
yüksek lisans programının enstitü bünyesinde yer alması halinde; tezsiz
yüksek lisans programının gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla,
kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Diploma
MADDE 10 – (1) Tez
savunmasında başarılı olmak ve Senato tarafından belirlenen mezuniyet için
gerekli diğer koşulları sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezinin ciltlenmiş
en az üç kopyasını, üç adet tez yayınlama izin formunu ve bir adet CD
ortamında elektronik kopyasını tez savunmasına giriş tarihinden itibaren
bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun
bulunan yüksek lisans öğrencisine tezli yüksek lisans diploması verilir. Enstitü yönetim kurulu talep halinde teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir.
(2) Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci
koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(3) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin
kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat
dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi
tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği
tarihtir.
(4) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek
lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve
faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere enstitü tarafından YÖK Başkanlığına
gönderilir.
Tezsiz
yüksek lisans programı
MADDE 11
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programı toplam 30 krediden ve 60 AKTS’den az
olmamak kaydıyla en az on ders ile dönem projesi dersinden oluşur.
(2) Öğrenci, dönem projesi dersinin alındığı
yarıyılda dönem projesi dersine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı
proje ve/veya rapor vermek zorundadır. Dönem projesi dersi kredisiz olup
başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
(3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üçü, lisans
öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla, lisans derslerinden
seçilebilir.
(4) Tezsiz yüksek lisans programı ikinci lisansüstü
öğretimde de yürütülebilir.
Süre
MADDE 12
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt
olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her
dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl,
en çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı
tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Danışman
atanması
MADDE 13
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programında enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı
her öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde
danışmanlık yapacak bir öğretim üyesi veya doktora dereceli bir öğretim
görevlisini en geç birinci yarıyılın sonuna kadar belirler.
(2) Danışman; ilgili anabilim/anasanat
dalındaki öğretim üyeleri, ilgili enstitü anabilim/anasanat
dalında bu nitelikte bir öğretim üyesi bulunmadığı veya sayıca yeterli
olmadığı durumda yakın programlarda görev yapan öğretim üyeleri veya ilgili
anabilim/anasanat dalındaki doktora derecesine
sahip öğretim görevlileri arasından belirlenir.
(3) Danışmanın talebi, anabilim/anasanat
dalı başkanının onayı ve enstitü yönetim kurulu kararı ile danışman
değişikliği yapılabilir. Danışman değişikliği öğrencinin azami öğrenim
süresini değiştirmez.
(4) Danışmanın başka bir yükseköğretim kurumuna
atanması ve yer değiştirmesi veya emekliye ayrılması durumunda başlamış
olan danışmanlıkları, süreç tamamlanıncaya kadar anabilim/anasanat dalının önerisi ile enstitü yönetim kurulu
kararıyla devam edebilir. Danışman değişikliği azami öğrenim süresini
değiştirmez.
Diploma
MADDE 14
– (1) Kredili derslerini ve dönem
projesini başarıyla tamamlayan öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması
verilir.
(2) Dönem projesini tamamlayan öğrenci,
danışmanından aldığı onay formuyla birlikte bir adet dönem projesini
ve/veya raporuyla bir adet CD ortamında elektronik kopyasını enstitüye
teslim eder.
(3) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat
dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur.
Yüksek
lisans programları arasında geçiş şartları
MADDE 15 ‒ (1) İlgili enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla aynı
enstitünün tezli ve tezsiz yüksek lisans programları arasında geçiş yapılabilir.
(2) Geçiş yapan öğrencinin ilk programda geçirdiği
süre, geçiş yaptığı program için öngörülen süreden sayılır.
(3) Yüksek lisans programları arasında geçişlerde,
önceki programında alınan dersler, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü
yönetim kurulu kararıyla geçiş yapılan programındaki derslerin yerine
sayılabilir.
(4) Tezli programlara geçişlerde ilgili enstitü
yönetim kurulunun belirlediği ölçütler çerçevesinde sıralama yapılır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Doktora Programı
Genel
esaslar
MADDE 16
– (1) Doktora programları,
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi,
enstitü kurulunun teklifi, Senatonun kararı ve YÖK’ün izni ile açılır. Bu
programlar, yurt içi ve yurt dışı birleştirilmiş ve ortak lisansüstü programlar
şeklinde de düzenlenebilir.
(2) Doktora programı, öğrenciye bağımsız araştırma
yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile
irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için
gerekli becerileri kazandırır.
(3) Enstitülerde YÖK’ün izin verdiği dillerde
eğitim-öğretim yapılır.
(4) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam 21 krediden ve bir eğitim-öğretim
dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az
yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak
üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş
öğrenciler için de en az 42 kredilik 14 ders, seminer, yeterlik sınavı, tez
önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden
oluşur.
(5) Lisansüstü eğitim-öğretimin tamamının bir
yabancı dilde yapıldığı programlarda dersler, seminer, yeterlik sınavları
ve tez savunma sınavları o dilde yapılır.
(6) Doktora tezi, eğitim-öğretimin verildiği dilde
ve tez yazım kurallarına uygun olarak yazılır.
(7) Doktora programlarında enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en
fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört
ders seçilebilir.
(8) Doktora öğrencileri, danışmanın önerisiyle
lisans dersleri alabilir. Bu dersler doktora ders yüküne ve kredisine
sayılmaz.
(9) Doktora programları ikinci öğretim olarak
açılamaz.
(10) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin,
bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir
yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden en az birini yerine
getirmesi gerekir.
Başvuru
ve kabul
MADDE 17
– (1) Doktora programına
başvurabilmek için aşağıdaki şartlar aranır:
a) Adayların bir lisans veya
tezli yüksek lisans; tıp, diş hekimliği, veteriner, eczacılık fakülteleri
ile hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına veya
Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar
dalında kazanılan uzmanlık yetkisine ve ALES’ten
başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato
kararı ile belirlenecek ALES puanına veya ALES’e
eşdeğer kabul edilen ve YÖK tarafından ilan edilen eşdeğer puanlara sahip
olmaları gerekir.
b) Lisans derecesiyle doktora programına
başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az
3,00 veya muadili bir puan olması ve ALES’ten
başvurduğu programın puan türünde en az 80 puana ya da YÖK tarafından ilan
edilen eşdeğer sınavların birinden eşdeğeri puanlara sahip olmaları
gerekir.
c) Doktora programına öğrenci
kabulünde anadilleri dışında YÖKDİL’den en az 55
puan veya YÖK tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile
eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55
puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması zorunludur. Bu puanlar enstitü kurulu teklifi ve Senato
kararları ile yükseltilebilir.
ç) Türkçe doktora programlarında ana dili
İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca, Rusça, Arapça, Çince,
Japonca, Farsça dillerinden biri olan öğrencilerden yabancı dil puanı
aranmayabilir.
d) Doktora programlarına öğrenci kabulünde; ALES
puanının, anasanat dalları programlarında ise
yetenek sınavı puanının %50’sinden aşağısı alınmamak şartıyla enstitü
yönetim kurulunun belirlediği ölçütler çerçevesinde sıralama yapılır.
(2) Hazırlık sınıfları hariç, on yarıyıl süreli
lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır.
(3) Güzel sanatlar alanında eğitim veren
fakültelerin ve konservatuvarın enstitülerdeki
anabilim ve anasanat dallarına öğrenci kabulünde
ALES puanı aranmaz. Ancak enstitü kurulunun teklifi ve Senatonun kararı ile ALES puanı
istenebilir. ALES puanı istenildiği takdirde taban puan enstitü kurulu
tarafından belirlenir.
(4) Yabancı dil ile eğitim yapılan doktora
programlarında ise eğitimin yapıldığı dilde 70 puandan az olmamak üzere
yabancı dil yeterlik koşulu aranır.
(5) Temel tıp bilimlerinde
doktora programlarına başvurabilmek için tıp fakültesi mezunlarının lisans
diplomasına ve 50 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile
belirlenecek Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavından alınmış temel tıp
puanına veya ALES’in sayısal puan türünde 55
puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına
sahip olmaları; tıp fakültesi mezunu olmayanların ise yüksek lisans
diplomasına veya en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına sahip (diş
hekimliği, eczacılık ve veteriner fakülteleri mezunları) ve ALES’in sayısal puan türünde 55 puandan az olmamak
koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına sahip olmaları
gerekir. Temel tıp puanı, Tıpta
Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavında temel tıp bilimleri Testi-1 bölümünden
elde edilen standart puanın 0,7; klinik tıp bilimleri testinden elde edilen
standart puanın 0,3 ile çarpılarak toplanması ile elde edilir. Doktora
programlarına öğrenci kabulünde, temel tıp puanı veya ALES puanı yanı sıra
gerekirse, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması, bilimsel
değerlendirme ve/veya mülakat sonucu da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye
ilişkin hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken diğer
belgeler referans mektubu, neden doktora yapmak istediğini belirten
kompozisyon, uluslararası standart sınavlar ve benzeri Senato tarafından
belirlenir. Ancak temel tıp bilimlerinde doktora
programına öğrenci kabulünde, anadilleri dışında YÖK tarafından kabul
edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından
eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan
muadili bir puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek
programların özelliklerine göre gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından
karar verilir. Temel tıp puanının veya ALES puanının %55’ten az
olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato
tarafından belirlenir. Üniversite yalnız temel tıp puanı veya ALES puanı
ile de öğrenci kabul edebilir.
Süre
MADDE 18 – (1) Doktora
programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç yüksek lisans derecesi ile
kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl;
lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on dört yarıyıldır.
(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan ve
genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna kadar
tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş ve kabul edilmiş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami
süresi içinde tez çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara
tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Tez
danışmanı atanması
MADDE 19
– (1) Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci için Üniversite
kadrosunda bulunan bir tez danışmanını ve danışmanla öğrencinin birlikte
belirleyeceği tez konusu ile tez başlığını ilgili enstitüye önerir. Tez
danışmanı ve tez önerisi enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir.
(2) Tez danışmanı; diş hekimliği, eczacılık, tıp ve
veteriner fakülteleri anabilim dalları hariç en az bir yüksek lisans tezi
yönetmiş ve başarıyla tamamlamış öğretim üyeleri arasından seçilir. Söz
konusu niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması ve zorunluluk hallerinde
başka bir yükseköğretim kurumundan aynı niteliklere sahip öğretim üyesi
danışman olarak seçilebilir. Tez danışmanının en geç ikinci yarıyılın
sonuna kadar atanması zorunludur.
(3) Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez
danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite
kadrosu dışından doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip kişilerden de
olabilir.
(4) Tez danışmanın herhangi bir nedene bağlı
talebi, anabilim/anasanat dalı başkanının onayı
ve enstitü yönetim kurulu kararı ile danışman değişikliği yapılabilir.
Danışman değişikliği öğrencinin azami öğrenim süresini değiştirmez.
(5) Danışmanın başka bir yükseköğretim kurumuna
atanması ve yer değiştirmesi veya emekliye ayrılması durumunda başlamış
olan danışmanlıkları, süreç tamamlanıncaya kadar anabilim/anasanat dalının önerisi ile enstitü yönetim kurulu
kararıyla devam edebilir. Danışman değişikliği azami öğrenim süresini
değiştirmez.
Doktora
yeterlik komitesi ve jürisi
MADDE 20
– (1) Yeterlik sınavları, enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından
önerilen ve enstitü yönetim kurulu tarafından onaylanan beş kişilik doktora
yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür.
(2) Komite, farklı alanlardaki sınavları
hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar.
Sınav jürisi en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere, danışman dâhil
beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda
ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda
jüri altı öğretim üyesinden oluşur.
Yeterlik
sınavı
MADDE 21
– (1) Yeterlik sınavı, derslerini
ve seminerini tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve kavramlar
ile doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine sahip olup
olmadığının ölçülmesidir.
(2) Derslerini ve seminer dersini başarıyla
tamamlayan öğrenci bir sonraki yarıyıl sonunda yeterlik sınavına girmeye
hak kazanır. Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci en geç beşinci
yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilmiş olan öğrenci en geç yedinci
yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır.
(3) Yeterlik sınavı toplantıları öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
katılımına açık olarak yapılır.
(4) Yeterlik sınavları her anabilim/anasanat dalı için Aralık ve Haziran aylarında yılda
iki kez yapılır. Bir öğrenci bir yılda en fazla iki kez yeterlik sınavına
girer.
(5) Yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olarak iki
bölüm halinde yapılır.
(6) Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci, yazılı
sınavı izleyen üç gün içinde sözlü sınava alınır.
(7) Yeterlik sınavı jürisi öğrencinin yazılı ve
sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya
başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir.
(8) Yeterlik sınavı sonucu, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca danışman vasıtasıyla
yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.
(9) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci
başarısız olduğu bölümden/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar sınava
alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile
ilişiği kesilir.
(10) Yeterlik sınavı jürisi, yeterlik sınavını
başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam kredi
miktarının üçte birini geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını
isteyebilir. Öğrenci, ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenecek
dersleri başarmak zorundadır.
(11) Lisans derecesi ile doktora programına kabul
edilmiş ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci
tezli/tezsiz yüksek lisans programına geçebilir. Bu durumda alınan dersler
enstitü yönetim kurulu kararıyla yüksek lisans programındaki derslerin
yerine sayılır. Öğrenci bu Yönetmelikte belirlenen tezli/tezsiz yüksek
lisans programlarıyla ilgili şartları yerine getirmek zorundadır.
Tez
izleme komitesi
MADDE 22
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için ilgili enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile bir ay
içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden
oluşur. Komitede tez danışmanından başka enstitü anabilim/anasanat dalı içinden ve dışından birer üye yer alır.
İkinci tez danışmanının atanması durumunda ikinci tez danışmanı dilerse
komite toplantılarına katılabilir.
(3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile üyelerde
değişiklik yapılabilir.
Tez
önerisi savunması
MADDE 23
– (1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili
yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce tez izleme
komitesi üyelerine dağıtır.
(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul, düzeltme veya reddine salt çoğunlukla karar verir.
Düzeltme için bir ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret yönünde
salt çoğunlukla verilen karar, enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığınca danışman vasıtasıyla işlemin bitişini izleyen üç gün
içinde enstitüye tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez
izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen
öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı
ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada
da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
Tez
izleme komitesi raporu
MADDE 24
– (1) Öğrencinin tezinin
sonuçlanabilmesi için en az üç tez izleme komitesi raporu sunulması gerekir.
(2) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez
izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa
olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en
az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana
kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma
planı belirtilir.
(3) Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından
başarılı veya başarısız olarak belirlenir. Komite tarafından salt
çoğunlukla verilen karar, danışman vasıtasıyla işlemin bitişini izleyen üç
gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.
(4) Komite tarafından üst üste iki kez veya
aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği
kesilir.
(5) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın birinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız
sayılarak tez önerisi reddedilir.
Doktora
tezinin sonuçlandırılması
MADDE 25
– (1) Tez izleme komitesinin
tezini savunmasına karar verdiği öğrenci, elde ettiği sonuçları ilgili
enstitünün yazım kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde
sözlü olarak savunur.
(2) Doktora tez jürisi, danışman ve enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve
enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme
komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az ikisi Üniversite dışından
olmak üzere danışman dâhil beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy
hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın
oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca
ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir.
(3) Doktora tezinin savunmasından önce ve düzeltme
verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak
danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile
birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin
intihal raporunu jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir
intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez
enstitü yönetim kuruluna gönderilir.
(4) Tez jürisi belirlenen öğrenci, jüri üye sayısı
kadar tezini ve tezini kaydettiği bir adet CD’yi ilgili enstitü müdürlüğüne
teslim eder.
(5) Jüri üyeleri söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez savunmasına alır. Haklı ve geçerli mazeretleri nedeniyle jüriye
katılamayacak olan üye/üyeler katılamama gerekçelerini tezi teslim
aldıkları tarihten itibaren en geç bir hafta içinde yazılı olarak enstitü
müdürlüğüne bildirirler.
(6) Tez savunması için tezin jüri üyelerine teslim
tarihinden sonra en az on gün geçmesi gerekir. Tez savunmasının tarihi ve
saati tez danışmanının koordinatörlüğünde belirlenir ve ilgili enstitüye en
geç bir hafta önceden bildirilir. Enstitü tez savunmasıyla ilgili bilgileri
ilan eder.
(7) Jüri üyeleri, kendilerine bildirilen tarihte
tez danışmanının koordinatörlüğünde toplanarak öğrenciyi tez savunmasına
alır. Tez savunması, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın
uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık ortamlarda
gerçekleştirilir. Tez savunması, savunma ve bunu izleyen soru ve cevap
bölümünden oluşur.
(8) Tez savunmasının tamamlanmasından sonra jüri
tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu
karar enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığınca tez savunmasını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye
tutanakla bildirilir.
(9) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci
en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde
yeniden savunur. Bu süre içerisinde tez savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın girmeyen veya bu savunma sonunda başarısız bulunan öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir.
(10) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş ve kabul edilmiş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami
süresi içinde tez çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı
olamayanlara tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri
diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz
yüksek lisans diploması verilir.
Diploma
MADDE 26
– (1) Tez savunmasında başarılı
olan öğrenci doktora tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını, üç adet tez
yayınlama izin formunu ve bir adet CD ortamında elektronik kopyasını tez
savunmasına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim
eder. Enstitü yönetim kurulu kararıyla teslim süresi en fazla bir ay daha
uzatılabilir.
(2) Bu Yönetmelikte belirlenen diğer koşulları ve
şekli gereklilikleri yerine getiren öğrenciye doktora diploması verilir.
Koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar
diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin
dolması halinde Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Diploma üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu
enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın YÖK
tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri
komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(4) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde doktora
tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin
hizmetine sunulmak üzere enstitü tarafından YÖK Başkanlığına gönderilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Sanatta Yeterlik Programı
Genel
esaslar
MADDE 27
– (1) Sanatta yeterlik
programları, anabilim/anasanat dalı başkanlığının
önerisi, enstitü kurulunun teklifi, Senatonun kararı ve YÖK’ün izni ile
açılır. Bu programlar, yurt içi ve yurt dışı birleştirilmiş ve ortak
lisansüstü programlar şeklinde de düzenlenebilir.
(2) Sanatta yeterlik çalışması, özgün bir sanat
eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında ise üstün bir
uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan doktora eşdeğeri bir yükseköğretim
programıdır.
(3) Enstitülerde YÖK’ün izin verdiği dillerde
eğitim-öğretim yapılır.
(4) Sanatta yeterlik programı tezli yüksek lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam 21 krediden ve bir
eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak
koşuluyla en az 7 ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser,
temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik 14
ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar
olmak üzere en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(5) Lisansüstü dersler, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim
kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan
derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en
fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört
ders seçilebilir.
(6) Sanatta yeterlik öğrencileri, danışmanın
önerisiyle lisans dersleri alabilir. Bu dersler sanatta yeterlik ders
yüküne ve kredisine sayılmaz.
(7) Lisansüstü eğitim-öğretimin tamamının bir
yabancı dilde yapıldığı programlarda ise dersler, seminer, yeterlik
sınavları ve tez savunma sınavları yabancı dilde yapılır.
(8) Sanatta yeterlik tezi eğitim-öğretimin
verildiği dilde ve tez yazım kurallarına uygun olarak yazılır.
Başvuru
ve kabul
MADDE 28
– (1) Sanatta yeterlik çalışmasına
başvurabilmek için aşağıdaki şartlar aranır:
a) Adayların bir lisans veya
tezli yüksek lisans; tıp, diş hekimliği, veteriner, eczacılık fakülteleri
ile hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına
veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar
dalında kazanılan uzmanlık yetkisine ve ALES’ten
başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato
kararı ile belirlenecek ALES puanına veya ALES’e
eşdeğer kabul edilen ve YÖK tarafından ilan edilen eşdeğer puanlara sahip
olmaları gerekir.
b) Lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına
başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az
3,00 veya muadili bir puan olması ve ALES’ten
başvurduğu programın puan türünde en az 80 puana ya da YÖK tarafından ilan
edilen eşdeğer sınavların birinden eşiti puanlara sahip olmaları gerekir.
c) Sanatta yeterlik programına
öğrenci kabulünde ana dilleri dışında YÖKDİL’den
en az 55 puan veya YÖK tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil
sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil
sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen
uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması
zorunludur. Bu puanlar enstitü
kurulu önerisi ve Senato kararları ile yükseltilebilir.
ç) Türkçe sanatta yeterlik programlarında ana dili
İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca, Rusça, Arapça, Çince,
Japonca, Farsça dillerinden biri olan öğrencilerden yabancı dil puanı
aranmayabilir.
d) Sanatta yeterlik programlarına öğrenci
kabulünde; %50’den aşağı olmamak şartıyla ALES, ALES aranmayan programlarda
ise %50’den aşağı olmamak şartıyla yetenek sınavı puanı temel alınarak
enstitü yönetim kurulunun belirlediği ölçütler çerçevesinde sıralama
yapılır.
(2) Hazırlık sınıfları hariç, on yarıyıl süreli
lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır.
(3) Yabancı dil ile eğitim yapılan sanatta yeterlik
programlarında ise eğitimin yapıldığı dilde 70 puandan az olmamak üzere
yabancı dil yeterlik koşulu aranır.
Süre
MADDE 29 – (1) Sanatta
yeterlik programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç
yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa
ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt
yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on iki yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl
olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.
(2) Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili
dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler
için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla
tamamlayamayan veya Üniversitenin öngördüğü en az genel not ortalamasını
sağlayamayan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile
bitiren, ancak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını
birinci fıkrada belirtilen azami on iki yarıyıl veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına
başvurmuş öğrencilerden gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları
yerine getirmiş olmaları kaydıyla sanatta yeterlik programında başarılı
olamayanlara talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Danışman
atanması
MADDE 30
– (1) Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı, her öğrenci için Üniversite
kadrosunda bulunan bir danışmanı ve danışmanla öğrencinin birlikte
belirleyeceği tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların
konusunu ve başlığını enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez önerisi
enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir.
(2) Danışman, en az bir yüksek lisans tezini
başarıyla yönetmiş öğretim üyeleri arasından seçilir. Söz konusu
niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması ve zorunluluk halinde başka bir
yükseköğretim kurumundan aynı niteliklere sahip öğretim üyesi danışman
olarak seçilebilir. Ancak tez danışmanının, en geç ikinci yarıyılın sonuna
kadar atanması zorunludur.
(3) Sanatta yeterlik çalışmasının niteliğinin
birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı
atanabilir. Sanatta yeterlik programlarında tez, sergi, proje, resital,
konser, temsil gibi çalışmalar yönetilebilmesi için başarıyla tamamlanmış
en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olmak gerekir. İkinci tez danışmanı
üniversite kadrosu dışından doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip
kişilerden de olabilir.
(4) Danışmanın talebi, anabilim/anasanat
dalı başkanının onayı ve enstitü yönetim kurulu kararı ile danışman
değişikliği yapılabilir. Danışman değişikliği öğrencinin azami öğrenim
süresini değiştirmez.
(5) Danışmanın başka bir yükseköğretim kurumuna
atanması ve yer değiştirmesi veya emekliye ayrılması durumunda başlamış
olan danışmanlıkları, süreç tamamlanıncaya kadar anabilim/anasanat dalının önerisi ile enstitü yönetim kurulu
kararıyla devam edebilir. Danışman değişikliği azami öğrenim süresini
değiştirmez.
Sanatta
yeterlik çalışmasının sonuçlanması
MADDE 31 – (1) Kredili ders
ve uygulamalarını başarıyla tamamlayan ve diğer yükümlülüklerini yerine getirmiş
olan sanatta yeterlik adayı, yaptığı sergi, proje, resital, konser, temsil
ve benzeri çalışmasını açıklayan ve belgeleyen bir metni, ilgili enstitü
yönetim kurulu tarafından kabul edilen kurallara uygun bir biçimde yazmak
ve söz konusu çalışmayı sanat dalının niteliğine göre jüri önünde sunmak ya
da sergilemek ve sözlü olarak savunmak zorundadır.
(2) Jüri, ilgili anasanat
dalı akademik kurulunun önerisi ve yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri,
biri öğrencinin danışmanı ve en az ikisi başka yükseköğretim kurumlarının
öğretim üyeleri olmak üzere beş kişiden oluşur. İkinci tez danışmanı tez
savunmasında jüri üyesi olamaz.
(3) Jüri üyeleri, söz konusu eser ve/veya metnin
kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren bir ay içinde, kişisel
raporlarını hazırlayarak, sanatta yeterlik danışmanının önerdiği sınav
gününde ilgili enstitünün yazılı daveti ile toplanır ve öğrenciyi sınava
alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının sunulması, savunulması ve bunu
izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav dinleyiciye açık olarak
yapılır.
(4) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri dinleyiciye
kapalı olarak sergi, proje, resital, konser, temsil ve benzeri çalışma
hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararını gerekçeli olarak
verir. Bu karar, enstitü/anabilim dalı başkanlığınca sınavı izleyen üç gün
içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.
(5) Tezi ve sanatta yeterlik çalışması başarısız
bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(6) Sanatta yeterlik çalışması hakkında düzeltme
kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak
tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik
çalışmasını aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu süre içerisinde tez
savunmasına geçerli bir mazereti olmaksızın girmeyen veya bu savunma
sonunda başarısız bulunarak sanatta yeterlik çalışması kabul edilmeyen
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(7) Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına
kabul edilmiş olanlardan tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi
sanatta yeterlik çalışması başarılı olamayanlar için talepleri halinde bu
Yönetmelikte belirlenen tezsiz yüksek lisans şartlarını yerine getirmek
kaydıyla tezsiz yüksek lisans diploması verilir.
Sanatta
yeterlik diploması
MADDE 32 – (1) Tez
savunmasında başarılı olmak ve Senato tarafından belirlenen mezuniyet için
gerekli diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, doktora tezinin ciltlenmiş en
az üç kopyasını, üç adet tez yayınlama izin formunu ve bir adet CD
ortamında elektronik kopyasını tez savunmasına giriş tarihinden itibaren
bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun
bulunan öğrenciye sanatta yeterlik diploması verilir.
(2) Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde Üniversite ile
ilişiği kesilir.
(3) Diploma üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu
enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın YÖK
tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri
komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(4) İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden
itibaren üç ay içinde sanatta yeterlik tezinin bir kopyası elektronik
ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere YÖK
Başkanlığına gönderilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü Eğitim-Öğretime İlişkin Genel Esaslar
Programların
açılması
MADDE 33 ‒ (1) Enstitü, YÖK tarafından belirlenen dallarda ve
düzeylerde lisansüstü programları yürütür. Yurt içi ve yurt dışı
yükseköğretim kurumlarıyla birleştirilmiş ve ortak lisansüstü programlar da
düzenlenebilir.
(2) Örgün veya uzaktan öğretim programları,
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi,
enstitü kurulunun teklifi, Senatonun kararı ve YÖK’ün izni ile açılır.
Eğitim ve
öğretim planları
MADDE 34
– (1) Eğitim ve öğretim planları,
ilgili enstitü kurulunun teklifi ve Senato onayı ile kabul edilir.
Eğitim-öğretim
dili
MADDE 35
– (1) Enstitülerde öğretim dili
Türkçedir.
(2) Enstitü kurulunun teklifi, Senatonun kararı ve
YÖK’ün izni ile yabancı dilde programlar açılabilir. Lisansüstü
eğitim-öğretimin tamamının bir yabancı dilde yapıldığı programlarda ise
dersler, yeterlik, tez savunma sınavları ve raporları ile tezler program
dilinde yapılır.
Kontenjan
tespiti ve ilanı
MADDE 36 ‒ (1) Enstitülerdeki yüksek lisans, doktora ve
sanatta yeterlik programlarına öğrenci alınıp alınmaması ve alınacak
öğrenci sayısı ilgili anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerileri dikkate alınarak enstitü kurulunca belirlenir.
(2) Enstitülerin öğrenci kabul edeceği yüksek
lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarının adları, kontenjanları ve
gerekli görülen diğer bilgiler Rektörlüğe bildirilir. Senato tarafından
kararlaştırılan akademik takvimde yer alan son başvuru tarihi ve sınav
tarihleri ile birlikte toplu olarak ilan edilir.
Bilimsel
hazırlık programına öğrenci kabulü
MADDE 37 – (1) Yüksek
lisans ve doktora/sanatta yeterlik programlarına kabul edilen öğrencilerden
lisans veya yüksek lisans derecesini kabul edildikleri yüksek lisans veya
doktora/sanatta yeterlik programından farklı alanlarda almış olanlar ile
lisans veya yüksek lisans derecesini Üniversite dışındaki yükseköğretim
kurumlarından almış olan yüksek lisans veya doktora programı adayları için
eksikliklerini gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.
(2) Bu programa alınacak öğrenciler, anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından adayların mezun
olduğu lisans ve/veya lisansüstü programların yapısı değerlendirilerek
belirlenir.
(3) Bilimsel hazırlık programı ile ilgili derslere
devam, sınavlar, ders başarı notları (lisans için CC ve yüksek lisans için
CB), ders tekrarı, kayıt silme ve diğer esaslar için öğrencinin ders aldığı
lisans/yüksek lisans programının ilgili mevzuat hükümleri geçerlidir.
Bilimsel hazırlık programları lisans/yüksek lisans programlarından bağımsız
olarak yürütülebilir.
(4) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu
dersler, ilgili lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen
derslerin yerine geçemez. Bilimsel hazırlık programındaki bir öğrenci,
bilimsel hazırlık dersleri yanında lisansüstü dersler de alabilir.
(5) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre
en çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi bu süreye dâhil edilmez. Bu süre dönem
izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı olamayan öğrencinin
Üniversite ile ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre yüksek lisans
veya doktora programı sürelerine dâhil edilmez.
(6) Bilimsel hazırlık programında alınan dersler
yüksek lisans ve doktora genel not ortalamalarına dâhil edilmez ancak not
döküm belgesinde gösterilir.
Özel
öğrenci kabulü
MADDE 38
– (1) Bir yükseköğretim kurumu
mezunu veya öğrencisi olup belirli bir konuda bilgisini artırmak isteyenler
özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Özel öğrenci ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının onayı ile lisansüstü
derslere kabul edilebilir. Özel öğrencilik ilgili programda doğrudan derece
elde etmeye yönelik bir eğitim olmayıp süresi iki yarıyılı geçemez.
(2) Özel öğrenci olma talebinde bulunan bir
yükseköğretim kurumu öğrencisinde;
a) Doktora/sanatta yeterlik programlarına yapılan
başvurular için, yüksek lisans eğitimini tamamlamış ya da yüksek lisans tez
aşamasında olması,
b) Lisans eğitimine devam eden adayların özel
öğrenci olabilmesi için eğitim-öğretim süresinin son yarıyılında olması ve
alttan dersi bulunmaması,
şartları aranır.
(3) Özel öğrenci olarak kabul edilenlerin
eğitim-öğretim, sınav ve disiplin ile ilgili hususları ilgili mevzuat hükümlerine
göre yürütülür.
(4) Özel öğrenci statüsünde ders alanlar,
öğrencilik haklarından yararlanamaz. Ancak kendilerine kayıtlı oldukları
dersleri ve bu derslerden aldıkları notları gösteren bir belge verilir.
(5) Özel öğrenci statüsünde ders alıp daha sonra
lisansüstü programlara kayıt hakkı kazananlara, ilgili programda okutulan derslerin
en fazla %50’sine ilgili enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile muafiyet
verilebilir.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 39
– (1) Üniversitedeki veya başka
bir yükseköğretim kurumundaki lisansüstü programda bilimsel hazırlık
dışında ders alma aşamasında en az bir yarıyılı tamamlamış öğrenci yatay
geçiş yoluyla Üniversitenin lisansüstü programlarına kabul edilebilir.
(2) Yüksek lisans eğitim-öğretim programlarına ders
aşamasında veya tez savunmasına girmemiş öğrencilerden not döküm belgesi ve
onaylı ders içeriği istenir. Bu öğrencilerin hangi derslerinin muaf
edileceği ve hangi dersleri alacakları anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile
kesinleşir.
(3) Bulunduğu doktora/sanatta yeterlik programında
en az bir yarıyılı tamamlamış öğrenci Üniversite programlarına yatay geçiş
yapabilir. Doktorada yeterlik aşamasına gelmiş olanlar yeterlilik sınavına
tabi tutularak; yeterlilik sınavında başarılı olanların ise tekrar
yeterlilik sınavına girmeksizin yatay geçiş başvuruları kabul edilebilir.
(4) Doktora/sanatta yeterlik programlarına ders
aşamasında yatay geçiş için başvuran öğrencilerden not döküm belgesi ve
onaylı ders içeriği istenir. Bu öğrencilerin hangi derslerinin muaf
edileceği ve hangi dersleri alacakları anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile
kesinleşir.
(5) Öğrencinin diğer lisansüstü programda geçirdiği
eğitim süresi Üniversitedeki lisansüstü programlarda eğitimi için verilecek
süreye dâhil edilir.
Değişim
programına katılan öğrenci
MADDE 40
– (1) Üniversite ile yurt
dışındaki veya yurt içindeki bir üniversite arasında yapılan anlaşma uyarınca,
öğrenci değişimi programı çerçevesinde, yurt dışındaki veya yurt içindeki
üniversitelere bir veya iki yarıyıl süreyle öğrenci gönderilebilir.
(2) Değişim programından yararlanmak isteyen
öğrenciler ilgili lisansüstü programında bir yarıyılını tamamlamış olmak
zorundadır. Değişim programında geçen süre, öğrencinin kayıtlı olduğu
lisansüstü programın eğitim-öğretim süresinden sayılır.
(3) Değişim programları kapsamında kabul edilen
öğrencilere, Üniversitede okudukları süre içerisinde bu Yönetmelik
hükümleri uygulanır ve aldıkları dersler için kendilerine not döküm belgesi
verilir.
Engelli
öğrenciler
MADDE 41
– (1) Engelli öğrencilerin eğitim
ve öğretimlerini sürdürebilmeleri için gerekli düzenlemeler ilgili enstitü
yönetim kurulu kararıyla belirlenir.
Lisansüstü
programlara kayıt
MADDE 42
– (1) Lisansüstü eğitim-öğretime
kabul edilecek öğrencilerin kabul işlemleri, akademik takvimde belirlenen
süreler içinde enstitü tarafından yürütülür.
(2) Enstitüye kayıt hakkı kazanan öğrenci, kesin
kaydını kendisi veya belirlediği vekili aracılığıyla yaptırabilir.
(3) Kayıt için istenen belgelerin aslı veya
Üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir. Gerçeğe aykırı beyana
ve/veya sahte veya tahrif edilmiş belgeye dayalı olarak kesin kayıt
yaptıranlar ile herhangi bir yükseköğretim kurumundan disiplin cezası ile
çıkarılmış olanların kayıtları, programa kayıt tarihi itibarıyla iptal
edilir. Mezun olanların diploma dâhil tüm belgeleri iptal edilir. Öğrenim
ücretleri geri ödenmez.
(4) Öğrenim ücretini süresi içerisinde yatırmayan
öğrenciler o dönem ders kaydı yaptıramazlar. Bu arada geçen süre öğrenim
süresinden sayılır.
(5) Tezsiz yüksek lisans programları hariç, aynı
anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez.
Yabancı
uyruklu adayların kabulü
MADDE 43
– (1) Programların genel
kontenjanlarına başvuracak yabancı uyruklu ve yurt dışında ikamet eden
Türkiye Cumhuriyeti uyruklu adaylar, genel kontenjanlar için belirlenen
koşullara uygun olarak kabul edilirler.
(2) Yabancı uyruklu adayların başvurdukları
lisansüstü programa kabulleri için denklik belgesi istenmez; ancak lisans
ya da yüksek lisanstan mezun oldukları kurumların YÖK tarafından
tanınırlığı ve yeterliliği konusunda YÖK’ten yazılı onay alınır.
(3) Doktora/sanatta yeterlik ve tezli yüksek lisans
programlarında, adayların ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55 standart
puandan az olmamak koşuluyla Senatoca belirlenecek ALES standart puanına
sahip olmaları gerekir. ALES’e eşdeğer kabul
edilen ve YÖK tarafından ilan edilen sınavların puanları kabul edilir.
Güzel sanatlar alanında eğitim veren fakülteler ile konservatuvarın enstitülerdeki anabilim ve anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puanı
aranmaz. Bu adaylar başvurduğu programlara göre yetenek sınavına
alınabilirler.
(4) Yabancı uyruklu adayların Türkçe yürütülen
lisansüstü programlara başlayabilmesi için üniversitelerin dil merkezleri
veya TÖMER tarafından yapılan Türkçe sınavlarından C1 seviyesinde puan
alarak başarılı olmaları gerekir.
(5) Türkçe yürütülen lisansüstü programlara
başvuran yabancı uyruklu öğrenciler orta öğrenim, lisans veya lisansüstü
öğreniminin herhangi birini Türkçe olan bir kurumda yapmış ise Türkçe dil
belgesi koşulu aranmaz.
(6) Yabancı bir dilde yapılan lisansüstü
programlara başvurularda, ana dili program dili olan veya ana dili program
dili olan bir ülkede lisans ve/veya yüksek lisans öğrenimi yapmış
adaylardan yabancı dil yeterlik belgesi koşulu aranmaz.
Ders
kayıtları, ders ekleme-bırakma ve danışman atamaları
MADDE 44 ‒ (1) Öğrenciler; her yarıyıl başında ve akademik takvimde
ilan edilen süreler içinde, derslerini seçerek yarıyıl kayıtlarını
yenilemek zorundadır.
(2) Öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders
ekleme-bırakma süresi içinde kayıt yaptırdıkları seçmeli derslerde
değişiklik yapabilir.
(3) Ders ekleme-bırakma süresinin bitiminden sonra
ders kaydı yapılamaz. Devamsızlık süresini aşmayan ve mazeretleri nedeniyle
bu tarihler içinde ders kaydı yaptıramayan öğrencilere, mazeretlerinin
ilgili yönetim kurulunca kabulü halinde ders kayıt hakkı tanınır.
(4) Tez veya dönem projesi aşamasındaki öğrenciler
her yarıyıl tez veya dönem projesi derslerine kayıt yaptırmak zorundadır.
Öğrencinin kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın, kayıt yaptırmadığı
her yarıyıl azami öğrenim süresinden sayılır.
(5) Yüksek lisans ve doktora programlarında öğretim
üyesi başına düşen tez danışmanlığı üst sınırı 12'dir. Ancak, bu sınırın
düşürülmesine veya 2547 sayılı Kanunun 35 inci maddesi kapsamında
görevlendirilenleri, yabancı uyruklu öğrencileri, lisansüstü programdan
ilişiğini kestirmediği için programa kayıtlı görünen ancak ilgili dönemde
kayıt yenilemeyen öğrenciler ile aftan yararlanarak geri dönenleri gerekçe
göstererek bu sınırın %50 artırılmasına enstitü kurulu karar verir. Bir
öğrenci/tez için birden fazla danışman atanması durumunda, iki adet ortak
danışmanlığı olan öğretim üyesi, bir adet danışmanlığa sahip sayılır.
Öğrenim
ücretleri
MADDE 45
– (1) Lisansüstü eğitim ve öğretim
ücretlidir. Öğrenim ücretleri, Mütevelli Heyeti tarafından her
eğitim-öğretim yılı başında belirlenir. Mütevelli Heyeti tarafından
belirlenen ücretler, bilimsel hazırlık programları hariç, tezsiz yüksek
lisans programları için üç, tezli yüksek lisans programları için dört,
doktora/sanatta yeterlik programları için sekiz, bütünleşik doktora
programları için on yarıyılı kapsamaktadır.
(2) Öğrenim ücretleri akademik takvimde belirtilen
süre içinde ödenir. Mazeretleri ilgili enstitü yönetim kurulunca kabul
edilenler hariç, öğrenim ücretini ilan edilen tarihlerde ödemeyen
öğrenciler o dönem için kayıt yaptıramaz/yeniletemez ve öğrencilik
haklarından yararlanamaz.
(3) Özel öğrenci olarak kabul edilenler ile
bilimsel hazırlık alan öğrenciler, her yıl Mütevelli Heyeti tarafından
belirlenen öğrenim ücretini öderler.
(4) Normal öğrenim süresi içerisinde lisansüstü
öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden Mütevelli Heyeti tarafından
belirlenen ek ücret alınır.
(5) Öğrencinin not yükseltmek için ders tekrarı
yapması durumunda Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen ek ücret alınır.
(6) Öğrenci değişim programları çerçevesinde, yurt
dışındaki veya yurt içindeki üniversitelere gönderilen veya aynı değişim
programı kapsamında Üniversiteye kabul edilen öğrencilerle ilgili ücretler
ikili anlaşmalara uygun olarak belirlenir.
(7) Eğitim-öğretim yarıyılı başladıktan sonra
Üniversiteden ayrılan, çıkarılan, kaydı silinen veya mezun olan
öğrencilerin o yarıyılla ilgili öğrenim ücreti iade edilmez.
ALTINCI BÖLÜM
Dersler ve Başarı Değerlendirmesi
Ders
transferi
MADDE 46
– (1) Bir öğrencinin özel öğrenci
statüsünde aldığı lisansüstü dersler dâhil olmak üzere, enstitüye
kaydolmadan önce yurt içi veya yurt dışı yükseköğretim kurumlarından almış
olduğu lisansüstü dersler, ilgili anabilim dalının önerisi ve ilgili
enstitü yönetim kurulunun kararıyla öğrencinin kayıtlı olduğu programa
transfer edilebilir.
(2) Farklı yükseköğretim kurumlarından alınmış
derslere ilişkin ders transferleri, not döküm belgelerinde orijinal ders
adı, ders kodu ile yer alır. Alınan dersin AKTS karşılığı ile alınan notun
Üniversitedeki eşdeğer harf notu karşılığı, ilgili enstitü yönetim kurulu
kararıyla tespit edilir.
Derslerin
açılması
MADDE 47
– (1) Her yarıyılda açılacak
dersler ve derslerin hangi öğretim üyeleri tarafından yürütüleceği enstitü
anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ile
enstitü yönetim kurulunca karara bağlanır ve ilan edilir.
(2) Enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının gerekçeli önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile
Üniversite kadrosu dışından doktora/sanatta yeterlik unvanına sahip öğretim
görevlilerine, alanında en az beş yıllık deneyime sahip kişilere ve Devlet
sanatçısı olan veya alanında kendisini kanıtlamış olan sanatçı öğretim
elemanlarına da yüksek lisans dersi verdirilebilir.
(3) Tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı
öğrenciler hariç, tezli yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik
öğrencileri, bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği
konularını içeren en az bir dersi ders döneminde almak zorundadır.
Ders ve
uygulamalara devam
MADDE 48
– (1) Öğrenciler derslere,
sınavlara, uygulamalara, laboratuvar ve bunların
gerektirdiği diğer akademik faaliyetlere katılmak zorundadır.
(2) Lisansüstü programlarda öğrencilerin derse
devam oranı, dersin teorik saatlerinde %70, uygulamalı saatlerinde ise
%80’dir. Bir derste bu oranlardan herhangi birisini sağlayamayan öğrenci o
dersten devamsızlık nedeni ile başarısız sayılır.
(3) Uzaktan eğitim programları ve örgün öğretim
içinde verilen uzaktan eğitim dersleri için Senato tarafından belirlenecek
usul ve esaslar uygulanır.
(4) Devamsızlıktan kalan öğrenciler öğrenci bilgi
sisteminde ilan edilir. Bu öğrenciler sınavlara giremez.
(5) Sağlık raporu veya disiplin suçu nedeniyle
uzaklaştırma cezası alan dâhil, hangi gerekçeyle olursa olsun, bir dersin
devam yükümlülüğünü yerine getirmeyen bir öğrenci o dersten başarısız
sayılır.
(6) Üniversite ve/veya Türkiye’yi temsilen
toplantı, spor, sanat ve benzeri faaliyetlere katılmak üzere Rektörlük
onayı ile izin verilen öğrencilerin bu faaliyet süresi içindeki
devamsızlıkları dikkate alınmaz.
Derslerin
kredi değeri, AKTS kredisi, sınavlar ve değerlendirme
MADDE 49 ‒ (1) Lisansüstü derslerinin kredi/saat değerleri ve
AKTS kredileri ilgili enstitü anabilim/anasanat
dalı başkanlığının önerisi üzerine enstitü kurulunca kararlaştırılır. Ders
ve diğer faaliyetlerin AKTS olarak kredilendirilmesinde, bir AKTS kredisi,
yaklaşık 25,5 saatlik öğrenci çalışmasının karşılığı olarak hesaplanır.
(2) Bir yarıyılda en az bir ara sınav ve dönem sonu
sınavı yapılır. İlgili öğretim üyesinin takdirine göre bunlardan biri veya
her ikisi; sınav, ödev, proje, laboratuvar raporu
veya benzeri uygulama çalışması biçiminde yapılabilir.
(3) Bir dersin başarı notu, ara sınav notu veya ara
sınavlar not ortalaması ile yarıyıl sonu sınavı notunun birlikte
değerlendirilmesiyle belirlenir. Yarıyıl sonu sınavlarının ders başarı
notuna etki oranı %60 olarak alınır.
(4) Uzaktan eğitimle yürütülen lisansüstü
programlarda ise başarı notu, ara sınav not ortalamasının %20’si ile
yarıyıl sonu sınavı veya bütünleme sınavının %80’inin toplamı alınarak
hesaplanır.
(5) Öğrencilere, aldıkları her ders için, aşağıdaki
tabloda gösterilen harf notlarından biri yarıyıl sonu ders başarı notu
olarak verilir:
Başarı Notu Katsayı Başarı Puanı
AA 4,00 90-100
BA 3,50 85-89
BB 3,00 75-84
CB 2,50 65-74
CC 2,00 60-64
DC 1,50 50-59
DD 1,00 45-49
FD 0,50 40-44
FF 0,00 0-39
(6) Yüksek lisans programında bir dersten başarılı
olmak için en düşük başarı notu CB, doktora/sanatta yeterlik programları
için BB’dir.
(7) Ortalamalara katılmayan harf notları aşağıda
açıklanmıştır:
a) G (Geçer): Öğretim programlarında bulunan
kredisiz derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.
b) Y (Yetersiz): Öğretim programlarında bulunan
kredisiz derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.
c) B (Başarılı) ve BZ (Başarısız) harf notları;
yeterlik, tez izleme komitesi raporu ve staj için de kullanılır.
ç) D (Devamsız): Derse devam veya ders
uygulamalarına ilişkin yükümlülüklerini yerine getiremediği için başarısız
olan öğrencilere verilir. D notu, not ortalaması hesabında FF notu işlemi
görür.
d) KL (Kabul): Tez önerisi ve tezi kabul edilen
öğrenci için kullanılır.
e) R (Ret): Tez önerisi ve tezi reddedilen öğrenci
için kullanılır.
f) DZ (Düzeltme): Tez önerisi ve tezi hakkında
düzeltme kararı verilen öğrenci için kullanılır.
(8) Ara ve dönem sonu sınavları öğrenci bilgi
sisteminde ilan edilen yer ve zamanda yapılır.
(9) Mazeretleri nedeniyle ara sınavlara giremeyen
öğrencilere, yedi gün içerisinde başvurdukları takdirde, enstitü yönetim
kurulu kararıyla giremedikleri sınavların yerine mazeret sınavı hakkı
verilebilir.
(10) Dönem sonu sınavları için mazeret sınav hakkı
verilmez. Final sınavlarında başarısız olan ve final sınavına girme hakkı
elde ettiği halde final sınavına girmeyen öğrencilere bütünleme sınavına
girme hakkı verilir.
(11) Geçerli mazereti nedeniyle yeterlik sınavı ve
tez savunması gibi jüri önünde yapılan sınavlara giremeyen öğrenciler için,
yedi gün içinde mazeretlerini ilgili enstitüye bildirmeleri ve
mazeretlerinin ilgili enstitü yönetim kurulunca kabul edilmesi halinde yeni
bir sınav tarihi belirlenir.
Ders
tekrarı
MADDE 50 ‒ (1) Öğrenciler, başarısız oldukları zorunlu
dersleri tekrar alırlar. Ancak, öğrencinin başarısız olduğu için tekrar
etmesi gereken zorunlu bir dersin açılmaması veya öğretim planından kaldırılması
durumunda danışman onayıyla öğrenci bu derse eşdeğer kabul edilen başka bir
ders/dersler alabilir.
(2) Seçmeli derslerden başarılı olamayan öğrenciler
ise danışman onayıyla aynı dersleri tekrar alabilecekleri gibi bunların
yerine bu derslere eşdeğer kabul edilen başka seçmeli ders/dersler
alabilirler.
(3) Danışman onayıyla genel not ortalamasını
yükseltmek için ders tekrarı yapılabilir. Bu durumda öğrencinin aldığı en
son not geçerlidir.
(4) Bir dersten devam koşulunu yerine getiren bir
öğrenciden ders tekrarı yapması durumunda derse devam koşulu aranmaz. Bu
durumda öğrencinin aldığı en son not geçerlidir.
Sınav
sonuçlarına itiraz
MADDE 51 ‒ (1) Öğrenci bir dersin yarıyıl içi veya yarıyıl
sonu sınav sonucuna, notların ilan edilmesinden itibaren yedi gün
içerisinde dilekçe ile itirazda bulunabilir. Süresi içinde yapılmayan
itirazlar dikkate alınmaz. İtiraz, ilgili öğretim elemanı tarafından
incelenir ve enstitü yönetim kurulu tarafından sonuçlandırılır.
Kayıt
dondurma
MADDE 52
– (1) Lisansüstü öğrencilere
ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı
başkanlığının önerisi, enstitü yönetim kurulu onayı ile yüksek lisans
programlarında en çok iki yarıyıl, doktora programlarında en çok dört
yarıyıl kayıt dondurma izni verilebilir.
(2) Öğrencilerin kayıtları, aşağıda belirtilen
nedenlerden en az birinin varlığı halinde ilgili enstitü yönetim kurulu
kararıyla dondurulabilir:
a) Öğrencinin sağlık raporu ile belgelenmiş
mazeretinin olması,
b) Mahallin en büyük mülki idare amirince
belgelenmiş olması şartı ile tabii afetler nedeniyle öğrencinin öğrenimine
ara vermek zorunda kalmış olması,
c) Öğrencinin yabancı dil öğrenmek amacıyla yurt
dışına gideceğini belgelemesi ve sürenin sonunda eğitim aldığını gösterir
belgeleri ibrazı,
ç) Öğrencinin tutukluluk ve mahkûmiyet hali,
d) İlgili mevzuat hükümlerine göre öğrencinin,
yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almasını gerektirmeyen mahkûmiyet
hali,
e) Öğrencinin hangi nedenle olursa olsun tecilinin
kaldırılması suretiyle askere alınması,
f) Öğrencinin mesleği veya lisansüstü çalışmaları
ile ilgili olarak, öğrenim amacıyla süreli olarak yurt dışına gitmesi veya
aynı amaçla süreli olarak bir yurt içi kuruluşta görevlendirilmesi,
g) Öğrencinin birinci derece bir yakınının
hastalığı halinde bakacak başka bir kimsenin bulunmamasını belgelendirmesi,
ğ) Ders yükünü başarı ile tamamlayan bir öğrencinin
tez çalışmalarının, cihaz veya malzeme teminindeki güçlükler gibi kendi
iradesi dışındaki nedenlerle aksaması.
(3) İkinci fıkrada belirtilen nedenlerle kayıt
dondurulması halinde öğrencinin, olayın meydana gelmesinden itibaren en geç
yirmi gün içinde ilgili enstitü müdürlüğüne başvurması ve olayı gerekli
belgelerle kanıtlaması gerekir.
(4) Kayıt donduran öğrenci derslere devam edemez ve
sınavlarına giremez. Kayıt dondurma halinde izinli sayılan süreler öğrenim
süresinden sayılmaz.
(5) Mütevelli Heyeti tarafından ilgili yarıyıl için
belirlenen oranda öğrenim ücreti ödenmesi zorunludur.
(6) Kayıt dondurma mazereti sona eren öğrenci, yarıyıl
öğrenim ücretini ödemek koşuluyla kaydının açılmasını talep edebilir.
Öğrencinin bu talebi ilgili enstitü yönetim kurulunca karara bağlanır.
Kayıt
silme ve ilişik kesme
MADDE 53
– (1) Aşağıda belirtilen hallerde
ilgili yönetim kurulu kararı ile lisansüstü programlara kayıtlı öğrencilerin
kaydı silinir:
a) Bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerin
yerine getirilmemesi,
b) Herhangi bir nedenle başka bir yükseköğretim
kurumuna geçiş yapılmış olması,
c) Kesin kayıt işleminin usulüne uygun
yapılmadığının tespit edilmesi,
ç) 2547 sayılı Kanunda belirtilen diğer hallerin
ortaya çıkması.
(2) Enstitü ile ilişiği kesilen öğrencilere,
talepleri üzerine, kayıt sırasında verdikleri belgelerin fotokopisi alındıktan
sonra asılları geri verilir.
(3) Enstitü ile ilişiği kesilen öğrenci hakkında
ilişik kesme gerekçesinin oluştuğu tarihe kadar tüm eğitim faaliyetlerinin
özetini ve varsa aldığı disiplin cezalarını gösteren bir ilişik kesme
belgesi düzenlenir. Talep edilmesi halinde ilişik kesme belgesinin bir
kopyası ve enstitüde izledikleri dersleri ve aldıkları notları gösteren bir
belge öğrenciye verilir.
(4) Lisansüstü programlara kesin kayıt yaptırdığı
tarihten itibaren ders seçme dönemi sonuna kadar kaydını sildiren
öğrencilere kayıt ücreti iade edilir. Bu sürenin dışında kayıt sildiren
öğrencilere içinde bulunulan yarıyıla ve eğitim-öğretim aldığı yarıyıllara
ait öğrenim ücreti iade edilmez.
(5) Kayıt sildirmek için öğrencinin kendisinin
yazılı müracaatı veya vekâleti gerekir.
(6) Mezun olma yükümlülüğünü yerine getirmediği
için kayıtları silinen öğrencilerin öğrenim ücretleri iade edilmez.
Öğrenci
kimlik kartı
MADDE 54
– (1) Yüksek lisans ve doktora
programlarına kesin kayıt yaptıran ya da kaydını yenileyen öğrencilere,
Rektörlük tarafından bir yıl geçerli olan fotoğraflı bir kimlik belgesi
verilir.
(2) Mezun olan ya da Üniversite ile ilişiği kesilen
öğrenci kimlik kartını iade eder. Yıpranan kimlik kartı yenisi ile
değiştirilir. Kimlik kartının kaybedilmiş olması durumunda, öğrencinin,
kimliğinin kaybolduğuna dair bir dilekçeyle ilgili enstitü müdürlüğüne
başvurması üzerine, kendisine ücret mukabili yeni kimlik kartı düzenlenir.
Yaz okulu
MADDE 55
– (1) Güz ve bahar yarıyıllarına
ek olarak enstitüler bünyesinde yaz okulu da açılabilir. Yaz öğretimi,
ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Disiplin
MADDE 56
– (1) Öğrenci disiplin işlemleri, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine
göre yürütülür.
Tebligat
MADDE 57
– (1) Eğitim-öğretim, sınavlar ve
öğrenim sürecine ilişkin tüm konularda ilgili enstitü tarafından
Üniversitenin içerisindeki ilan panolarında veya internet sitesinde yapılan
ilanlar öğrencinin şahsına yapılmış sayılır. Tüm ilanların takibinden ve
öğrencilik süreci içerisindeki işlemlerin gerçekleştirilmesinden öğrenci
şahsen sorumludur.
(2) Öğrencilere resmi olarak yapılması gereken her
türlü tebligat, imza karşılığı şahsen kendisine veya öğrencilerin kayıt
esnasında beyan ettikleri en son adresine veya öğrencinin elektronik posta
adresine yapılır.
(3) Üniversiteye kayıt yaptırırken ilgili enstitü
müdürlüğüne beyan ettikleri adresi değiştirdikleri halde, bunu ilgili
enstitüye kaydettirmemiş bulunan, yanlış veya eksik adres vermiş olan öğrencilere
enstitüdeki mevcut adreslerine tebligatın yapılmış olması halinde,
kendilerine tebligat yapılmış sayılır.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 58
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; 2547 sayılı Kanun, 20/4/2016
tarihli ve 29690 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve
Öğretim Yönetmeliği ve diğer ilgili mevzuat hükümleri ile Mütevelli Heyeti,
Senato ve enstitü yönetim kurulu ve enstitü kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 59
– (1) 12/7/2017
tarihli ve 30122 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İstanbul Rumeli
Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten
kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin
yayımı tarihinden önce aynı anda birden fazla lisansüstü programa kayıtlı
olan öğrenciler hakkında 42 nci maddenin beşinci
fıkrası uygulanmaz.
(2) 6/2/2013 tarihinden
önce tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan veya mezun olan
öğrenciler doktora programlarına başvurabilir.
Yürürlük
MADDE 60
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 61
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
İstanbul Rumeli Üniversitesi Rektörü yürütür.
|