19 Kasım 2017 PAZAR

Resmî Gazete

Sayı : 30245

YÖNETMELİK

İstanbul Rumeli Üniversitesinden:

İSTANBUL RUMELİ ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM

VE SINAV YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; İstanbul Rumeli Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen lisansüstü eğitim, öğretim ve sınavlara ilişkin esasları düzenlemektir.

(2) Bu Yönetmelik; İstanbul Rumeli Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen tezli ve tezsiz yüksek lisans, doktora, sanatta yeterlik programlarından oluşan lisansüstü eğitim-öğretim ile bilimsel araştırma ve uygulama faaliyetlerine ilişkin hükümleri kapsar.

Dayanak

MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun 14 üncü ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,

b) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi Giriş Sınavını,

c) Danışman: Enstitüye kayıtlı öğrenciye rehberlik etmek üzere enstitü yönetim kurulunca görevlendirilen öğretim üyesini,

ç) Dönem projesi: Tezsiz yüksek lisans eğitimi sırasında araştırılan ve/veya incelenen bilimsel bir konunun, bir bilimsel araştırma raporu şeklinde sunulan çalışmayı,

d) Enstitü: İstanbul Rumeli Üniversitesine bağlı lisansüstü eğitim-öğretim yapan enstitüleri,

e) Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanı: 3/3/1983 tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Üstü Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci maddesinde anabilim/anasanat dalı için tanımlanan başkanı,

f) Enstitü kurulu: Enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ile enstitüde programları bulunan anabilim/anasanat dalı başkanlarından oluşan kurulu,

g) Enstitü yönetim kurulu: Enstitü müdürünün başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ile müdürün göstereceği altı aday arasından seçilecek üç öğretim üyesinden oluşan kurulu,

ğ) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını, verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi,

h) Müdür: İlgili enstitü müdürünü,

ı) Mütevelli Heyeti: İstanbul Rumeli Üniversitesi Mütevelli Heyetini,

i) Öğrenci: Lisansüstü eğitim veya sertifika programları için enstitüye kayıt olmuş öğrenciyi,

j) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığını,

k) Rektörlük: İstanbul Rumeli Üniversitesi Rektörlüğünü,

l) Sanat eseri raporu: Sanat dalında yüksek lisans öğrencilerinin tez yerine hazırlayacakları çalışmayı ve yazılı raporu,

m) Seminer: Lisansüstü öğrencilerinin ders döneminde bir veya birkaç konunun derinlemesine incelenerek ve araştırma sonuçlarının öğrenci tarafından sözlü sunum yapılarak uygulanan bir dersi,

n) Senato: İstanbul Rumeli Üniversitesi Senatosunu,

o) Tez: Yüksek lisans, doktora/sanatta yeterlik tezi ve uygulamasını,

ö) TÖMER: Üniversitelerin Türkçe ve Yabancı Dil Uygulama ve Araştırma Merkezini,

p) Üniversite: İstanbul Rumeli Üniversitesini,

r) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,

s) YÖKDİL: Yükseköğretim Kurumları Yabancı Dil Sınavını,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

Yüksek Lisans Programları

Genel esaslar

MADDE 4 – (1) Yüksek lisans programlarının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme, bilgiyi değerlendirme ve yorumlama ile sanatsal yaratma ve uygulama yeteneğini kazanmasını sağlamaktır.

(2) Yüksek lisans programı, tezli ve tezsiz olmak üzere iki şekilde yürütülebilir.

(3) YÖK onayı ile öğretim elemanı ve öğrencilerin aynı mekânda bulunma zorunluluğu olmaksızın, bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı olarak öğretim faaliyetlerinin planlandığı ve yürütüldüğü lisansüstü uzaktan öğretim programları açılabilir.

(4) Lisansüstü eğitim-öğretimin tamamının bir yabancı dilde yapıldığı programlarda dersler, seminer ve tez savunma sınavları o dilde yapılır.

(5) Yüksek lisans tezi/projesi eğitim-öğretimin verildiği dilde ve tez yazım kurallarına uygun olarak yazılır.

Başvuru ve kabul

MADDE 5 – (1) Mezun durumda olan/olabilecek adaylar yüksek lisans programlarına başvurabilir. Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların, lisans diplomasına ve başvurduğu puan türünde Senato tarafından belirlenecek 55 puandan az olmamak üzere ALES puanına sahip olmaları gerekir. YÖK tarafından ilan edilen ALES’e eşdeğer sınavların puanları da kabul edilir.

(2) Güzel sanatlar alanında eğitim veren fakülteler ile konservatuvarın  enstitülerdeki anabilim ve anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz. Bu adaylar başvurduğu programlara göre yetenek sınavına alınabilirler.

(3) Tezli yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanının, güzel sanatlar alanında eğitim veren fakülteler ile konservatuvarın enstitülerdeki anabilim ve anasanat dalları programlarında ise yetenek sınavı puanının %50’den aşağı olmamak şartıyla enstitü yönetim kurulunun belirlediği ölçütler çerçevesinde sıralama yapılır.

(4) Türkçe tezli yüksek lisans programlarında yabancı dil sınavına girmiş olma koşulu enstitü kurulu teklifi ve Senato kararıyla istenebilir.

(5) Yabancı dil ile eğitim yapılan yüksek lisans programlarında eğitimin yapıldığı dilde 70 puandan az olmamak üzere yabancı dil yeterlik koşulları aranır.

(6) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz.

Tezli yüksek lisans programı

MADDE 6 – (1) Tezli yüksek lisans programı toplam 21 krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans programı bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla seminer dersi dâhil en az yedi ders ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur.

(2) Öğrenci, en geç danışman atanmasını izleyen dönemden itibaren her yarıyıl tez dönemi için kayıt yaptırmak zorundadır.

(3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok ikisi, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla, lisans derslerinden seçilebilir. Ayrıca enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden en fazla iki ders seçilebilir.

(4) Bir sanat alanında yüksek lisans yapan öğrencilerin ders, seminer ve uygulama çalışmalarını tamamladıktan sonra bir tez çalışması ya da tez çalışması yerine sanat eseri ve sanat eseri raporu hazırlamaları gerekir.

Süre

MADDE 7 – (1) Tezli yüksek lisans programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program en çok altı yarıyılda tamamlanır.

(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre içerisinde Üniversitenin öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine getiremeyen; azami süreler içerisinde ise tez çalışmasında başarısız olan veya tez savunmasına girmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

Tez danışmanı atanması

MADDE 8 – (1) Tezli yüksek lisans programında, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci için Üniversitenin kadrosunda bulunan bir tez danışmanını en geç birinci yarıyılın sonuna kadar müdürlüğe bildirmek zorundadır. Anabilim/anasanat dalı başkanlığı öğrencinin danışmanıyla beraber belirlediği tez konusunu da en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez konusu enstitü yönetim kurulu onayı ile kesinleşir.

(2) Üniversitede belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması ve zorunluluk hallerinde enstitü yönetim kurulu tarafından başka bir yükseköğretim kurumundan öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir.

(3) Tez çalışmasının niteliğinin ikinci bir danışmanı gerektirdiği durumlarda, ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla ikinci danışman atanabilir. İkinci tez danışmanı Üniversite kadrosu dışından doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip kişilerden de olabilir.

(4) Danışmanın herhangi bir nedene bağlı talebi ya da öğrencinin talebi ve danışmanının onayı ile enstitü yönetim kurulu kararı sonucunda danışman değişikliği yapılabilir. Danışman değişikliği öğrencinin azami öğrenim süresini değiştirmez.

(5) Danışmanın başka bir yükseköğretim kurumuna atanması ve yer değiştirmesi veya emekliye ayrılması durumunda başlamış olduğu danışmanlıklarına, süreç tamamlanıncaya kadar anabilim/anasanat dalının önerisi ile enstitü yönetim kurulu kararıyla devam edebilir. Danışman değişikliği öğrencinin azami öğrenim süresini değiştirmez.

Yüksek lisans tezinin sonuçlanması

MADDE 9 – (1) Tezli yüksek lisans programında eğitim alan bir öğrenci, elde ettiği sonuçları ilgili enstitünün tez yazım kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.

(2) Tezini tamamlayan öğrenci, danışmanından aldığı onay formunu tez savunma sınavına girmek üzere enstitüye teslim eder.

(3) Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana gönderir. Onay formuna ve intihal raporuna istinaden ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile tez jürisi atanır.

(4) Yüksek lisans tez savunma jürisi, tez danışmanı ve ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisiyle, enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin tez danışmanı, en az biri de Üniversite dışından olmak üzere üç veya beş öğretim üyesinden oluşur. Jürinin üç kişiden oluşması durumunda ikinci tez danışmanı jüri üyesi olamaz.

(5) Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal raporunu jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez enstitü yönetim kuruluna gönderilir.

(6) Tez jürisi belirlenen öğrenci, jüri üye sayısı kadar tezini ve tezini kaydettiği bir adet CD’yi ilgili enstitü müdürlüğüne teslim eder.

(7) Jüri üyeleri söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez savunmasına alır. Haklı ve geçerli mazeretleri nedeniyle jüriye katılamayacak olan üye/üyeler katılamama gerekçelerini tezi teslim aldıkları tarihten itibaren en geç bir hafta içinde yazılı olarak müdürlüğe bildirirler.

(8) Tez savunması için tezin jüri üyelerine teslim tarihinden sonra en az on gün geçmesi gerekir. Tez savunmasının tarihi ve saati tez danışmanının koordinatörlüğünde belirlenir ve ilgili enstitüye en geç bir hafta önceden bildirilir. Enstitü tez savunmasıyla ilgili bilgileri ilan eder.

(9) Jüri üyeleri, kendilerine bildirilen tarihte tez danışmanının koordinatörlüğünde toplanarak öğrenciyi tez savunmasına alır. Tez savunması, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık ortamlarda gerçekleştirilir. Sınav tez çalışmasının savunulması ve bunu izleyen soru ve cevap bölümünden oluşur.

(10) Tez savunmasının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez savunmasını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.

(11) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(12) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan tezi aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu süre içerisinde tez savunmasına geçerli bir mazereti olmaksızın girmeyen veya bu savunma sonunda başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(13) Tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması ve aynı adlı veya yönetim kurulunca uygun görülecek benzer bir tezsiz yüksek lisans programının enstitü bünyesinde yer alması halinde; tezsiz yüksek lisans programının gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla, kendisine tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

Diploma

MADDE 10 – (1) Tez savunmasında başarılı olmak ve Senato tarafından belirlenen mezuniyet için gerekli diğer koşulları sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını, üç adet tez yayınlama izin formunu ve bir adet CD ortamında elektronik kopyasını tez savunmasına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan yüksek lisans öğrencisine tezli yüksek lisans diploması verilir. Enstitü yönetim kurulu talep halinde teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir.

(2) Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği kesilir.

(3) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.

(4) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere enstitü tarafından YÖK Başkanlığına gönderilir.

Tezsiz yüksek lisans programı

MADDE 11 – (1) Tezsiz yüksek lisans programı toplam 30 krediden ve 60 AKTS’den az olmamak kaydıyla en az on ders ile dönem projesi dersinden oluşur.

(2) Öğrenci, dönem projesi dersinin alındığı yarıyılda dönem projesi dersine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda yazılı proje ve/veya rapor vermek zorundadır. Dönem projesi dersi kredisiz olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.

(3) Öğrencinin alacağı derslerin en çok üçü, lisans öğrenimi sırasında alınmamış olması kaydıyla, lisans derslerinden seçilebilir.

(4) Tezsiz yüksek lisans programı ikinci lisansüstü öğretimde de yürütülebilir.

Süre

MADDE 12 – (1) Tezsiz yüksek lisans programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl, en çok üç yarıyıldır. Bu sürenin sonunda başarısız olan veya programı tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

Danışman atanması

MADDE 13 – (1) Tezsiz yüksek lisans programında enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci için ders seçiminde ve dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim üyesi veya doktora dereceli bir öğretim görevlisini en geç birinci yarıyılın sonuna kadar belirler.

(2) Danışman; ilgili anabilim/anasanat dalındaki öğretim üyeleri, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalında bu nitelikte bir öğretim üyesi bulunmadığı veya sayıca yeterli olmadığı durumda yakın programlarda görev yapan öğretim üyeleri veya ilgili anabilim/anasanat dalındaki doktora derecesine sahip öğretim görevlileri arasından belirlenir.

(3) Danışmanın talebi, anabilim/anasanat dalı başkanının onayı ve enstitü yönetim kurulu kararı ile danışman değişikliği yapılabilir. Danışman değişikliği öğrencinin azami öğrenim süresini değiştirmez.

(4) Danışmanın başka bir yükseköğretim kurumuna atanması ve yer değiştirmesi veya emekliye ayrılması durumunda başlamış olan danışmanlıkları, süreç tamamlanıncaya kadar anabilim/anasanat dalının önerisi ile enstitü yönetim kurulu kararıyla devam edebilir. Danışman değişikliği azami öğrenim süresini değiştirmez.

Diploma

MADDE 14 – (1) Kredili derslerini ve dönem projesini başarıyla tamamlayan öğrenciye tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

(2) Dönem projesini tamamlayan öğrenci, danışmanından aldığı onay formuyla birlikte bir adet dönem projesini ve/veya raporuyla bir adet CD ortamında elektronik kopyasını enstitüye teslim eder.

(3) Tezsiz yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur.

Yüksek lisans programları arasında geçiş şartları

MADDE 15 ‒ (1) İlgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla aynı enstitünün tezli ve tezsiz yüksek lisans programları arasında geçiş yapılabilir.

(2) Geçiş yapan öğrencinin ilk programda geçirdiği süre, geçiş yaptığı program için öngörülen süreden sayılır.

(3) Yüksek lisans programları arasında geçişlerde, önceki programında alınan dersler, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararıyla geçiş yapılan programındaki derslerin yerine sayılabilir.

(4) Tezli programlara geçişlerde ilgili enstitü yönetim kurulunun belirlediği ölçütler çerçevesinde sıralama yapılır.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

Doktora Programı

Genel esaslar

MADDE 16 – (1) Doktora programları, anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi, enstitü kurulunun teklifi, Senatonun kararı ve YÖK’ün izni ile açılır. Bu programlar, yurt içi ve yurt dışı birleştirilmiş ve ortak lisansüstü programlar şeklinde de düzenlenebilir.

(2) Doktora programı, öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel problemleri, verileri geniş ve derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma, analiz etme ve yeni sentezlere ulaşmak için gerekli becerileri kazandırır.

(3) Enstitülerde YÖK’ün izin verdiği dillerde eğitim-öğretim yapılır.

(4) Doktora programı, tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam 21 krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az 42 kredilik 14 ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur.

(5) Lisansüstü eğitim-öğretimin tamamının bir yabancı dilde yapıldığı programlarda dersler, seminer, yeterlik sınavları ve tez savunma sınavları o dilde yapılır.

(6) Doktora tezi, eğitim-öğretimin verildiği dilde ve tez yazım kurallarına uygun olarak yazılır.

(7) Doktora programlarında enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört ders seçilebilir.

(8) Doktora öğrencileri, danışmanın önerisiyle lisans dersleri alabilir. Bu dersler doktora ders yüküne ve kredisine sayılmaz.

(9) Doktora programları ikinci öğretim olarak açılamaz.

(10) Doktora çalışması sonunda hazırlanacak tezin, bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel yöntem geliştirme, bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama niteliklerinden en az birini yerine getirmesi gerekir.

Başvuru ve kabul

MADDE 17 – (1) Doktora programına başvurabilmek için aşağıdaki şartlar aranır:

a) Adayların bir lisans veya tezli yüksek lisans; tıp, diş hekimliği, veteriner, eczacılık fakülteleri ile hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına veya ALES’e eşdeğer kabul edilen ve YÖK tarafından ilan edilen eşdeğer puanlara sahip olmaları gerekir.

b) Lisans derecesiyle doktora programına başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az 3,00 veya muadili bir puan olması ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 80 puana ya da YÖK tarafından ilan edilen eşdeğer sınavların birinden eşdeğeri puanlara sahip olmaları gerekir.

c) Doktora programına öğrenci kabulünde anadilleri dışında YÖKDİL’den en az 55 puan veya YÖK tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması zorunludur. Bu puanlar enstitü kurulu teklifi ve Senato kararları ile yükseltilebilir.

ç) Türkçe doktora programlarında ana dili İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca, Rusça, Arapça, Çince, Japonca, Farsça dillerinden biri olan öğrencilerden yabancı dil puanı aranmayabilir.

d) Doktora programlarına öğrenci kabulünde; ALES puanının, anasanat dalları programlarında ise yetenek sınavı puanının %50’sinden aşağısı alınmamak şartıyla enstitü yönetim kurulunun belirlediği ölçütler çerçevesinde sıralama yapılır.

(2) Hazırlık sınıfları hariç, on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır.

(3) Güzel sanatlar alanında eğitim veren fakültelerin ve konservatuvarın enstitülerdeki anabilim ve anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz. Ancak enstitü kurulunun teklifi ve  Senatonun kararı ile ALES puanı istenebilir. ALES puanı istenildiği takdirde taban puan enstitü kurulu tarafından belirlenir.

(4) Yabancı dil ile eğitim yapılan doktora programlarında ise eğitimin yapıldığı dilde 70 puandan az olmamak üzere yabancı dil yeterlik koşulu aranır.

(5) Temel tıp bilimlerinde doktora programlarına başvurabilmek için tıp fakültesi mezunlarının lisans diplomasına ve 50 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavından alınmış temel tıp puanına veya ALES’in sayısal puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına sahip olmaları; tıp fakültesi mezunu olmayanların ise yüksek lisans diplomasına veya en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına sahip (diş hekimliği, eczacılık ve veteriner fakülteleri mezunları) ve ALES’in sayısal puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına sahip olmaları gerekir. Temel tıp puanı, Tıpta Uzmanlık Eğitimi Giriş Sınavında temel tıp bilimleri Testi-1 bölümünden elde edilen standart puanın 0,7; klinik tıp bilimleri testinden elde edilen standart puanın 0,3 ile çarpılarak toplanması ile elde edilir. Doktora programlarına öğrenci kabulünde, temel tıp puanı veya ALES puanı yanı sıra gerekirse, lisans ve/veya yüksek lisans not ortalaması, bilimsel değerlendirme ve/veya mülakat sonucu da değerlendirilebilir. Bu değerlendirmeye ilişkin hususlar ile başvuru için adayların sağlaması gereken diğer belgeler referans mektubu, neden doktora yapmak istediğini belirten kompozisyon, uluslararası standart sınavlar ve benzeri Senato tarafından belirlenir. Ancak temel tıp bilimlerinde doktora programına öğrenci kabulünde, anadilleri dışında YÖK tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması zorunlu olup, bu asgari puanların girilecek programların özelliklerine göre gerekirse yükseltilmesine Senato tarafından karar verilir. Temel tıp puanının veya ALES puanının %55’ten az olmamak koşuluyla ne kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı Senato tarafından belirlenir. Üniversite yalnız temel tıp puanı veya ALES puanı ile de öğrenci kabul edebilir.

Süre

MADDE 18 – (1) Doktora programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl; lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.

(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan ve genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

(3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(4) Lisans derecesi ile doktora programına başvurmuş ve kabul edilmiş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

Tez danışmanı atanması

MADDE 19 – (1) Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı her öğrenci için Üniversite kadrosunda bulunan bir tez danışmanını ve danışmanla öğrencinin birlikte belirleyeceği tez konusu ile tez başlığını ilgili enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez önerisi enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir.

(2) Tez danışmanı; diş hekimliği, eczacılık, tıp ve veteriner fakülteleri anabilim dalları hariç en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş ve başarıyla tamamlamış öğretim üyeleri arasından seçilir. Söz konusu niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması ve zorunluluk hallerinde başka bir yükseköğretim kurumundan aynı niteliklere sahip öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Tez danışmanının en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.

(3) Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu dışından doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip kişilerden de olabilir.

(4) Tez danışmanın herhangi bir nedene bağlı talebi, anabilim/anasanat dalı başkanının onayı ve enstitü yönetim kurulu kararı ile danışman değişikliği yapılabilir. Danışman değişikliği öğrencinin azami öğrenim süresini değiştirmez.

(5) Danışmanın başka bir yükseköğretim kurumuna atanması ve yer değiştirmesi veya emekliye ayrılması durumunda başlamış olan danışmanlıkları, süreç tamamlanıncaya kadar anabilim/anasanat dalının önerisi ile enstitü yönetim kurulu kararıyla devam edebilir. Danışman değişikliği azami öğrenim süresini değiştirmez.

Doktora yeterlik komitesi ve jürisi

MADDE 20 – (1) Yeterlik sınavları, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından önerilen ve enstitü yönetim kurulu tarafından onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve yürütülür.

(2) Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar. Sınav jürisi en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere, danışman dâhil beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur.

Yeterlik sınavı

MADDE 21 – (1) Yeterlik sınavı, derslerini ve seminerini tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve kavramlar ile doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine sahip olup olmadığının ölçülmesidir.

(2) Derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayan öğrenci bir sonraki yarıyıl sonunda yeterlik sınavına girmeye hak kazanır. Yüksek lisans derecesi ile kabul edilen öğrenci en geç beşinci yarıyılın, lisans derecesi ile kabul edilmiş olan öğrenci en geç yedinci yarıyılın sonuna kadar yeterlik sınavına girmek zorundadır.

(3) Yeterlik sınavı toplantıları öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır.

(4) Yeterlik sınavları her anabilim/anasanat dalı için Aralık ve Haziran aylarında yılda iki kez yapılır. Bir öğrenci bir yılda en fazla iki kez yeterlik sınavına girer.

(5) Yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olarak iki bölüm halinde yapılır.

(6) Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci, yazılı sınavı izleyen üç gün içinde sözlü sınava alınır.

(7) Yeterlik sınavı jürisi öğrencinin yazılı ve sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir.

(8) Yeterlik sınavı sonucu, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca danışman vasıtasıyla yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.

(9) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci başarısız olduğu bölümden/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar sınava alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile ilişiği kesilir.

(10) Yeterlik sınavı jürisi, yeterlik sınavını başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam kredi miktarının üçte birini geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını isteyebilir. Öğrenci, ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenecek dersleri başarmak zorundadır.

(11) Lisans derecesi ile doktora programına kabul edilmiş ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci tezli/tezsiz yüksek lisans programına geçebilir. Bu durumda alınan dersler enstitü yönetim kurulu kararıyla yüksek lisans programındaki derslerin yerine sayılır. Öğrenci bu Yönetmelikte belirlenen tezli/tezsiz yüksek lisans programlarıyla ilgili şartları yerine getirmek zorundadır.

Tez izleme komitesi

MADDE 22 – (1) Yeterlik sınavında başarılı bulunan öğrenci için ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile bir ay içinde bir tez izleme komitesi oluşturulur.

(2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden oluşur. Komitede tez danışmanından başka enstitü anabilim/anasanat dalı içinden ve dışından birer üye yer alır. İkinci tez danışmanının atanması durumunda ikinci tez danışmanı dilerse komite toplantılarına katılabilir.

(3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki dönemlerde, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.

Tez önerisi savunması

MADDE 23 – (1) Doktora yeterlik sınavını başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce tez izleme komitesi üyelerine dağıtır.

(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez önerisinin kabul, düzeltme veya reddine salt çoğunlukla karar verir. Düzeltme için bir ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret yönünde salt çoğunlukla verilen karar, enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca danışman vasıtasıyla işlemin bitişini izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.

(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

Tez izleme komitesi raporu

MADDE 24 – (1) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az üç tez izleme komitesi raporu sunulması gerekir.

(2) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma planı belirtilir.

(3) Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya başarısız olarak belirlenir. Komite tarafından salt çoğunlukla verilen karar, danışman vasıtasıyla işlemin bitişini izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.

(4) Komite tarafından üst üste iki kez veya aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(5) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti olmaksızın birinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız sayılarak tez önerisi reddedilir.

Doktora tezinin sonuçlandırılması

MADDE 25 – (1) Tez izleme komitesinin tezini savunmasına karar verdiği öğrenci, elde ettiği sonuçları ilgili enstitünün yazım kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.

(2) Doktora tez jürisi, danışman ve enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim üyeleri ve en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere danışman dâhil beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir.

(3) Doktora tezinin savunmasından önce ve düzeltme verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin intihal raporunu jüri üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez enstitü yönetim kuruluna gönderilir.

(4) Tez jürisi belirlenen öğrenci, jüri üye sayısı kadar tezini ve tezini kaydettiği bir adet CD’yi ilgili enstitü müdürlüğüne teslim eder.

(5) Jüri üyeleri söz konusu tezin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi tez savunmasına alır. Haklı ve geçerli mazeretleri nedeniyle jüriye katılamayacak olan üye/üyeler katılamama gerekçelerini tezi teslim aldıkları tarihten itibaren en geç bir hafta içinde yazılı olarak enstitü müdürlüğüne bildirirler.

(6) Tez savunması için tezin jüri üyelerine teslim tarihinden sonra en az on gün geçmesi gerekir. Tez savunmasının tarihi ve saati tez danışmanının koordinatörlüğünde belirlenir ve ilgili enstitüye en geç bir hafta önceden bildirilir. Enstitü tez savunmasıyla ilgili bilgileri ilan eder.

(7) Jüri üyeleri, kendilerine bildirilen tarihte tez danışmanının koordinatörlüğünde toplanarak öğrenciyi tez savunmasına alır. Tez savunması, öğretim elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin katılımına açık ortamlarda gerçekleştirilir. Tez savunması, savunma ve bunu izleyen soru ve cevap bölümünden oluşur.

(8) Tez savunmasının tamamlanmasından sonra jüri tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararı verir. Bu karar enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığınca tez savunmasını izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.

(9) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu süre içerisinde tez savunmasına geçerli bir mazereti olmaksızın girmeyen veya bu savunma sonunda başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(10) Lisans derecesi ile doktora programına başvurmuş ve kabul edilmiş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

Diploma

MADDE 26 – (1) Tez savunmasında başarılı olan öğrenci doktora tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını, üç adet tez yayınlama izin formunu ve bir adet CD ortamında elektronik kopyasını tez savunmasına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eder. Enstitü yönetim kurulu kararıyla teslim süresi en fazla bir ay daha uzatılabilir.

(2) Bu Yönetmelikte belirlenen diğer koşulları ve şekli gereklilikleri yerine getiren öğrenciye doktora diploması verilir. Koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde Üniversite ile ilişiği kesilir.

(3) Diploma üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.

(4) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde doktora tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere enstitü tarafından YÖK Başkanlığına gönderilir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

Sanatta Yeterlik Programı

Genel esaslar

MADDE 27 – (1) Sanatta yeterlik programları, anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi, enstitü kurulunun teklifi, Senatonun kararı ve YÖK’ün izni ile açılır. Bu programlar, yurt içi ve yurt dışı birleştirilmiş ve ortak lisansüstü programlar şeklinde de düzenlenebilir.

(2) Sanatta yeterlik çalışması, özgün bir sanat eserinin ortaya konulmasını, müzik ve sahne sanatlarında ise üstün bir uygulama ve yaratıcılığı amaçlayan doktora eşdeğeri bir yükseköğretim programıdır.

(3) Enstitülerde YÖK’ün izin verdiği dillerde eğitim-öğretim yapılır.

(4) Sanatta yeterlik programı tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam 21 krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den az olmamak koşuluyla en az 7 ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik 14 ders, uygulamalar ile tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar olmak üzere en az 300 AKTS kredisinden oluşur.

(5) Lisansüstü dersler, ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulu onayı ile diğer yükseköğretim kurumlarında verilmekte olan derslerden yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için en fazla iki, lisans derecesiyle kabul edilmiş öğrenciler için en fazla dört ders seçilebilir.

(6) Sanatta yeterlik öğrencileri, danışmanın önerisiyle lisans dersleri alabilir. Bu dersler sanatta yeterlik ders yüküne ve kredisine sayılmaz.

(7) Lisansüstü eğitim-öğretimin tamamının bir yabancı dilde yapıldığı programlarda ise dersler, seminer, yeterlik sınavları ve tez savunma sınavları yabancı dilde yapılır.

(8) Sanatta yeterlik tezi eğitim-öğretimin verildiği dilde ve tez yazım kurallarına uygun olarak yazılır.

Başvuru ve kabul

MADDE 28 – (1) Sanatta yeterlik çalışmasına başvurabilmek için aşağıdaki şartlar aranır:

a) Adayların bir lisans veya tezli yüksek lisans; tıp, diş hekimliği, veteriner, eczacılık fakülteleri ile hazırlık sınıfları hariç en az on yarıyıl süreli lisans diplomasına veya Sağlık Bakanlığınca düzenlenen esaslara göre bir laboratuvar dalında kazanılan uzmanlık yetkisine ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55 puandan az olmamak koşuluyla Senato kararı ile belirlenecek ALES puanına veya ALES’e eşdeğer kabul edilen ve YÖK tarafından ilan edilen eşdeğer puanlara sahip olmaları gerekir.

b) Lisans derecesiyle sanatta yeterlik programına başvuranların lisans mezuniyet not ortalamalarının 4,00 üzerinden en az 3,00 veya muadili bir puan olması ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 80 puana ya da YÖK tarafından ilan edilen eşdeğer sınavların birinden eşiti puanlara sahip olmaları gerekir.

c) Sanatta yeterlik programına öğrenci kabulünde ana dilleri dışında YÖKDİL’den en az 55 puan veya YÖK tarafından kabul edilen merkezî yabancı dil sınavları ile eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliği kabul edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan alınması zorunludur. Bu puanlar enstitü kurulu önerisi ve Senato kararları ile yükseltilebilir.

ç) Türkçe sanatta yeterlik programlarında ana dili İngilizce, Almanca, Fransızca, İtalyanca, İspanyolca, Rusça, Arapça, Çince, Japonca, Farsça dillerinden biri olan öğrencilerden yabancı dil puanı aranmayabilir.

d) Sanatta yeterlik programlarına öğrenci kabulünde; %50’den aşağı olmamak şartıyla ALES, ALES aranmayan programlarda ise %50’den aşağı olmamak şartıyla yetenek sınavı puanı temel alınarak enstitü yönetim kurulunun belirlediği ölçütler çerçevesinde sıralama yapılır.

(2) Hazırlık sınıfları hariç, on yarıyıl süreli lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır.

(3) Yabancı dil ile eğitim yapılan sanatta yeterlik programlarında ise eğitimin yapıldığı dilde 70 puandan az olmamak üzere yabancı dil yeterlik koşulu aranır.

Süre

MADDE 29 – (1) Sanatta yeterlik programını tamamlama süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama süresi on dört yarıyıldır.

(2) Sanatta yeterlik programı için gerekli kredili dersleri başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya Üniversitenin öngördüğü en az genel not ortalamasını sağlayamayan öğrencinin enstitü ile ilişiği kesilir.

(3) Kredili derslerini ve uygulamalarını başarı ile bitiren, ancak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalarını birinci fıkrada belirtilen azami on iki yarıyıl veya on dört yarıyıl sonuna kadar tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(4) Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına başvurmuş öğrencilerden gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla sanatta yeterlik programında başarılı olamayanlara talepleri halinde tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

Danışman atanması

MADDE 30 – (1) Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığı, her öğrenci için Üniversite kadrosunda bulunan bir danışmanı ve danışmanla öğrencinin birlikte belirleyeceği tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmaların konusunu ve başlığını enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez önerisi enstitü yönetim kurulu kararıyla kesinleşir.

(2) Danışman, en az bir yüksek lisans tezini başarıyla yönetmiş öğretim üyeleri arasından seçilir. Söz konusu niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması ve zorunluluk halinde başka bir yükseköğretim kurumundan aynı niteliklere sahip öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Ancak tez danışmanının, en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.

(3) Sanatta yeterlik çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda ikinci tez danışmanı atanabilir. Sanatta yeterlik programlarında tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi çalışmalar yönetilebilmesi için başarıyla tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olmak gerekir. İkinci tez danışmanı üniversite kadrosu dışından doktora/sanatta yeterlik derecesine sahip kişilerden de olabilir.

(4) Danışmanın talebi, anabilim/anasanat dalı başkanının onayı ve enstitü yönetim kurulu kararı ile danışman değişikliği yapılabilir. Danışman değişikliği öğrencinin azami öğrenim süresini değiştirmez.

(5) Danışmanın başka bir yükseköğretim kurumuna atanması ve yer değiştirmesi veya emekliye ayrılması durumunda başlamış olan danışmanlıkları, süreç tamamlanıncaya kadar anabilim/anasanat dalının önerisi ile enstitü yönetim kurulu kararıyla devam edebilir. Danışman değişikliği azami öğrenim süresini değiştirmez.

Sanatta yeterlik çalışmasının sonuçlanması

MADDE 31 – (1) Kredili ders ve uygulamalarını başarıyla tamamlayan ve diğer yükümlülüklerini yerine getirmiş olan sanatta yeterlik adayı, yaptığı sergi, proje, resital, konser, temsil ve benzeri çalışmasını açıklayan ve belgeleyen bir metni, ilgili enstitü yönetim kurulu tarafından kabul edilen kurallara uygun bir biçimde yazmak ve söz konusu çalışmayı sanat dalının niteliğine göre jüri önünde sunmak ya da sergilemek ve sözlü olarak savunmak zorundadır.

(2) Jüri, ilgili anasanat dalı akademik kurulunun önerisi ve yönetim kurulu onayı ile atanır. Jüri, biri öğrencinin danışmanı ve en az ikisi başka yükseköğretim kurumlarının öğretim üyeleri olmak üzere beş kişiden oluşur. İkinci tez danışmanı tez savunmasında jüri üyesi olamaz.

(3) Jüri üyeleri, söz konusu eser ve/veya metnin kendilerine teslim edildiği tarihten itibaren bir ay içinde, kişisel raporlarını hazırlayarak, sanatta yeterlik danışmanının önerdiği sınav gününde ilgili enstitünün yazılı daveti ile toplanır ve öğrenciyi sınava alır. Sınav, sanatta yeterlik çalışmasının sunulması, savunulması ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Sınav dinleyiciye açık olarak yapılır.

(4) Sınavın tamamlanmasından sonra jüri dinleyiciye kapalı olarak sergi, proje, resital, konser, temsil ve benzeri çalışma hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya düzeltme kararını gerekçeli olarak verir. Bu karar, enstitü/anabilim dalı başkanlığınca sınavı izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir.

(5) Tezi ve sanatta yeterlik çalışması başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(6) Sanatta yeterlik çalışması hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışmasını aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu süre içerisinde tez savunmasına geçerli bir mazereti olmaksızın girmeyen veya bu savunma sonunda başarısız bulunarak sanatta yeterlik çalışması kabul edilmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.

(7) Lisans derecesi ile sanatta yeterlik programına kabul edilmiş olanlardan tez, sergi, proje, resital, konser, temsil gibi sanatta yeterlik çalışması başarılı olamayanlar için talepleri halinde bu Yönetmelikte belirlenen tezsiz yüksek lisans şartlarını yerine getirmek kaydıyla tezsiz yüksek lisans diploması verilir.

Sanatta yeterlik diploması

MADDE 32 – (1) Tez savunmasında başarılı olmak ve Senato tarafından belirlenen mezuniyet için gerekli diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, doktora tezinin ciltlenmiş en az üç kopyasını, üç adet tez yayınlama izin formunu ve bir adet CD ortamında elektronik kopyasını tez savunmasına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenciye sanatta yeterlik diploması verilir.

(2) Enstitü yönetim kurulu başvuru üzerine teslim süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde Üniversite ile ilişiği kesilir.

(3) Diploma üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim/anasanat dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.

(4) İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden itibaren üç ay içinde sanatta yeterlik tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere YÖK Başkanlığına gönderilir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

Lisansüstü Eğitim-Öğretime İlişkin Genel Esaslar

Programların açılması

MADDE 33 ‒ (1) Enstitü, YÖK tarafından belirlenen dallarda ve düzeylerde lisansüstü programları yürütür. Yurt içi ve yurt dışı yükseköğretim kurumlarıyla birleştirilmiş ve ortak lisansüstü programlar da düzenlenebilir.

(2) Örgün veya uzaktan öğretim programları, anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi, enstitü kurulunun teklifi, Senatonun kararı ve YÖK’ün izni ile açılır.

Eğitim ve öğretim planları

MADDE 34 – (1) Eğitim ve öğretim planları, ilgili enstitü kurulunun teklifi ve Senato onayı ile kabul edilir.

Eğitim-öğretim dili

MADDE 35 – (1) Enstitülerde öğretim dili Türkçedir.

(2) Enstitü kurulunun teklifi, Senatonun kararı ve YÖK’ün izni ile yabancı dilde programlar açılabilir. Lisansüstü eğitim-öğretimin tamamının bir yabancı dilde yapıldığı programlarda ise dersler, yeterlik, tez savunma sınavları ve raporları ile tezler program dilinde yapılır.

Kontenjan tespiti ve ilanı

MADDE 36 ‒ (1) Enstitülerdeki yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarına öğrenci alınıp alınmaması ve alınacak öğrenci sayısı ilgili anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerileri dikkate alınarak enstitü kurulunca belirlenir.

(2) Enstitülerin öğrenci kabul edeceği yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik programlarının adları, kontenjanları ve gerekli görülen diğer bilgiler Rektörlüğe bildirilir. Senato tarafından kararlaştırılan akademik takvimde yer alan son başvuru tarihi ve sınav tarihleri ile birlikte toplu olarak ilan edilir.

Bilimsel hazırlık programına öğrenci kabulü

MADDE 37 – (1) Yüksek lisans ve doktora/sanatta yeterlik programlarına kabul edilen öğrencilerden lisans veya yüksek lisans derecesini kabul edildikleri yüksek lisans veya doktora/sanatta yeterlik programından farklı alanlarda almış olanlar ile lisans veya yüksek lisans derecesini Üniversite dışındaki yükseköğretim kurumlarından almış olan yüksek lisans veya doktora programı adayları için eksikliklerini gidermek amacıyla bilimsel hazırlık programı uygulanabilir.

(2) Bu programa alınacak öğrenciler, anabilim/anasanat dalı başkanlığı tarafından adayların mezun olduğu lisans ve/veya lisansüstü programların yapısı değerlendirilerek belirlenir.

(3) Bilimsel hazırlık programı ile ilgili derslere devam, sınavlar, ders başarı notları (lisans için CC ve yüksek lisans için CB), ders tekrarı, kayıt silme ve diğer esaslar için öğrencinin ders aldığı lisans/yüksek lisans programının ilgili mevzuat hükümleri geçerlidir. Bilimsel hazırlık programları lisans/yüksek lisans programlarından bağımsız olarak yürütülebilir.

(4) Bilimsel hazırlık programında alınması zorunlu dersler, ilgili lisansüstü programını tamamlamak için gerekli görülen derslerin yerine geçemez. Bilimsel hazırlık programındaki bir öğrenci, bilimsel hazırlık dersleri yanında lisansüstü dersler de alabilir.

(5) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre en çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi bu süreye dâhil edilmez. Bu süre dönem izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı olamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre yüksek lisans veya doktora programı sürelerine dâhil edilmez.

(6) Bilimsel hazırlık programında alınan dersler yüksek lisans ve doktora genel not ortalamalarına dâhil edilmez ancak not döküm belgesinde gösterilir.

Özel öğrenci kabulü

MADDE 38 – (1) Bir yükseköğretim kurumu mezunu veya öğrencisi olup belirli bir konuda bilgisini artırmak isteyenler özel öğrenci olarak kabul edilebilir. Özel öğrenci ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının onayı ile lisansüstü derslere kabul edilebilir. Özel öğrencilik ilgili programda doğrudan derece elde etmeye yönelik bir eğitim olmayıp süresi iki yarıyılı geçemez.

(2) Özel öğrenci olma talebinde bulunan bir yükseköğretim kurumu öğrencisinde;

a) Doktora/sanatta yeterlik programlarına yapılan başvurular için, yüksek lisans eğitimini tamamlamış ya da yüksek lisans tez aşamasında olması,

b) Lisans eğitimine devam eden adayların özel öğrenci olabilmesi için eğitim-öğretim süresinin son yarıyılında olması ve alttan dersi bulunmaması,

şartları aranır.

(3) Özel öğrenci olarak kabul edilenlerin eğitim-öğretim, sınav ve disiplin ile ilgili hususları ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.

(4) Özel öğrenci statüsünde ders alanlar, öğrencilik haklarından yararlanamaz. Ancak kendilerine kayıtlı oldukları dersleri ve bu derslerden aldıkları notları gösteren bir belge verilir.

(5) Özel öğrenci statüsünde ders alıp daha sonra lisansüstü programlara kayıt hakkı kazananlara, ilgili programda okutulan derslerin en fazla %50’sine ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile muafiyet verilebilir.

Yatay geçiş yoluyla öğrenci kabulü

MADDE 39 – (1) Üniversitedeki veya başka bir yükseköğretim kurumundaki lisansüstü programda bilimsel hazırlık dışında ders alma aşamasında en az bir yarıyılı tamamlamış öğrenci yatay geçiş yoluyla Üniversitenin lisansüstü programlarına kabul edilebilir.

(2) Yüksek lisans eğitim-öğretim programlarına ders aşamasında veya tez savunmasına girmemiş öğrencilerden not döküm belgesi ve onaylı ders içeriği istenir. Bu öğrencilerin hangi derslerinin muaf edileceği ve hangi dersleri alacakları anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile kesinleşir.

(3) Bulunduğu doktora/sanatta yeterlik programında en az bir yarıyılı tamamlamış öğrenci Üniversite programlarına yatay geçiş yapabilir. Doktorada yeterlik aşamasına gelmiş olanlar yeterlilik sınavına tabi tutularak; yeterlilik sınavında başarılı olanların ise tekrar yeterlilik sınavına girmeksizin yatay geçiş başvuruları kabul edilebilir.

(4) Doktora/sanatta yeterlik programlarına ders aşamasında yatay geçiş için başvuran öğrencilerden not döküm belgesi ve onaylı ders içeriği istenir. Bu öğrencilerin hangi derslerinin muaf edileceği ve hangi dersleri alacakları anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ve enstitü yönetim kurulunun kararı ile kesinleşir.

(5) Öğrencinin diğer lisansüstü programda geçirdiği eğitim süresi Üniversitedeki lisansüstü programlarda eğitimi için verilecek süreye dâhil edilir.

Değişim programına katılan öğrenci

MADDE 40 – (1) Üniversite ile yurt dışındaki veya yurt içindeki bir üniversite arasında yapılan anlaşma uyarınca, öğrenci değişimi programı çerçevesinde, yurt dışındaki veya yurt içindeki üniversitelere bir veya iki yarıyıl süreyle öğrenci gönderilebilir.

(2) Değişim programından yararlanmak isteyen öğrenciler ilgili lisansüstü programında bir yarıyılını tamamlamış olmak zorundadır. Değişim programında geçen süre, öğrencinin kayıtlı olduğu lisansüstü programın eğitim-öğretim süresinden sayılır.

(3) Değişim programları kapsamında kabul edilen öğrencilere, Üniversitede okudukları süre içerisinde bu Yönetmelik hükümleri uygulanır ve aldıkları dersler için kendilerine not döküm belgesi verilir.

Engelli öğrenciler

MADDE 41 – (1) Engelli öğrencilerin eğitim ve öğretimlerini sürdürebilmeleri için gerekli düzenlemeler ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla belirlenir.

Lisansüstü programlara kayıt

MADDE 42 – (1) Lisansüstü eğitim-öğretime kabul edilecek öğrencilerin kabul işlemleri, akademik takvimde belirlenen süreler içinde enstitü tarafından yürütülür.

(2) Enstitüye kayıt hakkı kazanan öğrenci, kesin kaydını kendisi veya belirlediği vekili aracılığıyla yaptırabilir.

(3) Kayıt için istenen belgelerin aslı veya Üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir. Gerçeğe aykırı beyana ve/veya sahte veya tahrif edilmiş belgeye dayalı olarak kesin kayıt yaptıranlar ile herhangi bir yükseköğretim kurumundan disiplin cezası ile çıkarılmış olanların kayıtları, programa kayıt tarihi itibarıyla iptal edilir. Mezun olanların diploma dâhil tüm belgeleri iptal edilir. Öğrenim ücretleri geri ödenmez.

(4) Öğrenim ücretini süresi içerisinde yatırmayan öğrenciler o dönem ders kaydı yaptıramazlar. Bu arada geçen süre öğrenim süresinden sayılır.

(5) Tezsiz yüksek lisans programları hariç, aynı anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez.

Yabancı uyruklu adayların kabulü

MADDE 43 – (1) Programların genel kontenjanlarına başvuracak yabancı uyruklu ve yurt dışında ikamet eden Türkiye Cumhuriyeti uyruklu adaylar, genel kontenjanlar için belirlenen koşullara uygun olarak kabul edilirler.

(2) Yabancı uyruklu adayların başvurdukları lisansüstü programa kabulleri için denklik belgesi istenmez; ancak lisans ya da yüksek lisanstan mezun oldukları kurumların YÖK tarafından tanınırlığı ve yeterliliği konusunda YÖK’ten yazılı onay alınır.

(3) Doktora/sanatta yeterlik ve tezli yüksek lisans programlarında, adayların ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55 standart puandan az olmamak koşuluyla Senatoca belirlenecek ALES standart puanına sahip olmaları gerekir. ALES’e eşdeğer kabul edilen ve YÖK tarafından ilan edilen sınavların puanları kabul edilir. Güzel sanatlar alanında eğitim veren fakülteler ile konservatuvarın  enstitülerdeki anabilim ve anasanat dallarına öğrenci kabulünde ALES puanı aranmaz. Bu adaylar başvurduğu programlara göre yetenek sınavına alınabilirler.

(4) Yabancı uyruklu adayların Türkçe yürütülen lisansüstü programlara başlayabilmesi için üniversitelerin dil merkezleri veya TÖMER tarafından yapılan Türkçe sınavlarından C1 seviyesinde puan alarak başarılı olmaları gerekir.

(5) Türkçe yürütülen lisansüstü programlara başvuran yabancı uyruklu öğrenciler orta öğrenim, lisans veya lisansüstü öğreniminin herhangi birini Türkçe olan bir kurumda yapmış ise Türkçe dil belgesi koşulu aranmaz.

(6) Yabancı bir dilde yapılan lisansüstü programlara başvurularda, ana dili program dili olan veya ana dili program dili olan bir ülkede lisans ve/veya yüksek lisans öğrenimi yapmış adaylardan yabancı dil yeterlik belgesi koşulu aranmaz.

Ders kayıtları, ders ekleme-bırakma ve danışman atamaları

MADDE 44 ‒ (1) Öğrenciler; her yarıyıl başında ve akademik takvimde ilan edilen süreler içinde, derslerini seçerek yarıyıl kayıtlarını yenilemek zorundadır.

(2) Öğrenciler, akademik takvimde belirtilen ders ekleme-bırakma süresi içinde kayıt yaptırdıkları seçmeli derslerde değişiklik yapabilir.

(3) Ders ekleme-bırakma süresinin bitiminden sonra ders kaydı yapılamaz. Devamsızlık süresini aşmayan ve mazeretleri nedeniyle bu tarihler içinde ders kaydı yaptıramayan öğrencilere, mazeretlerinin ilgili yönetim kurulunca kabulü halinde ders kayıt hakkı tanınır.

(4) Tez veya dönem projesi aşamasındaki öğrenciler her yarıyıl tez veya dönem projesi derslerine kayıt yaptırmak zorundadır. Öğrencinin kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın, kayıt yaptırmadığı her yarıyıl azami öğrenim süresinden sayılır.

(5) Yüksek lisans ve doktora programlarında öğretim üyesi başına düşen tez danışmanlığı üst sınırı 12'dir. Ancak, bu sınırın düşürülmesine veya 2547 sayılı Kanunun 35 inci maddesi kapsamında görevlendirilenleri, yabancı uyruklu öğrencileri, lisansüstü programdan ilişiğini kestirmediği için programa kayıtlı görünen ancak ilgili dönemde kayıt yenilemeyen öğrenciler ile aftan yararlanarak geri dönenleri gerekçe göstererek bu sınırın %50 artırılmasına enstitü kurulu karar verir. Bir öğrenci/tez için birden fazla danışman atanması durumunda, iki adet ortak danışmanlığı olan öğretim üyesi, bir adet danışmanlığa sahip sayılır.

Öğrenim ücretleri

MADDE 45 – (1) Lisansüstü eğitim ve öğretim ücretlidir. Öğrenim ücretleri, Mütevelli Heyeti tarafından her eğitim-öğretim yılı başında belirlenir. Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen ücretler, bilimsel hazırlık programları hariç, tezsiz yüksek lisans programları için üç, tezli yüksek lisans programları için dört, doktora/sanatta yeterlik programları için sekiz, bütünleşik doktora programları için on yarıyılı kapsamaktadır.

(2) Öğrenim ücretleri akademik takvimde belirtilen süre içinde ödenir. Mazeretleri ilgili enstitü yönetim kurulunca kabul edilenler hariç, öğrenim ücretini ilan edilen tarihlerde ödemeyen öğrenciler o dönem için kayıt yaptıramaz/yeniletemez ve öğrencilik haklarından yararlanamaz.

(3) Özel öğrenci olarak kabul edilenler ile bilimsel hazırlık alan öğrenciler, her yıl Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen öğrenim ücretini öderler.

(4) Normal öğrenim süresi içerisinde lisansüstü öğrenimini tamamlayamayan öğrencilerden Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen ek ücret alınır.

(5) Öğrencinin not yükseltmek için ders tekrarı yapması durumunda Mütevelli Heyeti tarafından belirlenen ek ücret alınır.

(6) Öğrenci değişim programları çerçevesinde, yurt dışındaki veya yurt içindeki üniversitelere gönderilen veya aynı değişim programı kapsamında Üniversiteye kabul edilen öğrencilerle ilgili ücretler ikili anlaşmalara uygun olarak belirlenir.

(7) Eğitim-öğretim yarıyılı başladıktan sonra Üniversiteden ayrılan, çıkarılan, kaydı silinen veya mezun olan öğrencilerin o yarıyılla ilgili öğrenim ücreti iade edilmez.

ALTINCI BÖLÜM

Dersler ve Başarı Değerlendirmesi

Ders transferi

MADDE 46 – (1) Bir öğrencinin özel öğrenci statüsünde aldığı lisansüstü dersler dâhil olmak üzere, enstitüye kaydolmadan önce yurt içi veya yurt dışı yükseköğretim kurumlarından almış olduğu lisansüstü dersler, ilgili anabilim dalının önerisi ve ilgili enstitü yönetim kurulunun kararıyla öğrencinin kayıtlı olduğu programa transfer edilebilir.

(2) Farklı yükseköğretim kurumlarından alınmış derslere ilişkin ders transferleri, not döküm belgelerinde orijinal ders adı, ders kodu ile yer alır. Alınan dersin AKTS karşılığı ile alınan notun Üniversitedeki eşdeğer harf notu karşılığı, ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla tespit edilir.

Derslerin açılması

MADDE 47 – (1) Her yarıyılda açılacak dersler ve derslerin hangi öğretim üyeleri tarafından yürütüleceği enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi ile enstitü yönetim kurulunca karara bağlanır ve ilan edilir.

(2) Enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının gerekçeli önerisi ve enstitü yönetim kurulunun onayı ile Üniversite kadrosu dışından doktora/sanatta yeterlik unvanına sahip öğretim görevlilerine, alanında en az beş yıllık deneyime sahip kişilere ve Devlet sanatçısı olan veya alanında kendisini kanıtlamış olan sanatçı öğretim elemanlarına da yüksek lisans dersi verdirilebilir.

(3) Tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı öğrenciler hariç, tezli yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik öğrencileri, bilimsel araştırma teknikleri ile araştırma ve yayın etiği konularını içeren en az bir dersi ders döneminde almak zorundadır.

Ders ve uygulamalara devam

MADDE 48 – (1) Öğrenciler derslere, sınavlara, uygulamalara, laboratuvar ve bunların gerektirdiği diğer akademik faaliyetlere katılmak zorundadır.

(2) Lisansüstü programlarda öğrencilerin derse devam oranı, dersin teorik saatlerinde %70, uygulamalı saatlerinde ise %80’dir. Bir derste bu oranlardan herhangi birisini sağlayamayan öğrenci o dersten devamsızlık nedeni ile başarısız sayılır.

(3) Uzaktan eğitim programları ve örgün öğretim içinde verilen uzaktan eğitim dersleri için Senato tarafından belirlenecek usul ve esaslar uygulanır.

(4) Devamsızlıktan kalan öğrenciler öğrenci bilgi sisteminde ilan edilir. Bu öğrenciler sınavlara giremez.

(5) Sağlık raporu veya disiplin suçu nedeniyle uzaklaştırma cezası alan dâhil, hangi gerekçeyle olursa olsun, bir dersin devam yükümlülüğünü yerine getirmeyen bir öğrenci o dersten başarısız sayılır.

(6) Üniversite ve/veya Türkiye’yi temsilen toplantı, spor, sanat ve benzeri faaliyetlere katılmak üzere Rektörlük onayı ile izin verilen öğrencilerin bu faaliyet süresi içindeki devamsızlıkları dikkate alınmaz.

Derslerin kredi değeri, AKTS kredisi, sınavlar ve değerlendirme

MADDE 49 ‒ (1) Lisansüstü derslerinin kredi/saat değerleri ve AKTS kredileri ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi üzerine enstitü kurulunca kararlaştırılır. Ders ve diğer faaliyetlerin AKTS olarak kredilendirilmesinde, bir AKTS kredisi, yaklaşık 25,5 saatlik öğrenci çalışmasının karşılığı olarak hesaplanır.

(2) Bir yarıyılda en az bir ara sınav ve dönem sonu sınavı yapılır. İlgili öğretim üyesinin takdirine göre bunlardan biri veya her ikisi; sınav, ödev, proje, laboratuvar raporu veya benzeri uygulama çalışması biçiminde yapılabilir.

(3) Bir dersin başarı notu, ara sınav notu veya ara sınavlar not ortalaması ile yarıyıl sonu sınavı notunun birlikte değerlendirilmesiyle belirlenir. Yarıyıl sonu sınavlarının ders başarı notuna etki oranı %60 olarak alınır.

(4) Uzaktan eğitimle yürütülen lisansüstü programlarda ise başarı notu, ara sınav not ortalamasının %20’si ile yarıyıl sonu sınavı veya bütünleme sınavının %80’inin toplamı alınarak hesaplanır.

(5) Öğrencilere, aldıkları her ders için, aşağıdaki tabloda gösterilen harf notlarından biri yarıyıl sonu ders başarı notu olarak verilir:

Başarı Notu          Katsayı          Başarı Puanı

      AA                   4,00                 90-100

      BA                   3,50                 85-89

      BB                   3,00                 75-84

      CB                   2,50                 65-74

      CC                   2,00                 60-64

      DC                   1,50                 50-59

      DD                   1,00                 45-49

      FD                   0,50                 40-44

       FF                    0,00                 0-39

(6) Yüksek lisans programında bir dersten başarılı olmak için en düşük başarı notu CB, doktora/sanatta yeterlik programları için BB’dir.

(7) Ortalamalara katılmayan harf notları aşağıda açıklanmıştır:

a) G (Geçer): Öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarılı olan öğrencilere verilir.

b) Y (Yetersiz): Öğretim programlarında bulunan kredisiz derslerden başarısız olan öğrencilere verilir.

c) B (Başarılı) ve BZ (Başarısız) harf notları; yeterlik, tez izleme komitesi raporu ve staj için de kullanılır.

ç) D (Devamsız): Derse devam veya ders uygulamalarına ilişkin yükümlülüklerini yerine getiremediği için başarısız olan öğrencilere verilir. D notu, not ortalaması hesabında FF notu işlemi görür.

d) KL (Kabul): Tez önerisi ve tezi kabul edilen öğrenci için kullanılır.

e) R (Ret): Tez önerisi ve tezi reddedilen öğrenci için kullanılır.

f) DZ (Düzeltme): Tez önerisi ve tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci için kullanılır.

(8) Ara ve dönem sonu sınavları öğrenci bilgi sisteminde ilan edilen yer ve zamanda yapılır.

(9) Mazeretleri nedeniyle ara sınavlara giremeyen öğrencilere, yedi gün içerisinde başvurdukları takdirde, enstitü yönetim kurulu kararıyla giremedikleri sınavların yerine mazeret sınavı hakkı verilebilir.

(10) Dönem sonu sınavları için mazeret sınav hakkı verilmez. Final sınavlarında başarısız olan ve final sınavına girme hakkı elde ettiği halde final sınavına girmeyen öğrencilere bütünleme sınavına girme hakkı verilir.

(11) Geçerli mazereti nedeniyle yeterlik sınavı ve tez savunması gibi jüri önünde yapılan sınavlara giremeyen öğrenciler için, yedi gün içinde mazeretlerini ilgili enstitüye bildirmeleri ve mazeretlerinin ilgili enstitü yönetim kurulunca kabul edilmesi halinde yeni bir sınav tarihi belirlenir.

Ders tekrarı

MADDE 50 ‒ (1) Öğrenciler, başarısız oldukları zorunlu dersleri tekrar alırlar. Ancak, öğrencinin başarısız olduğu için tekrar etmesi gereken zorunlu bir dersin açılmaması veya öğretim planından kaldırılması durumunda danışman onayıyla öğrenci bu derse eşdeğer kabul edilen başka bir ders/dersler alabilir.

(2) Seçmeli derslerden başarılı olamayan öğrenciler ise danışman onayıyla aynı dersleri tekrar alabilecekleri gibi bunların yerine bu derslere eşdeğer kabul edilen başka seçmeli ders/dersler alabilirler.

(3) Danışman onayıyla genel not ortalamasını yükseltmek için ders tekrarı yapılabilir. Bu durumda öğrencinin aldığı en son not geçerlidir.

(4) Bir dersten devam koşulunu yerine getiren bir öğrenciden ders tekrarı yapması durumunda derse devam koşulu aranmaz. Bu durumda öğrencinin aldığı en son not geçerlidir.

Sınav sonuçlarına itiraz

MADDE 51 ‒ (1) Öğrenci bir dersin yarıyıl içi veya yarıyıl sonu sınav sonucuna, notların ilan edilmesinden itibaren yedi gün içerisinde dilekçe ile itirazda bulunabilir. Süresi içinde yapılmayan itirazlar dikkate alınmaz. İtiraz, ilgili öğretim elemanı tarafından incelenir ve enstitü yönetim kurulu tarafından sonuçlandırılır.

Kayıt dondurma

MADDE 52 – (1) Lisansüstü öğrencilere ilgili enstitü anabilim/anasanat dalı başkanlığının önerisi, enstitü yönetim kurulu onayı ile yüksek lisans programlarında en çok iki yarıyıl, doktora programlarında en çok dört yarıyıl kayıt dondurma izni verilebilir.

(2) Öğrencilerin kayıtları, aşağıda belirtilen nedenlerden en az birinin varlığı halinde ilgili enstitü yönetim kurulu kararıyla dondurulabilir:

a) Öğrencinin sağlık raporu ile belgelenmiş mazeretinin olması,

b) Mahallin en büyük mülki idare amirince belgelenmiş olması şartı ile tabii afetler nedeniyle öğrencinin öğrenimine ara vermek zorunda kalmış olması,

c) Öğrencinin yabancı dil öğrenmek amacıyla yurt dışına gideceğini belgelemesi ve sürenin sonunda eğitim aldığını gösterir belgeleri ibrazı,

ç) Öğrencinin tutukluluk ve mahkûmiyet hali,

d) İlgili mevzuat hükümlerine göre öğrencinin, yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almasını gerektirmeyen mahkûmiyet hali,

e) Öğrencinin hangi nedenle olursa olsun tecilinin kaldırılması suretiyle askere alınması,

f) Öğrencinin mesleği veya lisansüstü çalışmaları ile ilgili olarak, öğrenim amacıyla süreli olarak yurt dışına gitmesi veya aynı amaçla süreli olarak bir yurt içi kuruluşta görevlendirilmesi,

g) Öğrencinin birinci derece bir yakınının hastalığı halinde bakacak başka bir kimsenin bulunmamasını belgelendirmesi,

ğ) Ders yükünü başarı ile tamamlayan bir öğrencinin tez çalışmalarının, cihaz veya malzeme teminindeki güçlükler gibi kendi iradesi dışındaki nedenlerle aksaması.

(3) İkinci fıkrada belirtilen nedenlerle kayıt dondurulması halinde öğrencinin, olayın meydana gelmesinden itibaren en geç yirmi gün içinde ilgili enstitü müdürlüğüne başvurması ve olayı gerekli belgelerle kanıtlaması gerekir.

(4) Kayıt donduran öğrenci derslere devam edemez ve sınavlarına giremez. Kayıt dondurma halinde izinli sayılan süreler öğrenim süresinden sayılmaz.

(5) Mütevelli Heyeti tarafından ilgili yarıyıl için belirlenen oranda öğrenim ücreti ödenmesi zorunludur.

(6) Kayıt dondurma mazereti sona eren öğrenci, yarıyıl öğrenim ücretini ödemek koşuluyla kaydının açılmasını talep edebilir. Öğrencinin bu talebi ilgili enstitü yönetim kurulunca karara bağlanır.

Kayıt silme ve ilişik kesme

MADDE 53 – (1) Aşağıda belirtilen hallerde ilgili yönetim kurulu kararı ile lisansüstü programlara kayıtlı öğrencilerin kaydı silinir:

a) Bu Yönetmelikte belirtilen yükümlülüklerin yerine getirilmemesi,

b) Herhangi bir nedenle başka bir yükseköğretim kurumuna geçiş yapılmış olması,

c) Kesin kayıt işleminin usulüne uygun yapılmadığının tespit edilmesi,

ç) 2547 sayılı Kanunda belirtilen diğer hallerin ortaya çıkması.

(2) Enstitü ile ilişiği kesilen öğrencilere, talepleri üzerine, kayıt sırasında verdikleri belgelerin fotokopisi alındıktan sonra asılları geri verilir.

(3) Enstitü ile ilişiği kesilen öğrenci hakkında ilişik kesme gerekçesinin oluştuğu tarihe kadar tüm eğitim faaliyetlerinin özetini ve varsa aldığı disiplin cezalarını gösteren bir ilişik kesme belgesi düzenlenir. Talep edilmesi halinde ilişik kesme belgesinin bir kopyası ve enstitüde izledikleri dersleri ve aldıkları notları gösteren bir belge öğrenciye verilir.

(4) Lisansüstü programlara kesin kayıt yaptırdığı tarihten itibaren ders seçme dönemi sonuna kadar kaydını sildiren öğrencilere kayıt ücreti iade edilir. Bu sürenin dışında kayıt sildiren öğrencilere içinde bulunulan yarıyıla ve eğitim-öğretim aldığı yarıyıllara ait öğrenim ücreti iade edilmez.

(5) Kayıt sildirmek için öğrencinin kendisinin yazılı müracaatı veya vekâleti gerekir.

(6) Mezun olma yükümlülüğünü yerine getirmediği için kayıtları silinen öğrencilerin öğrenim ücretleri iade edilmez.

Öğrenci kimlik kartı

MADDE 54 – (1) Yüksek lisans ve doktora programlarına kesin kayıt yaptıran ya da kaydını yenileyen öğrencilere, Rektörlük tarafından bir yıl geçerli olan fotoğraflı bir kimlik belgesi verilir.

(2) Mezun olan ya da Üniversite ile ilişiği kesilen öğrenci kimlik kartını iade eder. Yıpranan kimlik kartı yenisi ile değiştirilir. Kimlik kartının kaybedilmiş olması durumunda, öğrencinin, kimliğinin kaybolduğuna dair bir dilekçeyle ilgili enstitü müdürlüğüne başvurması üzerine, kendisine ücret mukabili yeni kimlik kartı düzenlenir.

Yaz okulu

MADDE 55 – (1) Güz ve bahar yarıyıllarına ek olarak enstitüler bünyesinde yaz okulu da açılabilir. Yaz öğretimi, ilgili mevzuat hükümlerine göre yürütülür.

YEDİNCİ BÖLÜM

Çeşitli ve Son Hükümler

Disiplin

MADDE 56 – (1) Öğrenci disiplin işlemleri, 18/8/2012 tarihli ve 28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yürütülür.

Tebligat

MADDE 57 – (1) Eğitim-öğretim, sınavlar ve öğrenim sürecine ilişkin tüm konularda ilgili enstitü tarafından Üniversitenin içerisindeki ilan panolarında veya internet sitesinde yapılan ilanlar öğrencinin şahsına yapılmış sayılır. Tüm ilanların takibinden ve öğrencilik süreci içerisindeki işlemlerin gerçekleştirilmesinden öğrenci şahsen sorumludur.

(2) Öğrencilere resmi olarak yapılması gereken her türlü tebligat, imza karşılığı şahsen kendisine veya öğrencilerin kayıt esnasında beyan ettikleri en son adresine veya öğrencinin elektronik posta adresine yapılır.

(3) Üniversiteye kayıt yaptırırken ilgili enstitü müdürlüğüne beyan ettikleri adresi değiştirdikleri halde, bunu ilgili enstitüye kaydettirmemiş bulunan, yanlış veya eksik adres vermiş olan öğrencilere enstitüdeki mevcut adreslerine tebligatın yapılmış olması halinde, kendilerine tebligat yapılmış sayılır.

Yönetmelikte hüküm bulunmayan haller

MADDE 58 – (1) Bu Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde; 2547 sayılı Kanun, 20/4/2016 tarihli ve 29690 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisansüstü Eğitim ve Öğretim Yönetmeliği ve diğer ilgili mevzuat hükümleri ile Mütevelli Heyeti, Senato ve enstitü yönetim kurulu ve enstitü kurulu kararları uygulanır.

Yürürlükten kaldırılan yönetmelik

MADDE 59 – (1) 12/7/2017 tarihli ve 30122 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İstanbul Rumeli Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim ve Sınav Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.

Geçiş hükümleri

GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce aynı anda birden fazla lisansüstü programa kayıtlı olan öğrenciler hakkında 42 nci maddenin beşinci fıkrası uygulanmaz.

(2) 6/2/2013 tarihinden önce tezsiz yüksek lisans programlarına kayıtlı olan veya mezun olan öğrenciler doktora programlarına başvurabilir.

Yürürlük

MADDE 60 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

Yürütme

MADDE 61 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini İstanbul Rumeli Üniversitesi Rektörü yürütür.