HELAL
AKREDİTASYON KURUMU KURULUŞ VE GÖREVLERİ HAKKINDA KANUN
Kanun No. 7060 Kabul
Tarihi: 1/11/2017
Amaç ve kapsam
MADDE 1- (1) Bu Kanunun amacı, helal uygunluk değerlendirme
kuruluşlarını akredite etmek, bu kuruluşların ulusal veya uluslararası
standartlara göre faaliyette bulunmalarını ve bu suretle düzenledikleri
belgelerin ulusal ve uluslararası alanda kabulünü temin etmek üzere kamu
tüzel kişiliğini haiz, idari ve mali özerkliğe sahip, özel bütçeli Helal
Akreditasyon Kurumunun kuruluş, teşkilat, görev ve yetkilerine ilişkin
esasları düzenlemektir.
(2)
Helal Akreditasyon Kurumu, bu Kanunda hüküm bulunmayan hâllerde özel hukuk
hükümlerine tabidir.
Tanımlar
MADDE 2-
(1) Bu Kanunun uygulanmasında;
a)
Bakan: Ekonomi Bakanını,
b)
Bakanlık: Ekonomi Bakanlığını,
c)
Başkan: Yönetim Kurulu Başkanını,
ç) Helal
akreditasyon: Helal uygunluk değerlendirme alanında faaliyet gösteren
kuruluşların Kurum tarafından ulusal ve uluslararası kabul görmüş teknik kriterlere göre değerlendirilmesi, yeterliğinin
onaylanması, düzenli aralıklarla denetlenmesi ve izlenmesini,
d) Helal
uygunluk değerlendirme kuruluşu: Ulusal ve uluslararası kabul görmüş teknik
kriterlere göre helal uygunluk değerlendirme
faaliyeti gösteren kuruluşu,
e)
Kurum: Helal Akreditasyon Kurumunu,
f)
Standart: Üzerinde mutabakat sağlanmış ve standart uygulama yetkisini haiz
bir kurumca onaylanmış, mevcut şartlar altında en uygun seviyede bir düzen
kurulmasını amaçlayan, ortak ve tekrar eden kullanımlar için faaliyetler ve
sonuçlarıyla ilgili kurallar, kılavuzlar veya karakteristikler ihtiva eden
dokümanı,
ifade
eder.
Kuruluş, görev ve yetkiler
MADDE 3-
(1) Bu Kanun ile verilen görevleri yerine getirmek üzere Ekonomi Bakanlığı
ile ilgili, kısa adı HAK olan Helal Akreditasyon Kurumu kurulmuştur.
(2) HAK,
ülkemizde helal akreditasyon hizmeti sunma yetkisini haiz tek Kurum olup
görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Ülkemizde ve yurt dışında yerleşik helal uygunluk değerlendirme
kuruluşlarına helal akreditasyon hizmeti sunmak, helal akreditasyon ile
ilgili kıstas ve tedbirleri belirlemek ve bunları uygulamak.
b) Faaliyet alanı kapsamında, uluslararası ve
bölgesel akreditasyon birlikleri ve örgütleri nezdinde Türkiye’yi temsil
etmek, bunlara üye olmak, yönetimlerinde görev almak veya bu kuruluşların
merkezi olarak hizmet vermek, ikili veya çok taraflı karşılıklı tanıma
anlaşmalarını imzalamak, akreditasyon kuruluşları ve akreditasyon kuruluşu
bulunmayan ülkelerdeki helal akreditasyon ile ilgili kurum ve kuruluşlarla
ilişkiler kurmak, işbirliğinde bulunmak.
c) Helal
akreditasyon konusunda her türlü bilimsel ve teknik incelemeleri
gerçekleştirmek, helal akreditasyonun önemini artırıcı faaliyetler yapmak,
bu kapsamda eğitim vermek, araştırma ve yayın yapmak veya yaptırmak, ulusal
ve uluslararası kongre, seminer ve benzeri toplantılar düzenlemek.
ç)
Kurumun faaliyetlerinin icrası için hizmet almak, taşınır ve taşınmaz satın
almak, yaptırmak, satmak, kiralamak.
d)
Kanunla verilen diğer görevleri yerine getirmek.
(3)
Kurum, helal uygunluk değerlendirme kuruluşlarının gerçekleştirdikleri
faaliyetleri icra edemez, verdikleri hizmetleri sunamaz, bir helal uygunluk
değerlendirme kuruluşunda hissedar olamaz ve bu kuruluşlara danışmanlık
hizmeti veremez.
Organlar
MADDE 4-
(1) Kurumun organları şunlardır:
a)
Yönetim Kurulu
b)
Danışma Kurulu
c) Genel
Sekreterlik
Yönetim Kurulu
MADDE 5- (1)
Yönetim Kurulu, Kurumun karar organıdır. Yönetim Kurulu, Başkan ve dört üye
olmak üzere Bakanın teklifi üzerine Başbakan tarafından atanan toplam beş
üyeden oluşur. Yönetim Kurulu üyeleri, iki üye kamu kurum ve kuruluşlarından
ve iki üye özel sektör temsilcilerinden olmak üzere Danışma Kurulu üyeleri
arasından atanır. Başkan, Danışma Kurulu üyesi olup olmadığına
bakılmaksızın kamu görevlileri veya uhdesinde herhangi bir kamu görevi
bulunmayanlar arasından atanabilir. Başkan tam zamanlı sözleşmeli olarak
istihdam edilir. Kurumu Başkan temsil eder. Bakan tarafından Başkanın
yokluğunda Kurumu temsil etmek üzere Yönetim Kurulu üyeleri arasından
Başkanvekili atanır. Yönetim Kurulu üyelerinin görev süreleri üç yıldır ve
görev süresi biten Yönetim Kurulu üyesi tekrar atanabilir. Ancak, Yönetim
Kurulu üyeleri ara vermeksizin en fazla iki kez atanabilir.
(2)
Başkan ve üyelerin;
a) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (1), (4), (5),
(6), (7) ve (8) numaralı alt bentlerindeki şartları taşımaları,
b) Yurt
içinde en az dört yıllık eğitim veren bir yükseköğretim kurumundan veya
buna denkliği Yükseköğretim Kurulunca onaylanan yurt dışındaki bir
yükseköğretim kurumundan mezun olmaları,
şarttır.
(3)
Başkan ve üyelerden atanma şartlarını taşımadığı veya sonradan kaybettiği
tespit edilenlerin üyelikleri kendiliğinden düşer. Başkan ve Yönetim Kurulu
üyeleri hizmet gereği ve kamu yararı gözetilerek Bakanın teklifi üzerine Başbakan
tarafından görevden alınabilir.
(4) Bir
helal uygunluk değerlendirme kuruluşu ile idari ve mali ilişkisi veya bu
kuruluşların karar alıcı mercilerinde bulunan kişilerle birinci dereceden
kan ve kayın hısımlığı ya da evlilik ilişkisi bulunanlar, Yönetim Kurulu
Başkanı ve üyesi olamaz.
(5)
Yönetim Kurulu toplantılarına, Yönetim Kurulu tarafından kabul edilen
mazeretler dışında herhangi bir nedenle bir yılda üst üste üç veya toplam
beş kere iştirak etmeyenler ile mazeretli olsalar dahi bir yıl içerisinde
yapılan toplantıların yarısından bir fazlasına katılmayanların Yönetim
Kurulu üyeliği kendiliğinden düşer.
(6)
Yönetim Kurulu üyeliklerinden birinin herhangi bir nedenle boşalması
hâlinde, boşalan üyeliğe en geç bir ay içinde atama yapılır.
(7)
Yönetim Kurulu, Başkanın çağrısı üzerine ayda asgari bir kez olmak üzere en
az üç üyenin katılımı ile toplanır ve üye tam sayısının salt çoğunluğu ile
karar alır. Oylamalarda çekimser oy kullanılamaz. Başkanın dışında en az üç
üyenin talep etmesi hâlinde Kurul, Başkan tarafından beş gün içinde
toplantıya çağrılır. Toplantıları Başkan yönetir.
(8)
Yönetim Kurulu Başkan ve üyelerine, 22/1/1990
tarihli ve 399 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Personel Rejiminin
Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin
Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin 34 üncü
maddesine göre kamu iktisadi teşebbüsleri yönetim kurulu başkan ve
üyelerine yapılan ödemeler aynı usul ve esaslar çerçevesinde yapılır.
(9)
İlgili mevzuat uyarınca Devlet Personel Başkanına mali ve sosyal haklar
kapsamında aylık olarak yapılan ödemeler, aynı usul ve esaslar
çerçevesinde, Başkana sözleşme ücreti olarak ödenir. Başkan, 31/5/2006 tarihli ve 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve
Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendi kapsamında sigortalı sayılır. Bunlara ayrıca sekizinci fıkra hükmüne
göre ödeme yapılır. Başkanın kamu görevlisi olması durumunda, kurumuyla
olan ilişkisi sözleşmenin yapılmasıyla son bulur. Bu şekilde istihdam edilen
Başkan, başkanlık görevinin bitiminde, öğrenim durumu, hizmet yılı ve
unvanı dikkate alınarak önceki kurumunda kazanılmış hak aylık derecesine
uygun ve eski statülerindeki boş bir kadro veya pozisyona en geç üç ay
içinde atanır. Ancak, bu kişilerin atanmasında, önceki kurumlarındaki idari
unvanlar dikkate alınmaz. Bu fıkra uyarınca önceki kurumlarına atanan
kişilerin Kurumda geçen hizmetleri kazanılmış hak aylık derece ve
kademeleri ile emeklilik ikramiyesi veya iş sonu tazminatının hesabında
değerlendirilir. Kamu görevlisi olmayanlardan Başkan olarak atananlara,
görev sürelerinin bitiminde 657 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin (B)
fıkrası uyarınca istihdam edilen sözleşmeli personele ilişkin mevzuat
çerçevesinde iş sonu tazminatı ödenir.
(10)
Yönetim Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Çalışma programını onaylamak, bütçe teklifini Bakana sunmak.
b)
Danışma Kurulunun tavsiyelerini de dikkate alarak helal akreditasyona
ilişkin politika, strateji ve hedefleri belirlemek ve gerekli
güncellemeleri yapmak.
c) Helal
akreditasyona yönelik usul ve esasları belirlemek, bu usul ve esaslar
çerçevesinde işlemlerin sonuçlanmasını sağlamak.
ç)
Görevleri ile ilgili konularda inceleme, araştırma ve proje yaptırmak, bu
amaçla mal ve hizmet satın alınmasına karar vermek, ihtiyaç duyulması
hâlinde belirlenecek bilirkişilerden hizmet satın alımına karar vermek.
d)
Akredite kuruluşlardan alınacak yıllık akreditasyon kullanım ücreti ve
verilen hizmetler karşılığında alınacak ücretler ile Kurum adına
görevlendirilen bilirkişilere yapılacak ödemelere ilişkin esasları tespit
ederek Bakan onayına sunmak.
e)
Görevlerini yerine getirmesi için ihtiyaç duyulan taşınmazların satın
alınması, yaptırılması, satılması ve kiralanmasına ilişkin teklifleri Bakan
onayına sunmak.
f) Kurum
faaliyetlerindeki ihtiyaçlara göre personel ve organizasyon ihtiyacını
belirlemek, personelin işe alınması ve diğer işlemlerle ilgili karar
vermek.
g) Yurt
içinde ve yurt dışında, helal akreditasyonun önemini artırmaya ve
kamuoyunun bilgilendirilmesine yönelik faaliyetlerin yapılmasına karar
vermek.
ğ) Kurum
faaliyetlerine yönelik yönetmelik, tebliğ, genelge ve benzeri düzenlemeleri
görüşüp karar vermek.
h) Helal
akreditasyon kararlarını ve karar alma süreçlerini izlemek ve gerekli
tedbirleri almak.
ı)
Şikâyet ve itirazları değerlendirmeye yönelik usul ve esasları belirlemek.
i)
İlgili mevzuat çerçevesinde uluslararası ve bölgesel akreditasyon
birlikleri ve örgütleri ile diğer ülkelerin akreditasyon kuruluşlarıyla
karşılıklı tanıma anlaşmalarının imzalanmasına karar vermek, diğer
ülkelerin akreditasyon kuruluşları ile iş birliği yapmak, görev alanı ile
ilgili uluslararası veya bölgesel kuruluşlara üye olunmasına ve Kurumun bu
kuruluşlar nezdinde temsil edilmesine karar vermek.
j) Yurt
içinde ofisler kurulmasına ilişkin teklifleri Bakan onayına sunmak.
k)
Kurumun ihtiyaçlarına göre alt hizmet birimleri ile geçici veya sürekli
çalışma grupları, komiteler ve bilirkişi komiteleri kurmak.
l)
Yardım, bağış ve sair gelirlerin kabul edilmesine karar vermek.
m) Genel
Sekreter tarafından yapılan düzenlemeleri görüşüp karara bağlamak.
Danışma Kurulu
MADDE 6- (1) Danışma Kurulu; Bilim, Sanayi ve Teknoloji
Bakanlığı, Dışişleri Bakanlığı, Ekonomi Bakanlığı, Gıda, Tarım ve
Hayvancılık Bakanlığı, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı,
Kalkınma Bakanlığı, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Maliye Bakanlığı, Millî
Eğitim Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı, Diyanet İşleri Başkanlığı, Hazine Müsteşarlığı, Bankacılık
Düzenleme ve Denetleme Kurumu, Sermaye Piyasası Kurulu, Küçük ve Orta
Ölçekli İşletmeleri Geliştirme ve Destekleme İdaresi Başkanlığı, Türk Akreditasyon
Kurumu, Türk İşbirliği ve Koordinasyon Ajansı Başkanlığı, Türk Standardları Enstitüsü, Türkiye Bilimsel ve Teknolojik
Araştırma Kurumu, Yükseköğretim Kurulu, Türkiye İhracatçılar Meclisi,
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu, Türkiye
Katılım Bankaları Birliği, Türkiye Sermaye Piyasaları Birliği, Türkiye
Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği, Türkiye Esnaf ve
Sanatkârları Konfederasyonu, Türkiye Ziraat Odaları Birliği, Seyahat Acentaları Birliği, Müstakil Sanayici ve İşadamları
Derneği, Türk Sanayicileri ve İşadamları Derneği, Türkiye Otelciler Birliği
Derneği, Türkiye Süt, Et, Gıda Sanayicileri ve Üreticileri Birliği Derneği,
Beyaz Et Sanayicileri ve Damızlıkçıları Birliği Derneği, Ulusal Kırmızı Et
Konseyi, Ulusal Hububat Konseyi, Ulusal Pamuk Konseyi, Ulusal Süt Konseyi,
Ulusal Turunçgil Konseyi, Ulusal Baklagil Konseyi, Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi,
Ulusal Fındık Konseyi, Ulusal Çay Konseyi ve en fazla üyeye sahip tüketici
örgütü tarafından bildirilen birer temsilciden oluşur. Danışma Kurulu üyelerinin görev süresi üç yıldır.
Görev süresi biten üyeler tekrar bildirilebilir. Danışma Kurulu
üyeliklerinden birinin boşalması hâlinde, kalan süreyi tamamlamak üzere
ilgili kurum veya kuruluş tarafından otuz gün içerisinde yeni temsilci
bildirilir.
(2)
Yönetim Kurulu Başkanı, Danışma Kurulu toplantılarına da başkanlık eder.
(3)
Danışma Kurulu yılda en az bir kez toplanır.
(4)
İhtiyaç görülmesi hâlinde, Yönetim Kurulunca birinci fıkrada sayılanların
dışında ilgili görülen ulusal ve uluslararası kuruluşlardan Danışma Kurulu
toplantılarına temsilci davet edilebilir.
(5)
Danışma Kurulunun görev ve yetkileri şunlardır:
a)
Kurumun talep ettiği konulara yönelik inceleme yapmak, görüş oluşturmak ve
önerilerde bulunmak.
b) Helal
akreditasyonla ilgili politika, strateji ve hedeflerin belirlenmesine
yönelik tavsiyelerde bulunmak.
c)
Kurumun tanıtımına, önceliklerine, sorunlarına ve çözüm önerilerine yönelik
tavsiyelerde bulunmak.
ç)
Kurumun ihtiyaç duyabileceği alanlarda bilimsel ve akademik çalışmalara
destek verilmesine ilişkin tavsiyelerde bulunmak.
d)
Kurumun tarafsızlığının korunmasını teminen Yönetim
Kuruluna tavsiyelerde bulunmak.
(6)
Danışma Kurulunun çalışma usul ve esasları yönetmelikle belirlenir.
Genel Sekreterlik
MADDE 7- (1)
Genel Sekreterlik, Genel Sekreter ile Genel Sekretere bağlı daire
başkanlıklarından oluşur.
(2)
Genel Sekreterin;
a) 657
sayılı Kanunun 48 inci maddesinin birinci fıkrasının (A) bendinin (1), (4),
(5), (6), (7) ve (8) numaralı alt bentlerindeki şartları taşıması,
b) Yurt
içinde en az dört yıllık eğitim veren bir yükseköğretim kurumundan veya
buna denkliği Yükseköğretim Kurulunca onaylanan yurt dışındaki bir
yükseköğretim kurumundan mezun olması,
c)
İngilizce, Fransızca, Almanca veya Arapça dillerinin birinden Ölçme, Seçme
ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan yabancı dil sınavından en az (B)
seviyesinde belgeye veya dil yeterliği bakımından buna denkliği kabul
edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan belgeye sahip olması,
ç) Kamu
ve/veya özel sektörde en az on yıl çalışmış olması,
şarttır.
(3)
Genel Sekreterin, bir helal uygunluk değerlendirme kuruluşu ile idari ve
mali ilişkisi veya bu kuruluşların karar alıcı mercilerinde bulunan
kişilerle birinci dereceden kan ve kayın hısımlığı ya da evlilik ilişkisi
bulunamaz.
(4)
Genel Sekreterin görev ve yetkileri şunlardır:
a)
İlgili kuruluşlar arasında helal akreditasyon konusunda koordinasyonu
sağlamak.
b)
Hizmet birimleri arasında koordinasyonu sağlamak.
c)
Yönetim Kurulu tarafından belirlenen temel politika ve stratejilerin
uygulanmasını sağlamak ve izlemek.
ç)
Kurumun stratejik planını, yıllık faaliyet programını ve bütçe teklifini
hazırlayarak Yönetim Kuruluna sunmak, bunların uygulanmasını sağlamak, yıl sonu faaliyet raporunu hazırlamak.
d)
Personelin yeterlik ve yetkinliklerinin sağlanması, artırılması ve
sürdürülebilmesi için gerekli çalışmaları yapmak ve tedbirleri almak.
e)
Personelin hizmet birimlerine dağılımını yapmak.
f)
Yönetim Kurulu tarafından verilecek görevleri yapmak.
Hizmet birimleri
MADDE 8-
(1) Kurumun hizmet birimleri ve görevleri şunlardır:
a) Helal
Akreditasyon Dairesi Başkanlığı: Helal uygunluk değerlendirme faaliyetleri
yapan kuruluşların helal akreditasyon başvurularının incelenmesi ve
sonuçlandırılması işlemlerini yapar. Akredite edilen kuruluşları izler ve
denetler. Genel Sekreter tarafından verilen diğer görevleri yapar.
b)
Uluslararası İlişkiler Dairesi Başkanlığı: Uluslararası ve bölgesel
akreditasyon birlikleri ve örgütleri nezdindeki
çalışmaları takip eder, gerekli hazırlıkları yapar. Helal akreditasyon
alanındaki anlaşmaların ve sistemlerin oluşumuna ve yürütülmesine katkı
sağlar. Diğer ülkelerdeki helal akreditasyon ile ilgili kurum ve
kuruluşlarla ilişkiler kurar ve iş birliğini geliştirir. Karşılıklı tanıma
anlaşmalarının imzalanmasına yönelik müzakereleri yürütür ve sonuçlandırır.
Helal akreditasyon konusunda her türlü bilimsel ve teknik incelemeleri
gerçekleştirir, helal akreditasyonun önemini artırıcı faaliyetler yapar, bu
kapsamda eğitim verir, araştırma ve yayın yapar veya yaptırır, ulusal ve
uluslararası kongre, seminer ve benzeri toplantılar düzenler. Genel
Sekreter tarafından verilen diğer görevleri yapar.
c)
Yönetim Hizmetleri Dairesi Başkanlığı: Kurumun insan gücü planlaması ile
insan kaynakları sisteminin geliştirilmesi ve performans ölçütlerinin
oluşturulması konusunda çalışmalar yapar. Kurum personelinin atama, eğitim,
nakil, terfi, emeklilik ve benzeri özlük işlemlerini yürütür. Kurumun
ihtiyacı olan bilgi işlem, yapım, satın alma, kiralama, bakım ve onarım ve
benzeri her türlü idari, bütçe ve mali hizmetleri gerçekleştirir. Kurumun
taşınır ve taşınmazlarına ilişkin işlemleri ilgili mevzuat çerçevesinde
yürütür. Kurumun genel evrak ve arşiv faaliyetlerini düzenler ve yürütür.
Kurumun sivil savunma ve seferberlik hizmetlerini planlar ve uygular.
Kurumun yürürlüğe koyacağı düzenleyici işlem çalışmalarında destek
hizmetlerini sunar. Helal akreditasyon alanında bütün taraflarla yapılan
sözleşmelerin gereklerini yerine getirir. Genel Sekreter tarafından verilen
diğer görevleri yapar.
Yurt dışı ofisler
MADDE 9-
(1) Kurumun yurt dışında yürüteceği hizmetler için yurt dışında ofisler kurulabilir.
Yurt dışı ofisleri, Bakanın teklifi üzerine Bakanlar Kurulu kararıyla
kurulur.
(2) Kurum personelinden görevlendirilenler ile
bunlara yardımcı olmak üzere mahallinden temin edilen ve ofis hizmetlerinde
çalışan personelin niteliği, sayısı, görev süresi ve bunlara ödenecek
ücretlerin belirlenmesi, personele yapılacak ödemeler dışında kalan diğer
harcamaların neler olacağı ve harcamaya ilişkin usul ve esaslar Yönetim Kurulunun
kararı ve Bakan onayı ile yürürlüğe konulan yönetmelikle belirlenir.
Personelin statüsü, nitelikleri, atanması ve özlük
hakları
MADDE 10-
(1) Kurum personeli, 657 sayılı Kanun hükümlerine tabidir. Bu Kanun ve
ilgili mevzuat ile Kuruma verilen görev ve hizmetler helal akreditasyon
uzmanları ve helal akreditasyon uzman yardımcılarından oluşan meslek
personeli ile diğer kadrolarda bulunan personel eliyle yürütülür.
(2)
Helal akreditasyon uzman yardımcılarının mesleğe alınmaları, yarışma
sınavı, tez hazırlama ve yeterlik sınavları ile helal akreditasyon
uzmanlığına atanmaları hakkında 657 sayılı Kanunun ek 41 inci maddesi
hükümleri uygulanır.
(3)
Genel Sekreter Bakanın teklifi üzerine Başbakan onayıyla, hizmet
birimlerinin başkanları Bakan onayıyla, diğer Kurum personeli ise Yönetim
Kurulu tarafından atanır.
(4)
Merkezî yönetim kapsamındaki kamu idareleri ve kamu tüzel kişiliğini haiz
kurumlarda görevli memurlar ile diğer kamu görevlileri, kendilerinin ve
kurumlarının muvafakati ile aylık, ödenek, her türlü zam ve tazminatlar ile
diğer mali ve sosyal hak ve yardımları kurumlarınca ödenmek kaydıyla geçici
olarak Kurumda görevlendirilebilir. Kurumun bu yöndeki talepleri ilgili
kurum ve kuruluşlarca öncelikle sonuçlandırılır. Bu şekilde görevlendirilen
personel, kurumlarından aylıklı izinli sayılır. Bu personelin izinli
oldukları sürece memuriyetleri ile ilgileri ve özlük hakları devam ettiği
gibi bu süreler terfi ve emekliliklerinde de hesaba katılır ve terfileri
başkaca bir işleme gerek duyulmadan süresinde yapılır. Kurum, bu fıkra
kapsamında özel bilgi ve uzmanlık gerektiren işlerde belirli süre için yurt
içinde ve yurt dışında personel görevlendirebilir.
Mali hükümler
MADDE 11-
(1) Kurumun gelirleri şunlardır:
a) Genel
bütçeden yapılacak yardımlar
b)
Akredite kuruluşlardan alınacak yıllık akreditasyon kullanım ücreti
c)
Yapılan hizmetler karşılığı alınacak ücretler
ç)
Kurumun tarafsızlığını ve bağımsızlığını etkilemeyecek her türlü yardım,
bağış ve sair gelirler
d) Diğer
gelirler
(2)
Kurumun para, evrak ve her çeşit malı Devlet malı hükmündedir.
(3)
Kurumun görevleriyle ilgili yaptığı faaliyetlerden elde ettiği gelirleri
dolayısıyla kurumlar vergisi açısından iktisadi işletme oluşmuş sayılmaz.
Kurum tarafından bu Kanun kapsamında yapılacak işlemler 2/7/1964
tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununda yer alan harçlardan, düzenlenecek
kâğıtlar damga vergisinden istisnadır.
Çeşitli hükümler
MADDE 12-
(1) Kamu görevlisi olmayan Yönetim Kurulu üyeleri hakkında, suç teşkil eden
fiil ve hareketlerinden dolayı kamu görevlilerine tatbik edilen cezalar
uygulanır.
(2)
Kurum, helal akreditasyon amacıyla başvuran kuruluşların müracaatı,
değerlendirilmesi ve akredite edilmesiyle ilgili olarak elde edilmiş
bilgilerin gizliliğini korumakla yükümlüdür.
(3) Bu
Kanun kapsamında inceleme ve denetim göreviyle görevlendirilen Kurum
personeline 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı
Harcırah Kanununa göre hak ettikleri gündeliklerin bir buçuk katı tutarında
gündelik ödenir.
(4) Bu
Kanunla düzenlenen helal akreditasyona ilişkin hususlar hariç 27/10/1999 tarihli ve 4457 sayılı Türk Akreditasyon
Kurumu Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun hükümleri saklıdır.
Değiştirilen ve uygulanmayacak hükümler
MADDE 13- (1) 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun;
a) 36 ncı maddesinin “Ortak Hükümler” başlıklı bölümünün (A)
fıkrasının (11) numaralı bendine “İl Göç Uzman Yardımcıları” ibaresinden
sonra gelmek üzere “, Helal Akreditasyon Uzman Yardımcıları” ibaresi, “İl
Göç Uzmanlığına” ibaresinden sonra gelmek üzere “, Helal Akreditasyon
Uzmanlığına” ibaresi eklenmiştir.
b) 152 nci maddesinin “II- Tazminatlar” kısmının “A- Özel
Hizmet Tazminatı” bölümünün (ğ) bendine “Göç Uzmanları” ibaresinden sonra
gelmek üzere “, Helal Akreditasyon Uzmanları” ibaresi eklenmiştir.
c) Eki
(I) sayılı Ek Gösterge Cetvelinin “I- Genel İdare Hizmetleri Sınıfı”
bölümünün (d) bendine “Türkiye Atom Enerjisi Kurumu Başkanı” ibaresinden
sonra gelmek üzere “, Helal Akreditasyon Kurumu Genel Sekreteri” ibaresi,
(g) bendine “Maliye Uzmanları,” ibaresinden sonra gelmek üzere “Helal
Akreditasyon Uzmanları” ibaresi eklenmiştir.
(2) 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 3
üncü maddesinin birinci fıkrasına aşağıdaki bent eklenmiştir.
“v)
Helal Akreditasyon Kurumunun akreditasyon hizmetlerine ilişkin olarak
yapacağı hizmet alımları,”
(3) 10/12/2003 tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve
Kontrol Kanununa ekli (II) sayılı cetvelin “B) Özel Bütçeli Diğer İdareler”
bölümüne “47) Helal Akreditasyon Kurumu” ibaresi eklenmiştir.
(4) Ekli
Cetvelde yer alan kadrolar ihdas edilerek 13/12/1983
tarihli ve 190 sayılı Genel Kadro ve Usulü Hakkında Kanun Hükmünde
Kararnamenin eki (I) sayılı Cetvele Helal Akreditasyon Kurumu bölümü olarak
eklenmiştir.
(5) 27/6/1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde
Kararnameye ekli (II) sayılı Cetvelin (4) numaralı sırasına “Yurtdışı
Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanı,” ibaresinden sonra gelmek üzere
“Helal Akreditasyon Kurumu Genel Sekreteri,” ibaresi eklenmiştir.
GEÇİCİ MADDE 1- (1) En az dört yıllık lisans eğitimi veren
yükseköğretim kurumlarını bitirerek mesleğe özel yarışma sınavı ile giren
ve belirli süreli meslek içi eğitimden sonra özel bir yeterlik sınavı
sonunda 657 sayılı Kanunun 152 nci maddesinin
“II- Tazminatlar” kısmının “A- Özel Hizmet Tazminatı” bölümünün (ğ)
bendinde yer alanlardan merkez teşkilatına ait uzman unvanlı kadrolara
atanmış olanlar İngilizce, Fransızca, Almanca veya Arapça dillerinin
birinden Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az (B) seviyesinde
belgeye veya dil yeterliği bakımından buna denkliği kabul edilen ve
uluslararası geçerliliği bulunan belgeye sahip olmaları kaydıyla, bu
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay içerisinde Yönetim
Kurulunun teklifi ve Bakan onayı ile helal akreditasyon uzmanı olarak
atanabilirler. Bu fıkraya göre
atanacakların sayısı beşi geçemez.
Yürürlük
MADDE 14- (1)
Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15-
(1) Bu Kanun hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.
17/11/2017
CETVEL
KURUMU
: HELAL AKREDİTASYON KURUMU
TEŞKİLATI : MERKEZ
İHDAS EDİLEN
KADROLARIN
SINIFI
|
UNVANI
|
DERECESİ
|
SERBEST
KADRO
ADEDİ
|
TOPLAMI
|
GİH
|
Genel Sekreter
|
1
|
1
|
1
|
GİH
|
Daire Başkanı
|
1
|
3
|
3
|
GİH
|
Hukuk Müşaviri
|
1
|
1
|
1
|
GİH
|
Basın ve Halkla İlişkiler Müşaviri
|
1
|
1
|
1
|
GİH
|
Helal Akreditasyon Uzmanı
|
7
|
10
|
10
|
GİH
|
Helal Akreditasyon Uzman Yardımcısı
|
9
|
24
|
24
|
GİH
|
Şube Müdürü
|
5
|
2
|
2
|
GİH
|
Memur
|
9
|
8
|
8
|
|
TOPLAM
|
|
|
50
|
|