Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumundan:
TÜRKİYE İNSAN HAKLARI VE EŞİTLİK KURUMUNDA
SÖZLEŞMELİ
PERSONEL İSTİHDAM EDİLMESİNE İLİŞKİN USUL VE
ESASLAR
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Usul ve Esasların amacı, Türkiye İnsan
Hakları ve Eşitlik Kurumunda 14/7/1965 tarihli ve
657 sayılı Kanun ve diğer mevzuat hükümlerine bağlı kalmaksızın, sözleşmeli
olarak istihdam edilecek personelin çalışma usul ve esaslarını
düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) 6/4/2016 tarihli ve
6701 sayılı Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanunu uyarınca Türkiye
İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumunda sözleşmeli olarak istihdam edilecek
personeli kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Usul ve Esaslar, 6/4/2016
tarihli ve 6701 sayılı Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanununun 15
inci maddesinin altıncı fıkrasına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Usul ve Esasların uygulanmasında;
a) Başkan: Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu
Başkanını,
b) Kurul: Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik
Kurulunu,
c) Kurum: Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik
Kurumunu,
ç) Personel: 6701 sayılı Türkiye İnsan Hakları ve
Eşitlik Kurumu Kanununun 15 inci maddesinin altıncı fıkrasında düzenlenen
sözleşmeli personeli,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Sözleşmeli Personelin Nitelikleri, Başvuruları ile
Çalışma Usul ve Esasları
Sözleşmeli
personelin nitelikleri
MADDE 5 – (1) Sözleşmeli personel olarak çalıştırılacaklarda
aşağıdaki şartlar aranır:
a) Kurumda; avukat, sosyolog, psikolog, tabip,
uzman tabip, bilgisayar mühendisi, mütercim-tercüman ve uzman unvanlarında
sözleşmeli personel istihdam edilir. Uzman unvanında
istihdam edileceklerde öğrenim durumu itibariyle yurt içindeki veya
denkliği YÖK tarafından kabul edilmiş yurt dışındaki üniversitelerin en az
4 yıllık eğitim veren yükseköğretim kurumlarının iktisat, işletme, kamu
yönetimi, siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, tanıtım veya halkla
ilişkiler, ilahiyat, eğitim bilimleri bölümlerinden; diğer unvanlarda
çalıştırılacaklarda ilgili bölümlerinden mezun olmak şartı aranır.
b) 657 sayılı Kanunun 48 inci maddesinin (A)
bendinin (4), (5), (6), (7) ve (8) numaralı alt bentlerinde belirtilen
şartlara haiz olmak.
c) Sağlık bakımından atanacağı pozisyon için
belirlenen görevleri yapmasına engel hali bulunmamak.
ç) Erkek adaylar için muvazzaf askerlik çağına
gelmemiş veya askerlik çağına gelmiş ise muvazzaf askerlik hizmetini
yapmış, muaf, tecilli veya yedek sınıfa geçirilmiş olmak.
Yabancı
dil koşulu
MADDE 6 – (1) Uzman unvanlı sözleşmeli personel olarak
çalıştırılacaklardan Kurumca belirlenecek yabancı diller için Yabancı Dil
Bilgisi Seviye Tespit Sınavından en az (C) düzeyinde puan alması veya buna
denk kabul edilen ve uluslararası geçerliliği bulunan bir belgeye sahip
olması gerekir. Kurumca belirlenecek yabancı dillerin konuşulduğu ülkelerde
dört yıllık eğitim veren kurumlardan mezun olan kişilerden yabancı dil
belgesi istenmez. Bu fıkrada belirtilen yabancı dil bilgisine ilişkin
şartlar yabancı uyruklular için aranmaz.
(2) Kurum, sözleşmeli personel alımında 5 inci
maddenin birinci fıkrasının (a) bendine göre belirtilen unvan sayısı yerine
sözleşmeli olarak çalıştırılacak toplam personel sayısının en az yarısının
yukarıdaki fıkra hükmüne uygun olarak yabancı dil koşulunun sağlanmasını
gözetir.
(3) Mütercim-Tercüman olarak çalıştırılacak
sözleşmeli personelin yükseköğretim kurumlarının en az lisans düzeyinde
eğitim veren ilgili bölümlerinden mezun olmaları ve Yabancı Dil Bilgisi
Seviye Tespit Sınavından en az (B) düzeyinde veya dengi yabancı dil
bilgisine sahip olmaları gerekir.
Sözleşmeli
personelin yerleştirilme usulü
MADDE 7 – (1) Kurum, KPSS (B) grubu puan sırasına konulmak
kaydıyla alım yapılacak her bir unvan için boş bulunan sözleşmeli personel
pozisyonunun 10 katına kadar aday arasından Kurum tarafından yapılacak
yazılı ve/veya sözlü sınav başarısına göre sözleşmeli personel istihdam
edebilir.
(2) Kurumca istihdam edilecek
sözleşmeli personele ilişkin olarak boş sözleşmeli personel pozisyon unvan
ve sayısını, bu pozisyonlarda istihdam edileceklerde aranacak nitelikleri,
pozisyonlara yapılacak yerleştirme usulünü, sınavla alınacaklarda sınavın yeri,
tarihi, türü, konuları ile diğer hususlar yerleştirme veya sınav tarihinden
en az 15 gün önce Kurumun ve Devlet Personel Başkanlığının resmi internet
sitelerinde ilan edilir.
(3) Sınav ve yerleştirme başvurularının
incelenmesi, gerçekleştirilmesi, sonuçların tespiti ile yerleştirilen adayların
ilan edilen niteliklere uygunluğundan kurumca teşkil edilecek komisyon
sorumludur. Komisyon; yerleştirme yapılacak sözleşmeli personelin atamaya
yetkili amirinin veya görevlendireceği birim amirinin başkanlığında,
personel işlerinden sorumlu birim yöneticisi ve atamaya yetkili amir
tarafından görevlendirilecek üç üye olmak üzere toplam beş kişiden teşekkül
eder.
(4) Yapılacak sınavlarda, personel işlerinden
sorumlu birim yöneticisi hariç, komisyon üyelerinin öğrenim düzeyi
adaylarda aranan öğrenim düzeyinden düşük olamaz. Söz konusu komisyonun
başkan ve üyeleri, eşlerinin, üçüncü dereceye kadar kan ve ikinci dereceye
kadar kayın hısımlarının katıldığı sınavlarda görev alamazlar.
Başvuranlardan
istenecek bilgi ve belgeler
MADDE 8 – (1) Sözleşmeli personel alımı başvurularında
adaylardan istenecek bilgi ve belgeler şunlardır:
a) Kişilerden Türkiye Cumhuriyeti kimlik numarası
dışında ayrıca bir bilgi veya belge istenmez. Ancak, Türkiye Cumhuriyeti
kimlik numarası beyanının teyidi amacıyla kişilerden Türkiye Cumhuriyeti
kimlik numarasının da yer aldığı nüfus cüzdanı aslını göstermeleri talep
edilebilir.
b) Adres bildirimi, adli sicil ve askerlik
durumlarına ilişkin olarak yazılı beyanları.
c) Sağlık açısından görevini devamlı olarak yapmaya
engel bir durumu bulunmadığına dair sağlık raporu beyanı.
(2) Adayların kimlik ve adres bilgilerine ilişkin
beyanlarının doğruluğu Kimlik Paylaşım Sistemi aracılığıyla araştırılır.
Adayların adli sicil ve askerlik durumlarına ilişkin olarak yazılı
beyanlarının doğruluğu ise yetkili adli ve askeri mercilerden alınacak
bilgilerle teyit edilir.
(3) Gerçeğe aykırı belge verenler ya da beyanda
bulunanlar hakkında yasal işlem yapılır. Sözleşme imzalanmış olsa bile
sözleşme tek taraflı olarak feshedilir.
Yerleştirme
işlemleri
MADDE 9 – (1) Yerleştirme işlemleri Kurumca yapılır. Kurumca
yapılacak duyuruda belirtilen süre içerisinde istenilen belgelerin
tamamlanması üzerine başvuru sahipleri göreve başlatılırlar.
(2) İlk defa veya yeniden atananlardan belge ile
ispatı mümkün zorlayıcı sebepler olmaksızın duyuruda ve bu Usul ve
Esaslarda belirtilen süreler içerisinde sözleşme imzalamayanlar yerleştirme
veya atama hakkından feragat etmiş sayılırlar.
Sigorta
MADDE 10
– (1) Personel, 5510 sayılı Sosyal
Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılır.
Personele
ödenecek ücret
MADDE 11
– (1) Personele ödenecek ücretin
net tutarı, birinci dereceli İnsan Hakları ve Eşitlik Uzmanına ödenen aylık
ortalama net tutarı aşmamak üzere Başkan tarafından tespit edilir.
(2) Sözleşme ile çalıştırılacak personele sözleşme
ücreti dışında herhangi bir ad altında ödeme yapılamaz ve sözleşmelere bu
yolda hüküm konulmaz.
Sözleşme
süresi
MADDE 12
– (1) Personelin sözleşme süreleri
mali yılla sınırlıdır.
Başka
işte çalışma yasağı
MADDE 13
– (1) Sözleşme ile çalıştırılan
personel dışarıda kazanç getirici başka bir iş yapamaz.
Görev
yeri dışında çalıştırma
MADDE 14
– (1) Personel, sözleşmelerinde
belirtilen görev yeri dışında çalıştırılamaz.
(2) Görev yeri dışına geçici olarak gönderilenlerin
gündelik ve yol giderleri, 6245 sayılı Harcırah Kanunu hükümlerinde
saptanan süreyi ve 1 inci derece Devlet memurlarına ödenen harcırah
miktarını aşmamak üzere sözleşmelerinde belirtilir.
İzinler
MADDE 15
– (1) Sosyal Güvenlik Kurumlarına
prim ödemek suretiyle geçen hizmet süresi, bir yıldan on yıla kadar olan personele
yirmi gün, on yıldan fazla olanlara otuz gün ücretli yıllık izin verilir.
(2) Sözleşmeli kadın personele, doğumdan önce
sekiz, doğumdan sonra sekiz hafta olmak üzere toplam on altı hafta süre ile
ücretli doğum izni verilir. Çoğul gebelik halinde, doğum öncesi sekiz
haftalık izin süresine iki hafta eklenir. Ancak beklenen doğum tarihinden
sekiz hafta öncesinde, sağlık durumunun uygun olduğunu doktor raporu ile
belgeleyen sözleşmeli kadın personel, isterse doğumdan önceki üç haftaya
kadar işyerinde çalışabilir. Bu durumda, sözleşmeli kadın personelin isteği
halinde doğum öncesi çalıştığı süreler, doğum sonrası izin süresine
eklenir. Doğum izni sebebiyle Sosyal Güvenlik Kurumunca ödenen geçici iş
göremezlik ödeneği ilgilinin ücretinden düşülür.
(3) Sözleşmeli personele, bir yaşından küçük
çocuklarını emzirmeleri için günde toplam bir buçuk saat süt izni verilir.
Süt izninin kullanımında annenin saat seçimi hakkı vardır.
(4) Sözleşmeli personele isteği üzerine;
a) Eşinin doğum yapması hâlinde, iki gün babalık
izni,
b) Kendisinin veya çocuğunun evlenmesi ya da
eşinin, çocuğunun, kendisinin veya eşinin ana, baba ve kardeşinin ölümü
hâllerinde üç gün izin,
verilir.
(5) Kamu sağlık hizmeti sunucuları tabip raporu ile
kanıtlanan hastalıklar için ücretli hastalık izni verilebilir. Hastalık
sebebiyle, Sosyal Güvenlik Kurumunca ödenen geçici iş göremezlik ödeneği
ilgilinin ücretinden düşülür.
Ödemeler
MADDE 16
– (1) Ödemeler her aybaşında peşin
yapılır. Ay sonundan önce ayrılmalarda, 5510 sayılı Kanun hükümlerine göre
aylık bağlanması veya ölüm sebebiyle sözleşmeye son verilmesi halleri
dışında, kalan günlere düşen ücret tutarı doğrudan geri alınır.
Çalışma
saat ve süreleri
MADDE 17
– (1) Bakanlar Kurulunca Devlet
Memurları için saptanan çalışma saat ve süreleri sözleşmeli personel için
de uygulanır.
Sözleşmeli
personelin sayısı
MADDE 18 – (1) Çalıştırılacak sözleşmeli personelin sayısı
İnsan Hakları ve Eşitlik Uzmanı ve İnsan Hakları ve Eşitlik Uzman
Yardımcısı toplam kadro sayısının yüzde on beşini geçemez.
Hizmet
sonu tazminatı
MADDE 19
– (1) Kurumda fiilen, askerlik ve
doğum dışında kesintisiz, en az 2 hizmet yılını tamamlayanlardan;
a) 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık
Sigortası Kanunu gereğince sürekli tam iş göremezlik geliri, malûllük veya
yaşlılık aylığı bağlanması veya toptan ödeme yapılması,
b) Hizmetlerine gerek kalmadığı için sözleşmesinin
feshedilmesi veya yenilenmemesi,
c) İlgilinin 21 inci maddenin ikinci fıkrası
uyarınca sözleşmeyi feshetmesi,
ç) İlgilinin işe alınma açısından gerekli olan
niteliklerden herhangi birini sonradan kaybetmesi,
d) İlgilinin ölümü,
hallerinden birinin vuku bulmasından dolayı hizmet sözleşmesi
sona erenlere, görev yapmakta olduğu pozisyon unvanı itibariyle, Devlet
Memurları Kanununa göre girebilecekleri hizmet sınıfındaki aynı veya
benzeri kadro unvanı esas alınarak hizmet yılı ve öğrenim durumu aynı olan
emsali personele 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanunu
hükümlerine göre bir hizmet yılı için ödenecek azami emeklilik ikramiyesi
tutarını geçmemek üzere, kurumda çalışılan her tam hizmet yılı için ayrılış
tarihindeki hizmet sözleşmesinde yazılı aylık brüt ücret tutarında iş sonu
tazminatı ödenir. Bir yıldan artan süreler için de, tam yıl için hesaplanan
miktardan o süreye isabet eden tutar kadar ödeme yapılır.
(2) Bu tazminatın ödenmesinde; daha önce iş sonu
tazminatı, ikramiye ve kıdem tazminatı ile benzeri ödemelerde değerlendirilmiş
süreler dikkate alınmaz. İş sonu tazminatı ödemesinde dikkate alınmış
süreler kıdem tazminatı ile 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı
Kanunu hükümleri uyarınca ödenecek ikramiye hesabında değerlendirilmez.
Ölüm halinde, yukarıdaki fıkra uyarınca hesaplanacak tutar, ölenin kanuni
mirasçılarına ödenir.
(3) Bu statüde çalışanların sözleşme koşullarına
uymaması nedeniyle kurum tarafından, sözleşme esasları dışında herhangi bir
nedenle çalışanlar tarafından, sözleşmesinin feshedilmesi veya yenilenmemesi
hallerinde, iş sonu tazminatı ödenmez.
(4) İş sonu tazminatı ödemelerinde emsal belirleme
hususları ile uygulamada ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye Maliye
Bakanlığı yetkilidir.
Yeniden
hizmete alım
MADDE 20
– (1) Doğum ve askerlik sebebiyle
hizmet sözleşmesi feshedilen sözleşmeli personelin pozisyonu saklı tutulur
ve istekleri halinde bu personel yeniden hizmete alınır. Ancak yeniden
hizmete alınacak sözleşmeli personelin;
a) Sözleşmesinin feshi sebebiyle iş sonu tazminatı
almamış bulunması,
b) Doğum sebebiyle hizmet sözleşmesini
feshedenlerin, doğum izninin bitiminden itibaren en geç bir yıl; askerlik
sebebiyle hizmet sözleşmesi feshedilenlerin ise terhis tarihinden itibaren
en geç otuz gün içinde yeniden istihdam edilmek üzere yazılı talepte
bulunması gerekmektedir. Kurum, yazılı talebi takip eden en geç otuz gün
içinde ilgilileri istihdam eder.
(2) Bu madde çerçevesinde yeniden istihdam edilecek
personel ile yapılacak sözleşme eski sözleşmenin devamı niteliğindedir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sözleşmenin
sona ermesi
MADDE 21
– (1) Personelin;
a) İşe alınma açısından gerekli olan niteliklerden
herhangi birini taşımadığının sonradan anlaşılması,
b) İşe alınma açısından gerekli olan niteliklerden
herhangi birini sonradan kaybetmesi,
c) Sözleşme dönemi içerisinde mazeretsiz toplam on
gün süreyle görevine gelmemesi,
ç) Hizmetinin gerektirdiği pozisyona ihtiyaç
kalmaması,
d) Bir proje kapsamında işe alınması durumunda
istihdam edildiği projenin tamamının veya proje bölümlerinin sözleşmede
öngörülen süreden önce tamamlanması,
e) Terör örgütleriyle eylem birliği içerisinde
olması, bu örgütlere yardım etmesi, kamu imkan ve
kaynaklarını bu örgütleri desteklemeye yönelik kullanması ya da
kullandırması, bu örgütlerin propagandasını yapması,
hallerinden herhangi birinin gerçekleşmesi halinde, Kurumca
sözleşmesi tek taraflı feshedilir.
(2) Personel; kendi isteği ile bir ay önceden haber
vermek koşuluyla sözleşmeyi tek taraflı feshedebilir.
(3) Hizmet sözleşmesi, ölüm ve 19 uncu maddenin
birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sayılan hallerde kendiliğinden sona
erer.
Yürürlük
MADDE 22
– (1) Bu Usul ve Esaslar yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 23
– (1) Bu Usul ve Esasları Başkan
yürütür.
|