Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumundan:
İNSAN HAKLARI VE EŞİTLİK UZMANLIĞI
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve
Tanımlar
Amaç ve kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, insan
hakları ve eşitlik uzman yardımcılarının mesleğe alınma, yetiştirilme, tez
ve yeterlilik sınavları ile insan hakları ve eşitlik uzmanlığına atanma
usul ve esaslarını; insan hakları ve eşitlik uzmanı ve uzman
yardımcılarının çalışma usul ve esasları, görev, yetki ve sorumlulukları
ile diğer hususları düzenlemektir.
(2) Bu Yönetmelik hükümleri, Türkiye
İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumunda istihdam edilecek uzman ve uzman
yardımcıları hakkında uygulanır.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu
Yönetmelik, 6/4/2016 tarihli ve 6701 sayılı
Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanununun 16 ncı
maddesi ve 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun ek 41
inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 – (1) Bu
Yönetmelikte geçen;
a) Başkan: Türkiye İnsan Hakları ve
Eşitlik Kurumu Başkanını,
b) Başkan Yardımcısı: Türkiye İnsan
Hakları ve Eşitlik Kurumu Başkan Yardımcısını,
c) Giriş sınavı: İnsan hakları ve
eşitlik uzman yardımcılığı için yapılacak giriş sınavını,
ç) Giriş Sınavı Komisyonu: İnsan
hakları ve eşitlik uzman yardımcılığı için yapılacak giriş sınavını yapan komisyonu,
d) İkinci Başkan: Türkiye
İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu İkinci Başkanını,
e) Kanun: 6/4/2016
tarihli ve 6701 sayılı Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanununu,
f) Koordinatör: Kanunun 14
üncü maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca, Kurum bünyesindeki her bir hizmet
biriminin eşgüdümü için Başkan tarafından görevlendirilen personeli,
g) KPSS: (A) grubu kadrolar için
yapılan Kamu Personel Seçme Sınavını,
ğ) Kurul: İnsan Hakları ve Eşitlik
Kurulunu,
h) Kurum: Türkiye İnsan Hakları ve
Eşitlik Kurumunu,
ı) Staj: Uzman yardımcılarının
görevleri ile ilgili olarak yapılan uygulamalı eğitimi,
i) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme
Merkezi Başkanlığını,
j) Tez: İnsan hakları ve eşitlik
uzman yardımcılarının hazırlayacakları uzmanlık tezini,
k) Tez Değerlendirme Komisyonu:
Uzmanlık tezlerini değerlendiren komisyonu,
l) Uzman: İnsan hakları ve eşitlik
uzmanını,
m) Uzman yardımcısı: İnsan hakları
ve eşitlik uzman yardımcısını,
n) Üye: İnsan Hakları ve Eşitlik
Kurulu üyesini,
o) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye
Tespit Sınavını,
ö) Yeterlilik sınavı: İnsan hakları
ve eşitlik uzmanlığı yeterlilik sınavını,
p) Yeterlilik Sınavı
Komisyonu: Yeterlilik sınavını yapan komisyonu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Uzman Yardımcılığı Giriş Sınavına
İlişkin Esaslar
Giriş sınavı
MADDE 4 – (1) Uzman
yardımcıları mesleğe giriş sınavı ile alınır.
(2) Uzman yardımcılığı giriş sınavı,
yazılı ve sözlü olarak iki aşamalı veya sözlü olarak tek aşamalı
yapılabilir.
(3) Giriş sınavı, Kurumca
gerçekleştirilir. İhtiyaç duyulması halinde yazılı sınav, ÖSYM’ye ya da
üniversitelere yaptırılabilir.
Giriş sınavı duyurusu
MADDE 5 – (1)
Giriş sınavına katılma şartları, sınavın yapılış şekli, yeri, zamanı,
içeriği ve değerlendirme yöntemi, öğrenim dalları, atama yapılacak kadro
sayısı, sınıfı ve derecesi, KPSS puan türleri ve asgari puanlar, sınava
çağrılacak aday sayısı, son başvuru tarihi, başvuru yeri, başvuru şekli ve
başvuruda istenecek belge ve beyanlar ile diğer hususlar son başvuru
tarihinden en az otuz gün önce Resmî Gazete’de, Devlet Personel Başkanlığı
internet adresinde ve Kurumun internet sitesinde ilan edilir.
Giriş sınavına katılma şartları
MADDE 6 – (1) Giriş
sınavına katılabilmek için aşağıdaki şartlar aranır:
a) 657 sayılı Devlet Memurları
Kanununun 48 inci maddesinde belirtilen genel şartları taşımak.
b) En az dört yıllık lisans eğitimi
veren hukuk, siyasal bilgiler, iktisat, işletme, iktisadî ve idarî bilimler
fakültelerinden veya Kurumca yürütülen hizmetlerin gerektirdiği en az dört
yıllık lisans eğitimi veren yükseköğretim kurumları ile bunlara denkliği
Yükseköğretim Kurulu tarafından kabul edilen yurt içindeki veya yurt
dışındaki öğretim kurumlarından mezun olmak.
c) Sınavın yapıldığı yılın Ocak
ayının birinci günü itibarıyla otuz beş yaşını doldurmamış olmak.
ç) Son başvuru tarihinde geçerlik
süresi dolmamış olmak kaydıyla, giriş sınavı ilanında belirtilen KPSS puan
türü veya türlerinden taban puanı almış olmak.
Başvuruda istenen belgeler ve başvuru şekli
MADDE 7 – (1) Giriş
sınavına katılmak isteyen adaylardan;
a) Kurumdan veya Kurumun resmî
internet sitesinden temin edecekleri sınav başvuru formu,
b) KPSS sonuç belgesinin aslı veya
bilgisayar çıktısı,
c) Diploma veya mezuniyet belgesinin
ya da yabancı üniversitelerden mezun olunması hâlinde Yükseköğretim Kurulu
onaylı denklik belgesinin aslı veya onaylı sureti ya da aslı ibraz edilmek
şartıyla sureti,
ç) Özgeçmiş,
d) Dört adet vesikalık fotoğraf,
istenir.
(2) Adaylardan istenen
belgelerin, giriş sınavı duyurusunda belirtilen tarih ve saate kadar
Kuruma ulaştırılması gerekir. Giriş sınavı duyurusunda belirtildiği
takdirde elektronik ortamda da başvuru yapılabilir. İlânda belirtilen süre
içerisinde Kuruma ulaşmayan başvurular dikkate alınmaz.
Giriş Sınavı Komisyonu
MADDE 8 – (1) Giriş
Sınavı Komisyonu, asıl üyelerin en az üçü, yedek üyelerin ise en az ikisi
Kurul üyeleri arasından olmak üzere beş asıl ve üç yedek üyeden oluşur.
Giriş Sınavı Komisyonu üyeleri ve başkanı, Kurum Başkanı tarafından
belirlenir. Asıl üyelerin mazeretleri nedeniyle Giriş Sınavı Komisyonuna
katılamamaları halinde, yedek üyeler tespit sırasına göre Giriş Sınavı
Komisyonuna katılırlar.
(2) Başkanın gerekli görmesi
halinde, yükseköğretim kurumları öğretim elemanlarından veya diğer kamu kurum
ve kuruluşlarının personellerinden Giriş Sınavı Komisyonu üyesi olarak
yararlanılabilir. Bu şekilde görevlendirilecek üye sayısı ikiyi geçemez.
(3) Giriş Sınavı Komisyonu başkan ve
üyeleri; boşanmış olsalar dahi eşlerinin, üçüncü dereceye kadar (bu derece
dâhil) kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı sınavlarda
görev alamaz.
Giriş Sınavı Komisyonunun görev ve yetkileri
MADDE 9 – (1) Giriş
Sınavı Komisyonu; yazılı sınavın Kurumca yapılması halinde yazılı sınav
sorularının hazırlanması veya hazırlatılması, sınavın yürütülmesi ve
cevapların değerlendirilmesi, sözlü sınavın yapılması, sonuçların ilan
edilmesi, itirazların sonuçlandırılması ve sınavla ilgili diğer işlemlerin
yürütülmesiyle görevli ve yetkilidir.
(2) Giriş Sınavı Komisyonu üye tam
sayısı ile toplanır ve oy çokluğuyla karar alır. Oylama sırasında çekimser
oy kullanılamaz.
Başvuruların incelenmesi ve adayların sınava kabulü
MADDE 10 – (1)
Giriş Sınavı Komisyonu, giriş sınavı
ile ilgili gerekli yazışmaların yapılması, gerekli şartları taşıyan
adayların başvuru evrakının kabulü ve kaydı, aday listelerinin hazırlanması
ve ilan edilmesinin sağlanması, adayların T.C. kimlik numaraları, ad ve
soyadları ile KPSS puanlarının doğruluğunun ÖSYM’ye ait internet sitesinden
kontrol edilmesi, başvurulara ilişkin olarak yapılan itirazların yedi gün
içerisinde sonuçlandırılması hususlarını yürütür.
(2) Yazılı sınavın Kurumca yapılması
halinde, sınava girme hakkı kazanan adaylara fotoğraflı sınav giriş belgesi
verilir. Sınav giriş belgesinde kimlik bilgileri, sınav yeri ve tarihi yer
alır. Adaylar, sınav giriş belgelerini sınav saatine kadar elden teslim
alırlar. Sınav giriş belgesi olmayan adaylar sınava katılamazlar.
Yazılı sınav konuları
MADDE 11 – (1) Yazılı sınav
aşağıdaki konulardan yapılır:
a) Lisans eğitimine ait mesleki
bilgiler.
b) Kurumun görev alanına ait
bilgiler ile anayasa, idare ve insan hakları hukuku.
c) Genel kültür ve genel yetenek.
(2) Lisans eğitimine ait mesleki
bilgilere ilişkin değerlendirme aşağıdaki konular arasından yapılır:
a) İktisat grubu:
1) Mikro ve makro iktisat.
2) İktisat politikası.
3) Türkiye ekonomisi.
4) Uluslararası ekonomik ilişkiler
ve kuruluşlar.
b) Maliye grubu:
1) Kamu maliyesi.
2) Bütçe ve bütçe politikası, Türk
bütçe sistemi.
3) Vergi hukuku ve Türk vergi
sisteminin genel esasları.
4) Maliye politikası.
c) Hukuk grubu:
1) Anayasa hukuku ve anayasa
yargısı.
2) İdare hukuku ve idari yargı.
3) İnsan hakları hukuku.
4) Ceza hukuku (genel hükümler).
5) Medeni hukuk (başlangıç hükümleri
ve kişiler hukuku).
6) Borçlar hukuku (genel hükümler).
ç) Kamu yönetimi grubu:
1) Yönetim bilimi ve Türk kamu
yönetimi.
2) Siyaset bilimi.
3) Personel yönetimi.
4) Mahalli idareler.
5) Türk siyasi tarihi.
(3) Lisans eğitimine ait mesleki
bilgilerin değerlendirilmesi mezun olunan bölümlerin müfredatı dikkate alınarak
belirlenen alan bilgisi konularından yapılır.
(4) Yazılı sınav sorularının, konu
grupları bakımından hangi ağırlıkta değerlendirmeye tâbi tutulacağına sınav
duyurusunda yer verilir.
(5) Sınav sorularının % 50’si lisans
eğitimine ait mesleki bilgilerden, % 30’u Kurumun görev alanına ait bilgiler
ile anayasa, idare ve insan hakları hukukundan, % 20’si ise genel kültür ve
genel yetenek konularından hazırlanır.
Yazılı sınavın yapılış şekli, değerlendirilmesi ve sözlü sınava
çağırma
MADDE 12 – (1) Yazılı
sınavın Kurumca yapılması halinde aşağıda belirtilen esaslar uygulanır:
a) Yazılı sınava, başvuran
adaylardan KPSS puan türü itibarıyla en yüksek puana sahip olan adaydan
başlanmak üzere atama yapılacak kadro sayısının en fazla yirmi katına kadar
aday Kurumun internet sitesinde duyurulmak suretiyle çağrılır. Atama
yapılacak kadro sayısının öğrenim dalları itibarıyla ayrı ayrı belirlenmesi durumunda, sınava çağrılacak aday
sayısı da ayrı ayrı hesaplanır. KPSS puan türü
itibarıyla en son adayın aldığı puanla aynı puana sahip diğer adaylar da
giriş sınavına çağrılır.
b) Yazılı sınav, klasik usulde veya
test şeklinde yapılır.
c) Sınav sorularının hazırlanması,
muhafazası ve sonuçlarının değerlendirilmesinde gizliliğe riayet edilir. Hazırlanan
sorular, zarflar içerisine konularak kapatılıp imzalanmak suretiyle Giriş
Sınavı Komisyonu başkanı tarafından muhafaza edilir ve sınav salonunda
adayların huzurunda açılır.
ç) Yazılı sınav, Giriş Sınavı Komisyonu üyelerinin
gözetimi ve denetimi altında, Kurum Başkanı tarafından görevlendirilen
salon başkanı ve görevlilerinin nezaretinde yapılır.
d) Yazılı sınav puanı, sınavın
klasik usulde yapılması halinde Giriş Sınavı Komisyonu başkan ve üyelerinin
yüz tam puan üzerinden verdikleri puanların aritmetik ortalaması alınmak
suretiyle tespit edilir.
e) Yazılı sınavdan başarılı sayılmak
için en az yetmiş puan alınması şarttır.
f) Sınavın başlama ve bitiş saati,
kaç adayın katıldığı ve her adayın kullandığı cevap kâğıdı sayısı tutanakla
tespit edilir. Toplanan cevap kâğıtları ve tutanaklar, zarf içine konularak
kapatılıp mühürlendikten sonra Giriş Sınavı Komisyonu başkanına teslim
edilir.
g) Sınavda kopya çekenler, çekmeye
teşebbüs edenler veya kopya çektiği tespit edilenler hakkında tutanak düzenlenir
ve bunların sınavları geçersiz sayılır.
ğ) Tutanaklar salon başkanı ve
görevliler tarafından imzalanır.
h) Yazılı sınav sonuçları ile sözlü sınavın
yeri, tarihi ve saati, Kurumun resmî internet sitesinde ve hizmet binasında
ilan edilir; bu hususlar adaylara ayrıca posta yoluyla bildirilmez.
(2) Giriş sınavının yazılı kısmının
ÖSYM, üniversiteler ya da diğer kamu kurum ve kuruluşlarına yaptırılması
halinde, yazılı sınava ilişkin hususlar Kurum ve ilgili kuruluş arasında
imzalanacak protokolle belirlenir.
Sözlü sınav ve değerlendirilmesi
MADDE 13 – (1) Giriş
sınavının yazılı ve sözlü olarak yapılması halinde, yazılı sınavda başarılı
olanlardan en yüksek puan alan adaydan başlanarak, atama yapılacak kadro
sayısının dört katı kadar aday, Kurumun resmî internet sitesinde ve hizmet
binasında duyurulmak suretiyle çağrılır. Son sıradaki adayla aynı puanı
alan adaylar da sözlü sınava çağrılır.
(2) Giriş sınavının sadece sözlü
yapılması halinde, sözlü sınava çağırılacak adaylardan KPSS puan türü itibarıyla
en yüksek puana sahip olan adaydan başlanmak üzere atama yapılacak kadro
sayısının dört katı kadar aday, Kurumun resmi internet sitesinde ve hizmet
binasında duyurulmak suretiyle çağırılır. KPSS puan türü itibariyle sıralamadaki
en son adayın aldığı puanla aynı puana sahip adaylar da sözlü sınava çağırılır.
(3) Atama yapılacak kadro sayısının
öğrenim dalları itibarıyla ayrı ayrı belirlenmesi
durumunda, sınava çağrılacak aday sayısı da ayrı ayrı
hesaplanır.
(4) Sözlü sınav, adayların;
a) 11 inci maddede belirtilen sınav
konularına ilişkin bilgi düzeyi,
b) Bir konuyu kavrayıp özetleme,
ifade yeteneği ve muhakeme gücü,
c) Liyakati, temsil kabiliyeti,
davranış ve tepkilerinin mesleğe uygunluğu,
ç) İnsan haklarına duyarlılığı,
birikimi ve tecrübesi,
d) Özgüveni, ikna kabiliyeti ve
inandırıcılığı,
e) Genel yetenek ve genel kültürü
ile bilimsel ve teknolojik gelişmelere açıklığı,
değerlendirilerek her birinden ayrı puan verilmek suretiyle
gerçekleştirilir.
(5) Adaylar, Giriş Sınavı Komisyonu
tarafından dördüncü fıkranın (a) bendi için elli puan, (b) ilâ (e) bentlerinde
yazılı özelliklerin her biri için onar puan üzerinden değerlendirilir ve
verilen puanlar ayrı ayrı tutanağa geçirilir.
Bunun dışında sözlü sınavla ilgili herhangi bir kayıt sistemi kullanılmaz.
(6) Sözlü sınavda başarılı sayılmak
için Giriş Sınavı Komisyonu başkan ve üyelerinin yüz tam puan üzerinden
verdikleri puanların aritmetik ortalamasının en az yetmiş olması şarttır.
Sözlü giriş sınav sonucu, en yüksek puan alandan başlamak üzere sıraya
konularak başarı listesi hazırlanır.
Sınav sonuçlarının değerlendirilmesi ve ilanı
MADDE 14 – (1) Başarı
sıralaması; yazılı sınav yapıldığı takdirde yazılı ve sözlü sınavlarda
alınan puanların aritmetik ortalaması esas alınmak suretiyle, yalnızca
sözlü sınav yapılması durumunda ise sözlü sınav puanlarına göre belirlenir.
Adayların puanlarının eşitliği durumunda yazılı sınav puanı yüksek olan
aday; her iki puanın da eşit olması halinde KPSS puanı yüksek olan aday
sıralamada üstte yer alır.
(2) Adaylar; giriş sınavı puanı en
yüksek adaydan başlanmak suretiyle sıralamaya konulur ve atama yapılacak
kadro sayısı kadar aday asıl; giriş sınavında başarılı olmak şartıyla atama
yapılacak kadro sayısının yarısını geçmemek üzere Giriş Sınavı Komisyonunca
belirlenecek sayıda aday ise yedek olarak tespit edilir.
(3) Sınav sonuçları, Giriş Sınavı
Komisyonu tarafından tutanağa bağlanır. Başarı sıralamasına göre
oluşturulan liste, Başkan tarafından onaylandıktan sonra Kurumun resmî
internet sitesinde ve Kurumun hizmet binasında ilan edilir. Ayrıca, asıl ve
yedek listede yer alan adaylara yazılı olarak bildirilir.
(4) Giriş sınavında yetmiş ve
üzerinde puan almış olmak sıralamaya giremeyen adaylar için kazanılmış hak
teşkil etmez.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Uzman Yardımcılığına Atanma ve Uzman
Yardımcılarının Yetiştirilmesi
Atamadan önce istenecek belgeler
MADDE 15 – (1) Uzman
yardımcılığı giriş sınavında başarılı olan adaylardan aşağıdaki belgeler
istenir:
a) Erkek adayların askerlik durumuna
dair yazılı beyanı.
b) Altı adet vesikalık fotoğraf.
c) Adli sicil kaydına ilişkin yazılı
beyanı.
ç) Sağlık açısından görevini devamlı
olarak yapmaya engel bir durumu bulunmadığına dair yazılı beyanı.
Uzman yardımcılığına atanma
MADDE 16 – (1) Giriş
sınavını asıl olarak kazananların, tebligatta belirtilen süre içinde 15
inci maddede belirtilen belgelerle birlikte yazılı olarak yapacakları
başvuru üzerine durumlarına uygun uzman yardımcısı kadrolarına atamaları
yapılır.
(2) Atama işlemlerinin yapılması
için kendilerine bildirilen süre içerisinde geçerli bir mazereti olmadığı
hâlde müracaat etmeyenlerin ve gerekli belgeleri süresinde ibraz
etmeyenlerin atama işlemleri yapılmaz.
(3) Giriş sınavında başarılı olup
ataması yapılmayanlardan veya ataması yapılıp da herhangi bir sebeple görevden
ayrılanlardan boşalan kadrolara, sınav sonuçlarının ilanından itibaren üç
ayı geçmemek kaydıyla yeniden yapılacak giriş sınavının ilan tarihine kadar
yedek aday listesinden başarı sırasına göre atama yapılabilir.
(4) Sınavda başarılı olanlardan,
atama şartlarını taşımadıkları sonradan anlaşılanların sınav sonuçları
geçersiz sayılarak atamaları yapılmaz; yapılmış olsa dahi atama işlemi
iptal edilir.
(5) Giriş sınavını kazananların
uzman yardımcısı kadrolarına atanmaları ve adaylıklarına ilişkin işlemler
657 sayılı Devlet Memurları Kanunu hükümlerine göre yapılır.
Uzman yardımcılığı süresi
MADDE 17 – (1) Uzman
yardımcılığı süresi en az üç yıldır.
(2) Üç yıllık sürenin hesaplanmasında,
aylıksız izinde geçirilen süreler ile hastalık ve refakat izinlerinin üç
ayı aşan kısmı dikkate alınmaz.
Uzman yardımcılarının yetiştirilmeleri
MADDE 18 – (1) Uzman
yardımcıları, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ile 21/2/1983
tarihli ve 83/6061 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Aday
Memurların Yetiştirilmelerine İlişkin Genel Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde eğitim ve staja tabi tutulur.
(2) Uzman yardımcılarının
yetiştirilmesi için İnsan Kaynaklarından sorumlu birimce diğer birimlerin
görüşleri de alınmak suretiyle, üç yıllık bir süreyi kapsayan özel çalışma
ve yetiştirme planı hazırlanır ve uygulanır.
(3) Çalışma ve yetiştirme planı;
a) Uzman yardımcılarına, Kurumun
görev alanında uzmanlaşabilmeleri için gerekli tanım, kavram, yöntem ve
uygulamalara ilişkin asgari temel bilgilerin ve kurumsal kültürün
kazandırılmasını,
b) Mesleki mevzuat ve bu mevzuatın
uygulanmasına ilişkin bilgi ve becerilerin edinilmesini, bunun için uzman
yardımcılarının birimler arasında rotasyona tabi tutulmasını,
c) Yazışma, rapor yazma, inceleme,
araştırma ve denetim teknikleri konularında gerekli bilgi ve yeteneğin kazandırılmasını,
ç) Bilimsel çalışma ve araştırma
alışkanlığının kazandırılmasını,
d) Bilgisayar ve teknoloji kullanım
becerilerinin geliştirilmesini,
e) Uzmanlık mesleğinin gerektirdiği
davranış ve yetkinliklerin kazandırılmasını,
f) Yabancı dil bilgilerinin
geliştirilmesini,
g) Yurt içi veya yurt dışında
görevleri ile ilgili konferans, seminer ve benzeri programlara katılım
sağlanarak deneyim kazandırılmasını,
ğ) Kamu kurum ve kuruluşlarında
görevlendirilerek mesleki bilgilerinin artırılması ile uygulama yeteneği kazandırılmasını,
sağlamaya yönelik programları kapsar.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uzmanlık Tezi
Uzmanlık tezinin belirlenmesi
MADDE 19 – (1) Uzman
yardımcıları, Kurumun görev alanı ile ilgili konularda uzmanlık tezi
hazırlar.
(2) Uzman yardımcıları; aylıksız
izin ile toplamı üç ayı aşan hastalık ve refakat izinleri hariç olmak
üzere, adaylıkta geçen süre dâhil Kurumda iki yıllık fiili hizmet süresini
izleyen bir ay içinde, üç farklı tez konusunu belirleyerek İnsan
Kaynaklarından sorumlu birime bildirir. Uzman yardımcılarının
belirledikleri tez konuları Başkanın onayına sunulur. Verilecek onay ile
tez konusu kesinleşmiş olur.
(3) Tez konusunun uygun bulunmaması
halinde uzman yardımcısı, İnsan Kaynaklarından sorumlu birimin önerileri
doğrultusunda yedi gün içerisinde yeni bir tez konusu belirler. Belirlenen
tez konusu aynı usulle onaya sunulur.
(4) Kesinleşen tez konusu, uzman
yardımcısına tebliğ edilir.
Uzmanlık tezinin hazırlanması ve tez danışmanı
MADDE 20 – (1)
Uzmanlık tezinin, tez danışmanının rehberliğinde bilimsel esaslara uygun
olarak hazırlanması, uzman yardımcısının kendi görüş ve değerlendirmeleri
ile önerilerini içermesi, başka bir kurum veya kuruluşta uzmanlık,
yüksek lisans, doktora tezi veya başka bir ad altında hazırlanmamış olması
ve bilimsel çalışma etiğine uygun olması gerekir. Aksi durumun tespiti
halinde tez başarısız sayılır.
(2) Tez danışmanı, tez konusunun
belirlenmesini izleyen iki ay içerisinde, Kurul üyeleri, başkan yardımcıları,
hizmet birimi koordinatörleri, Kurumda görev yapan uzmanlar veya
üniversitelerde görevli öğretim elemanları ya da tez konusuyla ilgili
ihtisas sahibi ve lisansüstü eğitim yapmış kamu görevlileri arasından uzman
yardımcısının da görüşü alınarak Başkanlık tarafından belirlenir.
(3) Uzman yardımcısının tezini
hazırlayabilmesi maksadıyla Kurumca gereken imkân ve kolaylıklar sağlanır.
(4) Tezler, akademik ve bilimsel tez
yazım kurallarına uygun olarak hazırlanır.
Uzmanlık tezinin teslimi
MADDE 21 – (1)
Uzmanlık tezi, tez konusunun kesinleşmesini takip eden bir yıl içinde
hazırlanarak İnsan Kaynaklarından sorumlu birime teslim edilir.
(2) Birinci fıkradaki bir yıllık
sürenin hesaplanmasında, aylıksız izinde geçirilen süreler ile hastalık ve
refakat izinlerinin üç ayı aşan kısmı dikkate alınmaz.
(3) Geçerli bir mazereti olmaksızın
süresi içinde tezini teslim etmeyen uzman yardımcılarına, bir defaya mahsus
olmak üzere altı ayı aşmamak kaydıyla ek süre verilir. Bu süre içinde de
tezlerini sunmayanlar hakkında 28 inci madde hükmü uygulanır.
Tez değerlendirme komisyonu
MADDE 22 – (1) Tez
Değerlendirme Komisyonu; Kurul üyeleri ve Kurum personeli ile ihtiyaç
görülmesi halinde öğretim elemanları ve alanında uzman kişiler arasından
Başkan tarafından belirlenecek üç asıl ve iki yedek üyeden oluşur. Tez
danışmanı komisyonun asıl üyeleri arasında yer alır. Komisyon başkanı Kurum
Başkanı tarafından belirlenir. Asıl üyelerin mazeretleri nedeniyle
komisyona katılamamaları halinde, yedek üyeler tespit sırasına göre
Komisyona katılırlar.
(2) Tez Değerlendirme Komisyonunun
başkan ve üyeleri; boşanmış olsalar dahi eşlerinin, üçüncü dereceye kadar
(bu derece dâhil) kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı
sınavlarda görev alamaz.
(3) Tez Değerlendirme Komisyonu, üye
tam sayısı ile toplanır ve oy çokluğuyla karar alır.
Tezin değerlendirilmesi ve sözlü savunma
MADDE 23 – (1)
Uzmanlık tezleri, İnsan Kaynaklarından sorumlu birimce değerlendirilmek
üzere en geç on beş gün içerisinde Tez Değerlendirme Komisyonu üyelerine
gönderilir. Üyeler, tezleri en geç iki ay içerisinde inceler.
(2) İnsan Kaynaklarından sorumlu birim
tarafından Başkan veya Başkan Yardımcısı onayı ile tespit edilen tarihte,
uzman yardımcısı komisyon huzurunda tezini sözlü olarak savunur.
(3) Komisyon, sözlü savunmayı da göz önüne
alarak tezi başarılı ya da başarısız şeklinde değerlendirir. Komisyon
üyeleri, oylarını başarılı ya da başarısız şeklinde kullanır ve bu durum
tutanakla tespit edilir.
(4) Tezin başarısız kabul edilmesi
halinde komisyon tarafından her bir üyenin yapmış olduğu değerlendirmeyi ve
tezin başarısız sayılma gerekçelerini içeren bir rapor tanzim edilir.
(5) Geçerli bir mazereti olmaksızın
savunmasını yapmayan uzman yardımcısının tezi başarısız sayılır.
Tezin başarısız bulunması
MADDE 24 – (1) Tezi
başarısız bulunan uzman yardımcısına, değerlendirme raporunda yer verilen
hususlara uygun olarak aynı tezi düzelterek sunması veya yeni bir tez
hazırlaması için Tez Değerlendirme Komisyonu kararıyla bir defaya mahsus
olmak şartıyla altı ayı aşmamak üzere ek süre verilir. İkinci defa
hazırladıkları tezleri kabul edilmeyenler hakkında 28 inci madde hükmü
uygulanır.
(2) Düzeltilen veya yenilenen
tezlerin değerlendirilmesi 23 üncü maddede belirtilen usul ve esaslara göre
yapılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Yeterlilik Sınavı
Yeterlilik sınavı komisyonu
MADDE 25 – (1)
Yeterlilik Sınavı Komisyonu; Başkan tarafından Kurul üyeleri ve Kurum
personeli arasından veya Kurum dışından biri başkan olmak üzere
belirlenecek beş asıl ve üç yedek üyeden oluşur. Asıl üyelerin mazeretleri
nedeniyle komisyona katılamamaları halinde, yedek üyeler tespit sırasına
göre komisyona katılırlar.
(2) Yeterlilik Sınavı Komisyonunun
başkan ve üyeleri; boşanmış olsalar dahi eşlerinin, üçüncü dereceye kadar
(bu derece dâhil) kan ve kayın hısımlarının veya evlatlıklarının katıldığı
sınavlarda görev alamaz.
(3) Yeterlilik Sınavı Komisyonu, üye
tam sayısı ile toplanır ve oy çokluğuyla karar alır.
Yeterlilik sınavı
MADDE 26 – (1)
Uzmanlık tezi kabul edilen uzman yardımcısı, aylıksız izinde geçirilen
süreler ile hastalık ve refakat izinlerinin üç ayı aşan kısmı hariç olmak
üzere, adaylıkta geçen süre dâhil Kurumda en az üç yıl fiilen çalışmış
olması kaydıyla yeterlilik sınavına girmeye hak kazanır.
(2) Yeterlilik sınavı yalnızca
yazılı sınavdan oluşur.
(3) Yeterlilik sınavı, tezin
kabulünden itibaren en geç üç ay içinde Yeterlilik Sınavı Komisyonu
tarafından yapılır. Yeterlilik sınavı, Kurumun mevzuatı ile Kurumun görev
alanına giren konulardan yapılır. Yeterlilik sınavının tarihi en az bir ay
önceden uzman yardımcılarına yazılı olarak bildirilir.
(4) Sınavda sorulan sorular ve
verilen cevaplar bir tutanağa bağlanır. Sınav başarı notu, Yeterlilik Sınav
Komisyonu üyelerinin verdikleri puanların aritmetik ortalamalarının
alınması ile belirlenir.
(5) Adayın başarılı sayılması için
üyelerin verdiği notların aritmetik ortalamasının yüz puan üzerinden en az
yetmiş puan olması şarttır.
(6) Yeterlilik sınavında başarılı
olamayan veya sınava girmeye hak kazandığı halde geçerli mazereti olmaksızın
sınav hakkını kullanmayanlara, altı ay içinde ikinci kez sınav hakkı
verilir. İkinci sınavda başarılı olamayan veya sınav hakkını kullanmayanlar
hakkında 28 inci madde hükmü uygulanır.
(7) Yeterlilik sınavı sonunda,
Yeterlilik Sınav Komisyonu başkanı, her üyenin verdiği notu gösteren bir
çizelge ve sınav tutanağı tanzim ederek sonucu Başkanlığa bildirir.
Sonuçlar, Başkanın onayından sonra ilgililere tebliğ edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Uzmanlığa Atanma ve Eğitim
Uzmanlık için aranan şartlar ve atanma
MADDE 27 – (1) Uzman
yardımcısının uzman olarak atanabilmesi için;
a) Uzmanlık tezinin kabul edilmesi,
b) Yeterlilik sınavında başarılı
olması,
c) Yeterlilik sınavı tarihinde
geçerli olan veya yeterlilik sınavından itibaren en geç iki yıl içerisinde
alınmış bulunan YDS’den asgari (C) düzeyinde
puanın veya dil yeterliliği bakımından ÖSYM Başkanlığınca bunlara denkliği
kabul edilen ve uluslararası geçerliği bulunan başka bir belgenin ibraz
edilmesi,
şartları aranır.
(2) Birinci fıkradaki şartları
sağlayan uzman yardımcıları Başkan tarafından durumlarına uygun uzman kadrosuna
atanır.
Başarısızlık hali
MADDE 28 – (1)
Verilen ilave süre içinde tezlerini sunmayan veya ikinci defa
hazırladıkları tezleri de kabul edilmeyenler ile ikinci kez yapılan
yeterlilik sınavında da başarı gösteremeyen veya sınav hakkını
kullanmayanlar ve süresi içinde yabancı dil yeterliliği şartını yerine
getiremeyenler, uzman yardımcısı unvanını kaybeder ve Kurumda durumlarına
uygun memur unvanlı kadrolara atanır.
Hizmet içi eğitim
MADDE 29 – (1) Kurum,
uzman ve uzman yardımcıları için hizmet içi eğitim programları
düzenleyebilir.
(2) Eğitimler Kurum personeli
tarafından verilebileceği gibi ihtiyaç duyulması halinde konusunda uzman
kişilerden de eğitimci olarak faydalanılabilir.
(3) Uzman ve uzman yardımcıları
Kurumca uygun görülen kurum dışı kurs, sertifika programı ve benzeri nitelikteki
eğitimlerden yararlandırılabilir.
Yurt dışı eğitimi
MADDE 30 – (1) Uzman
ve uzman yardımcıları, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 21/1/1974 tarihli ve 7/7756 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararı ile yürürlüğe konulan Yetiştirilmek Amacıyla Yurt Dışına
Gönderilecek Devlet Memurları Hakkında Yönetmelik hükümleri çerçevesinde
araştırma yapmak, mesleki bilgi ve görgülerini arttırmak, lisansüstü eğitim
yapmak amacıyla yurt dışına gönderilebilirler.
YEDİNCİ BÖLÜM
Uzman ve Uzman Yardımcılarının Görev,
Yetki ve Sorumlulukları ile
Çalışma Usul ve Esasları
Uzman ve uzman yardımcılarının görev, yetki ve sorumlulukları
MADDE 31 – (1)
Uzmanlar istihdam edildiği birimin görev alanına giren konularda aşağıdaki
görevleri yaparlar:
a) İlgili mevzuatla Kuruma verilmiş
olan görevleri yürütmek ve Kurum tarafından yürütülen çalışmaların gerektirdiği
hizmetleri yapmak.
b) Kurumun görev alanına giren
mevzuatı takip etmek, bu mevzuatın geliştirilmesi ile ilgili çalışmalar
yapmak ve uygulamada aksayan yönlerine ilişkin görüş ve önerilerini
bildirmek, mevzuat taslaklarının hazırlanmasına, görüşülmesine katkıda
bulunmak.
c) Kurumun görev alanı çerçevesinde
araştırma ve inceleme yapmak, proje hazırlamak.
ç) Yurt içi ve yurt dışında
gerçekleştirilen toplantıları ve çalışmaları takip etmek, kurum içi ve
kurumlar arası toplantı ve çalışmalara katılmak.
d) Mesleki konularda yurt içindeki
ve yurt dışındaki gelişmeleri ve yayınları izlemek, gerekli dokümanları toplamak
ve bu konularda gerekli görülen çalışmaları ve incelemeleri yapmak.
e) Uzman yardımcılarının bilgi ve
deneyimlerinin geliştirilmesine katkıda bulunmak.
f) Amirleri tarafından verilecek
benzer nitelikteki diğer görevleri yerine getirmek.
(2) Uzman yardımcıları, amirleri ve
refakatinde çalıştıkları uzmanlar tarafından ilgili mevzuat çerçevesinde
kendilerine verilen görevleri yerine getirirler.
(3) Kanunun 19
uncu maddesi uyarınca, Kanun ve diğer mevzuatla Kuruma verilen inceleme,
araştırma, ziyaret ve rapor hazırlama görevlerinin ifasında, Başkanın
yetkilendirmesi halinde uzman ve uzman yardımcıları, tüm kamu kurum ve
kuruluşları ile diğer gerçek ve tüzel kişilerden ilgili bilgi ve belgeleri
istemeye, incelemeye ve bunların örneklerini almaya, ilgililerden yazılı ve
sözlü bilgi almaya, özgürlüğünden mahrum bırakılan ya da koruma altına
alınan kişilerin bulundukları yerleri ziyaret etmeye, buralarda inceleme
yapmaya ve gerekli tutanakları düzenlemeye yetkilidir.
(4) Uzmanlar ve uzman yardımcıları,
verilen görevlerin ilgili mevzuat hükümleri çerçevesinde yerine getirilmesinden
dolayı amirlerine karşı sorumludur.
Uzman ve uzman yardımcılarının çalışma usul ve esasları
MADDE 32 – (1) Uzman
ve uzman yardımcıları, verilen görevleri mevzuata uygun olarak süresi
içinde yerine getirir.
(2) Uzmanlar, görevli bulundukları
birimin Koordinatörü, Başkan Yardımcısı, Kurul üyeleri ve İkinci Başkan ile
Başkanın; uzman yardımcıları ise refakatinde bulundukları uzman, görevli
bulundukları birimin Koordinatörü, Başkan Yardımcısı, Kurul üyeleri,
İkinci Başkan ile Başkanın gözetim ve denetiminde çalışır.
(3) Yapılacak işin niteliği, kapsamı
ve süresinin birden fazla uzman veya uzman yardımcısının birlikte çalışmasını
gerektirdiği hallerde, kıdemli uzmanın koordinasyonunda yapılır. Aynı
kıdeme sahip uzmanlar arasında ise yeterlilik sınavının sıralaması esas
alınır.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Uzmanlığa yeniden atama
MADDE 33 – (1) Uzman
unvanını kazandıktan sonra herhangi bir sebeple Kurumdaki görevinden
ayrılanlardan yeniden atanmak isteyenler, Kurumca uygun görülmesi halinde,
boş kadro ve ihtiyaç durumuna göre durumlarına uygun uzman kadrolarına
atanabilirler.
İtiraz
MADDE 34 – (1) Giriş
sınavı ile tez ve yeterlilik sınavının uygulanmasına ve sonuçlarına yedi iş
günü içinde itiraz edilebilir. İtirazlar, ilgisine göre Giriş Sınavı
Komisyonu, Tez Değerlendirme Komisyonu veya Yeterlilik Sınavı Komisyonu
tarafından yedi iş günü içinde sonuçlandırılır ve karar iadeli taahhütlü
posta yoluyla ilgiliye tebliğ edilir.
Gerçeğe aykırı beyan
MADDE 35 – (1) Bu
Yönetmelikle düzenlenen konulara ilişkin olarak gerçeğe aykırı beyanda
bulunduğu veya belge ibraz ettiği tespit edilenlerin ataması yapılmaz;
ataması yapılmış olsa bile atama işlemi iptal edilir. Bu kişiler hiçbir hak
talep edemez ve haklarında kanuni işlem yapılmak üzere Cumhuriyet
başsavcılığına suç duyurusunda bulunulur.
Sınav belgelerinin saklanması
MADDE 36 – (1) Giriş
sınavı neticesinde sınavı kazanıp uzman yardımcısı kadrolarına atananların
sınavla ilgili belgeleri özlük dosyalarında saklanır. Başarısız olanlar ile
başarılı olduğu halde herhangi bir nedenle atanamayanların başvuru
belgeleri giriş sınavı sonuçlarının ilanını izleyen iki ay içinde talepleri
halinde elden iade edilir, sınav belgeleri ise dava açma süresinden az
olmamak kaydıyla bir sonraki sınava kadar saklanır.
(2) Uzman yardımcısının tezi
hakkında Tez Değerlendirme Komisyonu tarafından düzenlenen belgeler ile yeterlilik
sınavı sonucunda Yeterlilik Sınavı Komisyonu tarafından düzenlenen
belgeleri özlük dosyalarında saklanır.
Hüküm bulunmayan haller
MADDE 37 – (1) Bu
Yönetmelikte hüküm bulunmayan hallerde, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu,
6701 sayılı Türkiye İnsan Hakları ve Eşitlik Kurumu Kanunu, 18/3/2002 tarihli ve 2002/3975 sayılı Bakanlar Kurulu
Kararıyla yürürlüğe konulan Kamu Görevlerine İlk Defa Atanacaklar İçin
Yapılacak Sınavlar Hakkında Genel Yönetmelik, Aday Memurların
Yetiştirilmelerine Dair Genel Yönetmelik ile diğer ilgili mevzuat hükümleri
uygulanır.
Yürürlükten kaldırılan mevzuat
MADDE 38 – (1) 14/3/2014
tarihli ve 28941 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İnsan Hakları Uzmanlığı
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 39 – (1) Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 40 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerini Başkan yürütür.
|