Hazine Müsteşarlığından:
TIBBİ KÖTÜ
UYGULAMAYA İLİŞKİN ZORUNLU MALİ SORUMLULUK
SİGORTASINDA KURUM KATKISINA İLİŞKİN USUL VE
ESASLARA
DAİR TEBLİĞ (2010/1)’DE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
İLİŞKİN TEBLİĞ
MADDE 1 – 21/7/2010 tarihli ve
27648 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tıbbi Kötü Uygulamaya İlişkin
Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasında Kurum Katkısına İlişkin Usul ve
Esaslara Dair Tebliğ (2010/1)’in ekinde yer alan Tıbbi Kötü Uygulamaya
İlişkin Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası Tarife ve Talimatının “B.
TALİMAT” başlıklı bölümüne 11 inci maddeden sonra gelmek üzere aşağıdaki
madde eklenmiştir.
“12. Tıbbi Kötü Uygulamaya İlişkin Zorunlu Mali
Sorumluluk Sigortasına dair prim ve hasar paylaşımı, Ek-3’te yer alan
esaslar çerçevesinde Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan tarafından
belirlenen sigorta şirketi tarafından gerçekleştirilir.”
MADDE 2 –
Aynı Tebliğe ekteki Ek-3
eklenmiştir.
MADDE 3 – Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4 – Bu
Tebliğ hükümlerini Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakan yürütür.
Tebliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
21/7/2010
|
27648
|
Tebliğde Değişiklik Yapan Tebliğlerin Yayımlandığı
Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
1-
|
19/7/2011
|
27999
|
2-
|
26/7/2014
|
29072
|
3-
|
23/5/2015
|
29364
|
4-
|
28/10/2015
|
29516
|
5-
|
16/4/2016
|
29686
|
“EK-3
TIBBI KÖTÜ UYGULAMAYA İLİŞKİN ZORUNLU MALİ
SORUMLULUK SİGORTASI
PRİM VE HASAR PAYLAŞIMI ESASLARI
Amaç ve Kapsam
(1) Bu esasların amacı, Tıbbi Kötü
Uygulamaya İlişkin Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasına ilişkin prim ve
hasar paylaşımına dair kuralları düzenlemektir.
(2) Tıbbi Kötü Uygulamaya İlişkin
Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortasına ilişkin 1.7.2017 tarihinden itibaren
düzenlenen poliçeler kapsam dahilindedir. Bu
esaslara ilişkin işlemler, Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Sigorta, Reasürans
ve Emeklilik Şirketleri Birliği ile prim ve hasar paylaşım sürecini
yönetmekle Görevlendirilen Şirket yetkilisinden oluşan üç kişilik bir
“Değerlendirme Komitesi” tarafından yürütülür.
(3) Bu süreçte ortaya çıkabilecek
ihtilaflı konular, Değerlendirme Komitesince Müsteşarlığın uygun görüşü
alınarak çözüme kavuşturulur.
Çalışma Prensibi
(1) Prim ve ödenen hasarın şirketler
arasında paylaşımı şirket, Birlik ve Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM)
verileri dikkate alınarak Görevlendirilen Şirket tarafından yapılır.
(2) Prim ve ödenen hasarın %50’si
şirketler arasında eşit olarak, kalan %50 ise şirketlerin Tıbbi Kötü Uygulamaya
İlişkin Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası primlerinden son 3 yıllık dönemde
aldıkları paya göre paylaştırılır. Bu
oranların 20 puana kadar artırılması veya azaltılması Müsteşarlığın
yetkisindedir. Paylaşım oranı her yılın başı itibarıyla hesaplanır. 2017
yılı için bu pay, 01.01.2014-30.06.2017 tarihleri arasındaki dönem primleri
alınarak hesaplanır.
(3) Genel Sorumluluk Sigortası
Branşında yeni ruhsat alan şirket, yeni ruhsat aldığı yıl eşit olarak paylaştırılan
%50’lik kısımdan pay alır. Yeni ruhsat alan şirket için paylaşım ruhsat
aldığı tarih itibarıyla başlar.
(4) Ruhsatını iade eden şirket
ruhsatını iade ettiği tarih itibarıyla paylaşımdan çıkar.
(5)
Şirket ödemede geciktiği takdirde, ticarî işlerde uygulanan oran üzerinden
hesaplanacak gecikme faizini ödemekle yükümlüdür. Şirketin ödemiş olduğu
faiz tutarı, Görevlendirilen Şirket tarafından geç ödeme yapılan alacaklı
şirketler arasında dağıtılır.
Prim devri
(1) Şirket prim üzerinden yapılan aktarımlar
(vergi ve diğer yükümlülükler) ile aracı komisyonu ve operasyon maliyetinin
karşılanması amacıyla Değerlendirme Komitesince belirlenecek komisyonu
düşerek kalan tutarı devir hesabına alacak kaydeder.
(2) İptal edilen poliçelerin kayıt
işlemlerinde de aynı esaslar uygulanır.
(3) Değerlendirme Komitesi;
a) Primin taksitle tahsil edilmesi
durumunda paylaşım kapsamında devredilecek primi,
b) Görevlendirilen Şirkete ödenecek
yönetim ücretini,
c) Sigorta şirketine ait herhangi
bir reasürans anlaşmasının bulunması durumunda,
ilgili reasürans anlaşmasının özelliğini dikkate alarak devredilecek prime
ve paylaşıma konu olacak hasara ilişkin usul ve esasları
belirlemeye yetkilidir.
Hasar Devri
(1)Şirket düzenlediği poliçenin
hasar sürecini kendi yönetir. Ödenen hasar devir hesabına borç kaydedilir.
Hasar Sürecinin İzlenmesi
(1) Türkiye Sigorta, Reasürans ve
Emeklilik Şirketleri Birliğinin ilgili komiteleri tarafından oluşturulacak
veri deseni esas alınarak, şirketin hasar yönetimine ilişkin verilerini
gösteren raporlar SBM üzerinden temin edilir. Değerlendirme Komitesi söz
konusu raporları esas alarak, hasar dosyalarının ve bunlara ilişkin
süreçlerin incelenmesini Görevlendirilen Şirket’ten talep edebilir.
Görevlendirilen Şirket, inceleme sonuçlarını içeren raporu Değerlendirme
Komitesine iletir.
Şirket ve Görevlendirilen Şirket Arasındaki Hesap İşlemleri
(1) Şirket, devir hesabı
kayıtlarını, düzenlediği poliçelerin aylık istihsal ve iptal bordroları ile
ödenen tazminatları (maddi ve manevi) gösterir özet (icmal) bordrolarını
izleyen ayın yirminci gününe kadar Görevlendirilen Şirket’e gönderir.
(2) Değerlendirme Komitesi, bu
maddeye göre düzenlenecek bordroların içeriğini belirlemeye yetkilidir.
(3) Görevlendirilen Şirket, şirketin
paylaşım kapsamındaki borcunu veya alacağını gösteren hesap belgesini takip
eden ay on beş gün içinde şirkete gönderir.
(4) Borçlu şirket hesap belgesinin
kendisine gönderiminden itibaren on iş günü içinde Görevlendirilen Şirket
hesabına borcunu nakden öder.
(5) Görevlendirilen Şirket, borçlu
şirketlere tanınan sürenin bitimini takip eden on iş günü içinde alacaklı
şirketlere gerekli ödemeleri yapar.
Hesap
(1) Her bir şirket için ayrı bir
hesap tanzim yılı esasına göre Görevlendirilen Şirket’te tutulur.
(2) Hesapta;
a) Devredilecek prim,
b) Ödenen hasar,
c) Paylaşım oranlarına göre şirket
için hesaplanan prim tutarı,
ç) Paylaşım oranlarına göre şirket
için hesaplanan hasar tutarı,
d) Geç ödemeler nedeniyle oluşan
gecikme faizi borcu,
e) Geç ödemeler nedeniyle oluşan gecikme
faizi alacağı
bilgileri yer alır.
Denetim
(1) Bu esaslara ilişkin tüm iş ve
işlemler Müsteşarlığın denetimine tabidir.”
|