Maliye Bakanlığı (Gelir İdaresi Başkanlığı)’ndan:
VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ (SIRA NO: 483)
Giriş
MADDE 1 – (1) 11/4/2012 tarihli ve
28261 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 69 Seri No.lu Katma Değer Vergisi
Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında
Kanunla İlgili Genel Tebliği (70 Seri No.lu Katma Değer Vergisi
Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında
Kanunla İlgili Genel Tebliği ile değişen güncel hali) ile 15/6/2013 tarihli
ve 28678 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 426 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliği (427, 437, 450, 465, 466 ve 473 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğleri ile değişen güncel hali) uyarınca, perakende olarak mal
satışında veya hizmet ifasında bulunan birinci ve ikinci sınıf tüccarların
4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’na (213 sayılı Kanun) göre
fatura vermek zorunda olmadıkları mal satışları veya hizmet ifalarının
belgelendirilmesinde 6/12/1984 tarihli ve 3100 sayılı Katma Değer Vergisi
Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında
Kanuna (3100 sayılı Kanun) göre kullanmak zorunda oldukları ödeme kaydedici
cihazların (ÖKC) yerine, mükelleflerin 2014 yılı satışları veya gayri safi
iş hasılatının tutarı, kullanmakta oldukları ÖKC’lerin
niteliği ve faaliyet alanları dikkate alınarak kademeli bir geçiş takvimi
çerçevesinde “Yeni Nesil Ödeme Kaydedici Cihazları” (YN ÖKC) kullanma
mecburiyeti getirilmiştir.
(2) Mezkûr Genel Tebliğler uyarınca getirilen
kademeli geçiş takvimine göre;
a) 3100 sayılı Kanun ve ilgili mevzuatına göre ÖKC
kullanmak zorunda olan mükelleflerden, faaliyetlerinde seyyar EFT-POS
cihazı kullananlar yeni nesil ödeme kaydedici cihazlardan EFT-POS özellikli
cihazları 1/10/2013 tarihinden itibaren,
b) Yol kenarı otopark hizmeti veren mükellefler YN ÖKC’lerden EFT-POS özelliği olan cihazları 1/10/2013 tarihinden itibaren,
c) (a) ve (b) bentleri dışında kalan mükelleflerden
2014 yılı satışları veya gayri safi iş hasılatı:
- 1 milyon
TL'yi aşan mükellefler için, 1/4/2016 tarihinden
itibaren,
- 1 milyon
TL'den 500 Bin TL'ye kadar olan mükellefler için, 1/7/2016
tarihinden itibaren,
- 500 Bin TL
ile 150 Bin TL arasında olan mükellefler için, 1/10/2016
tarihinden itibaren,
- 150 Bin
TL'den az olan mükellefler için, 1/1/2018
tarihinden itibaren,
ç) Nitelikleri 10/5/1991 tarihli ve 20867 sayılı
Resmî Gazete'de yayımlanan 31 Seri No.lu Katma Değer Vergisi
Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında
Kanunla İlgili Genel Tebliğ’de belirlenmiş olan “Bilgisayar Bağlantılı
Ödeme Kaydedici Cihazları” kullanan
mükellefler için YN ÖKC kullanma mecburiyetinin başlama tarihi; bu tür
cihazların, aynı veya şube şeklindeki işyerlerinde çok sayıda kullanılıyor
olmaları, birbirleri ile olduğu kadar değişik çevre birimleri ile de entegre olacak şekilde kullanılmaları, farklı teknik
özelliklere sahip olmaları gibi nedenlerle ve bu cihazların kullanıldığı
işyerlerinin YN ÖKC sistemine en uygun şekilde entegrasyonunu sağlamak
amacıyla, yukarıda yer verilen yıllık satış veya gayri safi iş hasılatı
tutarlarına bağlı olmaksızın, 1/1/2018 tarihinden itibaren,
d) 1/1/2015 ila 31/12/2015
tarihleri arasında işe başlayan mükellefler için 1/1/2017 tarihinden
itibaren,
e) 1/1/2016 tarihinden
sonra işe başlayacak mükellefler için işe başlama tarihinden itibaren 30
gün (kalkınmada öncelikli yörelerde 60 gün) içinde,
eski nesil ödeme kaydedici cihazlar yerine YN ÖKC’leri kullanma mecburiyeti getirilmiştir.
(3) YN ÖKC kullanma mecburiyeti getirilen söz
konusu mükelleflerden, aynı veya şube şeklindeki işyerlerinde çok sayıda
ödeme kaydedici cihazı veya fatura vb. belgeleri düzenlemede kullanılan
bilgisayar sistemini, kurumsal satış veya muhasebe yazılımları ve değişik
çevre birimleriyle (barkod sistemleri, banka vb.
kuruluşlara ait EFT-POS cihazları ile diğer çevre birimleri) birlikte ve entegre bir yapıda kullanan mükelleflerin mevcut eski
nesil ÖKC’lerini mali hafızaları doluncaya kadar
kullanmaya devam etme koşullarının belirlenmesi, bütün satışlarına
elektronik ortamda fatura düzenleyen mükelleflere belli koşulları
sağlamaları kaydıyla YN ÖKC kullanımından muafiyet sağlanması ve bu
mükelleflerce gerçekleştirilen perakende mal ve hizmet satışlarına ilişkin
mali bilgilerin Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB)’na
elektronik ortamda bildirilmesi usulü, mükelleflerce kullanılan YN ÖKC’lerin veya bu cihazlara haricen bağlanacak banka
vb. kuruluşlara ait EFT-POS cihazlarının ödeme onayı (provizyon) alma
işlemleri ile ÖKC’lerin kullanım ve
uygulamalarına ilişkin diğer usul ve esaslar bu Tebliğin konusunu
oluşturmaktadır.
Dayanak
MADDE 2 –
(1) 213 sayılı Kanunun mükerrer
242 nci maddesinin 2 numaralı fıkrasında Maliye
Bakanlığının,
“…elektronik defter, belge ve kayıtların
oluşturulması, kaydedilmesi, iletilmesi, muhafaza ve ibrazı ile defter ve
belgelerin elektronik ortamda tutulması ve düzenlenmesi uygulamasına
ilişkin usul ve esasları belirlemeye, elektronik ortamda tutulmasına ve
düzenlenmesine izin verilen defter ve belgelerde yer alması gereken
bilgileri internet de dahil olmak üzere her türlü
elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında Maliye Bakanlığına veya Maliye
Bakanlığının gözetim ve denetimine tabi olup, kuruluşu, faaliyetleri,
çalışma ve denetim esasları Bakanlar Kurulunca çıkarılacak bir yönetmelikle
belirlenecek olan özel hukuk tüzel kişiliğini haiz bir şirkete aktarma
zorunluluğu getirmeye, bilgi aktarımında uyulacak format ve standartlar ile
uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu Kanun kapsamına giren
işlemlerde elektronik imza kullanım usul ve esaslarını düzenlemeye ve
denetlemeye…”
yetkili olduğu hüküm altına alınmıştır.
(2) 213 sayılı Kanunun mükerrer 257 nci maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendinde
Maliye Bakanlığının,
“Mükellef ve meslek grupları
itibariyle muhasebe usul ve esaslarını tespit etmeye, bu Kanuna göre
tutulmakta olan defter ve belgeler ile bunlara ilaveten tutulmasını veya
düzenlenmesini uygun gördüğü defter ve belgelerin mahiyet, şekil ve ihtiva
etmesi zorunlu bilgileri belirlemeye, bunlarda değişiklik yapmaya; bedeli
karşılığında basıp dağıtmaya veya üçüncü kişilere bastırıp dağıtmaya veya
dağıttırmaya, bunların kayıtlarını tutturmaya, bu defter ve belgelere
tasdik, muhafaza ve ibraz zorunluluğu getirmeye veya kaldırmaya, bu Kanuna
göre tutulacak defter ve düzenlenecek belgelerin tutulması ve düzenlenmesi
zorunluluğunu kaldırmaya,”
(3) numaralı bendinde;
“Tutulması ve düzenlenmesi
zorunlu defter, kayıt ve belgelerin mikro film, mikro fiş veya elektronik
bilgi ve kayıt araçlarıyla yapılması veya bu kayıt ortamlarında saklanması
hususunda izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, bu şekilde tutulacak
defter ve kayıtların kopyalarının Maliye Bakanlığında veya muhafaza etmekle
görevlendireceği kurumlarda saklanması zorunluluğu getirmeye, bu konuda
uygulama usul ve esaslarını belirlemeye,”
(4) numaralı bendinde;
“Bu Kanunun 149 uncu maddesine göre devamlı bilgi
vermek zorunda olanlardan istenilen bilgiler ile vergi beyannameleri ve
bildirimlerin, şifre, elektronik imza veya diğer güvenlik araçları konulmak
suretiyle internet de dahil olmak üzere her türlü
elektronik bilgi iletişim araç ve ortamında verilmesi, beyanname ve
bildirimlerin yetki verilmiş gerçek veya tüzel kişiler aracı kılınarak
gönderilmesi hususlarında izin vermeye veya zorunluluk getirmeye, beyanname,
bildirim ve bilgilerin aktarımında uyulacak format ve standartlar ile
uygulamaya ilişkin usul ve esasları tespit etmeye, bu zorunluluğu
beyanname, bildirim veya bilgi çeşitleri, mükellef grupları ve faaliyet
konuları itibarıyla ayrı ayrı uygulatmaya, kanuni
süresinden sonra kendiliğinden veya pişmanlık talepli olarak verilen beyannameler
üzerine düzenlenen tahakkuk fişi ve/veya ihbarnameleri mükellefe, vergi
sorumlusuna veya bunların elektronik ortamda beyanname gönderme yetkisi
verdiği gerçek veya tüzel kişiye elektronik ortamda tebliğ etmeye ve buna
ilişkin usûl ve esasları belirlemeye,”
(6) numaralı bendinde;
“Vergi güvenliğini sağlamak amacıyla niteliklerini
belirleyip onayladığı elektrikli, elektronik, manyetik ve benzeri cihazlar
ve sistemleri kullandırmaya, bu cihaz ve sistemler vasıtasıyla bandrol, pul, barkod,
hologram, kupür, damga, sembol gibi özel etiket ve işaretlerin
kullanılmasına ilişkin zorunluluk getirmeye, mükelleflere bandrol, pul, barkod, hologram, kupür, damga, sembol gibi özel etiket
ve işaretlerin verilmesinde, mükelleflerin Maliye Bakanlığına bağlı vergi
dairelerine vadesi geçmiş borcu bulunmadığına ilişkin belge arama
zorunluluğu getirmeye, bu zorunluluk kapsamına girecek amme alacaklarını
tür ve tutar itibarıyla tespit etmeye ve hangi hâllerde bu zorunluluğun
aranılmayacağına, bandrol, pul, barkod, hologram,
kupür, damga, sembol gibi özel etiket ve işaretlerin basımı, dağıtımı ile
sistemin kurulması ve işletilmesi hizmetlerinin, 10/12/2003 tarihli ve 5018
sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununa tabi olmaksızın, süresi 5
yılı geçmemek üzere ve 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu (5
inci maddesinin beşinci fıkrası hariç) hükümleri çerçevesinde;
yetkilendirilecek gerçek veya tüzel kişiler tarafından yerine
getirilmesine, bu hizmetlerde ve yetkilendirilecek gerçek veya tüzel
kişilerde bulunması gereken özellikleri, yetkilendirilecek gerçek veya
tüzel kişilerin faaliyetlerinin yönlendirilmesi, izlenmesi, denetlenmesi,
yetkilendirmenin sonlandırılması ve bunların uygulanmasına ilişkin usul ve
esasları belirlemeye,”
yetkili olduğu hüküm altına alınmıştır.
(3) 3100 sayılı Kanunun “Yetki” başlıklı 10 uncu
maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde Maliye Bakanlığının;
“Ödeme kaydedici cihazların kullanılmalarıyla
ilgili olarak, bu Kanunla belli edilen hususlar dışında uyulması gereken
usul ve esasları belirlemeye ve bunlarda değişiklik yapmaya”
yetkili olduğu hükmüne yer verilmiştir.
Mevcut
eski nesil ÖKC’leri mali hafızaları doluncaya
kadar kullanma imkanı getirilen mükellefler
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğin 1 inci maddesinin ikinci
fıkrasında yer verilen esaslara göre YN ÖKC kullanma mecburiyeti getirilen
mükelleflerden; aynı veya şube şeklindeki işyerlerinde çok sayıda ödeme
kaydedici cihazı kurumsal satış veya muhasebe yazılım sistemleri ve değişik
çevre birimleri (barkod sistemleri, banka vb.
kuruluşlara-ödeme kuruluşları, elektronik para kuruluşları, yemek kartı
kuruluşları, belediye yardım kuruluşları vb. diğer kuruluşlar dahil- ait
EFT-POS cihazları ile diğer çevre birimleri) ile birlikte ve entegre bir yapıda kullanan, bu Tebliğin yürürlüğe
girdiği tarih itibariyle bu fıkranın aşağıdaki bentlerinde belirtilen
şartlardan en az ikisini sağlayan ve toplam 20 ve üzerinde ÖKC’ye sahip olan mükelleflerin, bu Tebliğin 4 üncü
maddesinde belirtilen şartları yerine getirmeleri koşuluyla, işletmelerinde
mevcut eski nesil ÖKC’lerini, cihazın ilk alış
faturasının düzenlendiği tarihten itibaren 10 yılı geçmemek üzere mali
hafızaları doluncaya kadar kullanmaları mümkün bulunmaktadır.
a) 2016 yılı satışları veya gayri safi iş hasılatı toplamının 10 milyon TL’yi aşması,
b) 2016 yılı bilanço aktif toplamının 10 milyon
TL’yi aşması,
c) 2016 yılı bilanço öz sermaye veya öz kaynak
toplamının 1 milyon TL’yi aşması.
(2) Bu maddenin birinci fıkrası uyarınca, işletmelerinde
mevcut eski nesil ÖKC’leri kullanma imkanı
getirilen mükellefler, söz konusu cihazların mali hafızalarının dolması
veya cihazın ilk alış faturasının düzenlendiği tarihten itibaren 10 yıllık
sürenin geçmiş bulunması halinde, anılan cihazları mali hafıza değişimine
tabi tutmaksızın 15/5/2004 tarihli ve 25463 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan 60 Seri No.lu Katma Değer Vergisi
Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında
Kanunla İlgili Genel Tebliğde belirlenen esaslara göre hurdaya ayırmak ve
yerlerine YN ÖKC satın alarak kullanmaya başlamak mecburiyetindedirler.
(3) Bu maddenin birinci fıkrası
kapsamına giren ve 4 üncü maddenin birinci fıkrasında belirtilen şartları
yerine getirerek mevcut eski nesil ÖKC’lerini, cihazın
ilk alış faturasının düzenlendiği tarihten itibaren 10 yılı geçmemek üzere
mali hafızaları doluncaya kadar kullanmaya devam edebilecek mükellefler; bu
Tebliğin yürürlük tarihinden önce kullanmaya başladıkları YN ÖKC’lerini, ÖKC fişlerinin veya fatura bilgi fişlerinin
(matbu fatura, e-Fatura veya e-Arşiv Fatura bilgi fişleri) düzenlenmesi
işleminde kullanmaya devam edeceklerdir.
(4) Bu Tebliğin Resmî Gazete’de yayımlandığı
tarihten itibaren, 13/6/2006 tarihli ve 5520
sayılı Kurumlar Vergisi Kanununun 18 ve 19 uncu maddelerinde belirtilen
birleşme, devir, bölünme, hisse değişimi ile 13/1/2011 tarihli ve 6102
sayılı Türk Ticaret Kanunu hükümleri uyarınca işletmelerin nevi değişikliği
halleri ve 31/12/1960 tarihli ve 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu kapsamında
ferdi bir işletmenin aktif ve pasifi ile kül halinde devri ile ferdi bir
işletmenin sahibinin ölümü halinde, kanuni mirasçıları tarafından
işletmenin faaliyetine devam olunması halleri haricinde, eski nesil ÖKC’lerin devri mümkün değildir.
(5) Bu maddede zikredilen 10 yıllık sürenin 30/6/2018 tarihinden önce dolması halinde, söz konusu
cihazların YN ÖKC ile değişim zorunluluğu 1/7/2018 tarihi itibariyle
başlayacak olup bu tarihten önce söz konusu eski nesil ÖKC’lerin
YN ÖKC ile değişim zorunluluğu olmayacaktır.
Mevcut
eski nesil ÖKC’lerin mali hafızaları doluncaya
kadar kullanılabilmesinin şartları
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrası
kapsamına giren mükelleflerin, işletmelerindeki mevcut eski nesil ÖKC’leri, cihazın ilk alış faturasının düzenlendiği
tarihten itibaren 10 yılı geçmemek üzere mali hafızaları doluncaya kadar
kullanmaya devam edebilmeleri için aşağıda belirtilen şartları birlikte
sağlamaları gerekmektedir.
a) 1/1/2018 tarihinden
önce, 5/3/2010 tarihli ve 27512 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 397
sayılı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinde ve 30/12/2013 tarihli ve 28867
mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 433 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu
Genel Tebliğinde belirtilen e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamalarına
geçerek faturalarını e-Fatura ve/veya e-Arşiv Fatura olarak düzenlemek.
b) 1/1/2018 tarihinden önce, perakende mal satışı
ve hizmet ifalarına ilişkin olarak 1/1/2018 tarihinden sonra düzenlenecek
ÖKC fişlerine (perakende satış fişleri dahil) ait günlük mali bilgileri ihtiva eden
elektronik raporu, bu Tebliğin 5 inci maddesinde belirtilen şekilde
hazırlamak ve belirtilen şekilde GİB bilgi sistemine e-Arşiv uygulaması
aracılığı ile elektronik ortamda bildirebilecek teknik alt yapıyı tesis
etmek.
c) 1/1/2018 tarihinden
önce, başvuru usul ve esasları (www.efatura.gov.tr)
internet adresinde yayınlanan başvuru kılavuzuna göre GİB’e
elektronik ortamda başvurmak.
ç) 1/7/2018 tarihine
kadar, perakende mal satışı ve hizmet ifalarına yönelik olarak ÖKC’lerden düzenlenen ÖKC günlük kapanış (Z)
raporlarına ait ilgili bilgileri (www.efatura.gov.tr)
internet adresinde yayınlanacak “Perakende Mal Satışları ile Hizmet
İfalarına İlişkin Mali Rapor Bildirim Kılavuzu”nda yapılan açıklamalara
uygun olarak, güvenli veri depolama ve sorgulama sistemlerinde (bu
sistemlerin yazılım ve donanım alt yapısının Türkiye Cumhuriyeti sınırları
içerisinde ve Türkiye Cumhuriyeti Kanunlarının geçerli olduğu yerlerde
bulunması zorunludur) muhafaza etmek ve GİB’in
erişimine sunacak alt yapıyı tesis etmek veya bir dış hizmet sağlayıcı
tarafından bu niteliklere haiz olarak oluşturulan alt yapı hizmetinden yararlanmak.
GİB, bu bentte belirtilen güvenli veri depolama ve
sorgulama sistemlerine ilişkin sağlanması gereken teknik ve güvenlik
gerekliliklerini, bunları tevsik eden bilgi ve belgeleri, bu sistemlerde
oluşturulması veya muhafaza edilmesi istenen elektronik kayıtları ve bu
sistemlerin denetim usul ve esaslarını (www.efatura.gov.tr)
internet adresinde yer verilecek teknik kılavuzlarla belirlemeye ve
değiştirmeye yetkilidir.
(2) Bu Tebliğin 3 üncü maddesi kapsamında yer almayan birinci
ve ikinci sınıf tüccarlar, 213 sayılı Kanuna göre fatura vermek zorunda
olmadıkları perakende mal satışları veya hizmet ifalarının
belgelendirilmesinde, 426 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin
(427, 437, 450, 465, 466 ve 473 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğleri
ile değişen güncel hali) 4 üncü bölümünde belirtilen süreleri dikkate
alarak YN ÖKC kullanmaya başlamak mecburiyetindedirler.
(3) Bu Tebliğin 3 üncü maddesi kapsamında yer alan
ve bu maddenin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerindeki şartları
yerine getirdiği halde, (ç) bendinde belirtilen şartı sağlayamayan
mükellefler, 1/8/2018 tarihine kadar eski nesil ÖKC’ler yerine YN ÖKC’leri
kullanmaya başlamak mecburiyetindedirler.
(4) Bu Tebliğin 4 üncü maddesinde belirtilen
şartları sağlamak amacıyla, e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamasına
geçilmesi, fatura verilme zorunluluğu olmayan perakende mal satışları ile
hizmet ifalarında e-Fatura ve/veya e-Arşiv Faturası düzenleme mecburiyetini
getirmemektedir. Bu tür satışların belgelendirilmesinde ÖKC fişlerinin düzenlenmesi
mümkün bulunmaktadır.
Perakende
mal satışları ile hizmet ifalarına ilişkin bilgilerin GİB’e
bildirilme usulü
MADDE 5 – (1) Bu Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrası
kapsamına giren ve 4 üncü maddenin birinci fıkrasında belirtilen şartları
yerine getiren mükellefler; 1/7/2018 tarihinden
itibaren perakende mal satışları ile hizmet ifalarına ilişkin olarak ÖKC’lerden gerçekleştirilen satışlara ilişkin ÖKC
günlük kapanış (Z) raporlarında yer alan mali bilgileri (www.efatura.gov.tr) “Perakende Mal Satışları ile Hizmet
İfalarına İlişkin Mali Rapor” olarak, internet adresinde yayınlanacak
“Perakende Mal Satışları ile Hizmet İfalarına İlişkin Mali Rapor Bildirim
Kılavuzu”nda belirtilen format ve standartta GİB tarafından belirlenen
dönemler (günlük, haftalık veya aylık) itibariyle hazırlamak ve bu raporu
gerçek kişiler için elektronik imza veya mali mühür ile tüzel kişiler için
ise mali mühür ile onaylayarak GİB tarafından belirlenen süreler içinde
e-Arşiv uygulaması aracılığıyla GİB bilgi sistemine elektronik ortamda
bildirmek zorundadırlar.
(2) Perakende mal satışları ile hizmet ifalarına
ilişkin olarak düzenlenen ÖKC fişlerine ait elektronik ortamda hazırlanıp GİB’e iletilecek mali rapor içeriğinde, düzenlenen
e-Fatura ve e-Arşiv Faturalara ait mali bilgilere (söz konusu fatura
bilgilerinin bu uygulamaların işleyişi gereği GİB bilgi sistemlerinde yer
alması nedeniyle) yer verilmeyecektir.
(3) Bu Tebliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrası
kapsamına giren ve 4 üncü maddenin birinci fıkrasında belirtilen şartları
yerine getiren mükelleflerin, elektronik ortamda hazırlanıp GİB’e iletilecek mali rapor içeriğinde; kullanmakta
oldukları ÖKC’lerden (YN ÖKC’ler
dahil) düzenlenen günlük kapanış (Z) raporlarına
ait mali bilgilere yer vermeleri gerekmektedir. Bununla birlikte, YN ÖKC’lerden düzenlenen günlük kapanış (Z) raporları ÖKC
TSM Merkezleri tarafından GİB’e ayrıca
bildirilecektir.
Tüm
satışlarında e-Fatura ve/veya e-Arşiv Fatura düzenleyen mükelleflerin ÖKC
kullanım muafiyeti
MADDE 6 – (1) YN ÖKC kullanma mecburiyeti bulunan
mükelleflerden; 2016 yılı satış veya gayrisafi iş hasılatı 10 milyon TL’yi,
bilanço aktif toplamı 10 milyon TL’yi, bilanço öz sermaye veya öz kaynak
toplamı 1 milyon TL’yi aşması koşullarından en az ikisini sağlayan ve
20’den fazla ödeme kaydedici cihaza veya fatura vb. belgeleri düzenlemede
kullanılan bilgisayar sistemine sahip olan mükelleflerin, 397 sayılı ve 433 Sıra No.lu
Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğlerinde belirtilen e-Fatura ve e-Arşiv Fatura
uygulamalarına, 13/12/2011 tarihli ve 28141 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan 1 Sıra No.lu Elektronik Defter Genel Tebliğinde belirtilen
e-Defter uygulamasına dahil olmaları ve perakende mal satışları ve hizmet
ifaları dahil tüm satışlarında elektronik ortamda e-Fatura ve/veya e-Arşiv
Faturası düzenlemeyi tercih ettiğini bağlı olduğu vergi dairesine tevsik
edici belgelerle birlikte yazılı olarak bildirmeleri halinde, perakende mal
satışları ile hizmet ifalarının belgelendirilmesinde ÖKC kullanma mecburiyeti,
bildirimin vergi dairesi kayıtlarına girdiği tarihten itibaren
bulunmamaktadır. Bu muafiyet söz konusu koşulları sağlayan mükelleflerce
sonradan açılacak şube işyerleri için de geçerli olacaktır. Ancak bu imkandan yararlanılabilmesi için (397 Sıra No.lu Vergi
Usul Kanunu Genel Tebliğinde belirtilen e-Fatura Portalı
aracılığıyla e-Arşiv Faturası düzenlenmesi hali hariç) düzenlenen e-Arşiv
Faturaların bir örneğinin belgenin oluşturulmasını müteakiben; gizliliği,
bütünlüğü ve değişmezliği garanti edilerek ve GİB’in
erişimine ve sorgulamasına açık olacak şekilde GİB’den
e-Fatura saklama hizmeti verme izni bulunan kurumlarda muhafaza edilmesinin
sağlanması zorunludur. Diğer taraftan, mükelleflere e-Arşiv Faturalarının
düzenlenmesi konusunda GİB’den izin alarak hizmet
veren özel entegratör kuruluşlar, her e-Arşiv
Faturasının kendi bilgi işlem sistemleri aracılığı ile oluşturulmasını
e-Arşiv Raporu ile GİB’e raporlanmasını garanti
edecek tedbirleri almak zorundadır.
(2) Bu maddenin birinci fıkrası kapsamına girmekle
beraber, işletmelerinde YN ÖKC kullanmaya başlamış olan mükellefler, söz
konusu YN ÖKC’lerini e-Fatura veya e-Arşiv
Faturalarına ait tahsilat ve ÖKC Bilgi Fişlerinin
düzenlenmesi işlemlerinde kullanmaya devam edebileceklerdir.
(3) Bu maddenin birinci fıkrası kapsamına dahil olarak tüm satışlarında e-Fatura veya e-Arşiv
Fatura düzenleyen mükelleflerin, söz konusu e-Fatura ve e-Arşiv
Faturalarında, mal satışları ile hizmet ifalarının tahsilat işlemlerinde
kullandıkları banka vb. kuruluşlara ait EFT-POS cihazlarından
gerçekleştirilen tahsilata ilişkin müşteri slibinde
yer alan temel bilgilere, e-Fatura ve e-Arşiv Fatura uygulamalarına ilişkin
teknik kılavuzlarda belirtildiği şekilde yer vermeleri gerekmektedir.
(4) 1/1/2017 tarihinden
sonra ilk defa işe başlayan/başlayacak olan mükelleflerin bu madde
kapsamında YN ÖKC kullanımından muaf olmaları için, birinci fıkrada
belirtilen diğer koşullara sahip olmaları şartıyla, işe başlama anı
itibariyle, bu maddenin birinci fıkrasında belirtilen satış, gayri safi iş
hasılatı, bilanço aktif büyüklüğü, bilanço öz sermaye veya öz kaynak
toplamı tutarları yerine sadece ÖKC veya fatura vb. belgeleri düzenlemede
kullanılan bilgisayar sistemi sayısının 20 ve üzerinde olması yeterlidir.
Ancak; işe başlanılan yılı (hesap dönemini) izleyen yıla ait yıl sonu bilanço ve gelir tablolarına göre bu maddede
belirtilen işletme büyüklüğü ölçülerinden en az ikisini sağlayamayan
mükelleflerin, bu yılı izleyen yılın altıncı ayı sonuna kadar
faaliyetlerinde YN ÖKC kullanmaya başlamaları zorunlu olacaktır.
Yeni işe
başlayacak veya şube işyeri açacak mükelleflerin YN ÖKC kullanım durumu
MADDE 7 – (1) Bu Tebliğin 6
ncı maddesinde belirtilen muafiyet koşullarını
sağlayamayan mükelleflerden; bu Tebliğin Resmî Gazete’de yayımlandığı
tarihten itibaren işe yeni başlayacak olanlar ile şube şeklinde işyeri açanlar,
işe başlama veya şube şeklinde işyerinin açıldığı tarihten itibaren 30 gün
(kalkınmada öncelikli yörelerde 60 gün) içinde, YN ÖKC alarak kullanmaya
başlamaları gerekmektedir.
Harici
donanım ve yazılımların ÖKC’lerle bağlantılı
çalışma esasları
MADDE 8 – (1) Basit/bilgisayar bağlantılı YN ÖKC’lere, banka vb. kuruluşlara ait EFT-POS
cihazlarının, doğrudan kablo ile bağlantı haricindeki bağlantılarında (YN ÖKC’ye GMP-3 ile bağlantısı yapılan bilgisayar sistemlerine
yapılan kablolu bağlantılarda) EFT-POS cihazlarının ÖKC’lerle
entegre ve bağlantılı bir yapıda kullanılmasının
(satış işleminin ÖKC’den başlatılıp, tahsil
edilecek tutarın EFT-POS cihazına ÖKC’den
otomatik olarak gönderilmesi ve satış işleminin ÖKC’den
sonlandırılması) ve ÖKC’den bütünleşik fiş üretilmesinin
(müşteri slip bilgisinin fiş içeriğinde yer alacak şekilde) ÖKC
üreticilerinin sorumluluğunda sağlanması şartıyla; EFT-POS cihazı ile YN ÖKC arasındaki
iletişimin “Gelir İdaresi Başkanlığı ÖKC-Harici Donanım ve Yazılım
Haberleşme Protokolü GMP-3” dokümanına göre gerçekleştirilmesi zorunluluğu
bulunmamakta olup, banka vb. kuruluşlar ile ÖKC firmaları tarafından
belirlenen serbest bir iletişim protokolünün de kullanılması mümkün
bulunmaktadır. Ancak, basit/bilgisayar bağlantılı YN ÖKC’lere
yapılacak doğrudan kablolu EFT-POS cihazı bağlantılarında, GMP-3 dokümanına
göre hareket edilmeye devam edilecektir. Basit/bilgisayar bağlantılı YN ÖKC’leri kullanan mükelleflerin, bu cihazlara haricen
bağlantısı gereken (doğrudan ÖKC’ye veya GMP-3
dokümanına göre ÖKC ile bağlantısı yapılan bilgisayar sistemlerine kablo
ile bağlanan) banka vb. kuruluşlara ait EFT-POS cihazlarını, ÖKC’lerle entegre ve bağlantılı bir yapıda (satış
işleminin ÖKC’den başlatılıp, tahsil edilecek
tutarın EFT-POS cihazına ÖKC’den otomatik olarak
gönderilmesi ve satış işleminin ÖKC’den
sonlandırılması) ve ÖKC’den bütünleşik fiş üretilecek şekilde (müşteri slip bilgisinin fiş içeriğinde
yer alacak şekilde) kullanmaları zorunludur. Bu fıkraya
göre, basit/bilgisayar bağlantılı YN ÖKC’lere haricen
bağlanacak banka vb. kuruluşlara ait EFT-POS cihazlarının ÖKC’lerle bağlantısının yapılmasında sorumluluk ÖKC
üreticisi firmalarda olmakla birlikte; söz konusu EFT-POS cihazlarına
ilişkin saha servislik hizmetlerinin
(EFT-POS cihazının tamiri, bakımı, yazılımının güncellenmesi vb.
hizmetler) EFT-POS cihazının ait olduğu banka vb. kuruluşlar tarafından da
gerçekleştirilmesi mümkün bulunmaktadır.
(2) Perakende mal satışları ve hizmet ifalarına
ilişkin tahsilat işlemlerinde bilgisayar
bağlantılı sistem mahiyetindeki eski nesil ÖKC’lerle
birlikte kullanılan banka vb. kuruluşlara ait harici EFT-POS cihazlarının, ÖKC’ler ile uyumlu bir yapıda (EFT-POS cihazından
tahsil edilecek tutara ilişkin olarak ÖKC’den
mali değeri olan fiş veya yemek kartı EFT-POS cihazlarından yapılan
tahsilata ilişkin ise mali değeri bulunmayan bilgi fişi düzenlenecek
şekilde) kullanılması esas olup, bu çerçevede harici EFT-POS cihazlarından
gerçekleştirilen her bir tahsilat işlemi için ÖKC’den
mali değeri olan ÖKC fişinin veya yemek kartı EFT-POS cihazlarından yapılan
tahsilata ilişkin ise mali değeri bulunmayan ÖKC bilgi fişinin düzenlenerek
müşteriye verilmesi zorunludur.
(3) Perakende mal ve hizmet satışlarının
gerçekleştirilmesinde yararlanılan satış uygulama yazılımları ile bunların
üzerinde çalıştığı bilgisayar vb. donanımların (sipariş alma işlemlerinde
kullanılan mobil el terminalleri ile sipariş bilgilerini gösteren ve mali
geçerliği olmayan fiş veya belgeler üreten cihazlar dahil) YN ÖKC’lerle bağlantı ve iletişiminin “Gelir İdaresi
Başkanlığı ÖKC-Harici Donanım ve Yazılım Haberleşme Protokolü GMP-3”
dokümanında belirtilen iletişim protokolüne göre gerçekleştirilmesi zorunlu
olup, YN ÖKC’leri kullanan mükelleflerin de söz
konusu harici yazılım ve donanımların YN ÖKC’lerle
entegre ve bağlantılı yapıda kullanılmasını temin
etmek için YN ÖKC yetkili servislerine başvurup gerekli bağlantıları, en
geç 1/4/2018 tarihine kadar yaptırmaları ve bu şekilde kullanmaları
zorunludur.
(4) Perakende mal ve hizmet satışlarının gerçekleştirilmesinde
yararlanılan satış uygulama yazılımları ile bunların üzerinde çalıştığı
bilgisayar vb. donanımların (sipariş alma işlemlerinde kullanılan mobil el
terminalleri ile sipariş bilgilerini gösteren ve mali geçerliği olmayan fiş
veya belgeler üreten cihazlar dahil) eski nesil ÖKC’lerle
bağlantılarının yaptırılarak entegre ve bağlantılı
bir şekilde (söz konusu satış uygulama yazılımları veya harici donanımlar
kullanılarak gerçekleştirilen her bir satış veya sipariş işleminin ÖKC’de mali değeri olan fişe dönüşmesini temin edecek
şekilde) kullanılması zorunlu olup, bu amaçla söz konusu yazılım veya
cihazları bağlantılı olmaksızın kullanan mükelleflerin ÖKC yetkili
servislerine müracaat ederek gerekli bağlantı ve entegrasyon işlemlerini en
geç 1/4/2018 tarihine kadar yaptırmaları zorunludur. ÖKC firmaları ve
bunların yetkili servisleri de söz konusu yazılım veya donanımların ÖKC’lerle entegre ve
bağlantılı bir şekilde çalışmasını temin edecek çalışmaları, ivedilikle
(her halükarda mükelleflerce ÖKC firmasına veya yetkili servisine yapılan
müracaat tarihinden itibaren en geç bir ay içinde) gerçekleştirmek
zorundadırlar.
YN ÖKC
uygulamasında ÖKC TSM Merkezleri ve çalışma esasları
MADDE 9 – (1) Bilindiği
üzere YN ÖKC’ler,
teknolojik gelişmeler çerçevesinde teknik özellikleri yeniden
belirlenen, bilgisayar tabanlı, internet yoluyla iletişim kurabilen, GİB’e güvenli şekilde veri aktarabilen ve ÖKC fişi
düzenleme dışında katma değerli diğer yazılım ve sektörel
uygulamaları da bünyesinde çalıştırabilen, yetkisiz dış müdahaleleri
algılayan ve GİB’e bildirebilen bilgisayar
tabanlı akıllı cihazlardır. Ayrıca
YN ÖKC’lerin;
bünyesinde banka POS’u barındıran “EFT-POS
Özellikli YN ÖKC’ler” ve bünyesinde banka POS’u barındırmayıp haricen POS cihazı bağlanabilen
“Basit/Bilgisayar Bağlantılı YN ÖKC’ler” olmak
üzere iki türü bulunmaktadır. YN ÖKC’lere
ilişkin, kurulum, yönetim, izleme, banka vb. kuruluşlara ait yazılım ve
parametreleri yükleme ve güncelleme ile GİB ve banka vb. kuruluşlarla
güvenli iletişimi sağlamasına yönelik fonksiyon görmesi amacıyla,
uygulamaya ilişkin mevzuat ve teknik düzenlemelerde, bilgi sistemleri
güvenlik standartlarına haiz YN ÖKC TSM Merkezleri öngörülmüştür. Gerek
EFT-POS özellikli gerekse basit/bilgisayar bağlantılı YN ÖKC kullanan
mükelleflerin, güvenlik, işlem kesintisi, maliyet vb. nedenlerle ödeme
onayı (provizyon) alma işlemlerinin, YN ÖKC TSM
Merkezleri üzerinden olmaksızın doğrudan banka vb. kuruluşlara ait bilgi
sistemleri ile iletişim sağlanarak gerçekleştirilmesini ÖKC firmalarından
yazılı olarak talep etmeleri halinde, banka vb. kuruluşlara (ödeme
kuruluşları, elektronik para kuruluşları, yemek kartı kuruluşları, belediye
yardım kuruluşları vb. diğer kuruluşlar dahil) ait ödeme onayı (provizyon)
alma işlemleri; YN ÖKC TSM Merkezleri aracı kılınmaksızın doğrudan banka
vb. kuruluşlara ait bilgi sistemleri ile iletişim sağlanarak
gerçekleştirilecektir. İlgili ÖKC firmaları (bunlara ait YN ÖKC TSM
Merkezleri dahil), harici EFT-POS cihazlarını
banka vb. kuruluşlara sunan firmalar ve banka vb. kuruluşlar, ödeme onayı
alma işlemlerinin YN ÖKC TSM Merkezleri aracı kılınmaksızın doğrudan banka
vb. kuruluşlara ait bilgi sistemleri ile iletişim sağlanarak da
gerçekleştirilecek şekilde YN ÖKC uygulamasına dair gerekli yazılım,
donanım veya sistem güncellemelerini en geç 1/7/2018 tarihine kadar
tamamlamaları zorunludur.
(2) YN ÖKC TSM Merkezleri, ödeme onayı (provizyon) alma işlemleri dışında kalan YN ÖKC’lere ilişkin kurulum, yönetim, izleme, teknik
kılavuz ve dokümanlarda belirtilen kurallara göre YN ÖKC’lerden
gerçekleştirilen satış bilgilerini GİB’e güvenli
şekilde iletme, YN ÖKC’lere ilişkin kayıt, aktivasyon, devir, hurdaya
ayırma vb. diğer fonksiyon ve görevlerini öteden beri olduğu gibi yerine
getirmeye devam edeceklerdir.
Seyyar
EFT-POS cihazları yerine EFT-POS özellikli YN ÖKC kullanım esası
MADDE 10 – (1) YN ÖKC
kullanma mecburiyeti kapsamına giren ve faaliyetlerinde seyyar EFT-POS
cihazı yerine EFT-POS özellikli YN ÖKC kullanma mecburiyeti bulunan
mükelleflerin, mevcut seyyar EFT-POS cihazlarını EFT-POS özellikli YN ÖKC’ler ile değiştirmeleri zorunlu olup, banka vb.
kuruluşlar tarafından da anılan mükelleflere seyyar EFT-POS cihazlarının
verilmemesi gerekmektedir.
Eski
nesil ÖKC’lerin üretim, mühürleme ve satış
işlemleri
MADDE 11 – (1) Bu Tebliğin Resmî Gazete’de yayımlandığı
tarihten itibaren, ÖKC firmaları tarafından eski nesil ÖKC’lerin
(akaryakıt pompalarına bağlanan ÖKC’ler hariç)
üretim, mühürleme ve satış işlemleri gerçekleştirilmeyecektir.
ÖKC’lerden düzenlenebilecek diğer belgeler
MADDE 12 – (1) YN ÖKC’ler teknik ve
fonksiyonel özellikleri itibariyle bilgisayar tabanlı, internet yoluyla
güvenli iletişim kurabilen ve bünyesindeki mali bilgileri GİB’e elektronik ortamda iletebilen akıllı cihazlar
olması, perakende mal ve hizmet satışlarına ait diğer yazılım sistemleri
ile entegre çalışması gerekliliği ve aynı işlem
için hem diğer sistemlerden hem de YN ÖKC’lerden
belge düzenlemek zorunda kalınması nedeniyle, bu cihazlardan ÖKC fişi
dışında kalan ve 213 sayılı Kanun kapsamına giren fatura, gider pusulası,
giriş ve yolcu taşıma biletleri, müstahsil makbuzu, serbest meslek makbuzu
belgelerinin de düzenlenebilmesi ihtiyacı ortaya çıkmıştır. Bu nedenle,
Bakanlığımıza tanınan yetkiler çerçevesinde, 213 sayılı Kanun kapsamına söz
konusu belgelerin, bu belgelerde yer alması gereken zorunlu bilgileri
ihtiva etmesi, düzenlenen belgelerin bir örneklerinin ÖKC’nin
ilgili elektronik hafıza birimlerinde belge türleri itibariyle ayrımı
yapılabilecek şekilde muhafaza edilmesi ve ÖKC mali raporlarında bu
belgelere ilişkin mali bilgilerin de ayrıca gösterilmesi şartıyla, 1/7/2018 tarihinden itibaren bilgisayar bağlantılı
sistem mahiyetindeki eski nesil ÖKC’ler ve YN ÖKC’lerden de düzenlenebilecektir.
(2) Bakanlığımızca gerçekleştirilen diğer
düzenlemeler gereği, belgelerin elektronik belge olarak düzenlenmesi
zorunluluğunun getirildiği durumlarda (e-Fatura, e-Arşiv Fatura, e-Bilet,
e-İrsaliye, e-Serbest Meslek Makbuzu, e-Müstahsil Makbuzu vb.) ilgili
belgelerin ilgili mevzuat ve teknik düzenlemelerinde belirtilen format,
standart, yöntem ve teknik özelliklerde düzenlenmesine, GİB’e
iletilme ve/veya raporlanmasına ve muhafaza edilmesine ayrıca devam
edileceği tabii olup, bilgisayar bağlantılı sistem mahiyetindeki eski nesil
ÖKC’ler ve YN ÖKC’ler
bu belgelerin oluşturulması, muhatabına elektronik ortamda iletilmesi ve
gerekmesi durumunda kağıt çıktılarının muhatabına
verilmesinin sağlanmasında kullanılabilecektir. Bu durumda da söz konusu
elektronik belgelere ilişkin mali bilgilerin, ÖKC mali raporlarında Bilgi
Fişleri yoluyla ayrıca elektronik ortamda kaydedilmesinin sağlanması
gerekmektedir.
Sorumluluk
ve cezai müeyyide
MADDE 13 – (1) Bu Tebliğin
3 üncü maddesinin birinci fıkrası kapsamına giren ve 4 üncü maddenin
birinci fıkrasında belirtilen şartları yerine getiren mükellefler,
perakende mal satışları ve hizmet ifalarına ilişkin olarak ÖKC’lerden düzenlenen ÖKC günlük kapanış (Z)
raporlarına ait elektronik ortamda hazırlanıp GİB’e
iletilme zorunluluğu getirilen mali raporların içeriğinde yer verdikleri
mali bilgilerin doğruluğundan sorumlu olup, istenilen mali bilgileri bu
Tebliğin 5 inci maddesine dayanılarak hazırlanan kılavuzda belirlenen
format, standart ve iletim yöntemine uygun olarak ve belirlenen süreler
içinde elektronik ortamda GİB bilgi sistemlerine iletmek zorundadırlar.
Bahse konu elektronik raporların,
belirtilen teknik kılavuzlarla öngörülen imzalama usulü, format,
standart, süre ve biçimde GİB bilgi sistemlerine bildirilmediğinin
tespitinde veya yapılacak denetimler neticesinde söz konusu rapor ile
bildirilmiş olan bilgilerin eksik veya yanlış bildirildiğinin tespiti
hallerinde mükelleflere, her bir tespite ilişkin olarak 213 sayılı Kanunun
mükerrer 355 inci maddesinde yazılı özel usulsüzlük cezası tatbik edileceği
gibi ayrıca GİB tarafından kendilerine verilen uygulamadan yararlanma izni
iptal edilebilecektir. İzni
iptal edilen mükellefler, izin iptalinin kendilerine tebliği tarihinden
itibaren 30 (kalkınmada öncelikli yörelerde 60) gün içinde perakende mal
satışları ve hizmet ifalarında YN ÖKC’leri
kullanmaya başlamak mecburiyetindedirler.
(2) Bu Tebliğin 3 üncü maddesinin
birinci fıkrası kapsamına giren ve 4 üncü maddenin birinci fıkrasında belirtilen
şartları yerine getiren mükellefler, perakende mal satışları ve hizmet
ifalarına ilişkin olarak ÖKC’lerden düzenlenen
ÖKC günlük kapanış (Z) raporlarına ait elektronik ortamda hazırlanıp GİB’e iletilecek “Perakende Mal Satışları ile Hizmet
İfalarına İlişkin Mali Rapor”larını 213 sayılı Kanunun defter, kayıt ve
belgeler için öngördüğü muhafaza süreleri içerisinde değişmezliği ve
bütünlüğü korunacak şekilde elektronik ortamda saklamak ve istenildiğinde
elektronik araçlar ve ortamlar vasıtası ile ibraz etmekle yükümlüdürler. Belirtilen yükümlülüğü yerine getirmediği tespit
edilen mükelleflere; her bir tespite ilişkin olarak 213 sayılı Kanunun
mükerrer 355 inci maddesinde yazılı özel usulsüzlük cezası tatbik edileceği
gibi ayrıca işlenen fiile uygun olarak 213 sayılı Kanunda öngörülen diğer
cezai müeyyideler uygulanabilecektir.
(3) Bu Tebliğin 6 ncı
maddesinin birinci
fıkrası uyarınca, e-Fatura, e-Arşiv Fatura ve e-Defter
uygulamalarına geçerek perakende mal satışları ve hizmet ifaları dahil tüm
satışlarında e-Fatura ve/veya e-Arşiv Faturası düzenlemeyi tercih ettiğini
bağlı olduğu vergi dairesine yazılı olarak bildiren ve bu kapsamda YN ÖKC
kullanımından muaf olan mükelleflerin, ilgili maddede belirtilen şartları
taşımadığının, tüm satış işlemlerinde e-Fatura ve/veya e-Arşiv Fatura
düzenlemediğinin veya e-Arşiv faturalarının bir örneğinin mezkur fıkra
hükümlerine göre gizliliği, bütünlüğü ve değişmezliği garanti edilerek GİB’in erişimine ve sorgulamasına açık olacak şekilde GİB’den e-Fatura saklama hizmeti verme izni bulunan
kurumlarda muhafaza edilmediğinin tespiti halinde, her bir tespit için 213
sayılı Kanunun mükerrer 355 inci maddesinde yazılı özel usulsüzlük cezası
tatbik edileceği gibi ayrıca GİB tarafından kendilerine verilen uygulamadan
yararlanma izni iptal edilebilecektir. İzni iptal edilen mükellefler, izin
iptalinin kendilerine tebliği tarihinden itibaren 30 (kalkınmada öncelikli
yörelerde 60) gün içinde perakende mal satışları ve hizmet ifalarında YN ÖKC’leri kullanmaya başlamak mecburiyetindedirler.
(4) Perakende mal ve hizmet satışlarının
gerçekleştirilmesinde yararlanılan satış uygulama yazılımları ile bunların
üzerinde çalıştığı bilgisayar vb. donanımların (sipariş alma işlemlerinde
kullanılan mobil el terminalleri ile sipariş bilgilerini gösteren ve mali
geçerliği olmayan fiş veya belgeler üreten cihazlar dahil)
ÖKC kullanma mecburiyeti kapsamında bulunan mükellefler tarafından; ÖKC’lerle bu Tebliğde belirtilen esaslara göre
bağlantısının gerçekleştirmeden kullandığı tespit olunması halinde; bu
fiili işleyen mükelleflere her bir tespit için ayrı ayrı
olmak üzere 213 sayılı Kanunun mükerrer 355 inci maddesine göre özel
usulsüzlük cezası uygulanacaktır.
(5) ÖKC kullanma mecburiyeti bulunan mükelleflerin,
banka vb. kuruluşlara ait EFT-POS cihazlarını bu Tebliğde belirtilen
esaslara göre, ÖKC’lerle uyumlu, entegre veya bağlantılı bir yapıda kullanmadığının
tespiti halinde, mükelleflere her bir tespit için ayrı ayrı
olmak üzere 213 sayılı Kanunun mükerrer 355 inci maddesine göre özel usulsüzlük
cezası uygulanacaktır.
(6) YN ÖKC kullanma mecburiyeti
kapsamına giren ve faaliyetlerinde seyyar EFT-POS cihazı yerine EFT-POS
özellikli YN ÖKC kullanma mecburiyeti bulunan mükelleflerin, EFT-POS
özellikli YN ÖKC kullanması gerektiği halde bu işlemlerinde seyyar EFT-POS
cihazı kullandığının tespiti halinde, mükelleflere her bir tespit için ayrı
ayrı olmak üzere 213 sayılı Kanunun mükerrer 355
inci maddesine göre özel usulsüzlük cezası uygulanacaktır.
(7) ÖKC firmalarının veya YN ÖKC
TSM Merkezlerinin bu Tebliğde kendilerine verilen zorunlulukları yerine
getirmediklerinin tespiti halinde, her bir tespit için ayrı ayrı olmak üzere 213 sayılı Kanunun mükerrer 355 inci
maddesinde yazılı özel usulsüzlük cezası tatbik edileceği gibi ayrıca ÖKC
firmalarının cihaz üretim, mühürleme veya satış izinleri GİB tarafından
süreli veya süresiz olarak durdurulabilir.
Yetki
MADDE 14 – (1) GİB, YN ÖKC
kullanımını gerektiren mükellefiyet veya faaliyet alanlarında, diğer teknolojik
çözüm, geliştirme ve uygulamalara ilişkin donanım veya yazılım
sistemlerinin, mükellef, sektör grupları veya faaliyet alanları itibariyle
sürekli veya belli sürelerle sınırlı olmak üzere kullanılabilmesi ve bu
sistemlerden üretilen belgelerin mali belge olarak sayılması hususunda izin
vermeye, YN ÖKC ve bunlarla birlikte çalışan yazılım veya donanım
sistemleri ile ödeme arayüzlerinin ÖKC’ler, ÖKC TSM Merkezleri ve banka vb. kuruluşlar ile
olan iletişim, çalışma usul ve esaslarını belirlemeye ve bunlarda
değişiklik yapmaya yetkilidir.
Yürürlükten
kaldırılan ve uygulanmayacak olan hükümler
MADDE 15 – (1) 2/3/2011 tarihli ve
27862 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği
(Sıra No: 406)’nin “3. Müşterilerin Kendilerine
Servis Esasına Göre Yemek Hizmeti Verilen İşyerlerinde Belge Düzeni”
başlıklı üçüncü bölümü yürürlükten kaldırılmıştır.
(2) ÖKC (YN ÖKC dahil)
uygulamaları ile ilgili olarak, bu Tebliğin yürürlük tarihinden önce
yayınlanmış genel tebliğler ile GİB tarafından yayınlanmış olan teknik
kılavuzlar ve GİB mesajlaşma ve harici donanım veya yazılımların ÖKC ile
iletişimine ilişkin protokol dokümanlarında (GMP-1, GMP-2, GMP-3) yer alan
açıklamaların bu Tebliğe aykırı olan hükümleri bu Tebliğin yürürlük
tarihinden itibaren uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 16 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Maliye Bakanı yürütür.
|