Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığından:
MADEN SAHALARI İHALE YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; maden sahalarının veya
alanlarının ihale edilmesi ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik;
a) Herhangi bir sebeple hükümden düşmüş, terk
edilmiş veya taksir edilmiş alanların,
b) II. Grup (b) bendi ve IV. Grup madenler
dışındaki yeni alanların,
c) Ruhsat sahaları arasında tek başına madencilik
yapılamayacak büyüklükteki alanların,
ç) Tesis şartına bağlı ihale alanlarının,
d) Havza madenciliğini geliştirmek ve jeolojik
yapıyı aydınlatmak amacıyla yeni oluşturulan alanlar ile ihalelik durumdaki
sahaların ve alan sınırlamasına bakılmaksızın birleştirilen alanların,
e) Mülga 6309 sayılı Maden Kanunu hükümleri
uyarınca verilmiş olan ve bu Kanuna göre ruhsat hukuku devam eden çakışmalı
işletme ruhsat sahalarında yeni bir maden bulunması halinde, çakışmalı
alandaki maden hakkının bu ruhsat sahipleri arasında,
f) Kısıtlama gerekçesi ortadan kalkan ruhsat
sahalarının,
g) Kanunun 29 uncu maddesinin sekizinci ve
dokuzuncu fıkraları kapsamında iptal edilen ruhsat sahaları alan
sınırlamasına bakılmaksızın,
ihale edilmesine ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/6/1985
tarihli ve 3213 sayılı Maden Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Arama ruhsatı: Belirli bir alanda, belirli bir
süre ile maden arama faaliyetlerinde bulunulabilmesi için verilen yetki
belgesini,
b) Aritmetik ortalamanın %50’si: İhaleye verilen
geçerli kapalı teklif bedellerinin toplamının geçerli teklif sayısına bölünmesiyle
bulunan tutarın yarısını,
c) Bakanlık: Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığını,
ç) Erişim numarası: Genel Müdürlük bilgi işlem
sistem kayıtlarında ihalesi yapılacak pafta ve koordinatları belirtilen
alanları ifade eden numarayı,
d) Genel Müdürlük: Maden İşleri Genel Müdürlüğünü,
e) İhale: Bu Yönetmelikte belirtilen usul ve
şartlarda ruhsat, sertifika ve maden hakkının müracaatçılar arasından
seçilecek gerçek veya tüzel kişi üzerine bırakıldığını gösteren ve Genel
Müdürlüğün onayı ile tamamlanan işlemleri,
f) İhale bedeli: İşletme ruhsat taban bedelinden az
olmamak üzere ihale sonucu oluşan bedeli,
g) İhale bedelinin yatırılacağı yer: İhalede teklif
edilen ihale bedelinin yatırılması için ihale şartnamesinde belirtilen
banka hesabını,
ğ) İhale bedelleri yatırma takip çizelgesi: Yapılan
ihale sonucunda oluşan nihai teklifleri ve ihale bedelinin yatırılma
tarihlerini gösteren, ihale salonunda hazır bulunan müracaatçılara ve
komisyon üyelerine imzalattırılan formu (EK-1),
h) İhale ilanı: Resmî Gazete’de yayımlanmayı ve
ihale edilmek üzere ilana çıkarılan sahaların Genel Müdürlük internet
sayfasında ilanını,
ı) İhale komisyonu: Genel Müdürlükçe
görevlendirilen biri başkan olmak üzere beş asil ve beş yedek üyeden oluşan
komisyonu,
i) İhale müracaat formu: Bu Yönetmelik ekinde yer
alan “Ruhsat/Sertifika İhale Müracaat Formunu” (EK-2),
j) İhale şartnamesi: Genel Müdürlükçe hazırlanan ve
ihale koşullarını düzenleyen belgeyi,
k) İhale teminatı: İhale şartnamesinde belirtilen
tutarda ve koşullarda, ilgili muhasebe biriminin hesabına aktarılmak üzere
Bakanlıkça belirlenecek banka hesabına müracaatçı tarafından yatırılan Türk
Lirası cinsinden nakit para makbuz aslını veya süre yönünden geçici ve
süresiz banka teminat mektubunu,
l) İhale tutanağı: Yapılan ihale sonucu ihale
başvuru evraklarının uygunluğunu gösteren ihale salonunda komisyon üyeleri
ve müracaatçılara imzalatılan tutanağı (EK-3),
m) İhalenin yapılacağı yer: Genel Müdürlükçe
belirlenen, Genel Müdürlük internet sayfasında ve Resmî Gazete’de ilan
edilen yeri,
n) İşletme ruhsat taban bedeli: Kanunun 13 üncü
maddesinde belirtilen ve ihaleye katılmak amacı ile müracaatçı veya talep
eden tarafından yatırılması gereken bedeli,
o) İşletme ruhsatı: Belirli bir alanda, belirli bir
süre ile maden işletme faaliyetlerinin yürütülebilmesi için verilen yetki
belgesini,
ö) Kanun: 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden
Kanununu,
p) Müracaatçı: İhaleye katılacak olan gerçek veya
tüzel kişileri,
r) Özel alan: İlgili kurumlar tarafından koordinatları
Genel Müdürlüğe bildirilen; özel çevre koruma bölgeleri, milli parklar,
yaban hayatı koruma ve geliştirme sahaları, muhafaza ormanları, 4/4/1990
tarihli ve 3621 sayılı Kıyı Kanununa göre korunması gerekli alanlar, 1 inci
derece askeri yasak bölgeler, I/5000 ölçekli imar planı onaylanmış alanlar,
1 inci derece sit alanları ile madencilik amacı dışında tahsis edilen ve
Genel Müdürlük tarafından uygun görüş verilen elektrik santralleri,
organize sanayi bölgeleri, petrol, doğal gaz ve jeotermal boru hatları gibi
yatırım alanlarını,
s) Proje: Yer kabuğundaki maden kaynaklarının
değerlendirilmesi amacına dönük seçilmiş bir teknoloji kullanarak mevcut
bir potansiyel talebini karşılamak üzere mal ve cevher üretmek için
çalışmaları düzenleyen beyan niteliğinde raporu,
ş) Rezerv: Kaynağın, boyutları ve tenörü/kalitesi
belirlenmiş ve günün şartlarında ekonomik olarak üretilebilir ve
işlenebilir kısmı,
t) Taban ihale bedeli: İşletme ruhsat taban
bedelinden az olmamak kaydı ile Genel Müdürlükçe belirlenerek Genel
Müdürlüğün internet sayfasında ilan edilen bedeli,
u) Talep eden: II. Grup (a) ve (c) bendinde yer
alan maden alanlarına ilişkin koordinatları verilerek Genel Müdürlük
tarafından ihaleye çıkarılmasını isteyen gerçek veya tüzel kişiyi,
ü) Teklif mektubu: İhaleye katılacak olan
müracaatçıların kapalı zarf içinde verdikleri teklifi (EK-4),
v) Tesis: Madencilik faaliyetleri için zorunlu olan
her türlü kırma, eleme, öğütme, kesme ve sayalama tesisleri ile işleme
tesisi kapsamında asfalt üretim, hazır beton, yapı elemanı tesisleri,
sallantılı masa, jig, konsantratör, flotasyon, liç, kalsinasyon,
bioksidasyon ve benzeri cevher hazırlama ve zenginleştirme tesisleri,
karıştırma, depolama, stoklama, atık kazanma ve atık bertaraf tesisleri
gibi geçici üniteleri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
İhale Usulü, Müracaat ve İhale Şartnamesi
İhale
usulü
MADDE 5 –
(1) İhaleler, açık ihale usulü ile
yapılır. Teklifler kapalı olarak alınır. Geçerli kapalı tekliflerin
aritmetik ortalamasının %50’sinin üzerinde kalanlar arasında açık artırma
ihale usulü ile ihaleye devam edilir. Aritmetik ortalamanın %50’sinin
üzerinde tek teklifin kalması halinde, bu teklife göre ihale
sonuçlandırılır.
İhaleye
müracaat
MADDE 6 –
(1) İhaleye açılan sahaların
ihalelerine medeni hakları kullanmaya ehil Türkiye Cumhuriyeti vatandaşları,
madencilik yapabileceği statüsünde yazılı Türkiye Cumhuriyeti kanunlarına
göre kurulmuş tüzel kişiliği haiz şirketler, bu hususta yetkisi bulunan
kamu iktisadi teşebbüsleri, müesseseleri, bağlı ortaklıkları, iştirakleri
ile diğer kamu kurum, kuruluş ve idareleri ihaleye katılmak için ihalenin
yapılacağı gün ve saatte usulüne uygun olarak başvuruda bulunulması
zorunludur.
(2) İhaleye aşağıdaki belgelerle birlikte müracaat
edilir:
a) Gerçek kişiler için:
1) Genel Müdürlükçe hazırlanan ihale müracaat formu
(EK-2),
2) T.C. kimlik numarasını içeren noter tasdikli
imza beyannamesi,
3) Vekaleten katılacakların noter tasdikli
vekaletnamesi ile T.C. kimlik numarasını içeren imza beyannamesi,
4) Müracaatçı tarafından imzalanmış ihale
şartnamesi ve şartname bedelinin ilgili banka hesabına yatırıldığını
gösterir makbuz,
5) 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi
geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin güncel belge,
6) İhale teminatının bankaya yatırıldığına dair
makbuz veya teminat mektubu,
7) İşletme ruhsat taban bedelinin ödendiğini
gösterir makbuz,
8) Teklif mektubu (EK-4).
b) Tüzel kişiler için:
1) Genel Müdürlükçe hazırlanan ihale müracaat formu
(EK-2),
2) Müracaatçı tüzel kişiye ait güncel şirket ana
sözleşmesini, yönetim kurulunu ve şirketin ortaklarının pay oranlarını
içeren Ticaret Sicil Müdürlüğünden onaylı Ticaret Sicil Gazetesi örneği,
3) Tüzel kişiyi temsile ve ilzama yetkili kişilerin
onaylı imza sirküleri,
4) Vekaleten katılacakların noter tasdikli
vekaletnameleri ve imza sirküleri, yetkili olarak ihaleye katılacakların
yetki belgeleri,
5) Müracaatçı tarafından imzalanmış ihale
şartnamesi ve şartname bedelinin ilgili banka hesabına yatırıldığını
gösterir makbuz,
6) 21/7/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 22/A maddesi kapsamında vadesi
geçmiş borcun bulunmadığına ilişkin güncel belge,
7) İhale teminatının bankaya yatırıldığına dair
makbuz veya teminat mektubu,
8) İşletme ruhsat taban bedelinin ödendiğini
gösterir makbuz,
9) Teklif mektubu (EK-4).
(3) Müracaatçı, katılacağı her bir ihale için
ikinci fıkrada belirtilen bilgi ve belgeleri tam ve eksiksiz olarak, ihale
teklif zarfı kapalı olarak, Genel Müdürlüğün internet sayfasında ilan
edilen saat aralığında, yer ve tarihte sıra numarası karşılığında ihale
komisyonuna teslim eder. İhale teklif zarfının üzerine sahanın ili, erişim
numarası ve teklif sahibinin ismi/unvanı yazılır. Komisyon tarafından,
ihale teklif zarfının üzerine sıra numarası kaydedilir. Eksik bilgi ve
belgeler ile yapılan müracaatlar değerlendirmeye alınmaz.
(4) Müracaatçı bu maddenin ikinci fıkrasındaki
bilgi ve belgeleri her bir teklif için ayrı ayrı olarak vermek zorundadır.
Bu belge ve bilgiler iade edilmez, başka bir müracaat için kullanılamaz.
İhale
şartnamesi
MADDE 7 –
(1) İhale şartnamesi, ihale konusu
işlerin özelliğini belirtecek şekilde Genel Müdürlükçe hazırlanır ve
internet sayfasında yayımlanır. Müracaatçılar, ihale şartname bedelini
Genel Müdürlükçe belirlenen banka hesabına yatırır.
(2) İhale şartnamesi, yapılacak ihaleye göre
aşağıdaki hususları içerir:
a) İhale edilecek sahanın ili ve erişim numarasını,
b) İhale edilecek sahanın taban ihale bedeli, ihale
teminat tutarı, işletme ruhsat taban bedeli ve ihale şartname bedeli ile
bunların ödeme yerleri ve süreleri,
c) İhalenin yapılacağı yer, tarih ve saati,
ç) Müracaatçılarda aranılan şartlar ve istenilen
belgeleri,
d) Genel Müdürlüğün ihaleyi ertelemeye veya iptal
etmeye yetkili olduğu,
e) Kapalı teklif ve açık artırma yoluyla ihale
uygulama şekli,
f) İhtilafların çözüm şekli ve yeri,
g) İhale edilecek sahanın bulunduğu listenin ilana
çıkarıldığı tarihi,
ğ) İhale teklif zarfının kapalı olarak, teslim
edileceği saat aralığı, yer ve tarihi.
(3) Maden ruhsat sahasının cinsi, rezervi,
bulunduğu bölge, tenörü, istihdam, yatırım, ülke ihtiyaçları ve benzeri
hususlar dikkate alınarak ihale şartnamesinde açıkça belirtilmek kaydıyla
enerji, ara ve uç ürün üretme şartını içeren ihaleler yapılabilir. Bu
ihalelerde ihaleye katılma şartları, taban ihale bedeli, ihale bedelini
ödeme şekli ve süresi, üretim süreleri veya tesislerin yatırım süreleri ve
diğer hususlar ihale şartnamesi ile belirlenebilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İhale Talepleri ve İhale Edilecek Sahalar
İhale
talebinin yapılması ve değerlendirilmesi
MADDE 8 – (1) II. Grup olarak ruhsatlandırılmamış alanların,
II. Grup (a) ve (c) bendi madenler kapsamında ihaleye çıkarılması, Kanunun
16 ncı maddesindeki alan sınırlaması dahilinde koordinatları belirtilerek
ve işletme ruhsat taban bedeli yatırılarak, Kanunun 6 ncı maddesinde
belirtilenler tarafından talep edilebilir. İhaleye çıkartılması talep
edilen alanlar Genel Müdürlükçe değerlendirilerek uygun görülenler talep tarihi
itibarıyla II. Grup ihalelik saha haline getirilir.
(2) İhalelik saha konumunda bulunan II. Grup (a),
(b) ve (c) bendi maden sahalarının ihalesi II. Grup veya II. Grup (a), (b)
ve (c) bendi olarak yapılır. II. Grup maden sahalarının alt bent belirtilmeksizin
ihale edilmesi halinde, bu sahaların ihalesini kazanan kişi
yükümlülüklerini yerine getirmesi şartıyla II. Grupta yer alan herhangi bir
bent yönünde tercihini yaparak almak istediği ruhsatı belirler.
(3) Birinci fıkra kapsamında bir alanın ihale edilmesini
talep edenlerden, bu sahaların ilk ihalesinde ayrıca işletme ruhsat taban
bedeli alınmaz. İhaleye katılmayanların yatırmış olduğu işletme ruhsat
taban bedeli iade edilmez. Ancak müracaat edilen alan Genel Müdürlükçe
değerlendirildikten sonra ihale edilemeyecek alan olması durumunda,
yatırılan işletme ruhsat taban bedeli iade edilir.
(4) Birinci fıkra dışındaki alanların ihale
edilmesi Genel Müdürlükten koordinatlı veya erişim numarası belirtilerek
dilekçe ile talep edilebilir. Talepler Genel Müdürlükçe değerlendirilerek
uygun görülenler talep tarihi itibarıyla ihalelik saha haline getirilir. Bu
taleplerde işletme ruhsat taban bedeli alınmaz.
(5) Genel Müdürlük, ruhsatlandırılmamış boş
alanları talep olmaksızın değerlendirerek ruhsatlandırmaya uygun olan
alanları ihalelik saha olarak belirleyerek, tek başına veya mücavirindeki
ihalelik alanlarla birlikte tek saha olarak ihaleye çıkarabilir.
Büyük ve
küçük alanların ve sahaların ihale edilmesi
MADDE 9 –
(1) Yürürlükteki ruhsat sahaları
arasında bulunan; birbirine yakın ya da karşılıklı iki kenar arasındaki
mesafenin yüz metreden az olması veya tek başına madencilik faaliyeti
yapılamayacak kadar küçük alan olması durumunda, bu alanın ihalesi
madencilik yapılabilecek konumda ve belirlenen alana bitişik en az iki
ortak noktası bulunan ruhsatların sahipleri arasında yapılır. Bu ihaleye
ilişkin ilgili ruhsat sahiplerine tebligat gönderilir. Ayrıca Resmî
Gazete’de ve Genel Müdürlük internet sitesinde Genel Müdürlükçe belirlenen
taban ihale bedeli ve ihale tarihi belirtilerek ilan edilir. Bu alan, ihale
bedeli yatırıldıktan sonra ruhsat safhasına bakılmaksızın ihaleyi kazananın
ruhsatına ilave edilir. Mesafeler, madenin cinsi, maden işletme yöntemi ve
benzeri hususlar dikkate alınarak Genel Müdürlükçe artırılabilir veya
azaltılabilir. Mesafeler yatay olarak hesaplanır.
(2) Yürürlükteki ruhsat sahası veya sahaları
arasında bulunan; birbirine yakın ya da karşılıklı iki kenar arasındaki
mesafenin yüz metreden az olması veya tek başına madencilik faaliyeti
yapılamayacak kadar küçük alan olması ve belirlenen alana bitişik en az iki
ortak noktası bulunan ruhsat veya ruhsatların sahiplerinin aynı olması
halinde, bu alan ihale yapılmaksızın işletme ruhsat taban bedeli ve Genel
Müdürlükçe belirlenen taban ihale bedeli yatırılarak talep edenin
ruhsatına, ruhsat safhasına bakılmaksızın ilave edilir. Mesafeler, madenin
cinsi, maden işletme yöntemi ve benzeri hususlar dikkate alınarak Genel
Müdürlükçe artırılabilir veya azaltılabilir. Mesafeler yatay olarak hesaplanır.
(3) İhalelik durumda olan ve madencilik
yapılabilmesi için uygun büyüklükte olmayan sahalar, mücavirinde
ruhsatlandırılmamış boş alanlar veya diğer ihalelik sahalarla
birleştirilerek ihale edilebilir.
(4) İhalelik sahalardan; jeolojik yapısı, konumu,
rezervi, işletmecilik yöntemi, madenciliğe dayalı tesislerin hammadde
ihtiyacı, madenin bulunduğu bölgenin ihtiyaçları gibi hususları göz önüne
alınarak madenlerin ekonomik olarak işletilebilmesine yönelik aynı gruptaki
birden fazla saha için alan sınırlamasına bakılmaksızın tek teklif alınarak
veya bir saha birden fazla sahaya bölünerek ihale işlemi
gerçekleştirilebilir. İhale sonucunda bu sahalar ruhsat gruplarına göre
Kanunun 16 ncı maddesindeki alan sınırlamasına uygun olarak
ruhsatlandırılır.
(5) Havza madenciliğini geliştirmek ve jeolojik
yapıyı aydınlatmak amacıyla yeni oluşturulan alanlar ile herhangi bir
sebeple hükümden düşmüş, terk edilmiş veya taksir edilmiş sahalar alan
sınırlamasına bakılmaksızın birleştirilerek ihale edilebilir. Bu şekilde
ihale edilen sahaların ruhsatlandırılmasında Kanunun 16 ncı maddesindeki
alan sınırlaması aranmaz.
(6) İhaleye müracaat olmaması veya ihale
sonuçlandıktan sonra ihale bedelinin yatırılmaması halinde, bu sahalar
yeniden ihale programına alınır.
Tesis
şartına bağlı ihale
MADDE 10
– (1) Maden ruhsat sahasının
cinsi, rezervi, bulunduğu bölge, tenörü, kalitesi, istihdam, yatırım, ülke
ihtiyaçları ve benzeri hususlar dikkate alınarak ihale şartnamesinde açıkça
belirtmek kaydıyla ara ve uç ürün üretme şartını içeren ihaleler yapılabilir.
Bu ihalelerde rezervin özellikleri dikkate alınarak ihaleye katılma
şartları, taban ihale bedeli, ihale bedelini ödeme şekli ve süresi, üretim
süreleri veya tesislerin yatırım süreleri ve diğer hususlar ihale
şartnamesi ile belirlenebilir.
(2) En az ortak iki noktası bulunan ihalelik
sahalar, alan sınırlamasına bakılmaksızın tek saha olarak tesis şartına
bağlı ihale edilebilir ve Kanunun 16 ncı maddesindeki alan sınırlamasına
bakılmaksızın tek ruhsat sahası olarak ruhsatlandırılabilir.
(3) İhalelik durumda olan sahaların çevresindeki
ruhsatlandırılmamış boş alanlar veya diğer ihalelik sahalar, alan
sınırlamasına bakılmaksızın tek saha olarak tesis şartına bağlı ihale
edilebilir ve Kanunun 16 ncı maddesindeki alan sınırlamasına bakılmaksızın
tek ruhsat sahası olarak ruhsatlandırılabilir.
(4) Birbirine mücavir olmayan ve rezervi bir
bütünlük teşkil etmeyen ihalelik sahalar, alan sınırlamasına bakılmaksızın
birlikte tesis şartına bağlı ihale edilebilir, bu sahalar ayrı ayrı
ruhsatlandırılabilir.
(5) Bu Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin üçüncü,
dördüncü ve beşinci fıkraları kapsamındaki sahalar, tesis şartına bağlı
ihale edilebilir ve ruhsatlandırılabilir.
(6) Bu maddenin ikinci, üçüncü, dördüncü ve beşinci
fıkraları kapsamı dışındaki ihalelik sahalar ve boş alanlar, tesis şartına
bağlı ihale edilebilir ve ruhsatlandırılabilir.
Çakışan
işletme ruhsat sahalarında yeni bir maden bulunması
MADDE 11
– (1) Mülga 6309 sayılı Maden
Kanunu hükümleri uyarınca verilmiş olan ve 3213 sayılı Maden Kanununa göre
ruhsat hukuku devam eden çakışmalı işletme ruhsat sahalarında yeni bir
maden bulunması hâlinde, çakışmalı alandaki maden hakkı bu ruhsat sahipleri
arasında, bu Yönetmelik hükümlerine göre ihale edilerek, ihaleyi kazananın
ihale yükümlülüklerini yerine getirmesi halinde söz konusu maden hakkı
ihaleyi kazananın ruhsatına dâhil edilir. Bu ihaleye ilişkin ilgili ruhsat
sahiplerine tebligat gönderilir. Ayrıca Resmî Gazete’de ve Genel Müdürlük
internet sitesinde Genel Müdürlükçe belirlenen taban ihale bedeli ve ihale
tarihi belirtilerek ilan edilir.
Özel
alanlar ile çakışan sahaların ihalesi
MADDE 12
– (1) İhalelik durumdaki ruhsat
sahalarının ilgili kurumlar tarafından Genel Müdürlüğe bildirilen özel
alanlar ile çakıştığının tespit edilmesi halinde, bu sahalar ihaleye çıkarılmadan
önce Genel Müdürlükçe ilgili kurumların görüşü alınarak ihale edilip
edilmeyeceğine karar verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İhale ve İlan İşlemleri
İhale
komisyonu ve karar alınması
MADDE 13
– (1) İhale komisyonu, Genel
Müdürlükçe görevlendirilecek bir Genel Müdür Yardımcısının başkanlığında,
daire başkanları ve konusunda uzman personelden olmak üzere beş asil ve beş
yedek üyeden oluşur.
(2) İhtiyaç olması halinde birden fazla ihale
komisyonları oluşturulabilir.
(3) İhale komisyonu eksiksiz toplanır ve kararlar
çoğunlukla alınır. Mazereti nedeni ile ihale komisyonuna katılamayan asil
üye yerine yedek üye katılır. Kararlarda çekimser kalınamaz. Karara
katılmayan üye karşı oy gerekçesini karar altına yazarak imzalamak
zorundadır.
İhale
ilanı
MADDE 14
– (1) İhale ilanı Resmî Gazete’de
yayımlanır. Ayrıca ihaleye açılan her bir saha için açıklayıcı ihale
bilgileri Genel Müdürlük internet sayfasında ihale tarihinden en az on beş
gün önce ilan edilir.
İhale
ilanında yer alacak hususlar
MADDE 15
– (1) İhaleye çıkarılacak
sahaların ilanlarında aşağıdaki hususlar yer alır:
a) Resmî Gazete ilanında:
1) İhaleye çıkarılacak sahaların Genel Müdürlük
internet sayfasında ilan edileceği tarih, ihale şekli ve ihale bilgileri,
2) İlan edilen sahaların ihalesine katılmak için
başvuru şekli,
3) Başvuru yapılmayan sahaların yeniden ihale
edileceği.
b) Genel Müdürlük internet sayfasında:
1) Resmî Gazete ilan bilgileri,
2) İhale edilecek sahanın ili, erişim numarası,
ruhsat grubu, alanı, pafta ve koordinatları,
3) Taban ihale bedeli, ihale teminat tutarı,
işletme ruhsat taban bedeli ve ihale şartname bedeli ile bunların ödeme
yerleri ve süreleri,
4) İlan edilecek sahalara ilişkin olarak, ihaleye
katılanların ihale teklif zarfını teslim edeceği yer ve saat,
5) İhalenin yapılacağı yer, tarih ve saat.
İhale
işlem dosyası
MADDE 16
– (1) İhaleye çıkarılacak
sahalarla ilgili her ihale için Genel Müdürlükçe komisyon başkan ve üyelerine
verilmek üzere; ihale şartnamesi ve ihalesi yapılacak sahaya ait bilgilerin
yer aldığı bir dosya hazırlanır.
(2) Her ihaleyle ilgili bütün belge ve bilgiler,
oluşturulan ihale işlem dosyasında muhafaza edilir.
Taban
ihale bedelinin tespiti
MADDE 17
– (1) Taban ihale bedeli, işletme
ruhsat taban bedelinden az olmamak kaydıyla Genel Müdürlükçe sahanın ruhsat
safhası, konumu, rezerv bilgileri ve piyasa şartları dikkate alınarak
belirlenir.
İhale
teminatı
MADDE 18
– (1) İhalelerde ihale şartnamesinde
belirtilen banka hesabına Türk Lirası cinsinden yatırılan nakit para veya
bankalardan alınacak geçici ve süresiz teminat mektubu ihale teminatı
olarak kabul edilir.
(2) İhale teminatı; işletme ruhsat taban bedelinden
ve Genel Müdürlükçe belirlenerek Genel Müdürlüğün internet sayfasında ilan
edilen taban ihale bedelinden az olmamak kaydıyla, müracaatçı tarafından
verilen kapalı teklifin %20’sinden az olamaz. Aksi takdirde teklif geçersiz
sayılır.
(3) Açık artırma için ek bir ihale teminatı
alınmaz.
(4) Genel Müdürlük gerekli gördüğü hallerde, ihale
şartnamesinde belirtilmek kaydıyla teminat miktarını ve oranını
değiştirebilir.
İhale
için müracaat yapılmayan sahalar
MADDE 19
– (1) Kanun kapsamında ihaleye
açılan ve ihalesine müracaat edilmeyen sahalar yeniden ihale programına
alınır. Yapılacak yeni ihalede, taban ihale bedeli yeniden belirlenebilir.
İhale
tekliflerinin değerlendirilmesi
MADDE 20
– (1) İhale komisyonu, ihale
komisyonuna kapalı olarak teslim edilen ihale teklif zarfı, ihale salonunda
komisyon üyeleri ve müracaatçılar önünde açılır.
(2) İhale komisyonu, ihalesi yapılacak sahaya ait
müracaat sahiplerinin belgelerini inceler. Evrakları eksik olanların
teklifleri geçersiz sayılır.
(3) Aynı erişim numaralı sahaya;
a) Aynı gerçek veya tüzel kişi tarafından birden
fazla, aynı gerçek kişi hem kendi, hem de başka gerçek ve/veya tüzel kişi
adına asaleten/vekâleten ve aynı gerçek kişi birden fazla vekâleten
müracaatta bulunamaz. Aksine hareket edenlerin teklifleri geçersiz sayılır.
b) Şirket adına müracaat edilmesi durumunda,
şirketin yönetim kurulu üyeleri ve şirket yetkilileri kendi adına veya
vekâleten aynı sahaya müracaatta bulunamaz. Aksi durumda sadece tüzel
kişinin müracaatı kabul edilir.
(4) İhale komisyonunca;
a) Kapalı teklifler, müracaatçılar önünde açılır ve
okunur. Kapalı teklife göre teminat miktarları yeterli olmayanların
teklifleri geçersiz sayılır. Teklifleri uygun olmayan müracaatçılar bir
tutanakla tespit edilir. İhaleye katılmak için müracaatta bulunmasına
rağmen tekliflerin açılması esnasında salonda bulunmayan ve açık artırmaya
katılmayanların kapalı teklifi geçerli sayılır.
b) İlana çıkarılan sahanın ihalesine tek
müracaatçının katılması veya geçerli tek teklifin olması halinde bu teklife
göre ihale tamamlanır.
c) Birden fazla geçerli kapalı teklifin olması
halinde, aritmetik ortalamanın %50’sinin üstünde olanlar açık artırmaya
katılma hakkı elde eder. İhalede verilen geçerli tüm kapalı tekliflerin
aritmetik ortalamasının %50’sinin altında kalan teklifler değerlendirmeye
alınmaz ve açık artırmaya katılamaz.
ç) Açık artırmaya, kapalı teklifte verilen en
yüksek bedel üzerinden ve açık artırmaya hak kazanan kapalı teklifte en
düşük teklifi veren müracaatçıdan başlanır. Açık artırmaya her defasında en
düşük teklifi veren müracaatçıdan başlanarak ihale sonuçlanıncaya kadar
devam edilir. Açık artırmada sırası gelen ve teklifi artırmayan müracaatçı
açık artırma dışında kalır.
d) Açık artırmada artırım oranlarının üst ve alt
sınırları ihale şartnamesinde belirtilir.
e) Müracaatçıların geçerli kapalı teklifleri ve
açık artırmada yaptıkları teklifleri, her müracaatçı için kapalı veya açık
artırmada yaptığı en yüksek teklif esas alınarak, bütün teklifler en yüksek
tekliften başlamak üzere sıralanarak ihale bedeli yatırma takip çizelgesi
oluşturulur.
f) İhale bedelleri yatırma takip çizelgesi ve ihale
tutanağı ihaleye katılanlar ve komisyon üyeleri tarafından da imzalanır.
İhalenin
sonuçlanması
MADDE 21
– (1) İhale komisyonu, teklif
edilen ihale bedelini uygun görmesi halinde; ihaleyi kazanan ilgiliye,
ihale bedelini yatırması için on iş günü, ihaleye birden fazla kişinin katılması
halinde ikinci ve sonraki teklif sahiplerine beşer iş günü süre verir.
İhale bedeli yatırma takip çizelgesi sıralamasında kendisinden önceki
müracaatçının yükümlülüğünü yerine getirmemesi durumunda, ihale bedelini
yatırma sırası gelen müracaatçı, teklif ettiği ihale bedelini beş iş günü
içinde ilgili yerlere yatırmak zorundadır.
(2) İhale bedeli yatırma takip çizelgesi,
müracaatçıların takip etmeleri için Genel Müdürlük internet sayfasında
yayınlanır. Müracaatçıya, ayrıca tebligat yapılmaz.
(3) İhaleyi kazananın ve sırası gelenin süresi
içerisinde ihale bedelini yatırması zorunludur. Aksi halde müracaatçı
hakkını kaybeder ve ihale teminatı irat kaydedilir.
(4) İhaleyi kazananlar ihale bedelini yatırıncaya
kadar sıralamadaki diğer müracaatçıların ihale teminatları iade edilmeyerek
bekletilir. Sırası gelen müracaatçının ihale bedelini yatırması halinde
ihale süreci son bulur ve sıralamada sonra gelen müracaatçıların ihale teminatları
iade edilir.
(5) İhale işlemi sonucunda değerlendirme dışı kalan
teklif sahiplerinin ihale teminatları, ihaleden sonra iade edilir.
İhale
işleminin kesinleşmesi
MADDE 22
– (1) İhale, Genel Müdürlük
Makamının onayı ile kesinleşir.
(2) Sahaların ihalesinden elde edilen gelirler
genel bütçeye gelir kaydedilir.
(3) Bu Yönetmelik kapsamındaki iş ve işlemler için
ihtiyaç duyulan harcamalar Bakanlık bütçesinden karşılanır.
İhalenin
ertelenmesi ve iptali
MADDE 23
– (1) Genel Müdürlük gerekli
gördüğü hallerde ihaleyi erteleyebilir. Teklif zarfları açılmadan ihalenin
ertelenmesi durumunda, ertelenen ihaleye sadece daha önce başvuruda
bulunanlar katılır.
(2) Genel Müdürlük gerekli gördüğü hallerde ihaleyi
iptal edebilir. İhalenin iptal edilmesi durumunda müracaatçılar bir hak
talep edemez. Ancak, yatırılan işletme ruhsat taban bedeli ve teminatlar
iade edilir.
(3) İhale teklif zarfının kapalı olarak teslim
edilmesi için tespit olunan tarih, daha önce öngörülemeyen tatil gününe
rastlamışsa, ihale teklif zarfı kapalı olarak tatili takip eden ilk iş
gününde aynı saat aralığı ve yerde teslim edilir.
(4) İhale için tespit olunan tarih, daha önce
öngörülemeyen tatil gününe rastlamışsa, ihale tekrar ilana gerek
kalmaksızın tatili takip eden ilk iş gününde aynı yer ve saatte yapılır.
İhale
sonucunun ilanı ve tebligat
MADDE 24
– (1) Kapalı teklif vermesine
rağmen ihale salonunda hazır bulunmayan veya ihalede hazır bulunup da ihale
komisyonu tarafından hazırlanan ihale tutanağı ve ihale bedeli yatırma
takip çizelgesini imzalamayan müracaatçılar ve ihaleye teklif verenler de
ihale tutanağını ve ihale bedeli yatırma takip çizelgesini imzalamış
sayılır.
(2) İhale tutanağı ve ihale bedeli yatırma takip
çizelgesi tebligat yerine geçer.
(3) İhale sonuçları, Genel Müdürlük internet sayfasında
ilan edilir.
(4) Bu Yönetmelik kapsamındaki ihale sonuçları ile
ilgili ayrıca bir tebligat yapılmaz.
Ruhsatlandırma
MADDE 25 –
(1) İhale bedelinin yatırıldığı
tarihten itibaren ihaleyi kazanan ilgiliye, arama veya işletme ruhsatı
düzenlenmesi için Maden Yönetmeliğinde belirtilen yükümlülükleri yerine
getirmesi için iki ay süre verilir. Bu süre içerisinde yükümlülüklerin
yerine getirilmemesi durumunda talep sahibi ruhsat hakkını kaybeder,
yatırılan işletme ruhsat taban bedeli ve ihale bedeli iade edilmez, saha
yeniden ihalelik saha durumuna getirilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Sorumluluklar
ve yaptırımlar
MADDE 26
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
yapılan ihalelerde;
a) İhale neticesinde ruhsat alma hakkını kazandığı
halde yükümlülüklerini yerine getirmeyen gerçek ve tüzel kişiler, bir yıl
süre ile kendi adına veya vekâleten Genel Müdürlük tarafından yapılan
ihalelere katılamazlar.
b) Müracaatçılar, Kanunun 7 nci maddesinde
belirtilen izinler ile ilgili araştırmayı ihaleden önce yapmaları zorunludur.
Kanunun 7 nci maddesinde belirtilen izinler ile ilgili sorumluluk
müracaatçıya aittir. İhaleden sonra, ruhsat düzenlenmeden önce veya ruhsat
düzenlendikten sonra Kanunun 7 nci maddesinde belirtilen izinlerin
alınamaması ve/veya ruhsatın herhangi bir neden ile iptal edilmesi
durumunda işletme ruhsat taban bedeli, ihale bedeli ve ruhsat bedeli iade
edilmez. Ancak, bu sahaların Kanunun 7 nci maddesinin ikinci fıkrasında
belirtilen özel alanlardan birisi ile çakıştığının tespit edilmesi
durumunda ve müracaatçının talebi halinde ruhsat düzenlenmeden önce ihale
bedeli iade edilir, işletme ruhsat taban bedeli iade edilmez, ruhsat düzenlendikten
sonra ise işletme ruhsat taban bedeli, ihale bedeli ve ruhsat bedeli iade
edilmez.
(2) Hile, tehdit, nüfuz kullanma ve çıkar sağlama
suretiyle ya da başka yollarla ihaleye fesat karıştıran veya sahte belge
kullananlar ile bu fiillere teşebbüs edenler ile ilgili Cumhuriyet
Savcılığına suç duyurusunda bulunulur. Bu kişiler ile bu kişilerin adına
hareket ettikleri gerçek ve tüzel kişiler, iki yıl süre ile kendi adına
veya vekâleten, Genel Müdürlük tarafından yapılan ihalelere katılamazlar.
(3) İhaleden sonra sahte belge kullanılarak
ihalenin kazanıldığının tespit edilmesi halinde müracaatçının teminatı irat
kaydedilerek ruhsat/sertifikası iptal edilir. İhale bedeli iade edilmez. Bu
durum diğer müracaatçılara bir hak sağlamaz. Ayrıca sahte belge kullananlar
veya kullanmaya teşebbüs edenler hakkında ilgili Cumhuriyet Savcılığına suç
duyurusunda bulunulur.
(4) Bu Yönetmelik kapsamındaki ihalelere; Devlet
memurları, diğer kamu görevlileri, Genel Müdürlüğün merkez ve taşra
teşkilatında çalışan yevmiyeli ve mukaveleli personel katılamaz.
Yürürlük
MADDE 27
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 28
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı yürütür.
Ekler için tıklayınız.
|