Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından:
KIRSAL KALKINMA DESTEKLERİ KAPSAMINDA TARIMA DAYALI
YATIRIMLARIN DESTEKLENMESİ HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2017/22)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğin amacı; doğal kaynaklar ve çevrenin
korunmasını dikkate alarak kırsal alanda gelir düzeyinin yükseltilmesi,
tarımsal üretim ve tarıma dayalı sanayi entegrasyonunun sağlanması için
küçük ve orta ölçekli işletmelerin desteklenmesi, tarımsal pazarlama
altyapısının geliştirilmesi, gıda güvenliğinin güçlendirilmesi, kırsal
alanda alternatif gelir kaynaklarının oluşturulması, kırsal ekonomik
altyapının güçlendirilmesi, tarımsal faaliyetler için geliştirilen yeni
teknolojilerin üreticiler tarafından kullanımının yaygınlaştırılması,
yürütülmekte olan kırsal kalkınma çalışmalarının etkinliklerinin
artırılması, kırsal toplumda yerel kalkınma kapasitesinin oluşturulmasına
katkı sağlamak için yeni teknoloji içeren yatırımların desteklenmesine
ilişkin usul ve esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, 1/1/2016-31/12/2020 tarihleri
arasında, kırsal alanda ekonomik ve sosyal gelişmeyi sağlamak, tarım ve
tarım dışı istihdamı geliştirmek, gelirleri artırmak ve farklılaştırmak
için kadın ve genç girişimciler öncelikli olmak üzere gerçek ve tüzel
kişilerin ekonomik faaliyetlere yönelik yatırımlar için yapılacak hibe
ödemelerine ilişkin hususları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ; 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı
Tarım Kanunu, 22/2/2016 tarihli ve 2016/8541 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı
ile yürürlüğe konulan Kırsal Kalkınma Destekleri Kapsamında Tarıma Dayalı
Yatırımların Desteklenmesine İlişkin Karara dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) Avan proje: Başvuru konusu olan tesise ait
vaziyet planı ile tesisin ihtiyaçlarına göre elde edilen verilere
dayanılarak hazırlanan plan ve kesitlerin yer aldığı projeyi,
b) Bakanlık: Gıda, Tarım ve Hayvancılık
Bakanlığını,
c) Elektronik ağ: “www.tarim.gov.tr” internet
adresini,
ç) Genel Müdürlük: Tarım Reformu Genel Müdürlüğünü,
d) Gerçek kişi başvurusu ve yatırımı: Belirlenmiş
nitelikleri taşıyan birey tarafından yapılacak başvuru ve gerçekleştirilecek
yatırımları,
e) Hibe sözleşmesi: Proje sahipleri ile il
müdürlüğü arasında imzalanan ve hibeden yararlanma esasları ile tarafların
yetki ve sorumluluklarını düzenleyen sözleşmeyi,
f) Hibeye esas proje tutarı: Bu Tebliğde belirtilen
kriterleri sağlayan hibe desteği verilecek giderler toplamını,
g) İl müdürlüğü: Bakanlık il müdürlüklerini,
ğ) İl proje değerlendirme komisyonu: Vali
yardımcısı başkanlığında; il gıda, tarım ve hayvancılık müdürlüğü, yatırım
izleme koordinasyon başkanlığı veya il özel idaresi genel sekreterliği, il
çevre ve şehircilik müdürlüğü, ticaret borsası, ziraat odası başkanlığı ile
ihtiyaç duyulması halinde proje konusuna göre belirlenecek diğer ilgili
üniversite, sivil toplum kuruluşu ve kamu kurumu temsilcilerinden en az beş
kişiden oluşturulan ve bu Tebliğ kapsamında ilinde yapılan proje
başvurularını değerlendiren komisyonu,
h) İl proje yürütme birimi: İl düzeyinde programın
tanıtımından, projelerin uygulamasından ve tamamlanan projelerin
izlenmesinden sorumlu olan, yapılacak iş ve işlemleri il müdürlüğü adına yürüten,
ilgili şube müdürü ve elemanları ile gerektiğinde il müdürlüğü ve diğer
kamu kurumu elemanlarının valilik oluruyla görevlendirilmesi ile
oluşturulan en az üç kişilik birimi,
ı) İlerleme raporu: Yatırımcı tarafından hazırlanıp
üç ayda bir il müdürlüğüne teslim edilen iş gerçekleşme raporunu,
i) Kapasite artırımı ve/veya teknoloji
yenilenmesine yönelik yatırım: Faal olsun veya olmasın, çalışma ve üretim
izinleri başvuru sahibi adına olmak üzere yasal izinleri alınmış ve
tarımsal ürünlerden belli bir ürünün işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik olarak yapılmış tesisler, kırsal turizm hariç kırsal
ekonomik altyapı yatırımları ile tarımsal üretime yönelik sabit yatırımlar
için yeni teknolojiler içeren makine-ekipman alımları ve gerekli olması halinde
inşaat giderini kapsayan yatırımı,
j) Kısmen yapılmış yatırımların tamamlanmasına
yönelik yatırım: Tarımsal ürünlerden belli bir ürünün işlenmesi,
depolanması, paketlenmesi ile tarımsal üretime yönelik sabit yatırım
projelerine yönelik olarak inşaatı yarım kalmış tesislerin inşaatının
tamamlanması ve gerekli makine ekipmanının alımını ya da inşaatı
tamamlanmış ancak üretime geçmemiş tesislerin makine ekipman alımlarını
içeren projeyi,
k) Kırsal alan: 31/12/2012 tarihli TÜİK verilerine
dayanılarak nüfusu 20.000’den az olan tüm illerdeki yerleşim yerlerini,
l) Kırsal ekonomik altyapı: Kırsal turizm, bilişim
sistemleri ve eğitimi, el sanatları ve katma değerli ürünler, çiftlik
faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemlerini,
m) Merkez proje değerlendirme komisyonu: İl proje
değerlendirme komisyonu tarafından yapılan inceleme ve değerlendirmeler
sonucunda uygun görülen öncelikle proje başvurularına ait değerlendirme
raporlarını, ihtiyaç olması halinde uygun görülen proje başvurularını, bu
Tebliğde yer alan esaslar doğrultusunda değerlendiren ve Genel Müdürlükçe;
aralarında ilgili Genel Müdür Yardımcısı ve Daire Başkanının bulunduğu en
az beş, en fazla dokuz kişiden oluşturulan komisyonu,
n) Nihai rapor: Yatırımcı tarafından yatırıma ait
fiili uygulamaların tamamlanmasını takiben son ödeme talebi evrakı ile
birlikte hazırlanıp il müdürlüğüne teslim edilen ve il müdürlüğünce uygun
kabul edilen raporu,
o) Ödeme icmal tablosu: Yalnız bir yatırıma ait
olan o dönemin inşaat ödemeleri ile makine, ekipman ve malzeme ödemelerini
kapsayan tabloyu,
ö) Program: Kırsal kalkınma yatırımlarının
desteklenmesi programını,
p) Proje: Hibe desteğinden yararlanabilmek için
belirlenmiş nitelikleri sağlayan gerçek ve tüzel kişilerin gerçekleştirecekleri
yatırım projelerini,
r) Proje toplam tutarı: Program kapsamında hibeye
esas proje tutarı ile tamamı yatırımcı tarafından gerçekleştirilen ayni
katkı tutarının toplamını,
s) Tarımsal üretime yönelik sabit yatırımlar:
Büyükbaş, küçükbaş, hindi ve kaz yetiştiriciliği, su ürünleri ve kültür
mantarı üretimine yönelik sabit yatırım tesislerini,
ş) Tarımsal ürün: Tütün hariç tüm bitkisel
ürünleri, hayvansal ürünleri ve su ürünlerini,
t) Tatbikat projesi: Başvuru konusu olan tesisin
ihtiyaçlarına göre arazi ve zemin etütleri yapılmış, yapı elemanları
kesitlerinin ölçülendirilip boyutlandırıldığı, inşaat sistem ve
gereçleriyle teknik özelliklerinin belirtildiği, mimari, statik, elektrik,
sıhhi tesisat projeleri ile maliyet hesapları dahil her türlü ayrıntıyı
içeren projeyi,
u) Tüzel kişi başvurusu ve yatırımı: Belirlenmiş
nitelikleri sağlayan bireylerin yasal olarak oluşturdukları ticari
ortaklıklar tarafından yapılacak başvuru ve gerçekleştirilecek yatırımları,
ü) Uygulama sözleşmesi: Yatırımcılar ile proje
kapsamında satın aldıkları makine, ekipman ve malzeme ile inşaat işlerini
sağlayan yükleniciler arasında yapılacak akdi,
v) Yatırımcı: Bu Tebliğ kapsamında proje hazırlayıp
başvuruda bulunan ve başvurusu kabul edilerek hibe sözleşmesi imzalayan
gerçek ve tüzel kişileri,
y) Yenilenebilir enerji: Jeotermal, biyogaz, güneş
ve rüzgar enerjisini,
z) Yeni yatırım tesisi: Tarımsal ürünlerden belli
bir ürünün işlenmesi, depolanması, paketlenmesi ile yenilenebilir enerji
kullanan sera, kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından kırsal turizm ve
tarımsal üretime yönelik sabit yatırım projelerine yönelik olarak henüz
yapı ruhsatı alınmamış yatırım yerinde temelden yapılacak inşaat ve makine
ekipman alımını kapsayan tesisi,
aa) Yüklenici: Hibe sözleşmesi akdedilen yatırım
projesi kapsamında yatırımcılar tarafından satın alınacak makine, ekipman
ve malzeme ile inşaat işlerini sağlayan bağımsız gerçek ve tüzel kişileri,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi
Programı Uygulama Birimleri
Genel
Müdürlük
MADDE 5 – (1) Bu Tebliğ kapsamındaki çalışmaları Bakanlık
adına Genel Müdürlük yürütür. Genel Müdürlük;
a) Programın tanıtımını ve yatırımcıların
bilgilendirilmesini sağlar. Program kapsamında yapılacak çalışmaların
kontrolüne, idari, mali, mühendislik ve çevresel uygulamalarla uyumlu bir
şekilde yürütülmesine destek verir.
b) Program ile ilgili olarak, yıllık yatırım
programı ve bütçe teklifi hazırlıkları, bu tekliflerin ilgili Bakanlık birimlerine
iletilmesi ve bu tekliflerin kabulü için gerekli çalışmaları yapar.
c) Programın izleme ve değerlendirmesini yapar veya
yaptırır.
İl
müdürlüğü
MADDE 6 – (1) İl müdürlüğü, program kapsamındaki
çalışmaların Bakanlık adına 46 ncı maddede belirtilen sorumlulukların
idari, mali, hukuki, mühendislik ve çevresel uygulamalarla uyumlu bir
şekilde yürütülmesini ve program kapsamında yapılacak tüm çalışmaların il
bazında uygulanmasını, izlenmesini, sekretaryasını ve koordinasyonunu
sağlar.
İl proje
değerlendirme komisyonu ve il proje yürütme birimi
MADDE 7 – (1) İl Proje Değerlendirme Komisyonu;
a) Program kapsamında alınan hibe başvurularının
idari uygunluğunu, başvuru sahiplerinin ve projelerin uygunluğunu kontrol
eder, başvuruları ön değerlendirme ve genel değerlendirme kriterleri açısından
inceler, tüm proje başvurularının nihai puanlarını tespit eder,
değerlendirme raporlarını ve sonuç tablolarını hazırlar, program teklif
listelerini belirler.
b) Başvuruların, bu Tebliğe, uygulama ve
değerlendirme rehberine uygun olarak il düzeyinde değerlendirilmesinden
sorumludur. Komisyon en az beş kişiden oluşturulur.
(2) İl proje yürütme birimi;
a) İl düzeyinde programın tanıtımı, projelerin
uygulanması ve tamamlanan projelerin beş yıl süreyle izlenmesi ile ilgili
olarak yapılacak iş ve işlemleri il müdürlüğü adına yürütür. Bu birim;
ilgili şube müdürü ve elemanları ile gerektiğinde il müdürlüğü ve diğer
kamu kurumu elemanlarının valilik oluruyla görevlendirilmesi ile en az üç
kişiden oluşur.
b) İl düzeyinde proje hazırlanması aşamasında
potansiyel başvuru sahiplerini program hakkında ve proje başvurularının
hazırlanması konusunda bilgilendirir.
c) İl proje yürütme biriminde görevli elemanlar il
proje değerlendirme komisyonunda görevlendirilemez. İl proje değerlendirme
komisyonunda görevlendirilen üyeler hiçbir şekilde il proje yürütme birimi
elemanlarından oluşturulamaz.
ç) Hibe sözleşmesi imzalanmadan önce; başvuru
aşamasında elektronik ortama girişi yapılan bilgi ve belgelerle sunulan
hibe sözleşmesi ve eklerinin uyumunu ve mevzuata uygunluğunu inceler.
İnceleme sonucunu bir rapora bağlar ve hibe sözleşmesi imzalamaya yetkili
il müdürüne sunar.
d) Projelerin uygulamasını bu Tebliğ, yürürlükteki
ilgili mevzuat ve bu amaçla Genel Müdürlük tarafından hazırlanan uygulama
rehberi, satın alma kitabı, genelgeler ve uygulama talimatları hükümleri
doğrultusunda kontrol eder, izler ve değerlendirir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Kırsal Kalkınma Yatırımlarının Desteklenmesi
Programı Tarıma Dayalı
Ekonomik Yatırım Konuları Yatırım Yeri ve Yatırım
Süresi
Yatırım
konuları
MADDE 8 – (1) Ekonomik yatırım konularında;
a) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik yeni tesislerin yapımı,
b) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik mevcut faal olan veya olmayan tesislerin kapasite
artırımı ve/veya teknoloji yenilenmesi,
c) Tarımsal ürünlerin işlenmesi, depolanması ve
paketlenmesine yönelik kısmen yapılmış yatırımların tamamlanması,
ç) Yenilenebilir enerji kaynakları kullanan yeni
seraların yapımı,
d) Bu Tebliğ kapsamında bulunan konularla ilgili
tarımsal faaliyetlere yönelik yapılmış tesisler ile bu Tebliğ kapsamında
yapılacak tesislerde, ayrıca üç dekardan küçük olmaması şartıyla örtü altı
kayıt sistemine kayıtlı mevcut modern seralarda kullanılmak üzere;
yenilenebilir enerji kaynaklarından jeotermal ve biyogazdan ısı ve/veya
elektrik üreten tesisler ile güneş ve rüzgar enerjisinden elektrik üreten
tesislerin yapımı,
e) Tarımsal üretime yönelik sabit yatırımlar,
f) Hayvansal ve bitkisel orijinli gübre işlenmesi,
paketlenmesi ve depolanması,
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(2) Kırsal ekonomik altyapı yatırım konularında;
a) Kırsal turizm yatırımları,
b) Çiftlik faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik
altyapı sistemleri,
c) El sanatları ve katma değerli ürünler,
ç) Bilişim sistemleri ve eğitimi,
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(3) Tarımsal ürünlerin işlenmesi kapsamında, başka
bir yatırım tesisinde ilk işlemesi yapılan mamul ürünün ikincil işlenmesine
ve paketlenmesine yönelik yatırım teklifleri hibe desteği kapsamında
değerlendirilmez. Sert kabuklu meyveler bu madde kapsamında değildir.
(4) Un ve karma yem konularında yeni yatırım tesisi
başvuruları kabul edilmez. Kütlü pamuk konusunda kapasite artırımı ve/veya
teknoloji yenileme dışındaki başvurular kabul edilmez. Çay konusunda sadece
yaş çay üretiminin yapıldığı illerdeki başvurular kabul edilir.
(5) Tarımsal ürünlerin depolanmasına yönelik yeni
tesis başvurularında sadece çelik silo ve soğuk hava deposu hibe desteği
kapsamında değerlendirilir.
(6) Yatırımcılar bu Tebliğ kapsamında tüm yatırım
konularında ülke genelinde sadece bir adet proje başvurusunda bulunabilir.
(7) Kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından kırsal
turizm için yeni tesis, diğer yatırımlar için kapasite artırımı ve/veya
teknoloji yenileme konusunda başvuru yapılabilir. Ayrıca, kırsal turizm ve
el sanatları ve katma değerli ürünler konularına sadece kırsal alanda
başvuru yapılabilir.
(8) Kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından çiftlik
faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri hariç, bütün
başvurularda başvuruya esas yatırım konusunun hibe desteği kapsamında
değerlendirilebilmesi ve hibe desteğinden yararlanabilmesi için, alınmış
veya alınacak olan yapı ruhsatı ve yapı kullanım izin belgelerinin mutlaka
başvuru konusu ile uyumlu olması gerekir.
(9) Tarımsal amaçlı kooperatifler, birlikler ile
bunların üst birlikleri hariç, son başvuru tarihinde faaliyet süresi beş
yılını doldurmamış tesisler Kapasite Artırımı ve Teknoloji Yenileme
niteliğinde başvuruda bulunamaz. Ayrıca daha önce Kırsal Kalkınma
Yatırımlarının Desteklenmesi Programı Çerçevesinde hibe desteğinden
yararlanmış olan tesisler için nihai rapora bağlanma tarihi itibarı ile beş
yılını doldurmamış olanlar Kapasite Artırımı ve Teknoloji Yenileme veya
Tamamlama niteliğinde bu Tebliğ kapsamında hibe başvurusunda bulunamaz.
(10) Bütün
başvurularda yatırım yerinin; başvuru sahibi adına olması veya Hazine,
belediye, il özel idaresi, ticaret odası, sanayi odası, ziraat odası,
ticaret borsası, Vakıflar Genel Müdürlüğü, organize sanayi bölgesi, tarıma
dayalı ihtisas organize sanayi bölgesi ve küçük ihtisas sanayi sitesinden
başvuru sahibi adına bu Tebliğin yayımı tarihinden itibaren en az yedi yıl
tahsis/irtifak tesis edilmiş olması veya Hazine, belediye, il özel idaresi,
ticaret odası, sanayi odası, ziraat odası, ticaret borsası, Vakıflar Genel
Müdürlüğü ile bunlar dışında kalan tüzel ve gerçek kişilerden bu Tebliğin
yayımı tarihinden itibaren en az yedi yıl kiralanmış olması gerekir.
Tarımsal amaçlı kooperatiflerce balıkçı barınaklarına yapılacak olan bütün
yatırım konularına ait başvurularda yedi yıl kira süresi şartı aranmaz.
(11) Yatırım, mülkiyeti veya kullanım hakkı başvuru
sahibine ait olmak üzere bitişik birden fazla parselde yer alabilir. Mevcut
seralarda kullanılmak üzere yenilenebilir enerji üretim tesisi konulu
başvurularda güneş enerjisi kullanılması halinde teknik gerekçelerinin
açıklanması ve ilgili mevzuata aykırı olmaması durumunda paneller komşu
parsellerde yer alabilir.
(12) Kırsal ekonomik altyapı yatırımlarından
çiftlik faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri
konusunda yapılan başvurularda mevcut kümeslerin 18/3/2010 tarihli ve 5977
sayılı Biyogüvenlik Kanunu hükümleri ile birlikte 11/6/2010 tarihli ve 5996
sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu hükümlerine
göre zorunlu olan biyogüvenlik tedbirleri hibe kapsamında değerlendirilir.
(13) Niteliği yeni tesis olan başvurular sadece
kırsal alan ve tarıma dayalı ihtisas organize sanayi bölgelerinde yapılır.
Uygulama
illerinin yatırım konuları
MADDE 9 – (1) Program çerçevesinde Afyonkarahisar, Ağrı,
Amasya, Ankara, Aydın, Balıkesir, Burdur, Bursa, Çanakkale, Çankırı, Çorum,
Denizli, Diyarbakır, Elazığ, Erzincan, Erzurum, Giresun, Hatay, Isparta,
Mersin, Kars, Kastamonu, Konya, Kütahya, Malatya, Manisa, Kahramanmaraş,
Mardin, Muş, Nevşehir, Ordu, Samsun, Sivas, Tokat, Trabzon, Şanlıurfa,
Uşak, Van, Yozgat, Aksaray, Karaman, Ardahan illerinde;
a) Yaş meyve sebze tasnif, paketleme ve depolama
yatırımları hariç bitkisel ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması,
b) Hayvansal ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması konusunda sadece ham derinin işlenmesi ve günlük en fazla 20
baş hayvan kesim kapasiteli mezbaha,
c) Soğuk hava deposu,
ç) Çelik silo,
d) Hayvansal ve bitkisel orijinli gübre işlenmesi,
paketlenmesi ve depolanması,
e) Yenilenebilir enerji kullanan yeni sera,
f) Yenilenebilir enerji üretim tesisleri,
g) Kırsal ekonomik alt yapı yatırım konularından;
çiftlik faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri,
bilişim sistemleri ve eğitimi yatırımları.
(2) Adana, Adıyaman, Antalya, Artvin, Bilecik,
Bingöl, Bitlis, Bolu, Edirne, Eskişehir, Gaziantep, Gümüşhane, Hakkari,
İstanbul, İzmir, Kayseri, Kırklareli, Kırşehir, Kocaeli, Muğla, Niğde,
Rize, Sakarya, Siirt, Sinop, Tekirdağ, Tunceli, Zonguldak, Bayburt,
Kırıkkale, Batman, Şırnak, Bartın, Iğdır, Yalova, Karabük, Kilis, Osmaniye
ve Düzce illerinde ise;
a) Bitkisel ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması,
b) Hayvansal ürünlerin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması,
c) Su ürünlerinin işlenmesi, paketlenmesi ve
depolanması,
ç) Soğuk hava deposu,
d) Çelik silo,
e) Hayvansal ve bitkisel orijinli gübre işlenmesi,
paketlenmesi ve depolanması,
f) Yenilenebilir enerji kullanan yeni sera,
g) Yenilenebilir enerji üretim tesisleri,
ğ) Tarımsal üretime yönelik sabit yatırımlar,
h) Kırsal ekonomik alt yapı yatırım konularından;
kırsal turizm, çiftlik faaliyetlerinin geliştirilmesine yönelik altyapı sistemleri,
el sanatları ve katma değerli ürünler, bilişim sistemleri ve eğitimi
yatırımları,
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
Yatırım
süresi
MADDE 10
– (1) Yatırım projelerinin fiziki
olarak tamamlanma son tarihi 1/10/2018’dir. Bu tarih itibarıyla fiziki
olarak tamamlanamayan projeler, yatırımcıların talebi ve il müdürlüğünün
uygun görmesi halinde kendi kaynakları ile doksan günü aşmamak üzere
verilecek süre içinde fiziki gerçekleşmesi tamamlanır. 1/10/2018 tarihinde
veya ek süre sonunda fiziki gerçekleşmeleri tamamlanmış olan ancak yasal
izinlerini alamamış yatırımlar için ise yatırımcının başvurması halinde
doksan günü aşmamak üzere yasal izinleri alabilmesi için süre verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru Sahiplerinde Aranılacak Özellikler
Ekonomik
yatırımlar için başvuru sahiplerinde aranacak özellikler
MADDE 11
– (1) 8 inci maddede belirtilen
yatırım konularını gerçekleştirmek üzere hazırlanacak proje başvuruları
gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılır.
(2) Kırsal ekonomik alt yapı konularından kırsal
turizm ve el sanatları ve katma değerli ürünler hariç başvuru sahibi gerçek
ve tüzel kişilerin, Bakanlık tarafından oluşturulan çiftçi kayıt sistemine
veya Bakanlık tarafından oluşturulmuş diğer kayıt sistemlerine son başvuru
tarihinden önce kayıtlı olması gerekir.
(3) Tüm yatırımlara yönelik proje konularına
başvurabilecek tüzel kişilerin idari ve mali açıdan kamudan bağımsız olması
gerekir.
(4) Tüm yatırımlar için son başvuru tarihinden önce
kurulan;
a) Kollektif şirket, limited şirket ve anonim şirket
şeklinde kurulmuş olan şirketler ve bunların aralarında oluşturdukları
ortaklıklar,
b) Tarımsal amaçlı kooperatifler, üretici
birlikleri ile bunların üst birlikleri,
ekonomik yatırım konularına tüzel kişilik olarak
başvurabilirler.
(5) Dördüncü fıkranın (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen kuruluşlar, kuruluş tüzüklerinde/ ana sözleşmelerinde belirtilen
faaliyet alanları ile ilgili yatırım konularına başvurabilir.
(6) Dördüncü fıkranın (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen kuruluşların proje başvurusu, hibe sözleşmesi imzalanması ve
uygulamaların gerçekleştirilmesi konularında yetkili kurullarından son
başvuru tarihinden önce yetki almış olması ve bu yetki belgesini proje
başvurularında ibraz etmiş olmaları gerekir.
Uygun
olmayan başvuru sahipleri
MADDE 12
– (1) 11 inci maddede açıklanan
gerçek ve tüzel kişilikler haricindekiler hibe başvurusunda bulunamazlar.
(2) Önceki tebliğler kapsamında hibe sözleşmesi
imzalayan yatırımcılardan yatırımını henüz nihai rapora bağlayamayanlar,
hibe başvurusunda bulunamazlar.
(3) Tarımsal amaçlı kooperatifler ve birlikler
hariç, tüzel kişi ortaklarının gerçek kişi olması halinde ortaklar gerçek
kişi olarak hibe başvurusunda bulunamaz. Ayrıca tüzel kişi ortaklarının
tüzel kişi olması halinde de tüzel kişi ortaklar ayrı olarak hibe başvurusunda bulunamaz. Gerçek
ve/veya tüzel kişiler kendileri hibe başvurusunda bulunmaları halinde
oluşturdukları ya da oluşturacakları farklı tüzel kişi olarak ayrıca hibe
başvurusunda bulunamaz.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Hibeye Esas Proje Toplam Tutarları ve Destekleme
Oranı
Ekonomik
yatırım konularında yatırım tutarı ve destekleme oranı
MADDE 13
– (1) Ekonomik yatırım konularında
hibeye esas proje tutarı;
a) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen yatırım
konularında hibeye esas proje tutarı; yatırım niteliği yeni tesis olan
başvurularda 2.000.000 Türk Lirası, yatırım niteliği kapasite artırımı
ve/veya teknoloji yenileme olan başvurularda 1.500.000 Türk Lirası, yatırım
niteliği tamamlama olan başvurularda ise 1.750.000 Türk Lirası,
üst limitini geçemez.
(2) Kırsal ekonomik alt yapı yatırım konularında
hibeye esas proje tutarı;
a) 8 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen
yatırım konularında hibeye esas proje tutarı; kırsal turizme yönelik
niteliği yeni tesis olan yatırımlar için 1.500.000 Türk Lirası, diğer
yatırım konuları için 500.000 Türk Lirası,
üst limitini geçemez.
(3) Hibeye esas proje tutarı alt limiti en az
30.000 Türk Lirası’dır. Bu limitin altındaki başvurular kabul edilmez.
(4) Hibeye esas proje tutarının %50’sine hibe
yoluyla destek verilir. Diğer %50’si oranındaki tutarı başvuru sahipleri
temin etmekle yükümlüdür.
(5) Proje bütçesi KDV (Katma Değer Vergisi) hariç
hazırlanır.
(6) Proje toplam tutarının; bu maddede belirlenen
hibeye esas proje tutarını aşması durumunda, artan kısma ait işlerin proje
sahiplerince ayni katkı olarak finanse edilmesi ve yatırım süresi
içerisinde tamamlanması gerekir. Bu durumun hibe başvurusu ile beraber
taahhüt edilmesi şarttır.
(7) Küçük ve orta ölçekli ekonomik faaliyetlere
yönelik yatırım tesislerinin desteklenmesi amaçlandığından, başvuruda
belirtilen proje toplam tutarı ile yatırım konusunun tam olarak
gerçekleşmesi sağlanır.
ALTINCI BÖLÜM
Proje Giderleri
Hibe
desteği kapsamındaki proje gider esasları
MADDE 14
– (1) Bu Tebliğ kapsamında hibe
desteği verilecek proje giderlerinin;
a) Yatırımcı ile akdedilen hibe sözleşmesinden
sonra gerçekleştirilmesi,
b) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan tatbikat
projesinde belirtilmiş olması ve hibe desteği verilecek proje giderleri
kapsamında yer alması,
c) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan proje bütçesi
tablosundaki hibeye esas proje giderlerinin, tüm başvurularda 13 üncü
maddede belirtilen limitlerin içerisinde kalması,
ç) Hibe sözleşmesi ekinde sunulan iş planında
öngörülen yatırım süresi içerisinde gerçekleşmesi, hibe desteği
kapsamındaki giderlerin Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma kitabında
belirtilen kurallara uygun olarak gerçekleştirilmesi ve belgelere
dayandırılması,
gerekir.
Gider
kalemleri
MADDE 15
– (1) Bu Tebliğde belirtilen
esaslar çerçevesinde; öngörülen yatırım projesinin ayrılmaz bir parçası ve
projenin faaliyete geçmesi için kaçınılmaz olan bu maddede belirtilen
giderler, ilgili bölümlerde belirtilen istisnalar geçerli olmak kaydıyla
hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
(2) Yatırım uygulamalarına ait;
a) İnşaat işleri alım giderlerine,
b) Makine, ekipman ve malzeme alım giderlerine,
hibe desteği verilir.
(3) Yatırımcılar tarafından, proje kapsamında satın
alınacak ve hibe desteği verilecek tüm makine, ekipman, malzeme ve inşaat
işleri ihale sonucunda belirlenen yüklenicilerle yapılacak sözleşmeler
kapsamında sağlanır.
(4) Yatırımcılar ve ortakları tarafından sürekli
çalıştırılan, düzenli, dönüşümlü, yarı zamanlı ve geçici olarak işe alınmış
kişiler, kamu çalışanları, kamu kurumları ile kamu tüzel kişiliğini haiz
kuruluşlar yüklenici olamaz.
(5) Hibeye esas proje tutarını oluşturan, hibe
desteği verilecek proje giderleri mutlaka teknik projeye ve piyasa etütlerine
dayandırılır ve proje başvurularında ayrıntılı olarak belirtilir.
(6) Hibe sözleşmesine bağlanan hibeye esas proje
tutarı, uygulama sürecinde artırılamaz. Ancak sözleşmeye bağlanan tutarı
aşmamak kaydıyla gider kalemleri arasında ilgili maddelerde belirtilen
kısıt ve limitlere aykırı olmamak üzere aktarımlar yapılabilir.
(7) Yatırımcı, hibeye esas proje giderlerinden
inşaat ve makine ekipmanı ayrı ayrı ihale edebileceği gibi bu giderlerin
tamamını tek bir ihale şeklinde de gerçekleştirebilir.
İnşaat
işleri alım giderleri
MADDE 16
– (1) Program kapsamında hibe
desteği verilecek inşaat işleri alım giderleri, projenin faaliyete geçmesi
için kaçınılmaz olan inşaat işlerini kapsar.
(2) Yeni yatırım başvurularında hibeye esas proje
gideri sadece inşaat faaliyetinden ibaret olamaz. Ancak çelik silo, soğuk
hava deposu ve yenilenebilir enerji kaynakları kullanan sera yatırımları
sadece inşaat faaliyetinden ibaret olabilir.
(3) İnşaatın yapılma yöntemi ile kullanılacak
teknolojiyi açıklayan, inşaat işleriyle doğrudan ilgili malzeme, işçilik,
makine, ekipman kullanım veya iş makinesi giderlerini kapsayan ve gider
türü, ölçü birimi, miktar, birim fiyat ve tutar ayrıntılarını da ihtiva
eden taslak yapım şartnameleri ve uygulama aşamalarını süreleriyle birlikte
gösterir bir iş programı da proje başvuruları ekinde sunulur.
(4) İnşaat işleriyle ilgili mimari, statik,
elektrik, sıhhi tesisat ve çevre düzenlemesine ait uygulama projelerinin ve
bu projelere ait metraj ile keşif özetlerinin imzalı suretleri incelenmek üzere
hibe sözleşmesi ekinde sunulmuş olması gerekir. İnşaat işleriyle ilgili
mimari, statik, elektrik, sıhhi tesisat ve çevre düzenlemesine ait uygulama
projelerini hazırlayan kişinin ilgili meslek odasına kayıtlı olması
şarttır.
(5) İdari kısımlarla ilgili harcamalar, hibeye esas
inşaat giderinin %15’ini, çevre düzenlemelerinde de hibeye esas inşaat
giderinin %15’ini aşamaz.
(6) İdareye ait personel odaları, yatakhane,
yemekhane, bakıcı evi, teşhir ve satış reyonu, bekçi kulübesi idari kısım
olarak değerlendirilir, bahçe duvarı, çit, tesis bahçesinin düzenlenmesi
gibi bölüm ve bunlara ait giderler çevre düzenlenmesi olarak
değerlendirilir ve bu maddenin beşinci fıkrası gereği işlem görür.
(7) Mesken ve benzeri yapıları kapsayan proje
başvuruları hibe desteği kapsamında değerlendirilmez.
(8) İnşaat işleri ile ilgili ulusal mevzuat
gereğince alınması gerekli izin, ruhsat, denetim işleri ve uygulamalarda
yapılması zorunlu olan tüm işlemlerin yerine getirilmesinden yatırımcılar
sorumludur.
(9) Çelik silo, sera ve soğuk hava deposu
yatırımları hariç yeni tesis ve tamamlama yatırımlarında inşaat gideri,
hibeye esas proje tutarının %80’inden fazla olamaz. Kapasite artırımı
ve/veya teknoloji yenilemeye yönelik yatırımlarda ise inşaat gideri hibeye
esas proje tutarının %20’sinden fazla olamaz. Ancak kırsal ekonomik altyapı
yatırımlarına yönelik başvurularda bu oran aranmaz.
(10) Yenilenebilir enerji olarak jeotermal kaynağın
kullanılacağı yatırımlarda kuyu maliyetinin hibe desteğinden
yararlanabilmesi için elde edilen enerjinin mevcut veya bu Tebliğ
kapsamında kurulacak tesiste kullanılması şarttır. Sadece jeotermal kuyu
için hibe desteği verilmez.
(11) Yenilenebilir enerji olarak jeotermal,
biyogaz, güneş ve rüzgar enerjisi kullanacak bütün yatırım konularında
yenilenebilir enerji üretimi mevcut veya bu Tebliğ kapsamında kurulacak
tesisin kurulu güç üzerinden hesaplanan yıllık enerji ihtiyacının en az
%51’ini en fazla %110’unu karşılayacak şekilde projelendirilmesi halinde
hibe desteğinden faydalandırılır. Elde edilen enerji, mevcut veya bu Tebliğ
kapsamında kurulacak tesisteki enerji ihtiyacının %110’unu aşması durumunda
elde edilen toplam enerji ile tesiste ihtiyaç duyulan enerji oranlanarak
hibe ödemesi yapılır. Bu oranların dışında kalan kısımlar ayni katkı olarak
karşılanır.
(12) Yenilenebilir enerji olarak biyogaz, güneş ve
rüzgâr enerjisi kullanarak elektrik üretecek bütün yatırım konularında
enerjinin ulusal şebekeye bağlanması şarttır. Bu maddenin on birinci
fıkrasında belirtilen kriterlerin karşılanması şartı ile hibe ödemeleri
bağlantı sözleşmesinde belirtilen kurulu güç üzerinden yapılır. Bağlantı
sözleşmesinde belirtilen gücün, bağlantı izni ve ruhsatı veren kurumdan
kaynaklanan sebeplerle projesinde öngörülen kurulu gücün %51’in altına
düşmesi ve bu durumun da resmî belgelerle tespit edilmesi halinde,
yenilenebilir enerji üretim tesisi başvurularında hibe sözleşmesi tasfiye
edilerek teminat yatırımcıya iade edilir. Yenilenebilir enerji üretimi,
başvuruya esas yatırım projesinin bir ünitesi ise bu durumda projede enerji
ünitesine ait giderler hibeye esas proje tutarından düşürülerek yatırımın
geri kalan kısmı hibe desteği kapsamında değerlendirilir.
Makine,
ekipman ve malzeme alım giderleri
MADDE 17
– (1) Program çerçevesinde
yapılacak yeni makine, ekipman ve malzeme alımları, üretimi de içeren bir
proje bütününün parçası olduğu takdirde finanse edilir.
(2) Yeni yatırım başvurularında hibeye esas proje
gideri sadece makine ve ekipman alım giderinden ibaret olamaz.
(3) Tamamlama ile kapasite artırımı ve/veya teknoloji
yenilenmesine yönelik proje tekliflerinde hibeye esas proje tutarının
tamamı makine ve ekipman alım giderinden ibaret olabilir.
(4) Makine ve ekipman alımlarında, alım bedeli ile
proje sahasına teslim giderleri, montaj giderleri tek bir alım faturası
şeklinde düzenlenmesi durumunda hibe desteği verilir. Ayrı
faturalandırılması durumunda sadece mal alım bedeline hibe desteği verilir.
(5) Makine ve ekipman ile ilgili taslak teknik
şartname proje başvuruları ekinde sunulur ve projede kullanım amacı belirtilir.
(6) Makine, ekipman ve malzeme alım giderleri
kapsamında, demirbaş eşya, mobilya, mefruşat alımı gibi giderler ve tesis
tamamlandıktan sonra tesisin işletilmesine yönelik hammadde veya malzeme
giderlerine hibe desteği verilmez. Ancak kırsal ekonomik altyapı
yatırımlarından kırsal turizm konusunda yapılan başvurularda demirbaş eşya,
mobilya, mefruşat alım giderleri hibe kapsamında değerlendirilir.
(7) Trafo satın alımları hibe desteği kapsamında
değildir.
(8) Yenilenebilir enerji kaynaklarından enerji
üreten tesisler hariç enerji nakil hattı satın alımları hibe desteği
kapsamında değildir.
(9) Yeni tesis ve tamamlama konusu dışında
jeneratör satın alımları hibe desteği kapsamında değildir.
(10) Bilişim sistemleri ve eğitimi ile ilgili satın
alımlar; makine, ekipman ve malzeme alım giderleri kapsamında
değerlendirilir.
(11) Ekonomik yatırım konularında makine, ekipman
ve malzeme alım giderlerine ait teknik şartnameyi, metraj ve keşfi, makine
yerleşim planını ve bina büyüklüğü ile alınan makinelerin uyumlu olduğuna
dair raporu hazırlayan ve tasdik eden kişilerin ilgili meslek odasına
kayıtlı olması şarttır.
Proje
kaynaklarından karşılanamayacak giderler
MADDE 18
– (1) 16 ve 17 nci maddelerde açıklanan
proje giderlerine uygun olmayan ve hibe desteği kapsamı dışında kalan
giderler şunlardır:
a) Her türlü borçlanma giderleri.
b) Faizler.
c) Başka bir kaynaktan finanse edilen harcama ve
giderler.
ç) Kira giderleri.
d) Kur farkı giderleri.
e) Arazi, arsa ve bina alım bedelleri.
f) Bina yakıt, su, elektrik ve apartman aidat
giderleri.
g) Ayrı faturalandırılmış nakliye, montaj
giderleri.
ğ) Bankacılık giderleri.
h) Denetim giderleri.
ı) KDV de dâhil iade alınan veya alınacak vergiler.
i) İkinci el mal alım giderleri.
j) Proje yönetim ve danışmanlık giderleri.
k) Makine tamir ve parça alım giderleri.
l) Laboratuvar sarf malzemeleri.
(2) Program kapsamında; hibe sözleşmesi
onaylanmayan projelerle ilgili yapılan hiçbir harcama karşılanmaz, bu
giderlerden dolayı herhangi bir sorumluluk ve yükümlülük üstlenilmez.
(3) Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma
kitabında belirtilen usul ve esaslara uygun olarak gerçekleştirilmeyen,
belgelendirilmeyen ve ibraz edilmeyen her türlü satın alma giderleri,
hibeye esas gider kapsamında olsa dahi hibe desteğinden karşılanmaz.
Ayni
katkılar
MADDE 19
– (1) Proje sahiplerinden,
ortaklarından veya işbirliği yapılan kişi ve kuruluşlardan herhangi biri
tarafından hibe sözleşmesi öncesi edinilmiş arazi, bina, makine ve ekipmanlar,
ayni katkı olarak proje yatırım tutarına dâhil edilmez.
(2) Hibe sözleşmesi imzalandıktan sonra, hibeye
esas proje giderleri dışında kendi kaynaklarını kullanarak yatırımcılar
tarafından bina, malzeme, makine ve ekipman ile işgücüne yönelik olarak yapılacak
herhangi bir katkı, yatırım süresi içerisinde tamamlanması koşulu ile ayni
katkı olarak değerlendirilir. Ancak iş takvimleri ve uygulamalar sırasında
bu katkıların, hibeye esas proje giderlerine yönelik kullanımlar yapılmadan
önce veya eşzamanlı olarak yatırımcı tarafından tamamının
gerçekleştirilmesi zorunludur. Başvuru sahipleri, bu hususları başvuru
formlarında taahhüt ederler.
(3) Ayni katkılar hibeye esas proje giderleri
kapsamında öngörülmüş satın alımlardan ayrı bağımsız ihaleler veya gerçekleşmeler
şeklinde yapılır.
(4) Başvuru aşamasında ayni katkı olarak taahhüt
edilen işlerin projede öngörülen nitelik ve nicelikte gerçekleştirilmesi
şarttır.
(5) Bu kapsamda yapılacak ayni katkılar,
yatırımcının yapmakla yükümlü olduğu katkı payının yerine ikame edilemez.
YEDİNCİ BÖLÜM
Proje Başvuruları
Başvuru
süresi
MADDE 20
– (1) Bu Tebliğde belirtilen usul
ve esaslara göre hazırlanan başvuru dosyasının girişi bu Tebliğin yayımı
tarihinden itibaren doksan gün içerisinde elektronik ağ üzerinden yapılır.
(2) Son başvuru tarihi bitiminde elektronik ağ
başvurular için veri girişine kapatılır.
(3) Yapılan başvurular son haliyle işleme alınır.
Başvuracaklara
sağlanacak teknik destek
MADDE 21
– (1) Başvuracak gerçek ve tüzel
kişiler, program konusunda il proje yürütme biriminden ihtiyaç duydukları
bilgiyi alabilirler.
(2) İl proje yürütme birimlerince verilecek bilgi,
proje hazırlanmasında karşılaşılacak sorulara cevap vermekle sınırlı olup
projenin kabul edilmesi konusunda bir taahhüt niteliği taşımaz.
(3) İl proje yürütme birimleri, yatırımcılara
kesinlikle proje hazırlayamaz.
(4) Bu Tebliğde belirtilen esaslara uygun olarak
hazırlanacak, programa ait uygulama rehberi, başvuru formları ve
bilgilendirici dokümanlar ile satın alma kitabı “www.tarim.gov.tr” internet
sayfasından temin edilebilir.
(5) Bakanlık tarafından düzenlenecek eğitim,
çalıştay, bilgilendirme toplantılarıyla ve “www.tarim.gov.tr” internet
adresinden ilgililere bilgi aktarılır.
Başvurulacak
yerler
MADDE 22
– (1) Program ile ilgilenen gerçek
ve tüzel kişiler başvurularını “www.tarim.gov.tr” internet adresinden
yaparlar.
Başvuru
şekli
MADDE 23
– (1) Proje başvuruları;
a) 8 inci maddede belirtilen yatırım konularını
gerçekleştirmek amacıyla hazırlanır.
b) 11 inci maddede belirtilen niteliklere sahip
gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılır.
c) Bakanlık tarafından yayımlanacak uygulama
rehberine uygun olarak hazırlanır.
(2) Bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre
hazırlanan başvuru dosyasının girişi elektronik ağ üzerinden yapılır.
(3) Başvurunun gerçekleşmesi için başvuru
dosyasının elektronik ağ üzerinden girişinin yapılması şarttır.
(4) Başvuru tarihinin bitiminden sonra başvuru
dosyasında hiçbir belgede ve/veya dokümanda düzeltme yapılamaz ve doküman
tamamlatılamaz.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Proje Başvurularının İl Düzeyinde Değerlendirilmesi
İl proje
değerlendirme komisyonu
MADDE 24
– (1) Program kapsamında,
başvurusu alınan projelerin incelenmesi ve ilk değerlendirmeleri bu bölümde
belirtilen kriterlere göre il proje değerlendirme komisyonu tarafından
yapılır. Başvuruların, bu Tebliğe, uygulama ve değerlendirme rehberine
uygun olarak il düzeyinde değerlendirilmesinden il proje değerlendirme
komisyonu sorumludur.
(2) İl proje değerlendirme komisyonunun oluşturulma
ve çalışma şekilleri valilik tarafından son başvuru tarihinden önce
belirlenir ve taraflara duyurulur. İl proje değerlendirme komisyonu en az
beş temsilciden oluşur.
(3) İl proje değerlendirme komisyonuna,
değerlendirme sürecinde gerekli tüm teknik ve lojistik desteğin verilmesi,
tabloların düzenlenmesi, proje özetlerinin hazırlanması, verilerin
muhafazası gibi konularda çalıştırılması amacı ile diğer kamu kurum ve
kuruluşlarından personel görevlendirilebilir.
(4) Değerlendirmeye; son başvuru tarihini takiben
ilk iş günü içerisinde yapılacak toplantıda belirlenecek kriterlere göre
elektronik ağ üzerinden başlanır. Valilik makamının ihtiyaç duyması halinde
teknik alt komisyon görevlendirilebilir. Oluşturulan alt komisyon il proje
değerlendirme komisyonu ile eş zamanlı olarak projelerin incelemesini
tamamlar.
(5) Komisyon, bu değerlendirmeleri son başvuru
tarihini takiben en geç kırk beş gün içerisinde tamamlar ve görevi sona
erer.
Yatırım
başvurularının idari uygunluk açısından incelenmesi
MADDE 25
– (1) İl proje değerlendirme komisyonu,
öncelikli olarak proje başvuru dosyalarında istenilen belgeleri Ek-1’de yer
alan Başvuruların İdari Uygunluk Kontrol Listesine göre “var/yok/muaf”
olarak değerlendirir.
(2) Belge ve dokümanları tam olan başvuru
dosyalarının uygunluk yönünden incelenmesine geçilir.
(3) Başvuruda yüklenen hiçbir belge ve/veya
dokümanda düzeltme veya değiştirme yapılamaz.
(4) Yüklenen belge ve/veya dokümanlar sonucunda
Ek-1’de yer alan Başvuruların İdari Uygunluk Kontrol Listesine göre
eksiksiz olduğu tespit edilen başvurular, uygunluk yönünden incelenir.
(5) İdari Uygunluk Kontrol Listesine göre tam ve
içeriği uygun olan başvurular ve ekleri, 26 ncı maddede açıklanan, başvuru
sahibi ve projenin uygunluğu açısından değerlendirmeye alınır.
Başvuru
sahiplerinin, ortaklarının ve projelerin uygunluğu açısından incelenmesi
MADDE 26
– (1) 11 inci maddede belirtilen
kriterlere göre başvuru sahiplerinin, eğer varsa ilişkili kurumların ve
projenin uygunluğunun incelenmesi, Ek-2’de yer alan Başvuru Sahibi ve
Projenin Uygunluk Değerlendirme Tablosu kriterlerine göre yapılır.
(2) 25 inci madde ile bu madde uyarınca yapılan
uygunluk kontrollerinde elektronik ağ üzerinde düzeltme yapılmaz,
yaptırılması talep edilmez ve uygunluk kriterlerini sağlamayan proje
başvuruları değerlendirme dışında tutulur. Başvuru Sahibi ve Projenin
Uygunluk Değerlendirme Tablosu kriterlerine göre uygun görülen başvurular
ön değerlendirmeye alınır.
Başvuruların
ön değerlendirme kriterleri açısından değerlendirilmesi
MADDE 27
– (1) Proje başvurularının yapılacak
ön değerlendirmelerinde; başvuru sahibinin niteliği, yatırım yerinin
karakteristiği, istihdam sayısı, yatırım konusu, yatırımın yapılacağı
ilçede daha önce bu programdan yararlanan tesis sayısı, başvuru sahibinin
daha önce hibeden yararlanma durumu ve Bakanlık kayıt sistemine kayıt
tarihi gibi kriterleri göz önüne alınır.
(2) Ekonomik yatırımlara ait ön değerlendirme
kriterleri Ek-3’te belirtilmiştir. Proje ön değerlendirme kriterlerinden
toplam olarak altmış ve üzerinde proje puanı almış olan başvurular genel
değerlendirmeye alınır.
Başvuruların
genel değerlendirme kriterleri açısından değerlendirilmesi
MADDE 28
– (1) Ekonomik yatırımlarda proje
ön değerlendirme kriterlerinden toplam olarak altmış ve üzerinde proje
puanı almış olan proje başvuruları, değerlendirme rehberi ve Ek-4’te yer
alan Genel Değerlendirme Cetveli kriterlerine göre puanlandırılır ve bu
puanlamalarda;
a) Projenin uygulandığı dönem boyunca
faaliyetlerini sürdürebilmeleri ve gerekirse projenin finansmanını sağlayacak
istikrarlı ve yeterli mali kaynaklara sahip olmaları,
b) Teklif edilen projeyi başarıyla tamamlayabilmek
için gereken profesyonel yeterliliklere sahip olmaları,
dikkate alınır.
(2) Ayrıca projenin uygunluğu, teklif çağrısında
belirtilen amaçlarla tutarlı olması, kalitesi, katma değeri, sürdürülebilirliği
ve maliyet etkinliği gibi unsurlar da gözetilir.
(3) Genel değerlendirme kriterleri puanlama
amacıyla bölümlere ve alt bölümlere ayrılmıştır. Her alt bölüme, aşağıdaki
kurallar uyarınca 1 ve 5 arasında bir puan verilir:
1 = Çok zayıf,
2 = Zayıf,
3 = Yeterli,
4 = İyi,
5 = Çok iyi.
(4) Ek-4’teki Genel Değerlendirme Cetvelinde yer
alan “Bölüm 1. Mali Yapısı ve Proje Gerçekleştirebilme Kapasitesi”
kriterlerinden asgari yeterli puanın on iki olması gerekir. Toplam on
ikiden daha az puan alındığı takdirde teklifin değerlendirilmesine devam
edilmez.
(5) Ek-4’teki Genel Değerlendirme Cetvelinde yer
alan “Bölüm 2. Uygunluk” kriterlerinden asgari yeterli puanın on sekiz
olması gerekir. Toplam on sekizden daha az puan alındığı takdirde teklifin
değerlendirilmesine devam edilmez.
(6) Genel değerlendirme kriterlerinden toplam
altmış beş ve üzeri puan alan yatırım başvurularının değerlendirilmesine
devam edilir.
İl proje
değerlendirme raporu
MADDE 29
– (1) Proje başvurusunda bulunmuş ve
değerlendirme neticesinde ön değerlendirme kriterlerinden altmış ve üzeri,
genel değerlendirme kriterlerinden de altmış beş ve üzeri puan alan
başvurulara ait; ön değerlendirme puanının % 50’si ve genel değerlendirme
puanının % 50’si toplanarak elektronik ağ üzerinde nihai puan belirlenir.
(2) Nihai puanı belirlenen başvurular, Ek-5’te yer
alan ekonomik yatırımlar ve kırsal ekonomik altyapı yatırımlarına ait
Sektörel Bazda Proje Konuları İl Öncelik Sıralamaları dikkate alınarak
sektörel bazdaki proje konularına göre gruplandırılır. Başvurular nihai
puanlarına göre ekonomik yatırımlar ve kırsal ekonomik altyapı yatırımları
ayrı ayrı sıralanarak program teklif listeleri hazırlanır. Genel
değerlendirme raporu, değerlendirme sonuç tablosu ve program teklif listelerinin
elektronik ağ üzerinden alınan çıktısı, komisyonca imzalanarak Genel
Müdürlüğe gönderilir.
(3) Başvuru sahiplerince elektronik ağ üzerinden
yapılan başvurular, Bakanlığın uygun gördüğü süre boyunca muhafaza edilir.
Hibe
başvurusunun reddedilme nedenleri
MADDE 30
– (1) İl proje değerlendirme
komisyonu tarafından değerlendirme kriterlerine göre yapılan inceleme
sonucu alınan proje başvurularının reddedilme kararı, tüm projelerle ilgili
Genel Müdürlük onayı tamamlandıktan sonra il müdürlüğü tarafından proje
sahiplerine bildirilir.
(2) Başvuruyu reddetme kararının bu maddedeki
gerekçelere dayanması zorunludur:
a) Başvurunun müracaat tarihinden sonra alınması.
b) Başvuru sahibinin ve ortaklarının bu Tebliğde
belirtilen şartlara sahip olmaması.
c) Başvuruya konu faaliyetin program kapsamında
olmaması.
ç) Sera, çelik silo ve soğuk hava depolarında
tamamlama, kapasite artırımı ve/veya teknoloji yenileme için hibe başvurusu
yapılması.
d) Başvurunun uygulama için öngörülen azami süreyi
aşması.
e) Hibeye esas proje tutarının ve talep edilen
katkının duyurulmuş olan azami miktarı aşması.
f) Projenin teknik yapılabilirlik, yatırım
faaliyetine uygunluk, maliyetlerin piyasa fiyatlarına uygun olmaması
ve/veya yetersiz olması.
g) Başvuru formu ve ekleri içindeki bütçe
rakamlarının birbirleri ile tutarsız olması.
ğ) Yatırımla ilgili başvuruda sunulan bilgi ve
belgelerle yatırım konusu veya yatırım yerinin uyumsuz olması.
h) Başvurunun, ön değerlendirme kriterlerine göre
belirlenmiş minimum puanın altında kalması.
ı) Başvurunun, ön değerlendirme kriterlerine göre
belirlenmiş minimum puanın üzerinde olmasına rağmen genel değerlendirme
kriterlerine göre belirlenmiş minimum puanın altında kalması.
i) Bütün yatırım konularında; 22/11/1984 tarihli ve
3083 sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu
Kanunu kapsamında konulan şerh için ilgili kurumdan yatırım yapılmasında
sakınca olmadığına dair belge alınmış yatırım yerleri ile Organize Sanayi
Bölgesi, Tarıma Dayalı İhtisas Organize Sanayi Bölgesi ve İhtisas Küçük
Sanayi Sitesi tarafından yatırım yerlerine konulan ipotek veya şerhler,
organize sanayi bölgelerinin kuruluşunda kullanılan krediler nedeniyle
konulan ipotek ve şerhler ile bu Tebliğ kapsamında yapılacak başvurular
için yatırım yerinin kiralanmış olması durumunda kira sözleşmeleri
nedeniyle yatırım yerlerine konulan şerhler hariç yatırım yerinin ipotekli,
şerhli, icraya verilmiş ve mahkemelik olması.
j) Kapasite artırımı ve/veya teknoloji yenileme
konularında, mevcut tesisin faaliyeti ile ilişkili olarak bankalarca
başvuru sahibi adına daha önce kullandırılan kredi nedeniyle konulan ipotek
için ilgili bankadan geri ödemelerin düzenli ödendiğine dair belge alınmış
olanlar ile program kapsamında daha önce hibe desteğinden yararlanmış olan
tesisler için sözleşmeleri gereği konulan şerhler hariç yatırım yerinin
ipotekli, şerhli, icraya verilmiş ve mahkemelik olması.
k) Başvurunun elektronik ağ üzerinden yapılmamış
olması.
l) Başvurunun bu Tebliğ ve uygulama rehberinde
belirtilen usul ve esaslara göre hazırlanmaması.
m) Hibeye esas proje tutarının 30.000 Türk
Lirasının altında olması.
n) Yatırımcının ve ortaklarının; yüz kızartıcı suç
işlemesi, dolandırıcılık veya yolsuzluk yapması, Milli güvenliğe tehdit
oluşturduğu tespit edilen terör örgütlerine aidiyeti, iltisakı veya
irtibatı olması, Devlet sırlarını açığa vurması, Devletin şahsiyetine karşı
işlenmiş suçlar ve yatırımcının profesyonel faaliyetini ilgilendiren bir
suçtan kesin hüküm ve/veya idari bir karar olması.
o) Program bütçesinin yetersiz olması.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Nihai Değerlendirme Kararı ve Hibe Sözleşmesi
Nihai
değerlendirme kararı
MADDE 31
– (1) Nihai değerlendirme, bu
maddede belirtilen hususlar dikkate alınarak merkez proje değerlendirme
komisyonunca yapılır.
(2) Bu Tebliğin bütçesi Bakanlıkça belirlenir.
a)
Komisyonca; kırsal ekonomik alt yapı ile ekonomik yatırımların bütçeleri,
Bakanlığın destekleme politikalarına göre belirlenir. Ancak her biri için
ayrılan bütçe, toplam bütçenin %25’inden az olmamak üzere düzenlenir.
Türkiye İstatistik Kurumu ve Kalkınma Bakanlığının belirlemiş olduğu
illerin tarım alanı, kırsal nüfus, tarımsal üretim değeri, işletme sayısı
dikkate alınarak illerin katsayısı hesaplanır. Bu nihai katsayılara göre de
illerin yaklaşık bütçesi belirlenir.
b) İlin yaklaşık bütçesinin yeterli olması
durumunda program teklif listesinde yer alan tüm başvurular yatırım
programına alınır.
c) Ekonomik yatırımlar için bütçe yetersiz ise
sektörel bazda ilin birinci öncelikli proje konusunda en yüksek puan alan
başvurudan başlanarak o il için belirlenen bütçe kapsamında sırası ile
diğer sektörlerin en yüksek puan alan projeleri programa alınır. Tüm
sektörlerdeki birinci sırada yer alan projeler programa alındıktan sonra
bütçe imkânları dâhilinde aynı yöntem ile diğer projeler de programa
alınmaya devam edilir.
ç) Kırsal ekonomik alt yapı yatırımları için bütçe
yetersiz ise sektörel bazda ilin birinci öncelikli proje konusunda en
yüksek puan alan başvurudan başlanarak o il için belirlenen bütçe
kapsamında sırası ile diğer sektörlerin en yüksek puan alan projeleri
programa alınır. Tüm sektörlerdeki birinci sırada yer alan projeler
programa alındıktan sonra bütçe imkânları dâhilinde aynı yöntem ile diğer
projeler de programa alınmaya devam edilir.
d) İl düzeyinde ekonomik yatırım ile kırsal
ekonomik alt yapı yatırım konularından herhangi biri için ayrılan bütçenin
artması durumunda yatırım konuları arasında bütçe aktarımı yapılır.
e) İllerin varsa artan bütçeleri toplanır ve
bütçesi yetersiz olan illere katsayısı oranında dağıtılır. Bu işleme
programa ayrılan bütçe bitinceye kadar devam edilerek illerin yatırım
programı oluşturulur ve nihai değerlendirme kararı düzenlenir.
(3) Nihai değerlendirme kararı Genel Müdürlüğün
onayı ile kesinleşir.
(4) Bakanlığın bir başvuruyu reddetme ya da hibe
vermeme kararı kesindir.
Değerlendirme
sonuçlarının açıklanması
MADDE 32
– (1) Kesinleşen değerlendirme
sonuçları Genel Müdürlükçe il müdürlüklerine yazılı olarak bildirilir.
Ayrıca hibe desteğine hak kazanan başvuru sahiplerine ait proje numaraları
“www.tarim.gov.tr” internet sitesinde yayımlanarak ilan edilir.
(2) İl müdürlükleri kendilerine iletilen sonuçları,
başvuru sahiplerine on gün içerisinde tebliğ eder.
Tatbikat
projeleri ve kesin bütçelerin hazırlanması
MADDE 33
– (1) Başvuru aşamasında, tatbikat
projelerini hazırlamamış olan proje sahipleri hibe sözleşmesi imzalamadan
önce mutlaka başvuru konusu ve amacına uygun tatbikat projelerini ve kesin
bütçelerini hazırlamak, ilgili yasalar gereğince alınması gerekli izin, ruhsat
ve onay işlemlerini tamamlamak zorundadırlar.
(2) Başvuru son tarihi ve nihai değerlendirme
kararının bildirimi arasında geçen sürede oluşacak girdi fiyatlarındaki
değişimlerden dolayı ve/veya tatbikat projelerinin hazırlanması aşamasında
proje sahipleri hibe sözleşmesi öncesi bütçe revizyonu talebinde
bulunabilirler.
a) Bütçe değişiklik talepleri kesinlikle hibeye
esas proje tutarında bir artırıma neden olamaz. Ancak hibeye esas proje
tutarında artırım yapmamak şartıyla toplamı oluşturan gider kalemleri
arasındaki değişiklikleri içerebilir.
b) Hibeye esas proje tutarının üzerinde bütçe
artırım talepleri ancak proje başvuru sahibinin bu miktar işi ayni olarak
hibe desteği dışında %100 kendisinin gerçekleştirmesi koşuluyla kabul
edilebilir.
(3) Hibe sözleşmesi öncesi yatırım yeri değişikliği
de dahil başvuruya esas projede yapılacak değişikliklerin onaylanması il
müdürlüğünün yetkisindedir.
(4) Yapılacak değişiklikler projenin konusunda,
amacında ve niteliğinde bir değişikliğe neden olamayacağı gibi değerlendirme
kriterleri yönünden de herhangi bir puan azalmasına neden olamaz.
Hibe
sözleşmesi
MADDE 34
– (1) Hibe sözleşmesi, il müdürü
ile hibe başvuru sahibi arasında akdedilir.
(2) Hibe sözleşmesi içerik ve formatı Bakanlık
tarafından yayımlanan uygulama rehberinde tüm taraflara önceden duyurulur.
(3) Başvuru sahipleri, hibe sözleşmesi aşamasında
elektronik ağ üzerinden girişleri yapılan bilgi ve belgeler ile 33 üncü
madde gereğince yapılan değişiklikler ve hibe sözleşmesi ekinde bulunması
gereken diğer belgeleri de kapsayacak dosya sunarlar. Sunulan bilgi ve
belgelerin imzalı/paraflı olması gerekir.
(4) Başvuru sahiplerinin hibe kaynaklarından
yararlanabilmesi için hibe sözleşmesi eki dokümanları tamamlayarak hibe
sözleşmesini imzalaması önkoşuldur.
(5) Kendilerine yapılan bildirimi takip eden kırk
beş gün içerisinde il müdürlükleri ile hibe sözleşmesi imzalamayan başvuru
sahiplerinin proje başvuruları ve bunlara ilişkin değerlendirme sonuçları
iptal edilir. Ancak yenilenebilir enerji üretimi konusunda yapılan
başvurular için bu süre doksan gündür.
(6) Başvuru sahibi tarafından teslim edilen hibe
sözleşmesi ekleri il müdürlüklerince uygun bulunursa karşılıklı müzakere
edilerek hibe sözleşmesi imzalanır.
(7) Programa alınan projelerde 30 uncu maddede yer alan
hibe başvurusunun reddedilme nedenlerinden herhangi birisinin hibe
sözleşmesinin imzalanmasından önce tespit edilmesi halinde söz konusu
başvuru sahipleri ile hibe sözleşmesi imzalanmaz.
Hibe
sözleşmelerinde teminat alınması
MADDE 35
– (1) Ekonomik yatırımlarda proje
sahibi, hibeye esas proje tutarının %10’u tutarında süresiz limit dâhilinde
banka teminat mektubunu hibe sözleşmesi ile birlikte il müdürlüğüne verir
veya hibe sözleşmesinde belirtilen hibeye esas proje tutarının %5’ini il
müdürlüğü adına açılacak bir hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından
teminat mektuplarının teyidi alındıktan sonra, defterdarlık muhasebe
müdürlüğüne muhafazası için teslim edilir.
(2) Teminat mektuplarının toplam tutarı, hibeye
esas proje tutarının %10’undan az olmamak kaydı ile birden fazla bankadan
teminat mektubu alınabilir.
(3) Nihai raporun onaylanması ve son ödemenin
gerçekleşmesini takiben yatırımcının, SGK prim borcu ile vadesi geçmiş
vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı belgeler ile birlikte
il müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya hesaba yatırılan
tutar kendisine iade edilir.
(4) Hibe sözleşmesinin, sözleşmede yer alan
nedenlerle fesih edilmesi halinde, yatırımcıya herhangi bir hibe ödemesi
yapılıp yapılmadığına bakılmaksızın teminat mektubu veya hesapta bulunan
miktar Hazine adına irat kaydedilir.
Hibe
sözleşmesi akdi
MADDE 36
– (1) Hibe sözleşmesi, il
müdürlüğü ve başvuru sahibi arasında iki adet olarak akdedilir. Hibe
sözleşmesinin taraflarca imzalanmış metninin bir adedi ve ekleri il
müdürlüğünde bir adedi de proje sahibince muhafaza edilir.
Hibenin
nihai tutarı
MADDE 37
– (1) Hibenin azami miktarı hibe
sözleşmesinde gösterilir ve önerilen bütçeye dayanır. Hibe sözleşmesinde
yer alan azami tutar üst limit niteliğindedir. Hibenin nihai tutarı, fiili
gerçekleşmeler ve tahakkuklar sonrasında ortaya çıkar.
(2) Hibe miktarı, 13 üncü maddede belirtilen tutar
ve oranı kesinlikle aşamaz.
Yükümlülüklerin
yerine getirilmemesi
MADDE 38
– (1) Proje sahibi, projeyi hibe
sözleşmesi koşullarına uygun olarak icra etmediği takdirde Bakanlığın
ödemeleri yapmama ve/veya hibe sözleşmesini feshetme hakkı saklıdır. Bu
durumda Bakanlık, ayrıca hibe miktarını azaltabilir ve/veya hibe
kaynaklarından ödenmiş olan meblağların tamamen veya kısmen geri ödenmesini
talep edebilir.
(2) Hibe sözleşmeleri devredilemez. Ancak yatırım
sahibi gerçek kişinin vefatı halinde kanuni mirasçılarının talep etmeleri
durumunda hibe sözleşmesi kanuni
mirasçılar adına tadil edilerek uygulamalara devam edilir.
ONUNCU BÖLÜM
Uygulamalar, Satın Almalar ve Ödemeler
Proje
uygulamalarının izlenmesi
MADDE 39
– (1) Proje sahipleri, hibe
sözleşmesi akdinden sonra, teklif ve kabul edilen projeyi hibe sözleşmesi
hükümlerine göre il müdürlüğünün bilgisi dâhilinde süresi içerisinde
uygulamaya başlar.
(2) Projelerin uygulamalarının kontrolü ve
izlenmesi, il proje yürütme birimlerince yapılır. Gerek duyulması halinde
il proje yürütme birimlerinde ilgili kamu kurumu elemanları da görev
alabilir.
(3) Proje uygulamalarının kontrolü ve izlenmesi
ihtiyaç duyulduğunda Genel Müdürlükçe de yapılır.
(4) Yatırımcılar, proje ile ilgili gelişmeleri
içeren ilerleme raporlarını üç ayda bir il müdürlüğüne vermekle yükümlüdürler.
Nihai rapor ile birlikte işyeri açma ve çalışma ruhsatı, yapı kullanma izin
belgesi, demirbaş kayıt listesi, yatırıma ait fotoğraflar ile uygulama
rehberinde belirtilen belgeleri il müdürlüğüne ibraz etmekle yükümlüdür.
(5) Proje uygulamalarının bu Tebliğ ve hibe
sözleşmesi hükümlerine uygun olarak yürütülmediğinin tespiti halinde, bu
durum tutanağa bağlanarak tutanak tarihinden itibaren on gün içerisinde
proje sahiplerine uygulamaların hibe sözleşmesi hükümlerine uygun olarak
yürütülmesi konusunda il müdürlüğü tarafından bir ihtar yazısı yazılır ve
konu hakkında Genel Müdürlük on gün içerisinde bilgilendirilir.
(6) Yazının karşı tarafa tebliğ tarihini izleyen
bir ay içerisinde projenin bu Tebliğ ve hibe sözleşmesi hükümlerine uygun
olarak yürütülmediğinin tespit edilmesi halinde il müdürlüğü fesih için
Genel Müdürlüğün uygun görüşü doğrultusunda hibe sözleşmesinin fesih
işlemini başlatır.
(7) Proje uygulamaları ve takibi süresindeki iş ve
işlemler, Bakanlar Kurulu Kararı, Tebliğ ve bu Tebliğe bağlı olarak
yayınlanan uygulama rehberi ile Bakanlık ile yatırımcı arasında imzalanmış
olan hibe sözleşmesi hükümleri çerçevesinde yürütülür.
Satın
alma ve uygulama sözleşmeleri
MADDE 40
– (1) Yatırımcılar, proje
uygulamasında hibe kapsamında yapacakları inşaat, makine, ekipman ve
malzeme satın alma işlemlerinde Bakanlık tarafından yayımlanan satın alma
kitabında belirtilen kurallara uygun hareket ederler.
(2) Yatırımcılar tarafından hazırlanacak ihale
dokümanları keşif bedelleri, ihale sonucunda imzalanacak uygulama
sözleşmeleri tutarları ve uygulamalara ilişkin hakediş tutarları, hibe sözleşmesinde
o gider için belirtilmiş tutarın kesinlikle üstünde olamaz.
(3) Yatırımcılar, hibe sözleşmesi hükümleri ve
proje tekliflerine uygun olarak yaptıkları inşaat, makine, ekipman ve
malzeme alımlarına ilişkin ihaleye esas satın alma belgelerinin aslı ve bir
suretini yüklenicilerle sözleşme yapmadan önce il müdürlüğüne verirler.
Yatırımcılar, ihaleyi kazanan yüklenicilere ait vadesi geçmiş vergi borcu
ve Sosyal Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim borcu olmadığına dair
belgeyi de ihale dosyasında ibraz etmek zorundadır.
(4) İl müdürlüğü ihaleye esas satın alma
belgelerini beş iş günü içerisinde inceler, ihalenin uygun olup olmadığı
yatırımcıya yazılı olarak bildirilir ve ihaleye esas satın alma
belgelerinin aslı yatırımcıya iade edilir.
(5) Satın alma işleminin il müdürlükleri tarafından
uygun bulunmasından sonra, yatırımcılar, yüklenici ile sözleşme yaparak
sipariş mektubunu düzenler.
(6) İl proje yürütme birimi tarafından incelenen
satın alma belgelerinin uygun bulunmaması durumunda, yatırımcı satın alma
işlemini uyarılar doğrultusunda yeniler.
(7) Yatırımcılar, sipariş mektupları ile imzalanan
uygulama sözleşmelerinin aslı ve suretini, il proje yürütme birimlerine
teslim ederler. Belgelerin suretlerinin aslına uygunluğu onaylandıktan
sonra belgelerin asılları yatırımcıya iade edilir.
(8) Genel Müdürlük gerekli görmesi halinde ihale
ile ilgili satın alma belgelerini inceler.
Proje
harcamalarının kontrolü
MADDE 41
– (1) Yatırımcılar, satın alınan
inşaat, makine ve ekipman alım işlerine ait fiili gerçekleşmelerden sonra
ödeme taleplerini ekleri ile birlikte il müdürlüğüne teslim ederler.
(2) İl müdürlüğüne teslim edilen ödeme belgeleri;
on beş gün içerisinde ilgili mevzuat, hibe sözleşmesi ve proje amaçlarına
uygunluğu açısından kontrol edilip onaylandıktan sonra bu belgelere ait
bilgilerin veri tabanına girişi yapılır. Her ayın on beşine kadar o aya ait
hakediş bilgilerini içeren veri tabanı çıktısı onaylanarak üst yazı ekinde
Genel Müdürlüğe gönderilir.
(3) Nihai rapor ve ekleri tamamlanmayan projenin son
ödemesi yapılmaz. Son ödeme tutarı da hibeye esas proje tutarının
%20’sinden az olamaz.
Ödemeler
MADDE 42
– (1) Genel Müdürlük tarafından
internet ortamında oluşturulmuş veri tabanına il müdürlüklerince uygun
görülerek girişleri yapılan hakedişler Genel Müdürlükçe yatırımcının
hesabına aktarılır.
(2) Ayni katkıların son ödeme talebinden önce
yatırımcı tarafından gerçekleştirilmiş olması gerekir.
(3) Asıllarına uygunluğu onaylanmış ödeme ile
ilgili eklerin bir sureti il müdürlüğü tarafından muhafaza edilir. Genel
Müdürlük gerekli görmesi halinde ödeme ile ilgili belgeleri incelenmek
üzere ister.
(4) Program kapsamında, Bakanlıkça ve
yatırımcılarca yapılacak her türlü ödemeler ve teminat ödemeleri Türk
Lirası olarak yapılır.
(5) 29/6/2008 tarihli ve 26921 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tahsilat Genel Tebliği (Seri: A Sıra No:2) gereğince
yatırımcı tarafından her ödemede ve teminatın iadesi aşamasında vergi
dairelerince verilecek vergi borcu olmadığına dair belge ile Sosyal
Güvenlik Kurumuna vadesi geçmiş prim borcu olmadığına dair belgenin ibraz
edilmesi gerekir.
Proje
hesapları
MADDE 43
– (1) Yatırımcı, projenin
uygulanmasına ilişkin hesaplara ait kayıtları düzenli tutmak ve saklamakla
yükümlüdür.
Hibe
sözleşmesinde yapılacak değişiklikler
MADDE 44
– (1) Hibe sözleşmesinin
imzalanmasından sonra, projenin uygulamasını zorlaştıracak veya geciktirecek
herhangi bir durum veya bir mücbir sebep söz konusu ise hibe sözleşmesi
uygulamanın herhangi bir safhasında değişikliğe uğrayabilir ve/veya proje
uygulamasının tamamı veya bir kısmı askıya alınabilir.
(2) Proje uygulamasına ilişkin değişiklikler, hibe
sözleşmesine yapılacak yazılı bir ekle belirtilir. Hibe sözleşmesi değişim
isteğinin kabul edilebilmesi için gerekçelerin detaylı olarak açıklanması
ve belgelerle desteklenmesi gerekir.
(3) Yatırım yeri değişikliği söz konusu olması
halinde; yatırımcı bu talebini gerekçeleriyle birlikte il müdürlüğüne
iletir. İl proje yürütme birimi tarafından değişiklik talebinin uygun
görülmesi halinde talep il müdürlüğü tarafından Bakanlığa iletilir.
Bakanlık, değerlendirme sonrası kesin kararını il müdürlüğüne bildirir.
Bütçe içi
değişiklikler
MADDE 45
– (1) Hibe sözleşmesinde bütçe içi
değişiklikler, hibeye esas proje tutarında bir artışa yol açmamak ve
projenin temel amacını etkilememek şartıyla satın alma işleminden önce bir
kez yapılabilir.
(2) Bütçe içi değişiklikler, makine, ekipman,
malzeme ve inşaat işleri bütçe kısıtlarına aykırı olamaz.
(3) Hibeye esas proje tutarı içerisindeki makine,
ekipman, malzeme ve inşaat işlerine ait bütçe kalemleri arasındaki
değişiklikler, aktarım yapılacak bütçe kalemi tutarının en fazla %20’si
oranında değişiklik gerçekleştirilebilir.
(4) Bu maddede belirtilen bütçe revizyonlarında,
yatırımcı bütçe değişikliği talebini gerekçeleri ile birlikte il
müdürlüğüne bildirir. İl müdürlüğü tarafından uygun görülen bütçe
revizyonları takip eden ilk ödeme talebi ile birlikte proje toplam bütçesi
tablosuna işlenir.
(5) Bütçe içi değişiklikler ayni katkıyı kapsamaz.
Uygulama
sorumluluğu
MADDE 46
– (1) Yatırımların proje
amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların hibe sözleşmesinde
belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleştirilmesinden, doğru olarak
belgelendirilmesinden ve belgelerin muhafazasından yatırımcılar sorumludur.
(2) Yatırımcılarca gerçekleştirilecek projelerin
amaçlarına uygun olarak yapılmasından, uygulamaların hibe sözleşmesinde
belirtilen usul ve esaslara göre gerçekleştirilmesinin izlenmesinden,
uygulamaya yönelik olarak düzenlenecek tüm belgelerin kontrolünden,
onaylanmasından ve birer suretinin muhafazasından il müdürlükleri
sorumludur.
(3) Yatırımcılarca gerçekleştirilecek projelerin
amaçlarına uygun olarak faaliyetini sürdürmesi şarttır. Hibe sözleşmesinde
belirtilen mücbir sebepler dışında bir yıllık süre içerisinde faaliyetini
sürdürmediği tespit edilmesi halinde ödenen hibe 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun Hükümlerine göre
hesaplanarak gecikme zammı ile birlikte yatırımcıdan tahsil edilir.
Proje ile
sağlanan ekipmanların mülkiyeti
MADDE 47
– (1) Proje sahibi, hibe
sözleşmesi kapsamında sağlanmış tesis, makine, ekipman, teçhizat ve diğer
malzemelerin mülkiyetini, yerini ve amacını proje yatırımının bitiminden
itibaren beş yıl içinde değiştiremez.
(2) Hibe sözleşmesi kapsamında sağlanmış tesis,
makine, ekipman ve malzemelerin mülkiyetinin, yerinin ve amacının proje
yatırımının bitiminden sonraki beş yıl içerisinde değiştirildiğinin il
müdürlüğü tarafından tespiti halinde, ödenen hibe tutarı 6183 sayılı Amme
Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanun Hükümlerine göre hesaplanarak
gecikme zammı ile birlikte yatırımcıdan tahsil edilir.
ON BİRİNCİ BÖLÜM
Denetim ve Yaptırımlar
Denetim
MADDE 48
– (1) Program kapsamında yapılan
tüm işlemler Bakanlık Rehberlik ve Teftiş Başkanlığı tarafından denetlenir.
Bu denetimler sırasında yapılan işlemlere ait talep edilen tüm bilgi ve
belgeler kendilerine sunulur.
Yaptırımlar
MADDE 49
– (1) Haksız yere yapılan
destekleme ödemeleri, ödeme tarihinden itibaren 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanunun 51 inci maddesinde belirtilen gecikme zammı oranları
dikkate alınarak hesaplanan kanuni faizi ile birlikte geri alınır. Haksız
ödemenin yapılmasında ödemeyi sağlayan, belge veya belgeleri düzenleyen
gerçek ve tüzel kişiler, geri alınacak tutarların tahsilinde müştereken
sorumlu tutulurlar.
(2) Destekleme ödemelerinden, idari hata sonucu
düzenlenen belgelerle yapılan ödemeler hariç, haksız yere yararlandığı
tespit edilen yatırımcılar, beş yıl süreyle hiçbir destekleme programından
yararlandırılmazlar.
(3) Yatırımcı, yatırımcının birinci derecede
yakınları ve yatırımcıya ait şirketlerde çalışanlar, hibe desteğinden
yararlanılacak kendi yatırımlarına ait makine, ekipman ve malzeme ile
inşaat işleri için yüklenici olamazlar. Aynı zamanda satın almaya davet
edilen yüklenici firmaların ortağı ya da hissedarı da olamazlar. Aksi halde
hibe ödemesi yapılsa dahi bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara göre
yapılan hibe ödemesi geri alınır.
(4) İl Müdürlüğü ile Hibe Sözleşmesi imzalayıp
yatırımını tamamlayan yatırımcılardan izleme süresi içerisince mülkiyetini
değiştiren, faaliyetine son veren, hibe sözleşmesi hükümlerine aykırı
hareket eden gerçek ve tüzel kişiler beş yıl süresince hibe desteğinden
faydalanamazlar.
ON İKİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Diğer
desteklerden yararlanma
MADDE 50
– (1) Başvuruya esas proje için bu
Tebliğ kapsamında verilecek destek dışında hiçbir kamu kurum ve kuruluşunun
desteklerinden, faiz niteliğindeki destekler hariç, yararlanılamaz.
Örnek
uygulamalar
MADDE 51
– (1) Bakanlıkça seçilen örnek
yeni yatırım tesislerinde, tesisin inşaatına başlanılmasından inşaatın
sonlandırılmasına kadar geçen sürede, tesisin büyüklüğüne göre belirli
sayıda konulacak kameralar ile tesislerin yapım ve izleme süresince takibi
sağlanır. Bu görüntüleme işlemi zorunlu olup alınacak makine, ekipman ve
malzeme giderleri hibeye esas gider olarak makine ekipman mal giderleri
bütçe tablosuna hibe sözleşmesi esnasında eklenir.
Programın
uygulanmasına ilişkin yayınlar
MADDE 52
– (1) Bu Tebliğ gereği, programın
genel uygulama usul ve esaslarına açıklık getirmek, destek sağlamak
amacıyla Genel Müdürlük tarafından çıkarılan uygulama rehberi, satın alma
kitabı ve genelgeler “www.tarim.gov.tr” internet adresinde, bilgilendirme
ve açıklamalar ise başvuru sayfasında yayımlanır. Bu yayımlar, bu Tebliğde
belirtilen genel uygulama usul ve esaslarını belirler. Bu Tebliğde ve bu
yayımlarda yer almayan hususlarda ulusal mevzuat hükümleri ile Genel
Müdürlüğün görüş ve talimatları geçerlidir.
Yürürlük
MADDE 53
– (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 54
– (1) Bu Tebliğ hükümlerini Gıda,
Tarım ve Hayvancılık Bakanı yürütür.
Ekler için tıklayınız.
|