Gaziantep Üniversitesinden:
GAZİANTEP ÜNİVERSİTESİ ÖNLİSANS VE LİSANS
EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, tıp, diş hekimliği ve
hukuk fakülteleri hariç Gaziantep Üniversitesine bağlı fakülte, konservatuvar, yüksekokul ve bir yılda 3 dönem
uygulaması olanlar hariç meslek yüksekokullarındaki önlisans
ve lisans programlarında eğitim-öğretim ile sınav ve değerlendirme
esaslarını düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; tıp, diş hekimliği ve hukuk
fakülteleri hariç Gaziantep Üniversitesine bağlı fakülte, konservatuvar, yüksekokul ve bir yılda 3 dönem
uygulaması olanlar hariç meslek yüksekokullarındaki önlisans
ve lisans programlarına kayıtlı öğrencilerin eğitim-öğretimi ile sınav ve
değerlendirme esaslarına ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik; 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 ve 44 üncü maddelerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AKTS: Avrupa Kredi Transfer Sistemini,
b) Birim: Gaziantep Üniversitesine bağlı fakülte,
yüksekokul, konservatuvar ve meslek
yüksekokullarını,
c) Diploma programı: Üniversite tarafından
belirlenen şartları sağlayan öğrencilere önlisans
veya lisans diploması veren yükseköğretim programını,
ç) DNO: Ağırlıklı dönem not ortalamasını,
d) Dönem: Bir eğitim-öğretim yılındaki güz ve bahar
yarıyıllarından her birini,
e) GNO: Ağırlıklı genel not ortalamasını,
f) İlgili birim kurulu: Gaziantep Üniversitesine
bağlı fakültelerde fakülte kurulunu, yüksekokullarda yüksekokul kurulunu,
g) İlgili birim yönetim kurulu: Gaziantep
Üniversitesine bağlı fakültelerde fakülte yönetim kurulunu, yüksekokullarda
yüksekokul yönetim kurulunu,
ğ) Lisans: En az sekiz yarıyıllık programı kapsayan
yükseköğretimi,
h) ÖİDB: Gaziantep Üniversitesi Öğrenci İşleri
Daire Başkanlığını,
ı) Önlisans: En az dört
yarıyıllık programı kapsayan yükseköğretimi,
i) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
j) Senato: Gaziantep Üniversitesi Senatosunu,
k) Üniversite: Gaziantep Üniversitesini,
l) Üniversite Yönetim Kurulu: Gaziantep
Üniversitesi Yönetim Kurulunu,
m) YÖK: Yükseköğretim Kurulu Başkanlığını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Üniversiteye Kayıt, Tebligat ve Kimlik Kartı
Üniversiteye
kayıt
MADDE 5 – (1) ÖSYM tarafından yapılan sınav sonucunda
Üniversitenin ilgili diploma programına yerleşmeye hak kazanmış olan
öğrencilerin kayıtları, YÖK ve Senato tarafından belirlenen esaslara ve
takvime uygun olarak yapılır.
(2) Belirlenen tarihler arasında kesin kaydını
yaptırmayan adaylar kayıt hakkını kaybeder ve kayıt için herhangi bir hak
iddia edemezler.
(3) Üniversiteye kesin kayıt e-Devlet üzerinden
veya istenen belgeler ile ÖİDB’ye şahsen yapılır.
Posta yoluyla kesin kayıt yapılmaz.
(4) Kayıt için istenen gerekli belgeler
Üniversitenin internet sayfasında yayımlanır.
(5) Eksik belgelerle kayıt yapılmaz. İstenen
belgelerin aslı veya Üniversite tarafından onaylı örneği kabul edilir.
(6) Öğrenciler Üniversiteye kayıtlarını
yaptırabilmek için öğrenci katkı payı veya öğrenim ücretine ilişkin yükümlülükleri
yerine getirmek zorundadır.
(7) Özel yetenekle öğrenci kabul eden birimler
için, ÖSYM tarafından yapılan sınav sonucunda ilgili birimlerin belirlemiş
olduğu yeterli puanı almış ve ilgili birim tarafından yapılan özel yetenek
sınavını başarmış olmaları gereklidir. İlgili birimlerin belirlediği
tarihlerde kesin kaydını yaptırmayan aday öğrenciler, kayıt haklarını
kaybederler ve yerlerine ilgili birimlerin belirlediği esaslar çerçevesinde
yedek adayların kayıtları yapılır.
(8) Yabancı uyruklu öğrencilerin Üniversiteye
kayıtları, YÖK ve Senato tarafından belirlenen esaslar çerçevesinde
yapılır.
(9) Birden fazla programa kayıt yaptıracak
öğrencilerin Üniversiteye kayıtları YÖK’ün belirlediği usul ve esaslara
göre yapılır.
Tebligat
MADDE 6 – (1) Öğrencinin resmi kayıtlarda yer alan adresi
tebligat adresidir. Öğrenciye her türlü tebligat, bu adrese yapılır.
Kimlik
kartı
MADDE 7 – (1) Üniversiteye kesin kayıt yaptıran öğrenciye
üzerinde fotoğrafı olan öğrenci kimlik kartı verilir.
(2) Öğrencinin kimlik kartını kaybetmesi durumunda
yenisini alabilmesi için ÖİDB’ye dilekçe ile
başvurması gereklidir.
(3) Üniversiteden mezun olan veya ilişiği kesilen
öğrencilerin kimlik kartları geri alınır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim-Öğretime ve Kayda İlişkin Esaslar
Eğitim
dili
MADDE 8 – (1) Üniversitenin eğitim-öğretim dili Türkçedir.
Ancak ilgili kurulların önerisi, Senatonun kararı ve YÖK’ün onayı ile bazı
programlarda tamamen veya kısmen yabancı dilde eğitim-öğretim yapılabilir.
(2) Eğitim-öğretim dili yabancı dilde olan
programlarda Türkçe veya başka bir yabancı dilde verilmesi zorunlu ve/veya
seçmeli dersler ayrıca Senato tarafından belirlenir.
Öğrenim
süresi
MADDE 9 – (1) Eğitim-öğretim dönem (yarıyıl) esasına göre
düzenlenir. Öğrenciler, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın (resmi izinler hariç) öğrenim süresi iki yıl olan önlisans programlarını azami sekiz yarıyıl, öğrenim
süresi dört yıl olan lisans programlarını azami on dört yarıyıl ve öğrenim
süresi beş yıl olan lisans programlarını azami on altı yarıyıl içinde
tamamlamak zorundadırlar. Yabancı dil hazırlık programında geçirilen süre
program süresine ve azami eğitim-öğretim süresine dâhil değildir.
(2) Yabancı dil hazırlık eğitimi süresi zorunlu
hazırlık eğitimi programlarında azami iki yıl, isteğe bağlı hazırlık
eğitimi programlarında azami bir yıldır.
(3) Derslerin her bir ders saati süresi ilgili
birim kurullarının önerisi üzerine Senato tarafından belirlenir.
Eğitim-öğretim
yılı
MADDE 10
– (1) Bir eğitim-öğretim yılı, güz
ve bahar yarıyılı olmak üzere en az on dört haftalık iki yarıyıldan oluşur.
Bu süre teorik ve uygulamalı ders ve diğer çalışmalar ile yarıyıl içi
sınavlarını kapsar. Ancak bu süreye yarıyıl sonu sınav süreleri dâhil
değildir. Yarıyıl sonu ve bütünleme sınavlarının süreleri akademik takvim
ile belirlenir.
(2) Senato gerekli gördüğü hallerde yarıyıl
eğitim-öğretim sürelerini değiştirebilir.
(3) Eğitim-öğretim yılı kapsamında yaz okulu
açılabilir. Yaz okulunun açılması ilgili birim kurulunun teklifi ve
Senatonun onayı ile belirlenir. Yaz okulunun uygulama esasları Senato
tarafından düzenlenir ve yaz okulunda eğitim-öğretim Senatonun belirlediği
esaslar çerçevesinde yürütülür.
(4) Birimlerin eğitim-öğretim başlangıç ve bitiş,
yarıyıl sonu sınav tarihleri, katkı payı ve öğrenim ücreti yatırma, kayıt
yenileme ile benzeri konuların tarihleri senato tarafından belirlenen
akademik takvim ile düzenlenir. Akademik takvim, her akademik yılın
başlamasından önce Senato tarafından belirlenir ve ilan edilir.
(5) Derslerin ve sınavların hafta içi yapılması
esastır. Ancak gerekli görülen hallerde hafta sonları da ders ve/veya sınav
yapılabilir. Ayrıca, sınavlar ilgili dersin öğretim saatleri dışında da
yapılabilir.
Hazırlık
eğitimi
MADDE 11
– (1) Üniversitenin yabancı dil
hazırlık eğitimi programlarına yerleşen öğrencilerden, aşağıdaki koşulları
sağlayanlar, zorunlu yabancı dil hazırlık eğitiminden muaf olurlar ve
yerleştikleri programa başlarlar.
a) Üniversitenin ilgili birimleri tarafından yapılan
muafiyet sınavından başarılı olanlar,
b) Son üç yılda alınmış olması koşuluyla, Senato
tarafından eşdeğerliği ve başarı puanı belirlenen ulusal ve uluslararası
sınavlardan geçerli notu almış olanlar,
c) Üniversitede yabancı dil ile eğitim-öğretim
yapan bir lisans programının öğrencisi iken ÖSYM’nin yaptığı sınavla
Üniversitenin aynı dil ile eğitim yapan bir başka programına yerleşenler.
(2) Birinci fıkrada belirtilen başarı koşullarından
en az birini sağlayamayan yabancı dille eğitim-öğretim yapan lisans
programlarındaki öğrenciler, yabancı dil düzeyi belirleme sınavlarına
girerler.
(3) Yabancı dil hazırlık eğitimi yürütülmesine
ilişkin esaslar ilgili birim kurullarının önerisi üzerine Senato tarafından
belirlenir.
(4) Yabancı dil hazırlık eğitiminde başarı notları
şunlardır:
a) Eğitim dili Türkçe olan programlarda 100 puan
üzerinden 60,
b) Eğitim dili Türkçe olmayan programlarda 100 puan
üzerinden 65,
c) Yabancı dil eğitimi üzerine yürütülen
programlarda ise 100 puan üzerinden 70.
(5) Yabancı dil hazırlık eğitiminde derslere %80
oranında devam zorunludur. Devam zorunluluğu ders saati üzerinden
belirlenir. Öğrencilerin sağlık raporları ve resmi izinleri ilgili birim
yönetim kurulu tarafından değerlendirilerek telafi sınavına alınmalarına
ve/veya devamsızlıktan muaf tutulmalarına karar verilir.
(6) Yabancı dil hazırlık eğitimine bir yıl devam
edip gerekli başarı koşullarını sağlayamayan öğrenciler, Üniversiteye yeni
kayıt yaptıran öğrenciler ile birlikte muafiyet sınavına tekrar
girebilirler. Başarılı olanlar kazandıkları lisans programlarına kayıt
yaptırırlar. Başarısız olanlara ilişkin şartlar şunlardır:
a) Zorunlu hazırlık eğitimi programlarına kayıtlı
olanlar tekrar bir yıl destek eğitimine devam edebilir veya talepte
bulunanlar için ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
b) Zorunlu hazırlık eğitimi programlarına kayıtlı
olup destek eğitimine kendi istekleri ile devam etmek istemeyenler akademik
yılbaşında ekle-bırak tarihleri içerisinde ilgili birime dilekçe ile
başvurup destek eğitimine devam etmeden açılacak muafiyet sınavlarına
girebilirler. Ancak bu öğrenciler izleyen yaz okuluna katılamazlar.
c) Azami hazırlık eğitimi süresi sonunda başarısız
olan öğrencilerin kabul edildiği programdan ilişiği kesilir. İlişiği
kesilen öğrenciler için ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
(7) Hazırlık sınıfında başarısız olan öğrencilerden
yılsonu notu 100 üzerinden en az 45 olup devam şartını yerine getirmiş
olanlar açıldığı takdirde yaz okuluna kayıt yaptırabilirler.
Öğrenci
işlemleri
MADDE 12
– (1) Üniversitede öğrencilerin
eğitim-öğretimine dair kararlar ilgili birim yönetim kurulları tarafından
alınır.
Kayıt
yenileme
MADDE 13
– (1) Kayıt yenileme, ders alma ve
ders ekleme-bırakma işlemleri, her eğitim-öğretim yarıyılı başında akademik
takvimde belirlenen tarihler arasında Üniversitenin internet sayfasından interaktif olarak yapılır.
(2) Kayıt yenileme işlemlerinin tümünden öğrenciler
sorumlu olup, bu işlemleri kendileri yapmakla yükümlüdürler. Ancak,
öğrencilere ders kayıt yenileme işlemlerinde yardımcı olmak için bölüm
başkanlığınca ilgili bölümün öğretim elemanları arasından bir akademik
danışman görevlendirilir. Danışman; her yarıyıl başında kaydının yapılmasında
öğrenciye danışmanlık yapar ve akademik durumunu izler. Ders kayıt yenileme
işlemleri öğrencinin akademik danışmanın onayı ile kesinleşir. Süresi
içinde kaydı danışmanı tarafından reddedilen ve/veya onaylanmayan öğrencilerin
kayıtları ilgili danışmanın yazılı dilekçesi doğrultusunda bölüm başkanının
görüşü ve ilgili birim yönetim kurulunun onayı ile kesinleşir.
(3) Öğrenciler ders ekle-bırak süresi içerisinde
ders kayıtlarındaki değişiklikleri tekrar akademik danışmanlarına
onaylatmak zorundadır.
(4) Belirlenen süreler içinde kaydını yenilemeyen
öğrenciler, o dönemde derslere devam edemez, sınavlara giremez ve
öğrencilik haklarından yararlanamazlar. Bu arada geçen süre öğrenim
süresinden sayılır.
(5) Öğrenciler, kayıt yenileme işlemlerinde
öncelikle daha önceki dönemlerde almadığı ve döneminde açılmış ise
başarısız olduğu dersleri (seçmeli dersler hariç) almak zorundadır.
(6) Öğrenci değişim programlarına katılan
öğrencilerin kayıt yenileme işlemleri akademik takvimde belirlenen ders
kayıt yenileme süresi dışında ilgili birim yönetim kurulu kararı ile
yapılır.
(7) Normal süresi içerisinde mezun olamayan
öğrencilerin ilgili döneme ait katkı payı veya öğrenim ücretini ödemek
koşulu ile kayıtlarını yarıyıl başında, akademik takvimde belirtilen kayıt
yenileme süresi içinde yapmaları gerekir. Bu durumdaki öğrenciler, mezun
oluncaya kadar katkı payı ve öğrenim ücretini ödemek zorundadır.
Öğrenci
katkı payı ve öğrenim ücreti
MADDE 14
– (1) Öğrencilerin, her
eğitim-öğretim yarıyılı başında, ders kayıtlarını yenilemek için, akademik
takvimde belirtilen süreler içinde mali yükümlülüklerini yerine getirmeleri
gerekir. Mali yükümlülüklerini yerine getirmeyen öğrencilerin ders kaydı
yenilenmez ve bu öğrenciler öğrencilik haklarından yararlanamaz. Bu arada
geçen süre öğrenim süresinden sayılır.
(2) Mali yükümlülüklerini yerine getirmiş olup
Üniversiteden ayrılan, çıkarılan veya kaydı silinen öğrencilerin o yarıyıla
ait ödedikleri ücret iade edilmez.
(3) Öğrenci değişim programlarına ve benzer
programlara katılan öğrencilerin katkı paylarının ve öğrenim ücretlerinin
nasıl ödeneceği ikili anlaşmalarla belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Dersler ve Kredi Değerleri
Ders kataloğu
MADDE 15
– (1) Bir programın ders kataloğu; o diploma programının eğitim-öğretimine ait
genel hükümlerini, dönemlere ait derslerin listesini, programa ait tüm
derslerin kodlarını, isimlerini, içeriklerini, yerel ve AKTS kredi
değerlerini, programın eğitim dilini, derslerin önkoşul durumunu ve benzeri
konulara ilişkin bilgileri içerir. Her programın ders kataloğu
ilgili bölüm ve ÖİDB tarafından ayrı ayrı
dosyalanır.
(2) Ders katalogları ve kataloglardaki değişiklikler
ilgili bölüm kurulunun önerisi, birim kurulunun kararı ve Senatonun onayı
ile kesinleşir.
Dersler
MADDE 16
– (1) Her öğrencinin almakla
yükümlü olduğu dersler; zorunlu, ortak zorunlu, ortak seçmeli, seçmeli, ön
koşullu olmak üzere beş gruba ayrılır.
(2) Zorunlu dersler, öğrencinin kayıtlı olduğu
programın ders müfredatında yer alan ve öğrencinin başarılı olması gereken
derslerdir.
(3) Ortak zorunlu ve ortak seçmeli dersler, YÖK’ün
ve Senatonun belirlediği derslerdir. Öğrenciler, bu dersleri de almak ve
başarmakla yükümlüdürler.
(4) Seçmeli dersler, öğrencinin seçerek alabileceği
derslerdir. Seçmeli dersler, program içi ve program dışı seçmeli dersler
olmak üzere iki türdür:
a) Program içi seçmeli dersler, öğrencinin kayıtlı
olduğu programın ders kataloğunda yer alan
derslerdir.
b) Program dışı seçmeli dersler, öğrencinin kayıtlı
olduğu programın ya da çift ana dal/yan dal programlarının ders kataloğunda yer almayıp, farklı diploma programlarının
ya da birimlerin kataloglarında yer alan, ilgili bölüm kurulunun uygun
gördüğü derslerdir. Program dışı statüsünde alınan seçmeli dersler,
öğrencinin ilgili yarıyıldaki ders yüküne sayılır.
(5) Ön koşullu dersler, zorunlu ve seçmeli bir
dersin alınabilmesi için önceki yarıyıl veya yıllarda yer alan derslerden
bir veya birkaçının alınıp başarılması ve/veya alınmasına bağlı
(devamsızlıktan başarısız olma hariç) olan derslere denir.
(6) Önlisans ve lisans
programlarının ders müfredatında seçmeli derslerin yerel kredi toplamı
müfredatın yerel kredi toplamının %10’undan az olamaz.
Staj
dersi
MADDE 17
– (1) Stajlar ilgili bölüm
başkanlığınca kabul edilen kamu kuruluşlarında veya özel kuruluşlarda
yapılabilir.
(2) Tüm ders ve uygulama yükümlülüklerini
tamamladığı halde, stajını yapmayan veya stajda başarısız olan öğrenciler,
stajlarını tamamlayana kadar mezun olamazlar.
Derslerin
kredi değerleri
MADDE 18
– (1) Bir dersin yerel kredi
değeri, o dersin haftalık teorik ders saatlerinin tamamı ile haftalık laboratuvar, uygulama veya atölye saatlerinin yarısının
toplamından oluşur.
(2) Bir dersin AKTS kredisi, öğrencilerin o derste
kazanacağı bilgi, beceri ve yetkinlikler ile o dersin teorik veya
uygulamalı ders saatleri ve öğrenciler için öngörülen diğer faaliyetler ve
gerekli çalışma saatleri göz önünde bulundurularak hesaplanır ve o dersin
çalışma yükünü ifade eder.
(3) Bir dersin yerel ve AKTS kredisi hesaplanırken
küsurlar tam sayıya yuvarlanır.
(4) Not ortalamalarına katılmayacağı Senato
tarafından kabul edilen dersler için, yerel kredi değeri tespit edilmez. Bu
derslerin haftalık, teorik, uygulama ve laboratuvar
saatlerinin belirtilmesi ile yetinilir. Yerel kredisi olmayan tüm dersler
AKTS kredisi ile kredilendirilir.
Yarıyıl
ve toplam kredi değerleri
MADDE 19
– (1) Lisans programlarının ders
müfredatlarında her yarıyılda yer alan derslerin yerel kredi değeri toplamı
YÖK tarafından belirlenen programlar hariç 22’yi geçemez. Ön lisans
programlarında ise bu değer 24’ü geçemez. Tüm ön lisans ve lisans
programlarında bu kredi saat toplamlarına YÖK ve Senato tarafından önerilen
ortak zorunlu ve ortak seçmeli dersler dâhil değildir.
(2) Bir eğitim-öğretim yılı 60 AKTS kredisinden az
olmamak koşuluyla, tüm derslerin AKTS kredilerinin toplamı, iki yıllık ön
lisans programlarında en az 120 AKTS, dört yıllık lisans programlarında en
az 240 AKTS ve beş yıllık lisans programlarında ise en az 300 AKTS
kredisinden oluşur.
Ders açma
esasları
MADDE 20
– (1) Her yarıyıl açılacak
derslere bölüm kurulunun önerisi üzerine ilgili birim kurulu tarafından
karar verilir. Ancak derslerin şubelere ayrılması Senatonun belirlediği
esaslar çerçevesinde ilgili birim yönetim kurulu tarafından belirlenir.
(2) Senato tarafından uygun görülmesi halinde, birinci
ve ikinci öğretim programlarındaki bazı dersler, sadece uzaktan öğretim
yoluyla verilebileceği gibi, bazı dersler hem örgün öğretim yoluyla hem de
uzaktan öğretim yoluyla verilebilir. Uzaktan öğretim kapsamında verilen
ders ve programlarda YÖK’ün uzaktan eğitim ile ilgili mevzuat hükümleri
uygulanır.
(3) Önlisans ve lisans
programları için Üniversiteye bağlı birimlerin öğretim elemanları
tarafından önerilen derslerden ilgili birim kurullarının kararı ve
Senatonun onayı ile ortak seçmeli dersler havuzu oluşturulabilir. Ortak
seçmeli derslerin yürütülmesine ilişkin hükümler ilgili birimler tarafından
düzenlendikten sonra Senato tarafından onaylanır.
(4) Öğrenci sayısının fazlalığı ve dersi
verebilecek yeterli sayıda öğretim elemanı bulunmaması gibi zorunlu
hallerde bir ders aynı öğretim elemanı tarafından farklı zamanlı iki veya
daha fazla şubeler halinde verilmesine ilgili bölüm kurulunun önerisi
üzerine ilgili birim yönetim kurulunun teklifi ve Üniversite Yönetim
Kurulunun onayı ile karar verilir.
Diğer
üniversitelerden ders alma
MADDE 21
– (1) Öğrenciler talepleri
halinde, bölüm kurulunun görüşü ve ilgili birim yönetim kurulunun onayı ile
diğer üniversitelerden ders alabilirler. Öğrenciler, bu derslerden aldığı
notları bir sonraki yarıyılın ders kayıt yenileme süresi başlamadan önce
bölüm kurulu ve ilgili birim yönetim kurulu onayı ile transkriptine
işletmekle yükümlüdür.
(2) Not dönüştürme ile ilgili işlemler Senato
tarafından belirlenen ilkeler çerçevesinde yapılır.
Ders ve
uygulamalara devam zorunluluğu
MADDE 22
– (1) Öğrenciler derslere,
uygulamalara, laboratuvarlara ve sınavlara devam
etmek zorundadırlar. Mazeretleri ne olursa olsun devam zorunluluğu teorik
derslerde en az %70, uygulama ve laboratuvarlarda
ise en az %80’dir.
(2) Devam şartlarını sağlayamayan öğrenciler
yarıyıl sonu sınavına alınmazlar ve kendilerine Devamsız (NA) notu verilir.
(3) Öğrencilerin devam durumları ilgili öğretim
elemanı tarafından izlenir ve değerlendirilir.
(4) Tekrarlanan teorik ve uygulamalı derslerde
öğrenci önceki dönemde devam koşulunu yerine getirmiş ise ara sınavlara
girmek şartı ile devam zorunluluğunun aranıp aranmayacağına ilgili birim
kurulu karar verir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Ders Yükü, Başarı Durumu, Ders Tekrarı ve Sınavlar
Ders yükü
MADDE 23
– (1) Bir programın normal ders
yükü, o programın müfredatında yer alan toplam kredisi en yüksek yarıyılın
kredisidir. Ancak normal ders yüküne YÖK ve Senato tarafından önerilen
ortak dersler dâhil değildir. Fakat İngilizce eğitim yapan birimlerde
yabancı dil dersleri normal ders yüküne dâhildir.
(2) Genel not ortalamaları 2,00’dan az olan
öğrencilerin ders yükleri arttırılamaz.
(3) Genel not ortalamaları 2,00-2,99 arası olan
öğrenciler, normal ders yüklerini bir ders; 3,00 ve üzeri olan öğrenciler
ise en fazla iki ders artırabilir. Ancak bir öğrencinin kayıtlı olduğu
yarıyılda aldığı derslerin AKTS kredi toplamları azami öğrenim sürelerinin
son yarıyılında olan öğrenciler hariç 45’i aşamaz. Azami öğrenim
sürelerinin son yarıyılında bulunan öğrencilerin AKTS kredi toplamı ilgili
birim yönetim kurulu kararıyla 60’a kadar arttırılabilir.
(4) Aynı anda yan dal veya çift ana dal programına
devam eden öğrencilerin her iki programdaki derslerinin AKTS kredi toplamı
60’ı geçemez.
(5) Eğitim-öğretiminin son yarıyılı/yılı içinde
olup alacak başka dersi kalmamış öğrenciler hariç, öğrencilerin bir
yarıyıldaki asgari ders yükü kredili üç derstir. Tekrar durumda veya
mazereti bölüm başkanlığınca kabul edilen öğrencilerin asgari ders yükü
akademik danışmanın ve ilgili bölüm başkanlığının onayı ile daha da azaltılabilir.
(6) Senato gerek gördüğünde uygulamalı mesleki
eğitim uygulayan birimlerde ders yükü ile ilgili düzenlemeler yapabilir.
Başarı
veya başarısızlık durumu
MADDE 24 – (1) Öğrencilerin dönem başarı durumu, yarıyıl not
ortalamaları hesaplanarak belirlenir. Yarıyıl not ortalaması 2,00’ın
altında olan bir öğrenci o dönem sınamalı sayılır. İlgili yarıyılda kredili
en az üç ders almak şartı ile yarıyıl not ortalaması 2,00 ve üstü olan
öğrenciler o dönem başarılı sayılır.
(2) GNO’su 1,75 ve üstü
olmak şartı ile bir eğitim-öğretim yılında yarıyıllardan herhangi birinde
başarılı olan bir öğrenci bir sonraki eğitim-öğretim yılında bir üst sınıfa
geçmiş sayılır.
(3) Programa başladıktan sonraki ilk iki yarıyılın
sonunda GNO’su 1,50’nin altında olan öğrenciler
tekrar öğrencisi sayılırlar. İzleyen dönemlerde ise GNO’su
1,75’in altında olan öğrenciler tekrar öğrencisi sayılırlar. Tekrar
öğrencileri staj dersleri hariç daha önce almadığı bir dersi alamaz. Bu
durumdaki öğrenciler GNO’sunu en az 1,75 ve
üstüne çıkarıncaya kadar önceki yarıyıllarda aldığı dersleri tekrarlamak
zorundadır. Tekrar durumunda olan bir öğrenci için asgari ders yükü ile
ilgili kural uygulanmaz.
(4) Tekrar durumunda geçirilen süre azami
eğitim-öğretim süresine dâhil edilir.
(5) Tekrar durumunda olan öğrenciler, daha önce
aldıkları seçmeli bir dersin yerine eşdeğer başka bir seçmeli ders
alabilirler.
(6) Normal eğitim-öğretim süresi
içinde olmak ve asgari ders yükünü almak şartı ile o yarıyılda aldığı tüm
derslerde başarılı olan ve yarıyıl not ortalaması 3,00-3,49 arası olan
öğrenciler şeref; 3,50-4,00 arası olan öğrenciler ise yüksek şeref
öğrencisi sayılarak durumları not çizelgesinde (transkript)
belirtilir.
Ders
tekrarı ve ders alma
MADDE 25 – (1) Bir öğrencinin kaldığı (NA, FF, FD, U) zorunlu
dersleri döneminde açılmış ise almak zorundadır. Ancak dönem dışı açılan
zorunlu derslerde bu şart aranmaz. Kalınan seçmeli bir ders ise, öğrenciler
aynı dersi veya bunların yerine kayıtlı olduğu programın bölüm kurulunca
uygun görülen eşdeğer başka bir seçmeli dersi de alabilirler.
(2) Öğrenciler not ortalamalarını yükseltmek
amacıyla, öğrenimleri süresince daha önce almış oldukları dersleri
tekrarlayabilirler. Tekrarlanan derste, önceki not ne olursa olsun, alınan
son not geçerlidir ve not ortalaması hesaplarında son not kullanılır.
Sınavlar
ve değerlendirme
MADDE 26 – (1) Sınavlar; ara sınav, yarıyıl sonu sınavı,
muafiyet sınavı, kısa süreli sınavlar, ek sınav, mazeret sınavı ve
bütünleme sınavından ibarettir. İlgili birim kurullarının kararı ile bu
sınavlar yazılı, uygulamalı veya sözlü olarak yapılabilir. Ayrıca YÖK ve
Senato tarafından belirlenen farklı sınav uygulamaları da yapılabilir.
(2) Her yarıyılda, en az bir ara sınav ve bir
yarıyıl sonu sınavı olmak üzere, yapılacak olan ara sınav sayısı, ilgili
birim kurullarınca belirlenir.
(3) Bitirme projesi, bitirme ödevi, dönem projesi,
staj, saha çalışması, sunum, laboratuvar,
uygulama ve benzeri derslerde birim kurulu kararı ile ara sınav ve/veya
yarıyıl sonu sınavı şartı aranmayabilir. Bu derslerde yarıyıl harf notu,
öğrencinin yarıyıl içi çalışmaları göz önünde tutularak verilebilir.
(4) Yarıyıl içindeki ara sınav tarihleri, bölüm
başkanlıklarınca yarıyılın ilk ayı içinde ilan edilir. Ara sınav tarihlerindeki
değişiklikler, bölüm başkanının onayı ile gerçekleşir.
(5) Sınavlar, ilgili birim kurulunca belirlenecek kurallara
göre yapılır. Öğrenciler ilan edilen kurallara uymak zorundadır.
(6) Bütünleme hariç ara ve yarıyıl/yılsonu
sınavlarında bir sınıfın dersleri için bir günde ikiden fazla sınav yapılmayacak
şekilde program hazırlanır.
(7) Bir öğrencinin yarıyıl sonu sınavına
girebilmesi için dönem içi devam şartını yerine getirmiş olması zorunludur.
(8) Yarıyıl sonu sınavının ders notuna katkısı
%40’tan az, %60’tan fazla olmamak üzere ilgili birim kurullarınca
belirlenir.
(9) Yarıyıl sonu sınavlarına girmeyen öğrencilere o
derslerden tamamlanmamış (I) notu verilir.
(10) Ara sınavlar dışında, yarıyıl içi
çalışmalarından sayılmak üzere, kısa süreli sınavlar önceden tarih ve saat
belirlenmeksizin yapılabilir.
(11) Şubelere ayrılarak verilen teorik derslerin
sınavları eş zamanlı ve değerlendirmeleri ortak yapılır.
(12) İlgili birim kurullarının önerisi üzerine
Senato tarafından belirlenen dersler için her yarıyıl başında muafiyet
sınavları yapılabilir. Öğrenciler bu sınavlara, dersleri ilk kez alacakları
yarıyıl başında akademik takvimde belirlenen tarihlerde girebilirler.
(13) Yarıyıl sonu sınavları, Senato tarafından
belirlenen akademik takvim uyarınca ilan edilen zamanlarda ilgili bölüm
başkanlıklarınca düzenlenir ve yapılır.
(14) Her türlü sınavda ve benzeri diğer
çalışmalarda; kopya çeken veya kopya çekilmesine yardım eden bir öğrenci o
sınav ya da çalışmadan sıfır almış sayılır.
(15) Ders notu harfleri bölüm başkanlığı ve ÖİDB
tarafından süresiz olarak saklanır.
Bütünleme
sınavı
MADDE 27 – (1) Bütünleme sınavı yarıyıl sonu sınavı yerine
geçer. Öğrenci bütünleme sınavına girebilmek için; o dersin yarıyıl sonu
sınavına girme şartlarını yerine getirmiş olmak zorundadır.
(2) Üniversiteye bağlı birimlerde bütünleme sınavı
yapılıp yapılmayacağı Senato kararı ile belirlenir ve akademik takvimde
gösterilir.
Ek sınav
MADDE 28
– (1) Öğrencilere verilecek ek
sınav hakları Senato tarafından belirlenir.
(2) Öğrenci, yarıyıl sınav sonuçları ilan
edildikten sonra akademik takvimde belirtilen süreler içinde bağlı bulunduğu
bölüm başkanlığına dilekçe ile müracaat ederler. İlgili bölüm başkanlığı
öğrencinin durumunu inceledikten sonra ilgili birimlere/bölümlere hangi
derslerden ek sınav hakkı tanındığını bildirir.
Sınavlarda
mazeret hali
MADDE 29 – (1) Geçerli bir sağlık raporu olan öğrencilere,
giremediği ara sınavlar için mazeret sınavı hakkı verilir. Yarıyıl sonu ve
bütünleme sınavının mazereti yapılmaz.
(2) Üniversite veya diğer devlet kurumları
tarafından çeşitli akademik, sosyal, kültürel ve sportif faaliyetlere
katılmak üzere görevlendirilen öğrencilerin görevlendirildikleri süreler,
devam şartı dışında tutulur ve katılamadıkları sınavlardan mazeret sınav
hakkı verilir.
(3) Sağlık raporu devamdan sayılmaz. Sadece mazeret
sınav hakkı verilmesi için kullanılır.
(4) Mazeret sınavları için ikinci bir mazeret
sınavı verilmez.
(5) Öğrenciler, mazeretlerini sınav tarihini takip
eden beş iş günü içerisinde ilgili bölüm başkanlığına yazılı olarak
bildirir.
(6) Ara sınavlar dışındaki hiçbir sınav için mazeret
sınavı verilmez.
(7) Mazeretli oldukları günler içinde yapılan
sınavlara giren öğrenciler için tekrar mazeret sınavı yapılmaz.
(8) Aynı gün ve saatte sınavları çakışan
öğrencilere, giremedikleri sınavlar için mazeret sınavı hakkı tanınır. Bu
durumdaki öğrencilerin bölüm başkanlığına beş iş günü içinde bir dilekçeyle
başvurmaları zorunludur.
Sınav
sonuçlarının ilanı ve sonuçlara itiraz
MADDE 30
– (1) Ara sınav sonuçları yarıyıl
sınav sonuçlarından önce ilan edilmek zorundadır.
(2) Öğrenciler sınav sonuçlarına, ilanından
itibaren en fazla beş iş günü içinde itiraz edebilir. İtiraz şekli ilgili
öğretim elemanına sözlü veya bölüm başkanlığına bir dilekçe vererek
olabilir.
(3) İtiraz üzerine sınav kâğıdı, dersin öğretim
elemanı tarafından, konunun kendisine bildirilmesinden itibaren en geç beş
iş günü içinde incelenir ve sonuç ilan edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Ders Başarı Durumu, Notlarda Maddi Hata ve Not
Ortalaması Hesaplaması
Ders
başarı durumu ve dersin harf notu
MADDE 31
– (1) Bir dersteki başarı durumu
yarıyıl sonu harf notu ile belirlenir. Öğrencinin bir dersten aldığı harf
notu, o derste yaptığı yarıyıl içi çalışmalar (ara sınavlar, ödevler,
uygulama gibi) ve yarıyıl sonu sınavında aldığı notlar birlikte
değerlendirilerek elde edilir.
(2) Harf notu hesaplamasında bağıl veya mutlak
değerlendirme sistemi kullanılır. Buna ilişkin karar ilgili öğretim elemanı
tarafından takdir edilir.
(3) Bağıl değerlendirme sisteminde harf notu, o
derste kayıtlı öğrencilerin notlarının ortalaması ve istatistiksel dağılımı
esas alınarak belirlenir.
(4) Mutlak değerlendirme sisteminde harf notu,
öğrencinin dönem sonu not ortalamasına karşılık gelen harf notu aşağıdaki
tabloya göre belirlenir. Senato gerek gördüğünde harf sistemini, harf
aralığını ve/veya katsayıları değiştirebilir.
Puan Ders
Notu Katsayı
95-100 AA 4,00
90-94 BA+ 3,75
85-89 BA 3,50
80-84 BB+ 3,25
75-79 BB 3,00
70-74 CB+ 2,75
65-69 CB 2,50
60-64 CC+ 2,25
55-59 CC 2,00
50-54 DC 1,50
45-49 DD 1,00
40-44 FD 0,50
<40 FF 0,00
Devamsız NA 0,00
(5) Not ortalamasına katılmayan ve yerel kredisi
olmayan diğer derslerin harf notları şunlardır:
a) Başarılı (S), kredisi olmayan derslerden
başarılı olan öğrencilere verilir.
b) Başarısız (U), kredisi olmayan derslerden
başarısız olan öğrencilere verilir.
(6) Tamamlanmamış (I), devam şartını sağlamış ancak
not değerlendirmesi için gerekli koşulları henüz tamamlayamayan öğrencilere
verilir. Öğrenci, herhangi bir dersten (I) notu aldığı takdirde, notların
ilan tarihinden itibaren on iş günü içinde eksikliklerini tamamlayarak bir
not almak zorundadır. Bu süre sonunda (I) notu öğretim elemanı tarafından
mevcut notları ile değerlendirmeye alınarak harf notu verilir. Bu süre,
uzayan bir hastalık veya benzeri hallerde öğrencinin başvurusu, bölüm
başkanlığının önerisi ve birim yönetim kurulu kararıyla bir sonraki kayıt
döneminin başlangıcına kadar uzatılabilir. Aksi halde en geç izleyen
yarıyıl ders kayıtları başlangıcına kadar (I) notu sistem tarafından (FF
veya U) notuna dönüştürülür. I notu verilen öğrencinin mazeret başvurusu,
bölüm başkanlığının önerisi ve birim yönetim kurulu kararıyla onaylanır.
(7) (EX) (muaf) notu, öğrencinin muafiyet sınavları
sonucunda veya daha önce almadığı ve muaf sayıldığı derslerde verilir.
(8) Devamsızlık nedeniyle başarısız notu (NA);
derse devam yükümlülüklerini yerine getirmeyen, ara ve yarıyıl sonu
sınavlarının hiçbirine katılmayan veya ders uygulamalarına ilişkin
koşulları yerine getiremediği için başarısız olan öğrencilere verilir. (NA)
notu not ortalamaları hesabında (FF) notu gibi işlem görür.
(9) (CC) ve üstü harf notlarından birini alan
öğrenciler o dersi başarmış sayılırlar.
(10) Bir dersten FF ve FD harf notlarından birini
alan öğrenciler o dersten başarısız sayılırlar.
(11) GNO’su 1,75 ve
üstünde olan öğrenciler DD ve DC harf notu aldıkları derslerden koşullu
başarılı sayılırlar.
(12) Harf notları, öğretim elemanı tarafından
sisteme girilir ve ÖİDB tarafından ilan edildiği anda kesinleşir.
Notlarda
maddi hata
MADDE 32
– (1) ÖİDB tarafından ilan edilen
yarıyıl sonu harf notlarına ilişkin öğrencinin itirazı ve düzeltme
başvuruları beş iş günü içinde dersin verildiği ilgili bölüm başkanlığına
dilekçe ile yapılır.
(2) Harf notlarında maddi hata yapılmış olması halinde
ilgili öğretim elemanı düzeltmelere ilişkin belgelerle birlikte dersin
verildiği bölüm başkanlığına yazılı olarak başvurur. Düzeltme işlemleri
ilgili birim yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.
(3) Harf notları ile ilgili maddi hataların izleyen
yarıyıl kayıt yenileme süresinin başına kadar düzeltilmiş olması gerekir.
Dönem ve
genel not ortalaması hesaplaması
MADDE 33
– (1) Ön lisans ve lisans
öğrencilerinin başarı durumlarının ve not ortalamalarının hangi kredi sistemi
(yerel veya AKTS) ile hesaplanacağına ilgili birim kurulunun önerisi
üzerine Senato tarafından karar verilir.
(2) Öğrencilerin başarı durumu, her yarıyıl sonunda
dönem ve genel not ortalamaları ÖİDB tarafından hesaplanarak belirlenir.
(3) Bir öğrencinin bir dersten aldığı toplam kredi,
o dersin kredi (yerel veya AKTS) değeri ile yarıyıl sonu harf notu
katsayısı çarpılarak elde edilir.
(4) S, U ve EX harf notları alınmış dersler dönem
ve genel not ortalamasına katılmaz.
(5) Bir öğrencinin dönem not ortalaması o dönemde
aldığı not ortalamasına katılan tüm derslerden topladığı kredi tutarının
aynı derslerin kredi değeri toplamına bölünmesi ile hesaplanır ve virgülden
sonra iki hane olarak gösterilir.
(6) Genel not ortalaması, öğrencinin almış olduğu
ve not ortalamasına katılan tüm derslerden aldığı toplam kredinin o
derslerin kredi toplamına bölümü ile hesaplanır. Genel not ortalamasına,
tekrar edilen derslerden alınan en son not katılır.
(7) Öğrencinin kredili ve kredisiz bütün derslerden
aldığı notlar not çizelgesinde (transkript)
gösterilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çift Ana Dal ve Yan Dal Programları, Yatay ve Dikey
Geçişler,
Ders Muafiyetleri ve Diplomalar
Çift ana
dal ve yan dal programları
MADDE 34
– (1) Çift ana dal programı,
gerekli şartları sağlayan öğrencilerin ilgili mevzuat çerçevesinde
Üniversitede yürütülen önlisans diploma
programları ile diğer önlisans programları
arasında, lisans programları ile diğer lisans programları veya önlisans programları arasında eş zamanlı olarak ders
alıp, iki ayrı diploma alabilmesini sağlayan programdır.
(2) Yan dal programı, gerekli şartları sağlayan
öğrencilerin ilgili çerçevesinde Üniversitede bir başka diploma programında
belirli bir konuya yönelik sınırlı sayıda eş zamanlı olarak derslerin
alındığı programdır. Yan dal programı ayrı bir diploma programı anlamını
taşımaz ve bu programı tamamlayanlara yan dal sertifikası verilir.
(3) Başvurular ilgili programın bağlı olduğu birim
yönetim kurulu tarafından değerlendirilir ve karar verilir.
(4) Bu programlara başvuracak öğrencilerin,
başvurdukları programın gerekli dil şartını başvuru esnasında sağlamış
olmaları gereklidir.
(5) Çift ana dal ve yan dal programları ile ilgili
uygulama esasları, programları yürüten birim kurullarının önerisi üzerine
Senato tarafından belirlenir.
Yatay ve
dikey geçişler
MADDE 35
– (1) Üniversitedeki diploma
programları arası veya diğer yükseköğretim kurumlarından Üniversitenin
eşdeğer programlarına yatay geçişler; ilgili mevzuat ile Senato tarafından
belirlenen usul ve esaslara göre yapılır.
(2) Yatay geçiş başvuruları ve işlemleri her dönem
başında Senatonun belirlediği akademik takvim içinde ilgili bölüm
başkanlığına yapılır.
(3) Yatay geçiş başvurularının değerlendirmesi
ilgili bölüm kurulunun teklifi üzerine birim yönetim kurulu tarafından
karar verilir.
(4) Yatay geçiş yapan öğrencilerin, önceden almış
oldukları derslerin harf notları, eş değer sayılan dersler için geçerli
sayılır. Bu notlar bu Yönetmelikte belirtilen harf notlarına dönüştürülerek
ortalamalara katılır ve transkripte işlenir.
(5) Yatay geçiş yapan öğrencilerin öğrenim
sürelerinin hesabında, öğrencinin geldiği programda daha önce geçirmiş
olduğu süreler hesaba katılır. Toplam süre azami süreyi aşamaz.
(6) Bir lisans programının en az
ilk dört yarıyılının bütün derslerinden veya o lisans programının ders müfredatındaki
kredi toplamının en az %60’ından başarılı (CC ve üstü) olup programını
tamamlamayan veya tamamlayamayan öğrenciler; ilgili program ile
ilişiklerinin kesildiği tarihten itibaren altı ay içinde müracaat etmek
şartıyla meslek yüksekokullarının benzer ve uygun programlarına intibak
ettirilebilirler. Bu konuda
ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
(7) Dikey geçişle lisans programlarına
yerleştirilen önlisans mezunları hakkında ilgili
mevzuat hükümleri uygulanır.
Ders
muafiyetleri
MADDE 36 – (1) Bir
yükseköğretim kurumunun merkezi yerleştirme sınavı ile öğrenci alan
programlarında okumakta iken bu programdan ilişiği kesildikten veya mezun
olduktan sonra tekrar merkezi yerleştirme sınavına girerek Üniversitenin
herhangi bir programına kayıt yaptıran öğrencilerin ders muafiyetleri,
öğrencinin dilekçesi, bölüm kurulunun önerisi üzerine ilgili birimin
yönetim kurulu tarafından karara bağlanır.
(2) Aynı şekilde bir yükseköğretim kurumunun lisans
programındaki ilk iki yıllık dersleri başarıyla tamamlayarak önlisans diploması alan ve merkezi yerleştirme sınavı
ile tekrar lisans programına başlayan öğrencilerin ders muafiyetlerinde
birinci fıkra uygulanır.
(3) Muaf tutulan dersler bu Yönetmelikte belirtilen
harf notlarına dönüştürülerek öğrencinin GNO’suna
katılır ve transkriptine işlenir.
(4) Öğrencilerin intibak işlemlerinde en az DD veya
buna eşdeğer harf notu/puanı alarak başarılı oldukları dersler dikkate
alınır.
(5) Merkezi yerleştirme sınavları ile yerleştirilen
öğrencilerin muaf tutulan derslerinin toplam kredisi ve kayıt yaptırdığı
programın yarıyıl başına düşen ortalama kredisi dikkate alınarak bulunan
yarıyılı, öğrencinin azami öğretim süresinden düşülür.
(6) Merkezi yerleştirme sınavı puanı ile bir
programa kayıt yaptıran öğrencilerin ders muafiyetleri için, ilk yarıyıl
ders kayıtları tarihine kadar başvurması gerekmektedir. Hazırlık eğitimi
uygulayan programlarda ise öğrenci bu eğitimini başarı ile tamamladıktan
sonraki ilk yarıyıl ders kayıtları tarihine kadar başvurmak zorundadır.
(7) Ders muafiyet işlemleri programın güncel
müfredatına göre yapılır.
Önlisans ve lisans diploması
MADDE 37
– (1) Öğrencinin kayıtlı olduğu
programın önlisans/lisans diplomasını alabilmesi
için, o programın müfredatında olan tüm derslerden en az DD veya S alması
ve GNO’sunun 4,00 tam not üzerinden en az 2,00
veya üstünde olması gerekir.
(2) Lisans programlarının mezuniyeti için öngördüğü
koşulları sağlayan öğrenciler lisans diploması, önlisans
programlarının mezuniyeti için öngördüğü koşulları sağlayan öğrenciler ise önlisans diploması almaya hak kazanırlar.
(3) Önlisans ve lisans
diplomaları üzerinde öğrencinin kayıtlı olduğu birim ile birlikte programın
YÖK tarafından onaylanmış adı bulunmak zorundadır.
(4) İlgili birimlerden ve programlardan normal eğitim-öğretim
süresi içinde mezun olan öğrenciler arasından ilk üç dereceye girenlerin
belirlenmesinde, öğrencilerin mezuniyetlerindeki GNO’su
dikkate alınır. Ancak, disiplin cezası alan, dikey veya başka bir
yükseköğretim kurumundan yatay geçiş yolu ile gelen öğrenciler derece
sıralamasına alınmaz.
(5) GNO’su 3,00-3,49
arasında olan öğrenciler şeref, 3,50 ve daha yukarı olan öğrenciler yüksek
şeref listesine girerek mezun olurlar. Şeref ve yüksek şeref listesine
giren öğrencilerin durumu diplomalarında belirtilir.
(6) Çift ana dal programlarında öğrenciye ana dal
lisans programından mezuniyet hakkını elde etmeden çift ana dal yaptığı
programın diploması verilmez. Ana dal lisans programından mezuniyet hakkını
elde eden öğrenci ise çift ana dal programını tamamlamadan ana dal lisans
programına ait diplomasını alabilir. Çift ana dal programlarına ait
diplomalar, programların ait olduğu bölümler tarafından verilir.
(7) Çift ana dal programından ayrılan bir öğrenci
yan dal programının tüm gereklerini yerine getirmişse yan dal sertifikası
almaya hak kazanır.
(8) Ana dal lisans programında mezuniyet hakkını
kazanmayan öğrenciye yan dal sertifikası verilmez. Ana dal lisans
programından mezuniyet hakkını elde eden öğrenci yan dal programını
tamamlayamasa bile ana dal lisans programına ait diplomasını alabilir.
Sertifikalar, programların bağlı olduğu bölümler tarafından verilir.
Sertifikalarda öğrencinin ana dal program adı ayrıca belirtilir.
(9) Yan dal programını tamamlayan öğrenci, yan dal
alanında lisans diplomasıyla verilen hak ve yetkilerden yararlanamaz.
(10) Başka bir yükseköğretim kurumundan geçiş yolu
ile gelen öğrencilerin önlisans/lisans diploması
alabilmeleri için, en az son iki yarıyıl öğrenim görmüş olduğu programda
okuması şarttır.
(11) Diploma hazırlanana kadar bir defaya mahsus
olmak üzere öğrencilere geçici mezuniyet belgesi verilir.
(12) Diplomanın kaybı halinde durumun dilekçe ile ÖİDB’ye beyan edilmesi koşuluyla bir defaya mahsus olmak
üzere yeni bir diploma verilir. Yeni nüsha üzerine “İkinci Nüsha” ibaresi
konulur.
(13) Mezun öğrencilere verilecek geçici mezuniyet
belgesi ve diplomalar ile ilgili düzenleme Senato tarafından belirlenen
esaslar çerçevesinde yapılır.
(14) Lisans öğrenimini tamamlayamayanların önlisans diploması alabilmeleri için, kayıtlı olduğu
lisans programının en az ilk dört yarıyılının bütün ders ve stajlarının her
birinden en az DD ve S notu alarak tamamlamış olması ve GNO’sunun
en az 2,00 olması gerekir.
Diploma
eki
MADDE 38
– (1) Kayıtlı oldukları
programlarda diploma almaya hak kazanan öğrencilere diploma ile birlikte
diploma eki verilir.
(2) Diploma eki öğrencinin öğrenimi süresince almış
olduğu bütün derslerin adları, kredileri ile standart diploma eki
bilgilerini kapsar.
(3) Diploma eki, diploma yerine kullanılmaz.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Kayıt Dondurma, İlişik Kesme ve Ayrılma, Değişim
Programları,
Özel ve Misafir Öğrenciler
Kayıt
dondurma
MADDE 39 – (1) Aşağıda belirtilen haklı ve geçerli mazereti
olan öğrencinin veya şahsen başvuramayacağı durumlarda birinci dereceden
aile yakınları veya noter vekâleti olanların yazılı talebi üzerine bölüm
başkanının önerisi, birim amirinin onayı ile öğrencinin kaydının
dondurulmasına karar verilebilir:
a) Öğrencinin, tam teşekküllü hastaneden alınmış en
az otuz günlük sağlık raporunun olması,
b) Doğal afetler nedeniyle öğrencinin öğrenime ara
vermek zorunda kalmış olması,
c) Öğrencinin ekonomik nedenlerle öğrenimine ara
vermek zorunda olduğunu belgelemesi,
ç) Birinci dereceden akrabaların ağır hastalığı
halinde bakacak başka kimsenin bulunmaması nedeniyle, öğrencinin öğrenimine
ara vermek zorunda olduğunu belgelendirmesi,
d) Öğrencinin tecil hakkını kaybetmesi veya
tecilinin kaldırılması suretiyle askere alınması,
e) Öğrencinin tutukluluk hali.
(2) Öğrencinin başvurduğu yarıyıldan itibaren;
birinci fıkranın (a), (b), (c) ve (ç) bentlerinde sayılan hallerde bir veya
iki yarıyıl (öğrenim süresince en fazla dört yarıyıl), (d) bendinde
belirtilen hallerde askerlik süresi boyunca, (e) bendinde belirtilen
hallerde tutukluluk halinin devamı süresince kaydı dondurulur.
(3) Birinci fıkranın (e) bendi hariç birinci
fıkrada belirtilen haklı ve geçerli mazeretlerin kabul edilebilmesi için bu
mazeretlerin ortaya çıkışından itibaren en geç on iş günü içinde ilgili
öğrencinin kayıtlı olduğu bölüme bildirilmesi gereklidir. Birinci fıkranın
(e) bendi için başvuruların ekle-bırak tarihinin son gününe kadar yapılması
gerekir. Aynı yöntemle kayıt dondurma işlemi tekrar edilebilir.
(4) İlgili mevzuat hükümlerine göre, öğrencinin
yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almasını gerektirmeyen mahkûmiyet
halinin olması halinde ise Üniversite Yönetim Kurulunun kararı ile kaydı
dondurulabilir.
(5) İlgili birim yönetim kurulunun haklı ve geçerli
kabul edeceği başka nedenlerin ortaya çıkması halinde öğrencinin yazılı
talebi, bölüm kurulunun önerisi ve birim yönetim kurulunun onayı ile
öğrencinin kaydı en fazla iki yarıyıl dondurulabilir.
(6) Mazeret durumu kayıt dondurma süresinin
bitiminden önce sona eren öğrenciler, bölüm başkanlığına yazılı başvurusu
ile bir sonraki yarıyıldan itibaren eğitimlerine birim yönetim kurulu
kararıyla devam edebilirler.
(7) Kayıt dondurma süreleri öğrencinin öğrenim
süresinden sayılmaz. Kayıt dondurma süresince öğrenci eğitim ve öğretim
faaliyetleri ile sınavlara katılamaz.
İlişik
kesme ve ayrılma
MADDE 40
– (1) Öğrencilerin, ilgili mevzuat
hükümlerine göre yükseköğretim kurumundan çıkarma cezası almış olmaları halinde
ilgili birim yönetim kurulu kararıyla Üniversite ile ilişikleri kesilir.
(2) Öğrencilerin Üniversite ile ilişiklerinin
kesilmesi kendi talepleri üzerine de olabilir. Bu takdirde öğrencilerin ÖİDB’ye yazılı olarak şahsen talepte bulunmaları
zorunludur.
(3) İlişiği kesilen öğrencilere, ÖİDB’ye bir dilekçe ile başvurmaları halinde,
durumlarını gösteren bir belge verilir.
(4) Üniversiteden yatay geçiş yolu ile ayrılanların
dosya muhteviyatı, geçiş yaptığı yükseköğretim kurumunun yazısı üzerine
ilgili birime gönderilir.
(5) Azami süreler içinde katkı payı veya öğrenim
ücretinin ödenmemesi ile kayıt yenilenmemesi nedeniyle öğrencilerin ilişik
kesme işlemleri ilgili mevzuat çerçevesinde yapılır.
Öğrenci
değişim programları
MADDE 41
– (1) Üniversite ile yurt içi ve
yurt dışı bir başka yükseköğretim kurumu arasında yapılan anlaşma uyarınca
öğrenci değişim programları uygulanabilir. Bu programlar çerçevesinde
öğrenciler bir veya iki dönem yurt içi veya yurt dışındaki üniversitelerde
öğrenim görebilirler.
(2) Değişim programları, ikili anlaşmalar ve YÖK
tarafından belirlenen esaslar doğrultusunda uygulanır.
(3) Öğrenciler, normal öğrenim sürelerinin ilk ve
son yarıyılında değişim programlarına katılamazlar.
(4) Ulusal ve uluslararası değişim programları çerçevesinde
alınan derslerin Üniversitedeki eşdeğerleri ve notları öğrencinin transkriptine ilgili bölüm kurulunun önerisiyle birim
yönetim kurulu kararıyla işlenir.
(5) Öğrenciler, değişim programlarında geçirdiği
yarıyıllarda Üniversiteye ait öğrenim harcını ödemek ve kayıt yenilemek
zorundadır. Değişim programlarında geçen yarıyıllar öğrenim süresinden
sayılır.
Uluslararası
ortak diploma programı
MADDE 42
– (1) Gerçekleştirilen
uluslararası anlaşmalar çerçevesinde, ortaklaşa yürütülecek lisans diploma programına
yönelik ortak eğitim müfredatı düzenlenebilir. Uluslararası ortak diploma
programları eğitim-öğretimine ilişkin hususlar Senato tarafından belirlenir.
Misafir
öğrenciler
MADDE 43
– (1) Bir yükseköğretim kurumu
mezunu veya öğrencisi olup belirli bir konuda bilgisini artırmak
isteyenler, bölüm başkanlığının onayı ve ilgili birim yönetim kurulunun
kararı ile Üniversitede açık bulunan önlisans/lisans
derslerine misafir öğrenci olarak kabul edilebilir.
(2) Misafir öğrenci bir yarıyılda en çok iki ders
olmak üzere en fazla dört yarıyıl ders alabilir.
(3) Misafir öğrenci olarak kabul edilenler
Senatonun belirlediği ders/kredi ücretini ödemekle yükümlüdür.
(4) Bu öğrenciler, öğrencilik haklarından yararlanamazlar.
(5) Misafir öğrenciler kayıt yaptırdığı ders için
bu Yönetmelikte ders ve sınavlarla ilgili belirlenen bütün kurallara uymak
zorundadır.
(6) Bu statüdeki öğrencilere diploma verilmez.
Ancak, ÖİDB tarafından kendilerine durumlarını gösteren bir belge verilir.
Ayrıca bu öğrenciler müteakip yıllarda Üniversitenin herhangi bir
programına kayıt hakkı kazandıkları takdirde, başardıkları dersler, ilgili
bölüm kurulunun önerisi ve birim yönetim kurulu kararı ile ders
muafiyetleri ile ilgili mevzuat hükümleri uygulanır.
(7) Üniversitenin herhangi bir programına kayıtlı
öğrenci Senatonun belirlediği esaslar çerçevesinde önceden ilgili birim
yönetim kurulundan izin almak şartı ile diğer yükseköğretim kurumlarından
misafir öğrenci olarak ders alabilir. Misafir öğrenci statüsünde aldığı
dersler en fazla iki ders olmak üzere ilgili birim yönetim kurulu kararı ve
bu Yönetmelik çerçevesinde ders yüküne sayılabilir.
Özel
öğrenciler
MADDE 44
– (1) Bir yükseköğretim kurumunda
kayıtlı öğrenci olup, farklı bir yükseköğretim ortamı, kültürü, kazanımı
edinmek isteyen veya özel durumu nedeni ile kayıtları kendi
üniversitelerinde kalmak şartı ile farklı bir yükseköğretim kurumunda
eğitime devam etme imkânı tanınan öğrenciye özel öğrenci denir. Özel
öğrencilerle ilgili uygulama esasları Senato tarafından düzenlenir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 45
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde; ilgili diğer mevzuat hükümleri ile YÖK, Senato, ilgili
birim yönetim kurulu ve ilgili birim kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 46
– (1) 11/7/2005
tarihli ve 25872 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gaziantep Üniversitesi Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim ile Sınav ve
Değerlendirme Esaslarına İlişkin Yönetmelik ile 28/1/1989 tarihli ve 20063
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gaziantep Üniversitesi Öğrenci Kayıt
Kabul İşleri Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 47
– (1) Bu Yönetmeliğin 24 üncü
maddesinin üçüncü fıkrası 2018-2019 eğitim-öğretim yılı başında, diğer
hükümleri yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 48
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Gaziantep Üniversitesi Rektörü yürütür.
|