Gümüşhane Üniversitesinden:
GÜMÜŞHANE ÜNİVERSİTESİ LİSANSÜSTÜ EĞİTİM-ÖĞRETİM
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Gümüşhane
Üniversitesine bağlı enstitülerde yürütülen lisansüstü eğitim-öğretim ve
sınavlara ilişkin esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Gümüşhane Üniversitesine bağlı
enstitülerde yürütülen yüksek lisans ve doktora programları ile bunların
gerektirdiği eğitim, bilimsel araştırma ve uygulama faaliyetlerine yönelik
lisansüstü eğitim ve öğretime ilişkin hükümleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı Yükseköğretim Kanununun
14 üncü, 44 üncü ve 46 ncı maddelerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) AGNO: Ağırlıklı genel not ortalamasını,
b) Akademik yıl: Güz yarıyılı ders kayıtları ile
başlayan, izleyen akademik yılın güz yarıyılı ders kayıtları başlangıç
tarihinde sona eren dönemi,
c) AKTS: Avrupa kredi transfer sistemini,
ç) ALES: Akademik Personel ve Lisansüstü Eğitimi
Giriş Sınavını,
d) Bilim dalı: 28/3/1983
tarihli ve 2809 sayılı Yükseköğretim Kurumları Teşkilatı Kanununun 3 üncü
maddesi uyarınca YÖK’ün olumlu görüşü alınarak Senato tarafından belirlenen
ve Üniversitelerarası Kurul tarafından doçentlik sınavı açılmasına karar
verilen dalları,
e) Danışman: Enstitüde kayıtlı öğrenciye ders,
dönem projesi, yüksek lisans tezi ve doktora tezi gibi tez çalışması
dönemlerinde rehberlik etmek üzere atanan öğretim üyeleri ile gerektiğinde
doktor unvanına sahip öğretim görevlilerini,
f) Doğrudan doktora programı: Yükseköğretim Kurulu
tarafından açılması onaylanmış yüksek lisans programı ile doktora
programlarının kesintisiz olarak birleştirildiği lisansüstü programı,
g) Dönem projesi: Tezsiz yüksek lisans eğitimi
sırasında araştırılan ve/veya incelenen bilimsel bir konuyu, bir bilimsel
araştırma raporu şeklinde sunan çalışmayı,
ğ) Enstitü: Gümüşhane Üniversitesine bağlı
lisansüstü eğitim-öğretim yapan ilgili enstitüyü,
h) Enstitü anabilim dalı: 3/3/1983
tarihli ve 17976 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Lisans Üstü
Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilât ve İşleyiş Yönetmeliğinin 5 inci
maddesinde tanımlanan ve enstitüde eğitim programı bulunan anabilim dalını,
ı) Enstitü anabilim dalı başkanı: İlgili anabilim
dalı başkanını,
i) Enstitü anabilim dalı kurulu: Anabilim dalının
bilim dalı başkanlarından oluşan kurulu; anabilim dalının, yalnız bir bilim
dalını kapsadığı durumlarda ise bütün öğretim üyelerinden ve doktor
unvanına sahip öğretim görevlilerinden oluşan kurulu,
j) Enstitü Kurulu: Enstitü müdürünün başkanlığında,
enstitü müdür yardımcıları ve enstitüde öğretim programları bulunan
anabilim dalı başkanlarından oluşan kurulu,
k) Enstitü Yönetim Kurulu: Enstitü müdürünün
başkanlığında, enstitü müdür yardımcıları ve enstitü müdürü tarafından
önerilen altı aday arasından enstitü kurulunun üç yıl süreyle seçtiği üç
öğretim üyesinden oluşan kurulu,
l) Giriş sınavı: Öğrencinin başvuru bilgilerinin ve
başvurduğu program için gerekli bilgi altyapısına sahip olup olmadığının
incelendiği değerlendirme sınavını,
m) GMAT: Graduate Management Admission Test
Sınavını,
n) GRE: Graduate Record Examinations Sınavını,
o) İkinci danışman: Tez çalışmasının niteliğinin
gerektirdiği durumlarda atanan ikinci danışmanı,
ö) İntihal: Başkalarının fikirlerini, metotlarını,
verilerini veya eserlerini bilimsel kurallara uygun biçimde atıf yapmadan
kısmen veya tamamen kendi eseri gibi göstermeyi,
p) Kredi: Kredili bir lisansüstü dersin yarıyıl
kredi değeri, bir yarıyıl devam eden bir dersin haftalık teorik ders
saatinin tamamı ile haftalık uygulama, atölye çalışması veya laboratuvar saatinin yarısının toplamını,
r) ÖSYM: Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi
Başkanlığını,
s) Rektör: Gümüşhane Üniversitesi Rektörünü,
ş) Senato: Üniversite Senatosunu,
t) Tez: Yüksek lisans ve doktora tezini,
u) Üniversite: Gümüşhane Üniversitesini,
ü) Yarıyıl: Hafta sonu ve yarıyıl sınav günleri
hariç on dört haftayı kapsayan, başlangıç ve bitiş tarihleri her akademik
yıl için Senato tarafından belirlenen güz ve bahar dönemlerindeki eğitim ve
öğretim sürelerini,
v) YDS: Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavını,
y) YÖK: Yükseköğretim Kurulunu,
z) YÖKDİL: Yükseköğretim Kurumları Yabancı Dil
Sınavını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Lisansüstü Programlar ile İlgili Genel Esaslar
Lisansüstü
programların kapsamı
MADDE 5 – (1) Lisansüstü öğretim, aşağıda tanımlanan yüksek
lisans ve doktora düzeylerinde yapılır:
a) Yüksek lisans programı: En az dört yıl süreli
bir yükseköğretim kurumundan lisans diploması veya buna eşdeğer bir derece
almış olanların, bu eğitim üzerine yapacakları öğretim, bilimsel araştırma
ve uygulama etkinliklerini kapsar. Yüksek lisans programları tezli veya
tezsiz olabilir. Tezli yüksek lisans programları sadece birinci öğretim,
tezsiz yüksek lisans programları ise birinci veya ikinci öğretim şeklinde
açılabilir. İkinci öğretim tezsiz yüksek lisans programları Yükseköğretim
Kurulu tarafından açılması onaylanmış ve mesai saatleri dışında yapılan,
katkı payı enstitü yönetim kurulunun önerisi ve Senatonun onayı ile
belirlenen öğretim programlarıdır.
b) Doktora programı: Yüksek lisans eğitimi üzerine
yapılacak öğretim, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından
oluşur. Öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve
derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve özgün sonuçlara
ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneği ve becerisi kazandırmayı
amaçlar.
c) Doğrudan doktora programı: Lisans eğitimi
üzerine yapılacak öğretim, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışmasından
oluşur. Öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve
derin bir bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve özgün sonuçlara
ulaşmak için gerekli adımları belirleme yeteneği ve becerisi kazandırmayı
amaçlar.
ç) Lisansüstü uzaktan öğretim programı: Öğretim
elemanı ve öğrencilerin aynı mekanda bulunma
zorunluluğu olmaksızın, bilgi ve iletişim teknolojilerine dayalı olarak
öğretim faaliyetlerinin planlandığı ve yürütüldüğü öğretim programıdır.
(2) Uzaktan öğretim, tezli veya tezsiz yüksek
lisans programı biçiminde yürütülür. Uzaktan öğretim programlarının
açılabileceği alanlar, uzaktan öğretim yoluyla verilecek dersler ve kredi
ile AKTS kredi miktarları, ders materyallerinin hazırlanması, sınavlarının yapılma
şekli, yükseköğretim kurumları arasında bu amaçla yapılacak protokoller ile
uzaktan öğretime ilişkin diğer hususlar YÖK tarafından belirlenen esaslara
göre düzenlenir. Uzaktan öğretim ile ilgili diğer esaslar Senato tarafından
belirlenir.
Öğretim programlarının
açılması
MADDE 6 – (1) Lisansüstü programlar, Lisansüstü
Eğitim-Öğretim Enstitülerinin Teşkilat ve İşleyiş Yönetmeliğinin 7 nci maddesinde belirtildiği çerçevede Senatonun önerisi
ve YÖK kararı ile açılır.
(2) Lisansüstü programlar, yurt içi ve yurt dışı
ortak lisansüstü programlar şeklinde de düzenlenebilir. Bu programların
Senato tarafından hazırlanan uygulama usul ve esasları, YÖK’e sunulur.
Lisansüstü
programların yürütülmesi
MADDE 7 – (1) Lisansüstü programlar enstitü anabilim dalı
başkanlığınca yürütülür. Lisansüstü programların düzenli yürütülmesi ve
öğretim kalitesinin sürekli iyileştirilmesi enstitü anabilim dalı
başkanlığı sorumluluğundadır.
(2) Öğrenci, sorunları için enstitü anabilim dalı
başkanlığına başvurur. Karar Enstitü Yönetim Kurulunca verilir. Enstitü
Yönetim Kurulu kararına itirazlar, Üniversite Yönetim Kurulu tarafından
sonuçlandırılır.
Öğretim
dili
MADDE 8 – (1) Lisansüstü öğretim dili Türkçedir. İhtiyaç
duyulduğu takdirde Enstitü Kurulunun önerisi ve Senatonun kararı ile dersler
yabancı dilde verilebilir. Türkçe dışındaki dilde verilecek dersler ile
ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Programlara Öğrenci Kabulü
Öğrenci
kontenjanlarının belirlenmesi
MADDE 9 –
(1) Üniversitede yürütülen
lisansüstü eğitim programlarına öğrenci alınıp alınmayacağı ve kontenjan
tespiti enstitü anabilim dalı başkanlığının teklifi, Enstitü Yönetim
Kurulunun kararı ve Senatonun onayı ile yapılır.
(2) Kontenjan belirlenmesi ile ilgili diğer esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Lisansüstü
programlara başvuru esasları
MADDE 10
– (1) Yüksek lisans programına
başvurabilmek için adayların, lisans diplomasına sahip olmaları ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55 puandan
az olmamak koşuluyla Senatoca belirlenecek ALES puanına sahip olmaları
gerekir. ALES puanının alt sınırı Senato tarafından belirlenir.
(2) Tezsiz yüksek lisans programlarına öğrenci
kabulünde, ALES puanı aranmayabilir, ALES puanı istenildiği takdirde taban
puan Senato tarafından belirlenir.
(3) Mezun durumda olan/olabilecek adayların
başvurusuna ilişkin esaslar, ALES puanının %50'den az olmamak koşuluyla ne
kadar ağırlıkla değerlendirmeye alınacağı ve lisansüstü eğitim-öğretime
öğrenci kabulüne dair diğer hususlar Senato tarafından belirlenir.
(4) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde,
yalnız ALES puanı ile öğrenci kabul edilebileceği gibi ALES puanına ek
olarak lisans not ortalaması, yazılı olarak yapılacak bilimsel
değerlendirme ve/veya mülakat sonucu da değerlendirmeye alınabilir.
(5) Hazırlık sınıfları hariç, on yarıyıl süreli
lisans eğitimi alanlar yüksek lisans derecesine sahip sayılır.
(6) Doktora programına başvurabilmek için
adayların:
a) Tezli yüksek lisans diplomasına sahip olmaları
ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde 55
puandan az olmamak koşuluyla Senatoca belirlenecek ALES puanına sahip
olmaları gerekir.
b) Lisans derecesiyle doktora -bütünleşik-
programına başvuranların, lisans AGNO’su en az 3,00/4,00 veya muadili bir not olması ve ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 80
puan olması şartıyla diğer koşulları Senatoca belirlenir.
c) Doktora programına öğrenci kabulünde, yabancı
dil puanı olarak ana dilleri dışında YÖK tarafından kabul edilen merkezî
yabancı dil sınavları ile eşdeğerliliği kabul edilen uluslararası yabancı
dil sınavlarından en az 55 puan veya ÖSYM tarafından eşdeğerliliği kabul
edilen uluslararası yabancı dil sınavlarından bu puan muadili bir puan
alınması zorunludur. Yabancı dil puanları girilecek programların
özelliklerine göre Senato tarafından yükseltilebilir.
(7) Lisansüstü programlara başvuru ve kabul
koşulları Senato tarafından belirlenir.
(8) Başvuruda kullanılan ve YÖK tarafından
geçerlilik süresi belirtilmeyen tüm belgeler için geçerlilik süresi Senato
tarafından belirlenir.
İlan
MADDE 11
– (1) Öğrenci alınacak yüksek
lisans ve doktora programları, son başvuru tarihi, yapılacak ise giriş
sınavı tarihi, program kontenjanları, başvuru ve kayıt sırasında
istenilecek belgeler, her yarıyıl için ilgili enstitü internet sitesinde
ilan edilerek duyurulur.
Programlara
başvuru
MADDE 12
– (1) Lisansüstü programa giriş
sınavı için başvuru, lisansüstü öğrenci kabul ilanında belirtilen usul ve
şartlara uygun olarak son başvuru tarihine kadar ilgili enstitü müdürlüğüne
yapılır.
Değerlendirme
MADDE 13
– (1) Lisansüstü programlara
yapılan başvuruların değerlendirmesinde dikkate alınacak kriterler
ve bu değerlendirmelerin nasıl yapılacağı ile ilgili esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Kayıt
işlemleri
MADDE 14
– (1) Lisansüstü programları
kazanan ve mezuniyetini belgeleyen adaylar, akademik takvimde belirtilen
süre içinde istenilen belgelerle ilgili Enstitüye başvurarak kesin
kayıtlarını yaptırmak zorundadırlar. Belirlenen tarihlerde kayıt için
şahsen veya resmi olarak yetkilendirdiği kişi aracılığıyla başvurmayan, istenilen
belgeleri eksik olan veya Enstitü Yönetim Kurulunca mazereti kabul
edilmeyen adaylar kayıt haklarını kaybederler.
(2) Lisansüstü programları kazanan adayların kayıt
yapabileceği program sayısı Senato tarafından belirlenir.
Bilimsel
hazırlık programlarına öğrenci kabulü
MADDE 15
– (1) Bilimsel hazırlık programı
ile ilgili devam, ders sınavları, ders notları, derslerden başarılı sayılma
koşulları, ders tekrarı, kayıt silme ve diğer esaslar için ilgili mevzuat
hükümleri geçerli olup bilimsel hazırlık derslerinden geçme notu en az CC’dir.
(2) Bilimsel hazırlık programında geçirilecek süre
en çok iki yarıyıldır. Yaz öğretimi bu süreye dâhil edilmez. Bu süre dönem
izinleri dışında uzatılamaz ve süre sonunda başarılı olamayan öğrencinin
ilişiği kesilir. Bu programda geçirilen süre yüksek lisans veya doktora
programı sürelerine dâhil edilmez.
Özel
öğrenci kabulü
MADDE 16
– (1) Bir üniversite mezunu veya
öğrencisi olup, belirli bir konuda bilgisini artırmak isteyenler, enstitü
anabilim dalı başkanlığının onayı ile lisansüstü derslere özel öğrenci
olarak kabul edilebilir. Özel öğrencilik ilgili programda doğrudan derece
elde etmeye yönelik bir eğitim olmayıp süresi iki yarıyılı geçemez. Özel
öğrenci statüsünde ders alanlar öğrencilik haklarından yararlanamaz. Özel
öğrenci kabul koşulları ve bu konudaki diğer hükümler Senato tarafından
belirlenir. Lisansüstü programa kabul edilen öğrencilerin özel öğrenci
olarak aldığı ve başarılı olduğu derslerin muafiyet işlemlerinde, muaf
tutulacak dersler ilgili lisansüstü eğitiminde verilecek derslerin %50’sini
geçemez.
Misafir
öğrenci kabulü
MADDE 17
– (1) Başka bir üniversitede
lisansüstü öğrencisi olup belirli bir konuda bilgisini artırmak isteyenler
anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile misafir
öğrenci olarak kabul edilebilirler. Misafir öğrenci kabul koşulları ile
ilgili diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.
Yatay
geçiş yoluyla öğrenci kabulü
MADDE 18
– (1) Üniversitede veya başka bir
üniversitedeki lisansüstü programda hazırlık sınıfları hariç en az bir
yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenciler, lisansüstü programlara yatay
geçiş yoluyla kabul edilebilirler. Yatay geçiş ile ilgili diğer esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Yabancı
uyruklu adayların kabulü
MADDE 19
– (1) Yabancı uyruklu öğrencilerin
lisansüstü programlara kabul şartları ile ilgili esaslar Senato tarafından
belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Eğitim Öğretim ile İlgili Genel Esaslar
Derslerin
açılması ve ders görevlendirmeleri
MADDE 20
– (1) Bir yarıyılda hangi
lisansüstü derslerin açılacağı ve bu derslerin hangi öğretim üyeleri tarafından
verileceği, ilgili enstitü anabilim dalı kurulunun önerisi ile Enstitü
Yönetim Kurulu tarafından belirlenir. Bu karardan sonra oluşabilecek
değişiklikler anabilim dalı kurulunun gerekçeli kararı ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile sonuçlandırılır.
(2) Lisansüstü düzeydeki dersler, öğretim üyeleri
tarafından verilir. Bu dersler, zorunlu hallerde anabilim dalı kurulunun
gerekçeli önerisi ve enstitü kurulunun uygun görüşü ile doktoralı öğretim
görevlileri tarafından da verilebilir.
(3) Ders açılması ve görevlendirmeleri ile ilgili
diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.
Uzmanlık
alan dersi ve tez yükü
MADDE 21
– (1) Öğrencilerin danışmanları
tarafından açılan ve tez çalışmasına yönelik olan uzmanlık alan dersleri
anabilim dalının diğer lisansüstü dersleri ile aynı usulde ancak kredisiz
olarak açılır.
(2) Tez çalışmasının iki danışman tarafından
yönetildiği durumlarda uzmanlık alan dersleri, ilk danışman tarafından
açılır ve ders yükü ilk danışmanın üzerinde tanımlanır.
(3) Uzmanlık alan dersi ile ilgili diğer esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Kredi
sistemi
MADDE 22
– (1) Kredi sistemi, ulusal kredi
sistemi ve AKTS’ye göre düzenlenir.
(2) Bir lisansüstü dersin yarıyıl ulusal kredi
değeri, bir yarıyıl devam eden bir dersin haftalık teorik ders saatinin
tamamı ile haftalık uygulama veya laboratuvar
saatinin yarısının toplamıdır.
(3) AKTS’de bir dersin
kredisi; Türkiye’deki yükseköğretim yeterlilikleri göz önüne alınarak
yedinci ve sekizinci düzeyler için belirlenen ve program bazında öngörülen
bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılmasına dayalı haftalık öğrenci iş
yükünü temsil eder.
(4) AKTS kullanımı ile ilgili diğer esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Derslere
kayıt
MADDE 23
– (1) Öğrenciler, her akademik
yarıyıl başında, akademik takvimde belirtilen süre içinde kayıtlarını
yenilemek zorundadır. Kayıt yenileme yapılmadığında geçen süre, azami
öğrenim süresinden sayılır.
(2) Mazeretleri nedeniyle ders kayıt süresini
kaçıran öğrencilerin mazeretlerinin geçerlilikleri ile ilgili diğer esaslar
Senato tarafından belirlenir.
(3) Ders kayıtları ile ilgili diğer esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Ders
saydırma
MADDE 24
– (1) Lisansüstü programlarda
kayıt yapan öğrencilerin ders saydırma işlemleri ile ilgili esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Sınav ve
değerlendirme
MADDE 25
– (1) Öğrenciler; kayıt
yaptırdıkları her bir ders için en az bir ara sınav -veya yarıyıl içi
çalışması- ve yarıyıl sonu sınavına tabi tutulur. Yarıyıl içi çalışması;
proje, ödev veya seminer şeklinde yapılabilir.
(2) Öğrenci bir dersten yarıyıl sonu sınavına
girebilmesi için teorik derslerin en az %70’ine, uygulama veya varsa laboratuvar çalışmalarının en az %80’ine devam etmiş
olmalıdır.
(3) Öğrencinin herhangi bir yarıyıldan sonra
programına devam edebilmesi için ek başarı koşulları belirlenebilir.
(4) Yeterlik, seviye tespit veya ders başarılarını
ölçen tüm sınavlar, kağıt ortamında ve eş zamanlı
olarak yapılabileceği gibi alan ve zorluk düzeyine göre tasnif edilerek
güvenli biçimde saklanan bir soru bankasından, her bir adaya farklı
zamanlarda farklı soru sorulmasına izin verecek şekilde elektronik ortamda
da uygulanabilir. Sınavlarda sorulacak soruların hazırlanması, soru
bankasının oluşturulması ve şifrelenmesi, sınav sorularının kâğıt ortamında
veya elektronik ortamda saklanması ile sınav güvenliğinin sağlanmasında
Üniversite tarafından belirlenen esaslar uygulanır.
(5) Seminer, tez ve uzmanlık alan dersleri kredisiz
olup, genel ortalamaya dahil edilmez.
Ders
başarı notları
MADDE 26
– (1) Her ders için en az bir ara
sınav yapılır. Ara sınavın harf notuna katkısı % 40’tır. Bir ara sınav
yapılması halinde % 40’ı, birden fazla ara sınav ve yarıyıl içi çalışması
yapılması halinde, bu sınavların ve yarıyıl içi çalışmalarının yüzdelik
oranlarının toplamının harf notuna katkısı % 40’ı geçmeyecek şekilde dersin
öğretim üyesi tarafından belirlenir. Dönem başında sınav sayısı ve yüzde
ağırlıkları ilan edilir.
(2) Yarıyıl sonu sınavının harf notuna katkısı
%60’tır ve en az 50 puan alınması gerekir. Yarıyıl sonu sınavını
gerektirmeyen proje, stüdyo ve bunlara benzer dersler enstitü anabilim dalı
başkanlığının görüşleri de alınarak enstitü kurulunun kararı ile belirlenir
ve Üniversitenin Öğrenci İşleri Daire Başkanlığına bildirilir. Bu durumda,
yarıyıl ders notu öğrencinin yarıyıl içi çalışmaları göz önünde tutularak
verilir. Bir ders ve o dersin uygulama veya laboratuvarı
ayrı ayrı değerlendirilebilir. Bu durumda
yukarıdaki fıkralarda belirtilen esaslar ders ve uygulama veya laboratuvar için ayrı ayrı
uygulanır.
(3) Öğrencilerin aldıkları her ders için notların
değerlendirilmesinde aşağıdaki tablo esas alınır:
Puan Yarıyıl Ders Notu Katsayısı
81-100 AA 4,00
76-80 BA 3,50
70-75 BB 3,00
60-69 CB 2,50
50-59 CC 2,00
45-49 DC 1,50
40-44 DD 1,00
30-39 FD 0,50
0-29 FF 0,00
(4) Diğer harf notlarının anlamları aşağıda
belirtilmiştir:
a) G: Geçer (Başarılı) notu; kredisiz derslerden
geçen öğrencilerle ve tez çalışmalarını başarı ile tamamlayan öğrencilere
verilir.
b) K: Kalır (Başarısız) notu; kredisiz dersler ile
tez çalışmalarında başarı gösteremeyen öğrencilere verilir. Bu not genel
başarı notu hesaplarına katılmaz.
c) S: Süren çalışma; tez çalışmalarını başarılı
olarak sürdürmekte olan öğrencilere verilir ve bu not genel başarı notu
hesaplamalarına katılmaz. Tez teslim edildiğinde S notu G notuna çevrilir.
ç) D: Devamsız notu; devamsız öğrencilere verilir.
d) M: Muaf notu; Üniversite dışından nakil yolu ile
gelen öğrencilere önceden almış oldukları kredisiz ve ortalamaya katılmayan
dersler için verilir. Dışarıdan yatay geçiş yoluyla gelip, herhangi bir
dersi tekrarlaması gereken öğrencilere M notu verilmez. M notu genel başarı
notu hesaplamalarına katılmaz.
(5) Bir dersten başarılı sayılabilmek için; o
dersten yarıyıl notu olarak, yüksek lisans programında en az CB (2,50), doktora
programında ise en az BB (3,00) almış olmak gerekir. Öğrenci başarısız
olduğu en fazla iki dersin yerine danışmanın onayı ve Enstitü Yönetim
Kurulunun kararı ile başka ders alabilir.
(6) Bir öğrencinin derslerini başarı ile tamamlamış
sayılabilmesi için AGNO’sunun yüksek lisans
programında en az 2,50, doktora programında ise en az 3,00 olması gerekir. AGNO’su bu değerlerin altında olan öğrenciler, öğrenim
süresi içinde olmak koşuluyla, başarı notları bu değerlerin altında kalan
derslerden yeteri kadarını tekrarlar ve/veya uygulama esasları hükümlerine
göre yeni ders alabilirler. AGNO hesabında, tekrar edilen derslerden alınan
son not geçerlidir. Bütün notlar öğrencinin not çizelgesine işlenir.
Disiplin
MADDE 27
– (1) Lisansüstü öğrencileri
disiplin iş ve işlemlerinde; 18/8/2012 tarihli ve
28388 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine tabidir.
İzin ve
hakların saklı tutulması
MADDE 28
– (1) Lisansüstü eğitimde
verilebilecek izinler ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
İlişik
kesme ve kayıt silme
MADDE 29
– (1) Öğrencinin kaydını sildirme
isteğini yazılı olarak beyan etmesi veya Yükseköğretim Kurumları Öğrenci
Disiplin Yönetmeliği hükümlerine göre yükseköğretim kurumundan çıkarma
cezası alması durumunda Enstitü Yönetim Kurulu kararı ile kaydı silinir ve
ödemiş olduğu katkı payı ve öğrenim giderleri iade edilmez.
Tez/proje
yazımı ve dili
MADDE 30
– (1) Tez/proje yazımı ve
çoğaltılması ile ilgili hususlar, Senato tarafından onaylanan tez yazım
kılavuzu ve proje yazım kılavuzunda belirtilir.
(2) Lisansüstü programlarda hazırlanacak olan tez
ve proje çalışmalarında kullanılacak dil Türkçedir. İhtiyaç duyulduğu
takdirde enstitü kurulunun önerisi ve Senatonun kararı ile tez ve proje
çalışmaları yabancı dilde yazılabilir. Türkçe dışındaki dilde yazılacak tez
ve proje çalışmaları ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
Katkı
payı ödeme
MADDE 31
– (1) Lisansüstü öğrencilerden
alınacak katkı payı ve öğrenim ücreti ile ilgili mevzuat hükümleri,
Bakanlar Kurulu kararları çerçevesinde belirlenir.
(2) Katkı payı ödemeleri ile ilgili diğer esaslar
Senato tarafından belirlenir.
Mezuniyet
için yayın koşulu
MADDE 32
– (1) Lisansüstü öğrencilerin danışmanı
ile beraber tez çalışmasından üretmeleri beklenen yayınların niteliği ve
sayısı ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Tezli Yüksek Lisans Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 33
– (1) Tezli yüksek lisans
programının amacı; öğrencinin bilimsel araştırma yaparak bilgiye erişme,
bilgiyi değerlendirme, yorumlama, kullanma ve üretme yeteneğini kazanmasını
sağlamaktır.
Ders yükü
MADDE 34
– (1) Tezli yüksek lisans programı
toplam yirmi bir krediden az olmamak koşuluyla en az yedi ders, bir seminer
dersi ve tez çalışmasından oluşur. Seminer dersi ve tez çalışması kredisiz
olup başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir. Tezli yüksek lisans
programı bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS kredisinden az olmamak koşuluyla
seminer dersi dahil en az sekiz ders ve tez
çalışması olmak üzere toplam en az 120 AKTS kredisinden oluşur. Öğrenci, en
geç danışman atanmasını izleyen dönemden itibaren her yarıyıl tez dönemi
için kayıt yaptırmak zorundadır.
(2) Tezli yüksek lisans programı ikinci lisansüstü
öğretim programı olarak yürütülebilir.
(3) Tezli yüksek lisans programı için ders yükü ile
ilgili diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.
Tezsiz
yüksek lisans programına geçiş
MADDE 35
– (1) Tezli ve tezsiz yüksek
lisans programları arasında geçişe verilecek izin ile ilgili esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Süre
MADDE 36
– (1) Tezli yüksek lisans
programının süresi bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu
programa ilişkin derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem
için kayıt yaptırıp yaptırmadığına bakılmaksızın dört yarıyıl olup, program
en çok altı yarıyılda tamamlanır.
(2) Dört yarıyıl sonunda öğretim planında yer alan
kredili derslerini ve seminer dersini başarıyla tamamlayamayan veya bu süre
içerisinde Üniversitenin öngördüğü başarı koşullarını/ölçütlerini yerine
getiremeyen; azami süreler içerisinde tez çalışmasında başarısız olan veya
tez savunmasına girmeyen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Yüksek lisans programından süresinden önce
mezun olabilecek öğrenciler ile ilgili esaslar Senato tarafından
belirlenir.
Tez
danışmanı atanması
MADDE 37
– (1) Tezli yüksek lisans
programında, enstitü anabilim dalı başkanlığı her öğrenci için Üniversite
kadrosunda bulunan bir tez danışmanını en geç birinci yarıyılın sonuna
kadar belirler. Anabilim dalı başkanı danışman atanıncaya kadar danışmanlık
görevini yürütür. Bu danışmanlık görevi için anabilim dalı başkanına ders
ücreti ödenmez ve ders yükünden sayılmaz. Öğrenci danışmanıyla beraber
belirlediği tez konusunu da en geç ikinci yarıyılın sonuna kadar enstitüye
önerir. Tez danışmanı ve tez konusu Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile
kesinleşir.
(2) Tez danışmanı, Senatonun belirleyeceği
niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. Üniversite kadrosunda
belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Üniversite
Senatosunun belirlediği esaslar çerçevesinde Enstitü Yönetim Kurulu
tarafından başka bir üniversiteden öğretim üyesi danışman olarak
seçilebilir. Tez çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı
gerektirdiği durumlarda atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu
dışından da doktora/sanatta yeterlilik derecesine sahip kişilerden
olabilir.
Yüksek
lisans tezi ve sonuçlandırılması
MADDE 38
– (1) Senato tarafından belirlenen
şartları sağlayan öğrenci, tezi ile ilgili elde ettiği sonuçları Senato
tarafından kabul edilmiş olan tez yazım kılavuzuna uygun biçimde yazmak ve
tezini jüri önünde sözlü olarak savunmak zorundadır. Enstitü söz konusu
teze ilişkin intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri
üyelerine gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti
halinde gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez, Enstitü Yönetim
Kuruluna gönderilir.
(2) Yüksek lisans tez jürisi, danışmanın talebi,
enstitü anabilim dalı başkanının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı
ile belirlenir. Jüri, biri öğrencinin danışmanı ve en az biri başka bir
üniversiteden olmak üzere üç veya beş kişiden oluşur. İkinci danışmanın tez
jürisinde bulunması durumunda jüri, beş kişiden oluşur. En fazla bir jüri
üyesi Üniversite dışındaki kurum ve kuruluşlarda görev yapan doktora
unvanına sahip uzmanlardan seçilebilir.
(3) Haklı ve geçerli mazeretleri nedeniyle jüriye
katılamayacak olan üyeler katılamama gerekçelerini tezi teslim aldıkları
tarihten itibaren en geç bir hafta içinde yazılı olarak enstitü müdürlüğüne
bildirirler. Mazereti kabul edilen jüri üyesinin yerine uygun bir yedek üye
jüriye katılır.
(4) Jüri üyelerinin kendisine tezin teslim
edildiğini gösteren tutanağın enstitüye ibraz edildiği tarihten itibaren en
erken yedi gün, en geç otuz gün içinde toplanarak öğrenciyi tez savunma
sınavına alır.
(5) Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunulması
ve bunu izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma sınavının
duyurusunu ilgili anabilim dalı yapar. Tez savunma sınavı öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanında uzmanlardan oluşan
dinleyicilere açıktır, ancak öğrenciye yalnız jüri üyeleri soru sorabilir.
(6) Tez savunma sınavının tamamlanmasından sonra
jüri tez hakkında oy çokluğu veya oy birliğiyle kabul, ret veya düzeltme
kararı verir. Bu karar enstitü anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını
izleyen üç gün içinde tutanakla enstitüye bildirilir.
(7) Tez savunma sınavında başarılı olan ve diğer
koşulları sağlayan öğrenci, gerekli düzeltmeleri de tamamladıktan sonra
Senatonun belirlediği tez yazım kılavuzuna göre yazılmış tezini ilgili
formlarla birlikte tez savunma sınavından itibaren en geç bir ay içerisinde
tez teslim kılavuzunda belirlenen kriterlere göre
enstitüye teslim eder.
(8) Tezi başarısız bulunarak reddedilen öğrencinin
ilişiği kesilir.
(9) Tezi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci
en geç üç ay içinde düzeltmeleri yapılan tezi aynı jüri önünde yeniden
savunur. Bu savunma sonunda da başarısız bulunarak tezi kabul edilmeyen
öğrencinin ilişiği kesilir.
(10) Tezi reddedilen öğrencinin talepte bulunması
halinde, tezsiz yüksek lisans programının ders kredi yükü, proje yazımı ve
benzeri gereklerini yerine getirmiş olmak kaydıyla kendisine tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Yüksek
lisans diploması
MADDE 39 – (1) Tez
sınavında başarılı olmak ve Senato tarafından belirlenen mezuniyet için
gerekli diğer koşulları da sağlamak kaydıyla, yüksek lisans tezinin
ciltlenmiş en az üç kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay
içinde ilgili enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan
yüksek lisans öğrencisine tezli yüksek lisans diploması verilir. Enstitü Yönetim Kurulu talep halinde teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(2) Tezli yüksek lisans diploması üzerinde
öğrencinin kayıtlı olduğu enstitü anabilim dalındaki programın
Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur. Mezuniyet tarihi,
tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının teslim edildiği tarihtir.
(3) Tezin tesliminden itibaren üç ay içinde yüksek
lisans tezinin bir kopyası elektronik ortamda, bilimsel araştırma ve
faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere enstitü tarafından YÖK’e gönderilir.
ALTINCI BÖLÜM
Tezsiz Yüksek Lisans Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 40
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programının amacı; öğrencinin mesleki konulardaki bilgisini artırmak ve
öğrenilmiş bilgisinin uygulamada nasıl kullanılacağı konusunda yol
göstermektir.
Ders yükü
ve süre
MADDE 41
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programı toplam otuz krediden ve 60 AKTS’den az
olmamak kaydıyla en az on ders ile dönem projesi dersinden oluşur.
(2) Tezsiz yüksek lisans programı için diğer ders
yükü durumları ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
(3) Tezsiz yüksek lisans programı ikinci lisansüstü
öğretimde de yürütülebilir.
(4) Tezsiz yüksek lisans programını tamamlama
süresi, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç, kayıt olduğu programa ilişkin
derslerin verildiği dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp
yaptırmadığına bakılmaksızın en az iki yarıyıl, en çok üç yarıyıldır. Bu
sürenin sonunda başarısız olan veya programı tamamlayamayan öğrencinin
ilişiği kesilir.
Danışman
atanması
MADDE 42
– (1) Tezsiz yüksek lisans
programında enstitü anabilim dalı başkanlığı her öğrenci için ders seçiminde
ve dönem projesinin yürütülmesinde danışmanlık yapacak bir öğretim üyesi
veya ilgili Senato tarafından belirlenen niteliklere sahip doktora dereceli
bir öğretim görevlisini en geç birinci yarıyılın sonuna kadar belirler. Anabilim
Dalı Başkanı danışman atanıncaya kadar danışmanlık görevini yürütür, bu
danışmanlık görevi için anabilim dalı başkanına ders ücreti ödenmez ve ders
yükünden de sayılmaz. Tezsiz yüksek lisans öğrencilerin danışmanlık işlemlerinin
nasıl yapılacağı ile ilgili diğer esaslar Senato tarafından belirlenir.
Dönem
projesi ve sonuçlanması
MADDE 43
– (1) Öğrenci, dönem projesinin
alındığı yarıyılda dönem projesine kayıt yaptırmak ve yarıyıl sonunda
enstitü yazım kurallarına uygun yazılı bir rapor vermek zorundadır. Projesi
reddedilen öğrenci, enstitü anabilim dalının onayı ve Enstitü Yönetim
Kurulu kararı ile danışmanını değiştirebilir.
Tezsiz
yüksek lisans diploması
MADDE 44
– (1) Derslerini ve dönem
projesini başarı ile tamamlayan öğrencinin mezuniyetine Enstitü Yönetim
Kurulunca karar verilir.
(2) Mezuniyetine karar verilen öğrenciye Senato
tarafından uygun görülen tezsiz yüksek lisans diploması verilir. Tezsiz
yüksek lisans diploması üzerinde öğrencinin tamamladığı enstitü anabilim
dalındaki programın YÖK tarafından onaylanmış adı bulunur.
(3) Tezsiz yüksek lisans programlarından tezli
yüksek lisans programlarına geçişler ile ilgili esaslar Senato tarafından
belirlenir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Doktora Programı
Amaç ve
kapsam
MADDE 45
– (1) Doktora programının amacı;
öğrenciye bağımsız araştırma yapma, bilimsel olayları geniş ve derin bir
bakış açısı ile irdeleyerek yorum yapma ve yeni sentezlere ulaşmak için
gerekli adımları belirleme yeteneği kazandırmaktır. Doktora çalışması
sonunda hazırlanacak tezin, bilime yenilik getirme, yeni bir bilimsel
yöntem geliştirme ve bilinen bir yöntemi yeni bir alana uygulama
niteliklerinden birini yerine getirmesi gerekir.
Ders yükü
MADDE 46
– (1) Doktora programı, tezli
yüksek lisans derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için toplam yirmi bir
krediden ve bir eğitim-öğretim dönemi 60 AKTS’den
az olmamak koşuluyla en az yedi ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi
ve tez çalışması olmak üzere en az 240 AKTS kredisinden oluşur. Lisans
derecesi ile kabul edilmiş öğrenciler için de en az kırk iki kredilik 14
ders, seminer, yeterlik sınavı, tez önerisi ve tez çalışması olmak üzere
toplam en az 300 AKTS kredisinden oluşur.
(2) Tez çalışması ve seminer, kredisiz olup
başarılı veya başarısız olarak değerlendirilir.
(3) Doktora programı için diğer ders yükü durumları
ile ilgili esaslar Senato tarafından belirlenir.
Yüksek
lisans programına geçiş
MADDE 47
– (1) Doğrudan doktora
programından yüksek lisans programlarına geçiş ile ilgili esaslar Senato
tarafından belirlenir.
Süre
MADDE 48 – (1) Doktora
programı, bilimsel hazırlıkta geçen süre hariç tezli yüksek lisans derecesi
ile kabul edilenler için kayıt olduğu programa ilişkin derslerin verildiği
dönemden başlamak üzere, her dönem için kayıt yaptırıp yaptırmadığına
bakılmaksızın sekiz yarıyıl olup azami tamamlama süresi on iki yarıyıl,
lisans derecesi ile kabul edilenler için on yarıyıl olup azami tamamlama
süresi on dört yarıyıldır.
(2) Doktora programı için gerekli kredili dersleri
başarıyla tamamlamanın azami süresi tezli yüksek lisans derecesi ile kabul
edilenler için dört yarıyıl, lisans derecesi ile kabul edilenler için altı
yarıyıldır. Bu süre içinde kredili derslerini başarıyla tamamlayamayan veya
yükseköğretim kurumunun öngördüğü en az genel not ortalamasını sağlayamayan
öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(3) Kredili derslerini başarıyla bitiren, yeterlik
sınavında başarılı bulunan ve tez önerisi kabul edilen, ancak tez
çalışmasını birinci fıkrada belirtilen on iki veya on dört yarıyıl sonuna
kadar tamamlayamayan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Lisans derecesi ile doktora programına
başvurmuş öğrencilerden, kredili derslerini ve/veya azami süresi içinde tez
çalışmasını tamamlayamayanlara, doktora tezinde başarılı olamayanlara
tezsiz yüksek lisans için gerekli kredi yükü, proje ve benzeri diğer
şartları yerine getirmiş olmaları kaydıyla talepleri halinde tezsiz yüksek
lisans diploması verilir.
Tez
danışmanı atanması
MADDE 49
– (1) Enstitü anabilim dalı
başkanlığı her öğrenci için Üniversite kadrosunda bulunan bir tez danışmanını
ve danışmanla öğrencinin birlikte belirleyeceği tez konusu ile tez
başlığını ilgili enstitüye önerir. Tez danışmanı ve tez önerisi Enstitü
Yönetim Kurulu kararıyla kesinleşir. Tez danışmanının, en geç ikinci
yarıyılın sonuna kadar atanması zorunludur.
(2) Tez danışmanı, Senatonun belirleyeceği
niteliklere sahip öğretim üyeleri arasından seçilir. Üniversite kadrosunda
belirlenen niteliklere sahip öğretim üyesi bulunmaması halinde Senatonun
belirlediği esaslar çerçevesinde Enstitü Yönetim Kurulu tarafından başka
bir üniversiteden öğretim üyesi danışman olarak seçilebilir. Diş hekimliği,
eczacılık, tıp ve veterinerlik fakülteleri anabilim dalları hariç doktora
programlarında öğretim üyelerinin tez yönetebilmesi için, başarıyla
tamamlanmış en az bir yüksek lisans tezi yönetmiş olması gerekir. Tez
çalışmasının niteliğinin birden fazla tez danışmanı gerektirdiği durumlarda
atanacak ikinci tez danışmanı, Üniversite kadrosu dışından da en az doktora
derecesine sahip kişilerden olabilir.
Yeterlik
sınavı
MADDE 50
– (1) Yeterlik sınavı, derslerini
ve seminerini tamamlayan öğrencinin alanındaki temel konular ve kavramlar
ile doktora çalışmasıyla ilgili bilimsel araştırma derinliğine sahip olup
olmadığının ölçülmesidir. Bir öğrenci bir yılda en fazla iki kez yeterlik sınavına
girer.
(2) Doktora programına yüksek lisans derecesiyle
kabul edilen öğrenciler en erken üç, en geç beşinci yarıyılın, lisans
derecesiyle kabul edilmiş öğrenci en erken beş, en geç yedinci yarıyılın
sonuna kadar yeterlik sınavına girmiş olmalıdır.
(3) Yeterlik sınavları, enstitü anabilim dalı
başkanlığı tarafından önerilen ve Enstitü Yönetim Kurulu tarafından
onaylanan beş kişilik doktora yeterlik komitesi tarafından düzenlenir ve
yürütülür. Komite, farklı alanlardaki sınavları hazırlamak, uygulamak ve
değerlendirmek amacıyla sınav jürileri kurar. Sınav jürisi en az ikisi
Üniversite dışından olmak üzere, danışman dahil
beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı olup olmadığı hususunda
ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy hakkı olmaması durumunda jüri
altı öğretim üyesinden oluşur. Yeterlik sınavı toplantıları öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan
dinleyicilerin katılımına açık olarak yapılır. Ancak öğrenciye yalnız jüri
üyeleri soru sorabilir.
(4) Yeterlik sınavı yazılı ve sözlü olarak iki
bölüm halinde yapılır. Yazılı sınavda başarılı olan öğrenci sözlü sınava
alınır. Sınavların ağırlıkları ile notlarının hesaplanmasına ilişkin
hususlar Senato tarafından belirlenir. Sınav jürileri öğrencinin yazılı ve
sözlü sınavlardaki başarı durumunu değerlendirerek öğrencinin başarılı veya
başarısız olduğuna salt çoğunlukla karar verir. Bu karar, enstitü anabilim
dalı başkanlığınca yeterlik sınavını izleyen üç gün içinde enstitüye
tutanakla bildirilir.
(5) Yeterlik sınavında başarısız olan öğrenci
başarısız olduğu bölüm/bölümlerden bir sonraki yarıyılda tekrar sınava
alınır. Bu sınavda da başarısız olan öğrencinin doktora programı ile
ilişiği kesilir.
(6) Yeterlik sınavı jürisi, yeterlik sınavını
başaran bir öğrencinin, ders yükünü tamamlamış olsa bile, toplam kredi
miktarının üçte birini geçmemek şartıyla fazladan ders/dersler almasını
isteyebilir. Öğrenci, ilgili enstitü kararıyla belirlenecek dersleri
başarmak zorundadır.
(7) Lisans derecesi ile doktora programına kabul
edilmiş ve en az yedi dersini başarı ile tamamlamış bir öğrenci yüksek
lisans programına geçebilir. Yüksek lisans programına geçme şartları Senato
tarafından belirlenir.
(8) Yeterlik sınavıyla ilgili diğer hususlar
Senatoca belirlenir.
Tez
izleme komitesi
MADDE 51
– (1) Yeterlik sınavında başarılı
bulunan öğrenci için ilgili enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve
Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile bir ay içinde bir tez izleme komitesi
oluşturulur.
(2) Tez izleme komitesi üç öğretim üyesinden
oluşur. Komitede tez danışmanından başka enstitü anabilim dalı içinden ve
dışından birer üye yer alır. İkinci tez danışmanının atanması durumunda
ikinci tez danışmanı dilerse komite toplantılarına katılabilir.
(3) Tez izleme komitesinin kurulmasından sonraki
dönemlerde, enstitü anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim
Kurulu onayı ile üyelerde değişiklik yapılabilir.
Tez
önerisi savunması ve tez izlenmesi
MADDE 52
– (1) Doktora yeterlik sınavını
başarı ile tamamlayan öğrenci, en geç altı ay içinde, yapacağı araştırmanın
amacını, yöntemini ve çalışma planını kapsayan tez önerisini tez izleme
komitesi önünde sözlü olarak savunur. Öğrenci, tez önerisi ile ilgili
yazılı bir raporu sözlü savunmadan en az on beş gün önce komite üyelerine
dağıtır.
(2) Tez izleme komitesi, öğrencinin sunduğu tez
önerisinin kabul, düzeltme veya reddedileceğine salt çoğunlukla karar
verir. Düzeltme için bir ay süre verilir. Bu süre sonunda kabul veya ret
yönünde salt çoğunlukla verilen karar, enstitü anabilim dalı başkanlığınca
işlemin bitişini izleyen üç gün içinde enstitüye tutanakla bildirilir.
(3) Tez önerisi reddedilen öğrenci, yeni bir
danışman ve/veya tez konusu seçme hakkına sahiptir. Bu durumda yeni bir tez
izleme komitesi atanabilir. Programa aynı danışmanla devam etmek isteyen
öğrenci üç ay içinde, danışman ve tez konusunu değiştiren öğrenci ise altı
ay içinde tekrar tez önerisi savunmasına alınır. Tez önerisi bu savunmada
da reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir.
(4) Tez önerisi kabul edilen öğrenci için tez
izleme komitesi, Ocak-Haziran ve Temmuz-Aralık ayları arasında birer defa
olmak üzere yılda en az iki kez toplanır. Öğrenci, toplantı tarihinden en
az bir ay önce komite üyelerine yazılı bir rapor sunar. Bu raporda o ana
kadar yapılan çalışmaların özeti ve bir sonraki dönemde yapılacak çalışma
planı belirtilir. Öğrencinin tez çalışması, komite tarafından başarılı veya
başarısız olarak belirlenir. Komite tarafından üst üste iki kez veya
aralıklı olarak üç kez başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği
kesilir.
(5) Tez önerisi savunmasına geçerli bir mazereti
olmaksızın birinci fıkrada belirtilen sürede girmeyen öğrenci başarısız
sayılarak tez önerisi reddedilir.
Doktora
tezi ve sonuçlandırılması
MADDE 53
– (1) Doktora programındaki bir
öğrenci, elde ettiği sonuçları Senato tarafından kabul edilen yazım
kurallarına uygun biçimde yazar ve tezini jüri önünde sözlü olarak savunur.
(2) Doktora tezini savunmasından önce ve düzeltme
verilen tezlerde ise düzeltme ile birlikte öğrenci tezini tamamlayarak
danışmanına sunar. Danışman tezin savunulabilir olduğuna ilişkin görüşü ile
birlikte tezi enstitüye teslim eder. Enstitü söz konusu teze ilişkin
intihal yazılım programı raporunu alarak danışmana ve jüri üyelerine
gönderir. Rapordaki verilerde gerçek bir intihalin tespiti halinde
gerekçesi ile birlikte karar verilmek üzere tez Enstitü Yönetim Kuruluna
gönderilir.
(3) Öğrencinin tezinin sonuçlanabilmesi için en az
üç tez izleme komitesi raporunun sunulması gerekir.
(4) Doktora tez jürisi, danışman ve enstitü
anabilim dalı başkanlığının önerisi ve Enstitü Yönetim Kurulu onayı ile
atanır. Jüri, üçü öğrencinin tez izleme komitesinde yer alan öğretim
üyeleri ve en az ikisi Üniversite dışından olmak üzere danışman dahil beş öğretim üyesinden oluşur. Danışmanın oy hakkı
olup olmadığı hususunda ilgili yönetim kurulu karar verir. Danışmanın oy
hakkı olmaması durumunda jüri altı öğretim üyesinden oluşur. Ayrıca ikinci
tez danışmanı oy hakkı olmaksızın jüride yer alabilir.
(5) Jüri üyeleri, söz konusu tezin kendilerine
teslim edildiği tarihten itibaren en geç bir ay içinde toplanarak öğrenciyi
tez savunmasına alır. Tez savunma sınavı, tez çalışmasının sunumu ve bunu
izleyen soru-cevap bölümünden oluşur. Tez savunma toplantıları öğretim
elemanları, lisansüstü öğrenciler ve alanın uzmanlarından oluşan dinleyicilerin
katılımına açık olarak yapılır. Ancak öğrenciye yalnız jüri üyeleri soru
sorabilir.
(6) Tez sınavının tamamlanmasından sonra jüri
dinleyicilere kapalı olarak, tez hakkında salt çoğunlukla kabul, ret veya
düzeltme kararı verir. Tezi kabul edilen öğrenciler başarılı olarak
değerlendirilir. Bu karar, enstitü anabilim dalı başkanlığınca tez sınavını
izleyen üç gün içinde ilgili enstitüye tutanakla bildirilir. Tezi başarısız
bulunarak reddedilen öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Tezi
hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci en geç altı ay içinde gerekli
düzeltmeleri yaparak tezini aynı jüri önünde yeniden savunur. Bu savunmada
da başarısız bulunan öğrencinin Üniversite ile ilişiği kesilir. Lisans
derecesi ile doktoraya kabul edilmiş olanlardan tezde başarılı olamayanlar
için talepleri halinde 48 inci maddenin dördüncü fıkrasına göre tezsiz
yüksek lisans diploması verilir.
Doktora
diploması
MADDE 54
– (1) Tez çalışmasını tamamlayan
öğrenci, tezin istenen sayıda nüshasını danışmanına teslim eder. Danışman,
tezin yazım kurallarına uygunluğu yönünden yazılı olarak belirttiği görüşü
ile tezin nüshalarını anabilim/bilim dalı başkanlığı aracılığıyla ilgili enstitüye
gönderir.
(2) Tez savunmasında başarılı olmak ve diğer
koşulları da sağlamak kaydıyla doktora tezinin ciltlenmiş en az üç
kopyasını tez sınavına giriş tarihinden itibaren bir ay içinde ilgili
enstitüye teslim eden ve tezi şekil yönünden uygun bulunan öğrenci doktora
diploması almaya hak kazanır. Enstitü Yönetim Kurulu başvuru üzerine teslim
süresini en fazla bir ay daha uzatabilir. Bu koşulları yerine getirmeyen
öğrenci koşulları yerine getirinceye kadar diplomasını alamaz, öğrencilik
haklarından yararlanamaz ve azami süresinin dolması halinde ilişiği
kesilir.
(3) Doktora diploması üzerinde enstitü anabilim
dalındaki programın Yükseköğretim Kurulu tarafından onaylanmış adı bulunur.
Mezuniyet tarihi, tezin sınav jüri komisyonu tarafından imzalı nüshasının
teslim edildiği tarihtir.
(4) İlgili enstitü tarafından tezin tesliminden
itibaren üç ay içinde doktora tezinin bir kopyası elektronik ortamda,
bilimsel araştırma ve faaliyetlerin hizmetine sunulmak üzere YÖK’e
gönderilir.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Lisansüstü
programa kayıt
MADDE 55 – (1) Tezsiz yüksek lisans programları hariç aynı
anda birden fazla lisansüstü programa kayıt yaptırılamaz ve devam edilemez.
Yönetmelikte
hüküm bulunmayan haller
MADDE 56
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde ilgili mevzuat hükümleri ile Senato ve Enstitü Yönetim
Kurulu kararları uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 57
– (1) 31/8/2015
tarihli ve 29461 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gümüşhane Üniversitesi Lisansüstü
Eğitim-Öğretim Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
hükümleri
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) 20/4/2016
tarihinden önce aynı anda birden fazla lisansüstü programa kayıtlı olan
öğrenciler hakkında 55 inci madde hükümleri uygulanmaz.
Yürürlük
MADDE 58
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 59
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Gümüşhane Üniversitesi Rektörü yürütür.
|