Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan:
ENERJİ
SEKTÖRÜNDE KULLANILAN ENDÜSTRİYEL KONTROL
SİSTEMLERİNDE
BİLİŞİM GÜVENLİĞİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; kritik enerji
altyapılarında kullanılan endüstriyel kontrol sistemlerinin (EKS) bilişim
süreçlerinin izlenmesi, sistem sürekliliğinin sağlanması ile siber
güvenliğinin sağlanmasına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik; enerji piyasasında faaliyet
gösteren ve Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu tarafından kritik altyapı
olarak belirlenen yükümlü kuruluşların EKS’lerinde kullanılan bilişim
sistemlerinin güvenliği ve güvenilirliğinin sağlanması için risklerin
değerlendirilerek azaltılması veya ortadan kaldırılmasına ilişkin uygulanacak
usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik; 20/2/2001 tarihli ve 4628
sayılı Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanunun 5 inci maddesinin altıncı fıkrasının (e) bendi ile Ulusal Siber
Güvenlik Stratejisi ve Eylem Planına dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Başkan: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu
Başkanını,
b) Bildirim: Yükümlü kuruluşlarca Kuruma verilen
beyanı,
c) Endüstriyel Kontrol Sistemi (EKS): Enerjinin
üretilmesi, enerji sağlayan ham petrol, taş kömürü ve benzeri hammaddelerin
işlenip tüketime hazır hale getirilmesi, enerjinin iletim veya dağıtım
katmanları aracılığı ile aktarılması gibi süreçlerin bir veya birden fazla
merkezden izlenmesini, bazen de yönetilmesini sağlayan, kendisi ve/veya bileşenleri
bilinen işletim sistemleri üzerinde koşan ya da bilinen zafiyetleri bulunan
özel işletim sistemine sahip yönetim ve kontrol sistemlerini (Veri Tabanlı
Kontrol ve Gözetleme Sistemi “SCADA”, Dağıtılmış Kontrol Sistemi “DKS”,
Gelişmiş Süreç Kontrol Sistemi “APC”, Programlanabilir Mantık Kontrolcüsü
“PLC”, Uzak Terminal Ünitesi (RTU) vb.),
ç) İlgili mevzuat: Enerji piyasasına ilişkin kanun,
yönetmelik, tebliğ, genelge, lisans ve Kurul kararlarını,
d) Kanun: 20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Enerji
Piyasası Düzenleme Kurumunun Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunu,
e) Kritik enerji altyapısı: İşlevlerini kısmen veya
tamamen, yerine getiremediğinde, toplumsal düzenin sürdürülebilirliğinin
ve/veya kamu hizmetlerinin sunumunun olumsuz etkileneceği enerji ağı,
varlığı, sistemi ve yapıları bütününü,
f) Kurul: Enerji Piyasası Düzenleme Kurulunu,
g) Kurum: Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunu,
ğ) Kurumsal Bilişim Sistemi (KBS): Kuruluş
çalışanları tarafından kullanılan bilgisayarlar, bunlara hizmet veren
dosya, uygulama, veri tabanı ve e-posta sunucusu ve ağ altyapısının
tamamını,
h) Yükümlü kuruluş: Bu Yönetmelik çerçevesinde
tanımlanan sorumlu tüzel kişileri,
ifade eder.
(2) Bu Yönetmelikte geçen ve birinci fıkrada yer
almayan tanım ve kısaltmalar için ilgili mevzuatta geçen tanım ve
kısaltmalar geçerlidir.
İlkeler
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında aşağıda
belirtilen temel ilkeler gözetilir:
a) Hizmet kalitesinin yükseltilmesi ve enerji
arzının sürekliliğinin sağlanması,
b) Ulusal düzenleme ile ulusal ve/veya uluslararası
standartların dikkate alınması,
c) Kaynakların düzenli, şeffaf ve etkin
kullanımının sağlanması,
ç) Lisans sahibi tüzel kişilerin bu Yönetmelik
kapsamında EKS bilişim güvenlik önlemlerini almalarının ve uygulamalarının
temini,
d) Enerji zincirindeki kritik sistemlerin tehdit ve
zafiyetlere karşı güvenliğinin arttırılması.
İKİNCİ BÖLÜM
Yükümlü
Kuruluşlar ve Yükümlülükleri
Yükümlü
kuruluşlar
MADDE 6 – (1) Yükümlü kuruluşlar elektrik iletim lisansı
sahibi, OSB dağıtım lisansı sahipleri hariç olmak üzere elektrik dağıtım
lisansı sahibi, OSB üretim lisansı sahibi hariç olmak üzere geçici kabulü
yapılmış ve işletmedeki kurulu gücü 100 MWe ve üzeri lisansa sahip her bir
elektrik üretim tesisi sahibi, boru hattı ile iletim yapan doğal gaz iletim
lisansı sahibi, sevkiyat kontrol merkezi kurmakla yükümlü doğal gaz dağıtım
lisansı sahibi, doğal gaz depolama lisansı sahibi (LNG, yer altı depolama),
ham petrol iletim lisansı sahibi ile rafinerici lisansı sahibi tüzel
kişilerden oluşur.
EKS
tanıma ve EKS envanter formları
MADDE 7 – (1) EKS tanıma formu, yükümlü kuruluşların
EKS’lere ilişkin işlettikleri süreçlerin, bilgi güvenliği konusunda
yaptıkları çalışmaların ve kaynak bilgilerinin yer aldığı formdur.
(2) Kurum tarafından EKS envanterine ilişkin talep
edilecek varlık grupları, türleri ve bu varlıklara ilişkin özel bilgilerin
yer aldığı form yükümlü kuruluşlara iletilir.
(3) EKS’ler ile ilişkili olmayan KBS bileşenleri
kapsam dışındadır.
(4) EKS tanıma formunun yer aldığı bildirim,
27/5/2014 tarihli ve 29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Enerji
Piyasası Bildirim Yönetmeliği kapsamında bildirim yükümlülük tablolarında
belirlenen yöntemlerle ve tanımlanan süreler içerisinde yükümlü
kuruluşlarca Kuruma bildirilir, EKS envanter formu ise talep edildiğinde
Kurum tarafından erişilebilecek bir altyapıda oluşturulur ve kuruluşun
kendi sistemlerinde saklanır.
Risk
yönetimi
MADDE 8 – (1) Risk yönetiminin amacı, yükümlü kuruluşların
sahip olduğu EKS’lere yönelik risklerin tespit edilmesi, değerlendirilmesi,
risklerin ortadan kaldırılması veya gerçekleşmesi durumunda etkilerinin
azaltılması için aksiyonların tespit edilmesi, bu aksiyonların hayata
geçirilmesi ve gereklerinin yerine getirilip getirilmediğinin takibini
sağlamaktır.
(2) Yükümlü kuruluşların EKS’lere yönelik
risklerinin tespiti için yaptırdıkları güvenlik analizi ve testlerinin usul
ve esaslarını belirlemeye Kurul yetkilidir.
(3) Kurum tarafından belirlenerek risk envanterine
eklenen riskler, yükümlü kuruluşlarca kendi EKS’leri dikkate alınarak
değerlendirilir. Değerlendirilen riskler ile ilgili mevcut durumda
uygulanan kontroller de dikkate alınarak, çok yüksek, yüksek ve normal risk
seviyesinde bulunan riskler risk işlemeye tabi tutulur ve yükümlü kuruluş
tarafından risk azaltma yöntemi belirlenen riskler için riskleri azaltmaya
yönelik aksiyonlar planlanır.
(4) Kurum tarafından belirlenen risklerin yanında
yükümlü kuruluşlar kendi faaliyetleri doğrultusunda belirledikleri riskleri
de değerlendirir. Bu risklerin yer aldığı geri dönüşler değerlendirilerek
risk envanterinin zenginleştirilmesi sağlanır.
Risklerin
işlenmesi ve yükümlü kuruluşların sorumluluğu
MADDE 9 – (1) Kurum tarafından belirlenen ve yükümlü
kuruluşların kendilerinin belirlediği risklerde hangilerinin azaltılması
gerektiği, hangilerinin ise kabul edildiği yükümlü kuruluş tarafından
kararlaştırılır.
(2) Azaltılması kararlaştırılan riskler için kuruluşun
sorumluluğunda olacak risk azaltıcı aksiyonların açıkça planlandığı bir
tedavi planı oluşturulur. Risk tedavi planında her bir risk için aşağıdaki
bilgilere yer verilir:
a) Risk ile ilgili kısa açıklama,
b) Riski azaltmak için uygulanacak kontrol(ler),
c) Uygulanması planlanan kontrollerle ilgili
aktiviteler,
ç) Kontrolün uygulanması ile ilgili zaman sınırı.
(3) Yükümlü kuruluş;
a) Kurum tarafından belirlenen riskler ile kendi
belirlediği risklerin yılda bir kez değerlendirilmesini sağlar,
b) Risk tedavi planını risk değerlendirme akabinde
hazırlar ve altı ayda bir risk tedavi planının güncellenmesini içeren
çalışmanın yapılmasını sağlar,
c) Riskleri azaltmak için, Kurul tarafından
belirlenen enerji sektöründe EKS güvenlik kontrolleri arasından ilgili kontrolleri
seçebilir veya ulusal/uluslararası standartlardan, dünyadaki en iyi
uygulamalardan ve kendisinin belirleyeceği özel önlemleri uygular,
ç) Risklerin gerçekleşme olasılığına göre
önceliklendirilmesini ve yüksek dereceli risklerin öncelikle tedavi
edilmesini sağlar,
d) İnsan kaynağı ve maddi kaynak sağlayarak risk
tedavi planını uygular,
e) EKS envanterinde veya ağ topolojisinde önemli
değişikliklerin gerçekleşmesi ile sunucularda meydana gelen
kesinti/yetkisiz erişim vb. olayların ardından ilişkili risk
değerlendirmesini dolayısıyla risk tedavi planı ve önlemlerin gözden
geçirilmesini, gerekiyorsa ilave önlemlerin alınmasını sağlar.
(4) Herhangi bir nedenle azaltılamayan riskler
hakkında Kurum adına gerçekleştirilecek denetim sonrasında karar verilir.
Enerji
sektöründe EKS güvenlik kontrolleri
MADDE 10 – (1) EKS güvenlik kontrolleri, EKS’lere yönelik
riskleri tedavi etmek, yükümlü kuruluşların bilgi güvenliği seviyesini
artırmak, EKS’ler üzerinde olası diğer risklerin gerçekleşme olasılığını
azaltmak amacıyla uygulanması önerilen kontrolleri tanımlamaktadır. Bu
kontrollerin belirlenmesinde Kurul yetkili olup kontroller Kurum tarafından
belirtilen bir veya birden fazla riski tedavi etmek için kullanılabilir.
(2) Kurul tarafından tanımlı kontroller öneri
mahiyetinde olup, yükümlü kuruluş sorumluluğunda olmak kaydıyla
değiştirilerek veya ekleme yapılmak suretiyle uygulanabilir.
(3) Kontroller Kurul tarafından belirlenip Kurum
internet sitesi ana sayfasında yayımlanır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Bildirimlerin
yapılışı
MADDE 11 – (1) Yükümlü kuruluşların bu Yönetmelik
kapsamındaki yükümlülüklerini içeren bildirimler Enerji Piyasası Bildirim
Yönetmeliği kapsamında, bildirim yükümlülük tablolarında tanımlanır,
yükümlü kuruluşlarca Enerji Piyasası Bildirim Sistemi aracılığı ile Kuruma
gönderilir.
(2) Bildirimlerin yapılabilmesi için, Kurum
tarafından ilave yöntemler belirlenebilir.
Denetim
MADDE 12 – (1) Kurum, yükümlü kuruluşların bu Yönetmelikte
belirtilen yükümlülüklerini yerine getirip getirmediğini re’sen veya
şikâyet üzerine denetler veya denetlettirir.
(2) Yapılacak denetimlerin usul ve esaslarını
belirlemeye Kurul yetkilidir.
Yaptırımlar
MADDE 13
– (1) Kanunda ve bu Yönetmelikte
belirlenen süreler içerisinde yerine getirilmemiş yükümlülükler hakkında,
Kurumca durumun tespiti halinde ilgisine göre 14/3/2013 tarihli ve 6446
sayılı Elektrik Piyasası Kanununun 16 ncı, 18/4/2001 tarihli ve 4646 sayılı
Doğal Gaz Piyasası Kanunu (Elektrik Piyasası Kanununda Değişiklik Yapılması
ve Doğal Gaz Piyasası Hakkında Kanun)’nun 9 uncu, 4/12/2003 tarihli ve 5015
sayılı Petrol Piyasası Kanununun 19 ve 20 nci maddeleri hükümleri
uygulanır.
Geçiş
süreci
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Yükümlü kuruluşlar
2017 yılı için bu Yönetmelik kapsamındaki sorumluluklarından EKS tanıma ve
EKS risk değerlendirmesi formlarını içeren bildirimi Yönetmeliğin yürürlüğe
girdiği tarihte Kuruma göndermekle yükümlüdür.
(2) EKS envanter formunu içeren bildirim,
Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihte kuruluşların sistemlerinde hazır
bulundurulur.
Yürürlük
MADDE 14
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinden itibaren 2 ay sonra yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu Başkanı yürütür.
|