Milli Eğitim Bakanlığından:
MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI KURUM AÇMA, KAPATMA VE
AD VERME YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç ve
kapsam
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; Millî Eğitim
Bakanlığına bağlı her derece ve türdeki örgün ve yaygın eğitim kurumları
ile diğer kurumların açma, kapatma ve bu kurumlara ad verilmesine ilişkin
usul ve esasları düzenlemektir.
Dayanak
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 5/1/1961 tarihli ve 222 sayılı
İlköğretim ve Eğitim Kanunu, 14/6/1973 tarihli ve 1739 sayılı Millî Eğitim
Temel Kanununun 58 inci maddesi,
20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile
25/8/2011 tarihli ve 652 sayılı Millî Eğitim Bakanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 3 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Bakan: Millî Eğitim Bakanını,
b) Bakanlık: Millî Eğitim Bakanlığını,
c) Kurum: Millî Eğitim Bakanlığına bağlı her derece
ve türdeki okul, merkez, pansiyon, uygulama oteli, öğretmen akademisi ve
hizmetiçi eğitim enstitüsü, olgunlaşma enstitüsü ile sosyal tesisleri,
ç) Merkez: Mesleki ve teknik eğitim, mesleki
eğitim, bilim ve sanat, rehberlik ve araştırma ile halk eğitim
merkezlerini,
d) Sosyal tesisler: Öğretmenevi ile öğretmenevi ve
akşam sanat okulunu,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Kurum Açma, Kapatma ve Genel Esaslar
Kurum
açma ve kapatma
MADDE 4 – (1) Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumları, il
millî eğitim müdürlüğünün teklifi ile valilikçe planlanır ve toplu inha
listesi nisan ayı sonuna kadar Bakanlığa gönderilerek Bakanlıkça açılır ve
aynı usulle kapatılır. Bu sayılanlar dışında kalan kurumlar ile imam hatip
ortaokullarının pansiyonları ve yatılı bölge ortaokulları valiliğin
teklifi, ilgili genel müdürlüğün uygun görüşü üzerine Bakanlıkça açılır ve
aynı usulle kapatılır.
Genel
esaslar
MADDE 5 – (1) Kurumların açılabilmesi için;
a) Devlet veya il yatırım programlarında bulunan
projelerin tamamlanmış olması, kurumun açılacağı yerleşim biriminde yatırım
programıyla yapılmış bina bulunmaması hâlinde ise kurumun özelliğine uygun
binanın mahallen temin edilmesi ve kullanma hakkının Bakanlığa tahsis
edilmiş olması,
b) Engelli öğrencilerin erişimi için binaların
ilgili mevzuata uygun olması,
c) Yatırım programına alınması teklif edilecek
eğitim kurumu için tahsis edilen arsanın; imar mevzuatına uygun olması,
bataklıkta, dere yatağında, heyelan bölgesinde olmaması, arsanın üzerinde
ve komşu parsele yakın okul bahçesi duvarından en az 100 m uzaklığa kadar orta/yüksek
gerilim hattı, baz istasyonu bulunmaması, akaryakıt servis istasyonlarına
en az 50 m, eğlence yerlerine ise en az 100 m uzaklıkta olması, doğal
afetlere maruz kalabilecek veya sağlık ve güvenlik açısından yüksek risk
taşıyan bir yerde bulunmaması, yol, elektrik, içme suyu, yağmur suyu, kanalizasyon,
doğalgaz, telefon ve internet hatları gibi altyapı hizmetlerinin sağlanmış
olması,
ç) Her kurumda yeteri kadar müdür yardımcısı odası,
idari oda, abdesthane, doğal aydınlatmalı uygun mekânda kadın ve erkek için
ayrı ayrı olmak üzere mescit, mutfak/ yemekhane /kantin/ kafeterya,
teshin/ısı merkezi, su deposu, sistem odası, ilgili mevzuatına göre
sığınak, depo/araç-gereç odası/arşiv odası, kurumun türüne göre yeterli
sayıda tuvalet ve lavabo, ayrıca pansiyonlar hariç her kurumda müdür odası
bulunması,
d) Her okulda yeteri kadar derslik, öğretmenler
odası, rehberlik servisi, çok amaçlı salon, okulların ya da programların
özelliklerine uygun laboratuvar, okul türü ve programına uygun bilgisayar
odası veya laboratuvarı, atölye, beden eğitimi salonu, kütüphane veya
z-kütüphane, okul aile birliği odası, zümre öğretmenler odası ve destek
eğitim odası bulunması,
e) İş sağlığı ve güvenliği mevzuatında belirtilen
sayıda çalışan bulunan kurumlarda iş yeri sağlık ve güvenlik birimi ve
revir odası bulunması,
f) Örgün eğitim kurumları için mahallen temin edilen
binada; anaokulu açılabilmesi için etkinlik/oyun odasında öğrenci başına en
az 2.40 m², ilkokul açılabilmesi için dersliklerde en az 1.60 m², ortaokul
veya lise açılabilmesi için dersliklerde en az 1.85 m² kullanım alanı
bulunması,
g) Mahallen temin edilen binada eğitim kurumu
açılabilmesi için binaya ait mimari projenin Bakanlıkça onaylanmasından
sonra özel eğitim kurumları hariç olmak üzere açılma teklifinin valilikçe
Bakanlığa gönderilmesi,
ğ) Özel eğitim kurumu için mahallen temin edilen
arsa veya binanın merkezi yerleşim birimlerinde ve ulaşım imkânlarından
faydalanılabilecek yerde olması,
h) Tüm kurumların bu Yönetmelik ile sınırlı olmamak
üzere; 25/8/1988 tarihli ve 19910 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığınak
Yönetmeliğine, 6/3/2007 tarihli ve 26454 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmeliğe, 27/11/2007
tarihli ve 2007/12937 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
Binaların Yangından Korunması Hakkında Yönetmeliğe, 5/12/2008 tarihli ve
27075 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Binalarda Enerji Performansı
Yönetmeliğine, engellilerle ilgili mevzuatta belirtilen standartlara,
Bakanlığın eğitim yapıları standartlarına uygun olması,
ı) Tüm projeler için Bakanlık Onayı alınması ve
Bakanlıkça hazırlanan proje programlarına uygun olması,
i) Açılması istenilen kurumun özel şartlarının
yerine getirilmiş olması,
gerekir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamındaki iş ve işlemler özel
öğretim kurumları için 8/2/2007 tarihli ve 5580 sayılı Özel Öğretim
Kurumları Kanunu ile 20/3/2012 tarihli ve 28239 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı Özel Öğretim Kurumları Yönetmeliği
hükümlerine göre yürütülür.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Özel Esaslar
Okul
öncesi eğitim ve ilköğretim kurumlarının açılması
MADDE 6 – (1) Okul öncesi eğitim kurumları; bağımsız
anaokulları olarak açılabileceği gibi mülki idare amirinin onayı ile çocuk
gelişimi ve eğitim alanı olan mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında uygulama
sınıfı ve diğer eğitim kurumları bünyesinde ana sınıfı olarak da
açılabilir. Okul öncesi eğitim kurumları açılabilmesi için;
a) Anaokulunda öğrenci sayısının en az 20 olması ve
etkinlik/oyun odası bulunması,
b) Ana sınıfında öğrenci sayısının en az 10 olması,
dersliğin binanın giriş katında aydınlık ve güneş alan bölümünde bulunması
ve ayrı giriş-çıkışının olması,
gerekir.
(2) İlkokul açılabilmesi için;
a) Birleştirilmiş sınıf uygulaması yapılan
ilkokullarda en az 1 derslik ve 1 inci, 2 nci, 3 üncü ve 4 üncü sınıflarda
toplamda en az 10 öğrenci bulunması,
b) İlkokullarda en fazla 32 derslik, 1 inci sınıf
için en az 10 öğrenci, görsel sanatlar atölyesi, müzik dersliği, fen
dersliği, spor veya drama salonu bulunması,
gerekir.
(3) Yatılı bölge ortaokulu ve pansiyonlu imam hatip
ortaokulu açılabilmesi için en az 8 en fazla 32 derslik, fen dersliği, görsel sanatlar atölyesi, müzik dersliği,
teknoloji ve tasarım atölyesi, spor veya drama salonu, öğretim binasından
bağımsız kız ve erkek öğrencilere ayrı ayrı toplam 100 öğrenci kapasiteli
pansiyon bulunması ve açılacak okulun yerleşim biriminin merkezi konumda
olması gerekir.
(4) Ortaokul ve imam hatip ortaokulu açılabilmesi
için en fazla 32 derslik, 5 inci
sınıfta en az 20 öğrenci, fen dersliği,
görsel sanatlar atölyesi, müzik dersliği, teknoloji ve tasarım
atölyesi ile spor veya drama salonu bulunması gerekir.
Ortaöğretim
kurumlarının açılması
MADDE 7 – (1) Anadolu lisesi açılabilmesi için; 9 uncu
sınıfa kayıt olacak en az 2 şube mevcudunda öğrenci, binada en az 8 en
fazla 40 derslik bulunması, okulun açılacağı yerleşim birimi merkez
nüfusunun 10.000 veya ilçeye bağlı çevre köyleri ile birlikte en az 20.000
olması gerekir.
(2) Fen lisesi ile sosyal bilimler lisesi
açılabilmesi için;
a) İlde 8 inci sınıfta öğrenim gören toplam öğrenci
sayısının % 5’ini geçmeyecek şekilde fen lisesi ve sosyal bilimler lisesi
öğrenci kontenjanı üst sınır olarak belirlenir.
b) Okul binasında 20 derslik, yeterli sayıda
laboratuvar, görsel sanatlar atölyesi ile müzik dersliği, z-kütüphane,
okula ait spor salonu, kız ve erkek öğrenciler için ayrı ayrı olmak üzere
toplam 200 öğrenci kapasiteli pansiyon bulunması gerekir.
c) Bu okullar illerde ve büyükşehir statüsündeki
illerin nüfusu 50.000’in üzerinde olan ilçelerinde açılabilir. Ayrıca
büyükşehir statüsünde olmayan illerin ilçelerinde açılabilmesi için ilçe
nüfusunun en az 20.000 ve il merkezi ile birlikte toplam nüfusu en az
200.000 olması gerekir.
(3) Güzel sanatlar lisesi açılabilmesi için; okulun
açılacağı yerin il merkezi ya da büyükşehir statüsündeki illerin en az
100.000 nüfuslu ilçelerinden birinde ve okulun açılacağı il sınırları
içinde sanat ağırlıklı en az bir yükseköğretim programı olması, okul
binasında en az 12 derslik, müzik öğrencilerinin çalışma yapabileceği ses
yalıtımlı 30 adet bireysel müzik dersliği ile koro, orkestra ve bireysel ses eğitimi odası,
en az 6 atölye, 1 ses kayıt stüdyosu, 1 fotoğraf-film çekim atölyesi,
konser salonu, sergi salonu, kız ve erkek öğrenciler için ayrı ayrı olmak
üzere toplam 100 öğrenci kapasiteli pansiyon bulunması gerekir.
(4) Spor lisesi açılabilmesi için; okulun açılacağı
yerin il merkezi ya da büyükşehir statüsündeki illerin en az 100.000
nüfuslu ilçelerinden birinde ve okulun açılacağı il sınırları içinde spor
ağırlıklı en az bir yükseköğretim programı olması; okul binasında en az 12
derslik, kondisyon salonu, aynalı jimnastik salonu, aletli spor salonu,
aynı anda birden fazla grubun çalışma yapabileceği kapalı spor salonu ile
açık spor alanları, kız ve erkek öğrenciler için ayrı ayrı olmak üzere
toplam 100 öğrenci kapasiteli pansiyon bulunması gerekir.
(5) Anadolu imam hatip lisesi açılabilmesi için;
öğretim binasında en az 8 derslik, öğretim binası içinde veya bahçesinde
uygulama mescidi ya da mescit yerinin olması, geleneksel/görsel sanatlar atölyesi,
mûsikî/müzik dersliği bulunması, okulun açılacağı yerleşim birimi merkez
nüfusunun 5.000 veya yerleşim birimine bağlı mahalle ve köyleri ile
birlikte en az 10.000 olması gerekir.
(6) Mesleki ve teknik Anadolu lisesi açılabilmesi
için;
a) Okul binasında; mesleki ve teknik eğitimde
uygulanacak her alan için en az 4’er derslik, meslek alanlarının özelliğine
uygun atölye ve laboratuvar bulunması,
b) Yatılı olarak açılması hâlinde en az 100 öğrenci
kapasiteli pansiyon bulunması,
c) Açılış teklifinde okulun adı, kapasitesi,
öğretim türü, bünyesinde açılacak program türü, alan/dalları, kontenjanı ve
yabancı dillerinin belirtilmesi,
ç) Okulun açılacağı yerleşim birimi merkez
nüfusunun 10.000 veya ilçeye bağlı çevre köyleri ile birlikte en az 20.000
olması,
d) Tematik mesleki ve teknik Anadolu lisesi
açılması için;
1) İl/ilçe milli eğitim müdürlüklerince, bünyesinde
uygulanacak meslek alanı ile ilgili orta ve büyük ölçekli işletmeler
ve/veya bu işletmelerin temsilcisi olan kurum ve kuruluşlarla ve ihtiyaç
duyulduğunda ilgili İŞKUR İl Müdürlüğü ile öğrencilerin işletmede beceri
eğitimi ve stajı, mezuniyet sonrası istihdamları, öğretmenlerin mesleki gelişimleri,
eğitim ortamlarının iyileştirilmesi vb. konuları içeren en az on yıl süreli
iş birliği protokolünün veya protokollerinin yapılmış olması,
2) Bir meslek alanında ve birbirini tamamlayan en
fazla üç dalda program uygulaması,
3) Aynı ilçede aynı alanda yalnızca bir tematik
mesleki ve teknik Anadolu lisesi açılması,
4) Aynı ilde ikinci bir tematik mesleki ve teknik
Anadolu lisesi açılabilmesi için il toplam nüfusunun en az 2.000.000
olması; nüfusu 2.000.000’dan fazla olan illerde 2’den fazla okul
açılabilmesi için her 1.000.000 nüfusa karşılık yalnızca 1 okul açılabilmesi,
5) Bünyesinde veya aynı eğitim bölgesindeki diğer
okullara bağlı yeterli kapasitede pansiyonun bulunması,
gerekir.
(7) Çok programlı Anadolu lisesi açılabilmesi için;
a) Okul binasında mesleki ve teknik eğitimde
uygulanacak her alan için en az 4’er derslik, meslek alanlarının özelliğine
uygun atölye ve laboratuvar; Anadolu lisesi programı için en az 4
derslik; Anadolu imam hatip programı
için ise 4 derslik ve uygulama mescidi olması,
b) Açılış teklifinde Anadolu Lisesi programı ve
Anadolu meslek programının bulunması, okulun adı, kapasitesi, bünyesinde
açılacak diğer program türleri, alan/dalları, kontenjanları ve yabancı
dillerinin belirtilmesi,
gerekir.
(8) Mesleki ve teknik eğitim merkezi açılabilmesi
için;
a) Okul binasında her alan için en az 4’er derslik,
meslek alanlarının özelliğine uygun atölye ve laboratuvarın bulunması,
b) Açılış teklifinde okulun adı, kapasitesi,
bünyesinde açılacak mesleki eğitim merkezi ve diğer program türü,
alan/dalları, kontenjanları ve yabancı dillerinin belirtilmesi,
gerekir.
(9) Mesleki eğitim merkezinin;
a) Bağımsız olarak açılabilmesi için;
1) Yerleşim biriminin il veya ilçe merkezi olması,
2) Merkezin açılacağı yerleşim biriminde, merkezde
eğitimi yapılacak alan/dallarla ilgili işletmelerde mesleki eğitime uygun
ve yeterli kapasitede iş yerinin bulunması,
b) Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu bünyesinde
açılabilmesi için;
1) Aynı yerleşim biriminde bağımsız mesleki eğitim
merkezi bulunmaması,
2) Açılacak her alan için en az grup oluşturacak
sayıda öğrenci kaydının yapılabilecek durumda olması,
gerekir.
(10) Mesleki ve teknik Anadolu lisesi, çok
programlı Anadolu lisesi, mesleki ve teknik eğitim merkezi ve mesleki
eğitim merkezi açılabilmesi için il istihdam ve mesleki eğitim kurulu
kararı gerekir.
(11) Çok programlı Anadolu lisesi, mesleki ve
teknik eğitim merkezi ve mesleki eğitim merkezinde karma eğitim yapılır.
(12) Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu
bünyesinde program türü ve alan/dalların açılabilmesi için il istihdam ve
mesleki eğitim kurulu kararı ile birlikte;
a) Adalet alan/dallarının açılacağı kurumun yakın
çevresinde öğrencilerin uygulama yapabileceği adalet teşkilatına ait birim
veya kuruluşlar bulunması gerekir.
b) Denizcilik ve gemi yapımı alan/dallarının
açılacağı kurumlarda; denizcilik alanı güverte işletme ve/veya gemi
makineleri işletme dalı/dallarının açılacağı yerleşim biriminde liman ve
deniz acentesi bulunması, denizcilik alanı balıkçılık ve su ürünleri dalı
için su ürünleri üretimine uygun deniz, göl veya baraj bulunması ve gemi
yapım alan/dalları için yakın çevrede tersane veya tekne yapım işletmeleri
bulunması gerekir.
c) Sağlık hizmetleri alan/dallarının açılabilmesi
için yerleşim biriminde en az 60 öğrencinin işletmelerde beceri eğitimi
yapabileceği kapasitede sağlık işletmesi bulunması, öğrencilerin mesleki
eğitim/staj çalışması yapabilecekleri hastane/hastanelerle ilgili olarak;
devlet hastaneleri için kamu hastaneleri birliği, üniversite hastaneleri
için ilgili üniversite, diğer sağlık kurum ve kuruluşları için il sağlık
müdürlüğü onaylı olmak üzere ilgili sağlık kuruluşları ile il millî eğitim
müdürlüğü arasında en az on yıl süreli protokol yapılması, ayrıca
hastane/hastanelerle kaç öğrencinin işletmelerde beceri eğitimi yapacağını
gösterir sözleşmenin yapılmış olması gerekir. Mesleki ve teknik Anadolu
liseleri dışındaki kurumlarda bu alan açılmaz.
ç) Uçak bakım alanı/dallarının açılabilmesi için
yerleşim biriminde veya yakınında havalimanı bulunması; okulda
elektrik-elektronik teknolojisi ile motorlu araçlar teknolojisi alanları
ile uçak hangarının bulunması gerekir.
d) Tarım alanı açılabilmesi için zirai
uygulamaların yapılabileceği sulanabilir ve ekilebilir en az otuz (30) dekar arazi, tarım makineleri dalı
için atölye ve hangarlar bulunması gerekir.
e) Hayvan yetiştiriciliği ve sağlığı alanı
açılabilmesi için büyük ve küçükbaş hayvanların barınacağı açık ve kapalı
padoklar, kanatlı hayvanlar için kümes bulunması gerekir.
(13) Diğer hususlar;
a) Mesleki ve teknik Anadolu liselerinin öğretim
türü değişikliği ile çok programlı Anadolu lisesi bünyesinde Anadolu imam
hatip lisesi açılması veya kapatılması teklifi il millî eğitim müdürlüğünce
hazırlanacak gerekçeli rapor ile birlikte valilik görüşü nisan ayı sonuna
kadar Bakanlığa gönderilir.
b) Aynı yerleşim biriminde fiziki kapasite
yetersizliği sebebiyle bir alanın fiziki kapasitesi ve donatımı uygun olan
yeni veya mevcut bir başka mesleki ve teknik ortaöğretim kurumuna öğrenci,
öğretmen, donatımıyla nakledilmesi teklifi; il millî eğitim müdürlüğünce
hazırlanacak gerekçeli rapor, valilik görüşü ile birlikte nisan ayı sonuna
kadar Bakanlığa gönderilir.
c) Anadolu teknik programında alan, dal veya
alan/dal yabancı dilinin açılabilmesi için Anadolu meslek programında aynı
alan, dal veya alan/dal yabancı dilin bulunması gerekir.
ç) Okul açma ve kapatma teklifinde EK-1; program
türü, alan/dal ve alan/dal yabancı dilinin açma ve kapatma teklifinde EK-2
formlarının da yer alması gerekir.
d) Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumu bünyesinde
program türü, alan/dal ve alan/dal yabancı dilinin açma veya kapama
işlemleri Bakanlıkça gerçekleştirilir.
e) Bakanlıkça belirlenecek alanlarda öğrencilerin
staj ve işletmelerde mesleki eğitim konularında ilgili sektörle yapılan
protokol, alanların açılış teklifleriyle birlikte ilgili genel müdürlüğe
gönderilir.
f) Uygulama oteli açılması için okul bünyesinde
konaklama ve seyahat hizmetleri ile yiyecek içecek hizmetleri alanlarının
bulunması gerekir.
Özel
eğitim kurumları
MADDE 8 – (1) Özel eğitim anaokulu veya ilkokul kademesinde
eğitim veren özel eğitim okulu, bağımsız anaokulu ve diğer ilkokullar
bünyesinde özel eğitim ana sınıfı açılabilmesi için;
a) Özel eğitim anaokulu açılması teklif edilen
binanın müstakil olması, binada en az 4 etkinlik/oyun odası, 4 bireysel
eğitim odası, 2 uyku/dinlenme odası, çocuk bakım odası bulunması,
b) Özel eğitim ana sınıfı açılabilmesi için
etkinlik/oyun odası bulunması, dersliğin binanın giriş katında, aydınlık ve
güneş alan bölümünde yer alması ve ayrı giriş-çıkışının olması,
gerekir.
(2) İşitme engellilere özel eğitim kurumu
açılabilmesi için;
a) Özel eğitim ilkokulu veya özel eğitim
ortaokulunda; en az 4 derslik, dil ve konuşma terapi odası, bireysel eğitim
odası, görsel sanatlar atölyesi, fen dersliği, müzik dersliği, aile eğitim odası ve
ortaokullar için teknoloji ve tasarım atölyesi ile ortaokulda pansiyon
açılabilmesi için en az 40 öğrenci,
b) Özel eğitim meslek lisesinde; en az 4 derslik,
açılacak her alan/dal için meslek alanlarının özelliğine göre 10 öğrencilik
atölye, bireysel eğitim odası, görsel sanatlar atölyesi, müzik dersliği,
aile eğitim odası ve pansiyon açılabilmesi için en az 60 öğrenci,
c) Özel eğitim meslek okulunda; en az 4 derslik,
bireysel eğitim odası, görsel sanatlar atölyesi, müzik dersliği, meslek
alanlarının özelliğine göre en az 2 atölye, uygulama evi, uygulama bahçesi,
aile eğitim odası,
bulunması gerekir.
(3) Bedensel engellilere özel eğitim kurumu
açılabilmesi için;
a) Özel eğitim ilkokulu veya özel eğitim
ortaokulunda; en az 4 derslik, dil ve konuşma terapi odası, bireysel eğitim
odası, görsel sanatlar atölyesi, fen dersliği, müzik dersliği, aile eğitim
odası ve ortaokullarda teknoloji ve tasarım atölyesi ile ortaokulda
pansiyon açılabilmesi için en az 40 öğrenci,
b) Özel eğitim meslek lisesinde; en az 4 derslik,
açılacak her alan/dal için meslek alanlarının özelliğine göre 10 öğrencilik
atölye, bireysel eğitim odası, görsel sanatlar atölyesi, müzik dersliği,
aile eğitim odası ve pansiyon açılabilmesi için en az 60 öğrenci,
bulunması gerekir.
(4) Görme engellilere özel eğitim kurumu
açılabilmesi için;
a) Özel eğitim ilkokulu veya özel eğitim
ortaokulunda; en az 4 derslik, bireysel eğitim odası, görsel sanatlar ve
modelaj atölyesi, fen dersliği, müzik dersliği, aile eğitim odası ve
ortaokulda teknoloji ve tasarım dersliği ile pansiyon açılabilmesi için en
az 40 öğrenci,
b) Özel eğitim meslek okulunda; en az 4 derslik,
bireysel eğitim odası, görsel sanatlar ve modelaj atölyesi, müzik dersliği,
meslek alanlarının özelliğine göre en az 2 atölye, uygulama evi, uygulama
bahçesi, aile eğitim odası,
bulunması gerekir.
(5) Hafif düzeyde zihinsel yetersizliği olan
öğrencilere özel eğitim kurumu açılabilmesi için;
a) Özel eğitim ilkokulu veya özel eğitim
ortaokulunda; en az 4 derslik, görsel sanatlar atölyesi, müzik dersliği ve
aile eğitim odası,
b) Özel eğitim meslek okulunda; en az 4 derslik,
görsel sanatlar atölyesi, müzik
dersliği, meslek alanlarının özelliğine göre en az 2 atölye, uygulama evi,
uygulama bahçesi ve aile eğitim odası,
bulunması gerekir.
(6) Orta veya ağır düzeyde zihinsel yetersizliği
olan öğrenciler ile otizmi olan öğrencilere özel eğitim kurumu açılabilmesi
için;
a) Özel eğitim uygulama okulu I. kademe veya II.
kademede en az 8 derslik, bireysel eğitim odası, görsel sanatlar atölyesi,
müzik dersliği, uygulama evi, uygulama bahçesi ve aile eğitim odası,
b) Özel eğitim uygulama okulu III. kademede en az 8
derslik, bireysel eğitim odası, görsel sanatlar atölyesi, müzik dersliği,
meslek alanlarının özelliğine göre en az 2 atölye, uygulama evi, uygulama
bahçesi ve aile eğitim odası,
bulunması gerekir.
(7) Özel yetenekli öğrencilere bilim ve sanat
merkezi açılabilmesi için;
a) Teklif edilen binanın il veya ilçe merkezinde
müstakil olması ve hizmet vereceği bölge nüfusunun 100.000’den az olmaması,
b) Bilim ve sanat merkezinde alan
ders/etkinlik/yetenek geliştirme atölyeleri olarak kullanılmak üzere genel
zihinsel yetenek alanı için en az 20 derslik, müzik yetenek alanı için
sesten yalıtılmış en az 2 derslik, görsel sanatlar yetenek alanı için en az
2 derslik bulunması,
gerekir.
(8) Rehberlik ve araştırma merkezi açılabilmesi
için;
a) Yerleşim birimi nüfusunun 200.000’den az
olmaması ya da yerleşim birimi ile hizmet verilecek en yakın rehberlik ve
araştırma merkezi arasındaki mesafenin 150 km’den fazla olması hâlinde
yerleşim birimi nüfusunun 100.000’den az olmaması,
b) Rehberlik ve araştırma merkezinde biri ses
yalıtımlı olmak üzere en az 2 test odası, 6 çalışma odası, gözlem odası, en
az 50 kişi kapasiteli toplantı salonu bulunması,
gerekir.
Yaygın
eğitim kurumları
MADDE 9 – (1) Halk eğitimi merkezi açılabilmesi için;
a) Açılacak yerin il ve ilçe merkezlerinde olması,
b) Ulaşım imkânları yönünden uygun mahallerde
açılması,
c) Geçici binalarda açılacak merkezlerde 2 atölye,
en az 6 derslik, kamu internet erişim merkezi ve okuma salonu bulunması,
gerekir.
(2) Olgunlaşma enstitüsü açılabilmesi için;
a) Açılacak yerin il merkezi ya da büyükşehir
statüsündeki illerin en az 100.000 nüfuslu ilçelerinden birinde olması,
b) Enstitü binasının yörenin mimari yapısı ve
kültürel özelliklerini yansıtacak nitelikte olması,
c) En az 12 derslik, öğrenci ve kursiyerlerin
çalışma yapabileceği en az 2 üretim ve sanat atölyesi ile her türlü sergi
ve gösterilerin yapılabileceği 1 salonun bulunması,
gerekir.
Öğretmen
akademisi ve hizmetiçi eğitim enstitüsü
MADDE 10
– (1) Öğretmen akademisi ve
hizmetiçi eğitim enstitülerinin en az 100 kişi kapasiteli olacak şekilde,
ihtisaslaşmış olduğu alan/alanlara ilişkin atölye, eğitim salonu,
laboratuvar, spor salonu, kütüphane, eğitim yöneticisi/eğitim görevlisi
odası ve benzeri donanıma sahip olması ayrıca ulaşım imkânları yönünden
uygun mahallerde açılması esastır.
(2) Konaklamalı olarak açılacak öğretmen akademisi
ve hizmetiçi eğitim enstitülerinde birinci fıkrada belirtilenlere ek
olarak;
a) Eğitim yöneticisi/eğitim görevlisi odası, eğitim
salonları, yatakhane, teknik servis odası, dinlenme salonu, yatakhane
katlarında ütü odası ve kat ofisi, çamaşırhane, kurumun kapasitesine uygun
otopark, sosyal tesisler ve benzeri ihtiyaçların karşılanabileceği
birimler,
b) En az 100 kişiye hitap edebilecek nitelikte,
banyo ve tuvaleti içinde bir ve iki kişilik odalardan oluşan yatakhane
bölümü ve engelli yatak odası,
c) Yeni binada açılacaklar için kapalı veya açık
spor alanları, aletli spor salonu,
bulunur.
Sosyal
tesisler
MADDE 11
– (1) Konaklama ihtiyacını
karşılayabilecek nitelikte sosyal tesisin açılabilmesi için;
a) Konaklama ünitesinin en az 20 yataklı,
b) Odaların en fazla 3 yataklı,
c) Her odanın tuvalet ve banyolu,
olarak düzenlenmesi gerekir.
(2) Sosyal tesislere sonradan eklenecek yardımcı ve
destekleyici üniteler, il/ilçe millî eğitim müdürlüğünün teklifi üzerine
Bakanlıkça açılır.
(3) Sosyal tesislerden bağımsız, konaklama ünitesi
bulunmayan lokal ve benzeri kurumlar açılamaz.
Öğrenci
pansiyonları
MADDE 12
– (1) Pansiyon açılabilmesi için
yerleşim birimi ile çevresinin çağ nüfusu ve hareketliliği, sosyal,
kültürel, ekonomik durumu ve gelişmişlik düzeyi, diğer yerleşim birimlerine
uzaklığı ve ulaşım durumu, okullaşma oranı, mevcut pansiyonların doluluk ve
kullanım durumu, yörenin coğrafi şartları dikkate alınır.
(2) Okul bahçesinde yeterli alan olmaması durumunda
ortaöğretim pansiyonlarının okul binasına en fazla 1000 m uzaklıkta olması,
özel eğitim kurumları pansiyonu hariç diğer pansiyonlar için en az 100
öğrenci kapasiteli olması gerekir.
(3) Pansiyon binasında en az 2 nöbetçi belletici
öğretmen odası, veli görüşme odası, en az üç yataklı revir, misafir yatak
odası, engelli öğrenci yatak odası, etüt salonları, bilgisayar odası,
dinlenme-televizyon odası, etkinlik odası, kat ofisi, kondisyon salonu,
kütüphane ve okuma salonu, öğrenci başına en az 6 m² alana sahip en az 3 en
fazla 4 öğrenci kapasiteli yatak odaları, her 4 öğrenci için
tuvalet/lavabo/duş, personel giyinme odası, çöp ve temizlik malzemesi odası
ve bavul deposu, demirbaş eşya deposu, çamaşırhane, günlük ütü ve çamaşır
kurutma odası bulunması gerekir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Kurum Kapatma
Kapatma
esasları
MADDE 13
– (1) Kurumlar;
a) Kurumun faaliyet gösterdiği bina ve tesislerin
kullanılamayacak derecede harap olması ve bu durumun teknik rapor ile
tespit edilmesi,
b) Kurumun verdiği hizmetin verimliliğinin
azaldığının Bakanlıkça veya valilikçe mahallinde yaptırılan inceleme raporuyla
belirlenmesi,
c) Toplam öğrenci sayısının okul öncesi ve
ilkokullarda 10; ortaokullarda, imam hatip ortaokullarında ve yatılı bölge
ortaokullarında 40; Anadolu, fen, güzel sanatlar, sosyal bilimler ve spor
liselerinde 80, diğer orta öğretim kurumlarında 40’ın altına düşmesi
hâllerinde kapatılır.
(2) Yangın, deprem, sel baskını, heyelan gibi
mücbir sebepler dışında kurumun kapatılması durumunda; özel eğitim
kurumları hariç olmak üzere, kapatılma gerekçelerinin detaylı bir şekilde
yer aldığı inceleme raporu valilik görüşü ile birlikte en geç nisan ayının
sonuna kadar Bakanlığa gönderilir.
(3) Kapatılan kurumlardaki öğrencilerin
eğitim-öğretime devam edebilmeleri için valilikçe gerekli tedbirler alınır
ve bu tedbirler kapatma teklifinde belirtilir.
(4) Mesleki ve teknik ortaöğretim okullarındaki
alan/dalda 2 yıl boyunca şube oluşturulamadığı takdirde, ilgili alan/dal
Bakanlıkça kapatılır.
(5) Rehberlik ve araştırma merkezlerinden açılma
şartlarını kaybedenler Bakanlıkça kapatılır.
(6) Bu Yönetmelik hükümlerindeki genel ve özel
esaslara uygun olarak bir okulun aynı seviyede farklı bir okul türüne
dönüştürülmesi ya da aynı türdeki diğer bir okul bünyesinde birleştirilmesi
hâlinde öğrenci, personel ve donatımı dönüştürülen/taşınılan okul bünyesine
aktarılır.
(7) Her yıl
nisan ayı sonuna kadar yapılacak değerlendirme sonunda yıllık ortalama %20
doluluk oranının altında kalan veya makul bir gerekçesi olmaksızın son iki
yıl üst üste zarar eden sosyal tesisler valiliğin teklifi, ilgili genel
müdürlüğün uygun görüşü üzerine Bakanlıkça kapatılır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Ad Verme
Kuruma ad
verme
MADDE 14
– (1) Kurumlara verilecek adların;
kurumların amacına, seviyesine, bulunduğu çevrenin özelliğine ve şartlarına
uygun olması, millî eğitimin genel amaçlarına aykırı düşmemesi ve Türkçe
olması esastır.
Ad verme
yetkisi
MADDE 15
– (1) Kurumlara adlar;
a) Okul öncesi eğitim ve ilköğretim kurumlarına il
millî eğitim komisyonu kararına dayalı olarak valilikçe,
b) Diğer kurumlara ise il millî eğitim komisyonu
kararına dayalı olarak valilik teklifi üzerine Bakanlıkça,
verilir.
Kurumlara
verilebilecek adlar
MADDE 16
– (1) Kurumlara;
a) Kurumun bulunduğu yerleşim biriminin adı,
b) Atatürk’e ait ad ve unvanlar ile tarihe mâl
olmuş şahıs, yer, tarih ve olay adları,
c) Şehitlik ve gazilik unvanlarına sahip olanların
adları,
ç) Bilim ve teknoloji, kültür, eğitim, sanat, spor
ve benzeri alanlarda önemli başarılar kazanmış kişilerin adları,
d) Türk Cumhuriyetleri ve Türk topluluklarına ait
kişi ve yerlerin adları,
e) Devlet büyüklerinin adları,
verilebilir.
(2) Kurumların bina ve tesislerinin tamamını
yaptıran, arsasını bağışlayan veya yapımına aynî veya nakdî olarak bina
yapım maliyetinin en az yarısı kadar bağışta bulunduğuna il millî eğitim
komisyonunca karar verilenlerin adı ya da önerdiği ad kurumlara verilebilir.
Bu kapsamdaki kişilerin adı veya özgeçmişinin yer aldığı bir tabela okulun
girişinde uygun bir yere asılabilir.
(3) Okulun ek derslik, kütüphane, laboratuvar,
işlik, atölye ve benzeri bölümlerinin yapımını veya donatımını
sağlayanlardan il millî eğitim komisyonunca karar verilenlerin adları bu
bölümlere verilebilir ve bu kapsamdaki kişilerin adlarının yer aldığı bir
tabela ilgili bölümün uygun bir yerine asılabilir.
Kurum
adının değiştirilmesi
MADDE 17 – (1) Daha önce öğretim kurumlarının bina ve
tesislerine verilmiş olan adlar, mevcut binadaki kurumun kademeli veya
tamamen kapatılarak yerine yeni bir kurumun açılması, farklı bir kurum
türüne dönüştürülmesi ya da ihtiyaç duyulması hâlinde 15 inci maddeye göre
değiştirilebilir.
(2) Tarihi kimliğe kavuşmuş, kurum kültürü ve
hafızası oluşmuş, çevresinde adıyla tanınmış kurumların adları
değiştirilemez.
Kurumlara
verilemeyecek adlar
MADDE 18
– (1) Kurumlara, bina ve
tesislerinin yapılmasında görevinin gereği olarak hizmet eden ve hâlen
görevine devam eden kişilerin adları verilemez.
(2) Kurumların bina ve tesislerine; kasten işlenen
bir suçtan dolayı bir yıl veya daha fazla süreyle hapis cezasına ya da affa
uğramış olsa bile devletin güvenliğine karşı suçlardan, Anayasal düzene ve
bu düzenin işleyişine karşı suçlardan, zimmet, irtikâp, rüşvet, hırsızlık,
dolandırıcılık, sahtecilik, güveni kötüye kullanma, hileli iflas, ihaleye
fesat karıştırma, edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan
malvarlığı değerlerini aklama veya kaçakçılık ve benzeri suçlardan mahkûm
olanların adları verilemez, bu kapsamdakilerin daha önce verilmiş olan
adları ise ad veren makam tarafından aynı usulle iptal edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Rapor
düzenleme
MADDE 19
– (1) Yeni binalarda kurum açma
işlemlerinde binanın eğitim ve öğretim açısından teklif edilen kurumun
özelliğine uygunluğu için valilikçe görevlendirilen en az iki maarif
müfettişi veya iki şube müdürü ya da bir maarif müfettişi ile bir şube müdürü
tarafından yerinde yapılan incelemeye dair rapor ile binaya ait Yapı
Kullanma İzin Belgesinin birer örneği valilikçe Bakanlığa gönderilir.
(2) Mahallen temin edilen binalarda kurum açılması
ile mevcut binaların kapatılma teklifleri valilikçe görevlendirilen en az
iki maarif müfettişine veya iki şube müdürüne ya da bir maarif müfettişi
ile bir şube müdürüne yerinde incelettirilir, hazırlanan rapor ilgili
birime sunulur.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 20
– (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe
girmesiyle 2/4/1993 tarihli ve 21540 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Millî Eğitim Bakanlığına Bağlı Kurumlara Ait Açma, Kapatma ve Ad Verme
Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yönetmelikten
önceki kurumlar
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Yönetmeliğin
yayımlandığı tarihten önce ihale süreci başlatılmış tip ya da özel projeler
ile valilikler ve hayırseverler tarafından yaptırılmak üzere Bakanlıktan
uygunluk görüşü alınmış yapılara ait projeler bu kapsam dışındadır.
Yürürlük
MADDE 21
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 22
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Millî Eğitim Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|