Dokuz Eylül Üniversitesinden:
DOKUZ EYLÜL
ÜNİVERSİTESİ ÇOCUK EĞİTİMİ UYGULAMA
VE ARAŞTIRMA MERKEZİ YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam,
Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı, Dokuz Eylül
Üniversitesi Çocuk Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına,
faaliyet alanlarına, yönetim organlarına, yönetim organlarının görevlerine
ve çalışma şekline ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, Dokuz Eylül Üniversitesi Çocuk
Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezinin amaçlarına, faaliyet alanlarına,
yönetim organlarına ve yönetim organlarının görevlerine ilişkin hükümleri
kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547
sayılı Yükseköğretim Kanununun 7 nci maddesinin birinci fıkrasının (d)
bendinin (2) numaralı alt bendi ile 14 üncü maddesine dayanılarak
hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Çalışma grubu: Merkez içerisinde kurulan çalışma
grubunu,
b) Çocuk üniversitesi: Üniversite çatısı altında
alanında uzman akademisyenler eşliğinde çocukların ve gençlerin
becerilerinin gelişimini yaşam boyu, sürdürülebilir ve çağdaş eğitim
anlayışıyla sağlamak amacında faaliyetlerde bulunan; bu yolda toplumsal
katılımı ve farkındalığı arttırmak ve çocukların ve gençlerin daha iyi
eğitim olanaklarına kavuşabilmeleri için yetişkinlere, anne-babalara ve
eğitimcilere de ihtiyaç duydukları alanlarda destek hizmetleri veren
yapıyı,
c) Danışma Kurulu: Merkezin Danışma Kurulunu,
ç) Merkez (DEÇEM): Dokuz Eylül Üniversitesi Çocuk
Eğitimi Uygulama ve Araştırma Merkezini,
d) Müdür: Merkezin Müdürünü,
e) Müdür yardımcısı: Merkezin müdür yardımcısını,
f) Rektör: Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörünü,
g) Senato: Dokuz Eylül Üniversitesi Senatosunu,
ğ) Üniversite: Dokuz Eylül Üniversitesini,
h) Yönetim Kurulu: Merkezin Yönetim Kurulunu
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Merkezin
Amaçları ve Faaliyet Alanları
Merkezin
amaçları
MADDE 5 – (1) Merkezin amaçları şunlardır:
a)
Türkiye’de 5-17 yaş grubunda yer alan çocukların ve gençlerin bilim, sanat,
tasarım, dil, spor ve kültür alanlarındaki eğitimlerini destekleyici
faaliyetleri planlamak ve yürütmek,
b) Okul faaliyetleri dışında, farklı akademik ortam
deneyimi kazandırarak, çocukların yeteneklerini ortaya çıkarmak, bu
yetenekleri desteklemek ve bu sayede meslek seçimleri konusunda yol
göstermek,
c) Çocukların uluslararası düzeyde dünya vatandaşı
olmalarını sağlayacak; açık fikirli olma, bilimsel akıl yürütme, eleştirel
ve yaratıcı düşünme, problem çözme, doğru ve etkili iletişim kurabilme gibi
temel becerileri kazanmalarını sağlayacak her türlü faaliyetleri planlamak
ve yürütmek,
ç) Çocukların, ailelerin ve öğretmenlerin
üniversite ortamında uzmanlar ve akademisyenler ile paylaşımda bulunmalarını
ve yeni eğitim modellerini tanımalarını ve deneyimlemelerini sağlamak,
d) Üniversite-toplum arasındaki bağı güçlendirmek,
bilimsel etkinliklere çocuk-aile-öğretmen başta olmak üzere tüm toplumun
katılımını sağlayarak bireylerin bilime yönelik olumlu tutum ve davranış
geliştirmelerine katkıda bulunmak,
e) Üstün yetenekli öğrencilerin tespit edilmesini,
aile, okul ve yaşam alanlarında onların gereksinimlerinin farkına
varılmasını sağlamak, onların yeteneklerine ve ilgi alanlarına uygun olacak
şekilde yönlendirilmelerine destek olmak,
f) Sosyo-ekonomik durumu yeterli olmayan ve eğitim
olanaklarına kolay ve devamlı şekilde ulaşamayan, özel ilgi gerektiren
gruplardaki öğrencilerin bilimsel, sosyal, sanatsal ve sportif açıdan
desteklenmelerini ve güçlendirilmelerini sağlayıcı faaliyetleri planlamak
ve yürütmek,
g) Çocuklara yönelik faaliyetlerde resmi ve özel
kurum ve kuruluşlarla ve özellikle ulusal ve uluslararası çocuk
üniversiteleri ile işbirliği kurmak ve ortak çalışmalar yapmak,
ğ) Çocuk eğitimi alanında faaliyet gösteren kurum
ve kuruluşların standardizasyonuna yönelik kriterler belirlemek ve
standartlar oluşturarak bu kurumların akreditasyonunu yapmak.
Merkezin
faaliyet alanları
MADDE 6 – (1) Merkezin faaliyet alanları şunlardır:
a) Çocuk üniversitelerinin faaliyet alanlarına
yönelik araştırmalar ve incelemeler yapmak, araştırma sonuçlarını
raporlaştırmak ve ulusal ve uluslararası bilimsel platformlarda yayınlamak,
sunmak ve ilgili kesimlerle paylaşmak,
b) Çocuk üniversitelerinin faaliyet alanlarına
yönelik bilimsel projeler hazırlamak, yürütmek, hazırlanması ve
uygulanmasında danışmanlık yapmak,
c) Merkezin ilgi alanına giren konularda somut,
dijital ve çevrimiçi öğrenme-öğretme materyalleri geliştirmek ve
uygulamalar yapmak,
ç) Çocuk üniversitelerinin ilgi ve çalışma
alanlarına giren konularda eğitmenlere hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim,
seminer, kurs, sertifika, kamp programı, atölye çalışması, gezi, yarışma,
yaz/kış okulu, laboratuvar çalışması ve diğer etkinlikleri düzenlemek ve
düzenlenmesinde danışmanlık hizmeti vermek,
d) Ulusal ve uluslararası düzeyde seminer,
çalıştay, konferans, kongre, sempozyum, panel ve buna benzer bilimsel
toplantıları düzenlemek ve bu toplantılara katılmak,
e) Merkezin faaliyet alanları kapsamında 5-17 yaş
aralığındaki çocukların eğitimine yönelik üniversitenin diğer birimlerince
gerçekleştirilecek olan tüm faaliyetlere yönelik ön incelemeler yapmak,
görüş ve öneriler sunmak,
f) Merkezin kuruluş amacına uygun diğer çalışmaları
yapmak.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Merkezin
Yönetim Organları, Çalışma Grupları ve Görevleri
Merkezin
yönetim organları
MADDE 7 – (1) Merkezin yönetim organları şunlardır:
a) Müdür,
b) Yönetim Kurulu,
c) Danışma Kurulu.
Müdür ve
görevleri
MADDE 8 –
(1) Müdür, Üniversitede görevli
öğretim üyeleri arasından Rektör tarafından, üç yıl süre ile görevlendirilir.
Görev süresi dolan Müdür yeniden görevlendirilebilir.
(2) Müdürün görevleri şunlardır:
a) Merkezin çalışma alanları içerisinde yer alan ulusal
ve uluslararası düzeydeki tüm faaliyetlerde Merkezi temsil etmek veya
temsil edecek kişi ya da kişileri görevlendirmek,
b) Merkezin yıllık faaliyet raporunu ve bir sonraki
yıla ait çalışma programını düzenlemek ve Yönetim Kurulunun görüşünü
aldıktan sonra Rektöre sunmak,
c) Yönetim Kurulunu ve Danışma Kurulunu gerekli
durumlarda toplantıya çağırmak, gündemi hazırlamak ve bu Kurulların başkanı
olarak toplantıları yönetmek,
ç) Toplantılarda alınan kararların ve yapılacak
faaliyetlerin Merkezin amaçları doğrultusunda yürütülmesini sağlamak,
d) Merkez ile Üniversite içindeki tüm birimler ve
Üniversite dışında ortak çalışmalar yapılacak diğer kurumlar arasındaki
işbirliğini sağlamak,
e) Merkezin gerçekleştireceği akademik
faaliyetlerde görev alacak, gönüllü, yarı ya da tam zamanlı uzmanları ve
stajyer öğrencileri belirlemek ve görevlendirmek üzere Yönetim Kurulu
kararı ile Rektör onayına sunmak,
f) Merkezin ödenek ihtiyacını ve gereksinim duyduğu
akademik, idari, sanatçı ve teknik personel ihtiyaçlarını gerekçesi ile
birlikte Yönetim Kurulu kararı ile Rektörlüğe sunmak.
Müdür
yardımcısı ve görevleri
MADDE 9 – (1) Müdür, Yönetim Kurulu üyeleri arasından en
fazla iki kişiyi yardımcı olarak seçer ve görevlendirmek üzere Rektörün
onayına sunar. Müdür yardımcılarının görev süresi de Müdürün görev süresi
ile aynıdır.
(2) Müdür yardımcısının görevleri şunlardır:
a) Merkezin amaçları ve çalışma alanları kapsamında
Müdür tarafından verilen idari görevleri yapmak,
b) Müdürün bulunmadığı zamanlarda yerine vekâlet
etmek,
c) Çalışma gruplarının faaliyetlerini izlemek ve
denetlemek, bu konuda Müdüre yazılı rapor vermek.
Yönetim
Kurulu ve görevleri
MADDE 10
– (1) Müdür ile Merkezin faaliyet
alanlarıyla ilgili çalışmalarda bulunan Üniversite öğretim elemanları
arasından, Müdürün önerisi üzerine üç yıl süreyle Rektör tarafından
görevlendirilen beş üyeden oluşur. Yönetim Kurulu üyelerinin görev süresi üç
yıldır. Görev süresi dolan üyeler yeniden görevlendirilebilir. Süresi
bitmeden ayrılan üyelerin yerine, aynı usulle yenileri görevlendirilir.
Yönetim Kurulu; Müdürün çağrısı üzerine, en az yılda üç kez ve/veya gerekli
olan durumlarda üyelerinin salt çoğunluğu ile toplanır ve kararlar açık
oylama ve oy çokluğu ile alınır.
(2) Yönetim Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Merkezin faaliyet alanları kapsamındaki
çalışmalarını planlamak ve yürütmek için kararlar almak,
b) Müdür tarafından önerilen faaliyet raporları ve
çalışma programlarını karara bağlamak,
c) Müdür tarafından önerilen Danışma Kurulu ve
çalışma gruplarının oluşturulmasını karara bağlamak,
ç) Merkezin gerçekleştireceği akademik
faaliyetlerde görev alacak, gönüllü, yarı ya da tam zamanlı uzmanları ve
stajyer öğrencileri belirlemek ve görevlendirmek üzere karara bağlamak,
d) Merkezin ödenek ihtiyacını ve gereksinim duyduğu
akademik, idari, sanatçı ve teknik personel ihtiyaçlarını karara bağlamak,
e) İlgili mevzuat hükümlerine göre verilen diğer
işleri yapmak.
Danışma
Kurulu ve görevleri
MADDE 11 – (1) Danışma Kurulu; Merkezin faaliyetleri ile
ilgili olarak değerlendirmede bulunan ve istişari nitelikte görüş bildirmek
amacıyla gerekli görülmesi durumunda oluşturulacak olan Kuruldur. Danışma
Kurulu; Merkezin amaç ve çalışmalarına ilgisi olan ve uzmanlıklarından
yararlanılabilecek, Üniversiteden ve diğer üniversitelerden, kamu kurum ve
kuruluşlarından, özel sektörden ve şahıslar arasından Müdürce önerilen ve
Yönetim Kurulu tarafından üç yıl için görevlendirilen en fazla yirmi üyeden
oluşur. Danışma Kurulu; her yıl en az bir defa, Müdürce belirlenen bir
tarihte, Müdürün başkanlığında toplanır. Danışma Kurulunun toplantılarında
salt çoğunluk aranmaz ancak kararlar kapalı oylama yoluyla ve katılan üye
sayısının salt çoğunluğu ile alınır. Danışma Kurulu tarafından alınan
kararlar, sunulan görüş ve öneriler rapor haline getirilerek, toplantıyı
takip eden on iş günü içinde Yönetim Kuruluna sunulur.
(2) Danışma Kurulunun görevleri şunlardır:
a) Merkezin faaliyet alanlarında Yönetim Kuruluna
danışmanlık yapmak,
b) Merkezin faaliyetlerini gözden geçirerek ilgili
konularda gerekli görüş ve önerilerde bulunmak,
c) Merkezin genel politikasını ve temel
stratejilerini oluşturmasında yardımcı olmak.
Çalışma
grupları ve görevleri
MADDE 12
– (1) Merkezin bünyesinde gerçekleştirilecek
çeşitli faaliyetlerin verimliliğini arttırmak amacıyla sürekli veya geçici
çalışma grupları oluşturulabilir. Çalışma gruplarının başkanları ve üyeleri
Müdür tarafından önerilen adaylar arasından Yönetim Kurulunca belirlenir.
Bir çalışma grubu en fazla beş üyeden oluşur. Sürekli çalışma grubu üyeleri
bir yıl, diğer üyeler verilen görevlerin gerektirdiği bir yıldan daha az
süreler için görevlendirilirler. Süresi dolan çalışma grubu elemanları
yeniden görevlendirilebilirler. Yönetim Kurulu üyeleri aynı zamanda çalışma
gruplarında görev alabilirler.
(2) Çalışma grupları Merkezin faaliyet alanlarında
grup başkanı ve Yönetim Kurulunca belirlenmiş olan görevleri yerine getirir
ve talep edildiği durumlarda Müdüre yazılı faaliyet raporu verir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Çeşitli ve Son
Hükümler
Personel
ihtiyacı
MADDE 13
– (1) Merkezin akademik, teknik ve
idari personel ihtiyacı, 2547 sayılı Kanunun 13 üncü maddesi uyarınca,
Müdürün önerisi üzerine Rektör tarafından görevlendirilecek personel
tarafından karşılanır.
Harcama
yetkilisi
MADDE 14
– (1) Merkezin harcama yetkilisi
Rektördür. Rektör bu yetkisini Müdüre devredebilir.
Hüküm
bulunmayan haller
MADDE 15
– (1) Bu Yönetmelikte hüküm
bulunmayan hallerde ilgili diğer mevzuat hükümleri ile Senato kararları
uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 16
– (1) 18/1/2012 tarihli ve 28177
sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Dokuz Eylül Üniversitesi Çocuk Eğitimi
Uygulama ve Araştırma Merkezi Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 17
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Dokuz Eylül Üniversitesi Rektörü yürütür.
|