Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan:
DOĞAL GAZ
PİYASASI DAĞITIM VE MÜŞTERİ HİZMETLERİ
YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA
DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 3/11/2002
tarihli ve 24925 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Doğal Gaz Piyasası
Dağıtım ve Müşteri Hizmetleri Yönetmeliğinin 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (5) ve (27) numaralı bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“5) Abone
bağlantı bedeli: Dağıtım şebekesinin abone iç tesisatına bağlantısı
için gereken proje, işçilik, malzeme, kontrol ve onay harcamaları ile
sayaç, sayaç bağlantı malzemeleri ve sayaç montaj bedelleri toplamının
abone başına düşen payını ifade eden sabit bedeli,”
“27) Ön
ödemeli sayaç: Müşterinin bedelini daha önceden ödediği miktarda doğal
gaz kullanımına imkan veren, 24/7/1994 tarihli ve 22000 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Ölçü ve Ölçü Aletleri Muayene Yönetmeliğine tabi ve
dağıtım şirketinin sistemine uyum sağlayan sayacı,”
MADDE 2 –
Aynı Yönetmeliğin 14 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 14 –
Teklifle birlikte verilecek geçici teminat ve lisans almaya hak kazanılması
halinde verilecek kesin teminat olarak;
a) Kurum adına banka veya katılım bankası
hesaplarında bloke edilmiş Türk Lirası mevduat veya Türk Lirası nakit,
b) Türk Lirası olarak düzenlenmiş banka veya
katılım bankası teminat mektubu,
verilebilir.
Teminat mektupları banka veya katılım bankalarından
alınır. Yabancı bankalardan sağlanan teminatlarda Türk banka veya katılım
bankalarından bir veya birkaçının kontrgarantisi aranır. Teminatlarla
ilgili tüm masraflar teklif sahipleri tarafından karşılanır. Verilecek
teminat mektuplarının kapsam ve şeklini tespite Kurum yetkilidir.”
MADDE 3 –
Aynı Yönetmeliğin 18 inci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 18 –
Dağıtım şebekesinin projelendirme, yapım ve test aşamalarının her birinin
kontrolü ile tamamlanan bölümlerinin işletmeye alınması ve kabulü, söz
konusu faaliyetlerin gerçekleştirilmesinde görev almamış sertifika
sahipleri tarafından yapılır ve tüm bu işlemler tutanak altına alınır.
Dağıtım şirketlerinin hizmet alacağı yapım kontrol firmalarının
belirlenmesi, değiştirilmesi, sözleşmelerde yer alacak asgari hükümler ve
kontrollük faaliyetlerinin yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar Kurul
tarafından belirlenir.”
MADDE 4 –
Aynı Yönetmeliğin 20 nci
maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş,
(d) bendi yürürlükten kaldırılmıştır.
“c) Dağıtım lisansı sahibi şirketin iflasının
kesinleşmesi veya Kanunun 9 uncu maddesindeki yaptırımların uygulanmasıyla
lisansın iptal edilmesi durumlarında teminat mektubuna konu yükümlülüklerin
yerine getirilmemiş olması.”
MADDE 5 –
Aynı Yönetmeliğin 36 ncı maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 36 –
Dağıtım şirketi, sorumluluk alanında bulunan tüketicileri talep etmeleri
halinde, dağıtım şebekesine bağlamakla yükümlüdür. Ancak bağlantı yapma
yükümlülüğü, dağıtım şirketinin tasarrufu altındaki sistemin bağlantı
yapmaya imkan veren kapasitede olmasına ve bağlantının teknik ve ekonomik
olarak mümkün olması yanında talep sahibinin ilgili mevzuatta öngörülen
işlemleri yapmasına bağlıdır. Dağıtım şirketinin, sorumluluk alanı dışına
bağlantı yapabilmesi Kurul izni ile mümkündür.
Dağıtım şirketine yapılacak bağlantı talepleri;
bağımsız bölüm maliki, binanın veya tesisin sahibi ya da bunların yetkili
temsilcilerince yapılır. Dağıtım şirketi, bağlantı talebini en geç on beş
gün içinde değerlendirir ve talebi uygun bulması durumunda bağlantının
gerçekleştirilmesi için gereken işlemleri yapar, uygun bulmaması halinde
ise gerekçelerini yazılı olarak talep sahibine bildirir. Talebi uygun bulunan
talep sahibi ile bağlantı anlaşması imzalanır.
Bağlantı hattı, servis hattı ve sayacın
mülkiyetinin dağıtım şirketine devriyle ilgili hususlar talep sahibi ile dağıtım
şirketi arasında yapılacak Bağlantı Anlaşmalarında yer alır.
Abone bağlantı bedeli, bağlantı anlaşmasının
imzalanması sırasında bir defaya mahsus olmak üzere tahsil edilir ve servis
hattının imalatına başlandıktan sonra bu bedelin iadesi yapılamaz. Aynı
adresle ilgili daha önce bağlantı bedeli alınmış ise bu bedel tekrar
alınamaz. Ancak, yapı veya tesisin genişletilmesi sonucunda ortaya
çıkabilecek ilave maliyetlerin bedeli ilgili mevzuata göre mülk sahibi
gerçek veya tüzel kişi tarafından karşılanır. Servis hattı yapımına
ilişkin, ilgili kurum ve kuruluşlara yapılacak izin başvuruları, abone
bağlantı bedelinin tahsilinden itibaren en geç 5 iş günü içerisinde
tamamlanır. İlgili mercilerin başvuruyu belli tarihlerde kabul ettiği
durumlarda dağıtım şirketi gecikmeden sorumlu tutulmaz. Servis hattı, abone
bağlantı bedelinin tahsilinden itibaren en geç otuz gün içerisinde tamamlanır,
ancak talep sahibinin kabul etmesi halinde ve Bağlantı Anlaşmasına son
tarihin yazılması kaydıyla bu süre doksan güne kadar uzatılabilir. Gerekli
izinlerin alınamaması sebebiyle 90 gün içerisinde servis hattının tamamlanamayacak
olması halinde süre bitiminden itibaren ya da başvuru sahibinin talep
etmesi halinde talep tarihinden itibaren 5 iş günü içerisinde abone
bağlantı bedeli güncellenerek iade edilir. Güncelleme işleminde güvence
bedelinin iadesinde uygulanan yöntem uygulanır.
Münferit bağlantı hattı olan doğal gaz
müşterilerinin bu hatları üzerinden başka bir müşteriye bağlantı yapılmasının
gerekmesi durumunda, mevcut müşterinin görüşü alınarak ve mevcut müşterinin
kapasitesini etkilemeyecek şekilde, dağıtım şirketince tespit edilecek
uygun bağlantı noktasından bağlantı yapılır. Hattın bedelini ödemiş olan
müşteriye bağlantı noktası ve kapasite kullanım oranıyla belirlenecek
bedelin ödenmesi gerektiği yeni gelen müşteriye bildirilir. Uygulamaya
ilişkin Usul ve Esaslar Kurul Kararı ile belirlenir.
Bağlantı talebi reddedilen talep sahibi, dağıtım
şirketinin kararının kendisine ulaştığı tarihten itibaren altmış gün içinde
Kuruma yazılı olarak başvurarak bağlantının teknik ve ekonomik olarak
mümkün olup olmadığının tespitini isteyebilir. Kurul, dağıtım şirketinin
konu hakkındaki savunmasını aldıktan sonra, bu maddede belirtilen esasların
ihlal edildiğinin tespit edilmesi halinde, dağıtım şirketi Kurulun bu
konuda vereceği karara uymak zorundadır.
Serbest tüketicilerin bağlantı hattı, bedeli
kendilerine ait olmak üzere, dağıtım şirketinin uygun göreceği yerden
şebekeye bağlanacak şekilde, serbest tüketicinin seçimine bağlı olarak
dağıtım şirketine veya sertifika sahibi kişilere yaptırılır.
Bağlantı ve servis hatlarının test ve kontrolü
dağıtım şirketince tamamlanır ve işletmeye alınır.
Dağıtım şirketi, işlettiği tüm servis ve bağlantı
hatlarının bakım, onarım ve iyileştirilmesinden sorumludur. Dağıtım şirketi
bu kapsamdaki işlemler için bir bedel alamaz.”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 37 nci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“İç tesisatların projelendirilmesi ve yapımı,
bağımsız bölüm maliki, binanın veya tesisin sahibi ya da bunların yetkili
temsilcileri tarafından sertifika sahiplerine yaptırılır. Sertifika sahibi
firma ile başvuru sahipleri arasında yapılacak işin kapsamı ve koşullarını
belirleyen bir sözleşme imzalanır. Bu sözleşmenin bir kopyası sertifika
sahibinin projenin onayı için dağıtım şirketine vereceği müracaat
dosyasında yer alır. İç tesisat ve/veya dönüşüm projesinin dağıtım
şirketince onaylanmasından sonra iç tesisatı yapacak olan firma sözleşme
kapsamındaki tüm yükümlülüklerini sigortalatır ve sigorta poliçesinin bir
kopyası dağıtım şirketine teslim edilmeden iç tesisatın yapımına başlanmaz.”
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 38 inci maddesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 38 –
İlk abonelik esnasında yapılacak abonelik sözleşmesi; iç tesisat proje
onayını müteakip gerekli belgelerin dağıtım şirketine ibrazından ve ilgili
mevzuat çerçevesinde belirlenmiş güvence bedelinin tahakkukundan ve/veya
tahsilinden sonra imzalanır veya mesafeli sözleşme yapılır. Abonelik
sözleşmesi, doğal gazı fiilen kullanacak olan gerçek veya tüzel kişi veya
bunların yetkili temsilcileriyle yapılır. İlk abonelikte 37 nci madde
çerçevesinde abonenin doğal gazı kullanıma açılır. İlk abonelikten sonra
aynı adreste yapılacak tüm yeni abonelik işlemlerinde ise; doğal gazın
kullanıma açılması iç tesisatın dağıtım şirketi veya kendi adına çalışan
sertifikalı şirketlerce abonelik sözleşmesinin imzalanmasından itibaren 5
gün içinde kontrol edilmesinden sonra yapılır. Yapılacak kontrol neticesinde,
tesisatın uygun bulunmaması halinde, dağıtım şirketinin önerisi
doğrultusunda tesisata ilişkin eksiklikler sertifikalı firmalar tarafından
giderilerek tesisat mevzuata uygun hale getirilir. Bu durumda tesisatı
uygun hale getiren sertifikalı firma tarafından dağıtım şirketine yapılacak
başvurudan sonra tesisat 5 iş günü içinde kontrol edilir ve doğal gaz kullanıma
açılır.
Dağıtım şirketi, sözleşmenin imzalanmasından önce,
uygulanacak fiyatlandırma esasları ve sözleşme hükümleri hakkında talep
sahibini doğru ve eksiksiz olarak bilgilendirir. Dağıtım şirketi
müşterilerini konut, ticari, sanayi ve benzeri olmak üzere gruplandırabilir
ve bu müşteri grupları ile standart tip sözleşme yapar. Konut abonelikleri
için Kurul tarafından belirlenen tip sözleşme uygulanır.
Abonenin vefatı halinde diğer mirasçılardan
herhangi bir itiraz gelmediği takdirde, vefat eden abonenin eşi, dağıtım şirketinde
mevcut bulunan güvence bedeli aktarılarak ve ilave bir güvence bedeli
alınmaksızın abone yapılır.
Taşıma hizmeti sözleşmesi; dağıtım şirketinin
tedarikçilerle, teslim hizmeti sözleşmesi ise dağıtım şirketinin serbest
tüketici ve tedarikçilerle doğal gazın devir teslimi için yaptığı
sözleşmelerdir. Bu sözleşmelerde ilgili mevzuat çerçevesinde taraflarca
serbestçe belirlenen hükümler yer alır.
Dağıtım şirketi ile aboneler veya serbest
tüketiciler arasında yapılacak sözleşmelerde, ilgili mevzuata aykırı
hükümler yer alamaz.”
MADDE 8 –
Aynı Yönetmeliğin 40 ıncı
maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Sayaçların takılması, sökülmesi, değiştirilmesi,
kontrolü ve benzeri her türlü işlem, dağıtım şirketi tarafından
gerçekleştirilir. Abone sayaçlarında meydana gelen ve gaz arzının
sürdürülmesini engelleyen tüm arıza ve sorunlar dağıtım şirketine arıza
bildirimi yapıldıktan sonra en geç 24 saat içerisinde giderilir. Müşteri,
sayaca hiçbir şekilde müdahale edemez. Sayaçlara dışarıdan yapılan müdahale
sonucu oluşacak zarar ve ziyan müşteri tarafından karşılanır.”
MADDE 9 –
Aynı Yönetmeliğin 44 üncü maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 44 – Dağıtım
şirketince;
a) Müşterinin belli bir süre için doğal gazı
kullanmak istememesi halinde, o döneme kadar tükettiği doğal gazın bedelini
ödemesi şartıyla üç gün içinde,
b) Müşterinin; ödenmemiş faturalarına esas tüketim
miktarının 50 m³’ü geçmesi halinde, faturanın son ödeme tarihinden itibaren
on beş gün içerisinde ödenmemesi halinde fatura borcundan dolayı doğal gaz
kesintisi yapılacağının en az üç gün önceden bir tanesi adrese ihbarname
olmak kaydıyla kısa mesaj, telefon, e-posta, ihbarname, fatura altında
bildirim vb. yöntemlerden de en az ikisi yoluyla haber verilmek suretiyle,
c) Mahkeme veya Kurul Kararına istinaden ya da
kaçak veya usulsüz doğal gaz kullanıldığının tespiti halinde,
d) Müşteriden kaynaklanan nedenlerle sayacın en az
iki fatura dönemi okunamamasından dolayı dağıtım şirketince bırakılan
bildirime üç iş günü içinde cevap verilmemesi halinde,
e) 63 üncü maddedeki hallerde,
f) Bina kolon tesisatında tadilat gerekmesi
durumunda,
g) Üst üste üç faturalandırma döneminde tüketiciden
kaynaklanan nedenlerle ulaşılamayan sayaçlar için dağıtım şirketince
aboneye yapılan bildirim neticesinde durumun belgelendirilmesi şartıyla, üç
gün içinde sayacın ulaşılabilir duruma getirilmemesi durumunda,
h) Periyodik kontrollerde müşteriden kaynaklanan
nedenlerden dolayı üç defa arka arkaya iç tesisatın kontrolünün
yapılamaması durumunda,
ı) Diğer mevzuattan kaynaklanan zorunlu hallerde,
doğal gaz kesilerek hizmet durdurulur ve bu
hususlar müşteri sözleşmesinde belirtilir.
Birinci fıkranın (c) ve (e) bentleri hariç, doğal
gaz hizmet kesintileri mesai saatleri içinde ve resmi tatil günleri dışında
yapılır. Konut müşterileri için Cuma günleri ve resmi tatillerin başladığı
günden önceki gün kesinti yapılamaz. Ayrıca yukarıda belirtilen hizmet
kesintileri ile ilgili olarak gönderilecek ihbarname açık ve kolay
anlaşılabilir bir şekilde düzenlenir, içeriğinde hizmet durdurma tarihi ve
gerekçesi ile bu konuda daha fazla bilgi alınabilmesi için dağıtım
şirketinin telefon numaraları yer alır.”
MADDE 10
– Aynı Yönetmeliğin 45 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 45 – Doğal
gazı kesilen müşterinin, yükümlülüklerini yerine getirmesi ve dağıtım
şirketine başvurusu üzerine, 44 üncü maddenin birinci fıkrasının (c) ve (e)
bentleri hariç müşteriye en geç 24 saat içinde yeniden doğal gaz verilir.
44 üncü maddenin birinci fıkrasının (c) ve (e) bentlerinde tanımlanan
durumlarda ise, bu süre söz konusu durumun ortadan kalkmasından itibaren
başlar. Ancak, gerekiyorsa iç tesisatın kontrol ve testlerine ilişkin
işlemler bu süre içinde yeniden yapılır. Doğal gazı 44 üncü maddenin
birinci fıkrasının (a), (e), (h) ve (ı) bentleri hariç diğer hükümlerine
göre kesilen müşteriden, ilgili yıl için Kurul tarafından belirlenen sayaç
açma kapama bedeli alınır.”
MADDE 11 – Aynı Yönetmeliğin 46 ncı maddesi aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“Madde 46 –
Müşteri sözleşmesi;
a) Müşterinin veya müşteri nam ve hesabına yetkili
temsilcisinin dağıtım şirketine başvurusu üzerine,
b) Müşterinin dağıtım şirketine olan borcunu son ödeme
tarihinden itibaren üç ay süre ile ödememesi halinde,
c) Müşterinin vefatının tespiti halinde,
d) Müşterinin tüzel kişiliğinin sona ermesi
halinde,
e) Müşterinin, sözleşmesini sona erdirmeksizin
sözleşmeye konu adresten ayrıldığının tespit edilmesi durumunda,
dağıtım şirketince en geç üç gün içinde sona
erdirilir.
Hesap tasfiyesinden sonra beş yıl içinde geri
alınmayan müşteri alacakları irat kaydedilmek üzere dağıtım şirketi
tarafından Hazineye aktarılır.
Sözleşmesi sona erdirilen veya erdirilecek olan
müşterinin kapama vanası mühürlenir ve doğal gazı kullanıma kapatılır.
Müşteri sayacının kapama anındaki son ölçüm değeri bir tutanakla tespit
edilir, bu değer üzerinden tahakkuk işlemi yapılarak müşteri hesabı tasfiye
edilir.
Müşterinin alacağı varsa, abonelik sözleşmesinin
sona ermesine ilişkin talep tarihinden itibaren en geç on beş gün
içerisinde müşteriye veya onun yetkili temsilcisine ödenir.
Abonenin, sözleşmesini sona erdirmeksizin ikamet
ettiği adresten ayrılması durumunda, söz konusu adrese taşınan gerçek ve
tüzel kişi ile yeni bir abonelik sözleşmesi yapılır. Ayrıca aynı adreste
başka abonelerin daha önceki dönemlere ilişkin tüketimlerinden kaynaklanan
borçları, yeni abonenin üstlenmesi talep edilemez.”
MADDE 12
– Aynı Yönetmeliğin 47 nci maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 47 – Müşteri,
doğal gaz kullanımı ile ilgili her türlü şikâyetini dağıtım şirketinin
müşteri hizmetleri birimine yapar. Müşteri şikâyetini şahsen, yazılı
olarak, telefonla, faksla veya internet aracılığıyla yapabilir. Dağıtım
şirketi, şikâyetleri, başvuru tarihinden itibaren şikâyetin niteliğine göre
en geç on beş gün içinde müşterinin talebi dikkate alınarak başvurunun
yapıldığı usul ile cevaplar ve/veya gerekli işlemleri yapar. Müşteri
şikâyetleri ve yapılan işlemler dağıtım şirketi tarafından kayıt altına
alınır ve talep halinde Kuruma iletilir.
Dağıtım şirketleri tarafından, tüketicilere yönelik
yirmi dört saat kesintisiz hizmet verecek şekilde çağrı merkezi kurulur.
Dağıtım şirketleri tüketicilere yönelik çağrı hizmetleri ile ilgili olarak
hizmet alımı yapabilirler. Çağrı merkezlerine ilişkin Usul ve Esaslar Kurul
Kararı ile belirlenir.
Dağıtım şirketleri internet sitelerinde
tüketicilerin şikayetlerini iletebilecekleri, kolay erişim sağlanabilen, yapılan
başvuruların tüketiciler tarafından takip edilmesine olanak sağlayan ve
tüketici tarafından şikayete konu belgeyi yüklemeye imkan veren bir
“Şikâyet Başvuru Sistemi” oluşturur.”
MADDE 13
– Aynı Yönetmeliğin 48 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 48 – Dağıtım
şirketi, mekanik sayaç kullanan abonelerin sayaç endekslerini müşteri
bazında bir önceki okuma tarihine göre artı-eksi beş günden fazla sapma
olmayacak şekilde, aylık okur. Dağıtım şirketi, doğal gaz satış miktarını
son okuma tarihindeki ile bir önceki okuma tarihi arasındaki iki endeksin
farkını alarak bu Yönetmeliğin 41 inci maddesine göre hesaplar ve tahakkuk
bu değer üzerinden yapılır. Ancak, dağıtım şirketi, 50 metreküpe ulaşmayan
aylık tüketimleri o dönem için faturalandırmama hakkına sahiptir. Doğal gaz
kullanım faturaları metreküp ve kWh enerji miktarı bazında müşteriye fatura
edilir. Tüketim faturalarında okuma periyotlarına göre hesaplanacak gün
bazında ağırlıklı ortalama perakende satış fiyatı kullanılarak tahakkuk
yapılır.
Dağıtım şirketi faturayı, son ödeme tarihinden en
az on gün önce müşteri adresine bırakır veya e-fatura olarak müşteriye
iletir.
Sayacın okunamaması durumunda dağıtım şirketi
tarafından müşteri adresine bırakılacak endeks bildirim belgesi en geç üç
gün içerisinde müşteri tarafından doldurulup dağıtım şirketine ulaştırılır
veya diğer haberleşme araçları ile endeks bilgisini dağıtım şirketine
bildirir. Müşterinin kusuru dışında sayaç endeksinin belirlenememiş olması
durumunda fatura bedeli, sayacın okunamadığı aylardaki perakende satış
fiyatlarının, düzeltme katsayısının ve üst ısıl değerin ortalaması alınarak
hesaplanan değerler ile hesaplanır ve okunamayan ay sayısı kadar
taksitlendirilir.
Dağıtım şirketi, ön ödemeli sayaç kullananlar için,
kolaylıkla ulaşılabilecek ve şehir yerleşiminin yoğun olduğu yerlerde
yeterli sayıda doğal gaz yükleme merkezleri kurmak zorundadır.
Doğal gaz yükleme merkezleri, asgari 08.00-18.00
saatleri arasında hizmet verir. Acil durumlar göz önünde bulundurularak
nöbetçi doğal gaz yükleme merkezlerinin yirmi dört saat çalışacak şekilde
hizmet vermesi sağlanır.”
MADDE 14
– Aynı Yönetmeliğin 49 uncu
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 49 –
Faturada belirtilen doğal gaz tüketim bedeli, faturada yazılı bulunan
yerlere belirtilen ödeme günleri içinde ödenir. Zamanında ödenmeyen
faturalar, gecikme zammı ile birlikte tahsil edilir. Son ödeme tarihinden
sonra yapılan ödemeler için sözleşmede belirtilen gecikme zammı oranı
günlük olarak uygulanır. Serbest tüketiciler için faturanın son ödeme
tarihi ve gecikme zammı oranı taraflarca sözleşmede belirlenir. Gecikme
zammı oranı, 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun
51 inci maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranını aşamaz.
Dağıtım şirketi şebeke ve tüketici sayısına uygun
olarak yeterli sayıda bedelsiz işlem yapacak ödeme merkezi kurar veya
bedelsiz ödeme yapılabilecek ödeme merkezleri ile anlaşır. Tüketiciler
kendi tercihleri ile hizmet bedeli karşılığı hizmet veren kuruluşlara ödeme
yapabilir, dağıtım şirketleri ödeme merkezleri arasındaki rekabeti
engelleyici hiçbir faaliyette bulunamaz. Ödeme merkezleri ve ödeme
işlemleri ile ilgili hususlar Kurul kararı ile belirlenir.
Fatura bedelinin zamanında ödenmemesi nedeniyle
doğal gazı kesilen müşteri, ödemediği fatura bedelini, gecikme zammı ve
sayaç açma-kapama masraflarıyla birlikte ödeyerek, yeniden doğal gaz
verilmesini dağıtım şirketinden talep edebilir. Bu durumda dağıtım şirketi,
müşterinin talebini 45 inci madde hükümlerine göre yerine getirir.”
MADDE 15
– Aynı Yönetmeliğin 51 inci
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 51 –
Dağıtım şirketi, kendi hatasından kaynaklanan eksik faturalandırma halinde,
tüketim bedelini, eksik faturalandırmanın gerçekleştiği aylardaki perakende
satış fiyatlarının, düzeltme katsayısının ve üst ısıl değerin ortalaması
alınarak bulunan değerler ile hesaplar, eksik faturalandırmanın yapıldığı
ay sayısı kadar eşit tutarda taksitlendirir ve bu durumda gecikme cezası
uygulanmaz.
Fazla faturalandırma halinde ise, tahsil edilen
fazla bedel, tespit edildiği tarihten itibaren en geç beş iş günü içinde
müşteriye, bu Yönetmeliğin 49 uncu maddesine göre belirlenecek gecikme
zammı ile birlikte nakit olarak ödenir veya müşterinin kabul etmesi halinde
bir sonraki faturasından mahsup edilir.”
MADDE 16
– Aynı Yönetmeliğin 53 üncü
maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 53 –
Müşterinin;
a) Dağıtım şirketinin yazılı onayı olmaksızın doğal
gaz kullanması,
b) Dağıtım şirketinin yazılı onayı olmaksızın başka
bir bağımsız bölüme sayaç üzerinden doğal gaz bağlantısı yapması,
c) Kendi adına sözleşme yapmadan daha önce aynı
adresteki müşteri adına doğal gaz kullanması,
d) İç tesisatta onaysız tadilat yaparak doğal gaz
kullanması,
hallerinde dağıtım şirketi tarafından usulsüz doğal
gaz kullanım işlemi yapılır ve müşterinin doğal gazı kesilir.
Ancak, birinci fıkranın (c) bendindeki hallerde,
usulsüz doğal gaz kullanımı tespitinden önce dağıtım şirketine başvuruda
bulunulmuş olması ve bunun belgelenmesi durumunda, usulsüz doğal gaz
kullanımına ilişkin yaptırım hükümleri uygulanmaz.
Usulsüz doğal gaz kullanımının tespiti halinde
dağıtım şirketi tarafından tutanak düzenlenir ve gerekli müdahale yapılır.
Doğal gazın kesilmesine neden olan usulsüzlüğün ortadan kalkması halinde,
dağıtım şirketi tarafından bu Yönetmeliğin 45 inci maddesi hükümlerine göre
işlem yapılır.
Birinci fıkranın (d) bendindeki hallerde, onaysız
yapılan tadilat neticesinde tesisata ilave cihaz eklenmesi ile kullanılan
sayacın ölçüm aralığının dışında doğal gaz kullanılması durumunda durumun
tüketiciye bildirilmesi kaydıyla, yapılan tadilat tarihinden itibaren tüm
tüketim faturaları kullanılan tüm yakıcı cihazların toplam kapasitesi esas
alınarak bulunan yeni değer ile eski proje değeri arasındaki değişikliğe
göre tahakkuk ettirilir. Tadilat tarihinin üzerinden altı aydan çok süre
geçmesi halinde son altı aylık süre üzerinden işlem yapılır.”
MADDE 17
– Aynı Yönetmeliğin 66 ncı maddesi
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Madde 66 –
Abonelerin haberleşme sistemleri dağıtım şirketi tarafından abone bağlantı
bedeli kapsamında tesis edilebilir. Tüketim miktarı Kurul tarafından
belirlenen miktarın üzerinde olan serbest tüketiciler, tedarikçi seçme
hakkını kullanan serbest tüketiciler ve Kurul tarafından belirlenecek diğer
serbest tüketiciler dağıtım şirketinin talebi halinde sevkiyat kontrol
merkezi ile haberleşme sistemlerini dağıtım şirketinin belirlediği usul ve
esaslar çerçevesinde bedeli kendilerine ait olmak üzere tesis eder. Tesis
edilen bu sistemlerin işletimi dağıtım şirketinin tasarrufunda olup tüm
bakım ve onarım masrafları dağıtım şirketi tarafından karşılanır.”
MADDE 18
– Aynı Yönetmeliğin 70 inci
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Dağıtım bölgesine ilave edilecek şehirlerde
dağıtım şirketinin başvuru sırasında ayrıca bir talebi olmaması halinde,
lisans tadil tarihinden itibaren yatırıma başlama süresi en geç 6 ay, ilk
gaz verme süresi en geç 18 ay, imarlı alanlar bütünündeki yatırımları
tamamlama süresi ise en geç 5 yıl olarak belirlenir. Dağıtım şirketinin
belirtilen sürelerden farklı talebi var ise, talep ettiği süreleri her bir
şehir için ayrı ayrı olmak üzere genişleme başvurusu sırasında belirtir.
Dağıtım şirketinin talep ettiği süreler, bu fıkrada belirtilen sürelerden
az olmamak üzere Kurul tarafından aynen veya değiştirilerek onaylanır.
İlgili şehirlere ilişkin süreler, genişlemeye ilişkin Kurul Kararında
belirtilir.”
MADDE 19
– Aynı Yönetmeliğe aşağıdaki
geçici madde eklenmiştir.
“Geçici
Madde 10 – Bu Yönetmeliğin 40 ıncı maddesinin ikinci fıkrasında 24 saat
olarak belirtilen süre ön ödemeli sayaçlar için 1/6/2018 tarihine kadar 48
saat olarak uygulanır.”
MADDE 20
– Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 21
– Bu Yönetmelik hükümlerini Enerji
Piyasası Düzenleme Kurulu Başkanı yürütür.
|