Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
ÇEVRESEL ETKİ DEĞERLENDİRMESİ YÖNETMELİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
MADDE 1 – 25/11/2014 tarihli ve
29186 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi
Yönetmeliğinin 2 nci maddesinin birinci
fıkrasının (c) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) Çevresel Etki Değerlendirmesi kapsamına giren
projelerin başvuru, inşaat öncesi, inşaat, işletme ve işletme sonrası
izlenmesi ve denetlenmesini,”
MADDE 2 –
Aynı Yönetmeliğin 4 üncü
maddesinin birinci fıkrasının (b), (i) ve (p) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“b) Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar:
Çevresel Etki Değerlendirmesi Başvuru Dosyası, Çevresel Etki
Değerlendirmesi Raporu, Proje Tanıtım Dosyası hazırlamak ve sunmak için
gerekli şartları taşıyan kurum/kuruluşları,”
“i) Çevresel etki değerlendirmesi süreci:
Gerçekleştirilmesi planlanan projenin çevresel etki değerlendirmesinin
yapılması için; başvuru, inşaat öncesi, inşaat, işletme ve işletme sonrası
çalışmaları kapsayan süreci,”
“p) İzleme ve kontrol: Gerçekleştirilmesi planlanan
projeye dair "Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir"
veya "Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararı alındıktan
sonra, inşaat öncesi, inşaat, işletme ve işletme sonrası dönemine ilişkin
kararın verilmesine esas teşkil eden şartlar doğrultusunda yürütülmesinin
sağlanması için yapılan çalışmaların bütününü,”
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 6 ncı
maddesinin üçüncü fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Bu Yönetmeliğe tabi projeler için
"Çevresel Etki Değerlendirmesi Olumlu" kararı veya "Çevresel
Etki Değerlendirmesi Gerekli Değildir" kararı alınmadıkça bu
projelerle ilgili teşvik, onay, izin, yapı ve kullanım ruhsatı verilemez,
proje için yatırıma başlanamaz ve ihale edilemez. Ancak bu durum söz konusu
teşvik, onay, izin ve ruhsat süreçlerine başvurulmasına engel teşkil
etmez.”
MADDE 4 –
Aynı Yönetmeliğin 10 uncu
maddesinin ikinci ve dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Komisyon tarafından belirlenen Özel Format,
Bakanlık tarafından belirlenen Özel Format Bedelinin bu maddede belirlenen
süre içerisinde ödenmesi mukabilinde verilir. Halkın Katılımı
Toplantısı/Toplantılarının tamamlanmasından itibaren Format Bedeli, bir (1)
ay içerisinde yatırılmaz ise ÇED süreci sonlandırılır.”
“(4) Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar
Özel Formatın veriliş tarihinden itibaren on iki (12) ay içinde ÇED
Raporunu Bakanlığa sunmakla yükümlüdür. Talep edilmesi durumunda altı (6)
ay ek süre verilir. Bu süre içinde ÇED Raporu sunulmaz ise ÇED süreci
sonlandırılır.”
MADDE 5 –
Aynı Yönetmeliğin 11 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar
tarafından hazırlanan ÇED Raporu Bakanlığa sunulur. ÇED Raporunun Özel
Formatına uygunluğu ve belirlenen çalışma grubunda yer alması gereken
meslek uzmanlarınca hazırlanıp hazırlanmadığı hakkındaki inceleme Bakanlık
tarafından beş (5) iş günü içinde sonuçlandırılır. ÇED Raporunun Özel
Formatına uygun olmadığı ve/veya belirlenen çalışma grubunca
hazırlanmadığının anlaşılması halinde, bu hususların yerine getirilmesi
için ÇED Raporu iade edilir. İade edilen ÇED raporunun iade tarihinden
itibaren bir (1) ay içinde Bakanlığa sunulmaması veya yapılan düzeltmenin
yeterli görülmediği durumda ÇED süreci sonlandırılır.”
MADDE 6 –
Aynı Yönetmeliğin 12 nci maddesinin ikinci, altıncı ve dokuzuncu fıkraları
aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(2) Komisyon, yazılı görüş vermiş olan inceleme,
değerlendirme komisyonu üyeleri dahil salt
çoğunluk ile toplanır. Komisyon üyeleri, temsil ettikleri merkezi ve yerel
kurum/kuruluşları ilgilendiren konulardaki yetki, görev ve sorumlulukları
çerçevesinde görevlendirilirler, kurum/kuruluşları adına görüş bildirirler.
Komisyon başkanı, üyelerden görüşlerini yazılı olarak vermelerini
isteyebilir. Yazılı görüş veren kurum temsilcilerinin sonraki toplantılara
katılmamaya ilişkin istemleri Komisyon başkanınca değerlendirilir. İnceleme
değerlendirme toplantısı sonrasında otuz (30) takvim günü içerisinde görüş
bildirmeyen komisyon üyesi kurum/kuruluşun görüşü olumlu kabul edilir.”
“(6) ÇED Raporunda önemli eksiklik ve yanlışların
görülmesi durumunda Komisyon, bunların giderilmesini Bakanlıkça yeterlik
verilmiş kurum/kuruluşlardan veya ilgili kurumlardan ister. Bu durumda,
inceleme değerlendirme süreci durdurulur. Eksiklikler tamamlanmadan veya
gerekli düzeltmeler yapılmadan Komisyon çalışmalarına devam edilmez.
Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar süreci durdurulan projelerde oniki (12) ay içerisinde eksiklikleri tamamlamak veya
gerekli düzeltmeleri yapmakla yükümlüdür. Gerekçeleri belirtilerek talep
edilmesi durumunda en fazla altı (6) ay ek süre verilir. Bu süreler içinde
ÇED Raporu sunulmaz ise ÇED süreci sonlandırılır.”
“(9) Komisyon tarafından, inceleme değerlendirme
toplantıları sırasında;
a) ÇED Raporu ve eklerinin yeterli ve uygun olup
olmadığına,
b) Yapılan incelemelerin, hesaplamaların ve
değerlendirmelerin yeterli düzeyde veri, bilgi ve belgeye dayandırılıp
dayandırılmadığına,
c) Projenin çevreye olabilecek etkilerinin kapsamlı
bir şekilde incelenip incelenmediğine,
ç) Çevreye olabilecek olumsuz etkilerin giderilmesi
için gerekli önlemlerin yer alıp almadığına,
d) Halkın katılımı toplantısı ve süreç içerisinde
gelen görüş ve önerilere çözüm getirilip getirilmediğine,
ilişkin inceleme ve değerlendirmeler yapılır.”
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Komisyon tarafından incelenerek son şekli
verilen ÇED Raporu, Bakanlıkça yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlar
tarafından inceleme değerlendirme toplantılarının sona erdirilmesinden
sonraki on (10) takvim günü içinde Bakanlığa sunulur. Sunulan raporda
eksiklik tespit edilmesi durumunda rapor iade edilir, iade edilen rapordaki
eksikliklerin doksan (90) takvim günü içerisinde tamamlanmaması halinde ÇED
süreci sonlandırılır.”
MADDE 8 –
Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Bakanlık, Proje Tanıtım Dosyalarını Ek-4’te
yer alan kriterler çerçevesinde inceler ve
değerlendirir. Bakanlık, bu aşamada gerekli görülmesi halinde Bakanlıkça
yeterlik verilmiş kurum/kuruluşlardan proje ile ilgili geniş kapsamlı bilgi
vermesini, araç gereç sağlamasını, yeterliği kabul edilebilir kuruluşlarca
analiz, deney ve ölçümler yapmasını veya yaptırmasını isteyebilir. Bakanlık
inceleme değerlendirme sürecinde gerekli görülmesi halinde yetkili
kurum/kuruluşlardan görüş isteyebilir. Otuz (30) takvim günü içerisinde
görüş bildirmeyen kurum/kuruluşun görüşü olumlu kabul edilir.”
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 20 nci
maddesi başlığı ile birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“Kapasite
artışları
MADDE 20 – (1) Kapasite artışları; “ÇED Olumlu” veya “ÇED
Gerekli Değildir” kararı bulunan ve eşik değeri olan projelerde yapılacak
kapasite artışı ve/veya genişletilmesinin planlanması durumunda:
a) “ÇED Olumlu” kararı bulunan projelerde;
1) Planlanan artış veya artışlar toplamı Ek-2
listesinde yer alan eşik değer ve üzerinde ise, 16 ncı
madde kapsamında başvuru yapılması,
2) Planlanan artış veya artışlar toplamı Ek-1
listesinde yer alan eşik değer ve üzerinde ise, 8 inci madde kapsamında
başvuru yapılması,
gerekmektedir.
b) “ÇED Gerekli Değildir” kararı bulunan projelerde
planlanan artış veya artışlar toplamı Ek-2 listesinde yer alan eşik değer
ve üzerinde ise mevcut proje kapasitesi ile toplanması ve bu toplamın;
1) Ek-2 listesinde yer alan eşik değer ve üzerinde
kalması durumunda 16 ncı madde kapsamında başvuru
yapılması,
2) Ek-1 listesinde yer alan eşik değer ve üzerinde
kalması durumunda 8 inci madde kapsamında başvuru yapılması,
gerekmektedir.
(2) “ÇED Olumlu” veya “ÇED Gerekli Değildir” kararı
bulunan projelerde kapasite artışı ve/veya genişletilmesinin planlanması
halinde, planlanan projenin etkileri, mevcut karara esas çevresel etkiler
ile birlikte kümülatif olarak değerlendirilir.”
MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğin 25 inci maddesinin birinci
fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Bu Yönetmeliğe tabi birden fazla projeyi
kapsayan entegre bir projenin planlanması halinde,
Bakanlıkça entegre proje için tek bir ÇED Başvuru Dosyası/Proje Tanıtım
Dosyası hazırlanması istenir.”
MADDE 11 –
Aynı Yönetmeliğin 27 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) ÇED Sürecine ilişkin iş ve işlemler, Çevrimiçi
ÇED Süreci Yönetim Sisteminden (e-ÇED) yürütülür. Çevrimiçi ÇED Süreci
Yönetim Sisteminin yürütülmesine ilişkin iş ve işlemler Bakanlık tarafından
belirlenir ve Bakanlığın internet sayfasında ilan edilir.”
MADDE 12 – Aynı Yönetmeliğin 27/A ve 27/B maddeleri
yürürlükten kaldırılmıştır.
MADDE 13 – Aynı Yönetmeliğin Ek-1 listesinin; 13 üncü
maddesi, 27 nci maddesinin (a) bendi, 43 üncü
maddesi ve 45 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“13- Boru ile içme suyu taşımaları dışında kalan,
akarsu havzaları arasında 10 milyon m3/yıl ve üzeri su aktarma projeleri.”
“a) Ruhsat alanı büyüklüğüne bakılmaksızın 25
hektar ve üzeri çalışma alanında (Kazı ve döküm alanı toplamı olarak) açık
işletmeler,”
“43- Türbin sayısı 20 adet ve üzerinde veya kurulu
gücü 50 MWm ve üzerinde olan rüzgar
enerji santralleri”
“45- Proje alanı 20 hektar ve üzerinde veya kurulu
gücü 10 MWe ve üzerinde olan güneş enerji
santralleri”
MADDE 14
– Aynı Yönetmeliğin Ek-2
listesinin; 2 nci maddesinin (ç) bendi, 9 uncu
maddesi, 33 üncü maddesi, 39 uncu maddesi, 42 nci
maddesi, 45 inci maddesi, 47 nci maddesi ve 49
uncu maddesinin (a) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“ç) Tehlikeli, tehlikesiz ve/veya özel işleme tabi
atıkların fiziksel yöntemlerle geri kazanıldığı tesisler, (Ömrünü
tamamlamış lastiklerin, kabloların kırma ve parçalama işlemleri, tehlikesiz
atık niteliğinde olan metal, kağıt, plastik
atıkları toplama, ayırma, kesme, parçalama, öğütme ve granül elde etme
işlemleri ile solar kurutma işlemleri hariç)”
“9- Tank/havuz hacminin 5 m³ ve üzeri olduğu, elektrolitik
veya kimyasal bir proses kullanılarak metal veya
plastik maddelerin yüzeylerinin metalle kaplandığı tesisler ve/veya yüzey
temizleme işleminin yapıldığı tesisler,”
“33- Toplu konut projeleri (200 konut ve üzeri)”
“39- Alışveriş merkezleri (10.000 m2 ve üzeri
kapalı inşaat alanı)”
“42- Türbin sayısı 5 adet ve üzerinde veya kurulu
gücü 10 MWm ve üzerinde 50 MWm
altında olan rüzgar enerji santralleri”
“45- Proje alanı 2 hektar ve üzerinde veya kurulu
gücü 1 MWe ve üzerinde olan güneş enerji
santralleri (çatı ve cephe sistemleri hariç)”
“47- 300.000m3/yıl ve üzerinde, yeraltından su
çıkarma veya suyu yeraltında depolama projeleri,”
“a) Ruhsat alanı büyüklüğüne bakılmaksızın 25
hektara kadar çalışma alanında (kazı ve döküm alanı toplamı olarak) açık
işletme yöntemi ile madenlerin çıkarılması,”
MADDE 15 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 16
– Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre
ve Şehircilik Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
25/11/2014
|
29186
|
Yönetmelikte Değişiklik Yapan Yönetmeliğin Yayımlandığı
Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
9/2/2016
|
29619
|
|