Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığından:
GEZİ TEKNELERİ VE KİŞİSEL DENİZ TAŞITLARI
YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak, Tanımlar, Temel Gereklilikler
ve Serbest Dolaşım
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin amacı; 2 nci
maddenin birinci fıkrasında belirtilen ürünlerin tasarımı ve üretim
gerekliliklerini ve bu ürünlerin gereklere uygun olarak piyasaya arz
edilmelerini sağlamak üzere, CE uygunluk işaretlemesine yönelik usul ve
esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik;
a) Gezi teknelerine ve kısmen tamamlanmış gezi
teknelerine,
b) Kişisel deniz taşıtlarına ve kısmen tamamlanmış
kişisel deniz taşıtlarına,
c) Ek-2’de belirtilen ve ayrı olarak piyasaya arz
edilen bileşenlere,
ç) Deniz taşıtına tesis edilmiş veya tesis edilmesi
amaçlanmış sevk motorlarına,
d) Deniz taşıtına tesis edilmiş olan sevk
motorlarından büyük tadilata tabi olanlara,
e) Büyük tadilata tabi olan deniz taşıtlarına,
uygulanır.
(2) Aşağıda belirtilenler bu Yönetmeliğin
kapsamında değildir.
a) Ek-1 Kısım A’da
düzenlenen tasarım ve üretim gereklilikleri bakımından;
1) Kürekli eğitim tekneleri ve kürekli yarış
tekneleri dâhil, imalatçısı tarafından sadece yarış için tasarlanan ve
etiketlenmiş deniz taşıtları,
2) Gondollar, deniz bisikletleri ve insan gücü ile
sevk edilecek şekilde tasarımlanmış kanolar ve kayaklar,
3) Ayakta duran kişi veya kişiler tarafından
kullanılan, rüzgâr gücü ile sevk edilmek üzere tasarımlanmış sörf
tahtaları,
4) Sörf tahtaları,
5) Orijinal tarihî deniz taşıtları ve 1950 yılından
önce tasarımlanmış genelde orijinal malzemelerden tek olarak üretilen ve
imalatçısı tarafından bu şekilde etiketlenen kopyaları,
6) Piyasaya arz edilmemek şartıyla deneme amacıyla
üretilen deniz taşıtları,
7) Kullanıma başlandığı tarihten itibaren beş yıl
süreyle piyasaya arz edilmemek kaydıyla, kişisel kullanım için imal edilen
deniz taşıtları,
8) Yolcu sayısına bakılmaksızın, bu maddenin üçüncü
fıkrasıyla çelişmeden, ticarî amaçla yolcu taşıyan ve mürettebat bulunduran
deniz taşıtları,
9) Denizaltılar,
10) Hava yastıklı tekneler,
11) Ayaklı tekneler (hydrofoils),
12) Kömür, kok, odun, fueloil veya gaz yakılarak
elde edilen buhar gücüyle çalıştırılan deniz taşıtları,
13) Hem suda hem de karada kullanılabilen
tekerlekli veya paletli amfibi araçlar.
b) Ek-1 Kısım B’de
düzenlenen egzoz emisyonu bakımından;
1) Sadece yarış amaçlı olan ve
imalatçısı tarafından bu şekilde etiketlendirilmiş bulunan deniz taşıtları,
piyasaya arz edilmemek şartıyla deneme amacıyla üretilen deniz taşıtları,
yolcu sayısına bakılmaksızın, bu maddenin üçüncü fıkrasıyla çelişmeden,
ticarî amaçla yolcu taşıyan ve mürettebat bulunduran deniz taşıtları,
denizaltılar, hava yastıklı tekneler, ayaklı tekneler (hydrofoils)
ve amfibi gibi hem karada hem de suda raylı veya tekerlekli olarak
kullanılan motorlu taşıtlara; tesis edilmiş veya tesis edilmesi özellikle
amaçlanmış sevk motorları,
2) İkinci fıkranın (a) bendinin (5) numaralı alt
bendinde belirtilen teknelerde kullanılan orijinal tarihî sevk motorları ve
1950 yılından önceki tasarımlara dayanan ve tek olarak üretilen kopyaları,
3) Deniz taşıtının kullanımına başlandığı tarihten
itibaren beş yıl süreyle piyasaya arz edilmemek kaydıyla, kişisel kullanım
için imal edilen sevk motorları.
c) Ek-1 Kısım C’de
düzenlenen gürültü emisyonu bakımından;
1) İkinci fıkranın (b) bendinde belirtilen tüm
deniz taşıtları,
2) Kullanıma başlandığı tarihten itibaren beş yıl
süreyle piyasaya arz edilmemek kaydıyla, kişisel kullanım için imal edilen
deniz taşıtları.
(3) Deniz taşıtının piyasaya gezi amaçlı olarak arz
edilmesi hâlinde, aynı zamanda bu deniz taşıtının kiralanması veya spor ve amatör
teknecilik eğitiminde kullanılıyor olması, deniz taşıtının bu Yönetmeliğin
kapsamına girmesini engellemez.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik, 26/9/2011
tarihli ve 655 sayılı Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığının
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 12 nci ve 28 inci maddesi ile 29/6/2001 tarihli ve 4703
sayılı Ürünlere İlişkin Teknik Mevzuatın Hazırlanması ve Uygulanmasına Dair
Kanun hükümlerine dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Akreditasyon: Bir ulusal akreditasyon kurumu
tarafından bir uygunluk değerlendirme kuruluşunun belirli bir uygunluk
değerlendirme faaliyetini yerine getirmek üzere ilgili ulusal veya
uluslararası standartların belirlediği gerekleri ve uygulanabildiği
yerlerde ilgili sektörel düzenlemelerde öngörülen
ek gerekleri karşıladığının resmî kabulünü,
b) Bakanlık: Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığını,
c) Bileşen: Ek-2’de belirtilen ve ayrı olarak
piyasaya arz edilen deniz taşıtı bileşenlerini,
ç) “CE” işareti: İmalatçısının ürünün “CE”
işaretinin konulmasını öngören ilgili teknik mevzuatın uygulanabilir
gerekliliklerine uygun olduğunu beyan ettiği işareti,
d) “CE” İşareti Yönetmeliği: 16/12/2011
tarihli ve 2011/2588 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan
“CE” İşareti Yönetmeliği,
e) Dağıtıcı: Bir ürünü, tedarik zincirinde yer
alarak piyasada bulunduran, imalatçı veya ithalatçı dışındaki gerçek veya
tüzel kişiyi,
f) Deniz taşıtı: Gezi teknesi veya kişisel deniz
taşıtını,
g) Geri çağırmak: Son kullanıcıya ulaşmış ürünün
ilgili iktisadi işletmecisine geri dönüşüne yönelik herhangi bir önlemi,
ğ) Gezi teknesi: Sevk sistemine bakılmaksızın, spor
ve gezi amaçlı, tekne boyu 2,5 metreden 24 metreye kadar olan, kişisel
deniz taşıtı haricindeki herhangi bir deniz taşıtını,
h) Hizmete sunmak: Bu Yönetmeliğin kapsadığı
ürünün, son kullanıcısı tarafından ilk kullanımını,
ı) İktisadi işletmeci: İmalatçı, yetkili temsilci,
ithalatçı ve dağıtıcının herbirini,
i) İmalatçı: Bir ürünü üreten veya tasarımlanmış
veya üretilmiş bir ürünü piyasaya arz etmek üzere elinde bulunduran ve
kendi adına ya da ticari markası ile ürünü piyasaya arz eden gerçek veya
tüzel kişiyi,
j) İthalatçı: Bir ürünü ithal ederek piyasaya arz
eden gerçek veya tüzel kişiyi,
k) Kişisel deniz taşıtı: Birincil sevk sistemi
olarak su jeti pompasına sahip içten bir sevk motorunun kullanıldığı
oturan, ayakta duran veya diz çökmüş vaziyetteki bir kişi veya kişiler
tarafından kumanda edilen, boyu 4 metreden küçük spor ve gezi amaçlı deniz
taşıtını,
l) Kişisel İthalatçı: Ticari faaliyet amacı
gütmeksizin, yurt dışından ithal ettiği bir ürünü, kendi kullanımı amacıyla
hizmete sunan gerçek veya tüzel kişiyi,
m) Kişisel kullanım için imal edilmiş deniz taşıtı:
Üretimi takiben kullanacak kişi tarafından kendi kullanımı için imal
edilmiş deniz taşıtını,
n) Komisyon: Avrupa Komisyonunu,
o) Motor ailesi: Tasarımlarındaki özellikler
sebebiyle, benzer egzoz ve gürültü emisyonu
karakteristiklerine sahip motorların ithalatçıları tarafından yapılan
gruplandırmayı,
ö) Motorda büyük tadilat: Sevk motorunda
gerçekleştirilen ve motorun emisyon sınırlarının
Ek-1 Kısım B’de belirtilen sınırları aşmasına
sebep olabilecek veya sevk motorunun anma gücünü % 15’ten fazla artıran
tadilatları,
p) Piyasaya arz: Bir ürünün piyasada ilk defa
bulundurulmasını,
r) Piyasada bulundurma: Bir ürünün ticarî bir
faaliyet yoluyla, bir ödeme karşılığında veya bedelsiz olarak dağıtım,
tüketim veya kullanım için piyasaya arzını,
s) Piyasadan çekmek: Bir ürünün tedarik zinciri
içerisinde piyasada bulundurulmasını önlenmesine yönelik herhangi bir
önlemi,
ş) Piyasa gözetimi ve denetimi: Ürünlerin, sağlık,
güvenlik veya diğer bir kamu yararının korunması bakımından tehlike
oluşturmalarını önlemek ve varsa ilgili teknik düzenlemeye uygun olmalarını
sağlamak amacıyla yetkili kuruluş tarafından yürütülen faaliyetleri ve
alınan tedbirleri,
t) Sevk motoru: Doğrudan veya dolaylı olarak sevk
maksadıyla kullanılan, buji veya sıkıştırma ile ateşlenen içten yanmalı
herhangi bir motoru,
u) Sevk sistemi: Deniz taşıtının sevk edilme
metodunu,
ü) Tekne boyu: Uyumlaştırılmış standarda göre
ölçülen tekne boyunu,
v) Teknede büyük dönüşüm: Deniz taşıtının sevk
sisteminin değişmesini, motorda büyük tadilat yapılmasını veya bu
Yönetmelikte belirlenmiş temel güvenlik ve çevresel gereklilikleri
karşılayamayacak şekilde deniz taşıtında yapılan değişiklikleri,
y) Teknik mevzuat: Ürünün pazarlama şartlarını
belirleyen uyumlaştırılmış ulusal mevzuatı,
z) Ulusal akreditasyon kuruluşu: Türk Akreditasyon
Kurumunu (TÜRKAK),
aa) Uygunluk değerlendirmesi: Bir ürüne, sürece,
hizmete, sisteme, kişiye veya kuruluşa ilişkin belirli şartların yetirine getirilip getirilmediğini gösteren süreci,
bb) Uygunluk değerlendirme kuruluşu: Kalibrasyon,
test, belgelendirme ve muayene dâhil olmak üzere uygunluk değerlendirme
faaliyeti gerçekleştiren kuruluşu,
cc) Uyumlaştırılmış standart: Uyumlaştırılmış Avrupa
Birliği mevzuatını uygulamak amacıyla Komisyonun talebine istinaden kabul
edilen bir Avrupa standardını,
çç) Yetkili temsilci: İmalatçı adına belirli
görevleri yerine getirmek üzere kendisinden yazılı vekâlet alan gerçek veya
tüzel kişiyi,
ifade eder.
Temel
gereklilikler
MADDE 5 – (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki ürünler, Ek-1’de
belirtilen uygulanabilir temel gereklilikleri karşılamak koşuluyla, doğru
bir şekilde bakımları yapıldığı ve amacına uygun olarak kullanıldığı
takdirde; insan sağlığını ve güvenliğini, mal varlığını ve çevreyi
tehlikeye atmamaları hâlinde hizmete sunulabilir.
(2) Bu Yönetmelik kapsamındaki ürünler, birinci
fıkradaki gereklilikleri karşılamadığı sürece, piyasada bulundurulamaz ve
kullanım için hizmete sunulamaz.
Seyir ile
ilgili hükümler
MADDE 6 – (1) Bu Yönetmeliğin hükümleri, Türkiye Cumhuriyeti
Devletinin ilgili kurumlarının; çevrenin korunması, suyollarının yapısının
korunması ve suyollarının güvenliğinin sağlanması amacıyla, bazı
suyollarında seyirle ilgili kurallar koymasını engellemez. Ancak bu
kurallar gerekçeli ve uygun olmak ve bu Yönetmeliğe uygun deniz
taşıtlarında değişiklik gerektirmemek zorundadır.
Serbest
dolaşım
MADDE 7 – (1) 6 ncı maddede
öngörülen kurallara aykırı olmamak kaydıyla bu Yönetmelik hükümlerini karşılayan
deniz taşıtlarının piyasaya arzı veya hizmete sunulması engellenemez.
(2) İmalatçı veya ithalatçı tarafından, kısmen tamamlanmış
deniz taşıtlarının Ek-3’te yer alan hükümlere göre başkaları tarafından
tamamlanacağını beyan etmesi hâlinde piyasada bulundurması engellenemez.
(3) Bu Yönetmeliğin hükümlerine uygunluğunu
gösteren ve 16 ncı maddede belirtildiği gibi
imalatçı veya ithalatçının düzenleyeceği beyanına uygun olarak, deniz
taşıtlarının içine dâhil edilmesi amaçlanan bileşenlerin piyasaya arzı veya
hizmete sunulması engellenemez.
(4) Aşağıda yer alan sevk motorlarının piyasaya
arzı veya hizmete sunulması engellenemez:
a) Bu Yönetmeliğin hükümlerine uygunluk gösteren,
deniz taşıtı içerisine yerleştirilmiş veya yerleştirilmemiş motorlara,
b) Deniz taşıtlarına yerleştirilmiş, 20/6/2007
tarihli ve 26558 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Karayolu Dışında
Kullanılan Hareketli Makinalara Takılan İçten
Yanmalı Motorlardan Çıkan Gaz ve Parçacık Halindeki Kirletici Emisyonlara
Karşı Alınacak Tedbirlerle İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (97/68/AT) ile
uyumlu olacak şekilde tip onaylı, yine aynı Yönetmeliğin Ek-1 4.1.2 nci maddesinde açıklandığı üzere, iç suyolu
teknelerinin, lokomotiflerin ve vagonların sevkinden başka uygulamalarda
kullanılan CI (sıkıştırma ateşlemeli motor) motorlar için aşama III A,
aşama III B veya aşama IV emisyon sınırları ile
uyumlu, Ek-1-B başlığı altında verilen egzoz emisyonu gereklilikleri hariç
tutularak bu Yönetmelik ile uyumlu motorlara,
c) Deniz taşıtlarına yerleştirilmiş, 3/8/2011 tarihli ve 28014 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Ağır Hizmet Araçlarından Çıkan Emisyonlar (Euro 6) Bakımından ve
Araç Tamir ve Bakım Bilgilerine Erişim Konusunda Motorlu Araçların Tip
Onayına İlişkin Yönetmelik ((AT) 595/2009) ile uyumlu olacak şekilde tip
onaylı, Ek-1-B başlığı altında verilen egzoz emisyonu gereklilikleri hariç
tutularak bu Yönetmelik ile uyumlu motorlara.
(5) Bir deniz taşıtının içerisine yerleştirilmek
üzere uyumlu hale getirilen bir motor söz konusu olduğunda (b) veya (c)
bentleri uygulanır. Söz konusu motoru uyumlu hale getirmeyi üstlenen kişi,
motor imalatçısından kullanılabilir veri ve diğer bilgilerin tamamının
alınmasını sağlar. Motor, uyumlu hale getiren kişi tarafından kurulum
talimatlarına uygun olarak yerleştirildiğinde, motor imalatçısı tarafından
beyan edilen Karayolu Dışında Kullanılan Hareketli Makinalara
Takılan İçten Yanmalı Motorlardan Çıkan Gaz ve Parçacık Halindeki Kirletici
Emisyonlara Karşı Alınacak Tedbirlerle İlgili Tip Onayı Yönetmeliği
(97/68/AT) veya Ağır Hizmet Araçlarından Çıkan Emisyonlar (Euro 6)
Bakımından ve Araç Tamir ve Bakım İlgilerine Erişim Konusunda Motorlu
Araçların Tip Onayına İlişkin Yönetmelik ((AT) 595/2009)’teki egzoz emisyon gereksinimlerini karşılamaya devam eder. Motoru
uyumlu hale getiren kişi, 16 ncı maddede
belirtildiği üzere, kurulumu talimatlara uygun olarak gerçekleştirdiğinde,
motor imalatçısı tarafından beyan edilen Karayolu Dışında Kullanılan
Hareketli Makinalara Takılan İçten Yanmalı
Motorlardan Çıkan Gaz ve Parçacık Halindeki Kirletici Emisyonlara Karşı
Alınacak Tedbirlerle İlgili Tip Onayı Yönetmeliği (97/68/AT) veya Ağır
Hizmet Araçlarından Çıkan Emisyonlar (Euro 6) Bakımından ve Araç Tamir ve
Bakım İlgilerine Erişim Konusunda Motorlu Araçların Tip Onayına İlişkin
Yönetmeliğin ((AT) 595/2009) egzoz emisyon
gereksinimlerini karşılamaya devam edeceğini beyan eder.
(6) 2 nci maddenin
birinci fıkrasında belirtilen ürünlerden bu Yönetmelik gereklerine
uymayanların, bu Yönetmelik hükümlerine uyum sağlanmadan piyasaya arzı veya
hizmete sunulmayacağını açıkça belirten bir işaretin görülebilir bir
şekilde konması şartıyla; ticarî fuar, sergi, gösteri ve diğer benzeri
etkinliklerde sergilenmesi engellenemez.
İKİNCİ BÖLÜM
İktisadi İşletmeciler ve Kişisel İthalatçıların
Yükümlülükleri
İmalatçıların
yükümlülükleri
MADDE 8 – (1) İmalatçı, ürünlerini piyasaya arz ettikleri zaman,
ürünleri 5 inci maddenin birinci fıkrası ve Ek-1’de düzenlenmiş
gerekliliklere uygun olarak tasarlanmasını ve imal edilmesini sağlar.
(2) İmalatçı, 26 ncı
maddeye göre teknik dosya hazırlamak ve 20 nci ve
23 üncü maddeler ile 25 inci madde gereğince uygulanabilir uygunluk
değerlendirme prosedürüne sahip olmak zorundadır.
Bu prosedür sonucunda ürünün ilgili gereksinimlere
uygun olması halinde imalatçı, 16 ncı maddede
belirtilen AB uygunluk beyanını hazırlar ve 18 inci ve 19 uncu maddelerde
düzenlenen CE işaretini iliştirir.
(3) İmalatçı, 16 ncı
maddede belirtilen AB uygunluk beyanının bir kopyasını ve teknik dosyayı
ürün piyasaya arz edildiği tarihten itibaren 10 yıl boyunca muhafaza eder.
(4) İmalatçı, ürünün bu Yönetmeliğe uygunluğunun
seri üretim boyunca da sürdürülmesini sağlar. Ürünün karakteristik
özelliklerindeki veya tasarımındaki değişiklikler ve ürünün beyan edilen
uygunluğuna ilişkin uyumlaştırma standartlarındaki değişiklikler dikkate
alınır. İmalatçı, bir ürün ile ilgili riskleri göz önünde bulundurarak
gerekli gördüğü hallerde, tüketicilerin sağlığını ve güvenliğini korumak
için piyasada bulundurulan ürünlerden test numunesi alır, araştırır ve
gerekirse şikâyetlerin, uygun olmayan ürünlerin ve ürün geri çağırmaların
kaydını tutar ve bu tür herhangi bir izlemeden dağıtıcıları haberdar eder.
(5) İmalatçı, ürünlerinin üzerinde tipinin, parti
veya seri numarasının veya ürünlerin tanıtılmasına izin veren diğer
unsurların bulunmasını sağlar ya da bileşenlerin boyutu veya doğası gereği
bunun mümkün olmadığı durumlarda, gerekli olan bilgilerin ambalaj üzerinde
veya ürünle birlikte bir belgede yer almasını temin eder.
(6) İmalatçı, ürün üzerinde ismini, tescilli
ticaret ünvanını, kendisi ile iletişim
kurulabilecek elektronik posta adresi ve posta adresini, ürünün buna müsait
olmaması durumunda ise ambalajın üzerinde veya ürün beraberindeki bir belge
ile bunu temin etmek zorundadır. Adres, imalatçı ile bağlantı kurulabilecek
tek bir noktayı belirtmelidir. İletişim bilgileri, Türkçe veya nihai
kullanıcıların kolayca anlayabileceği ve Bakanlığın kabul edeceği bir dilde
olmak zorundadır.
(7) İmalatçı, piyasaya arz etmiş olduğu ürünlere
ait talimatların ve emniyet bilgilerinin Türkçe olarak kullanıcı kılavuzu
içerisinde ürünle birlikte sunulmasını sağlamak zorundadır. Bu talimatlar,
emniyet bilgileri ve etiketleme açık, anlaşılır ve okunaklı olmak
zorundadır.
(8) İmalatçının piyasaya arz etmiş olduğu herhangi
bir ürünün bu Yönetmelikle uyumlu olmadığını düşünmesi veya böyle
düşünmesini gerektirecek sebepler tespit etmesi halinde, imalatçının ilgili
ürünün uyumunu sağlamak için derhal gerekli düzeltici önlemleri alması,
gerekirse ürünü piyasadan çekmesi ya da geri çağırması gerekmektedir.
Ayrıca, ürünün tehlike arz ettiği durumlarda, imalatçı, Bakanlığa derhal bu
yönde bilgi vermek zorundadır. Bu bilgilerin arasında özellikle
uyumsuzluğun sebebi ve alınan düzeltici önlemler belirtilir.
(9) İmalatçı, Bakanlıktan gelen gerekçeli taleplere
cevap verir ve ilgili ürünün bu Yönetmeliğe uygunluğunun gösterilmesi için gerekli
tüm bilgi ve belgeleri, kâğıt üzerinde ve/veya elektronik ortamda Türkçe
sunmak zorundadır. Piyasaya sürdüğü ürünlerin arz ettiği riskleri bertaraf
etmek için gerçekleştirilecek tüm faaliyetlerde, istenmesi halinde
Bakanlıkla işbirliği yapmak zorundadır.
Yetkili
temsilciler
MADDE 9 – (1) İmalatçı, yazılı bir yetki belgesi ile yetkili
bir temsilci tayin edebilir.
(2) 8 inci maddenin birinci fıkrasında yer alan
yükümlülüklerin yerine getirilmesi ve teknik dosya hazırlama yükümlülüğü,
yetkili temsilcinin görevleri arasında yer almaz.
(3) Yetkili temsilci, imalatçıdan aldığı yetki
belgesinde belirtilen görevleri yerine getirmek zorundadır. Yetkili
temsilci, bahse konu belge ile asgari aşağıdaki işlemleri yapmak için
yetkilendirilir;
a) 16 ncı maddede atıfta
bulunulan AB uygunluk beyanının bir kopyasını ve teknik dosyayı ürün
piyasaya arz edildikten sonra 10 yıl boyunca muhafaza etmek ve Bakanlığın
talebi halinde hazır bulundurmak,
b) Bakanlıktan bir talep olması durumunda, ürünün
uygunluğunu ispatlamak için tüm gerekli bilgi ve belgeleri sağlamak,
c) Bakanlığın talebi halinde, Bakanlık ile
temsilcisi oldukları üründen kaynaklanan riskleri ortadan kaldırmak için
alınacak önlemler ve yapılacak her türlü eylemde işbirliği yapmak.
İthalatçıların
yükümlülükleri
MADDE 10
– (1) İthalatçı, sadece bu
Yönetmelik hükümlerine uygun ürünleri piyasaya arz etmek zorundadır.
(2) İthalatçı, ürünü piyasaya arz etmeden önce
gerekli uygunluk değerlendirme prosedürünün
imalatçı tarafından yerine getirildiğinden emin olur. İthalatçı,
imalatçının teknik dosyayı hazırladığını, ürünün 18 inci madde gereği CE
işareti taşıdığını, 16 ncı madde ve Ek-1- A-2.5, Ek-1-B-4 ve Ek-1-C-2 gereğince gerekli
dokümanlarının ürün ile birlikte olduğunu ve imalatçının 8 inci maddenin
beşinci ve altıncı fıkralarında belirtilen gereksinimlere uygun davrandığını
garanti etmek zorundadır. Herhangi bir ürünün 5 inci maddenin birinci
fıkrası ve Ek-1’de belirtilen temel güvenlik gerekleriyle uyumlu olmadığını
düşündürecek bir sebebi olan veya bundan şüphe duyan ithalatçı, söz konusu
ürün uyumlu hale getirilene kadar ürünü piyasaya arz etmemek, ayrıca ürünün
tehlike arz ettiği durumlarda imalatçıyı ve Bakanlığı bu yönde
bilgilendirmek zorundadır.
(3) İthalatçı, ürünün üzerine adlarını, kayıtlı
ticari adlarını veya tescilli ticari markalarını, kendileriyle iletişim
kurulabilecek posta adresini yazmak veya bunun mümkün olmadığı hallerde,
ürünün ambalajında veya ürünle birlikte gelen bir belgede bulundurmak
zorundadır.
(4) İthalatçı, Türkçe hazırlanmış; talimatları ve
güvenlik bilgilerini içeren bir kullanıcı el kitabının ürün ile birlikte
bulundurulmasını sağlamak zorundadır.
(5) İthalatçı, sorumluluğu altında bulunan herhangi
bir ürünün muhafaza ya da nakliye koşullarının, 5 inci maddenin birinci
fıkrası ve Ek-1’de belirtilen temel güvenlik gerekleri ile uyumlu olmasını
sağlamak zorundadır.
(6) İthalatçı, herhangi bir ürün vasıtasıyla oluşan
riskler konusunda gerek gördüğü hallerde, tüketicilerin sağlığını ve
güvenliğini korumak için piyasada bulundurulan ürünlerden test numunesi
alma, araştırma ve gerekirse şikâyetlerin, uygun olmayan ürünlerin ve ürün
geri çağırmaların kaydını tutma ve bu tür herhangi bir izlemeden dağıtıcıları
haberdar etmekle yükümlüdür.
(7) Piyasaya arz edilmiş olan herhangi bir ürünün
bu Yönetmeliğe uygun olmadığını düşündürecek bir sebebi olması veya bundan
şüphe duyması halinde ithalatçı, ilgili ürünün uyumunu sağlamak için derhal
gerekli düzeltici önlemleri almak, gerekirse ürünü piyasadan çekmek ya da
geri çağırmak zorundadır. Ayrıca, ürünün tehlike arz ettiği durumlarda,
ithalatçı, Bakanlığa derhal bu yönde bilgi vermek zorundadır. Bu bilgilerin
arasında özellikle uygunsuzluğun ne olduğu ve alınan düzeltici önlemler de
belirtilir.
(8) İthalatçı, 16 ncı
maddede atıfta bulunulan AB uygunluk beyanının bir kopyasını ürünün
piyasaya arz edildiği tarihten itibaren 10 yıl süreyle muhafaza etmek ve
teknik dosya ile birlikte, Bakanlığın talebi halinde hazır bulundurmak
zorundadır.
(9) İthalatçı, Bakanlıktan gelen gerekçeli taleplere
cevap vermek ve ilgili ürünün bu Yönetmeliğe uygunluğunun gösterilmesi için
gerekli tüm bilgi ve belgeleri, kağıt üzerinde
veya elektronik formatta sunmak zorundadır. İthalatçılar, piyasaya arz
ettikleri ürün kaynaklı riskleri ortadan kaldırmak için gerçekleştirilecek
tüm faaliyetlerde istenmesi halinde Bakanlıkla işbirliği yapmak zorundadır.
Dağıtıcıların
yükümlülükleri
MADDE 11
– (1) Dağıtıcı, herhangi bir ürünü
piyasada bulundurduğunda, bu Yönetmelik gereksinimlerini yerine getirmek
zorundadır.
(2) Dağıtıcı, piyasada herhangi
bir ürünü bulundurmadan önce, ürünün 18 inci madde gereği CE işareti taşıdığını,
8 inci maddenin yedinci fıkrası, 16 ncı madde ve
Ek-1- A-2,5, Ek-1-B-4 ve Ek-1-C-2’de belirtilen gerekli evraklarla beraber
Türkçe kullanım ve güvenlik bilgilerinin ve gerekli diğer bilgilerin ürünle
birlikte sunulduğunu, imalatçının ve ithalatçının 8 inci maddesinin beşinci
ve altıncı fıkraları ve 10 uncu maddenin üçüncü fıkrasında düzenlenen
gereklilikleri karşıladıklarını doğrulamak zorundadır. Herhangi bir ürünün 5 inci maddede ve Ek-1’de
belirtilen temel güvenlik gereksinimleriyle uyumlu olmadığını düşünen veya
bundan şüphe duyan dağıtıcı, söz konusu ürün uyumlu hale getirilene kadar
ürünü piyasada bulunduramaz. Ayrıca, piyasada bulundurduğu ürünün risk
oluşturduğu durumlarda dağıtıcı, imalatçıyı veya ithalatçıyı ve Bakanlığı
bu yönde bilgilendirmek zorundadır.
(3) Dağıtıcı, sorumluluğunda bulunan herhangi bir
ürünün muhafaza ya da nakliye koşullarının, 5 inci maddenin birinci fıkrası
ve Ek-1’de belirtilen temel güvenlik gerekleri ile uyumlu olmasını sağlamak
zorundadır.
(4) Dağıtıcılar, ürün kendi sorumlulukları
altındayken depolanma veya taşınma şartlarının ürünün, 5 inci maddenin
birinci fıkrası ve Ek-1’de belirtilen temel sağlık ve güvenlik gereklerine
uygunluğunu tehlikeye düşürmemesini sağlar.
(5) Piyasada bulundurdukları herhangi bir ürünün bu
Yönetmeliğe uygun olmadığını düşündürecek bir sebebi olan ya da bundan
şüphe duyan dağıtıcının, ilgili ürünün uygunluğunu sağlamak için derhal gerekli
düzeltici önlemleri alması, gerekirse ürünü piyasadan çekmesi veya geri
çağırması gerekmektedir. Ayrıca, ürünün tehlike arz ettiği durumlarda
dağıtıcı, Bakanlığa derhal bu yönde bilgi vermek zorundadır. Bu bilgilerin
arasında özellikle uygunsuzluğun ne olduğu ve alınan düzeltici önlemleri de
belirtmek zorundadır.
(6) Dağıtıcı, Bakanlıktan gelen gerekçeli taleplere
cevap vermek, ilgili ürünün bu Yönetmelikle uyumunun gösterilmesi için
gerekli tüm bilgi ve belgeleri, kâğıt üzerinde veya elektronik formatta
Bakanlığa sunmak zorundadır. Dağıtıcılar, piyasaya arz ettikleri ürün
kaynaklı riskleri ortadan kaldırmak için gerçekleştirilecek tüm
faaliyetlerde istenmesi halinde Bakanlıkla işbirliği yapmak zorundadır.
İmalatçının
yükümlülüklerinin ithalatçılar ve dağıtıcılar için de geçerli olduğu
durumlar
MADDE 12
– (1) İthalatçı veya dağıtıcı,
kendi adı ya da ticari markası altında piyasaya bir ürün arz ettiğinde veya
hali hazırda piyasada olan bir ürünü, bu Yönetmeliğin gerekliliklerine
uygunluğunu etkileyecek şekilde değiştirdiğinde, bu Yönetmeliğe istinaden
imalatçı olarak değerlendirilir ve 8 inci maddede düzenlenen imalatçının
yükümlülüklerine tabi olur.
Kişisel
ithalatçıların yükümlülükleri
MADDE 13 – (1) Eğer
imalatçı, ürünün bu Yönetmeliğe uygunluğuna dair sorumluluklarını yerine
getirmiyorsa, kişisel ithalatçı, ürünü hizmete sunmadan önce, ürünün 5 inci
maddenin birinci fıkrası ve Ek-1’de belirtilen gerekliliklere uygun olarak
tasarlandığını ve üretildiğini ve 8 inci maddenin ikinci, üçüncü, yedinci
ve dokuzuncu fıkralarında düzenlenen imalatçının yükümlülüklerini yerine
getirmeyi veya yerine getirileceğini sağlar.
(2) Eğer gerekli teknik dosya imalatçıdan
sağlanamıyorsa, kişisel ithalatçı, uygun uzmanlıkları kullanarak, teknik
dosyayı hazırlatır.
(3) Kişisel ithalatçı, ürünün uygunluk
değerlendirmesini yapan onaylanmış kuruluşun isim ve adresinin ürünün
üstüne işaretlenmesini sağlar.
İktisadi
işletmecilerin tanımlanması
MADDE 14
– (1) İktisadi işletmeciler, talep
üzerine, Bakanlığa aşağıda belirtilen bilgileri sunar:
a) Kendilerine ürün temin eden iktisadi
işletmecilerin bilgilerini,
b) Kendilerinin ürün temin ettiği iktisadi
işletmecilerin bilgilerini.
(2) İktisadi işletmeciler, birinci fıkrada
belirtilen bilgileri, kendilerine ürün temin ettikten sonraki 10 yıllık periyotta ve kendilerinden ürün temin edildikten sonraki
10 yıllık periyotta sunabilecek durumda olmak zorundadır.
(3) Bakanlığın talebi üzerine, kişisel ithalatçılar
kendilerine ürün sağlayan iktisadi işletmecisini tanımlar. Kişisel
ithalatçılar, birinci fıkrada belirtilen bilgileri, kendilerine ürün temin
ettikten sonraki 10 yıllık periyotta sunabilecek
durumda olmak zorundadır.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Ürünün Uygunluğu
Uygunluk
varsayımı
MADDE 15
– (1) Uyumlaştırılmış standartlar
ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal
standartlar veya bunların bir kısmı ile uyumlu olan ürünlerin, 5 inci madde
ve Ek-1’de belirtilen güvenlik gerekliliklerine uygun olduğu kabul edilir.
(2) Uyumlaştırılmış standartlar ve/veya
uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal standartların
yer aldığı liste tebliğ ile Bakanlık tarafından Resmî Gazete’de yayımlanır.
AB
uygunluk beyanı ve Ek-3’e göre beyan
MADDE 16
– (1) AB uygunluk beyanı, 5 inci
maddenin birinci fıkrası ve Ek-1 veya 7 nci
maddenin dördüncü fıkrasının (b) veya (c) bentlerinde belirlenen
gereklilikleri karşılamak zorundadır.
(2) AB uygunluk beyanı, Ek-4’de belirtilen model
yapısına sahip olmak zorundadır. AB uygunluk beyanı “CE” İşareti Yönetmeliğinin
Ek-2’si ve bu Yönetmeliğin Ek-5’inde yer alan ilgili modüllerde
belirtilen unsurları içerir ve sürekli güncellenir. Başka dillerde
düzenlendiği durumlarda, beyana Türkçe tercümesi de eklenir.
(3) AB uygunluk beyanının düzenlenmesi ile imalatçı,
kişisel ithalatçı veya 7 nci maddenin dördüncü
fıkrasının (b) ve (c) bentlerinde belirtildiği şekilde motoru uyumlaştıran
kişi ürünün uygunluğunun sorumluluğunu üstlenir.
(4) Üçüncü fıkrada atıfta bulunulan AB uygunluk
beyanı, piyasada bulundurulan veya hizmete sunulan aşağıdaki ürünlerle
birlikte verilir:
a) Deniz taşıtı,
b) Piyasaya ayrıca arz edilen bileşenler,
c) Sevk motorları.
(5) Ek-3’te düzenlenen, kısmen tamamlanmış su
araçları için imalatçı ve ithalatçının beyanı, Ek-3’te belirtilen unsurları
içerir ve kısmen tamamlanmış deniz taşıtı ile birlikte verilir. Başka
dillerde düzenlendiği durumlarda, beyana Türkçe tercümesi de eklenir.
CE
işaretinin genel esasları
MADDE 17
– (1) CE işareti, “CE” İşareti
Yönetmeliği hükümlerine tabidir.
CE
işaretinin konusu olan ürünler
MADDE 18
– (1) Aşağıdaki ürünler, piyasaya
arz edildiklerinde veya hizmete sunulduklarında CE işaretine tabidir:
a) Deniz taşıtları,
b) Bileşenler,
c) Sevk motorları.
(2) Bakanlık, birinci fıkrada belirtilen CE işareti
taşıyan ürünlerin bu Yönetmeliğin gereklerini karşıladığını kabul eder.
CE
işaretinin iliştirilmesi ile ilgili kurallar ve koşullar
MADDE 19
– (1) CE işareti, 18 inci maddenin
birinci fıkrasında atıfta bulunulan ürünlere, görünür bir yerde, okunaklı
olarak ve silinmeyecek şekilde konulur. Bileşenlerin boyutu veya doğası
gereği mümkün olmayan durumlarda, gerekli olan bilgiler ambalaj üzerinde
veya ürünle birlikte bir belgede verilir. Deniz taşıtlarına iliştirilmesi
durumunda, CE işareti deniz taşıtı tanıtım numarasından ayrı olarak, deniz
taşıtı imalatçı plakasına konulur. Sevk motoru olması durumunda ise CE
işareti motora konulur.
(2) CE işareti, ürün piyasaya arz edilmeden veya
hizmete sunulmadan önce konulur. CE işaretini ve üçüncü fıkrada atıfta
bulunulan deniz taşıtı tanıtım numarasını takiben, özel bir risk veya
kullanımı gösteren bir şekil ya da herhangi bir işaret konulabilir.
(3) CE işaretini takiben, üretim kontrol safhasında
veya üretim sonrası değerlendirmesinde bulunmuş onaylanmış kuruluşun kimlik
kayıt numarası konulur. Onaylanmış kuruluşun kimlik kayıt numarası,
kuruluşun kendisi tarafından veya kuruluşun talimatları doğrultusunda,
imalatçı veya yetkili temsilci tarafından ya da 20 nci
maddenin ikinci, üçüncü veya dördüncü fıkralarında atıfta bulunulan kişi
tarafından konulur.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Uygunluk Değerlendirmesi
Uygulanabilir
uygunluk değerlendirme prosedürleri
MADDE 20
– (1) İmalatçılar, 2 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen ürünleri,
piyasaya arz etmeden önce, 21 inci, 22 nci ve 23
üncü maddelerde belirtilen modüllerde düzenlenmiş
prosedürleri uygular.
(2) Kişisel ithalatçılar, 2 nci
maddenin birinci fıkrasında belirtilen ürünleri, hizmete sunmadan önce,
eğer imalatçı ilgili ürünün uygunluk değerlendirmesini gerçekleştirmemişse,
24 üncü maddede atıfta bulunulan prosedürü
uygular.
(3) Motorda büyük tadilat veya teknede büyük
dönüşüm sonrasında sevk motoru veya deniz taşıtını, piyasaya arz eden veya
hizmete sunan ya da bu Yönetmelik kapsamında olmayan bir deniz taşıtını, bu
Yönetmelik kapsamına girecek şekilde kullanım amacını değiştiren bir kişi,
ürünü piyasaya arz etmeden veya hizmete sunmadan önce, 24 üncü maddede
belirtilen prosedürü uygular.
(4) 2 nci maddenin ikinci
fıkrasının (a) bendinin (7) numaralı alt bendinde atıfta bulunulan, kişisel
kullanım için imal edilen deniz taşıtını 5 yıllık süre sona ermeden
piyasaya arz eden bir kişi, ürünü piyasaya arz etmeden önce 24 üncü maddede
belirtilen prosedürü uygular.
Tasarım
ve üretim
MADDE 21
– (1) Gezi teknelerinin tasarım ve
üretimi ile ilgili, CE İşareti Yönetmeliğinin Ek-3 'ünde düzenlenen
aşağıdaki prosedürler uygulanır:
a) Ek-1-A-1 maddede atıfta bulunulan tasarım
sınıfları A ve B için:
1) Tekne boyu 2,5 m ve üzeri olup
12 m'den az olan gezi tekneleri için Modül A1 (İç
üretim kontrolü + denetimli ürün testi), Modül B (AB tip incelemesi) ile
birlikte Modül C, D, E veya F, Modül G (Birim doğrulamasına dayalı
uygunluk), Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı uygunluk) lerden herhangi biri,
2) Tekne boyu 12 m ve üzeri olup 24 m’ye kadar olan gezi tekneleri için Modül B (AB tip
incelemesi) ve birlikte Modül C, D, E veya F, Modül G (Birim doğrulamasına
dayalı uygunluk), Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı uygunluk) lerden herhangi biri,
b) Ek-1-A-1 maddede atıfta bulunulan tasarım sınıfı
C için:
1) Tekne boyu 2,5 m ve üzeri olup 12 m'den az olan gezi tekneleri için Ek-1-A’da yer alan temel gerekliliklerin 3.2.
ve 3.3. maddeleriyle ilgili uyumlaştırılmış standartlar ve/veya
uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal
standartların gerekliliklerini karşılaması durumunda; Modül A (İç üretim
kontrolü), Modül A1 (İç üretim kontrolü + denetimli ürün testi), Modül B
(AB tip incelemesi) ile birlikte Modül C, D, E, F veya Modül G (Birim
doğrulamasına dayalı uygunluk) veya Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı
uygunluk), Ek-1-A’da yer alan temel
gerekliliklerin 3.2. ve 3.3. maddeleriyle ilgili uyumlaştırılmış
standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen
uyumlaştırılmış ulusal standartların gerekliliklerini karşılamaması
durumunda; Modül A1 (İç üretim kontrolü + denetimli ürün testleri), Modül B
(AB tip incelemesi) ile birlikte Modül C, D, E, F, Modül G (Birim doğrulamasına
dayalı uygunluk) veya Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı uygunluk) lerden herhangi biri,
2) Tekne boyu 12 m ve üzeri olup 24 m’ye kadar olan gezi tekneleri için; Modül B (AB tip
incelemesi) ile birlikte Modül C, D, E veya F, Modül G (Birim doğrulamasına
dayalı uygunluk), Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı uygunluk) lerden herhangi biri,
c) Bu Yönetmeliğin Ek-1-A-1 maddesinde atıfta
bulunulan tasarım sınıfı D için:
1) Tekne boyu 2,5 m’den 24 m’ye kadar olan gezi
tekneleri için; Modül A (İç üretim kontrolü), Modül A1 ( İç üretim kontrolü
+ denetimli ürün testi), Modül B (AT tip incelemesi) ile birlikte Modül C,
D, E veya F, Modül G (Birim doğrulamasına dayalı uygunluk), Modül H (Tam
kalite güvencesine dayalı uygunluk) lerden
herhangi biri.
(2) Kişisel deniz taşıtlarının tasarım ve üretimi
ile ilgili, CE İşareti Yönetmeliğinin Ek-3’ünde düzenlenen aşağıdaki prosedürler uygulanır:
a) Modül A (İç üretim kontrolü),
b) Modül A1 (İç üretim kontrolü + denetimli ürün
testleri),
c) Modül B (AB tip incelemesi) ile birlikte Modül
C, D, E veya F,
ç) Modül G (Birim doğrulamasına dayalı uygunluk),
d) Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı
uygunluk).
(3) Bileşenlerin tasarım ve üretimi ile ilgili, CE
İşareti Yönetmeliğinin Ek-3'ünde düzenlenen aşağıdaki prosedürler
uygulanır:
a) Modül B (AT tip incelemesi) ile birlikte Modül
C, D, E veya F,
b) Modül G (Birim doğrulamasına dayalı uygunluk),
c) Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı
uygunluk).
Egzoz emisyonları
MADDE 22
– (1) Egzoz emisyonlarıyla
ilgili olarak; 2 nci maddenin birinci fıkrasının
(ç) ve (d) bentlerinde belirtilen ürünler için; motor imalatçısı “CE”
İşareti Yönetmeliğinin Ek-2’sinde düzenlenen aşağıdaki prosedürleri
uygular:
a) Uyumlaştırılmış standartlar ve/veya
uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal standartlar
kullanılarak yapılan testlerde, aşağıdaki modüllerden
herhangi biri:
1) Modül B (AB tip incelemesi) ile birlikte Modül
C, D, E veya F,
2) Modül G (Birim doğrulamasına dayalı uygunluk),
3) Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı
uygunluk).
b) Uyumlaştırılmış standartlar ve/veya
uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal standartlar
kullanılmadan yapılan testlerde, aşağıdaki modüllerden
herhangi biri:
1) Modül B (AB tip incelemesi) ile Modül C1,
2) Modül G (Birim doğrulamaya dayalı uygunluk).
Gürültü emisyonları
MADDE 23
– (1) Entegre egzoz sistemine
sahip olmayan kıçtan tahrikli veya tekne içine yerleştirilmiş motoru
bulunan gezi teknelerinin ve entegre egzoz sistemi
olmayan kıçtan tahrikli motoru veya tekne içine yerleştirilmiş motoru
bulunan, teknede büyük dönüşüm yapılmış ve dönüştürmeyi izleyen beş yıl
içerisinde piyasaya arz edilmiş gezi teknelerinin, gürültü emisyonlarıyla
ilgili olarak, imalatçı “CE” İşareti Yönetmeliğinin Ek-3’ünde düzenlenen
aşağıdaki prosedürleri uygular:
a) Uyumlaştırılmış standartlar ve/veya uyumlaştırılmış
standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal standartlar kullanılarak
yapılan gürültü ölçümlerinde, aşağıdaki modüllerden
herhangi biri:
1) Modül A1 (İç üretim kontrolü + denetimli ürün
testleri),
2) Modül G (Birim doğrulamasına dayalı uygunluk),
3) Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı
uygunluk).
b) Uyumlaştırılmış standartlar ve/veya
uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal standartlar
kullanılmadan yapılan gürültü ölçümlerinde, Modül G (Birim doğrulamasına
dayalı uygunluk).
c) Froude sayısı ve Güç
Deplasman oranı metodu uygulanmış ise, aşağıdaki modüller:
1) Modül A (İç üretim kontrolü),
2) Modül G (Birim doğrulamasına dayalı uygunluk),
3) Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı
uygunluk).
(2) Kişisel deniz taşıtlarının ve dıştan takma
motorların ve gezi teknesine yerleştirilecek entegre
egzoz sistemi olan kıçtan tahrikli motorların, gürültü emisyonlarıyla
ilgili olarak, kişisel deniz taşıtı veya motor imalatçısı, “CE” İşareti
Yönetmeliğinin Ek-3'ünde düzenlenen aşağıdaki prosedürleri uygular:
a) Uyumlaştırılmış standartlar ve/veya
uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal standartlar
kullanılarak yapılan gürültü ölçümlerinde, aşağıdaki modüllerden
herhangi biri:
1) Modül A1 (İç üretim kontrolü + denetimli ürün
testleri),
2) Modül G (Birim doğrulamasına dayalı uygunluk),
3) Modül H (Tam kalite güvencesine dayalı
uygunluk).
b) Uyumlaştırılmış standartlar ve/veya
uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal standartlar
kullanılmadan yapılan gürültü ölçümlerinde, Modül G (Birim doğrulamasına
dayalı uygunluk).
Üretim
sonrası değerlendirme
MADDE 24
– (1) 20 nci
maddenin ikinci, üçüncü ve dördüncü fıkralarında atıfta bulunulan üretim
sonrası değerlendirmesi, Ek-5’te belirtildiği gibi yerine getirilir.
İlave
gereklilikler
MADDE 25
– (1) “CE” İşareti Yönetmeliğinin
Ek-3-4 maddesinde açıklanan Modül B’nin
kullanıldığı hallerde, AB Tip incelemesi, aynı maddenin ikinci fıkrasının
(b) bendinde belirtildiği şekilde yapılacaktır. Modül B’de
anılan “Ürün Tipi” aşağıdakileri kapsamak şartıyla ürünün birkaç versiyonunu içerebilir:
a) Ürünün çeşitli versiyonları
arasındaki farklılıklar, ürünün güvenlik seviyesini ve ürün performansına
yönelik diğer gereklilikleri etkilememek zorundadır.
b) Gerektiğinde sertifikanın aslında yapılacak
düzeltmeler vasıtasıyla, karşılık gelen AB Tip İnceleme Sertifikasında
ürünün çeşitli versiyonlarına atıfta bulunulur.
(2) “CE”
İşareti Yönetmeliğinin Ek-3-2 maddesinde açıklanan Modül A-1’in
kullanıldığı hallerde, ürün testleri, imalatçının üretimini yansıtan bir
veya bir kaç deniz taşıtında gerçekleştirilir ve Ek-6’da belirtilen ilave
istekler uygulanır.
(3) Uygunluk değerlendirmesi, “CE” İşareti
Yönetmeliğinin Ek-3-2 maddesinde (Modül A1) ve Ek-3-6 maddesinde (Modül C1)
atıfta bulunulan işletme içi akredite bir birim tarafından yapılması mümkün
değildir.
(4) Bu Yönetmeliğin egzoz emisyonu gerekliliklerine
yönelik uygunluk değerlendirmesi için, “CE” İşareti Yönetmeliğinin Ek-3-12
maddesinde açıklanan Modül F’nin kullanıldığı
hallerde, bu Yönetmeliğin Ek-7’sinde açıklanan prosedür
uygulanır.
(5) Bu Yönetmeliğin egzoz emisyonu
gerekliliklerine yönelik uygunluk değerlendirmesi için, “CE” İşareti
Yönetmeliğinin Ek-3-5 maddesinde açıklanan Modül C’nin
kullanıldığı hallerde ve imalatçı, “CE” İşareti Yönetmeliğinin Ek-3-15
maddesinde açıklanan Modül H’ ye uygun bir kalite sistemi altında
çalışmıyor ise; imalatçının kalite sisteminin, işletme içi ürün
kontrollerini kapsadığını doğrulamak amacıyla, ürün testleri kontrolleri
imalatçının belirleyeceği bir onaylanmış kuruluş tarafından yapılır veya
onaylanmış kuruluş tarafından belirlenecek rastgele aralıklarla seçilen
ürünlerde bu kontroller yapılır. Kalite sisteminin yetersiz görüldüğü veya
imalatçı tarafından sunulan bilgilerin geçerliliğinin doğrulanmasının
gerekli görüldüğü hallerde, Ek-8’de belirtilen prosedür
uygulanır.
Teknik
dosya
MADDE 26
– (1) 8 inci maddenin ikinci
fıkrasında atıfta bulunulan teknik dosya, ürünün, 5 inci maddenin birinci fıkrasında
ve Ek-1’de düzenlenen temel gereklere uygunluğunu sağlamak için imalatçı
tarafından kullanılan ilgili bütün verileri veya araçları kapsar. Teknik
dosya, özellikle Ek-9’da listelenen ilgili belgeleri kapsar.
(2) Teknik dosya, ürünün tasarım, üretim, kullanım
ve uygunluk değerlendirilmesinin kolayca anlaşılmasına imkân sağlar.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Uygunluk Değerlendirme Kuruluşlarının Onaylanması
Bildirim
MADDE 27
– (1) Bakanlık, bu Yönetmelik kapsamında
üçüncü taraf uygunluk değerlendirme faaliyetlerini yürütmek üzere
görevlendirilmesini uygun bulduğu kuruluşları Ekonomi Bakanlığı
aracılığıyla Komisyona ve üye ülkelere bildirir.
Yetkili
kuruluşlar
MADDE 28
– (1) Bakanlık, 33 üncü madde
hükümlerine uygun olarak, uygunluk değerlendirme kuruluşlarının bu
Yönetmeliğin amaçları doğrultusunda değerlendirilmesi, yetkilendirilmesi ve
denetlenmesi için gerekli tüm prosedürleri
oluşturur.
Yetkili
kuruluşun sorumlulukları
MADDE 29
– (1) Bakanlık;
a) Uygunluk değerlendirme kuruluşları ile arasında
çıkar ilişkisi bulunmayacak şekilde faaliyetlerini yürütür.
b) Yapılan işlerin objektifliğini ve nesnelliğini
temin eder ve devamlılığını sağlar.
c) Uygunluk değerlendirme kuruluşlarının
bildirimine ilişkin kararını veren yetkili personeli ile bu kuruluşun
uygunluk değerlendirmesini yapan personeli farklı olacak şekilde organize
eder.
ç) Ticari olarak veya rakip olacak şekilde,
uygunluk değerlendirme kuruluşlarının gerçekleştirdiği hiçbir faaliyeti
gerçekleştirmez ve danışmanlık hizmeti vermez.
d) Elde ettiği bilgilerin gizliliğini temin eder.
e) Faaliyetlerini tam ve eksiksiz olarak yerine
getirmek için yeterli sayıda uzman kişiyi bünyesinde bulundurur.
Yetkili
kuruluşun bilgilendirme yükümlülüğü
MADDE 30
– (1) Bakanlık, onaylanmış
kuruluşların izlenmesi, uygunluk değerlendirme kuruluşlarının değerlendirilmesi
ve görevlendirilmesi ile ilgili prosedürleri ve bu
prosedürlerde meydana gelen değişiklikler hakkında Komisyonu bilgilendirir.
Onaylanmış
kuruluşlar ile ilgili gereklilikler
MADDE 31
– (1) Bu Yönetmelik kapsamında
onaylanmış kuruluş olabilmek için, uygunluk değerlendirme kuruluşları, bu
maddenin ikinci fıkrasından onbirinci fıkrasına
kadar olan kısımda belirtilen gereklilikleri karşılar.
(2) Bir uygunluk değerlendirme kuruluşu, ulusal
mevzuat kapsamında kurulur ve tüzel kişiliğe sahip olur.
(3) Bir uygunluk değerlendirme kuruluşu,
değerlendirdiği organizasyon veya üründen bağımsız, üçüncü taraf bir
kuruluştur. Değerlendirilen ürünün tasarımı, üretimi, tedariki, montajı,
kullanımı veya bakımı gibi işlemlerde yer alan ticari veya mesleki bir
birliğe bağlı bulunan bir kuruluş, bağımsız olması ve çıkar çatışması
bulunmaması şartıyla, böyle bir uygunluk değerlendirme kuruluşu olarak
değerlendirilebilir.
(4) Bir uygunluk değerlendirme kuruluşu, kuruluşun
üst düzey yönetimi ve uygunluk değerlendirmesi faaliyetlerini yürütmekten
sorumlu personeli, değerlendirmesini yaptığı ürünü tasarlayan, imal eden,
tedarik eden, montajını yapan, satın alan, sahipliğinde bulunduran, kullanan
veya bakımını yapan veya söz konusu tarafların herhangi birinin temsilcisi
olamaz. Bu durum, uygunluk değerlendirmesi yapılmış ürünlerin, uygunluk
değerlendirme kuruluşunun faaliyetleri için veya şahsi amaçla
kullanılmasını engellemez. Bir uygunluk değerlendirme kuruluşu, kuruluşun
üst düzey yönetimi ve uygunluk değerlendirmesi faaliyetlerini yürütmekten
sorumlu personeli, değerlendirmesini yaptığı ürünün tasarımında,
imalatında, pazarlamasında, kurulumunda, kullanımında veya bakımında
doğrudan yer alamaz veya söz konusu tarafları temsil edemez.
Görevlendirildikleri alandaki uygunluk değerlendirmesi faaliyetlerinin bütünlüğü
veya değerlendirmelerinin bağımsızlığı ile aykırılık oluşturucak
herhangi bir faaliyet ile meşgul olamazlar. Bu husus özellikle danışmanlık
hizmetleri için geçerlidir. Uygunluk değerlendirme kuruluşları, şube,
temsilcilik veya yüklenicilerinin faaliyetlerinin, uygunluk değerlendirme
kuruluşunun uygunluk değerlendirmesi işlemlerinin gizliliğini, nesnelliğini
veya tarafsızlığını etkilememesini sağlar.
(5) Uygunluk değerlendirme kuruluşları ve onun
çalışanları, uygunluk değerlendirme faaliyetlerini en yüksek derecede
profesyonel bütünlükle ve belirli alanda gereken teknik yeterlilikle
gerçekleştirir. Uygunluk değerlendirme kuruluşları ve onun çalışanları,
özellikle bu faaliyetlerin sonucuyla ilgili kişi veya kişilerden gelen,
uygunluk değerlendirme faaliyetlerini ve bu konudaki nihai kararlarını
etkileyebilecek her türlü baskı ve teşvikten, özellikle finansal bakımdan
uzak olmak zorundadır.
(6) Bir uygunluk değerlendirme kuruluşu, 20 nci madde ile 25 inci madde arasındaki hükümler
kapsamında görevlendirildiği uygunluk değerlendirmesi faaliyetlerini, bu
faaliyetlerin kendisi tarafından veya onun sorumluluğunda ve onun adına
yapılması fark etmeksizin gerçekleştirecek yeterlilikte olmak zorundadır.
Bir uygunluk değerlendirme kuruluşu, yetkilendirildiği alana yönelik her
bir uygunluk değerlendirme prosedürünü ve her
çeşit veya kategorideki ürünlerle ilgili aşağıdaki gereklilikleri her zaman
hazır bulundurur:
a) Uygunluk değerlendirme işlemlerini
gerçekleştirebilecek teknik bilgiye, uygun ve yeterli tecrübeye sahip
personel,
b) Şeffaflığı ve prosedürlerin
yeniden üretilmesini sağlayacak şekilde hangi uygunluk değerlendirmesinin yürütüldüğü
ile uyum prosedürlerinin tanımı,
c) Onaylanmış kuruluş olarak gerçekleştirilen
faaliyetleri ile diğer faaliyetlerini ayıran uygun politikalar ve yürürlükte
bulunan prosedürler,
ç) İşin büyüklüğü, faaliyette bulunulan sektör, sektörün
yapısı, söz konusu ürünün teknolojisinin karmaşıklık derecesi, toplu veya
seri üretim sürecinin yapısını dikkate alan, faaliyetlerin performansı için
prosedürler,
d) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, faaliyetleriyle
bağlantılı teknik ve idari konuları, uygun bir yöntemle yürütecek imkânlara
ve ayrıca gerekli ekipmanlara veya tesislere
erişim imkânı.
(7) Uygunluk değerlendirme faaliyetlerini
yürütmekten sorumlu personel aşağıdaki özelliklere sahip olmak zorundadır:
a) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun
görevlendirildiği uygunluk değerlendirmesi faaliyetlerini kapsayan teknik
ve mesleki eğitim,
b) Yürütülen uygunluk değerlendirmesi
faaliyetlerinin gereklilikleri hakkında tatmin edici derecede bilgi ve bu
değerlendirmeleri gerçekleştirmek için gerekli yetki,
c) İlgili temel gereklilikler, uyumlaştırılmış
standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış
ulusal standartları ve ulusal mevzuatı, anlama ve bilme,
ç) Değerlendirmelerin gerçekleştirildiğini gösteren
sertifikaları, kayıtları ve raporları hazırlayabilme yeteneği.
(8) Uygunluk değerlendirme kuruluşlarının, üst
düzey yönetiminin ve uygunluk değerlendirmesi yapan personelin tarafsızlığı
sağlanır. Uygunluk değerlendirme kuruluşunun üst düzey yönetiminin ve
uygunluk değerlendirmesi yapan personelinin hizmet karşılığı alacağı ücret,
gerçekleştirilen değerlendirmelerin sayısına veya bu değerlendirmelerin
sonuçlarına bağlı olamaz.
(9) Uygunluk değerlendirme kuruluşlarının mesleki
sorumluluk sigortası yaptırması gerekmektedir.
(10) Uygunluk değerlendirme kuruluşunun personeli,
Bakanlıkla ilişkileri haricinde, 20 nci madde ile
25 inci madde arasında tanımlanan işlemleri yürütürken elde edilen tüm
bilgi hakkında mesleki gizliliği sağlar. Bu bilgiler ile ilgili mülkiyet
haklarını korur.
(11) Uygunluk değerlendirme kuruluşları, ilgili
standardizasyon faaliyetlerine ve onaylanmış kuruluş koordinasyon grubunun
faaliyetlerine katılırlar veya kendi değerlendirme personelinin
bilgilendirilmesini sağlarlar ve bu grup çalışması sonucunda alınan idari
kararları ve oluşturulan dokümanları genel kılavuz olarak kullanırlar.
Uygunluk
varsayımı
MADDE 32
– (1) Uyumlaştırılmış standartlar
ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal
standartlar veya bunların bir kısmı ile uyumlu olan ürünlerin, 31 inci
maddede düzenlenen gereklilikleri karşıladığı ve uygulanabildiği kadarıyla
uyumlaştırılmış standartların bu gereklilikleri kapsadığı kabul edilir.
(2) Uyumlaştırılmış standartlar ve/veya
uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal standartlarının
yer aldığı liste Bakanlık tarafından Resmî Gazete’de yayımlanır.
Onaylanmış
kuruluşların şube, temsilcilik ve yüklenicileri
MADDE 33
– (1) Onaylanmış kuruluş, uygunluk
değerlendirmesi ile ilgili belli bir görevi şube, temsilcilik veya
yükleniciye verirse, şube, temsilcilik ve yüklenici 31 inci maddede
düzenlenen gereklilikleri yerine getirir ve bu doğrultuda Bakanlığı
bilgilendirir.
(2) Onaylanmış kuruluşlar, kuruldukları yerlere
bakılmaksızın, onaylanmış kuruluşun şubesi, temsilcisi veya yüklenicisi
tarafından yapılan tüm işlemlerin sorumluluğunu üstlenir.
(3) İşlerin onaylanmış kuruluşun şubesi, temsilcisi
veya yüklenicisi tarafından yapılması ancak müşterinin onayı ile
gerçekleşebilir.
(4) Onaylanmış kuruluş şubesi, temsilcisi veya
yüklenicisinin vasıflandırılma değerlendirmesini içeren ilgili dökümanları ve onlarla birlikte gerçekleştirdiği 20 nci ve 25 inci maddeler arasında bulunan maddelerde
düzenlenen faaliyetlere ait tüm dokümanları, Bakanlığın kullanımı için
hazır bulundurur.
Görevlendirme
başvurusu
MADDE 34
– (1) Uygunluk değerlendirme
kuruluşu, onaylanmış kuruluş olarak görevlendirilmek üzere Bakanlığa
başvurur.
(2) Birinci fıkrada sözü edilen başvuru, uygunluk
değerlendirme faaliyetlerinin tanımı, uygunluk değerlendirme modül veya modülleri, kuruluşun yetkin olduğunu ileri
sürdüğü ürün veya ürünlerin yanı sıra TÜRKAK tarafından yayınlanmış,
uygunluk değerlendirme kuruluşunun 31 inci maddede belirlenmiş
gereklilikleri yerine getirdiğini doğrulayan akreditasyon sertifikası ile
birlikte yapılır.
(3) Uygunluk değerlendirme kuruluşu, akreditasyon
sertifikası sunamadığı durumlarda, 31 inci maddede belirtilen
gerekliliklere uygunluğunun doğrulanması, tanınması ve düzenli olarak
izlenmesi için gerekli olan tüm belgeye dayalı kanıtları Bakanlığa sunar.
Bildirim
süreci
MADDE 35
– (1) Bakanlık, 31 inci maddede
belirlenmiş gereklilikleri karşılayan uygunluk değerlendirme kuruluşlarını
görevlendirebilir.
(2) Bakanlık, görevlendirilmesi uygun bulunan
kuruluşları Ekonomi Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve üye devletlere
bildirir. Bildirim, AB’nin Yeni Yaklaşım Onaylanmış Kuruluşlar Bilgi
Sistemi kullanılarak yapılır.
(3) Bildirim, uygunluk değerlendirmesi
faaliyetlerinin, uygunluk değerlendirmesi modül
veya modüllerinin, ilgili ürün veya ürünlerin tüm ayrıntılarını ve ilgili
yeterlilik onayını içerir.
(4) Komisyona bildirim tarihinden itibaren,
onaylanmış kuruluş adayının yeterliliğinin değerlendirilmesinde akreditasyon
belgesi kullanılmış ise iki hafta, kullanılmamış ise iki aylık süre içinde
Komisyon veya Avrupa Birliğine üye devletler, bildirimi yapılan onaylanmış
kuruluş adayının yeterliliği hakkında ek bilgi isteyebilir veya itirazda
bulunabilir. Bildirimi yapılan uygunluk değerlendirme kuruluşuna Komisyon
tarafından bir kimlik kayıt numarasının tahsis edilmesi ile Bakanlık bu
kuruluşu onaylanmış kuruluş olarak atar.
(5) Onaylanmış kuruluşların görevlendirme
kapsamında meydana gelen değişiklikler de Komisyon ve üye devletlere
bildirilir.
Onaylanmış
kuruluşların kimlik kayıt numaraları ve listeleri
MADDE 36
– (1) Bildirim yapılan uygunluk
değerlendirme kuruluşuna Komisyon tarafından bir kimlik kayıt numarasının
tahsis edilmesi ile Bakanlık bu kuruluşu onaylamış kuruluş olarak atar.
Görevlendirmelerde
değişiklikler
MADDE 37
– (1) Bakanlık, onaylanmış
kuruluşun 31 inci maddede belirlenen gereklilikleri karşılayamadığını veya
zorunluluklarını yerine getiremediğini tespit ettiği veya bu konuda
bilgilendirildiği durumlarda, bu gerekliliklerin karşılanamamasının veya
zorunlulukların yerine getirilememesinin ciddiyetine göre Bakanlık uygun
gördüğü şekilde onaylanmış kuruluşun faaliyetlerini kısıtlar, askıya alır
veya onaylanmış kuruluş statüsüne son verir. Bakanlık en kısa sürede, konu
hakkında Komisyonu ve üye ülkeleri bilgilendirir.
(2) Faaliyetlerin kısıtlanması, askıya alınması
veya onaylanmış kuruluş statüsüne son verilmesi halinde ya da onaylanmış
kuruluşun faaliyetlerini kendi sona erdirdiği durumlarda, Bakanlık, söz
konusu onaylanmış kuruluşun dosyalarının başka bir onaylanmış kuruluş
tarafından işleme alınmasını veya talepleri halinde kendisine sunulmak
üzere hazır bulundurulmasını sağlar.
Onaylanmış
kuruluşların yeterliliğine itiraz
MADDE 38
– (1) Bakanlık, onaylanmış
kuruluşu görevlendirilmesine temel oluşturan veya yeterliliğini koruduğuna
ilişkin tüm bilgileri talebi halinde Komisyona sunmak üzere Ekonomi
Bakanlığına bildirir.
(2) Bakanlık, Komisyon veya AB üyesi ülkelerden
birinin Bakanlığın görevlendirdiği bir onaylanmış kuruluşun yeterliliğinin
ve ilgili mevzuata uygunluğunun incelenmesini talep etmesi halinde, 1/2006
sayılı Türkiye-Avrupa Birliği Ortaklık Konseyi Kararının 4 üncü maddesinde
belirtilen usulü takip eder.
Onaylanmış
kuruluşların faaliyetlerine ilişkin yükümlülükleri
MADDE 39
– (1) Onaylanmış kuruluşlar
uygunluk değerlendirmelerini, 20 ve 25 inci maddeler arasında belirtilen
uygunluk değerlendirme prosedürleri ile uyumlu
olacak şekilde gerçekleştirirler.
(2) Uygunluk değerlendirmesi faaliyetleri, uygun
bir şekilde, iktisadi işletmeciler ve kişisel ithalatçılar için gereksiz
yüklerden kaçınılarak yapılır. Uygunluk değerlendirme kuruluşları, işin
büyüklüğü, faaliyetin gerçekleştirildiği sektör, sektörün yapısı, söz
konusu ürünün teknolojisinin karmaşıklık derecesi ve toplu veya seri üretim
prosesinin yapısı gibi parametreleri dikkate
alarak faaliyetlerini gerçekleştirirler. Bu durumda onaylanmış kuruluş bu
Yönetmelik kapsamında ürünün uygunluğu için öngörülen zorluk derecesi ve
koruma seviyesini dikkate alır.
(3) Bir onaylanmış kuruluş, 5
inci maddenin birinci fıkrası ve Ek-1’de veya yerini tutan uyumlaştırılmış
standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda karşılık gelen
uyumlaştırılmış ulusal standartlarda düzenlenmiş gerekliliklerin bir imalatçı
veya kişisel ithalatçı tarafından karşılanmadığını tespit ettiğinde,
imalatçı veya kişisel ithalatçının uygun düzeltici önlemler alması gerekir
ve bu kapsamda bir uygunluk belgesi yayımlayamaz.
(4) Sertifikanın yayımını takiben, uygunluk
izlemesi esnasında, onaylanmış kuruluş ürünün artık uyumlu olmadığını
tespit ederse, imalatçının uygun düzeltici önlemler alması gerekir ve eğer
gerek görülürse, sertifika askıya alınır veya iptal edilir.
(5) Düzeltici önlemler alınmadığında veya gerekli
etkiyi göstermediğinde, onaylanmış kuruluş, uygun görüldüğü şekilde,
sertifikayı kısıtlar, askıya alır veya iptal eder.
İtiraz prosedürü
MADDE 40
– (1) Bakanlık, onaylanmış
kuruluşların kararlarına karşı itiraz mekanizmasının mevcut olmasını
sağlar.
Onaylanmış
kuruluşların bildirim yükümlülüğü
MADDE 41
– (1) Onaylanmış kuruluşlar
aşağıdaki durumlarda Bakanlığı bilgilendirir:
a) Bir sertifikanın reddi, kısıtlanması, askıya
alınması veya iptal edilmesi,
b) Görevlendirme kapsamını ve şartlarını etkileyen
durumlar,
c) Piyasa gözetimi ve denetimi yetkililerinden,
uygunluk değerlendirme faaliyetleri ile ilgili olarak alınan bilgi talebi,
ç) Talep olması halinde, görevlendirme kapsamında
yürütülen uygunluk değerlendirmesi faaliyetleri ve sınır ötesi faaliyetler
ile yüklenicilerin faaliyetleri gibi diğer faaliyetler.
(2) Onaylanmış kuruluşlar, bu Yönetmeliğe göre
görevlendirilmiş diğer onaylanmış kuruluşlara, aynı ürünler üzerinde benzer
uygunluk değerlendirme faaliyetleri gerçekleştirdikleri durumlarda, olumsuz
uygunluk değerlendirme sonuçları ile ilgili sorunları ve istek üzerine
olumlu uygunluk değerlendirme sonuçları ile ilgili bilgileri sunar.
Onaylanmış
kuruluşların koordinasyonu
MADDE 42
– (1) Bakanlık görevlendirdiği
onaylanmış kuruluşların, doğrudan veya belirlenmiş temsilciler vasıtasıyla,
Avrupa Birliğinde oluşturulan koordinasyon grup veya gruplarının
çalışmalarına katılmalarını sağlar.
ALTINCI BÖLÜM
Piyasa Gözetimi ve Denetimi, Piyasaya Arz Edilen
Ürünlerin Denetimi
ve Korunma Önlemleri
Piyasa gözetimi
ve denetimi, piyasaya arz edilmiş ürünlerin denetimi
MADDE 43
– (1) Bu Yönetmelik kapsamındaki
ürünlere 13/11/2001 tarihli ve 2001/3529 sayılı
Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve
Denetimine Dair Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Ulusal
düzeyde risk oluşturan ürünlerde izlenecek prosedür
MADDE 44
– (1) Bakanlık, bu Yönetmelik
kapsamındaki bir ürünün insan sağlığına veya güvenliğine, mal varlığına
veya çevreye karşı bir risk oluşturduğuna inanmaları için yeterli sebepleri
olduğunda, söz konusu ürünle ilgili olarak bu Yönetmelikte belirtilen
ilgili gereklilikleri kapsayan, bir değerlendirme gerçekleştirirler. İlgili
iktisadi işletmeciler veya kişisel ithalatçılar, Bakanlık ile gereken
işbirliğini yaparlar.
(2) İktisadi işletmeciler söz
konusu olduğunda, Bakanlığın değerlendirmesi sırasında ürünün bu
Yönetmelikte belirtilen gerekliliklere uygun olmadığını saptamaları
halinde; Bakanlık, riskin niteliği ile orantılı olarak alacakları karar
doğrultusunda, gecikme olmaksızın ilgili iktisadi işletmeciden, ürünü
ilgili gereksinimlere uygun hale getirecek düzeltici faaliyetlerin
yapılmasını, piyasadan çekilmesini ya da makul bir süre içinde geri
çağırmasını talep ederler.
(3) Kişisel ithalatçılar söz
konusu olduğunda, Bakanlığın değerlendirmesi sırasında ürünün bu
Yönetmelikte belirtilen gerekliliklere uygun olmadığını saptamaları
halinde; kişisel ithalatçı Bakanlık tarafından, riskin niteliği ile
orantılı olarak alacakları karar doğrultusunda, gecikme olmaksızın kişisel
ithalatçıyı, ürünü ilgili gereksinimlere uygun hale getirecek düzeltici
faaliyetlerin yapılması ve ürünün hizmete sunulmasının veya kullanılmasının
durdurulması ile ilgili bilgilendirilir. Bakanlık, bu hususta ilgili onaylanmış kuruluşu
bilgilendirir.
(4) İkinci ve üçüncü fıkralarda sözü edilen
tedbirler için Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik
hükümleri uygulanır.
(5) Bakanlık, uygunsuzluğun ulusal sınırlarımızla
kısıtlı olmadığını değerlendirmesi durumda, Komisyonu ve Avrupa Birliği üye
ülkelerini, değerlendirmenin sonuçları ve ilgili iktisadi işletmeciden
yapmasını talep ettiği eylemler hakkında Ekonomi Bakanlığı aracılığı ile
bilgilendirir.
(6) İktisadi işletmeci, piyasada bulundurduğu tüm
ürünlerle ilgili, uygun düzeltici faaliyetlerin yapılmasını sağlar.
İktisadi işletmeci, piyasaya arz ettiği ve/veya piyasada bulundurduğu tüm
ürünlerle ilgili, uygun düzeltici faaliyetlerin yapılmasını sağlar.
(7) Kişisel ithalatçı, kendi kullanımı için ithal
edilmiş üründe, uygun düzeltici faaliyetlerin yapılmasını sağlar.
(8) İlgili iktisadi işletmecinin, ikinci fıkrada
atıfta bulunulan süre içerisinde yeterli düzeltici faaliyetleri yapmaması
durumunda, Bakanlık, ürünün ulusal pazarda kullanımını yasaklayacak veya
kısıtlayacak, ürünü piyasadan çekecek veya geri çağıracak gerekli tüm uygun
geçici önlemleri alır.
(9) Kişisel ithalatçının, yeterli düzeltici
faaliyetleri yapmaması durumunda, Bakanlık, ürünün hizmete sunulmasını
yasaklayacak veya ülke sınırları içinde kullanımı kısıtlayacak ya da
yasaklayacak tüm uygun geçici önlemleri alır.
(10) Bakanlık, Komisyonu ve Avrupa Birliği üye
ülkelerini, gecikme olmaksızın, önlemler konusunda Ekonomi Bakanlığı
aracılığı ile bilgilendirir.
(11) Dördüncü fıkrada belirtilen bilgiler, tüm
ayrıntıları, özellikle uygun olmayan ürünün tanımlanması için gerekli
bilgileri, ürünün menşei, iddia edilen uygunsuzluğun yapısı ve ortaya
çıkardığı riskleri, alınan ulusal önlemlerin yapısı ve süresi ve ilgili
iktisadi işletmeci veya kişisel ithalatçı tarafından öne sürülen iddiaları
içerir. Özellikle, Bakanlık uygunsuzluğun aşağıdakilere bağlı olup
olmadığını belirtir:
a) Kişilerin sağlığının veya güvenliğinin, mal
varlığının veya çevrenin korunmasını sağlamasında bu Yönetmelikte
belirtilen ilgili gereksinimleri karşılamadaki yetersizlikler,
b) Uygunluk varsayımı veren 15 inci maddede
bulunan, uyumlaştırılmış standartlar ve/veya uyumlaştırılmış standarda
karşılık gelen uyumlaştırılmış ulusal standartlardaki eksiklikler.
(12) Bakanlık, Avrupa Birliği
pazarında bu madde kapsamında başlatılan bir işleme ilişkin Komisyon tarafından
iletilen bilgiye istinaden, ilgili ürünün uygunsuzluğuna dair uygulanmasını
kabul ettiği bir tedbiri ve elinde bulunan herhangi bir ek bilgiyi; ayrıca,
bildirilen tedbire itiraz ediyorsa itirazlarını, gecikmeksizin Ekonomi
Bakanlığı aracılığıyla Komisyona ve Avrupa Birliği üyesi ülkelere bildirir.
(13) Bakanlık tarafından alınan geçici bir önleme
herhangi bir üye devlet veya Komisyon tarafından sekizinci fıkrada
bahsedilen bilgilerin alınmasını takip eden üç ay içerisinde itiraz
edilmezse söz konusu önlem haklı kabul edilir.
(14) Bakanlık, gecikme olmaksızın, söz konusu
ürünle ilgili ürünün piyasadan çekilmesi gibi gerekli kısıtlayıcı
önlemlerin alınmasını sağlar.
Korunma
önlemleri prosedürü
MADDE 45
– (1) 44 üncü maddenin altıncı,
yedinci, sekizinci ve dokuzuncu fıkralarında belirtilen tedbire karşı
Avrupa Birliği ülkelerinden ve Komisyondan itiraz olur ve Komisyon
tarafından yapılan incelemede söz konusu tedbirin haklı bir gerekçeye
dayanmadığına hükmedilirse, Bakanlık tedbiri yürürlükten kaldırır.
Şekli
uygunsuzluklar
MADDE 46
– (1) 45 inci madde hükümleri ile
çelişmemek şartıyla, Bakanlık aşağıdaki bulgulardan birini tespit
ettiğinde, söz konusu uygunsuzluğun ilgili iktisadi işletmeci veya kişisel
ithalatçı tarafından giderilmesi gerekir:
a) CE işareti, 17 nci, 18
inci veya 19 uncu maddelere aykırı olarak konulmuşsa,
b) CE işareti, 18 inci maddede atıfta bulunulan
ürünlere konulmamışsa,
c) Ek-3’te atıfta bulunulan AB uygunluk beyanı
hazırlanmamışsa,
ç) Ek-3’te atıfta bulunulan AB uygunluk beyanı
doğru olarak hazırlanmamışsa,
d) Teknik dosya mevcut değilse veya
tamamlanmamışsa,
e) 8 inci maddenin altıncı fıkrası veya 10 uncu
maddenin üçüncü fıkrasında düzenlenen bilgiler bulunmuyorsa, yanlışsa veya
tamamlanmamışsa,
f) 8 inci madde veya 10 uncu maddede verilen diğer
idari gerekliliklerin herhangi biri yerine getirilmemişse.
(2) Birinci fıkrada atıfta bulunulan uygunsuzluk
devamlılık gösterdiğinde, Bakanlık söz konusu ürünün piyasada
bulundurulmasının kısıtlanması veya yasaklanması için gerekli tüm önlemleri
alır ya da piyasadan çekilmesini veya geri çağırılmasını sağlar veya ürünün
kişisel ithalatçı tarafından kendi kullanımı için ithal edildiği
durumlarda, ürünün kullanımını kısıtlar veya yasaklar.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Avrupa
Birliği mevzuatına uyum
MADDE 47
– (1) Bu Yönetmeliğin
hazırlanmasında, 20/11/2013 tarihli ve 2013/53/AB
sayılı Avrupa Parlamentosu ve Konsey Direktifi dikkate alınmıştır.
Cezalar
MADDE 48
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerine
aykırı davranışta bulunanlara, 4703 sayılı Kanun hükümleri uygulanır.
Yürürlükten
kaldırılan yönetmelik
MADDE 49
– (1) 28/12/2006
tarihli ve 26390 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Gezi Tekneleri Yönetmeliği
yürürlükten kaldırılmıştır.
Geçiş
dönemi
GEÇİCİ
MADDE 1 – (1) Gezi Tekneleri
Yönetmeliğine uygun olarak tasarlanan ve üretilen ürünler, 1/7/2018 tarihine kadar piyasaya arz edilebilir veya
hizmete sunulabilirler.
(2) Ek-1-B-2.1 maddesinde düzenlenen Seviye I egzoz
emisyon sınır değerlerini karşılayan, güçleri 15 kW’a eşit veya daha az olup 250 işçiden az ve yıllık
cirosu Merkez Bankası Döviz Kuruna göre 50 milyon Avro veya yıllık
bilançosu 43 milyon Avroya denk Türk Lirasını geçmeyen küçük ve orta
ölçekli üreticilerce imal edilen kıvılcım ateşlemeli dıştan takma motorlar
18/1/2020 tarihine kadar piyasaya arz edilebilir veya hizmete
sunulabilirler.
(3) 3/3/2017 tarihli ve
29996 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yurt Dışında Bulunan veya Yabancı
Bayrak Çeken Teknelerin Türk Bayrağına Geçişine İlişkin Tebliğ (No: 2017/3)
kapsamında ithal edilen teknelerden, bu Yönetmelik kapsamına girenlere bu
Yönetmelik hükümleri 1/7/2018 tarihinden itibaren uygulanır.
Yürürlük
MADDE 50
– (1) Bu Yönetmelik yayımı
tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 51
– (1) Bu Yönetmelik hükümlerini
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı yürütür.
Ekleri için tıklayınız.
|