Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığından:
YENİLENEBİLİR
ENERJİ KAYNAK ALANLARI YÖNETMELİĞİNDE
DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA İLİŞKİN YÖNETMELİK
MADDE 1 – 9/10/2016
tarihli ve 29852 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yenilenebilir
Enerji Kaynak Alanları Yönetmeliğinin 2 nci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Bu Yönetmeliğin kapsamı; YEKA’ların belirlenmesi, bu alanlar için bağlantı
görüşünün verilmesi ve kapasite tahsisinin yapılması, tahsis edilen bağlantı
kapasitesinin yurt içinde üretim ve/veya yerli malı kullanım şartı ile
kullandırılması ve bu amaçla yapılacak yarışmaya katılacaklarda aranacak
koşulların belirlenmesi, yarışmanın yapılması, teminat alınması,
yükümlülüklerin yerine getirilmemesi halinde teminatın irat kaydedilmesi, YEKA’da kurulacak elektrik enerjisi üretim tesislerinin
önlisans/lisans müracaatları ve elektrik enerjisi
satışına ilişkin usul ve esaslardır.”
MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci
fıkrasının (j), (k), (n), (o) ve (ö) bentleri aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“j) YEKA Kullanım Hakkı: Genel Müdürlük tarafından
geliştirilen YEKA ve bu alan için tahsis edilen bağlantı kapasitesinin veya
YEKA Amaçlı Bağlantı Kapasite Tahsisi yöntemine göre bağlantı bölgeleri
bazında Bakanlık tarafından ilan edilen bağlantı kapasitesinin Şartname ve
YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi kapsamında kullandırılmasını,
k) YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi: Bakanlık ile
yarışmayı kazanan arasında imzalanan anlaşmayı,”
“n) Yerli Malı Belgesi: Yerli Malı Tebliği (SGM
2014/35) ve Şartnamede belirtilen esaslar kapsamında düzenlenen ve ürünün
yerli katkı oranını gösteren belgeyi,
o) Yerli Malı Kullanım Karşılığı Tahsis (YMKT):
Yenilenebilir enerji kaynaklarına dayalı elektrik enerjisi üretim tesisinde
Şartnamede belirtilen esaslar kapsamında yerli aksam kullanmayı taahhüt
edene verilen YEKA kullanım hakkını,
ö) Yurt İçinde Üretim Karşılığı Tahsis (YÜKT): Yenilenebilir
enerji kaynaklarına dayalı elektrik enerjisi üretim tesisinde kullanılan
aksamı Şartnamede belirtilen esaslar kapsamında yurt içinde imal edene
ve/veya imal edilmesini taahhüt edene verilen YEKA Kullanım Hakkını,”
MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin üçüncü
fıkrasının (c), (ç) ve (d) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“c) YEKA amaçlı bağlantı kapasite tahsisi
yarışmasını kazanan ve YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesini imzalamış tüzel
kişi, bağlantı bölgeleri içerisinde kalacak şekilde ve bağlantı
kapasitesinin tamamına göre ilgili mevzuatı kapsamında belirleyecekleri kullanılabilir
santral sahalarını, Şartnamede belirtilen bilgi ve belgelerle birlikte 90
(doksan) takvim günü içinde Genel Müdürlüğe önerir. Uygun bulunmayan her
bir santral sahası için başvuru sahibinden yarışmanın kazanıldığı bağlantı
bölgesi değiştirilmemek ve bağlantı bölgesi için tahsis edilen bağlantı
kapasitesi aşılmamak üzere kullanılabilir yeni santral sahaları istenir.
Tahsis edilen bağlantı bölgesi ve bağlantı kapasitesi için santral
sahalarının uygun bulunması ile bu santral sahaları Resmî Gazete’de YEKA
olarak ilan edilir. Önerilen santral sahalarının belirlenmesi süreci,
Şartnamede belirlenen koşullarda ve sürede tamamlanır. Süresi içerisinde
Genel Müdürlüğe sunulmayan veya süresi içerisinde tamamlanamayan santral
sahalarına karşılık gelen kapasite, YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesinde
belirtilen toplam kapasiteden düşürülerek iptal edilir. YEKA Kullanım Hakkı
Sözleşmesi kapsamında tahsis edilen kapasitenin en az yüzde yetmişinin YEKA
olarak değerlendirilmesi esastır. Bu durum, YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesinde
ve eklerinde bağlantı kapasitesi haricinde bir değişiklik hakkı doğurmaz.
Kullanılabilir santral sahası belirlenememesi veya bağlantı kapasitesinin
yüzde yetmişinden daha az santral sahası belirlenmesi halinde teminat irat
kaydedilerek YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi feshedilir.
ç) YEKA amaçlı bağlantı kapasite tahsis yönteminde
alan seçimi, gerekli etüt ve izinler, YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi ve
Şartname koşulları içerisinde tamamlanır.
d) Bakanlık, bağlantı kapasite tahsis yöntemi
kullanılarak geliştirilecek YEKA’nın yatırıma
hazır hale getirilmesi amacıyla gerekli izin süreçleri için iyi niyet
çerçevesinde işbirliği yapar.”
MADDE 4 –
Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) YEKA Kullanım Hakkı yarışma ilanı, Resmî
Gazete’de ve Genel Müdürlük internet adresinde yayımlanır. İlanda asgari
olarak aşağıdaki bilgilere yer verilir:
a) YEKA’lara ilişkin
olarak Genel Müdürlük tarafından ilan edilmesi gerekli görülen teknik ve
idari özellikler ile YEKA’nın bağlantı
kapasitesi.
b) Başvuru yapacaklarda aranacak şartlar.
c) Teminat mektubu, tutarı ve süresi.
ç) Başvuru yeri, tarihi ve zamanı.
d) Şartnamenin temin edileceği yer ve tutarı.
e) Elektrik enerjisi alım tavan fiyatı ve alım
süresi.
f) Bakanlık tarafından gerekli görülen diğer
bilgiler.”
MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 7 nci
maddesinin birinci, ikinci, beşinci ve yedinci fıkraları aşağıdaki değiştirilmiştir.
“(1) Bu Yönetmelik kapsamında yapılacak yarışmalara
bu Yönetmelik ve Şartnamede yer alan şartları taşıyanlar başvuruda
bulunabilirler.
(2) Bu Yönetmelik kapsamında önlisans
başvurusu yapma hakkı elde eden tüzel kişilerin, 2/11/2013
tarihli ve 28809 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Piyasası Lisans
Yönetmeliği kapsamında belirtilen önlisans başvurusu
yapmaya haiz tüzel kişilerde aranan şartları sağlaması gerekmektedir.”
“(5) YÜKT ve/veya YMKT için başvuru yapmak
isteyenler; Şartnamede belirtilen belgeleri Genel Müdürlüğe başvuru
dosyasında sunar.”
“(7) Başvuru dosyaları ilanda belirtilen adrese,
ilanda belirtilen tarih ve saate kadar sunulmalıdır. Süresinde sunulmayan
başvurular değerlendirmeye alınmaz. Başvurularda postadan kaynaklı
gecikmeler dikkate alınmaz.”
MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin üçüncü ve
dördüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(3) Komisyon, kabul edilen başvurular için sunulan
tüm bilgi ve belgeler üzerinden detay evrak incelemesine geçer. Detay evrak
incelemesi, ilanda belirtilen başvuru tarihinden itibaren 20 (yirmi) takvim
gününe kadar tamamlanır. Bu çalışmaların süresi içerisinde tamamlanamaması
halinde Komisyon, 20 (yirmi) takvim gününe kadar bir defaya mahsus olmak
üzere ek süre uzatımı kararı alabilir. Komisyon, detay evrak incelemesinin
tamamlanma tarihine göre yarışma için yer, tarih ve saati belirler.
Komisyon tarafından belirlenen yarışma yer, tarih ve saati yarışma
tarihinden en az 3 (üç) takvim günü öncesinde Genel Müdürlük internet
adresinde yayımlanır ve yarışma katılımcılarının beyan ettikleri tebligat
adreslerine yarışma tarihinden en az 3 (üç) takvim günü öncesinden
bildirilir.
(4) Başvuru sahibinin herhangi bir ek açıklamaya
mahal bırakmayacak şekilde başvurusunu usulüne uygun ve eksiksiz yapması
esastır. Komisyon, detay evrak incelemesi sürecinde ihtiyaç görmesi
halinde; başvuru sahiplerinden ikinci fıkrada belirtilen belgeler hariç
olmak üzere eksik, hatalı, içeriği anlaşılamayan başvuru evrakları için bir
defaya mahsus düzeltme ve Şartname kapsamında sunulan bilgi ve belgelere
ilişkin detaylı açıklama isteyebilir. Başvuru sahibi tüzel kişilere, yazışma yöntemlerinden biriyle, istenen
evrak, düzeltme veya açıklamaya dair bildirim yapılır. İstenen evrak,
düzeltme veya detaylı açıklamalar bu bildirim tarihinden itibaren bildirimde
belirtilen süre içerisinde Komisyona sunulur. Ancak; istenilen evrak,
düzeltme veya detaylı açıklamaların Komisyona sunulma süresi Komisyonun
evrak inceleme süresini geçemez. Komisyonun inceleme süresi sonucunda eksik
evrak içerdiği tespit edilen başvurular değerlendirmeye alınmaz.”
MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci, üçüncü ve beşinci
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) Bu Yönetmelik ve Şartnamede belirlenen kriterleri sağlayan, geçerli başvuru sahipleri yarışmaya
katılma hakkı kazanır.”
“(3) Yarışma, Bakanlık tarafından belirlenip ilan
edilen kilovatsaat başına elektrik enerjisi alım
tavan fiyatı üzerinden açık eksiltme usulüne göre yapılır. Kurulacak
elektrik enerjisi üretim tesisleri için; 5346 sayılı Kanuna ekli (I) ve
(II) sayılı cetvellere göre hesaplanan fiyatlar toplamını geçmemek üzere
her bir yarışma için tavan fiyat ve alım süresi Şartnamede belirlenir.”
“(5) Açık eksiltme; en yüksek mali teklif
sahiplerinden başlayarak, teklif edilmiş en düşük mali teklifin altına
inilmesi şartıyla yeni fiyat teklifinin istenmesi suretiyle yürütülür. Mali
tekliflerin eşit olması durumunda açık eksiltmeye hangi başvuru sahibinden
başlanacağı hususunu Komisyon belirler. Yeni fiyat teklifleri, teklif
edilmiş olan bir önceki en düşük fiyat teklifinden az olmalıdır. Teklif
sahiplerinin tüm teklifleri ve son teklifleri Komisyon tarafından
düzenlenen açık eksiltme tutanağına kaydedilerek teklif sahiplerine
imzalatılır.”
MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesine aşağıdaki
fıkra eklenmiştir.
“(4) Teminata ilişkin diğer hususlar Şartnamede
düzenlenir.”
MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 12 nci
maddesinin birinci, ikinci, dördüncü, beşinci, yedinci, sekizinci, dokuzuncu
fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve on dördüncü fıkrası
yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1) YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi kapsamındaki YEKA’larda elektrik enerjisi üretim faaliyetinde bulunulabilmesi
için önlisans ve üretim lisansı alınması
zorunludur.
(2) Önlisans başvurusu
yapmaya hak kazanan tüzel kişi ve bağlantı kapasitesi önlisans
verilmek üzere EPDK’ya bildirilir. Bu tüzel kişi
YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesinin imzalandığı tarihten itibaren 45 (kırk
beş) takvim günü içerisinde EPDK’ya önlisans başvurusu yapmak zorundadır.”
“(4) Önlisans başvuru
tarihi veya süresi içerisinde başvuru yapılmadığı hususu EPDK tarafından
Genel Müdürlüğe bildirilir. Süresi içerisinde önlisans
başvurusu yapılmaması durumunda, önlisans
başvurusu yapılmayan YEKA’lara ait kurulu gücün,
tahsis edilen toplam YEKA kapasitesine bölünmesiyle elde edilen değerin
güncel teminat mektubu tutarıyla çarpılması sonucunda hesaplanan cezai
tutar Bakanlık tarafından verilecek 15 (on beş) günlük süre içerisinde
ödenmez ise bu miktar kadar teminat mektubu irat kaydedilir ve söz konusu
YEKA ile ilgili YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi kapsamında tanınan bağlantı
kapasitesi dahil tüm haklar kendiliğinden sona
erer. Süresi içinde önlisans başvurusu yapılan YEKA’lara ait toplam kapasitenin, YEKA Kullanım Hakkı
Sözleşmesi kapsamında tahsis edilen kapasitenin yüzde yetmişinden daha az
olması durumunda, Bakanlık tarafından YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi
feshedilerek teminat irat kaydedilir.
(5) EPDK tarafından yapılan değerlendirmeler
sonucunda başvuru sahibinin başvuru evraklarında varsa eksiklikleri tespit
edilerek ve verilecek 3 (üç) aylık süre içerisinde bu eksiklikleri
tamamlatılarak önlisans verilir. Eksikliklerin süresi içerisinde giderilmemesi halinde,
eksikliklerin giderilmediği YEKA’lara ait kurulu
gücün, tahsis edilen toplam YEKA kapasitesine bölünmesiyle elde edilen
değerin güncel teminat mektubu tutarıyla çarpılması sonucunda hesaplanan
cezai tutar Bakanlık tarafından verilecek 15 (on beş) günlük süre
içerisinde ödenmez ise bu miktar kadar teminat mektubu irat kaydedilir ve
söz konusu YEKA ile ilgili YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi kapsamında tanınan
bağlantı kapasitesi dâhil tüm haklar kendiliğinden sona erer. Bu üç
aylık süre sonunda önlisans başvurusu ile ilgili
eksiklik bulunmayan YEKA’lara ait toplam
kapasitenin, YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi kapsamında tahsis edilen
kapasitenin yüzde yetmişinden daha az olması durumunda Bakanlık tarafından
YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi feshedilerek teminat irat kaydedilir.”
“(7) YÜKT kapsamında Şartnamede belirtilen süre
içerisinde Fabrika ile ilgili aşağıdaki belgeler Genel Müdürlüğe sunulur:
a) Taahhüt edilen Fabrikanın işletmeye girdiğine
dair ilgili kurum/kuruluş tarafından düzenlenen Kabul, Devreye Alma, İşyeri
Açma ve Çalışma Ruhsatı ve Kapasite Raporu.
b) Şartnamede belirtilen ve başvuru sahibi tüzel
kişi tarafından taahhüt edilen yerlilik oranını sağladığına ilişkin aksama
ait Yerli Malı Belgesi.
c) Yerli üretilen aksamın taahhüt edilen asgari
teknik değerleri gösteren ve/veya standartlara uygun olduğuna dair TSE veya
uluslararası akredite kuruluşlar tarafından düzenlenmiş sertifika ve
belgeler.
(8) YÜKT kapsamında kurulacak Fabrikanın azami
kurulum süresi Şartnamede belirtilir. Sunulan Fabrika kurulumuna ait
detaylı iş programı çerçevesinde üçüncü taraf gözetim hizmeti Şartnamede
belirlenen koşullarda alınır. Gözetim faaliyetleri çerçevesinde üçer aylık
dönemler halinde hazırlanacak ilerleme raporu gözetim firması tarafından
Genel Müdürlüğe sunulur. İş programında belirtilen iş kalemleri ve termin tarihlerinde gecikmeler yaşanması ve bu
gecikmelerin herhangi bir iş kaleminde 20 (yirmi) iş gününü aşması halinde
Genel Müdürlük tarafından yazılı olarak ihtar edilir. İhtara rağmen
gecikmenin bir sonraki ilerleme raporunda giderilmemesi ve gecikmenin
giderileceğine dair detaylı bir plan sunulmaması, gecikmelerin toplam iş
süresini 60 (altmış) iş gününden fazla uzatması halinde Şartnamede
belirlenen cezai müeyyideler uygulanır. Genel Müdürlük, toplam gecikmelerin
6 (altı) aydan daha fazla uzayacağının anlaşılması halinde bu gecikmelerin
giderilmesine dair tüzel kişiden yazılı savunma ister, savunma yeterli görülmezse
YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesinin feshi yönünde işlem tesis edebilir ve EPDK’ya önlisansın/önlisansların iptali için bildirimde bulunabilir.
(9) 17 nci maddede
belirtilen sebepler nedeniyle verilen ilave süre haricinde, Fabrikanın
süresi içerisinde işletmeye alınamaması durumunda Bakanlık tarafından YEKA
Kullanım Hakkı Sözleşmesi feshedilerek teminat mektubu irat kaydedilir.
YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi kapsamında verilen önlisansların
iptali için EPDK’ya bildirimde bulunulur.”
MADDE 10
– Aynı Yönetmeliğin 13 üncü
maddesinin birinci, üçüncü, dördüncü, beşinci fıkraları aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve altıncı fıkra yürürlükten kaldırılmıştır.
“(1) YÜKT kapsamında; Fabrikanın süresi içerisinde
işletmeye alınması ve Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği kapsamındaki
yükümlülüklerin yerine getirilmesi durumunda önlisans
sahibi tüzel kişiler EPDK’ya lisans başvurusunda
bulunur. EPDK, lisans başvuru evraklarının yanı sıra Genel Müdürlük
tarafından lisans almasına dair uygunluk yazısı ile lisans işlemlerini
devam ettirir. Genel Müdürlük uygunluk yazısını, 12 nci
maddenin yedinci fıkrasındaki gerekliliklerin yerine getirilmesi ve AR-GE
Planlarına uyumlu hareket edildiğinin belirlenmesi halinde düzenler.”
“(3) YÜKT ve YMKT kapsamında; YEKA’da
taahhüt edilen yerli malı aksamın kullanılmadığının tespiti halinde, lisans
sahibi tüzel kişiye Şartnameye uygun yerli malı kullanması yönünde yazılı
ihtarda bulunulur. Bu olumsuzluğun ihtarnamede belirtilen
süre içerisinde giderilmemesi ve taahhüdün yerine getirilmemesi durumunda,
yerli malı aksam kullanılmayan YEKA’lara ait
kurulu gücün, tahsis edilen toplam YEKA kapasitesine bölünmesiyle elde
edilen değerin güncel teminat mektubu tutarıyla çarpılması sonucunda
hesaplanan cezai tutar Bakanlık tarafından verilecek 15 (on beş) günlük
süre içerisinde ödenmez ise bu miktar kadar teminat mektubu irat
kaydedilir, söz konusu YEKA ile ilgili YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesi
kapsamında tanınan bağlantı kapasitesi dâhil tüm haklar kendiliğinden sona
erer ve EPDK’ya söz konusu YEKA ile ilgili üretim
lisansının iptali için bildirimde bulunulur. Tüm YEKA’larda
yerli malı aksam kullanılmadığının tespit edilmesi durumunda, YEKA Kullanım
Hakkı Sözleşmesi feshedilerek teminat irat kaydedilir, genel hükümlere göre
tasfiye işlemleri başlatılır ve EPDK’ya üretim
lisansının iptali için bildirimde bulunulur.
(4) YÜKT ve YMKT kapsamında; YEKA’lar
için alınacak lisansların süresi şartnamelerde belirlenecek olup bu süre
sonunda arazi kullanım hakkının alındığı ilgili kurumların mevzuatı
uyarınca işlem tesis edilir.
(5) YEKA’lar için
elektrik enerjisi üretim tesisinin inşaat süresi ve her yıl işletmeye
alınacak tesis kapasitesi, sunulan ve Genel Müdürlük tarafından kabul
edilen iş programında belirtilir. Elektrik enerjisi üretim tesisinin toplam
kurulum süresi Şartnamede belirtilir. İş programında belirtilen yıllık
kurulu güç kapasitesinin tamamının işletmeye alınamaması halinde; eksik
kalan yıllık kapasitenin kurulumu gerçekleştirilinceye kadar, eksik kalan
yıllık kurulu gücün toplam yıllık kurulu güce oranı kadar, YEKA Kullanım
Hakkı Sözleşmesinde belirtilen alım fiyatından kesinti yapılır. Bu
uygulama, YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesinde belirtilen toplam kurulu güç
tamamlanıncaya kadar devam eder.”
MADDE 11
– Aynı Yönetmeliğin 14 üncü
maddesinin birinci ve ikinci fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) YEKA’larda üretilen
elektrik enerjisi, Şartnamede belirtilen süre boyunca ve YEKA Kullanım
Hakkı Sözleşmesinde yer alan fiyat üzerinden, Yenilenebilir Enerji
Kaynaklarını Destekleme Mekanizması (YEKDEM) kapsamında değerlendirilir. 17
nci maddede belirtilen sebepler haricinde süre
uzatımı yapılmaz. Herhangi bir nedenle fiyat artışı yapılmaz.
(2)
Şartnamede belirlenen alım süresi, YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesinin
imzalandığı tarihten itibaren başlar. YEKA kapsamında üretilen elektrik
enerjisi, elektrik enerjisi üretim tesisinin kısmen işletmeye girdiği
tarihten itibaren müracaat gerekmeksizin YEKDEM kapsamında
değerlendirilir.”
MADDE 12
– Aynı Yönetmeliğin 15 inci
maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(1) YÜKT için başvuru yapacaklar; 5746 sayılı
Kanun kapsamında ve/veya Şartnamede belirlenen koşullarda ve sürede
sunacağı Yıllık AR-GE Planı çerçevesinde AR-GE faaliyetlerini
gerçekleştirir.”
MADDE 13
– Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde
değiştirilmiştir.
“(1) Bu Yönetmelik kapsamında yürütülen iş ve
işlemlerin, YEKA Kullanım Hakkı Sözleşmesinde belirlenen sürelerde
tamamlanmaması durumunda, bu Yönetmelikte ve Şartnamede belirtilen cezalar
uygulanır.”
MADDE 14
– Bu Yönetmelik yayımı tarihinde
yürürlüğe girer.
MADDE 15 –
Bu Yönetmelik hükümlerini Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin Yayımlandığı Resmî Gazete'nin
|
Tarihi
|
Sayısı
|
9/10/2016
|
29852
|
|